Tekenen des tijds! Bernard Sebastiaan Cremer, preaikant te Stavenisse LEVERTRAAN Schiet eens uit uw slof! NIEUWS U!T ZEELAND Marktberichten Eerlijke klant Vervolg rede Ds. C. v. d. Wal urr UIT DE PERS Land- en Tuinbouw Dinsdag 1 oktoTaer 1957 „EILANDEN-NIEUWS" Bladz. 3 liefhebben en een dienen van God. Gaat het nu in het onderwijs alléén om de plaats in het maatschappelijk leven of moeten die twee aan elkaar verbonden worden Dit probleem is niet nieuw, honderd jaar geleden was het er ook al. In 1857 kwam de bekende schoolwet v. d. Brug gen. De Staatsschool was voordien de school waar uit de Bijbel werd gelezen en gebeden werd in de loop van de ja-i ren ging men rekening houden met roomsen, joden enz. Met Groen van Prinsterer stond men aanvankelijk op het standpunt dat de Volksschool de school diende te zijn, waar God werd erkend in 1857 kwam de schoolwet V. d. Bruggen, met zijn „christelijke en maatschappelijke deugden", waarmee de Staatsschool los van God en Zijn Woord treraakte. Dit heeft bij Groen van Prin sterer grote droefheid gewekt zo zelfs, dat hij ontslag nam als lid van de Twee de Kamer. Door die schoolwet 1857 ging de Bij bel van de Staatsschool. De bijl was hiermee aan de wortel van de boom ge^ legd. Het heeft geleid tot grote inspan ning en grote offers van de pioniers van het Chr. onderwijs, tot in 1920 de vrij stelling kwam. De schoolwet geeft voor de openbare school een bepaald uur waarop gods dienst onderricht wordt gegeven. Maar het gaat er om, dat in alle vakken van het onderwijs het „Christelijk" domi neert of er van is doorzuurd. Het gaa,t om de verhouding Christendom en cul tuur cultus en cultuur. Het woord cul tus is afgeleid van een Latijns werk woord, wat betekent „zijn zorg aan iets wijden"; met betrekking tot God bete kent het verering, aanbidding een leven uit God. De cultus moet uiteraard in overeenstemming zijn met de door God zelf daarvoor gegeven voorschriften. Het onderwijs behoort tot de .cultuur, een woord dat afgeleid is van hetzelfde werkwoord (oolere, d.w.z. verzorgen, ontwikkelen bebouwen). Behoren die twee nu bij elkaar? Bij de heidenen was dit geen vraag zegde spr. Voor hen was de achtergrond van alle leven, van alle ontwikkeling de machten, een leven uit de godsdienst. En in de geschiedenis is het altijd zo geweesJU' wanneer het ge loof in die machten vrerd verloren, dat daarmee culturen ten ondergingen. Bij het volk van Israël levend tus sen de heidenvolken stond de dienst van God in het middelpunt Een God, die positief de mens zoekt. Bfen God, die Zelf een offer brengt. Die de mens roept in Zijn schepping bezig te zijn, om, als hij cultuur bedrijft niet los van Hem te staan. God legt niet alleen beslag op zijn hart, maar ook op zijn hoofd en handen hetzij dat gljlleden eet enz het is een cirkel met een alles beheer send middelpunt. De aarde is van Hem; waar Hij erkent wordt, bloeit de cul tuur op. In West-Europa wil men de cultus en cultuur schelden. Losmaken van de openbaring van Zijn Woord. Een cultuur leven zonder achtergrond. Waar geen normbesef meer is. Ben ontworteld ge slacht, dat m de richting van het ni hilisme gaat. Waarom men alles op de wereld tracht te ordenen en toch hoe langer hoe meer in een chaotische toe stand raakt. In onze school gaat het om alle za ken het onderwijs betreffend in aanra king te brengen met God. Het is nodig onze kinderen in aanraking te brengen met Gods schepping Hij speelt in de wereld Zijns aardrijks. De mechanica gaat terug in de gedachten Gods. De wiskunde is een stuntelig nadenken van de gedachten Gods heeft eens iemand gezegd. De taal -^ dat wondere Instru ment is een gave Gods. Daardoor komt het Woordhet hoofdletter in het middelpunt te staan, het Woord, dat vlees is geworden, Tegenover deze aar de een nieuwe hemel en een nieuwe aar de. Cultus en cultuur zijn niet van elkaar te schelden. Men kan niet een sterk ac cent leggen op de noodzaak van beke ring'en tegelijk tegen Christelijk onder was zijn. Daardoor geven we onze kin^ deren over aan bandeloosheid, een leven als een schip zonder roer. Er ligt een moeilijke taak voor ouders en voor onderwijzers. Het is moeilijk om in de Godsdienst te onderwijzen; nodig is ook God te dienen in het onderwijzen. Zeven en twintig jaar lang heeft God het voorrecht gegeven dat in deze ge broken wereld dit onderwijs hier mag zijn, Cultus en cultuur als een eenheid mag worden beoefend. Dagelijks mocht daarbij worden gevraagd: Schenk mij de hulp van uw Geest. De ware Godsdienst is niet beperkt tot de binnenkamer. De gehele omtrek moet er mee' worden bezien: er is geen ter rein waar voor Christus geen plaats is. Ds van de Wal besloot zijn betoog met te zien op hetgeen nu al de moeite en strijd voor Gods volk is weggelegd, daar het toch gaat naar de toekomst van Christus' komst naar de nieuwe he mel en nieuwe aarde, waaróp alleen Gerechtigheid wonen zal, Gelukwensen Na de rede van ds van der Wal werd gepauzeerd en werden verversingen rond gediend. Namens de oud-leerlingen sprak daar na dhr Verheul die drie fraaie reproduk- ties van 'n vermaarde schilder aanbood plus een rotanstoel voor de kamer van het hoofd, de heer de Fockert. De heer Fopma, die reeds 23 jaar op de school is sprak namens het personeel en raadde t.o.v. de personeelsnood de leden aan in hun lamilie- en vrienden kring om te zien om leraren naar deze nieuwe mooie school te trekken. Dhr. Hogeweg (oud-secretaris) wijd de een kort woord aan de totstandko ming van 't Chr. ulo-onderwijs en gaf ds van der Wal de eer dat hij van het be gin af wel aan de school had medege werkt, daar door zijn advies dhr. van der Veere als eerste hoofd was benoemd Hq bad bestuur, personeel, ouders en kinderen Gods onmisbare zegen toe. Een collecte die werd gehouden, om als opschrift op de school „Chr. Ulo- school" te Idten maken bracht 157.— op. Dhr. Guilonard opzichter bij de bouw bood aan voor ontwerp en aanbrenging belangeloos zijn medewerking te geven, wat in dank werd aanvaard. Ds Muntingh, Gerefpredt. te Mld- delhamis sprak bij zijn gelukwensen een De kerkgeschiedenis van de Thoolse gemeente Stavenisse Is niet bijzonder rijk. Dat vindt zijn oorzaak vooral in het feit, dat hij niet teruggaat tot op de Hervorming. Stavenisse was herhaalde malen door watersnood verwoest en toen de Reformatie zich baan brak, was er geen parochie. Pas in het begin van de 17e eeuw ontstond er een Hervormde Gemeente, die in 1616 haar eer ste predikant ontving in de persoon van David Arondeaux (16161638) Grote beroemdheden hebben de kerk van Stavenisse niet gediend. Twee uitzonderin gen moeten we hierbij maken, namelijk voor Johannes de Koning (Regius) (1681-1685) en voor B. S. Cremer (1707-11711). Over de laatste willen we' in dit artikel een en ander meedelen. Cremer's leven Het leven van^ Bernard Sebastiaan Cremer is spoedig verteld. Hij werd ge boren te Zutphen op 23 april 1683. Na de voorbereidende studie op de Latijnse school werd hij Ingeschreven als student te Praneker, waar destijds een theolo gische faculteit gevestigd was. Voor zijn verdere ontwikkeling is het van belang te weten dat hij daar college liep bij prof. H. A. Roëll en dat hij deze hoog- lereer volgde toen deze te'Utrecht be noemd werd. Hieruit blijkt 9.1 de grote invloed die Roëll op Cremer gehad heeft. Te Dordrecht volgde Cremer nog de lessen van zijn oom, de bekende Johan nes d' Outreln, die daar onderwijs gaf in de ,gewijde redekunst" een soort spreekcursus voor theologen dus! De classis Dordt liet Cremer toe tot de evangeliebediening op 4 november 1705. In die tijd van candldaten-over- schot moest men weleens lang op een beroep wachten. Ook Cremer heeft on danks zijn grote begaafdheid een jaar ,ledig aan de markt gestaan". Toen, kwam de roeping van de Thoolse ge meente Stavenisse, waar ds Adolf Oli vier in 1706 was overleden en waar men candidaat Cremer als diens opvolger begeerde. Cremer werd Stavenlsses 9de predikant slechts vier jaar duurde Cre- mers ambtsbediening te Stavenisse. In 1711 nam hij een beroep naar Asperen aan, dat hij in 1717 weer overliet omdat de Harderwijkse Academie hem tot hoogleraar had benoemd. Niet minder dan 33 jaar is Cremer te Harderwijk werkzaam geweest. Hij overleed er op 14 september 1750. In een van de werken van Cremer is zijn portret opgenomen, dat hem ons doet zien als een man van meer dan middelmatige lengte, breed en fors en een innemend gezicht. Ondanks zijn goe de gezondheid heeft hij slechts de leef tijd van 68 jaar mogen bereiken. Cremer als dogmaticus Een enigszins volledig overzicht van Cremers werken te geven is in een kort bestek als van dit artikel een onmoge lijkheid. De rechtsgeleerde G. Schroder deed in de lijkrede op Cremer de veel zeggend uitspraak: „Hoe heeft een man dit alles kunnen schrijven?" Dat hij op zijn colleges niet voor lege banken behoefde te spreken bewijst het feit dat er onder de studenten een leven dige handel in zijn dictaten werd ge dreven. Om tegen te gaan, dat deze „zwart" verkocht werden besloot de professor de belangrijkste te laten druk ken. Op deze wijze is\dus een groot ge deelte van zijn werk ontstaan. JOe strijd tussen Voetianen en Creja- nen was in Cremers dagen al geluwd, maar de positie die hij in dogmatische kwesties innam was die van Coccejus Hij heeft echter zelf niet kunnen besef fen dat hij door een bepaalde Cocce- jaanse opvatting op de spits te drijven, het Coccejanlsme wat belachelijk heeft gemaakt. Aan de Harderwijkse Academie doceer de Cremer o.a. de typologie in deze tak van de theologische wetenschap was, om zo te zeggen, zijn stokpaardje. Alle rechtzinnige theologen van zijn tijd wa ren het er over eens dat het Oude Tes tament een afschaduwing (typering) was van het Nieuwe, maar Cremer dreef dit zover, dat hij voor de kleinste en geringste dingen van het Oude Tes tament paralellen zocht tn het Nieuwe. Zijn kracht lag dan ook in het Oude Testament en hij preekte bij voorkeur over de ceremoniële wetten en de afme tingen van de tabernakel en de tempel. Dat alles trachtte hij, met meer of min der succes, op Christus over te brengen. Voor zijn studenten moge dit interes sant geweest zijn, maar de gemeente zal hij er niet mee geboeid hebben. De „ty pologie" neemt bij hem ziekelijke en overgeestelljke vormen aan. Zijn gevoelens inzake de Veriiondsleér' komen voor de ,leek" nog wel het dui delijkst uit in de preek, waarmee hij zijn zoon bevestigde als predikant te Scherpenzeel. TJlt deze preek, die han delt over Exodus 28 vers 31-35 (ook weer zo'n merkwaardige tekst) laten we hier een citaat volgen: GOED VAN SMAAK RIJK AAN VITAMINE IS DE WED. KUB'VINKS DROGISTEBIJ zeer ernstig woord en noemde het Chr. onderwijs het beste middel voor Evan gelisatie om tot het hart van de jeugd door te dringen. I>oor gebed en offer vaardigheid is deze school er gekomen, waarom men ook niet stil moest büjven zitten bij hetgeen we hebben, maar ver der gaan en niet bang zijn, betoogde spr. opdat heel dit eiland worde gewonnen voor Jezus Christus en Zijn Koninkrijk. Dhr. Dubbeldam hoofd van de Chr. school te Oude Tonge, vader van een talrijk kroost op de school dankte nu hij naar elders vertrekt voor alles wat hoofd en personeel voor zijn kinderen hadden gedaan. Zijn oudste jongen die op de school blijft, beval hij in de bij zondere aandacht van het personeel die hij met het bestuur Gods zegen toebad. Dhr. Vogelaar dankte alle sprekers en verzocht ds. Muntingh met dankge bed te eindigen, die hieraan nadat men Ps. 77 7 gezongen had voldeed. Het was zeer laat toen defeestvie renden huiswaarts togen. Maar het was een goede avond, waarop met voldoe ning mag worden teruggezien. „Het testament is tweevoudig: God heeft in het eerste aan Zijn Zoon, in het tweede met Zijn Zoon een Koninkrijk beloofd. Uit het eerste is een Verbond tussen de Vader en de Zoon ontstaan, ook wel genoemd de Raad des Vredes. Op het andere Testament rust het Ver bond der genade, dat God met de uit verkorenen aangaat. Het eerst is van eeuwigheid, het tweede is in de tijd aan gegaan. Er is ook tweeërlei roeping, één tot het Testament en-één tot het Ver bond der genade. De Doop is een zegel van het eerste, het Avondmaal van het laatste". Opmerkelijk ig de overeenkomst tus sen deze opvattingen en de latere z.g.n. „drie-verbonden-leer". Overigens moet een dergelijke dogmatisch beschouwing weinig aantrekkelijk voor de gemeente geweest zijn! Cremer als polemious Groot is het aantal polemische ge schriften van Cremer want de polemiek was wel een van zijn sterkste kanten. Alles wat de theologische gemoederen van zijn tijd in beroering bracht, had zijn belangstelling. Dat waren voornamelijk de kwesties rondom van Hattem en Roëll. Op de leerstellingen van de afgezette predikant van St. Phllipsland, Pontlaan van Hattem, richtte Cremer zijn pijlen In een geschrift dat de merkwaardige titel draagt: „Val tegen val ofte val van den afgod, tegen 's werelds afgod op gericht". Ook de kwestie Roëll heeft veel stof doen opwaaien. Cremers vroegere leer meester Prof. Roëll, was in verdenking gekomen van een Christologische dwa ling. In navolging van prof. Lampe leerde hij dat Christus Gods Zoon wordt genoemd, deels als Middelaar Gods en der mensen, deels als waarachtig God. Cremer meende deze stelling in een bro chure te moeten toelichten en de Sjmo- de van Breda (1734) sprak over dit (La tijnse) geschrift haar afkeuring uit. Deze spitsvondige kwestie gaan we voorbij, maar het is typerend voor Cre mer, dat hij zich verdedigde met de He breeënbrief (de uitnemendheid van Christus boven de engelen) en dat hij daanbij opmerkte, dat tot-nog-toe nie mand blijkbaar de zin van deze brief goed had begrepen! Over eigen roem gesproken! Cremer's vrije-tyd-besteding Het moge vreemd klinken, maar prof. Cremer had ondanks zijn veelzijdige werkkring nog tijd voor zijn hobby. We liswaar stond dit in nauw verband met zijn ambt, maar hij moet er toch de tijd voor hebben gehad. Zijn liefde voor de Israëlische cere- moniedienst bracht hem er toè zelf een tabernakel te bouwen op grond van de Bijbelse gegevens. En het mooiste is dat deze tabernakel (zij het niet meer vol ledig) voor het nageslacht is bewaard gebleven. Zelf hebben we het kunstwerk meermalen bezichtigd in het Bijbels Mu seum te Amsterdam. „Talloze mensen worden het slachtof fer van deze twee gaven: een goede ge zondheid en veel vrije tijd". Dit oude oosterse spreekwoord is tot op zekere hoogte ook van toepassing op de duizenden jonge mannen in de mi litaire dienst. De vloot- en legerpredikanten de bon den voor de prot. militaire tehuizen in Nederland en overzee, en andere orga nisaties op dit terrein, werken samen in het Prot. Interkerkelijk Thuisfront (P.I.T.) om de militairen, naast geeste lijke verzorging, ook goede ontspanning en ontwikkelingsmogelijkheden te bie den. De vloot- en legerpredikanten spre ken met de mannen, geven steun en raad waar mogelijk; delen bijbels en lec tuur uit, enz. In ,de 54 prot. militaire tehuizen van de Kón. Ned. Mil. Bond Pro Rege vin den de mannen in uniform in Nederland een gezellig thuis. De militairen overzee bezoeken In grote getale de 6 prot. militaire tehui zen van de Chr. Militaire Bond voor Oost en^West. (Ned. Nie^uw Guinea, de Ned. Antillen, Suriname en Curagao.) Ruim 1700 milltjairen overzee krijgen van het P.I.T. een' waardevol kerstpak ket, als een tastbaar bewijs, dat het thuisfront hen niet vergeet. Om. al dit zich uitbreidende werk te kunnen blijven steunen doet het Prot. Interk. Thuisfront (P.I.T.) weer een be roep op ons volk, in de week van 14 t.m. 19 oktober a.s. Dan zullen vele mannen en vrouwen en jongeren voor het P.I.T. op pad gaan met een Intekenlijsten of collectebus. Geef alle bestedingsbeperking ten spijt met gulle hand, daarbij beden kend, dat het (vroeger gebruikelijke) dubbeltje nu minstens dertig cent moet zijn, en de gulden een riks. Toe, schiet eens uit uw slof! Komt U niet een collecttant(trice) tegen, laat dan het P.I.T., Nieuwe Gracht 90, Utrecht (giro no. 5163) toch bemerken, dat U uw verantwoordelijk heid weet tegenover onze opgroeiende jeugd, die nu het uniform moet dragen. De catalogus van dit Museum ver meldt (onder no. 197) dat de taberna kel is gemaakt op een twintigste van de ware grootte. Over zijn nog: het brand offeraltaar, het wasvat, de pilaren van de voorhof, enige gereedschap de linnen gordijnen van de voorhof (met priester figuren doorweven) de geborduurde deur van de voorhof, de voorhangsels, de dekkleden, en de figuren van de Hoge priester en een priester. Cremer's nageslacht Ondanks zijn talrijke geschriften is de betekenis van Cremer toch niet groot geweest. Zijn naam is in de kerkgeschle denis nog wel bekend gebleven maar veel invloed op de ontwikkeling van de theologische wetenschap heeft hij niet gehad. Twee zoons vaji Cremer hebben de kerk in ons vaderland nog gediend: Frajns Lodewljk, eerst predikant te Ros- sum, te Hattem en te Maastricht, later (van 1750 af) hoogleraar te Harder wijk in de vacature van zijn vader en Jodocus Isaac predikant te Scherpen zeel en te Hattem. Een zoon van deze laatste kwam tenslotte weer in Zeeland terecht: Jacobus Cremer aanvaardde na enkele andere gemeenten te hebben ge diend in 1783 het predikambt te Middel burg, waar hij in 1797 overleed. W. V. G. THOLEN Burgerlijke stand. Geboren: Leendert z. V. H. Cornellsse en B. Goedegebuure Overleden: J. Franke 76 j. echtg. van J. S. Walpot. Bijbelgenootschap. In de Geref. kerk alhier zal de afd. Tholen van het Ned. Bijbelgenootschap woensdagavond een bijeenkomst beleggen, waar men nader kennis zal kunnen maken met het werk van de Bijbelgenootschappen. De decla- mator W. Berkhemer zal hierbij zijn medewerking verlenen. Stormschade. De garnalenvlsser Ver kamman alhier is deze week met zijn scheepje TH 43 op de Wadden door de storm in moeilijkheden geraakt. Door de storm verspeelde hij beide masten en kreeg hij verder nog wat schade aan reling en dek. Ook zijn vistuig bekwam flinke schade. Een der opvarenden, die zich bij het slingeren van het scheepje vastgreep aan het deurkozijn van de stuurhut kreeg op dat moment een klap van de deur, zodat hij een top van zijn vinger afklemde. Daar de motor geen schade opliep kon de TH 43 op eigen kracht huiswaarts keren, Overdracht van televisietoestel voor rusthuis. Mevr. de Casembroot geb. brs. van der Feltz, echtgenote van de Com missaris der Koningin in Zeeland zal woensdag 2 okt. a.s. des nam. 3 uur de Stichting Zeeland voor Maatschappelijk en Cultureel Werk het aan Huize Ten Anker alhier toegewezen televisietoestel officieel overdragen. ST. .MAARTENSDIJK Orëntatlerit. De Landbouw Jongeren Gemeenschap afd. Tholen organiseert in samenwerking met de personeelsver eniging van de Ned. Heldemaatschappij alhier een orlëntatierit voor auto's, mo toren en bromfietsen op zaterdag 5 okt. a.s. De start is om 15 uur bij hotel Gaakeer alhier. BRUINISSE Mosselen in plastic zaltken. Door de mosselhandelsverenigihg „Solidair" N.V. alhier de combinatie die gevormd wordt door de mosselkwekers uit Zlerikzee en Brulnisse worden thans mosselen in de handel gebracht verpakt in plastic zak ken en deze nieuwe handelsvereniging boekt daarmee veel succes. Het kopen van verse mosselen wordt in de grote steden dikwijls afgeremd, omdat de huismoeders die ze moeten meenemen, daarvoor steeds een emmer of iets der gelijks moeten meebrengen. Verpakt in plastic zakken van 2 kg vormen mosse len echter een artikel dat zichzelf ver koopt, voor wie van mosselen houdt. Uit een en ander blijkt dat nieuwe initiatie ven op eenvoudige wijze kunnen mee werken tot vergroting van de omzet. De omzet in Nederland kan zodoende wellicht niet onbelangrijk worden opge voerd. Mooie berging. Het is aan het slo persbedrijf M. van der Marel te Viane bij Ouwerkerk gelukt het achterschip van het onlangs gezonken, motorschip ENA (gezonken in de Witte Tonnevlij) te lichten. Hiermee is 'n groot succes bereikt want in dit achterschip bevindt zich de ma chinekamer, met de 165 pk. G.M. diesel motor, die nu natuurlijk mee boven wa ter is gebracht. Het achterschip hangt thans in de takels van het bergingsvaar tuig van dhr. van der Marel op het ha ventje van Viane. Het schip was toen dhr. van der Ma rel aan het karwei begon al ver in het drijfzand weggezonken, het was daarom niet mogelijk, het in tweeën gebroken schip in zijn geheel te lichten, maar men besloot van twee kwaden het min ste te kiezen en dus het achterschip van de ruimen los te maken, dat bete kende dat een gedeelte van de lading anthraciet, dat al te diep was wegge zakt niet meer kon worden geborgen. Volgende week wil men beginnen het voorschip te lichten. Reeds zijn aanbie dingen ontvangen om na berging van het voorschip voor en achterschip weer aan elkaar te zetten ,door er opnieuw een middenstuk in te zetten. Onderzocht zal worden of dit inderdaad de moeite zou lonen. Maar een prachtig succes is aan de bergingen die de heer van der Marel de laatste 12 jaar verrichte toe gevoegd. Andere wijze bietenl vervoer. In de aflevering van de bleten, die nog deze week begint of reeds begonnen is, is op ons eiland grote verandering gekomen, daar de Coöp. Suikerfabriek Putters- hoek het grootste deel van zijn bieten gaat verschepen via Zlerikzee. Dat be tekent dat via de haven alhier alleen nog maar suikerbieten worden ver scheept die op wagens met bietennetten worden aangevoerd. Werden vorig jaar via de haven alhier ruim 12 miljoen kg bieten verscheept, deze hoeveelheid zal nu zeker met plm. 80% verminderen. Door alle landbouwers alhier is tegen „In het maandelrjk contact orgaan voor de Herv. Gereformeerden te Schie dam ,De Band der Beginselen" lazen we van ds. H. G. Abma een artikeltje, idat we hier overnemen. Hij schrijft: Liturgie Allerwegen is belangstelling voor de liturgie in de kerkelijke kring. Een ge reformeerde Scribent sprak van liturgie als het stiefkind der Nederlandse calvi nisten. Thans ziet het er naar uit dat het stiefkind een waardiger plaats' zal krijgen aan de tafel der calvinisten. bat het zusje nog wel eens lastig zal Wezen zal niet verwonderlijk zijn. Ze is al zo lang verwaarloosd. Als ze nu maar niet de baas wil spe len. Het is namelijk de vraag of de aan dacht voor de liturgie zo heel.zuiver Is. Ons geslacht is preekmoe. Nu gaat men zoeken naar andere elementen om de ere dienst aantrekkelijk te maken. We hadden liever gezien dat de bezin ning op de liturgie een vrucht was van de omhelzing van de verkondiging in plaats van min of meer 'n. vervangings middel van de prediking. Aanvankelijk aal het bewust meeleven met wat in de kerk geschiedt licht even opflikkeren, maar naderhand zal men des te meer in dommelen. Geenszins hoeft het te verwonderen, dat de oude en toch zo jonge kerk der apostelen spoedig verroomste. Het be derf is altijd ras Ingeslopen. Paulus moest de zo zeer recent gestichte, ge meenten der Galaten aanschrijven met zijn: „gij uitzinnige Galaten' wie heeft U betoverd". Het zuivere inzicht in de leer van vrije genade is veelal bij het volgen de geslacht reeds verduisterd. Het is ge biedend noodzakelijk, dat we studie ma ken van de verroomslng van de kerk der apostelen. De gewonnen inzichten zouden ons op weg helpen om zakelijke en noodzake lijke critiek te oefenen op de beweging die te boek staat als de oecumenische Tevens zouden we beter verstaan hoe de nieuwe aandacht voor liturgische vragen ons in de richting van de roomse kerk voert. Meer dan ooit moeten we in de kerk van richtingen spreken, al wordt ons het woordeke modaliteit als een suiker klontje op de lippen gelegd. Wanneer het gewone ongeleerde kerkvolk rea geert met een „net rooms" dan halen knappe theologen minachtend hun schou ders op. De schare die de wet niet kent. Wat weten die gewone mensen nu van liturgie Ik hecht toch nog wel waarde aan de reacties van de gewone man. Zouden onze belezen godgeleerden ook niet hiin schouders hebben opgehaald over die on geletterde vissers uit Galllea, als ze ge leefd hadden in, de tijd van de eerste christelijke gemeente? Het blijft alle eeuwen verborgen voor de wijze en ver standige, ook voor de wijze en verstan dige theoloog. Kind worden en kind blijven dat is het privilege van alle waar-gelovigen. Synodalia De synode vergaderde weer. Gewich tige zaken kwamen ter tafel. De vrouw in het ambt. Het Delta-plan. Remon stranten zelfs waren aanwezig op de zitting om te beraadslagen over een eventuele concensus zoals die met de Lutheranen. De kwestie van de vrouw in het ambt werd beslecht aleer de bezinning op 't ambt enigszins was voltooid. Trouwena hoe zou die bezinning uitvallen? Ik voor mij heb de indruk dat het ambt toch iets heeft van een noodzake lijke voogdij in de zin van Galaten 4 vers 1-3. De ruimte en de tijd ontbre ken om deze gedachte uit te werken. Evenals de Sacramenten en de overheid hebben de geïnstitueerde ambten te ma ken met het nog niet tenvoUe zijn van de kerk in de feindbedellng. Eenmaal ja zullen zonen en dochteren profeteren en juichend God belijden. Weliswaar zijn er de eerste beginselen van dit profete ren. Vrouwen mogen daaraan deelne men en nemen daar ook aan deel. MIaar dat is heel iets anders als de vrouw in het ambt. Janamer dat deze gaven des deze handelwijze geprotesteerd, voor de gemeente betekent het een grote der ving van havengeld en voor de weeg brug een vermindering van inkomsten weegloon, maar het protest schijnt niet te hebben gebaat. We geloven echter wel, dat de betrok ken fabriek te zijner tijd op het nu in genomen standpunt zal terug komen. NIEUWE TONGE Uitslag dammen. De damvereen. D.I. D. houdt op a.s. woensdag 2 okt. haar jaarvergadering in café Osseweljer te 8 uur nam. Zij die lid wensen te worden van D.I.D. zijn op deze avond hartelijk welkom mits boven 14 jaar. De wisselbeker in het bezit van M. Knöps is over gedragen aan J. van Put ten, OOLTGEN'SPLAAT Dhr. Abr. de Vos ter aarde besteld Vrijdagmiddag had op de begraaf plaats te Ooltgensplaat onder grote, be langstelling (meer dan 100 personen volgden de baar) de begrafenis plaats van de 42 jarige Abr. de Vos Johzn. die j.l. maandagmiddag door een ongeluk om het le'ven kwam. Op de begraafplaats werd het woord gevoerd door de Herv. predt. ds J. van Drenth en dhr. Cors. Korteweg namens de Landbou'wvereniglng, waarvan de overledene mede bestuurslid was. Na mens de familie dankte een broeder van de overledene, wethouder Adr. de Vos voor de grote belangstelling. Geestes weinig gevonden en nog minder beoefend worden In deze tijd. Men zou allicht bewaard blijven voor een heil loos besluit. De beslissing inzake de vrouw in het ambt lijkt ons eeö stap terug in plaats van een stap vooruit zoals men meent. Men achtte het een historische gebeur tenis dat de Remonstranten ter synode waren. Sedert 1618-1619 moesten er eeuwen verlopen. Ben enkele afgevaardigde sprak nog over de beslissingen van de Synode van Dordrecht. Een stem des roependen in de woestijn. U moet echter niet denken dat de medeleden der synode verbolgen waren over dit geduld. Integendeel. Men vond het prachtig die donder van Dordrecht. Men zou het ongaarne gemist hebben. Ja zo zijn we wel. Maar men stoort er zich niet aan. Rustig gaat men door. Maar graag on der de rollende donder van Dordt. Dat hoort er ook bij. Dat kan ik van de synode niet begrijpen. Dat karakter loos gedoe. Een complimentje maken, dat tot niets verplicht. De donder van Dordrecht. Men vrtl niet zonder en men wil er niet onder. Herodus hoorde Johannes gaarne.^ Maar tenslotte liet hij hem onthoof den". Het vraagstug' der kopziekte b^j melkvee Kopziekte kwam in de weideperiode 1957 veelvuldig voor. De veearts zegt: het is een voedingszlekte. Zij treedt op wanneer „onder bepaalde omstandighe den" de voederopname aanleiding geeft tot stoornis in de spijsvertering. Voorai op vochtrljk, jong gras, na een koudere periode, komt dit voor. In maag- en darmgestel 'vindt dan geen „normale" vertering van het grasvoeder plaats waardoor giftige stoffen uit de darm in de bloedbaan komen. Het bloed verliest magnesium en het dier is zeer gevoelig voor wijziging in het mlneralengehalte van het bloed: kopziekte is het gevolg. De landbouwkundige zegt: Veldproe ven met weidend vee wijzen erop, dat schijnbaar de kans op kopziekte groter .wordt, naarmate het kaligehalte in het gras hoger is; bij hoge stikstofgiften wordt deze kans nóg groter. Men zou hier dus van een gevaren-zone" kun nen spreken. Nu blijkt echter dat deze gevaren-zone alleen kan worden aange toond op welden, die uitsluitend gras bevatten. Zodra klavers (of andere krulden) in het grasbestand maar vol doende aanwezig zijn, gaat de veldproef niet meer op. Ja, professor 't Hart uit Wagenlngen heeft onlangs zelfs de uit spraak gedaan, dat by 10% klaver in het grasbestand de gevaren-zone voor kopziekte geheel vervalt! Uit wat de veearts zegt, is het vol gende begrijpelijk Kopziekte kan wor den voorkomen door in de gevaarlijke tijd speciaal in het voorjaar bij jong en vochtrljk gras drogere ru'wvezel- produkten bij te voeren. Stoornis in de spijsvertering treedt dan niet zo gemak kelijk op. Of, magneslumkoekjes bijvoe ren; want treedt magnesiumverlies uit het bloed toch nog onverhoopt op, dan kan de koe in ieder geval op het kritie ke moment dit verlies uit de darmin- houd aanvullen. Bovendien voorzichtig heid bij overgang van stal naar weide en omgekeerd, vermindert het gevaar, dat door te plotselinge wijziging van voeder, stoornis in de spijsvertering op treedt. Uit wat de landbouwkundige zegt, is moeilijker raad te schaffen. Men wil immers door doelmatige bemesting met stikstof, fosfaat en kali een hoge weide- opbrengst bereiken? Doch wanneer nu blijkt, dat bij méér klaver in het gras bestand de gevaren-zone geheel komt te vervallen, dan is het toch wel noodza kelijk dat men direct overweegt: hoe krijg ik meer klaver in mijn weide! PLUIMVEEMABKT Op de plulmveemarkt van vrijdag 27 september j.l. werden aangevoerd 5400 stuks. De prijzen lagen als volgt: Kippen (witte) 1.601.70 per kg levend gewicht; kippen (gekleurd) 1.551.65 per kg levend gewicht; oude hanen 3.- 4.per stuk. Ruimer aanbod van kippen met leven dige handel en' de prijzen iets dalende. Geringe aanvoer van oude hanen met vlugge handel en de prijzen vrijwel on veranderd. ETTENSE VEEMABKT Op de veemarkt van woensdag 25 sept. 1957 werden aangevoerd 120 st. waarvan 58 runderen, 2 paarden en 60 biggen. Prijzen: kalf koelen 700—1050; kalf- vaarzen 675950; guste koeien 600 800; pinken 400500; graskalveren 275 400; paarden 700900; biggen 40 50; lopers 60^80; vette koeien 2.60— 2.80 per kg geslacht. Een boekhandelaar te Willlamstown in de Amerikaanse staat Massachusetts heeft een cheque ontvangen ten bedra ge van 62.25 dollar van een klant die thans in Johannesburg in Zuid-Afrika verblijft en die in 1949 een rekening voor boeken ten bedrage van 36.30 dollar niet had betaald. De boekhandelaar, Washburne, zei, dat uit een begeleidende brief blijkt dat zijn klant het oorspronkelijk bedrag 36.30 dollar had verhoogd met een sa mengestelde Interest van 1 juli 1949 tot 1 september 1957 van zes procent n.l. 22.42 dollar, een verkoopkracht van de dollar sedert juli 1949, n.l. 6-53 dollar. Washburne, die de naam van de klant niet wilde meedelen, zei, dat hij nooit eerder zo'n eerlijke man had ontmoet.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 3