Plaatselijk Nieuws Herv. gemeente krijgt weer eigen predikant Conducteur Krijn Kanters viel maan dag op bet Haringvliet overboord met geldtas en kaartenmacbine Schoolstrijd? Zilveren jubileum van de heer Th. Boekhoven te Sommelsdijk als ud van de Kamer van Koophandel voor Dordrecht en Omstreken 30e Jaargang Dinsdag 15 oktober 1957 No. 2638 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE ED^ANDEF Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Van meer betekenis dan hoog gestegen technisch kunnen Onmacht van de xnens Bejaard echtpaar door gasverstikking om het leven gekomen Vijfentwintig jaar zitting voor het Kleinbedrijf Bazar te Middelharnis PBINS HENDEIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELELABNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoo» K 18702629 Nb 8 uur 'f avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167980 ïlen enkele aantekening Het is een luguber bovenschrift. Maar toch kan het niet anders dan juist ge noemd worden. De lezer oordele zelf. Over het tijdvak 19501954 hebben in ons land 6200 mensen de dood op de ïveff gevonden. Zijn ze slachtoffers van het wegverkeer geworden. Afgerond, zijn er in die periode ledere maand honderd mensen door het verkeer om het Jeven gekomen. Ontzettende cijfers Helaas het is of de mens er aan ge woon raakt. Dat is mede zo jammer. Gewoon raken aan het dagelijks leven verliezen van meerdere mensen op onze wegen. Het moest toch, inzonderheid alle weggebruikers, speciaal hen die met een motorrijtuig de wegen berijden tot het ernstige voornemen brengen om alles te doen om aan de verschrikkingen van de weg een einde te maken. Neen niet veel, neen alles te doen. Niet dit doen en dat nalaten maar zijn gehele persoonlijkheid er voor spannen om de onveiligheid van de weg tot het verleden te doen behoren. Het verkeer kan met nog zulke goede en veilige we gen, met uitermate veilige verkeersre gelingen en waarschuwingstekens voor zien worden, dat alles kan toch niet af doende zijn zolang de persoonlijkheid van de weggebruiker zich niet ten volle inzet. Waarom zo hard gereden als er geen sprake behoeft te zijn van haast? Waarom met zoveel bravour langs de wegen gereden indien er niet de minste aanleiding toe bestaat \raarom niet het allergeringste drank gebruik nagelaten alg men van de weg gebruik moet maken? En de verzorging van de motorrijtui gen? Waarom toch door blijven rijden met een stuur, dat teveel afwijking ver toont, met remmen, die niet precies -emmen, met banden, die slipgevaarlijk ijn en met richtingsaanwijzers die het 'et goed doen? De rijder met motorrijtuigen dient zijn ehele persoonlijkheid in te zetten om e veiligheid zoveel maar mogeltjk is te erzekeren. Hij dient vol eerbied te zijn or eigen en anderer leven. Dan zullen e ongelukken ongetwijfeld sterk ver inderen 6200 doden in de jaren 1950- 954. De cijfers zijn ontleend aan de pu- licaties van het Centraai Bureau voor de Statistiek. Men kan er dus op afgaan. De cijfers "ijn reëel. Ze geven de werkelijke toe- tand aan. En is die toestand niet aller- verschrikkelijkst. Dagelgks meer dan 2 oden in ons land door het verkeer. Maar die cijfers zijn al betrekkelijk ud. Die periode ligt al meer dan drie aar achter ons. Helaas zijn de tussentijds geplaatste ijfers nog erger. Is er nog sprake van en toenemend aantal ongelukken op de jveg. Nu hebben we tegelijk met deze cfl- *ers ook een bekendmaking over de ïd der ongelukken. Een enkele aantekening geven we "erop: Onder de voetgangers wordt het ootste aantal slachtoffers gevonden, an de 6200 niet minder dan 1940. Het jVoetgangers opgepast", geldt by het erkeer dus wel in volle mate. En van die voetgangers zo onthult het ■.B. V. d. S. waren 991 kinderen jonger an 15 jaar en 739 mensen ouder dan O jaar. Voetgangers van beneden 15 aar en van boven 50 jaar vormen sa- en de helft van het totale aantal voet- angers. De groep van tussen 15 en 50 aar vormt de andere groep. En zie nu eens naar de verschrikke- ke cöfers. De groepen van kinderen, dus bene en 15 jaar en die van boven 50, dus e oudere mensen hebben van de 1940 "achtoffers er niet minder dan samen 730 of 89 procent, terwijl de andere "elft, dus de groepen voetgangers van uasen de 15 en 50 jaar elf procent van e doden tellen. Onder de voetgangers worden dus ~deiien en oudere «n oude mensen het "eest getroffen. We behoeven ons niet te gaan verdie pen in de oorzaken: spelen op en bij de wegen onbedacht de weg overste- .ken en voor de ouderen; mindere op- 'merkzaamheid, het verminderd vermo gen om de snelheid te schatten en zich te vergewissen van de gevaren en daar- ti een grotere verkeersondeskundigheid. Ons artikel bedoelt slechts een enkele antekening te maken en daarom ont- ouden we ons er van de verkeersonge- ukken met dodelijke gevolgen verder te nyliseren, alleen willen we nogmaals et de meeste nadruk er op wijzen, dat eiligheid van het verkeer een eerste ereiste is. Dat deze slechts verkregen ordt door inzet van de volle persoon- jkheid. De doden van de weg zijn een chreeuwende aanklacht tegen iedereen, 'e het voorrecht heeft een motorrijtuig ;e besturen en die daarbij niet het juiste -jgebruik van de weg maakt. ^611 juist gebruik dat slechts kan Verkregen worden door de inzet van de ■•persoonlijkheid. Met het leidend beginsel „veiligheid het eerst, zowel van anderen als voor jZchzelf. Met het afzien van alle bravour finverschiUigheid, drankgebruik en ge makzucht en het beoefenen" van uitkij- «en en nog eens uitkijken! ST. ANNALAND Geslaagd. Aan de Christiaan Huy- ,|ensschool te Rotterdam slaagde voor »jet diploma vakbekwaamheid horloge- Spnaker de heer J. Walhout Johsz. uit St. •lAnnaland, De wereld is in verwondering ge bracht door het lanceren van de Russi sche kunstmaan. Men spreekt van het bereiken van een mijlpaal op weten schappelijk gebied en uit zijn bewonde ring over de voortgang van de tech niek. Over de mogelijkheid dat de Rus sen over zulke enorme krachtbronnen beschikken om de kunstmaan buiten de aantrekkingskracht der aarde te schie- ten. En men maa:kt zich grote zorgen, wat de mogelijkheden zouden zijn in dien de Russen deze enorme krachten zouden aanwenden op militair gebied. Of het lanceren van zo'n kunstmaan van zulke enorme betekenis zal zijn staat nog te bezien. Dat zal in de toe komst moeten blijken. Deze experimen ten, het is uit Amerika bekend, van Rus sische zijde hoort men daar niet over, kosten tientallen miljoenen. Een uitvin ding, een technische vooruitgang, kan wel buitengewoon belangrijk op zich zelf zijn, maar het is de vraag of ze ook economisch is. Eeuwen lang hebben alchimisten naar de steen der wijzen gezocht om goud te kunnen maken. Goud maken is voor we tenschap en techniek geen probleem meer. Maar deze mogelijkheid is vol komen waardeloos omdat het kunstma tig maken van goud veel duurder is dan het winnen van goud op de gewone wij ze. Het nut van deze en dergelijke op zienbare wetenschappelijke en techni sche vorderingen zal in de loop der ja ren moeten blijken. Als de gevolgen en de mogelijkheden niet in overeenstem ming zijn met de ongetwijfeld vele mil joenen die er voor uitgegeven worden dan is de betekenis evenals die van de kunst om goud te maken uitsluitend van theoretische waarde. Rusland heeft op Amerika een voor sprong behaald. De Russische jubel en trots daarover en daarop is groot. Maar tot welke offers is dit succes! Zeker ten koste van ontzaglijke grote offers, die onthouden zijn aan de pro- duktie van gebruiksgoederen, waardoor de Russen aan de rand van de armoede moeten leven. Indien het Russische volk voor de keuze werd gesteld: „Verho ging van het levenspeil tot dat van het Westen of roem behalen met het lance ren van een kunstmaan", het is zeer wel mogelflk, dat er geen Russische kunstmaan om de aarde zou cirkelen. Het Russische regiem heeft mensen en hulpbronnen zodanig onder controle, dat het aan het militairisme, waaronder men deze kunstmaan zeker rangschik ken moet, absolute voorkeur kan ge ven. Dat zou het Westen, onder de vrije volken niet mogelijk zijn. Want het gaat ten koste van het le venspeil der bevolking. Rusland heeft met het lanceren van deze satelliet een zekere technische su prematie weten te bereiken. Daarover wordt van Russische zijde hoog opgegeven. Maar deze suprematie ligt op tech nisch gebied. Mooier zou het zijn indien het bogen kon op een suprematie van geestelijke waarden. Dat het vooraan stond op het gebied van het geluk en de welvaart van zijn volken. Dat het zich beroemen kan op een gelukkig volk dat in vrijheid en voorspoed zich ont wikkelen kan. Op een land waarin geen concentratie kampen voorkomen, maar waarin ieder in vrijheid van consciëntie leven kan. De kunde en de wetenschap van de mens is hooggeklommen. Hij doorvorst zee en aarde en het luchtruim. Ja, be roemt er zich op dat hij de eerste stap pen gaat zetten in 't doorvorsen van het heelal, van de wereldruimte. En toch, wat is hij klein, wat is hij machteloos! Hoe broos en hoe nietig! Zo het Woqrd van God hem tekent: „Een stofje 'aan de weegschaal". Daar komt een ziekte. De Aziatische griep. De ziekte is het land niet uit te houden. Weldra liggen de mensen bij tientallen, bij honderden, bij duizenden neergeveld op het bed. Gelukkig mag geconstateerd: „De ziekte is goedaar dig". Maar wat doet de mens daaraan? Als de ziekte eens niet goedaardig maar kwaadaardig was? Dan zouden de do den, als in 1918, bij tientallen moeten worden geteld. Op het goedaardig of kwaadaardig zijn heeft de mens geen Invloed. Dat moet hij maar afwachten. Daar staat hij machteloos tegenover. Dat ligt in Gods Voorzienigheid, waarop de mens geen invloed kein uitoefenen. En door welk eenvoudig middel. Een onzichtbaar iets. Een virus. Iets wat niet te zien of te tasten is.. En de Heere legt er de mens door neer. In zijn lank moedigheid en goedertierenheid op zachte, op goedaardige wijze. Wat met dankbaarheid mag worden geconsta teerd, maar waarop de mens geen in vloed kan uitoefenen. De mens kan veel maar wat is hij nietig en klein. Een koorts... en hij ligt neer en moet alles overgeven. Niettegenstaande al zijn hoogheid en trots. THOOLSE KA>fTTEHENINGEN Ons goede eiland Tholen is de laatste tijd wat men noemt ,in het nieuws". Alle grote dagbladen hebben breedvoe rige en interessante artikelen gepubli ceerd over het experiment op Gorishoek de dichting van de Pluimpot met nylon- zakken. En dit nieuws is nog niet oud of Tholen doet weer op een andere ma nier van zich spreken. Vette koppen in de dagbladen vermelden. Schoolstrijd op het eiland Tholen. Als oud-Tholenaar, die zelf een paar weken geleden nog op het eiland en in de betreffende dorpen geweest was, ver wonderde dit nieuws me nogal. Een schoolstrijd, dat was in de vorige eeuw zo ongeveer hetzelfde als opstootjes in het dorp, waarbij mensen werden gemo lesteerd en eigendommen vernield. Van dergelijke onlusten was nu bij mijn be zoek aan het eiland Tholen niets ge bleken. Maar dat hoeft ook niet. De Tholenaars zijn niet zo heetgebakerd, dat ze er bij wijze van spreken, gewa pend op uit trekken. De regenval van de laatste tijd en de herverkaveling vormen veel meer stof tot een gesprek dan de „schoolstrijd" waarvan de laat ste tijd de kranten melding maken. Toch een schoolstrijd dan? Ja, maar in geen geval een gewapend conflict en dan nog achter de schermen. Ik maak me sterk dat 80 procent van de bevol king er niets van af weet. Wat is eraan de hand? Tholen komt achter op het gebied van het Chr. On derwijs. Na jaren hebben alle dorpen op één na thans een Chr. lagere school. Een Chr. Ulo is er niet, een Chr. land bouwschool evenmin. De stichting van de laatstgenoemde werd door de Chr, Boeren- en Tuindersbond (C.B.T.B.) terecht als noodzakelijk aangevoeld. Daarom deed ze het verzoek aan d( raad van St. Annaland om een z.g.n. nodigverklaring. De (rechtse)raad van St. Annaland verklaarde zich akkoord. Maar..., daar kwam de Z.L.M. tussen beide. De Z.LJM. is een organisatie voor alle gezindten neutraal weliswaar, maar waarin de liberalen toch kennelijk de toon aangeven. Deze maatschappij wil op Tholen blijkbaar concurreren met de C.B.T.B. Willen de Tholenaars een Chr. Landbouwschool? Goed, dat zal de Z.L, M. doen. Als de raad van St. Maartens dijk maar zo goed wil zijn, een „no digverklaring" te geven. De raad van St. Maartensdijk, in meerderheid links, besloot daartoe met algemene stemmen. Nu zitten we dus op het eiland met de moeilijkheid: De C.B.T.B. wil een Chr. Landbouw- school stichten in St. Ann^viand. De Z.L. M. wil, eveneens een Ciir. Landbouw school in St. Maarten^ijk. Voor twee scholen zijn echter l^Mf. niet voldoende leerlingen. Wie zal 'Jtr Winnen Achter de C.B.'r^^fc'caan alle kerke raden, Chr. schoo<C «en en verenigin gen. Maar de Z.L.M, is een machtige organisatie, die het op landbouwgebied „voor het zeggen" heeft. We vinden toch dat de Z.L.M, hier een vreemde politiek voert. Nergens heeft ze ooit een Chr. Landbouwschool gesticht. Heeft ze op Tholen de bedoe ling de C.B.T.B. te torpederen? En als dat lukt, wat voor Chr. Landbouwonder wijs krijgen we dan op het eiland? Wordt het dan een school, waar de jeugd niet alleen goed landbouwonder wijs krijgt, maar ook opgevoed wordt tot „Christelijk en maatschappelijke deugden?" We hopen maar dat de C.B.T.B. haar school kan stichten. Dan hebben we wat meer zekerheid dat de jeugd onder wijs krijgt, zoals de ouders dat voor hun kinderen wensen en van de Z.L.M, moe ten we dat maar afwachten. DIRKSLAND Ger. Gemeente. A.s. vrijdagavond 7 uur zal ledenvergadering worden ge houden. A.s. zondag zal een extra col lecte voor de kerk worden gehouden. Verjaringsfonds. De verkoopavond van het verjaringsfonds bracht voor de Ned. Herv. Kerk 1700.— op. Dit be drag zal wger ten nutte komen van het kerkgebouw. ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWASTAAB ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. BQ coBtracl ip«claal tarlal MIDDELHARNIS Ds. T. Poot van Haaften nam uit 9 beroepen dat naar Middelharnis aan. Maandagmorgen kwam bij de kerke- raad van de Hervormde gemeente al hier het verblijdende bericht, dat ds. T. Poot van Haaften het op hem uitge brachte beroep had aangenomen. Vorig jaar mei kwam de Herv. ge meente vakant door het vertrek van ds. H. Goedhart naar Rotterdam. Sinds dien zijn er 10 beroepen uitgebracht. Ds. T. Poot is geb. in 1925 en dus 32 jaar oud. In 1953 werd hij candidaat, zijn eerste gemeente was Haaften v/aar hij 4 jaar heeft gestaan. Het eerste be roep dat hij kreeg was naar Papen- drecht; daarna kreeg hij negen beroe pen achter elkaar, waarvan nu Middel- harnis is aangenomen. Er is dus wel aan hem getrokken. Op het ogenblik zijn op ons eiland in de Hervormde kerken nog slechts twee gemeenten vakant, n.l. Goedereede en Nieuwe Tonge. Kerknieuws Ger. Gemeente. Vrijdag avond om kwart voor zeven hoopt voor de Ger. Gemeente alhier voor te gaan ds. van Dam van Rotterdam-Zuid. De kerkdienst zal gehouden worden in de Zondagsschool in de van Aerssenstraat te Sommelsdijk omdat wegens verbou wing enige weken niet in het kerkge bouw aan de Chr. de Vrieslaan kan v/örden gekerkt. Na afloop van deze dienst zal een ledenvergadering worden gehouden. SlOMMELSDIJK I Het petroleumlampje brandde nog In de nacht van vrijdag op zaterdag 13 oktober heeft in lonze gemeente een zeer tragisch ongeval met dodelijk ge volg gehad. Het echtpaar Groenendijk- Tiebout, wonende Wildemanstraat 2 werd zaterdagmiddag 1 luur dood op bed gevonden. Oorzaak was het bij vergis sing open laten staan van een kraantje van het gasstel. De heer Jacob Groenen dijk en zijn vrouw zijn elk 78 jaar oud. De heer Groenendijk was klein land bouwer, die ook nog een paar koeien in zijn schuur aan de Kreekstraat hield. Hij had daarmee handel gedaan; de zoon van de veehandelaar G. Bom kwam daar zaterdagmiddag op uit halen. Toen deze niemand in de schuur aan trof en ook de huisdeur gesloten vond, wendde hij zich tot de enige dochter mevr. L. Spee-Groenendijk. Toevallig was in de omgeving de heer van Mier- loo, werkzaam bij de P.T.T. die op haar verzoek het raam van het ouderlijk huis openschoof en direct een sterke gaslucht ontdekte. Bij het binnenkomen vond hij de beide oudjes dood in bed liggen. Volgens de ontboden geneesheer zou-, den ze reeds des nachts om 12 uur zijn overleden. Het merkwaardige geval deed zich voor dat op tafel een petroleumlampje stond dat nog brandde. Vanzelfsprekend werd dit om ontploffing te voorko men direct uitgeblazen. Het tragische ongeval moet te wijten zijn, dat de bejaarde vrouw bij vergis sing de kraan van het gasstel had laten open staan, waardoor het huis zich ge heel met gas had gevuld. De verslagenheid in onze gemeente, met het zo tragische einde van deze twee bejaarde lieden, is groot. A.s. donderdag wordt in aanwezigheid van de minister van Verkeer en Water staat mr. J. Algera het laatste gat in de dijk naar Marken gedicht. Nog een paar weken en de auto's, motoren en bromfietsen kunnen naar Marken rgden zonder dat een dichtgevroren Gouwzee noodzakelijk is. Op 19 oktober a.s. zal het 25 jaar geleden zijn, dat de heer Th. Boekhoven te Sommelsdijk werd gekozen als lid van de Kamer van Koophandel voor het kleinbedrijf. In de afgelopen kwarteeuw heeft de heer Boekhoven zich niet al leen voor de Plakkeese middenstand in de Kamer op vele punten verdienste lijk weten te maken, maar ook op velerlei ander gebied het algemeen belang van ons eiland gediend. Het was in de dertiger jaren niet zo gemakkelijk een lid uit de buitenwijken van Dordt in de Kamer van Koophan del te krijgen. De Dordtsche winkeliers en zakenmensen hadden de overgrote meerderheid in de Kamer. In 1928 werd de middenstandsvereni ging te Middelharnis-Sommelsdijk opge richt. Op een vergadering, die 1 sept. 1931 gehouden vverd was dhr. Littooy voorz. van de Chr. Middenstandsbond te Dordrecht aanwezig, die meedeelde dat hij naar Gouda vertrok. Dhr. Littooy, die zeer bekend was met de middenstand op Flakkee stelde voor een aktie te ontketenen dat er ook een lid uit dit rayon in de Kamer zou komen. Deze aktie heeft tot gevolg ge had, dat de heer K. Ie Comte te Som melsdijk werd benoemd. Een jaar later kwam de vakature Ie Comte, in wiens plaats de heer Th. Boekhoven werd be noemd. De kandidaten werden in die tijd ge steld door de middenstands- en winke liers-verenigingen. De stemhebbenden waren de ingeschrevenen in het handels register. Er werden toen in het gehele district uitgebracht plm. 6600 stemmen voor 9 zetels kleinbedrijf. Dordt bracht Uit 160O stemmen en de overige ge meenten 5000 stemmen. Op Flakkee wa ren 3 stembureaux waar de betrokkenen hun stem konden uitbrengen. De nieuwe wet. Tijdens de bezetting werden in Neder land zelfstandige Kamers van Koophan del afgeschaft. Men had alleen bijkanto ren én één Provinciale Kamer. Stem- mjngen werden toen niet gehouden; de leden bleven zonder meer zitten. Na de oorlog kwam (in 1945) de nieuwe wet op de Kamers van Koop handel, die weer hun volle zelfstandig heid verkregen. Deze kregen ook hun kapitaal terug, wat voor Dordrecht 80 mille bedroeg. In deze nieuwe Wet is de verkiezing van leden voor de Hamer geheel anders geregeld. De zittende leden kiezen de af tredende leden met tegenkandidaten, welke laatsten door de bureaux van de Kamer gevraagd worden aan diverse verenigingen (en instanties. Wat het aantal leden betreft zijn de Kamers in de loop van de jaren uitge breid. Een kwarteeuw geleden telde de Kamer 17, nu 28 leden. Met deze uit breiding moest er voor de lokaliteit gezien de problemen die er lagen op verkeersgebied een nieuw lid bijko men. De Flakkeesche Gemeenschap bracht hiervoor 2 kandidaten naar voren n.l. burgemeester Rijnders van Middel- harnis en de heer P. D. Sieling te Me lissant, welke laatste werd gekozen. Zo doende hebben twee leden van het eiland zitting in de Kamer. Aktiviteiten De heer Boekhoven heeft zitting voor de detailhandel. De verkeersverbindin gen van en naar het eiland, hebben in die kwarteeuw wel bijzondere aandacht gehad. Er is door hem bereikt dat elke tweede woensdag van de maand door de Kamer zitting wordt gehouden in Hotel Spee te Sommelsdijk. Door het publiek wordt daar veel gebruik van ge maakt; er zijn meestal 15^25 gevallen per zitting. Allerlei zaken worden dan nader toegelicht, zoals het verkrijgen van vakdiploma's, omzetten van zaken en firma's, overgave van zaken, advie zen voor het Borgstellingsfonds enz. De heer Boekhoven woont deze zittingen altijd persoonlijk bij. De jubilaris heeft bovendien zitting in verschillende commissies van de Ka mer, o.m. voor het Handelsregister; voor detail en ambacht en in een com missie ad hoc Flakkee. De Kamer houdt zes maal per jaar een algeinehe vergadering. Het is een onbetaalde fimktie, alleen worden reis- en verblijfkosten vergoed. Men moet zich in deze funktie, waarmee het econdmische leven op ons eiland zeer grote diensten worden bewezen, dus nogal wat opofferingen getroosten. Wij meenden goed te doen de heer Boekhoven, die 25 jaar lang belangeloos voor de belangen van de zakenmensen, winkeliers het verkeer eriz. op ons "eiland in de Kamer van Koophandel te Dordt is opgekomen bij dit jubileum eens voor het forum te plaatsen. Als redaktie brengen wij hem alvast onze felicitaties, die hem zeker ook van an dere instanties uit onze kontreiën zullen geworden. Wij twijfelen niet of op de e.v. verga dering van de Kamer, die in november a.s. gehouden wordt, zal aan dit feit de nodige aandacht worden geschonken. Kraninge «weimner die ongedeerd aan boord werd gehesen. iDe bootconducteur bij de R.T.M., de heer Krijn Kanters te Sommelsdijk, was maandagm.iddag niet erg fortuinlijk bij het incasseren van de veergelden. Toen hij zich op de Schelde", die 5 min. voor twee uit Hellevoetsluis vertrokken was, welke zich even buitengaats mid den op de rivier het Haringvliet bevond, naar het achterschip wilde begeven, liep hij over de reling en hield daarbij een sierscherm van een dwars overstaande vrachtauto vast. Het ongeluk wilde dat dit stukje sierscherm afbrak en de heei Kanters, met zijn geldtas en kaarten macbine op zijn rug over boord viel. Gelukkig werd het vanaf de brug di rect opgemerkt en hem onmiddellijk een reddingsboei toegeworpen. Dit was ver mis, maar Kanters riep: „Ik zwem wel!!" Kapitein Vroegindewey draaide de „Schelde" onmiddellijk bij, waarna hem een tweede boei werd toegeworpen vol gens onze zegsman. Een en ander nam nogal tijd in beslag, maar conducteur Kanters bleek een kranige zwemmer te zijn. Ongedeerd werd hij aan boord ge hesen. Van zijn geld bleek hij slechts 1.50 kwijt te zijn. Gekomen aan de v/al te Middelharnis is hij onmiddellijk naar Sommelsdijk ge bracht, waar hij zich van droge kleren heeft voorzien. Naar wij vernamen deed hij de volgende boot weer al dienst.' Dit is wel een zeer kranig en dapper staaltje, dat met ere vermeld mag wor den. Onlangs kreeg de heer Kanters op een van de boten bij een val een her senschudding en kort geleden heeft hij nog een blinde^darm operatie ondergaan waar hij nog maar nauwelijks van is ge nezen. Aan moed ontbreekt het deze ke rel zeker niet! Bazar. Donderdagmiddag te 4 uur vindt de opening plaats van de bazar voor de Speeltuinvereniging Middel harnis. Burgemeester Hordijk heeft zich bereid verklaart deze opening te ver richten. De bazar wordt gehouden in de oude, sinds kort buiten gebruik zijnde open bare Ulo-school aan de Juliana van Stolberglaan. Het gehele gebouw heeft men voor deze bazar ter beschiking gekregen van het gemeentebestuur en hij zal geopend zijn op donderdag van 4r—10 uur, vrijdag 610 uur nam. en zaterdag 211 uur nam. Er worden diverse attracties in gericht en van het bestuur van de speeltuinvereniging, alsmede van het organiserend damescomité, vernamen wij, dat er werkelijk fantastische prij zen ter beschikking zullen staan. De baten van deze bazar zijn bestemd voor het aanschaffen van een glijbaan en meer andere speelwerktuigen voor de speeltuin aan de Kastanjelaan. Hier aan kan nog worden toegevoegd, dat binnen afzienbare tijd en in elk geval voor het nieuwe speelseizoen de tuin aanzienlijk in oppervlakte zal worden vergroot en verfraaid, het laatste o.a. door aanleg van een plantsoen en een goede toegangsweg. Deze zomer is wel bewezen hoezeer deze tjain in een behoefte van de Mid- delharnisse jeugd voorziet.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1