„Is er
geen oorzaak
Buitenland
Gebrs kaptein
l
r
30e Jaargang
Vrijdag 23 augustus 1957
No. 2623.
Oir, STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILAJMDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
18
t
MEDITATIE
Schttldvergiffenis
Illllllllllllltllll
Zal augustus nog een
zomerse staart roeren
TEL 01870-2004-2205
V"
ATTENTIE
BontmCintelS tot is september sonder
de nieuwe weeldebelastingverheging
en bovendien me» 10% extra somericorting*
MET VOLLE GARANTIE
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHABNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoom K 1870—262»
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
ABONIWaiENTSPBIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tariel
md op
edrag
op te
op de
en w.
it van
lan na
in ge-
naar
lunten,
neente
ig kan
tonnen
wordt
ma-
extra
wege
de be-
ig zeer
roering
ge tijd
de ge-
hande-
■wacht
relce-
ormde
Stich-
,d zijn.
dan
voonde
og be-
en. O.
te Lei-
«erheij-
;rok in
uinisse
korte
hoofd-
werk
huis te
gynae
m de
Canada
renlang
>ver de
:eehon'
,Oce-
elci, die
eid on-
levens-
af ver-
iranneef
voor-
door-
zomer
idorski-
itska e»
:a, eeo
leperkte
op deze
In de „Omroepgids", het orgaan van
de N.C.R.V. van 16 aug. j.l. komt een
hoofdartikel voor van de hand van de
voorzitter dier vereniging Mr. A. B.
Roosjen.
Dit artikel draagt tot titel „achies en
klachies" en is gericht aan hen, die be
zwaren hebben tegen de televisie in on
ze christelijke gezinnen.
Nog niet zo heel lang geleden nam
de Synode der Geref. Gemeenten het
besluit om lidmaten dier gemeenten,
welke in bezit zijn van een televisie
toestel ernstig te vermanen en zonodig
te censureren.
Van de zijde der Chr. Geref. Kerken
is door de classis Dordrecht een instruc
tie bij de Particuliere Synode v.h. Zui
den aanhangig gemaakt i.z. de televisie
in 't. algemeen en 't gebruik van kerke
lijke doeleinden in 't bijzonder.
Hierin wordt o.a. de uitspraak gebe
zigd, dat de televisie een „God ont
erend" kwaad is en acht men 't kerke
lijk gebruik er van in strijd met onze
belijdenis, zoals deze in Zondag 35 der
Heidelb. Cath. luidt „wij moeten niet
wijzer zijn dan God, die zijn christenen
niet door stomme beelden, maar door de
levende verkondiging Zijns Woords wil
onderwezen hebben."
Ook door Herv. Geref. predikanten
(althans door bepaalde figuren uit de
ze kring) is gewezen op de gevaren der
televisie.
Dr. Roosjen stelt nu tegenover dit al
les zijn visie.
Hij kan zich alleen maar verbazen
over deze mensen. De televisie is in op
mars. In Duitsland heeft reeds SC/o van
alle arbeidersgezinnen een televisie toe^
stel. Volgens hem, zijn wij er niet mee
klaar, door ons met een „raak niet,
smaak niet en roer niet aan" vanaf te
maken. Wij moeten het nieuw instru
ment aanwenden tot de taak-volvoering,
die wij als christenen hebben: het zoe
ken van Gods eer en het heil van onze
naaste. Tot zover dr. Roosjen.
Wij hebben boven dit artikel de vraag
geplaatst „Is er geen oorzaak?'' Deze
uitroep werd gedaan door de kleine Da
vid, die door zijn grotere broers op de
vingers werd getikt, toen hij het plan
opvatte de reus Goliath te bestrijden
omdat deze de slagorden des levenden
Gods gehoond had.
Het is dus geen wonder, dat degenen
(onder wie wij ons zelf scharen) die het
wagen de strijd aan te binden tegen de
Televisie-Reus, zelfs uit het eigen kamp
bestreden worden en verachtelijk als
„achies en klachies" mensen opzij wor
den geschoven. Is er geen oorzaak voor
bezorgdheid?
In hetzelfde nummer van „De Om
roepgids", tref ik het week-programma
aan der Nederlandse Televisie voor de
week van 1118 augustus. Luister
slechts wat dit o.a. biedt:
Zondag: Rechtstreekse Reportage uit
Wagerem van de wedstrijden om
het wereldkampioenschap Wielren-
Maandag: Kurhauscabaret uit Scheve-
ningen met conferences, liedjes, 's
ketckes uit het cabaret programma
van het vorig seizoen „huis, tuin en
keuken."
Dinsdag: Filmprogramma met de hoofd
film „Jeannet L' intrepide.''
Woensdag; „Tien in de lucht", dansen
van het Scapino Ballet. „Een fees
telijke dag", comedie in drie bedrij
ven.
Donderdag: „Les Ballets Africains',, een
neger-dansgroep van Heite Fodeba,
bestaande uit 43 personen.
Zaterdag: „Doel om Barbara", een T.V.
spel waar „muziek'' in zit.
In de onderste hoek van deze blad
zijde, worden dan nog de Televisie pro
gramma's voor de volgende week aan
gekondigd, (heel in 't kort) In deze week
zullen dan kennelijk de N.C.R.V., de
I.K.O.R. en de V.P.R.O. hun deel krij
gen.
Het I.K.O.R. krijgt op zondag van 7
8 uur televisie zendtijd toegewezen en
besteedt deze tijd, door op de Dag des
Heeren een film te laten zien.
De N.C.R.V. heeft op maandag en
woensdag zendtijd.
Maandag luidt het programma: Film,
Tandverzorging, Filmrubriek, Klein-
kunstprogramma „Artisjok" en dan nog
10 minuten „Dagsluiting", terwijl de
woensdagavond wordt gevuld met een
toneelstuk „De erfgename," om daarna
nog even een dagsluiting te geven.
De V.P.R.O. vergast de kijkers vrij
dagavond op:
Gesprek, aan de schrijftafel, Films
waarom U lacht. Zo is het leven en ca
baret.
Lezers, oordeelt U nu eens zelf met
de hand op de Bijbel. Past dit alles in
onze christelijke gezinnen?
Is hier nu ook maar iets bij dat strek
ken kan tot Gods er en heil van onze
naaste?
Wordt de uitdrukking „christelijk" nu
niet een vlag, die de goddeloze lading
van het Televisie-schip moet dekken?
Wordt film, toneel, cabaret en wat
dies meer zij nu niet in onze gezinnen
binnengehaald?
Gezinnen, die er tot nog toe wellicht
niet over dachten om schouwburg, dans
zaal of bioscoop te bezoeken?
Wordt ei'zo geen huichelachtig chris
tendom gekweekt, dat naar buiten toe
naar de kerk gaat (al is 't dan maar eens
m de maand) en thuis achter de geslo
ten overgordijnen avond aan avond vol
op in de wereld leeft?
Is er geen oorzaak, dat de geestelijke
„Ifc, Ik hen het die moe overtre
dingen uitdelg, om Mijntenwil en
Ik gedenk uwe zonden niet."
(Jes. 43 25)
Simon de Farizeër had de Heere Jezus
uitgenodigd in zijn huis, om met de door
hem genodigde vrienden aan te zitten
aan de dis. En dan lezen we: dat tot
Hem kwam een vrouw, die een zonda
res was. Er wordt veel gejubeld: Jezus
neemt de zondaars aan. En dat is waar.
Maar er wordt vaak in dat jubelen ver
geten, dat we dan ook waarlijk zondaar
voor God moeten zijn geworden door
ontdekkende genade van Gods Geest.
Deze vrouw vond geen vrede in zich
zelf. Zij werd gedrukt door het gevoel
van zondeschuld en zondebesef voor
God. Met die last was ze zo bezwaard
dat ze het er niet onder uit kon hou
den. Het baatte haar niet al ging ze er
mee tot de mensen. Bij de meesten was
ze een verachte. Simon ergerde zich er
zeer aan, dat de Heere zich met zulk
een grote zondares inliet. Deze Simons
zullen er wel blijven zolang de wereld
bestaat. Ergenissen, omdat de Heere het
arme en verachte heeft uitverkoren, en
begenadigd, in het voorbijgaan van ve
len die de bekering niet van node heb
ben. En er zullen er ook "geweest zijn
die met die vrouw medelijden hadden;
die een luisterend oor hadden naar de
weedom 'die haar ziel vervulde, toch kon
niemand aan haar van schuld verslagen
en voor God bedroefde zondaarshart de
vrede geveni, om welke de Heilige Geest
een zondaar leert roepen, als Hij zulk
een zondaar ontdekt aan zichzelf. Dat
gevoelde nu die arme zondares, die wel
bij de vrome wereld veracht was, maar
door het geloof de toevlucht tot Jezus
mocht nemen.
Zag ze op zich zelf, op haar verachte
staat, ach, dan had ze geen moed. Zag
ze op de Farizeër, en liet ze haai'vlees
antwoorden door bij zichzelf te zeggen:
Wat zal Simon wel zeggen als ik in zijn
huis kom? Wat zullen de andere aan-
zittenden wel zeggen, dat ik zoiets durf
te doen? ook dan beefde ze terug.
Want ze was de grootste der zondaren
voor God geworden. Maar de nood der
ziele drong door alle hinderpalen heen.
We kennen de geschiedenis. De Hee
re gaf aan deze vrouw de vrede die alle
verstand te boven gaat; schuldvergif-
fenis in het bloed van Christus. Dus
hier is sprake van een genadeweldaad
Gods, die bewezen wordt uit genade
aan Zijn Kerk. Deze weldaad bestaat in
het uitdelgen der overtredingen en een
niet gedenken van de zonden. De Heili
ge Schrift zegt ons dat de ganse wereld
voor God verdoemelijk is. Dit woord
snijdt alle eigengerechtigheid de pas af,
en sluit alle verdiensten uit. Zo, dat de
natuurlijke mens zich er aan ergert en
stoot. Om dezelfde reden wil de natuur
lijke mens niets van genade weten.
Maar de zondaar, die door Gods Geest
ontdekt is, die voelt juist dat aan hem
genade moet worden verheerlijkt, en
dat hij verloren is en dat voor eeuwig,
als zulks niet geschiedt. De zodanige
vraagt en roept om genade en dan is
ook voor dezulken het woord van onze
tekst, een Evangelie woord.
Er wordt gesproken van overtredin-
■gen. Een overtreding is een schending
van een gegeven gebod, verachting van
de wet. Maar wie dan ook zulk een
overtreding gedaan heeft, staat als
schuldige getekend. Zulk een overtre
der, schender van Gods wet is elk
mens. Maar een ieder kent zichzelf als
een overtreder. Zij die door Gods Geest
ontdekt zijn, hebben telkenmale van no
de om met de Psalmist te bidden: „Door
grond mij God, en ken mijn hart en zie
of bij mij een schadelijke weg zij en
leid mij op de eeuwige weg." De Heere
spreekt van uwe overtredingen. De zon
daar, die zich dus een overtreder van
Gods Wet weet, moet kunnen spreken
van zijn overtredingen. Als een zondaar
dan tot de Heere komt en zegt: Mijne
overtredingen maken mij schuldig, maar
Heere, gedenk mijner overtredingen
niet dan spreekt de Heere zulk een
zondaar toe en zegt: uwe overtredingen
delg Ik uit.
Wat betekent dat? We lezen in de H.
Schrift van het uitdelgen van de namen
der goddelozen. Daarmede wordt be
doeld het uitwissen. David bidt: „Ver
berg uw aangezicht van mijn zonden
en delg uit al mijn ongerechtigheden."
Dus: het handschrift der zonde dat te
gen hen getuigde, uitwissen. Dat ze niet
meer bestaan. Uit het schuldregister van
die God, die ze uit vrije genade op de
volkomen genoegdoening van Christus,
heeft uitgedaan, zodat ze niet meer zijn.
Wil dat zeggen dat het volk des Heeren
ze niet meer gedenkt? Hoor Davids
klacht over de zonden zijner jonkheid
en hoe Paulus na de weldaden Gods in
zijn leven verheerlijkt getuigen moest:
„Daarom, omdat ik de gemeente Gods
vervolgd heb.''
Ik heb een vriend op Flakkee, die me
vertelde van het onderwijs dat zijn va
der hem gaf, toen hij nog een jongen
was. Die vader sloeg bij elke overtre
ding van "zijn jongen een spijker in een
plank en bij elke goede daad van zijn
zoon trok hij er een uit. Hij paste eerL?
zo goed op, dat alle spijkers er uit ge
trokken waren. Toen begon die jongen
te wenen en zei: Vader, nu zijn de ga
ten er nog! Een mooi voorbeeld. Dus
wel de zonden weg, uitgewist, maar de
smart van de zonden blijft, en de prijs
voor de zonden betaald, ziende het of
fer van Christus in het storten van Zijn
bloed, zal nooit anders openbaren dan:
„Ik kost Hem al die slagen, dat riet,
die doornenkroon!"
Nu is er ten tweede sprake van het
niet gedenken van de zonden. Voor
waar een veel betekende belofte, en
wel voor een arme tollenaar die om ge
nade leerde bedelen aan de troon der
genade, zijn schuld en zonden belij
dend voor de Heere en dat met smart in
het hart. En, die maar niet geloven kan,
dat die toezegging voor hem is. Geden
ken is iets in gedachtenis houden. Dus
niet meer gedenken is niet, dat de Hee
re de wetenschap der zonde heeft ver
loren. Ganselijk niet, want Hij is de Al
wetende. Maar dat betekent, dat de
Heere de zonden niet wil toerekenen.
Immers David noemt de mens geluk
zalig, wiens overtredingen vergeven en
wiens zonden bedekt zijn, die de Heere
de zonden niet wil toerekenen. Waar de
Heere alzo kwijtschelding geeft is het
alsof Hij de zonde vergeet, niet meer
gedenkt. Micha spreekt daarvan: Wie
is een God gelijk Gij, die de ongerech
tigheden vergeeft, en de overtredingen
van het overblijfsel Zijner erfenis voor
bij gaat. Hij houdt Zijn toorn niet in
eeuwigheid, want Hij heeft lust aan
goedertierenheid. Hij zal zich onzer we
der ontfermen; Hij zal onze ongerech
tigheden dempen; ja Gij zult al onze
zonden in de diepten der zee werpen.
Wat een weldaden Gods, en dat voor
een ongerechtig volk in zichzelf. Maar
leggen we de nadruk erop WIE de over
tredingen uitdelgt, en de zonde niet
meer gedenkt. Het is God die zulks doet.
God de Vader is het die vergeeft. De
Heilige God, de Rechter, die eerst op
de zonden van Adam en diens nakome
lingen de drievoudige dood legde. De
bezoldiging der zonde is de dood. Maar,
de genadegift Gods is het Eeuwige le
ven. Het Eeuwige leven in de tweede
Adam in Wien de genade en het God
delijk pardon wordt verheerlijkt. Pau-
lus zegt: God is het die rechtvaardig
maakt. Die Heilige God tegen wie de
overtreding geschiedt, Die is het die dit
genadewerk werkt. De Heere verdubbelt
zijne aanspraak hier, door te zeggen:
IK, IK BEN HET. Dat zegt de Heere,
opdat het volk het zou zien dat het Hem
ernst is met de uitdelging van de over
tredingen. Ik, Ik ben het, duidt aan dat
het genadewerk een werk Gods is en niet
van enig schepsel, want staat er in de
zelfde profetie: behalve Mij is er geen
Heiland. Het zou de verloren zoon niet
gebaat hebben als een ander hem zijn
schuld vergeven had. Wat liggen daar
toch lessen in, wat maant dat tot voor
zichtigheid. Voorzichtigheid wat de ge
nade betreft. Menigeen wordt er bij ge
plaatst (uit gunning wordt dan gezegd).
Die nooit ingeleefd heeft tegen God
overtreden te hebben, nooit gebukt heeft
in het stof der aarde in zijn onwaarde.
Menigeen wordt op een hoogte gezet van
gerechtvaardigd te zijn, en er zijn ganse
leven bij velen door aangebeden, zon
der ooit voor God verloren te zijn ge
gaan. Ik heb een man ontmoet die was
gerechtvaardigd, zonder dat hij erbij
was geweest. En kom er maar eens aan,
dan komt meestal de vijandschap open
baar. Neen, mijn geliefden, het is het
werk des Heiligen Geestes, dat niet bui
ten de mens omgaat. De Geest drijft een
zondaar uit naar diezelfde God tegen
wie ze overtreden hebben, tegen Wie
de schuld is begaan. Dan vreest zulk
een zondaar met duizend vrezen in de
ontmoeting van die IK, Die buiten
Christus een verterend vuur is, en een
eeuwige gloed waarbij niemand wonen
kan. Dat er ingeleefd wordt, dat zij
door betaling niet kunnen voldoen aan
hun overtredingen en zonden, en in-
plaats van uitdelging de zonde verme
nigvuldigd wordt wat de inleving be
treft.
En toch is het een belofte des Hee
ren voor Zijn zuchtend volk dat Hij hen
gedenken zal. Dat Hij ze niet meer zal
aanzien en in huhzelf, maar in Hem,
die de zonden heeft gedragen aan het
vloekhout der schande, en het hand
schrift heeft uitgewLst. En dat in Zijn
dierbaar hartebloed. Dan wordt het
UWE overtredingen en UWE zonden, en
niet van de naaste. Dan worden wij een
voorwerp van Gods toorn en dat recht
vaardig. Dan zijn we niet meer be
zwaard over anderen, maar over ons
zelf. Dan MOET die Godsdaad aan ons
gebeuren, in een weg van recht en ge
rechtigheid.
Gelukkig mens, door God met God
wordt verzoend. Kunt ge mee komen
van verre staande? Met uw zonden en
schuld beladen? In de vreze dat God U
verdelgen zal vanwege uw overtredin
gen en zonden? Uw heilzon is aan het
dagen! Christus heeft voldaan, en al
kunt ge het niet geloven,, ook voor U.
Wacht op de Heere, er zal verlossing
komen. Gij zult eens uw ziel als een
buit mogen wegdragen, en wel daarom,
omdat die Grote IK het gesproken
heeft. Die trouwe houdt en eeuwig leeft.
Voor dat volk dat weten mag wat de
Vader in Christus heeft willen doen en
dat uit genade. En al blijft ge zuchten
de over de wereld gaan, vanwege uw
verdorvenheid, daar komt toch een tijd
dat ge af zult leggen het lichaam der
zonde en eeuwig mag aanbidden het
vrije in God, om als een reine maagd
God drieënig te verheerlijken tot in der
eeuwigheid.
Norwich, Canada. Rev. G. Zwerus.
Ceën twijfel
mogelijk
HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEhf
leidslieden van ons volk hun stem met
kracht laten horen tegen deze gang van
zaken? Moet er niet geklaagd worden en
„ach" worden uitgeroepen over deze
praktijken?
We kunnen wel schermen met grote
woorden en roeping om als christen
werkzaam te zijn op alle levensterrei
nen, maar.als wij de radio program
ma's van de N.C.R.V. van nu, vergelij
ken met die van vroeger, zien we dan
niet een ontstellende vervlakking? Let
U maar eens op het radioprogramma uit
dat zelfde nummer:
Ik zie dan b.v. op maandag
Vrolijke morgenklanken w.o. een
walspotpourri, „Portrait of a flirt". Ik
zie verder in de dag „Wals uit Faust",
„Rumba de la Plui"; „Pizzicalo polka";
„Moonlight and roses'', om van heel
veel andere dingen maar niet te spre
ken.
Op woensdag wordt „de dans der ko
medianten" gespeeld.
Donderdag vermeldt „Shadow-wals";
„Danse of the flowergirls"; „Steig iri das
blaue"; kleine wals van Carreno enz.
Wie de rubriek: „Kom,eens naar vo
ren'' volgt, wordt week aan week ver
gast op de modernste jazz-muziek, ter
wijl grote gedeelten van de dag gevuld
worden met zang, muziek, toneel en
toespraken, die iedere andere Radio ver
eniging ook ten beste zou kunnen ge
ven. Men moet „meedoen." Men moet
het grote publiek binden. Men moet
niet voor „achterlijk" en „ouderwets"
versleten worden.
Het specifiek christelijk, de christe
lijke levensstijl en levenssfeer, wordt
hierdoor met het jaar meer op de ach
tergrond gedrongen.
Het is al erg genoeg, dat de radio met
haar programma's, waarvan de N.R.C.V.
dan nog de meest aanvaardbare geeft,
(doch deze is er verscheidene dagen de
week niet bij) gemeen-goed in onze
christelijke gezinnen geworden is.
Wanneer straks de Televisie dat ook
nog is, dan behoeven we niets te vra
gen, wat er van de christelijke levens
stijl en levenssfeer van 't opgroeiende
geslacht gaat terecht komen.
Maar veel „tot Gods eer en heil van
onze naaste'' zal er niet bij zijn.
Wij zijn althans nog dankbaar, dat
er in deze tijd „achies" en „klachies"-
mensen gevonden worden, die op de
ontzaggelijke gevaren dezer dingen wij
zen en het ons volk toeroepen, dat 't
dansend, toneelspelend, zingend naar 't
verderf gaat. In deze geweldige tijd,
waarin de donderwolken van 't nade
rend wereldgericht zich opstapelen zij
het U toegeroepen: „O land, land, land
hoor des Heeren Woord!''
Terug tot de Wet en de Getuigenis
en zo niet, het zal zijn, dat ze geen
dageraad hebben zullen.
Dan worden wij in deze tijd een
„achies'' èn „klachies" man als Jere-
mia, die 't uitriep: „Ach dat mijn hoofd
water ware en mijn ogen een spring-
ader van tranen om te bewenen de
breuke van de dochters mijns volks."
Maar ja.... dat is voor ons tegen
woordig jolige christendom natuurlijk
ook veel te ouderwets, al staat het in
de Bijbel!
Syrië
De onrust in het Midden-Oosten is
opnieuw tot uitdrukking gekomen in de
verwikkelingen die zich in Syrië heb
ben voorgedaan.
Al geruime tijd wordt dat land door
Rusland van wapens voorzien en de
anti-westelijke geest schijnt het volk en
de regering steeds meer te beïnvloeden.
Vorige week werd bekend gemaakt
dat in Syrië een westers complot zou
zijn ontdekt. Of dat inderdaad een feit
is, doet weinig ter zake. Het is in elk
geval prachtig propaganda-materiaal
om de anti-westelijke gezindheid aan
te kweken. Om de bewering kracht bij
te zetten, heeft de Syrische regering drie
Amerikaanse diplomaten, „die het com
plot hebben voorbereid,'' het land uit
gewezen. Hoge legerautoriteiten zijn ge
vangen genomen en sommigen van hen
hebben volledige bekentenissen afge
legd! Dat is niets nieuws in communis
tisch geregeerde landen. We weten nu
langzamerhand wel, hoe daar schijnpro
cessen worden gevoerd en wat er ge
beurt, alvorens de schuldbekentenissen
worden afgelegd.
Amerika neemt deze beschuldigingen
hoog op en heeft de bal teruggekaatst.
Onmiddellijk na de uitwijzing van de
Amerikaanse diplomaten uit Syrië heeft
de Amerikaanse regering de Syrische
ambassadeur tot ongewenst persoon ver
klaard. Deze heeft met zijn secretaris
en het overige personeel, het land reeds
verlaten.
Voor Amerika betekent de vriend
schap met Syrië weinig of niets, maar
zoals gezegd, achter Syrië staat de Sow-
j et-Unie. Nu heeft Syrië in de Arabische
wereld ook niet veel vrienden. Welis
waar zijn de banden met Egypte de
laatste tijd nauwer aangehaald, maar
de landen liggen te ver uit elkaar voor
wederzijdse bescherming.
Met de Libanon en Jordanië zijn de
betrekkingen uitgesproken slecht te noe-
WEERPRAATJE
Het is nog niet te laat voor warm
zomerweer
(Van onze weerkundige medewerker.)
Na de periode met zeer warm weer,
die op 8 juli eindigde, heeft de zomer
er nog niet veel van terecht gebracht.
In de afgelopen 6 weken werd er in De
Bilt slechts één zomerse dag (warmer
dan 25 gr C.) waargenomen. Dit was op
5 augustus. Ook het zormetje heeft ons
de laatste 14 dagen lelijk in de steek
gelaten. In 15 dagen werden te De Bilt
nog geen 40 uren zonneschijn geregi
streerd. De temperatuur varieerde de
laatste weken steeds om normaal, maar
de middagtemperatuur bleven over het
algemeen aan de lage kant.
Toch was er deze week wel van een
kleine verbetering sprake, vergeleken
met de vorige week toen er plaatselijk
in Nederland bijzonder veel regen is
gevEillen. Dat was met name het geval
in Noord-Holland, waar precies in één
week te Alkmaar 153 en in IJmuiden 127
mm regen viel. Ook het afgelopen week
einde bracht op tal van plaatsen zware
buien, hier en daar met onweer. Don
derdagmorgen kwam er een verbetering
in zicht. Eindelijk heeft zich in de om
geving van Ierland een afzonderlijk
hogedrukgebied gevormd, dat nu lang
zaam naar het Oosten komt en het is
waarschijnlijk, dat dit hogedrukgebied
ons een belangrijke weersverbetering
gaat brengen. De depressies met regen
worden hierdoor op grote afstand ge
houden en ook het zonnetje zal zich
weer vertonen, vooral in de kustprovin
cies. Indien dit hogedrukgebied tegen
het weekeinde kansen ziet zich boven
de Noordzee en Zuid-Scandinavië uit te
breiden en nog te versterken, hetgeen
ons niet onwaarschijnlijk voorkomt, dan
kan de laatste week van augustus nog
heel goed een zomers karakter krijgen.
Te laat is het nog niet voor warm zo
merweer. In 1944 werden op 23 augus
tus zelfs nog temperaturen van 35 tot
37 gr. C. in Nederland gemeten.
Nog steeds leven wij in een elfjarig
zonnevlekkenmaximum, waarbij over
het algemeen de hogedrukgebieden een
grote activiteit plegen te vertonen. De
laatste 6 weken vielen hierbij helaas
uit de toon, maar wij hebben de hoop
op een periode met zonnig en warm
zomerweer nog niet opgegeven.
(Nadruk verboden)
GEEN PROTESTANTS SANATORIUM
IN HET ZUIDEN
Het college van commissarissen van
de interkerkelijke protestantse stich
ting „Zuid-Nederlands Sanatorium" te
Breda heeft besloten tot liquidatie van
deze stichting over te gaan. De pogin-
ANNO 1870
.)N
Alleenverkoop van de beken de
GLORIA PORT en de nieuwe
ESMERALDO WIJNEN.
Voor de oplage van een krant in Amerika
zijn 15.000 bomen nodig op 1 dag
Elke vierentwintig uur neemt de be
volking van onze aarde met ongeveer
honderdduizend zielen toe. Elke vieren
twintig uur ook neemt de oppervlakte
van het bebouwbare land op de wereld
met enkele vierkante decimeters af en
elke vierentwintig uur worden de woes
tijnen en de onvruchtbare gebieden met
een evenredig aantal decimeters groter.
Dat lijkt misschien ongeloofwaardig
maar het is niettemin de waarheid.
Voor de dagelijkse oplage van een
New Yorkse krant moeten alleen al
15.000 bomen worden gekapt om voor
het nodige papier te zorgen. Tegen
woordig groeit de wereldbevolking in
drie maanden even snel als in de tijd
der farao's in drieduizend jaar. Wij,
mensen, zijn in zekere zin het slachtof
fer geworden van een woekering, die
alles en iedereen van levensruimte be
rooft. Nog in deze eeuw zullen er op
de wereld vijf miljard mensen wonen.
gen om te komen tot stichting van een
sanatorium in het zuiden des lands zijn
niet geslaagd en tevens maakt de gro
te teruggang van het aantal tbc-patiën-
ten, dat het werk beëindigd kan wor
den.
Zolang de liquidatie nog niet geheel
haar beslag heeft gekregen zal de ar
beid van het steunf onds voortgezet wor
den.
Ook in onze streek zijn er gelden in
gezameld via kerkkollekten etc. voor
deze stichting. Wat men hiermede zal
doen wordt in bovenstaand bericht niet
vermeld.
41 Wis» U, dat voor onze bontafdeling de mogelijl^heid
SIS van CREDI ET-SERVICE is geopend? rt!»s.-v^k :.v,k,'^
ROTTERDAM: WINKELCENTRUM BINNENWEG, tel. 29375
en DORPSWEG hk. KATENDRECHTSE LAGEDUK, tel. 74259
^«DEN HAAG: SPUI hk. KALVERMARKT, tel. 182148 -
men. Saoedi-Arabië is bevriend met de
Verenigde Staten en kan als zodanig
moeilijk goede vrienden met Syrië zijn.
Het Midden-Oosten is dus zeer ver
deeld; er is slechts één band, die on
danks alle verschillen, samenbindt, en
dat is die van de haat tegen Israël.
Ten overvloede heeft de regering van
Syrië een verzoek om ontslag van de
stafchef van het leger, aanvaard en in
diens plaats een communist benoemd.
Ook hier dus uitbreiding van de com
munistische invloed.
De president van Syrië, Koewatli, is
naar Kaïro gereisd, zogenaamd om een
medische behandeling te ondergaan. Al
lereerst heeft hij echter een onderhoud
met president Nassau gehad!
Oman
De Veiligheidsraad van de Verenigde
Naties heeft dinsdagavond het verzoek
van tien Arabische landen om de kwes
tie Oman op haar agenda te plaatsen,
afgewezen. De iman van Oman en
Muskate is in opstand tegen de sultan
van dat gebied en de sultan ontvangt
militaire steun van Engeland. Engeland
en zijn naaste medestanders (waaronder
Frankrijk) beschouwen de kwestie als
een zuiver binnenlandse aangelegenheid,
die door Engeland zelf moet worden op
gelost. Irak echter (het enige Arabische
land dat momenteel zitting heeft in de
Veiligheidsraad) was vóór plaatsing op
de agenda. De Verenigde Staten ont
hielden zich van stemming.
Op het ogenblik is de militaire actie
in Oman zo goed als afgelopen, maar
het probleem blijft bestaan. Dat pro
bleem is de Britse invloed aan de Per
zische Golf. Maar onder de Arabische
landen loopt men daar lang niet zo
warm voor als indertijd voor de kwes
tie vanhet Suezkanaal.
De Assemblee der Verenigde Naties
gaat wel het rapport over Hongarije be
spreken. De officiële zitting begint op
17 september, maar een week eerder
komen de afgevaardigden reeds bijeen
om de Hongaarse kwestie onder ogen te
zien.
Verenigde Staten
Het programma van president Eisen
hower voor hulp aan het buitenland
is door het Huis van Afgevaardigden
niet meer dan 800 miljoen dollar ge
moeid. De president neemt hiermee ech
ter geen genoegen en voert thans een
grootscheepse actie om zijn hulppro
gramma nog te redden. Hij wordt daar
bij krachtig gesteund door minister Dul
les. Indien het Congres niet langer be
reid is, de leiding van Eisenhower te
volgen, dan zullen de Verenigde Staten
haar leidinggevende positie in de we
reld langzaam, maar zeker verliezen,
zo waarschuwde Dulles.
Politieke waarnemers in de Verenigde
Staten zijn van mening dat er sympto
men aanwezig zijn dat het volk genoeg
heeft van het bewind der republikeinen
en dat het, als de ambtsperiode van
Eisenhower ten einde loopt, weer een
democraat tot president zal kiezen.