De nieuwe ProvinGiale weg Goeaereeae-Ouaaorp :len MINGS. Moeilijkteden in de Christelijke partijen Wij verhuren Buitenland nis Spit in ak „Uri- 30e Jaargang Vrijdag 18 oktober 1957 No. 2639 Eibgbels ij bels bijbels Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschifra tweemaal per week: dinsdag- en vr^dagavond MEDITATIE ,Het eigen vonnis geve ld" llllllllllllll FOIJOHANDEL J. ZANDSTEA Witte lijnep en strepen, waar ket verkeer zien aan neeft te nonaen Wat betekenen de gemar keerde lijnen en blokken op de weg? Aanleg van andere wegen langs de NEREN, rlijke en snel mo eiden, r en tast de lijders KLACH- voUedige ^OMEN ide uit 2 BEIEDS -NEZEVG EN ME- .E HOOP euma te nemen iment ;eeds op- !ht, Spit, st genoeg treffende IS OOK ONG TE U ibesparen n te bewaren aze soorten, zen DiCBIDE en 2346 lARNIS )E WAAL ItUddelhanils oktober '57^ 12.74—13.41; s 17.09. krtigt mach- :iji ie meest bie- ,gt uitdiepen ngsputten in iet dagelps ijn de perce- an water en v^ oten op het •-:' doodlopende bestrijdt di' som. nemeB, te maken en wateroverlast ilpt zoals de :r de Koning neet hebben n de Ouden nijgen, voor onverhuurd »en gegadig- vele klacli- kerende bie- feit dat de ers moeten en. De heer periode all^ laatste vindt rzitter wijst inder bieten len worden, aagt wat B' bietenver- behouden, kon niets ficieel niets len der be lt de belan- in de aan- üi, de aan- aald aspect op gebreken en w rel^e- erv. Vereei'' og eens at' Ned. Herv. (woensdag' igt. in d« Ihamis. PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bedactie en Advertenties uitsluitend Telefoom K 1870—2629 Na 6 uur avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167880 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. BQ contract speciaal tarlal Het is een onmiskenbaar feit, dat er de laatste tijd zowel in de A.R.-partij als in de Chr. Historische Unie vele symptonen te bespeuren zijn van toene mende onbehaaglijkheid, ontevredenheid en tamelijk ingrijpend meningsverschil. Het betreft hier dingen van principiële aard zowel als persoonlijke tegenstel lingen. Wat de laatste aangaat, het is een publiek geheim, dat de verhouding tussen minister Zijlstra en dhr. Bruins Slot nu niet bepaald vriendschappelijk is, terwijl bij de C.H. de heren Tilanus en Schmal evenmin dikke vrienden zijn. Welke persoonlijke factoïen hier een rol spelen is niet zo gemakkelijk uit te maken, maar zeker is, dat de tegenstel lingen voornamelijk voortspruiten uit politieke meningsverschillen. En deze beperken zich niet tot genoemde perso nen, maar ze zijn in steeds toenemende mate ook te vinden in alle partijgeledin gen. Er lopen uiteraard v-erschillende te genstellingen door elkaar heen. Zo b.v, die van „reckelljken" en „preciezen", degenen, die gemakkelijk compromis sen sluiten en zij, die een radikale hou ding voorstaan. Maar ook die van „pro gressieven" en „conservatieven" en in- verband daarmee van hen, die een scher pe anti-socialistische koers voorstaan en degenen, die uit opportuniteis overwe gingen samenwerking in één kabinet het meest wenselijk vinden. In het bijzonder de A.R. partij heeft al geruime tijd met interne moeilijkhe den te kampen, ofschoon ze vermoede lijk in de C.H. Unie niet veel minder zullen zijn, maar daar komen ze niet zo naar buiten. Zoals men weet, hebben deze prot. Chr. partijen in 1956 nogal wat stemmen verloren bij de Kamerver kiezingen. Men is natuurlijk gaan zoe ken naar de mogelijke oorzaken daar van. En dan komt men onvermijdelijk tot de thans zeer actuele kwestie van het al of niet-samenregeren met de Par tij van de Arbeid. Daartegen blijkt een steeds groeiende oppositie te bestaan. Velen zijn terecht van mening, dat het niet aangaat vóór de verkiezing te vuur en te zwaard het socialisme en de doorbraak te bestrij den en er né, samen met de P.v.d.A. re geringsverantwoordelijkheid te gaan dragen en alzo mee te helpen aan de doorvoering van maatregelen, die het socialisme bevorderen. Het kan niet an ders of een dergelijke gedragslijn moet de principiële en propagandistische kracht van een partij breken^f althans in hoge mate verminderen. Het is toch immers zo, dat het socialisme vanzelf sprekend poogt via de regeringspolitiek zijn eigen desiderata te verwezenlijken. De leuze van de P.v.d.A. is, dat politiek een zakelijke aangelegenheid is en zij heeft er zeer góéd slag van, zonder het specifiek socialistisch karakter te ac centueren, toch menig in wezen socia- listisch verlangen te realiseren. Men denke aan de huurblokkering en enkele facetten van de financiële politiek. Er is in dit opzicht slechts één houding mogelijk: radikale afwijzing van elke sociahstische poging tot penetratie in de wetgeving van Nederland. Hetis daarom zoals dr. Hommes op merkt in zijn opzienbarende brochure „Zullen wij A.R. blijven"„Wij zitten in een tegenstrijdigheid verstrikt: enerzijds een grote zorg over de voortgaande doorbraak en een bestrijding daarvan, anderzijds een brede-basis-huwelijk met de socialisten, dat een permanente ba- cillenkweekplaats voor de doorbraak- mentaliteit is". Het is waarlijk geen wonder, dat menig eenvoudige van geest en intellectuelen trouwens evenzeer - ziph afvraagt, wat dit nu voor een poli tiek is en waarvoor men eigenlijk nog strijdt. Men moet niet uit het oog verliezen, dat de machtige P.v.d.A., die over ruime I.. geldmiddelen en tegenwoordig ook over 'y:- knap en goed geschoold kader beschikt, al jarenlang bezig is met een socialisti- Bche hersenspoeling van de grote mas- j'jj sa, waarin zij zeer goede vorderingen maakt. Er gaat van deze partij blrjk- ^^baar veel aantrekkingskracht uit, niet i* alleen op de arbeiders, maar ook op per- sonen, van wie men dat krachtens hun maatschappelijke positie zeker niet zou - verwachten. Zelfs bankiers, die toch wel een uitgesproken „kapitalistisch" be- roep hebben, men denke aan de Amster- damse burgemeester van Hall, en boe ren zoals minister Mansholt, zijn socia list! Men vraagt zich af, hoe zoiets mo gelijk is. En we zwijgen dan nog maar van de doorgebroken Hervormde predi kanten en Chr. onderwijzers. Deze men sen schijnen er een soort idealisme op na te houden ,dat in de van staatswege gedirigeerde socialistische welvaarts- g maatschappij een politiek Utopia ziet. Met deze socialistische bacil zijn ook ||al ongemerkt vele niet-sociaUsten gein- rfecteerd. De progressiviteit is ook bij Veel rechtsen in de mode. Wie b.v. „Ne derlandse Gedachten" leest (orgaan der Geen Jwijfel mogelijk... „Het geschiedde nu toen uw knecht hier en daar doende was, dat h^j er niet was. Toen zeide de koning tot hem: Zó is Uw oorde^, gy hebt 't zelf geveld''. 1 Kon. 20 40 Koning Hendrik IV van Frankrijk, vroeg bij zekere gelegenheid eens aan de hertog van Alva, of hij de zonsver duistering had waargenomen, die. kort geleden gepasseerd was. „Neen", ant woordde de hertog, ...ik heb zoveel te doen op aarde, dat ik geen tijd heb, om naar de hemel te kijken". Lezers, wanneer ons gevraagd wordt aangaande de hemelse dingen, zou ons antwoord dan helaas niet dikwijls soort gelijk moeten zijn? Allerwege klinkt de roep: Ik heb 't zo druk! Ik heb geen tijd! Geen tijd voor de kerk. Geen tijd voor de catechisatie. Geen tijd voor verenigingswerk. Geen tijd voor Bijbellezen, om van Bijbelstudie maar niet te spreken. Geen tijd om te sterven misschien Maar dat zal toch moeten! In onze tekst treft men ook zo'n ver ontschuldiging aan, die de man welke haar maakte, veroordeeld heeft. Aan de man van wie/ de profeet hier verhaalt, was bevolen om een gevangene te be waren. Dat was zijn werk en plicht dus. Maar inplaats van dit te doen, gaf hij er de voorkeur aan, naar zijn eigen wensen te handelen. In plaats van 's konings zaken, behartigde hij zijn eigen dingen. Moedwillig was hij ongehoor zaam geweest. „En het geschiedde toen Uw knecht hier en daar doende was", Het is een verontschuldiging, die dik wijls ten onrechte wordt aangevoerd. Wanneer we helemaal/eerlijk waren, dan was er heus wel tijd voor de kerk voor het Bijbellezen, voor... vult U zelf maar in. We hebben wel tijd voor onze eigen liefhebberijen. Wèl tijd voor vi sites, wandeUngen, sportbeoefening enz, Neen, hier geldt Het ernstige woord: Jeruzalem, Jeruzalem, hoe menigmaal heb Ik U bijeen willen vergaderen, ge lijk een hen haar kiekens bijeen verga dert, doch gfl hebt niet gewild". Het is dan ook een verontschuldiging die niet geldig is. Het is helemaal niet noodzakelijk om 't zo druk met andere dingen te hebben, dat er voor de eeuwi ge zaken geen tijd zou zijn. Vele maken zich tot een slaaf om maar veel geld te kunnen verdienen terwijl zij met wat minder'ook genoeg hadden om behoorlijk door 't leven te komen en dan bovendien tijd hadden om voor hun ziel te zorgen. Wie dat nalaat belemmert in feite zijn levenswerk. Wat een tijd wordt er verknoeid met nietsdoen, met de opschik van ons hchaam, met ijdele gesprekken en on nutte lectuur. Hoe dikwijls gebeurt'het niet, dat we daarvoor a.h.w. tijd maken! Daarom M. L. deze verontschuldiging wordt een beschuldiging voor ons zelf. De Heere gaf ons gelegenheid en ge zondheid om ons werk te verrichten. Had dit niet tot dankbaarheid moeten stemmen? We hebben zo dikwijls Gods beproe vingen gezien in het leven van anderen. Waarom heeft dit ons niet tot het be sluit gebracht. Hem te dienen met in gespannen krachten? Wat baat het een mens zo bij de ge hele wereld gewon en schade leed aan zijn ziel? Of, wat zou hij kunnen geven tot lossing zijner ziel? Eens zullen wij alles, hier op aarde verzameld toch aan anderen moeten achterlaten. Dan kunnen wij nog zo rijk op aarde geweest zijn, nog zo met macht en in vloed bekleed zijn geweest. Het baat ons niet. Voor Gods rechterstoel zijn wij dan niet meer dan een ellendige zondaar. Wat zal er dan een wroeging zijn om de verloren tijd hier beneden. O, hadden Wij ons maar driikker gemaakt met 's konings werk, dan ons leven te beste den in eigen dienst. Maar.dan is het voor eeuwig te laat. Daarom, jonge mensen, die dit mogen lezen, verbeuzel jullie tijd niet .jiiet al lerlei dingen, die geen waarde hebben, maar zoek de Heere in jullie jeugd. Je kunt Hem nooit te vroeg dienen en lief hebben. Da.arom werkende, zwoegende, slo vende volwassenen, ga eens ernstig na, of ge niet wat meer tijd zoudt gaan besteden aan 't heil van uw ziel, die voor de eeuwigheid is geschapen. Heus dat is belangrijker, dan een grote bank rekening. Daarom ouden van dagen, haast U om uws levens wil. Ge hebt nog weinige dagen te leven. Gebruikt ze in de eerste plaats om de Heere te zoeken, nu Hij er nag is en Hem aan te lopen, nu Hij nog nabij is. Heus, we zullen er niet klaar mee zijn om straks te zeggen: „Uw knecht was hier en daar meedoende". De Heere heeft ons geschapen tot Zijn eer. Hij heeft ons geroepen tot Zijn dienst. Wee de mens, die zijn eigen eer heeft gezocht, en zijn leven in eigen dienst heeft besteed. Die ver van Hem de weelde zoekt. Vergaat eerlang en wordt vervloekt. Welgelukzalig, daarentegen de mens, die zijn leven in de dienst des Heeren besteden mag. In welker hart, de gebaande wegen zijn en die het in oprechtheid mag be lijden. Maar 't is mij goed, mijn zaligst lot Nabij te wezen bij mijn God. Tot die, zal 't eenmaal klinken: Wel gij gdede en getrouwe dienstknecht. Over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal Ik U zetten. Gaat in, in de vreugde Uws Heeren. Dirksland C. J. Kesting OHIEPEIKTe GAIANtU O* Dl VtRINC HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN A.R. partybemerkt, dat dit blad heel veel goedpraat, wat niet goed te praten is. Geen wonder dan ook, dat het woe dend was op dr. Hommes, die de pro- gressiviteitsziekte van vele huidige A.R. onbarmhartig aan dfe haak stelde. Men schijnt niet te beseffen, dat het sa- menregèren met de P.v.d.A. de A.R. fractie gedeeltelijk verlamt. Een zuiver bewijs hiervan was b.v. de houding de zer fractie bij de huurblokkering. Zij stemde tenslotte daar wel tegen men durfde toch blijkbaar niet anders maar zij sprak uit, dat dit op zuiver zakelijke gronden geschiedde. Met ande re woorden, zij zag daarin geen begin sel, hoewel dat er terdege in lag. Maar zij kon niet anders, omdat dan de posi^ tie harer ministers Zijlstra en Algera in het kabinet onmogelijk geworden was Op deze manier werkt men zelf mee aan de verzakelijking der politiek, het geen koren op de molen is van de P.v.d.A. De situatie in Nederland is o.i. zo, dat het hoog tijd wordt, een beslissende keuze te doen. Moeten wij capituleren voor een geruisloze socialistische evolu tie der maatschappij en deze maar als onafwendbaar beschouwen, zoals de P.v.d.A. het voorstelt, of moeten wij nu zo langzamerhand niet eens een krach tig neen! doen horen en ophouden com promissen te sluiten? Het antwoord kan O.i. niet twijfelachtig zijn. Als de Chr. partijen hun bestaansgrond niet willen verliezen, zullen ze moeten terugkeren van hun dwaalweg. Er schuilt in de politiek een enorme hoeveelheid demagogie. ledere politicus is in wezen bang van Zijne Majesteit het volk! De P.v.d.A. wordt opgejaagd door de communisten, die de onmoge lijkste eisen stellen ten bate van „het werkende volk", terwgl de andere par tijen moeten concurreren met de P.v.d.A om niet teveel kiezers, wier enige poli tieke programpimt de welvaartsstaat is te verliezen. En zo varen we door. Komt er een periode van hoogconjunctuur, zo als we enkele jaren gehad hebben, dan gaat men de welvaartskoek verdelen, menende, dat weer een gouden eeuw is aangebroken. Maar wanneer een beste dingsbeperking, alias bezuiniging, nodig blijkt, omdat men de welvaart te vroeg verdeeld heeft, dan vierf weer de dema gogie hoogtij. Het socialisme weet altijd op geniale wijze het volksklavier te be spelen en het kan dit gemakkelijk doen omdat zijn propaganda uit de aard der zaak by de instincten van de massa aanslaat. Maar daarom ook hebben de genen, die de progressiviteit uiteindelijk zien stranden op de harde economische realiteit en zich verzetten tegen het staatsdirigisme zulk een verbazend moeilijke positie. Zij moeten tegen de stroom inroeien. Zij moeten er niet te genop zien impopulair te worden. En 8 mm PROJECXOBEN en FILMS SOMIMELSDIJH aangezien weinigen die moed kunnen opbrengen, moeten we er maar niet op rekenen, dat regering en parlement de huidige moeilijkheden met drastische middelen zullen aanpakken. De A.R. partijleider beklaagt er zich over dat zovele partijgenoten „Elsevier" lezen en dat blijkbaar met instemming doen. Nu is „Elseviers weekblad" geen specifiek Christelijke krant en op levens beschouwelijk gebied kan het onze gids daarom niet zijn. Maar feit is, dat dui zenden A.R., C.H. en R.K. het met zeer grote instemming lezen voorzover het schrijft over financiële, economische en sociale vraagstukken. Zij vinden in „El sevier" wat ze veelal missen in hun eigen pers. Dit wekt natuurlijk de toorn der partijleiders op, maar wat is de oor zaak van dit verschijnsel? Men vindt in eigen partij veelal geen gehoor voor zijn bezwaren of, men wordt met een kluitje in het riet gestuurd. Deze be zwaren komen in hoofdzaak op de vol gende neer: de sociale sector in de politiek wordt veel t^ veel geaccentueerd, daardoor is de chr. politiek half socialistisch geworden, de vakbeweging heeft een onevenredig grote invloed op het re geringsbeleid. de sociale gerechtigheid wordt zeer eenzijdig beoefend, zodat er nu andere vergeten groepen zijn dan voorheen, de staatsmacht breidt zich ongelimi teerd uit en de maatschappelijke vrij heden worden steeds meer beknot. sociaUstisch dirigisme en planning vieren hoogtij en rechts verzet zich daartegen niet voldoende, er heerst een geldverspilling in allerlei overheidssectoren, die ergerlijk is. de belastingbetaler moet opdraaien voor de Sinterklaaspolitiek van de re gering de bestedingsbeperking is lang niet radikaal genoeg; men houdt teveel vast aan allerlei taken, die de over heid moest loslaten. En zo is er meer. Het is gelukkig voor de confessionele partijen, dat hun leden uit principe trouw blijven, maar ze zullen toch moeten oppassen, dat de veer niet te strak gespannen wordt, an ders zou er tegelijk met de doorbraak naar links ook wel eens een dito naar rechts kunnen plaats hebben. De chr. partyen xSjn bet aan hun beginsel ver plicht een anti-socialistische politiek te voeren. De nieuwe weg van Ouddorp naar Goe dereede. De foto laat duidelijk de wit te strepen en blokken op deze weg zien. Als men hier rechts rijdt en men heeft een dubbele streep links van zich mag men niet passeren. De driehoek- blokken op de zijweg duiden voor de be rijders aan, dat men era voorrangsweg nadert. Links de toren van Goedereede. Een van de mooiste wegen die onlangs op ons eiland is gereed gekomen, is de nieuwe Prov. weg vanaf Goedereede naar Ouddorp. Reeds lang is daar naar uitgezien, want de oude toestand was aldaar voor het huidige verkeer hope loos. Zoals bekend lag de route wanneer men naar Ouddorp moest door het dorp Goedereede; van de Prov. weg rechts af over het smalle z.g. „Beck-af" dan langs de haven, waar een zeer scherpe bocht moest worden gemaakt en een spiegel stond om tegenliggers te zien aankomen. Voor de grote bussen van fa. Buijsse heeft men zelfs een hoek uit de aldaar staande schuur moeten nemen om de bocht te kunnen nemen. Met dit obstakel was men er nog niet, want daarna kwam men bij de z.g. „witte brug" waar zulke boch ten lagen, dat men kompleet een „achtje'' moest rijden. Thans behoren deze euvels tot het verleden. Vanaf de cicho reifabriek bij Goedereede is langs het voormalige station een mooie brede weg gekomen, linea recta naar Ouddorp. En een prachtweg! Zo mooi en glad, dat er o.i. soms wel een beetje te hard over wordt gereden! Vandaar de voorzorgsmaatregelen voor e.v. ongelukken, witte strepen en blokken op de weg, waarover we hieronder een en ander vertellen. Deze nieuwe Prov. weg aangelegd door de Kon. Mij. voor Wegenbouw N.V. te Utrecht een toonaangevende fir-' ma op asfaltwegengebied is plm. 6 meter breed, de fundering 6.30 meter, De ondergrond is 30 cm zand, waarop direct schrale beton, met daarna een bovenlaag van warm asfalt. Eerst een binder van 3 cm met een toplaag van 2 cm. Deze weg is bijna 4 km lang en aanbesteed voor 80.000. Voor verharding is de oude weg er in verwerkt door de schrale beton heen, wat voordeel opleverde van 30 40 mille. Aan weerszijden van deze weg ligt een berm van resp. 4 en 3 meter, waar door het mogelijk is parkeerstroken te maken. Bij Goedereede vlak voor het stationnetje waar de berm door een gelukkige omstandigheid wat breder kon zijn is een parkeerplaats voor de autobussen gemaakt, met een aardig trottoir, waar mogelijk een abri zal ko men. Voor de bussen komende van Ouddorp, zal de R.T.M, een stopplaats op het oude station-emplacement maken Het is goed gezien de stopplaatsen naast de weg aan te brengen, omdat stoppen van bussen op de verkeersweg zelf, groot gevaar oplevert. Vermeldenswaard is voorts dat dg weg^ geheel is gedraineerd met afvoer- buizen naar de sloten door de berm, wat dus een goede afwatering betekent, Buim 50 uitwegen Langs deze weg zijn ongeveer 50 uit wegen van landerijen, wat bij de aanleg wel enige moeilijkheden opleverde. Wanneer de uitwegen van de landerijen rechtstreeks op de grote weg is gericht levert dit voor het verkeer groot gevaar op. Daarom zijn hier en daar parallelwe- Van zaterdag 19 oktober v.m. 12 uur t.m. nuiandag 21 aktober v.m. 9 uur Middelhamis-Sommelsdgk: Afwezig de artsen Dogterom, Arends en \Yieringa. Voor spoedgevallen Bak ker, arts, telef. 2710, Sommelsdijk. Dirksland-Herldngen-Melissant Afwezig de artsen Elvé en Boot. Voor spoedgevallen Huisman, arts, telef. 01877—4,12, Melissant. Oost-Flakkee: Afwezig de artsen Kramers, de Man en Buth. Voor spoedgevallen Voogd, arts, telef. 01877259, Oude Tonge en Bouman ,arts, telef. 01871^269, Stad aan 't Haringvliet. gen gemaakt, waar deze uitgangen in worden opgevangen. Onder Ouddorp is b.v. een mooi stuk parallelweg, wat te vens als fietspad kan worden gebruikt. Trambaan wordt fietspad. De Provincie heeft het met de R.T.M. nog wel niet helemaal in kannen en kruiken, maar het ligt naar de heer Kuiper, Techn. Hoofdambt. bij de Prov. Waterstaat Z.-H. ons meedeeld, in de bedoeling dat de oude trambaan vanaf de Nollendijk te Melissant tot Ouddorp toe, als fietspad is gedacht. De grote hoeveelheid grond die tussen de rails heeft gelegen kan méteen voor verhar ding worden gebruikt. Dit fietspad zal dan verder van asfalt worden voorzien en langs de kant worden beplant. De breedte kan 3V2 m. zijn met aan weers zijden nog een berm. Mooier kan het al niet, als dit doorgang vindt. We hopen ■maar dat de Provincie niet al te veel last zal krijgen van „bestedingsbeper king;" en er dit voorjaar mee kan be gonnen worden. Het ibelangrijkste wat We over deze nieuwe weg aan de weggebruikers te vertellen hebben is over de gemar keerde lijnen bloklten en strepen op de weg. Op de grote wegen in ons land vindt men die ook maar op ons eiland is dit beslist nieaw, waarom het ons jiuttig lijkt [daar een verklaring aan te geven. In het midden van de weg zijn witte blokken aangebracht, die de rechter- en linkerweghelft aftekenen. ledere be stuurder weet dan, vooral bij mist en in donker dat hij zijn goede kant houdt. Blijft men bij het passeren binnen de streep, is er geen gevaar voor a'anrij- ding. 'Men kan over deze enkelvoudige blokken of strepen in te halen of passe ren als er goed zicht is. Anders wordt dit bij bochten of te passeren hoogten, waar geen zicht is van tegenliggers. Daarvoor zijn op deze weg andere aanduidingen aangebracht. Aangenomen is, dat gemiddeld met een snelheid van 80 km wordt gereden. De remweg is dan 64 meter eer men stil Staat (met de z.g. schrikseconde 36/100 van 80 km) Men heeft 300 meter zicht aangehou den in de bochten hoogten enz. en langs de blokken een lange witte streep aan gebracht. Heeft men de blokken links dan mag men niet passeren en houdt dit tevens een stopverbod in. Op de foto zijn deze blokken en strepen duidelijk te «(zien. Op (fe zijwegen, die op de Prov. weg uitkomen zijn bovendien driehoeken op de weg aangebracht, ten teken dat men een voorrangsweg nadert. _^eze blokken en strepen zijn aange bracht met plasticverf, die zich in don ker haarscherp aftekenen Zich te hou den aan de betekenis van deze plastic- banden is nog wel geen wet geworden, maar het is vrij zeker dat dit spoedig zo zal zijn. In ieder geval is het ge wenst zich er stipt aan te houden wil men geen ongelukken voor zichzelf en voor onderen veroorzaken. Niet alleen in bochten hoogten enz. zijn de bloks aangebracht, maar ook bij uitwegen, zodat daar niet mag worden ingehaald of gepasseerd. Langs de gehele weg staan zoals overal de witte bermpaaltjes, waaraan men een zeer goede richtlijn heeft bij donker en mistig weer. Op de bochten zijn de bermpaaltjes van reflectoren voorzien. De heren van de Prov. Waterstaat ho pen dat het bij deze nieuwe weg niet zal blijven. Dringend nodig is ook de nieu we Prov. weg naar Oude Tonge. Men hoopt daar spoedig aan te kun nen beginnen. Als wij goed zijn ingelicht voelt de Prov. Waterstaat niet veel voor een rondweg langs Middelharnis naar het havenhoofd. Wanneer de Deltawerken zijn voltooid zou zo'n weg weinig zin hebben. Vanaf de Prov. weg naar Nieu we Tonge voelt men meer voor een bre dere weg door de Vroonweg. Het wegen- plan dat over ons eiland na de afdam- ming van het Haringvliet is echter nog niet bekend. Men krijgt een verbinding van de dam van de Grevelingen naar de Benelux weg, maar waar precies weet men niet. Ook niet, hoe de wegver bindingen vanaf de dam bij Goedereede zullen worden. We staan in de toekomst voor grote veranderingen, hopelijk ver beteringen. In ieder geval zijn we verheugd met de nieuwe weg die van Goedereede naar Ouddorp is gereed gekomen, die een geweldige verbetering op verkeersge bied kan worden genoemd. Midden Oosten Het Midden Oosten is voortdurend een haard van onrust en telkens onstaan daar nieuwe wrijvingen en spanningen Gezien de heterogene groep van staten in dat gebied in de tegengesteldheid van de politieke en economische belangen, is dat geen wonder. De toestand is er zo dynamisch, dat de verhoudingen telkens weer anders komen te liggen. Wat alle staten met elkaar gemeen hebben, ondanks de onderlinge verschei denheid, is de haat en de afgunst je gens Israël. Maar daarbij valt weer on derscheid te maken. Saoedi-Arabië, Jor danië en Irak zijn sterk nationalistisch en zoeken de eenheid van Arable. Lan den zoals Egypte en Syrië zijn meer re volutionair en vertonen communistische tendenzen. Dat laatste werd weer eens onder streept door de zending van Egyptische troepen naar Syrië. De Egjrptische radio verdedigde deze daad door te wijzen op „het militaire bondgenootschap tussen Syrië en Egypte". De spanning in het Midden Oosten is door dit troepentransport dadelijk merk baargestegen. Britse diplomaten zijn echter van mening, dat het Egypte en Syrië vooral te doen is om militaire en politieke druk op Jordanië uit te oefe nen. De Russische regering is verheugd over de zending van de Egyptische troe pen naar Syrië. Het zou een uitdruk king zijn van „de verbondenheid tussen twee broedervolken". Maar Rusland heeft zich ook nog op een andere wijze over de toestand in het Midden Oosten uitgesproken. Syrië beweert, dat Turkije voortdurend troe pen concentreert langs de Syrische grens en dat Turkse vliegtuigen her haalde malen het Syrische luchtruim hebben geschonden. Rusland beschuldigt Turkije ervan dat het een oorlog in het (Vervolg pag. 2)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1