Tentoonstelling Chr. V.G.LO.-school geopend Direct grote belangstelling 30e Jaargang Vrijdag 21 juni 1957 No. 2f PRINS HENDRIKSTKAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2628 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEJV ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarlel Verschijnt tweemaal per iveek: dinsdag- en vrijdagavond Andere grote Waterstaatwerfcen Hogere stormvloedstanden voor de dammen I De sluizen in de Haringvlietdaxn MEDITATIE Redding van schipbreukelingen PORT SHERRY CHAMPAGNE DE ST. MARCEAUX en Co. ANTONIO AGUILAR KWALITEITSWIJNEN Alleenverkoop voor het eiland N.V. WED. C. KOLFF Zn. MIDDELHARNIS •mi Zondagdiensten artsen Reparatie-auto van firma C. Vis te Sommelsdijk in brand Behalve de Deltawerken zijn nu al jarenlang ook de Zuiderzeewerken iri uitvoering. Deze begonnen met de Wie- rlngemieepoMer, die in 1930 klaar was. iDe Afsluitdijk kwam in 1932 tot stand, terwijl de Noordoostpolder in de oorlog (1942) in bedrijf kwam. Tlians is men bezig met de polder Oostelijk Flevoland, die deze zomer droog komt. Daarna is aan de beurt de Markerwaard, welks in- drjking in 1968 klaar moet zijn, terwijl de laatste der Zuiderzeepolders, n.l. Zuidelqk Flevoland (ten n. .van de laat ste der Zuiderzeepolders, n.l. Zuidelijk Flevoland (ten n. van Huizen en Spa kenburg) in 1977 moet zijn ingedijkt. Zoals men ziet, geschiedt dit alles dus grotendeels gelijktijdig met de Delta werken. Bij dit alles komt dan ook nog de be dijking vande Laiuwerzee, die hoofdza kelijk is opgezet uit overwegingen van landaanwinning. Er komt een afsluit dijk met schutsluis. De gamalenvissers- plaats Zoutkamp komt hierdoor voor moeilijkheden te staan. Men hoopt in dit of het volgend jaar hiermee te begin nen en in 1963 klaar te zijn. En daarna staat dan nog een geweldig werk op het program n.l. de afsluiting, van de Waddenzee. Dit zal hoofdzakelijk bestaan.uit het leggen van verbindings- dijken van Den Helder naar Texel en verder tussen de Waddeneilanden. De Regering zegt echter in de M.v.A., dat zij dit onderwerp nog niet in haar be schouwingen inzake het grote water staatsprogramma wil betrekken, omdat de tijd daarvoor nog niet rijp is. Wanneer men dit alles leest, kan men enerzijds respect hebben voor de durf en de technische bekwaamheid van onze waterstaatsmensen en de hoop uitspre ken, dat zij dit alles tot een goed einde zullen brengen. Anderzijds legt dit pro gramma een zware financiële last op ons volk. Gezien echter de hoge belan gen van veiligheid en landaanwinning mogen wij de wens uitspreken, dat geen conjimctuuromslag, een spaak in het wiel zal steken. Men behoeft geen ingenieur te zijn om te begrijpen, dat het Noordzeewater bij een nieuwe super-storm zoals in '53 vlak voor de nieuw te leggen dammen in Haringvliet, Brouwershavense Gat en Oosterschelde een hogere stand zal be reiken dan voorheen. Deze diep het land ingaande en brede zeeboezems kun nen nu nog dienst doen als opvangreser voir van enorme massa's water. Bij normaal tij trekt er thans in het Ha ringvliet 500 miljoen ms per getij, in het Brouwershavense Gat 600 miljoen en in de Oosterschelde 2000 miljoen m» water heen en weer, in totaal dus ruim 3 miljard! Dit geeft enigszins een in druk van de opnamecapaciteit van deze zeeboezems. Wanneer deze nu alle af gesloten zijn, ligt het voor de hand, dat het water bij een n.w. storm in de in hammen vóór de idam hoger zal komen te staan dan vóór de afsluiting. De des kundigen hebben hiervan een zeer spe cialistische studie gemaakt en ze zijn tot de conclusie gekomen, dat er inder daad een extra-verhoging van de storm vloedstanden ter plaatse van de dammen zal optreden, doch deze zal volgens de berekeningen bij een zware storm, b.v. zoals in 1953 is opgetreden, niet meer dan 20 cm bedragen. Dit verhogende effect is geringer naarmate de afstand uit de dam groter is, zodat het bij Vlis- singen nauwelijks en op het Belgische gedeelte van de Schelde helemaal niet waarneembaar zal zijn. (dit was één van de bezwaren van België tegen het Del taplan). Deze conclusie houdt in, dat de wa terkeringen op de kop van de eilanden op deze verhogingen berekend zullen moeten zijn vóór de dammen klaar zijn. Wellicht kan deze factor ook in rekening worden gebracht bij het bepalen van het tracé van de afsluitdam bij Goeree. Br is n.l. nog steeds geen beslising "gevallen over de vraag, of deze ten zuiden of ten noorden van het vissersdorp-haven- hogfd gelegd zal worden. Al ligt dit ta melijk hoog, toch gebiedt o.i. de veilig heid, dat het noordelijk tracé gekozen wordt. Terwijl in de afsluitdammen van de Oosterschelde en het Brouwershavense Gat geen spui- of schutsluizen worden aangebracht, zal dit met de Haring- vlietdam wèl het geval zijn. Dat zit hier mee in verband, dat het Haringvliet ze iler 60% van al het opperwater der grote rivieren afvoert en vrijwel al het ijs, dat zich 's winters in Rijn, Waal en Maas ophoopt. In strenge winterSj zet dit ijs zich vast tot waer de getijbéwe- ging merkbaar wordt en er ontstaan ijsdammen, die bij dooi belemmerend op treden. Wanneer het Haringvliet een Zoetwaterbekken wordt en ibovendien zonder getijbeweging, zal er meer ijs komen, zodat eerder met ijsbreken moet Worden begonnen. Om dus een vlotte afvoer van een te veel aan tfpperwater en ook van al het ijs mogelijk te maken, dienen er brede spuisluizen aanwezig te zijn, die het op perwater uitlaten en zo nodig ook de getijbeweging toelaten om het gs af te Voeren. Deze uitwateringssluis is ont- „En de Barbaren bewezen ons geen kleine vriendelijkheid, want een groot vuur ontstoken hebbende na men zij ons allen in om de regen die ons overkwam en om, de koude." (Handel. 28 2) Het vaartuig, dat o.a. de apostel Pau- lus naar Rome moest brengen, heeft op de kust van Malta schipbreuk geleden. Ter nauwernood, maar toch in zijn ge heel is de bemanning gered geworden. Sommigen zwemmend, anderen op een plank of mast. De weersomstandigheden zijn nog steeds uitermate ongunstig. De doornat te drenkelingen worden nog verkleum- der door een kille regen, die neerstriemt en een felle koude, die hen doet klap pertanden. De bewoners van 't eiland zijn hen. echter alleszins behulpzaam. Wanneer hier over „barbaren" gesproken wordt, moeten We niet denken aan een soort kannibalen, lezers. In die tijd werd ieder, die niet in de echte zin van 't woord een griek was, barbaar genoemd. De Griek was in die dagen, de man van de beschaving en op de rest van de wereld werd min of meer neergezien. Het woord „barba ren", zouden we dus gevoeglijk hiervoor vertalen met „de eilandbewoners". Ofschoon, wellicht wel enigszins ruw van aard, tonen zij zich hier zeer be hulpzaam en barmhartig. Bovendien was de hulp die ze boden zeer praktisch! Waar hadden de schip breukelingen méér behoefte aan, dan aan vuur! We kunnen er een voorbeeld aan nemen. Hoe dikwijls wordt in soortge lijke omstandigheden door ons niet ge zegd: „wordt warm", zonder zélf voor vuur te zorgen. En, geldt dit alles reeds voor het praktische, natuurlijke leven, óók op geestelijk gebied kunnen we hier nog wel iets uit Ieren. In de eerste plaats, dat de mens en inzonderheid de godvrezende mens, als Paulus in onze tekst, er voor bloot staat om koude te lijden. Wat kan de wereld koud zijn voor de kerk Gods. Het is soms, of zij zich in een geestelijke, kille grafkelder bevin den. Die kerk wordt immers niet geliefd en niet geloofd. In 't algemeen, kunnen wij in een zeer koude tijd leven. De Heere zegt b.v. over het laatste der dagen, dat als dan zelfs de natuurlijke liefde zal ver koelen. Die Kerk zelf, kan óók een periode van koude meemaken, welke opkomt uit het natuurlijk bestaan. De Heere moet over haar klagen: „Dit heb Ik tegen U, dat gij uw eerste liefde verlaten hebt. Dan leeft zij zo ingezonken. Dan is de begeerte naar de wereld weer zo sterk en de begeerte naar de Heer* zo zwak! Dan is er haast geen gebed, geen lief de tot de dienst des Heeren merkbaar. Dan moet David uitroepen: Hoe kleeft mijn ziel aan 't stof! Dan zijn wij in geestelijke zin schip breukelingen, verkleumd en verkild. Maar wat is de Heere dan goed om in zulk een toestand middelen tot verwar ming te schenken! Zo'n middel is het Woord des Hee ren. Wat kan God Zijn Woord gebrui ken tot verwarming van het hart. Wat kan l^et gebed hier uitkomst schenken. Alleen het uitzeggen van dat genen, wat het harte deert, kan al zo'n opluchting geven. De psalmist zegt het immers: „Toen ik zweeg, werden mijn beenderen verouderd." Toen zeide ik: „Ik zal belijdenis doen van mijn over tredingen." De stille meditatie, het luisteren naar de stem van de Zaligmaker is óók zulk een middel. Moeten de Emmaüsgangers het niet getuigen: „Was ons hart niet brandende in ons, als Hij tot ons sprak op de weg?" Terwijl, onze tekst zegt het, weldoen aan anderen ook een middel is, zelfs om onze eigen koude te verdrijven. Denkt U maar aan Job, van wie we lezen, dat de Heere zijn gevangenis wendt, nadat hij voor Zijn vrienden ge beden heeft. Aldus kunnen wij er uit leren, dat wij gehouden zijn een vuur voor anderen te ontsteken. Als dit reeds de barbaren van Malta deden, hoeveel te meer rust dan niet de plicht op hen, die leven on der het Woord: Draagt elkanders lasten en vervult alzo de Wet van Christus. Neen, dat gaat niet altijd even gemak kelijk en onder de meest gunstige om standigheden. We lezen hier, dat 't vuur ontstoken werd „om de regen die hen overkwam." Het is nog niet zo gemakkelijk om met vochtig hout in de regen een vuur aan te leggen. Dan moeten kleine droge stokjes en spaanders bij elkander gezocht en 't vuurtje, dat dan ontstaat, op de knieën aan geblazen worden. Daarna moet het ook onderhouden worden. Paulus zelf werkt daaraan mee door rij shout aan te dragen. Hierbij wordt hij zelfs door een adder gebeten, doch deze vermag niet hem schade te berokkenen. Welnu, lezers, ziedaar onze taak. We moeten niet alleen hoorders, maar ook daders des Woords zijn. Wie zelf is aangeraakt door het Pink stervuur, zal er op uitgaan en proberen om anderen te doen delen in de aan genaamheid, die we zelf ondervonden. En ieder heeft daarbij zijn taak. De één draagt spaanders aan en de ander fakkebossen. Deze ontsteekt de vlam en gene wakkert deze, op de knieën aan! De één steunt het brengen, ook in Evangelisatie op Zendingsverband, van het Evangelie met zijn gaven, de ander met 't gebed, de derde met het directe brengen van het Woord. Gelukkig de mens, die zo een mede werker Gods mag zijn. Zeker, dan zijn vele moeilijkheden ons deel. En terwijl gij uw werk in liefde vervult, zal een adder in uw hand bijten. Uw bedoelingen verdacht maken. Uw naam belasteren. Geen nood! Wat de mens ten kwade denkt, wendt de Heere ten goede. De adder wordt door 't vuur verteerd, maar Paulus komt in hoog aanzien bij de eilandbevolking. Kerk des Heeren, bidt maar, geeft maar, predikt maar. In alle eenvoudig heid, met alle gebrek, blind om de toe komst, ziende op 't gebod. En wat wordt het dan groot en rijk, wanneer het blijkt, dat door deze arbeid verkleumd en verkilde zielde verwarmd worden. Dat er voor 't eerst of bij vernieu wing iets gaat gloeien, van de liefde tot Christus. En dande zegenende ziel wordt door de Heere vet gemaakt. Dan mag zo dikwijls ook in eigen ziel genoten worden en gaat ook daar het liefdevuur branden. Dan vertoont de kerk het beeld, dat de Heere welbe- hagelijk is. Ai, ziet, fioe goed, hoe lieflijk is 't [dat zonen Van 't zelfde huis als broeders samen [wonen Waar 't liefdevuur niet wordt [gedoofd. Dirksland. C. J. Kesting. Het warme weer van de laatste dagen, niets anders dan in zijn basin springen zellig uitschudt. De Ijsbeer in Artis doet de gehele dag en er weer uit, waarna hij zich echt ge- OPGERICHT 1768 - TEL. 2012 worpen met 16 openingen van 60 m breedte (volgens de Mem. v. Antw., na dere plannen vermelden 17 openingen van 56 m), dus in totaal 1 km. Deze breedte is vooral nodig voor de ijsaf- voer. Uiteraard worden deze spuisluizen bij ijsgang alleen geopend, als dit beshst nodig is .Dit is het geval, in strenge vrinters, niet allereerst om het ijs te bre ken, maar voor een snelle afvoer ervan is getijstroom nodig. De M.v.A. zegt, dat in perioden van zware ijsgang de Ha- ringvlietsluizen waarschijnlijk zowel bij eb als vloed volledig geopend zullen moeten worden. In de laatste 50 jaar zou dit in 10 12 winters het geval zijn geweest. Bij 4 van deze winters zouden ze zelfs tot in maart geopend moeten, zijn! De afvoer van Rijnwater is gemid deld zo groot, dat het Haringvliet in enkele weken weer voldoende zoet zou zijn. De ontzilting van de diepere geulen zou langer duren, doch dit zal voor de landbouw geen bezwaren opleveren. Uit dit alles ziet men, dat onze wa terstaatsingenieurs voor zeer gecompli ceerde problemen staan. Maar gezien hun prestaties in het verleden mogen we vertrouwen, dat ze in staat zijn deze op te lossen. Gefin twijfel mogelijk HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN Van zaterdag 22 juni ,v.m. 12 uur t.m. maandag 24 juni v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdyk: Afwezig de artsen Dogterom, Bakker en Wieringa. Voor spoedgevallen Arends arts, tel. 2001, MiddeUiamis. Dirksland-Herkingen-Melissant: Afwezig de artsen Elvé en Huisman. Voor spoedgevallen Boot, arts, telef. 01877—227, Dirksland. Oost-Flakkee: Afwezig de artsen Kramers, de Man en Bouman. Voor spoedgevallen Buth, arts, tel. 01871—306, Den Bommel en Voogd, arts, tel. 01874—259, Oude Ton- ge. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Afwezig Terlouw. Dienst heeft Wag ner, tel. 01877—281, Dirksland. Donderdagmiddag is de tentoonstelling, georganiseerd door de leerlingen van de Chr. V.G.L.O.-school officieel geopend. Deze opening geschiedde door de voorzitter van de Schoolvereniging, adjudant S. de Heer. Er was direct grote belangstelling voor, niet alleen van de zijde van de jeugd, maar ook van de ouders. Op het moment van de opening waren ook aanwezig de beide school hoofden van de Herv. en Ger. School van Herkingen met de leerlingen uit de hoogste klassen. Mede vertegenwoordigd waren ook enige heren van de Rotterdamse Droogdok Mij., die wat de scheepvaart betreft een rijke bijdrage leverden van scheepsmodellen, werkstukken uit de leerschool en foto-ma teriaal. De heer de Heer hield vóór de ope ning een korte toespraak, waarin hij het doel van het V.G.L.O.-onderwijs uiteenzette. Karakter- en persoonlijk heidsvorming is een van de hoofdzaken van dit onderwijs, waarom hij het toe juichte dat de leerlingen zelf van zelfsprekend onder leiding van het hoofd en personeel deze tentoonstel ling hebben georganiseeerd. Men heeft daarvoor twee vakken gekozen: de meisjes textiel en de jongens scheep vaart. Er is door de jongens en meis jes hard gewerkt en spr. had in de krant gelezen, dat er veel interessante dingen te-zien zijn, van hetgeen door de leer lingen zelf is vervaardigd. Het speet spreker dat de ruimte niet groter was; het V.G.L.O-onderwijs heeft watde schoolruimte betreft met grote moeilijk heden te kampen. De bestedingsbeperking is oorzaak dat nog niet over een mooie nieuwe halschool kon worden beschikt; voorlo pig zullen we het met een oude. U.l.o.- school moeten doen aldus spr. die besloot met de wens, dat deze tentoon stelling er toe zou bijdragen dat er meer begrip voor het V.G.L.O.-onderwijs komt ,al heeft nlen zich over de toeloop van leerlingen niet te beklagen. Een van de meisjes overhandigde daarna aan adjudant de Heer een grote schaar, (die eigenlijk met twee handen moest gehanteerd en o.i. wel wat blan ker had mogen zijn!) en knipte daar- Een groep van de leerlingen van de Chr. V.G.L.O. School, die bij de inrichting van de tentoonstelling zo ijverig hebben meegewerkt. Op de achtergrond zijn nog juist de zeilen te zien van het mo del van de „Zeven Provinciën", het schip waarmee Machiel Adriaansz. de Ruiter de Oceanen bevoer. mee een lint door. Hij verklaarde de tentoonstelling voor geopend. Prachtige werkstukken De bezoekers maakten daarna een wandeling langs de uitstallingen op de tentoonstelling, waar prachtige werk stukken zijn te zien zowel van de meis jes als van de jongens. Van de eerste klassen is dit begrijpelijk wat eenvou diger maar van de ouderen is het in een woord geweldig wat die weten te presteren. Zo zagen we van de meisjes mooi borduurwerk, kussens, kleedjes, babykleertjes en keurige rokken en jur ken, die bewonderende uitroepen van de dames ontlokten. De meisjes, die de ze school aflopen kunnen wat, ze zul len in het huishouden ook -vvat de culinaire verzorging betreft niet met verkeerde handen staan. We hebben hun baksels geproefd, het was alles heer lijk en perfect. En de jongens? Behalve hetgeen hun Acyteleen-cylinders ontploften Geen persoonlijke ongelukken Woensdagmorgen reed de chauffeur B. de Korte van de fa. C. Vis te Som melsdijk naar het Goereese havenhoofd om een weegbrug te repareren. In de cabine was ook een zoon van de heer J. Vis, die toen zij aan de oostzijde van de haven naar het hoofd reden door arbeiders in het land werden attent ge maakt dat de auto in brand stond. Ijlings sprongen de beide inzittenden er uit en liepeii na stilstand zo hard zij konden weg, omdat er zich twee acyte- leen cylinders in bevonden, die ieder ogenblik konden ontploffen. Dit gebeur de dan ook na enlcele minuten, door welke explosie een wand uit de auto werd gerukt. Daardoor viel de andere cylinder en dat was de kwaadste in de sloot. Intussen was de brandweer van Stel- lendam en Goeree ter plaatse gekomen, doch er was weinig meer te redden. De auto brandde geheel uit en er ging ook veel kostbaar gereedschap verloren. Het was eigenlijk een halve smidse; bij re paratie had men alles direct bij de hand. De auto was niet verzekerd tegen brand, zodat het voor de fa. Vis een ta melijk grote strop is. Een geluk is eigenlijk een wonder dat er geen persoonlijke ongelukken mee zijn ge moeid. Hadden de landarbeiders niet gewaarschuwd dan had al rijdende het ergste kunnen gebeuren. De auto is meteen aan de lorreboer verkocht. op taalgebied en rekenen verder van pas komt in het leven, worden ze hand vaardigheid bijgebracht en leren ze ook met allerlei gereedschappen om te gaan. Van hen waren er ook fraaie werlcstuk- ken te zien. Vooral is van belang dat dit onderwijs karakter vormend is en de jongens zoveel mogelijk met de wer kelijkheid van het leven in aanraking komen. Dat de meisjes zowel als dp jongens hiervan al wat hebben opge stoken blijkt uit de initiatieven die ze genomen hebben voor deze tentoon stelling. Keurige entourage In ons vorig nummer hebben we al verteld, dat de meisjes met verschil lende middenstandszakep over textiel hebben gesproken, diverse fabrieken hebben bezocht en daarvan veel mede werking hebben gekregen. En de jon gens' zijn in contact getreden met de Verenigde Scheepswerven van Verolme, met de Rotterdamse Droogdok Mij., met Thomsens Havenbedrijf enz. en hebben daarvan een keur van materiaal gekregen. Zo kan men prachtig foto materiaal zien van de bouw van de „Ja cob Verolme" tot de tewaterlating toe, een model van de tanker „Pensa" en tientallen andere dingen meer. De Droogdok Mij. heeft eveneens mo dellen ingezonden van de „Nieuw Am sterdam", het Admiraalschip „De Zeven Provinciën" waarmee Michiel Adriaansz de Ruiter de Oceanen bevoer, een pracht model van een torpedobootjager, en tal rijke werkstukken, zoals we in ons vo rig nummer reeds hebben gemeld. Een attractie is hierbij een model van een klink, dat een schip op de helling vast houdt en als laatste beletsel moet wor den weggenomen vóór de tewaterlating. Bezoekers kunnen het zelf eens probe ren hoe dat gaat. De Droogdok Mij. heeft bovendien een film van het bedrijf ter beschikking gesteld, die op bepaalde tijden (wan neer er tamelijk bezoekers zijn) wordt vertoond. Men krijgt daar een indruk door wat er op deze grote werf, die al ruim een halve eeuw bestaat, te doen is, eer de oceaanreuzen zee kunnen kie- s zen. Van de kiellegging af ziet men het (Vervolg pag. 2)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1