COLOR Prijs f 14.90 Firma C. van Wezel Zonen Ontvolking van het plattelana Buitenland GRIEP? ---- Rijksmuseum had recordjaar Vrijdag 18 januari 1957 No. 2565 Chi. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week; dinsdag- en vrijdagavond n MEDITATIE Een eeuwige vertroosting iiiiiiiiiiiiini Visserijcijfers Plaatselijk Nieuws N.V. Slavenburg's Bank Wenst U een chic OVERHEMD? Neem dan ffte'cican PRINS HENDRIKSTBAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 Een bedenkelijk verschijnsel is, zo za- en we in ons vorig artikel, hetwegtrek- en van de bevolking van het platteland aar de steden, speciaal naar de indus- riecentra. Dat schept voor het platte- and schier onoplosbare problemen. In de volle zin van het woord moet gespro- en v/orden van een achteruitgang, een verarming van het leven op het platte- and. Niet alleen in materieel, maar ook n cultureel en geestelijk opzicht. Daar- 'oor geraakt het platteland meer en eer bij de stad ten achter, zodat de actoren om de stad boven het dorp te erkiezen steeds talrijker worden. De ontvolking van het platteland rengt ook problemen mee voor de ont- angende steden. Het Centraal Week- lad voor de Geref, kerken geeft daar- an een sprekend voorbeeld. Het helicht peoiaal de kerkelijke zijde van het pro- leem. Als voorbeeld noemt het hlad de emeente Vlaardingen. Daarvan vertelt et blad dat deze plaats circa 60000 in- oners telt. Over vijf jaar, zo is de mening van et kerkelijk blad zal de bevolking ze er 80.000 zielen tellen en in 1980 zal e bevolking gegroeid zijn tot 140.000 "elke moeilijkheden dit voor het Geref erkelijk leven in zich houdt wordt als olgt beschreven: Van de 60.000 inwoners van heden be- oort 11 procent tot de Gereformeerde erken van welk aantal 45 procent be- oort tot de geregelde kerkgangers. Met elijke kerkelijke verhoudingen zou dit voor de Gteref. kerken in Vlaardingen betekenen, dat ze voor 1980 minstens 3 nieuwe Geref. kerken zal moeten bou- en met gezamenlijk 2750 zitplaatsen oe moet dat gefinancierd worden Dat Igt ver boven de draagkracht van de kerkelijke gemeente. Daartoe zijn de -reformeerde kerken van Vlaardingen niet in staat. Want niet alleen dat door de grote bevolkingstoename voor deze uitgebreide nieuwbouw moet worden ge- orgd er moeten.ook meer predikanten werkzaam worden gesteld. De geestelij ke werkzaamheden breiden zich zodanig uit, dat in 1980 met het aantal predi kanten niet kan worden volstaan. De ont volking van het platteland leidt tot gro te moeilijkheden voor die -plaatsen waar een de trek van het platteland zich naar toe richt. Het door het Weekblad voor de Geref. kerken gesignaleerde geval geeft 'n dui delijk beeld van de moeilijkheden voor de ontvangende gemeenten. Zo leidt de trek van het platteland naar de stad tot Schier onoplosbare problemen, ook voor de zièh snel uitbreidende plaatsen. Even wel voor het platteland, dat zijn jonge generaties ziet vertrekken is het pro bleem ernstiger. Men kan het proces moeilijk op zijn beloop laten, wil men het platteland niet geheel aan de ach teruitgang prijsgeven. Maatregelen dienen genomen te wor den, dat het platteland zijn mensen kan vasthouden. Niet door voorschriften of verordeningen van overheidsorganen, dat kan geen remedie zijn tegen de on gewenste afvloeiing van de plattelands bevolking. Dat wil niet zeggen, dat de overheid niets te doen heeft, geen be moeiingen in deze materie heeft. Verre van daar. De overheid heeft haar zor gen ten opzichte van het platteland te verdubbelen. Immers op het platteland is de morele gezondheid het best. De ze delijke kracht van een volk bloeit het meest op het platteland. De volkskracht in moreel opzicht blijft altijd nog het best bewaard in de landelijke sfeer. De stad met haar overvloed van amusement toneel, bioscoop, danszaal en welke eta blissementen er ook zijn heeft een meer ontwrichtende Invloed, speciaal op de jeugd, dan het platteland. De zedelijke gevaren van de stad zijn groter dan die op het platteland. Het is zeker niet voor tegenspraak vatbaar dat het gezinsleven op het platteland minder aangevreten wordt dan op het platteland. Daarom is het van zo groot belang, dat het platte land niet ontvolkt wordt. De overheid heeft er dan ook zorg voor te dragen, dat het goed wonen is op het platteland. Dat het platteland zich die voorwaar den kan scheppen, dat er de behoeften van goed wonen voldaan wordt. Bij de oplossing van de woningnood, die op het platteland ook heerst, mag het platte land zeker niet achtergesteld worden bij de steden. Het oog van de overheid dient wel ge richt te zijn op de belangen van het platteland. In dat opzicht is er nog wel een en ander te doen. Denken we slechts aan de meer dan treurige verkeerstoe- standen, die een belemmering zijn voor de ontwikkeling van b.v. Flakee en Schouwen-Duiveland. Niet nu, maar ja ren geleden had de overheid in dienen te grijpen om de verzorging van de ver bindingen te ontnemen aan een maat schappij, die blijk geeft haar verant woordelijkheid van een goed en veilig verkeer niet te beseffen Het is niet onze bedoeling om deze ingewikkelde materie uitputtend te beschrijven, maar dit staat wel vast: „De ontvolking van het platte land is een ernstig probleem, dat weinig minder dan een ramp genoemd moet worden en inzonderheid op de overheid rust de plicht, in het belang van, vooral ook de zedelijke volkskracht om maat regelen te nemen, dat voor het platte land een gunstig klimaat wordt gescha pen opdat men kan komen tot de stel ling op het platteland is het goed wonen. En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend ma ken, door Zijn Geest, Die in u woont. (Rom. 8 11) Gelijk er tv/eerlei dood is, de dood der ziel en de dood des lichaams, zo is er eenl tweeërlei opstanding, de opstan ding der ziel van de kracht der zonde, en de opstanding des lichaams uit het graf. Gelijk de eerste dood geestelijk en de tweede lichamelijk is, zo is de eerste opstanding die van de geest en de twee- ie die van het lichaam; en die twee -lebben een samenknoping aan elkaar. Daarom zegt de apostel Johannes in Dpenb. 20 6: „Zalig en heilig is hij, die leel heeft aan de eerste opstanding, want over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters iijn Gode en Christus." Hoewel de dood op hun lichaam moet vallen, nochtans is de prikkel, waarin ieszelfs kracht ligt, door Christus weg genomen, zodat hij geen kracht heeft om die te beschadigen, v/iens geest uit het graf der zonde is opgewekt. En waarlijk, het is moeilijk te zeggen, wel ke de grootste of bezwaarlijkste veran dering zij: een leven uit het verderf ten leven op te wekken, of een ziel uit ie zonde tot genade op te wekken. Maar aeide zijn het de grootste veranderin gen, die er zijn kunnen, en zij zijn afge- jchaduwd onder de gelijkenis van de ïrootste veranderingen in de natuur; want onze bekering tot God is een nieu we geboorte, een nieuwe schepping en een opstanding, naar de spreektrant Ier Heilige Schrift. En zo vereisen zij jeide één en dezelfde kracht: de al machtige kracht des Geestes: „Ulieden, die dood waart in de zonde, heeft Hij levend gemaakt" enz. O, welk een be langrijke verandering! Het doet ons niet langer dezelfde mensen zijn, maar nieuwe schepselen; en daarom is het de dood der zonde en de opstanding der üel; want zo lang zij onder de ketenen der duisternis en onder de macht der zonde zijn, zijn zij afgezonderd onder ie doden; zij zijn begraven in het slechtste graf. Oude graven, vol van verrotting en doodsbeenderen, zijn nog niets om uit te drukken de beklaag- lijke staat van zulk een ziel. En noch tans zodanig zijn wij allen van nature. Welke voortreffelijkheid of begaafdheid de mensen door geboorte of opvoeding ook mogen hebben, is gewisselijk eer schijn dan wezen; en wat erger is, hun lichamen zijn het graf van hun zielen. En indien de zielsverderfenis gevoelig was, zouden wij al de verrottingen van lichamelijke dingen slechts schaduwen daarvan rekenen. Daarom, zodra is er niet enig inwendig leven in de ziel ge boren, of haar eerste oefening is, dat zij een gruwel heeft van het gezicht harer eigen walgelijkheid. Nu, er is geen hoop van enige levend- wording, ofschoon ook al de wijsheid en kunst van mensen en engelen in dit werk gebruikt wordt; niets is bekwaam om zulk een ziel levend te maken, ten zij het de Heere behage zulk een woord te spreken, gelijk Hij tot Lazarus sprafc: „Sta op en kom uit", en Hij Zijn Geest zende om Zijn woord uit te voeren. Ja, dat zal het doen; wanneer de Geest in de ziel komt, maakt Hij deze levend, en dit is de eerste opstanding. Zalig zijn zij, die daaraan deel hebben, wel ker zielen getrokken zijn uit de kerker van duisternis en onwetendheid, en er toe gebracht worden om dat heerlijk licht te aanschouwen, dat in het Evan gelie schijnt. Die uit het graf van de begeerlijkheden der onwetendheid zijn opgewekt, om voorts Gode te leven. Want dezulken hebben deel aan de tweede opstanding ten leven, want gij ziet, dat deze dingen zijn samenge voegd; Indien de Geest in u woont, Hij zal u opwekken. Gij ziet hier twee gronden, twee re denen van de opstanding des lichaams: Christus' opstanding en de inwoning. En ik bevind, dat in de Schrift deze de twee fonteinen van het christendom uitmaken: de eerste en de tweede op standing. De opstanding van Christus is een blijk van onze rechtvaardigmaking, de oorzaak van onze levendmaking en de grond en het onderpand van onze laat ste opstanding; en die alle zijn gronden van sterke vertroosting. De eerste vindt gij in Rom. 4 25: „Christus is overgeleverd om onze zonden, en opge wekt om onze rechtvaardigmaking"; en vers 34 van dit kapittel: „Wie is het, die verdoemt? Christus is het. Die gestor ven is, ja wat meer is. Die ook op gewekt is". Hier fs een klaar bewijs, dat Hij de schuld volkomen betaald en aan de gerechtigheid ten volle voldaan heeft. Want dewijl Hij onder de macht des doods was, gevangen gesteld door ABONNEERT V OP EILANDEN-NIEUWS Engeland Ons overzicht van vorige week was nog maar nauwelijks gereed, toen ons uit Engeland het bericht van Eden's af treden bereikte .Dit aftreden, hoewel in diplomatieke kringen reeds enige tijd verwacht, kwam nog vrij plotseling, zo dat zelfs Koningin EUsabeth haar win tervakantie ervoor moest onderbreken. In de officiële berichten wordt mede gedeeld dat Sir Anthony Eden zijn taak als eerste minister heeft neergelegd om gezondheidsredenen. Dat Eden lichame lijk niet bestand is tegen de zware last van zijn premierschap is zeer wel moge lijk, maar dat die arbeid hem des te zwaarder viel na de talrijke vergissin gen en mislukingen van de laatste maan den is voor ieder duidelijk. Zijn pogin gen om samen met de toenmalige Fran se premier Mendes-Frances de Westeu- ropese Unie te doen herleven, maar voor al zijn Egyptische politiek in de tweede helft van 1956 hebben zijn positie als minister-president onmogelijk gemaakt. Aftreden was de enige weg die nog voor hem open lag. We krijgen sterk de in druk dat Eden tot grote dingen in staat was, wanneer hij een krachtfiguur tot adviseur had, maar zelf was hij te wei nig een persoonlijkheid om op eigen ini tiatief juiste beslissingen te nemen. Niet alleen als premier, ook als lid van het Lagerhuis heeft Eden bedankt. Een korte, tragische periode als eerste minister sluit een lange politieke loop baan af. Sir Robert Anthony Eden, die bijna 60 jaar is, studeerde in zijn jeugd Oosterse talen te Oxford. Na de eerste wereldoor log ging hij in de politiek en werd hij parlementier privé-secretaris van de toenmalige minister van buitenlandse zaken. Chamberlain. In 1935 (hij was toen 38 jaar oud) kreeg hij zelf reeds de leiding van het departement van bui tenlandse zaken. Aangezien hij het niet eens was met de verzoeningsgezinde po litiek van Chamberlain ten aanzien van Hitler en Mussoline, nam hij voor de tweede wereldoorlog weer ontslag. Toen Churchill in 1940 Chamberlain opvolgde, werd Eden minister van oor log, later weer van buitenlandse zaken. Tijdens de tweede wereldoorlog woon de Eden met Stalin, Roosevelt en Chur chill alle belangrijke conferenties bij. Hij was ook tegenwoordig bij de onderteke ning van het Handvest der Verenigde Naties Bij de overwinning van Labour in 1945 moest Eden zijn ministerszetel afstaan aan Bevan, maar in 1951, toen de con servatieven weer in de meerderheid kwamen, keerde hij weer op zijn depar tement terug. Tenslotte volgde hij op 6 april 1955 Sir Winston Churchill op, toen deze zijn taak als premier neerlegde. Eden heeft dus nog geen twee jaar de hoogste post in Engeland bekleed. Een teleurgestelde en zieke man, die voorlopig genoeg heeft van de hele politiek, is overgebleven. Het aftreden van Eden werd in de we reld met gemengde gevoelens ontvan gen. In Amerika is men kennelijk opge lucht. Het aanblijven van de Britse eer ste minister was een struikelblok voor de betrekkingen tussen Amerika en En geland. Deze hinderpaal is nu weggeno men. In Egypte wordt het aftreden van Eden als een grote overwinning voor president Nasser beschouwd. Het is mo gelijk dat thans de weg vrij komt voor nieuwe onderhandelingen. Intussen heeft Koningin EUsabeth als opvolger va Eden benoemd Harold Mac Millan, die in de oude regering minister van financiën was. Lord Butler, die in sommige kringen als de waarschijnlijke opvolger werd aangewezen, moet genoe gen nemen met de post van binnenlandse zaken. Wonderlijk genoeg is Selwyn Lloyd gehandhaafd als minister van buiten landse zaken. Lloyd was namelijk één van Eden's naaste medewerkers in de actie tegen Egypte. Voor de toenadering tot Amerika zal dit waarschijnlijk niet bevorderlijk zijn. De samenstelling van het nieuwe ka binet is zondag door Mac Millan aan Koningin EUsabeth voorgelegd en na haar goedkeuring bekend gemaakt. Indonesië Op Sumatra heerst al geruime tijd ac tief verzet tegen de regering in Dja karta. Officieren van het leger wei gerden in december langer het gezag van de regering te erkennen. Sindsdien heerst er op het eiland een grenzeloze verwarring en Soekarno en de zijnen hebben blijkbaar niet de macht, de orde daar te herstellen. Het is echter niet alleen een militaire doch ook een poütieke chaos in Indone sië. Vorige week besloot de Islamitische partij „Masjumi" haar vijf 'ministers uit het coalitiekabinet terug te trekken. Ze werd daarin dezer dagen gevolgd door de andere Islamitische partij „Perti", die slechts één vertegenwoordiger in de regering had. Ook deze trad af. De klei ne christelijke en katholieke partijen zul len vroeg of laat wel het voorbeeld van de Islamitisch partijen volgen. Dan ech ter houdt het kabinet nog een meerder heid in het parlement waarmee het kan regeren._ Intussen is bekend geworden dat pre sident Soekarno binnenkort een revolu- de rechtvaardigheid Gods, zou Hij ge wis niet vrij zijn geworden, had Hij niet de uiterste kwadrantpenning betaald. Daarom is Zijn heerlijke opstanding een gewisse openbaring van Zijn te genwoordige voldoening; zij is een openbare vrijstelling en vrijspreking door Hem van al onze schuld, en bij gevolg van allen, voor wie Hij gestor ven is; want al onze schuld was op Hem gelegd, en nu is Hij vrijgesteld. En daarom mag de gelovige ziel bevende roemen: Wie zal mij verdoemen? Want God is het. Die rechtvaardigt. Hoe? Om dat al mijn zonden op Christus gelegd waren, en God heeft Hem op een plech tige wijze van alles vrijgesproken en ontslagen, toen Hij Hem uit de dood opwekte. En daarom kan Hij mij niet aanklagen, noch iemand anders enige beschuldiging tegen mij inbrengen, aan gezien mijn Borg volkomenlijk ontlast (s van hetgeen Hij op zich genomen had, en dat door de grote Schuldheer God Zelf. Maar dan is ook Zijn opstanding een onderpand van de geestelijke opstan ding der ziel van de zonde. Gelijk de dood van Christus een onderpand is van ons sterven aan de zonde, alzo is Christus' opstanding een onderpand van ons levende Gode, Rom. 6 4, 5. Dit zijn niet enkele voorbeelden van geestelijke dingen, maar verzekerde onderpanden van die Goddelijke kracht, die Hij, v/eder opgestaan zijnde, zou uitzenden door de wereld. Want gelijk er gaven zijn van de kroning, wanneer koningen plechtig tot hun ambt wor den ingehuldigd, zo zijn er kronings weldaden en triomfantelijke giften. Toen Christus opstond en ten hemel voer, verleende Hij die gaven aan de wereld, Efeze 4. En gewis zijn deze de grootste: de kracht van Zijn dood, om de oude mens te doden, en de kracht Zijner opstanding, om de nieuwe mens levend te maken; en door het geloof wordt een gelovige met Hem verenigd en in Hem ingeënt, gelijk een plant in een uitgelezen stam. Door de kracht en het sap van Chris tus' dood en opstanding wordt hij in de gelijkenis van die beide hervormd en veranderd; hij groeit op in de gelijkheid van Zijn dood, door aan de zonde te sterven en door het kruisigen van die inwendige genegenheden en neigingen tot de zonde. Hij groeit op tot de gelij kenis van Zijn opstanding door nieu wigheid des levens, of door Gode le ven de te zijn in heilige begeerten en pogingen naar heiligheid en gehoor zaamheid. Alzo vloeit de eerste opstan ding der ziel uit Christus' opstanding. H. Binning. tionnaire raad zal instellen, die onder zijn eigen leiding zal staan. De regering zal dan geen verantwoording meer schuldig zijn aan het parlement, maar aan de revolutionnaire raad. Er is een tendenz in al deze verwar ring, dat in Indonesië de tijd rijp begint te worden voor een communistische dic tatuur. De regeringspartijen die nog overblijven in het parlement, hebben een linkse inslag en president Soekarno is sterk onder de indruk van communis tische landen, zoals China. Misschien kan dit alles in overweging worden ge nomen, wanneer straks het probleem Nieuw-Guinea in de Verenigde Naties aan de orde komt! Mijnhardt's Grieppoeders. Doos 50 et. Overbevissing van de Noordzee. De voorzitter van de Britse federatie van trawlervisserij. Jack Groft Baker, heeft gewaarschuwd, dat de Noordzee wordt overbevist, tenzij er iets wordt gedaan om de visstand te sparen. Hij verklaarde dat er spoedig geen vis meer in de Noordzee zal zijn, indien de industriële visvangst of het vangen van ondermaatse vis voor de vervaar diging van veevoeder niet wordt be perkt. De haringvisserij is er reeds van overtuigd, dat de overbevissing de oor zaak is van de voortdurende achteruit gang van de visvangst, een verschijnsel dat zich ook bij de vangst van andere vissoorten voordoet. Groft Baker verklaarde, dat de toe stand verontrustend is en hij vestigde er de aandacht op dat alleen reeds De nemarken door het vissen naar onder maatse vis zijn visvangst heeft uitge breid van 97.100 metrieke ton in 1938 tot 425.300 ton in 1955. De wereldvisvangst is volgens het jaarboek voor visserijstatistieken van de voedsel- en landbouworganisatie der Ver. Naties sedert 1948 met meer dan 30 procent gestegen tot 27.7 miljoen me trieke ton in 1955. Japan meldt de grootste vangst met 4.72 miljoen ton in 1955 tegen 2.43 mil joen ton in 1948, gevolgd door de Ver. Staten met 2.687.000 ton in 1955, de Sowjet-Unie met 2.5 miljoen ton, China met 2 miljoen ton, Noorwegen met 1.867.000 ton en Engeland met 1.099.000 ton. De visvangst van Nederland steeg van 256.200 ton in 1938 tot 294.100 ton in 1948 en 319.500 ton in 1955. Het vroege re Duitsland van 1938 had een visvangst van 776.500 ton, terwijl voor 1955 alleen West-Duitsland reeds een vangst meldde van 776900 ton. van 776900 ton. (N. R.Crt.) ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. (Foto M. C. Meiboom) Morgen zaterdag wordt H.K.H, prinses Margriet 14 jaar. STELLENDAM Veilig Verkeer. Op zaterdag 19 ja nuari a.s. zal in het Verenigingsgebouw aldaar een propaganda-avond worden gehouden door de plaatselijke vereni ging voor Veilig Verkeer. Enkele ko mische films op het gebied van veilig verkeer zullen worden vertoond, ter wijl medewerking wordt verleend door „De Amateurtjes" uit Dirksland. Te vens zal een hersengymnastiek worden gehouden betreffende de verkeersre-i gels. De aanvang is gesteld op 7.30 uur. Van zaterdag 19 januari v.m. 12 uur t.ra. maandag 21 januari v.m. 9 uur Middelharnis-Som,melsdijk: Afwezig de artsen Bakker, Wieringa en Arends. Voorspoedgevallen Gogte- rom, arts, Tel. 2121, Sommelsdijk. Dirksland-Herkingen-Melissant: Afwezig de artsen Boot en Huisman. Voor spoedgevallen Elvé, arts, Telef. 01877—262, Dirksland. Oost-Flakkee: Afwezig de artsen Kramers, de Man en Bouman. Voor spoedgevallen Buth, arts, Tel. 01871—306, Den Bommel en Voogd, arts, Tel, 01874—259, Oude Ton- ge. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Van zaterdagmiddag 19 januari t.m. maandag 21 januari v.m. 8 uur Afwezig Wagner. Dienst heeft Ter- louw. Tel. 2357, Middelharnis. DIRKSLAND Weer beroepen. Ds. H. van Gilst heeft een beroep ontvangen naar de Ger. Gemeente te St. Annaland. Hij bedankte voor de beroepen te Wagenin- gen en Amsterdam. VOORSTBAAT 9 SOMMELSDIJK TELEF. 2138 Alle Bank- en Effectenzaken Reis- en Zaken-deviezen Het Rijksmuseum te Amsterdam heeft in geen van zijn 71 bestaansjaren een zo groot aantal bezoekers geteld als in het afgelopen 1956, het jaar van de Rembrandt-tentoonstelling. In dit jaar zijn n.l. 746.892 personen de tourniquets gepasseerd. In 1955 was dit aantal 489.590. De museumdirectie stelt pogin gen in het werk en hoopt erin te slagen in het komende voorjaar een grote ten toonstelling te wijden aan de Nederland se zeeheld Miohiel Adriaenszoon de Ruy- ter, die op 24 maart 1607 dus 350 jaar geleden te Vlissingen werd ge boren. u Het shirt dat American White evenaart. FABLO-achtig mooi, evensoepel van stof, met precies dezelfde prettige pasvorm, maarthans verkrijgbaar in tal van nieuv/e Amerikaanse kleuren. Een shirt om stapels van te hebben Middelharnis Zandpad 10—14 Telefoon 2596

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1