W/ FABLO fl¥@^@tLDeTandpasfa vansfondingl^ Buitenland 50 OCCASIONS Over sociologie, de Veluwe en de Geref. Bond "*m 30e Jaargang Vrijdag 5 april 1957 No. 2587 Ckr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEPt Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Ontloop dio pijn van brandend maagzanr. Neem Rennies! MEDITATIE De zwijgende Jezus Géén twijfel mogelijk Plaats, die brug Flakkee met het vasteland zal verbinden, definitief vastgesteld I»' Post voor het eiland komt rechtstreeks in vracht- v/agen van Hellevoetsluis Dhr. Iz. Zaaijer 50 jaar voorlezer in de Ned. Herv. Kerk te Middelharnis GEBRs. KAPTEIN EEN ZAAK VAN VERTROUWEN MIDDELHARNIS - Tel. 2004-2704 SOMMELSDIJK - Telefoon 2205 Pacific sliirt Prijs f 12.90 Fa. C. V. Wezel Zn. Nieuwe veerboot Middelharnis - Hellevoet sluis xnet september a.s. in de vaart PBINS HENDRIKSTEAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bi) contract speciaal tariel Het is wel een wonderlijke com binatie van woorden, die we boven dit artikel gezet iiebben. Voor de niet-in- gewijde lezer zal zij daarom wel enige toelichting vereisen. Sociologie is een wetenschap, die te genwoordig erg in de mode is. Zij is de wetenschap van de n^nselijke samenle ving met al haar verschijnselen. Ze tieeft een zeer abstract karakter en werkt dus met allerlei begrippen, die tezamen een soort filosofie van de maatschappij omvatten. Om daartoe te geraken, gebruikt ze de concrete gege vens, die haar door andere wetenschap pen verschaft worden, zoals de staties- tiek, demografie, sociografie, etc. Haar studie-objecten zijn velerlei: de plaats van het gezin, de staat, het ras, de kerk, de volksklassen, de beroepsgroepen, cultuurverschijnselen enz. Zij spoort daarin de algemenie beginselen op en bouwt daaruit haar theorieën op. Deze jijn dus wel gebaseerd op exacte gege vens, die met name de sociografie, die de feitelijkheden onderzoekt en verza melt aan de hand van statistieken, en quêtes en „social-research" in 't alge meen, waaruit dan de sociologie door interpretatie, classificatie en vooral ge neralisatie haar theoretisch systeem op bouwt. Maar een e.-cacte wetenschap kan men de sociologie niet noemen, om dat haar conclusies te subjectief zijn en niet zelden eeer aanvechtbaar. Vooral na de laatste oorlog hebben de sociologie en haar „hulpwetenschap" de sociografie een grote vlucht geno men. Het was wijlen Prof. Steinmetz, die de sociografie in ons land introdu ceerde (1913), terwijl Prof. Honger de eerste Nederlandse hoogleraar was in de sociologie (1922). Na 1945 werd de belangstelling voor deze wetenschappen steeds groter, hetgeen ten dele ver klaard kan worden uit de o.i. over spannen betekenis, die men aan de so ciale aspecten van het leven is gaan hechten. Aan alle Nederlandse univer siteiten zijn thans leerstoelen in deze wetenschappen, terwijl het aantal stu denten en doctorandi met het jaar sterk toeneemt. Vele Sociografische institu ten zijn opgericht, neutrale, katholieke en ook protestantse. Zo heeft de Ned. Herv. Kerk een Sociologisch Instituut in Utrecht, waarvan Drs. De Jong di recteur is en zo hebben de Gereformeer de Kerken er één in Amsterdam. Men zou ook de provinciale E.T.I.'s (econo- misch-technologische instituten), de P.P.D.'s (provinciaal planologische dien sten) en wellicht ook in zekere zin het L,E.I. (landbouw-economisch instituut) hieronder kunnen rekenen.) Bekende sociologen (-grafen) zijn thans Prof. Kruijt en Prof. Groenman, om er maar niet meer te noemen. Het is duidelijk, dat er voor de be oefenaars van deze wetenschap een on afzienbaar arbeidsveld is, met name voor de sociografen. Zij doen vele re gionale (streek-) onderzoeken en er be staan dan ook al heel veel zeer inte ressante sociografieën, b.v. over Urk, liet Westland, Enschedé, de Haarlem mermeer etc. Maar behalve met deze regionale sociografie houdt men zich ook bezig met de z.g. facet-sociografie. Deze maakt studies b.v. over de onker kelijkheid (zie de bekende dissertatie van Prof. Kruijt over dit onderwerp), over het gezinsleven, over de bedrijfs- stijl in de landbouw. Men heeft de so ciografie dan ook al weer onderverdeeld en men spreekt b.v. van religiografie, waarmee bedoeld wordt de beschrijving van verhoudingen en toestanden op ker kelijk en godsdienstig gebied. Met name de leiding van de Ned. Herv. Kerk in teresseert zich daarvoor en uit de ver zamelde gegevens hebben haar sociolo gen een Handboek voor de Pastorale sociologie samengesteld, waarvan zo juist het vierde deel is uitgekomen. Men kan deze activiteit enerzijds op lioge prijs stellen, omdat deze studies tal van tot dusver onbekende gegevens aan het licht brengen. Wij hebben ech ter twee zeer grote bezwaren tegen dit werk. Allereerst dit, dat zowel de top figuren als vele enquêtes een zeer een zijdige geestelijke- kerkelijke- politieke insteUing hebben' ten opzichte van hun materie. De ervaring heeft ons geleerd, dat deze personen vrijwel allen beho ren tot de midden-orthodoxe en vrij zinnige richting in de Hervormde Kerk, zodat ze ondanks hun voorgeschreven objectief-wetenschappelijke werkmetho den meestal een scheefgetrokken beeld geven van de rechtse groeperingen on der de Hervormden, terwijl huii be schouwingen daarvan geheel doortrok ken zijn. Dit is zowel met de kopstuk ken het geval als met hun assistenten- enquêteurs en enquêtrices. Daarbij komt, dat ze in politicus veelal georiën teerd zijn op de Partij van de Arbeid: Prof. Banning en Prof. Kruijt b.v. zijn beiden socialist. Men moet dat terdege Alsof de maag uit Uw lichaam brandt, zo'n pijn veroorzaakt overtollig maag zuur. De .remedie ia eenvoudig en af doende: Rennies. Die helpen dadelijk. Gewoon, zonder water of wat ook, op de tong laten smelten, 't Kan niet missen, de brand is gedoofd! Eet onbevreesd Waar U trek in hebt, maar steeds Rennies t>ij de hand! „Doch. Jezus zweeg stil." (Matth. 26 63a) Jezus is gebracht voor Kajafas, de Hogepriester, en het Sanhedrin. De be schuldigingen der valse getuigen zijn zó in tegenspraak met elkander, dat er niets mee uit te reiken viel. De één ver klaarde dat hij Jezus had horen zeg gen: „Ik zal", en de ander: „Ik kon. de tempel Gods afbreken en dien in drie dagen opbouwen." De Hogepriester Kajafas maakt echter van dit vals getuigenis gebruik, al kwam het dan ook niet letterlijk over een. Hij slingert Jezus de vraag in 't ge zicht: „Antwoordt Gij niets? Wat getui gen deze tegen U?" En wat doet nu Jezus? Werpt Hij ver ontwaardigd deze valse beschuldiging van zich af? Heeft Hij met één woord deze leugenmonden gestopt? O neen, Jezus zweeg stil. Dat wondere zwijgen van Jezus, in een der meest aangrijpende ogenblik ken der wereldgeschiedenis, het was welsprekender dan het welsprekendst pleidooi had kunnen zijn. Het was hier een bestraffing voor de Joodse raad, die naar niets zeggende getuigenissen greep, om met een schijn van recht Hem ter dood te kunnen ver oordelen). Tegenover de leugen behoeft men zich niet te verdedigen. Dat heeft Jezus nooit gedaan en dat doet Hij nog niet, ook niet in onze tegenwoordige tijd. Als de God der Waarheid is Hij zover boven de leugen verheven dat Hij zich zelfs geen moeite geeft om die te weerleggen. Jezus zwijgt tegenover zijn vijanden. „Als een Lam werd Hij ter slachting geleid en als een schaap dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij zijn mond niet open." „Doch Jezus zweeg stil." Dit was echter niet alleen een stil zwijgen tegenover Kajafas en de gan se Raad, maar bovenal een stille zijn tegenover Hem in Wiens hand gans dat machtige Sanhedrin slechts een nietig instrument was om Zijn Raad te vol brengen. Jezus zweeg stil onder de wil Zijns Vaders, uit Wiens hand ook dit lijden Hem toekwam. Tegenover de heilige God is Christus de Betaler der zonde schuld. Hij was immers de plaatsbekle- dende Borg, die met schuld en vloek be laden, het woord van de dichter tot het Zijne kon maken: wat ik niet geroofd heb, moet ik alsdan wedergeven. Door Zijn vrijwillige borgtocht staat Hij dus voor God als een schuldige, voor onze overtreding tot zonde ge maakt. Hoe diep Hem nu de laster grie ve, zwijgen moet en wil Hij, de smart der versmading verduren, om Gode vol doening te schenken voor de schending van Zijn heilig recht. De zonden des volks getuigen tegen Hem en.Jezus zwijgt. Ja, Hij is als één wiens oren Niet meer horen. Wat men zegge, kwaad of goed. Wien de tegenheên ontbreken. Om te spreken, En die daarom zw ij g en moet. „Doch Jezus zweeg stil." Dat was tenslotte ook als Borg voor de Zijnen. Om, naar het woord des kerkvaders, de verontschuldigingen van onze stamvader Adam in het paradijs, te bedekken. Ja, ook om dat spreken der gelovigen, waarmee zij hunnen God beledigen, te verzoenen. En opdat onze tong niet eenmaal verstomme in het ge richt. Jezus zweeg dus stil om ook hierin te staan in de plaats van Zijn volk, dat van nature niet stilzwijgen kan en niet stilzwijgen wil, als Gods hand eens voor een ogenblik zwaar drukt. Hoe vaak dan onverenigd en tegen de weg des Heeren in. Maar zie Hem daar nu staan, o volk, als Borg en Middelaar voor het aangezicht Zijns Vaders, stil zwijgende tegenover de weg van smar ten, dien Hij moest gaan. Daar stond Hij in de plaats van u, die het met droefheid en schaamte voor God belij den moet, zo'n opstanding, murmure rend harte om te dragen. Hij aanbren gende, wat gij nooit aanbrengen kunt. Wat ligt hier zo een troost voor u, die gebukt gaat onder 't besef, niets te zijn, niets te hebben, waarmee ge voor God kunt bestaan; integendeel, in alles verdoemelijk te zijn voor Zijn heilig aangezicht. Als de Heere door Zijn dierbare Geest u daarvan iets te verstaan heeft voor eigen zieleleven, dan moet ge in aan bidding voor die Borg neerzinken, be lijdende: „Gij zijt stil geweest, omdat er bij Uw volk geen stilstand gevon den wordt." En als vrucht daarvan heeft Christus voor de Zijnen ook de Geest verworven, die zó in het harte werkt, dat ze bij tijden iets voor eigen leven kennen mo gen van het de Heere stille te zijn, óók in de weg van druk, van moeite, van droefheid en rouw. Doch gij, mijn ziel het ga zo 't wil. Stel u gerust, zwijgt Gode stil O, zalige Borg, wat zijt Gij óók dier baar in Uw zwegen! Voor Uw zwijgen zal gans de verloste kerk U eens tot in alle eeuwigheid lofzingen en aan bidden: „Gij hebt ons Gode gekocht met Uw dierbaar bloed!" Zal dan ook uw steun in dat koor gehoord worden? Katwijk aan Zee. Ds. N. de Jong. in het oog houden bij de beoordeling van hun pennevruchten. Een tweede bezwaar, dat wij hebben tegen vele sociologische studies en rap porten, waar het gaat om de conclusies en de verklaring van religiografische verschijnselen, is de vaagheid in de ter minologie en de zucht tot generaliseren. Nu zijn deze beide tendenzen klaarblij kelijk inhaerent aan deze wetenschap. Zij werkt met abstracties en men kan daarmee naar hartelust „ins blaue hi- nein" opereren en manipuleren, waar bij men dikwijls tot de wonderlijkste fantasieën komt, die nochtans voor we tenschap moeten doorgaan. Daarbij blijkt herhaaldelijk, dat men wel de sociologische betoogtrant meester is, doch volkomen outsider is met betrek king tot de geestelijke stromingen, wier openbaringsvormen men beoordeelt en wil verklaren. Dit is met name het ge val als het gaat over de'gereformeerde gezindte. Dan wordt er ook op een on verantwoordelijke manier gegenerali seerd en worden uitingen van kleine minderheden of locaal voorkomende uit wassen voorgesteld als de specifieke eigenschappen van een gehele bevol kingsgroep. Voor een groot deel komt deze fout der sociologen zeer beslist voor rekening van de enquêteurs, die daarmee de waarde hunner rapporten dubieus maken. Na deze voor sommigen onzer lezers misschien wat taaie inleiding over de sociologen en hun wetenschap, welk overzicht echter tot goed begrip van het nu volgende nodig was, gaan we verder met ons onderwerp. We komen dus nu tot de Veluwe. De aanleiding tot het schrijven van deze artikelen vonden we in een stukje in „Het Vrije Volk", getiteld „Het ge loof van de Veluwe", van de hand van Ds. L. H. Ruitenberg. Deze vrijzinnige P.v.d.A.-man is één van de meest in vloedrijke leidslieden onder de Her vormde topfiguren van de Synode. Hij is één van de mannen, die de publici teit van de Hervormde Kerk verzorgen. Zoals men weet, wordt het karakter en de richting van de officiële en officieuze Hervormde publicaties bepaald door de z.g. nieuwe koers, die lijnrecht ingaat tegen alles, wat theologisch, kerkrech telijk en politiek volgens gereformeerde opvatting volgt uit Schrift en belijde nis. Ondanks steeds sterker verzet en felle protesten gaat de kerkleiding door o.a. met een nauwelijks gecamoufleerde propaganda voor socialistische beginse len, want men wil blijkbaar proberen de Hervormde Kerk te maken tot een aanhangwagen van de P.v.d.A. Zo zijn er ook verschillende bekende Hervorm de predikanten, zoals Ds. Buskes en Ds. Ruitenberg, die regelmatig artikelen schrijven in Het Vrije Volk, waarin kerkelijke aangelegenheden door een rode bril bekeken worden. Nu is het de kerkelijke leidslieden een doorn in het oog, dat de gerefor meerden in de Hervormde Kerk niets willen weten van de tegenwoordige eenheidstheori/iijn, waarbij de richtin gen (gereform«:rd, barthiaans en vrij zinnig) niet v/oMftn beschouwd als prin cipieel onverenigbaar, maar als „moda liteiten (verschijningsvormen) van één en dezelfde godsdlfjn«t. De richtings kwestie is al meer dan honderd jaar een onoplosbaar vnbUtem in de Her vormde Kerk, msAr d« Synode is de laatste tijd een zeer eig^rriaardige metho de aan het toepassen, v/aarvan de Ve luwe de primeur he<;ft. Doch daarover nader in een volgend *rt|köi, Cyprus De Britse regering besloot vorige week, aan Aartsbisschop Makarios toe- sterrmiing te geven, zijn verbannings oord op de Seychellen in de Indische Oceaan te verlaten. Als voorwaarde was gesteld, dat Makarios een beroep zou doen op de verzetsbeweging Eoka op Cyprus om de gewelddaden onver wijld te staken. Het merkwaardige van het geval is echter dat Makarios aan die voorwaarde niet eens heeft vol daan, maar de Britse regering vindt het toch onder de huidige omstandigheden niet langer noodzakelijk de detentie van de aartsbisschop voort te zetten. Hij mag echter in géén geval naar het eiland Cyprus terugkeren. Zoals wel bekend zal zijn, is Maka rios de leider van de beweging der Griekse Cypristen, de partij, die streeft naar aansluiting van Cyprus bij Grie kenland. Dat hij tevens de leider zou zijn van de verzetsbeweging Eoka, die overal op het eiland haar terreur uit oefent, is nog nooit bewezen. In ieder geval heeft deze rebellengroep haar ak- tiviteiten terstond gestaakt, toen be kend werd gemaakt, dat de aartsbis schop in vrijheid was gesteld. De vreugde bij de Cyprioten was groot en overal op het eiland werden feestvuren ontstoken. Engeland heeft de laatste tijd een bijzonder slappe politiek gevoerd ten aanzien van Cyprus. De verbanning van Makarios was slechts een gebaar van machteloosheid en geheel in tegenspraak met de houding tegenover de Griekse Cyprioten. Die verbanning zou alleen juist geweest zijn, als Engeland tege lijkertijd de wil en de macht had ge toond, de verzetsbeweging voorgoed te onderdrukken. Engeland is een demo cratisch land, dat diis rekening moet en Wil houden met de vrije volkswil. Maar het heeft de man, die dit volk als haar enige leider erkent, uit de weg ge^ ruimd! De Britse regering heeft ingezien dat dit niet de juiste methode was. Ze heeft Makarios vrijgelaten, zónder dat deze echter aan de gestelde voorwaarde had voldaan. Nog slechts een paar we ken geleden weigerde Engeland beslist, met Makarios te onderhandelen. Maar nu wil men hem zelfs aanvaarden als vertegenwoordiger van de Griekse be weging op Cyprus. Maar het gevolg van de vrijlating zal niet alleen zijn dat de terreur een einde neemt, doch tevens dat de En gelse bezetting van Cyprus gaat ver dwijnen. Weliswaar is daarover nog niets gezegd, maar ook in dat opzicht zal Engeland vroeg of Iaat moeten ca pituleren. In Turkije is men niet enthousiast over de wending in de Engelse politiek, want ook Turkije maakt aanspraken op Cyprus en het ziet er niet naar uit dat aan die aanspraken zal worden vol daan. Het besluit tot vrijlating van Maka rios heeft een belangrijk gevolg gehad voor de politieke situatie in Engeland zelf. Als protest tegen deze vrijlating is Lord Salisburg afgetreden als „Lord President of the CouncU", en als zo danig ook als woordvoerder van de re gering in het Hogerhuis. Het nieuws over Lord Salisbury's af treden kwam als een donderslag uit een heldere hemel. Men noemde het de be langrijkste gebeurtenis in de Britse bin nenlandse politiek sinds 1945! Lord Salisbury heeft dit besluit ge nomen, omdat zijn principes hem ver bieden medeplichtig te zijn aan de slap pe Engelse politiek. Naar zijn mening mocht Makarios niet worden vrijgela ten, als hij niet aan de gestelde voor waarde wUde voldoen. Door dit alles is een scheuring in de conservatieve partij niet uitgesloten. D© ene groep is gematigd en gaat tot op zekere hoogte met „Labour" mee, de andere (waartoe Lord Salisbury ook behoorde) wenst een strakke politiek en komt op voor de nationale belangen van het Verenigd Koninkrijk. De ver houdingen zijn dezelfde als het konflikt in het Midden-Oosten in november van het vorig jaar. HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN Midden-Oosten President Nasser van Egypte heeft verklaard, dat zijn land zich zal blij ven verzetten tegen het varen van Is raëlische schepen door het Suezkanaal, zolang het vraagstuk van de Arabische vluchtelingen niet is geregeld. Als deze vluchtelingen hun rechten terugkrijgen, zal hij de Israëlische schepen toegang tot de waterweg verlenen. Egypte wil wel goede vrienden met Amerika zijn, maar wil zich tot die vriendschap niet laten dwingen! Frankrijk, Engeland en Noorwegen hebben indertijdhet voorstel gedaan, om de tolgelden te laten innen door de Wereldbank, die dan de helft aan Egyp te zou moeten uitkeren ter bestrijding van de onkosten. Nasser eist evenwel dat de tolgelden volledig door hun worden geind en dat hij 25 procent zal bestemmen voor een fonds tot verbetering van het kanaal. Nu ook Hammarskjöld als sekretaris- generaal van de V.N. voor Nasser's ideeën gewonnen schijnt te zijn (en Amerika handelt geheel naar Hammars- kjölds inzicht) zal het onvermijdelijk op toegeven uitlopen. Engeland en Frankrijk, hoe verontwaardigd ook, zul len genoodzaakt worden, het hoofd in de schoot te leggen en lijdelijk toe te zien dat Nasser het kanaal volledig ..egyptiseert". Twee grote mogendhe den lopen aan de leiband van een klei ne dictator die wel weet, dat ze niet voor de tweede keer een aktie tegen hem zuUen ondernemen na de fatale aanval in november van het vorig jaar. Amerika staat daar wel borg voor. Dan is er dus nog één mogelijkheid om niet geheel onder Egyptische druk te komen en dat is, de olievoorziening minder afhankelijk te maken van het Suezkanaal, waardoor Egypte dus een belangrijk verlies van tolgelden zou gaan lijden. Een soort ekonomische boy cot dus. Maar het vervoer van olie om de Kaap is duur. Een olieleiding van de Perzische Golf naar een Turkse haven aan de Middellandse Zee is wellicht een betere oplossing en er bestaan reeds gevorderde plannen voor dit project. Via strekdam Wi Ooltg»nsplaat naar Nfunansdorp. Op de woensdagavond gehouden bij eenkomst te Nieuwe Tonge, waar ir. Schut sprak over het Deltaplan en de stedebouwkundige konsekwenties daar van, deed burgemeester Chr. van Hof- Wegen de mededeling, dat de plaats, waar de brug ons eiland met het vaste land zal verbinden, nu definitief is vast gesteld. De aansluiting zal lopen via de strek dam bij Ooltgensplaat door middel van een dam en het laatste stuk naar de Hoekse Waard met een brug. Deze aansluiting komt 200 m ten westen van Numansdorp. Het is geen rechtstreekse verbinding op Flakkee maar met een vertakking; er komt een circulatieplein in het Hollands Diep waar deze vertakking met de Zoomse weg sa menvalt. Met de bouw van de brug zal nog dit jaar worden begonnen; binnen 5 jaar zal de verbinding gereed xya. In 1962 zal dus ons eiland ^t z^jn isolement verlost z^n. BERGWEG 2S3 TELEF. 89286 ROTTERDAM Inkoop- Verkoop Eigen financiering Laatste incident met postkarretje gaf er de stoot toe Naar aanleiding van het laatste inci dent met de postkarretjes, waarmee een vrachtauto aan de haal ging, is er wat het vervoer van post van Hellevoetsluis naar Goeree-Overflakkee betreft, een grondige wijziging gekomen. De R.T.M, laat nu een postwagen rij den van het station Middelharnis naar de haven, die daar (steeds met voor rang) met de boot meegaat naar Helle voetsluis. Bij aankomst wordt de post bestemd voor Rotterdam rechtstreeks in de tram uitgeladen en de post van Rot terdam overgenomen. Met dezelfde boot gaat deze postwa gen naar Middelharnis terug en laadt daar de post over in de bussen, die de post in de verschillende dorpen op het eiland aflevert. Dit betekent dus een vooruitgang. De post behoeft nu minder verladen te wor den, waardoor ook minder beschadiging optreedt. Wij vernamen dat burgemees ter Hordijk, als voorzitter van „De Plak- keesche Gemeenschap" bij de postauto- riteiten op nodige verbetering heeft aan gedrongen, welk pogen succes heeft ge had. ---------O-^------ Het zal donderdag 11 april a.s. 50 jaar geleden zijn, dat de heer Iz. Zaaijer door de kerkeraad der Herv. Gemeen te werd benoemd tot voorlezer en voor zanger. Dit jubileum is te meer opmer kelijk, daar de voorlezer in de loop der jaren uit vele kerken is verdwenen en zijn werk door de predikant of een ouderling is overgenomen. Op betrek kelijk jonge leeftijd, hij was 22 jaar, heeft hij deze functie aanvaard als op volger van zijn schoonvader, dhr. van Klink. Reeds vanaf 1808 is het voorle zerschap, behoudens een korte onder breking, in handen van deze familie, dus bijna 150 jaar. Gelijktijdig met zijn benoeming tot voorlezer werd hij door de kerkvoogdij aangesteld tot koster, in verband met andere werkzaamheden nam hij hiervoor echter in 1932 ontslag. De heer Zaaijer is in zijn kerkelijke zo wel als in zijn burgerlijke functies vele mensen van dienst geweest op een zo danige hartelijke en sympathieke wijze, waarvan in ons dorpsleven moeilijk een voorbeeld kan worden gegeven. Daarom zijn wij er van overtuigd, dat het hem die dag niet aan belang stelling zal ontbreken en velen gebruik zullen maken van de geegenheid tot fe liciteren, 's avonds van half negen tot half tien in het Herv. Ver. Gebouw aan de Ring. Beroepen. Bij de Ned. Herv. Gemeen te is beroepen ds. G. H. van Kooten te Genemuiden. Volop bloembollentijd in Kennemerland. Foto: De kinderen uit deze streek gaan bedolven onder bloemsUngers. Ben echt Amerikaans sportshirt met forse boord uit een stuk gesneden, in een 14 tal geheel nieuwe pastel-tinten. Zandpad 10—14 TEL. 2596 -■ MIDDELHARNIS CORRESPONDENTIE. De grote hoe veelheid copy konden wij in dit num mer niet allemaal verwerken, waardoor we genoopt werden enige verslagen tot een volgend nummer te laten over staan. Redaktie. Naar wij vernemen zal de nieuwe veer boot voor het veer Middelhamis-Helle- voetsluis, waarmee ruim 40 luxe en vrachtwagens kunnen worden overgezet, met september a.s. in de vaart worden gebracht. Momenteel is het schip op een werf te Amsterdam, waar het wordt afgebouwd. --------o-------- MIDDELHARNIS DIEKHUUSNIEXJWS Instuif. Deze week beginnen wij om half acht en hebben alle jongeren van 12 jaar en ouder toegajig. Jeugdleiderscursus. De functie van het clubwerk in de Vrije Tijdsbesteding van jongeren is het onderwerp voor maandagavond. Dhr. Gesink zal hier een korte inleiding over houden en daarna gaan wij d.m.v. het rollenspel de ver schillende kanten van deze kant met el kaar bespreken en uitspelen Johannis-Passion. Op vrijdag 12 april wordt voor belangstellenden de Johannis Passion van Bach op gyamofoonplaten ten gehore gebracht. Ieder, die hier graag naar luisteren wil is welkom. W^j beginnen om ongeveer 8 uur. Nieuws voor aanstaande trekkers. Van de Ned. Jeugdherbergcentrale kregen wij allerlei folders en formulieren toegezonden. Wie zich als lid aan wil melden of overnachtingskosten e,d. wil weten, kan bij ons alle gewenste inlich tingen krijgen

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1