Burgemeester Rijnders bouwt aan
satellietstaa van
Amsteraam
Jamais en vain
bel,
Ze dienen te blijven
waar ze
oren
GewelJige Louwonderneming te
Nieuwer-Amstel voorbeeld voor
steden in Deltagel^ied
30e Jaargafig
Vrijdag 8 november 1957
No. 2645
MEDITATIE
llllllllllll
N.V. WED. C. KOLFF 8, Zn.
PBINS HENDBIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHABNIS
Bedactie en Advertentlei uitsluitend TeletooB K 1870—2629
N« 8 uur 't avonda Telefoon K 1870—2017 Giro 167B80
Oir. SÏREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Vertcht^nt tweemaal per week: dinsdag' en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PEB KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
BQ comtract ipeclaal tarlal
Misdadigers dienen in de gevangenis
te zitten en te blijven. Wanneer gevan
genen gemakkelijk uit de gevangenis
kunnen ontsnappen dan is dit een groot
gevaar voor de maatsciiappelijke vei
ligheid Ten opziclite van ons gevange
niswezen sciiijnt het wel, dat er nogal
iets aan hapert, of dat de inrichtingen
van dien aard zijn, dat men ze gemak-
keliik kan verlaten, of dat het systeem
er aanleiding toegeeft, of dat het perso
neel in zijn verplichtingen te kort
schiet, zeker is het dat ons gevangenis
wezen de laatste jaren nogal in op
spraak is geweest, doordat geslaagde
ontvluchtingen bijna aan de orde van
den dag waren. Ten opzichte van de
plichtsvervulling van het personeel,
daarover zijn geen klachten gerezen en
uit niets is gebleken, bij al die ontvlueh-
tingen dat daar de oorzaak moet wor
den gezocht. Ook ten, opzichte van de
gebouwen der gevangenissen, ook daar
zal het wel niet aan liggen. Blijft dan
over het systeem dat toegepast wordt
in de gevangenissen. Mocht dit laatste
het geval zijn, dan wordt het meer dan
tijd, dat men van systeem verandert
en dat men maatregelen neemt in het
belang der burgers, dat de gevangenen
blijven waar ze zijn en behoren, dat is
in de gevangenis. Tot tijd en wijle, dat
ze hun straf hebben uitgezeten en hun
misdrijf- hebben geboet. Dat noemen we
in het belang der burgers, want hun
veiligheid staat er bij op het spel. Im
mers wanneer zware misdadigers uit
de gevangenis weten te ontsnappen, dan
betekent die door hen verworven vrij
heid een gevaar en een bedreiging voor
het leven der burgerij. Lazen we dezer
dagen niet van een uit een psychiatri
sche inrichting ontsnapte vrouw, die
een gruwelijke moord gepleegd heeft
op een oude vrouw?
En moet hét niet een voortdurende
bedreiging zijn voor de burgerij wan
neer beruchte misdadigers uit de ge
vangenis weten te ontkomen en zich
weer in de maatschappij ophouden?
Hoe licht kan het niet voorkomen, dat
zulke personen, gedreven door despe
raatheid zich weer aan leven en goed
van anderen vergrijpen?
Wanneer de schuld van misda
digers gebleken is en ze deswege ver
oordeeld zijn en in de gevangenis opge
sloten, dan behoren zij er te blijven.
Tot hun straf is uitgezeten en hun
schuld is geboet. Dat is in overeen
stemming met de volksconsciëntie. Die
vele ontvluchtingen van de laatste ja
ren veroorzaken onder het volk een
gevoel van onbevredigdheid. Van vrees,
in die streken van waar een ontvluchte
misdadiger afkomstig is. Van spot en
van verachting van het strafrecht van
velen, die terecht menen, dat bij mis
daad behoorlijke bestraffing noodzake
lijk is. Allereerst is het een plicht van
de minister van Justitie, om er voor te
zorgen, dat de gevangenen blijven waar
ze behoren, dat is in de gevangenis.
Daarmede beveiligt hij ten zeerste leven
en goed van de burgerij, wat toch tot
zijn plicht gerekend moet worden. We
hadden het boven over het systeem en
we vnerpen de vraag op of mogelijk ook
daarin de oorzaak te zoeken is van de
vele ontvluchtingen. De minister is een
voorstander van het nieuwere systeem
dat er van uitgaat dat de misdadigers
mensen zijn, die opnieuw moeten wor
den opgevoed. Een systeem, dat het cel--
lensysteem verafschuwd en waarbij men
er op uit is om de gevangenen meer
bewegingsvrijheid te verlenen. Er wordt
daarbij gesproken van bescherming te
gen willekeur en wreedheid, dat in-
haerent zou zijn aan het oude systeem
met zijn mindere bewegingsvrijheid.
Ondertussen wUlekeur en wreedheid
past tegenover geen enkel schepsel. Ook
niet en allerminst tegen gevangenen in
de gevangenis. Maar dat d^ schuldigen
gestraft worden is een noodzakelijke eis
van elke rechtsbedeling, inzonderheid
is het een eis van het Woord van God,
dat verder alle willekeurigheid en
wreedheid veroordeelt. Als men over
schakelen wil op een nieuw systeem
met meer bewegingsvrijheid, het sy
steem van de zogenaamde heropvoeding
van de misdadigers, dan dient men er
wel rekening mee te houden, dat de ge
vangenen, van de meerdere vrijheid we
ten te profiteren, door te trachten té
ontvluchten, wat in het verleden maar
al, te vaak hun gelukt is. En verder of
bet nieuwe systeem van heropvoeding
van misdadigers behoorlijke burgers
maakt, we geloven niet, dat er op dit
terrein van groot succes gesproken kan
worden. Het succes blijkt nog te liggen
aan de zijde van de misdadigers, die de
vergrote' kansen op ontvluchten weten
aan te grijpen, zoals in het verleden
zovaak gebleken is.
De algemene maatschappelijke vei
ligheid der burgers is er mee gebaat,
dat de gevangenen blijven waar ze be
horen, totdat ze hun straf hebben on
dergaan. Daartoe dient de minister van
Justitie alle maatregelen te nemen. In
het belang van de veiligheid van de
burgers mag die eis zeker gesteld wor
den, De vele ontvluchtingen van de
laatste jaren kunnen niet anders dan
wantrouwen opwekken tegenover de
uitvoering van onze rechtsbedeling. En
ook dat is niet in het belang van ons
volk.
Opdat ïk Hem kenne, en de kracht
Zijner opstanding, en de gemeen
schap Zijns lijdens, Zijnen dood ge
lijkvormig wordende.
(Filipp. 3 10),
Thomas van Aquino had eens krach
tig voor de Heere getuigd en toen was
het Jieni, als hoorde hij zich het woord
toefluisteren: Gij hebt recht van Mij
gesproken, Thomas, en de vraag van 's
Heeren wege klonk hem tegen: Wat wilt
gij, dat ik U geven zal? En wat was
zijn antwoord? Niets, Heere,. niets dan
Uzelf. Wat blijkt uit dit antwoord, dat
Thomas gezien heeft, de onnaspeurlijke
rijkdom van Christus, ja verstond, dat
Hem te kennen alleen zaligheid is.
Niets, Heere, niets dan Uzelf, dit leef
de ook in het hart van de apostel Pau-
lus. Hij begeert Jezus Christus te ken
nen. Dit is ook de levensbegeerte van
elkeen, die alle gronden buiten Christus
verloren heeft en hetgeen gewin was,
om Christus wil schade acht. Ja, acht
drek te zijn, om Christus te mogen ge
winnen.
Opdat ik Hem kenne, Paulus .wil
Christus kennen. Maar kende Hij Hem
dan niet? Inderdaad, als hij deze brief
aan de gemeente van Filippi vanuit
Rome's kerker schrijft, kan hij getui
gen, dat ongeveer 30 jaar geleden Jezus
Zich voor het eerst aan Hem openbaar
de op de weg naar Damascus en
daarna Heeft Hij Zich rijk met hem in
gelaten. Hij heeft Hem leren kennen als
zijn schuldovememende Borg. Dus hier
spreekt niet iemand, die in de nacht
van zonde en schuld, Christus, begeert
te kennen, als Zijn zondevernieler en
Schulduitdelger. Hij' kent Christus zó.
Paulus verlangt Christus te kennen in
al Zijn volheid, naar al de rijkdom van
Zijn Persoon en van Zijn genade. Hij
begeert meer één te worden met Chris
tus, opdat Christus zijn leven zij, ja
volkomen praktijk zij: Ik leef niet meer,
maar Christus leeft in mij.
En de kracht Zijner opstanding. Dit
is de kracht, die geopenbaard is in de
opstanding van Christus uit de doden.
Het is de kracht, die triumfeert over de
macht en heerschappij des doods. Door
opstandingskracht is de dood overwon
nen. Door deze opstandingskracht nu
komt in de zondaar tot- stand het leven
der opstanding, het leven der herschep
ping. Hierdoor wordt de oude natuur
gedood, verlaat men de wereld, en leert
men wandelen in een nieuw godzalig
leven.
Als nu Paulus uit: en de kracht Zij
ner opstanding, dan wenst hij, onder
vindelijk, de kracht van Christus tot
heiligmaking te kennen.
Hij gevoelt in zich nog de macht van
de dood; de kracht der zonde. In Rom.
7 laat hij horen: Want ik weet, dat in
mij, dat is in mijn vlees geen goed
woont. Want het willen is wel bij mij,
maar het goede te doen, dat vind ik
niet; want het goede dat ik wil, doe ik
niet, maar het kwade, dat ik niet wil,
dat doe ik. Ik ellendig mens, wie zal mij
verlossen uit het lichaam dezes doods?
Heere, Uw kracht heb ik nodig. Niet
één uur, zelfs geen ogenblik, kan ik
Uw opstandingskracht missen. Door Uw
kracht, wordt de kracht, macht der zon
de, satan, eigen vlees gebroken. Worden
de lasten en zonden afgelegd, die ons
lichtelijk omringen en wordt bedacht
de dingen, die boven zijn en niet die op
de aarde zijn. Dan wordt het oog ge
richt op de overste Leidsman en Vol
einder des geloofs, Jezus Christus.
En de gemeenschap Zijns lijdens.
Paulus wil deel hebben aan het lijden
van Christus. Deze gemeenschap is naar
de Schrift tweeërlei: Zij wordt open
baar in de afsterving van de oude mens
en in de tweede plaats in het dragen
van Zijn kruis. Van het eerste deel zegt
onze Catechismus zo treffend in zondag
16: Dat door Zijn kracht onze oude
mens met Hem gekruisigd, gedood en
begraven wordt, opdat de boze .lusten
Oeen twijfel
mogelijk
ONBEPERKTE GA
or 01 viitHC
MAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN
des vleses in ons niet meer regeren,
maar dat wij onszelf Hem tot ene of
ferande der dankbaarheid opofferen.
Door Zijn kracht door te delen in de
gemeenschap Zijns lijdens wordt de
oude mens gekruisigd. Het wordt een
sterven aan het kruis, dat is een smar
telijk sterven, een langzaam sterven,
maar een zeker sterven. En alzo komt
openbaar een afsterving van de oude
mens. D.i. een hartelijk leedwezen, dat
men God door zijn zonden vertoornd
heeft, en die hoe langer hoe meer haten
en vlieden. Maar ook, de opstanding
van de nieuwe mens, d.i. een christelijke
vreugde in God door Christus, en lust
en liefde om naar de wille Gods in alle
goede werken te leven.
De gemeenschap aan Zijn lijden zegt
nog meer. Het is ook gemeenschap aan
het lijden, aan de verdrukkingen van
Christus te hebben.
Dit wordt bij al de Zijnen aangetrof
fen. Zij moeten Zijn weg gaan, zij moe
ten Zijn voetstappen drukken. Zijn beeld
gelijkvormig worden.
In de wereld delen ze dus in druk,
haat, vijandschap. Door vele verdruk
kingen zullen ze het koninkrijk Gods
ingaan. Zonder strijd, geen kroon, zon
der lijden, geen heerlijkheid, zonder
sterven geen leven.
Nu begeert de apostel in Zijn gemeen
schap, ter wille van Hem, en tot Zijn
eer en de dienst der Zijnen, smart en
smaad te verduren, verteerd te worden
en ten, onder te gaan. Hij is bereid om
als een drankoffer geofferd te worden
over de offerande en de bediening des
geloofs van de gemeente in Filippi. Fi
lipp. 2 17.
Dat Zijn beeld in hem moge schitte
ren is Paulus wens, opdat Christus zal
groot gemaakt worden in zijn lichaam,
hetzij door het leven, hetzij door de
dood. Filipp. 1 20.
Lezer, lezeres, leeft dit nu in U? Op
dat ik Hem kenne? Wanneer we op deze
vraag een bevestigend antwoord mogen
geven dan hebben we bij aanvang God
leren kennen in heilige deugden. - Dan
hebben we uit de wet kennis gekregen
van onze ellende. Dan kennen we ons
totaal verdorven. Melaats van de hoofd
schedel tot de voetzool toe, onbekwaam
tot enig goed, geneigd tot alle kwaad.
Dan heeft God ons in het gewaad van
de H. Schrift Christus, als het Lam
Gods, dat de zonde der wereld weg
neemt getoond. Dan hebben we leren
verstaan, dat de Gegevene Gods is de
geopende fontein voor het huis van Da
vid en de inwoners van Jeruzalem te
gen de zonde en onreinheid.
Het hart ging vanaf die tijd naar Hem
uit. Zonder Hem kan men dan niet
meer leven en sterven. Er is geen rust
meer voor dat men Hem kent tot zalig
heid. Och, dat ik Hem kenne, is dan de
uiting der ziel, want al wat aan Hem
is, is gans begeerlijk.
Opdat ik Hem kenne, dit blijft de be
geerte in het leven van al Gods kinde
ren. Immers vereniging, gemeenschap
met Hem, is leven, zaligheid. Ja in Hem
zijn al de schatten der wijsheid en der
kennis Gods verborgen.
Is dit zo bij U? Dan zult ge ook be
geren te kennen de kracjit Zijner op
standing. Immers de zonde, wereld, en
het vlees trekken naar omlaag, de op
standingskracht echter naar boven. En
dit gaat alleen in een weg van sterven.
Geen andere weg leidt er tot de héer-
lilkheid. In de loopbaan, waar in de
Heere Zijn kinderen plaatst, moeten zü
lijdenen sterven. Dit valt niet mee voor
het vlees, ja soms dreig ik te bezwijken
temidden van alle lijden, smart, ver
drukking, benauwdheid, maar als nu
verstaan wordt, dat dit de weg is dan
is er eenswillendheid, overgave. Dan
wordt het laat me kennen de gemeen
schap Uws lijdens. Dan begeer ik Hem
te volgen, door bezaaide en onbezaaide
wegen, dan hoor ik Asaf getuigen: Gij
zult mij leiden, door Uw raad, O, God,
mijn heil, mijn toeverlaat; En mij hier
toe door tr bereid, opnemen in Uw heer
lijkheid.
Urk.
Ds. M. C. Tanis.
Oost-FlafcJcee;
Afwezig de artsen Buth, de Man en
Voogd. Voor spoedgevallen Bouman,
arts, tel. 01871—269, Stad aan 't Haring
vliet en Kramers, arts, tel. 01873—201,
Ooltgensplaat.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Afwezig Wagner. Dienst heeft Ter-
louw, tel. 2357, Middelhamis.
Wij hebben dezer dagen een bezoek gebracht aan de gemeente Nieuwer Am-
stel, waar de vroegere burgemeester van Middelhamis de heer D. Rijnders
hoofd van de gemeente is, en de geweldige uitbouw die daar plaats heeft, in
ogenschouw genomen. Nieuwer Amstel is de naam van de plaats, maar Am
stelveen is de hoofdgemeente, waaronder het gehucht Nes (bijna geheel katho
liek met een pracht kathedraal) ressorteert en Bovenkerk is aangebouwd. Het
is een agglomeraat van Amsterdam, waar het vlak tegen ligt aangebouwd. Rij
dende vanuit Amsterdam bemerkt men bijna niet, dat men zich op grondge
bied van Nieuwer Amstel bevindt. Er is een geweldige toename van de be
volking sinds burgemeester Rijnders er is een stijging van 5000 inwoners
thans telt de plaats 35000 inwoners. Er ligt een plan klaar om in de Boven-
kerkerpolder een satellietstad te bouwen met 22000 woningen, waar 80.000 zie
len onderdak zullen vinden. Een gigantische onderneming, alleszins de moeite
waard om er eens een kijkje te nemen. Dit te m,eer, omdat volgens het plan-
Lange, wanneer de Deltawerken worden gerealiseerd, ook op Flakkee derge
lijke steden zullen worden gebouwd!
Dorp wordt grote stad
Nieuwer Amstel, of liever gezegd Am
stelveen was jaren geleden nog een
klein dorp. De kom der gemeente ziet
er ook als zodanig uit. Het raadhuis
b.v. is oer-ouderwets al is er intussen
een nieuwe moderne raadszaal aan ge
bouwd. Maar het is alles veel te klein,
ook de sekretarie, waar alleen 8 afdelin
gen zijn en 80 ambtenaren werken,
ledere afdeling heeft een referendaris
tot chef. Het raadhuis heeft 10 tele
foonlijnen met 92 neventoestellen. Men
heeft een aparte centrale boekhouding
en naast de gemeenteontvanger een cen
trale kas. Meerdere diensten van de
gemeente zijn in aparte "(nood) gebou
wen ondergebracht.
Nieuwer Amstel is een gemeente die
steeds en steeds meer opname vraagt.
Er is een geweldige drang vanuit Am
sterdam dat zo goed als vol is ge
bouwd. Het puilt uit naar het achter
land en tegelijkertijd vraagt Schiphol
opname met K.L.M.-mensen, de Fokker
fabrieken, de B.P.M, en de buitenland
se luchtvaartdienst. Huizen en nog eens
huizen worden gevraagd; het is een
overrompeling die bijna niet is bij te
houden.
Duizend woningen tegelijk gebouwd
Burgemeester Rijnders was zo vrien
delijk van zijn veel bezette tijd wat af
te nemen om er iets van te vertellen
en ons te laten zien. Toen hij vanuit
Middelhamis te Nieuwer Amstel kwam
was de opzet 400 woningen per jaar,
dat is nu al 1200 en men streeft er naar
om er 2000 per jaar te bouwen. Men
doet dit naar de vaste regel van 40
4020 d.w.z. 40 arbeiders-, 40 midden
stands- en 20 woningen in de vrije sec
tor. Dat hier geweldig veel aan vast
zit, laat zich begrijpen. Het geheel is
ondergebracht in één woningbouworga-
nisatie. Op 31 dec. '59 moeten er mins
tens 1000 woningen alleen voor Schip
hol gereed zijn.
Weinig binding
Tachtig procent van de bevolking is
op Schiphol of Amsterdam georiën
teerd. Iedere morgen heeft een uittocht
plaats van ruim 22000 mensen en sav.
5 uur weer terug. Er rijden per dag 800
autobussen, wat dus een intens verkeer
op de wegen brengt. Een autochtone
massa, die elders werk vindt. Waaraan
naar burgemeester Rijnders ons ver
telde weinig binding is. Een groot
verschU dus, burgemeester van zo'n op
komende stad, met het burgemeester
schap op Flakkee. Het is om zo te zeg
gen een los-zand-gemeente; s' avonds
trekt men ook weer uit de plaats om te
Amsterdam vertier te vinden. Het is een
moeilijke gemeente voor cultureel werk,
hoewel dit aan het veranderen is.
Nieuw centra
Er zijn bij de grootse werken die nu
al worden uitgevoerd plannen voor een
nieuw centra in de Bovenkerkerpolder.
De landbouw wordt er geheel verdron
gen. De grond is er niet best en veen-
achtig. Er moet veel worden geheid.
U weet, Amsterdam zelf is gebouwd op
palen! Oude boerderijen zijn aange
kocht, waar straks flats van 12 verdie
pingen zullen verrijzen.
In dit nieuwe plan ligt opgenomen
een nieuw raadhuis (met raadzaal in
ronde vorm met glas) een z.g. zaag-
vorm voor winkels en woonruimten,
hotels, bankgebouw, concertzaal en cul
tuurcentrum. De Volksmuziekschool, die
nu reeds 1200 leerlingen telt, krijgt er
onderdak; er komt een Lijnbaancen
trum en een kantoorwijk. Dit geheel
wordt afgesloten met 5 toren flats van
12 verdiepingen. Een nieuw postkantoor
en politie-bureau de politie is een
ABONNEERT U
OF EELAJNDEN-NIKDWS
Van zaterdag 9 november v.m. 12 uur
t.m. maandag 11 november v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Afwezig de artsen Bakker, Dogterom
en Wieringa. Voor spoedgevallen Arends
arts, tel. 2001, Middelhamis.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Afwezig de artsen Elvé en Boot. Voor
spoedgevallen Huisman, arts, tel. 01877-
412, Melisiant.
king er ook heel wat komt kijken op
gebied van onderwijs.
Nu reeds zijn tal van noodscholen
gebouwd in verschillende wijken, waar
voor later permanente scholen dienen
te komen. En ook kerken, wat echtec
meer in particuliere handen zit, ge-'
steund door de overheid. Voor het on
derwijs heeft men een eigen gemeen
telijke inspecteur. Per 1 sept. kwamen
1150 nieuwe leerlingen bij het lager on
derwijs. De bouwurgentie loopt over 130
lokalen, die op 50.000.— per lokaal
komen. Men is bezig complexen te bou
wen, met 30 lokalen per complex. Kleu
teronderwijs heeft behoefte aan 90 lo
kalen. Drie lyceums (Prot. Chr. en R.
K.) zijn ondergebracht in noodgebouwen
Voor 1959 zijn 30 lokalen nodig per ly
ceum. Kosten 70.000.— per lokaal.
De lagere technische school is onder
gebracht in noodgebouw. (De heer
Kamstra v.h. directeur Ambachts-
school te Middelhamis zit in het be
stuur). Voor bouw nieuwe Techn. school
is vergunning aanwezig, die sterk ge
oriënteerd zal zijn op industrie (Schip
hol) en dan nog een, die de ambachte
lijke zijde heeft. Ook zal een nieuwe
Huishoudschool worden gebouwd.
Voor culturele doeleinden zijn brood
nodig twee grote zalen nodig; er^is een
aparte ambtenaar, die culturele'zaken
behandelt. De gemeente heeft een cul-
tuurpot groot 20.000.— waaruit aller
lei verenigingen worden gesubsidieerd.
In de mooie wanaelparken van Nieuwer Amstel bevinden zich grote volières
waar allerlei soorten vogels, als in de natuur lev^n. Deze vogels, w.o. zeer uit
zonderlijke, vinden in de overkapping, waarin boompjes, heesters en allerlei
mossen groeien het nodige natuurlijke voedsel. Begrijpelijk trekken de mooie
gekleurde vogelsoorten zeer de aandacht van de jeugd. Rechts op de foto bur
gemeester Rijnders.
Met burgemeester Rijnderg maakten we een rit door zijn uitgestrekte gemeente,
waar koortsachtig wordt gewerkt om de duizenden werkers, die jaarlijks op
ztjn territoir worden gestuwd, onderdak te bieden. De fotograaf maakte door
de voorruit van de auto heen een foto, die een kijkje geeft op in aanbouw zijn-
do flatgebouwen. Zo Jangzamerhand groeit de plaats tot een grote etad.
prima geoutilleerde gemeentedienst
komt er ook nog bij. De bouw hiervan
is geraamd op 80 miljoen. Prof. v. d.
Broek uit Rotterdam en de architecten
Staal en Zandstra uit Amsterdam heb
ben dit geweldige plan in bewerking.
Teamwerk
Het valt te begrijpen, dat burgemees
ter Rijnders het geheel van zo'n ge
weldige uitbreiding niet alleen kan
overzien. Bij de jaarlijkse grote aan
was van de bevolking, volgend jaar ge
dacht op ruim 40.000 zielen, moet er
wel een indeling van verschillende be
drijven zijn. Zo heeft men het gas- en
waterbedrijf (distributie), slachthuis,
plantsoenen, Soc. Zaken, Bouw- en
Techn. dienst, dienst gemeentewerken en
planologie, reinigingsdienst, woning- en
grondbedrijf en een eigen accountants
dienst. Ieder bedrijf heeft een eigen di-
rekteur, de burgemeester is voorzitter
van deze directeurengroep. Zodoende
worden honderden zaken per week af
gehandeld buiten b. en w. om. Sinds
kort is ook een sociograaf in dienst ge
nomen om met sociografische gegevens
te werken.
Raadsverhouding
De politieke verhouding in de raad is
7 zetels. A.R. en C.H., R.K. 7 zetels; P.
v.d.A. 4 zetels en V.V.D. 3 zetels, 21 ze
tels totaal. Bij de nieuwe verkiezingen
wordt dit 25 zetels. Er zijn 3 wethou
ders met vaste portefeuilles: een voor
gemeentewerken en grondbedrijf; een
voor finantiën, sport en cultuur; een
voor bedrijven, slachthuis, middenstands
zaken, bad- en zwemgelegenheden. De
burgemeester heeft de portefeuille van
onderwijs, volkshuisvesting en plant
soenen. De wethouders hebben 3 dagen
een volledige taak; hun salaris is
65000.— per jaar.
Onderwijs, godsdienst en
cultuur
Het valt te begrijpen dat met de jaar
lijkse geweldige aanwas van de bevol-
De jeugd is gebundeld in een cen
trale jeugdraad, de gymnastiekvereni
ging telt 1100 leden, er zijn in totaal
25 sportvelden, waarvan ook Amster
damse clubs gebruik maken.
Kerkelijk is de gemeente thans 30Vo
katholiek; 20—23''/o onkerkelijk, de rest
protestant. Er zijn 3 Herv. predikan
ten; voorts een Ger. en Lutherse kerk
met een predikant. De plaats zelf heeft
het kerkelijk en politiek gemiddelde van
dergelijke plaatsen in Nederland. Het
conynunisme behaalde plm. 400 stem
men en heeft geen zetel.
Hoe wordt het gefinancierd?
Wij hebben burgemeester Rijnders
de vraag voorgelegd, hoe dit alles wordt
(Vervolg pag. 2 Ie kolom)
Wijnkooperij sedert 1 768
Telefoon 2012 Voorstraat 36
MiDDELHARNlS