Plaatselijk Nieuws
Herv. gemeente
krijgt weer eigen
predikant
Conducteur Krijn Kanters viel maan
dag op bet Haringvliet overboord
met geldtas en kaartenmacbine
Schoolstrijd?
Zilveren jubileum van de heer
Th. Boekhoven te Sommelsdijk als ud
van de Kamer van Koophandel
voor Dordrecht en Omstreken
30e Jaargang
Dinsdag 15 oktober 1957
No. 2638
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE ED^ANDEF
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Van meer betekenis dan
hoog gestegen technisch
kunnen
Onmacht van de xnens
Bejaard echtpaar door
gasverstikking om het
leven gekomen
Vijfentwintig jaar zitting voor het Kleinbedrijf
Bazar te Middelharnis
PBINS HENDEIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELELABNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoo» K 18702629
Nb 8 uur 'f avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167980
ïlen enkele aantekening
Het is een luguber bovenschrift. Maar
toch kan het niet anders dan juist ge
noemd worden. De lezer oordele zelf.
Over het tijdvak 19501954 hebben in
ons land 6200 mensen de dood op de
ïveff gevonden. Zijn ze slachtoffers van
het wegverkeer geworden. Afgerond,
zijn er in die periode ledere maand
honderd mensen door het verkeer om
het Jeven gekomen. Ontzettende cijfers
Helaas het is of de mens er aan ge
woon raakt. Dat is mede zo jammer.
Gewoon raken aan het dagelijks leven
verliezen van meerdere mensen op onze
wegen. Het moest toch, inzonderheid
alle weggebruikers, speciaal hen die
met een motorrijtuig de wegen berijden
tot het ernstige voornemen brengen om
alles te doen om aan de verschrikkingen
van de weg een einde te maken.
Neen niet veel, neen alles te doen.
Niet dit doen en dat nalaten maar zijn
gehele persoonlijkheid er voor spannen
om de onveiligheid van de weg tot het
verleden te doen behoren. Het verkeer
kan met nog zulke goede en veilige we
gen, met uitermate veilige verkeersre
gelingen en waarschuwingstekens voor
zien worden, dat alles kan toch niet af
doende zijn zolang de persoonlijkheid
van de weggebruiker zich niet ten volle
inzet. Waarom zo hard gereden als er
geen sprake behoeft te zijn van haast?
Waarom met zoveel bravour langs de
wegen gereden indien er niet de minste
aanleiding toe bestaat
\raarom niet het allergeringste drank
gebruik nagelaten alg men van de weg
gebruik moet maken?
En de verzorging van de motorrijtui
gen? Waarom toch door blijven rijden
met een stuur, dat teveel afwijking ver
toont, met remmen, die niet precies
-emmen, met banden, die slipgevaarlijk
ijn en met richtingsaanwijzers die het
'et goed doen?
De rijder met motorrijtuigen dient zijn
ehele persoonlijkheid in te zetten om
e veiligheid zoveel maar mogeltjk is te
erzekeren. Hij dient vol eerbied te zijn
or eigen en anderer leven. Dan zullen
e ongelukken ongetwijfeld sterk ver
inderen 6200 doden in de jaren 1950-
954.
De cijfers zijn ontleend aan de pu-
licaties van het Centraai Bureau voor
de Statistiek.
Men kan er dus op afgaan. De cijfers
"ijn reëel. Ze geven de werkelijke toe-
tand aan. En is die toestand niet aller-
verschrikkelijkst. Dagelgks meer dan 2
oden in ons land door het verkeer.
Maar die cijfers zijn al betrekkelijk
ud. Die periode ligt al meer dan drie
aar achter ons.
Helaas zijn de tussentijds geplaatste
ijfers nog erger. Is er nog sprake van
en toenemend aantal ongelukken op de
jveg.
Nu hebben we tegelijk met deze cfl-
*ers ook een bekendmaking over de
ïd der ongelukken.
Een enkele aantekening geven we
"erop:
Onder de voetgangers wordt het
ootste aantal slachtoffers gevonden,
an de 6200 niet minder dan 1940. Het
jVoetgangers opgepast", geldt by het
erkeer dus wel in volle mate.
En van die voetgangers zo onthult het
■.B. V. d. S. waren 991 kinderen jonger
an 15 jaar en 739 mensen ouder dan
O jaar. Voetgangers van beneden 15
aar en van boven 50 jaar vormen sa-
en de helft van het totale aantal voet-
angers. De groep van tussen 15 en 50
aar vormt de andere groep.
En zie nu eens naar de verschrikke-
ke cöfers.
De groepen van kinderen, dus bene
en 15 jaar en die van boven 50, dus
e oudere mensen hebben van de 1940
"achtoffers er niet minder dan samen
730 of 89 procent, terwijl de andere
"elft, dus de groepen voetgangers van
uasen de 15 en 50 jaar elf procent van
e doden tellen.
Onder de voetgangers worden dus
~deiien en oudere «n oude mensen het
"eest getroffen.
We behoeven ons niet te gaan verdie
pen in de oorzaken: spelen op en bij
de wegen onbedacht de weg overste-
.ken en voor de ouderen; mindere op-
'merkzaamheid, het verminderd vermo
gen om de snelheid te schatten en zich
te vergewissen van de gevaren en daar-
ti een grotere verkeersondeskundigheid.
Ons artikel bedoelt slechts een enkele
antekening te maken en daarom ont-
ouden we ons er van de verkeersonge-
ukken met dodelijke gevolgen verder te
nyliseren, alleen willen we nogmaals
et de meeste nadruk er op wijzen, dat
eiligheid van het verkeer een eerste
ereiste is. Dat deze slechts verkregen
ordt door inzet van de volle persoon-
jkheid. De doden van de weg zijn een
chreeuwende aanklacht tegen iedereen,
'e het voorrecht heeft een motorrijtuig
;e besturen en die daarbij niet het juiste
-jgebruik van de weg maakt.
^611 juist gebruik dat slechts kan
Verkregen worden door de inzet van de
■•persoonlijkheid.
Met het leidend beginsel „veiligheid
het eerst, zowel van anderen als voor
jZchzelf. Met het afzien van alle bravour
finverschiUigheid, drankgebruik en ge
makzucht en het beoefenen" van uitkij-
«en en nog eens uitkijken!
ST. ANNALAND
Geslaagd. Aan de Christiaan Huy-
,|ensschool te Rotterdam slaagde voor
»jet diploma vakbekwaamheid horloge-
Spnaker de heer J. Walhout Johsz. uit St.
•lAnnaland,
De wereld is in verwondering ge
bracht door het lanceren van de Russi
sche kunstmaan. Men spreekt van het
bereiken van een mijlpaal op weten
schappelijk gebied en uit zijn bewonde
ring over de voortgang van de tech
niek. Over de mogelijkheid dat de Rus
sen over zulke enorme krachtbronnen
beschikken om de kunstmaan buiten de
aantrekkingskracht der aarde te schie-
ten. En men maa:kt zich grote zorgen,
wat de mogelijkheden zouden zijn in
dien de Russen deze enorme krachten
zouden aanwenden op militair gebied.
Of het lanceren van zo'n kunstmaan
van zulke enorme betekenis zal zijn
staat nog te bezien. Dat zal in de toe
komst moeten blijken. Deze experimen
ten, het is uit Amerika bekend, van Rus
sische zijde hoort men daar niet over,
kosten tientallen miljoenen. Een uitvin
ding, een technische vooruitgang, kan
wel buitengewoon belangrijk op zich zelf
zijn, maar het is de vraag of ze ook
economisch is.
Eeuwen lang hebben alchimisten naar
de steen der wijzen gezocht om goud te
kunnen maken. Goud maken is voor we
tenschap en techniek geen probleem
meer. Maar deze mogelijkheid is vol
komen waardeloos omdat het kunstma
tig maken van goud veel duurder is dan
het winnen van goud op de gewone wij
ze. Het nut van deze en dergelijke op
zienbare wetenschappelijke en techni
sche vorderingen zal in de loop der ja
ren moeten blijken. Als de gevolgen en
de mogelijkheden niet in overeenstem
ming zijn met de ongetwijfeld vele mil
joenen die er voor uitgegeven worden
dan is de betekenis evenals die van de
kunst om goud te maken uitsluitend
van theoretische waarde.
Rusland heeft op Amerika een voor
sprong behaald. De Russische jubel en
trots daarover en daarop is groot.
Maar tot welke offers is dit succes!
Zeker ten koste van ontzaglijke grote
offers, die onthouden zijn aan de pro-
duktie van gebruiksgoederen, waardoor
de Russen aan de rand van de armoede
moeten leven. Indien het Russische volk
voor de keuze werd gesteld: „Verho
ging van het levenspeil tot dat van het
Westen of roem behalen met het lance
ren van een kunstmaan", het is zeer
wel mogelflk, dat er geen Russische
kunstmaan om de aarde zou cirkelen.
Het Russische regiem heeft mensen en
hulpbronnen zodanig onder controle, dat
het aan het militairisme, waaronder
men deze kunstmaan zeker rangschik
ken moet, absolute voorkeur kan ge
ven. Dat zou het Westen, onder de
vrije volken niet mogelijk zijn.
Want het gaat ten koste van het le
venspeil der bevolking.
Rusland heeft met het lanceren van
deze satelliet een zekere technische su
prematie weten te bereiken.
Daarover wordt van Russische zijde
hoog opgegeven.
Maar deze suprematie ligt op tech
nisch gebied. Mooier zou het zijn indien
het bogen kon op een suprematie van
geestelijke waarden. Dat het vooraan
stond op het gebied van het geluk en
de welvaart van zijn volken. Dat het
zich beroemen kan op een gelukkig volk
dat in vrijheid en voorspoed zich ont
wikkelen kan.
Op een land waarin geen concentratie
kampen voorkomen, maar waarin ieder
in vrijheid van consciëntie leven kan.
De kunde en de wetenschap van de
mens is hooggeklommen. Hij doorvorst
zee en aarde en het luchtruim. Ja, be
roemt er zich op dat hij de eerste stap
pen gaat zetten in 't doorvorsen van het
heelal, van de wereldruimte. En toch,
wat is hij klein, wat is hij machteloos!
Hoe broos en hoe nietig! Zo het Woqrd
van God hem tekent: „Een stofje 'aan
de weegschaal".
Daar komt een ziekte. De Aziatische
griep. De ziekte is het land niet uit te
houden. Weldra liggen de mensen bij
tientallen, bij honderden, bij duizenden
neergeveld op het bed. Gelukkig mag
geconstateerd: „De ziekte is goedaar
dig". Maar wat doet de mens daaraan?
Als de ziekte eens niet goedaardig maar
kwaadaardig was? Dan zouden de do
den, als in 1918, bij tientallen moeten
worden geteld.
Op het goedaardig of kwaadaardig
zijn heeft de mens geen Invloed. Dat
moet hij maar afwachten. Daar staat
hij machteloos tegenover. Dat ligt in
Gods Voorzienigheid, waarop de mens
geen invloed kein uitoefenen.
En door welk eenvoudig middel. Een
onzichtbaar iets. Een virus. Iets wat
niet te zien of te tasten is.. En de Heere
legt er de mens door neer. In zijn lank
moedigheid en goedertierenheid op
zachte, op goedaardige wijze. Wat met
dankbaarheid mag worden geconsta
teerd, maar waarop de mens geen in
vloed kan uitoefenen. De mens kan veel
maar wat is hij nietig en klein. Een
koorts... en hij ligt neer en moet alles
overgeven. Niettegenstaande al zijn
hoogheid en trots.
THOOLSE KA>fTTEHENINGEN
Ons goede eiland Tholen is de laatste
tijd wat men noemt ,in het nieuws".
Alle grote dagbladen hebben breedvoe
rige en interessante artikelen gepubli
ceerd over het experiment op Gorishoek
de dichting van de Pluimpot met nylon-
zakken. En dit nieuws is nog niet oud
of Tholen doet weer op een andere ma
nier van zich spreken. Vette koppen in
de dagbladen vermelden. Schoolstrijd op
het eiland Tholen.
Als oud-Tholenaar, die zelf een paar
weken geleden nog op het eiland en in
de betreffende dorpen geweest was, ver
wonderde dit nieuws me nogal. Een
schoolstrijd, dat was in de vorige eeuw
zo ongeveer hetzelfde als opstootjes in
het dorp, waarbij mensen werden gemo
lesteerd en eigendommen vernield. Van
dergelijke onlusten was nu bij mijn be
zoek aan het eiland Tholen niets ge
bleken. Maar dat hoeft ook niet. De
Tholenaars zijn niet zo heetgebakerd,
dat ze er bij wijze van spreken, gewa
pend op uit trekken. De regenval van
de laatste tijd en de herverkaveling
vormen veel meer stof tot een gesprek
dan de „schoolstrijd" waarvan de laat
ste tijd de kranten melding maken.
Toch een schoolstrijd dan? Ja, maar
in geen geval een gewapend conflict en
dan nog achter de schermen. Ik maak
me sterk dat 80 procent van de bevol
king er niets van af weet.
Wat is eraan de hand? Tholen komt
achter op het gebied van het Chr. On
derwijs. Na jaren hebben alle dorpen
op één na thans een Chr. lagere school.
Een Chr. Ulo is er niet, een Chr. land
bouwschool evenmin. De stichting van
de laatstgenoemde werd door de Chr,
Boeren- en Tuindersbond (C.B.T.B.)
terecht als noodzakelijk aangevoeld.
Daarom deed ze het verzoek aan d(
raad van St. Annaland om een z.g.n.
nodigverklaring. De (rechtse)raad van
St. Annaland verklaarde zich akkoord.
Maar..., daar kwam de Z.L.M. tussen
beide. De Z.LJM. is een organisatie voor
alle gezindten neutraal weliswaar, maar
waarin de liberalen toch kennelijk de
toon aangeven. Deze maatschappij wil
op Tholen blijkbaar concurreren met de
C.B.T.B. Willen de Tholenaars een Chr.
Landbouwschool? Goed, dat zal de Z.L,
M. doen. Als de raad van St. Maartens
dijk maar zo goed wil zijn, een „no
digverklaring" te geven. De raad van
St. Maartensdijk, in meerderheid links,
besloot daartoe met algemene stemmen.
Nu zitten we dus op het eiland met
de moeilijkheid:
De C.B.T.B. wil een Chr. Landbouw-
school stichten in St. Ann^viand. De Z.L.
M. wil, eveneens een Ciir. Landbouw
school in St. Maarten^ijk. Voor twee
scholen zijn echter l^Mf. niet voldoende
leerlingen. Wie zal 'Jtr Winnen
Achter de C.B.'r^^fc'caan alle kerke
raden, Chr. schoo<C «en en verenigin
gen. Maar de Z.L.M, is een machtige
organisatie, die het op landbouwgebied
„voor het zeggen" heeft.
We vinden toch dat de Z.L.M, hier
een vreemde politiek voert. Nergens
heeft ze ooit een Chr. Landbouwschool
gesticht. Heeft ze op Tholen de bedoe
ling de C.B.T.B. te torpederen? En als
dat lukt, wat voor Chr. Landbouwonder
wijs krijgen we dan op het eiland?
Wordt het dan een school, waar de
jeugd niet alleen goed landbouwonder
wijs krijgt, maar ook opgevoed wordt
tot „Christelijk en maatschappelijke
deugden?"
We hopen maar dat de C.B.T.B. haar
school kan stichten. Dan hebben we
wat meer zekerheid dat de jeugd onder
wijs krijgt, zoals de ouders dat voor hun
kinderen wensen en van de Z.L.M, moe
ten we dat maar afwachten.
DIRKSLAND
Ger. Gemeente. A.s. vrijdagavond 7
uur zal ledenvergadering worden ge
houden. A.s. zondag zal een extra col
lecte voor de kerk worden gehouden.
Verjaringsfonds. De verkoopavond
van het verjaringsfonds bracht voor de
Ned. Herv. Kerk 1700.— op. Dit be
drag zal wger ten nutte komen van het
kerkgebouw.
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWASTAAB
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
BQ coBtracl ip«claal tarlal
MIDDELHARNIS
Ds. T. Poot van Haaften nam uit 9
beroepen dat naar Middelharnis aan.
Maandagmorgen kwam bij de kerke-
raad van de Hervormde gemeente al
hier het verblijdende bericht, dat ds. T.
Poot van Haaften het op hem uitge
brachte beroep had aangenomen.
Vorig jaar mei kwam de Herv. ge
meente vakant door het vertrek van
ds. H. Goedhart naar Rotterdam. Sinds
dien zijn er 10 beroepen uitgebracht.
Ds. T. Poot is geb. in 1925 en dus 32
jaar oud. In 1953 werd hij candidaat,
zijn eerste gemeente was Haaften v/aar
hij 4 jaar heeft gestaan. Het eerste be
roep dat hij kreeg was naar Papen-
drecht; daarna kreeg hij negen beroe
pen achter elkaar, waarvan nu Middel-
harnis is aangenomen. Er is dus wel aan
hem getrokken. Op het ogenblik zijn op
ons eiland in de Hervormde kerken nog
slechts twee gemeenten vakant, n.l.
Goedereede en Nieuwe Tonge.
Kerknieuws Ger. Gemeente. Vrijdag
avond om kwart voor zeven hoopt voor
de Ger. Gemeente alhier voor te gaan
ds. van Dam van Rotterdam-Zuid. De
kerkdienst zal gehouden worden in de
Zondagsschool in de van Aerssenstraat
te Sommelsdijk omdat wegens verbou
wing enige weken niet in het kerkge
bouw aan de Chr. de Vrieslaan kan
v/örden gekerkt.
Na afloop van deze dienst zal een
ledenvergadering worden gehouden.
SlOMMELSDIJK
I Het petroleumlampje brandde nog
In de nacht van vrijdag op zaterdag
13 oktober heeft in lonze gemeente een
zeer tragisch ongeval met dodelijk ge
volg gehad. Het echtpaar Groenendijk-
Tiebout, wonende Wildemanstraat 2
werd zaterdagmiddag 1 luur dood op bed
gevonden. Oorzaak was het bij vergis
sing open laten staan van een kraantje
van het gasstel. De heer Jacob Groenen
dijk en zijn vrouw zijn elk 78 jaar oud.
De heer Groenendijk was klein land
bouwer, die ook nog een paar koeien in
zijn schuur aan de Kreekstraat hield.
Hij had daarmee handel gedaan; de zoon
van de veehandelaar G. Bom kwam
daar zaterdagmiddag op uit halen.
Toen deze niemand in de schuur aan
trof en ook de huisdeur gesloten vond,
wendde hij zich tot de enige dochter
mevr. L. Spee-Groenendijk. Toevallig
was in de omgeving de heer van Mier-
loo, werkzaam bij de P.T.T. die op haar
verzoek het raam van het ouderlijk huis
openschoof en direct een sterke gaslucht
ontdekte. Bij het binnenkomen vond hij
de beide oudjes dood in bed liggen.
Volgens de ontboden geneesheer zou-,
den ze reeds des nachts om 12 uur zijn
overleden.
Het merkwaardige geval deed zich
voor dat op tafel een petroleumlampje
stond dat nog brandde. Vanzelfsprekend
werd dit om ontploffing te voorko
men direct uitgeblazen.
Het tragische ongeval moet te wijten
zijn, dat de bejaarde vrouw bij vergis
sing de kraan van het gasstel had laten
open staan, waardoor het huis zich ge
heel met gas had gevuld.
De verslagenheid in onze gemeente,
met het zo tragische einde van deze
twee bejaarde lieden, is groot.
A.s. donderdag wordt in aanwezigheid van de minister van Verkeer en Water
staat mr. J. Algera het laatste gat in de dijk naar Marken gedicht. Nog een
paar weken en de auto's, motoren en bromfietsen kunnen naar Marken rgden
zonder dat een dichtgevroren Gouwzee noodzakelijk is.
Op 19 oktober a.s. zal het 25 jaar geleden zijn, dat de heer Th. Boekhoven
te Sommelsdijk werd gekozen als lid van de Kamer van Koophandel voor het
kleinbedrijf. In de afgelopen kwarteeuw heeft de heer Boekhoven zich niet al
leen voor de Plakkeese middenstand in de Kamer op vele punten verdienste
lijk weten te maken, maar ook op velerlei ander gebied het algemeen belang
van ons eiland gediend.
Het was in de dertiger jaren niet zo
gemakkelijk een lid uit de buitenwijken
van Dordt in de Kamer van Koophan
del te krijgen. De Dordtsche winkeliers
en zakenmensen hadden de overgrote
meerderheid in de Kamer.
In 1928 werd de middenstandsvereni
ging te Middelharnis-Sommelsdijk opge
richt. Op een vergadering, die 1 sept.
1931 gehouden vverd was dhr. Littooy
voorz. van de Chr. Middenstandsbond
te Dordrecht aanwezig, die meedeelde
dat hij naar Gouda vertrok.
Dhr. Littooy, die zeer bekend was
met de middenstand op Flakkee stelde
voor een aktie te ontketenen dat er ook
een lid uit dit rayon in de Kamer zou
komen. Deze aktie heeft tot gevolg ge
had, dat de heer K. Ie Comte te Som
melsdijk werd benoemd. Een jaar later
kwam de vakature Ie Comte, in wiens
plaats de heer Th. Boekhoven werd be
noemd.
De kandidaten werden in die tijd ge
steld door de middenstands- en winke
liers-verenigingen. De stemhebbenden
waren de ingeschrevenen in het handels
register. Er werden toen in het gehele
district uitgebracht plm. 6600 stemmen
voor 9 zetels kleinbedrijf. Dordt bracht
Uit 160O stemmen en de overige ge
meenten 5000 stemmen. Op Flakkee wa
ren 3 stembureaux waar de betrokkenen
hun stem konden uitbrengen.
De nieuwe wet.
Tijdens de bezetting werden in Neder
land zelfstandige Kamers van Koophan
del afgeschaft. Men had alleen bijkanto
ren én één Provinciale Kamer. Stem-
mjngen werden toen niet gehouden; de
leden bleven zonder meer zitten.
Na de oorlog kwam (in 1945) de
nieuwe wet op de Kamers van Koop
handel, die weer hun volle zelfstandig
heid verkregen. Deze kregen ook hun
kapitaal terug, wat voor Dordrecht 80
mille bedroeg.
In deze nieuwe Wet is de verkiezing
van leden voor de Hamer geheel anders
geregeld. De zittende leden kiezen de af
tredende leden met tegenkandidaten,
welke laatsten door de bureaux van de
Kamer gevraagd worden aan diverse
verenigingen (en instanties.
Wat het aantal leden betreft zijn de
Kamers in de loop van de jaren uitge
breid. Een kwarteeuw geleden telde de
Kamer 17, nu 28 leden. Met deze uit
breiding moest er voor de lokaliteit
gezien de problemen die er lagen op
verkeersgebied een nieuw lid bijko
men. De Flakkeesche Gemeenschap
bracht hiervoor 2 kandidaten naar voren
n.l. burgemeester Rijnders van Middel-
harnis en de heer P. D. Sieling te Me
lissant, welke laatste werd gekozen. Zo
doende hebben twee leden van het eiland
zitting in de Kamer.
Aktiviteiten
De heer Boekhoven heeft zitting voor
de detailhandel. De verkeersverbindin
gen van en naar het eiland, hebben in
die kwarteeuw wel bijzondere aandacht
gehad. Er is door hem bereikt dat elke
tweede woensdag van de maand door
de Kamer zitting wordt gehouden in
Hotel Spee te Sommelsdijk. Door het
publiek wordt daar veel gebruik van ge
maakt; er zijn meestal 15^25 gevallen
per zitting. Allerlei zaken worden dan
nader toegelicht, zoals het verkrijgen
van vakdiploma's, omzetten van zaken
en firma's, overgave van zaken, advie
zen voor het Borgstellingsfonds enz. De
heer Boekhoven woont deze zittingen
altijd persoonlijk bij.
De jubilaris heeft bovendien zitting
in verschillende commissies van de Ka
mer, o.m. voor het Handelsregister;
voor detail en ambacht en in een com
missie ad hoc Flakkee. De Kamer
houdt zes maal per jaar een algeinehe
vergadering.
Het is een onbetaalde fimktie, alleen
worden reis- en verblijfkosten vergoed.
Men moet zich in deze funktie, waarmee
het econdmische leven op ons eiland
zeer grote diensten worden bewezen,
dus nogal wat opofferingen getroosten.
Wij meenden goed te doen de heer
Boekhoven, die 25 jaar lang belangeloos
voor de belangen van de zakenmensen,
winkeliers het verkeer eriz. op ons
"eiland in de Kamer van Koophandel te
Dordt is opgekomen bij dit jubileum
eens voor het forum te plaatsen. Als
redaktie brengen wij hem alvast onze
felicitaties, die hem zeker ook van an
dere instanties uit onze kontreiën zullen
geworden.
Wij twijfelen niet of op de e.v. verga
dering van de Kamer, die in november
a.s. gehouden wordt, zal aan dit feit de
nodige aandacht worden geschonken.
Kraninge «weimner die ongedeerd aan
boord werd gehesen.
iDe bootconducteur bij de R.T.M., de
heer Krijn Kanters te Sommelsdijk, was
maandagm.iddag niet erg fortuinlijk bij
het incasseren van de veergelden. Toen
hij zich op de Schelde", die 5 min.
voor twee uit Hellevoetsluis vertrokken
was, welke zich even buitengaats mid
den op de rivier het Haringvliet bevond,
naar het achterschip wilde begeven, liep
hij over de reling en hield daarbij een
sierscherm van een dwars overstaande
vrachtauto vast. Het ongeluk wilde dat
dit stukje sierscherm afbrak en de heei
Kanters, met zijn geldtas en kaarten
macbine op zijn rug over boord viel.
Gelukkig werd het vanaf de brug di
rect opgemerkt en hem onmiddellijk
een reddingsboei toegeworpen. Dit was
ver mis, maar Kanters riep: „Ik zwem
wel!!"
Kapitein Vroegindewey draaide de
„Schelde" onmiddellijk bij, waarna hem
een tweede boei werd toegeworpen vol
gens onze zegsman. Een en ander nam
nogal tijd in beslag, maar conducteur
Kanters bleek een kranige zwemmer te
zijn. Ongedeerd werd hij aan boord ge
hesen. Van zijn geld bleek hij slechts
1.50 kwijt te zijn.
Gekomen aan de v/al te Middelharnis
is hij onmiddellijk naar Sommelsdijk ge
bracht, waar hij zich van droge kleren
heeft voorzien. Naar wij vernamen deed
hij de volgende boot weer al dienst.'
Dit is wel een zeer kranig en dapper
staaltje, dat met ere vermeld mag wor
den. Onlangs kreeg de heer Kanters op
een van de boten bij een val een her
senschudding en kort geleden heeft hij
nog een blinde^darm operatie ondergaan
waar hij nog maar nauwelijks van is ge
nezen. Aan moed ontbreekt het deze ke
rel zeker niet!
Bazar. Donderdagmiddag te 4 uur
vindt de opening plaats van de bazar
voor de Speeltuinvereniging Middel
harnis. Burgemeester Hordijk heeft zich
bereid verklaart deze opening te ver
richten.
De bazar wordt gehouden in de oude,
sinds kort buiten gebruik zijnde open
bare Ulo-school aan de Juliana van
Stolberglaan.
Het gehele gebouw heeft men voor
deze bazar ter beschiking gekregen van
het gemeentebestuur en hij zal geopend
zijn op donderdag van 4r—10 uur, vrijdag
610 uur nam. en zaterdag 211 uur
nam. Er worden diverse attracties in
gericht en van het bestuur van de
speeltuinvereniging, alsmede van het
organiserend damescomité, vernamen
wij, dat er werkelijk fantastische prij
zen ter beschikking zullen staan.
De baten van deze bazar zijn bestemd
voor het aanschaffen van een glijbaan
en meer andere speelwerktuigen voor
de speeltuin aan de Kastanjelaan. Hier
aan kan nog worden toegevoegd, dat
binnen afzienbare tijd en in elk geval
voor het nieuwe speelseizoen de tuin
aanzienlijk in oppervlakte zal worden
vergroot en verfraaid, het laatste o.a.
door aanleg van een plantsoen en een
goede toegangsweg.
Deze zomer is wel bewezen hoezeer
deze tjain in een behoefte van de Mid-
delharnisse jeugd voorziet.