W/
FABLO
fl¥@^@tLDeTandpasfa vansfondingl^
Buitenland
50 OCCASIONS
Over sociologie, de
Veluwe en de
Geref. Bond
"*m
30e Jaargang
Vrijdag 5 april 1957
No. 2587
Ckr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEPt
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Ontloop dio pijn
van brandend maagzanr.
Neem Rennies!
MEDITATIE
De zwijgende Jezus
Géén twijfel
mogelijk
Plaats, die brug Flakkee
met het vasteland zal
verbinden, definitief
vastgesteld
I»'
Post voor het eiland komt
rechtstreeks in vracht-
v/agen van Hellevoetsluis
Dhr. Iz. Zaaijer 50 jaar
voorlezer in de Ned. Herv.
Kerk te Middelharnis
GEBRs. KAPTEIN
EEN ZAAK VAN VERTROUWEN
MIDDELHARNIS - Tel. 2004-2704
SOMMELSDIJK - Telefoon 2205
Pacific sliirt
Prijs f 12.90
Fa. C. V. Wezel Zn.
Nieuwe veerboot
Middelharnis - Hellevoet
sluis xnet september a.s.
in de vaart
PBINS HENDRIKSTEAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bi) contract speciaal tariel
Het is wel een wonderlijke com
binatie van woorden, die we boven dit
artikel gezet iiebben. Voor de niet-in-
gewijde lezer zal zij daarom wel enige
toelichting vereisen.
Sociologie is een wetenschap, die te
genwoordig erg in de mode is. Zij is de
wetenschap van de n^nselijke samenle
ving met al haar verschijnselen. Ze
tieeft een zeer abstract karakter en
werkt dus met allerlei begrippen, die
tezamen een soort filosofie van de
maatschappij omvatten. Om daartoe te
geraken, gebruikt ze de concrete gege
vens, die haar door andere wetenschap
pen verschaft worden, zoals de staties-
tiek, demografie, sociografie, etc. Haar
studie-objecten zijn velerlei: de plaats
van het gezin, de staat, het ras, de kerk,
de volksklassen, de beroepsgroepen,
cultuurverschijnselen enz. Zij spoort
daarin de algemenie beginselen op en
bouwt daaruit haar theorieën op. Deze
jijn dus wel gebaseerd op exacte gege
vens, die met name de sociografie, die
de feitelijkheden onderzoekt en verza
melt aan de hand van statistieken, en
quêtes en „social-research" in 't alge
meen, waaruit dan de sociologie door
interpretatie, classificatie en vooral ge
neralisatie haar theoretisch systeem op
bouwt. Maar een e.-cacte wetenschap
kan men de sociologie niet noemen, om
dat haar conclusies te subjectief zijn en
niet zelden eeer aanvechtbaar.
Vooral na de laatste oorlog hebben
de sociologie en haar „hulpwetenschap"
de sociografie een grote vlucht geno
men. Het was wijlen Prof. Steinmetz,
die de sociografie in ons land introdu
ceerde (1913), terwijl Prof. Honger de
eerste Nederlandse hoogleraar was in
de sociologie (1922). Na 1945 werd de
belangstelling voor deze wetenschappen
steeds groter, hetgeen ten dele ver
klaard kan worden uit de o.i. over
spannen betekenis, die men aan de so
ciale aspecten van het leven is gaan
hechten. Aan alle Nederlandse univer
siteiten zijn thans leerstoelen in deze
wetenschappen, terwijl het aantal stu
denten en doctorandi met het jaar sterk
toeneemt. Vele Sociografische institu
ten zijn opgericht, neutrale, katholieke
en ook protestantse. Zo heeft de Ned.
Herv. Kerk een Sociologisch Instituut
in Utrecht, waarvan Drs. De Jong di
recteur is en zo hebben de Gereformeer
de Kerken er één in Amsterdam. Men
zou ook de provinciale E.T.I.'s (econo-
misch-technologische instituten), de
P.P.D.'s (provinciaal planologische dien
sten) en wellicht ook in zekere zin het
L,E.I. (landbouw-economisch instituut)
hieronder kunnen rekenen.) Bekende
sociologen (-grafen) zijn thans Prof.
Kruijt en Prof. Groenman, om er maar
niet meer te noemen.
Het is duidelijk, dat er voor de be
oefenaars van deze wetenschap een on
afzienbaar arbeidsveld is, met name
voor de sociografen. Zij doen vele re
gionale (streek-) onderzoeken en er be
staan dan ook al heel veel zeer inte
ressante sociografieën, b.v. over Urk,
liet Westland, Enschedé, de Haarlem
mermeer etc. Maar behalve met deze
regionale sociografie houdt men zich
ook bezig met de z.g. facet-sociografie.
Deze maakt studies b.v. over de onker
kelijkheid (zie de bekende dissertatie
van Prof. Kruijt over dit onderwerp),
over het gezinsleven, over de bedrijfs-
stijl in de landbouw. Men heeft de so
ciografie dan ook al weer onderverdeeld
en men spreekt b.v. van religiografie,
waarmee bedoeld wordt de beschrijving
van verhoudingen en toestanden op ker
kelijk en godsdienstig gebied. Met name
de leiding van de Ned. Herv. Kerk in
teresseert zich daarvoor en uit de ver
zamelde gegevens hebben haar sociolo
gen een Handboek voor de Pastorale
sociologie samengesteld, waarvan zo
juist het vierde deel is uitgekomen.
Men kan deze activiteit enerzijds op
lioge prijs stellen, omdat deze studies
tal van tot dusver onbekende gegevens
aan het licht brengen. Wij hebben ech
ter twee zeer grote bezwaren tegen dit
werk. Allereerst dit, dat zowel de top
figuren als vele enquêtes een zeer een
zijdige geestelijke- kerkelijke- politieke
insteUing hebben' ten opzichte van hun
materie. De ervaring heeft ons geleerd,
dat deze personen vrijwel allen beho
ren tot de midden-orthodoxe en vrij
zinnige richting in de Hervormde Kerk,
zodat ze ondanks hun voorgeschreven
objectief-wetenschappelijke werkmetho
den meestal een scheefgetrokken beeld
geven van de rechtse groeperingen on
der de Hervormden, terwijl huii be
schouwingen daarvan geheel doortrok
ken zijn. Dit is zowel met de kopstuk
ken het geval als met hun assistenten-
enquêteurs en enquêtrices. Daarbij
komt, dat ze in politicus veelal georiën
teerd zijn op de Partij van de Arbeid:
Prof. Banning en Prof. Kruijt b.v. zijn
beiden socialist. Men moet dat terdege
Alsof de maag uit Uw lichaam brandt,
zo'n pijn veroorzaakt overtollig maag
zuur. De .remedie ia eenvoudig en af
doende: Rennies. Die helpen dadelijk.
Gewoon, zonder water of wat ook, op de
tong laten smelten, 't Kan niet missen,
de brand is gedoofd! Eet onbevreesd
Waar U trek in hebt, maar
steeds Rennies t>ij de hand!
„Doch. Jezus zweeg stil."
(Matth. 26 63a)
Jezus is gebracht voor Kajafas, de
Hogepriester, en het Sanhedrin. De be
schuldigingen der valse getuigen zijn
zó in tegenspraak met elkander, dat er
niets mee uit te reiken viel. De één ver
klaarde dat hij Jezus had horen zeg
gen: „Ik zal", en de ander: „Ik kon. de
tempel Gods afbreken en dien in drie
dagen opbouwen."
De Hogepriester Kajafas maakt echter
van dit vals getuigenis gebruik, al
kwam het dan ook niet letterlijk over
een. Hij slingert Jezus de vraag in 't ge
zicht: „Antwoordt Gij niets? Wat getui
gen deze tegen U?"
En wat doet nu Jezus? Werpt Hij ver
ontwaardigd deze valse beschuldiging
van zich af? Heeft Hij met één woord
deze leugenmonden gestopt? O neen,
Jezus zweeg stil.
Dat wondere zwijgen van Jezus, in
een der meest aangrijpende ogenblik
ken der wereldgeschiedenis, het was
welsprekender dan het welsprekendst
pleidooi had kunnen zijn.
Het was hier een bestraffing voor de
Joodse raad, die naar niets zeggende
getuigenissen greep, om met een schijn
van recht Hem ter dood te kunnen ver
oordelen). Tegenover de leugen behoeft
men zich niet te verdedigen. Dat heeft
Jezus nooit gedaan en dat doet Hij nog
niet, ook niet in onze tegenwoordige
tijd. Als de God der Waarheid is Hij
zover boven de leugen verheven dat
Hij zich zelfs geen moeite geeft om die
te weerleggen.
Jezus zwijgt tegenover zijn vijanden.
„Als een Lam werd Hij ter slachting
geleid en als een schaap dat stom is
voor het aangezicht zijner scheerders,
alzo deed Hij zijn mond niet open."
„Doch Jezus zweeg stil."
Dit was echter niet alleen een stil
zwijgen tegenover Kajafas en de gan
se Raad, maar bovenal een stille zijn
tegenover Hem in Wiens hand gans dat
machtige Sanhedrin slechts een nietig
instrument was om Zijn Raad te vol
brengen.
Jezus zweeg stil onder de wil Zijns
Vaders, uit Wiens hand ook dit lijden
Hem toekwam. Tegenover de heilige
God is Christus de Betaler der zonde
schuld. Hij was immers de plaatsbekle-
dende Borg, die met schuld en vloek be
laden, het woord van de dichter tot het
Zijne kon maken: wat ik niet geroofd
heb, moet ik alsdan wedergeven.
Door Zijn vrijwillige borgtocht staat
Hij dus voor God als een schuldige,
voor onze overtreding tot zonde ge
maakt. Hoe diep Hem nu de laster grie
ve, zwijgen moet en wil Hij, de smart
der versmading verduren, om Gode vol
doening te schenken voor de schending
van Zijn heilig recht. De zonden des
volks getuigen tegen Hem en.Jezus
zwijgt.
Ja, Hij is als één wiens oren
Niet meer horen.
Wat men zegge, kwaad of goed.
Wien de tegenheên ontbreken.
Om te spreken,
En die daarom zw ij g en moet.
„Doch Jezus zweeg stil."
Dat was tenslotte ook als Borg voor
de Zijnen. Om, naar het woord des
kerkvaders, de verontschuldigingen van
onze stamvader Adam in het paradijs,
te bedekken. Ja, ook om dat spreken
der gelovigen, waarmee zij hunnen God
beledigen, te verzoenen. En opdat onze
tong niet eenmaal verstomme in het ge
richt.
Jezus zweeg dus stil om ook hierin te
staan in de plaats van Zijn volk, dat
van nature niet stilzwijgen kan en niet
stilzwijgen wil, als Gods hand eens voor
een ogenblik zwaar drukt. Hoe vaak
dan onverenigd en tegen de weg des
Heeren in. Maar zie Hem daar nu
staan, o volk, als Borg en Middelaar
voor het aangezicht Zijns Vaders, stil
zwijgende tegenover de weg van smar
ten, dien Hij moest gaan. Daar stond
Hij in de plaats van u, die het met
droefheid en schaamte voor God belij
den moet, zo'n opstanding, murmure
rend harte om te dragen. Hij aanbren
gende, wat gij nooit aanbrengen kunt.
Wat ligt hier zo een troost voor u,
die gebukt gaat onder 't besef, niets te
zijn, niets te hebben, waarmee ge voor
God kunt bestaan; integendeel, in alles
verdoemelijk te zijn voor Zijn heilig
aangezicht.
Als de Heere door Zijn dierbare Geest
u daarvan iets te verstaan heeft voor
eigen zieleleven, dan moet ge in aan
bidding voor die Borg neerzinken, be
lijdende: „Gij zijt stil geweest, omdat
er bij Uw volk geen stilstand gevon
den wordt."
En als vrucht daarvan heeft Christus
voor de Zijnen ook de Geest verworven,
die zó in het harte werkt, dat ze bij
tijden iets voor eigen leven kennen mo
gen van het de Heere stille te zijn,
óók in de weg van druk, van moeite,
van droefheid en rouw.
Doch gij, mijn ziel het ga zo 't wil.
Stel u gerust, zwijgt Gode stil
O, zalige Borg, wat zijt Gij óók dier
baar in Uw zwegen! Voor Uw zwijgen
zal gans de verloste kerk U eens tot
in alle eeuwigheid lofzingen en aan
bidden: „Gij hebt ons Gode gekocht
met Uw dierbaar bloed!"
Zal dan ook uw steun in dat koor
gehoord worden?
Katwijk aan Zee. Ds. N. de Jong.
in het oog houden bij de beoordeling
van hun pennevruchten.
Een tweede bezwaar, dat wij hebben
tegen vele sociologische studies en rap
porten, waar het gaat om de conclusies
en de verklaring van religiografische
verschijnselen, is de vaagheid in de ter
minologie en de zucht tot generaliseren.
Nu zijn deze beide tendenzen klaarblij
kelijk inhaerent aan deze wetenschap.
Zij werkt met abstracties en men kan
daarmee naar hartelust „ins blaue hi-
nein" opereren en manipuleren, waar
bij men dikwijls tot de wonderlijkste
fantasieën komt, die nochtans voor we
tenschap moeten doorgaan. Daarbij
blijkt herhaaldelijk, dat men wel de
sociologische betoogtrant meester is,
doch volkomen outsider is met betrek
king tot de geestelijke stromingen, wier
openbaringsvormen men beoordeelt en
wil verklaren. Dit is met name het ge
val als het gaat over de'gereformeerde
gezindte. Dan wordt er ook op een on
verantwoordelijke manier gegenerali
seerd en worden uitingen van kleine
minderheden of locaal voorkomende uit
wassen voorgesteld als de specifieke
eigenschappen van een gehele bevol
kingsgroep. Voor een groot deel komt
deze fout der sociologen zeer beslist
voor rekening van de enquêteurs, die
daarmee de waarde hunner rapporten
dubieus maken.
Na deze voor sommigen onzer lezers
misschien wat taaie inleiding over de
sociologen en hun wetenschap, welk
overzicht echter tot goed begrip van het
nu volgende nodig was, gaan we verder
met ons onderwerp. We komen dus nu
tot de Veluwe.
De aanleiding tot het schrijven van
deze artikelen vonden we in een stukje
in „Het Vrije Volk", getiteld „Het ge
loof van de Veluwe", van de hand van
Ds. L. H. Ruitenberg. Deze vrijzinnige
P.v.d.A.-man is één van de meest in
vloedrijke leidslieden onder de Her
vormde topfiguren van de Synode. Hij
is één van de mannen, die de publici
teit van de Hervormde Kerk verzorgen.
Zoals men weet, wordt het karakter en
de richting van de officiële en officieuze
Hervormde publicaties bepaald door de
z.g. nieuwe koers, die lijnrecht ingaat
tegen alles, wat theologisch, kerkrech
telijk en politiek volgens gereformeerde
opvatting volgt uit Schrift en belijde
nis. Ondanks steeds sterker verzet en
felle protesten gaat de kerkleiding door
o.a. met een nauwelijks gecamoufleerde
propaganda voor socialistische beginse
len, want men wil blijkbaar proberen
de Hervormde Kerk te maken tot een
aanhangwagen van de P.v.d.A. Zo zijn
er ook verschillende bekende Hervorm
de predikanten, zoals Ds. Buskes en Ds.
Ruitenberg, die regelmatig artikelen
schrijven in Het Vrije Volk, waarin
kerkelijke aangelegenheden door een
rode bril bekeken worden.
Nu is het de kerkelijke leidslieden
een doorn in het oog, dat de gerefor
meerden in de Hervormde Kerk niets
willen weten van de tegenwoordige
eenheidstheori/iijn, waarbij de richtin
gen (gereform«:rd, barthiaans en vrij
zinnig) niet v/oMftn beschouwd als prin
cipieel onverenigbaar, maar als „moda
liteiten (verschijningsvormen) van één
en dezelfde godsdlfjn«t. De richtings
kwestie is al meer dan honderd jaar
een onoplosbaar vnbUtem in de Her
vormde Kerk, msAr d« Synode is de
laatste tijd een zeer eig^rriaardige metho
de aan het toepassen, v/aarvan de Ve
luwe de primeur he<;ft. Doch daarover
nader in een volgend *rt|köi,
Cyprus
De Britse regering besloot vorige
week, aan Aartsbisschop Makarios toe-
sterrmiing te geven, zijn verbannings
oord op de Seychellen in de Indische
Oceaan te verlaten. Als voorwaarde
was gesteld, dat Makarios een beroep
zou doen op de verzetsbeweging Eoka
op Cyprus om de gewelddaden onver
wijld te staken. Het merkwaardige van
het geval is echter dat Makarios aan
die voorwaarde niet eens heeft vol
daan, maar de Britse regering vindt het
toch onder de huidige omstandigheden
niet langer noodzakelijk de detentie van
de aartsbisschop voort te zetten. Hij
mag echter in géén geval naar het
eiland Cyprus terugkeren.
Zoals wel bekend zal zijn, is Maka
rios de leider van de beweging der
Griekse Cypristen, de partij, die streeft
naar aansluiting van Cyprus bij Grie
kenland. Dat hij tevens de leider zou
zijn van de verzetsbeweging Eoka, die
overal op het eiland haar terreur uit
oefent, is nog nooit bewezen. In ieder
geval heeft deze rebellengroep haar ak-
tiviteiten terstond gestaakt, toen be
kend werd gemaakt, dat de aartsbis
schop in vrijheid was gesteld. De
vreugde bij de Cyprioten was groot en
overal op het eiland werden feestvuren
ontstoken.
Engeland heeft de laatste tijd een
bijzonder slappe politiek gevoerd ten
aanzien van Cyprus. De verbanning van
Makarios was slechts een gebaar van
machteloosheid en geheel in tegenspraak
met de houding tegenover de Griekse
Cyprioten. Die verbanning zou alleen
juist geweest zijn, als Engeland tege
lijkertijd de wil en de macht had ge
toond, de verzetsbeweging voorgoed te
onderdrukken. Engeland is een demo
cratisch land, dat diis rekening moet en
Wil houden met de vrije volkswil. Maar
het heeft de man, die dit volk als haar
enige leider erkent, uit de weg ge^
ruimd!
De Britse regering heeft ingezien dat
dit niet de juiste methode was. Ze
heeft Makarios vrijgelaten, zónder dat
deze echter aan de gestelde voorwaarde
had voldaan. Nog slechts een paar we
ken geleden weigerde Engeland beslist,
met Makarios te onderhandelen. Maar
nu wil men hem zelfs aanvaarden als
vertegenwoordiger van de Griekse be
weging op Cyprus.
Maar het gevolg van de vrijlating
zal niet alleen zijn dat de terreur een
einde neemt, doch tevens dat de En
gelse bezetting van Cyprus gaat ver
dwijnen. Weliswaar is daarover nog
niets gezegd, maar ook in dat opzicht
zal Engeland vroeg of Iaat moeten ca
pituleren.
In Turkije is men niet enthousiast
over de wending in de Engelse politiek,
want ook Turkije maakt aanspraken op
Cyprus en het ziet er niet naar uit dat
aan die aanspraken zal worden vol
daan.
Het besluit tot vrijlating van Maka
rios heeft een belangrijk gevolg gehad
voor de politieke situatie in Engeland
zelf. Als protest tegen deze vrijlating
is Lord Salisburg afgetreden als „Lord
President of the CouncU", en als zo
danig ook als woordvoerder van de re
gering in het Hogerhuis.
Het nieuws over Lord Salisbury's af
treden kwam als een donderslag uit een
heldere hemel. Men noemde het de be
langrijkste gebeurtenis in de Britse bin
nenlandse politiek sinds 1945!
Lord Salisbury heeft dit besluit ge
nomen, omdat zijn principes hem ver
bieden medeplichtig te zijn aan de slap
pe Engelse politiek. Naar zijn mening
mocht Makarios niet worden vrijgela
ten, als hij niet aan de gestelde voor
waarde wUde voldoen.
Door dit alles is een scheuring in de
conservatieve partij niet uitgesloten.
D© ene groep is gematigd en gaat tot
op zekere hoogte met „Labour" mee,
de andere (waartoe Lord Salisbury ook
behoorde) wenst een strakke politiek
en komt op voor de nationale belangen
van het Verenigd Koninkrijk. De ver
houdingen zijn dezelfde als het konflikt
in het Midden-Oosten in november van
het vorig jaar.
HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN
Midden-Oosten
President Nasser van Egypte heeft
verklaard, dat zijn land zich zal blij
ven verzetten tegen het varen van Is
raëlische schepen door het Suezkanaal,
zolang het vraagstuk van de Arabische
vluchtelingen niet is geregeld. Als deze
vluchtelingen hun rechten terugkrijgen,
zal hij de Israëlische schepen toegang
tot de waterweg verlenen. Egypte wil
wel goede vrienden met Amerika zijn,
maar wil zich tot die vriendschap niet
laten dwingen!
Frankrijk, Engeland en Noorwegen
hebben indertijdhet voorstel gedaan,
om de tolgelden te laten innen door de
Wereldbank, die dan de helft aan Egyp
te zou moeten uitkeren ter bestrijding
van de onkosten.
Nasser eist evenwel dat de tolgelden
volledig door hun worden geind en dat
hij 25 procent zal bestemmen voor een
fonds tot verbetering van het kanaal.
Nu ook Hammarskjöld als sekretaris-
generaal van de V.N. voor Nasser's
ideeën gewonnen schijnt te zijn (en
Amerika handelt geheel naar Hammars-
kjölds inzicht) zal het onvermijdelijk
op toegeven uitlopen. Engeland en
Frankrijk, hoe verontwaardigd ook, zul
len genoodzaakt worden, het hoofd in
de schoot te leggen en lijdelijk toe te
zien dat Nasser het kanaal volledig
..egyptiseert". Twee grote mogendhe
den lopen aan de leiband van een klei
ne dictator die wel weet, dat ze niet
voor de tweede keer een aktie tegen
hem zuUen ondernemen na de fatale
aanval in november van het vorig jaar.
Amerika staat daar wel borg voor.
Dan is er dus nog één mogelijkheid
om niet geheel onder Egyptische druk
te komen en dat is, de olievoorziening
minder afhankelijk te maken van het
Suezkanaal, waardoor Egypte dus een
belangrijk verlies van tolgelden zou
gaan lijden. Een soort ekonomische boy
cot dus. Maar het vervoer van olie om
de Kaap is duur. Een olieleiding van de
Perzische Golf naar een Turkse haven
aan de Middellandse Zee is wellicht een
betere oplossing en er bestaan reeds
gevorderde plannen voor dit project.
Via strekdam Wi Ooltg»nsplaat naar
Nfunansdorp.
Op de woensdagavond gehouden bij
eenkomst te Nieuwe Tonge, waar ir.
Schut sprak over het Deltaplan en de
stedebouwkundige konsekwenties daar
van, deed burgemeester Chr. van Hof-
Wegen de mededeling, dat de plaats,
waar de brug ons eiland met het vaste
land zal verbinden, nu definitief is vast
gesteld.
De aansluiting zal lopen via de strek
dam bij Ooltgensplaat door middel van
een dam en het laatste stuk naar de
Hoekse Waard met een brug.
Deze aansluiting komt 200 m ten
westen van Numansdorp. Het is geen
rechtstreekse verbinding op Flakkee
maar met een vertakking; er komt een
circulatieplein in het Hollands Diep waar
deze vertakking met de Zoomse weg sa
menvalt.
Met de bouw van de brug zal nog dit
jaar worden begonnen; binnen 5 jaar
zal de verbinding gereed xya. In 1962 zal
dus ons eiland ^t z^jn isolement verlost
z^n.
BERGWEG 2S3 TELEF. 89286
ROTTERDAM
Inkoop- Verkoop Eigen financiering
Laatste incident met postkarretje gaf er
de stoot toe
Naar aanleiding van het laatste inci
dent met de postkarretjes, waarmee een
vrachtauto aan de haal ging, is er wat
het vervoer van post van Hellevoetsluis
naar Goeree-Overflakkee betreft, een
grondige wijziging gekomen.
De R.T.M, laat nu een postwagen rij
den van het station Middelharnis naar
de haven, die daar (steeds met voor
rang) met de boot meegaat naar Helle
voetsluis. Bij aankomst wordt de post
bestemd voor Rotterdam rechtstreeks in
de tram uitgeladen en de post van Rot
terdam overgenomen.
Met dezelfde boot gaat deze postwa
gen naar Middelharnis terug en laadt
daar de post over in de bussen, die de
post in de verschillende dorpen op het
eiland aflevert.
Dit betekent dus een vooruitgang. De
post behoeft nu minder verladen te wor
den, waardoor ook minder beschadiging
optreedt. Wij vernamen dat burgemees
ter Hordijk, als voorzitter van „De Plak-
keesche Gemeenschap" bij de postauto-
riteiten op nodige verbetering heeft aan
gedrongen, welk pogen succes heeft ge
had.
---------O-^------
Het zal donderdag 11 april a.s. 50 jaar
geleden zijn, dat de heer Iz. Zaaijer
door de kerkeraad der Herv. Gemeen
te werd benoemd tot voorlezer en voor
zanger. Dit jubileum is te meer opmer
kelijk, daar de voorlezer in de loop der
jaren uit vele kerken is verdwenen en
zijn werk door de predikant of een
ouderling is overgenomen. Op betrek
kelijk jonge leeftijd, hij was 22 jaar,
heeft hij deze functie aanvaard als op
volger van zijn schoonvader, dhr. van
Klink. Reeds vanaf 1808 is het voorle
zerschap, behoudens een korte onder
breking, in handen van deze familie,
dus bijna 150 jaar. Gelijktijdig met zijn
benoeming tot voorlezer werd hij door
de kerkvoogdij aangesteld tot koster, in
verband met andere werkzaamheden
nam hij hiervoor echter in 1932 ontslag.
De heer Zaaijer is in zijn kerkelijke zo
wel als in zijn burgerlijke functies vele
mensen van dienst geweest op een zo
danige hartelijke en sympathieke wijze,
waarvan in ons dorpsleven moeilijk een
voorbeeld kan worden gegeven.
Daarom zijn wij er van overtuigd,
dat het hem die dag niet aan belang
stelling zal ontbreken en velen gebruik
zullen maken van de geegenheid tot fe
liciteren, 's avonds van half negen tot
half tien in het Herv. Ver. Gebouw aan
de Ring.
Beroepen. Bij de Ned. Herv. Gemeen
te is beroepen ds. G. H. van Kooten te
Genemuiden.
Volop bloembollentijd in Kennemerland.
Foto: De kinderen uit deze streek gaan
bedolven onder bloemsUngers.
Ben echt Amerikaans sportshirt met
forse boord uit een stuk gesneden, in
een 14 tal geheel nieuwe pastel-tinten.
Zandpad 10—14
TEL. 2596 -■
MIDDELHARNIS
CORRESPONDENTIE. De grote hoe
veelheid copy konden wij in dit num
mer niet allemaal verwerken, waardoor
we genoopt werden enige verslagen tot
een volgend nummer te laten over
staan. Redaktie.
Naar wij vernemen zal de nieuwe veer
boot voor het veer Middelhamis-Helle-
voetsluis, waarmee ruim 40 luxe en
vrachtwagens kunnen worden overgezet,
met september a.s. in de vaart worden
gebracht.
Momenteel is het schip op een werf te
Amsterdam, waar het wordt afgebouwd.
--------o--------
MIDDELHARNIS
DIEKHUUSNIEXJWS
Instuif. Deze week beginnen wij om
half acht en hebben alle jongeren van
12 jaar en ouder toegajig.
Jeugdleiderscursus. De functie van
het clubwerk in de Vrije Tijdsbesteding
van jongeren is het onderwerp voor
maandagavond. Dhr. Gesink zal hier een
korte inleiding over houden en daarna
gaan wij d.m.v. het rollenspel de ver
schillende kanten van deze kant met el
kaar bespreken en uitspelen
Johannis-Passion. Op vrijdag 12 april
wordt voor belangstellenden de Johannis
Passion van Bach op gyamofoonplaten
ten gehore gebracht. Ieder, die hier
graag naar luisteren wil is welkom. W^j
beginnen om ongeveer 8 uur.
Nieuws voor aanstaande trekkers.
Van de Ned. Jeugdherbergcentrale
kregen wij allerlei folders en formulieren
toegezonden. Wie zich als lid aan wil
melden of overnachtingskosten e,d. wil
weten, kan bij ons alle gewenste inlich
tingen krijgen