Burgemeester Rijnders bouwt aan satellietstaa van Amsteraam Jamais en vain bel, Ze dienen te blijven waar ze oren GewelJige Louwonderneming te Nieuwer-Amstel voorbeeld voor steden in Deltagel^ied 30e Jaargafig Vrijdag 8 november 1957 No. 2645 MEDITATIE llllllllllll N.V. WED. C. KOLFF 8, Zn. PBINS HENDBIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHABNIS Bedactie en Advertentlei uitsluitend TeletooB K 1870—2629 N« 8 uur 't avonda Telefoon K 1870—2017 Giro 167B80 Oir. SÏREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Vertcht^nt tweemaal per week: dinsdag' en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PEB KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. BQ comtract ipeclaal tarlal Misdadigers dienen in de gevangenis te zitten en te blijven. Wanneer gevan genen gemakkelijk uit de gevangenis kunnen ontsnappen dan is dit een groot gevaar voor de maatsciiappelijke vei ligheid Ten opziclite van ons gevange niswezen sciiijnt het wel, dat er nogal iets aan hapert, of dat de inrichtingen van dien aard zijn, dat men ze gemak- keliik kan verlaten, of dat het systeem er aanleiding toegeeft, of dat het perso neel in zijn verplichtingen te kort schiet, zeker is het dat ons gevangenis wezen de laatste jaren nogal in op spraak is geweest, doordat geslaagde ontvluchtingen bijna aan de orde van den dag waren. Ten opzichte van de plichtsvervulling van het personeel, daarover zijn geen klachten gerezen en uit niets is gebleken, bij al die ontvlueh- tingen dat daar de oorzaak moet wor den gezocht. Ook ten, opzichte van de gebouwen der gevangenissen, ook daar zal het wel niet aan liggen. Blijft dan over het systeem dat toegepast wordt in de gevangenissen. Mocht dit laatste het geval zijn, dan wordt het meer dan tijd, dat men van systeem verandert en dat men maatregelen neemt in het belang der burgers, dat de gevangenen blijven waar ze zijn en behoren, dat is in de gevangenis. Tot tijd en wijle, dat ze hun straf hebben uitgezeten en hun misdrijf- hebben geboet. Dat noemen we in het belang der burgers, want hun veiligheid staat er bij op het spel. Im mers wanneer zware misdadigers uit de gevangenis weten te ontsnappen, dan betekent die door hen verworven vrij heid een gevaar en een bedreiging voor het leven der burgerij. Lazen we dezer dagen niet van een uit een psychiatri sche inrichting ontsnapte vrouw, die een gruwelijke moord gepleegd heeft op een oude vrouw? En moet hét niet een voortdurende bedreiging zijn voor de burgerij wan neer beruchte misdadigers uit de ge vangenis weten te ontkomen en zich weer in de maatschappij ophouden? Hoe licht kan het niet voorkomen, dat zulke personen, gedreven door despe raatheid zich weer aan leven en goed van anderen vergrijpen? Wanneer de schuld van misda digers gebleken is en ze deswege ver oordeeld zijn en in de gevangenis opge sloten, dan behoren zij er te blijven. Tot hun straf is uitgezeten en hun schuld is geboet. Dat is in overeen stemming met de volksconsciëntie. Die vele ontvluchtingen van de laatste ja ren veroorzaken onder het volk een gevoel van onbevredigdheid. Van vrees, in die streken van waar een ontvluchte misdadiger afkomstig is. Van spot en van verachting van het strafrecht van velen, die terecht menen, dat bij mis daad behoorlijke bestraffing noodzake lijk is. Allereerst is het een plicht van de minister van Justitie, om er voor te zorgen, dat de gevangenen blijven waar ze behoren, dat is in de gevangenis. Daarmede beveiligt hij ten zeerste leven en goed van de burgerij, wat toch tot zijn plicht gerekend moet worden. We hadden het boven over het systeem en we vnerpen de vraag op of mogelijk ook daarin de oorzaak te zoeken is van de vele ontvluchtingen. De minister is een voorstander van het nieuwere systeem dat er van uitgaat dat de misdadigers mensen zijn, die opnieuw moeten wor den opgevoed. Een systeem, dat het cel-- lensysteem verafschuwd en waarbij men er op uit is om de gevangenen meer bewegingsvrijheid te verlenen. Er wordt daarbij gesproken van bescherming te gen willekeur en wreedheid, dat in- haerent zou zijn aan het oude systeem met zijn mindere bewegingsvrijheid. Ondertussen wUlekeur en wreedheid past tegenover geen enkel schepsel. Ook niet en allerminst tegen gevangenen in de gevangenis. Maar dat d^ schuldigen gestraft worden is een noodzakelijke eis van elke rechtsbedeling, inzonderheid is het een eis van het Woord van God, dat verder alle willekeurigheid en wreedheid veroordeelt. Als men over schakelen wil op een nieuw systeem met meer bewegingsvrijheid, het sy steem van de zogenaamde heropvoeding van de misdadigers, dan dient men er wel rekening mee te houden, dat de ge vangenen, van de meerdere vrijheid we ten te profiteren, door te trachten té ontvluchten, wat in het verleden maar al, te vaak hun gelukt is. En verder of bet nieuwe systeem van heropvoeding van misdadigers behoorlijke burgers maakt, we geloven niet, dat er op dit terrein van groot succes gesproken kan worden. Het succes blijkt nog te liggen aan de zijde van de misdadigers, die de vergrote' kansen op ontvluchten weten aan te grijpen, zoals in het verleden zovaak gebleken is. De algemene maatschappelijke vei ligheid der burgers is er mee gebaat, dat de gevangenen blijven waar ze be horen, totdat ze hun straf hebben on dergaan. Daartoe dient de minister van Justitie alle maatregelen te nemen. In het belang van de veiligheid van de burgers mag die eis zeker gesteld wor den, De vele ontvluchtingen van de laatste jaren kunnen niet anders dan wantrouwen opwekken tegenover de uitvoering van onze rechtsbedeling. En ook dat is niet in het belang van ons volk. Opdat ïk Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeen schap Zijns lijdens, Zijnen dood ge lijkvormig wordende. (Filipp. 3 10), Thomas van Aquino had eens krach tig voor de Heere getuigd en toen was het Jieni, als hoorde hij zich het woord toefluisteren: Gij hebt recht van Mij gesproken, Thomas, en de vraag van 's Heeren wege klonk hem tegen: Wat wilt gij, dat ik U geven zal? En wat was zijn antwoord? Niets, Heere,. niets dan Uzelf. Wat blijkt uit dit antwoord, dat Thomas gezien heeft, de onnaspeurlijke rijkdom van Christus, ja verstond, dat Hem te kennen alleen zaligheid is. Niets, Heere, niets dan Uzelf, dit leef de ook in het hart van de apostel Pau- lus. Hij begeert Jezus Christus te ken nen. Dit is ook de levensbegeerte van elkeen, die alle gronden buiten Christus verloren heeft en hetgeen gewin was, om Christus wil schade acht. Ja, acht drek te zijn, om Christus te mogen ge winnen. Opdat ik Hem kenne, Paulus .wil Christus kennen. Maar kende Hij Hem dan niet? Inderdaad, als hij deze brief aan de gemeente van Filippi vanuit Rome's kerker schrijft, kan hij getui gen, dat ongeveer 30 jaar geleden Jezus Zich voor het eerst aan Hem openbaar de op de weg naar Damascus en daarna Heeft Hij Zich rijk met hem in gelaten. Hij heeft Hem leren kennen als zijn schuldovememende Borg. Dus hier spreekt niet iemand, die in de nacht van zonde en schuld, Christus, begeert te kennen, als Zijn zondevernieler en Schulduitdelger. Hij' kent Christus zó. Paulus verlangt Christus te kennen in al Zijn volheid, naar al de rijkdom van Zijn Persoon en van Zijn genade. Hij begeert meer één te worden met Chris tus, opdat Christus zijn leven zij, ja volkomen praktijk zij: Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij. En de kracht Zijner opstanding. Dit is de kracht, die geopenbaard is in de opstanding van Christus uit de doden. Het is de kracht, die triumfeert over de macht en heerschappij des doods. Door opstandingskracht is de dood overwon nen. Door deze opstandingskracht nu komt in de zondaar tot- stand het leven der opstanding, het leven der herschep ping. Hierdoor wordt de oude natuur gedood, verlaat men de wereld, en leert men wandelen in een nieuw godzalig leven. Als nu Paulus uit: en de kracht Zij ner opstanding, dan wenst hij, onder vindelijk, de kracht van Christus tot heiligmaking te kennen. Hij gevoelt in zich nog de macht van de dood; de kracht der zonde. In Rom. 7 laat hij horen: Want ik weet, dat in mij, dat is in mijn vlees geen goed woont. Want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet; want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Heere, Uw kracht heb ik nodig. Niet één uur, zelfs geen ogenblik, kan ik Uw opstandingskracht missen. Door Uw kracht, wordt de kracht, macht der zon de, satan, eigen vlees gebroken. Worden de lasten en zonden afgelegd, die ons lichtelijk omringen en wordt bedacht de dingen, die boven zijn en niet die op de aarde zijn. Dan wordt het oog ge richt op de overste Leidsman en Vol einder des geloofs, Jezus Christus. En de gemeenschap Zijns lijdens. Paulus wil deel hebben aan het lijden van Christus. Deze gemeenschap is naar de Schrift tweeërlei: Zij wordt open baar in de afsterving van de oude mens en in de tweede plaats in het dragen van Zijn kruis. Van het eerste deel zegt onze Catechismus zo treffend in zondag 16: Dat door Zijn kracht onze oude mens met Hem gekruisigd, gedood en begraven wordt, opdat de boze .lusten Oeen twijfel mogelijk ONBEPERKTE GA or 01 viitHC MAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN des vleses in ons niet meer regeren, maar dat wij onszelf Hem tot ene of ferande der dankbaarheid opofferen. Door Zijn kracht door te delen in de gemeenschap Zijns lijdens wordt de oude mens gekruisigd. Het wordt een sterven aan het kruis, dat is een smar telijk sterven, een langzaam sterven, maar een zeker sterven. En alzo komt openbaar een afsterving van de oude mens. D.i. een hartelijk leedwezen, dat men God door zijn zonden vertoornd heeft, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden. Maar ook, de opstanding van de nieuwe mens, d.i. een christelijke vreugde in God door Christus, en lust en liefde om naar de wille Gods in alle goede werken te leven. De gemeenschap aan Zijn lijden zegt nog meer. Het is ook gemeenschap aan het lijden, aan de verdrukkingen van Christus te hebben. Dit wordt bij al de Zijnen aangetrof fen. Zij moeten Zijn weg gaan, zij moe ten Zijn voetstappen drukken. Zijn beeld gelijkvormig worden. In de wereld delen ze dus in druk, haat, vijandschap. Door vele verdruk kingen zullen ze het koninkrijk Gods ingaan. Zonder strijd, geen kroon, zon der lijden, geen heerlijkheid, zonder sterven geen leven. Nu begeert de apostel in Zijn gemeen schap, ter wille van Hem, en tot Zijn eer en de dienst der Zijnen, smart en smaad te verduren, verteerd te worden en ten, onder te gaan. Hij is bereid om als een drankoffer geofferd te worden over de offerande en de bediening des geloofs van de gemeente in Filippi. Fi lipp. 2 17. Dat Zijn beeld in hem moge schitte ren is Paulus wens, opdat Christus zal groot gemaakt worden in zijn lichaam, hetzij door het leven, hetzij door de dood. Filipp. 1 20. Lezer, lezeres, leeft dit nu in U? Op dat ik Hem kenne? Wanneer we op deze vraag een bevestigend antwoord mogen geven dan hebben we bij aanvang God leren kennen in heilige deugden. - Dan hebben we uit de wet kennis gekregen van onze ellende. Dan kennen we ons totaal verdorven. Melaats van de hoofd schedel tot de voetzool toe, onbekwaam tot enig goed, geneigd tot alle kwaad. Dan heeft God ons in het gewaad van de H. Schrift Christus, als het Lam Gods, dat de zonde der wereld weg neemt getoond. Dan hebben we leren verstaan, dat de Gegevene Gods is de geopende fontein voor het huis van Da vid en de inwoners van Jeruzalem te gen de zonde en onreinheid. Het hart ging vanaf die tijd naar Hem uit. Zonder Hem kan men dan niet meer leven en sterven. Er is geen rust meer voor dat men Hem kent tot zalig heid. Och, dat ik Hem kenne, is dan de uiting der ziel, want al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Opdat ik Hem kenne, dit blijft de be geerte in het leven van al Gods kinde ren. Immers vereniging, gemeenschap met Hem, is leven, zaligheid. Ja in Hem zijn al de schatten der wijsheid en der kennis Gods verborgen. Is dit zo bij U? Dan zult ge ook be geren te kennen de kracjit Zijner op standing. Immers de zonde, wereld, en het vlees trekken naar omlaag, de op standingskracht echter naar boven. En dit gaat alleen in een weg van sterven. Geen andere weg leidt er tot de héer- lilkheid. In de loopbaan, waar in de Heere Zijn kinderen plaatst, moeten zü lijdenen sterven. Dit valt niet mee voor het vlees, ja soms dreig ik te bezwijken temidden van alle lijden, smart, ver drukking, benauwdheid, maar als nu verstaan wordt, dat dit de weg is dan is er eenswillendheid, overgave. Dan wordt het laat me kennen de gemeen schap Uws lijdens. Dan begeer ik Hem te volgen, door bezaaide en onbezaaide wegen, dan hoor ik Asaf getuigen: Gij zult mij leiden, door Uw raad, O, God, mijn heil, mijn toeverlaat; En mij hier toe door tr bereid, opnemen in Uw heer lijkheid. Urk. Ds. M. C. Tanis. Oost-FlafcJcee; Afwezig de artsen Buth, de Man en Voogd. Voor spoedgevallen Bouman, arts, tel. 01871—269, Stad aan 't Haring vliet en Kramers, arts, tel. 01873—201, Ooltgensplaat. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Afwezig Wagner. Dienst heeft Ter- louw, tel. 2357, Middelhamis. Wij hebben dezer dagen een bezoek gebracht aan de gemeente Nieuwer Am- stel, waar de vroegere burgemeester van Middelhamis de heer D. Rijnders hoofd van de gemeente is, en de geweldige uitbouw die daar plaats heeft, in ogenschouw genomen. Nieuwer Amstel is de naam van de plaats, maar Am stelveen is de hoofdgemeente, waaronder het gehucht Nes (bijna geheel katho liek met een pracht kathedraal) ressorteert en Bovenkerk is aangebouwd. Het is een agglomeraat van Amsterdam, waar het vlak tegen ligt aangebouwd. Rij dende vanuit Amsterdam bemerkt men bijna niet, dat men zich op grondge bied van Nieuwer Amstel bevindt. Er is een geweldige toename van de be volking sinds burgemeester Rijnders er is een stijging van 5000 inwoners thans telt de plaats 35000 inwoners. Er ligt een plan klaar om in de Boven- kerkerpolder een satellietstad te bouwen met 22000 woningen, waar 80.000 zie len onderdak zullen vinden. Een gigantische onderneming, alleszins de moeite waard om er eens een kijkje te nemen. Dit te m,eer, omdat volgens het plan- Lange, wanneer de Deltawerken worden gerealiseerd, ook op Flakkee derge lijke steden zullen worden gebouwd! Dorp wordt grote stad Nieuwer Amstel, of liever gezegd Am stelveen was jaren geleden nog een klein dorp. De kom der gemeente ziet er ook als zodanig uit. Het raadhuis b.v. is oer-ouderwets al is er intussen een nieuwe moderne raadszaal aan ge bouwd. Maar het is alles veel te klein, ook de sekretarie, waar alleen 8 afdelin gen zijn en 80 ambtenaren werken, ledere afdeling heeft een referendaris tot chef. Het raadhuis heeft 10 tele foonlijnen met 92 neventoestellen. Men heeft een aparte centrale boekhouding en naast de gemeenteontvanger een cen trale kas. Meerdere diensten van de gemeente zijn in aparte "(nood) gebou wen ondergebracht. Nieuwer Amstel is een gemeente die steeds en steeds meer opname vraagt. Er is een geweldige drang vanuit Am sterdam dat zo goed als vol is ge bouwd. Het puilt uit naar het achter land en tegelijkertijd vraagt Schiphol opname met K.L.M.-mensen, de Fokker fabrieken, de B.P.M, en de buitenland se luchtvaartdienst. Huizen en nog eens huizen worden gevraagd; het is een overrompeling die bijna niet is bij te houden. Duizend woningen tegelijk gebouwd Burgemeester Rijnders was zo vrien delijk van zijn veel bezette tijd wat af te nemen om er iets van te vertellen en ons te laten zien. Toen hij vanuit Middelhamis te Nieuwer Amstel kwam was de opzet 400 woningen per jaar, dat is nu al 1200 en men streeft er naar om er 2000 per jaar te bouwen. Men doet dit naar de vaste regel van 40 4020 d.w.z. 40 arbeiders-, 40 midden stands- en 20 woningen in de vrije sec tor. Dat hier geweldig veel aan vast zit, laat zich begrijpen. Het geheel is ondergebracht in één woningbouworga- nisatie. Op 31 dec. '59 moeten er mins tens 1000 woningen alleen voor Schip hol gereed zijn. Weinig binding Tachtig procent van de bevolking is op Schiphol of Amsterdam georiën teerd. Iedere morgen heeft een uittocht plaats van ruim 22000 mensen en sav. 5 uur weer terug. Er rijden per dag 800 autobussen, wat dus een intens verkeer op de wegen brengt. Een autochtone massa, die elders werk vindt. Waaraan naar burgemeester Rijnders ons ver telde weinig binding is. Een groot verschU dus, burgemeester van zo'n op komende stad, met het burgemeester schap op Flakkee. Het is om zo te zeg gen een los-zand-gemeente; s' avonds trekt men ook weer uit de plaats om te Amsterdam vertier te vinden. Het is een moeilijke gemeente voor cultureel werk, hoewel dit aan het veranderen is. Nieuw centra Er zijn bij de grootse werken die nu al worden uitgevoerd plannen voor een nieuw centra in de Bovenkerkerpolder. De landbouw wordt er geheel verdron gen. De grond is er niet best en veen- achtig. Er moet veel worden geheid. U weet, Amsterdam zelf is gebouwd op palen! Oude boerderijen zijn aange kocht, waar straks flats van 12 verdie pingen zullen verrijzen. In dit nieuwe plan ligt opgenomen een nieuw raadhuis (met raadzaal in ronde vorm met glas) een z.g. zaag- vorm voor winkels en woonruimten, hotels, bankgebouw, concertzaal en cul tuurcentrum. De Volksmuziekschool, die nu reeds 1200 leerlingen telt, krijgt er onderdak; er komt een Lijnbaancen trum en een kantoorwijk. Dit geheel wordt afgesloten met 5 toren flats van 12 verdiepingen. Een nieuw postkantoor en politie-bureau de politie is een ABONNEERT U OF EELAJNDEN-NIKDWS Van zaterdag 9 november v.m. 12 uur t.m. maandag 11 november v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Afwezig de artsen Bakker, Dogterom en Wieringa. Voor spoedgevallen Arends arts, tel. 2001, Middelhamis. Dirksland-Herkingen-Melissant: Afwezig de artsen Elvé en Boot. Voor spoedgevallen Huisman, arts, tel. 01877- 412, Melisiant. king er ook heel wat komt kijken op gebied van onderwijs. Nu reeds zijn tal van noodscholen gebouwd in verschillende wijken, waar voor later permanente scholen dienen te komen. En ook kerken, wat echtec meer in particuliere handen zit, ge-' steund door de overheid. Voor het on derwijs heeft men een eigen gemeen telijke inspecteur. Per 1 sept. kwamen 1150 nieuwe leerlingen bij het lager on derwijs. De bouwurgentie loopt over 130 lokalen, die op 50.000.— per lokaal komen. Men is bezig complexen te bou wen, met 30 lokalen per complex. Kleu teronderwijs heeft behoefte aan 90 lo kalen. Drie lyceums (Prot. Chr. en R. K.) zijn ondergebracht in noodgebouwen Voor 1959 zijn 30 lokalen nodig per ly ceum. Kosten 70.000.— per lokaal. De lagere technische school is onder gebracht in noodgebouw. (De heer Kamstra v.h. directeur Ambachts- school te Middelhamis zit in het be stuur). Voor bouw nieuwe Techn. school is vergunning aanwezig, die sterk ge oriënteerd zal zijn op industrie (Schip hol) en dan nog een, die de ambachte lijke zijde heeft. Ook zal een nieuwe Huishoudschool worden gebouwd. Voor culturele doeleinden zijn brood nodig twee grote zalen nodig; er^is een aparte ambtenaar, die culturele'zaken behandelt. De gemeente heeft een cul- tuurpot groot 20.000.— waaruit aller lei verenigingen worden gesubsidieerd. In de mooie wanaelparken van Nieuwer Amstel bevinden zich grote volières waar allerlei soorten vogels, als in de natuur lev^n. Deze vogels, w.o. zeer uit zonderlijke, vinden in de overkapping, waarin boompjes, heesters en allerlei mossen groeien het nodige natuurlijke voedsel. Begrijpelijk trekken de mooie gekleurde vogelsoorten zeer de aandacht van de jeugd. Rechts op de foto bur gemeester Rijnders. Met burgemeester Rijnderg maakten we een rit door zijn uitgestrekte gemeente, waar koortsachtig wordt gewerkt om de duizenden werkers, die jaarlijks op ztjn territoir worden gestuwd, onderdak te bieden. De fotograaf maakte door de voorruit van de auto heen een foto, die een kijkje geeft op in aanbouw zijn- do flatgebouwen. Zo Jangzamerhand groeit de plaats tot een grote etad. prima geoutilleerde gemeentedienst komt er ook nog bij. De bouw hiervan is geraamd op 80 miljoen. Prof. v. d. Broek uit Rotterdam en de architecten Staal en Zandstra uit Amsterdam heb ben dit geweldige plan in bewerking. Teamwerk Het valt te begrijpen, dat burgemees ter Rijnders het geheel van zo'n ge weldige uitbreiding niet alleen kan overzien. Bij de jaarlijkse grote aan was van de bevolking, volgend jaar ge dacht op ruim 40.000 zielen, moet er wel een indeling van verschillende be drijven zijn. Zo heeft men het gas- en waterbedrijf (distributie), slachthuis, plantsoenen, Soc. Zaken, Bouw- en Techn. dienst, dienst gemeentewerken en planologie, reinigingsdienst, woning- en grondbedrijf en een eigen accountants dienst. Ieder bedrijf heeft een eigen di- rekteur, de burgemeester is voorzitter van deze directeurengroep. Zodoende worden honderden zaken per week af gehandeld buiten b. en w. om. Sinds kort is ook een sociograaf in dienst ge nomen om met sociografische gegevens te werken. Raadsverhouding De politieke verhouding in de raad is 7 zetels. A.R. en C.H., R.K. 7 zetels; P. v.d.A. 4 zetels en V.V.D. 3 zetels, 21 ze tels totaal. Bij de nieuwe verkiezingen wordt dit 25 zetels. Er zijn 3 wethou ders met vaste portefeuilles: een voor gemeentewerken en grondbedrijf; een voor finantiën, sport en cultuur; een voor bedrijven, slachthuis, middenstands zaken, bad- en zwemgelegenheden. De burgemeester heeft de portefeuille van onderwijs, volkshuisvesting en plant soenen. De wethouders hebben 3 dagen een volledige taak; hun salaris is 65000.— per jaar. Onderwijs, godsdienst en cultuur Het valt te begrijpen dat met de jaar lijkse geweldige aanwas van de bevol- De jeugd is gebundeld in een cen trale jeugdraad, de gymnastiekvereni ging telt 1100 leden, er zijn in totaal 25 sportvelden, waarvan ook Amster damse clubs gebruik maken. Kerkelijk is de gemeente thans 30Vo katholiek; 20—23''/o onkerkelijk, de rest protestant. Er zijn 3 Herv. predikan ten; voorts een Ger. en Lutherse kerk met een predikant. De plaats zelf heeft het kerkelijk en politiek gemiddelde van dergelijke plaatsen in Nederland. Het conynunisme behaalde plm. 400 stem men en heeft geen zetel. Hoe wordt het gefinancierd? Wij hebben burgemeester Rijnders de vraag voorgelegd, hoe dit alles wordt (Vervolg pag. 2 Ie kolom) Wijnkooperij sedert 1 768 Telefoon 2012 Voorstraat 36 MiDDELHARNlS

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1