PV^ Ds. W. Hop Mrs. D.v. Beek-Berkhout en haar zuster uit Grand Rapids (U.S.^.) bezochten hun geboorteplaats Ooltgensplaat NIEUWS UIT ZEELAND 30e Jaargang Vrijdag 19 juli 1957 No. 2615 PBmS UJKNDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHABNIS Bedactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. BU contract speciaal tarlel Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Politiek op de school? Roomse afgoderij MEDITATIE Het offer aanvaard De rode Moloch: de Staat Levenswens werd vervuld „In Holland ben ik opgevoed" „In Holland leerde ik spreken" IM' ■'■H Ned. Herv. predikant te Nieuwe Tonge overleden PORT SHERRY CHAMPAGNE DE ST. MARCEAUX en Co. ANTONIO AGUILAR KWAUTEITSWIJNEN N.V. WED. C. KOLFF Zn. MIDDELHARNIS „Het Vrije Volk" heeft zich onlangs boos gemaakt over een artikel in het A.R. orgaan „Nederlandse Gedachten". Daarin werd n.l. betoogd, dat het chr. onderwijs en de chr. politiek zeer nauw verwant zijn aan elkaar en dat de chr. onderwijzers, zonder van de school een partijschool te maken, geroepen zqn hun leerlingen liefde voor de christelijke po litiek bö te brengen. Het blad van de P.v.d.A. ergert zich begröpelijkerwflze hieraan. Het zou uiter aard graag zien, dat de prot. chr. par tijen verdwenen en alzo de doorbraak over de hele Unie zegevierde, waardoor Nederland gezegend zou worden met een aocialistisch bewind. En nu ziet de re dactie van H.V.V. in de chr. school een tegenwerkend element. Dat mag niet volgens haar. „De bijzondere school krijgt subsidie van de staat met de be doeling en in de veronderstelling, dat op die school de kinderen het levensbe schouwelijke onderwijs ontvangen, dat de ouders wensen, maar niet met de be doeling, dat op die scholen propaganda gemaakt wordt voor de programma's en het beleid van politieke partijen". Zij meent zelfs, dat een onderwijzer, die niet met evenveel verve (gloed) over de P.v.d.A. als over de A.R.P. weet les te geven, beneden de maat blijft! En ten slotte vindt ze, dat de kinderen van christelfjke P.v.dA..-mensen, die op de' chr. school zitten, politiek ontzien moe ten worden. We zouden op bovenstaande ontboeze ming van H.V.V. het volgende willen antwoorden. Allereerst, dat geen enkele clir. onderwijzer in zijn klas specifieke propaganda maakt voor het program of het beleid van een bepaalde prot. chr. party. iDat ligt niet op zijn weg. Maar men moet wel goed begrijpen, dat het levensbeschouwelflk onderwijs op de chr. school alles omvat wat met principes te maken heeft en dat is ook de staat kunde. Het ligt daarom wèl op de weg van de chr. onderwijzers in de hoogste klassen van de school te wijzen op de verschillen tussen communisme, socialis me, liberalisme, katholicisme en calvi nisme, die alle uiteenlopende politieke idealen hebben, paarbij kan de historie goede diensten bewijzen en ook het he den. Maar er dient ook wel degelijk richting aangegeven te worden. Als we mogen wgzen op de gevaren van de communistische en van de roomse staat (Rusland en Spanje), waarom dan ook niet op die van de socialistische? On derwijzers, die met evenveel gloed les kunnen geven over de P.v.d.A. als over de A.R.P., de C.H.U. of de S.G.P.; zijn er bö ons niet! Ze zijn er trouwens op de openbare school ook niet! Dat zijn onbe staanbare wezens. De chr. school staat dus zeker niet buiten de politiek. Ze heeft zelf haar be staan te danken aan de strijd van de chr partijen en tevens haar voortbestaan ondanks de wettelijke gelijkstelling. Wij laten ons niet neutraliseren door het feit dat er kinderen van P.v.d.A.-mensen op de chr. scholen gaan. Wij zien de gods dienst als universeel, dus alle levenster reinen omvattend. Bovendien zien wij in het socialisme een gevaar ook voor het chr. onderwijs. Het spreekt dus vanzelf dat het in de liJn ligt een christelijke staatkunde voor te staan. Dit betekent echter niet, dat de chr. onderwijzer een bepaalde partij propa geert. Om verschillende redenen houdt htj zich buiten een keuze tusen de di verse chr. partijen op school. Maar de principiële hoofdrichting geeft hij aan: rechts houden! Wfl hebben hier op ons protestantse eiland over 't algemeen weinig besef van het kerkelijke en politieke leven in roomse streken en landen. Daarom zal het volgende verhaal, dat we aan „De Protestant" ontlenen, ons misschien iet wat ongelooflijk voorkomen, maar het is niettemin in overeenstemming met de feiten. Op 31 mei j.l. is in de sacramentska pel van de St. Catharinakerk te Eindho- ■ven de monstrans met geconsacreerde hostie ontvreemd. Een monstrans is een gouden of zlveren vaatwerk met 'n hal- vemaanvormige houder, waarin de hostie aan het volk wordt getoond. De hostie is het offerbrood in de vorm van een ouwel met een kruis erop, vervaardigd uit zuiver tarwemeel, die in de rooinse kerk bij de mis gebruikt wordt. De hos tie was geconsacreerd, d.w.z. tijdens een mis volgens de roomse leer ver anderd in het lichaam van Christus. Deze diefstal nu is voor de Eindhovense geestelijkheid aanleiding geweest tot een enorme publieke manifestatie. Op de zondagavond na de ontvreemding werd in btjzijn van duizenden op het WiUiel- minaplein een mis opgedragen. Het werd een indrukwekkend betoon van geloof en eer voor de eucharistie (het misoffer). De burgemeester, de gemeentesecretaris en twee wethouders waren aanwezig, dus de overheid sanctioneerde dit festijn De deken (r Je. geestelijke in rang boven de pastoor) verzocht de aanwezigen ook te bidden voor de onverlaat, die de euve le moed had gehad „zgn hand uit te strekken naar God" en Gods barmhar tigheid en zegen af te smeken over de stad. De geestelijkheid was dus blijkbaar van mening, dat door de diefstal van de hostie God in Zijn eer hersteld moest Worden door de mensen. Dit gebeurde hiet in de kerk, maar het „allerheilig ste" werd in processie naar het plein ge bracht, dat geheel erdoor in beslag ge- tiomen werd. De openbare weg werd door Rome geannexeerd als terrein voor naar eredienst, waarbij iedere passeren de niet-roomse gedwongen werd dit af godisch schouwspel te zien en er in het Verkeer rekening mee te houden. „En bii zal zyo hand op het hoofd van 't zondoffer leggen". Leviticus 4 29 In dit woord wordt ons, door de dienst der schaduwen de weg gewezen, waarop de gelovige nut krijgt van het gebrachte offer. Dit is wel eenheel belangrijk punt. Zeker, het is van het allergrootste be lang, dat het offer gebracht is. Dit betekent immers, dat van Gods zijde alles gedaan is, wat gedaan moest worden, om de verzoening tot stand te brengen, welke nodig was geworden door de zonde van de mens. Maar even noodzakelijk als het werk van Christus voor de mens, is ook het werk van Christus in de mens. Indien het waarachtig geloof in het offer van Hem ontbreekt, dan is, wat ons betreft, Christus tevergeefs gestor ven. Het symbool, dat ons hier genoemd wordt betekent allereerst een belijdenis van schuld. Immers, was er geen zonde, het ware niet nodig, dat er een schuldoffer ge bracht werd. En zeker niet, dat men er behoeftevol toenaderde. Tevens spreekt hier ook de belijdenis uit, dat de straf Gods verdiend was. Waarom zou anders het offer gedood zijn? Ja, degenen die tot dit offer naderden, spraken er door uit, dat hij alle andere middelen als van nul en gener waarde had leren beschouwen, want hij kwam met ledige handen om die ledige handen op het zonde-offer te leggen. Lezers, hebt ge, door genade, zo al uw schreden naar het kruis van Golgo tha leren richten? Wilt ge daar komen als een arme zondaar in Uzelf, als één die U de straf over de zonde waar dig keurt? Wilt ge komen met ledige handen om het daardoor uit te spre ken: Heere, ik ben nooddruftig, arm en naakt. Ik weet geen ander middel en ik wil geen ander meer dan alleen 't offer van U! Door te naderen tot het zond-offer, sprak men ook uit, dat men het plan der plaatsbekleding n.l. dat Christus uw lijden en sterven, inplaats van de zonda- daar volkomen goedkeurt en aanbidt. En wie dat doet, heeft leren inzien dat dit de enige manier was, waardoor de Wet geëerd en de gerechtigheid ge handhaafd kan worden. Welnu, door nu de hand op dat offer te leggen, nam men dit offer aan, als voor zichzelf gebracht. Door de hand op dat offer te leggen, symboliseerde men zo zijn zonde over te dragen op het offerlam. Dan was de zonde niet langer toe te rekenen aan de zondaar, maar aan de Middelaar, die zichzelf tot een schuld- offer had gesteld. Lezer, zijt ge zo al eens in 't geloof tot de Heere Jezes Christus mogen gaan? Het zal moeten, wil 't goed zijn. Want het is, zoals op dat offer van Hem dat we zullen moeten leren. Alle andere gronden zullen wij moeten verliezen. Het geloof daarin werd uitgesproken door de hand te leggen op het hoofd van 't zond-offer. Ach, op zichzelf genomen is 't zo eenvoudig. Geen geheimzinigheden, geen voorbereidingen, geen plechtigheden. Daar ligt het offer en nu werden daar schuldige handen op het hoofd van dat offerdier gelegd. Het ware geloof is zo eenvoudig. Geen franje, geen opsmuk, geen myterieus gedoe. Let er op, dat er niets met de hand gedaan wordt, dan alleen op 't hoofd van 't offerdier gelegd. En nu het won der! Wat er dan gebeurt gaat niet van de hand iiit, maar van hetdier. Zo is 't ook in 't Elvangelie der ver vulling. Zeker, ge moet geloof hebben, levend geloof. Maar... dat geloof is de grond van uw zaligheid niet! Die grond is Christus en Zijn volbrachte werk: Christus alleen. Christus volkomen! Het geloof eist twee dingen. Het eist ons zelf te kennen. Beoefend ge zo het geloof? Kent ge Uzelf, reeds als een verwerpelijke zondaar voor Gods aangezicht? Dan weet ge het ook, dat er in onze hand gans geen verdienste is, waarmede wij de Heei'e zouden kim- nen tegen treden. Dan zal onze hand een eenvoudige hand zijn, zonder goud en edelgesteente, omdat wij het leerden verstaan, dat wij alleen maar als een arm zondaar gezaligd kunnen worden. Het geloof eist ook Christus te ken nen. D.w.z. door onze zelfkennis het niet meer bij ons zelf of zelfs maar bij enig ander schepsel te zoeken, maar alleen bij Hem, omdat wij iets gezien hebben van de volheid die in Hem woont. De volkomenheid van Zijn aangebrach te gerechtigheid zien. Dat geloof kan niet gemist worden. Maar 't is de grond van uw zaligheid niet, lezer! Die grond is Christus als het offer dat voor de zonde gebracht is. De hand is belangrijk, maar belangrijker is het offer. Dat op de voorgrond. Maar... aan de andere kant kunnen offer noch hand gemist worden. !Salig worden is een persoonlijke zaak en er is nodig, een persoonlijk geloof. Dat geloof is Gods gave, ik weet het en beaam het volmondig. Maar... in zijn openbaring is het een daad van U. Weineen, helemaal geen daad, waar we trots op behoeven te zijn. Er is wel eens gezegd, geloven, dat is een aanleunen! Een aanleunen tegen Christus! En nu is er niet eens kracht nodig om te leu nen. Integendeel het is een bewijs dat onze eigen kracht ten einde is. Het is uitdrukking geven, dat we het nu van eens Anders kracht verwachten. Laat daarom niet gezegd worden: Ik kan niet steunen. Want het betekent ei genlijk niets anders, dan dat ge belijdt niets meer te kunnen. Dat ge uw gehele zaak overgeeft aan Christus. Dat ge belijdt: Op genade wil ik leven Op gena de doodsnik geven. Zie dat willen we van nature niet. We willen het zelf doen, althans er iets aan doen! Het geloof is, tot de conclusie komen dat we er niets aan kunnen doen en ook niet behoeven te doen oindat Christus alles gedaan heeft. O, sterf dan weg in 't leven van Chris tus, opdat ge het belijden moogt: Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij. Laat Hem alles in alles wezen en wees gijzelt maar niets. Dan is 't goed. Dan hebben ook wij de, misschien bevende hand des geloofs op het hoofd van het Offer gelegd en daarmede uitgesproken: „Door U, door U alleen Om 't eeuwig welbehagen". C. J. Kesting Dirksland Dit is de 22 jarige monteur zeemiliciën Leendert Jan Mijnders uit Melissant, die tot de vermisten behoort van de ramp met de Super Constellation Neutron na de start uit Biak. De foto is genomen kort voor zijn vertrek naar Nederlands Nieuw Guinea. Het is wel droevig, dat zulke dingen in Nederland gebeuren. Het tekent ons de diepte van het bijgeloof, waarin Rome verzonken ligt. En het bepaalt ons te vens bii de zegen der reformatie, die ons daa.rvan door Gods genade heeft verlost. De socialisten hebben een heel andere opvatting van de Staat dan zij, die niet geïnfecteerd zijn met de leer van Karl Marx. Zij zien in de Staat, d.i. het totale overheidspaparaat, de grote dirigent van het hele maatschappelijke en econo- piische leven. En dat niet alleen. De staat moet ook als politieke exponent van de maatschappij de beschikking heb ben over de economische machtsmidde len. Vandaar dat het socialisme streeft naar socialisatie, d.i. het aan de gemeen schap, in casu de Staat, brengen van de produktiemiddelen. De ene socialist gaat hierin verder dan de ander, doch dat is slechts een gradueel verschil. In da communistische landen is alles in handen van de Staat: de grond, de fa brieken, de huizen, de winkels, de sche pen, ja eigenlijk ook de mensen! Het socialisme gaat niet zo ver. Maar toch hoort men de laatste tijd weer klanken uit dat kamp, die duiden op een radika- ler opvatting dan men gewoon was te vernemen. De P.v.d.A.-professor Schermerhorn opperde onlangs de gedachte van soci-' alisatie van de landbouw. Al het land met de bedrijfsgebouwen moesten eigen lijk in handen zgn van de Staat. Minis ter Mansholt (ook P.v.d.A.) viel hem hierin bij! In Engeland sprak de socialiiJt Gaitskell zich uit voor socialisatie van de zware industrie en van de woning voorraad. Het blijkt dus, dat het soci alisme nog steeds hevig het land heeft Een grote levenswens van Mrs. D. gaan. Zij bezocht met liaar zuster mej. Ooltgensplaat. Sinds dat haar vader en L. Berkhout-de Boer in 1908 met him Rapids in Amerika leefde vooral bij eenmaal haar geboorteplaats te mogen vrens vervuld en de reis werd per K.L.M 15 jaar toen zij Ooltgensplaat verliet en dat bij eerst genoemde het verlangen herinneringen zit over vroeger toen zij De Plaat? Toen haar broer ds dr. P. bezoek aan Ooltgensplaat had gebracht hoord, was het verlangen niet meer haar man en zoons werd het besluit Van oude herinneringen en nieuwe indruikken. „BiJ deze reis heeft mijn zuster mij vergezeld", aldus mevr. van Beek die bijna 64 jaar is. De ontmoeting in de Plaat was allerhartelijkst. De vrienden kring stond mij op te wachten en daar was ook bij mevr. T. Marcus-Troost die zich voor die gelegenheid op haar zon dags had gekleed met keuvel en al. Dat vond mevr. van Beek prachtig, want zij was dienstbode bij ons toen het gezin ging emigreren en mfl ook op mijn vijf de jaar breien heeft geleerd, aldus mevr. van Beek. Sprekende over haar verblijf Geen twijfel mogelijk... HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN aan particulier bezit. Dat is een erfenis uit het „kapitalistische tijdperk", die ten spoedigste geliquideerd moet worden, 't Is wel aardig: de Staat opperhuisbaas, opperlandeigenaar, fabrieksdictator etc. Ons volk zij gewaarschuwd. Van dit sociaUsme naar het communisme is slechts een stap. Maar wij lusten zulk een rode ambtenarenstaat niet. THOLEN Schoolreisje. De kinderen uit de 2e maakten vrijdag j. l.onder leiding van de oudercommissie en schoolpersoneel een reisje naar Vlissingen. van Beek-Berkhout is in vervulling ge- M. Berkhout hun beider geboorteplaats moeder dhr. J. Berkhout en mevr. 8 kinderen emigreerden naar Grand mevr. van Beek het verlangen om nog bezoeken. Na bijna 50 jaar werd deze gemaakt. Mevr. van Beek was bijna haar zuster 21^ jaar. Is het wonder, sterker leefde, daar zij boordevol met kind was en speelde in de straten van G. Berkhout uit Paterson vorig jaar een en zij vele verhalen hierover had ge^ weg te cijferen en gestimuleerd door genomen: „ik ga ook naar de Plaat". in Amerika begon het gesprek bij haar huwelijk met dhr. A. van Beek (een emigrant uit Amersfoort) op 19 febr. 1919. Het echtpaar heeft twee zoons: Jo, de jongste, is 31 jaar, is gehuwd en woont in Beverly. Hij is muziekle raar en geeft ook met enkele familiele den concerten tot zelfs in Callfornië toe. Hij is in zijn woonplaats diaken van de Geref. kerk (Chr. Ref. Church) en is tevens organist. Richard (36 jaar) is nog thuis en is radio reparateur en handelt ook In ra dio's en t.v.-toestellen. Hij heeft ook een uitzend station met permissie van het gouvernement. Hij legt zich speciaal toe op kerkuitzendingen en interkerkelijke gesprekken. Haar man mr. van Beek is verbonden aan een staalfaibriek. Mej, M. Berkenhout is vanaf haar 16e jaar op een kantoor van een groot wa renhuis in haar woonplaats. Zij wil graag veel van de wereld zien en is in Amerika bijna in al de staten ge weest. Terwijl haar oudste zuster in Ooltgensplaat is, heeft zij al een trip door Europa gemaakt: Begië, Frankrijk Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Duits land en Luxemburg werden reeds be zocht. De sloten zijn weg Op een vraag aan mevr. van Beek, hoe zij nu na 50 jaar Ooltgensplaat heeft bevonden, antwoordde zij het eerst, dat al de sloten in het dorp weg zijn. Dit viel haar het meest op. Verder heeft zij nog wel enkele straten terug gevonden als vroeger. De Voorstraat en de Slikdijk zijn niet veel veranderd. Het Wegdek is alleen veel beter geworden. Jammer dat de tram er niet meer is Tussen 1908 en 1957 heeft juist de tram Flakkee's dreven doorkruist en dat is juist de tijd die Ugt tussen de emi gratie en het bezoek van mevr. van Beek. Zij vond het jammer, dat zij dit eveneens heeft moeten missen, al gunt ziJ Flakkee een goede veAinding. Graag had zij de tram nog zien rijden, maar daar is zij precies een jaar telaat voor op het eiland. Zij heeft ook haar school aan het Weespad nog bezocht, thans de fabriek Mevr. D. van Beek-Berkhout (rechts) en haar zuster mej. Berkhout uit Grand Rapids (U.S.A.) voor hun geboortehuis op de Molendijk te Ooltgensplaat, thans bakkerij van de heer J. C. de Ruiter. van de fa. Mosselman en Korteweg. Op het raadhuis werden haar de boeken voorgelegd waarin de geboorte van haar vader en het huwelijk van haar ouders ziJn ingeschreven, evenzo in de Herv. kerk het doopregister waarin haar fa milie staat opgenomen. De lezer bemerkt wel, dat de belangstelling veelzijdig v^s. De kerk van vroeger Zondag zijn mevr. van Beek en haar zuster 's morgens naar de Geref. kerk en 's avonds naar de Herv. kerk geweest Alles is nog als vroeger zegt mevr. van Beek en dat vond zij fijn. De vie ring van het H. Avondmaal ('s mor gens) heeft geen veranderingen onder gaan. In Amerika is dit anders. De Herv. kerk vonden zij een prachtige kerk geworden en dat de voorlezer nog in functie is, had hun grote instemming De dames hadden met genoegen ge kerkt en uit een meegebracht psalmboek van hun moeder hadden zij in beide diensten nog eens ,,echt" psalmen ge zongen. Want, zegt mevr. van Beek, de Hollandse psalmen zijn de mooiste die er bestaan. De moedertaal De dames hebben veel kennissen en vrienden bezocht en ook veel vrienden ontvangen ten huize van de f am. J. W. Korteweg-Ras waar zij gastvrij onder dak genoten. Velen hebben nog bij mijn grootvader ds den Boer op catechisatie gegaan, zegt mevr. van Beek, die nog best Hollands spreekt en haar Plaatse dialect nog geenszins is verleerd. Over de taal gaf zij ons nog een mooi gedicht mee, dat haar moeder haar vroeger heeft geleerd. Hier volgt het: „In Holland ben ik opgevoed, In Holland leerde ik spreken, 'k Zal voor die taal steeds in 't gemoed De zelfde liefde kweken Niet dat ik op het vreemde smaal, 'k Laat alles in ziJn waarde Maar ik zeg: voor mij is Hollands taal De schoonste taal op aarde". Voor de heren op het gemeente-secre tarie heeft mevr. van Beek ook dit ge dicht gedeclameerd, als een bewijs van haar aanhankelijkheid aan Holland. We derkerig kwamen ook weer andere da den voor de dag. Bij hun aankomst was een grote taart met de woorden: ,wel- kom jn uw geboorteplaats" aanwezig benevens veel bloemen. Ook werden nog gepofte poters gegeten die door een vriendin werden gebracht. Het viel alles reuze in de smaak letterlijk en figuur lijk. Daar was ook nog een ander aar dig cadeau n.l. een grote kom met een klein kopje van porcelein, dat in 1908 is verkocht op de koopdag van de fam. Berkhout in verband met hun emigratie Nu komt het weer bij de familie terug en gaat het mee naar de Ver, Staten. Tijdens haar verblijf ontmoette mevr. van Beek ook nog stadsgenoten, n.l. mr en mrs L. de Vos-v. Dam, die ook met verlof in Ooltgensplaat zijn. iln Grand Rapids houdt zij vriend schap met de fam. Leenheer, afkomstig uit de Langstraat. Andere voorstelling Mej. M. Berkhout, die 2% jaar was toen zij vertrok en zich vanzelf niets meer kan herinneren, had een geheel andere gedachte van het eiland en haar geboorteplaats. Zij dacht er een heel ouderwets primitieve zaak aan te tref fen, maar de werkelijkheid was geheel anders. Ze vind veel dingen zelfs heel modern en vooruitstrevend en hiervan wenste zij gaarne uitdrukking te geven in de krant. Van bezoeken op het eiland waren de voornaamste de vaart naar de Delta werken en een bezoek aan het streek museum, dat beiden hun grote bewonde ring had. Een bezoek aan Schrammetje door mevr. van Beek werd niet verge ten. Ze leest ,,Eilanden-Nieuws" van A tot Z en knipt de voornaamste stukken uit voor haar plakboek. Als zij thuis in Grand Rapids op 1227 Leonardstraat is teruggekeerd, zal zij met haar zuster veel te vertellen hebben, want zij zitten boordevol met indrukken over hun ge boorteplaats, waarvan afscheid te ne men niet mee viel. De Ned. Herv. predikant ds W. Hop te Nieuwe Tonge is woensdag 17 juli overleden in de leeftijd van 56 jaar. Ds Hop is ziek geworden in de Kerstweek van 1956, wat zich direct ernstig liet aanzien. Hfl moest in het ziekenhuis te Dirksland worden opgenomen, waar hij is geopereerd en vier weken heeft ver toefd. In de pastorie te Nieuwe Tonge teruggekomen, is zijn toestand gaande weg erger geworden; na een langdurig doch geduldig gedragen lijden is hij woensdag j.l. overleden. De pastor, die zijn gemeente Nieuwe Tonge maar kort heeft mogen dienen, laat een weduwe en zes kinderen achter, waarvan de oud ste 18 jaar is. Ds W. Hop is geboren in 190'1 en in 1937 (dus op gevorderde leeftijd) can- didaat tot de bediening van Woord en Sacrament geworden. Zijn eerste ge meente was Ernst op de Veluwe, waar hij op 22 augustus 1937 tot zijn dienst werk werd ingeleid. Op 8 september 1946 verwisselde hij deze standplaats met Renswoude en voorjaar 1956 nam hij het beroep aan naar de Hervormde ge meente te Nieuwe Tonge, waar hij op zondag 18 maart 1956 werd bevestigd door de consulent ds Wolthers te Oude Tonge uit Ezeehiël 37 9. Ds Hop deed zijn intrede met de woor den uit 2 Cor. 5 1023L. „Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zou den worden rechtvaardigheid Gods is Hem". Het stoffelijk overschot van ds Hop zal naar Ermelo worden vervoerd, waar hij zaterdagmiddag a.s. te 2.30 uur wordt begraven en in een familiegraf aldaar wordt bijgezet. Vóóraf om half 2 heeft in de Oude Kerk te Ermelo een rouwdienst plaats, die geleid zal worden door ds Wolthers van Oude Tonge. Alleenverkoop voor het eiland: OPGERICHT 1768 - TEL. 2012 BRUINISSE De huishoudschool. Tot directrice van de per 1 september 1957 te openen huis houdschool alhier is benoemd mej. S. van der Kooy. Het gebouwtje dat voorheen als kerk je in gebruik was aan het Beijersdijkje is thans geplaatst op het tegelplateau naast de oude Chr. school, tot voor kort het gemeentelijk verenigingsgebouw. Aan de verbouwingen die dit oude ge bouw moet ondergaan om tot huishoud school te worden ingericht, alsmede aan de verbindingen die moeten worden ge bouwd, om het een geheel te doen wor den met het voormalige kerkgebouwtje, wordt volgende week begonnen. Het is de bedoeling dat te zijner tijd een nieu we zal worden gebouwd aan de Dorps weg, door de bestedingsbeperking zal dit nog wel enkele jaren op zich laten wach ten. AverQ Door een Belgische kempenaar werd in de Vluchthaven te Zijpe bin nengesleept het motorsohip Vlos, schip per van der Sluis. Dit scheepje kreeg onder Oude Tonge op het Krammer ma chine schade. De betrokken onderdelen die moesten worden vervangen, moesten te Gent in België worden gehaald.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1