RANG
RANG
RANG
RANG
Sur?
balm
Wanneer komt de grotere veerboot
Middeiharnis-Hellevoetsluis in de vaart?
STATENDAM" onze nieuwe aanwinst
|mg
leis
Voorlichtingscampagne Z.H. -Vereen.
9,Het Groene Kruis'*
Plaatselijk Nieuws
Diekhuusnieuws
Het casco ligt nog rustig bij de
sloperij fa. Stolk te H.I.-Ambacht
Toestand aan het veer onhoudbaar
Veevervoer geschiedt mense-ijker
dan personenvervoer
'I
II
£eii ton aardappels per dag!
één nacht
l'handen
Èm zacht
Schapen bepalen de prijs
van uw pak
is alleen
als er
op staar
Op alle dorpen van Flakkee komt een
reizende tentoonstelling
GRIEP? -----
WARMWATERZAKKEN
M
lari 1957B Vrijdag 25 Januari 1957.
„EILANÖEN-NIEUWS"
Bladz. 3
e Tonge I
Ions niets I
Jis te be.
leen werd 1
een ker-
Bchtsheer 1
fen, waar-[
ligde zon. 1
prkrijgen.
vant heti
ma. Tewel
■uring af, I
liovembei I
I Ridderu!
If standige 1
^rmee del
voldon.
in werd 1
louderlin. I
Ie namen
1 gebouw,
lat op de 1
Ipril 1645
paak van f
|im. Daar
de ge.
J/erd ech-
Iden twee
pgen van
provin-
It meteen
jnel gere.
fans ope-
ndheer
bemd als
lelijdenis-
op ons I
dan de
I met wat
na een
droefheid j
|de afge-
In ver-
Ivoetsiuis
lenten te
ld toege
laat eer-
|s emeri-
ig bepa-
relnu zij
ictement
Ie beroe
per reke-i
3s. Corn.
jjevestigd
Dirks-
I een wo-
het be-
|e kerke-
liddels
krtjgen
en een
der Zee
lervolgd)
en. Die
kost zo
Ir sterlc
Iprijs
63.50
[loenen,
[roeken,
igste
woens-
gevoerd
n en 36
De nieuwe „Statendam" sloeg niet zo'n best figuur toen het prachtige
schip, achter 'n paar sleepboten aan, van z'n eerste technische proeftocht terug-
kerde. Maar de „Statendam" is opnieuw uitgevaren en zonder enig incident te
ruggekeerd en nu de machtige oceaanreus daar hoog optorent boven de kaden
en loodsen van Wilton-Feyenoord en kapitein Haagmans zegt dat er geen
vuiltje meer aan de lucht is, kan en durft niemand iets anders zeggen dan:
't is een pracht schip, een aanwinst voor onze Hollandse koopvaardijvloot".
De „Statendam" is zojuist van deze
proefvaart teruggekeerd en de grote
lounge op het promenadedek is gevuld
met persmensen die nieuwsgierig zijn te
weten, of het ditmaal beter is gegaan.
Nu, daar is geen twijfel aan. Op de
Noordzee is de nieuwe aanwinst van de
H.A.L. aan de zwaarste beproevingen
onderworpen en er stond een straf bries
je, maar er bleef niets te wensen over.
Vooral de „stablizers", een stel elek-
trisch-hydraulisch bewogen vinnen die
buiten de scheepszijden worden gesto-
jjen om de slingering van het schip te
verminderen, hebben uitstekende dien
sten bewezen. De slingering van het
schip werd er door teruggebracht van
13 graden tot 1% graad. Ook van tril
lingen heeft dit gelaste schip weinig of
geen last... aan de trilling kan zelfs een
ervaren reiziger niet merken met welke
snelheid het schip vaart!
Drtfvende maatschappy
Deze drijvende mensenmaatschappij
die gedurende de zeven dagen van de
crossing geheel op eigen middelen en
voorraden is aangewezen, stelt hoge
eisen.
De „Statendam", een schip van bijna
196 meter lengte, is wel niet het vlag-
geschip van de H.A.L. Dat is nog altijd
de „Nieuw Amsterdam", die met z'n
34.000 ton de 24.000 van de Statendam
de loef afsteekt.
Dit gloednieuwe schip heeft een be
manning van 433 „koppen", zoals dat
heet en kan 955 passagiers herbergen,
waarvan 84 In de eerste klasse en 871
in de toeristenklasse. Want de Staten
dam zal straks ook worden gebruikt
voor „cruises" en in 1958 zelfs een we
reldreis gaan maken. Overigens wordt
men in de toeristenklasse ook nog uiter
mate verwend. Büna alle hutten hier
hebben een eigen bad- of douchekamer.
Het diner voor de toeristenklasse wordt
in acht gangen opgediend! Men kan ge
bruik maken van het gesloten zwembad
(met Turks bad) op het D-dek en ook
van het open zwembad achterop het
promenadedek. Er is een stijlvol inge
richte bioscoopzaal, die ook als kerk-
zaal wordt gebruikt, zowel voor prote
stantse als voor rooms-katholieke kerk
diensten.
Op het hoofddek ligt de winkelgalerij
met kapsalons voor dames zowel als he
ren. Het schip heeft een eigen wasserij,
drukkerij en hospitaal.
Een automatisch werkend sprinkler
systeem, in geval van brand, is aange
bracht in alle passagiers- en beman-
ningsverKöven, daarvoor waren 25.000
sprinklers nodig. Het schip is verdeeld
door twaalf waterdichte schotten en ge-
isoleerde stalen brandschotten. Tien red-
Schapen op de grote stille heide zijn
zeldzaam geworden. We zien ze nu meer
aan dgken grazen. Ook de Plakkeese
dyken worden dagelijks door honderden
schapen betreden. Ons eiland is dus ook,
zij het in geringe mate t.a.v. andere
landen en gebieden waar men zich uit
hoofde van' beroep op deze teelt heeft
gespecialiseerd, „wolproducent" gewor
den, Want daar gaat het om bij deze
teelt.
Eens per jaar worden de schapen (nu
ook) met een elektrische tondeuse van
hun vachten ontdaan. De „oogst" wordt
naar kwaliteit gesorteerd en in jute
balen verpakt.
In Australië, Zuid-Afrika en Nieuw-
Zeeland wordt de meeste wol bij opbod
verkocht. Voor West-Europa zijn de
Londense wolveilingen van belang.
Een wolhandelaar koopt de partijen
ruwe wol meestal in vette toestand, dat
is zoals de vacht van het schaap komt.
Ieder schaap scheidt wolzweet uit. Dat
moet in wolwasserijen worden verwij
derd. Als dat Is gebeurd verkoopt de
wolhandelaar de partijen wol aan de fa
brikant. Wat die er mee doet weet U
Hq zorgt er yoor dat U bij uw textiel
handelaar een japon, een costuum of
iets dergelijks kunt kopen. Het is U na
tuurlijk al dikwijls opgevallen dat de
ene stof duurder is dan de ander. Zo
was ook het kamgarencostuum duurder
dan het tweed terwijl ze beiden waren
vervaardigd van schapenwol.
Er zijn twee soorten schapen die be
palen hoe duur uw pak of mantel is. Het
ztjn de merlnoschapen en de crossbreds
breds.
Australië is de grootste schapenstal
ter wereld. Er lopen daar miljoenen
schapen. En hoofdzakelijk allemaal ras
echte: merino's.
Deze dieren leveren de fflnste wol met
zeer fijne, dunne vezeltjes uitermate ge
schikt voor de vervaardiging van duur
dere stoffen. Van die wol worden dan
ook kamgarencostuums, japonnen enz.
gefabriceerd.
De crossbreds zijn geïmporteerde ras-
schapen in de loop der tijden met in
heemse schapen gekruist. Crossbreds
betekent ongeveer: gefokte kruising.
De wol van deze dieren is minder fijn.
Ze is grover en ruiger dus meer ge
schikt voor kleden, tapijten enz. Ook
wordt uw tweedjas en costuum er van
gemaakt. Kamgaren echter is edeler,
deftiger zouden we ook kunnen zeggen.
Vandaar ook duurder.
In Australië vind men hoofdzakelijk
merlno-schapen. In Z.-Afrika, Z.-Ameri-
ka en andere landen lopen voor het me
rendeel crossbred».
dingboten, die elk 135 personen kunnen
bevatten en uit lichtmetaal zijn vervaar
digd, kunnen met de hand worden voort
bewogen (zij het niet meer met riemen)
en dan zijn er nog twee motorreddingbo-
ten voor 43 personen.
By de kok in de keuken
Een onfeilbaar instinct leidde ons
naar de keuken, waar chefkok Nó'enhuis
een geboren Rotterdammer en al dertig
jaar bij de Holland-Amerikalijn, ons de
indrukwekkende, gedrukte lijst liet zien
van alles wat het schip bij een crossing
Rotterdam-New-York v.v. mee moet ne
men ter versterking van d inwendige
mens.
„Aan groot vlees", vertelt ons de heer
Nijenhuis, z'n hoge witte muts rechtzet
tend, nemen we 15.000 kg mee, aan
klein vlees 5.000 kg, gevogelte 10.000 kg
en vis 6.000 kg... want we hebben geen
tyd om die onderweg te vangen.
We eten hier duizend kg aardappelen
per dag op en 4.000 eieren, 50 kg jam
en 2.000 stuks gebak en we persen 1600
sinaasappels uit voor jus d' orange enz.
Verder gebruiken wfl per dag 70 kg bo
ter, 30 kg koffie, 300 kg meel en 300 1
melk. Vergeet niet de extraatjes: de
dieetkeuken, de koschere keuken voor
de Israëlieten en de diverse vermage-
ringsdiëten (Hauser) Met al die speciale
wensen moet rekening worden gehou
den".
Het schip heeft dan ook een eigen
roomijsfabriek, bakkerij en patisserie,
slagerij en viswerkplaats. Er is een toe
ristenklassekeuken, een eerste klasse
keuken en een keuken voor de beman
ning.
Per uur worden zo'n duizend diners
doorgegeven.
Prachtig werkstuk
Dat is dan alleen de „huishoudelijke"
kant van dit hotelbedrijf, dat men Sta
tendam" noemt. In recordtijd is dit
schip gebouwd; op 18 juni 1955 lag ei
Het merk Rang staat duide*
lijk op iedere Rangrol, als
ook op het beschermend
omhulsel vaaiedeiRangetje.
EEN PRODUCT VAN DE
KINGFABRIEKEN
op de helling alléén de kielplaat. De
laatste drie maanden waren hier 1400
man iedere dag aan het werk en het
vereiste een intrinsieke planning om te
voorkomen, dat ze elkaar in de weg lie
pen. Het praefabricage-systeem is hier
op grote schaal toegepast, allerlei onder
delen waren reeds vooruit gereed ge
maakt om de bouwtijd zoveel mogelijk
te bekorten. Bijna alles wat er aan dit
schip zit, is Nederlands fabrikaat en een
indrukwekkende lijst van Nederlandse
sierkunstenaars heeft er toe bijgedragen
de „Statendam" tot een, ook inwendig,
zeer sierlijk schip te maken.
Toch is er geen spoor van overladen-
heid. De hele „aankleding" getuigt van
zeer goede smaak. Nergens een oogver
blindende luxe, nergens geldsmijterij.
Ook als zodanig is de Statendam een
waardig „goodwillambassador" van Ne
derland.
De Zuid-Hollandse Vereniging „Het Groene Kruis" organiseert in de erstvol-1
gende maanden een voorlichtingscampagne op Goeree-Overflakkee.
Centraal staat hierbij de reizende tentoonstelling „Het Kind in het gezin",
een nieuwe aanwinst van de provinciale vereniging bij de voorlichting over de
kinderhygiëne. Deze tentoonstelling zal achtereenvolgens in alle plaatselijke
Groene Kruisafdelingen enkele dagen opgesteld staan. Door middel van stands
foto's lectuur en spelmateriaal wordt een indruk gegeven van de juiste ver
zorging en opvoeding van onze kinderen Gaarne zal aan daarvoor in aanmer
king komende instellingen van onderwijs gelegenheid gegeven worden op aparte
uren met de leerlingen groepsgewijze de tentoonstelling te bezoeken. Voor de
algemene voorlichting zijn bij deze tenntoonstelling de wijkzuster, de districts
verpleegster voor de kinderhygiëne en een lerares kinderverzorging en opvoe
ding aanwezig, terwijl de diëtiste allerlei vragen van bezoekers over de voe
ding op zal kunnen vangen. Op deze wijze hoopt het Groene Kruis een uit
gebreider publiek te bereiken dan reeds mogelijk was door de alom bekende
moedercursussen.
Op de tentoonstelling- zal voorts een
stand aanwezig zjjn, die een overzicht
geeft over het Groene Kruis.
Te weinig is nog bekend van al het
werk dat, naast de ziekenverpleging
door de wijkzuster ter plaatse en de
kraamzorg door het kraamcentrum, ge
daan wordt.
In het kader van deze voorlichtings
weken kunnen naar wens ouderavonden
georganiseerd worden, waar de verzor
ging, de voeding en de opvoeding van
onze kinderen ter sprake zal komen,
eventueel toegelicht door een filmstrip
of film.
Evenzo kunnen lezingen worden ge
houden over verschillende onderdelen
van de maatschappelijke gezondheids
zorg, afhankelijk van de plaatselijke be
langstelling en behoefte. Ook deze le
zingen kunnen desgewenst worden toe
gelicht met een film.
Van deze „voorlichtingsweken" in de
verschillende plaatsen op Goeree-Over
flakkee beleeft Mlddelharnis-Sommels-
dijk op maandag 28 januari de primière.
Eén en ander speelt zich af in het
fraaie nieuwe wijkgebouw van het
Groene Kruis aan de Langeweg te Mid-
delharnis en hier zal gelegenheid zijn,
ook voor vertegenwoordigers van orga
nisaties en instellingen en personen uit
andere gemeenten, kennis te nemen van
hetgeen er hier en straks elders gebo
den kan worden.
Het programma voor deze week in
Middelhamls-Sommelsd^jk luidt als
volgt:
dinsdag 29 januari t.m. vrijdag 1 febr.
1957. Tentoonstelling „Het kind in het
gezin" geopend 2.30 tot 5.30 en van 7.30
tot 9.30 uur.
Woensdagavond 30 januari 8 uur le
zing over: „Gebrekkigenzorg en Reva
lidatie".
Donderdagavond 31 januari 7.45 uur
Ouderavond: „Vader, moeder en de
baby" en ,,De voeding van de a.s. en de
jonge moeder".
Vrijdagavond 1 februari 7.45 ouder
avond „Ouders en hun kleuters" en „De
voeding van de peuter en de kleuter".
Behoudens wijzigingen, die noodzake
lijk mochten blijken in verband met on
voorziene omstandigheden, zvjn de data
voor de tentoonstelling etc. op de ver
schillende plaatsen van het eiland voor
lopig als volgt vastgesteld:
Maandagavond 28 jan. t.m. vrijdag
avond 1 febr. Middelhamis-Sommelsdijk.
Maandagavond 4 febr. t.m. vrijdag
avond 8 febr. Dirksland.
Maandagavond 11 febr. t.m. donder
dagavond 14 febr. Herkingen.
Maandagavond 18 febr. t.m. vrijdag
avond 22 febr. Ouddorp
Dinsdagavond 26 febr. t.m. donderdag
avond 28 febr. Goedereede.
Maandagavond 4 maart t.m. donder
dagavond 7 maart Stellendam;
Zaterdagavond 9 maart t.m. dinsdag
avond 12 maart (behalve zondags Stad
aan 't Haringvliet.
Donderdagavond 14 maart t.m. zater
dagavond 16 maart Den Bommel.
Dinsdagavond 19 maart t.m. donder
dagavond 21 maart Melissant.
Maandagavond 25 maart t.m. donder
dagavond 28 maart Ooltgensplaat.
Zaterdagavond 30 maart t.m. dinsdag
avond 2 april (behalve zondags) Nieuwe
Tonge.
Donderdagavond 4 april t.m. zaterdag
avond 6 april Oude Tonge.
MIDDELHARNIS
1. Instuif. Zaterdagavond is er een
bijzondere avond voor jongeren van 12
jaar en ouder. De aanvangstijd is half
8; toegangsprijs 60 cent.
2. Jeugdleiderscursus. Maandagavond
is de eerste pst/ohologfieles. De heer J.
Foekema, secretaris van de Rotterdam-,
se Jeugdgemeenschap zal met ons de
schoolleeftijd bespreken. Het onder
werp voor deze avond is:
„Onze kinderen in hun wereld." (De
wereldbeleving van het Schoolkind.) De
kosten zijn 1.per persoon per avond
Aanvangstijd: 8 uur. Ieder, die zich
over dit onderwerp graag deskundig
wil laten voorlichten is van harte wel
kom. Ouders, leerkrachten, jeugdlei
ders, dit is juist iets voor U!
3. A.O.-boekjes. Wekelijks geeft de
Stichting voor Volksontwikeling I.V.I.O
een boekje uit over één of ander ac
tueel onderweip. Zo verschenen in de
laatste maanden o.a.:
Vogelbescherming, een mensenplicht;
Olie; Hongarije; Toscanini 18671957^
Ons hof. r
Deze boekjes, die heel vlot te lezen
zijn en zeer interessant zijn, kunt U
bij het Diekhuus lenen.
Loop der bevolking in 1956. Op 1
januari 1956 telde deze gemeente 5024
inwoners, n.l. 2507 mannen en 2517
vrouwen. Er werden in deze gemeente
45 jongens en 34 meisjes geboren, ter^
wijl in andere gemeenten 3 jongens en
5 meisjes werden geboren, die behoren,
tot de bevolking van deze gemeente.]
Er vestigden zich 116 mannen en 128
vrouwen, in totaal dus een vermeerde-
Het ,,Actie-comité voor betere en goedkopere veerverbindingen" roert momen
teel geducht de trom, om gang in de verbouw van het door Rijk en Provincie
aangekochte casco te krijgen, om het inleggen van een grotere boot op het
veer Middeiharnis-Hellevoetsluis te bespoedigen. Maar het lijkt wel of men
aan dovemans deur klopt, het casco dat in de zomer 1956 reeds is aange
kocht, ligt nog steeds op dezelfde plaats aan de sloperij te H.I.-Ambacht! Waar
blijft men nu met de beloften, dat de grotere boot voorjaar 1957 in de vaart
zal komftn?
Het actie comité zit niet stil om ver
betering te brengen in de dikwijls cha-
othische toestand die aan het veer Mid
deiharnis-Hellevoetsluis heerst. Ieder,
die als passagier 's morgens of 's avonds
met een van deze boten meegaat, weet
dftt het er zo propvol is, dat men als
haringen in een ton wordt getast, er
geen ruimte is om te zitten, soms bijna
niet om te staan.
Passagiers verkiezen zelfs bij guur en
koud weer om gedurende de overtocht
buiten te staan. Dat deze volte gevaren
meebrengt, als er onverhoopt eens iets
zou voordoen, zal niemand durven ont
kennen
Het actie-comité heeft met enige le
den van de Tweede Kamer van C.H.,
A.R. en V.V.D. (verkeerscommissie)
een onderhoud gehad en er op gewezen,
dat het personenvervoer op de boten is
overbelast. Het veevervoer is beter ge
reglementeerd en geschiedt menslflker.
Ook heeft men er met klem op gev/e-
53en, dat het vracht- en personen-auto-
vervoer overbelast is, gedurende de ge
hele dag staan plm. 20 50 auto's te
wachten. Niet alleen het ongeriefelijke,
maar de schade die daardoor op het
eiland wordt geleden is enorm en zó
groot, dat dit moeilijk in cijfers valt uit
te drukken.
Hoe staat het met de „nieuwe" boot
Het actie-comité heeft er bij dze Ka
merleden op aangedrongen de afbouw
van de „nieuwe" boot te bevorderen, op
dat deze zo spoedig mogelijk in de vaart
kan worden gebracht.
Het comité betwijfelt zeer of deze
boot wel zóveel verbetering zal brengen
temeer daar zij vernam, dat dan de
Stad Zierikzee wegens gebrek aan per-
■Soneel er zal worden uitgelicht waar
deze boot echter ruimte zal hebben voor
Mijnhardt'.s Grieppoeders. Doos )0 et.
plm. 40 personen-auto's wordt het echter
toch een stap in de goede richting.
Vrachtvervoerders moeten zich
anders instellen.
De vrachtvervoerders hebben ook en
vooral belang bij deze grotere boot, om
dat deze mensen zich met hun bedrijf
door de invoering van het kentekenbe
wijs waarop thans een strenge con
trole wordt uitgeoefend geheel anders
moeten instellen, Daardoor is 1/3 méér
vrachtwagenruimte nodig en de ver
voerders zouden vóór de nieuwe oogst
er is gaarne weten welke grootte van
trailers met de nieuwe boot kunnen
worden vervoerd. De niet spoedige af
bouw van deze boot brengt dan ook ge
weldige stagnatie en grote ontevreden
heid.
Waarom moet het zo lang duren
Het wekte bij het actie-comité ver
wondering, dat ondanks deze toelichting
aan de Kamerleden over dit zeer nijpen
de geval bij de behandeling van de be
treffende begroting in de Tweede Kamer
zo weinig gewag is gemaakt. (In een
verslag in de N.R.Crt. troffen we er
slechts enkele regels over aan. Red.)
Het actie-comité uitte er op een
deze week gehouden vergadering zfln
misnoegen er over uit, dat de aanbe
steding voor de verbouw nog niet heef t
plaats gehad en het wel half of eind
februari zal z^n, eer van de inschrij
vende werven de kosten zullen binnen
zyn. Dit betekent, dat de grotere
veerboot vóór de nieuwe oogst van dit
jaar waarbg weer een nog sterker
vervoersaanbod komt op het veer
niet gereed zal zijn.
Uurdienst op het veer Den Bom-
mel-Numansdorp
Intussen heeft het actie-comité niet
stil gezeten, maar een onderhoud gehad
met de heer Kalisvaart, directeur van de
Reederij van der Schuyt, om de moge
lijkheid te bezien een uurdienst In te
voeren op het veer Den Bommel-Nu-
mansdorp. Eerst stond de heer Kalis
vaart daar sceptisch tegenover, omdat
de trek nu eenmaal is naar het veer
Middeiharnis-Hellevoetsluis. Bij nadere
bespreking zag hij er echter de noodzaak
wel van in en verklaarde zich bereid dit
in overweging te nemen.
Er zal dan op dit veer een boot bij
moeten komen; de directie had reeds
optie op een veerboot (ze zijn er dus
nog wel) die binnen zeer korte tijd zal
kunnen worden verbouwd en in de vaart
gebracht. Met de Provincie zal worden
onderhandeld om na 5 jaar wanneer
de brug er is garantie te verkrijgen
op de waardevermindering van deze
boot. Dit zal echter geen overkomenljjk
kapitaal kosten.
Wij hebben bewondering voor de voort
varendheid, waarmee de directie van de
Reederij van der Schuyt te werk gaat,
die er kans voor ziet om binnen enkele
maanden een tweede boot in te leggen.
Wanneer deze uurdienst Den Bom-
mel-Numansdorp een feit wordt, zal
deze het vrachtvervoer op het veer
MiddeUiarnis-HelIevoetslnis zeer ont
lasten. Door de invoering van het ken
tekenbewijs is 1/3 aan vrachtwagens
méér nodig zodat in 1957 het vervoer
van landbouwprodukten op de veren
overbelast zal worden. De beroepsver
voerders staan naar wij vernehaen,
hier zeer enthousiast tegenover. Be
doeling is dat op genoemd veer 10-
rittenkaarten zullen worden uitgege
ven, zodat voor een groot deel het
vervoer daarheen zal worden geleld.
Meer boten, grotere boten, betere bo
ten! Is de roep en de dringende vraag
van de localiteit. Ook méér bussen voor
het personenvervoer. Zo het nu is. Is het
een onhoudbare toestand, waarin op
korte termijn verandering moet komen.
Om van de hoge tarieven maar niet te
spreken.
Actie-comité streeft naar aan
passing van de capaciteit der
Flakkeese veren, aan de behoefte
van het vervoer.
Personen- en auto-vervoer is
over belast Veevervoer Is be
ter gereglementeerd en geschiedt
menslyker.
Door hoge vervoerskosten ieder
jaar een schade van l>/2 miljoen
gulden op het eiland Ontwik
keling van de streek door slechte
verbindingen geremd.
Reddingsmiddelen aan boord
van de veerboten by.,>^eryoer
van 3 a 400 personen per vaart
zijn onvoldoende.
Nodig zijn: meor boten grotere
boten betere boten!
ring van 164 mannen en 167 vrouwen.
Er overleden in deze gemeente 12
mannen en 6 vrouwen, terwijl 6 mannen
en 6 vrouwen in andere gemeenten over
leden, die behoorden tot de bevolking
van deze gemeente. Er vertrokken 131
rnannen en 144 vrouwen, derhalve een
vermindering van 149 mannen en 156
vrouwen.
In totaal dus een vermeerdering in
1956 van 15 mannen en 11 vrouwen.
Op 1 januari 1957 telde deze gemeen
te dus 5050 inwoners, te weten 2522
mannen en 2528 vrouwen.
Burg. Stand over de maand dec. '56
Geboren: Jan Daniël Pieter, zoon van
A.. P. Roodzant en M. E. Kaslander,;
Maria Kommertje, dochter van D. C. v.
d. Vliet en B. J. Verrijp; Johannes, zoon
van J. Maliepaard en A. Vroegindeweij
Cornelia, dochter van B. de Korte en
L. Krijtenberg.
Gehuwd: B. Elderkamp, oud 22 jaar
en N. C. Boeter, oud 26 jaar.
Overleden: Klaasje de Groot, wed.
van A. Groen, oud 86 jaar.
Ingekomen: P. G. van Ooijen en gezin
van Weesp; J. ter Braak-Diepenhorst
van Dirksland; S. M. Murray, Oost
Achterweg van Glasgow; G. A. de Heer
van Rotterdam; J. D' Hont en gezin
van Tholen; A. J. de Wit en gezin van
Sommelsdljic; L. Diepenhorst en gezin
van Stad aan 't Haringvliet; Jonkhr.
B. C. de Koek van Axel; J. Götz van
der Vet en gezin van Dordrecht; A. H.
de Haas van Dorsser en zoon van Oude
Tonge; J. Scheffer van Rotterdam; A.
van Eek van Oude Tonge; G. C. van
Gelder van Haarlem.
Vertrokken: M. Krijtenberg naar'
Sommelsdijk; A. C. Buijs naar Vessem;
N. C. Elderkamp-Boeter naar Rotter
dam; J. Verhage naar Poortugaal; J.
L. Looij naar Uithoorn; C. A. van Don
gen en gezin naar Grootegast; A. Schel-
levis en gezin naar 's-Gravenzande; M.
Smit naar Bloemendaal; J. K. Smit
naar Sommelsdijk; S. Struik naar Schie
dam.
SOMMELSDIJK
Concert Ned. Kamerkoor in Herv.
Kerk. Uitgaande van de Kring van alle
Chr. Zangverenigingen op Goeree
Overflakkee hoopt op 7 febr. a.s. het
nationaal en internationaal bekende
Ned. Kamerkoor o.l.v. Felix de Nobel
een concert te geven in de Ned. Herv.
Kerk te Sommelsdijk.
Gezien de prachtige accoustiek van
bovengenoemd kerkgebouw, zal de zang
van dit beroemde koor ongetwijfeld
volledig tot haar recht komen.
Burgemeester Hordijk zal deze avond
een slotwoord spreken.
Aanvang 7 uur. Programma's ƒ1.
Omtrent het verkrijgbaar stellen van
programma's volgen nog nadere mede
delingen.
MELISSANT
Op 17 en 18 jan. j.l. organiseerden
de gezamenlijke postduivenverenigingen
I van Dirksland hun jaarlijkse tentoon
stelling in café Vermeulen, eigenaar L.
Blok. Hiervoor waren in totaal 157 vo
gels ingezet.
De duiven werden gekeurd door de
bekende keurmeester Marius de Zeeuw.
De prijzen werden als volgt verdiend:
Klasse 1 doffers 500—1000 km: Ie
pr. Zoon-van Es, 2e pr. PeekstokHa-
meete.
Klasse 2 duivinnen 500—1000 km: Ie
pr. ZoonV. Es, 2e pr. W. van 't Hof,
3e nr. W. v. 't Hof.
Klasse 3 doffers 250—500 km: Ie pr.
A. v. d. Groef, 2e pr. L. Arensman, 3e
pr. B. Leijdens.
Klasse 4 duivinnen 250500 km: Ie
pr. Zoon^v. Es, 2e pr. W. v. 't Hof, 3e
pr. H. de Man.
Klasse 5 jonge doffers O250 km: Ie
pr. Zoon—V. Es, 2e pr. W. v. 't Hof, 3e
pr ZoonV. Es.
Klasse 6 jonge duivinnen O250 km:
Ie pr. Peekstok—Hameete; 2e pr. B.
Oorbeek, 3e pr. L. Arensman.
Klasse 7 late jonge doffers: Ie pr.
B. Oorbeek, 2e pr. P. Tieleman, 3e pr.
ZoonV. Es.
Klasse 8 late jonge duivinnen: Ie pr.
H. de Man, 2e pr. B. Leijdens.
Schoonste oude doffer Zoonv. Es,
schoonste oude duivin Zoon—v. Es,
schoonste jonge doffer Zoonv. Es,
schoonste jonge duiven PeekstokHa
meete.
De uitslag van de grote verloting wel
ke aan deze tentoonstelling was ver
bonden is als' volgt: Ie prijs varken van
plm 200 pond no. 1004, 2e prijs strijk- 1
ijzer no. 1666; 3e prijs borstelhanger no.
1071; verdere prijzen zijn gevallen op 1
ie no's. 1329, 541, 695, 569, 613, 1185 en
1632. Deze prijzen kunnen t.m. 1 febr.
worden afgehaald bij café Vermeulen.
STELLENDAM
uitslagen damcompetitle.
Broer-M. v. d. Spaan 2O; A. Koese
L. Moyses 20; L. MoysesJ. Bakker
O2; C. V. DrielL. Koese 0—2
Flakkeese clubcompetitie:
Donderdag 17 januari ontving de Stel-
'endamse schaakvereniging de schaak
club uit Middelharnis De spelers werden
hartelijk verwelkomt door de voorzitter
en deze hoopte op een sportieve en span
nende strijd. Gezien de uitslag heeft het
aan spanning niet ontbroken, na onge-'
veer drie kartler spelen kwam het eer
ste winstpunt voor Stellendam door H.
V. Seters.
Het duurde ruim een uur eer Middel
harnis de gelijkmaker kon scoren. Bij
de stand 4%4% ging het dus om de
laatste partij tussen van Ours en Vo
gelaar welke door laatst genoemde na
arbitrage gewonnen werd. Met 4% te
gen 5% ging Middelharnis met de over
winning naar huis.
De uitslagen waren:
WoudstraBoeter 10; van 't Leven
G. de Jager O1; A. JansenM. Koe
se O1; W .van SetersJ. de Jager
0—1; D. v. Ours—A. Vogelaar 0—1; A.
RoonD Hoogzand V2J. van Se
tersA. Visser 10; Mevr Woudstra
J. Albrechts O1; H. van SetersPr.
Bernard 10; C. BooyMoerland 10.
BEDKBTJIKEN HOSPITAALLINNEN
WED. KUBVEVKS DROGISTERIJ
Ook voor verband en verplegings-artlke-
len. Verhuur van baby-weegschalen.
OOLTGENSPLAAT
Kolenpositie niet rooskleurig
Er zal mechanisch worden gelost
Voor de algemene ledenvergadering
van de Kolenbond „Algemeen Belang"
te Ooltgensplaat, gehouden dinsdag
avond in „Hotel Hobbel", bestond veel
belangstelling; 86 personen hadden de
presentielijst getekend.
De voorz. de heer Adr. de Vos schet
ste in zijn openingswoord de moeilijk
heden die er zijn inverband de positie
van de brandstoffen. Wij hebben geluk
kig wel aan de vraag kunnen voldoen,
aldus de heer de Vos, maar de lever
tijden zijn bijzonder moeilijk en zeer
traag is de aanvoer. Eierkolen zijn er
voldoende; anthraciet III zijn zoveel
mogelijk uitgeleverd; anthraciet II zijn
nog in bestelling (ongeveer 40 ton), ter
wijl van de 60 ton bestelde sloffen er
door de bond 20 ton is ontvangen.
Aangaande verscheping deelde de
voorz. mede, dat het laatste schip an
thraciet in de nacht met een kraan is
gelost. Deze partij werd eerst naar het
terrein gereden en vandaar uit gedis
tribueerd. Ket maakt slechts weinig'
verschil in de onkosten of een schip
mechanisch wordt gelost of door man
krachten die dan tegelijk de brandstof
fen bij de mensen bezorgen.
Bij een bestuursverkiezing waarbij
de voorz. werd herkozen en in de va
cature van de heer C. de Vos, na vele
malen van herstemming, de heer A.
Langeweg werd benoemd en de heer
KI. Kreeft zijn zetel als kommissaris
kon behouden, attendeerde de heer de
Vos de vergadering speciaal op de fi
nanciële positie, daarbij aandringend
op vlugge betaling van de geleverde
brandstoffen. Wil de Bond in evenwicht
blijven dan is het nodig dat een ieder
aan zijn morele verplichtingen op tijd
voldoet.
Voorts deelde de voorzitter nog me
de dat inplaats van dhr. IJ. van der
Vliet tot bode-bezorger is benoemd de
heer Job Duim Az.
In de rondvraag werd het lossen nog
maals besproken. Zullen er voldoende
lossers zijn dan zullen de schepen met
deze manschappen worden gelost, an
ders zal dit met een kraan geschie
den. Dhr. P. V. d. Vliet was voorstan-
de'- van meciianiscii lossen. Na een uit
gebreide discussie aangaande de brand
stoffen voorziening .sluit de voorzitter
da vergadering.
l:r'i'
il il' l
i !1