Rotterdamse Droogdok Mij. Iaat eigen boot varen Teehni^ehe prorfi'aart bon tmodesho w Nieuws uit Zeeland Vervoer van werknemers komt geheel in eigen nand U d( *lfef^^iffk Plaatselijk Nieuws De nieuwe en grote veerboot „Haring vliet" op komst 30e Jaargang Dinsdag 10 september 1957 No. 2628 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEI" Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond 99' Feest voor Sommelsdijkse jeuad Centrale Teilfng Middelharnis PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHAENIS Bedactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167880 ABONNEMENTSPKIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bi} contract speciaal tarlat Na het mislukken van de onderhan dat zij kapitaal behoefde te investeren alleen tweïemaal daags de werknemers de R.D.M, besloten een eigen boot in te aangekocht van plm. 30 .meter lengte mee 400 personen kunnen vervoerd. De omgebouwd en zo' ingericht dat alle behoeft te staan, zal waarschijnlijk in de vaart komen. De directie van de R.D.M, zal met 'deze boot het vervoer van haar werk nemers geheel in eigen hand krijgen. Voor de bijna 300 mensen die er werken betekent dit een groot gerief; zij zullen u geen enkel oponthoud hebben. In de haven van Middelharnis, vlak voor de sluis krijgt de boot een aanlegplaats ióp het haven terrein dat van de ge- aeente Middelhamig is, kunnen de bus sen vlak voor de boot rijden. Men zal op dit laag gelegen terrein een trap met bordes bouwen, om bij hoog water delingen met de R.T.M, om deze zonder een grote auto-boot te geven, waarmee moesten vervoerd, heeft de directie van leggen. Men heeft daartoe een schip en een breedte van 6 a 7 meter, waar- ze boot, die nog geheel moet worden passagiers kunnen zitten en er niet een december van dit jaar gereed zijn en in geen m.oeilijlcheden met het lossen en laden te hebben. Te Hellevoetsluis wordt in de Ooster- haven' eveneens een aanlegsteiger ge maakt; de bussen kunnen ook daar tot vlak Yoor de los- en laadplaats rijden, waardoor weinig of geen oponthoud zal plaats vinden. De boot krijgt een motorvemaogen van niet bunder dan 500 'p.k. De ver- trcfkken van ide passagiers zullen in de winter worden .verwarmd met hete lucht. Er komt voor alle werlmemers een zitplaats, banken aan vaste tafelSj en zal op de he«n len teugreis gelegen heid zijn iom koffie te gebruiken: Deze boot van de Droogdok wordt uit gerust met de modernste navigatiemidde len; bovendien zal er voor goed en de gelijk reddingsmateriaal worden ge zorgd. De boot zelf is de steven zwaar versterkt, waardoor ook met ijsgang kan worden gevaren. Waar de ombouwing van deze passa- giersboot enige maanden tijd zal vergen is de mogelijkheid niet uitgesloten dat tot zolang een oplossing wordt gezocht door een gehuurde boot in te leggen. Door het in de vaart brengen van een eigen grote en geriefèlijke boot van de B.D.M, wordt het personenvervoer dat vooral des morgens half zeven en des avonds 6 uur zoveel ruimte neemt op de veerboten van de R.T.M., flink ontlast Thomsens Havenbedrijf te Rotterdam doet dit ook ,reeds, wij kunnen het niet anders dan toejuichen. En voor de men sen zelf en voor de dagelijkse passagiers op de veerboten, wordt het een uitkomst 99 Als het laatstgebouwde schip van een serie van drie zusterschepen „F. G. THUUN" en ,JOHANNES FRANS" houdt de 26.500 ton ertsolietanker „Ja cob Verolme" bestemd voor de Ned. Erts Tanker Maatschappij N.V. te 's-Gravenhage op de Noordzee zijn technisch proef tocht op heden dinsdag 10 en woensdag 11 september 1957. De officiële overdracht zal plaats vinden op woensdag 18 september a.s. aan de afbouwkade van Scheepslnstallatiebe- .drijf „Nederland" N.V. het moederbedrijf van de Verolme yerenigde Scheeps werven. Uit waardering en eerbied heeft de bouwer dhr. C. Verolme die zich in 1946 nog moest vestigen als zelfstandig ondernemer, nu een vijftal bedrijven bezit en op Rozenburg de grootste scheepswerf van Europa aan het (bouwen is, alwaar de zgn. mammoettankers gebouwd en gerepareerd kunnen \tforden, het schip genoemd naar zijn overleden vader, die destijds werkzaam was in Nieuwe Tonge als landbouwer- koopman. De doopplechtigheid werd verricht 'door zijn echtgenote mevrouw A. C. Verolme-Weegink. De ertstanker is op 11 mei j.l. op de zgn. „Oude werf" van Jan Smit Czn, N.V. te Alblasserdam op unieke wijze tewatergelaten. De bijna 200 meter lange reus moest te water lopen in De Noord een vaar water dat ongeveer 240 meter breed is. Voor de uitloop was dus maar 40 m beschikbaar. De opzienbarende methode was eerst getest in het Scheepsbouw kundig Proefstation te 'Wageningen, Remschotten werden aan weerszijden van het achterschip aangebracht (deze moesten de snelheid van het schip ver tragen) en armdikke kabels, vastge maakt aan op de bodem van de rivier liggende ankers van zeven ton, ver zwaard met kettingen-van vijf ton, de den het schip op het kritieke moment zwenken. Deze spektaculaire stapelloop werd bijgewoond door zesduizend toeschou wers en vereeuwigd door televisie, radio en film. De „Jacob Verolme" verscheen weer in het nieuws toen er tijdens de afbouw brand uitbrak in het achterschip. De afmetingen zijn. lengte over alles '!1J93.20 m; lengte tussen de loodlijnen 180.50 m; breedte 25.30 m; holte tot bo- vendek 14.10 m; diepgang 9.87 m. Tecimische gegevens Voor de vloeibare lading, olie of ben zine, zijn zowel aan stuurboord als aan bakboord 12 zijtanks aangebracht met een totale kapaciteit van 990.700 cbf., terwijl voor de ertslading wee ruimen tussen de zijtanks het achter-cofferdam- en voor-cofferdamschot zijn ingebouwd. De ertsruimen waarvan de totale kapa citeit 442.900 cub. ft. bedraagt, worden afgesloten door 11 mechanisch bewogen luiken. Lieren en laadgerei Voor het verhalen van het schip zijn 'twee stoomverhaallieren op de bak ge plaatst en twee op het kampanjedek. In het achterschip bevinden zich achter de ladingtanks, de hoofdpompkamer en de machinekamer. Voor de tanks liggen de voorpompkamer en twee dieptanks voor brandstofolie. In de bak zijn verder nog diverse bergplaatsen ondergebracht. Onder het bovendek loopt aan SB- en aan BB-zijde boven in het ertsruim een gangway. Deze gangway verbindt de verblijven op het bovendek achter, met de bak. Beide zijn ingericht als pijpen- tunnel. Het ladingtankgedeelte inclusief olie bunkers in de machinekamer zijn uit gevoerd volgens het langsspantensy- steem. Uit sterkte oogpunt en evens als gewichtsbesparing, heeft men alle langs en dwarsschotten als golfsohotten met stringers zonder stijlen uitgevoerd. Het voor- en achterschip is echter volgens het dwarsspantensysteem opgebouwd. Het schip is geheel elektrisch gelast, uitgezonderd het stringerhoekstaal en de onder- en bovenwand van de kim- gang. Het laadgerei bestaat uit 2 x 10 tons dbomen aan de achterkant van het dek en 4 X 5 tons slangendavits ach ter het middendekhuis. Achterop het sloependek wordt een 2 tons laadboom aangebracht voor het laden van provi and. Deze laadboom kan ook op de schoorsteen gemonteerd worden voor het uitlichten of inbrengen van de ma chinedelen. Het roer dat van het semi- blance type is, wordt door een 4 rams elek trisch hydraulische stuurmachine van Hastie in werking gesteld. Op het achterschip ter hoogte van het kampanjedek wordt de aluminium staatsietrap bevestigd, terwijl 2 dekken hoger 4 aluminium reddingsboten met plaats voor 31 personen per boot, opge hangen worden. Een^ van deze boten is van een motor voorzien. Alle hutten,op twee na één-persoons hutten treft men op het achterschip aan uitgezonderd de huttj voor de marconist de loodsen en de zeehut voor de kapi tein, welke midscheeps geplaatst zijn. De bemanning heeft z'ri hutten, op het hoofddek achter, terwijl de Ie stuur man, 2e werktuigkundige, twee 5e werktuigkundigen 2 leerlingen en on derofficieren op het kampanjedek hui zen. Voor de eigenaar-kaptein, de hoofd werktuigkundige en de overige officie ren zijn op het promenadedek verblij ven geprojekteerd. Al deze verblijven zijn voorzien van een badkamer. Naast deze verblijven bevinden zich op het kampanjedek nog de messrooms, pan tries en het kombuis en op het prome nadedek de salon voor de eigenaar- kaptein, de rooksalon voor de officie ren en het hospitaal. Alle buitendekken worden ter plaat se van de verblijven van, een 25 mm dekbedekking voorzien, terwijl aan de onderzijde van dit dek asbestisolatie wordt aangebracht. Als vloerbedekking worden latex vloeren gelegd, waarop dan ter verfraaiing „Colovinyl" tegels aangebracht zullen worden. Verder worden alle hutten van mechanische ventilatie (air-conditioning) voorzien en op een centraal antennenet aange sloten. Moderne navigatiemiddelen Dit schip wordt tevens uitgerust met de modernste navigatiemiddelen zoals radar, richtingzoeker, gyrokompas met automatische stuurinrichting, echolood projectorkompas ontvang- en zendin stallatie en een elektrisch log. De elek trische installatie wordt uitgevoerd door de firma A. de Hoop N.V. te Rotterdam De voortstuwingsinstallatie, die geleverd en gemonteerd zal worden door Scheeps installatiebedrijf „Nederland" N.V. te IJsselmonde, heeft als hoofdwerktuig een Stork-turbine systeeni Pametrada. Deze turbine bestaat uit een ÉtD- en een LD-turbine met ingebouwde achter uit turbine en een dubbele tandwiel- ovenbrenging. Het normale vermogen bedraagt: 13.750 apk bij 1!12 omw./min, van de schroefas, en maximaal 15100 apk bij 115 omw./min. van de schroefas. De stoomdruk aan de turbine bedraagt 43 kg/cm2 bij een overhittingstempera- tuur van 465 °C. Onder de DD-turbine is de hoofdkondensor geplaatst. Vacuum in de hoofdkondensor bedraagt 28,5" kwikkolom. Voor het manoeuvreren worden speciale manoeuvreerafsluiters fabrikaat: Cockburn, aangebracht, wel ke worden samengetoouwd in een cen traal manoeuvreerbord waarbij de werk tuigkundige een overzicht heeft van de installatie. De benodigde stoom wordt geproduceerd door twee st. Babcock Wiicox-ketels. Normale stoomproduktie per ketel30.000 kg/uur. De ketels zijn verder voorzien van: rookgassen en stoomluchtverhitters. Voorts is bij elke ketel een afzonderlijke desuperheater aangebracht met een maximum kapaci teit van 14 t.h. met een uitlaattempera- tuur van 270° C. Voor de geforceerde trek zijn 2 fans beschikbaar, elk met een kapaciteit van 40.000 mVh. Voor brandbeveiliging wordt in de stuur- machinekamer een noodbrandbluspomp geplaatst welke wordt aangedreven door een handstartbare dieselmotor, deze pomp wordt tevens gebruikt voor watertoevoerpomp aan een schuimblus- installatie voor beveiliging van de ma chine installatie. Het gehele schip en voortstuwingsinstallatie worden ge bouwd volgens de voorschriften van de Nederlandse Scheepvaart Inspectie, Stoomwezen en hoogste klasse van Lloyd's Register of Shipping. Aan 't Aalsmeerse bloe mencorso hebben zater dag j.l. prachtig versier de praalwagens deelge nomen. Deze praalwagen met als titel: „Het huisje van Hans en Grietje" kreeg de me daille van H.M. de Ko ningin. 'Ter gelegenheid van de feestelijke opening van de fabrieksuitbreiding van de fa. van Hessen Zn. N.V. wordt'ook de Sommelsdijks,e jeugd ingeschakeld. Alle kinderen, van kleuters af tot en paet 14 jaar worden uitgenodigd deel te nemen aan een verkleedpartij en een optocht vanaf de speeltuin naar de fa briek aan de Dorpsweg. Er zijn mooie prijzen beschikbaar ge steld voor de mooiste costuums en ook voor gecostumeerde groepen. De kinde ren moeten daartoe woensdagmiddag om 4 uur in de speeltuin aanwezig zijn. Alle jongens en meisjes uit Sommels- dijk worden verzocht in deze optocht mee te lopen (ook die niet gecostu- meerd zijn); aan de fabriek ontvangen ze dan allen een tractatie. De optocht word geleid door het speeltuinbestuur. Veiling van dinsdag 10 sept. 1957. Uien grof 10.52; iriiddel 12.------12.58; drielingen 25.01; picklers 25.08. Aanvoer 70.000 kg. zaterdagavond 14 SEPT. a.s. aanv. 2().15 uur De shows worden gehouden In de BEATRIX-ZAAL van CAFE-RESTAURANT ENGELS Groothandelsgebouw - Rotterdam BONTHANDEL PLAATSBESPREKING vanaf heden bij de porti van het Groothandelsgebouw, ingang Stations] Tel. 125180-119515 (toestel 194) ROTTERDAM G roothande Isgebouw Telefoon 125180 Entree f. 2.50 luxe verzorgd koffie- of theecomplet Inbegrepep. MIDDELHARNIS Houtvoorlichtingsavond. Ter verbete ring vermelden we dat de Houtvoorlich tingsavond (lezing met lichtbeelden en filmvertoning) Donderdag 12 september a.s. wordt gehouden in de grote zaal van Hotel Meijer. Opening zaal 7.30 uur Afscheid mej. L. Blok. Met ingang van 1 sept. 1957 ig wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, aan mej. L. Blok eervol ontslag verleend als handwerkonderwijzeres aan de beide openbare scholen. Mej. Blok heeft in een periode van meer dan 40 jaar haar beste krachten ten behoeve van het onderwijs gegeven. Op donderdag 12 sept. a.s. om 16 uur zal in een in de raadszaal vanhet ge meentehuis te houden vergadering offi cieel afscheid van mej. Blok genomen worden. DIRKSLAND Beroepen. Ds van Gilst heeft een be roep ontvangen van Moercapelle en Gies sendam, zodat hij thans drie beroepen heeft. S B. Z. Door het bestuur van de vereniging „Steun bij ziekenhuisverple- ging" is tegen maandag 16 sept. a.s. des avonds 7.30 uur in het Groene Kruisge- bouw aan de Oranjelaan een algemene ledenvergadering belegd. Burgerl. stand. Geboren: Arendje Kaatje Maatje d. v. J. van Wageningen en M. Koning. Overleden: Cornelia Beijer 49 jaar vrouw van C. Gebraad. Dr Jossurun wit Birksland naar Pa ramaribo. Met het m.s. Mentor vertrokken dr. Jessurun, internist van het ziekenhuis en echgenote uit Amst«rdam naar Pa ramaribo in Suriname. De ouders van dr Jessurun vieren daar op 26 septem ber a.s. hun 50 jarig huwelijksfeest en sinds 21 jaren heeft de doctor zijn ouders niet gezien. De zeereis zal 16 da gen duren. Dhr. en mevrou*w Jessurun blijven .ongeveer 10 weken in Parama ribo. MELISSANT Kerknieuws. Woensdagavond 6 uur zal voor de Geref. Gemeente in Ndl. voorgaan dr. Steenblok van Gouda. STELLENDAM Collecte opbrengst. De collecte voor het Koningin Wilhelmipafonds t.b.v. de Kankerbestrijding bracht dit jaar het mooie bedrag op van 4.29,59. GOEDEREEDE Inlichtingen woningbonw. Op woens dag 11 september a.s. des avonds 7.30 uur zullen er op het gemeentehuis in lichtingen worden verstrekt over de ko mende woningbouw en over de mogelijk heden van de bouw van een eigen wo ning. Woningzoekenden en andere geïnte resseerden worden uitgenodigd deze ver gadering te bezoeken. OUDiDIORP Dhr. J. Noorlander overleden. Te Barneveld is overleden dhr. J. Noorlander, oud-hoofd van de Prinses Julianaschool aldaar, lazen we in het Gereformeerd Weekblad. Hij was een be kende figuur in deze gemeente en als hoofdonderwijzer werd hij zeer gewaar deerd. Hij was o.a. ook voordat hij te Barneveld kwam, hoofd der school te Ouddorp. Ook in het kerkelijk leven te Barneveld nam hij een vooraanstaande plaats in. OUDE TONGE O.KJK.'s wandelmars slaagde uitste kend. Wanneer O.K.K. iets op touw zet dan weten we van tevoren dat de orga nisatie goed is, zei burg. van der Harst in zijn toespraak tot de meer dan drie honderd deelnemers aan de eerste wan deltocht die deze Oude Tongse gymnas tiekvereniging zaterdagmiddag organi seerde. Naast een goede organisatie, had O.K.K. ook niet te klagen over de ani mo van de deelnemers, er waren tien groepen en bij elkaar waren er 324 tip pelaars naar het Kaaiplein gekomen die daar op een of twee uitvallers na, vol daan en een tikkeltje bevochtigd door een kleine regenbui weer zich kwamen afmelden, na 5, 10, 15 of 25 km onder de zolen te hebben weggemarcheerd. Behoudens dit regenbuitje hield het weer zich prima zodat er zeer veel be langstelling voor de start was. De Oude Tongse Kaai is na de uitbreiding uitstekend geschikt voor een dergelijk evenement en er was dan ook voldoende ruimte om alle deelnemers zich te doen scharen achter de muziekvereniging „Vooruit"'. Voorz. D. van Es gaf de deelnemers vooraf nog de nodige instrukties mee vanaf de stoep van café van der Vliet waar het startbureau was gevestigd en dankte tevens alle medewerkers voor hun werk en de grote bereidwilligheid waarmee een en ander was uitgevoerd. Burg. van der Harst prees de organi serende vereniging voor het initiatief en sprak er zijn vreugde over uit dat daar voor in Oude Tonge zoveel liefhebberij voor bleek te bestaan. Hij hoopte dat de deelnemers deze mars met veel genoegen zouden uitlopen en wenste hen veel succes toe. Alle, de vier tochten bleken goed be zet te zijn. De 5 km liep door een deel van de polder het Oude land, de 10 km rond de Heerenpolder, terwijl de 15 km langs de watertoren en de nieuwe Blok- seweg voerde. De deelnemers aan de 25 km mars liepen door de buurtschap Langstraat, Achthuizen, via Den Bom mel naar Stad aai^ 't Haringvliet en via de boerderij „Dabbe" naar Oude Tonge terug. Alle groepen hadden veel bekijks en een en ander bracht weer een grote le vendigheid in Oude Tonge. Aan elke deelnemer die de tocht vol bracht werd een herinneringsmedaille uitgereikt waarop het raadhuis van Oude Tonge staat afgebeeld. Voor de groepen waren er bovendien extra prij zen in de vorm van bekers enz. Deze groepen werden op diverse punten be oordeeld door een jury bestaandeuit de heren P. van de Tonnekreek'uit Nieuwe Tonge, W. E. de Vin en C. A. Wisse. De eerste prijs in de 10 km werd be haald door de groep van mej. van Wely uit Dirksland, met 17% punt. In de 15 km werd 6^ eerste prijs behaald door een O.K.K.-groep met 'ISi/s punt en de 2e prijs door W.I.K. uit Ouddorp met 14'7/s punt. Ook in de 25 km behaalde O.K.K. een Ie prijs met 182/3 punt en de 2e prijs ging naar de R.K. Gidsen- groep met 17V8 punt. NIEUWE TONGE Collecten. De collecte gehouden voor de kankerbestrijding heeft opgebracht de som van 237.49. Collecte. Dezer dagen zal een collec te worden gehouden voor de T.B.C-be- strijding STAD AAN 'T HARINGVLIET KoelceUen. Dsiar er in het koelhuis van de Coöp. koelhuisvereniging 20 cel len klaar zijn kregen enkele landbou wers al de gelegenheid om er hun pro- dukten in te doen. Geref. Vrouwenvereniging. A.s. don derdagavond aanvang half acht zal de Geref. Vrouwenvereniging weer in ver gadering bijeen komen. 0OLTGEN3PLAAT Bouw nieuwe woningen' begonnen. De aannemers G. v. d. Welle te Den Bommel en Roos te Stad aan 't Haring vliet zijn begonnen met de bouw van 23 woningen en 2 winkels voor rekening van de woningbouwvereniging. Het complex zal verrijzen in de Nieuw bouw tussen de wandellaan en de reeds bestaande huizen. De materialen worden per schip en vrachtwagen aangevoerd. Na deze bouw zullen nog li2 wonin gen te Achthuizen en Langstraat wor den geplaatst door dezelfde aannemers. Inzake het nieuwe schip voor de veer dienst Hellevoetsluis-Middelharnis, de „Haringvliet" vernemen wij dat zeer waarschijnlijk nog deze week wij ver namen van donderdag a.s. dit schip naar Middelhamis zal worden gebracht Op donderdag aanstaande vergade ren leden van G. S. en van de Plan- commissie Flakkee en het zou in het voornemen liggen dat deze heren dan met het afgebouwde schip kennis kun nen maken. Het schip zal vanaf het IJ door het Noordzeekanaal en over zee naar Hel levoetsluis en Middelharnis worden ge varen. In de komende dagen zullen er proef- vaarten mede op het Haringvliet worde^ gemaakt, waarbij de kapiteins en andere bemanningsleden van de R.T.M.-boten er eveneens kennis mee kunnen maken er zullen moeten leren om er mee om te gaan. Voor deze mensen zal het wel een totaal nieuwe ervaring worden om dit grote en vooral brede schip (16 m) de havens van Hellevoetsluis en Middel harnis binnen te loodsen. Vooral de ha ven van Middelharnis is door de sterke stroom in het Haringvlet (tot 7 km. p. uur) heel moeilijk binnen te lopen, mede omdat de ingang van deze haven vrij nauw is. .„De Haringvliet" zal in de havenmonding nauwelijks tien meter water ter weerszijden over houden en bij laag water nog minder. De brug van het schip is geheel achter op het dek en heel hoog geplaatst hetwelk de ka piteins een heel andere kijk op schip en water zal geven dan zij met de thans varende schepen gewend zijn. Enkele dagen geleden werd met het schip een proefvaart gemaakt op het Usselmeer, waarbij een mankement aan de stuurinrichting optrad. Dat is inmiddels hersteld, waarna vrijdag j.l. weer en toen met goed resultaat is proefgevaren. Wanneer het schip in de veerdienst in gebruik zal worden genomen is nog niet bekend. ST. ANNALAND Aardappelveiling van vrijdag 6 sept. St. Annaland 6 sept. 1957 eigenhei mers gew. 15.------18.03; bintjes gew. 11.04—12.35; bintjes bonken 17.56-17.77 bintjes drielingen 5.Alles per 100 kg Aanvoer 57 ton. Scherpenisse gel. eigenheimers gew. I 16.tot 16.20; gele eigenheimers gew. II 12.koopmans blauwe gew. 13.2413.40. Alles per 100 kg. Aanvoer 17 ton. Verkiezing notabel. Daar burgemees ter J. van den Bos alhier in de plaats gekozen is van kerkvoogd Bruijnzeel, is er een vacature ontstaan in het college van notabelen. lOm in deze vacature te voorzien, worden de stemgerechtigde lidmaten opgeroepen hun stem in deze te doen horen en wel op vrijdag 20 sept. a.s. des avonds van 6 tot 8.30 uur. Verkoping zendingslurans. Nu de va kanties weer zo ongeveer achter de rug zijn, maken de leden van de Ned. Herv. dameszendingskrans „Indonesië" zich weer gereed voor het winterwérk. Daaronder valt ook de verkoping die jaarlijks wordt gehouden voor de zen ding. Er wordt dan ook een beroep ge daan op de bevolking van hier om iets te willen maken of op een andere ma nier iets te geven voor bovengenoemde verkoping. Gegadigden kunnen een en ander afgeven aan de Hervormde pasto rie. Geslaagd. Dhr. Adr. J. Heijboer Jzn.- alhier thans woonachtig te Apeldoorn slaagde te Zundert voor marechaussee 1ste klasse. (Vervolg pag. 4)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1