Zwijgen.... Kranige redding op het Krammer en betalen! Tarieven op veer Middelharnis - Hellevoetslui s zijn niet te hoog zegt de minister Buitenland Rechthoekig herkenningsteken voor bromfietsers Nieuwe openbare ULO wordt 5 sepi. geopend 30e Jaargang Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Eênmanshekhroei- vliegiuigen MEDITATIE Mussen en Zwaluwen R.T.M, zou niet in gebrei<e gebleven zijn Illlllllllllll Watersportliefhebber was midden in de nacht in nood Redding met groot materiaal PORT SHERRY CHAMPAGNE DE ST. MARCEAUX en Co. ANTONIO AGUILAR KWALITEITSWiJNEN N.V. WED. C. KOLFF Zn. MIDDELHARNIS Christelijke School voor praktische vorming (V.G.L.O.) Vrijdag 30 augustus 1957 No. 2625 PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHASNIS Bedactie en AdvertentieB uitsluitend Telefoom K 1870—2628 Na 8 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. BQ coatract speciaal tarief. Dit schijnt steeds meer en meer het devies te worden van het rooms-rode— regiem, dat met behulp van de 2 Anti- revolutionnairen en 1 Chr. Historische minister, het bewind voert over ons Ne derlandse volk, dat in pijlsnelle vaart de richting van devaluatie en armoede wordt uitgestuurd. Zwijgen... en betalen schijnt steeds meer van toepassing te worden, speci aal voor ons Flakkeese volk. Het Staat kundig Geref. Tweede Kamer lid ir. C. W. van Dis had enige tijd geleden aan de minister van Waterstaat de heer Al- gera (A.R.) vragen gesteld over de kwestie van de geweigerde veerboot, welke de R.D.M, aan de R.T.M, had aan geboden, over het gammele materiaal', waar mede thans de vaarten worden onderhouden en de schandalig hoge ta rieven voor het auto vervoer. Het ant woord van de Minister is thans gekomen op deze vragen en dit antwoord had voor de S5000 inwoners van Flakkee nooit teleurstellender kunnen zijn. De minister schijnt zeer tevreden te zijn over de R.T.M. Deze is dan ook nooit in gebreke geweest en er is geen enkele grond, waarom tegen haar op getreden zou moeten worden. Dr van Zuylen heeft dus thans het fiat van de regeriing op zijn beleid gekregen en de Flakkeeënaars kunnen in de kou blij ven staan. Letterlijk en figuurlijk. Ach ja, waarom zou je je druk maken oin zo'n achterlijk eilandje met een land- bouw-opbrengst, gelijk aan die van de hele provincie Utrecht! Zo'n eilandje, dat tonnen en tonnen stort in de (ledi ge) schatkist. Laat ze maar staan, de reizigers, ver kleumd en verregend, aan de stopplaats- sen zonder overdekking en beschutting. Laat ze maar wachten aan de veren, halve dagen soms. Laat ze maar beta len voor een retourtje met de wagen 7.—, 9.—, 12.—. Het is Flakkee maar! Flakkee, dat een heel eind achter Nieuw Guinea komt, want daó,r wonen ten minste nog Papoea's, maar op Flakkee...?? Ja ,daar wonen Nederlanders, belas tingbetalende Nederlanders.' En daarom rechteloze Nederlander?? Zwijgen en... betalen! Onze Flakkeese mensen we ten nu, wat ze te wachten hebben van R.T~M. en... Regering! Misschien... heel misschien, als de Flakkeese Gemeenschap nog eens vre selijk te keer gaat, dan wordt ons een brug... toegezegd!! Wat zei U? Oi ja, bestedingsbeperking! Natuurlijk! Weg brug! Voor de Flakkeese handelsreiziger, boer, vrachtvervoerder géén bestedings beperking. De tarieven zijn immers bil lijk! Zegt U nu zelf, wat betekent 7.50 veergeld, als je een keer noodzake lijk naar „Nederland" moet? Dan had U pok maar in Zeeuws Vlaanderen moe ten gaan wonen. Prachtige veerboten. Je rijdt er zo op en af, zonder dat je wa gen met 8 man door de veren gekwakt wordt en 't kost daar maar 80 cent. Kijk, dat kan ook in Nederland. En vrie betaalt daar aan mee? De Flakkeese belastingbetalers! In de Staten-Generaal wordt gezwe gen over dit onrecht, deze achteruitzet- ting. Het is Flakkee maar! Daar kan de Partij van de Arbeid, de R.K. Staats partij helgmaal geen eer mee inleggen. En de rest der regeringspartijen schijnt zich daarbij aan te sluiten. Ze zijn daar op Flakkee toch achter lijk! Ze stemmen je toch wel! En als er dan één is, die 't voor Flak kee opneemt, die wordt met een kluitje Vn 't riet gestuurd. Maar toch... mis schien zijn er op Flakkee nu heel wat slaperige ogen, wijd open geworden. Zwijgen en... betalen! Betalen, ja, dat zal wel moeten. Maar zwijgen zullen we zeker niet!! Nooit!! Dan zal ons eerst recht moeten gedaan zijn. Proefnemingen met eenmans-hefschroef vlieg^gen fa de Verenigde staten De piloot zit op een soort fietszadel met de motor achter hem. Onmiddellijk boven zijn hoofd wentelt het rotorblad, terwijl een kleine staart-rotor het draai- momen tegengaat. Het gewicht van het vliegtuig bedraagt 113 kilogram; het Wordt aangedreven door een kleine ben zinemotor. De machine van de Kellett Aircraft Corporation, de „Stable Mabel" heeft ongeveer hetzelfde gewicht als de Kil ler XROe-1, maar wordt evenals de „Pinwheel" aangedreven door kleine ra ketten, die waterstofperoxyde als brand stof gebruiken. De snelheid bedraagt 96 km per uur en het toestel heeft een vliegbereik van een 25 km. Een van de interessantste eigenschappen van dit toestel is het gyro-stabilisatiestelsel, dat naar verluidt bijzonder goed werkt. Door de Benson Aircraft Corporation Worden een aantal lichte helicopters ont wikkeld, waarvan het gewicht schom melt tussen 43 en 59 kg. Een kleine machine, de B-7M Gyrocopter is reeds gereed. Om dit toestel in de lucht te houden moet het een voorwaartse bewe ging gegeven worden; omdat tijdens de vlucht de rotor vrij beweegt, freewheelt treedt er geen draaimoment op. Daar om is er ook geen staartroer nodig en Is het toestel veel gemakkelijker „in de hand te houden", een eigenschap die bij „Zelfs vindt de mus een huis en de zwaluw een nest voor zich". Psalm 84 4a Deze tekst is uit het lied dat David dichtte, toen hij vluchtende- en versto ken was van de opgang naar Gods huis. Wij moeten dikwijls eerst iets missen, om er de eigenlijke waarde van te be seffen. Denkt U maar aan de gezond heid. We vinden het heel gewoon, en soms misschien wel eens een beetje las tig, dat wij iedere morgeii gezond op staan om ons naar de arbeid te bege ven, of om 's zondags naar de kerk te gaan. Wanneer wij daar echter door lang durige ziekte in verhinderd worden, gaan wij pas beseffen, wat we voorheen een grote schat in die gezondheid beza ten. Dan is 't verlangen zo groot cm te kunnen arbeiden, het heimwee zo mach tig om mee op te kunnen gaan naar Gods Woning. Welnu, David (en met hem, ieder kind des Heeren) kent ook dat heimwee vol verlangen. Naar Gods huis en Gods nabijheid hijgt zijn ziel. Hierin heeft hij zelfs de vogels benijd die zo heel dicht bij het huis des Heeren mpchten leven. In die vogels mag hij anderzijds een beeld zien van de kerk die in God al hun verlangens vervuld zien. Mussen'! Het zijn waardeloze schep sels. De H. Schrift zegt, dat er vijf voor twee penningen werden verkocht. Het zijn ook behoeftige schepselen. Ze heb ben een nest nodig, ze hebben voedsel nodig ze hebben alles nodig. Het zijn ongenode- en dikwijls ongewenste gasten Niemand heeft iets aan hen, dan alleen maar last. Ziet Gods kind, daar zijn beeld niet in? Hij leert zich kennen als een waarde loos schepsel voor God. Zo waardeloos, dat Mefiboseth zegt: Wat is het Heere, dat gij omgezien hebt naar een dode hond, als ik ben. Hun daden, zelfs hun beste werken, leren zij kennen als een "wegwerpelijk kleed. Gods kind leert zich ook kennen als een behoeftig schepsel. Hij heeft alles nodig. De adem des levens, voedsel, deksel, behuizing, licht en wijsheid ge nade ja noemt U maar op. M.L. kent U al en beseft IJ al uw afhankelijkheid van de Heere? Hij onderwijst het zelf: zonder Mij kunt gij niets doen. Zoals de tempel de mus niet nodig had zo heeft de Heere U ook niet nodig in Zijn huis. Hij is de Volzalige in zichzelf en behoeft het niet om van mensenhan den gediend te worden. En nu staat er in onze tekst, dat deze mussen „een huis vinden". Hieruit zien we drie dingen. Om iets te vinden moet ik het eerst gezocht hebben. Mag ik U vragen of U al zoekende bent? Zoekende naar een woning een plaats om te verblijven, dicht bij de Heere? De dichter zegt: Deez' éne zaak heb ik begeerd van God Daar zoek ik naar, dit zij mijn zalig lot Dat ik zolang mij 't levenslicht bescheen In 's Heeren huis mocht wonen, hier beneên In de twede plaats bewijst dit vinden van een woning in de tempel, dat die woning er was! Iets wat er niet is, kan ik niet vinden. Wat een machtige waar heid, het te mogen weten, dat er bij de Heere een plaats is om te wonen. Ja, zelfs een gerede plaats. De Heere Jezus heeft 't immers gezegd tot ZQn discipe len: In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen. Zie Ik ga heen om U een plaats te bereiden. 4 In de derde plaats spreekt dit vinden van een huis ook van een zich toeeige nen van dat huis. Zie, dat is de werking, des geloofs. Het geloof eigent zich de weldaden des Heeren toe. Het leert plei ten, niet op eigen verdienste, maar op de verdienste van de Heere Jezus Chris tus. Is zulk een toevluchtnemend ge loof U reeds geschonken? Wat een heerlijkheid is het deel van hen, die 't gevoelen zelf midden in de dood te liggen en nu al hun heil en za ligheid buiten zichzelf in Christus leer den zoeken. Want immers bij Hem is veiligheid, rust, verlustiging, gezelschap gemeenschap. Een woning een rust plaats zoeken bij de Heere doet ge dat reeds? Het antwoord op die vraag is van 't allergrootste belang. Wie niet zoekt, zal niet vinden. Wie niet bidt zal niet ontvangen. Om zulks te willen en te kunnen is nu nodig, de eigenschappen van een mus te bezitten. Een adelaar is te eerzuchtig. Een gier te onrein. Een raaf te gulzig. Een valk te roof ziek. Maar juist die kleine grauwe, onwaardige mus bezit de eigenschappen, welke nodig zijn. Lezers, klinkt het reeds uit uw hart Bij XJ, mijn Koning en mijn God Daar wacht mijn ziel een heilrijk lot Hebt ge wel eens rustelozer vogels ge zien, dan zwaluwen? Urenlang reppen zij zich heen en weer. Twee maal per jaar leggen ze ontzaggelijke afstan den af. Wat een wonder, dat zelfs zo'n rusteloos dier rust zoekt. Zelfs rust zoekt nu haar jongen, opdat ze nader mogen liggen bij Grods altaren. Lezers, doet ge dat ook reeds, ondanks al uw rusteloosheid? Brengt ge uw kinderen in het huis des Heeren Doet gij ze onderwijzen in de leer der Godzaligheid? Komt ge met hen voor de troon des Heeren in het gebed? Zoekt ge, in de echte zin van 't woord, het goede voor hen? Welgelukzalig de man, die Jozua nazeg gen mag: Aangaande mij en mijn huis, wij zullen de Heere dienen. Een huis voor de meest waardeloze. Een nest voor de meest rustelozen, weet U, waarom dat gevonden wordt? Omdat de meest waardevolle en de grote Rust- aanbrenger, Jezus Christus klagen moest. De vossen hebben holen en de vogels des hemels nesten, maar de zoon des mensen heeft niets, waar Hij 't hoofd op neder leggen kan. Omdat Hij in Goddelijke verlating aan het kruis, geen thuis kan vinden, waaronder Gods vloek beladen, de aarde Hem uitvrterp en de hemel Hem weigerde te ontvangen heeft Hij verdiend, dat Zijn gemeente zingen mag: Gij zijt mij Heer' ter schuilplaats in gevaren. Gij zult mij voor benauwdheid trouw bewaren G' omringt mij, daar Gij mij in ruimte stelt Met blij gezang, dat mijn verlossing meldt Dirksland C. J. Kesting De minister van verkeer en water staat kan geen verlaging van de tarie ven voor het vervoer van auto's met het veer Middelharnis-Hellevoetsluis bevor deren. Hij heeft dit medegedeeld in anti woord op vragen, die hem schriftelijk waren gesteld door het lid van de Twee de Kamer de heer van Dis. De minister voegt aan deze opmerking toe, dat de de tarieven, gezien de hoge exploita tielasten, die op het veer drukken, niet te hoog zijn. Voorts merkt de minister op, dat de R.T.M, naar zijn mening niet ernstig in verzuim is gebleven in verband met de stagnatie van het veer door het uitvallen van een der veerboten. Er zijn tussen de Rotterdamse Droog dok Maatschappij N.V. (R.D.M,) en de R.T.M, onderhandelingen gevoerd om te komen tot een der eerstgenoemde bevre digende regelingen voor het vervoer van Geen twijfel mogelijk... HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERSEN enkele helicopters ver te zoeken is. Men zegt dat er ook geen gevaar voor af glijden is of gebrek aan lift op lage hoogte. Een helicopter met rotorbladen van hout en plasticlagen wordt gemaakt door de Goodyear Aircraft Corporation; voorlopig staat hij bekend onder de naam „Goodyear Gismo". De enorme hoeveelheid wérk, die thans besteed wordt aan de ontwikke- hng van de hefschroefvliegtuigen, zal naar men hoopt leiden tot de produktie van een aantal kleine éénmans-machines die in plaats van auto's kunnen worden gebruikt voor het vervoer over kleine afstanden. haar van Goeree en Overflakkee afkom stige arbeiders. Bij deze onderhandeling is omtrent de verplichtingen, welke elk der par tijen op zich zou nemen, misverstand verrezen. Het valt te betreuren, dat de boot, waaromtrent het overleg tus sen de R.D.M. en R.T.M, gaande was onverwachts aan een derde werd ver kocht. De uitgevallen veerboot is inmiddels weer in de vaart gebracht. De boot- welke een defect aan de vuurgangen van de ketel had, is teneinde stagnatie tot het uiterste te beperken, voorlopig gerepareerd. Het ligt in het voornemen van de directie van de R.T.M, het de finitief herstel te doen geschieden, wan neer de in aanbouw zijnde veerboot „Haringvliet" enige maanden in de vaart is. In verband hiermede ziet de minis ter geen aanleiding tot het doen van stappen. Rusland De Sowjet-Unie heeft voor het nieuws van de week gezorgd door j.l. maandag het bericht te publiceren dat er in Rus- l'and een geslaagde proef is genomen met een intercontinentale ballistische raket. Nu zijn we in de jaren na de tweede wereldoorlog al zo gewend geraakt aan proeven met nieuwe, nieuwere en nieuw ste wapens, dat we ons wellicht niet meer verbazen" en nog minder ons van de wijs laten brengen door zo'n sensa tioneel bericht van het Russische pers agentschap Tass. De atoom- en de wa terstofbom kunnen toch moeilijk in vernietigingskracht worden overtroffen zo denkt de wereld. Met wat voor soort wapen hebben we hier eigenlijk te doen Volgens de vage technische bijzonder heden moet het een raket zijn die op grote hoogte en met ongelooflijke snel heid kan vliegen; het is bovendien een super-lange-afstandsraket, die b.v. in Moskou kan worden afgeschoten om ge heel Washington met de grond gelijk te maken, zonder dat er bescherming, b.v. door middel van afweergeschut, tegen mogelijk is. In Amerika heeft men nog dit jaar een proef met een dergelijk wapen ge nomen een proef die echter geheel is mislukt. Men werkt daar thans aan een nieuw soort raket. Deze lange afstands- wapens noemt men „ballistisch", d.w.z. dat ze alleen tijdens het begin van hun vlucht door radar worden bestuurd. De geleide projectielen worden tot het ein de toe met radar bestuurd en zijn dus nauwkeuriger en doeltreffender maar kunnen niet op zulk een lange afstand worden gebruikt. Wat voor waarde moeten we aan dit Russische bericht toekennen? In Weste lijke diplomatieke kringen wordt de waarheid van dit bericht sterk in twijfel getrokken, al voegt men er terstond aan toe dat de gegevens niet te contro leren zijn. Het opperbevel van de NAVO echter sluit de mogelijkheid van een geslaagde proefneming echter niet uit. Niemand kan met zekerheid zeggen wat zich ook op militair gebied in de Sowjet-Unie afspeelt. Als het bericht inderdaad op waar heid berust, dan is de Sowjet-Unie het Westen een slag voor. Er is echter nog een andere mogelijkheid, waarmee in Frankrijk en Engeland vooral rekening wordt gehouden. Dat is het vermoeden dat we hier min of meer te doen heb ben met een Russische propaganda stunt. Immers, het bericht komt wel op een heel bijzonder ogenblik, n.l. nu de Westerse voorstellen op de Londense ontwapeningsconferentie vaste vormen beginnen aan te nemen. Rusland ziet wel in dat met z'n ontwapeningseisen niet voldoende rekemng wordt gehouden en gaat daarom misschien uit een an der vaatje tappen, dat van de angst en de vrees. Maar het Westen heeft geen reden om dit vermoeden voor zeker heid te houden, en dient dus op z'n hoede te blijven. Nu is er evenmin een reden om zich angst te laten aanjagen door de voor sprong die Rusland op het gebied van de bewapening heeft gekregen. Inmiers de strategische positie van Rusland is een heel andere dan die van Amerika. Rusland is min of meer geïsoleerd en is aangewezen op lange afstandswapens; Amerika daarentegen heeft vele militai re steunpunten en bases overzee. Dat Rusland al deze bases tegelijk zou kun nen treffen, is niet waarschijnlijk. Ame rika zelf kan de Sowjet-Unie van vele zijden uit bedreigen. En dan is het nog de vraag of Rus land voetstoots tot een aanval met lan- ge-afstands-raketten zal overgaan. Waarschijnlijk heeft het daar geen belang bij. Het belang dat de Russen bij internationale ontwapening hebben, is veel greter.^ Maar het kan misschien, volgens hen geen kwaad, af en toe het Westen eens te bedreigen. En angst is nu eenmaal een slechte raadgever. Syrië De president van Syrië, Koewatli, is zondag in Damaskus teruggekeerd van een bezoek aan Egypte. Hij zou in Alexandrië een medische behandeling hebben ondergaan, maar uit het feit dat hij vandaar is doorgereisd naar Kairo kan men wel afleiden dat de po litiek het belangrijkste doel van het be zoek aan Egypte is geweest. Wat Nasser en Koewatli verhandeld hebben, wordt geheim gehouden, maar bij zijn terugkomst verklaarde de Syri sche president dat Egypte en Syrië „elke druk zullen weerstaan". Verder Zouden de staatslieden het eens ge- Worden zijn over een militair verdrag. yvat zich precies afspeelt in Syrië kan niemand met zekerheid zeggen. Ér worden arrestaties verricht, legeroffi cieren ontslagen, er vinden mutaties in de regering plaats, enz. Maar uitge sproken communistisch is het land niet In de late avond van dinsdag j.l. be vond de adjudant der rijkspolitie dhr. I. Benedick van de groep Oude Tonge zich met een auto in de buurt van Sluishaven. Er werd even gestopt en toen hij de auto verliet meende hij in het stormweer geroep te horen dat van af het water kwam. Samen met zijn chauffeur is hij daarop langs het bui tenwater gereden doch daar er niets te bespeuren was dacht men met enige passerende schippers te doen te hebben. Men bleef nog enige tijd zoeken doch is toen naar huis terug gekeerd. Daar bleek de havenmeester van Oud-Vosse- meer telefonisch contact gedocht te heb ben aangezien ook hij het geroep ge hoord had. Samen met wachtm. v. d. Wal is adj. Benedick toen per zijspan weer naar de plaats waar het geroep gehoord was vertrokken na vooraf de Rijkspolitie te water van Vlaardingen, Rotterdam en Dordrecht te hebben ge waarschuwd, uit deze laatste plaats vertrok onmiddellijk (0.30 uur) het po- litievaartuig RP 36 naar het Krammer en vanuit Bruinisse werden twee vis sersvaartuigen uitgezonden. Deze sche pen konden afgaan op de lichtsignalen van de motor van adj. Benedick te on geveer 3 uur gaf een van deze visser schepen een signaal dat iets gevonden Was en samen met de inmiddels gear riveerde RP 36 werd naar deze plaats gevaren. Het bleek dat een motorvlet van een commissionnair uit Heiningen met motorpech te kampen had gekre gen en op een zandplaat was lek ge slagen. De in nood verkerende had na dit on geval reeds enkele kledingstukken met benzine overgoten en in brand gestoken om zodoende de aandacht te trekken doch toen zijn lucifers op waren was zijn enige reddingspoging gelegen in zijn stem. Hij werd hierdoor gelukkig nog bijtijds opgemerkt want na korte tijd, bij het opkomen van de vloed en met de sterke wind zou het vletje zekei" een speelbal van de golfslag geworden zijn. Hij werd aan boord genomen van de RP 36 nadat schipper C. de Keizer van de Bruinisse 19 hem van de zandplaat had gered en het vletje op sleeptouw had genomen. Op het politievaartuig werd hij spoe dig weer op verhaal gebracht met war me koffie enz. Door middel van de mo bilofoon werd voortdurende contact met de vaste wal gehouden en kon men ook de echtgenote van de drenkeling telefo nisch in kennis stellen van het feit dat haar man behouden was. In de loop van de nacht werd hij nadat Sluishaven was aangedaan naar Dintelsas overgebracht zodat hij nog dezelfde nacht weer thuis kon zijn. Het vaartuigje had 14 dagen tevoren met averij de haven van St. Philipsland aangedaan waar het was hersteld. De heer T. had zijn vaartuig in de avond uren naar Dintelsas over willen bren gen doch dit werd hem door motorpech noodlottig. Uit deze redding blijkt dat de, Rijks politie in onze omgeving over uitste kend materiaal beschikt, Het mag een zeer goede prestatie genoemd worden dat o.a. de RP 36 in een zo korte span ne tijds ter plaatse was. Ook de beide schippers van Bruinisse verdienen een woord van lof voor hun kranig optre den. Alleenverkoop voor het eiland: OPGERICHT 1768 - TEL. 2012 De A.N.W.B. heeft zich tot de minis ter van Verkeer en Waterstaat gewend met het verzoek geen rond, doch een rechthoekig herkenningsteken voor bromfietsen in te voeren. In zijn schrijven zegt de Bond verno men te hebben dat binnenkort in het Wegenverkeersreglement enige nieuwe bepalingen zullen worden opgenomen, waarbij ook een „gele ronde schijf" voor bromfietsen zal worden voorgeschre ven. De A.N.W.B. meent dat de beves tiging van een staande, ronde schijf in de lengte as van de bromfiets ingewik kelder en minder deugdelijk is dan die van een rechthoekige, licht gebogen plaat met twee bevestigingspunten, zoals die sinds vele jaren door de Bond wordt gepropageerd. De A.N.W.B. ontwierp een dergelijke gele plaat reeds in 1951 en stelde toen de minister voor deze verplicht te stel len voor alle bromfietsen. De platen waren van 5 mm dik plastic, J.6 x 6 cm met afgeronde hoeken; hiermede werden alleszins, gunstige ervaringen opgedaan. Door het gebruik van plastic en het afronden van de hoeken wordt voorko men dat de plaatjes bij aanrijdingen ver wondingen veroorzaken. Om het goede voorbeeld te geven begon de A.N.W.B. reeds direct in 1951 deze plaatjes ter beschikking van zijn leden te stellen. Teleurstelling Zoals men zich zal herinneren con stateerde de voorzitter van de A.N.W.B de heer P. F. Zimmerman, met grote te leurstelling in zijn jongste jaarrede, dat de minister, zes jaar na het A.N.W.B.- voorstel, invoering van een verplicht herkenningsteken „overwoog". De heer Zimmerman hekelde het „maandenlan ge bestuderen van onbetekenende de tails" en wees er op „dat in ieder be drijf veiligheidsmaatregelen worden ge- geworden. Anders zouden er ook geen besprekingen met Nasser mogelijk zijn geweest want Nasser is anti-westers en haat de westelijken, maar hij is geen comjmunist en zou ook niet graag zien dat Syrië onder Russische invloed kwam. Er zijn diplomaten die de mening ver kondigen dat de Eisenhower-doctrine voor hulp aan het Midden-Oosten aan de situatie in Sjn^ië veel kviraad heeft gedaan. Bepaalde landen, zoals in dit geval Syrië, zouden erdoor in commu nistisch vaarwater zijn gekomen. En maatregelen kan Amerika er niet tegen nemen, want daarin voorziet het plan alleen, als er agressie wordt gepleegd. Zolang Syrië dus zijn buurlanden (Isra ël en Jordanië) met rust laat, moet Amerika lijdelijk toezien. troffen zodra deze wenselijk zijn, .dw.z. als vrucht van overleg van enkele des kundigen, die daarvoor niet meer dan een paar uur nodig hebben". Het voeren van een duidelijk herken- nigsteken door bromfietsen is vooral nodig in verband met voorrangskwes ties: bromfietsen lijken in hun bouw en weggedrag dikwijls op motorfiet sen, doch behoren wettelijk tot het langzame verkeer. Dit geeft aanlei ding tot misverstanden, met als ge volg: aanrijdingen, doden, gewonden en voor het leven verminkten. „Amaaone-zit" veroordeeld Verder heeft de ANWB de minister gevraagd de z.g. dwarszit van duopas- sagiers op bromfietsen, scooters en mo torrijwielen te verbieden. Bij deze z.g. „amazone-zit", waarbij de passagiers dus beide benen aan één zijde van het voertuig heeft wordt het evenvrtcht van passagier en voertuig in gevaar ge bracht. Deze wijze van vervoer op bromfietsen levert bovendien gevaar op voor de andere weggebruikers op smal le fietspaden, aldus de ANWB. De Bond is er dan ook van overtuigd dat het schrijlings zitten van duopassa- glers te allen tijde de voorkeur verdient en wil dit dan ook gaarne wettelijk voorgeschreven zien. Op donderdag 5 september a.s. des nam. om 2.30 uur zal de officiële ope ning plaats hebben van de nieuwe school voor openbaar uitgebreid lager onder wijs. De nieuwe cursus van de Chr. School voor Practische Vorming (V.G.L.O.) vangt aan op dinsdag 3 sept. Alle leerlingen worden dan om 10 uur verwacht in het Ned. Herv. verenigings gebouw. Ring 13, Middelharnis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1