„Is er geen oorzaak Buitenland Gebrs kaptein l r 30e Jaargang Vrijdag 23 augustus 1957 No. 2623. Oir, STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILAJMDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond 18 t MEDITATIE Schttldvergiffenis Illllllllllllltllll Zal augustus nog een zomerse staart roeren TEL 01870-2004-2205 V" ATTENTIE BontmCintelS tot is september sonder de nieuwe weeldebelastingverheging en bovendien me» 10% extra somericorting* MET VOLLE GARANTIE PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHABNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoom K 1870—262» Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 ABONIWaiENTSPBIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tariel md op edrag op te op de en w. it van lan na in ge- naar lunten, neente ig kan tonnen wordt ma- extra wege de be- ig zeer roering ge tijd de ge- hande- ■wacht relce- ormde Stich- ,d zijn. dan voonde og be- en. O. te Lei- «erheij- ;rok in uinisse korte hoofd- werk huis te gynae m de Canada renlang >ver de :eehon' ,Oce- elci, die eid on- levens- af ver- iranneef voor- door- zomer idorski- itska e» :a, eeo leperkte op deze In de „Omroepgids", het orgaan van de N.C.R.V. van 16 aug. j.l. komt een hoofdartikel voor van de hand van de voorzitter dier vereniging Mr. A. B. Roosjen. Dit artikel draagt tot titel „achies en klachies" en is gericht aan hen, die be zwaren hebben tegen de televisie in on ze christelijke gezinnen. Nog niet zo heel lang geleden nam de Synode der Geref. Gemeenten het besluit om lidmaten dier gemeenten, welke in bezit zijn van een televisie toestel ernstig te vermanen en zonodig te censureren. Van de zijde der Chr. Geref. Kerken is door de classis Dordrecht een instruc tie bij de Particuliere Synode v.h. Zui den aanhangig gemaakt i.z. de televisie in 't. algemeen en 't gebruik van kerke lijke doeleinden in 't bijzonder. Hierin wordt o.a. de uitspraak gebe zigd, dat de televisie een „God ont erend" kwaad is en acht men 't kerke lijk gebruik er van in strijd met onze belijdenis, zoals deze in Zondag 35 der Heidelb. Cath. luidt „wij moeten niet wijzer zijn dan God, die zijn christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben." Ook door Herv. Geref. predikanten (althans door bepaalde figuren uit de ze kring) is gewezen op de gevaren der televisie. Dr. Roosjen stelt nu tegenover dit al les zijn visie. Hij kan zich alleen maar verbazen over deze mensen. De televisie is in op mars. In Duitsland heeft reeds SC/o van alle arbeidersgezinnen een televisie toe^ stel. Volgens hem, zijn wij er niet mee klaar, door ons met een „raak niet, smaak niet en roer niet aan" vanaf te maken. Wij moeten het nieuw instru ment aanwenden tot de taak-volvoering, die wij als christenen hebben: het zoe ken van Gods eer en het heil van onze naaste. Tot zover dr. Roosjen. Wij hebben boven dit artikel de vraag geplaatst „Is er geen oorzaak?'' Deze uitroep werd gedaan door de kleine Da vid, die door zijn grotere broers op de vingers werd getikt, toen hij het plan opvatte de reus Goliath te bestrijden omdat deze de slagorden des levenden Gods gehoond had. Het is dus geen wonder, dat degenen (onder wie wij ons zelf scharen) die het wagen de strijd aan te binden tegen de Televisie-Reus, zelfs uit het eigen kamp bestreden worden en verachtelijk als „achies en klachies" mensen opzij wor den geschoven. Is er geen oorzaak voor bezorgdheid? In hetzelfde nummer van „De Om roepgids", tref ik het week-programma aan der Nederlandse Televisie voor de week van 1118 augustus. Luister slechts wat dit o.a. biedt: Zondag: Rechtstreekse Reportage uit Wagerem van de wedstrijden om het wereldkampioenschap Wielren- Maandag: Kurhauscabaret uit Scheve- ningen met conferences, liedjes, 's ketckes uit het cabaret programma van het vorig seizoen „huis, tuin en keuken." Dinsdag: Filmprogramma met de hoofd film „Jeannet L' intrepide.'' Woensdag; „Tien in de lucht", dansen van het Scapino Ballet. „Een fees telijke dag", comedie in drie bedrij ven. Donderdag: „Les Ballets Africains',, een neger-dansgroep van Heite Fodeba, bestaande uit 43 personen. Zaterdag: „Doel om Barbara", een T.V. spel waar „muziek'' in zit. In de onderste hoek van deze blad zijde, worden dan nog de Televisie pro gramma's voor de volgende week aan gekondigd, (heel in 't kort) In deze week zullen dan kennelijk de N.C.R.V., de I.K.O.R. en de V.P.R.O. hun deel krij gen. Het I.K.O.R. krijgt op zondag van 7 8 uur televisie zendtijd toegewezen en besteedt deze tijd, door op de Dag des Heeren een film te laten zien. De N.C.R.V. heeft op maandag en woensdag zendtijd. Maandag luidt het programma: Film, Tandverzorging, Filmrubriek, Klein- kunstprogramma „Artisjok" en dan nog 10 minuten „Dagsluiting", terwijl de woensdagavond wordt gevuld met een toneelstuk „De erfgename," om daarna nog even een dagsluiting te geven. De V.P.R.O. vergast de kijkers vrij dagavond op: Gesprek, aan de schrijftafel, Films waarom U lacht. Zo is het leven en ca baret. Lezers, oordeelt U nu eens zelf met de hand op de Bijbel. Past dit alles in onze christelijke gezinnen? Is hier nu ook maar iets bij dat strek ken kan tot Gods er en heil van onze naaste? Wordt de uitdrukking „christelijk" nu niet een vlag, die de goddeloze lading van het Televisie-schip moet dekken? Wordt film, toneel, cabaret en wat dies meer zij nu niet in onze gezinnen binnengehaald? Gezinnen, die er tot nog toe wellicht niet over dachten om schouwburg, dans zaal of bioscoop te bezoeken? Wordt ei'zo geen huichelachtig chris tendom gekweekt, dat naar buiten toe naar de kerk gaat (al is 't dan maar eens m de maand) en thuis achter de geslo ten overgordijnen avond aan avond vol op in de wereld leeft? Is er geen oorzaak, dat de geestelijke „Ifc, Ik hen het die moe overtre dingen uitdelg, om Mijntenwil en Ik gedenk uwe zonden niet." (Jes. 43 25) Simon de Farizeër had de Heere Jezus uitgenodigd in zijn huis, om met de door hem genodigde vrienden aan te zitten aan de dis. En dan lezen we: dat tot Hem kwam een vrouw, die een zonda res was. Er wordt veel gejubeld: Jezus neemt de zondaars aan. En dat is waar. Maar er wordt vaak in dat jubelen ver geten, dat we dan ook waarlijk zondaar voor God moeten zijn geworden door ontdekkende genade van Gods Geest. Deze vrouw vond geen vrede in zich zelf. Zij werd gedrukt door het gevoel van zondeschuld en zondebesef voor God. Met die last was ze zo bezwaard dat ze het er niet onder uit kon hou den. Het baatte haar niet al ging ze er mee tot de mensen. Bij de meesten was ze een verachte. Simon ergerde zich er zeer aan, dat de Heere zich met zulk een grote zondares inliet. Deze Simons zullen er wel blijven zolang de wereld bestaat. Ergenissen, omdat de Heere het arme en verachte heeft uitverkoren, en begenadigd, in het voorbijgaan van ve len die de bekering niet van node heb ben. En er zullen er ook "geweest zijn die met die vrouw medelijden hadden; die een luisterend oor hadden naar de weedom 'die haar ziel vervulde, toch kon niemand aan haar van schuld verslagen en voor God bedroefde zondaarshart de vrede geveni, om welke de Heilige Geest een zondaar leert roepen, als Hij zulk een zondaar ontdekt aan zichzelf. Dat gevoelde nu die arme zondares, die wel bij de vrome wereld veracht was, maar door het geloof de toevlucht tot Jezus mocht nemen. Zag ze op zich zelf, op haar verachte staat, ach, dan had ze geen moed. Zag ze op de Farizeër, en liet ze haai'vlees antwoorden door bij zichzelf te zeggen: Wat zal Simon wel zeggen als ik in zijn huis kom? Wat zullen de andere aan- zittenden wel zeggen, dat ik zoiets durf te doen? ook dan beefde ze terug. Want ze was de grootste der zondaren voor God geworden. Maar de nood der ziele drong door alle hinderpalen heen. We kennen de geschiedenis. De Hee re gaf aan deze vrouw de vrede die alle verstand te boven gaat; schuldvergif- fenis in het bloed van Christus. Dus hier is sprake van een genadeweldaad Gods, die bewezen wordt uit genade aan Zijn Kerk. Deze weldaad bestaat in het uitdelgen der overtredingen en een niet gedenken van de zonden. De Heili ge Schrift zegt ons dat de ganse wereld voor God verdoemelijk is. Dit woord snijdt alle eigengerechtigheid de pas af, en sluit alle verdiensten uit. Zo, dat de natuurlijke mens zich er aan ergert en stoot. Om dezelfde reden wil de natuur lijke mens niets van genade weten. Maar de zondaar, die door Gods Geest ontdekt is, die voelt juist dat aan hem genade moet worden verheerlijkt, en dat hij verloren is en dat voor eeuwig, als zulks niet geschiedt. De zodanige vraagt en roept om genade en dan is ook voor dezulken het woord van onze tekst, een Evangelie woord. Er wordt gesproken van overtredin- ■gen. Een overtreding is een schending van een gegeven gebod, verachting van de wet. Maar wie dan ook zulk een overtreding gedaan heeft, staat als schuldige getekend. Zulk een overtre der, schender van Gods wet is elk mens. Maar een ieder kent zichzelf als een overtreder. Zij die door Gods Geest ontdekt zijn, hebben telkenmale van no de om met de Psalmist te bidden: „Door grond mij God, en ken mijn hart en zie of bij mij een schadelijke weg zij en leid mij op de eeuwige weg." De Heere spreekt van uwe overtredingen. De zon daar, die zich dus een overtreder van Gods Wet weet, moet kunnen spreken van zijn overtredingen. Als een zondaar dan tot de Heere komt en zegt: Mijne overtredingen maken mij schuldig, maar Heere, gedenk mijner overtredingen niet dan spreekt de Heere zulk een zondaar toe en zegt: uwe overtredingen delg Ik uit. Wat betekent dat? We lezen in de H. Schrift van het uitdelgen van de namen der goddelozen. Daarmede wordt be doeld het uitwissen. David bidt: „Ver berg uw aangezicht van mijn zonden en delg uit al mijn ongerechtigheden." Dus: het handschrift der zonde dat te gen hen getuigde, uitwissen. Dat ze niet meer bestaan. Uit het schuldregister van die God, die ze uit vrije genade op de volkomen genoegdoening van Christus, heeft uitgedaan, zodat ze niet meer zijn. Wil dat zeggen dat het volk des Heeren ze niet meer gedenkt? Hoor Davids klacht over de zonden zijner jonkheid en hoe Paulus na de weldaden Gods in zijn leven verheerlijkt getuigen moest: „Daarom, omdat ik de gemeente Gods vervolgd heb.'' Ik heb een vriend op Flakkee, die me vertelde van het onderwijs dat zijn va der hem gaf, toen hij nog een jongen was. Die vader sloeg bij elke overtre ding van "zijn jongen een spijker in een plank en bij elke goede daad van zijn zoon trok hij er een uit. Hij paste eerL? zo goed op, dat alle spijkers er uit ge trokken waren. Toen begon die jongen te wenen en zei: Vader, nu zijn de ga ten er nog! Een mooi voorbeeld. Dus wel de zonden weg, uitgewist, maar de smart van de zonden blijft, en de prijs voor de zonden betaald, ziende het of fer van Christus in het storten van Zijn bloed, zal nooit anders openbaren dan: „Ik kost Hem al die slagen, dat riet, die doornenkroon!" Nu is er ten tweede sprake van het niet gedenken van de zonden. Voor waar een veel betekende belofte, en wel voor een arme tollenaar die om ge nade leerde bedelen aan de troon der genade, zijn schuld en zonden belij dend voor de Heere en dat met smart in het hart. En, die maar niet geloven kan, dat die toezegging voor hem is. Geden ken is iets in gedachtenis houden. Dus niet meer gedenken is niet, dat de Hee re de wetenschap der zonde heeft ver loren. Ganselijk niet, want Hij is de Al wetende. Maar dat betekent, dat de Heere de zonden niet wil toerekenen. Immers David noemt de mens geluk zalig, wiens overtredingen vergeven en wiens zonden bedekt zijn, die de Heere de zonden niet wil toerekenen. Waar de Heere alzo kwijtschelding geeft is het alsof Hij de zonde vergeet, niet meer gedenkt. Micha spreekt daarvan: Wie is een God gelijk Gij, die de ongerech tigheden vergeeft, en de overtredingen van het overblijfsel Zijner erfenis voor bij gaat. Hij houdt Zijn toorn niet in eeuwigheid, want Hij heeft lust aan goedertierenheid. Hij zal zich onzer we der ontfermen; Hij zal onze ongerech tigheden dempen; ja Gij zult al onze zonden in de diepten der zee werpen. Wat een weldaden Gods, en dat voor een ongerechtig volk in zichzelf. Maar leggen we de nadruk erop WIE de over tredingen uitdelgt, en de zonde niet meer gedenkt. Het is God die zulks doet. God de Vader is het die vergeeft. De Heilige God, de Rechter, die eerst op de zonden van Adam en diens nakome lingen de drievoudige dood legde. De bezoldiging der zonde is de dood. Maar, de genadegift Gods is het Eeuwige le ven. Het Eeuwige leven in de tweede Adam in Wien de genade en het God delijk pardon wordt verheerlijkt. Pau- lus zegt: God is het die rechtvaardig maakt. Die Heilige God tegen wie de overtreding geschiedt, Die is het die dit genadewerk werkt. De Heere verdubbelt zijne aanspraak hier, door te zeggen: IK, IK BEN HET. Dat zegt de Heere, opdat het volk het zou zien dat het Hem ernst is met de uitdelging van de over tredingen. Ik, Ik ben het, duidt aan dat het genadewerk een werk Gods is en niet van enig schepsel, want staat er in de zelfde profetie: behalve Mij is er geen Heiland. Het zou de verloren zoon niet gebaat hebben als een ander hem zijn schuld vergeven had. Wat liggen daar toch lessen in, wat maant dat tot voor zichtigheid. Voorzichtigheid wat de ge nade betreft. Menigeen wordt er bij ge plaatst (uit gunning wordt dan gezegd). Die nooit ingeleefd heeft tegen God overtreden te hebben, nooit gebukt heeft in het stof der aarde in zijn onwaarde. Menigeen wordt op een hoogte gezet van gerechtvaardigd te zijn, en er zijn ganse leven bij velen door aangebeden, zon der ooit voor God verloren te zijn ge gaan. Ik heb een man ontmoet die was gerechtvaardigd, zonder dat hij erbij was geweest. En kom er maar eens aan, dan komt meestal de vijandschap open baar. Neen, mijn geliefden, het is het werk des Heiligen Geestes, dat niet bui ten de mens omgaat. De Geest drijft een zondaar uit naar diezelfde God tegen wie ze overtreden hebben, tegen Wie de schuld is begaan. Dan vreest zulk een zondaar met duizend vrezen in de ontmoeting van die IK, Die buiten Christus een verterend vuur is, en een eeuwige gloed waarbij niemand wonen kan. Dat er ingeleefd wordt, dat zij door betaling niet kunnen voldoen aan hun overtredingen en zonden, en in- plaats van uitdelging de zonde verme nigvuldigd wordt wat de inleving be treft. En toch is het een belofte des Hee ren voor Zijn zuchtend volk dat Hij hen gedenken zal. Dat Hij ze niet meer zal aanzien en in huhzelf, maar in Hem, die de zonden heeft gedragen aan het vloekhout der schande, en het hand schrift heeft uitgewLst. En dat in Zijn dierbaar hartebloed. Dan wordt het UWE overtredingen en UWE zonden, en niet van de naaste. Dan worden wij een voorwerp van Gods toorn en dat recht vaardig. Dan zijn we niet meer be zwaard over anderen, maar over ons zelf. Dan MOET die Godsdaad aan ons gebeuren, in een weg van recht en ge rechtigheid. Gelukkig mens, door God met God wordt verzoend. Kunt ge mee komen van verre staande? Met uw zonden en schuld beladen? In de vreze dat God U verdelgen zal vanwege uw overtredin gen en zonden? Uw heilzon is aan het dagen! Christus heeft voldaan, en al kunt ge het niet geloven,, ook voor U. Wacht op de Heere, er zal verlossing komen. Gij zult eens uw ziel als een buit mogen wegdragen, en wel daarom, omdat die Grote IK het gesproken heeft. Die trouwe houdt en eeuwig leeft. Voor dat volk dat weten mag wat de Vader in Christus heeft willen doen en dat uit genade. En al blijft ge zuchten de over de wereld gaan, vanwege uw verdorvenheid, daar komt toch een tijd dat ge af zult leggen het lichaam der zonde en eeuwig mag aanbidden het vrije in God, om als een reine maagd God drieënig te verheerlijken tot in der eeuwigheid. Norwich, Canada. Rev. G. Zwerus. Ceën twijfel mogelijk HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEhf leidslieden van ons volk hun stem met kracht laten horen tegen deze gang van zaken? Moet er niet geklaagd worden en „ach" worden uitgeroepen over deze praktijken? We kunnen wel schermen met grote woorden en roeping om als christen werkzaam te zijn op alle levensterrei nen, maar.als wij de radio program ma's van de N.C.R.V. van nu, vergelij ken met die van vroeger, zien we dan niet een ontstellende vervlakking? Let U maar eens op het radioprogramma uit dat zelfde nummer: Ik zie dan b.v. op maandag Vrolijke morgenklanken w.o. een walspotpourri, „Portrait of a flirt". Ik zie verder in de dag „Wals uit Faust", „Rumba de la Plui"; „Pizzicalo polka"; „Moonlight and roses'', om van heel veel andere dingen maar niet te spre ken. Op woensdag wordt „de dans der ko medianten" gespeeld. Donderdag vermeldt „Shadow-wals"; „Danse of the flowergirls"; „Steig iri das blaue"; kleine wals van Carreno enz. Wie de rubriek: „Kom,eens naar vo ren'' volgt, wordt week aan week ver gast op de modernste jazz-muziek, ter wijl grote gedeelten van de dag gevuld worden met zang, muziek, toneel en toespraken, die iedere andere Radio ver eniging ook ten beste zou kunnen ge ven. Men moet „meedoen." Men moet het grote publiek binden. Men moet niet voor „achterlijk" en „ouderwets" versleten worden. Het specifiek christelijk, de christe lijke levensstijl en levenssfeer, wordt hierdoor met het jaar meer op de ach tergrond gedrongen. Het is al erg genoeg, dat de radio met haar programma's, waarvan de N.R.C.V. dan nog de meest aanvaardbare geeft, (doch deze is er verscheidene dagen de week niet bij) gemeen-goed in onze christelijke gezinnen geworden is. Wanneer straks de Televisie dat ook nog is, dan behoeven we niets te vra gen, wat er van de christelijke levens stijl en levenssfeer van 't opgroeiende geslacht gaat terecht komen. Maar veel „tot Gods eer en heil van onze naaste'' zal er niet bij zijn. Wij zijn althans nog dankbaar, dat er in deze tijd „achies" en „klachies"- mensen gevonden worden, die op de ontzaggelijke gevaren dezer dingen wij zen en het ons volk toeroepen, dat 't dansend, toneelspelend, zingend naar 't verderf gaat. In deze geweldige tijd, waarin de donderwolken van 't nade rend wereldgericht zich opstapelen zij het U toegeroepen: „O land, land, land hoor des Heeren Woord!'' Terug tot de Wet en de Getuigenis en zo niet, het zal zijn, dat ze geen dageraad hebben zullen. Dan worden wij in deze tijd een „achies'' èn „klachies" man als Jere- mia, die 't uitriep: „Ach dat mijn hoofd water ware en mijn ogen een spring- ader van tranen om te bewenen de breuke van de dochters mijns volks." Maar ja.... dat is voor ons tegen woordig jolige christendom natuurlijk ook veel te ouderwets, al staat het in de Bijbel! Syrië De onrust in het Midden-Oosten is opnieuw tot uitdrukking gekomen in de verwikkelingen die zich in Syrië heb ben voorgedaan. Al geruime tijd wordt dat land door Rusland van wapens voorzien en de anti-westelijke geest schijnt het volk en de regering steeds meer te beïnvloeden. Vorige week werd bekend gemaakt dat in Syrië een westers complot zou zijn ontdekt. Of dat inderdaad een feit is, doet weinig ter zake. Het is in elk geval prachtig propaganda-materiaal om de anti-westelijke gezindheid aan te kweken. Om de bewering kracht bij te zetten, heeft de Syrische regering drie Amerikaanse diplomaten, „die het com plot hebben voorbereid,'' het land uit gewezen. Hoge legerautoriteiten zijn ge vangen genomen en sommigen van hen hebben volledige bekentenissen afge legd! Dat is niets nieuws in communis tisch geregeerde landen. We weten nu langzamerhand wel, hoe daar schijnpro cessen worden gevoerd en wat er ge beurt, alvorens de schuldbekentenissen worden afgelegd. Amerika neemt deze beschuldigingen hoog op en heeft de bal teruggekaatst. Onmiddellijk na de uitwijzing van de Amerikaanse diplomaten uit Syrië heeft de Amerikaanse regering de Syrische ambassadeur tot ongewenst persoon ver klaard. Deze heeft met zijn secretaris en het overige personeel, het land reeds verlaten. Voor Amerika betekent de vriend schap met Syrië weinig of niets, maar zoals gezegd, achter Syrië staat de Sow- j et-Unie. Nu heeft Syrië in de Arabische wereld ook niet veel vrienden. Welis waar zijn de banden met Egypte de laatste tijd nauwer aangehaald, maar de landen liggen te ver uit elkaar voor wederzijdse bescherming. Met de Libanon en Jordanië zijn de betrekkingen uitgesproken slecht te noe- WEERPRAATJE Het is nog niet te laat voor warm zomerweer (Van onze weerkundige medewerker.) Na de periode met zeer warm weer, die op 8 juli eindigde, heeft de zomer er nog niet veel van terecht gebracht. In de afgelopen 6 weken werd er in De Bilt slechts één zomerse dag (warmer dan 25 gr C.) waargenomen. Dit was op 5 augustus. Ook het zormetje heeft ons de laatste 14 dagen lelijk in de steek gelaten. In 15 dagen werden te De Bilt nog geen 40 uren zonneschijn geregi streerd. De temperatuur varieerde de laatste weken steeds om normaal, maar de middagtemperatuur bleven over het algemeen aan de lage kant. Toch was er deze week wel van een kleine verbetering sprake, vergeleken met de vorige week toen er plaatselijk in Nederland bijzonder veel regen is gevEillen. Dat was met name het geval in Noord-Holland, waar precies in één week te Alkmaar 153 en in IJmuiden 127 mm regen viel. Ook het afgelopen week einde bracht op tal van plaatsen zware buien, hier en daar met onweer. Don derdagmorgen kwam er een verbetering in zicht. Eindelijk heeft zich in de om geving van Ierland een afzonderlijk hogedrukgebied gevormd, dat nu lang zaam naar het Oosten komt en het is waarschijnlijk, dat dit hogedrukgebied ons een belangrijke weersverbetering gaat brengen. De depressies met regen worden hierdoor op grote afstand ge houden en ook het zonnetje zal zich weer vertonen, vooral in de kustprovin cies. Indien dit hogedrukgebied tegen het weekeinde kansen ziet zich boven de Noordzee en Zuid-Scandinavië uit te breiden en nog te versterken, hetgeen ons niet onwaarschijnlijk voorkomt, dan kan de laatste week van augustus nog heel goed een zomers karakter krijgen. Te laat is het nog niet voor warm zo merweer. In 1944 werden op 23 augus tus zelfs nog temperaturen van 35 tot 37 gr. C. in Nederland gemeten. Nog steeds leven wij in een elfjarig zonnevlekkenmaximum, waarbij over het algemeen de hogedrukgebieden een grote activiteit plegen te vertonen. De laatste 6 weken vielen hierbij helaas uit de toon, maar wij hebben de hoop op een periode met zonnig en warm zomerweer nog niet opgegeven. (Nadruk verboden) GEEN PROTESTANTS SANATORIUM IN HET ZUIDEN Het college van commissarissen van de interkerkelijke protestantse stich ting „Zuid-Nederlands Sanatorium" te Breda heeft besloten tot liquidatie van deze stichting over te gaan. De pogin- ANNO 1870 .)N Alleenverkoop van de beken de GLORIA PORT en de nieuwe ESMERALDO WIJNEN. Voor de oplage van een krant in Amerika zijn 15.000 bomen nodig op 1 dag Elke vierentwintig uur neemt de be volking van onze aarde met ongeveer honderdduizend zielen toe. Elke vieren twintig uur ook neemt de oppervlakte van het bebouwbare land op de wereld met enkele vierkante decimeters af en elke vierentwintig uur worden de woes tijnen en de onvruchtbare gebieden met een evenredig aantal decimeters groter. Dat lijkt misschien ongeloofwaardig maar het is niettemin de waarheid. Voor de dagelijkse oplage van een New Yorkse krant moeten alleen al 15.000 bomen worden gekapt om voor het nodige papier te zorgen. Tegen woordig groeit de wereldbevolking in drie maanden even snel als in de tijd der farao's in drieduizend jaar. Wij, mensen, zijn in zekere zin het slachtof fer geworden van een woekering, die alles en iedereen van levensruimte be rooft. Nog in deze eeuw zullen er op de wereld vijf miljard mensen wonen. gen om te komen tot stichting van een sanatorium in het zuiden des lands zijn niet geslaagd en tevens maakt de gro te teruggang van het aantal tbc-patiën- ten, dat het werk beëindigd kan wor den. Zolang de liquidatie nog niet geheel haar beslag heeft gekregen zal de ar beid van het steunf onds voortgezet wor den. Ook in onze streek zijn er gelden in gezameld via kerkkollekten etc. voor deze stichting. Wat men hiermede zal doen wordt in bovenstaand bericht niet vermeld. 41 Wis» U, dat voor onze bontafdeling de mogelijl^heid SIS van CREDI ET-SERVICE is geopend? rt!»s.-v^k :.v,k,'^ ROTTERDAM: WINKELCENTRUM BINNENWEG, tel. 29375 en DORPSWEG hk. KATENDRECHTSE LAGEDUK, tel. 74259 ^«DEN HAAG: SPUI hk. KALVERMARKT, tel. 182148 - men. Saoedi-Arabië is bevriend met de Verenigde Staten en kan als zodanig moeilijk goede vrienden met Syrië zijn. Het Midden-Oosten is dus zeer ver deeld; er is slechts één band, die on danks alle verschillen, samenbindt, en dat is die van de haat tegen Israël. Ten overvloede heeft de regering van Syrië een verzoek om ontslag van de stafchef van het leger, aanvaard en in diens plaats een communist benoemd. Ook hier dus uitbreiding van de com munistische invloed. De president van Syrië, Koewatli, is naar Kaïro gereisd, zogenaamd om een medische behandeling te ondergaan. Al lereerst heeft hij echter een onderhoud met president Nassau gehad! Oman De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft dinsdagavond het verzoek van tien Arabische landen om de kwes tie Oman op haar agenda te plaatsen, afgewezen. De iman van Oman en Muskate is in opstand tegen de sultan van dat gebied en de sultan ontvangt militaire steun van Engeland. Engeland en zijn naaste medestanders (waaronder Frankrijk) beschouwen de kwestie als een zuiver binnenlandse aangelegenheid, die door Engeland zelf moet worden op gelost. Irak echter (het enige Arabische land dat momenteel zitting heeft in de Veiligheidsraad) was vóór plaatsing op de agenda. De Verenigde Staten ont hielden zich van stemming. Op het ogenblik is de militaire actie in Oman zo goed als afgelopen, maar het probleem blijft bestaan. Dat pro bleem is de Britse invloed aan de Per zische Golf. Maar onder de Arabische landen loopt men daar lang niet zo warm voor als indertijd voor de kwes tie vanhet Suezkanaal. De Assemblee der Verenigde Naties gaat wel het rapport over Hongarije be spreken. De officiële zitting begint op 17 september, maar een week eerder komen de afgevaardigden reeds bijeen om de Hongaarse kwestie onder ogen te zien. Verenigde Staten Het programma van president Eisen hower voor hulp aan het buitenland is door het Huis van Afgevaardigden niet meer dan 800 miljoen dollar ge moeid. De president neemt hiermee ech ter geen genoegen en voert thans een grootscheepse actie om zijn hulppro gramma nog te redden. Hij wordt daar bij krachtig gesteund door minister Dul les. Indien het Congres niet langer be reid is, de leiding van Eisenhower te volgen, dan zullen de Verenigde Staten haar leidinggevende positie in de we reld langzaam, maar zeker verliezen, zo waarschuwde Dulles. Politieke waarnemers in de Verenigde Staten zijn van mening dat er sympto men aanwezig zijn dat het volk genoeg heeft van het bewind der republikeinen en dat het, als de ambtsperiode van Eisenhower ten einde loopt, weer een democraat tot president zal kiezen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1