Het negerprobleem in de V.S. Buitenland 30e Jaargang Vrijdag 11 oktober 1957 No. 2637 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweenuuü per week: dinsdag- en vr^dagavond m'- -•■IH MEDITATIE £en mijlpaal voor 2tet geloof Schande Een kunstmaan PORT SHERRY CHAMPAGNE DE ST. MARCEAUX en Co.f ANTONIO AGUILAR KWAÜTEITSWIJNEN N.V. WED. C. KOLFF Zn. MIDDELHARNIS Zondagdiensten artsen Plaatselijk Nieuws PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoo» K 1870—262» Na 6 uur avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167830 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAIt ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. BQ comtract speciaal tarlal Na de burgeroorlog Men mene niet, dat door de overwin ning van de Noordelijke Staten het ne gerprobleem was opgelost. De slavernij werd afgeschaft en ook in de praktijk doorgezet. Heel veel negers bleven ech ter als kleine pachters op de plantages werken en in 't algemeen was hun soci ale positie slecht. De blanken in het zuiden erkenden hun gewezen slaven niet als hun gelijken. Het kiesrecht werd de negers in verschillende staten onthouden en diverse wetten regelden de sociale scheiding tussen de twee rassen. In de meeste zuidelijke staten kunnen blanken en negers niet onderling trou wen, ze wonen in verschillende wijken, gaan niet naar de zelfde kerk, school of ziekenhuis en reizen en eten in restau rants gescheiden. De neger wordt er op allerlei manieren achter gezet bij de blanken. En men neemt het begrip „neger" heel scherp. Naar schatting is eigenlijk slechts 15% geheel zonder blank bloed'. Er is dus heel veel vermen ging opgetreden in de loop der eeuwen, maar wie zelfs maar een minimaal ken teken vertoont van het zwarte ras (b.v. het ontbreken van het maantje op de nagels), wordt door de scherpslijpers nog tot de negers gerekend. De scheiding werd en wordt ook nu nog in het zuiden op veel plaatsen streng gehandhaafd. Negers zijn prak tisch tweederangsburgers. Ze worden in alle opzichten als minderwaardig be schouwd. Het is nog niet zo lang gele den, dat z.g. lynchpartijen op negers herhaaldelijk voorkwamen. Zij werden, dikwijls op valse beschuldigingen, aan het normale recht onttrokken en door het blanke gepeupel gedood of mishan deld. De beruchte geheime organisatie van het Ku-Klux-Klan is daar ook niet vreemd aan geweest. Omstreeks 1900 •kwamen telken jaren 200 lynchgevallen voor op negers; in 1940 was dit gedaald tot 4 en thans hoort men er vrijwel niet meer van. In het Noorden De vooroordelen tegen het negerras zijn in het noorden altijd veel minder ge weest, hoewel de blanlfen ze ook daar over 't algemeen als van „inferieure kwaliteit" beschouwen. Maar van schei ding in treinen, bussen en scholen is geen sprake. De neger kan er onbelem merd zijn burgerrechten uitoefenen, lid worden van de grote vakbonden enz. De Federale Regering (d.i. de regering van de Unie als geheel), voert in dit opzicht een ruime politiek. Zij poogt op een tak- tische wijze de discriminatie van de ne gers in het zuiden langzaam aan geheel ongedaan te maken, voorzover dit langs legislatieve weg mogelijk is. Na de eeuwwisseling trokken steeds meer negers naar het noorden die zich vestigden in de grote steden. In 1870 was de verhouding zuid-noord 9 1 en in 193Q 4 1. Vooral in en na Wereld oorlog n zijn honderdduizenden naar het n. getrokken. Het Opperste Gerechtshof In 1954 is er in de Vereen. Staten op onderwijsgebied een zeer belangrijke be slissing gevallen. De „Hoge Raad" ver klaarde, dat de rassenscheiding op de openbare scholen in strijd was met de Amerikaanse grondwet, m.a.w. het is ingrondwettig, als in een staat of ge meente de onderwijsinstellingen in twee groepen verdeeld zijn, één voor de blan ken en één voor de negers. Een open bare school moet voor allen openstaan. In de meeste staten was dit al lang zo, maar dit zou nu moeten gelden voor het gehele grondgetoied der Unie. Deze uit spraak van het Opperste Gerechtshof was voor het zuiden een harde klap. De eis van integratie d.i. opheffing der scheiding werd als een ramp beschouwd En men dacht er dan ook op verschei dene plaatsen niet aan, daaraan te voIt doen. Ze werkte langzaam wel door, doch in 6 staten is aan deze eis nog steeds niet voldaan: Mississippi, Zuid- Carolina Louisiana, Alabana, Georgia en Florida. Merkwaardigerwijze mist men in deze opsomming Arkansas. De situatie in Arkansas Arkansas was êén van de staten tus sen noord en zuid, waar de situatie zich agzaam aan in de goede richting ont- ikkelde. De negers worden er al tot 'e universiteiten toegelaten. Toen in de autobussen de rassenscheiding werd pgeheven, deden zich geen incidenten oor. Bij de laatste drie gouverneursver- 'ezingen werd de kandidaat, die voor e handhaving der scheiding was, ver lagen door zijn tegenstander, die deze eleidelflk wilde opheffen. Het ging dus e goede kant uit. Geen twijfel mogelijk... hazetfabrieken te zevenbersen Hoe ^saot gtj geloven, gij, die eer van elltander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt Joh. 5 44 Er wordt veel geklaagd over de moei lijkheid om tot geloof te komen. Dat be tekent, dat er allerlei verhinderingen en beletselen zijn, die de mens van het ge loof afhouden. In een gesprek met de Joden noemt de Heere Christus ver schillende van die oorzaken. Als U eens Joh. 5 opslaat, zult U daar vinden, dat in de verzen 38 tot 40 de schriftgeleerd heid een hinderpaal wordt genoemd, in vers 42 het gebrek aan ervaring en be antwoording van Gods liefde en in het vers, dat hierboven staat en waarover ik met U wil gaan nadenken de wereld lijke eerzucht. De Heere Jezus zegt in dit vers, dat het geen wonder is, dat de Joden en vooral de schrift- en wetgeleerden in Hem niet geloven. Zij zoeken eer van de mensen te ontvangen. Hierdoor staan ze in lijnrechte tegenstelling tot de ge zegende Meester, die zegt: Ik neem geen eer van mensen (vs. 41). Daarom staat het woordje gij in onze tekst zo met nadruk. Ik neem geen eer van men sen, maar gij neemt eer van elkander. De volgelingen van de Zaligmaker heb ben ook iets van de geest van hun Meester. Het is voor Nathanaël geen bezwaar, dat Jezus uit Nazareth komt, waaruit niets goeds ooit is voortgeko men. De eerzucht in de kringen der rabij- nen is voor hen een beletsel om te ko men tot geloof in de Meester. Zij be minnen het vooraan zitten en het pleoh- tig gegroet worden. Wie zo staat op zijn eigen eer, is niet in de toestand om als een verlorene en ellendige genade te zoeken bij God. Die mens begeert niet gemeenschap met God onder loslating I van al wat bij de wereld geacht is. Maar de mens, die zo in het uiterlijk opgaat, zal ook heel weinig belangstel ling hebben voor de eer, die de Enige, die iets te geven heeft, n.l. God, wil verlenen aan die Hem zoeken. Gij zoekt niet de eer, die van God alleen is, d.w.z. die van God alleen te verkrijgen is. God zal eer schenken aan de ware Jood: die is een Jood, die het in het verborgen is; en de besnijdenis des har ten, in de geest, niet in de letter, is de besnijdenis, wiens lof niet is uit de men sen, maar uit God. De zaligheid, die God aan zijn kinde ren te geven heeft die zoeken ze niet Geen wonder dus, dat ze niet tot geloof komen. Dat is natuurlijk niet als ver ontschuldiging bedoeld, maar integen deel als aanklacht en waarschuwing te gen de zonde der veruitwendiging en mensendienst. Heeft deze opmerking van de Mond der Waarheid ons iets te zeggen? Dat zou heel goed waar kunnen zijn. Immers velen komen evenmin als de rabbijnen tot geloof, hoewel ze van week tot week het woord horen. Zou een oor zaak van het blijvend ongeloof kunnen zijn: het eer nemen van elkander en het niet zoeken van de eer, die God alleen kan geven? Ik meen: ja! Juist in de kringen van hen, die vast houden aan de rechtmatige eis van een bevindelijke prediking, komt het zo veel voor, dat men elkander troost en eert. Men zegt dan: „U hebt al zo veel mee gemaakt! U is een ernstige zoeker, een mens, die geen rust kan vinden! De Heere ziet in gunst neer op mensen, zoals U, die het in de wereld niet meer kunnen vinden", enz. En wij laten ons graag gerust stellen en troosten, ja wij vragen meer naar bemoediging dan naar de grond en waarheid van de bemoediging. Wij ne men eer van elkander. Dat doen wij niet alleen als predikanten ja wij ook Wij kunnen er zo in groeien, als we door de mensen geprezen worden! Maar dat zelfde doet zichook voor bij de ge meenteleden: wij kunnen er zo verblijd over zijn, dat een ander van ons gelo ven mag, dat er in ons wel een werk van de Heere is. En we klagen maar, dat we geen geloof hebben en dat we zo weinig vorderen, maar hoe zullen wij geloven, wij, die eer van elkander ne men en de eer die God alleen kan geven niet zoeken? Juist die troost en bemoe diging der mensen houdt ons van Christus af. Ik zou U allen wel willen toeroepen: houdt toch op met U te la ten welgevallen de eer en bemoediging der mensen! Zeker, het is aangenaam zowel voor een predikant als voor een gemeentelid, als we iemand vinden, die ons' „verstaat". Er kan een band ont staan door eenzelfde ervaring. Als dio band met de mensen ons maar niet ver hindert God in Christus te zoeken. WelgelukzaUg is de mens, die van het zoeken van de eer der mensen verlost is. Ook voor Gods kinderen is het waar: als zij opnieuw de mensen naar de ogen kijken om goedkeuring van hun geeste lijk leven, dwalen zij buiten Christus, Onze Zaligmaker kwam uit het ver achte Nazareth en wij moeten er maar op rekenen, dat als wij in Hem gelo ven, dat wij dan met Hem veracht zul len zijn. Maar de eer, die God alleen geeft, moet ons genoeg zijn. En wij moeten er naar staan en er om bidden om in die gestalte des harten te verke ren, dat het ons voor het minst is om door enig menselijk oordeel geoordeeld te worden, ja dat wij ook onszelf niet oordelen, maar ons overgeven aan het oordeel des Heeren. U bemerkt het: dat is het standpunt des geloofs! Ik stel mij ter beschikking van God in het vaste geloof, dat vrie mij veracht God mij niet verachten zal, die om zijns Zoons Christus' wil mijn genadige Vader is geworden. Immers de eer der mensen niet ach tende, hebben wij ons overgegeven door de kracht en de werking des Geestes aan Christus: wij hebben in Hem ge loofd en verachtende de eer der mensen hebben wij gezocht en verkregen de eer en goedkeuring van God zelf. En wie eens Gods goedkeuring over zijn gees telijk leven ervoer, weet hoe armelijk de eer der mensen is. Rotterdam-Delfshaven, Ds. H. Goedhart Gouverneur Faubus De hoofdstad van de staat Arkansas ia het nu zo bekend geworden Little Rock, een plaats van 120.000 inwoners met ongeveer 30.000 negers. Toen in 1954 Faubus kandidaat gesteld werd voor het gouverneursambt (het hoogste in elk van de 48 Amerikaanse staten), zei hij, dat hij liberale opvattingen had omtrent het Jnegervraagstuk en dat hij geleidelijke opheffing der scheiding voorstond. Daarom hebben toen de wei nige negers, die stemrecht hadden, op hem gestemd! Maar nu beweert dezelfde gouverneur Faubus, dat het onmogelijk is de rassenscheiding in Arkansas op te heffen. Dit is te ergerlijker, daar een voorstel om ook bij het middelbaar on derwijs de scheiding ongedaan te ma ken, door de burgers van Little Rock met grote meerderheid al was goedge keurd. Desondanks weigert Faubxis nu negerleerlingen toe te laten op de Cen tral Highschool in Little Rock en steu nende op een fanatieke minderheid, in clusief wat gepeupel, heeft hij verleden week door zijn nationale garde (een soort militairen van de staat Arkan sas) 9 negerleerlingen de toegang tot de school belet. En toen was het con- fUct geboren. Rechter Davies Faubus werd toen voor de federale rechter in Little Rock gedaagd. Hij liet verstek gaan. Rechter Davies liet zich evenwel niet intimideren en gelastte de openstelling van alle scholen voor neger kinderen. De federale wet en de Hoge Raad eisten dit en Davies deed niets anders dan, de wet handhaven. En toen Paubus ook hiervan zich niets aantrok en daarmee de wet aan zij laars lapte en op deze wijze als „autoriteit" talijk- baar aanstuurde aan anarchie, zat er voor de federale regering niets anders op dan jn te grijpen. Hij stuurde daar om federale troepen (1000 parachutis ten), die de handhaving van de orde uit handen van de nationale garde namen en onder hun bescherming de negerkin deren op school brachten. De gemoede ren zijn nu, althans uitwendig, wat be daard en het laat zich aanzien, dat Eisenhower, zowel met het oog op zijn grondwettelijke plicht als in verband met de internationale opinie een herha ling van de relletjes met harde hand zal verhinderen. Conclusies Uit deze hele geschiedenis valt te concluderen dat het negervraagstuk in wezen nog lang niet is opgelost. De sa botage duurt, waar men kans ziet, nog steeds voort. Er is nu eenmaal bij heel veel blanken een zekere aversie tegen negers, vooral als deze in beschaving achterstaan en er veel criminele figuren onder zitten, Maar dit laatste is ten dele weer een gevolg van hun geslach tenlange onderdrukking, die demoralise rend werkte. Wij geloven, dat in elk „talank" land op dit gebied moeilijkheden zouden bestaan. Maar tenslotte ligt in de V.S. dit probleem toch geheel anders dan in Zuid-Afrika, waar de regering een doelbewuste apartlieidspolitiek voert t.o.v. de klem-lingen, 'n politiek, die o.i. terecht gericht is op zelfbehoud van de blanken. Dit is in Amerika niet nodig, omdat de blanken er niet bang behoeven te zijn door de negers overstemd te wor den. Zij doen het best zonder de ontwik keling te forceren een assimilerende ne- gerpolitiek te voeren, die uiteindelijk aan beide rassen en aan het hele land ten goede zal komen. Soldaten met de bajonet op het geweer moeten negerkinderen beschenhen als ze naar school gaan. Men zou verwachten, dat dergelijke tonelen in een of ander achterlijk land plaats kunnen vinden. -^ Maar dat is niet het geval. Integen deel in het meest beschaafde, welva rendste en meest ontwikkelde land van de wereld. In de Verenigde Staten van Amerika. De tonelen van die provincie gebruik te soldaten om de negerkinderen van de school, die eerst alleen voor blanken was bestemd weg te houden. Nu worden op bevel van president Eisenhower federale troepen dus staats- troepen gebruikt om te zorgen, dat de kinderen veilig naar school kunnen en om de blanken in toom te houden. 't Is vreselijk. Waar blijven zo de hooggeroemde mensenrechten? En dat in onze zo hoogverlichte eeuw? Alsof negerkinderen minderwaardig zouden zijn dan de blanken. En dat nog wel VE^n een gouverneur van een der be langrijkste staten. Toch werkelijk iemand van wie men, krachtens zijn hoge positie, anders zou mogen ver wachten. De burgeroorlog waarbij het ging om de afschaffing van de slavernij ligt nu bijna een eeuw achter ons. Het blijkt wel, dat in de zuidelijke staten van de Unie de mentaliteit die in ne gers minderwaardige wezens zag, nog lang niet verdwenen is. Wat daar in Amerika gebeurt is een schande voor het blanke ras en inzonderheid voor Amerika. Amerika, dat vaak als zede- lijkheidsapostel optreedt en dat hoog van de toren wist te blazen toen het te gen ons land ging inzake ons optreden tegenover de bewoners van Indonesië. Ondertussen moeten in de zuidelijke staten negerkinderen met de bajonet op het geweer naar de school worden ge bracht. Mijnhardt's Grieppoeders. Doos 50 et. Een kunstmaan is zijn tocht door het heelal begonnen. Een gepolijste metalen bal met een middellijn van circa 60 cm en een gewicht van ongeveer 80 kg wen telt met onvoorselbare snelheid om de aardbol. Op een hoogste vaji ongeveer 900 km. Een onvoorstelbare snelheid;* immers in de tijd van ongeveer ander half uur volbrengt het een rondgang om de aarde. Een snelheid van rond 30.000 km per uur. De kunstmaan is uitgerust met een viertal radio-zenders. Schier over de ge hele wereld worden de uitzendingen op gevangen. Naar de Russen meldden zou de kunstmaan ongeveer drie weken zijn tochten om de aarde kunnen voortzet ten. In Rusland en zijn satellietlanden gaat een jubel op over de grootste tech nische prestatie van de commvmisten. Voor Rusland betekent het succes met de kunstmaan een feit van grote propa gandistische waarde. Voor het Westen en met name voor Amerika is het eerst lanceren van een kunstmaan door Rus land weinig minder dan een zware ne derlaag Men is het zo gewoon er op te rekenen dat Amerika in wetenschappelijk en in technisch kunnen vooraan staat. En nu is Amerika door Rusland overtroefd, Het heeft er alle schijn van, dat Ame rika zijn eerste plaats in wetenschap pelijk onderzoek en ontwikkeling kwijt is. Dat wekt grote ongerustheid in de vrije wereld ten opzichte van Russische mogelijkheden met ruimtewapenen en raketten. Door de ontwikkeling van de Russische kunstmaan heeft het prestige van Amerika wel een deuk gekregen. Ondertussen moet met verwondering geconstateerd worden de snelle voort schrijding van de techniek. Met deze kunstmaan beschouwt men de eerste stap gezet op de weg van het gebruik van ruimteschepen naar de maan en an dere planeten in een niet zeer verre toe komst meer ligt. Heeft niet de nieuwe Russische kunstmaan in minder dan een halve etmaal meer dan tweemaal de afstand naar de maan afgelegd? Wetenschap en techniek zijn tot een nooit bereikte hoogte geklonmnen. Meer en meer worden de geheimen der schep ping doorvorst. De kennis van de eigen schappen en de wetten der natuur heeft grote vorderingen gemaakt. Evenwel, op het volgende moet de aandacht gevestigd worden. Men krijgt slechts kennis, langs moeizame weg, van wat de Schepper als krachten in de natuur heeft gelegd. Het gelukt de wetenschap en de techniek slechts stap voor stap achter de geheimen der Schepping te komen. Tn steeds voortgaand gebruikmakend van dg wettten der natuur die Grod ge schapen heeft. Op oneindige afstand leert het schep sel slechts moeizaam iets spellen en le zen uit het Boek van de Schepper van hemel en aarde. Het schepsel schept zelf niets, de mens formeert niets in de natuur, maar hij leert slechts middelen vinden om van de door God geschapen natuur krachten gebruik te kunnen maken. Het is een moeizaam omslaan van een enkel blad van het dikke boek van Gods Schepping. Elke nieuwe ontdekking moet onze verwondering en verbazing over Gods wonderbare macht opwekken en ons tot het inzicht brengen, dat de mens slechts \een stukske der zaken en een uiterste 'van Gods mogendheden weet na te speu ren. Maar daaraan denkt de mens niet. Inplaats van de mogendheden Gods te erkennen rookt hij op het altaar van 's mensen kennen en kunnen. Hij zwaait de mens de lof toe en ver geet de eer te geven aan de Maker en Schepper van al deze dingen. Die groot is van Raad en machtig van Daad.. Waarvan de mens in al zijn kennen, kunnen en weten maar een stipje weet te ontwaren. Elke uitbreiding van <s mensen ver nuft moet ons opleiden in verwondering en aanbidding tot de Heere van hemel en aarde, die al deze dingen geformeerd heeft. Uitbaggeren vluchthaven te Dintelsas en Zype Het verrichten van baggerwerk in en voor de vluchthaven te Dinteloord en aan het Zijpe, is door de Rijkswater staat gegund aan de laagste inschrij ver, de N.V. A. Prins Thzn. Aanne ming Maatschappij, Industriewerf 24 te Sliedrecht voor 136.600. De bouw van het Rode Kruis-ziekenhuis aan de Segbroeklaan te Den Haag. Het ziekenhuis, dat een capaciteit van 360 bedden zal krijgen, zal in 1960 ge reed komen. Rusland Ter gelegenheid van het zg. geophy- sische jaar heeft de Sowjet-Unie een kunstmatige aardsatelliet gelanceerd. Deze kunstmaan, afgeschoten door een raket, is bolvormig met een doorsnee van 58 cm en een vewicht van 83 kg, en draait thans nog om de aarde heen in een elliptische baan ter hoogte van 900 km. In de satelliet is een radiozen der geplaatst, die onophoudelijk korte fluitstoten uitzendt, die door vele radio- sations zijn opgevangen. In de stralen van de op- en ondergaande zon is de kunstmaan in zijn vlucht te volgen met behulp van eenvoudige verrekijkers, zelfs heeft men hem op sommige plaat sen waargenomen met het blote oog. De kustmaan vliegt met een buiten gewone snelheid door de stratosfeer, aanvankelijk had hij slechts anderhalf uur nodig om rond de aarde te komen. Op het ogenblik is de snelheid en ook de hoogte enigszins verminderd. Als de satelliet in de dampkring van de aarde terugkomt, is hij weer onderworpen aan de zwaartekracht van de- aarde. Daar door zal hij met groter snelheid naar beneden komen en door de wrijving in de dampkring verbranden. Er liggen in de Sowjet-Unie nog andere kunstmanen gereed, uitgerust met betere zenders en meer meetinstrumenten, die zullen wor den afgeschoten, zodra men weer gege vens heeft verzameld over deze eerste proef. We kunnen beginnen met vast te stel len dat de Sowjet-Unie op geen enkel gebied meer de mindere is van de Ver enigde Staten. De Russen zijn zeker ge lijkwaardige partners van de Amerika nen geworden, om ma.ar niét te spreken van een mogelijke voorsprong op tech nisch gebied. De Amerikanen praten over kunstmanen, die te zijner tijd zul len worden gelanceerd en over proeven met ballistische raketten, de Russen zeggen niet zoveel, maar schieten hun satellieten af en doen geslaagde proe ven met hun intercontinentale wapens. We kunnen bewondering hebben voor de prestaties waartoe de mens van de 20ste eeuw in staat is. Onze grootouders zouden niet geloofd hebben, dat deze experimenten tot - de mogelijkheden be hoorden. We leven in een ontzaglijk tijd perk. Op aarde heeft de mens praktisch alles in zijn hand, nu komt het lucht ruim aan de beurt. We doen maar het beste niets voor onmogehjk te houden, ook geen expedities naar de maan. Als de Schepper van het heelal het toelaat, dat Zijn schepselen het werk Zijner hand doorvorsen, dan kunnen er nog opzien bare dingen gebeuren. Overigens baart ook dit soort experi menten niet zoveel opzien meer. De technische intwikkeling verloopt zo snel dat de gewone mensen haar eigenlijk niet bij kunnen houden. Daar komt nog bij dat de glorie van het menselijk ver nuft wel wat wordt overschaduwd door de angst en de vrees, dat deze dingen weleens militaire betekenis kunnen heb ben. De geleerden geloven het niét, maar wie kan zeggen, wat de Sowjet- Unie achter de schermen nog uitvoert en welke mogelijkheden er nog liggen op dit gebied? Het is alsof de mensen, ook de moder ne mensen, toch de neiging hebben tot cultuurpessimisme. Honderd jaar gele den zou men gejuicht hebben over de vooruitgang en de verlichting, thans heeft het de schijn, alsof men bang is voor de gevolgen van eigen prestaties.- Wie weet of de mensheid niet zelf za] meewerken aan de komst van het onbe weeglijk Koninkrijk? Vermeldenswaard is nog dat de. Rus sen bereid zijn, aan Amerika alle ge wenste gegevens over de kunstmaan te verschaffen en dat ze bij een volgende proef Amerikaanse meetinstrumenten en radiozenders in hun satelliet willen plaatsen. Dat wijst toch op de wil tot technische en wetenschappelijke samen werking. Noorwegen De Noorse kiezers zijn maandag naar de stembus geweest om een nieuwe volksvertegenwoordiging te kiezen. De opkomst was aanzienlijk geringer dan vier jaar geleden. Er waren bij deze ver kiezing maar weinig politieke proble men aan de orde en de economische toe stand van het land is aanmerkelijk ver beterd. Er hebben zich dan ook geen grote Alleenverkoop voor het eiland OPGERICHT 1 768 - TEL. 2012 Van' zaterdag 12 oktober v.ni. 13 uiur t.in. maandag 14 oktober v.m. 9 uiur Middeiltamis-Sommelsdijk Afwezig de artsen Dogterom, Bakker en Wieringa. Voor spoedgevallen Arends arts telef. 2001, Middelhamis. Dirksland-Herldngen-Melissant Afwezig de artsen Boot en Huisman. Voor spoedgevallen Elvé, arts, telef, 01877—262, Dirksland. Oost-FIakkee: Afwezig de artsen Buth, Voogd en Bouman. Voor spoedgevallen Kramers, arts, telef. 01873201, Ooltgensplaat en de Man, arts, telef. 01875301, Nieuwe Tonge. OOLTGENSPLAAT Stagnatie bij de veerdienst door de mist. Ten gevolge van de mist heeft de veerboot „Prinses Irene", die momenteel de dienst Dinteloord^Ooltgensplaat (Sluishaven) onderhoud, woensdag de gehele morgen niet gevaren. Om 12.30 uur kwam men voor het eerst van Din- telsas. Aan de Sluishaven werd de rg van wachtende vracht- en luxe wagens enorm groot. Velen besloten naar Den Bommel te gaan waar de dienst nor maal doorging. „De Prinses Beatrix" kreeg in verband hiermede een abnor- mkal aantal wagens te vervoeren. Vefgunning gevraagd. Door de heer C. van Gurp, Langeweg 44 alhier is vergunning gevraagd aan b en w tot het oprichten van een sorteerinrichting voor landbouwprodukten met 2 elektro motoren van resp. 2 en Vz P-k- in een perceel Langeweg (ongenummerd). Ingevolge de Hinderwet kunnen tegen deze oprichting schriftelijke bezwaren worden ingebracht aan het gemeentebe stuur vóór 1 7oktober a.s. Voorts zal op 23 oktober v.m. 10 uur een openbare zitting worden gehouden op het gemeen tehuis waar mondelinge bezwaren kun nen worden ingebracht. Maarten Luther-film. Op maandag 14 oktober a.s. 's avonds 7 uur zal in het gebouw „Elthato" vertoning plaats hebben van de film „Maarten Luther". Er zal een collecte voor kostenbestrfl- ding worden gehouden. verschuivingen voorgedaan. De socialis ten hebben een geringe winst geiboekt, evenals de boerenpartij, terwijl de con servatieven, de liberalen, de chr. volks partij en de communisten enige verlies geleden hebben. De socialisten hebben daarmee hun meerderheid in het parlement wat ver sterkt. Overigens zal er aan de samen stelling van de volksvertegenwoordiging niet veel veranderen. Het enige dat de politieke verhoudin gen in Noorwegen wat verscherpt is de Scandinavische markt. Noorwegen, Zweden en Denemarken hebben name lijk een gemeenschappelijke markt, die voor Zweden voordeliger en voor Noor wegen nadelig is. De oppositie heeft in de verkiezingstijd nog aanvallen ge daan op deze gemeenschappelijke markt maar dit heeft geen gevolgen gehad. De socialisten zullen hun politiek, ook hun economische politiek ongehinderd kunnen voortzetten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1