Tentoonstelling Chr. V.G.LO.-school geopend
Direct grote belangstelling
30e Jaargang
Vrijdag 21 juni 1957
No. 2f
PRINS HENDRIKSTKAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2628
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEJV
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarlel
Verschijnt tweemaal per iveek: dinsdag- en vrijdagavond
Andere grote
Waterstaatwerfcen
Hogere stormvloedstanden
voor de dammen I
De sluizen in de
Haringvlietdaxn
MEDITATIE
Redding van
schipbreukelingen
PORT SHERRY
CHAMPAGNE DE
ST. MARCEAUX en Co.
ANTONIO AGUILAR
KWALITEITSWIJNEN
Alleenverkoop voor het eiland
N.V. WED. C. KOLFF Zn.
MIDDELHARNIS
•mi
Zondagdiensten artsen
Reparatie-auto van firma
C. Vis te Sommelsdijk
in brand
Behalve de Deltawerken zijn nu al
jarenlang ook de Zuiderzeewerken iri
uitvoering. Deze begonnen met de Wie-
rlngemieepoMer, die in 1930 klaar was.
iDe Afsluitdijk kwam in 1932 tot stand,
terwijl de Noordoostpolder in de oorlog
(1942) in bedrijf kwam. Tlians is men
bezig met de polder Oostelijk Flevoland,
die deze zomer droog komt. Daarna is
aan de beurt de Markerwaard, welks in-
drjking in 1968 klaar moet zijn, terwijl
de laatste der Zuiderzeepolders, n.l.
Zuidelqk Flevoland (ten n. .van de laat
ste der Zuiderzeepolders, n.l. Zuidelijk
Flevoland (ten n. van Huizen en Spa
kenburg) in 1977 moet zijn ingedijkt.
Zoals men ziet, geschiedt dit alles dus
grotendeels gelijktijdig met de Delta
werken.
Bij dit alles komt dan ook nog de be
dijking vande Laiuwerzee, die hoofdza
kelijk is opgezet uit overwegingen van
landaanwinning. Er komt een afsluit
dijk met schutsluis. De gamalenvissers-
plaats Zoutkamp komt hierdoor voor
moeilijkheden te staan. Men hoopt in dit
of het volgend jaar hiermee te begin
nen en in 1963 klaar te zijn.
En daarna staat dan nog een geweldig
werk op het program n.l. de afsluiting,
van de Waddenzee. Dit zal hoofdzakelijk
bestaan.uit het leggen van verbindings-
dijken van Den Helder naar Texel en
verder tussen de Waddeneilanden. De
Regering zegt echter in de M.v.A., dat
zij dit onderwerp nog niet in haar be
schouwingen inzake het grote water
staatsprogramma wil betrekken, omdat
de tijd daarvoor nog niet rijp is.
Wanneer men dit alles leest, kan men
enerzijds respect hebben voor de durf
en de technische bekwaamheid van onze
waterstaatsmensen en de hoop uitspre
ken, dat zij dit alles tot een goed einde
zullen brengen. Anderzijds legt dit pro
gramma een zware financiële last op
ons volk. Gezien echter de hoge belan
gen van veiligheid en landaanwinning
mogen wij de wens uitspreken, dat geen
conjimctuuromslag, een spaak in het
wiel zal steken.
Men behoeft geen ingenieur te zijn
om te begrijpen, dat het Noordzeewater
bij een nieuwe super-storm zoals in '53
vlak voor de nieuw te leggen dammen
in Haringvliet, Brouwershavense Gat en
Oosterschelde een hogere stand zal be
reiken dan voorheen. Deze diep het
land ingaande en brede zeeboezems kun
nen nu nog dienst doen als opvangreser
voir van enorme massa's water. Bij
normaal tij trekt er thans in het Ha
ringvliet 500 miljoen ms per getij, in
het Brouwershavense Gat 600 miljoen
en in de Oosterschelde 2000 miljoen m»
water heen en weer, in totaal dus ruim
3 miljard! Dit geeft enigszins een in
druk van de opnamecapaciteit van deze
zeeboezems. Wanneer deze nu alle af
gesloten zijn, ligt het voor de hand, dat
het water bij een n.w. storm in de in
hammen vóór de idam hoger zal komen
te staan dan vóór de afsluiting. De des
kundigen hebben hiervan een zeer spe
cialistische studie gemaakt en ze zijn
tot de conclusie gekomen, dat er inder
daad een extra-verhoging van de storm
vloedstanden ter plaatse van de dammen
zal optreden, doch deze zal volgens de
berekeningen bij een zware storm, b.v.
zoals in 1953 is opgetreden, niet meer
dan 20 cm bedragen. Dit verhogende
effect is geringer naarmate de afstand
uit de dam groter is, zodat het bij Vlis-
singen nauwelijks en op het Belgische
gedeelte van de Schelde helemaal niet
waarneembaar zal zijn. (dit was één van
de bezwaren van België tegen het Del
taplan).
Deze conclusie houdt in, dat de wa
terkeringen op de kop van de eilanden
op deze verhogingen berekend zullen
moeten zijn vóór de dammen klaar zijn.
Wellicht kan deze factor ook in rekening
worden gebracht bij het bepalen van het
tracé van de afsluitdam bij Goeree. Br
is n.l. nog steeds geen beslising "gevallen
over de vraag, of deze ten zuiden of
ten noorden van het vissersdorp-haven-
hogfd gelegd zal worden. Al ligt dit ta
melijk hoog, toch gebiedt o.i. de veilig
heid, dat het noordelijk tracé gekozen
wordt.
Terwijl in de afsluitdammen van de
Oosterschelde en het Brouwershavense
Gat geen spui- of schutsluizen worden
aangebracht, zal dit met de Haring-
vlietdam wèl het geval zijn. Dat zit hier
mee in verband, dat het Haringvliet ze
iler 60% van al het opperwater der
grote rivieren afvoert en vrijwel al het
ijs, dat zich 's winters in Rijn, Waal en
Maas ophoopt. In strenge winterSj zet
dit ijs zich vast tot waer de getijbéwe-
ging merkbaar wordt en er ontstaan
ijsdammen, die bij dooi belemmerend op
treden. Wanneer het Haringvliet een
Zoetwaterbekken wordt en ibovendien
zonder getijbeweging, zal er meer ijs
komen, zodat eerder met ijsbreken moet
Worden begonnen.
Om dus een vlotte afvoer van een te
veel aan tfpperwater en ook van al het
ijs mogelijk te maken, dienen er brede
spuisluizen aanwezig te zijn, die het op
perwater uitlaten en zo nodig ook de
getijbeweging toelaten om het gs af te
Voeren. Deze uitwateringssluis is ont-
„En de Barbaren bewezen ons geen
kleine vriendelijkheid, want een
groot vuur ontstoken hebbende na
men zij ons allen in om de regen
die ons overkwam en om, de koude."
(Handel. 28 2)
Het vaartuig, dat o.a. de apostel Pau-
lus naar Rome moest brengen, heeft op
de kust van Malta schipbreuk geleden.
Ter nauwernood, maar toch in zijn ge
heel is de bemanning gered geworden.
Sommigen zwemmend, anderen op een
plank of mast.
De weersomstandigheden zijn nog
steeds uitermate ongunstig. De doornat
te drenkelingen worden nog verkleum-
der door een kille regen, die neerstriemt
en een felle koude, die hen doet klap
pertanden.
De bewoners van 't eiland zijn hen.
echter alleszins behulpzaam. Wanneer
hier over „barbaren" gesproken wordt,
moeten We niet denken aan een soort
kannibalen, lezers.
In die tijd werd ieder, die niet in de
echte zin van 't woord een griek was,
barbaar genoemd. De Griek was in die
dagen, de man van de beschaving en
op de rest van de wereld werd min of
meer neergezien. Het woord „barba
ren", zouden we dus gevoeglijk hiervoor
vertalen met „de eilandbewoners".
Ofschoon, wellicht wel enigszins ruw
van aard, tonen zij zich hier zeer be
hulpzaam en barmhartig.
Bovendien was de hulp die ze boden
zeer praktisch! Waar hadden de schip
breukelingen méér behoefte aan, dan
aan vuur!
We kunnen er een voorbeeld aan
nemen. Hoe dikwijls wordt in soortge
lijke omstandigheden door ons niet ge
zegd: „wordt warm", zonder zélf voor
vuur te zorgen.
En, geldt dit alles reeds voor het
praktische, natuurlijke leven, óók op
geestelijk gebied kunnen we hier nog
wel iets uit Ieren.
In de eerste plaats, dat de mens en
inzonderheid de godvrezende mens, als
Paulus in onze tekst, er voor bloot staat
om koude te lijden.
Wat kan de wereld koud zijn voor de
kerk Gods. Het is soms, of zij zich in
een geestelijke, kille grafkelder bevin
den.
Die kerk wordt immers niet geliefd
en niet geloofd.
In 't algemeen, kunnen wij in een
zeer koude tijd leven. De Heere zegt
b.v. over het laatste der dagen, dat als
dan zelfs de natuurlijke liefde zal ver
koelen.
Die Kerk zelf, kan óók een periode
van koude meemaken, welke opkomt uit
het natuurlijk bestaan.
De Heere moet over haar klagen:
„Dit heb Ik tegen U, dat gij uw eerste
liefde verlaten hebt.
Dan leeft zij zo ingezonken. Dan is
de begeerte naar de wereld weer zo
sterk en de begeerte naar de Heer* zo
zwak!
Dan is er haast geen gebed, geen lief
de tot de dienst des Heeren merkbaar.
Dan moet David uitroepen: Hoe kleeft
mijn ziel aan 't stof!
Dan zijn wij in geestelijke zin schip
breukelingen, verkleumd en verkild.
Maar wat is de Heere dan goed om in
zulk een toestand middelen tot verwar
ming te schenken!
Zo'n middel is het Woord des Hee
ren. Wat kan God Zijn Woord gebrui
ken tot verwarming van het hart.
Wat kan l^et gebed hier uitkomst
schenken. Alleen het uitzeggen van dat
genen, wat het harte deert, kan al zo'n
opluchting geven. De psalmist zegt het
immers: „Toen ik zweeg, werden mijn
beenderen verouderd." Toen zeide ik:
„Ik zal belijdenis doen van mijn over
tredingen."
De stille meditatie, het luisteren naar
de stem van de Zaligmaker is óók zulk
een middel. Moeten de Emmaüsgangers
het niet getuigen: „Was ons hart niet
brandende in ons, als Hij tot ons sprak
op de weg?"
Terwijl, onze tekst zegt het, weldoen
aan anderen ook een middel is, zelfs
om onze eigen koude te verdrijven.
Denkt U maar aan Job, van wie we
lezen, dat de Heere zijn gevangenis
wendt, nadat hij voor Zijn vrienden ge
beden heeft.
Aldus kunnen wij er uit leren, dat wij
gehouden zijn een vuur voor anderen te
ontsteken. Als dit reeds de barbaren
van Malta deden, hoeveel te meer rust
dan niet de plicht op hen, die leven on
der het Woord: Draagt elkanders lasten
en vervult alzo de Wet van Christus.
Neen, dat gaat niet altijd even gemak
kelijk en onder de meest gunstige om
standigheden.
We lezen hier, dat 't vuur ontstoken
werd „om de regen die hen overkwam."
Het is nog niet zo gemakkelijk om met
vochtig hout in de regen een vuur aan
te leggen.
Dan moeten kleine droge stokjes en
spaanders bij elkander gezocht en 't
vuurtje, dat dan ontstaat, op de knieën
aan geblazen worden. Daarna moet het
ook onderhouden worden. Paulus zelf
werkt daaraan mee door rij shout aan
te dragen. Hierbij wordt hij zelfs door
een adder gebeten, doch deze vermag
niet hem schade te berokkenen. Welnu,
lezers, ziedaar onze taak. We moeten
niet alleen hoorders, maar ook daders
des Woords zijn.
Wie zelf is aangeraakt door het Pink
stervuur, zal er op uitgaan en proberen
om anderen te doen delen in de aan
genaamheid, die we zelf ondervonden.
En ieder heeft daarbij zijn taak. De
één draagt spaanders aan en de ander
fakkebossen. Deze ontsteekt de vlam
en gene wakkert deze, op de knieën
aan! De één steunt het brengen, ook in
Evangelisatie op Zendingsverband, van
het Evangelie met zijn gaven, de ander
met 't gebed, de derde met het directe
brengen van het Woord.
Gelukkig de mens, die zo een mede
werker Gods mag zijn. Zeker, dan zijn
vele moeilijkheden ons deel. En terwijl
gij uw werk in liefde vervult, zal een
adder in uw hand bijten.
Uw bedoelingen verdacht maken. Uw
naam belasteren. Geen nood! Wat de
mens ten kwade denkt, wendt de Heere
ten goede. De adder wordt door 't vuur
verteerd, maar Paulus komt in hoog
aanzien bij de eilandbevolking.
Kerk des Heeren, bidt maar, geeft
maar, predikt maar. In alle eenvoudig
heid, met alle gebrek, blind om de toe
komst, ziende op 't gebod. En wat wordt
het dan groot en rijk, wanneer het
blijkt, dat door deze arbeid verkleumd
en verkilde zielde verwarmd worden.
Dat er voor 't eerst of bij vernieu
wing iets gaat gloeien, van de liefde
tot Christus. En dande zegenende
ziel wordt door de Heere vet gemaakt.
Dan mag zo dikwijls ook in eigen ziel
genoten worden en gaat ook daar het
liefdevuur branden. Dan vertoont de
kerk het beeld, dat de Heere welbe-
hagelijk is.
Ai, ziet, fioe goed, hoe lieflijk is 't
[dat zonen
Van 't zelfde huis als broeders samen
[wonen
Waar 't liefdevuur niet wordt
[gedoofd.
Dirksland.
C. J. Kesting.
Het warme weer van de laatste dagen,
niets anders dan in zijn basin springen
zellig uitschudt.
De Ijsbeer in Artis doet de gehele dag
en er weer uit, waarna hij zich echt ge-
OPGERICHT 1768 - TEL. 2012
worpen met 16 openingen van 60 m
breedte (volgens de Mem. v. Antw., na
dere plannen vermelden 17 openingen
van 56 m), dus in totaal 1 km. Deze
breedte is vooral nodig voor de ijsaf-
voer.
Uiteraard worden deze spuisluizen bij
ijsgang alleen geopend, als dit beshst
nodig is .Dit is het geval, in strenge
vrinters, niet allereerst om het ijs te bre
ken, maar voor een snelle afvoer ervan
is getijstroom nodig. De M.v.A. zegt, dat
in perioden van zware ijsgang de Ha-
ringvlietsluizen waarschijnlijk zowel bij
eb als vloed volledig geopend zullen
moeten worden. In de laatste 50 jaar
zou dit in 10 12 winters het geval zijn
geweest. Bij 4 van deze winters zouden
ze zelfs tot in maart geopend moeten,
zijn! De afvoer van Rijnwater is gemid
deld zo groot, dat het Haringvliet in
enkele weken weer voldoende zoet zou
zijn. De ontzilting van de diepere geulen
zou langer duren, doch dit zal voor de
landbouw geen bezwaren opleveren.
Uit dit alles ziet men, dat onze wa
terstaatsingenieurs voor zeer gecompli
ceerde problemen staan. Maar gezien
hun prestaties in het verleden mogen we
vertrouwen, dat ze in staat zijn deze op
te lossen.
Gefin twijfel
mogelijk
HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN
Van zaterdag 22 juni ,v.m. 12 uur t.m.
maandag 24 juni v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdyk:
Afwezig de artsen Dogterom, Bakker
en Wieringa. Voor spoedgevallen Arends
arts, tel. 2001, MiddeUiamis.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Afwezig de artsen Elvé en Huisman.
Voor spoedgevallen Boot, arts, telef.
01877—227, Dirksland.
Oost-Flakkee:
Afwezig de artsen Kramers, de Man
en Bouman. Voor spoedgevallen Buth,
arts, tel. 01871—306, Den Bommel en
Voogd, arts, tel. 01874—259, Oude Ton-
ge.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Afwezig Terlouw. Dienst heeft Wag
ner, tel. 01877—281, Dirksland.
Donderdagmiddag is de tentoonstelling, georganiseerd door de leerlingen van
de Chr. V.G.L.O.-school officieel geopend. Deze opening geschiedde door de
voorzitter van de Schoolvereniging, adjudant S. de Heer. Er was direct grote
belangstelling voor, niet alleen van de zijde van de jeugd, maar ook van de
ouders. Op het moment van de opening waren ook aanwezig de beide school
hoofden van de Herv. en Ger. School van Herkingen met de leerlingen uit
de hoogste klassen. Mede vertegenwoordigd waren ook enige heren van de
Rotterdamse Droogdok Mij., die wat de scheepvaart betreft een rijke bijdrage
leverden van scheepsmodellen, werkstukken uit de leerschool en foto-ma
teriaal.
De heer de Heer hield vóór de ope
ning een korte toespraak, waarin hij
het doel van het V.G.L.O.-onderwijs
uiteenzette. Karakter- en persoonlijk
heidsvorming is een van de hoofdzaken
van dit onderwijs, waarom hij het toe
juichte dat de leerlingen zelf van
zelfsprekend onder leiding van het
hoofd en personeel deze tentoonstel
ling hebben georganiseeerd. Men heeft
daarvoor twee vakken gekozen: de
meisjes textiel en de jongens scheep
vaart. Er is door de jongens en meis
jes hard gewerkt en spr. had in de krant
gelezen, dat er veel interessante dingen
te-zien zijn, van hetgeen door de leer
lingen zelf is vervaardigd. Het speet
spreker dat de ruimte niet groter was;
het V.G.L.O-onderwijs heeft watde
schoolruimte betreft met grote moeilijk
heden te kampen.
De bestedingsbeperking is oorzaak
dat nog niet over een mooie nieuwe
halschool kon worden beschikt; voorlo
pig zullen we het met een oude. U.l.o.-
school moeten doen aldus spr. die
besloot met de wens, dat deze tentoon
stelling er toe zou bijdragen dat er meer
begrip voor het V.G.L.O.-onderwijs
komt ,al heeft nlen zich over de toeloop
van leerlingen niet te beklagen.
Een van de meisjes overhandigde
daarna aan adjudant de Heer een grote
schaar, (die eigenlijk met twee handen
moest gehanteerd en o.i. wel wat blan
ker had mogen zijn!) en knipte daar-
Een groep van de leerlingen van de Chr.
V.G.L.O. School, die bij de inrichting
van de tentoonstelling zo ijverig hebben
meegewerkt. Op de achtergrond zijn
nog juist de zeilen te zien van het mo
del van de „Zeven Provinciën", het
schip waarmee Machiel Adriaansz. de
Ruiter de Oceanen bevoer.
mee een lint door. Hij verklaarde de
tentoonstelling voor geopend.
Prachtige werkstukken
De bezoekers maakten daarna een
wandeling langs de uitstallingen op de
tentoonstelling, waar prachtige werk
stukken zijn te zien zowel van de meis
jes als van de jongens. Van de eerste
klassen is dit begrijpelijk wat eenvou
diger maar van de ouderen is het in
een woord geweldig wat die weten te
presteren. Zo zagen we van de meisjes
mooi borduurwerk, kussens, kleedjes,
babykleertjes en keurige rokken en jur
ken, die bewonderende uitroepen van
de dames ontlokten. De meisjes, die de
ze school aflopen kunnen wat, ze zul
len in het huishouden ook -vvat de
culinaire verzorging betreft niet met
verkeerde handen staan. We hebben hun
baksels geproefd, het was alles heer
lijk en perfect.
En de jongens? Behalve hetgeen hun
Acyteleen-cylinders ontploften
Geen persoonlijke ongelukken
Woensdagmorgen reed de chauffeur
B. de Korte van de fa. C. Vis te Som
melsdijk naar het Goereese havenhoofd
om een weegbrug te repareren. In de
cabine was ook een zoon van de heer
J. Vis, die toen zij aan de oostzijde van
de haven naar het hoofd reden door
arbeiders in het land werden attent ge
maakt dat de auto in brand stond.
Ijlings sprongen de beide inzittenden er
uit en liepeii na stilstand zo hard zij
konden weg, omdat er zich twee acyte-
leen cylinders in bevonden, die ieder
ogenblik konden ontploffen. Dit gebeur
de dan ook na enlcele minuten, door
welke explosie een wand uit de auto
werd gerukt. Daardoor viel de andere
cylinder en dat was de kwaadste
in de sloot.
Intussen was de brandweer van Stel-
lendam en Goeree ter plaatse gekomen,
doch er was weinig meer te redden. De
auto brandde geheel uit en er ging ook
veel kostbaar gereedschap verloren. Het
was eigenlijk een halve smidse; bij re
paratie had men alles direct bij de
hand.
De auto was niet verzekerd tegen
brand, zodat het voor de fa. Vis een ta
melijk grote strop is. Een geluk is
eigenlijk een wonder dat er geen
persoonlijke ongelukken mee zijn ge
moeid. Hadden de landarbeiders niet
gewaarschuwd dan had al rijdende het
ergste kunnen gebeuren.
De auto is meteen aan de lorreboer
verkocht.
op taalgebied en rekenen verder van
pas komt in het leven, worden ze hand
vaardigheid bijgebracht en leren ze ook
met allerlei gereedschappen om te gaan.
Van hen waren er ook fraaie werlcstuk-
ken te zien. Vooral is van belang dat
dit onderwijs karakter vormend is en de
jongens zoveel mogelijk met de wer
kelijkheid van het leven in aanraking
komen. Dat de meisjes zowel als dp
jongens hiervan al wat hebben opge
stoken blijkt uit de initiatieven die ze
genomen hebben voor deze tentoon
stelling.
Keurige entourage
In ons vorig nummer hebben we al
verteld, dat de meisjes met verschil
lende middenstandszakep over textiel
hebben gesproken, diverse fabrieken
hebben bezocht en daarvan veel mede
werking hebben gekregen. En de jon
gens' zijn in contact getreden met de
Verenigde Scheepswerven van Verolme,
met de Rotterdamse Droogdok Mij.,
met Thomsens Havenbedrijf enz. en
hebben daarvan een keur van materiaal
gekregen. Zo kan men prachtig foto
materiaal zien van de bouw van de „Ja
cob Verolme" tot de tewaterlating toe,
een model van de tanker „Pensa" en
tientallen andere dingen meer.
De Droogdok Mij. heeft eveneens mo
dellen ingezonden van de „Nieuw Am
sterdam", het Admiraalschip „De Zeven
Provinciën" waarmee Michiel Adriaansz
de Ruiter de Oceanen bevoer, een pracht
model van een torpedobootjager, en tal
rijke werkstukken, zoals we in ons vo
rig nummer reeds hebben gemeld. Een
attractie is hierbij een model van een
klink, dat een schip op de helling vast
houdt en als laatste beletsel moet wor
den weggenomen vóór de tewaterlating.
Bezoekers kunnen het zelf eens probe
ren hoe dat gaat.
De Droogdok Mij. heeft bovendien
een film van het bedrijf ter beschikking
gesteld, die op bepaalde tijden (wan
neer er tamelijk bezoekers zijn) wordt
vertoond. Men krijgt daar een indruk
door wat er op deze grote werf, die al
ruim een halve eeuw bestaat, te doen
is, eer de oceaanreuzen zee kunnen kie- s
zen. Van de kiellegging af ziet men het
(Vervolg pag. 2)