FOTO
ROTSMA
Dver sociologie, de
Veluwe en de
Buitenland
Tien jaar geleden werd burgemeester
J. baron v. Knobelsdorff te Goedereede
en Stellendam geïnstalleerd
bste werk!
Geref Bond
No. 2589
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEF
Verschijnt tweemaal per iceék: dinsdag- en vrijdagavond
Delta-rondvaardienst
MEDITATIE
Jezus tentoongesteld
Een zeer mooie staat van dienst
Kom eens kijken naar onze geheel verjongde ETALAGE. Wij heb
ben een enorme keuze in alle formaten en prijzen.
Bekijk eens de fantastische Japanse kleinbeeldcamera PODOR met
2.8 lens en GEKOPPELDE afstandmeter voor de ongelofelijk lage.
prijs van 195.00.
Verder hebben wij camera's voor iedere beurs v.af 15.— tot 790.—
PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
A^\
ËNPAK 81 CT.
SUN 79.180.20Q.i4
II.
Ook de Veluwe vormt een prachtig
tudie-object voor de sociografen. Het
een streek met een apart karakter en
'en bevolking met een speciale inslag,
ilthans wanneer men onder de Veluwe
erstaat het westen, midden en noorden
rvan, dus de z.g. Veluwezoom uitscha-
:elend. Daar liggen de bekende plaat-
jen Elburg, Doornspijk, Oldebroek, Er-
nelo. Harderwijk, Putten, Nijkerk, Hoe
velaken, Barneveld, Ede, Scherpenzeel,
Jattem, Elspeet, Garderen enz. Er is
>en duidelijk verschil te constateren tus
len deze gemeente en die van de zuid-
n oostrand, zoals Wageningen, Ren-
[um, Arnhem, Rheden, Apeldoorn en
ïpe. De laatste hebben veel meer im-
)ort, terwijl er ook meer industrie
vordt uitgeoefend. De oorspronkelijke
levolking wordt hier geheel overheerst
loor het gemengde volk, dat uit alle
leien van ons land er is samenge-
troomd. Als gevolg hiervan is de gees-
elijke samenstelling van de bevolking
tok verschillend. In de echte Veluwse
lorpen zijn zeer weinig Roomsen, ta-
nelijf veel Gereformeerden en geen
mkelt Hervormde gemeente heeft een
neeroferheid van vrijzinnigen. Daarte-
enover heeft de Veluwezoom veel meer
loomsen, veel meer vrijzinnigen, ook
■eel meer socialisten, doch weinig Ge-
eformeerden. Ook wat de onkerkelijk-
leid betreft, lopen deze plaatsen zeer
liteen: Barneveld had in 1947 slechts
»/o onkerkelijken tegen b.v. Renkum
l'k, Elburg P/o tegen Wageningen 14»/o,
rijkerk 2»/o tegen'Apeldoorn 15"/o.
Sedert de Kerkhervorming is de Ve-
uwe steeds rechtzinnig geweest. De Do-
;antie is in Kootwijk begonnen! Toch
i de bevolking zeer overwegend Her-
ormd gebleven en zij heeft met name
n de eerstgenoemde rij plaatsen on-
lanks de steeds toenemende groep vil-
abewoners etc. haar oude tradities goed
reten te bewaren. Uit de visitatiever-
lagen van de Hervormde Kerk blijkt,
at het kerkbezoek er zeer goed is. Ds.
:uitenberg, de schrijver van het arti-
el in Het Vrije Volk, dat we hier be
treken, zegt, dat de bevolking Her-
ormd is met een eigen stempel: „Gere-
)rmeerde-Bondsgezind, noemt men
at."
Hij gaat dan in dat artikel deze „mo-
jliteit" beschrijven. Zij wordt geken-
lerkt door een „steile" prediking. Maar
)ch weer anders „steil" dan die men
.y. in de Gereformeerde Kerken kan
eluisterenl. Men is zeer Schriftgetrouw,
laar legt daarbij de klemtoon op de eis
er bekering en op het werk van de
eilige Geest in de harten der mensen.
ie genade Gods is niet goedkoop. Die
itvangt men niet zomaar. Tegelijk stelt
len de eisen voor de christelijke le-
ensvormen hoog. Strenge zondagsheili-
ing, geen compromis met de „wereld",
[en handhaaft de oude vormen van
redienst en zingt geen gezangen. De
erkgang is groot, de deelname aan het
Avondmaal gering. Wie kan weten,
----------hij daartoe geroepen is?
Tot zover Ds. Ruitenberg. Inderdaad
^ppi k yA het juist, dat deze streek zeer' sterk
/rpLAM'^''^°"^'^"S^'^^^°™^®^'^'^ *^- behoort
)t die gedeelten van ons land, waar
i Hervormde Kerk noch door de vrij-
LIET nnigheid, noch door de midden-ortho-
iagavond 7 i jxie vanhet zuivere pad van Schrift
lit Staphorst t j Belijdenis is afgevoerd. De schrijver
or de kiesvere indt het echter een belangwekkend
raagstuk, hoe het nu eigenlijk komt,
at zo'n grote streek deze geestelijke
LAND tgnatuur draagt. Het antwoord daarop
Onder zeer gc|eijt hij in een artikel over de Veluwe
donderdag I het Handboek der Pastorale Sociolo-
ager-van Duijk e van de hand van Drs. Heslinga (dat
nnaland hun g' het nieuwe officiële leerboek op dit
ilerende echtp. .hjed voor de Hervormde theologische
e schriftelijke, udenten).
3 in ontvangst i
vele cadeaus ai Deze meent, dat de verklaring van
bevindelijke geesteshouding gezocht
de maand ma oet worden in de schrale grond. Het
'en uitgereikt v( ven van de arme zandboer was vooral
Geen twijfel
mogelijk
envergadering.
ield de verenig:
andhouding v
il te St. Annala
denvergadering
arvoor van de
•ote belangstel!
vergadering wi
[en van Ps. 22
de heer P. Qi
las Joh. 18
anleiding van
de voorzitter
waarin hij
elijk welkom t(
1 van deze avo
a twee nieuwe
r het bestuur T
zou worden. V(
werd gekozen
re en voor de L
te de heer M. v
n benoeming a^
'"fn® ^trni°ds. •?<3vaarten te organiseren langs ver-
W, waarna heidene punten van het Deltaproject,
denns siuu ^.j. betrekkelijk weinig
m de grote werken te zien valt, be-
rkt de ondernemer (de heer R. E. den
fder uit Harderwijk) zich het ke
nde seizoen nog tot het Haringvliet.
—J^schijnlijk zal men in mei a.s. met
boot „Zuiderzee" in Hellèvoetsluis
tSSE
or dhr. M. L.^
is op de Paai
oes een mestv
Ie rubriek vaai
Yerseke.
HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN
Het ligt in de bedoeling, binnenkort
------ itre ''1 ^^1 steken. De eerste rondvaart zal
1^., met een twB_ et langer dan vijf kwartier duren,
Mester van au aar hoe verder de Deltawerken vor-
rsn, des te langer zullen de tochten
Il en zich uitstrekken tot Veere toe.
„Jezus dan kwam uit, dragende de
doornenkroon en het purperen
kleed en Pilatus zeide tot hen:
Ziet, de mens!"
(Joh. 19 5)
Daar komt Pilatus uit het rechthuis,
waar geen recht geschiedde, met Jezus
aan zijn zijde.
Welk een schouwspel is dat?
Gebroken is de Heere en waggelend
Zijn gang. De purperen mantel bedekt
niet het bloed, dat daar vloeit uit de
opengereten rug. Het gelaat is opge
zwollen en met bloed besmeurt. De
doornenkroon is diep in de slapen in
gedrukt Jezus een mens ten dode
gedoemd.
En naast Hem Pilatus, uitroepend:
Ziet, de m.ens!
Zonder het te weten of te wiUen sprak
Pilatus met het „Ziet, de mens!" een
waarheid uit, die eeuw in eeuw uit
stof ter overpeinzing zou bieden.
„Ziet, de mens!" Ja waarlijk, hier
stond de mens, zoals Hij uit de hand
des Scheppers te voorschijn is gekomen.
Hij was eerst de mens. Wat Pilatus tel
kens weer over Jezus uitsprak, n.l. dat
hij geen schuld in Hem vond, zie, dat
was onze oorspronkelijke ere, die door
de zonde teloor gegaan is. Jezus was de
reine mens, wat wij in de staat der
rechtheid geweest zijn. Wij vinden ons
verloren beeld in die Jezus terug.
Doch dit woord krijgt voor ons oor
een andere klank, wanneer wij zien op
Jezus gebroken lichaam, op Zijn spot-
kleed en op Zijn spotkroon. Het wordt
ons dan de verkondiging van de diepe
val, waartoe wij gekomeru zijn, de pre
diking van de diepste ellende, waarin
wij gedompeld zijn door eigen schuld.
Ja, Pilatus heeft gelijk, hier staat de
mens, de mens zoals hij verdoemelijk is
voor God. Hij, die in het paradijs was
geroepen om als koning te heersen, hij
is geworden tot een spotkoning. Ziet
het in de Heere Jezus, Die als de
Plaatsvervanger der Zijnen is geslagen
met de geselroede Gods, is gekroond
met een kroon van doornen, een kroon
van vloek en smart.
O, welk een gedachte, bij het zien op
de Heere Jezus, dragende de doornen
kroon, dat wij van nature dragers zijn
van de vloek Gods en dat wij, zonder
wedergeboorte en bekering, dus eeuwig
zullen moeten dragen die kroon van
vloek en van smart.
Ziet dan de mens! ziet welk een oor
deel op u rust en u wacht, onvernieuw-
den van hart.
Ziet dan de mens, tot uwe ontdek
king, tot uwe vernedering, opdat gij
beschaamd de ogen neerslaat, nederbui-
gende in het stof, smekend om""genade
en ontferming.
Och Heere, och wierd mijn ziel door
U gered!
e
Ziet, de mens! Jezus de rechtvaardige
is boete en borg voor Zijn volk!
Hier immers ziet gij, o kind des Hee-
ren, wie en wat de Heiland voor u is.
Hij is uw Borg, Die uw schuld betaald,
uw Plaatsvervanger, Die in uw plaats
lijdt, voor u tot een vloek, opdat gij
zoudt delen in Gods zegen, voor u tot
een spotkoning,' opdat gij zoudt ontvan
gen genade en ere, gemaakt tot konin
gen en priesters Gods en de Vader; ver
nederd, opdat gij zoudt worden ver
hoogd.
Ziet, de mens! in Zijn plaatsbekledend
lijden, om alzo de schuld van Zijn volk
te boeten, hun zonde te verzoenen en
een eeuwige gerechtigheid aan te bren
gen.
O, dierbare Borg, wat boet Gij voor
de uwen! Hoe moet Hij Zijn Sulamith
onuitsprekelijk hebben liefgehad, dat
Hij dit voor haar wilde lijden. In haar
zelf was niets-begeerlijks, ze was zwart
en "bedekt met enkel zonde. Hoe duur
heeft nu Jezus Zijn volk gekocht. Welk
een rantsoen, welk een losprijs heeft Hij
niet voor hen opgebracht. Terecht noem
de daarom de bruid haar Zielsbruide
gom niet alleen blank, maar ook rood,
omdat het bloed der verzoening ruim
en rijk door Hem is vergoten.
Ziet, de mens! in zijn grote zondaars
liefde. J^e geduldig, hoe vol van ont
ferming! Hij is hier bezig te zoeken en
zalig te maken, wat verloren was.
Och, dat Zijn liefde uw hart moge
vertederen. Dat er plaats in uw hart zij,
en al meer en meer kome voor zulk een
Zaligmaker, een Zaligmaker, Die tot
zonde. Die tot een vloek wilde worden
voor doemwaardigen door eigen schuld.
Zie niet op uzelf! Zeker, we doen dat
zo gaarne. Maar wat zijn we dan bezig
te leven uit een verbroken werkver-
bond, een eigengerechtigheid op te rich
ten voor God, die in eeuwigheid niet
zal b*taan.
Gods genade lere u van uzelf af te
zien, om alleen te zien op het Lam
Gods, dat de zonde der wereld weg
neemt. Op Hem te zien, in Wien alles
te vinden is, wat gij nodig hebt, tob
bende, worstelende, schuldige ziel.
o
Ziet, de mens! Pilatus woord, het is
óók een profetie der overwinning. Het
maaksel van Gods hand gaat nu wel
door de diepte der hel, maar het zal
daaruit komen en weer rein voor God
staan. Het eerste bondshoofd viel, maar
het tweede Bondshoofd houdt stand in
het voldoen aan Gods recht en komt
met Zijn volk uit Satans diepten rein
op de hoogte van Zion.
Daarom, zalige profetie: Ziet, de
mens!
Straks de reine en eeuwig rechtvaar
dige! Het Bondshoofd met dat volk, dat
de kronen in aanbidding neerwerpt
voor het Lam, dat geslacht is, en waar
dig is te ontvangen de lof, de aanbid
ding en de dankzegging tot in eeuwig
heid!
Katwijk aan Zee.
Ds. N. de Jong.
vroeger hard en dat maakte hem lijd
zaam.
Hier hebben we weer een voorbeeld
van sociologische filosofie, waarop we
in ons eerste artikel reeds wezen. Met
de beste wil van de wereld kunnen we
aan dergelijke in hoge mate speculatie
ve beschouwing weinig positieve waar
de toekennen. We willen niet ontken
nen, dat de levensomstandigheden van
de mens van invloed kunnen zijn op zijn
geestelijk leven, ook de wijze en de
plaats, waar hij zijn arbeid verricht.
Dat kan men wel als vaststaandbe
schouwen. Bekend is b.v. dat vissers
over 't algemeen tot de kerkelijk-gods-
dienstige volksgroepen behoren en dat
dit soms een stempel drukt op hun
woonplaats: Scheveningen, Katwijk etc.
Maar toch menen we, dat de verklaring
van Drs. Heslinga wat al te rechtlijnig
is. Het is namelijk zo, dat er behalve
de Veluwe nog twee scherp begrensde
streken in ons land zijn, die overwe
gend Hervormd zijn en van Geref.
Bondsrichting. Het zijn Goeree en Over-
flakkee en de Alblasserwaard. Het eer
ste is, wat de bodem betreft, juist het
tegenovergestelde van de Veluwe: goe
de en veelal zware kleigrond en der
halve met een grote vruchtbaarheid
terwijl de Alblasserwaard hoofdzakelijk
uit laagveen bestaat met goede weide
grond, zodat daar de veehouderij over
heerst. Hier hebben we dus drie soor
ten grond met drieërlei soort arbeid en
niettemin is de geestelijke signatuur de
zelfde! Naar onze mening wordt hier
door de hele sociologische theorie van
Drs. Heslinga overhoop geworpen.
Het blijkt uit deze en andere studies,
dat men op dit gebied met het trek
ken van conclusies niet voorzichtig ge
noeg kan zijn en dat het maar beter is,
ronduit te erkennen, dat men van vele
verschijnselen, met name op wereldbe
schouwelijk gebied, geen verklaring kan
geven. Wij moeten althans bekennen
b.v. nog altijd niet te kunnen verkla
ren, waarom of waardoor Goeree en
Overflakkee overwegend rechtzinnig (en
in de politiek rechts) is en zijn twee
buur-eilanden Voome en Putten ten
noorden en Schouwen en Duiveland ten
zuiden een meer vrijzinnig karakter
hebben.
Afstappend van de sociologie keren
we nog eens naar de Veluwe terug om
de aandacht te vestigen op een ver
schijnsel, waarmee zeer waarschijnlijk
in de toekomst ook ons eiland van doen
zal krijgen in verband met het Delta
plan. De geleidelijke toestroming van
vreemdelingen heeft in de Hervormde
gemeente op de Veluwe een moeilijk
probleem geschapen. De grote meer
derheid van hen kan zich niet vinden
in de geref. bondsprediking, waaruit
plaatselijke grote spanningen voortko
men. De minderheidsgroepen gaan zich
organiseren in een evangelisatie van
z.g. midden-orthodoxe „modaliteit",
maar hun predikanten of voorgangers
werden plaatselijk niet erkend. Men
weet echter, dat de topleiding van de
Hervormde Kerk in handen is van de
overheersende midden-orthodoxe groep.
En deze is nu sedert kort de geestver
wanten op de Veluwe te hulp gekomen,
eerst in Ede en nu ook in Nijkerk. Op
grond van enkele overgangsbepalingen
van de Kerkorde is de predikant van de
evangelisatie met totale negatie van de
plaatselijke (geref.) kerkeraad officieel
door de hogere instanties bevestigd en
is de evangelisatie in'het kerkelijk le
ven ingeschakeld, wat praktisch hierop
neerkomt, dat er nu in Ede feitelijk twee
Hervormde gemeenten zijn van ver
schillende richting!
Het merkwaardige is, dat deze han
delwijze eigenlijk geheel en al in strijd
is met de kerkelijke idealen van de mid-
Midden-Oosten
De Egyptische Suezkanaalmaatschap-
pij heeft j.l. dinsdag het Suezkanaal of
ficieel geopend verklaard voor alle sche
pen. Daarmee is aan een blokkade van
ruim vijf maanden een einde gekomen.
Hiermee zijn de Suezproblemen echter
niet opgelost. De Engelse regering heeft
de reders aangeraden, voorlopig nog
geen gebruik van het kanaal te maken,
wegens het gevaar voor mijnen. De Ne
derlandse regering heeft dit voorbeeld
gevolgd. Ook Frankrijk en Denemarken
adviseren het kanaal te mijden. Er is
onder de vrije landen een neiging om
geen haast te maken met het gebruik
van de internationale waterweg, voor
dat de status officieel is geregeld.
Die regeling is voorlopig nog niet in
zicht. De onderhandelingen tussen Ame
rika en EIgypte zijn wel niet vastgelo
pen, zoals van Egyptische zijde werd be
weerd, maar ze zijn toch wel in een im
passe geraakt. Het struikelblok voor
Nasser is de Amerikaanse eis, dat de
waterweg zal worden geïsoleerd van de
politiek van welk land dan ook. Dit om
te voorkomen dat Egypte z'n machts
positie zou misbruiken ten koste van z'n
politieke tegenstanders.
Nasser heeft een grote conferentie te
Kairo voorgesteld. Een dergelijke ver
gadering zou z'n prestige in de gehele
wereld en met name onder de Arabische
volken, zeer ten goede komen, maar het
ziet er niet naar uit, dat het Westen
op dit voorstel zal Ingaan.
Grote haast heeft Nasser niet met
een officiële regeling. Hij weet wel, dat
zijn kansen toch goed staan en dat rek
ken van de crisis zijn positie slechts kan
versterken. Hij behoeft ook niet bang te
zijn voor represaillemaatregelen, zeker
niet voor militaire druk. Een andere mo
gelijkheid is boycot van het kanaal.
Maar verschillende regeringen durven
hun reders zulke grote onkosten niet op
te leggen, dus van die kant dreigt ook
geen groot gevaar.
Israël alleen maakt ernst met plajinen
om oliepijpleidingen naar de Middelland
se Zee aan te leggen. De Israëlische am
bassadeur in Washington, Eban, wil
voorkomen dat Nasser de temperatuur
in iedere Europese kamer regelt! EIn dat
kan hij, aldus Eban, wanneer hij de olie
stroom naar Europa kan regelen, door
middel van een onbeperkt beheer van
het kanaal. Daarom dringt Israël nog
steeds bij de V.N. aan op maatregelen
tegen Egypte. Maar het lijkt onwaar
schijnlijk dat het gehoor zal vinden bij
de volkerenorganisatie.
den-orthodoxe leiders. Deze hebben
tenminste altijd beweerd, dat de Her
vormde Kerk een eenheid moet vor
men, dat de richtingen slechts modali
teiten zijn en dat ze naar elkaar toe
moeten groeien. Het blijkt nu echter,
dat het anti-gereformeerde sentiment
sterker leeft in deze groep dan hun
eenheidsidealen. Zij zetten hier de deur
open voor een ontwikkeling, die lijn
recht ingaat tegen alles, wat door Dr.
Gravemeyer, Prof. Kraemer e.a. altijd
is voorgestaan.
Overigeiis is dit weer eens een bewijs
van wat zij altijd geschreven hebben,
dat n.l. de Herv. Kerk slechts op papier
een eenheid is, doch in werkelijkheid
zo heterogeen als men zich slechts den
ken kan. Wij zouden het dan ook niet
eenis zo erg betreuren, als de richtingen
zich over de gehele linie apart gingen
organiseren. De modus-vivendi-gedach-
te heeft ons altijd sterk aangetrokken!
Engeland
De Engelse minister van Financiën,
Thorneycroft, heeft dinsdag de begro
ting voor het komende belastingjaar be
kend gemaakt. De algemene verwach
ting werd bewaarheid; de belastingen
worden met ongeveer een miljard ver-
la^agd.
- bat is allereerst een tegemoetkoming
aan de wens van de conservatieve kie
zers, dat de regering nu ook eens iets
voor de eigen volgelingen moet doen.
Twee groepen zijn daar in het bijzonder
mee gebaat: in de eerste plaats gezin
nen met kinderen, waar de kostwinner
meer dan tienduizend gulden verdient en
in de tweede plaats zij, die extra belas
ting op de inkomens betalen.
Nu is het gemakkelijk om propagan
da te maken voor de verkiezingen door
een drastische belastingverlaging, maar
dan moet zo'n verlaging toch mogelijk
zijn. Dit is te meer verwonderlijk, gezien
de crisis om het Suezkanaal en de re
cente staking van arbeiders in de
scheepsbouw en de metaalindustrie,
welke beiden een ontzaglijke druk op het
economisch leven hebben gelegd. Daar
staat echter tegenover dat de produktie
in Engeland de laatste jaren gestegen
is en de consumptie naar verhouding
niet. Er is een verbetering in de beta
lingsbalans, als gevolg van de beste
dingsbeperking, die nu al een paar jaar
aan de gang is. Daarbij komt nog de in-
krimping^an militaire uitgaven.
Door deze gunstige factoren is Enge
land in staat, de belastingdruk enigs
zins te verlichten.
Indonesië.
Nadat de verschillende kabinetsforma
teurs hun opdrachten aan president
Soekarno hadden teruggegeven, heeft
deze zichzelf belast met de vorming van
een „extra-parlementair zakenkaibinet".
Het staat onder leiding van de partijloze
ir. Djuanda, die in het vorige ministerie
minister van staat is geweest.
Van de nieuwe ministers zijn er acht
niet bij een politieke partij aangesloten;
drie behoren er tot de nationalistische
P.N.I., vier tot de orthodoxe islamitische
N.U.; drie noemen zich ook partijloos,
maar sympathiseren met de communis
ten.
Rechter Maengkom, voor wie de Ne
derlander Jungschlaeger indertijd te
recht stond, is minister van Justitie' ge
worden. Soekarno zelf bekleedt geen ze
tel. Deze nieuwe regering is de zeven
tiende sinds de souvereiniteitsvoordracht
De voornaamste taken die de regering
zich heeft gesteld, zijn: de vorming van
een nationale raad, het normaliseren van
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Btj contract speciaal tarief.
Op dinsdag 16
april a.s. zal het op
de dag af tien jaar
geleden zijn, dat de
heer J. baron van
Knobelsdorff tot
burgemeester van
Goedereede en Stel
lendam werd be
noemd. Het Ko
ninklijk Besluit van
de benoeming was
van 9 april 1947 no.
12, met ingang van
16 april 1947. Op
zaterdag 19 april
werd hij in beide
gemeenten geïnstal
leerd, des morgens
te Stellendam waar
hij door de loco
burg, dhr. L. Vo
gelaar de ambtske
ten werd omgehan
gen en des middags
te Goedereede, waar
wnd. burg. Goe-
koop de plechtig
heid verrichtte.
Burgemeester v.
Knobelsdorff kwam
in twee, betrekke
lijk noodlijdende
gemeenten; in de
tien jaar van zijn
ambtsperiode is
heel wat veranderd.
De ramp van 1 febr.
1953 is over beide
gemeenten gegaan,
waarbij Stellendam
het ergst werd ge-,
troffen, zowel wat
verlies aan mensen
levens betreft als
in materieel op
zicht. Als een phoe
nix uit het vuur
zijn beide plaatsen
uit het water her
rezen en hebben na
de ramp een geheel ander aanzien ge
kregen. Tal van nieuwe huizen zijn bij
gebouwd, nieuwe straten en rioleringen
zijn aangelegd (te Goedereede zelfs een
moderne riool-zuiverings-installatie, de
eerste op ons eiland) en nóg is men
bezig met nieuwbouw, aanleg plant
soen enz. terwijl er nog wel wat in por
tefeuille zit, wat afgeremd wordt door
de bestedingsbeperking. Bij alle moei
lijkheden die er waren is er in de tien
jaar toch aanmerkelijk winst geboekt.
Tien jaar geleden was wethouder
Hoek te Stellendam nog in leven en
fungeerde dhr. v. d. Broek nog als ge
meente-secretaris. De gemeenteraden
zijn in het afgelopen deccennium overi
gens aan niet veel wisselingen onderhe
vig geweest. Goedereede heeft nog steeds
geen politieke strijd van partijen on
derling; bij verkiezingen komt men
steeds met één lijst uit. Toch schijnt er
kentering op dit gebied te zijn; we be
twijfelen of het bij een volgende ver
kiezing nog wel zo zal gaan.
Zoals de lezer uit de raadsverslagen
weet gaat het in de zittingen van de
gemeenteraden altijd zeer gemoedelijk
toe; burgemeester v. Knobelsdorff heeft
zich in die 10 jaar heel goed weten aan
te passen. Hij mag op een zeer goede
staat van dienst terug zien.
de huidige toestand, de terugkeer van
Nieuw-Guinea tot Indonesië en de uit
werking van de opzegging der overeen
komsten met Nederland.
De toestand in Indonesië is nog altijd
verward en onduidelijk. Het is te vrezen
dat een burgeroorlog op Zuid-Sumatra
niet kan worden voorkomen. En de nieu
we regering, een nood"-kabinet in de
volle zin des woords, wekt niet de ver
wachting, de moeilijkheden het hoofd te
kunnen bieden.
Wetenschappelijk Genoolschap
Dr. T. de Booy komt spreken over
de geologische expeditie naar het
Andesgebergte in Zuid Amerika.
Dinsdag 16 april zal in hotel Spee te
Sommelsdijk voor het Wetenschappe
lijk Genootschap Dr. T. de Booy, geo
loog te Amsterdam een lezing houden
over de geologische expeditie naar het
Andesgebergte in Zuid Amerika (1952).
De leden zullen een verslag te horen
krijgen van een geologisch-alpinistische
exploratie van liet zuidelijk deel van de
Cordillera Blanca in Peru, de zgn. „Wit
te Keten" met talrijke toppen van meer
dan 6000 meter, waarna de hoogste top,
de Neva, de Huantsau, 6395 meter het
doel van de expeditie was. Hier werden
een schat van geologische gegevens ver
zameld. De lezing zal worden toege
licht met talrijke kleuren diapositieven
en na de pauze met een kleurenfilm.
Het belooft een bijzondere avond te
worden.
Van zaterdag 13 maart v.m. 12 uur t.m.
maandag 15 maart v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdyk:
Afwezig de artsen Bakker, Arends en
Wieringa. Voor spoedgevallen Dogte-
rom, arts. Tel. 2121, Sommelsdijk.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Afwezig de artsen Boot en Huisman.
Voor spoedgevallen Elvé, arts, Telef.
01877—262, Dirksland.
Oost-Flakkee:
Afwezig de artsen Kramers, Buth en
de Man. Voor spoedgevallen Voogd, arts
Tel. 01874—259, Oude Tonge en Bon
man, arts. Tel. 01871—269, Stad aan 't
Haringvliet.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Van Zaterdagmiddag 13 maart t.m.
maandag 15 maart v.m. 8 uur
Afwezig Wagner. Dienst heeft Ter-
louw. Tel. 2357, Middelharnis.
THOLEN
ZondaËfsdienst artsen. Zondag 13
maart hebben voor de gemeenten Poort-
vliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, 'St.
Philipsland en Oud Vossemeer dienst dr
P. P. Duinker, tel. 40 Tholen en dr. H.
Menger, tel. 20 St. Philipsland.