RANG RANG RANG RANG Sur? balm Wanneer komt de grotere veerboot Middeiharnis-Hellevoetsluis in de vaart? STATENDAM" onze nieuwe aanwinst |mg leis Voorlichtingscampagne Z.H. -Vereen. 9,Het Groene Kruis'* Plaatselijk Nieuws Diekhuusnieuws Het casco ligt nog rustig bij de sloperij fa. Stolk te H.I.-Ambacht Toestand aan het veer onhoudbaar Veevervoer geschiedt mense-ijker dan personenvervoer 'I II £eii ton aardappels per dag! één nacht l'handen Èm zacht Schapen bepalen de prijs van uw pak is alleen als er op staar Op alle dorpen van Flakkee komt een reizende tentoonstelling GRIEP? ----- WARMWATERZAKKEN M lari 1957B Vrijdag 25 Januari 1957. „EILANÖEN-NIEUWS" Bladz. 3 e Tonge I Ions niets I Jis te be. leen werd 1 een ker- Bchtsheer 1 fen, waar-[ ligde zon. 1 prkrijgen. vant heti ma. Tewel ■uring af, I liovembei I I Ridderu! If standige 1 ^rmee del voldon. in werd 1 louderlin. I Ie namen 1 gebouw, lat op de 1 Ipril 1645 paak van f |im. Daar de ge. J/erd ech- Iden twee pgen van provin- It meteen jnel gere. fans ope- ndheer bemd als lelijdenis- op ons I dan de I met wat na een droefheid j |de afge- In ver- Ivoetsiuis lenten te ld toege laat eer- |s emeri- ig bepa- relnu zij ictement Ie beroe per reke-i 3s. Corn. jjevestigd Dirks- I een wo- het be- |e kerke- liddels krtjgen en een der Zee lervolgd) en. Die kost zo Ir sterlc Iprijs 63.50 [loenen, [roeken, igste woens- gevoerd n en 36 De nieuwe „Statendam" sloeg niet zo'n best figuur toen het prachtige schip, achter 'n paar sleepboten aan, van z'n eerste technische proeftocht terug- kerde. Maar de „Statendam" is opnieuw uitgevaren en zonder enig incident te ruggekeerd en nu de machtige oceaanreus daar hoog optorent boven de kaden en loodsen van Wilton-Feyenoord en kapitein Haagmans zegt dat er geen vuiltje meer aan de lucht is, kan en durft niemand iets anders zeggen dan: 't is een pracht schip, een aanwinst voor onze Hollandse koopvaardijvloot". De „Statendam" is zojuist van deze proefvaart teruggekeerd en de grote lounge op het promenadedek is gevuld met persmensen die nieuwsgierig zijn te weten, of het ditmaal beter is gegaan. Nu, daar is geen twijfel aan. Op de Noordzee is de nieuwe aanwinst van de H.A.L. aan de zwaarste beproevingen onderworpen en er stond een straf bries je, maar er bleef niets te wensen over. Vooral de „stablizers", een stel elek- trisch-hydraulisch bewogen vinnen die buiten de scheepszijden worden gesto- jjen om de slingering van het schip te verminderen, hebben uitstekende dien sten bewezen. De slingering van het schip werd er door teruggebracht van 13 graden tot 1% graad. Ook van tril lingen heeft dit gelaste schip weinig of geen last... aan de trilling kan zelfs een ervaren reiziger niet merken met welke snelheid het schip vaart! Drtfvende maatschappy Deze drijvende mensenmaatschappij die gedurende de zeven dagen van de crossing geheel op eigen middelen en voorraden is aangewezen, stelt hoge eisen. De „Statendam", een schip van bijna 196 meter lengte, is wel niet het vlag- geschip van de H.A.L. Dat is nog altijd de „Nieuw Amsterdam", die met z'n 34.000 ton de 24.000 van de Statendam de loef afsteekt. Dit gloednieuwe schip heeft een be manning van 433 „koppen", zoals dat heet en kan 955 passagiers herbergen, waarvan 84 In de eerste klasse en 871 in de toeristenklasse. Want de Staten dam zal straks ook worden gebruikt voor „cruises" en in 1958 zelfs een we reldreis gaan maken. Overigens wordt men in de toeristenklasse ook nog uiter mate verwend. Büna alle hutten hier hebben een eigen bad- of douchekamer. Het diner voor de toeristenklasse wordt in acht gangen opgediend! Men kan ge bruik maken van het gesloten zwembad (met Turks bad) op het D-dek en ook van het open zwembad achterop het promenadedek. Er is een stijlvol inge richte bioscoopzaal, die ook als kerk- zaal wordt gebruikt, zowel voor prote stantse als voor rooms-katholieke kerk diensten. Op het hoofddek ligt de winkelgalerij met kapsalons voor dames zowel als he ren. Het schip heeft een eigen wasserij, drukkerij en hospitaal. Een automatisch werkend sprinkler systeem, in geval van brand, is aange bracht in alle passagiers- en beman- ningsverKöven, daarvoor waren 25.000 sprinklers nodig. Het schip is verdeeld door twaalf waterdichte schotten en ge- isoleerde stalen brandschotten. Tien red- Schapen op de grote stille heide zijn zeldzaam geworden. We zien ze nu meer aan dgken grazen. Ook de Plakkeese dyken worden dagelijks door honderden schapen betreden. Ons eiland is dus ook, zij het in geringe mate t.a.v. andere landen en gebieden waar men zich uit hoofde van' beroep op deze teelt heeft gespecialiseerd, „wolproducent" gewor den, Want daar gaat het om bij deze teelt. Eens per jaar worden de schapen (nu ook) met een elektrische tondeuse van hun vachten ontdaan. De „oogst" wordt naar kwaliteit gesorteerd en in jute balen verpakt. In Australië, Zuid-Afrika en Nieuw- Zeeland wordt de meeste wol bij opbod verkocht. Voor West-Europa zijn de Londense wolveilingen van belang. Een wolhandelaar koopt de partijen ruwe wol meestal in vette toestand, dat is zoals de vacht van het schaap komt. Ieder schaap scheidt wolzweet uit. Dat moet in wolwasserijen worden verwij derd. Als dat Is gebeurd verkoopt de wolhandelaar de partijen wol aan de fa brikant. Wat die er mee doet weet U Hq zorgt er yoor dat U bij uw textiel handelaar een japon, een costuum of iets dergelijks kunt kopen. Het is U na tuurlijk al dikwijls opgevallen dat de ene stof duurder is dan de ander. Zo was ook het kamgarencostuum duurder dan het tweed terwijl ze beiden waren vervaardigd van schapenwol. Er zijn twee soorten schapen die be palen hoe duur uw pak of mantel is. Het ztjn de merlnoschapen en de crossbreds breds. Australië is de grootste schapenstal ter wereld. Er lopen daar miljoenen schapen. En hoofdzakelijk allemaal ras echte: merino's. Deze dieren leveren de fflnste wol met zeer fijne, dunne vezeltjes uitermate ge schikt voor de vervaardiging van duur dere stoffen. Van die wol worden dan ook kamgarencostuums, japonnen enz. gefabriceerd. De crossbreds zijn geïmporteerde ras- schapen in de loop der tijden met in heemse schapen gekruist. Crossbreds betekent ongeveer: gefokte kruising. De wol van deze dieren is minder fijn. Ze is grover en ruiger dus meer ge schikt voor kleden, tapijten enz. Ook wordt uw tweedjas en costuum er van gemaakt. Kamgaren echter is edeler, deftiger zouden we ook kunnen zeggen. Vandaar ook duurder. In Australië vind men hoofdzakelijk merlno-schapen. In Z.-Afrika, Z.-Ameri- ka en andere landen lopen voor het me rendeel crossbred». dingboten, die elk 135 personen kunnen bevatten en uit lichtmetaal zijn vervaar digd, kunnen met de hand worden voort bewogen (zij het niet meer met riemen) en dan zijn er nog twee motorreddingbo- ten voor 43 personen. By de kok in de keuken Een onfeilbaar instinct leidde ons naar de keuken, waar chefkok Nó'enhuis een geboren Rotterdammer en al dertig jaar bij de Holland-Amerikalijn, ons de indrukwekkende, gedrukte lijst liet zien van alles wat het schip bij een crossing Rotterdam-New-York v.v. mee moet ne men ter versterking van d inwendige mens. „Aan groot vlees", vertelt ons de heer Nijenhuis, z'n hoge witte muts rechtzet tend, nemen we 15.000 kg mee, aan klein vlees 5.000 kg, gevogelte 10.000 kg en vis 6.000 kg... want we hebben geen tyd om die onderweg te vangen. We eten hier duizend kg aardappelen per dag op en 4.000 eieren, 50 kg jam en 2.000 stuks gebak en we persen 1600 sinaasappels uit voor jus d' orange enz. Verder gebruiken wfl per dag 70 kg bo ter, 30 kg koffie, 300 kg meel en 300 1 melk. Vergeet niet de extraatjes: de dieetkeuken, de koschere keuken voor de Israëlieten en de diverse vermage- ringsdiëten (Hauser) Met al die speciale wensen moet rekening worden gehou den". Het schip heeft dan ook een eigen roomijsfabriek, bakkerij en patisserie, slagerij en viswerkplaats. Er is een toe ristenklassekeuken, een eerste klasse keuken en een keuken voor de beman ning. Per uur worden zo'n duizend diners doorgegeven. Prachtig werkstuk Dat is dan alleen de „huishoudelijke" kant van dit hotelbedrijf, dat men Sta tendam" noemt. In recordtijd is dit schip gebouwd; op 18 juni 1955 lag ei Het merk Rang staat duide* lijk op iedere Rangrol, als ook op het beschermend omhulsel vaaiedeiRangetje. EEN PRODUCT VAN DE KINGFABRIEKEN op de helling alléén de kielplaat. De laatste drie maanden waren hier 1400 man iedere dag aan het werk en het vereiste een intrinsieke planning om te voorkomen, dat ze elkaar in de weg lie pen. Het praefabricage-systeem is hier op grote schaal toegepast, allerlei onder delen waren reeds vooruit gereed ge maakt om de bouwtijd zoveel mogelijk te bekorten. Bijna alles wat er aan dit schip zit, is Nederlands fabrikaat en een indrukwekkende lijst van Nederlandse sierkunstenaars heeft er toe bijgedragen de „Statendam" tot een, ook inwendig, zeer sierlijk schip te maken. Toch is er geen spoor van overladen- heid. De hele „aankleding" getuigt van zeer goede smaak. Nergens een oogver blindende luxe, nergens geldsmijterij. Ook als zodanig is de Statendam een waardig „goodwillambassador" van Ne derland. De Zuid-Hollandse Vereniging „Het Groene Kruis" organiseert in de erstvol-1 gende maanden een voorlichtingscampagne op Goeree-Overflakkee. Centraal staat hierbij de reizende tentoonstelling „Het Kind in het gezin", een nieuwe aanwinst van de provinciale vereniging bij de voorlichting over de kinderhygiëne. Deze tentoonstelling zal achtereenvolgens in alle plaatselijke Groene Kruisafdelingen enkele dagen opgesteld staan. Door middel van stands foto's lectuur en spelmateriaal wordt een indruk gegeven van de juiste ver zorging en opvoeding van onze kinderen Gaarne zal aan daarvoor in aanmer king komende instellingen van onderwijs gelegenheid gegeven worden op aparte uren met de leerlingen groepsgewijze de tentoonstelling te bezoeken. Voor de algemene voorlichting zijn bij deze tenntoonstelling de wijkzuster, de districts verpleegster voor de kinderhygiëne en een lerares kinderverzorging en opvoe ding aanwezig, terwijl de diëtiste allerlei vragen van bezoekers over de voe ding op zal kunnen vangen. Op deze wijze hoopt het Groene Kruis een uit gebreider publiek te bereiken dan reeds mogelijk was door de alom bekende moedercursussen. Op de tentoonstelling- zal voorts een stand aanwezig zjjn, die een overzicht geeft over het Groene Kruis. Te weinig is nog bekend van al het werk dat, naast de ziekenverpleging door de wijkzuster ter plaatse en de kraamzorg door het kraamcentrum, ge daan wordt. In het kader van deze voorlichtings weken kunnen naar wens ouderavonden georganiseerd worden, waar de verzor ging, de voeding en de opvoeding van onze kinderen ter sprake zal komen, eventueel toegelicht door een filmstrip of film. Evenzo kunnen lezingen worden ge houden over verschillende onderdelen van de maatschappelijke gezondheids zorg, afhankelijk van de plaatselijke be langstelling en behoefte. Ook deze le zingen kunnen desgewenst worden toe gelicht met een film. Van deze „voorlichtingsweken" in de verschillende plaatsen op Goeree-Over flakkee beleeft Mlddelharnis-Sommels- dijk op maandag 28 januari de primière. Eén en ander speelt zich af in het fraaie nieuwe wijkgebouw van het Groene Kruis aan de Langeweg te Mid- delharnis en hier zal gelegenheid zijn, ook voor vertegenwoordigers van orga nisaties en instellingen en personen uit andere gemeenten, kennis te nemen van hetgeen er hier en straks elders gebo den kan worden. Het programma voor deze week in Middelhamls-Sommelsd^jk luidt als volgt: dinsdag 29 januari t.m. vrijdag 1 febr. 1957. Tentoonstelling „Het kind in het gezin" geopend 2.30 tot 5.30 en van 7.30 tot 9.30 uur. Woensdagavond 30 januari 8 uur le zing over: „Gebrekkigenzorg en Reva lidatie". Donderdagavond 31 januari 7.45 uur Ouderavond: „Vader, moeder en de baby" en ,,De voeding van de a.s. en de jonge moeder". Vrijdagavond 1 februari 7.45 ouder avond „Ouders en hun kleuters" en „De voeding van de peuter en de kleuter". Behoudens wijzigingen, die noodzake lijk mochten blijken in verband met on voorziene omstandigheden, zvjn de data voor de tentoonstelling etc. op de ver schillende plaatsen van het eiland voor lopig als volgt vastgesteld: Maandagavond 28 jan. t.m. vrijdag avond 1 febr. Middelhamis-Sommelsdijk. Maandagavond 4 febr. t.m. vrijdag avond 8 febr. Dirksland. Maandagavond 11 febr. t.m. donder dagavond 14 febr. Herkingen. Maandagavond 18 febr. t.m. vrijdag avond 22 febr. Ouddorp Dinsdagavond 26 febr. t.m. donderdag avond 28 febr. Goedereede. Maandagavond 4 maart t.m. donder dagavond 7 maart Stellendam; Zaterdagavond 9 maart t.m. dinsdag avond 12 maart (behalve zondags Stad aan 't Haringvliet. Donderdagavond 14 maart t.m. zater dagavond 16 maart Den Bommel. Dinsdagavond 19 maart t.m. donder dagavond 21 maart Melissant. Maandagavond 25 maart t.m. donder dagavond 28 maart Ooltgensplaat. Zaterdagavond 30 maart t.m. dinsdag avond 2 april (behalve zondags) Nieuwe Tonge. Donderdagavond 4 april t.m. zaterdag avond 6 april Oude Tonge. MIDDELHARNIS 1. Instuif. Zaterdagavond is er een bijzondere avond voor jongeren van 12 jaar en ouder. De aanvangstijd is half 8; toegangsprijs 60 cent. 2. Jeugdleiderscursus. Maandagavond is de eerste pst/ohologfieles. De heer J. Foekema, secretaris van de Rotterdam-, se Jeugdgemeenschap zal met ons de schoolleeftijd bespreken. Het onder werp voor deze avond is: „Onze kinderen in hun wereld." (De wereldbeleving van het Schoolkind.) De kosten zijn 1.per persoon per avond Aanvangstijd: 8 uur. Ieder, die zich over dit onderwerp graag deskundig wil laten voorlichten is van harte wel kom. Ouders, leerkrachten, jeugdlei ders, dit is juist iets voor U! 3. A.O.-boekjes. Wekelijks geeft de Stichting voor Volksontwikeling I.V.I.O een boekje uit over één of ander ac tueel onderweip. Zo verschenen in de laatste maanden o.a.: Vogelbescherming, een mensenplicht; Olie; Hongarije; Toscanini 18671957^ Ons hof. r Deze boekjes, die heel vlot te lezen zijn en zeer interessant zijn, kunt U bij het Diekhuus lenen. Loop der bevolking in 1956. Op 1 januari 1956 telde deze gemeente 5024 inwoners, n.l. 2507 mannen en 2517 vrouwen. Er werden in deze gemeente 45 jongens en 34 meisjes geboren, ter^ wijl in andere gemeenten 3 jongens en 5 meisjes werden geboren, die behoren, tot de bevolking van deze gemeente.] Er vestigden zich 116 mannen en 128 vrouwen, in totaal dus een vermeerde- Het ,,Actie-comité voor betere en goedkopere veerverbindingen" roert momen teel geducht de trom, om gang in de verbouw van het door Rijk en Provincie aangekochte casco te krijgen, om het inleggen van een grotere boot op het veer Middeiharnis-Hellevoetsluis te bespoedigen. Maar het lijkt wel of men aan dovemans deur klopt, het casco dat in de zomer 1956 reeds is aange kocht, ligt nog steeds op dezelfde plaats aan de sloperij te H.I.-Ambacht! Waar blijft men nu met de beloften, dat de grotere boot voorjaar 1957 in de vaart zal komftn? Het actie comité zit niet stil om ver betering te brengen in de dikwijls cha- othische toestand die aan het veer Mid deiharnis-Hellevoetsluis heerst. Ieder, die als passagier 's morgens of 's avonds met een van deze boten meegaat, weet dftt het er zo propvol is, dat men als haringen in een ton wordt getast, er geen ruimte is om te zitten, soms bijna niet om te staan. Passagiers verkiezen zelfs bij guur en koud weer om gedurende de overtocht buiten te staan. Dat deze volte gevaren meebrengt, als er onverhoopt eens iets zou voordoen, zal niemand durven ont kennen Het actie-comité heeft met enige le den van de Tweede Kamer van C.H., A.R. en V.V.D. (verkeerscommissie) een onderhoud gehad en er op gewezen, dat het personenvervoer op de boten is overbelast. Het veevervoer is beter ge reglementeerd en geschiedt menslflker. Ook heeft men er met klem op gev/e- 53en, dat het vracht- en personen-auto- vervoer overbelast is, gedurende de ge hele dag staan plm. 20 50 auto's te wachten. Niet alleen het ongeriefelijke, maar de schade die daardoor op het eiland wordt geleden is enorm en zó groot, dat dit moeilijk in cijfers valt uit te drukken. Hoe staat het met de „nieuwe" boot Het actie-comité heeft er bij dze Ka merleden op aangedrongen de afbouw van de „nieuwe" boot te bevorderen, op dat deze zo spoedig mogelijk in de vaart kan worden gebracht. Het comité betwijfelt zeer of deze boot wel zóveel verbetering zal brengen temeer daar zij vernam, dat dan de Stad Zierikzee wegens gebrek aan per- ■Soneel er zal worden uitgelicht waar deze boot echter ruimte zal hebben voor Mijnhardt'.s Grieppoeders. Doos )0 et. plm. 40 personen-auto's wordt het echter toch een stap in de goede richting. Vrachtvervoerders moeten zich anders instellen. De vrachtvervoerders hebben ook en vooral belang bij deze grotere boot, om dat deze mensen zich met hun bedrijf door de invoering van het kentekenbe wijs waarop thans een strenge con trole wordt uitgeoefend geheel anders moeten instellen, Daardoor is 1/3 méér vrachtwagenruimte nodig en de ver voerders zouden vóór de nieuwe oogst er is gaarne weten welke grootte van trailers met de nieuwe boot kunnen worden vervoerd. De niet spoedige af bouw van deze boot brengt dan ook ge weldige stagnatie en grote ontevreden heid. Waarom moet het zo lang duren Het wekte bij het actie-comité ver wondering, dat ondanks deze toelichting aan de Kamerleden over dit zeer nijpen de geval bij de behandeling van de be treffende begroting in de Tweede Kamer zo weinig gewag is gemaakt. (In een verslag in de N.R.Crt. troffen we er slechts enkele regels over aan. Red.) Het actie-comité uitte er op een deze week gehouden vergadering zfln misnoegen er over uit, dat de aanbe steding voor de verbouw nog niet heef t plaats gehad en het wel half of eind februari zal z^n, eer van de inschrij vende werven de kosten zullen binnen zyn. Dit betekent, dat de grotere veerboot vóór de nieuwe oogst van dit jaar waarbg weer een nog sterker vervoersaanbod komt op het veer niet gereed zal zijn. Uurdienst op het veer Den Bom- mel-Numansdorp Intussen heeft het actie-comité niet stil gezeten, maar een onderhoud gehad met de heer Kalisvaart, directeur van de Reederij van der Schuyt, om de moge lijkheid te bezien een uurdienst In te voeren op het veer Den Bommel-Nu- mansdorp. Eerst stond de heer Kalis vaart daar sceptisch tegenover, omdat de trek nu eenmaal is naar het veer Middeiharnis-Hellevoetsluis. Bij nadere bespreking zag hij er echter de noodzaak wel van in en verklaarde zich bereid dit in overweging te nemen. Er zal dan op dit veer een boot bij moeten komen; de directie had reeds optie op een veerboot (ze zijn er dus nog wel) die binnen zeer korte tijd zal kunnen worden verbouwd en in de vaart gebracht. Met de Provincie zal worden onderhandeld om na 5 jaar wanneer de brug er is garantie te verkrijgen op de waardevermindering van deze boot. Dit zal echter geen overkomenljjk kapitaal kosten. Wij hebben bewondering voor de voort varendheid, waarmee de directie van de Reederij van der Schuyt te werk gaat, die er kans voor ziet om binnen enkele maanden een tweede boot in te leggen. Wanneer deze uurdienst Den Bom- mel-Numansdorp een feit wordt, zal deze het vrachtvervoer op het veer MiddeUiarnis-HelIevoetslnis zeer ont lasten. Door de invoering van het ken tekenbewijs is 1/3 aan vrachtwagens méér nodig zodat in 1957 het vervoer van landbouwprodukten op de veren overbelast zal worden. De beroepsver voerders staan naar wij vernehaen, hier zeer enthousiast tegenover. Be doeling is dat op genoemd veer 10- rittenkaarten zullen worden uitgege ven, zodat voor een groot deel het vervoer daarheen zal worden geleld. Meer boten, grotere boten, betere bo ten! Is de roep en de dringende vraag van de localiteit. Ook méér bussen voor het personenvervoer. Zo het nu is. Is het een onhoudbare toestand, waarin op korte termijn verandering moet komen. Om van de hoge tarieven maar niet te spreken. Actie-comité streeft naar aan passing van de capaciteit der Flakkeese veren, aan de behoefte van het vervoer. Personen- en auto-vervoer is over belast Veevervoer Is be ter gereglementeerd en geschiedt menslyker. Door hoge vervoerskosten ieder jaar een schade van l>/2 miljoen gulden op het eiland Ontwik keling van de streek door slechte verbindingen geremd. Reddingsmiddelen aan boord van de veerboten by.,>^eryoer van 3 a 400 personen per vaart zijn onvoldoende. Nodig zijn: meor boten grotere boten betere boten! ring van 164 mannen en 167 vrouwen. Er overleden in deze gemeente 12 mannen en 6 vrouwen, terwijl 6 mannen en 6 vrouwen in andere gemeenten over leden, die behoorden tot de bevolking van deze gemeente. Er vertrokken 131 rnannen en 144 vrouwen, derhalve een vermindering van 149 mannen en 156 vrouwen. In totaal dus een vermeerdering in 1956 van 15 mannen en 11 vrouwen. Op 1 januari 1957 telde deze gemeen te dus 5050 inwoners, te weten 2522 mannen en 2528 vrouwen. Burg. Stand over de maand dec. '56 Geboren: Jan Daniël Pieter, zoon van A.. P. Roodzant en M. E. Kaslander,; Maria Kommertje, dochter van D. C. v. d. Vliet en B. J. Verrijp; Johannes, zoon van J. Maliepaard en A. Vroegindeweij Cornelia, dochter van B. de Korte en L. Krijtenberg. Gehuwd: B. Elderkamp, oud 22 jaar en N. C. Boeter, oud 26 jaar. Overleden: Klaasje de Groot, wed. van A. Groen, oud 86 jaar. Ingekomen: P. G. van Ooijen en gezin van Weesp; J. ter Braak-Diepenhorst van Dirksland; S. M. Murray, Oost Achterweg van Glasgow; G. A. de Heer van Rotterdam; J. D' Hont en gezin van Tholen; A. J. de Wit en gezin van Sommelsdljic; L. Diepenhorst en gezin van Stad aan 't Haringvliet; Jonkhr. B. C. de Koek van Axel; J. Götz van der Vet en gezin van Dordrecht; A. H. de Haas van Dorsser en zoon van Oude Tonge; J. Scheffer van Rotterdam; A. van Eek van Oude Tonge; G. C. van Gelder van Haarlem. Vertrokken: M. Krijtenberg naar' Sommelsdijk; A. C. Buijs naar Vessem; N. C. Elderkamp-Boeter naar Rotter dam; J. Verhage naar Poortugaal; J. L. Looij naar Uithoorn; C. A. van Don gen en gezin naar Grootegast; A. Schel- levis en gezin naar 's-Gravenzande; M. Smit naar Bloemendaal; J. K. Smit naar Sommelsdijk; S. Struik naar Schie dam. SOMMELSDIJK Concert Ned. Kamerkoor in Herv. Kerk. Uitgaande van de Kring van alle Chr. Zangverenigingen op Goeree Overflakkee hoopt op 7 febr. a.s. het nationaal en internationaal bekende Ned. Kamerkoor o.l.v. Felix de Nobel een concert te geven in de Ned. Herv. Kerk te Sommelsdijk. Gezien de prachtige accoustiek van bovengenoemd kerkgebouw, zal de zang van dit beroemde koor ongetwijfeld volledig tot haar recht komen. Burgemeester Hordijk zal deze avond een slotwoord spreken. Aanvang 7 uur. Programma's ƒ1. Omtrent het verkrijgbaar stellen van programma's volgen nog nadere mede delingen. MELISSANT Op 17 en 18 jan. j.l. organiseerden de gezamenlijke postduivenverenigingen I van Dirksland hun jaarlijkse tentoon stelling in café Vermeulen, eigenaar L. Blok. Hiervoor waren in totaal 157 vo gels ingezet. De duiven werden gekeurd door de bekende keurmeester Marius de Zeeuw. De prijzen werden als volgt verdiend: Klasse 1 doffers 500—1000 km: Ie pr. Zoon-van Es, 2e pr. PeekstokHa- meete. Klasse 2 duivinnen 500—1000 km: Ie pr. ZoonV. Es, 2e pr. W. van 't Hof, 3e nr. W. v. 't Hof. Klasse 3 doffers 250—500 km: Ie pr. A. v. d. Groef, 2e pr. L. Arensman, 3e pr. B. Leijdens. Klasse 4 duivinnen 250500 km: Ie pr. Zoon^v. Es, 2e pr. W. v. 't Hof, 3e pr. H. de Man. Klasse 5 jonge doffers O250 km: Ie pr. Zoon—V. Es, 2e pr. W. v. 't Hof, 3e pr ZoonV. Es. Klasse 6 jonge duivinnen O250 km: Ie pr. Peekstok—Hameete; 2e pr. B. Oorbeek, 3e pr. L. Arensman. Klasse 7 late jonge doffers: Ie pr. B. Oorbeek, 2e pr. P. Tieleman, 3e pr. ZoonV. Es. Klasse 8 late jonge duivinnen: Ie pr. H. de Man, 2e pr. B. Leijdens. Schoonste oude doffer Zoonv. Es, schoonste oude duivin Zoon—v. Es, schoonste jonge doffer Zoonv. Es, schoonste jonge duiven PeekstokHa meete. De uitslag van de grote verloting wel ke aan deze tentoonstelling was ver bonden is als' volgt: Ie prijs varken van plm 200 pond no. 1004, 2e prijs strijk- 1 ijzer no. 1666; 3e prijs borstelhanger no. 1071; verdere prijzen zijn gevallen op 1 ie no's. 1329, 541, 695, 569, 613, 1185 en 1632. Deze prijzen kunnen t.m. 1 febr. worden afgehaald bij café Vermeulen. STELLENDAM uitslagen damcompetitle. Broer-M. v. d. Spaan 2O; A. Koese L. Moyses 20; L. MoysesJ. Bakker O2; C. V. DrielL. Koese 0—2 Flakkeese clubcompetitie: Donderdag 17 januari ontving de Stel- 'endamse schaakvereniging de schaak club uit Middelharnis De spelers werden hartelijk verwelkomt door de voorzitter en deze hoopte op een sportieve en span nende strijd. Gezien de uitslag heeft het aan spanning niet ontbroken, na onge-' veer drie kartler spelen kwam het eer ste winstpunt voor Stellendam door H. V. Seters. Het duurde ruim een uur eer Middel harnis de gelijkmaker kon scoren. Bij de stand 4%4% ging het dus om de laatste partij tussen van Ours en Vo gelaar welke door laatst genoemde na arbitrage gewonnen werd. Met 4% te gen 5% ging Middelharnis met de over winning naar huis. De uitslagen waren: WoudstraBoeter 10; van 't Leven G. de Jager O1; A. JansenM. Koe se O1; W .van SetersJ. de Jager 0—1; D. v. Ours—A. Vogelaar 0—1; A. RoonD Hoogzand V2J. van Se tersA. Visser 10; Mevr Woudstra J. Albrechts O1; H. van SetersPr. Bernard 10; C. BooyMoerland 10. BEDKBTJIKEN HOSPITAALLINNEN WED. KUBVEVKS DROGISTERIJ Ook voor verband en verplegings-artlke- len. Verhuur van baby-weegschalen. OOLTGENSPLAAT Kolenpositie niet rooskleurig Er zal mechanisch worden gelost Voor de algemene ledenvergadering van de Kolenbond „Algemeen Belang" te Ooltgensplaat, gehouden dinsdag avond in „Hotel Hobbel", bestond veel belangstelling; 86 personen hadden de presentielijst getekend. De voorz. de heer Adr. de Vos schet ste in zijn openingswoord de moeilijk heden die er zijn inverband de positie van de brandstoffen. Wij hebben geluk kig wel aan de vraag kunnen voldoen, aldus de heer de Vos, maar de lever tijden zijn bijzonder moeilijk en zeer traag is de aanvoer. Eierkolen zijn er voldoende; anthraciet III zijn zoveel mogelijk uitgeleverd; anthraciet II zijn nog in bestelling (ongeveer 40 ton), ter wijl van de 60 ton bestelde sloffen er door de bond 20 ton is ontvangen. Aangaande verscheping deelde de voorz. mede, dat het laatste schip an thraciet in de nacht met een kraan is gelost. Deze partij werd eerst naar het terrein gereden en vandaar uit gedis tribueerd. Ket maakt slechts weinig' verschil in de onkosten of een schip mechanisch wordt gelost of door man krachten die dan tegelijk de brandstof fen bij de mensen bezorgen. Bij een bestuursverkiezing waarbij de voorz. werd herkozen en in de va cature van de heer C. de Vos, na vele malen van herstemming, de heer A. Langeweg werd benoemd en de heer KI. Kreeft zijn zetel als kommissaris kon behouden, attendeerde de heer de Vos de vergadering speciaal op de fi nanciële positie, daarbij aandringend op vlugge betaling van de geleverde brandstoffen. Wil de Bond in evenwicht blijven dan is het nodig dat een ieder aan zijn morele verplichtingen op tijd voldoet. Voorts deelde de voorzitter nog me de dat inplaats van dhr. IJ. van der Vliet tot bode-bezorger is benoemd de heer Job Duim Az. In de rondvraag werd het lossen nog maals besproken. Zullen er voldoende lossers zijn dan zullen de schepen met deze manschappen worden gelost, an ders zal dit met een kraan geschie den. Dhr. P. V. d. Vliet was voorstan- de'- van meciianiscii lossen. Na een uit gebreide discussie aangaande de brand stoffen voorziening .sluit de voorzitter da vergadering. l:r'i' il il' l i !1

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 5