c amera s Buitenland Midden - orthodoxie en Geref Bond in de Ned, Herv. Kerk 30e Jaargang Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEF Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Een voortvretend kwaad MEDITATIE PINKSTEREN Wij leveren alle bekende merken Kleinbeeld v.af f 99.— Box- en klapcamera's v.af f 15.50 Herindeling Schouwen- Duiveland en Walcheren Plaatselijk Nieuws PORT SHERRY CHAMPAGNE ST. MARCEAU ANTONIO AGUILAR KWALITEITS WIJNEN N.V. WED. C. KOLFF Zn. MIDDELHARNIS In (Ie Pinksterweek komt de krant maar één keer Chr. Kweekschool op de Veluwe te Ede (GId.) Zondagdiensten artsen Vrijdag 7 juni 1957 No. 2604 PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHABNIS Eedactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. BU contract speciaal tariat Wij ontvingen van „Boekencentrum", de uitgeverij van de Hervormde Syno de, ter recensie een boekje, dat tot titel draagt „Gedachtenwisseiing over posi tie en problemen van de Geref. Bond in de Hervorrtide Kerk tussen Dr. H. Berk- }iof en Ds. G. Boer." Dit boekje bevat vijf paar brieven, waarvan er vier paar verleden jaar gepubliceerd zijn in „Woord en Dienst", terwijl thans bij de uitgave in boekvorm er nog een paar aan is toegevoegd. De prijs is 2.50. We zouden aan het verzoek om dit werkje te recenseren kunnen voldoen door er enkele regels aan te wijden, maar ditmaal bevredigt zulks ons toch niet. Wij vinden de inhoud ervan zó belangwekkend en instructief, dat we er gaarne een heel artikel aan wijden, waarbij we dan tevens gelegenheid heb ben ook onzerzijds iets te zeggen over de materie, die erin besproken wordt. Men kan een onderwerp als dit, waarin de positie van de Geref. Bond in het geheel van de Herv. Kerk eni met name ook t.o.v. de dusgenaamde „Midden-orthodoxie" ter sprake komt, tlietisch en ook polemisch behandelen. Het laatste is hier geschied. Twee pro minente vertegenwoordigers van deze richtingen wisselen in dit boekje met elkaar van gedachten en voeren dus een „kerkelijk gesprek." Dit geschiedt op zeer hoogstaande wijze, hoffelijk en te vens wetenschappelijk, .;onder enig we derzijds ressentiment. Afgezien van de vraag, aan welke kant men staat, is liet een genoegen deze polemiek te le zen en te herlezen. Ze is niet alleen boeiend, maar ook leerzaam. Natuurlijk was het onmogelijk in zo kort bestek de stof uitputtend te behandelen en moesten vele punten óf zeer summier besproken worden óf onbesproken blij ven. Maar na lezing kan de conclusie zijn, dat dit gesprek verhelderend heeft gewerkt, doordat de wederzijdse stand punten min of meer duidelijk worden gestipuleerd. Dr. Berkhof is één van de kopstuk ken van de thans heersende centrum- groep in de Hervormde Kerk. Daaron der verstaat men in theologisch opzicht allen, die hun positie innemen tussen enerzijds de gereformeerden (inbegre pen de gereformeerde confessionelen) en anderzijds de vrijzinnigen. Alles wat daartussen ligt, oud-ethischen, neo-con- fessionelen, barthianen en zelfs vrijzin nigen, die op de grens van de „ortho doxie" zweven, kan men eronder re kenen. Het is een zeer gemengd gezel schap, niet gereformeerd en ook niet oud-vrij zinnig. Men houdt niet van scherpe lijnen en men staat over 't alge meen meer afwijzend tegenover de ge reformeerden dan tegenover de vrijzin nigen. De theologen van deze richting zijn zeer ruimhartig en daarom grote voorstanders van de Oecumenische Be- Dat is de toenemende goklust van ons volk. Het trachten om door middel van loterij e.d. geld te verkrijgen. Veel en velerlei manieren worden aangewend om het kwaad van de gok- kerij te bemantelen. Liefde tot de sport is een van die dekmantels waaronder men het loten tracht .te verbergen. Neen, men doet het niet om het loten op zich zelf, maar om de sport te die nen en te helpen. Zo althans is het voor geven. Maar in de grond is het niet anders dan zuiver winstbejag. Het jagen naar het verkrijgen van geld op een gemak kelijke wijze. Door het kopen van een lot. Door het meedoen aan een voetbalpool. De gok lust speelt ons volk parten. Op allerlei wijze. Op een Christelijke en niet-Chris- telijke wijze. Van het laatste is het streven naar een nationale voetbalpool een" voorbeeld Maar hoe wordt ook op gronden van Christelijke naastenliefde het gokken en loten in de hand gewerkt. Een vreselijke jacht naar geld en goed wordt vaak gecamoufleerd onder het mom van lief de tot de naaste. De geldzucht, de mammondienst, hoe ook onder Christelijke mom aangediend doodt alle ware liefde tot God en de naaste. Hoe wordt onder Christelijke schijn gespeculeerd op de begeerte naar geld en goed. Dat men zich gemakkelijk ver werven kan door het kopen van een lot, door het meedoen aan een rebus of prijsvraag waarbij een klein bedrag kansen geeft op een flinke som geld. En dat alles door een beroep te doen op de Christelijke naastenliefde, terwijl het winstbejag de drijfveer vormt. Een Christen behoort er niet aan mee te doen. Het loten is een te heilige zaak, dan dat men zijn toevlucht er toe neemt, onder welk voorwendsel dan ook. Daarom dient een Christen er zich ver van te houden. Ook niet als het bevorderen van de liefde tot de naaste of het nut van Gods Koninkrijk als dekmantel wordt gebruikt. Het loten is een kwaad, dat onder ons volk-onder allerlei mom voortvreet. Dat knaagt aan het zedelijke peil van ons volk. Geld en gouddorst zijn de drijfveren. Hoe men het ook camoufleert. En daarom dient een, Christen er zich verre van te houden. (Handelingen 2 4) Er is in de Christelijke feestdagen een opklimming waar te nemen. In des Heeren Woord wordt immers gespro ken over de Kerstnacht, over de Faas- morgen en tenslotte over de Pinkster dag. Hoe groot was die dag in Israël. Het was een oogstfeest; het was het feest der eerstelingen, ook wel het feest der weken genoemd. (Exodus 34). Pinksteren betekent „Vijftigste". Dat feest werd dan ook gehouden op de vijftigste dag na Pasen. Ook her dacht het volk op die dag de wetge ving op Sinaï, waar Israël zich gele gerd had, nadat zij uit Egypte, uit het diensthuis, verlost waren. Dat feest was zeer groot in Israël. Met vele offeranden stelde zich het volk voor het aangezicht des Heeren. Het nieuwe spijsoffer bestond uit twee- be- weegbroden, die in onderscheiding van de twee Paasbroden gezuurd worden. Daarom mochten deze broden niet op het altaar gebracht worden, maar zij werden met twee geslachte lammeren door de priester voor het aangezicht des Heeren heen en weer bewogen en daar om „beweegbroden" genoemd. Bij dit 'oeweegoffer werden de brand-, vuur- en dankofferen gevoegd. Zo werd op het Pinksterfeest het nieuwe spijsoffer gebracht als de eer stelingen van de oogst. Zo werd het Pinksterfeest het feest der eerstelin gen, waarop de volle oogst verwacht werd. En daarin lag een symbool, maar werd ook in beginsel weergegeven, wat op de grote Pinksterdag te Jeruzalem geschie den zou. Buiten de werking van Gods Geest is Gods kerk nimmer geweest. Zonder die werking had zij geen bestaan en kon zij evenmin leven. Maar eerst op de Pinksterdag is de Persoon des Heili gen Geestes zelf gekomen. Toen is de profetie vervuld: „Want Ik zaZ water gieten op de dorstigen en stromen op het droge. Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten en Mijn zegen op uw nakomelin gen." (Jesaja 44 3). Hoe groot van betekenis is dan ook, de dag des Pinksterfeestes, nu in de Nieuw-Testamentische bedeling. Nu val len alle schaduwen weg en openbaart de volle werkelijkheid zich, die onder de Oud-Testamentische bedeling en in die schaduwdienst werd voorgesteld. Daarom mogen 's Heeren kinderen met de dichter zingen: „Dit is de dag, die de Heere ge maakt heeft: laat ons op dezelve ons verheugen en verblijd zijn!" (Psalm 118 24). Immers de Heilige Geest kwam, om met Zijn alvervuUende inwoning in Zijn kerk, haar een betere bedeling te ge ven dan die van Mozes. Hij toch maak te Zijn Kerk vrij van de wet, die door Christus van haar vloek en heerschappij was beroofd. O, mocht 's Heeren volk dat Pinksterwonder leren verstaan tot slaking hunner banden en blijdschap hunner ziel. Helaas, wat worden op de Christelijke feestdagen de heilsfeiten weggedoezeld. Hoe gaat de wereld, ja ook de vrome wereld op in sport en spel eni vleselijk vermaak. Maar geve de Heere ons en onze kin deren, "eens recht het Pinksterfeest te vieren. Hoe duidelijk is het, dat met een uitwendige Christelijkheid de waarde van het Pinksterfeest niet ge zien en gekend wordt. De grond der za ligheid ligt alleen in Christus. In Hem toch woont al de volheid Gods. Hij is het Hoofd van Zijn d^mr gekochte kerk en met Hem zullen wij verenigd moe ten worden. Van nature leven wij im mers in een gescheiden staat van God en zijn wij vreemdelingen van de belof ten en hebben wij geen hoop voor de toekomst. Die rampstaat zullen wij moeten le ren kennen, opdat er in ons leven een dag moge aanbreken, dat wij door de Heilige Geest als de derde Persoon in het Goddelijk Wezen, de inplanting in Christus verkrijgen mochten, en daar door alléén, maar ook waarachtig. Zijn weldaden deelachtig worden. Dat wij toch recht mogen verstaan, hoe noodzakelijk de bediening des Hei ligen Geestes is, om bij aanvang door Hem te worden levend gemaakt, maar ook bij de voortgang, met dien Geest vervuld te worden. Dat mochten de dis cipelen ervaren op de Pinksterdag. Zij toch bezaten reeds de Heilige Geest, maar nu werden zij geheel door Hem vervuld. Ziet het eens aan Petrus, hoe de Hei lige Geest vrijmakend werkt, in de vol le toepassing van Christus en Zijn wel daden. Dat u dat geschonken werd, mijn le zers, want daarin ligt toch het aller hoogste goed. Leerden wij met de dich ter eens biddend vragen: „Heer, ai maak mij Uwe wegen, Door Uw woord en Geest bekend. Leer mij, hoe die zijn gelegen, En waarheen G' Uw treden wendt." Schenke de Heere het al Zijn volk, om die vervulling te mogen ervaren. Dan ook zullen wij niet kunnen zwijgen, maar spreken, met een tong in het hart, met een tong in de mond, maar ook met een tong in onze wandel. Dan zullen we spreken van de grote daden en wer ken des Heeren tot Gods lof en tot heil. Dan, ja dan is het „Pinksterfeest" in de volle zin des woords. Gouda. Ds. A. Verhagen. weging, die alle mogelijke soorten ker ken, religies en richtingen overkoepelt. Ds. Boer is én van de meest bekende en knapste voormannen van de Geref. Bond en kan beschouwd worden als een specifiek representant van deze ker kelijke richting. Het is n.l. zó, dat ook de Geref. Bond verscheidene nuance ringen heeft. Zo is er een groot verschil tussen zijn uiterste rechter- en zijn uiterste linkervleugel. De eerste doet denken aan de „ligging" van de Geref. Gemeenten, de laatste aan rechtse con fessionelen zonder gezang. Maar wij hebben de indruk, dat Ds. Boer inder daad door vermijding van eenzijdighe den als typisch vertegenwoordiger van de Hervormde Gereformeerden kan gel den. Deze twee theologen nu hebben in bovengenoemde gedachtenwisseiing de pen met elkaar gekruist. Dr. Berkhof constateert, dat de verhouding tussen de Geref. Bond en de „anderen" er de laatste tijd niet beter op geworden is. Hij zoekt dat o.a. in wederzijds wan trouwen. De G.B. heeft het gevoel, dat hij niet meetelt en dat men hem het liefst uit de Herv. Kerk zag verdwijnen. Anderzijds voelt hij wel aan, dat de G.B. om principiële redenen aan de ker kelijke politiek der Synode (en dus ook aan de PaascoUecte) niet kan meedoen en hij heeft begrepen, dat de G.B. niet tevreden kan zijn met een plaats noast de anderen in de Herv. Kerk, maar al leen met een totale herbouw der Herv. Kerk in de geest, die de Bond voor staat. Daarom gedraagt de G.B. zich in die plaatsen, waar hij heerst, als de uitsluitende gestalte van de wettige kerk, die hoogstens ook nog voor rechts- confessionelen ruimte laat. Ds. Boer is het met hem eens, dat de verhoudingen behoorlijk verslechterd zijn en hij vraagt zich af, of we van de oude „hotelkerk" gaan naar de modali- teitenkerk of naar allerlei conflictsitu aties. In de diepste kern gaat het z.l. over de vraag: waarderen, wij de ge beurtenissen tussen 1940 en 1950 (de nieuwe Hervormde visie, vastgelegd in de Kerkorde, Red.) als een wonder Gods of niet? De G.B. heeft daar uiteindelijk neen op moeten zeggen. Daarom gevoe len de gereformeerde predikanten zich volgens Ds. Boer op de preekstoel in hun element, maar op de kerkelijke ver gaderingen als in een dwangbuis. Men wordt overladen met voorstellen, die schadelijk, soms zelfs verderfelijk zijn voor de kerk, terwijl allerbelangrijkste punten worden genegeerd. En hij vraagt: „hoe kan men verwachten, dat de G.B. van harte aan de PaascoUecte geeft (die bestemd is voor allerlei sy nodale activiteiten);, terwijl ons hart barstend vol zit met bezwaren tegen de gehele gang van zaken in de kerk?" De G.B. wordt stelselmatig uit alle sleutel posities geweerd, hetgeen volgens Ds. B. bewijst, dat „wij geen personae gra- tae zijn." Hij slaat echter nog meer spijkers met koppen. Zeer juist typeert hij het stand punt der gereformeerden aldus: „Wij willen in historische continuïteit blijven staan met het geheel der Reformatie, maar dan ook de volle geestelijke baga ge, zowel van Guido de Brés, van Hei delberg als van Dordt, meenemen." Daarom is niet de G.B. het Trojaanse paard binnen de kerk, zoals de anderen zeggen, maar dat zijn allen, die in de loop der eeuwen wederrechtelijk de kerk zijn binnengedrongen en de fun damenten der kerk hebben ondermijnd. Daarom willen de gereformeerden ook niet een modaliteit zijn naast andere modaliteiten, maar zij zijn in het isole ment gedrongen door het ja-en-neen- karakter der Herv. Kerk. De Midden- orthodoxie lijdt aan een kramp om kos te, wat het kostte, een grootse synthese te bedrijven, maar de geschiedenis, ja ten diepste: God zal daarover ooordelen. Dr. Berkhof heeft hieruit begrepen, dat het ten principiële gaat om het be lijdenisvraagstuk. De G.B. zegt, dat bij de anderen het belijden verwaterd is. Hij zegt, dat de G.B. geen oog heeft voor het belijden, dat nu nodig is. Wij staan ergens anders dan waar onze va deren stonden. De wereld is doorgegaan na 1618 en de Heilige Geest heeft naast de oude schatten ook nieuwe voortge bracht. Het antwoord van Ds. Boer hierop is treffend. Wij staan tegenover God ten diepste niet als mensen van de 20ste eeuw, maar als goddelozen! Het standpunt van Dr. Berkhof verabsolu teert de cultuurfasen. „De vaderen ston den in het theologische vlak, u staat veel te veel in het anthropologische vlak. In de ontmoeting met God krijgt niemand een aparte behandeling. Daar staat niet de antieke, noch de reforma torische, noch de moderne mens, maar de zondaar!" De belijdenis is niet een muilkorf, maar een spreekregel van de kerk. Ook de gereformeerden willen vooruit, maar met meeneming van de gehele geestelijke bagage. Zo gaat in de volgende brieven de discussie voort. Dr. Berkhof wijst b.v. nog op de bezwaren in zijn kring tegen de gereformeerden: te lange preken, de preektoon, het verwerpen der gezan gen, de „tale Kanaans", de kerkelijke machtspolitiek, de politieke keuze, het Sociaal klimaat, de levensstijl enz. Ds. Boer releveert echter zijnerzijds die te gen de midden-orthodoxen: te korte preken, oneerbiedige toon, voorliefde voor gezangen, synodale machtspolitiek, socialistisch klimaat, moderne levens stijl. Het ligt voor de hand, dat dit ge sprek niet tot overeenstemming voerde. Dat is ook ten enenmale onmogelijk. Niettemin is het nuttig en buitenge woon leerzaam. De brieven van Ds. Boer zijn ons we verhelen het niet uit het hart gegrepen. Gezien het feit, dat zovelen onder ons niet voldoende geestelijk onderscheidingsvermogen be zitten, kunnen deze polemische brieven hen sterken in het beginsel. Wij kunnen dan ook de lezing van dit werkje de kosten zijn geen bezwaar van harte aanbevelen. De minister van Binnenlandse Zaken rhr. A. A. M. Struycken heeft in de Eer ste Kamer meegedeeld dat wetsontwer pen klaar liggen voor een herindeling van de eilanden Schouwen^Duiveland en Walcheren. Deze herindeling zal leiden tot vermindering van het aantal klein© gemeenten op de eilanden. Algerye Een grote groep Algerijnse opstande lingen heeft vorige week een afgrijse lijk bloedbad aangericht. Ze overvielen het dorp Meloeza en vermoordden da hele mannelijke bevolking, 302 personen in getal. De gruweldaad kwam aan het licht doordat een verkenningsvliegtuig branden waarnam. Militairen ontdekten toen in het dorp, dat ongeveer 1000 in woners telde, de lijken, die op elkaar ge,stapeld waren. Men neemt aan dat de aanval bedoeld is als represaille-maatregel, omdat en., kele dorpelingen in contact stonden met Franse militaire autoriteiten, aan wie ze om bescherming hadden ge vraagd. Waarschijnlijk zal hiervan het gevolg zijn dat de bevolking, uit vrees voor dergelijke repressailles, nog min der steun aan de Fransen zal verlenen. De Franse taak wordt met de dag moei lijker en in het licht van deze gebeur tenissen wordt de kans op verzioening tussen de partijen steeds kleiner. President Coty van Frankrijk heeft zich in een bewogen radiorede tot alle beschaafde volkeren gericht, naar aan leiding van het Algerijnse bloedbad. Hij stelde de vraag of de tijd niet gekomen is, dat de beschaafde landen dienen te besluiten, geen gehoor meer te verlenen aan de agenten van een afschuwelijk terrorisme, dat alle goddelijke en men selijke wetten vertrapt. Het is inderdaad niet te begrijpen dat er nog regeringen zijn die met de leiders van zulke terreurbenden willen onder handelen. De feiten stellen Frankrijk in het gelijk, dat immers niets met de op standelingen te maken wilde hebben. Dat Frankrijk daardoor z'n positie zou versterken, moet betwijfeld worden. Maar het gaat in dit geval meer om het prestige dan om de gevolgen. Het enige waarvoor de terroristen misschien nog respect zouden hebben zou wellicht een internationale politie macht van de Verenigde Naties zijn. Maar gezien de samenstelling van de volkerenorganisatie, zal die er wel nooit komen. Engeland De Britse regering heeft besloten, het verbod op uitvoer van een aantal goe deren naar communistisch China te ver zachten. De beperkingen van de Britse handel met China zijn daarmee in over eenstemming gebracht met de beper kingen van de handel met Rusland. Export van oorlogmateriaal en goede ren die gebruikt kunnen worden voor de oorlogvoering zijn verboden. Het Amerikaanse ministerie van bui tenlandse zaken was hoogst teleurge steld over deze maatregel. Amerika handhaaft nog altijd een verbod op alle vormen van handel met rood-China. En geland echter is tot dit besluit gekomen •omdat goederen die b.v. aan Rusland Verleden maandag om kwart over twaalf is de eerste nieuwe haring aan H.M. de Koningin op Paleis Soestdijk aangeboden. Foto: Schipper B. P. Ouwehand uit Katwijk overhandigt H.M. een vaatje „Hol landse Nieuwe". Links Burgemeester Duiker van Katwijk en i-echts de reder, dhr. C. den DuUc. zijn geleverd, toch regelrecht doorge stuurd kunnen worden naar China en de Chinezen zijn niet gevaarlijker dan de Russen, gezien de onderdrukking van de Hongaarse verzetsbeweging. Engeland vindt dus geen geldige reden meer om verschil te maken tussen Rusland en China. De goederen die nu weer aan China geleverd kunnen worden zijn o.a. werk tuigmachines, motoren, en spoorwegma teriaal, dus goederen, waarmee China z'n industriële (en militaire!) produktie kan opvoeren. Tegenover de communistische landen is het te betreuren dat de Westelijken niet langer één lijn trekken in handels- aangelegenheden. Het blijft duidelijk dat Engeland van plan is ,minder ajf- hankelijk van de Verenigde Staten te worden en een eigen koers wenst te volgen. Het heeft eerst z'n defensie zelf standig herzien. Het neemt proeven met waterstofbommen. Het gaat nu op grote schaal handel 'drijven met een communistisch land, in weerwil van het Amerikaanse protest. De starre Amerikaanse houding ten aanzien van de handel met China is voor een deel te verklaren uit het Korea conflict. Tijdens de Koreaanse oorlog heeft Amerika zware verliezen geleden tengevolge van de Chinese aanvallen. Daardoor is voorgoed de gedachte ge vestigd dat China gevaarlijker is dan Rusland, een mening die verder geen enkele grond heeft. MIDDELHABNIS De Vrouwenvereniging „Eenheid en Arbeid" maakte op woensdag 5 juni zo als gebruikelijk ook dit jaar weer haar vacantiereis met een der luxe touring cars van de „E.F.A.O." Men mag ook nu weer terug zien op een zeer geslaag de reis die ditmaal ging naar Amster dam en 't Gooi. Kerïcdienst. Maandagavond 7 uur hoopt voor de Ger. Gemeente alhier voor te gaan de consulent ds. H. van Gilst te Dirksland. Na lange tijd terug. In de jaren 1920 tot 1924 vertoefde bij de familie Bever sluis op het Zandpad alhier een meisje uit Oostenrijk, dat daar van haar 10e tot haar 14e jaar verbleef. Intussen is zij 45 jaar oud en gehuwd en is thans na ruim 30 jaar bij mej. J. S. Beversluis met haar dochtertje gelogeerd. Zij is bij deze familie voor een groot deel opge voed, ging op de Chr. School te Som- melsdijk (waar destijds mej. Beversluis onderwijzeres was en heeft sindsdien de correspondentie aangehouden. De goede behandeling die zij bij de familie Beversluis heeft ondervonden waardeert zij nog steeds, vandaar dat zij nog eens gaarne Middelharnis wilde bezoeken. Zij hoopt hier 2 maanden te verblijven. Haar woonplaats is St. Pöl- ten, een voorstad van Weenen. SOMMELSDIJK Dinsdag 4 juni was voor de ouden van dagen uit deze gemeente een ware feestdag. Met 2 luxe touringcars van Autobusdienst „E.F.A.O." werd een zeer geslaagde reis gemaakt langs de kust plaatsen tot Bloemendaal en Haarlem en via Hillegom, Lisse, Sassenheim, werd de terugtocht aanvaard. Ook de verzorging van de maaltijden werd door bovengenoemde onderneming ver zorgd. DIRKSLAND De vrouwenvereniging onder leiding van mevr. D. K. Soldaat-Poortvliet ging woensdag 5 juni op reis met een der touringcars van Autobusonderneming „E.F.A.O." Een bezoek werd gebracht aan de „AaBe" WoUen dekenfabrieken te Tilburg. Men mag terugzien op een zeer geslaagde reis. OUDDORP Plotseling sterfgeval. De heer C. v. Noord aan de Havenweg is woensdag avond, juist nadat hij had gegeten, on wel geworden en plotseling overleden. Hij was ruim 78 jaar oud. Enige weken geleden heeft het echtpaar van Noord van der Bok hun 55-jarige echtvereni ging gevierd. De overledene ^krordt za terdag a.s. des nam. 2 uur ter aarde be steld. NIEUWE TONGE Donderdag 30 mei maakte de Mid denstandsvereniging een zeer geslaagd Alleenverkoop voor het eiland: OPGERICHT 1768 - TEL. 2012 In de Pinksterweek zal ons blad „Eilanden-nieuws" maar één keer verschijnen. Maandag Ze Pinkster dag wordt er op de drukkerij van zelfsprekend niet gewerkt, zodat dinsdagmiddag de krant niet gereed kan zijn. Ons e.v. nummer komt uit D.V. vrij dag 14 juni a.s. H.H. adverteerders, corresponden ten en bezorgers willen hiermede wel rekening houden. Redaktie en Administratie N.V. Eilanden-nieuws. Voor het eerst zijn aan deze jonge Kweekschool de eindexamens van de tweede leerkring gehouden. Alle zes tien candidaten behaalden de akte als onderwijzer(es). Het zijn de dames: F. Evers, E. A. Roelfzema, A. v. Donkelaar en L. Vos, die met haar onderwijsbe voegdheid de Kweekschool verlaten, en de heren: M. Appeldoorn, E. J. de Boer, A. Evers, W. v. Galen, G. Heij, J. D. v. Laar, R. v. Niekerken, J. v. Roekei, J. Straks, W. J. Tick, D. Verhoef, C. v. Vliet, die hun studie in de derde leer- kring (5e klas) voortzetten, om de vol ledige bevoegdheid (hoofdakte) te ver krijgen. reisje naar Amsterdam. De reis werd vanaf en tot Nieuwe Tonge verzorgd door Autobusbedrijf „E.F.A.O." STAD AAN 'T HARINGVLIET Zaterdag 1 juni ging de Zangvereni ging „Concordia" met een luxe tou ringcar van de „E.F.A.O." naar het con cours te Heeseit, vanwaar men terug keerde met een eerste prijs. Van zaterdag 8 juni v.m. 12 uur t.m. dinsdag 12 juni v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Afwezig de artsen Dogterom, Bakker en Arends. Voor spoedgevallen Wierin- ga, arts, tel. 2090, Middelharnis. Dirksland-Herkingen-Melissant: Afwezig de artsen Huisman en Boot. Voor spoedgevallen Elvé, arts, telefoon 01877-262, Dirksland. Oost-Flalcfcee; Afwezig de artsen Buth, Voogd en de Man. Voor spoedgevallen Kramers, arts tel. 01873-201, Ooltgensplaat en Bou- man, tel. 01871-269, Stad aan 't Haring vliet. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Afwezig Wagner. Dienst heef Terlouw tel. 2357, Middelharnis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1