RT.M. speelt de lijdende onschuld Dn van Zuyien: VervoerscapaciieH voldoei aan redelijke eisen Centrale Veiling Middelharnis Conflici mei R.TM. en de sireek wordi sieeds scherper Rouwdiensi ie Melissarri voor hei slachioifer van de „Neuiron" 30e Jaargang Dinsdag 30 juli 1957 No. 2618 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDE]« Versch^nt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Een koe in galop ging voorop De „Grevelingen" heeft kapotte schroefas Kinderen die moeilijk leren Strijd tussen landbouw en industrie op het eiland Rozenburg Leendert Jan Miinders onder grote belangstelling herdacht Uitslag examen Landbouwhuishoudschool Plaatsétïjk Nieuws Woning van de fam. Kom uitgebrand Van onze adverteerders IHEUW PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—262y Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 - Giro 187930 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. BQ contract speciaal tarlel De directie van de R.T.M, heeft ons en ook aan de dagbladen een verweer gezonden op hetgeen wij hefbben geschreven over de slechte accomodatie bij het passagiersvervoer op de veerboten Middelhamis-Hellevoetsluis, over het uit de vaart nemen van de „Stad Zierikzee" en over de aanbieding van een autoveerboot door de Rotterdamse he Droogdok Mij. De lezing die wij daarover hebben gegeven, zou niet in overeenstemming zijn met de feiten. We hebben daarop gerekend in de slotalinea van het betreffende artikel hebben we daarom geschreven dat dr van Zuyien er wel een andere uitleg aan zou geven. ïn het conflict, met de streek- en met de R.T.M, weten we dat zachtjes aan wel: de R.T.M, speelt w6er de lijdende onschuld! Het commentaar van dr van Zuyien hebben we aan de binnenzijde van dit blad volledig afgedrukt de lezer doet er goed aan de krant deze keer eens op z'n Hebreeuws te lezen en van achter af aan te beginnen. Om daarna dit artikel onder de loupe te ne men, waarin stuk voor stuk het ver,weer van dr van Zuyien ontleden. Het uit de vaart nemen van de „Stad Zierikzee" Dr van Zuyien schrijft dat de Stad Zierikzee in feibr. maart een grote re visie heeft ondergaan, waarbij het dek -zodanig werd versterkt, dat het schip zware auto's kan vervoeren. Dit was te wijten aain de nalatigheid van de R.T.M, omdat het voordek eigenlijk helemaal geen belasting mocht heibben. De klink- nagels waren helemaal doorgeroest en hét dek leverde volgens de Scheepvaart inspectie ernstig gevaar op voor gela den vrachtauto's. Tevens zo gaat dr van Zuyien ver der werd de ketel geheel gerevideerd. Dat is dan maar een slechte revisie ge weest!! Onverwachts is nu in de ketel een defect geconstateerd, dat hij vollsw- men normaal noemt!! Na twee maanden vinden wij dit ab normaal! Heeft men dit soms maar op- pervla,kkig gedaan omdat per 1 sept. de Stad Zierikzee uit de vaart wordt geno men voor reserveboot fen men dus maar wat heeft gegokt? „Deze reparatie komt over 14 dagen gereed" aldus de directie van de R.T.M. We wagen dat te betwijfelen. De gege vens waarover wij van de Scheepvaart inspectie beschikken luiden wel anders! Het is niet waarschijnlijk dat deze boot dit jaar nog in de vaart komt, tenzij een voorlopige reparatie wordt toegestaan. Het passagiersvervoer en de red dingsmiddelen „Op beide schepen is het toegestane aantal pasagiers door de Scheepvaart inspectie vastgesteld op 400, dus 800 in totaal. Dit totale aantal werd nimmer bereikt" aldus het verweer. Dat is weer zo'n dubbelzinnige zin. We leggen hier de nadruk op het woordje „totale". Dit wijst op de spreiding, die de passagiers moeten bewerkstelligen! Per boot is het aantal van 400 meer malen overschreden! Op de „Schelde", die 6.35 uur uit Middelharnishaven ver trekt is deze overbezetting meer dan eens voorgekomen. Waarom doet de R.T.M, geen publicatie van deze aantal len? Bij elke vaart moet de conducteur toch tellen Beddingsmateriaal. „De vrees dat met de drukke vaarten onvoldoende reddings materiaal aanwezig zoü zijn, is onge grond" aldus schrijft dr van Zuyien. Dit is geheel bezijden de waarheid. Het red dingsmateriaal is niet alleen onvoldoen de, maar ook zeer ondeugdelijk. Dat is nog erger! Te meer daar dr van Zuyien weet, dat de Scheepvaart Inspectie het reddingsmateriaal heeft afgekeurd. Onder hetzelfde hoofd schrijft dr van Zuyien verontwaardigd over de brief van de kerkelijke autoriteiten, waarover we in een vorig artikel het onze al heb ben gezegd. Beter ware geweest dat deze brief voor de publicatie in „De Flakkee- sche Gemeenschap" was behandeld. Terecht zijn de kerkelijke autoriteiten' verontrust over de verflauwing van het normbesef als gevolg van dit massale vervoer!! Bezwaren tegen het tarief. „Geen weldenkend mens zal aanstoot nemen aan een tariefsverhoging aldus Toen verleden week de commissaris der Koningin met zijn gevolg de rijtoer door Ouddorp en omgeving maakte, was er een koe uitgebroken. Het dier liep rustig langs de landweg, doch of het kwam door de voorrijders van politie of door de stoet van auto's is niet te zeg gen, doch het beest zette het op een lo pen en vormde een lange tijd het begin van de stoet. Tenslotte vloog het dier een stuk uienland op, om met angstige blik het voorbijtrekken der hoge gasten gade te slaain. Hij liep geen proces ver baal op, al was hg buiten zijn boekje gegaan. staat er in het verweer. Daarover kun nen we kort zijn. De R.T.M, is een par ticuliere maatschappij en die moet aan zijn trek komen. Begrijpelijk. Maar voor ons Flakkeeers is het een exorbitant hoge belasting. Gezien het vervoer aan de Perkpolder en te Vlissingen, waar auto' met de Prov. veerboot zo goed als gratis worden vervoerd, nemen we daar wèl aanstoot aan. Maar dit is een kwestie van Rijk en Provincie tegenover ons als gelijke staatsburgers, waar de R.T.M, als particuliere maatschappij buiten staat. Men kan zich wel afvra gen of de bedrijfsuitkomsten niet beter zouden zijn geworden bij het accepteren van het aanbod van de Droogdok Mij. Afgewezen aanbod autoveerboot van de Botterdaxuse Droogdok Mq Wij hebben in ons vorig artikel gewe zen op de volkomen negatie van de aan bieding van een grote autoveerboot van aan de R.T.M. In het verweer dat dr van Zuyien ons toezond tracht hij het afwijzen van dit mooie aanbod te rechtvaardigen, maar wij blijven het de directie van de R.T.M, kwalijk nemen, dat men dit aanbod niet heeft aanvaard. Hij schrift dat medio april tvree em ploye's van de R.D.M, (tussen twee haakjes er was een van de directeuren bij en dat is ó.i. geen employé) aan de Rott. Tramw. Mij. een schip hebben aangeboden, dat op de door de werf vastgestelde tijden de werknemers zou vervoeren en voorts dè gehele dag door de R.T.M, in haar veerdienst zou kun nen worden gebruikt. Bij dit gesprek zou nadrukkelijk gezegd zijn dat de R.T.M, het schip zou kunnen huren, nadat de R.D.M, het had gereed ge maakt. Uit de ons ten dienste staande gege vens blijkt, dat van huren geen sprake is; integendeel de mogelijkheid bestond dat de R.D.M, in de exploitatiekosten zou bijdragen. Het was vanzelfsprekend maar een oriënterende bespreking. (Wij citeren hier het commentaar van de Nieuwe Rott. Courant op de missive van de R.T.M.: „Wij hebben reden om aan te nemen, dat dr van Zuyien waar schijnlijk aan het woord „huren" een andere uitlegging geeft dan de verte genwoordigers van de R.D.M. hebben bedoeld"). Wat de door de werf vastgestelde tij den betreft is het logisch, dat deze als voorwaarde heeft gesteld, dat 's mor gens en 's avonds de werknemers van de R.D.M. op tijd zouden worden ver voerd. 's Morgens kon echter op de terugvaart een retourvracht auto's worden mee genomen en voorts kon deze boot die plm. 45 luxe wagens zou kunnen vér voeren de gehele dag worden inge legd. Er was dan althans naast ^het m,s. Haringvliet die straks in de vaart komt een grote reserveboot voor han den geweest. Dr van Zuyien voert nu aan dat het m.s. „Haringrvliet" een capaciteit voor auto-vervoer heeft, die tweemaal zo groot is, als de „Stad Zierikzee" en mocht deze dubbele capaciteit niet vol doende zijn, kan de „Stad Zierikzee" ook nog iri de vaart worden gebracht. Met de „Grevelingen" er bij meent de R.T.M, dat op een redelijke wqze aan de ver voersbehoeften kan worden voldaan, te meer daar de „Stad Zierikzee" als direc te reserve beschikbaar is. Vast staat idus, dat straks als bet m.. „Haringvliet" gereed is, de „Stad Zierikzee" idt de vaart worden geno men voor reserveboot! Dit wil met andere woorden zeggen, dat de nieu we boot niet bedoeld is als extra boot! De R.T.M, meent, t.a.v. het vervoer van auto's met de bovenstaande sche pen op een redelijke w^ze aan de ver- voerbehoeften te kimnen voldoen. We weten dus bij voorbaat waar wij aan toe zgn. De R.T.M. „meent" altijd dat het re- delQk Is. Redelijk, dat men als passa gier geen voet op de boot verzetten kan laat staan, dat men kan er zitten? (Op de Grevelingen kunnen er 60 zitten)Re delijk, dat men uren en uren moet wach ten eer men met luxe- of vrachtauto over kan? En dat bij een toenemend vervoersaanbod de lezer oordele zelf Dit is het steeds durend conflict tussen de R.T.M, en de streek, beider belan gen lopen niet parallel! Dan voert dr van Zuyien aan, dat het absurd is, dat op de topuren auto's met de gewenste verbinding mee kunnen. Dat kan op geen enkel veer zegt hij, ook niet aan de IJ-veren en op de Wester- schelde. Dit vergelijk gaat echter niet op; deze ponten varen met een veel gro tere frequentie en veel goedkoper! De aangeboden pont van de Droogdok Mij. is (volgens dr van Zuyien) door de Scheepvaartinspectie voor de veerdienst KruiningenrPerkpolder maar tijdelijk en beperkt goedgekeurd. Het is ons echter bekend, dat men er bij de Scheepvaart inspectie verbaasd over was, dat de R.T.M. dit aanbod niet heeft geaccep teerd. Dr van Zuyien kan weten, dat er nogal heel wat meer kubieke meters wa ter door de Schelde stromen (een ster kere stroomversnelling dus ook bij het inlopen van deze havens) en deze boot geschikt werd geacht om bij minder gun stig weer en bij ebstroom de haven van MiddeUiamis binnen te komen. Hij voert voorts aan, dat deze pont epn motorver mogen heeft van 320 p.k. tegen het m.s. Haringvliet 1100 p.k. Knappa kapiteins Onderschat dr van Zuyien de vak manschap van zijn kapiteins waar deze zelfs kans zien om, als er in de tussenas van de „Grevelingen" een, breuk op treedt, dus met één schroef en heel wat minder vermogen dan 320 p.k.; de haven van Middelharnis over de eb moet wor den binnengevaren? (De „Grevelingen" moest vanaf zondag door een sleepboot worden geassisteerd om een beetje snel- Sedert zondag vaart de veerboot „Grevelingen" met één schroef, omdat in de andere een breuk is opgetreden. De veerboot wordt geassisteerd door 'een sleepboot. De overtocht nam maan dag j.l. circa een uur in beslag. heid te lopen. Over traag in de over tocht gesproken!!) Het zijn knappe ke rels, die kapiteins, waar wij onze hoed voor afnemen!! Dat de manoevreerbaarheid van het aangeboden schip niet goed zou zijn lijkt ons absurd, aangezien het schip jaren lang op de zeer snelstromende en druk bevaren Schelde bij Antwerpen heeft dienst gedaan. Dr van Zuyien schrijft over de 1100 p.k. van het m.s. Haring vliet; we zouden willen vragen, ligt het in de bedoeling om al deze p.k.'s te ge bruiken bij het inlopen, van d» haven van Middelharnis? Flakkee nooit tevreden Aan het slot van zijn verweer schrijft dr V. Zuyien, dat het de R.T.M, onaange naam aan doet dat men op Goeree Over- flakkee nooit tevreden is. Dan somt hij op, wat de R.T.M, heeft gedaan tegen over de veren Den Bommel-Numansdorp en Ooltgensplaat-Dintelsas. Daar 'vaart nog precies dezelfde boot een in elk veer met dezelfde frequentie als in 1939!, aldus schrijft hij. De vergelijking met de rederij van der Schuyt gaat echter niet op. De R.T. M. heeft een Rijksconcessie^ Op geheel vrijwillige basis is de rederij van der Schuyt in 1937 een veerdienst begonnen met het gevolg, dat de tarieven van de R.T.M, omlaag moesten. De lasten van de rederij van der Schuyt zijn geheel voor eigen rekening o.a. het bagger- werk, waarin nu sedert een 4 tal jaren rijk en provincie bijdraagt. De R.^.M. daarentegen heeft miljoenen guldens renteloos voorschot gehad! Flaldcee is ontstemd en blgft ontevre den, omdat: 1. de vervoerscapaciteit te gering blijft, bij de sterke toename van het vervoer; 2. de R.T.M, in gebreke blijft hiervoor tijdig maatregelen te treffen; 3. de localiteit door haar acties het m.s. „Haringvliet" op stapel heeft gekre gen, waarbij de R.T.M. totaal passief was. 4. het rijk en de provincie nalatig zijn om de R.T.M, te dwingen voor 'n goede voldoende en goedkopere verbinding te zorgen; 5. de streek als rechtsstreeks belang hebbende welbevsmst door het rijk en de R.T.M, buiten het overleg zijn geplaatst t.a.v. het sprekende behoefteelement. Men schrijft ons van de zijde van het Buitengewoon Lager Onderwijs. Het is weer overgang" geweest op de lagere scholen. Naast vele kinderen die bevorderd zijn, zijn er ook verscheidenen blijven zitten. Was uw kind daar ook bij? En wat was de reden van het zitten blijven? Vele kinderen zijn door ziekte of so ciale omstandigheden tihuis achterge- raakt en moeten daardoor een leerstof uit hun klas~ herhalen. Andere kinderen kunnen in het snelle tempo, waarin de omvangrijke leerstof in de grote klassen der lagere scholen wordt behandeld, niet mee. Zij hadden een tempo moeten heb ben, aangepast aan hun eigen leertempo Is dat misschien de oorzaak, waarom uw kind moest blijven zitten? De school voor B.L.O. is mogelijk voor uw kind een uitkomst. Op die school wordt het tempo, waarin de leerstof wordt onderwezen aangepast aan het leertempo van het kind. Daar ontvangt uw kind hoofdeljjk on derwijs. In kleine klasjes van 15 tot 18 kinderen wordt aan elk kind aparte aandacht geschonken, elk kind apart on derwezen en elk kind afzonderlijk bij de leermoeilijkheden geholpen. Deze behandeling' geeft het kind steun in het schoolleven, voorkomt of geneest een gevoel van minderwaardigheid, om dat het kind nu gevoelen gaat, de aan geboden leerstof meester te zijn. De le vensvreugde keert terug en het onder wijs geeft vrucht. Kent U dit onderwijs reeds. Een 80 tal kinderen uit alle gezindten ontvan gen hier met vreugde door een vijftal leerkrachten in de „Prinses Irene" school te Middelharnis dit onderwijs. Alle ballast die voor het later leven onbelangrijk is, wordt „overboord" ge gooid en door de volle aandacht te schenken aan de hoofdvakken, zoals lezen, schrijven, rekenpn, taal enz. „wor den deze kinderen voor het leven klaar gemaakt. Ouders, denk aan het levensgeluk van uw kind. Eis niet van iemand, die,een been heeft op twee benen te lopen. Dan eist U het onmogelijke. Kom daarom eens praten mèt het hoofd der school voor B.L.O. Donderdagavond van half 7 tot 9 uur houdt hij spreekuur in zijn woning, Hob- bemastraat 22 te Middelharnis, U ktmt dan vrijblijvend alle gewenste inlichtin gen verkrijgen. Vrijdagavond van 10 tot 10.45 uur zal voor de N.C.R.V. in de serie „Op het scherp van de snede" een reportage weergegeven worden door Goos Kamp huis over de moeilijkheden van de land bouw t.o. de industrie op het eiland Ro zenburg. Goos Kamphuis houdt een interview met de 61 jarige heer Kardux uit Dirks- land, die als landarbeider is omgescha keld en thans op de werf aan de Botlek bij Verolme werkt. Tevens heeft een interview plaats met twee schoolkinderen uit Nieuwe Tonge, Bram Breur en Marijke Verolme, die opstellen hebben gemaakt over de tewaterlating van de „Jacob Verolme". In de Hervormde kerk te Mellssant is vrijdagavond een rouwdienst gehouden in het verband met het omkomen van Leendert Jan Mijnders bü de ramp met het vliegtuig „Neutron" bü zijn vertrek uit Nederlands Nieuw-Guinea. In een stampvolle kerk, waar men plaatsen tekort kwam en stoelen in de paden moesten worden gezet, is onder leiding van de pastor loei, ds W. van Herpen een rouwdienst gehouden in ver band met het overlijden van Leendert Jan Mijnders, die bij de vliegramp van de .Neutron" om het leven kwam. Met de ouders en grootouders waren zeer veel familieleden tegenwoordig; de dienst werd ook bijgewoond door bur gemeester van Heyst, de gereformeerde predikant ds Netjes en vertegenwoor digers van de Kon. Marine. Onder hen bevond zich de luitenant ter Zee Ie klasse de Graaff, (kleinzoon van wijlen burgemeester de Graaff van Sommelsdijk) een majoor, een onderof ficier, een korporaal en vier manschap pen. Ds van Herpen sprak de vele aanwe zigen toe naar aanleiding van het Schriftwoord uit 2 Oor. 4 17 en 18: „Want onze lichte verdrukking, die zeer haast voorbij gaat, werkt ons een gans zeer uitnemend gewicht der heerlijkheid De predikant schetste met enkele woor den het droeve ongeval en wat dit voor de ouders, de broers en de verloofde be tekent. De vragen stapelen zich daarbij op, maar Gods doen is altijd wijs en hei lig. De Heere Zelf en Zijn Woord, kan alleen vertroosting bieden, waarom hij dit Schriftwoord had gekozen. Door dcj diepte gaat het naar de hoogte, door het kruis naar de kroon. De Heere geeft vaak rampspoed om een heimwee naar het Vaderhart op te wek ken. Spr. spreuk, woorden van troost en wees op het rijke Evangelie en het toe- voorziclht op de grote kruisdrager Jezus Christus. De Heere komt in het leven vaak met beproevingen; het is genade om te leren verstaan dat God nooit geen onrecht doet, maar opdat we aan de MIDDELHARNIS Benoemd Dhr. K. Passier onderwijzer aan de B.L.O.-school alhier, is met in-. gang van 1 dec. as;, benoemd.tot. hoofd van de Geref. School (Bosse-school) De hieronder vermeldde meisjes ver lieten met een diploma 2 jarige cursus de Landbouwhuishoudschool te Som melsdijk: Achhtuizen: L. de Jonge; R. Moeren hout; N. Okker; T. Wouters. Den Bommel: N. van der Mey; C. Troost; M. van der Welle; N. van Zan ten. Dirksland: J. Bakker; C. Goedendorp L. Grotenboer; B. Hagens; M. van Len ten; A. Mijnders Goedereede: H. Breen; J. Grinwis; C. van Huizen; C. Tanis; R. van der Berge Melissant: Bep Tieleman Middelharnis: W. Buurveld; O. Cou- wenberg; P. van Dongen; G. Jonge jan; H. V. d. Nieuwendijk; G. Paasse; J. Tamboer; H. D'Hont. Nieuwe Tonge: D. Goemaat; H. van Heemst; A. Noteboom; C. Verolme; M. Verseput. Ooltgensplaat: R. BirkhoffJ. v. Dam L. van Dam; I. van Drongelen; L. van Kempen; M. Kreeft; H. van Putten; R. van Ree Ouddorp: A. Akershoek; A. Flohil; L. Westhoeve. Oude Tonge: W. Donkersloot; C. de Leeuw; T. Prince; A. Seton deur van zijn genade zouden kloppen. Spr. drukte de wens uit, dat het voor de familie Mijnders een gans zeer uit nemend gewicht der heerlijkheid zou uit werken en hen de kracht en de troost zou worden toebeschikt om verder te le ven. Aan het slot van de predikatie voegde ds van Herpen er een persoonlijk woord aan toe (waarmee mogelijk allen het niet eens zijn zei spr.) n.l. dat de Ver bondsbelofte grote troost geeft. Een mens is niet voor niets gedoopt, aldus spr., voorts wilde hij het over laten aan het wijze doen van God de Heere. Na het dankgebed werd gezongen Ps. 103 2. Toespraken werden niet gehou den omdat het uitsluitend Woordpredi- king was. De ouders en verdere familie leden hebben zich na afloop in de con sistorie met de vertegenwoordigers van de Kon. Marine onderhouden. Er was doodse stilte onder de prediking en er ging een diepe indruk van uit. Sommelsdijk: M. Breeman; J. van Es; A. Jongejan; N. SJoutjesdijk; J. van Splunter; N. Verbiest. Stad aan 't Haringvliet: M. Arensr man; Q. van Rumpt., SteÜendam: L. Sager DIRKSLAND De coUecte in de Geref. Gemeente gehouden yoor de Theol. school heeft f 726.84 opgebracht. Eerste prijs. De beide kinderkoren van de zangvereniging „Excelsior" be haalden op het muziek en zangconcours te Nieuwerbrug aan de Rijn een Ie prijs met resp. 329 en 322 punten- HERKINGEN J.l. zaterdagmorgen omstreeks half vier werden de bewoners uit hun slaap opgeschrikt door het loeien van de sire ne. Het bleek dat er in de woning van de fam. Kom staande aan de Scharloo- dijk brand was uitgebroken. De brand weer, die spoedig ter plaatse was, be streed het vuur doch kon niet verhinde ren dat de woning totaatj, uitbrandde. De fam. Kom heef voorlopig onderdak gevonden bij familieleden. De inboedel ging vrijwel geheel verloren en was niet verzekerd. De brandweer van Dirksland en Melissant was zeer poedig ter assis tentie aanwezig doch behoefde geen dient te doen. De aangrenzende woning van J. van Oudenaren had het zwaar te verduren, doch kon behouden worden, daar de wind er gunstig voor was. Burgemeester van Heyst, wethouder Witvliet, politie en dokter waren direct aanwezig. De oorzaak is vermoedelijk kortsluiting. De zoon van Kom kon met moeite het brandende huis ontvluchten. Onder leiding van de burgemeester is des avonds nog een comité gevormd, om de fam. Kom de eerste hulp te ver lenen. Die mensen moeten geholpen wor den, daar in eén uur tijds alles is verlo ren gegaan. Als elk een steentje bij draagt kan hier het grootste leed ver zacht worden. Dat de dorpelingen niet alleen heb ben staan kijken maar ook de handen hebben uitgestoken, moge blijken uit het feit, dat in 20 min. tijds de woning van Oudenaren was ontruimd. De buren heb ben hun huis er voor open gezet om alles te bergen. Aan deze mensen een woord van dank op zijn plaats. Ook de brand weerlieden hebben zich tot het uiterste ingespannen om verdere onheilen te voorkomen. Aardappelveiling van 26 juli 1956. Eigenheimers 11.10—14.10, H 10.20— 10.90; drielingen 5.80—7.50; kriel 3.50— 4.10; bintje 12.10—14.30; Aanvoer 35000 kg. Veiling van maandag 39 juli 1957. Bintjes 12.70—14..—; drielingen 8.—; eigenheimers I'S.IO—15.60; drielingen 6.308.10; present 11.70. Aanvoer 20.000 kg. STELLENDAM Geslaagd. Op het gehouden exarnen te Rotterdam slaagden voor het niid- denstandsdiploma de heren J. van der Ree en P. van Dam Azn. Zij genoten hun opleiding bij dhr. Mud te Goederee- de. OUDDORP Vakantiebons. A.s. zaterdagavond van 5 uur tot 5.15 zal W; Westhoeve zitting houden bij Human Breen voor in levering van vakantiebons van de Bouw vakken Demonstratie. A.s. zaterdagavond wordt in de speeltuin een demonstratie gegeven door de gymnastiekvereni ging van Oude Tonge. STAD AAN 'T HARINGVLIET r— Hoofdacte. Onze vroegere dorpsge noot dhr. C. Vink, onderwijzer aan de School met de Bijbel te Nieuwaal Gld. slaagde voor zijn hoofdakte. De dames mej. N. Meiaard Fd; W, V. d. Boogert; G. Koppenaal; J. v. d. Pijl, deden te Rotterdam examen voor hun middenstandsdiploma waar zij allen voor slaagden. De cursus Jiebben zij bij dhr. Pape, onderwijzer aan de O.L.- school alhier gevolgd. Huldiging Stadse brandweer. Het verslag van de huldiging Stadse brandweer moesten wij tot onze spijt tot vrijdag laten overstaan. Wedvlucht van de P.V. de Rode Duif vanaf Neufulis 133 hm. Aankomst Ie duif 14.19.00. Laa,tste duif 14.53.48. Comb, de Gans 1,3 8 13 15 16 17 20 40; B. Visser 2 18 19 27 44; A. C.Koppe naal 4 6 9 10 23 32 34 37 41 45 46 47 49 52; Trommel v. d. Boogert 5 11 21 22 24 28 29 31 33 36 50 51; Gebr. v. d. Valk 7 25 30 42; Mijs Beijer 12 14 35 38 29; J. de Vos 26 43; H. Bevaart 48. Oude duiven: Comb, de Gans 1 3 4; H. Bevaart 2 OOLTGENSPLAAT Benoemd. Dhr. J. G. Kobus, onderwij zer aan de prof. dr van der Leeuwschool te Amersfoort is met ingang van 1 ok tober benoemd tot leraar aan de Huis houdschool te Sommelsdijk. Vertrokken. Na verblijf van enkele maanden in zijn geboorteplaats is de heer L. de Vos Dzn. per K.L.M, naar zijn woonplaats Grand Rapids (U.S.A.) ver trokken. Eerste prijs. Tijdens een gehouden concours te Nieuwerbrug a. d. Rijn be haalde het kinderkoor „Van knop tot bloem" een eerste prijs in de eerste af deling met 319 punten. Directeur is de heer J. J. van den Heuvel. DEMONSTRATIE OUEHAARDEN FIRMA P. KIEVrr Regeren is vooruitzien en dat geldt ook voor het huishouden. Alhoewel het nu hartje zomer is moet men zich pre pareren op najaar en winter. Hiermede rekening houdend geeft fa. P. Kievit Zn. te Middelharnis een demonstratie met een geheel nieuw type oliestook- haard, de Fornax, morgen en a.s. don derdag in Hotel Harmonie, Langeweg, Sommelsdijk. Men zie de adv. in dit 'blad

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1