FOTO ROTSMA Dver sociologie, de Veluwe en de Buitenland Tien jaar geleden werd burgemeester J. baron v. Knobelsdorff te Goedereede en Stellendam geïnstalleerd bste werk! Geref Bond No. 2589 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEF Verschijnt tweemaal per iceék: dinsdag- en vrijdagavond Delta-rondvaardienst MEDITATIE Jezus tentoongesteld Een zeer mooie staat van dienst Kom eens kijken naar onze geheel verjongde ETALAGE. Wij heb ben een enorme keuze in alle formaten en prijzen. Bekijk eens de fantastische Japanse kleinbeeldcamera PODOR met 2.8 lens en GEKOPPELDE afstandmeter voor de ongelofelijk lage. prijs van 195.00. Verder hebben wij camera's voor iedere beurs v.af 15.— tot 790.— PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 A^\ ËNPAK 81 CT. SUN 79.180.20Q.i4 II. Ook de Veluwe vormt een prachtig tudie-object voor de sociografen. Het een streek met een apart karakter en 'en bevolking met een speciale inslag, ilthans wanneer men onder de Veluwe erstaat het westen, midden en noorden rvan, dus de z.g. Veluwezoom uitscha- :elend. Daar liggen de bekende plaat- jen Elburg, Doornspijk, Oldebroek, Er- nelo. Harderwijk, Putten, Nijkerk, Hoe velaken, Barneveld, Ede, Scherpenzeel, Jattem, Elspeet, Garderen enz. Er is >en duidelijk verschil te constateren tus len deze gemeente en die van de zuid- n oostrand, zoals Wageningen, Ren- [um, Arnhem, Rheden, Apeldoorn en ïpe. De laatste hebben veel meer im- )ort, terwijl er ook meer industrie vordt uitgeoefend. De oorspronkelijke levolking wordt hier geheel overheerst loor het gemengde volk, dat uit alle leien van ons land er is samenge- troomd. Als gevolg hiervan is de gees- elijke samenstelling van de bevolking tok verschillend. In de echte Veluwse lorpen zijn zeer weinig Roomsen, ta- nelijf veel Gereformeerden en geen mkelt Hervormde gemeente heeft een neeroferheid van vrijzinnigen. Daarte- enover heeft de Veluwezoom veel meer loomsen, veel meer vrijzinnigen, ook ■eel meer socialisten, doch weinig Ge- eformeerden. Ook wat de onkerkelijk- leid betreft, lopen deze plaatsen zeer liteen: Barneveld had in 1947 slechts »/o onkerkelijken tegen b.v. Renkum l'k, Elburg P/o tegen Wageningen 14»/o, rijkerk 2»/o tegen'Apeldoorn 15"/o. Sedert de Kerkhervorming is de Ve- uwe steeds rechtzinnig geweest. De Do- ;antie is in Kootwijk begonnen! Toch i de bevolking zeer overwegend Her- ormd gebleven en zij heeft met name n de eerstgenoemde rij plaatsen on- lanks de steeds toenemende groep vil- abewoners etc. haar oude tradities goed reten te bewaren. Uit de visitatiever- lagen van de Hervormde Kerk blijkt, at het kerkbezoek er zeer goed is. Ds. :uitenberg, de schrijver van het arti- el in Het Vrije Volk, dat we hier be treken, zegt, dat de bevolking Her- ormd is met een eigen stempel: „Gere- )rmeerde-Bondsgezind, noemt men at." Hij gaat dan in dat artikel deze „mo- jliteit" beschrijven. Zij wordt geken- lerkt door een „steile" prediking. Maar )ch weer anders „steil" dan die men .y. in de Gereformeerde Kerken kan eluisterenl. Men is zeer Schriftgetrouw, laar legt daarbij de klemtoon op de eis er bekering en op het werk van de eilige Geest in de harten der mensen. ie genade Gods is niet goedkoop. Die itvangt men niet zomaar. Tegelijk stelt len de eisen voor de christelijke le- ensvormen hoog. Strenge zondagsheili- ing, geen compromis met de „wereld", [en handhaaft de oude vormen van redienst en zingt geen gezangen. De erkgang is groot, de deelname aan het Avondmaal gering. Wie kan weten, ----------hij daartoe geroepen is? Tot zover Ds. Ruitenberg. Inderdaad ^ppi k yA het juist, dat deze streek zeer' sterk /rpLAM'^''^°"^'^"S^'^^^°™^®^'^'^ *^- behoort )t die gedeelten van ons land, waar i Hervormde Kerk noch door de vrij- LIET nnigheid, noch door de midden-ortho- iagavond 7 i jxie vanhet zuivere pad van Schrift lit Staphorst t j Belijdenis is afgevoerd. De schrijver or de kiesvere indt het echter een belangwekkend raagstuk, hoe het nu eigenlijk komt, at zo'n grote streek deze geestelijke LAND tgnatuur draagt. Het antwoord daarop Onder zeer gc|eijt hij in een artikel over de Veluwe donderdag I het Handboek der Pastorale Sociolo- ager-van Duijk e van de hand van Drs. Heslinga (dat nnaland hun g' het nieuwe officiële leerboek op dit ilerende echtp. .hjed voor de Hervormde theologische e schriftelijke, udenten). 3 in ontvangst i vele cadeaus ai Deze meent, dat de verklaring van bevindelijke geesteshouding gezocht de maand ma oet worden in de schrale grond. Het 'en uitgereikt v( ven van de arme zandboer was vooral Geen twijfel mogelijk envergadering. ield de verenig: andhouding v il te St. Annala denvergadering arvoor van de •ote belangstel! vergadering wi [en van Ps. 22 de heer P. Qi las Joh. 18 anleiding van de voorzitter waarin hij elijk welkom t( 1 van deze avo a twee nieuwe r het bestuur T zou worden. V( werd gekozen re en voor de L te de heer M. v n benoeming a^ '"fn® ^trni°ds. •?<3vaarten te organiseren langs ver- W, waarna heidene punten van het Deltaproject, denns siuu ^.j. betrekkelijk weinig m de grote werken te zien valt, be- rkt de ondernemer (de heer R. E. den fder uit Harderwijk) zich het ke nde seizoen nog tot het Haringvliet. —J^schijnlijk zal men in mei a.s. met boot „Zuiderzee" in Hellèvoetsluis tSSE or dhr. M. L.^ is op de Paai oes een mestv Ie rubriek vaai Yerseke. HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN Het ligt in de bedoeling, binnenkort ------ itre ''1 ^^1 steken. De eerste rondvaart zal 1^., met een twB_ et langer dan vijf kwartier duren, Mester van au aar hoe verder de Deltawerken vor- rsn, des te langer zullen de tochten Il en zich uitstrekken tot Veere toe. „Jezus dan kwam uit, dragende de doornenkroon en het purperen kleed en Pilatus zeide tot hen: Ziet, de mens!" (Joh. 19 5) Daar komt Pilatus uit het rechthuis, waar geen recht geschiedde, met Jezus aan zijn zijde. Welk een schouwspel is dat? Gebroken is de Heere en waggelend Zijn gang. De purperen mantel bedekt niet het bloed, dat daar vloeit uit de opengereten rug. Het gelaat is opge zwollen en met bloed besmeurt. De doornenkroon is diep in de slapen in gedrukt Jezus een mens ten dode gedoemd. En naast Hem Pilatus, uitroepend: Ziet, de m.ens! Zonder het te weten of te wiUen sprak Pilatus met het „Ziet, de mens!" een waarheid uit, die eeuw in eeuw uit stof ter overpeinzing zou bieden. „Ziet, de mens!" Ja waarlijk, hier stond de mens, zoals Hij uit de hand des Scheppers te voorschijn is gekomen. Hij was eerst de mens. Wat Pilatus tel kens weer over Jezus uitsprak, n.l. dat hij geen schuld in Hem vond, zie, dat was onze oorspronkelijke ere, die door de zonde teloor gegaan is. Jezus was de reine mens, wat wij in de staat der rechtheid geweest zijn. Wij vinden ons verloren beeld in die Jezus terug. Doch dit woord krijgt voor ons oor een andere klank, wanneer wij zien op Jezus gebroken lichaam, op Zijn spot- kleed en op Zijn spotkroon. Het wordt ons dan de verkondiging van de diepe val, waartoe wij gekomeru zijn, de pre diking van de diepste ellende, waarin wij gedompeld zijn door eigen schuld. Ja, Pilatus heeft gelijk, hier staat de mens, de mens zoals hij verdoemelijk is voor God. Hij, die in het paradijs was geroepen om als koning te heersen, hij is geworden tot een spotkoning. Ziet het in de Heere Jezus, Die als de Plaatsvervanger der Zijnen is geslagen met de geselroede Gods, is gekroond met een kroon van doornen, een kroon van vloek en smart. O, welk een gedachte, bij het zien op de Heere Jezus, dragende de doornen kroon, dat wij van nature dragers zijn van de vloek Gods en dat wij, zonder wedergeboorte en bekering, dus eeuwig zullen moeten dragen die kroon van vloek en van smart. Ziet dan de mens! ziet welk een oor deel op u rust en u wacht, onvernieuw- den van hart. Ziet dan de mens, tot uwe ontdek king, tot uwe vernedering, opdat gij beschaamd de ogen neerslaat, nederbui- gende in het stof, smekend om""genade en ontferming. Och Heere, och wierd mijn ziel door U gered! e Ziet, de mens! Jezus de rechtvaardige is boete en borg voor Zijn volk! Hier immers ziet gij, o kind des Hee- ren, wie en wat de Heiland voor u is. Hij is uw Borg, Die uw schuld betaald, uw Plaatsvervanger, Die in uw plaats lijdt, voor u tot een vloek, opdat gij zoudt delen in Gods zegen, voor u tot een spotkoning,' opdat gij zoudt ontvan gen genade en ere, gemaakt tot konin gen en priesters Gods en de Vader; ver nederd, opdat gij zoudt worden ver hoogd. Ziet, de mens! in Zijn plaatsbekledend lijden, om alzo de schuld van Zijn volk te boeten, hun zonde te verzoenen en een eeuwige gerechtigheid aan te bren gen. O, dierbare Borg, wat boet Gij voor de uwen! Hoe moet Hij Zijn Sulamith onuitsprekelijk hebben liefgehad, dat Hij dit voor haar wilde lijden. In haar zelf was niets-begeerlijks, ze was zwart en "bedekt met enkel zonde. Hoe duur heeft nu Jezus Zijn volk gekocht. Welk een rantsoen, welk een losprijs heeft Hij niet voor hen opgebracht. Terecht noem de daarom de bruid haar Zielsbruide gom niet alleen blank, maar ook rood, omdat het bloed der verzoening ruim en rijk door Hem is vergoten. Ziet, de mens! in zijn grote zondaars liefde. J^e geduldig, hoe vol van ont ferming! Hij is hier bezig te zoeken en zalig te maken, wat verloren was. Och, dat Zijn liefde uw hart moge vertederen. Dat er plaats in uw hart zij, en al meer en meer kome voor zulk een Zaligmaker, een Zaligmaker, Die tot zonde. Die tot een vloek wilde worden voor doemwaardigen door eigen schuld. Zie niet op uzelf! Zeker, we doen dat zo gaarne. Maar wat zijn we dan bezig te leven uit een verbroken werkver- bond, een eigengerechtigheid op te rich ten voor God, die in eeuwigheid niet zal b*taan. Gods genade lere u van uzelf af te zien, om alleen te zien op het Lam Gods, dat de zonde der wereld weg neemt. Op Hem te zien, in Wien alles te vinden is, wat gij nodig hebt, tob bende, worstelende, schuldige ziel. o Ziet, de mens! Pilatus woord, het is óók een profetie der overwinning. Het maaksel van Gods hand gaat nu wel door de diepte der hel, maar het zal daaruit komen en weer rein voor God staan. Het eerste bondshoofd viel, maar het tweede Bondshoofd houdt stand in het voldoen aan Gods recht en komt met Zijn volk uit Satans diepten rein op de hoogte van Zion. Daarom, zalige profetie: Ziet, de mens! Straks de reine en eeuwig rechtvaar dige! Het Bondshoofd met dat volk, dat de kronen in aanbidding neerwerpt voor het Lam, dat geslacht is, en waar dig is te ontvangen de lof, de aanbid ding en de dankzegging tot in eeuwig heid! Katwijk aan Zee. Ds. N. de Jong. vroeger hard en dat maakte hem lijd zaam. Hier hebben we weer een voorbeeld van sociologische filosofie, waarop we in ons eerste artikel reeds wezen. Met de beste wil van de wereld kunnen we aan dergelijke in hoge mate speculatie ve beschouwing weinig positieve waar de toekennen. We willen niet ontken nen, dat de levensomstandigheden van de mens van invloed kunnen zijn op zijn geestelijk leven, ook de wijze en de plaats, waar hij zijn arbeid verricht. Dat kan men wel als vaststaandbe schouwen. Bekend is b.v. dat vissers over 't algemeen tot de kerkelijk-gods- dienstige volksgroepen behoren en dat dit soms een stempel drukt op hun woonplaats: Scheveningen, Katwijk etc. Maar toch menen we, dat de verklaring van Drs. Heslinga wat al te rechtlijnig is. Het is namelijk zo, dat er behalve de Veluwe nog twee scherp begrensde streken in ons land zijn, die overwe gend Hervormd zijn en van Geref. Bondsrichting. Het zijn Goeree en Over- flakkee en de Alblasserwaard. Het eer ste is, wat de bodem betreft, juist het tegenovergestelde van de Veluwe: goe de en veelal zware kleigrond en der halve met een grote vruchtbaarheid terwijl de Alblasserwaard hoofdzakelijk uit laagveen bestaat met goede weide grond, zodat daar de veehouderij over heerst. Hier hebben we dus drie soor ten grond met drieërlei soort arbeid en niettemin is de geestelijke signatuur de zelfde! Naar onze mening wordt hier door de hele sociologische theorie van Drs. Heslinga overhoop geworpen. Het blijkt uit deze en andere studies, dat men op dit gebied met het trek ken van conclusies niet voorzichtig ge noeg kan zijn en dat het maar beter is, ronduit te erkennen, dat men van vele verschijnselen, met name op wereldbe schouwelijk gebied, geen verklaring kan geven. Wij moeten althans bekennen b.v. nog altijd niet te kunnen verkla ren, waarom of waardoor Goeree en Overflakkee overwegend rechtzinnig (en in de politiek rechts) is en zijn twee buur-eilanden Voome en Putten ten noorden en Schouwen en Duiveland ten zuiden een meer vrijzinnig karakter hebben. Afstappend van de sociologie keren we nog eens naar de Veluwe terug om de aandacht te vestigen op een ver schijnsel, waarmee zeer waarschijnlijk in de toekomst ook ons eiland van doen zal krijgen in verband met het Delta plan. De geleidelijke toestroming van vreemdelingen heeft in de Hervormde gemeente op de Veluwe een moeilijk probleem geschapen. De grote meer derheid van hen kan zich niet vinden in de geref. bondsprediking, waaruit plaatselijke grote spanningen voortko men. De minderheidsgroepen gaan zich organiseren in een evangelisatie van z.g. midden-orthodoxe „modaliteit", maar hun predikanten of voorgangers werden plaatselijk niet erkend. Men weet echter, dat de topleiding van de Hervormde Kerk in handen is van de overheersende midden-orthodoxe groep. En deze is nu sedert kort de geestver wanten op de Veluwe te hulp gekomen, eerst in Ede en nu ook in Nijkerk. Op grond van enkele overgangsbepalingen van de Kerkorde is de predikant van de evangelisatie met totale negatie van de plaatselijke (geref.) kerkeraad officieel door de hogere instanties bevestigd en is de evangelisatie in'het kerkelijk le ven ingeschakeld, wat praktisch hierop neerkomt, dat er nu in Ede feitelijk twee Hervormde gemeenten zijn van ver schillende richting! Het merkwaardige is, dat deze han delwijze eigenlijk geheel en al in strijd is met de kerkelijke idealen van de mid- Midden-Oosten De Egyptische Suezkanaalmaatschap- pij heeft j.l. dinsdag het Suezkanaal of ficieel geopend verklaard voor alle sche pen. Daarmee is aan een blokkade van ruim vijf maanden een einde gekomen. Hiermee zijn de Suezproblemen echter niet opgelost. De Engelse regering heeft de reders aangeraden, voorlopig nog geen gebruik van het kanaal te maken, wegens het gevaar voor mijnen. De Ne derlandse regering heeft dit voorbeeld gevolgd. Ook Frankrijk en Denemarken adviseren het kanaal te mijden. Er is onder de vrije landen een neiging om geen haast te maken met het gebruik van de internationale waterweg, voor dat de status officieel is geregeld. Die regeling is voorlopig nog niet in zicht. De onderhandelingen tussen Ame rika en EIgypte zijn wel niet vastgelo pen, zoals van Egyptische zijde werd be weerd, maar ze zijn toch wel in een im passe geraakt. Het struikelblok voor Nasser is de Amerikaanse eis, dat de waterweg zal worden geïsoleerd van de politiek van welk land dan ook. Dit om te voorkomen dat Egypte z'n machts positie zou misbruiken ten koste van z'n politieke tegenstanders. Nasser heeft een grote conferentie te Kairo voorgesteld. Een dergelijke ver gadering zou z'n prestige in de gehele wereld en met name onder de Arabische volken, zeer ten goede komen, maar het ziet er niet naar uit, dat het Westen op dit voorstel zal Ingaan. Grote haast heeft Nasser niet met een officiële regeling. Hij weet wel, dat zijn kansen toch goed staan en dat rek ken van de crisis zijn positie slechts kan versterken. Hij behoeft ook niet bang te zijn voor represaillemaatregelen, zeker niet voor militaire druk. Een andere mo gelijkheid is boycot van het kanaal. Maar verschillende regeringen durven hun reders zulke grote onkosten niet op te leggen, dus van die kant dreigt ook geen groot gevaar. Israël alleen maakt ernst met plajinen om oliepijpleidingen naar de Middelland se Zee aan te leggen. De Israëlische am bassadeur in Washington, Eban, wil voorkomen dat Nasser de temperatuur in iedere Europese kamer regelt! EIn dat kan hij, aldus Eban, wanneer hij de olie stroom naar Europa kan regelen, door middel van een onbeperkt beheer van het kanaal. Daarom dringt Israël nog steeds bij de V.N. aan op maatregelen tegen Egypte. Maar het lijkt onwaar schijnlijk dat het gehoor zal vinden bij de volkerenorganisatie. den-orthodoxe leiders. Deze hebben tenminste altijd beweerd, dat de Her vormde Kerk een eenheid moet vor men, dat de richtingen slechts modali teiten zijn en dat ze naar elkaar toe moeten groeien. Het blijkt nu echter, dat het anti-gereformeerde sentiment sterker leeft in deze groep dan hun eenheidsidealen. Zij zetten hier de deur open voor een ontwikkeling, die lijn recht ingaat tegen alles, wat door Dr. Gravemeyer, Prof. Kraemer e.a. altijd is voorgestaan. Overigeiis is dit weer eens een bewijs van wat zij altijd geschreven hebben, dat n.l. de Herv. Kerk slechts op papier een eenheid is, doch in werkelijkheid zo heterogeen als men zich slechts den ken kan. Wij zouden het dan ook niet eenis zo erg betreuren, als de richtingen zich over de gehele linie apart gingen organiseren. De modus-vivendi-gedach- te heeft ons altijd sterk aangetrokken! Engeland De Engelse minister van Financiën, Thorneycroft, heeft dinsdag de begro ting voor het komende belastingjaar be kend gemaakt. De algemene verwach ting werd bewaarheid; de belastingen worden met ongeveer een miljard ver- la^agd. - bat is allereerst een tegemoetkoming aan de wens van de conservatieve kie zers, dat de regering nu ook eens iets voor de eigen volgelingen moet doen. Twee groepen zijn daar in het bijzonder mee gebaat: in de eerste plaats gezin nen met kinderen, waar de kostwinner meer dan tienduizend gulden verdient en in de tweede plaats zij, die extra belas ting op de inkomens betalen. Nu is het gemakkelijk om propagan da te maken voor de verkiezingen door een drastische belastingverlaging, maar dan moet zo'n verlaging toch mogelijk zijn. Dit is te meer verwonderlijk, gezien de crisis om het Suezkanaal en de re cente staking van arbeiders in de scheepsbouw en de metaalindustrie, welke beiden een ontzaglijke druk op het economisch leven hebben gelegd. Daar staat echter tegenover dat de produktie in Engeland de laatste jaren gestegen is en de consumptie naar verhouding niet. Er is een verbetering in de beta lingsbalans, als gevolg van de beste dingsbeperking, die nu al een paar jaar aan de gang is. Daarbij komt nog de in- krimping^an militaire uitgaven. Door deze gunstige factoren is Enge land in staat, de belastingdruk enigs zins te verlichten. Indonesië. Nadat de verschillende kabinetsforma teurs hun opdrachten aan president Soekarno hadden teruggegeven, heeft deze zichzelf belast met de vorming van een „extra-parlementair zakenkaibinet". Het staat onder leiding van de partijloze ir. Djuanda, die in het vorige ministerie minister van staat is geweest. Van de nieuwe ministers zijn er acht niet bij een politieke partij aangesloten; drie behoren er tot de nationalistische P.N.I., vier tot de orthodoxe islamitische N.U.; drie noemen zich ook partijloos, maar sympathiseren met de communis ten. Rechter Maengkom, voor wie de Ne derlander Jungschlaeger indertijd te recht stond, is minister van Justitie' ge worden. Soekarno zelf bekleedt geen ze tel. Deze nieuwe regering is de zeven tiende sinds de souvereiniteitsvoordracht De voornaamste taken die de regering zich heeft gesteld, zijn: de vorming van een nationale raad, het normaliseren van ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Btj contract speciaal tarief. Op dinsdag 16 april a.s. zal het op de dag af tien jaar geleden zijn, dat de heer J. baron van Knobelsdorff tot burgemeester van Goedereede en Stel lendam werd be noemd. Het Ko ninklijk Besluit van de benoeming was van 9 april 1947 no. 12, met ingang van 16 april 1947. Op zaterdag 19 april werd hij in beide gemeenten geïnstal leerd, des morgens te Stellendam waar hij door de loco burg, dhr. L. Vo gelaar de ambtske ten werd omgehan gen en des middags te Goedereede, waar wnd. burg. Goe- koop de plechtig heid verrichtte. Burgemeester v. Knobelsdorff kwam in twee, betrekke lijk noodlijdende gemeenten; in de tien jaar van zijn ambtsperiode is heel wat veranderd. De ramp van 1 febr. 1953 is over beide gemeenten gegaan, waarbij Stellendam het ergst werd ge-, troffen, zowel wat verlies aan mensen levens betreft als in materieel op zicht. Als een phoe nix uit het vuur zijn beide plaatsen uit het water her rezen en hebben na de ramp een geheel ander aanzien ge kregen. Tal van nieuwe huizen zijn bij gebouwd, nieuwe straten en rioleringen zijn aangelegd (te Goedereede zelfs een moderne riool-zuiverings-installatie, de eerste op ons eiland) en nóg is men bezig met nieuwbouw, aanleg plant soen enz. terwijl er nog wel wat in por tefeuille zit, wat afgeremd wordt door de bestedingsbeperking. Bij alle moei lijkheden die er waren is er in de tien jaar toch aanmerkelijk winst geboekt. Tien jaar geleden was wethouder Hoek te Stellendam nog in leven en fungeerde dhr. v. d. Broek nog als ge meente-secretaris. De gemeenteraden zijn in het afgelopen deccennium overi gens aan niet veel wisselingen onderhe vig geweest. Goedereede heeft nog steeds geen politieke strijd van partijen on derling; bij verkiezingen komt men steeds met één lijst uit. Toch schijnt er kentering op dit gebied te zijn; we be twijfelen of het bij een volgende ver kiezing nog wel zo zal gaan. Zoals de lezer uit de raadsverslagen weet gaat het in de zittingen van de gemeenteraden altijd zeer gemoedelijk toe; burgemeester v. Knobelsdorff heeft zich in die 10 jaar heel goed weten aan te passen. Hij mag op een zeer goede staat van dienst terug zien. de huidige toestand, de terugkeer van Nieuw-Guinea tot Indonesië en de uit werking van de opzegging der overeen komsten met Nederland. De toestand in Indonesië is nog altijd verward en onduidelijk. Het is te vrezen dat een burgeroorlog op Zuid-Sumatra niet kan worden voorkomen. En de nieu we regering, een nood"-kabinet in de volle zin des woords, wekt niet de ver wachting, de moeilijkheden het hoofd te kunnen bieden. Wetenschappelijk Genoolschap Dr. T. de Booy komt spreken over de geologische expeditie naar het Andesgebergte in Zuid Amerika. Dinsdag 16 april zal in hotel Spee te Sommelsdijk voor het Wetenschappe lijk Genootschap Dr. T. de Booy, geo loog te Amsterdam een lezing houden over de geologische expeditie naar het Andesgebergte in Zuid Amerika (1952). De leden zullen een verslag te horen krijgen van een geologisch-alpinistische exploratie van liet zuidelijk deel van de Cordillera Blanca in Peru, de zgn. „Wit te Keten" met talrijke toppen van meer dan 6000 meter, waarna de hoogste top, de Neva, de Huantsau, 6395 meter het doel van de expeditie was. Hier werden een schat van geologische gegevens ver zameld. De lezing zal worden toege licht met talrijke kleuren diapositieven en na de pauze met een kleurenfilm. Het belooft een bijzondere avond te worden. Van zaterdag 13 maart v.m. 12 uur t.m. maandag 15 maart v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdyk: Afwezig de artsen Bakker, Arends en Wieringa. Voor spoedgevallen Dogte- rom, arts. Tel. 2121, Sommelsdijk. Dirksland-Herkingen-Melissant: Afwezig de artsen Boot en Huisman. Voor spoedgevallen Elvé, arts, Telef. 01877—262, Dirksland. Oost-Flakkee: Afwezig de artsen Kramers, Buth en de Man. Voor spoedgevallen Voogd, arts Tel. 01874—259, Oude Tonge en Bon man, arts. Tel. 01871—269, Stad aan 't Haringvliet. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Van Zaterdagmiddag 13 maart t.m. maandag 15 maart v.m. 8 uur Afwezig Wagner. Dienst heeft Ter- louw. Tel. 2357, Middelharnis. THOLEN ZondaËfsdienst artsen. Zondag 13 maart hebben voor de gemeenten Poort- vliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, 'St. Philipsland en Oud Vossemeer dienst dr P. P. Duinker, tel. 40 Tholen en dr. H. Menger, tel. 20 St. Philipsland.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1