RT.M. speelt de lijdende
onschuld
Dn van Zuyien: VervoerscapaciieH voldoei
aan redelijke eisen
Centrale Veiling
Middelharnis
Conflici mei R.TM. en de sireek
wordi sieeds scherper
Rouwdiensi ie Melissarri voor hei
slachioifer van de „Neuiron"
30e Jaargang
Dinsdag 30 juli 1957
No. 2618
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDE]«
Versch^nt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Een koe in galop
ging voorop
De „Grevelingen" heeft
kapotte schroefas
Kinderen die moeilijk
leren
Strijd tussen landbouw en industrie
op het eiland Rozenburg
Leendert Jan Miinders onder grote belangstelling herdacht
Uitslag examen
Landbouwhuishoudschool
Plaatsétïjk Nieuws
Woning van de fam. Kom
uitgebrand
Van onze adverteerders
IHEUW
PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—262y
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 - Giro 187930
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
BQ contract speciaal tarlel
De directie van de R.T.M, heeft ons en ook aan de dagbladen een
verweer gezonden op hetgeen wij hefbben geschreven over de slechte accomodatie
bij het passagiersvervoer op de veerboten Middelhamis-Hellevoetsluis, over
het uit de vaart nemen van de „Stad Zierikzee" en over de aanbieding van
een autoveerboot door de Rotterdamse he Droogdok Mij. De lezing die wij
daarover hebben gegeven, zou niet in overeenstemming zijn met de feiten. We
hebben daarop gerekend in de slotalinea van het betreffende artikel hebben
we daarom geschreven dat dr van Zuyien er wel een andere uitleg aan zou
geven. ïn het conflict, met de streek- en met de R.T.M, weten we dat zachtjes
aan wel: de R.T.M, speelt w6er de lijdende onschuld! Het commentaar van
dr van Zuyien hebben we aan de binnenzijde van dit blad volledig afgedrukt
de lezer doet er goed aan de krant deze keer eens op z'n Hebreeuws te lezen
en van achter af aan te beginnen. Om daarna dit artikel onder de loupe te ne
men, waarin stuk voor stuk het ver,weer van dr van Zuyien ontleden.
Het uit de vaart nemen van de
„Stad Zierikzee"
Dr van Zuyien schrijft dat de Stad
Zierikzee in feibr. maart een grote re
visie heeft ondergaan, waarbij het dek
-zodanig werd versterkt, dat het schip
zware auto's kan vervoeren. Dit was te
wijten aain de nalatigheid van de R.T.M,
omdat het voordek eigenlijk helemaal
geen belasting mocht heibben. De klink-
nagels waren helemaal doorgeroest en
hét dek leverde volgens de Scheepvaart
inspectie ernstig gevaar op voor gela
den vrachtauto's.
Tevens zo gaat dr van Zuyien ver
der werd de ketel geheel gerevideerd.
Dat is dan maar een slechte revisie ge
weest!! Onverwachts is nu in de ketel
een defect geconstateerd, dat hij vollsw-
men normaal noemt!!
Na twee maanden vinden wij dit ab
normaal! Heeft men dit soms maar op-
pervla,kkig gedaan omdat per 1 sept. de
Stad Zierikzee uit de vaart wordt geno
men voor reserveboot fen men dus maar
wat heeft gegokt?
„Deze reparatie komt over 14 dagen
gereed" aldus de directie van de R.T.M.
We wagen dat te betwijfelen. De gege
vens waarover wij van de Scheepvaart
inspectie beschikken luiden wel anders!
Het is niet waarschijnlijk dat deze boot
dit jaar nog in de vaart komt, tenzij een
voorlopige reparatie wordt toegestaan.
Het passagiersvervoer en de red
dingsmiddelen
„Op beide schepen is het toegestane
aantal pasagiers door de Scheepvaart
inspectie vastgesteld op 400, dus 800 in
totaal. Dit totale aantal werd nimmer
bereikt" aldus het verweer.
Dat is weer zo'n dubbelzinnige zin. We
leggen hier de nadruk op het woordje
„totale". Dit wijst op de spreiding, die
de passagiers moeten bewerkstelligen!
Per boot is het aantal van 400 meer
malen overschreden! Op de „Schelde",
die 6.35 uur uit Middelharnishaven ver
trekt is deze overbezetting meer dan
eens voorgekomen. Waarom doet de
R.T.M, geen publicatie van deze aantal
len? Bij elke vaart moet de conducteur
toch tellen
Beddingsmateriaal. „De vrees dat met
de drukke vaarten onvoldoende reddings
materiaal aanwezig zoü zijn, is onge
grond" aldus schrijft dr van Zuyien. Dit
is geheel bezijden de waarheid. Het red
dingsmateriaal is niet alleen onvoldoen
de, maar ook zeer ondeugdelijk. Dat is
nog erger! Te meer daar dr van Zuyien
weet, dat de Scheepvaart Inspectie het
reddingsmateriaal heeft afgekeurd.
Onder hetzelfde hoofd schrijft dr van
Zuyien verontwaardigd over de brief
van de kerkelijke autoriteiten, waarover
we in een vorig artikel het onze al heb
ben gezegd. Beter ware geweest dat deze
brief voor de publicatie in „De Flakkee-
sche Gemeenschap" was behandeld.
Terecht zijn de kerkelijke autoriteiten'
verontrust over de verflauwing van het
normbesef als gevolg van dit massale
vervoer!!
Bezwaren tegen het tarief.
„Geen weldenkend mens zal aanstoot
nemen aan een tariefsverhoging aldus
Toen verleden week de commissaris
der Koningin met zijn gevolg de rijtoer
door Ouddorp en omgeving maakte, was
er een koe uitgebroken. Het dier liep
rustig langs de landweg, doch of het
kwam door de voorrijders van politie of
door de stoet van auto's is niet te zeg
gen, doch het beest zette het op een lo
pen en vormde een lange tijd het begin
van de stoet. Tenslotte vloog het dier
een stuk uienland op, om met angstige
blik het voorbijtrekken der hoge gasten
gade te slaain. Hij liep geen proces ver
baal op, al was hg buiten zijn boekje
gegaan.
staat er in het verweer. Daarover kun
nen we kort zijn. De R.T.M, is een par
ticuliere maatschappij en die moet aan
zijn trek komen. Begrijpelijk. Maar voor
ons Flakkeeers is het een exorbitant
hoge belasting. Gezien het vervoer aan
de Perkpolder en te Vlissingen, waar
auto' met de Prov. veerboot zo goed
als gratis worden vervoerd, nemen we
daar wèl aanstoot aan. Maar dit is een
kwestie van Rijk en Provincie tegenover
ons als gelijke staatsburgers, waar de
R.T.M, als particuliere maatschappij
buiten staat. Men kan zich wel afvra
gen of de bedrijfsuitkomsten niet beter
zouden zijn geworden bij het accepteren
van het aanbod van de Droogdok Mij.
Afgewezen aanbod autoveerboot
van de Botterdaxuse Droogdok Mq
Wij hebben in ons vorig artikel gewe
zen op de volkomen negatie van de aan
bieding van een grote autoveerboot van
aan de R.T.M. In het verweer dat dr
van Zuyien ons toezond tracht hij het
afwijzen van dit mooie aanbod te
rechtvaardigen, maar wij blijven het de
directie van de R.T.M, kwalijk nemen,
dat men dit aanbod niet heeft aanvaard.
Hij schrift dat medio april tvree em
ploye's van de R.D.M, (tussen twee
haakjes er was een van de directeuren
bij en dat is ó.i. geen employé) aan
de Rott. Tramw. Mij. een schip hebben
aangeboden, dat op de door de werf
vastgestelde tijden de werknemers zou
vervoeren en voorts dè gehele dag door
de R.T.M, in haar veerdienst zou kun
nen worden gebruikt. Bij dit gesprek
zou nadrukkelijk gezegd zijn dat de
R.T.M, het schip zou kunnen huren,
nadat de R.D.M, het had gereed ge
maakt.
Uit de ons ten dienste staande gege
vens blijkt, dat van huren geen sprake
is; integendeel de mogelijkheid bestond
dat de R.D.M, in de exploitatiekosten
zou bijdragen. Het was vanzelfsprekend
maar een oriënterende bespreking.
(Wij citeren hier het commentaar van
de Nieuwe Rott. Courant op de missive
van de R.T.M.: „Wij hebben reden om
aan te nemen, dat dr van Zuyien waar
schijnlijk aan het woord „huren" een
andere uitlegging geeft dan de verte
genwoordigers van de R.D.M. hebben
bedoeld").
Wat de door de werf vastgestelde tij
den betreft is het logisch, dat deze als
voorwaarde heeft gesteld, dat 's mor
gens en 's avonds de werknemers van
de R.D.M. op tijd zouden worden ver
voerd.
's Morgens kon echter op de terugvaart
een retourvracht auto's worden mee
genomen en voorts kon deze boot die
plm. 45 luxe wagens zou kunnen vér
voeren de gehele dag worden inge
legd. Er was dan althans naast ^het
m,s. Haringvliet die straks in de vaart
komt een grote reserveboot voor han
den geweest.
Dr van Zuyien voert nu aan dat het
m.s. „Haringrvliet" een capaciteit voor
auto-vervoer heeft, die tweemaal zo
groot is, als de „Stad Zierikzee" en
mocht deze dubbele capaciteit niet vol
doende zijn, kan de „Stad Zierikzee" ook
nog iri de vaart worden gebracht. Met
de „Grevelingen" er bij meent de R.T.M,
dat op een redelijke wqze aan de ver
voersbehoeften kan worden voldaan, te
meer daar de „Stad Zierikzee" als direc
te reserve beschikbaar is.
Vast staat idus, dat straks als bet
m.. „Haringvliet" gereed is, de „Stad
Zierikzee" idt de vaart worden geno
men voor reserveboot! Dit wil met
andere woorden zeggen, dat de nieu
we boot niet bedoeld is als extra boot!
De R.T.M, meent, t.a.v. het vervoer
van auto's met de bovenstaande sche
pen op een redelijke w^ze aan de ver-
voerbehoeften te kimnen voldoen.
We weten dus bij voorbaat waar wij
aan toe zgn.
De R.T.M. „meent" altijd dat het re-
delQk Is. Redelijk, dat men als passa
gier geen voet op de boot verzetten kan
laat staan, dat men kan er zitten? (Op
de Grevelingen kunnen er 60 zitten)Re
delijk, dat men uren en uren moet wach
ten eer men met luxe- of vrachtauto
over kan? En dat bij een toenemend
vervoersaanbod de lezer oordele zelf
Dit is het steeds durend conflict tussen
de R.T.M, en de streek, beider belan
gen lopen niet parallel!
Dan voert dr van Zuyien aan, dat het
absurd is, dat op de topuren auto's met
de gewenste verbinding mee kunnen. Dat
kan op geen enkel veer zegt hij, ook
niet aan de IJ-veren en op de Wester-
schelde. Dit vergelijk gaat echter niet
op; deze ponten varen met een veel gro
tere frequentie en veel goedkoper!
De aangeboden pont van de Droogdok
Mij. is (volgens dr van Zuyien) door de
Scheepvaartinspectie voor de veerdienst
KruiningenrPerkpolder maar tijdelijk en
beperkt goedgekeurd. Het is ons echter
bekend, dat men er bij de Scheepvaart
inspectie verbaasd over was, dat de
R.T.M. dit aanbod niet heeft geaccep
teerd. Dr van Zuyien kan weten, dat er
nogal heel wat meer kubieke meters wa
ter door de Schelde stromen (een ster
kere stroomversnelling dus ook bij het
inlopen van deze havens) en deze boot
geschikt werd geacht om bij minder gun
stig weer en bij ebstroom de haven van
MiddeUiamis binnen te komen. Hij voert
voorts aan, dat deze pont epn motorver
mogen heeft van 320 p.k. tegen het
m.s. Haringvliet 1100 p.k.
Knappa kapiteins
Onderschat dr van Zuyien de vak
manschap van zijn kapiteins waar deze
zelfs kans zien om, als er in de tussenas
van de „Grevelingen" een, breuk op
treedt, dus met één schroef en heel wat
minder vermogen dan 320 p.k.; de haven
van Middelharnis over de eb moet wor
den binnengevaren? (De „Grevelingen"
moest vanaf zondag door een sleepboot
worden geassisteerd om een beetje snel-
Sedert zondag vaart de veerboot
„Grevelingen" met één schroef, omdat
in de andere een breuk is opgetreden.
De veerboot wordt geassisteerd door
'een sleepboot. De overtocht nam maan
dag j.l. circa een uur in beslag.
heid te lopen. Over traag in de over
tocht gesproken!!) Het zijn knappe ke
rels, die kapiteins, waar wij onze hoed
voor afnemen!!
Dat de manoevreerbaarheid van het
aangeboden schip niet goed zou zijn lijkt
ons absurd, aangezien het schip jaren
lang op de zeer snelstromende en druk
bevaren Schelde bij Antwerpen heeft
dienst gedaan. Dr van Zuyien schrijft
over de 1100 p.k. van het m.s. Haring
vliet; we zouden willen vragen, ligt het
in de bedoeling om al deze p.k.'s te ge
bruiken bij het inlopen, van d» haven
van Middelharnis?
Flakkee nooit tevreden
Aan het slot van zijn verweer schrijft dr
V. Zuyien, dat het de R.T.M, onaange
naam aan doet dat men op Goeree Over-
flakkee nooit tevreden is. Dan somt hij
op, wat de R.T.M, heeft gedaan tegen
over de veren Den Bommel-Numansdorp
en Ooltgensplaat-Dintelsas. Daar 'vaart
nog precies dezelfde boot een in elk
veer met dezelfde frequentie als in
1939!, aldus schrijft hij.
De vergelijking met de rederij van
der Schuyt gaat echter niet op. De R.T.
M. heeft een Rijksconcessie^ Op geheel
vrijwillige basis is de rederij van der
Schuyt in 1937 een veerdienst begonnen
met het gevolg, dat de tarieven van de
R.T.M, omlaag moesten. De lasten van
de rederij van der Schuyt zijn geheel
voor eigen rekening o.a. het bagger-
werk, waarin nu sedert een 4 tal jaren
rijk en provincie bijdraagt. De R.^.M.
daarentegen heeft miljoenen guldens
renteloos voorschot gehad!
Flaldcee is ontstemd en blgft ontevre
den, omdat:
1. de vervoerscapaciteit te gering
blijft, bij de sterke toename van het
vervoer;
2. de R.T.M, in gebreke blijft hiervoor
tijdig maatregelen te treffen;
3. de localiteit door haar acties het
m.s. „Haringvliet" op stapel heeft gekre
gen, waarbij de R.T.M. totaal passief
was.
4. het rijk en de provincie nalatig zijn
om de R.T.M, te dwingen voor 'n goede
voldoende en goedkopere verbinding te
zorgen;
5. de streek als rechtsstreeks belang
hebbende welbevsmst door het rijk en de
R.T.M, buiten het overleg zijn geplaatst
t.a.v. het sprekende behoefteelement.
Men schrijft ons van de zijde van het
Buitengewoon Lager Onderwijs.
Het is weer overgang" geweest op de
lagere scholen. Naast vele kinderen die
bevorderd zijn, zijn er ook verscheidenen
blijven zitten.
Was uw kind daar ook bij? En wat
was de reden van het zitten blijven?
Vele kinderen zijn door ziekte of so
ciale omstandigheden tihuis achterge-
raakt en moeten daardoor een leerstof
uit hun klas~ herhalen. Andere kinderen
kunnen in het snelle tempo, waarin de
omvangrijke leerstof in de grote klassen
der lagere scholen wordt behandeld, niet
mee. Zij hadden een tempo moeten heb
ben, aangepast aan hun eigen leertempo
Is dat misschien de oorzaak, waarom
uw kind moest blijven zitten?
De school voor B.L.O. is mogelijk voor
uw kind een uitkomst. Op die school
wordt het tempo, waarin de leerstof
wordt onderwezen aangepast aan het
leertempo van het kind.
Daar ontvangt uw kind hoofdeljjk on
derwijs. In kleine klasjes van 15 tot 18
kinderen wordt aan elk kind aparte
aandacht geschonken, elk kind apart on
derwezen en elk kind afzonderlijk bij de
leermoeilijkheden geholpen.
Deze behandeling' geeft het kind steun
in het schoolleven, voorkomt of geneest
een gevoel van minderwaardigheid, om
dat het kind nu gevoelen gaat, de aan
geboden leerstof meester te zijn. De le
vensvreugde keert terug en het onder
wijs geeft vrucht.
Kent U dit onderwijs reeds. Een 80
tal kinderen uit alle gezindten ontvan
gen hier met vreugde door een vijftal
leerkrachten in de „Prinses Irene"
school te Middelharnis dit onderwijs.
Alle ballast die voor het later leven
onbelangrijk is, wordt „overboord" ge
gooid en door de volle aandacht te
schenken aan de hoofdvakken, zoals
lezen, schrijven, rekenpn, taal enz. „wor
den deze kinderen voor het leven klaar
gemaakt.
Ouders, denk aan het levensgeluk van
uw kind. Eis niet van iemand, die,een
been heeft op twee benen te lopen. Dan
eist U het onmogelijke.
Kom daarom eens praten mèt het
hoofd der school voor B.L.O.
Donderdagavond van half 7 tot 9 uur
houdt hij spreekuur in zijn woning, Hob-
bemastraat 22 te Middelharnis, U ktmt
dan vrijblijvend alle gewenste inlichtin
gen verkrijgen.
Vrijdagavond van 10 tot 10.45 uur zal
voor de N.C.R.V. in de serie „Op het
scherp van de snede" een reportage
weergegeven worden door Goos Kamp
huis over de moeilijkheden van de land
bouw t.o. de industrie op het eiland Ro
zenburg.
Goos Kamphuis houdt een interview
met de 61 jarige heer Kardux uit Dirks-
land, die als landarbeider is omgescha
keld en thans op de werf aan de Botlek
bij Verolme werkt.
Tevens heeft een interview plaats
met twee schoolkinderen uit Nieuwe
Tonge, Bram Breur en Marijke Verolme,
die opstellen hebben gemaakt over de
tewaterlating van de „Jacob Verolme".
In de Hervormde kerk te Mellssant is
vrijdagavond een rouwdienst gehouden
in het verband met het omkomen van
Leendert Jan Mijnders bü de ramp met
het vliegtuig „Neutron" bü zijn vertrek
uit Nederlands Nieuw-Guinea.
In een stampvolle kerk, waar men
plaatsen tekort kwam en stoelen in de
paden moesten worden gezet, is onder
leiding van de pastor loei, ds W. van
Herpen een rouwdienst gehouden in ver
band met het overlijden van Leendert
Jan Mijnders, die bij de vliegramp van
de .Neutron" om het leven kwam. Met
de ouders en grootouders waren zeer
veel familieleden tegenwoordig; de
dienst werd ook bijgewoond door bur
gemeester van Heyst, de gereformeerde
predikant ds Netjes en vertegenwoor
digers van de Kon. Marine.
Onder hen bevond zich de luitenant
ter Zee Ie klasse de Graaff, (kleinzoon
van wijlen burgemeester de Graaff van
Sommelsdijk) een majoor, een onderof
ficier, een korporaal en vier manschap
pen.
Ds van Herpen sprak de vele aanwe
zigen toe naar aanleiding van het
Schriftwoord uit 2 Oor. 4 17 en 18:
„Want onze lichte verdrukking, die zeer
haast voorbij gaat, werkt ons een gans
zeer uitnemend gewicht der heerlijkheid
De predikant schetste met enkele woor
den het droeve ongeval en wat dit voor
de ouders, de broers en de verloofde be
tekent. De vragen stapelen zich daarbij
op, maar Gods doen is altijd wijs en hei
lig. De Heere Zelf en Zijn Woord, kan
alleen vertroosting bieden, waarom hij
dit Schriftwoord had gekozen.
Door dcj diepte gaat het naar de
hoogte, door het kruis naar de kroon.
De Heere geeft vaak rampspoed om een
heimwee naar het Vaderhart op te wek
ken. Spr. spreuk, woorden van troost en
wees op het rijke Evangelie en het toe-
voorziclht op de grote kruisdrager Jezus
Christus. De Heere komt in het leven
vaak met beproevingen; het is genade
om te leren verstaan dat God nooit geen
onrecht doet, maar opdat we aan de
MIDDELHARNIS
Benoemd Dhr. K. Passier onderwijzer
aan de B.L.O.-school alhier, is met in-.
gang van 1 dec. as;, benoemd.tot. hoofd
van de Geref. School (Bosse-school)
De hieronder vermeldde meisjes ver
lieten met een diploma 2 jarige cursus
de Landbouwhuishoudschool te Som
melsdijk:
Achhtuizen: L. de Jonge; R. Moeren
hout; N. Okker; T. Wouters.
Den Bommel: N. van der Mey; C.
Troost; M. van der Welle; N. van Zan
ten.
Dirksland: J. Bakker; C. Goedendorp
L. Grotenboer; B. Hagens; M. van Len
ten; A. Mijnders
Goedereede: H. Breen; J. Grinwis; C.
van Huizen; C. Tanis; R. van der Berge
Melissant: Bep Tieleman
Middelharnis: W. Buurveld; O. Cou-
wenberg; P. van Dongen; G. Jonge jan;
H. V. d. Nieuwendijk; G. Paasse; J.
Tamboer; H. D'Hont.
Nieuwe Tonge: D. Goemaat; H. van
Heemst; A. Noteboom; C. Verolme; M.
Verseput.
Ooltgensplaat: R. BirkhoffJ. v. Dam
L. van Dam; I. van Drongelen; L. van
Kempen; M. Kreeft; H. van Putten; R.
van Ree
Ouddorp: A. Akershoek; A. Flohil; L.
Westhoeve.
Oude Tonge: W. Donkersloot; C. de
Leeuw; T. Prince; A. Seton
deur van zijn genade zouden kloppen.
Spr. drukte de wens uit, dat het voor
de familie Mijnders een gans zeer uit
nemend gewicht der heerlijkheid zou uit
werken en hen de kracht en de troost
zou worden toebeschikt om verder te le
ven.
Aan het slot van de predikatie voegde
ds van Herpen er een persoonlijk woord
aan toe (waarmee mogelijk allen het
niet eens zijn zei spr.) n.l. dat de Ver
bondsbelofte grote troost geeft. Een
mens is niet voor niets gedoopt, aldus
spr., voorts wilde hij het over laten aan
het wijze doen van God de Heere.
Na het dankgebed werd gezongen Ps.
103 2. Toespraken werden niet gehou
den omdat het uitsluitend Woordpredi-
king was. De ouders en verdere familie
leden hebben zich na afloop in de con
sistorie met de vertegenwoordigers van
de Kon. Marine onderhouden. Er was
doodse stilte onder de prediking en er
ging een diepe indruk van uit.
Sommelsdijk: M. Breeman; J. van Es;
A. Jongejan; N. SJoutjesdijk; J. van
Splunter; N. Verbiest.
Stad aan 't Haringvliet: M. Arensr
man; Q. van Rumpt.,
SteÜendam: L. Sager
DIRKSLAND
De coUecte in de Geref. Gemeente
gehouden yoor de Theol. school heeft
f 726.84 opgebracht.
Eerste prijs. De beide kinderkoren
van de zangvereniging „Excelsior" be
haalden op het muziek en zangconcours
te Nieuwerbrug aan de Rijn een Ie prijs
met resp. 329 en 322 punten-
HERKINGEN
J.l. zaterdagmorgen omstreeks half
vier werden de bewoners uit hun slaap
opgeschrikt door het loeien van de sire
ne. Het bleek dat er in de woning van
de fam. Kom staande aan de Scharloo-
dijk brand was uitgebroken. De brand
weer, die spoedig ter plaatse was, be
streed het vuur doch kon niet verhinde
ren dat de woning totaatj, uitbrandde.
De fam. Kom heef voorlopig onderdak
gevonden bij familieleden. De inboedel
ging vrijwel geheel verloren en was niet
verzekerd. De brandweer van Dirksland
en Melissant was zeer poedig ter assis
tentie aanwezig doch behoefde geen
dient te doen. De aangrenzende woning
van J. van Oudenaren had het zwaar te
verduren, doch kon behouden worden,
daar de wind er gunstig voor was.
Burgemeester van Heyst, wethouder
Witvliet, politie en dokter waren direct
aanwezig. De oorzaak is vermoedelijk
kortsluiting. De zoon van Kom kon met
moeite het brandende huis ontvluchten.
Onder leiding van de burgemeester is
des avonds nog een comité gevormd,
om de fam. Kom de eerste hulp te ver
lenen. Die mensen moeten geholpen wor
den, daar in eén uur tijds alles is verlo
ren gegaan. Als elk een steentje bij
draagt kan hier het grootste leed ver
zacht worden.
Dat de dorpelingen niet alleen heb
ben staan kijken maar ook de handen
hebben uitgestoken, moge blijken uit het
feit, dat in 20 min. tijds de woning van
Oudenaren was ontruimd. De buren heb
ben hun huis er voor open gezet om alles
te bergen. Aan deze mensen een woord
van dank op zijn plaats. Ook de brand
weerlieden hebben zich tot het uiterste
ingespannen om verdere onheilen te
voorkomen.
Aardappelveiling van 26 juli 1956.
Eigenheimers 11.10—14.10, H 10.20—
10.90; drielingen 5.80—7.50; kriel 3.50—
4.10; bintje 12.10—14.30; Aanvoer 35000
kg.
Veiling van maandag 39 juli 1957.
Bintjes 12.70—14..—; drielingen 8.—;
eigenheimers I'S.IO—15.60; drielingen
6.308.10; present 11.70. Aanvoer
20.000 kg.
STELLENDAM
Geslaagd. Op het gehouden exarnen
te Rotterdam slaagden voor het niid-
denstandsdiploma de heren J. van der
Ree en P. van Dam Azn. Zij genoten
hun opleiding bij dhr. Mud te Goederee-
de.
OUDDORP
Vakantiebons. A.s. zaterdagavond
van 5 uur tot 5.15 zal W; Westhoeve
zitting houden bij Human Breen voor in
levering van vakantiebons van de Bouw
vakken
Demonstratie. A.s. zaterdagavond
wordt in de speeltuin een demonstratie
gegeven door de gymnastiekvereni
ging van Oude Tonge.
STAD AAN 'T HARINGVLIET
r— Hoofdacte. Onze vroegere dorpsge
noot dhr. C. Vink, onderwijzer aan de
School met de Bijbel te Nieuwaal Gld.
slaagde voor zijn hoofdakte.
De dames mej. N. Meiaard Fd; W,
V. d. Boogert; G. Koppenaal; J. v. d.
Pijl, deden te Rotterdam examen voor
hun middenstandsdiploma waar zij allen
voor slaagden. De cursus Jiebben zij bij
dhr. Pape, onderwijzer aan de O.L.-
school alhier gevolgd.
Huldiging Stadse brandweer.
Het verslag van de huldiging Stadse
brandweer moesten wij tot onze spijt tot
vrijdag laten overstaan.
Wedvlucht van de P.V. de Rode Duif
vanaf Neufulis 133 hm. Aankomst Ie
duif 14.19.00. Laa,tste duif 14.53.48.
Comb, de Gans 1,3 8 13 15 16 17 20 40;
B. Visser 2 18 19 27 44; A. C.Koppe
naal 4 6 9 10 23 32 34 37 41 45 46 47
49 52; Trommel v. d. Boogert 5 11 21 22
24 28 29 31 33 36 50 51; Gebr. v. d.
Valk 7 25 30 42; Mijs Beijer 12 14 35 38
29; J. de Vos 26 43; H. Bevaart 48.
Oude duiven: Comb, de Gans 1 3 4; H.
Bevaart 2
OOLTGENSPLAAT
Benoemd. Dhr. J. G. Kobus, onderwij
zer aan de prof. dr van der Leeuwschool
te Amersfoort is met ingang van 1 ok
tober benoemd tot leraar aan de Huis
houdschool te Sommelsdijk.
Vertrokken. Na verblijf van enkele
maanden in zijn geboorteplaats is de
heer L. de Vos Dzn. per K.L.M, naar zijn
woonplaats Grand Rapids (U.S.A.) ver
trokken.
Eerste prijs. Tijdens een gehouden
concours te Nieuwerbrug a. d. Rijn be
haalde het kinderkoor „Van knop tot
bloem" een eerste prijs in de eerste af
deling met 319 punten. Directeur is de
heer J. J. van den Heuvel.
DEMONSTRATIE OUEHAARDEN
FIRMA P. KIEVrr
Regeren is vooruitzien en dat geldt
ook voor het huishouden. Alhoewel het
nu hartje zomer is moet men zich pre
pareren op najaar en winter. Hiermede
rekening houdend geeft fa. P. Kievit
Zn. te Middelharnis een demonstratie
met een geheel nieuw type oliestook-
haard, de Fornax, morgen en a.s. don
derdag in Hotel Harmonie, Langeweg,
Sommelsdijk. Men zie de adv. in dit 'blad