Zwijgen....
Kranige redding op het Krammer
en betalen!
Tarieven op veer
Middelharnis - Hellevoetslui s
zijn niet te hoog zegt de minister
Buitenland
Rechthoekig herkenningsteken voor
bromfietsers
Nieuwe openbare ULO
wordt 5 sepi. geopend
30e Jaargang
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Eênmanshekhroei-
vliegiuigen
MEDITATIE
Mussen
en Zwaluwen
R.T.M, zou niet in
gebrei<e gebleven zijn
Illlllllllllll
Watersportliefhebber was midden in de
nacht in nood
Redding met groot
materiaal
PORT SHERRY
CHAMPAGNE DE
ST. MARCEAUX en Co.
ANTONIO AGUILAR
KWALITEITSWiJNEN
N.V. WED. C. KOLFF Zn.
MIDDELHARNIS
Christelijke School voor
praktische vorming
(V.G.L.O.)
Vrijdag 30 augustus 1957
No. 2625
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHASNIS
Bedactie en AdvertentieB uitsluitend Telefoom K 1870—2628
Na 8 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
BQ coatract speciaal tarief.
Dit schijnt steeds meer en meer het
devies te worden van het rooms-rode—
regiem, dat met behulp van de 2 Anti-
revolutionnairen en 1 Chr. Historische
minister, het bewind voert over ons Ne
derlandse volk, dat in pijlsnelle vaart
de richting van devaluatie en armoede
wordt uitgestuurd.
Zwijgen... en betalen schijnt steeds
meer van toepassing te worden, speci
aal voor ons Flakkeese volk. Het Staat
kundig Geref. Tweede Kamer lid ir. C.
W. van Dis had enige tijd geleden aan
de minister van Waterstaat de heer Al-
gera (A.R.) vragen gesteld over de
kwestie van de geweigerde veerboot,
welke de R.D.M, aan de R.T.M, had aan
geboden, over het gammele materiaal',
waar mede thans de vaarten worden
onderhouden en de schandalig hoge ta
rieven voor het auto vervoer. Het ant
woord van de Minister is thans gekomen
op deze vragen en dit antwoord had
voor de S5000 inwoners van Flakkee
nooit teleurstellender kunnen zijn.
De minister schijnt zeer tevreden te
zijn over de R.T.M. Deze is dan ook
nooit in gebreke geweest en er is geen
enkele grond, waarom tegen haar op
getreden zou moeten worden. Dr van
Zuylen heeft dus thans het fiat van de
regeriing op zijn beleid gekregen en de
Flakkeeënaars kunnen in de kou blij
ven staan. Letterlijk en figuurlijk. Ach
ja, waarom zou je je druk maken oin
zo'n achterlijk eilandje met een land-
bouw-opbrengst, gelijk aan die van de
hele provincie Utrecht! Zo'n eilandje,
dat tonnen en tonnen stort in de (ledi
ge) schatkist.
Laat ze maar staan, de reizigers, ver
kleumd en verregend, aan de stopplaats-
sen zonder overdekking en beschutting.
Laat ze maar wachten aan de veren,
halve dagen soms. Laat ze maar beta
len voor een retourtje met de wagen
7.—, 9.—, 12.—.
Het is Flakkee maar! Flakkee, dat
een heel eind achter Nieuw Guinea
komt, want daó,r wonen ten minste nog
Papoea's, maar op Flakkee...??
Ja ,daar wonen Nederlanders, belas
tingbetalende Nederlanders.' En daarom
rechteloze Nederlander?? Zwijgen en...
betalen! Onze Flakkeese mensen we
ten nu, wat ze te wachten hebben van
R.T~M. en... Regering!
Misschien... heel misschien, als de
Flakkeese Gemeenschap nog eens vre
selijk te keer gaat, dan wordt ons een
brug... toegezegd!!
Wat zei U? Oi ja, bestedingsbeperking!
Natuurlijk! Weg brug!
Voor de Flakkeese handelsreiziger,
boer, vrachtvervoerder géén bestedings
beperking. De tarieven zijn immers bil
lijk! Zegt U nu zelf, wat betekent
7.50 veergeld, als je een keer noodzake
lijk naar „Nederland" moet? Dan had
U pok maar in Zeeuws Vlaanderen moe
ten gaan wonen. Prachtige veerboten. Je
rijdt er zo op en af, zonder dat je wa
gen met 8 man door de veren gekwakt
wordt en 't kost daar maar 80 cent.
Kijk, dat kan ook in Nederland.
En vrie betaalt daar aan mee? De
Flakkeese belastingbetalers!
In de Staten-Generaal wordt gezwe
gen over dit onrecht, deze achteruitzet-
ting. Het is Flakkee maar! Daar kan
de Partij van de Arbeid, de R.K. Staats
partij helgmaal geen eer mee inleggen.
En de rest der regeringspartijen schijnt
zich daarbij aan te sluiten.
Ze zijn daar op Flakkee toch achter
lijk! Ze stemmen je toch wel!
En als er dan één is, die 't voor Flak
kee opneemt, die wordt met een kluitje
Vn 't riet gestuurd. Maar toch... mis
schien zijn er op Flakkee nu heel wat
slaperige ogen, wijd open geworden.
Zwijgen en... betalen! Betalen, ja, dat
zal wel moeten. Maar zwijgen zullen we
zeker niet!! Nooit!! Dan zal ons eerst
recht moeten gedaan zijn.
Proefnemingen met eenmans-hefschroef
vlieg^gen fa de Verenigde staten
De piloot zit op een soort fietszadel
met de motor achter hem. Onmiddellijk
boven zijn hoofd wentelt het rotorblad,
terwijl een kleine staart-rotor het draai-
momen tegengaat. Het gewicht van het
vliegtuig bedraagt 113 kilogram; het
Wordt aangedreven door een kleine ben
zinemotor.
De machine van de Kellett Aircraft
Corporation, de „Stable Mabel" heeft
ongeveer hetzelfde gewicht als de Kil
ler XROe-1, maar wordt evenals de
„Pinwheel" aangedreven door kleine ra
ketten, die waterstofperoxyde als brand
stof gebruiken. De snelheid bedraagt 96
km per uur en het toestel heeft een
vliegbereik van een 25 km. Een van de
interessantste eigenschappen van dit
toestel is het gyro-stabilisatiestelsel, dat
naar verluidt bijzonder goed werkt.
Door de Benson Aircraft Corporation
Worden een aantal lichte helicopters ont
wikkeld, waarvan het gewicht schom
melt tussen 43 en 59 kg. Een kleine
machine, de B-7M Gyrocopter is reeds
gereed. Om dit toestel in de lucht te
houden moet het een voorwaartse bewe
ging gegeven worden; omdat tijdens de
vlucht de rotor vrij beweegt, freewheelt
treedt er geen draaimoment op. Daar
om is er ook geen staartroer nodig en
Is het toestel veel gemakkelijker „in de
hand te houden", een eigenschap die bij
„Zelfs vindt de mus een huis en
de zwaluw een nest voor zich".
Psalm 84 4a
Deze tekst is uit het lied dat David
dichtte, toen hij vluchtende- en versto
ken was van de opgang naar Gods huis.
Wij moeten dikwijls eerst iets missen,
om er de eigenlijke waarde van te be
seffen. Denkt U maar aan de gezond
heid. We vinden het heel gewoon, en
soms misschien wel eens een beetje las
tig, dat wij iedere morgeii gezond op
staan om ons naar de arbeid te bege
ven, of om 's zondags naar de kerk te
gaan.
Wanneer wij daar echter door lang
durige ziekte in verhinderd worden,
gaan wij pas beseffen, wat we voorheen
een grote schat in die gezondheid beza
ten. Dan is 't verlangen zo groot cm te
kunnen arbeiden, het heimwee zo mach
tig om mee op te kunnen gaan naar
Gods Woning.
Welnu, David (en met hem, ieder
kind des Heeren) kent ook dat heimwee
vol verlangen. Naar Gods huis en Gods
nabijheid hijgt zijn ziel.
Hierin heeft hij zelfs de vogels benijd
die zo heel dicht bij het huis des Heeren
mpchten leven.
In die vogels mag hij anderzijds een
beeld zien van de kerk die in God al
hun verlangens vervuld zien.
Mussen'! Het zijn waardeloze schep
sels. De H. Schrift zegt, dat er vijf voor
twee penningen werden verkocht. Het
zijn ook behoeftige schepselen. Ze heb
ben een nest nodig, ze hebben voedsel
nodig ze hebben alles nodig. Het zijn
ongenode- en dikwijls ongewenste gasten
Niemand heeft iets aan hen, dan alleen
maar last.
Ziet Gods kind, daar zijn beeld niet
in?
Hij leert zich kennen als een waarde
loos schepsel voor God. Zo waardeloos,
dat Mefiboseth zegt: Wat is het Heere,
dat gij omgezien hebt naar een dode
hond, als ik ben.
Hun daden, zelfs hun beste werken,
leren zij kennen als een "wegwerpelijk
kleed.
Gods kind leert zich ook kennen als
een behoeftig schepsel. Hij heeft alles
nodig. De adem des levens, voedsel,
deksel, behuizing, licht en wijsheid ge
nade ja noemt U maar op. M.L. kent
U al en beseft IJ al uw afhankelijkheid
van de Heere? Hij onderwijst het zelf:
zonder Mij kunt gij niets doen.
Zoals de tempel de mus niet nodig had
zo heeft de Heere U ook niet nodig in
Zijn huis. Hij is de Volzalige in zichzelf
en behoeft het niet om van mensenhan
den gediend te worden. En nu staat er
in onze tekst, dat deze mussen „een huis
vinden". Hieruit zien we drie dingen.
Om iets te vinden moet ik het eerst
gezocht hebben. Mag ik U vragen of U
al zoekende bent? Zoekende naar een
woning een plaats om te verblijven,
dicht bij de Heere?
De dichter zegt:
Deez' éne zaak heb ik begeerd van God
Daar zoek ik naar, dit zij mijn zalig lot
Dat ik zolang mij 't levenslicht bescheen
In 's Heeren huis mocht wonen, hier
beneên
In de twede plaats bewijst dit vinden
van een woning in de tempel, dat die
woning er was! Iets wat er niet is, kan
ik niet vinden. Wat een machtige waar
heid, het te mogen weten, dat er bij de
Heere een plaats is om te wonen. Ja,
zelfs een gerede plaats. De Heere Jezus
heeft 't immers gezegd tot ZQn discipe
len: In het huis Mijns Vaders zijn vele
woningen. Zie Ik ga heen om U een
plaats te bereiden.
4
In de derde plaats spreekt dit vinden
van een huis ook van een zich toeeige
nen van dat huis. Zie, dat is de werking,
des geloofs. Het geloof eigent zich de
weldaden des Heeren toe. Het leert plei
ten, niet op eigen verdienste, maar op
de verdienste van de Heere Jezus Chris
tus. Is zulk een toevluchtnemend ge
loof U reeds geschonken?
Wat een heerlijkheid is het deel van
hen, die 't gevoelen zelf midden in de
dood te liggen en nu al hun heil en za
ligheid buiten zichzelf in Christus leer
den zoeken. Want immers bij Hem is
veiligheid, rust, verlustiging, gezelschap
gemeenschap. Een woning een rust
plaats zoeken bij de Heere doet ge dat
reeds? Het antwoord op die vraag is
van 't allergrootste belang. Wie niet
zoekt, zal niet vinden. Wie niet bidt
zal niet ontvangen.
Om zulks te willen en te kunnen is nu
nodig, de eigenschappen van een mus te
bezitten. Een adelaar is te eerzuchtig.
Een gier te onrein. Een raaf te gulzig.
Een valk te roof ziek. Maar juist die
kleine grauwe, onwaardige mus bezit
de eigenschappen, welke nodig zijn.
Lezers, klinkt het reeds uit uw hart
Bij XJ, mijn Koning en mijn God
Daar wacht mijn ziel een heilrijk lot
Hebt ge wel eens rustelozer vogels ge
zien, dan zwaluwen? Urenlang reppen
zij zich heen en weer. Twee maal per
jaar leggen ze ontzaggelijke afstan
den af. Wat een wonder, dat zelfs zo'n
rusteloos dier rust zoekt. Zelfs rust
zoekt nu haar jongen, opdat ze nader
mogen liggen bij Grods altaren. Lezers,
doet ge dat ook reeds, ondanks al uw
rusteloosheid? Brengt ge uw kinderen
in het huis des Heeren
Doet gij ze onderwijzen in de leer der
Godzaligheid? Komt ge met hen voor
de troon des Heeren in het gebed?
Zoekt ge, in de echte zin van 't woord,
het goede voor hen?
Welgelukzalig de man, die Jozua nazeg
gen mag: Aangaande mij en mijn huis,
wij zullen de Heere dienen.
Een huis voor de meest waardeloze.
Een nest voor de meest rustelozen, weet
U, waarom dat gevonden wordt? Omdat
de meest waardevolle en de grote Rust-
aanbrenger, Jezus Christus klagen
moest. De vossen hebben holen en de
vogels des hemels nesten, maar de zoon
des mensen heeft niets, waar Hij 't
hoofd op neder leggen kan. Omdat Hij
in Goddelijke verlating aan het kruis,
geen thuis kan vinden, waaronder Gods
vloek beladen, de aarde Hem uitvrterp
en de hemel Hem weigerde te ontvangen
heeft Hij verdiend, dat Zijn gemeente
zingen mag:
Gij zijt mij Heer' ter schuilplaats in
gevaren.
Gij zult mij voor benauwdheid trouw
bewaren
G' omringt mij, daar Gij mij in ruimte
stelt
Met blij gezang, dat mijn verlossing
meldt
Dirksland
C. J. Kesting
De minister van verkeer en water
staat kan geen verlaging van de tarie
ven voor het vervoer van auto's met het
veer Middelharnis-Hellevoetsluis bevor
deren. Hij heeft dit medegedeeld in anti
woord op vragen, die hem schriftelijk
waren gesteld door het lid van de Twee
de Kamer de heer van Dis. De minister
voegt aan deze opmerking toe, dat de
de tarieven, gezien de hoge exploita
tielasten, die op het veer drukken, niet
te hoog zijn.
Voorts merkt de minister op, dat de
R.T.M, naar zijn mening niet ernstig in
verzuim is gebleven in verband met de
stagnatie van het veer door het uitvallen
van een der veerboten.
Er zijn tussen de Rotterdamse Droog
dok Maatschappij N.V. (R.D.M,) en de
R.T.M, onderhandelingen gevoerd om te
komen tot een der eerstgenoemde bevre
digende regelingen voor het vervoer van
Geen twijfel
mogelijk...
HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERSEN
enkele helicopters ver te zoeken is. Men
zegt dat er ook geen gevaar voor af
glijden is of gebrek aan lift op lage
hoogte.
Een helicopter met rotorbladen van
hout en plasticlagen wordt gemaakt
door de Goodyear Aircraft Corporation;
voorlopig staat hij bekend onder de
naam „Goodyear Gismo".
De enorme hoeveelheid wérk, die
thans besteed wordt aan de ontwikke-
hng van de hefschroefvliegtuigen, zal
naar men hoopt leiden tot de produktie
van een aantal kleine éénmans-machines
die in plaats van auto's kunnen worden
gebruikt voor het vervoer over kleine
afstanden.
haar van Goeree en Overflakkee afkom
stige arbeiders.
Bij deze onderhandeling is omtrent
de verplichtingen, welke elk der par
tijen op zich zou nemen, misverstand
verrezen. Het valt te betreuren, dat
de boot, waaromtrent het overleg tus
sen de R.D.M. en R.T.M, gaande was
onverwachts aan een derde werd ver
kocht.
De uitgevallen veerboot is inmiddels
weer in de vaart gebracht. De boot-
welke een defect aan de vuurgangen
van de ketel had, is teneinde stagnatie
tot het uiterste te beperken, voorlopig
gerepareerd. Het ligt in het voornemen
van de directie van de R.T.M, het de
finitief herstel te doen geschieden, wan
neer de in aanbouw zijnde veerboot
„Haringvliet" enige maanden in de vaart
is. In verband hiermede ziet de minis
ter geen aanleiding tot het doen van
stappen.
Rusland
De Sowjet-Unie heeft voor het nieuws
van de week gezorgd door j.l. maandag
het bericht te publiceren dat er in Rus-
l'and een geslaagde proef is genomen
met een intercontinentale ballistische
raket.
Nu zijn we in de jaren na de tweede
wereldoorlog al zo gewend geraakt aan
proeven met nieuwe, nieuwere en nieuw
ste wapens, dat we ons wellicht niet
meer verbazen" en nog minder ons van
de wijs laten brengen door zo'n sensa
tioneel bericht van het Russische pers
agentschap Tass. De atoom- en de wa
terstofbom kunnen toch moeilijk in
vernietigingskracht worden overtroffen
zo denkt de wereld. Met wat voor soort
wapen hebben we hier eigenlijk te doen
Volgens de vage technische bijzonder
heden moet het een raket zijn die op
grote hoogte en met ongelooflijke snel
heid kan vliegen; het is bovendien een
super-lange-afstandsraket, die b.v. in
Moskou kan worden afgeschoten om ge
heel Washington met de grond gelijk te
maken, zonder dat er bescherming, b.v.
door middel van afweergeschut, tegen
mogelijk is.
In Amerika heeft men nog dit jaar
een proef met een dergelijk wapen ge
nomen een proef die echter geheel is
mislukt. Men werkt daar thans aan een
nieuw soort raket. Deze lange afstands-
wapens noemt men „ballistisch", d.w.z.
dat ze alleen tijdens het begin van hun
vlucht door radar worden bestuurd. De
geleide projectielen worden tot het ein
de toe met radar bestuurd en zijn dus
nauwkeuriger en doeltreffender maar
kunnen niet op zulk een lange afstand
worden gebruikt.
Wat voor waarde moeten we aan dit
Russische bericht toekennen? In Weste
lijke diplomatieke kringen wordt de
waarheid van dit bericht sterk in twijfel
getrokken, al voegt men er terstond
aan toe dat de gegevens niet te contro
leren zijn. Het opperbevel van de
NAVO echter sluit de mogelijkheid van
een geslaagde proefneming echter niet
uit. Niemand kan met zekerheid zeggen
wat zich ook op militair gebied in de
Sowjet-Unie afspeelt.
Als het bericht inderdaad op waar
heid berust, dan is de Sowjet-Unie het
Westen een slag voor. Er is echter nog
een andere mogelijkheid, waarmee in
Frankrijk en Engeland vooral rekening
wordt gehouden. Dat is het vermoeden
dat we hier min of meer te doen heb
ben met een Russische propaganda
stunt. Immers, het bericht komt wel op
een heel bijzonder ogenblik, n.l. nu de
Westerse voorstellen op de Londense
ontwapeningsconferentie vaste vormen
beginnen aan te nemen. Rusland ziet
wel in dat met z'n ontwapeningseisen
niet voldoende rekemng wordt gehouden
en gaat daarom misschien uit een an
der vaatje tappen, dat van de angst en
de vrees. Maar het Westen heeft geen
reden om dit vermoeden voor zeker
heid te houden, en dient dus op z'n
hoede te blijven.
Nu is er evenmin een reden om zich
angst te laten aanjagen door de voor
sprong die Rusland op het gebied van
de bewapening heeft gekregen. Inmiers
de strategische positie van Rusland is
een heel andere dan die van Amerika.
Rusland is min of meer geïsoleerd en is
aangewezen op lange afstandswapens;
Amerika daarentegen heeft vele militai
re steunpunten en bases overzee. Dat
Rusland al deze bases tegelijk zou kun
nen treffen, is niet waarschijnlijk. Ame
rika zelf kan de Sowjet-Unie van vele
zijden uit bedreigen.
En dan is het nog de vraag of Rus
land voetstoots tot een aanval met lan-
ge-afstands-raketten zal overgaan.
Waarschijnlijk heeft het daar geen
belang bij. Het belang dat de Russen
bij internationale ontwapening hebben,
is veel greter.^ Maar het kan misschien,
volgens hen geen kwaad, af en toe het
Westen eens te bedreigen. En angst is
nu eenmaal een slechte raadgever.
Syrië
De president van Syrië, Koewatli, is
zondag in Damaskus teruggekeerd van
een bezoek aan Egypte. Hij zou in
Alexandrië een medische behandeling
hebben ondergaan, maar uit het feit
dat hij vandaar is doorgereisd naar
Kairo kan men wel afleiden dat de po
litiek het belangrijkste doel van het be
zoek aan Egypte is geweest.
Wat Nasser en Koewatli verhandeld
hebben, wordt geheim gehouden, maar
bij zijn terugkomst verklaarde de Syri
sche president dat Egypte en Syrië
„elke druk zullen weerstaan". Verder
Zouden de staatslieden het eens ge-
Worden zijn over een militair verdrag.
yvat zich precies afspeelt in Syrië
kan niemand met zekerheid zeggen. Ér
worden arrestaties verricht, legeroffi
cieren ontslagen, er vinden mutaties
in de regering plaats, enz. Maar uitge
sproken communistisch is het land niet
In de late avond van dinsdag j.l. be
vond de adjudant der rijkspolitie dhr.
I. Benedick van de groep Oude Tonge
zich met een auto in de buurt van
Sluishaven. Er werd even gestopt en
toen hij de auto verliet meende hij in
het stormweer geroep te horen dat van
af het water kwam. Samen met zijn
chauffeur is hij daarop langs het bui
tenwater gereden doch daar er niets te
bespeuren was dacht men met enige
passerende schippers te doen te hebben.
Men bleef nog enige tijd zoeken doch
is toen naar huis terug gekeerd. Daar
bleek de havenmeester van Oud-Vosse-
meer telefonisch contact gedocht te heb
ben aangezien ook hij het geroep ge
hoord had. Samen met wachtm. v. d.
Wal is adj. Benedick toen per zijspan
weer naar de plaats waar het geroep
gehoord was vertrokken na vooraf de
Rijkspolitie te water van Vlaardingen,
Rotterdam en Dordrecht te hebben ge
waarschuwd, uit deze laatste plaats
vertrok onmiddellijk (0.30 uur) het po-
litievaartuig RP 36 naar het Krammer
en vanuit Bruinisse werden twee vis
sersvaartuigen uitgezonden. Deze sche
pen konden afgaan op de lichtsignalen
van de motor van adj. Benedick te on
geveer 3 uur gaf een van deze visser
schepen een signaal dat iets gevonden
Was en samen met de inmiddels gear
riveerde RP 36 werd naar deze plaats
gevaren. Het bleek dat een motorvlet
van een commissionnair uit Heiningen
met motorpech te kampen had gekre
gen en op een zandplaat was lek ge
slagen.
De in nood verkerende had na dit on
geval reeds enkele kledingstukken met
benzine overgoten en in brand gestoken
om zodoende de aandacht te trekken
doch toen zijn lucifers op waren was
zijn enige reddingspoging gelegen in zijn
stem. Hij werd hierdoor gelukkig nog
bijtijds opgemerkt want na korte tijd,
bij het opkomen van de vloed en met
de sterke wind zou het vletje zekei" een
speelbal van de golfslag geworden zijn.
Hij werd aan boord genomen van de
RP 36 nadat schipper C. de Keizer van
de Bruinisse 19 hem van de zandplaat
had gered en het vletje op sleeptouw
had genomen.
Op het politievaartuig werd hij spoe
dig weer op verhaal gebracht met war
me koffie enz. Door middel van de mo
bilofoon werd voortdurende contact met
de vaste wal gehouden en kon men ook
de echtgenote van de drenkeling telefo
nisch in kennis stellen van het feit dat
haar man behouden was. In de loop van
de nacht werd hij nadat Sluishaven was
aangedaan naar Dintelsas overgebracht
zodat hij nog dezelfde nacht weer thuis
kon zijn.
Het vaartuigje had 14 dagen tevoren
met averij de haven van St. Philipsland
aangedaan waar het was hersteld. De
heer T. had zijn vaartuig in de avond
uren naar Dintelsas over willen bren
gen doch dit werd hem door motorpech
noodlottig.
Uit deze redding blijkt dat de, Rijks
politie in onze omgeving over uitste
kend materiaal beschikt, Het mag een
zeer goede prestatie genoemd worden
dat o.a. de RP 36 in een zo korte span
ne tijds ter plaatse was. Ook de beide
schippers van Bruinisse verdienen een
woord van lof voor hun kranig optre
den.
Alleenverkoop voor het eiland:
OPGERICHT 1768 - TEL. 2012
De A.N.W.B. heeft zich tot de minis
ter van Verkeer en Waterstaat gewend
met het verzoek geen rond, doch een
rechthoekig herkenningsteken voor
bromfietsen in te voeren.
In zijn schrijven zegt de Bond verno
men te hebben dat binnenkort in het
Wegenverkeersreglement enige nieuwe
bepalingen zullen worden opgenomen,
waarbij ook een „gele ronde schijf" voor
bromfietsen zal worden voorgeschre
ven. De A.N.W.B. meent dat de beves
tiging van een staande, ronde schijf in
de lengte as van de bromfiets ingewik
kelder en minder deugdelijk is dan die
van een rechthoekige, licht gebogen
plaat met twee bevestigingspunten,
zoals die sinds vele jaren door de Bond
wordt gepropageerd.
De A.N.W.B. ontwierp een dergelijke
gele plaat reeds in 1951 en stelde toen
de minister voor deze verplicht te stel
len voor alle bromfietsen. De platen
waren van 5 mm dik plastic, J.6 x 6 cm
met afgeronde hoeken; hiermede werden
alleszins, gunstige ervaringen opgedaan.
Door het gebruik van plastic en het
afronden van de hoeken wordt voorko
men dat de plaatjes bij aanrijdingen ver
wondingen veroorzaken. Om het goede
voorbeeld te geven begon de A.N.W.B.
reeds direct in 1951 deze plaatjes ter
beschikking van zijn leden te stellen.
Teleurstelling
Zoals men zich zal herinneren con
stateerde de voorzitter van de A.N.W.B
de heer P. F. Zimmerman, met grote te
leurstelling in zijn jongste jaarrede, dat
de minister, zes jaar na het A.N.W.B.-
voorstel, invoering van een verplicht
herkenningsteken „overwoog". De heer
Zimmerman hekelde het „maandenlan
ge bestuderen van onbetekenende de
tails" en wees er op „dat in ieder be
drijf veiligheidsmaatregelen worden ge-
geworden. Anders zouden er ook geen
besprekingen met Nasser mogelijk zijn
geweest want Nasser is anti-westers en
haat de westelijken, maar hij is geen
comjmunist en zou ook niet graag zien
dat Syrië onder Russische invloed
kwam.
Er zijn diplomaten die de mening ver
kondigen dat de Eisenhower-doctrine
voor hulp aan het Midden-Oosten aan
de situatie in Sjn^ië veel kviraad heeft
gedaan. Bepaalde landen, zoals in dit
geval Syrië, zouden erdoor in commu
nistisch vaarwater zijn gekomen. En
maatregelen kan Amerika er niet tegen
nemen, want daarin voorziet het plan
alleen, als er agressie wordt gepleegd.
Zolang Syrië dus zijn buurlanden (Isra
ël en Jordanië) met rust laat, moet
Amerika lijdelijk toezien.
troffen zodra deze wenselijk zijn, .dw.z.
als vrucht van overleg van enkele des
kundigen, die daarvoor niet meer dan
een paar uur nodig hebben".
Het voeren van een duidelijk herken-
nigsteken door bromfietsen is vooral
nodig in verband met voorrangskwes
ties: bromfietsen lijken in hun bouw
en weggedrag dikwijls op motorfiet
sen, doch behoren wettelijk tot het
langzame verkeer. Dit geeft aanlei
ding tot misverstanden, met als ge
volg: aanrijdingen, doden, gewonden
en voor het leven verminkten.
„Amaaone-zit" veroordeeld
Verder heeft de ANWB de minister
gevraagd de z.g. dwarszit van duopas-
sagiers op bromfietsen, scooters en mo
torrijwielen te verbieden. Bij deze z.g.
„amazone-zit", waarbij de passagiers
dus beide benen aan één zijde van het
voertuig heeft wordt het evenvrtcht van
passagier en voertuig in gevaar ge
bracht. Deze wijze van vervoer op
bromfietsen levert bovendien gevaar op
voor de andere weggebruikers op smal
le fietspaden, aldus de ANWB.
De Bond is er dan ook van overtuigd
dat het schrijlings zitten van duopassa-
glers te allen tijde de voorkeur verdient
en wil dit dan ook gaarne wettelijk
voorgeschreven zien.
Op donderdag 5 september a.s. des
nam. om 2.30 uur zal de officiële ope
ning plaats hebben van de nieuwe school
voor openbaar uitgebreid lager onder
wijs.
De nieuwe cursus van de Chr. School
voor Practische Vorming (V.G.L.O.)
vangt aan op dinsdag 3 sept.
Alle leerlingen worden dan om 10 uur
verwacht in het Ned. Herv. verenigings
gebouw. Ring 13, Middelharnis.