De nieuwe ProvinGiale weg
Goeaereeae-Ouaaorp
:len
MINGS.
Moeilijkteden in de
Christelijke partijen
Wij verhuren
Buitenland
nis
Spit in
ak „Uri-
30e Jaargang
Vrijdag 18 oktober 1957
No. 2639
Eibgbels
ij bels
bijbels
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschifra tweemaal per week: dinsdag- en vr^dagavond
MEDITATIE
,Het
eigen vonnis geve
ld"
llllllllllllll
FOIJOHANDEL J.
ZANDSTEA
Witte lijnep en strepen, waar ket verkeer
zien aan neeft te nonaen
Wat betekenen de gemar
keerde lijnen en blokken
op de weg?
Aanleg van andere wegen
langs de
NEREN,
rlijke en
snel mo
eiden,
r en tast
de lijders
KLACH-
voUedige
^OMEN
ide uit 2
BEIEDS
-NEZEVG
EN ME-
.E HOOP
euma
te nemen
iment
;eeds op-
!ht, Spit,
st genoeg
treffende
IS OOK
ONG TE
U ibesparen
n te bewaren
aze soorten,
zen
DiCBIDE
en 2346
lARNIS
)E WAAL
ItUddelhanils
oktober '57^
12.74—13.41;
s 17.09.
krtigt mach- :iji
ie meest bie-
,gt uitdiepen
ngsputten in
iet dagelps
ijn de perce-
an water en v^
oten op het •-:'
doodlopende
bestrijdt di'
som. nemeB,
te maken en
wateroverlast
ilpt zoals de
:r de Koning
neet hebben
n de Ouden
nijgen, voor
onverhuurd
»en gegadig-
vele klacli-
kerende bie-
feit dat de
ers moeten
en. De heer
periode all^
laatste vindt
rzitter wijst
inder bieten
len worden,
aagt wat B'
bietenver-
behouden,
kon niets
ficieel niets
len der be
lt de belan-
in de aan-
üi, de aan-
aald aspect
op gebreken
en w rel^e-
erv. Vereei''
og eens at'
Ned. Herv.
(woensdag'
igt. in d«
Ihamis.
PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bedactie en Advertenties uitsluitend Telefoom K 1870—2629
Na 6 uur avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167880
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
BQ contract speciaal tarlal
Het is een onmiskenbaar feit, dat er
de laatste tijd zowel in de A.R.-partij
als in de Chr. Historische Unie vele
symptonen te bespeuren zijn van toene
mende onbehaaglijkheid, ontevredenheid
en tamelijk ingrijpend meningsverschil.
Het betreft hier dingen van principiële
aard zowel als persoonlijke tegenstel
lingen. Wat de laatste aangaat, het is
een publiek geheim, dat de verhouding
tussen minister Zijlstra en dhr. Bruins
Slot nu niet bepaald vriendschappelijk
is, terwijl bij de C.H. de heren Tilanus
en Schmal evenmin dikke vrienden zijn.
Welke persoonlijke factoïen hier een rol
spelen is niet zo gemakkelijk uit te
maken, maar zeker is, dat de tegenstel
lingen voornamelijk voortspruiten uit
politieke meningsverschillen. En deze
beperken zich niet tot genoemde perso
nen, maar ze zijn in steeds toenemende
mate ook te vinden in alle partijgeledin
gen.
Er lopen uiteraard v-erschillende te
genstellingen door elkaar heen. Zo b.v,
die van „reckelljken" en „preciezen",
degenen, die gemakkelijk compromis
sen sluiten en zij, die een radikale hou
ding voorstaan. Maar ook die van „pro
gressieven" en „conservatieven" en in-
verband daarmee van hen, die een scher
pe anti-socialistische koers voorstaan en
degenen, die uit opportuniteis overwe
gingen samenwerking in één kabinet het
meest wenselijk vinden.
In het bijzonder de A.R. partij heeft
al geruime tijd met interne moeilijkhe
den te kampen, ofschoon ze vermoede
lijk in de C.H. Unie niet veel minder
zullen zijn, maar daar komen ze niet zo
naar buiten. Zoals men weet, hebben
deze prot. Chr. partijen in 1956 nogal
wat stemmen verloren bij de Kamerver
kiezingen. Men is natuurlijk gaan zoe
ken naar de mogelijke oorzaken daar
van. En dan komt men onvermijdelijk
tot de thans zeer actuele kwestie van
het al of niet-samenregeren met de Par
tij van de Arbeid.
Daartegen blijkt een steeds groeiende
oppositie te bestaan. Velen zijn terecht
van mening, dat het niet aangaat vóór
de verkiezing te vuur en te zwaard het
socialisme en de doorbraak te bestrij
den en er né, samen met de P.v.d.A. re
geringsverantwoordelijkheid te gaan
dragen en alzo mee te helpen aan de
doorvoering van maatregelen, die het
socialisme bevorderen. Het kan niet an
ders of een dergelijke gedragslijn moet
de principiële en propagandistische
kracht van een partij breken^f althans
in hoge mate verminderen. Het is toch
immers zo, dat het socialisme vanzelf
sprekend poogt via de regeringspolitiek
zijn eigen desiderata te verwezenlijken.
De leuze van de P.v.d.A. is, dat politiek
een zakelijke aangelegenheid is en zij
heeft er zeer góéd slag van, zonder het
specifiek socialistisch karakter te ac
centueren, toch menig in wezen socia-
listisch verlangen te realiseren. Men
denke aan de huurblokkering en enkele
facetten van de financiële politiek. Er
is in dit opzicht slechts één houding
mogelijk: radikale afwijzing van elke
sociahstische poging tot penetratie in
de wetgeving van Nederland.
Hetis daarom zoals dr. Hommes op
merkt in zijn opzienbarende brochure
„Zullen wij A.R. blijven"„Wij zitten in
een tegenstrijdigheid verstrikt: enerzijds
een grote zorg over de voortgaande
doorbraak en een bestrijding daarvan,
anderzijds een brede-basis-huwelijk met
de socialisten, dat een permanente ba-
cillenkweekplaats voor de doorbraak-
mentaliteit is". Het is waarlijk geen
wonder, dat menig eenvoudige van geest
en intellectuelen trouwens evenzeer -
ziph afvraagt, wat dit nu voor een poli
tiek is en waarvoor men eigenlijk nog
strijdt.
Men moet niet uit het oog verliezen,
dat de machtige P.v.d.A., die over ruime
I.. geldmiddelen en tegenwoordig ook over
'y:- knap en goed geschoold kader beschikt,
al jarenlang bezig is met een socialisti-
Bche hersenspoeling van de grote mas-
j'jj sa, waarin zij zeer goede vorderingen
maakt. Er gaat van deze partij blrjk-
^^baar veel aantrekkingskracht uit, niet
i* alleen op de arbeiders, maar ook op per-
sonen, van wie men dat krachtens hun
maatschappelijke positie zeker niet zou
- verwachten. Zelfs bankiers, die toch wel
een uitgesproken „kapitalistisch" be-
roep hebben, men denke aan de Amster-
damse burgemeester van Hall, en boe
ren zoals minister Mansholt, zijn socia
list! Men vraagt zich af, hoe zoiets mo
gelijk is. En we zwijgen dan nog maar
van de doorgebroken Hervormde predi
kanten en Chr. onderwijzers. Deze men
sen schijnen er een soort idealisme op
na te houden ,dat in de van staatswege
gedirigeerde socialistische welvaarts-
g maatschappij een politiek Utopia ziet.
Met deze socialistische bacil zijn ook
||al ongemerkt vele niet-sociaUsten gein-
rfecteerd. De progressiviteit is ook bij
Veel rechtsen in de mode. Wie b.v. „Ne
derlandse Gedachten" leest (orgaan der
Geen Jwijfel
mogelijk...
„Het geschiedde nu toen uw knecht
hier en daar doende was, dat h^j er
niet was. Toen zeide de koning tot
hem: Zó is Uw oorde^, gy hebt 't
zelf geveld''.
1 Kon. 20 40
Koning Hendrik IV van Frankrijk,
vroeg bij zekere gelegenheid eens aan
de hertog van Alva, of hij de zonsver
duistering had waargenomen, die. kort
geleden gepasseerd was. „Neen", ant
woordde de hertog, ...ik heb zoveel te
doen op aarde, dat ik geen tijd heb, om
naar de hemel te kijken".
Lezers, wanneer ons gevraagd wordt
aangaande de hemelse dingen, zou ons
antwoord dan helaas niet dikwijls soort
gelijk moeten zijn?
Allerwege klinkt de roep: Ik heb 't
zo druk! Ik heb geen tijd! Geen tijd voor
de kerk. Geen tijd voor de catechisatie.
Geen tijd voor verenigingswerk. Geen
tijd voor Bijbellezen, om van Bijbelstudie
maar niet te spreken. Geen tijd om
te sterven misschien Maar dat zal toch
moeten!
In onze tekst treft men ook zo'n ver
ontschuldiging aan, die de man welke
haar maakte, veroordeeld heeft. Aan de
man van wie/ de profeet hier verhaalt,
was bevolen om een gevangene te be
waren. Dat was zijn werk en plicht dus.
Maar inplaats van dit te doen, gaf hij
er de voorkeur aan, naar zijn eigen
wensen te handelen. In plaats van 's
konings zaken, behartigde hij zijn eigen
dingen. Moedwillig was hij ongehoor
zaam geweest. „En het geschiedde toen
Uw knecht hier en daar doende was",
Het is een verontschuldiging, die dik
wijls ten onrechte wordt aangevoerd.
Wanneer we helemaal/eerlijk waren,
dan was er heus wel tijd voor de kerk
voor het Bijbellezen, voor... vult U zelf
maar in. We hebben wel tijd voor onze
eigen liefhebberijen. Wèl tijd voor vi
sites, wandeUngen, sportbeoefening enz,
Neen, hier geldt Het ernstige woord:
Jeruzalem, Jeruzalem, hoe menigmaal
heb Ik U bijeen willen vergaderen, ge
lijk een hen haar kiekens bijeen verga
dert, doch gfl hebt niet gewild".
Het is dan ook een verontschuldiging
die niet geldig is. Het is helemaal niet
noodzakelijk om 't zo druk met andere
dingen te hebben, dat er voor de eeuwi
ge zaken geen tijd zou zijn.
Vele maken zich tot een slaaf om
maar veel geld te kunnen verdienen
terwijl zij met wat minder'ook genoeg
hadden om behoorlijk door 't leven te
komen en dan bovendien tijd hadden om
voor hun ziel te zorgen. Wie dat nalaat
belemmert in feite zijn levenswerk.
Wat een tijd wordt er verknoeid met
nietsdoen, met de opschik van ons
hchaam, met ijdele gesprekken en on
nutte lectuur. Hoe dikwijls gebeurt'het
niet, dat we daarvoor a.h.w. tijd maken!
Daarom M. L. deze verontschuldiging
wordt een beschuldiging voor ons zelf.
De Heere gaf ons gelegenheid en ge
zondheid om ons werk te verrichten.
Had dit niet tot dankbaarheid moeten
stemmen?
We hebben zo dikwijls Gods beproe
vingen gezien in het leven van anderen.
Waarom heeft dit ons niet tot het be
sluit gebracht. Hem te dienen met in
gespannen krachten?
Wat baat het een mens zo bij de ge
hele wereld gewon en schade leed aan
zijn ziel? Of, wat zou hij kunnen geven
tot lossing zijner ziel?
Eens zullen wij alles, hier op aarde
verzameld toch aan anderen moeten
achterlaten.
Dan kunnen wij nog zo rijk op aarde
geweest zijn, nog zo met macht en in
vloed bekleed zijn geweest. Het baat
ons niet. Voor Gods rechterstoel zijn
wij dan niet meer dan een ellendige
zondaar.
Wat zal er dan een wroeging zijn om
de verloren tijd hier beneden. O, hadden
Wij ons maar driikker gemaakt met 's
konings werk, dan ons leven te beste
den in eigen dienst. Maar.dan is het
voor eeuwig te laat.
Daarom, jonge mensen, die dit mogen
lezen, verbeuzel jullie tijd niet .jiiet al
lerlei dingen, die geen waarde hebben,
maar zoek de Heere in jullie jeugd. Je
kunt Hem nooit te vroeg dienen en lief
hebben.
Da.arom werkende, zwoegende, slo
vende volwassenen, ga eens ernstig na,
of ge niet wat meer tijd zoudt gaan
besteden aan 't heil van uw ziel, die
voor de eeuwigheid is geschapen. Heus
dat is belangrijker, dan een grote bank
rekening.
Daarom ouden van dagen, haast U
om uws levens wil. Ge hebt nog weinige
dagen te leven. Gebruikt ze in de eerste
plaats om de Heere te zoeken, nu Hij
er nag is en Hem aan te lopen, nu Hij
nog nabij is.
Heus, we zullen er niet klaar mee
zijn om straks te zeggen: „Uw knecht
was hier en daar meedoende".
De Heere heeft ons geschapen tot
Zijn eer.
Hij heeft ons geroepen tot Zijn dienst.
Wee de mens, die zijn eigen eer heeft
gezocht, en zijn leven in eigen dienst
heeft besteed.
Die ver van Hem de weelde zoekt.
Vergaat eerlang en wordt vervloekt.
Welgelukzalig, daarentegen de mens,
die zijn leven in de dienst des Heeren
besteden mag.
In welker hart, de gebaande wegen
zijn en die het in oprechtheid mag be
lijden.
Maar 't is mij goed, mijn zaligst lot
Nabij te wezen bij mijn God.
Tot die, zal 't eenmaal klinken: Wel
gij gdede en getrouwe dienstknecht.
Over weinig zijt gij getrouw geweest,
over veel zal Ik U zetten. Gaat in, in
de vreugde Uws Heeren.
Dirksland C. J. Kesting
OHIEPEIKTe GAIANtU
O* Dl VtRINC
HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN
A.R. partybemerkt, dat dit blad heel
veel goedpraat, wat niet goed te praten
is. Geen wonder dan ook, dat het woe
dend was op dr. Hommes, die de pro-
gressiviteitsziekte van vele huidige A.R.
onbarmhartig aan dfe haak stelde. Men
schijnt niet te beseffen, dat het sa-
menregèren met de P.v.d.A. de A.R.
fractie gedeeltelijk verlamt. Een zuiver
bewijs hiervan was b.v. de houding de
zer fractie bij de huurblokkering. Zij
stemde tenslotte daar wel tegen men
durfde toch blijkbaar niet anders
maar zij sprak uit, dat dit op zuiver
zakelijke gronden geschiedde. Met ande
re woorden, zij zag daarin geen begin
sel, hoewel dat er terdege in lag. Maar
zij kon niet anders, omdat dan de posi^
tie harer ministers Zijlstra en Algera
in het kabinet onmogelijk geworden was
Op deze manier werkt men zelf mee
aan de verzakelijking der politiek, het
geen koren op de molen is van de P.v.d.A.
De situatie in Nederland is o.i. zo, dat
het hoog tijd wordt, een beslissende
keuze te doen. Moeten wij capituleren
voor een geruisloze socialistische evolu
tie der maatschappij en deze maar als
onafwendbaar beschouwen, zoals de
P.v.d.A. het voorstelt, of moeten wij nu
zo langzamerhand niet eens een krach
tig neen! doen horen en ophouden com
promissen te sluiten? Het antwoord kan
O.i. niet twijfelachtig zijn. Als de Chr.
partijen hun bestaansgrond niet willen
verliezen, zullen ze moeten terugkeren
van hun dwaalweg.
Er schuilt in de politiek een enorme
hoeveelheid demagogie. ledere politicus
is in wezen bang van Zijne Majesteit
het volk! De P.v.d.A. wordt opgejaagd
door de communisten, die de onmoge
lijkste eisen stellen ten bate van „het
werkende volk", terwgl de andere par
tijen moeten concurreren met de P.v.d.A
om niet teveel kiezers, wier enige poli
tieke programpimt de welvaartsstaat is
te verliezen. En zo varen we door. Komt
er een periode van hoogconjunctuur, zo
als we enkele jaren gehad hebben, dan
gaat men de welvaartskoek verdelen,
menende, dat weer een gouden eeuw is
aangebroken. Maar wanneer een beste
dingsbeperking, alias bezuiniging, nodig
blijkt, omdat men de welvaart te vroeg
verdeeld heeft, dan vierf weer de dema
gogie hoogtij. Het socialisme weet altijd
op geniale wijze het volksklavier te be
spelen en het kan dit gemakkelijk doen
omdat zijn propaganda uit de aard der
zaak by de instincten van de massa
aanslaat. Maar daarom ook hebben de
genen, die de progressiviteit uiteindelijk
zien stranden op de harde economische
realiteit en zich verzetten tegen het
staatsdirigisme zulk een verbazend
moeilijke positie. Zij moeten tegen de
stroom inroeien. Zij moeten er niet te
genop zien impopulair te worden. En
8 mm PROJECXOBEN en FILMS
SOMIMELSDIJH
aangezien weinigen die moed kunnen
opbrengen, moeten we er maar niet op
rekenen, dat regering en parlement de
huidige moeilijkheden met drastische
middelen zullen aanpakken.
De A.R. partijleider beklaagt er zich
over dat zovele partijgenoten „Elsevier"
lezen en dat blijkbaar met instemming
doen. Nu is „Elseviers weekblad" geen
specifiek Christelijke krant en op levens
beschouwelijk gebied kan het onze gids
daarom niet zijn. Maar feit is, dat dui
zenden A.R., C.H. en R.K. het met zeer
grote instemming lezen voorzover het
schrijft over financiële, economische en
sociale vraagstukken. Zij vinden in „El
sevier" wat ze veelal missen in hun
eigen pers. Dit wekt natuurlijk de toorn
der partijleiders op, maar wat is de oor
zaak van dit verschijnsel? Men vindt
in eigen partij veelal geen gehoor voor
zijn bezwaren of, men wordt met een
kluitje in het riet gestuurd. Deze be
zwaren komen in hoofdzaak op de vol
gende neer:
de sociale sector in de politiek wordt
veel t^ veel geaccentueerd, daardoor
is de chr. politiek half socialistisch
geworden, de vakbeweging heeft een
onevenredig grote invloed op het re
geringsbeleid.
de sociale gerechtigheid wordt zeer
eenzijdig beoefend, zodat er nu andere
vergeten groepen zijn dan voorheen,
de staatsmacht breidt zich ongelimi
teerd uit en de maatschappelijke vrij
heden worden steeds meer beknot.
sociaUstisch dirigisme en planning
vieren hoogtij en rechts verzet zich
daartegen niet voldoende,
er heerst een geldverspilling in allerlei
overheidssectoren, die ergerlijk is.
de belastingbetaler moet opdraaien
voor de Sinterklaaspolitiek van de re
gering
de bestedingsbeperking is lang niet
radikaal genoeg; men houdt teveel
vast aan allerlei taken, die de over
heid moest loslaten.
En zo is er meer. Het is gelukkig
voor de confessionele partijen, dat hun
leden uit principe trouw blijven, maar
ze zullen toch moeten oppassen, dat de
veer niet te strak gespannen wordt, an
ders zou er tegelijk met de doorbraak
naar links ook wel eens een dito naar
rechts kunnen plaats hebben. De chr.
partyen xSjn bet aan hun beginsel ver
plicht een anti-socialistische politiek te
voeren.
De nieuwe weg van Ouddorp naar Goe dereede. De foto laat duidelijk de wit te strepen en blokken op deze weg
zien. Als men hier rechts rijdt en men heeft een dubbele streep links van zich mag men niet passeren. De driehoek-
blokken op de zijweg duiden voor de be rijders aan, dat men era voorrangsweg nadert. Links de toren van Goedereede.
Een van de mooiste wegen die onlangs op ons eiland is gereed gekomen, is de
nieuwe Prov. weg vanaf Goedereede naar Ouddorp. Reeds lang is daar naar
uitgezien, want de oude toestand was aldaar voor het huidige verkeer hope
loos. Zoals bekend lag de route wanneer men naar Ouddorp moest door het
dorp Goedereede; van de Prov. weg rechts af over het smalle z.g. „Beck-af"
dan langs de haven, waar een zeer scherpe bocht moest worden gemaakt
en een spiegel stond om tegenliggers te zien aankomen. Voor de grote bussen
van fa. Buijsse heeft men zelfs een hoek uit de aldaar staande schuur
moeten nemen om de bocht te kunnen nemen. Met dit obstakel was men er
nog niet, want daarna kwam men bij de z.g. „witte brug" waar zulke boch
ten lagen, dat men kompleet een „achtje'' moest rijden. Thans behoren deze
euvels tot het verleden. Vanaf de cicho reifabriek bij Goedereede is langs het
voormalige station een mooie brede weg gekomen, linea recta naar Ouddorp.
En een prachtweg! Zo mooi en glad, dat er o.i. soms wel een beetje te hard
over wordt gereden! Vandaar de voorzorgsmaatregelen voor e.v. ongelukken,
witte strepen en blokken op de weg, waarover we hieronder een en ander
vertellen.
Deze nieuwe Prov. weg aangelegd
door de Kon. Mij. voor Wegenbouw N.V.
te Utrecht een toonaangevende fir-'
ma op asfaltwegengebied is plm. 6
meter breed, de fundering 6.30 meter,
De ondergrond is 30 cm zand, waarop
direct schrale beton, met daarna een
bovenlaag van warm asfalt. Eerst een
binder van 3 cm met een toplaag van
2 cm. Deze weg is bijna 4 km lang en
aanbesteed voor 80.000.
Voor verharding is de oude weg er in
verwerkt door de schrale beton heen,
wat voordeel opleverde van 30 40
mille.
Aan weerszijden van deze weg ligt
een berm van resp. 4 en 3 meter, waar
door het mogelijk is parkeerstroken te
maken. Bij Goedereede vlak voor het
stationnetje waar de berm door een
gelukkige omstandigheid wat breder
kon zijn is een parkeerplaats voor
de autobussen gemaakt, met een aardig
trottoir, waar mogelijk een abri zal ko
men. Voor de bussen komende van
Ouddorp, zal de R.T.M, een stopplaats
op het oude station-emplacement maken
Het is goed gezien de stopplaatsen naast
de weg aan te brengen, omdat stoppen
van bussen op de verkeersweg zelf,
groot gevaar oplevert.
Vermeldenswaard is voorts dat dg
weg^ geheel is gedraineerd met afvoer-
buizen naar de sloten door de berm,
wat dus een goede afwatering betekent,
Buim 50 uitwegen
Langs deze weg zijn ongeveer 50 uit
wegen van landerijen, wat bij de aanleg
wel enige moeilijkheden opleverde.
Wanneer de uitwegen van de landerijen
rechtstreeks op de grote weg is gericht
levert dit voor het verkeer groot gevaar
op. Daarom zijn hier en daar parallelwe-
Van zaterdag 19 oktober v.m. 12 uur
t.m. nuiandag 21 aktober v.m. 9 uur
Middelhamis-Sommelsdgk:
Afwezig de artsen Dogterom, Arends
en \Yieringa. Voor spoedgevallen Bak
ker, arts, telef. 2710, Sommelsdijk.
Dirksland-Herldngen-Melissant
Afwezig de artsen Elvé en Boot. Voor
spoedgevallen Huisman, arts, telef.
01877—4,12, Melissant.
Oost-Flakkee:
Afwezig de artsen Kramers, de Man
en Buth. Voor spoedgevallen Voogd,
arts, telef. 01877259, Oude Tonge en
Bouman ,arts, telef. 01871^269, Stad
aan 't Haringvliet.
gen gemaakt, waar deze uitgangen in
worden opgevangen. Onder Ouddorp is
b.v. een mooi stuk parallelweg, wat te
vens als fietspad kan worden gebruikt.
Trambaan wordt fietspad.
De Provincie heeft het met de R.T.M.
nog wel niet helemaal in kannen en
kruiken, maar het ligt naar de heer
Kuiper, Techn. Hoofdambt. bij de Prov.
Waterstaat Z.-H. ons meedeeld, in de
bedoeling dat de oude trambaan vanaf
de Nollendijk te Melissant tot Ouddorp
toe, als fietspad is gedacht. De grote
hoeveelheid grond die tussen de rails
heeft gelegen kan méteen voor verhar
ding worden gebruikt. Dit fietspad zal
dan verder van asfalt worden voorzien
en langs de kant worden beplant. De
breedte kan 3V2 m. zijn met aan weers
zijden nog een berm. Mooier kan het al
niet, als dit doorgang vindt. We hopen
■maar dat de Provincie niet al te veel
last zal krijgen van „bestedingsbeper
king;" en er dit voorjaar mee kan be
gonnen worden.
Het ibelangrijkste wat We over deze
nieuwe weg aan de weggebruikers te
vertellen hebben is over de gemar
keerde lijnen bloklten en strepen op
de weg. Op de grote wegen in ons
land vindt men die ook maar op ons
eiland is dit beslist nieaw, waarom het
ons jiuttig lijkt [daar een verklaring
aan te geven.
In het midden van de weg zijn witte
blokken aangebracht, die de rechter- en
linkerweghelft aftekenen. ledere be
stuurder weet dan, vooral bij mist en in
donker dat hij zijn goede kant houdt.
Blijft men bij het passeren binnen de
streep, is er geen gevaar voor a'anrij-
ding. 'Men kan over deze enkelvoudige
blokken of strepen in te halen of passe
ren als er goed zicht is.
Anders wordt dit bij bochten of te
passeren hoogten, waar geen zicht is
van tegenliggers. Daarvoor zijn op deze
weg andere aanduidingen aangebracht.
Aangenomen is, dat gemiddeld met een
snelheid van 80 km wordt gereden. De
remweg is dan 64 meter eer men stil
Staat (met de z.g. schrikseconde 36/100
van 80 km)
Men heeft 300 meter zicht aangehou
den in de bochten hoogten enz. en langs
de blokken een lange witte streep aan
gebracht. Heeft men de blokken links
dan mag men niet passeren en houdt
dit tevens een stopverbod in. Op de foto
zijn deze blokken en strepen duidelijk
te «(zien.
Op (fe zijwegen, die op de Prov. weg
uitkomen zijn bovendien driehoeken op
de weg aangebracht, ten teken dat men
een voorrangsweg nadert.
_^eze blokken en strepen zijn aange
bracht met plasticverf, die zich in don
ker haarscherp aftekenen Zich te hou
den aan de betekenis van deze plastic-
banden is nog wel geen wet geworden,
maar het is vrij zeker dat dit spoedig
zo zal zijn. In ieder geval is het ge
wenst zich er stipt aan te houden wil
men geen ongelukken voor zichzelf en
voor onderen veroorzaken.
Niet alleen in bochten hoogten enz.
zijn de bloks aangebracht, maar ook bij
uitwegen, zodat daar niet mag worden
ingehaald of gepasseerd.
Langs de gehele weg staan zoals
overal de witte bermpaaltjes, waaraan
men een zeer goede richtlijn heeft bij
donker en mistig weer. Op de bochten
zijn de bermpaaltjes van reflectoren
voorzien.
De heren van de Prov. Waterstaat ho
pen dat het bij deze nieuwe weg niet zal
blijven. Dringend nodig is ook de nieu
we Prov. weg naar Oude Tonge.
Men hoopt daar spoedig aan te kun
nen beginnen.
Als wij goed zijn ingelicht voelt de
Prov. Waterstaat niet veel voor een
rondweg langs Middelharnis naar het
havenhoofd. Wanneer de Deltawerken
zijn voltooid zou zo'n weg weinig zin
hebben. Vanaf de Prov. weg naar Nieu
we Tonge voelt men meer voor een bre
dere weg door de Vroonweg. Het wegen-
plan dat over ons eiland na de afdam-
ming van het Haringvliet is echter nog
niet bekend. Men krijgt een verbinding
van de dam van de Grevelingen naar
de Benelux weg, maar waar precies
weet men niet. Ook niet, hoe de wegver
bindingen vanaf de dam bij Goedereede
zullen worden. We staan in de toekomst
voor grote veranderingen, hopelijk ver
beteringen.
In ieder geval zijn we verheugd met
de nieuwe weg die van Goedereede naar
Ouddorp is gereed gekomen, die een
geweldige verbetering op verkeersge
bied kan worden genoemd.
Midden Oosten
Het Midden Oosten is voortdurend een
haard van onrust en telkens onstaan
daar nieuwe wrijvingen en spanningen
Gezien de heterogene groep van staten
in dat gebied in de tegengesteldheid van
de politieke en economische belangen, is
dat geen wonder. De toestand is er zo
dynamisch, dat de verhoudingen telkens
weer anders komen te liggen.
Wat alle staten met elkaar gemeen
hebben, ondanks de onderlinge verschei
denheid, is de haat en de afgunst je
gens Israël. Maar daarbij valt weer on
derscheid te maken. Saoedi-Arabië, Jor
danië en Irak zijn sterk nationalistisch
en zoeken de eenheid van Arable. Lan
den zoals Egypte en Syrië zijn meer re
volutionair en vertonen communistische
tendenzen.
Dat laatste werd weer eens onder
streept door de zending van Egyptische
troepen naar Syrië. De Egjrptische radio
verdedigde deze daad door te wijzen op
„het militaire bondgenootschap tussen
Syrië en Egypte".
De spanning in het Midden Oosten is
door dit troepentransport dadelijk merk
baargestegen. Britse diplomaten zijn
echter van mening, dat het Egypte en
Syrië vooral te doen is om militaire en
politieke druk op Jordanië uit te oefe
nen.
De Russische regering is verheugd
over de zending van de Egyptische troe
pen naar Syrië. Het zou een uitdruk
king zijn van „de verbondenheid tussen
twee broedervolken".
Maar Rusland heeft zich ook nog op
een andere wijze over de toestand in
het Midden Oosten uitgesproken. Syrië
beweert, dat Turkije voortdurend troe
pen concentreert langs de Syrische
grens en dat Turkse vliegtuigen her
haalde malen het Syrische luchtruim
hebben geschonden. Rusland beschuldigt
Turkije ervan dat het een oorlog in het
(Vervolg pag. 2)