Het negerprobleem
in de V.S.
Buitenland
30e Jaargang
Vrijdag 11 oktober 1957
No. 2637
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweenuuü per week: dinsdag- en vr^dagavond
m'- -•■IH
MEDITATIE
£en mijlpaal
voor 2tet geloof
Schande
Een kunstmaan
PORT SHERRY
CHAMPAGNE DE
ST. MARCEAUX en Co.f
ANTONIO AGUILAR
KWAÜTEITSWIJNEN
N.V. WED. C. KOLFF Zn.
MIDDELHARNIS
Zondagdiensten artsen
Plaatselijk Nieuws
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoo» K 1870—262»
Na 6 uur avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167830
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAIt
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
BQ comtract speciaal tarlal
Na de burgeroorlog
Men mene niet, dat door de overwin
ning van de Noordelijke Staten het ne
gerprobleem was opgelost. De slavernij
werd afgeschaft en ook in de praktijk
doorgezet. Heel veel negers bleven ech
ter als kleine pachters op de plantages
werken en in 't algemeen was hun soci
ale positie slecht. De blanken in het
zuiden erkenden hun gewezen slaven
niet als hun gelijken. Het kiesrecht
werd de negers in verschillende staten
onthouden en diverse wetten regelden de
sociale scheiding tussen de twee rassen.
In de meeste zuidelijke staten kunnen
blanken en negers niet onderling trou
wen, ze wonen in verschillende wijken,
gaan niet naar de zelfde kerk, school of
ziekenhuis en reizen en eten in restau
rants gescheiden. De neger wordt er op
allerlei manieren achter gezet bij de
blanken. En men neemt het begrip
„neger" heel scherp. Naar schatting is
eigenlijk slechts 15% geheel zonder
blank bloed'. Er is dus heel veel vermen
ging opgetreden in de loop der eeuwen,
maar wie zelfs maar een minimaal ken
teken vertoont van het zwarte ras (b.v.
het ontbreken van het maantje op de
nagels), wordt door de scherpslijpers
nog tot de negers gerekend.
De scheiding werd en wordt ook nu
nog in het zuiden op veel plaatsen
streng gehandhaafd. Negers zijn prak
tisch tweederangsburgers. Ze worden in
alle opzichten als minderwaardig be
schouwd. Het is nog niet zo lang gele
den, dat z.g. lynchpartijen op negers
herhaaldelijk voorkwamen. Zij werden,
dikwijls op valse beschuldigingen, aan
het normale recht onttrokken en door
het blanke gepeupel gedood of mishan
deld. De beruchte geheime organisatie
van het Ku-Klux-Klan is daar ook niet
vreemd aan geweest. Omstreeks 1900
•kwamen telken jaren 200 lynchgevallen
voor op negers; in 1940 was dit gedaald
tot 4 en thans hoort men er vrijwel niet
meer van.
In het Noorden
De vooroordelen tegen het negerras
zijn in het noorden altijd veel minder ge
weest, hoewel de blanlfen ze ook daar
over 't algemeen als van „inferieure
kwaliteit" beschouwen. Maar van schei
ding in treinen, bussen en scholen is
geen sprake. De neger kan er onbelem
merd zijn burgerrechten uitoefenen, lid
worden van de grote vakbonden enz. De
Federale Regering (d.i. de regering van
de Unie als geheel), voert in dit opzicht
een ruime politiek. Zij poogt op een tak-
tische wijze de discriminatie van de ne
gers in het zuiden langzaam aan geheel
ongedaan te maken, voorzover dit langs
legislatieve weg mogelijk is.
Na de eeuwwisseling trokken steeds
meer negers naar het noorden die zich
vestigden in de grote steden. In 1870
was de verhouding zuid-noord 9 1 en
in 193Q 4 1. Vooral in en na Wereld
oorlog n zijn honderdduizenden naar het
n. getrokken.
Het Opperste Gerechtshof
In 1954 is er in de Vereen. Staten op
onderwijsgebied een zeer belangrijke be
slissing gevallen. De „Hoge Raad" ver
klaarde, dat de rassenscheiding op de
openbare scholen in strijd was met de
Amerikaanse grondwet, m.a.w. het is
ingrondwettig, als in een staat of ge
meente de onderwijsinstellingen in twee
groepen verdeeld zijn, één voor de blan
ken en één voor de negers. Een open
bare school moet voor allen openstaan.
In de meeste staten was dit al lang zo,
maar dit zou nu moeten gelden voor het
gehele grondgetoied der Unie. Deze uit
spraak van het Opperste Gerechtshof
was voor het zuiden een harde klap. De
eis van integratie d.i. opheffing der
scheiding werd als een ramp beschouwd
En men dacht er dan ook op verschei
dene plaatsen niet aan, daaraan te voIt
doen. Ze werkte langzaam wel door,
doch in 6 staten is aan deze eis nog
steeds niet voldaan: Mississippi, Zuid-
Carolina Louisiana, Alabana, Georgia en
Florida. Merkwaardigerwijze mist men
in deze opsomming Arkansas.
De situatie in Arkansas
Arkansas was êén van de staten tus
sen noord en zuid, waar de situatie zich
agzaam aan in de goede richting ont-
ikkelde. De negers worden er al tot
'e universiteiten toegelaten. Toen in
de autobussen de rassenscheiding werd
pgeheven, deden zich geen incidenten
oor. Bij de laatste drie gouverneursver-
'ezingen werd de kandidaat, die voor
e handhaving der scheiding was, ver
lagen door zijn tegenstander, die deze
eleidelflk wilde opheffen. Het ging dus
e goede kant uit.
Geen twijfel
mogelijk...
hazetfabrieken te zevenbersen
Hoe ^saot gtj geloven, gij, die eer
van elltander neemt, en de eer,
die van God alleen is, niet zoekt
Joh. 5 44
Er wordt veel geklaagd over de moei
lijkheid om tot geloof te komen. Dat be
tekent, dat er allerlei verhinderingen en
beletselen zijn, die de mens van het ge
loof afhouden. In een gesprek met de
Joden noemt de Heere Christus ver
schillende van die oorzaken. Als U eens
Joh. 5 opslaat, zult U daar vinden, dat
in de verzen 38 tot 40 de schriftgeleerd
heid een hinderpaal wordt genoemd, in
vers 42 het gebrek aan ervaring en be
antwoording van Gods liefde en in het
vers, dat hierboven staat en waarover
ik met U wil gaan nadenken de wereld
lijke eerzucht.
De Heere Jezus zegt in dit vers, dat
het geen wonder is, dat de Joden en
vooral de schrift- en wetgeleerden in
Hem niet geloven. Zij zoeken eer van
de mensen te ontvangen. Hierdoor staan
ze in lijnrechte tegenstelling tot de ge
zegende Meester, die zegt: Ik neem
geen eer van mensen (vs. 41). Daarom
staat het woordje gij in onze tekst zo
met nadruk. Ik neem geen eer van men
sen, maar gij neemt eer van elkander.
De volgelingen van de Zaligmaker heb
ben ook iets van de geest van hun
Meester. Het is voor Nathanaël geen
bezwaar, dat Jezus uit Nazareth komt,
waaruit niets goeds ooit is voortgeko
men.
De eerzucht in de kringen der rabij-
nen is voor hen een beletsel om te ko
men tot geloof in de Meester. Zij be
minnen het vooraan zitten en het pleoh-
tig gegroet worden. Wie zo staat op
zijn eigen eer, is niet in de toestand om
als een verlorene en ellendige genade te
zoeken bij God. Die mens begeert niet
gemeenschap met God onder loslating
I van al wat bij de wereld geacht is.
Maar de mens, die zo in het uiterlijk
opgaat, zal ook heel weinig belangstel
ling hebben voor de eer, die de Enige,
die iets te geven heeft, n.l. God, wil
verlenen aan die Hem zoeken. Gij zoekt
niet de eer, die van God alleen is,
d.w.z. die van God alleen te verkrijgen
is. God zal eer schenken aan de ware
Jood: die is een Jood, die het in het
verborgen is; en de besnijdenis des har
ten, in de geest, niet in de letter, is de
besnijdenis, wiens lof niet is uit de men
sen, maar uit God.
De zaligheid, die God aan zijn kinde
ren te geven heeft die zoeken ze niet
Geen wonder dus, dat ze niet tot geloof
komen. Dat is natuurlijk niet als ver
ontschuldiging bedoeld, maar integen
deel als aanklacht en waarschuwing te
gen de zonde der veruitwendiging en
mensendienst.
Heeft deze opmerking van de Mond
der Waarheid ons iets te zeggen? Dat
zou heel goed waar kunnen zijn. Immers
velen komen evenmin als de rabbijnen
tot geloof, hoewel ze van week tot
week het woord horen. Zou een oor
zaak van het blijvend ongeloof kunnen
zijn: het eer nemen van elkander en
het niet zoeken van de eer, die God
alleen kan geven? Ik meen: ja!
Juist in de kringen van hen, die vast
houden aan de rechtmatige eis van een
bevindelijke prediking, komt het zo veel
voor, dat men elkander troost en eert.
Men zegt dan: „U hebt al zo veel mee
gemaakt! U is een ernstige zoeker, een
mens, die geen rust kan vinden! De
Heere ziet in gunst neer op mensen,
zoals U, die het in de wereld niet meer
kunnen vinden", enz.
En wij laten ons graag gerust stellen
en troosten, ja wij vragen meer naar
bemoediging dan naar de grond en
waarheid van de bemoediging. Wij ne
men eer van elkander. Dat doen wij
niet alleen als predikanten ja wij ook
Wij kunnen er zo in groeien, als we door
de mensen geprezen worden! Maar dat
zelfde doet zichook voor bij de ge
meenteleden: wij kunnen er zo verblijd
over zijn, dat een ander van ons gelo
ven mag, dat er in ons wel een werk
van de Heere is. En we klagen maar,
dat we geen geloof hebben en dat we
zo weinig vorderen, maar hoe zullen wij
geloven, wij, die eer van elkander ne
men en de eer die God alleen kan geven
niet zoeken? Juist die troost en bemoe
diging der mensen houdt ons van
Christus af. Ik zou U allen wel willen
toeroepen: houdt toch op met U te la
ten welgevallen de eer en bemoediging
der mensen! Zeker, het is aangenaam
zowel voor een predikant als voor een
gemeentelid, als we iemand vinden, die
ons' „verstaat". Er kan een band ont
staan door eenzelfde ervaring. Als dio
band met de mensen ons maar niet ver
hindert God in Christus te zoeken.
WelgelukzaUg is de mens, die van het
zoeken van de eer der mensen verlost
is. Ook voor Gods kinderen is het waar:
als zij opnieuw de mensen naar de ogen
kijken om goedkeuring van hun geeste
lijk leven, dwalen zij buiten Christus,
Onze Zaligmaker kwam uit het ver
achte Nazareth en wij moeten er maar
op rekenen, dat als wij in Hem gelo
ven, dat wij dan met Hem veracht zul
len zijn. Maar de eer, die God alleen
geeft, moet ons genoeg zijn. En wij
moeten er naar staan en er om bidden
om in die gestalte des harten te verke
ren, dat het ons voor het minst is om
door enig menselijk oordeel geoordeeld
te worden, ja dat wij ook onszelf niet
oordelen, maar ons overgeven aan het
oordeel des Heeren. U bemerkt het: dat
is het standpunt des geloofs! Ik stel mij
ter beschikking van God in het vaste
geloof, dat vrie mij veracht God mij
niet verachten zal, die om zijns Zoons
Christus' wil mijn genadige Vader is
geworden.
Immers de eer der mensen niet ach
tende, hebben wij ons overgegeven door
de kracht en de werking des Geestes
aan Christus: wij hebben in Hem ge
loofd en verachtende de eer der mensen
hebben wij gezocht en verkregen de eer
en goedkeuring van God zelf. En wie
eens Gods goedkeuring over zijn gees
telijk leven ervoer, weet hoe armelijk de
eer der mensen is.
Rotterdam-Delfshaven, Ds. H. Goedhart
Gouverneur Faubus
De hoofdstad van de staat Arkansas
ia het nu zo bekend geworden Little
Rock, een plaats van 120.000 inwoners
met ongeveer 30.000 negers. Toen in
1954 Faubus kandidaat gesteld werd
voor het gouverneursambt (het hoogste
in elk van de 48 Amerikaanse staten),
zei hij, dat hij liberale opvattingen had
omtrent het Jnegervraagstuk en dat hij
geleidelijke opheffing der scheiding
voorstond. Daarom hebben toen de wei
nige negers, die stemrecht hadden, op
hem gestemd! Maar nu beweert dezelfde
gouverneur Faubus, dat het onmogelijk
is de rassenscheiding in Arkansas op te
heffen. Dit is te ergerlijker, daar een
voorstel om ook bij het middelbaar on
derwijs de scheiding ongedaan te ma
ken, door de burgers van Little Rock
met grote meerderheid al was goedge
keurd. Desondanks weigert Faubxis nu
negerleerlingen toe te laten op de Cen
tral Highschool in Little Rock en steu
nende op een fanatieke minderheid, in
clusief wat gepeupel, heeft hij verleden
week door zijn nationale garde (een
soort militairen van de staat Arkan
sas) 9 negerleerlingen de toegang tot
de school belet. En toen was het con-
fUct geboren.
Rechter Davies
Faubus werd toen voor de federale
rechter in Little Rock gedaagd. Hij liet
verstek gaan. Rechter Davies liet zich
evenwel niet intimideren en gelastte de
openstelling van alle scholen voor neger
kinderen. De federale wet en de Hoge
Raad eisten dit en Davies deed niets
anders dan, de wet handhaven. En toen
Paubus ook hiervan zich niets aantrok
en daarmee de wet aan zij laars lapte
en op deze wijze als „autoriteit" talijk-
baar aanstuurde aan anarchie, zat er
voor de federale regering niets anders
op dan jn te grijpen. Hij stuurde daar
om federale troepen (1000 parachutis
ten), die de handhaving van de orde uit
handen van de nationale garde namen
en onder hun bescherming de negerkin
deren op school brachten. De gemoede
ren zijn nu, althans uitwendig, wat be
daard en het laat zich aanzien, dat
Eisenhower, zowel met het oog op zijn
grondwettelijke plicht als in verband
met de internationale opinie een herha
ling van de relletjes met harde hand
zal verhinderen.
Conclusies
Uit deze hele geschiedenis valt te
concluderen dat het negervraagstuk in
wezen nog lang niet is opgelost. De sa
botage duurt, waar men kans ziet, nog
steeds voort. Er is nu eenmaal bij heel
veel blanken een zekere aversie tegen
negers, vooral als deze in beschaving
achterstaan en er veel criminele figuren
onder zitten, Maar dit laatste is ten
dele weer een gevolg van hun geslach
tenlange onderdrukking, die demoralise
rend werkte. Wij geloven, dat in elk
„talank" land op dit gebied moeilijkheden
zouden bestaan. Maar tenslotte ligt in
de V.S. dit probleem toch geheel anders
dan in Zuid-Afrika, waar de regering
een doelbewuste apartlieidspolitiek voert
t.o.v. de klem-lingen, 'n politiek, die o.i.
terecht gericht is op zelfbehoud van de
blanken. Dit is in Amerika niet nodig,
omdat de blanken er niet bang behoeven
te zijn door de negers overstemd te wor
den. Zij doen het best zonder de ontwik
keling te forceren een assimilerende ne-
gerpolitiek te voeren, die uiteindelijk
aan beide rassen en aan het hele land
ten goede zal komen.
Soldaten met de bajonet op het geweer
moeten negerkinderen beschenhen als
ze naar school gaan.
Men zou verwachten, dat dergelijke
tonelen in een of ander achterlijk land
plaats kunnen vinden. -^
Maar dat is niet het geval. Integen
deel in het meest beschaafde, welva
rendste en meest ontwikkelde land van
de wereld. In de Verenigde Staten van
Amerika.
De tonelen van die provincie gebruik
te soldaten om de negerkinderen van de
school, die eerst alleen voor blanken
was bestemd weg te houden.
Nu worden op bevel van president
Eisenhower federale troepen dus staats-
troepen gebruikt om te zorgen, dat de
kinderen veilig naar school kunnen en
om de blanken in toom te houden.
't Is vreselijk. Waar blijven zo de
hooggeroemde mensenrechten? En dat
in onze zo hoogverlichte eeuw?
Alsof negerkinderen minderwaardig
zouden zijn dan de blanken. En dat nog
wel VE^n een gouverneur van een der be
langrijkste staten. Toch werkelijk
iemand van wie men, krachtens zijn
hoge positie, anders zou mogen ver
wachten. De burgeroorlog waarbij het
ging om de afschaffing van de slavernij
ligt nu bijna een eeuw achter ons. Het
blijkt wel, dat in de zuidelijke staten
van de Unie de mentaliteit die in ne
gers minderwaardige wezens zag, nog
lang niet verdwenen is. Wat daar in
Amerika gebeurt is een schande voor
het blanke ras en inzonderheid voor
Amerika. Amerika, dat vaak als zede-
lijkheidsapostel optreedt en dat hoog
van de toren wist te blazen toen het te
gen ons land ging inzake ons optreden
tegenover de bewoners van Indonesië.
Ondertussen moeten in de zuidelijke
staten negerkinderen met de bajonet op
het geweer naar de school worden ge
bracht.
Mijnhardt's Grieppoeders. Doos 50 et.
Een kunstmaan is zijn tocht door het
heelal begonnen. Een gepolijste metalen
bal met een middellijn van circa 60 cm
en een gewicht van ongeveer 80 kg wen
telt met onvoorselbare snelheid om de
aardbol. Op een hoogste vaji ongeveer
900 km. Een onvoorstelbare snelheid;*
immers in de tijd van ongeveer ander
half uur volbrengt het een rondgang om
de aarde. Een snelheid van rond 30.000
km per uur.
De kunstmaan is uitgerust met een
viertal radio-zenders. Schier over de ge
hele wereld worden de uitzendingen op
gevangen. Naar de Russen meldden zou
de kunstmaan ongeveer drie weken zijn
tochten om de aarde kunnen voortzet
ten. In Rusland en zijn satellietlanden
gaat een jubel op over de grootste tech
nische prestatie van de commvmisten.
Voor Rusland betekent het succes met
de kunstmaan een feit van grote propa
gandistische waarde. Voor het Westen
en met name voor Amerika is het eerst
lanceren van een kunstmaan door Rus
land weinig minder dan een zware ne
derlaag
Men is het zo gewoon er op te rekenen
dat Amerika in wetenschappelijk en in
technisch kunnen vooraan staat. En nu
is Amerika door Rusland overtroefd,
Het heeft er alle schijn van, dat Ame
rika zijn eerste plaats in wetenschap
pelijk onderzoek en ontwikkeling kwijt
is. Dat wekt grote ongerustheid in de
vrije wereld ten opzichte van Russische
mogelijkheden met ruimtewapenen en
raketten. Door de ontwikkeling van de
Russische kunstmaan heeft het prestige
van Amerika wel een deuk gekregen.
Ondertussen moet met verwondering
geconstateerd worden de snelle voort
schrijding van de techniek. Met deze
kunstmaan beschouwt men de eerste
stap gezet op de weg van het gebruik
van ruimteschepen naar de maan en an
dere planeten in een niet zeer verre toe
komst meer ligt. Heeft niet de nieuwe
Russische kunstmaan in minder dan
een halve etmaal meer dan tweemaal
de afstand naar de maan afgelegd?
Wetenschap en techniek zijn tot een
nooit bereikte hoogte geklonmnen. Meer
en meer worden de geheimen der schep
ping doorvorst. De kennis van de eigen
schappen en de wetten der natuur heeft
grote vorderingen gemaakt.
Evenwel, op het volgende moet de
aandacht gevestigd worden. Men krijgt
slechts kennis, langs moeizame weg,
van wat de Schepper als krachten in
de natuur heeft gelegd. Het gelukt de
wetenschap en de techniek slechts stap
voor stap achter de geheimen der
Schepping te komen.
Tn steeds voortgaand gebruikmakend
van dg wettten der natuur die Grod ge
schapen heeft.
Op oneindige afstand leert het schep
sel slechts moeizaam iets spellen en le
zen uit het Boek van de Schepper van
hemel en aarde.
Het schepsel schept zelf niets, de
mens formeert niets in de natuur, maar
hij leert slechts middelen vinden om
van de door God geschapen natuur
krachten gebruik te kunnen maken. Het
is een moeizaam omslaan van een enkel
blad van het dikke boek van Gods
Schepping.
Elke nieuwe ontdekking moet onze
verwondering en verbazing over Gods
wonderbare macht opwekken en ons tot
het inzicht brengen, dat de mens slechts
\een stukske der zaken en een uiterste
'van Gods mogendheden weet na te speu
ren.
Maar daaraan denkt de mens niet.
Inplaats van de mogendheden Gods te
erkennen rookt hij op het altaar van
's mensen kennen en kunnen.
Hij zwaait de mens de lof toe en ver
geet de eer te geven aan de Maker en
Schepper van al deze dingen. Die groot
is van Raad en machtig van Daad..
Waarvan de mens in al zijn kennen,
kunnen en weten maar een stipje weet
te ontwaren.
Elke uitbreiding van <s mensen ver
nuft moet ons opleiden in verwondering
en aanbidding tot de Heere van hemel
en aarde, die al deze dingen geformeerd
heeft.
Uitbaggeren vluchthaven te Dintelsas
en Zype
Het verrichten van baggerwerk in en
voor de vluchthaven te Dinteloord en
aan het Zijpe, is door de Rijkswater
staat gegund aan de laagste inschrij
ver, de N.V. A. Prins Thzn. Aanne
ming Maatschappij, Industriewerf 24 te
Sliedrecht voor 136.600.
De bouw van het Rode Kruis-ziekenhuis aan de Segbroeklaan te Den Haag.
Het ziekenhuis, dat een capaciteit van 360 bedden zal krijgen, zal in 1960 ge
reed komen.
Rusland
Ter gelegenheid van het zg. geophy-
sische jaar heeft de Sowjet-Unie een
kunstmatige aardsatelliet gelanceerd.
Deze kunstmaan, afgeschoten door een
raket, is bolvormig met een doorsnee
van 58 cm en een vewicht van 83 kg,
en draait thans nog om de aarde heen
in een elliptische baan ter hoogte van
900 km. In de satelliet is een radiozen
der geplaatst, die onophoudelijk korte
fluitstoten uitzendt, die door vele radio-
sations zijn opgevangen. In de stralen
van de op- en ondergaande zon is de
kunstmaan in zijn vlucht te volgen met
behulp van eenvoudige verrekijkers,
zelfs heeft men hem op sommige plaat
sen waargenomen met het blote oog.
De kustmaan vliegt met een buiten
gewone snelheid door de stratosfeer,
aanvankelijk had hij slechts anderhalf
uur nodig om rond de aarde te komen.
Op het ogenblik is de snelheid en ook
de hoogte enigszins verminderd. Als de
satelliet in de dampkring van de aarde
terugkomt, is hij weer onderworpen aan
de zwaartekracht van de- aarde. Daar
door zal hij met groter snelheid naar
beneden komen en door de wrijving in
de dampkring verbranden. Er liggen in
de Sowjet-Unie nog andere kunstmanen
gereed, uitgerust met betere zenders en
meer meetinstrumenten, die zullen wor
den afgeschoten, zodra men weer gege
vens heeft verzameld over deze eerste
proef.
We kunnen beginnen met vast te stel
len dat de Sowjet-Unie op geen enkel
gebied meer de mindere is van de Ver
enigde Staten. De Russen zijn zeker ge
lijkwaardige partners van de Amerika
nen geworden, om ma.ar niét te spreken
van een mogelijke voorsprong op tech
nisch gebied. De Amerikanen praten
over kunstmanen, die te zijner tijd zul
len worden gelanceerd en over proeven
met ballistische raketten, de Russen
zeggen niet zoveel, maar schieten hun
satellieten af en doen geslaagde proe
ven met hun intercontinentale wapens.
We kunnen bewondering hebben voor
de prestaties waartoe de mens van de
20ste eeuw in staat is. Onze grootouders
zouden niet geloofd hebben, dat deze
experimenten tot - de mogelijkheden be
hoorden. We leven in een ontzaglijk tijd
perk. Op aarde heeft de mens praktisch
alles in zijn hand, nu komt het lucht
ruim aan de beurt. We doen maar het
beste niets voor onmogehjk te houden,
ook geen expedities naar de maan. Als
de Schepper van het heelal het toelaat,
dat Zijn schepselen het werk Zijner hand
doorvorsen, dan kunnen er nog opzien
bare dingen gebeuren.
Overigens baart ook dit soort experi
menten niet zoveel opzien meer. De
technische intwikkeling verloopt zo snel
dat de gewone mensen haar eigenlijk
niet bij kunnen houden. Daar komt nog
bij dat de glorie van het menselijk ver
nuft wel wat wordt overschaduwd door
de angst en de vrees, dat deze dingen
weleens militaire betekenis kunnen heb
ben. De geleerden geloven het niét,
maar wie kan zeggen, wat de Sowjet-
Unie achter de schermen nog uitvoert
en welke mogelijkheden er nog liggen
op dit gebied?
Het is alsof de mensen, ook de moder
ne mensen, toch de neiging hebben tot
cultuurpessimisme. Honderd jaar gele
den zou men gejuicht hebben over de
vooruitgang en de verlichting, thans
heeft het de schijn, alsof men bang is
voor de gevolgen van eigen prestaties.-
Wie weet of de mensheid niet zelf za]
meewerken aan de komst van het onbe
weeglijk Koninkrijk?
Vermeldenswaard is nog dat de. Rus
sen bereid zijn, aan Amerika alle ge
wenste gegevens over de kunstmaan te
verschaffen en dat ze bij een volgende
proef Amerikaanse meetinstrumenten en
radiozenders in hun satelliet willen
plaatsen. Dat wijst toch op de wil tot
technische en wetenschappelijke samen
werking.
Noorwegen
De Noorse kiezers zijn maandag naar
de stembus geweest om een nieuwe
volksvertegenwoordiging te kiezen. De
opkomst was aanzienlijk geringer dan
vier jaar geleden. Er waren bij deze ver
kiezing maar weinig politieke proble
men aan de orde en de economische toe
stand van het land is aanmerkelijk ver
beterd.
Er hebben zich dan ook geen grote
Alleenverkoop voor het eiland
OPGERICHT 1 768 - TEL. 2012
Van' zaterdag 12 oktober v.ni. 13 uiur
t.in. maandag 14 oktober v.m. 9 uiur
Middeiltamis-Sommelsdijk
Afwezig de artsen Dogterom, Bakker
en Wieringa. Voor spoedgevallen Arends
arts telef. 2001, Middelhamis.
Dirksland-Herldngen-Melissant
Afwezig de artsen Boot en Huisman.
Voor spoedgevallen Elvé, arts, telef,
01877—262, Dirksland.
Oost-FIakkee:
Afwezig de artsen Buth, Voogd en
Bouman. Voor spoedgevallen Kramers,
arts, telef. 01873201, Ooltgensplaat en
de Man, arts, telef. 01875301, Nieuwe
Tonge.
OOLTGENSPLAAT
Stagnatie bij de veerdienst door de
mist. Ten gevolge van de mist heeft de
veerboot „Prinses Irene", die momenteel
de dienst Dinteloord^Ooltgensplaat
(Sluishaven) onderhoud, woensdag de
gehele morgen niet gevaren. Om 12.30
uur kwam men voor het eerst van Din-
telsas. Aan de Sluishaven werd de rg
van wachtende vracht- en luxe wagens
enorm groot. Velen besloten naar Den
Bommel te gaan waar de dienst nor
maal doorging. „De Prinses Beatrix"
kreeg in verband hiermede een abnor-
mkal aantal wagens te vervoeren.
Vefgunning gevraagd. Door de heer
C. van Gurp, Langeweg 44 alhier is
vergunning gevraagd aan b en w tot
het oprichten van een sorteerinrichting
voor landbouwprodukten met 2 elektro
motoren van resp. 2 en Vz P-k- in een
perceel Langeweg (ongenummerd).
Ingevolge de Hinderwet kunnen tegen
deze oprichting schriftelijke bezwaren
worden ingebracht aan het gemeentebe
stuur vóór 1 7oktober a.s. Voorts zal op
23 oktober v.m. 10 uur een openbare
zitting worden gehouden op het gemeen
tehuis waar mondelinge bezwaren kun
nen worden ingebracht.
Maarten Luther-film. Op maandag
14 oktober a.s. 's avonds 7 uur zal in
het gebouw „Elthato" vertoning plaats
hebben van de film „Maarten Luther".
Er zal een collecte voor kostenbestrfl-
ding worden gehouden.
verschuivingen voorgedaan. De socialis
ten hebben een geringe winst geiboekt,
evenals de boerenpartij, terwijl de con
servatieven, de liberalen, de chr. volks
partij en de communisten enige verlies
geleden hebben.
De socialisten hebben daarmee hun
meerderheid in het parlement wat ver
sterkt. Overigens zal er aan de samen
stelling van de volksvertegenwoordiging
niet veel veranderen.
Het enige dat de politieke verhoudin
gen in Noorwegen wat verscherpt is de
Scandinavische markt. Noorwegen,
Zweden en Denemarken hebben name
lijk een gemeenschappelijke markt, die
voor Zweden voordeliger en voor Noor
wegen nadelig is. De oppositie heeft in
de verkiezingstijd nog aanvallen ge
daan op deze gemeenschappelijke markt
maar dit heeft geen gevolgen gehad.
De socialisten zullen hun politiek, ook
hun economische politiek ongehinderd
kunnen voortzetten.