Roiierdamse Droogdok Mij. liei weer 'n prachiig koopvaardij schip ie waier Plaatselijk Nieuws Er zH vaari in.... 30e Jaargang Dinsdag 14 mei 1957 No. 2597 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEF Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Onder gejuich van duizenden gleed de „Kelletia", een 18000 ton tanker voor de Kon. Shell, van de helling. Het voorbereidend werk De ceremonie V.. .J 5chmmmel^t 10 MEI 1940—1957 Posthume hulde voor S. J. Menheer Actie oud-leerlingen Chr. U.L.O.-school PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tariet Op deze foto wordt het moment weergegeven dat de „Kelletia" van de helling gaat en in zijn element terecht komt. Gillende sirenes van de op de rivier liggende schepen en het gejuich van duizenden, die het imponerende ogen blik meemaakten dat de zware kolos in het water gleed, vormden samen het vreugdehetoon, dat weer een prachtig schip aan de Nederlandse koopvaardij vaart was toegevoegd. Van één der hellingen van de Rotterdamse Droogdok Mij. N.V. is zaterdag 11 mei met goed gevolg het enkelschroef stoomturbine tankschip „Kelletia" be stemd voor de Koninklijke Shell, te water gelaten. Er was enorme belangstel ling voor dit altijd weer grote evenement, zowel van de zijde van het publiek als van de vele werkers, die dit mooie schip hebben helpen opbouwen. Van de laatsten waren velen met hun vrouwen en kinderen tegenwoordig, ook uit ver schillende plaatsen van GoereeOverflakkee. Zoals bekend rijden dagelijks ze ven bussen van ons eiland met plm. 200 man naar de Droogdok, onder wie ve len, die ook aan de „Kelletia" hebben gewerkt. Na de stapelloop hebben deze gasten het grote bedrijf bekeken, waarna ze op kosten van de Droogdok Mij. weer werden thuisgebracht. Wij hebben vóór de „Kelletia" van de werf liep, onder leiding van de alg. be drijfsleider de heer Jonker, een Icijkje onder het schip genomen om eens te zien, hoe een tewaterlating nu eigenlijk in zijn werk. gaat. Bij de bouw staat het schip op blokken, z.g. stoppingen, om ruimte te laten om tussen schip en hel ling de goot en slee te kunnen aanbren gen, die het schip naar zijn element moeten laten glijden. Deze goten en sle den zijn verdeeld in stukken van plm. 10 m, die onder het schip aan elkaar worden gekoppeld. Op een paar plaat sen wordt een klinkgoot aangebracht, n.l. de goot waar de klink is ingebouwd, die het schip vóór de tewaterlating moet tegenhouden. De klink is een zwa re ijzeren constructie met een aantal hefbomen om de grote druk, die er te gen aan komt te kunnen opvangen. Het aanbrengen van deze goten en sleden is een heel secuur werk, voor een goede stapelloop hangt daar alles van af. De goot is met een dikke laag vet inge smeerd, eerst hard vet, de base coat, waar we met een mesje bijna niet door konden steken en dan met zachter vet, de z.g. slip coat, waarover het schip des te beter glijdt. Aan weerszijden van de goot zijn bo vendien nog slagbeddings aangebracht die ook zwaar zijn ingevet, om, wan neer bij de tewaterlating bij harde wind ietwat slagzij zou worden gemaakt, het schip op zijn glijtocht te steunen. Prak tisch komt dit echter nooit voor. Als het moment van de stapelloop daar is precies bij hoog water worden de stoppings die nog onder het schip staan, er van onder geramd. De rammers slaan de keggen allemaal te gelijk weg er gaat een telefoontje naar de tribune, dat het schip alléén op de klink slaat. En danhaalt de doopster een handle over, de klink valt omlaag "en het schip begint te glijden. Zo ging het ook nuéén beweging en de grote tanker gleed met een vaart het water in, geremd door de vele peu ren de zware trossen kettingen, die vooraan in de rivier liggen en, met nieu we staaldraden aan het schip zijn be vestigd. Een oorverdovend gejuich ging op, toen de „Kelletia" uit de boeien werd ontslagen en in het vrije water terecht kwam. De bij deze gebeurtenis gebruikelijke ceremonie werd, in aanwezigheid van een groot aantal genodigden en belang stellenden, verricht door mevrouw A. N. J. J. van Lammeren-Deckers, echtgeno te van prof. dr. ir. W. P. A. van Lamme ren, directeur van het Ned. Scheeps bouwkundig Proefstation te Wageningen Van de door de R.D.M, tot dusverre gebouwde tankschepen is dit het 30ste door haar voor de Kon. Shell Groep ge- reeds in 1908 werd opgeleverd, bouwde tankschip, waarvan het eerste Bovendien heeft de R.D.M, van een aantal hier te lande door de Kon. Shell Groep bestelde tankschepen er twee in opdracht gekregen, elk met een draag vermogen van ca. 47.000 ton. Zoals gebruikelijk bij de Kon. Shell Groep heeft het schip de naam van een schelp gekregen. De korte beschrijving van het schip is als volgt: De hoofdafmetingen ervan zijnt Lengte over alles 169,38 m, 555'-10"; lengte tussen loodlijnen 161,54 m, 530'-O" breedte 21,11 m, 69'-3"; holte tot boven- dek 11,88 m, 39'-0"; gemiddelde diep gang op het Zomerdek 9,10 m, 29'-93/8" draagvermogen, bij deze diepgang ca. 18.100 ton a 1016 kg; bruto inhoud ca. 12.100 reg. ton 2,83 mS; dienstsnelheid 1414 Eng. zeemijlen p. uur; aantal op^ varenden 56. De voortstuwingsinrichting Tot de voortstuwingsinrichting beho ren twee Foster-Wheeler type water pijpketels, door de R.D.M, vervaardigd, die stoom onder een druk van 35 kg.cm^ en een temperatuur van 425° C. leveren voor de hoofdturbines, hulpwerktuigen enz. De hoofdturbine-groep, eveneens ver vaardigd door de R.D.M, volgens een ontwerp van Parsons Marine Engi neering and Turbine Research and De velopment Association, bestaat uit een hogedruk- en een lagedruk-turbine, elk voorzien van een afzonderlijk gedeelte voor achteruit-draaien. Het normale ver mogen van 7500 As P.K. zal door middel van een dubbele tandwiel-overbrenging op de schroef overgebracht worden, die daardoor 100 omwt per minuut zal ma ken en aan het schip een snelheid zal geven van 14,5 Eng. zeemijlen of 27 km per uur. De hulpwerktuigen zullen gedeeltelijk door stoom en gedeeltelijk elektrisch gedreven worden. Voor de levering van de nodige elektrische energie zullen twee door stoomturbines gedreven 550 KW generatoren de draaistroom van 60 pe rioden ontwikkelen met een spanning van 450 volt. Voor de verlichting van het schip zal een spanning van 115 volt beschikbaar zijn. Een 200 KW generator gedreven door een Dieselmotor, zal voor een beperkte levering van stroom zorgen in gevallen dat geen stoom beschikbaar is. Het verwerken van de lading zal ge schieden door verticale centrifugaal- pompen, elk met een capaciteit van 40O ton peV uur, die in een afzonderlijke, aan de machinekamer grenzende hoofd- pompkamer zullen worden opgesteld. De stoomturbines die deze pompen drij ven ,zullen met de tandwieloverbren- gingen in de machinekamer-ruimte ge plaatst worden. Twee vertical stoom-du- plex-nazuigpompen zullen eveneens in de hoofdpómpkamer opgesteld worden. Het systeem van het ladingleidingsnet is volgens het patent van de Kon. Shell Qrroep, waardoor verschillende soorten vloeibare lading tegelijkertijd in- of uit- gepompt kunnen worden. De indeling en inrichting van het schip zijn als volgt: Door twee langs- en 12 dwarsschotten is het voor de lading bestemde gedeelte kofferdammen. De vóórkofferdam verdeeld in 33 tanks gelegen tussen 2 scheidt de lading van de vóór-dieptank en het daarboven gelegen laadruim voor droge lading de achter-kofferdam waar in de hierboven genoemde ladingpom- pen zullen worden opgesteld scheidt la ding van de in het achterschip gelegen machinekamer. De ruimte onder de bak wordt inge richt als bergplaats. De opbouw mid scheeps waarvan het onderste gedeelte als bergruimte zal dienen wordt inge richt als verblijf voor de met de naviga tie en de civiele dienst belaste beman ning. De opbouw achteruit wordt inge richt tot verblijf van werktuigkundigen matrozen olielieden enz. Ten gerieve van het verkeer naar bak brug en kampanje is daartussen een loopbrug aangebracht die tevens dient tot ophanging en bescherming van elek trische leidingen en verschillende pijp leidingen. Achter de brug ter plaatse van de aansluitingen der scheepsladingleidingen op de walleidingen zijn twee laadpalen opgesteld elk voorzien van een één- en Jen vijf-tons laadboom voor het ophan gen van de ladingslangen. Ter bedie ning van de laadbomen zijn 2 stoomlie- ren op het hoofddek geplaatst. Op het achterschip zullen 2 laadpalen worden geplaatst elk met een 1 tons laadboom voor transport van proviand en boots mansgoed. Op de bak is het stoomankerspil op gesteld. Op het achterschip bevinden zich twee stoomspillen, voor het verha len. De stuurmachlne is van het elektrisch hydraulische type met vier rammen en twee onafhankelijk van elkaar werken de elektrisch gedreven pompstellen die door middel van een telemotor van de comando-brug af bediend worden. De nautische dienst aar boord zal de beschikking hebben over een gyrokom- pasinstallatie die ingericht is voor het automatisch sturen, een radar-installatie een echolood en een modern radio-zend en ontvang-installatie, ook voor telefonie Geriefelijke verbiyven voor bemanning. Met uitzondering van enige jongeren zullen alle leden der bemanning de be schikking krijgen over een ruime gerie- felijk ingerichte éénpersoons-hut, Ie of ficier en 2e werktuigkundige bovendien over een afzonderlijke badkamer, de ge zagvoerder en chef-werktuigkundige over een afzonderlijke slaaphut met aangrenzende badkamer. In de midscheeps is een ruime hut bestemd als kantoor, die bovendien als studieruimte voor de stuurmansleerlin- gen gebruikt kan worden. In het achterdekhuis wordt ten ge rieve van de scheepsgezellen een smaak volle recreatieruimte ingericht. Achter de machinekamer bevinden zich een grote koel en een vrieskamer voor het Dit nummer staat wel in het teken van de scheepvaart. Op de ze pagina komt een verslag en foto voor van de tewaterlating van de „Kelletia", het ruim 18000 ton metende stoomturbinetank- schip voor de Koninklijke Shell. Aan de binnenzijde komt een verslag met foto voor van de proefvaart van de „Fïakkeese Rondvaartdienst" waarmee dage lijks tochten naar de Deltawer ken kunnen worden gemaakt. In dit nummer hadden wij ook verslag willen geven van de te waterlating van de tanker „Ja cob Verolme" van de werf Jan Smit Czn. N.V. te Alblasserdam, bij welke gebeurtenis half Nieu we Tonge tegenwoordig was. Tbt onze spijt moeten we dit verslag laten overstaan tot vrijdag a.s., omdat de foto-cliché's die er bij behoren, niet tijdig in ons bezit waren. bewaren van proviand. Op het achter schip is ruimte voor 4 eetzalen, waar van die voor de officieren met 25 zit plaatsen de grootste is. Op het achter schip zullen de laatstgenoemden ook de beschikking krijgen over een fraai be timmerde rooksalon. Ten dienste van de bemanning zal er gelegenheid zijn tot zwemmen in een in het koelkastdek, achter de schoor steen, ingelaten betegeld zwembad. Toen het vorige nummer van de krant •verscheen, waarin voor Schram geen plaats was, wees de kalender 10 mei. Die datum deed me er aan denken, dat ■zeventien jaar geleden ook op een vrijdag ons land in een oorlog werd gewikkeld, waarvan de sporen vandaag de dag nog niet zijn uitgewist. De tiende mei 1940 is een dag ge weest, die wel nooit meer uit ons ge heugen gewist zal worden. De verrader lijke inval der Duitsers in ons land staat ons nog zo helder voor de geest, alsof het gisteren gebeurd is. Toen de dag gloorde, was de lucht vervuld met het daveren der motoren van de Heinkels en Messerschmidt's, die op vooraf nauw keurig bepaalde plaatsen parachutisten afwierpen. Tegen de overmacht van Hitlers vazallen was ons leger niet op gewassen en na een verbeten strijd van enkele dagen moesten de wapens wor den neergelegd. Schram heef op Flak- kee verzeilde soldaten gezien, die bij het Raadhuis te Middelharnis de tranen in de ogen hadden, toen ze hun geweren moesten inleveren Wat hadden die kerels graag doorgevochten! Maar al was de daadwerkelijke oorlog ten ein de, de ondergrondse strijd tegen de vij and, die honderden van onze beste land genoten het leven nog zou kosten, nam toen een aanvang. Het is de bezetter werkelijk niet gemakkelijk gemaakt, want wie als goed Vaderlander kon, droeg er het zijne toe bij om hun de voet dwars te zetten, al ging dit vaak met levensgevaar gepaard. Betreursen- waard zal het blijven, dat er nog zo- velen der onzen waren, die de vijand in de kaart speelden en mede oorzaak er van geworden zijn, dat tal van goe de vaderlanders in gevangenis en con centratiekamp terecht kwamen, ja, wat erger is, werden gefusilleerd. De vijf jaren oorlog die we hebben meegemaakt brachten onnoemelijk veel leed in duizenden gezinnen. Het werd naar Churchill's woorden een weg van bloed en tranen, waardoor de uitein delijke zege bevochten moest worden. Twaalf jaar geleden 5 mei 1945 sloeg het uur der verlossing uit de sla vernij. Eer» golf van blijdschap sloeg over ons land en ieders hart liep over van dankbaarheid, toen de laatste voet stappen der nog zingende vertrek kende Duitsers verstierven. De tegen woordige jeugd van 20 tot 25 jaar heeft er geen notie van, wat er toen vooral in .de steden is meegemaakt. Uitgehongerd tot op het gebeente, sleepten duizenden zich voort. Bij tientallen stierven de mensen op de straten van hongeroe deem, terwijl van een eerzame begra fenis geen sprake kon zijn. Op het plat teland ging het over 't algemeen veel beter, al liep het vet daar ook niet van de ketel. Maar er was altijd nog wel wat te halen en ik geloof niet, dat er één op onze eilanden geweest is, die bie- tenpulp. of gemalen bloembollen heeft gegeten. Als er ooit een periode geweest is, dat de „boertjes van buiten" in de stad hebben meegeteld, dan was het toen. Men zou hun handen gekust heb ben, als ze iets eetbaars meebrachten. Het kan zijn nut hebben nog eens even aan die dagen te herinneren. Daar op terugziende leven we nu wel in een tijd van verspilling wat het eten be treft. Onlangs vertelde nog iemand die varkens mest, dat hij drie biggen in het leven houdt van brood afval, dat hij uit de buurt krijgt. Daar zijn soms he le broden bijDat gaat er wel een beet je te royaal naar toe, vindt U niet? Wat vergeten we toch vlug, dat we snakten naar een heerlijk brood! Laten we ech ter nooit te gauw denken, dat er geen tijd meer kan komen, waarin honger geleden moet worden en men met wee moed denken zal aan hetgeen aan voed sel nu in 't vuilnisvat gesmeten wordt. We hebben zo juist wel een 12-jarige vrede herdacht, maar leven al die tijd ■in feite onder de dreiging van een der de wereldoorlog. Er kan geen krant ver schijnen of er staat iets in over atoom wapens, raketten, lange afstandswapens en al dat oorlogstuig meer. Men tracht elkaar voorbij te streven in het uitvin den van liernwapens, die de tegenstan der ontzag moesten inboezemen. Wee, wee, als de vindingen nog eens daad werkelijk gebruikt zullen worden! Dan ziet het er voor de mensheid niet zo mooi uit en zal de laatste oorlog die we meemaakten nog maar kinderspel ge weest zijn, bij wat de wereld dan te wachten staat. Optimisten mogen luide verkondigen, dat het met die atoom oorlog wel af zal lopen, omdat de een bang is van de ander en geen der par tijen er een begin meer zal durven ma ken, doch daar zou ik maar niet te veel op vertrouwen, al willen we met elkan der hopen, dat het nooit zover komen mag. Bij de zeventiende mijlpaal na de oor log mogen we wel bedenken dat het nog steeds geen vrede is op de wereld, al is het ons op materieel gebied over de hele linie genomen dan tamelijk voor de wind gegaan in de achterliggende ja ren. Het broeit en gist overal nog en een kleine vlam kan een groot vuur ont steken. Ondanks dat alles mogen we dankbaar zijn, dat we nog in vrijheid leven. Ieder kon in ons land nog vrij uit spreken en schrijven. We behoeven eiii woord dat we zeggen niet af te we gen, omdat degene die ons hoort ons wel eens zou kunnen aanbrengen en wij ter verantwoording worden geroe pen. Reken er gerust op, dat de Hon garen op het ogenblik door de Russen in woord en geschrift worden gecontro leerd. Tijdens de oorlog hebben we ook ondervonden wat het is om steeds maar geschaduwd te worden. Al liep men vrij over de wereld, raen voelde zich toch gebonden en in zekere mate gevan gen man. En vooral het feit, dat de een de an der niet vertrouwen kon werkte depri merend. Eén ondoordacht gezegde kon soms de gevangenisdeuren doen open gaan! Wat is de vrijheid toch een groot goed. De waarde er van wordt eerst goed beseft, wanneer we er van beroofd zijn. Laten we hopen dat bij de zeventien jaar dat we de vrijheid weer mogen bezitten nog vele toegevoegd mogen worden. Het is goed om bij het passe ren van zo'n gedenkwaardige datum nog eens te overdenken onder welke dicta tuur we vijf jaar lang hebben geleefd. En bij onze kinderen de gedachte daaraan levendig te houden, door hun te vertellen, hoe zwaar de laars van de bezetter ons op de hals heeft gedrukt. Als dat weer eens goed tot ons door dringt, dan mocht de tevredenheid met hetgeen we nu allemaal hebben wel wat groter ziin! SCHRAMMETJE ETTENSE VEEMARKT Op de veemarkt van woensdag 8 mei 1957 werden aangevoerd 123 stuks, waarvan 70 runderen, 2 paarden en 51 biggen. Prijzen: kalfkoeien 725—1025; kalf- vaarzen 700950; guste koeien 575 800; pinken 450600; graskalveren 250—50; paarden 700—900; biggen ƒ3 40—5; lopers 6—80; vette koeien 2,60—3.10 per kilo geslacht. De vereniging van oud-leden der open bare ULOschool te Middelharnis heeft met dank en voldoening kennis geno men van het besluit van de Raad der gemeente Middelharnis, om het verzoek van de oudercommissie toe te staan en de nieuwe ULO school, die aan de Lan- geweg te Middelharnis verrijst, de naam te geven van „S. J. Menheerschool". Wij hebben als bestuur van genoemde vereniging de plicht gevoeld, om het niet bij deze naamgeving te laten, maar een plaquette te laten vervaardigen met de beeltenis van wijlen de Heer Men heer en deze plaquetten een plaats in de hal van de nieuwe school te geven. We menen, dat dit een waardige daad is en volkomen in overeenstemming met de gevoelens die we koesteren voor de nagedachtenis van de man, die ons geschikt heeft helpen maken voor de taak, die we in de maatschappij vervul len of nog zullen vervullen. Over de wijze, waarop hij dat heeft gedaan, zal geen verschil van mening zijn. Zijn intregiteit, zijn begrip voor fatsoen en moraal en niet te vergeten zijn grote liefde voor ons en de school, die door velen van ons pas nu in zijn ware vorm kan worden gezien, omdat het ouder worden dat nu eenmaal mee brengt, is voor ons een klinkend voor beeld geweest. Van zijn opvoeding, ge kenmerkt door tucht van de goede soort en daarnaast een fijn? kameraadschap, hebben we kostelijke vruchten mogen plukken. De oud-leerlingen, voor zover deze in bovengenoemde vereniging zijn ver enigd, hebben reeds schriftelijk van ons het verzoek ontvangen om een bijdrage in de kosten van de plaquetten te geven en we zijn overtuigd, dat ze dat ook met gulle hand zullen doen. De oud- leerlingen, die geen lid van de vereni ging zijn, en misschien naar andere plaatsen zijn vertrokken, kunnen we door middel van de schooladministratie uiteraard niet bereiken en daarvoor wordt onze krant ingeschakeld. Zij zul len in deze krant een advertentie vin den, waarin om een bijdrage wordt ver zocht. De actie omvat niet alleen oud-leer lingen, doch tevens worden alle per sonen, die blijk wensen te geven van de hoogachting, die ze ons overleden hoofd hebben toegedragen, verzocht in hun beurs te tasten. Hoe ze dat kunnen doen, is in de advertentie te lezen. We weigeren te geloven, dat zoveel honderden mensen, met warme gevoe lens voor de nagedachtenis van Men heer, niet gezamenlijk in staat en bereid zijn om de som van rond 1000. voor deze plaquette benodigd, bij el kaar te brengen. U wordt nu in staat gesteld, nog éénmaal metterdaad deze nagedachtenis levend te houden voor hen, die deze nieuwe school later zullen bevolken. Misschien zullen dat onze eigen kinderen zijn. We danken U reeds bij voorbaat en verwijzen U naar de in deze krant op genomen advertentie. J. Bruggeman, voorz. A. Keyzer, secr. Mej. L. de Vos, penn. DIRKSLAND XJiireiking diploma's. De uitreiking van de diploma's van de bromfietscur sus a.s. woensdag zal inplaats van 7.30 uur om 8 uur plaats vinden in de land- bouwloods. Vergadering. A.s. donderdagavond 7 uur zal de woningruimtecommissie ver gadering houden in het gemeentehuis. In verband met de ingebruikstelling van de nieuwe Chr. U.L.O. school tegen 1 september a.s. hebben enige oud-leer lingen het plan opgevat een reunie van oud-leerlingen te doen plaats hebben en aan het bestuur der school een cadeau aan te bieden. Een groot aantal oud- leerlingen zijn hiervan reeds per circu laire op de hoogte gebracht, maar door verhuizing e.d. is het niet mogelijk ge weest allen te bereiken. Dit artikeltje komt echter ongetwijfeld onder de aan dacht van velen, die de Chr. U.L.O. heb ben bezocht, hetzij, dat zij slechts een enkel cursusjaar hebben gevolgd of wel met het diploma in hun zak de school hebben verlaten. Het comité twijfelt er niet aan of alle oud-leerlingen staan tegenover deze plannen sympathiek en willen ook metterdaad bewijzen, dat zij het Chr. U.L.O. Onderwijs een warm hart toedragen. Welk cadeau het zal worden hangt vanzelfsprekend geheel af van het resultaat der actie. Wan neer echter ieder naar vrije keuze bij draagt, zal dit iets kunnen worden, waaraan door het bestuur reeds lang is gedacht, maar wat uit de gewone middelen niet kan worden gefinancierd. Uw bijdrage kunt U storten of over schrijven op postrekening 338493 t.n.v. B. de Korte, Meidoornstraat 1 te Mid delharnis. Zodra de plannen vastere vorm hebben aangenomen zal hiervan nadere mededeling worden gedaan. Het comité. HERKINGEN Wedvlucht De Luchtbode van Qui- vreain 147 km. Los 12.30, eerste duif 14.07.29. 1. P. van Wezel. 2 J. W. de Geus; 3, 6, 8, 12, 14 M. Melissant; 4, 11 Logmans Kievit; 5, 7 M. Huizer; 9 Ant. Riedijk; 10, 15 A. Kerkhof; 13 J. A. de Klerk. MELISSANT Tijdrede. Hedenavond 6.30 uur hoopt ds. Keuning van Barendrecht voor de S.G.P. een tijdrede te houden in het kerkgebouw der Ger. Gem. Kerkdienst. Donderdagavond hoopt in de Ger. Gem. voor te gaan ds. van Gilst. (voorb. H.A.) Aanvang 7 uur. A.s. zondag 10 en 6 uur ds. van Gilst (v.m. H.A.) STELLENDAM Inenting. Op woensdag 15 mei a.s. zal er op het consultatiebureau voor zui gelingen om 4 uur in het Vereen, ge bouw gelegenheid zijn uw baby te la ten inenten tegen pokken, diphterie, kinkhoest en tetanus. Brand. Maandagmorgen werd de ge meente opgeschrikt door het loeien van de sirene. Er was brand uitgebroken bij de landbouwer A. Human Az. De oorzaak was dat de schilder buiten aan het afbranden was en zo ontstond er van binnen brand. De brandweer welke spoedig ter plaatse was, kon het vuur blussen met emmers water. Er ontstond materiële schade aan ramen en zolder. Gelukkig liep dit goed af, door het kor date optreden van de brandweer. Van de brand in de sloot. Dhr. T. welke politiedienst bij de brand had, en zijn plicht meesterlijk^ heeft vervuld, had het ongeluk met zijn fiets van de kant in de sloot te rijden, doordat de brandweerwagen hem inhaalde op een smalle weg. Met de schrik en een nat pak hebben de brandweerlieden hem opgenomen en thuis afgezet. Ongeluk met luchtbuks. De vrouw van J. V. d. M. had zondagavond het ongeluk doordat ze binnenshuis een buks vervoerde die geladen bleek, en plotseling afging, waardoor haar oog werd geraakt. Na door dr. Kreling be handeld te zijn, moest zij zich maandag naar het ziekenhuis begeven. (Vervolg pag. 4)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1