Roiierdamse Droogdok Mij. liei weer
'n prachiig koopvaardij schip ie waier
Plaatselijk Nieuws
Er zH vaari in....
30e Jaargang
Dinsdag 14 mei 1957
No. 2597
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEF
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Onder gejuich van duizenden gleed de „Kelletia",
een 18000 ton tanker voor de Kon. Shell,
van de helling.
Het voorbereidend werk
De
ceremonie
V..
.J
5chmmmel^t
10 MEI
1940—1957
Posthume hulde voor
S. J. Menheer
Actie oud-leerlingen
Chr. U.L.O.-school
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tariet
Op deze foto wordt het moment weergegeven dat de „Kelletia" van de helling
gaat en in zijn element terecht komt. Gillende sirenes van de op de rivier
liggende schepen en het gejuich van duizenden, die het imponerende ogen
blik meemaakten dat de zware kolos in het water gleed, vormden samen het
vreugdehetoon, dat weer een prachtig schip aan de Nederlandse koopvaardij
vaart was toegevoegd.
Van één der hellingen van de Rotterdamse Droogdok Mij. N.V. is zaterdag 11
mei met goed gevolg het enkelschroef stoomturbine tankschip „Kelletia" be
stemd voor de Koninklijke Shell, te water gelaten. Er was enorme belangstel
ling voor dit altijd weer grote evenement, zowel van de zijde van het publiek
als van de vele werkers, die dit mooie schip hebben helpen opbouwen. Van de
laatsten waren velen met hun vrouwen en kinderen tegenwoordig, ook uit ver
schillende plaatsen van GoereeOverflakkee. Zoals bekend rijden dagelijks ze
ven bussen van ons eiland met plm. 200 man naar de Droogdok, onder wie ve
len, die ook aan de „Kelletia" hebben gewerkt. Na de stapelloop hebben deze
gasten het grote bedrijf bekeken, waarna ze op kosten van de Droogdok Mij.
weer werden thuisgebracht.
Wij hebben vóór de „Kelletia" van de
werf liep, onder leiding van de alg. be
drijfsleider de heer Jonker, een Icijkje
onder het schip genomen om eens te
zien, hoe een tewaterlating nu eigenlijk
in zijn werk. gaat. Bij de bouw staat het
schip op blokken, z.g. stoppingen, om
ruimte te laten om tussen schip en hel
ling de goot en slee te kunnen aanbren
gen, die het schip naar zijn element
moeten laten glijden. Deze goten en sle
den zijn verdeeld in stukken van plm.
10 m, die onder het schip aan elkaar
worden gekoppeld. Op een paar plaat
sen wordt een klinkgoot aangebracht,
n.l. de goot waar de klink is ingebouwd,
die het schip vóór de tewaterlating
moet tegenhouden. De klink is een zwa
re ijzeren constructie met een aantal
hefbomen om de grote druk, die er te
gen aan komt te kunnen opvangen. Het
aanbrengen van deze goten en sleden
is een heel secuur werk, voor een goede
stapelloop hangt daar alles van af. De
goot is met een dikke laag vet inge
smeerd, eerst hard vet, de base coat,
waar we met een mesje bijna niet door
konden steken en dan met zachter vet,
de z.g. slip coat, waarover het schip des
te beter glijdt.
Aan weerszijden van de goot zijn bo
vendien nog slagbeddings aangebracht
die ook zwaar zijn ingevet, om, wan
neer bij de tewaterlating bij harde wind
ietwat slagzij zou worden gemaakt, het
schip op zijn glijtocht te steunen. Prak
tisch komt dit echter nooit voor.
Als het moment van de stapelloop
daar is precies bij hoog water
worden de stoppings die nog onder het
schip staan, er van onder geramd. De
rammers slaan de keggen allemaal te
gelijk weg er gaat een telefoontje
naar de tribune, dat het schip alléén op
de klink slaat. En danhaalt de
doopster een handle over, de klink valt
omlaag "en het schip begint te glijden.
Zo ging het ook nuéén beweging
en de grote tanker gleed met een vaart
het water in, geremd door de vele peu
ren de zware trossen kettingen, die
vooraan in de rivier liggen en, met nieu
we staaldraden aan het schip zijn be
vestigd. Een oorverdovend gejuich ging
op, toen de „Kelletia" uit de boeien
werd ontslagen en in het vrije water
terecht kwam.
De bij deze gebeurtenis gebruikelijke
ceremonie werd, in aanwezigheid van
een groot aantal genodigden en belang
stellenden, verricht door mevrouw A. N.
J. J. van Lammeren-Deckers, echtgeno
te van prof. dr. ir. W. P. A. van Lamme
ren, directeur van het Ned. Scheeps
bouwkundig Proefstation te Wageningen
Van de door de R.D.M, tot dusverre
gebouwde tankschepen is dit het 30ste
door haar voor de Kon. Shell Groep ge-
reeds in 1908 werd opgeleverd,
bouwde tankschip, waarvan het eerste
Bovendien heeft de R.D.M, van een
aantal hier te lande door de Kon. Shell
Groep bestelde tankschepen er twee in
opdracht gekregen, elk met een draag
vermogen van ca. 47.000 ton.
Zoals gebruikelijk bij de Kon. Shell
Groep heeft het schip de naam van een
schelp gekregen.
De korte beschrijving van het schip
is als volgt:
De hoofdafmetingen ervan zijnt
Lengte over alles 169,38 m, 555'-10";
lengte tussen loodlijnen 161,54 m, 530'-O"
breedte 21,11 m, 69'-3"; holte tot boven-
dek 11,88 m, 39'-0"; gemiddelde diep
gang op het Zomerdek 9,10 m, 29'-93/8"
draagvermogen, bij deze diepgang ca.
18.100 ton a 1016 kg; bruto inhoud ca.
12.100 reg. ton 2,83 mS; dienstsnelheid
1414 Eng. zeemijlen p. uur; aantal op^
varenden 56.
De voortstuwingsinrichting
Tot de voortstuwingsinrichting beho
ren twee Foster-Wheeler type water
pijpketels, door de R.D.M, vervaardigd,
die stoom onder een druk van 35 kg.cm^
en een temperatuur van 425° C. leveren
voor de hoofdturbines, hulpwerktuigen
enz.
De hoofdturbine-groep, eveneens ver
vaardigd door de R.D.M, volgens een
ontwerp van Parsons Marine Engi
neering and Turbine Research and De
velopment Association, bestaat uit een
hogedruk- en een lagedruk-turbine, elk
voorzien van een afzonderlijk gedeelte
voor achteruit-draaien. Het normale ver
mogen van 7500 As P.K. zal door middel
van een dubbele tandwiel-overbrenging
op de schroef overgebracht worden, die
daardoor 100 omwt per minuut zal ma
ken en aan het schip een snelheid zal
geven van 14,5 Eng. zeemijlen of 27
km per uur.
De hulpwerktuigen zullen gedeeltelijk
door stoom en gedeeltelijk elektrisch
gedreven worden. Voor de levering van
de nodige elektrische energie zullen twee
door stoomturbines gedreven 550 KW
generatoren de draaistroom van 60 pe
rioden ontwikkelen met een spanning
van 450 volt. Voor de verlichting van
het schip zal een spanning van 115 volt
beschikbaar zijn.
Een 200 KW generator gedreven door
een Dieselmotor, zal voor een beperkte
levering van stroom zorgen in gevallen
dat geen stoom beschikbaar is.
Het verwerken van de lading zal ge
schieden door verticale centrifugaal-
pompen, elk met een capaciteit van 40O
ton peV uur, die in een afzonderlijke,
aan de machinekamer grenzende hoofd-
pompkamer zullen worden opgesteld.
De stoomturbines die deze pompen drij
ven ,zullen met de tandwieloverbren-
gingen in de machinekamer-ruimte ge
plaatst worden. Twee vertical stoom-du-
plex-nazuigpompen zullen eveneens in
de hoofdpómpkamer opgesteld worden.
Het systeem van het ladingleidingsnet
is volgens het patent van de Kon. Shell
Qrroep, waardoor verschillende soorten
vloeibare lading tegelijkertijd in- of uit-
gepompt kunnen worden.
De indeling en inrichting van het
schip zijn als volgt:
Door twee langs- en 12 dwarsschotten
is het voor de lading bestemde gedeelte
kofferdammen. De vóórkofferdam
verdeeld in 33 tanks gelegen tussen 2
scheidt de lading van de vóór-dieptank
en het daarboven gelegen laadruim voor
droge lading de achter-kofferdam waar
in de hierboven genoemde ladingpom-
pen zullen worden opgesteld scheidt la
ding van de in het achterschip gelegen
machinekamer.
De ruimte onder de bak wordt inge
richt als bergplaats. De opbouw mid
scheeps waarvan het onderste gedeelte
als bergruimte zal dienen wordt inge
richt als verblijf voor de met de naviga
tie en de civiele dienst belaste beman
ning. De opbouw achteruit wordt inge
richt tot verblijf van werktuigkundigen
matrozen olielieden enz.
Ten gerieve van het verkeer naar bak
brug en kampanje is daartussen een
loopbrug aangebracht die tevens dient
tot ophanging en bescherming van elek
trische leidingen en verschillende pijp
leidingen.
Achter de brug ter plaatse van de
aansluitingen der scheepsladingleidingen
op de walleidingen zijn twee laadpalen
opgesteld elk voorzien van een één- en
Jen vijf-tons laadboom voor het ophan
gen van de ladingslangen. Ter bedie
ning van de laadbomen zijn 2 stoomlie-
ren op het hoofddek geplaatst. Op het
achterschip zullen 2 laadpalen worden
geplaatst elk met een 1 tons laadboom
voor transport van proviand en boots
mansgoed.
Op de bak is het stoomankerspil op
gesteld. Op het achterschip bevinden
zich twee stoomspillen, voor het verha
len.
De stuurmachlne is van het elektrisch
hydraulische type met vier rammen en
twee onafhankelijk van elkaar werken
de elektrisch gedreven pompstellen die
door middel van een telemotor van de
comando-brug af bediend worden.
De nautische dienst aar boord zal de
beschikking hebben over een gyrokom-
pasinstallatie die ingericht is voor het
automatisch sturen, een radar-installatie
een echolood en een modern radio-zend
en ontvang-installatie, ook voor telefonie
Geriefelijke verbiyven voor
bemanning.
Met uitzondering van enige jongeren
zullen alle leden der bemanning de be
schikking krijgen over een ruime gerie-
felijk ingerichte éénpersoons-hut, Ie of
ficier en 2e werktuigkundige bovendien
over een afzonderlijke badkamer, de ge
zagvoerder en chef-werktuigkundige
over een afzonderlijke slaaphut met
aangrenzende badkamer.
In de midscheeps is een ruime hut
bestemd als kantoor, die bovendien als
studieruimte voor de stuurmansleerlin-
gen gebruikt kan worden.
In het achterdekhuis wordt ten ge
rieve van de scheepsgezellen een smaak
volle recreatieruimte ingericht. Achter
de machinekamer bevinden zich een
grote koel en een vrieskamer voor het
Dit nummer staat wel in het
teken van de scheepvaart. Op de
ze pagina komt een verslag en
foto voor van de tewaterlating
van de „Kelletia", het ruim 18000
ton metende stoomturbinetank-
schip voor de Koninklijke Shell.
Aan de binnenzijde komt een
verslag met foto voor van de
proefvaart van de „Fïakkeese
Rondvaartdienst" waarmee dage
lijks tochten naar de Deltawer
ken kunnen worden gemaakt.
In dit nummer hadden wij ook
verslag willen geven van de te
waterlating van de tanker „Ja
cob Verolme" van de werf Jan
Smit Czn. N.V. te Alblasserdam,
bij welke gebeurtenis half Nieu
we Tonge tegenwoordig was. Tbt
onze spijt moeten we dit verslag
laten overstaan tot vrijdag a.s.,
omdat de foto-cliché's die er bij
behoren, niet tijdig in ons bezit
waren.
bewaren van proviand. Op het achter
schip is ruimte voor 4 eetzalen, waar
van die voor de officieren met 25 zit
plaatsen de grootste is. Op het achter
schip zullen de laatstgenoemden ook de
beschikking krijgen over een fraai be
timmerde rooksalon.
Ten dienste van de bemanning zal er
gelegenheid zijn tot zwemmen in een
in het koelkastdek, achter de schoor
steen, ingelaten betegeld zwembad.
Toen het vorige nummer van de krant
•verscheen, waarin voor Schram geen
plaats was, wees de kalender 10 mei.
Die datum deed me er aan denken, dat
■zeventien jaar geleden ook op een
vrijdag ons land in een oorlog werd
gewikkeld, waarvan de sporen vandaag
de dag nog niet zijn uitgewist.
De tiende mei 1940 is een dag ge
weest, die wel nooit meer uit ons ge
heugen gewist zal worden. De verrader
lijke inval der Duitsers in ons land staat
ons nog zo helder voor de geest, alsof
het gisteren gebeurd is. Toen de dag
gloorde, was de lucht vervuld met het
daveren der motoren van de Heinkels
en Messerschmidt's, die op vooraf nauw
keurig bepaalde plaatsen parachutisten
afwierpen. Tegen de overmacht van
Hitlers vazallen was ons leger niet op
gewassen en na een verbeten strijd van
enkele dagen moesten de wapens wor
den neergelegd. Schram heef op Flak-
kee verzeilde soldaten gezien, die bij
het Raadhuis te
Middelharnis de
tranen in de ogen
hadden, toen ze
hun geweren
moesten inleveren
Wat hadden die
kerels graag doorgevochten! Maar al
was de daadwerkelijke oorlog ten ein
de, de ondergrondse strijd tegen de vij
and, die honderden van onze beste land
genoten het leven nog zou kosten, nam
toen een aanvang. Het is de bezetter
werkelijk niet gemakkelijk gemaakt,
want wie als goed Vaderlander kon,
droeg er het zijne toe bij om hun de
voet dwars te zetten, al ging dit vaak
met levensgevaar gepaard. Betreursen-
waard zal het blijven, dat er nog zo-
velen der onzen waren, die de vijand
in de kaart speelden en mede oorzaak
er van geworden zijn, dat tal van goe
de vaderlanders in gevangenis en con
centratiekamp terecht kwamen, ja, wat
erger is, werden gefusilleerd.
De vijf jaren oorlog die we hebben
meegemaakt brachten onnoemelijk veel
leed in duizenden gezinnen. Het werd
naar Churchill's woorden een weg van
bloed en tranen, waardoor de uitein
delijke zege bevochten moest worden.
Twaalf jaar geleden 5 mei 1945
sloeg het uur der verlossing uit de sla
vernij. Eer» golf van blijdschap sloeg
over ons land en ieders hart liep over
van dankbaarheid, toen de laatste voet
stappen der nog zingende vertrek
kende Duitsers verstierven. De tegen
woordige jeugd van 20 tot 25 jaar heeft
er geen notie van, wat er toen vooral in
.de steden is meegemaakt. Uitgehongerd
tot op het gebeente, sleepten duizenden
zich voort. Bij tientallen stierven de
mensen op de straten van hongeroe
deem, terwijl van een eerzame begra
fenis geen sprake kon zijn. Op het plat
teland ging het over 't algemeen veel
beter, al liep het vet daar ook niet van
de ketel. Maar er was altijd nog wel
wat te halen en ik geloof niet, dat er
één op onze eilanden geweest is, die bie-
tenpulp. of gemalen bloembollen heeft
gegeten. Als er ooit een periode geweest
is, dat de „boertjes van buiten" in de
stad hebben meegeteld, dan was het
toen. Men zou hun handen gekust heb
ben, als ze iets eetbaars meebrachten.
Het kan zijn nut hebben nog eens
even aan die dagen te herinneren. Daar
op terugziende leven we nu wel in een
tijd van verspilling wat het eten be
treft. Onlangs vertelde nog iemand die
varkens mest, dat hij drie biggen in het
leven houdt van brood afval, dat hij
uit de buurt krijgt. Daar zijn soms he
le broden bijDat gaat er wel een beet
je te royaal naar toe, vindt U niet? Wat
vergeten we toch vlug, dat we snakten
naar een heerlijk brood! Laten we ech
ter nooit te gauw denken, dat er geen
tijd meer kan komen, waarin honger
geleden moet worden en men met wee
moed denken zal aan hetgeen aan voed
sel nu in 't vuilnisvat gesmeten wordt.
We hebben zo juist wel een 12-jarige
vrede herdacht, maar leven al die tijd
■in feite onder de dreiging van een der
de wereldoorlog. Er kan geen krant ver
schijnen of er staat iets in over atoom
wapens, raketten, lange afstandswapens
en al dat oorlogstuig meer. Men tracht
elkaar voorbij te streven in het uitvin
den van liernwapens, die de tegenstan
der ontzag moesten inboezemen. Wee,
wee, als de vindingen nog eens daad
werkelijk gebruikt zullen worden! Dan
ziet het er voor de mensheid niet zo
mooi uit en zal de laatste oorlog die we
meemaakten nog maar kinderspel ge
weest zijn, bij wat de wereld dan te
wachten staat. Optimisten mogen luide
verkondigen, dat het met die atoom
oorlog wel af zal lopen, omdat de een
bang is van de ander en geen der par
tijen er een begin meer zal durven ma
ken, doch daar zou ik maar niet te veel
op vertrouwen, al willen we met elkan
der hopen, dat het nooit zover komen
mag.
Bij de zeventiende mijlpaal na de oor
log mogen we wel bedenken dat het nog
steeds geen vrede is op de wereld, al
is het ons op materieel gebied over de
hele linie genomen dan tamelijk voor
de wind gegaan in de achterliggende ja
ren. Het broeit en gist overal nog en
een kleine vlam kan een groot vuur ont
steken. Ondanks dat alles mogen we
dankbaar zijn, dat we nog in vrijheid
leven. Ieder kon in ons land nog vrij
uit spreken en schrijven. We behoeven
eiii woord dat we zeggen niet af te we
gen, omdat degene die ons hoort ons
wel eens zou kunnen aanbrengen en
wij ter verantwoording worden geroe
pen. Reken er gerust op, dat de Hon
garen op het ogenblik door de Russen
in woord en geschrift worden gecontro
leerd. Tijdens de oorlog hebben we ook
ondervonden wat het is om steeds maar
geschaduwd te worden. Al liep men
vrij over de wereld, raen voelde zich
toch gebonden en in zekere mate gevan
gen man.
En vooral het feit, dat de een de an
der niet vertrouwen kon werkte depri
merend. Eén ondoordacht gezegde kon
soms de gevangenisdeuren doen open
gaan! Wat is de vrijheid toch een groot
goed. De waarde er van wordt eerst
goed beseft, wanneer we er van beroofd
zijn.
Laten we hopen dat bij de zeventien
jaar dat we de vrijheid weer mogen
bezitten nog vele toegevoegd mogen
worden. Het is goed om bij het passe
ren van zo'n gedenkwaardige datum nog
eens te overdenken onder welke dicta
tuur we vijf jaar lang hebben geleefd.
En bij onze kinderen de gedachte
daaraan levendig te houden, door hun
te vertellen, hoe zwaar de laars van de
bezetter ons op de hals heeft gedrukt.
Als dat weer eens goed tot ons door
dringt, dan mocht de tevredenheid met
hetgeen we nu allemaal hebben wel wat
groter ziin!
SCHRAMMETJE
ETTENSE VEEMARKT
Op de veemarkt van woensdag 8 mei
1957 werden aangevoerd 123 stuks,
waarvan 70 runderen, 2 paarden en 51
biggen.
Prijzen: kalfkoeien 725—1025; kalf-
vaarzen 700950; guste koeien 575
800; pinken 450600; graskalveren
250—50; paarden 700—900; biggen
ƒ3 40—5; lopers 6—80; vette koeien
2,60—3.10 per kilo geslacht.
De vereniging van oud-leden der open
bare ULOschool te Middelharnis heeft
met dank en voldoening kennis geno
men van het besluit van de Raad der
gemeente Middelharnis, om het verzoek
van de oudercommissie toe te staan en
de nieuwe ULO school, die aan de Lan-
geweg te Middelharnis verrijst, de naam
te geven van „S. J. Menheerschool".
Wij hebben als bestuur van genoemde
vereniging de plicht gevoeld, om het
niet bij deze naamgeving te laten, maar
een plaquette te laten vervaardigen met
de beeltenis van wijlen de Heer Men
heer en deze plaquetten een plaats in
de hal van de nieuwe school te geven.
We menen, dat dit een waardige daad
is en volkomen in overeenstemming
met de gevoelens die we koesteren voor
de nagedachtenis van de man, die ons
geschikt heeft helpen maken voor de
taak, die we in de maatschappij vervul
len of nog zullen vervullen.
Over de wijze, waarop hij dat heeft
gedaan, zal geen verschil van mening
zijn. Zijn intregiteit, zijn begrip voor
fatsoen en moraal en niet te vergeten
zijn grote liefde voor ons en de school,
die door velen van ons pas nu in zijn
ware vorm kan worden gezien, omdat
het ouder worden dat nu eenmaal mee
brengt, is voor ons een klinkend voor
beeld geweest. Van zijn opvoeding, ge
kenmerkt door tucht van de goede soort
en daarnaast een fijn? kameraadschap,
hebben we kostelijke vruchten mogen
plukken.
De oud-leerlingen, voor zover deze in
bovengenoemde vereniging zijn ver
enigd, hebben reeds schriftelijk van ons
het verzoek ontvangen om een bijdrage
in de kosten van de plaquetten te geven
en we zijn overtuigd, dat ze dat ook
met gulle hand zullen doen. De oud-
leerlingen, die geen lid van de vereni
ging zijn, en misschien naar andere
plaatsen zijn vertrokken, kunnen we
door middel van de schooladministratie
uiteraard niet bereiken en daarvoor
wordt onze krant ingeschakeld. Zij zul
len in deze krant een advertentie vin
den, waarin om een bijdrage wordt ver
zocht.
De actie omvat niet alleen oud-leer
lingen, doch tevens worden alle per
sonen, die blijk wensen te geven van
de hoogachting, die ze ons overleden
hoofd hebben toegedragen, verzocht in
hun beurs te tasten. Hoe ze dat kunnen
doen, is in de advertentie te lezen.
We weigeren te geloven, dat zoveel
honderden mensen, met warme gevoe
lens voor de nagedachtenis van Men
heer, niet gezamenlijk in staat en bereid
zijn om de som van rond 1000.
voor deze plaquette benodigd, bij el
kaar te brengen. U wordt nu in staat
gesteld, nog éénmaal metterdaad deze
nagedachtenis levend te houden voor
hen, die deze nieuwe school later zullen
bevolken. Misschien zullen dat onze
eigen kinderen zijn.
We danken U reeds bij voorbaat en
verwijzen U naar de in deze krant op
genomen advertentie.
J. Bruggeman, voorz.
A. Keyzer, secr.
Mej. L. de Vos, penn.
DIRKSLAND
XJiireiking diploma's. De uitreiking
van de diploma's van de bromfietscur
sus a.s. woensdag zal inplaats van 7.30
uur om 8 uur plaats vinden in de land-
bouwloods.
Vergadering. A.s. donderdagavond 7
uur zal de woningruimtecommissie ver
gadering houden in het gemeentehuis.
In verband met de ingebruikstelling
van de nieuwe Chr. U.L.O. school tegen
1 september a.s. hebben enige oud-leer
lingen het plan opgevat een reunie van
oud-leerlingen te doen plaats hebben en
aan het bestuur der school een cadeau
aan te bieden. Een groot aantal oud-
leerlingen zijn hiervan reeds per circu
laire op de hoogte gebracht, maar door
verhuizing e.d. is het niet mogelijk ge
weest allen te bereiken. Dit artikeltje
komt echter ongetwijfeld onder de aan
dacht van velen, die de Chr. U.L.O. heb
ben bezocht, hetzij, dat zij slechts een
enkel cursusjaar hebben gevolgd of wel
met het diploma in hun zak de school
hebben verlaten. Het comité twijfelt er
niet aan of alle oud-leerlingen staan
tegenover deze plannen sympathiek en
willen ook metterdaad bewijzen, dat zij
het Chr. U.L.O. Onderwijs een warm
hart toedragen. Welk cadeau het zal
worden hangt vanzelfsprekend geheel
af van het resultaat der actie. Wan
neer echter ieder naar vrije keuze bij
draagt, zal dit iets kunnen worden,
waaraan door het bestuur reeds lang
is gedacht, maar wat uit de gewone
middelen niet kan worden gefinancierd.
Uw bijdrage kunt U storten of over
schrijven op postrekening 338493 t.n.v.
B. de Korte, Meidoornstraat 1 te Mid
delharnis. Zodra de plannen vastere
vorm hebben aangenomen zal hiervan
nadere mededeling worden gedaan.
Het comité.
HERKINGEN
Wedvlucht De Luchtbode van Qui-
vreain 147 km. Los 12.30, eerste duif
14.07.29. 1. P. van Wezel. 2 J. W. de
Geus; 3, 6, 8, 12, 14 M. Melissant; 4, 11
Logmans Kievit; 5, 7 M. Huizer; 9 Ant.
Riedijk; 10, 15 A. Kerkhof; 13 J. A. de
Klerk.
MELISSANT
Tijdrede. Hedenavond 6.30 uur hoopt
ds. Keuning van Barendrecht voor de
S.G.P. een tijdrede te houden in het
kerkgebouw der Ger. Gem.
Kerkdienst. Donderdagavond hoopt
in de Ger. Gem. voor te gaan ds. van
Gilst. (voorb. H.A.) Aanvang 7 uur.
A.s. zondag 10 en 6 uur ds. van Gilst
(v.m. H.A.)
STELLENDAM
Inenting. Op woensdag 15 mei a.s.
zal er op het consultatiebureau voor zui
gelingen om 4 uur in het Vereen, ge
bouw gelegenheid zijn uw baby te la
ten inenten tegen pokken, diphterie,
kinkhoest en tetanus.
Brand. Maandagmorgen werd de ge
meente opgeschrikt door het loeien van
de sirene. Er was brand uitgebroken
bij de landbouwer A. Human Az. De
oorzaak was dat de schilder buiten aan
het afbranden was en zo ontstond er van
binnen brand. De brandweer welke
spoedig ter plaatse was, kon het vuur
blussen met emmers water. Er ontstond
materiële schade aan ramen en zolder.
Gelukkig liep dit goed af, door het kor
date optreden van de brandweer.
Van de brand in de sloot. Dhr. T.
welke politiedienst bij de brand had, en
zijn plicht meesterlijk^ heeft vervuld,
had het ongeluk met zijn fiets van de
kant in de sloot te rijden, doordat de
brandweerwagen hem inhaalde op een
smalle weg.
Met de schrik en een nat pak hebben
de brandweerlieden hem opgenomen en
thuis afgezet.
Ongeluk met luchtbuks. De vrouw
van J. V. d. M. had zondagavond het
ongeluk doordat ze binnenshuis een
buks vervoerde die geladen bleek, en
plotseling afging, waardoor haar oog
werd geraakt. Na door dr. Kreling be
handeld te zijn, moest zij zich maandag
naar het ziekenhuis begeven.
(Vervolg pag. 4)