Rotterdamse Droogdok Mij.
Iaat eigen boot varen
Teehni^ehe prorfi'aart
bon tmodesho w
Nieuws uit Zeeland
Vervoer van werknemers komt geheel
in eigen nand
U
d(
*lfef^^iffk
Plaatselijk Nieuws
De nieuwe en grote
veerboot „Haring
vliet" op komst
30e Jaargang
Dinsdag 10 september 1957
No. 2628
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEI"
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
99'
Feest
voor
Sommelsdijkse jeuad
Centrale Teilfng
Middelharnis
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHAENIS
Bedactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167880
ABONNEMENTSPKIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bi} contract speciaal tarlat
Na het mislukken van de onderhan
dat zij kapitaal behoefde te investeren
alleen tweïemaal daags de werknemers
de R.D.M, besloten een eigen boot in te
aangekocht van plm. 30 .meter lengte
mee 400 personen kunnen vervoerd. De
omgebouwd en zo' ingericht dat alle
behoeft te staan, zal waarschijnlijk in
de vaart komen.
De directie van de R.D.M, zal met
'deze boot het vervoer van haar werk
nemers geheel in eigen hand krijgen.
Voor de bijna 300 mensen die er werken
betekent dit een groot gerief; zij zullen
u geen enkel oponthoud hebben. In de
haven van Middelharnis, vlak voor de
sluis krijgt de boot een aanlegplaats
ióp het haven terrein dat van de ge-
aeente Middelhamig is, kunnen de bus
sen vlak voor de boot rijden. Men zal
op dit laag gelegen terrein een trap
met bordes bouwen, om bij hoog water
delingen met de R.T.M, om deze zonder
een grote auto-boot te geven, waarmee
moesten vervoerd, heeft de directie van
leggen. Men heeft daartoe een schip
en een breedte van 6 a 7 meter, waar-
ze boot, die nog geheel moet worden
passagiers kunnen zitten en er niet een
december van dit jaar gereed zijn en in
geen m.oeilijlcheden met het lossen en
laden te hebben.
Te Hellevoetsluis wordt in de Ooster-
haven' eveneens een aanlegsteiger ge
maakt; de bussen kunnen ook daar tot
vlak Yoor de los- en laadplaats rijden,
waardoor weinig of geen oponthoud zal
plaats vinden.
De boot krijgt een motorvemaogen
van niet bunder dan 500 'p.k. De ver-
trcfkken van ide passagiers zullen in
de winter worden .verwarmd met hete
lucht. Er komt voor alle werlmemers
een zitplaats, banken aan vaste tafelSj
en zal op de he«n len teugreis gelegen
heid zijn iom koffie te gebruiken:
Deze boot van de Droogdok wordt uit
gerust met de modernste navigatiemidde
len; bovendien zal er voor goed en de
gelijk reddingsmateriaal worden ge
zorgd. De boot zelf is de steven zwaar
versterkt, waardoor ook met ijsgang
kan worden gevaren.
Waar de ombouwing van deze passa-
giersboot enige maanden tijd zal vergen
is de mogelijkheid niet uitgesloten dat
tot zolang een oplossing wordt gezocht
door een gehuurde boot in te leggen.
Door het in de vaart brengen van een
eigen grote en geriefèlijke boot van de
B.D.M, wordt het personenvervoer dat
vooral des morgens half zeven en des
avonds 6 uur zoveel ruimte neemt op de
veerboten van de R.T.M., flink ontlast
Thomsens Havenbedrijf te Rotterdam
doet dit ook ,reeds, wij kunnen het niet
anders dan toejuichen. En voor de men
sen zelf en voor de dagelijkse passagiers
op de veerboten, wordt het een uitkomst
99
Als het laatstgebouwde schip van een serie van drie zusterschepen „F. G.
THUUN" en ,JOHANNES FRANS" houdt de 26.500 ton ertsolietanker „Ja
cob Verolme" bestemd voor de Ned. Erts Tanker Maatschappij N.V. te
's-Gravenhage op de Noordzee zijn technisch proef tocht op heden dinsdag 10
en woensdag 11 september 1957. De officiële overdracht zal plaats vinden
op woensdag 18 september a.s. aan de afbouwkade van Scheepslnstallatiebe-
.drijf „Nederland" N.V. het moederbedrijf van de Verolme yerenigde Scheeps
werven. Uit waardering en eerbied heeft de bouwer dhr. C. Verolme die
zich in 1946 nog moest vestigen als zelfstandig ondernemer, nu een vijftal
bedrijven bezit en op Rozenburg de grootste scheepswerf van Europa aan
het (bouwen is, alwaar de zgn. mammoettankers gebouwd en gerepareerd kunnen
\tforden, het schip genoemd naar zijn overleden vader, die destijds werkzaam
was in Nieuwe Tonge als landbouwer- koopman.
De doopplechtigheid werd verricht
'door zijn echtgenote mevrouw A. C.
Verolme-Weegink. De ertstanker is op
11 mei j.l. op de zgn. „Oude werf" van
Jan Smit Czn, N.V. te Alblasserdam op
unieke wijze tewatergelaten.
De bijna 200 meter lange reus moest
te water lopen in De Noord een vaar
water dat ongeveer 240 meter breed is.
Voor de uitloop was dus maar 40 m
beschikbaar. De opzienbarende methode
was eerst getest in het Scheepsbouw
kundig Proefstation te 'Wageningen,
Remschotten werden aan weerszijden
van het achterschip aangebracht (deze
moesten de snelheid van het schip ver
tragen) en armdikke kabels, vastge
maakt aan op de bodem van de rivier
liggende ankers van zeven ton, ver
zwaard met kettingen-van vijf ton, de
den het schip op het kritieke moment
zwenken.
Deze spektaculaire stapelloop werd
bijgewoond door zesduizend toeschou
wers en vereeuwigd door televisie, radio
en film.
De „Jacob Verolme" verscheen weer
in het nieuws toen er tijdens de afbouw
brand uitbrak in het achterschip.
De afmetingen zijn. lengte over alles
'!1J93.20 m; lengte tussen de loodlijnen
180.50 m; breedte 25.30 m; holte tot bo-
vendek 14.10 m; diepgang 9.87 m.
Tecimische gegevens
Voor de vloeibare lading, olie of ben
zine, zijn zowel aan stuurboord als aan
bakboord 12 zijtanks aangebracht met
een totale kapaciteit van 990.700 cbf.,
terwijl voor de ertslading wee ruimen
tussen de zijtanks het achter-cofferdam-
en voor-cofferdamschot zijn ingebouwd.
De ertsruimen waarvan de totale kapa
citeit 442.900 cub. ft. bedraagt, worden
afgesloten door 11 mechanisch bewogen
luiken.
Lieren en laadgerei
Voor het verhalen van het schip zijn
'twee stoomverhaallieren op de bak ge
plaatst en twee op het kampanjedek. In
het achterschip bevinden zich achter de
ladingtanks, de hoofdpompkamer en de
machinekamer. Voor de tanks liggen de
voorpompkamer en twee dieptanks voor
brandstofolie. In de bak zijn verder nog
diverse bergplaatsen ondergebracht.
Onder het bovendek loopt aan SB- en
aan BB-zijde boven in het ertsruim een
gangway. Deze gangway verbindt de
verblijven op het bovendek achter, met
de bak. Beide zijn ingericht als pijpen-
tunnel.
Het ladingtankgedeelte inclusief olie
bunkers in de machinekamer zijn uit
gevoerd volgens het langsspantensy-
steem. Uit sterkte oogpunt en evens als
gewichtsbesparing, heeft men alle langs
en dwarsschotten als golfsohotten met
stringers zonder stijlen uitgevoerd. Het
voor- en achterschip is echter volgens
het dwarsspantensysteem opgebouwd.
Het schip is geheel elektrisch gelast,
uitgezonderd het stringerhoekstaal en
de onder- en bovenwand van de kim-
gang.
Het laadgerei bestaat uit 2 x 10 tons
dbomen aan de achterkant van het
dek en 4 X 5 tons slangendavits ach
ter het middendekhuis. Achterop het
sloependek wordt een 2 tons laadboom
aangebracht voor het laden van provi
and. Deze laadboom kan ook op de
schoorsteen gemonteerd worden voor
het uitlichten of inbrengen van de ma
chinedelen.
Het roer dat van het semi- blance
type is, wordt door een 4 rams elek
trisch hydraulische stuurmachine van
Hastie in werking gesteld.
Op het achterschip ter hoogte van
het kampanjedek wordt de aluminium
staatsietrap bevestigd, terwijl 2 dekken
hoger 4 aluminium reddingsboten met
plaats voor 31 personen per boot, opge
hangen worden. Een^ van deze boten is
van een motor voorzien.
Alle hutten,op twee na één-persoons
hutten treft men op het achterschip aan
uitgezonderd de huttj voor de marconist
de loodsen en de zeehut voor de kapi
tein, welke midscheeps geplaatst zijn.
De bemanning heeft z'ri hutten, op
het hoofddek achter, terwijl de Ie stuur
man, 2e werktuigkundige, twee 5e
werktuigkundigen 2 leerlingen en on
derofficieren op het kampanjedek hui
zen. Voor de eigenaar-kaptein, de hoofd
werktuigkundige en de overige officie
ren zijn op het promenadedek verblij
ven geprojekteerd. Al deze verblijven
zijn voorzien van een badkamer. Naast
deze verblijven bevinden zich op het
kampanjedek nog de messrooms, pan
tries en het kombuis en op het prome
nadedek de salon voor de eigenaar-
kaptein, de rooksalon voor de officie
ren en het hospitaal.
Alle buitendekken worden ter plaat
se van de verblijven van, een 25 mm
dekbedekking voorzien, terwijl aan de
onderzijde van dit dek asbestisolatie
wordt aangebracht. Als vloerbedekking
worden latex vloeren gelegd, waarop
dan ter verfraaiing „Colovinyl" tegels
aangebracht zullen worden. Verder
worden alle hutten van mechanische
ventilatie (air-conditioning) voorzien
en op een centraal antennenet aange
sloten.
Moderne navigatiemiddelen
Dit schip wordt tevens uitgerust met
de modernste navigatiemiddelen zoals
radar, richtingzoeker, gyrokompas met
automatische stuurinrichting, echolood
projectorkompas ontvang- en zendin
stallatie en een elektrisch log. De elek
trische installatie wordt uitgevoerd door
de firma A. de Hoop N.V. te Rotterdam
De voortstuwingsinstallatie, die geleverd
en gemonteerd zal worden door Scheeps
installatiebedrijf „Nederland" N.V. te
IJsselmonde, heeft als hoofdwerktuig
een Stork-turbine systeeni Pametrada.
Deze turbine bestaat uit een ÉtD- en
een LD-turbine met ingebouwde achter
uit turbine en een dubbele tandwiel-
ovenbrenging. Het normale vermogen
bedraagt: 13.750 apk bij 1!12 omw./min,
van de schroefas, en maximaal 15100
apk bij 115 omw./min. van de schroefas.
De stoomdruk aan de turbine bedraagt
43 kg/cm2 bij een overhittingstempera-
tuur van 465 °C. Onder de DD-turbine is
de hoofdkondensor geplaatst. Vacuum
in de hoofdkondensor bedraagt 28,5"
kwikkolom. Voor het manoeuvreren
worden speciale manoeuvreerafsluiters
fabrikaat: Cockburn, aangebracht, wel
ke worden samengetoouwd in een cen
traal manoeuvreerbord waarbij de werk
tuigkundige een overzicht heeft van de
installatie. De benodigde stoom wordt
geproduceerd door twee st. Babcock
Wiicox-ketels. Normale stoomproduktie
per ketel30.000 kg/uur. De ketels zijn
verder voorzien van: rookgassen en
stoomluchtverhitters. Voorts is bij elke
ketel een afzonderlijke desuperheater
aangebracht met een maximum kapaci
teit van 14 t.h. met een uitlaattempera-
tuur van 270° C. Voor de geforceerde
trek zijn 2 fans beschikbaar, elk met een
kapaciteit van 40.000 mVh.
Voor brandbeveiliging wordt in de stuur-
machinekamer een noodbrandbluspomp
geplaatst welke wordt aangedreven
door een handstartbare dieselmotor,
deze pomp wordt tevens gebruikt voor
watertoevoerpomp aan een schuimblus-
installatie voor beveiliging van de ma
chine installatie. Het gehele schip en
voortstuwingsinstallatie worden ge
bouwd volgens de voorschriften van de
Nederlandse Scheepvaart Inspectie,
Stoomwezen en hoogste klasse van
Lloyd's Register of Shipping.
Aan 't Aalsmeerse bloe
mencorso hebben zater
dag j.l. prachtig versier
de praalwagens deelge
nomen. Deze praalwagen
met als titel:
„Het huisje van Hans en
Grietje" kreeg de me
daille van H.M. de Ko
ningin.
'Ter gelegenheid van de feestelijke
opening van de fabrieksuitbreiding van
de fa. van Hessen Zn. N.V. wordt'ook
de Sommelsdijks,e jeugd ingeschakeld.
Alle kinderen, van kleuters af tot en
paet 14 jaar worden uitgenodigd deel te
nemen aan een verkleedpartij en een
optocht vanaf de speeltuin naar de fa
briek aan de Dorpsweg.
Er zijn mooie prijzen beschikbaar ge
steld voor de mooiste costuums en ook
voor gecostumeerde groepen. De kinde
ren moeten daartoe woensdagmiddag
om 4 uur in de speeltuin aanwezig zijn.
Alle jongens en meisjes uit Sommels-
dijk worden verzocht in deze optocht
mee te lopen (ook die niet gecostu-
meerd zijn); aan de fabriek ontvangen
ze dan allen een tractatie. De optocht
word geleid door het speeltuinbestuur.
Veiling van dinsdag 10 sept. 1957.
Uien grof 10.52; iriiddel 12.------12.58;
drielingen 25.01; picklers 25.08.
Aanvoer 70.000 kg.
zaterdagavond 14 SEPT. a.s. aanv. 2().15 uur
De shows worden gehouden In de
BEATRIX-ZAAL
van CAFE-RESTAURANT ENGELS
Groothandelsgebouw - Rotterdam
BONTHANDEL
PLAATSBESPREKING vanaf heden bij de porti
van het Groothandelsgebouw, ingang Stations]
Tel. 125180-119515 (toestel 194)
ROTTERDAM
G roothande Isgebouw
Telefoon 125180
Entree f. 2.50 luxe verzorgd koffie- of theecomplet Inbegrepep.
MIDDELHARNIS
Houtvoorlichtingsavond. Ter verbete
ring vermelden we dat de Houtvoorlich
tingsavond (lezing met lichtbeelden en
filmvertoning) Donderdag 12 september
a.s. wordt gehouden in de grote zaal
van Hotel Meijer. Opening zaal 7.30 uur
Afscheid mej. L. Blok. Met ingang
van 1 sept. 1957 ig wegens het bereiken
van de pensioengerechtigde leeftijd, aan
mej. L. Blok eervol ontslag verleend als
handwerkonderwijzeres aan de beide
openbare scholen.
Mej. Blok heeft in een periode van
meer dan 40 jaar haar beste krachten
ten behoeve van het onderwijs gegeven.
Op donderdag 12 sept. a.s. om 16 uur
zal in een in de raadszaal vanhet ge
meentehuis te houden vergadering offi
cieel afscheid van mej. Blok genomen
worden.
DIRKSLAND
Beroepen. Ds van Gilst heeft een be
roep ontvangen van Moercapelle en Gies
sendam, zodat hij thans drie beroepen
heeft.
S B. Z. Door het bestuur van de
vereniging „Steun bij ziekenhuisverple-
ging" is tegen maandag 16 sept. a.s. des
avonds 7.30 uur in het Groene Kruisge-
bouw aan de Oranjelaan een algemene
ledenvergadering belegd.
Burgerl. stand. Geboren: Arendje
Kaatje Maatje d. v. J. van Wageningen
en M. Koning.
Overleden: Cornelia Beijer 49 jaar
vrouw van C. Gebraad.
Dr Jossurun wit Birksland naar Pa
ramaribo.
Met het m.s. Mentor vertrokken dr.
Jessurun, internist van het ziekenhuis
en echgenote uit Amst«rdam naar Pa
ramaribo in Suriname. De ouders van
dr Jessurun vieren daar op 26 septem
ber a.s. hun 50 jarig huwelijksfeest en
sinds 21 jaren heeft de doctor zijn
ouders niet gezien. De zeereis zal 16 da
gen duren. Dhr. en mevrou*w Jessurun
blijven .ongeveer 10 weken in Parama
ribo.
MELISSANT
Kerknieuws. Woensdagavond 6 uur
zal voor de Geref. Gemeente in Ndl.
voorgaan dr. Steenblok van Gouda.
STELLENDAM
Collecte opbrengst. De collecte voor
het Koningin Wilhelmipafonds t.b.v. de
Kankerbestrijding bracht dit jaar het
mooie bedrag op van 4.29,59.
GOEDEREEDE
Inlichtingen woningbonw. Op woens
dag 11 september a.s. des avonds 7.30
uur zullen er op het gemeentehuis in
lichtingen worden verstrekt over de ko
mende woningbouw en over de mogelijk
heden van de bouw van een eigen wo
ning.
Woningzoekenden en andere geïnte
resseerden worden uitgenodigd deze ver
gadering te bezoeken.
OUDiDIORP
Dhr. J. Noorlander overleden.
Te Barneveld is overleden dhr. J.
Noorlander, oud-hoofd van de Prinses
Julianaschool aldaar, lazen we in het
Gereformeerd Weekblad. Hij was een be
kende figuur in deze gemeente en als
hoofdonderwijzer werd hij zeer gewaar
deerd. Hij was o.a. ook voordat hij te
Barneveld kwam, hoofd der school te
Ouddorp. Ook in het kerkelijk leven te
Barneveld nam hij een vooraanstaande
plaats in.
OUDE TONGE
O.KJK.'s wandelmars slaagde uitste
kend. Wanneer O.K.K. iets op touw zet
dan weten we van tevoren dat de orga
nisatie goed is, zei burg. van der Harst
in zijn toespraak tot de meer dan drie
honderd deelnemers aan de eerste wan
deltocht die deze Oude Tongse gymnas
tiekvereniging zaterdagmiddag organi
seerde. Naast een goede organisatie, had
O.K.K. ook niet te klagen over de ani
mo van de deelnemers, er waren tien
groepen en bij elkaar waren er 324 tip
pelaars naar het Kaaiplein gekomen die
daar op een of twee uitvallers na, vol
daan en een tikkeltje bevochtigd door
een kleine regenbui weer zich kwamen
afmelden, na 5, 10, 15 of 25 km onder
de zolen te hebben weggemarcheerd.
Behoudens dit regenbuitje hield het
weer zich prima zodat er zeer veel be
langstelling voor de start was. De
Oude Tongse Kaai is na de uitbreiding
uitstekend geschikt voor een dergelijk
evenement en er was dan ook voldoende
ruimte om alle deelnemers zich te doen
scharen achter de muziekvereniging
„Vooruit"'.
Voorz. D. van Es gaf de deelnemers
vooraf nog de nodige instrukties mee
vanaf de stoep van café van der Vliet
waar het startbureau was gevestigd en
dankte tevens alle medewerkers voor
hun werk en de grote bereidwilligheid
waarmee een en ander was uitgevoerd.
Burg. van der Harst prees de organi
serende vereniging voor het initiatief en
sprak er zijn vreugde over uit dat daar
voor in Oude Tonge zoveel liefhebberij
voor bleek te bestaan.
Hij hoopte dat de deelnemers deze
mars met veel genoegen zouden uitlopen
en wenste hen veel succes toe.
Alle, de vier tochten bleken goed be
zet te zijn. De 5 km liep door een deel
van de polder het Oude land, de 10 km
rond de Heerenpolder, terwijl de 15 km
langs de watertoren en de nieuwe Blok-
seweg voerde. De deelnemers aan de 25
km mars liepen door de buurtschap
Langstraat, Achthuizen, via Den Bom
mel naar Stad aai^ 't Haringvliet en via
de boerderij „Dabbe" naar Oude Tonge
terug.
Alle groepen hadden veel bekijks en
een en ander bracht weer een grote le
vendigheid in Oude Tonge.
Aan elke deelnemer die de tocht vol
bracht werd een herinneringsmedaille
uitgereikt waarop het raadhuis van
Oude Tonge staat afgebeeld. Voor de
groepen waren er bovendien extra prij
zen in de vorm van bekers enz. Deze
groepen werden op diverse punten be
oordeeld door een jury bestaandeuit
de heren P. van de Tonnekreek'uit
Nieuwe Tonge, W. E. de Vin en C. A.
Wisse.
De eerste prijs in de 10 km werd be
haald door de groep van mej. van Wely
uit Dirksland, met 17% punt. In de 15
km werd 6^ eerste prijs behaald door
een O.K.K.-groep met 'ISi/s punt en de
2e prijs door W.I.K. uit Ouddorp met
14'7/s punt. Ook in de 25 km behaalde
O.K.K. een Ie prijs met 182/3 punt en
de 2e prijs ging naar de R.K. Gidsen-
groep met 17V8 punt.
NIEUWE TONGE
Collecten. De collecte gehouden voor
de kankerbestrijding heeft opgebracht
de som van 237.49.
Collecte. Dezer dagen zal een collec
te worden gehouden voor de T.B.C-be-
strijding
STAD AAN 'T HARINGVLIET
KoelceUen. Dsiar er in het koelhuis
van de Coöp. koelhuisvereniging 20 cel
len klaar zijn kregen enkele landbou
wers al de gelegenheid om er hun pro-
dukten in te doen.
Geref. Vrouwenvereniging. A.s. don
derdagavond aanvang half acht zal de
Geref. Vrouwenvereniging weer in ver
gadering bijeen komen.
0OLTGEN3PLAAT
Bouw nieuwe woningen' begonnen.
De aannemers G. v. d. Welle te Den
Bommel en Roos te Stad aan 't Haring
vliet zijn begonnen met de bouw van 23
woningen en 2 winkels voor rekening
van de woningbouwvereniging.
Het complex zal verrijzen in de Nieuw
bouw tussen de wandellaan en de reeds
bestaande huizen. De materialen worden
per schip en vrachtwagen aangevoerd.
Na deze bouw zullen nog li2 wonin
gen te Achthuizen en Langstraat wor
den geplaatst door dezelfde aannemers.
Inzake het nieuwe schip voor de veer
dienst Hellevoetsluis-Middelharnis, de
„Haringvliet" vernemen wij dat zeer
waarschijnlijk nog deze week wij ver
namen van donderdag a.s. dit schip
naar Middelhamis zal worden gebracht
Op donderdag aanstaande vergade
ren leden van G. S. en van de Plan-
commissie Flakkee en het zou in het
voornemen liggen dat deze heren dan
met het afgebouwde schip kennis kun
nen maken.
Het schip zal vanaf het IJ door het
Noordzeekanaal en over zee naar Hel
levoetsluis en Middelharnis worden ge
varen.
In de komende dagen zullen er proef-
vaarten mede op het Haringvliet worde^
gemaakt, waarbij de kapiteins en andere
bemanningsleden van de R.T.M.-boten
er eveneens kennis mee kunnen maken
er zullen moeten leren om er mee om te
gaan. Voor deze mensen zal het wel
een totaal nieuwe ervaring worden om
dit grote en vooral brede schip (16 m)
de havens van Hellevoetsluis en Middel
harnis binnen te loodsen. Vooral de ha
ven van Middelharnis is door de sterke
stroom in het Haringvlet (tot 7 km. p.
uur) heel moeilijk binnen te lopen,
mede omdat de ingang van deze haven
vrij nauw is. .„De Haringvliet" zal in
de havenmonding nauwelijks tien meter
water ter weerszijden over houden en
bij laag water nog minder. De brug van
het schip is geheel achter op het dek
en heel hoog geplaatst hetwelk de ka
piteins een heel andere kijk op schip en
water zal geven dan zij met de thans
varende schepen gewend zijn.
Enkele dagen geleden werd met het
schip een proefvaart gemaakt op het
Usselmeer, waarbij een mankement
aan de stuurinrichting optrad. Dat is
inmiddels hersteld, waarna vrijdag j.l.
weer en toen met goed resultaat is
proefgevaren.
Wanneer het schip in de veerdienst
in gebruik zal worden genomen is nog
niet bekend.
ST. ANNALAND
Aardappelveiling van vrijdag 6 sept.
St. Annaland 6 sept. 1957 eigenhei
mers gew. 15.------18.03; bintjes gew.
11.04—12.35; bintjes bonken 17.56-17.77
bintjes drielingen 5.Alles per 100 kg
Aanvoer 57 ton.
Scherpenisse gel. eigenheimers gew. I
16.tot 16.20; gele eigenheimers gew.
II 12.koopmans blauwe gew.
13.2413.40. Alles per 100 kg. Aanvoer
17 ton.
Verkiezing notabel. Daar burgemees
ter J. van den Bos alhier in de plaats
gekozen is van kerkvoogd Bruijnzeel, is
er een vacature ontstaan in het college
van notabelen. lOm in deze vacature te
voorzien, worden de stemgerechtigde
lidmaten opgeroepen hun stem in deze te
doen horen en wel op vrijdag 20 sept.
a.s. des avonds van 6 tot 8.30 uur.
Verkoping zendingslurans. Nu de va
kanties weer zo ongeveer achter de rug
zijn, maken de leden van de Ned. Herv.
dameszendingskrans „Indonesië" zich
weer gereed voor het winterwérk.
Daaronder valt ook de verkoping die
jaarlijks wordt gehouden voor de zen
ding. Er wordt dan ook een beroep ge
daan op de bevolking van hier om iets
te willen maken of op een andere ma
nier iets te geven voor bovengenoemde
verkoping. Gegadigden kunnen een en
ander afgeven aan de Hervormde pasto
rie.
Geslaagd. Dhr. Adr. J. Heijboer Jzn.-
alhier thans woonachtig te Apeldoorn
slaagde te Zundert voor marechaussee
1ste klasse.
(Vervolg pag. 4)