COLOR
Prijs f 14.90
Firma C. van Wezel Zonen
Ontvolking van het
plattelana
Buitenland
GRIEP? ----
Rijksmuseum had
recordjaar
Vrijdag 18 januari 1957
No. 2565
Chi. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week; dinsdag- en vrijdagavond
n
MEDITATIE
Een
eeuwige vertroosting
iiiiiiiiiiiiini
Visserijcijfers
Plaatselijk Nieuws
N.V. Slavenburg's Bank
Wenst U een chic
OVERHEMD? Neem dan
ffte'cican
PRINS HENDRIKSTBAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
Een bedenkelijk verschijnsel is, zo za-
en we in ons vorig artikel, hetwegtrek-
en van de bevolking van het platteland
aar de steden, speciaal naar de indus-
riecentra. Dat schept voor het platte-
and schier onoplosbare problemen. In
de volle zin van het woord moet gespro-
en v/orden van een achteruitgang, een
verarming van het leven op het platte-
and. Niet alleen in materieel, maar ook
n cultureel en geestelijk opzicht. Daar-
'oor geraakt het platteland meer en
eer bij de stad ten achter, zodat de
actoren om de stad boven het dorp te
erkiezen steeds talrijker worden.
De ontvolking van het platteland
rengt ook problemen mee voor de ont-
angende steden. Het Centraal Week-
lad voor de Geref, kerken geeft daar-
an een sprekend voorbeeld. Het helicht
peoiaal de kerkelijke zijde van het pro-
leem. Als voorbeeld noemt het hlad de
emeente Vlaardingen. Daarvan vertelt
et blad dat deze plaats circa 60000 in-
oners telt.
Over vijf jaar, zo is de mening van
et kerkelijk blad zal de bevolking ze
er 80.000 zielen tellen en in 1980 zal
e bevolking gegroeid zijn tot 140.000
"elke moeilijkheden dit voor het Geref
erkelijk leven in zich houdt wordt als
olgt beschreven:
Van de 60.000 inwoners van heden be-
oort 11 procent tot de Gereformeerde
erken van welk aantal 45 procent be-
oort tot de geregelde kerkgangers. Met
elijke kerkelijke verhoudingen zou dit
voor de Gteref. kerken in Vlaardingen
betekenen, dat ze voor 1980 minstens 3
nieuwe Geref. kerken zal moeten bou-
en met gezamenlijk 2750 zitplaatsen
oe moet dat gefinancierd worden Dat
Igt ver boven de draagkracht van de
kerkelijke gemeente. Daartoe zijn de
-reformeerde kerken van Vlaardingen
niet in staat. Want niet alleen dat door
de grote bevolkingstoename voor deze
uitgebreide nieuwbouw moet worden ge-
orgd er moeten.ook meer predikanten
werkzaam worden gesteld. De geestelij
ke werkzaamheden breiden zich zodanig
uit, dat in 1980 met het aantal predi
kanten niet kan worden volstaan. De ont
volking van het platteland leidt tot gro
te moeilijkheden voor die -plaatsen waar
een de trek van het platteland zich
naar toe richt.
Het door het Weekblad voor de Geref.
kerken gesignaleerde geval geeft 'n dui
delijk beeld van de moeilijkheden voor de
ontvangende gemeenten. Zo leidt de trek
van het platteland naar de stad tot
Schier onoplosbare problemen, ook voor
de zièh snel uitbreidende plaatsen. Even
wel voor het platteland, dat zijn jonge
generaties ziet vertrekken is het pro
bleem ernstiger. Men kan het proces
moeilijk op zijn beloop laten, wil men
het platteland niet geheel aan de ach
teruitgang prijsgeven.
Maatregelen dienen genomen te wor
den, dat het platteland zijn mensen kan
vasthouden. Niet door voorschriften of
verordeningen van overheidsorganen,
dat kan geen remedie zijn tegen de on
gewenste afvloeiing van de plattelands
bevolking. Dat wil niet zeggen, dat de
overheid niets te doen heeft, geen be
moeiingen in deze materie heeft. Verre
van daar. De overheid heeft haar zor
gen ten opzichte van het platteland te
verdubbelen. Immers op het platteland
is de morele gezondheid het best. De ze
delijke kracht van een volk bloeit het
meest op het platteland. De volkskracht
in moreel opzicht blijft altijd nog het
best bewaard in de landelijke sfeer. De
stad met haar overvloed van amusement
toneel, bioscoop, danszaal en welke eta
blissementen er ook zijn heeft een meer
ontwrichtende Invloed, speciaal op de
jeugd, dan het platteland. De zedelijke
gevaren van de stad zijn groter dan die
op het platteland. Het is zeker niet voor
tegenspraak vatbaar dat het gezinsleven
op het platteland minder aangevreten
wordt dan op het platteland. Daarom is
het van zo groot belang, dat het platte
land niet ontvolkt wordt. De overheid
heeft er dan ook zorg voor te dragen,
dat het goed wonen is op het platteland.
Dat het platteland zich die voorwaar
den kan scheppen, dat er de behoeften
van goed wonen voldaan wordt. Bij de
oplossing van de woningnood, die op het
platteland ook heerst, mag het platte
land zeker niet achtergesteld worden bij
de steden.
Het oog van de overheid dient wel ge
richt te zijn op de belangen van het
platteland. In dat opzicht is er nog wel
een en ander te doen. Denken we slechts
aan de meer dan treurige verkeerstoe-
standen, die een belemmering zijn voor
de ontwikkeling van b.v. Flakee en
Schouwen-Duiveland. Niet nu, maar ja
ren geleden had de overheid in dienen
te grijpen om de verzorging van de ver
bindingen te ontnemen aan een maat
schappij, die blijk geeft haar verant
woordelijkheid van een goed en veilig
verkeer niet te beseffen Het is niet onze
bedoeling om deze ingewikkelde materie
uitputtend te beschrijven, maar dit staat
wel vast: „De ontvolking van het platte
land is een ernstig probleem, dat weinig
minder dan een ramp genoemd moet
worden en inzonderheid op de overheid
rust de plicht, in het belang van, vooral
ook de zedelijke volkskracht om maat
regelen te nemen, dat voor het platte
land een gunstig klimaat wordt gescha
pen opdat men kan komen tot de stel
ling op het platteland is het goed
wonen.
En indien de Geest Desgenen, Die
Jezus uit de doden opgewekt heeft,
in u woont, zo zal Hij, Die Christus
uit de doden opgewekt heeft, ook
uw sterfelijke lichamen levend ma
ken, door Zijn Geest, Die in u
woont. (Rom. 8 11)
Gelijk er tv/eerlei dood is, de dood der
ziel en de dood des lichaams, zo is er
eenl tweeërlei opstanding, de opstan
ding der ziel van de kracht der zonde,
en de opstanding des lichaams uit het
graf.
Gelijk de eerste dood geestelijk en de
tweede lichamelijk is, zo is de eerste
opstanding die van de geest en de twee-
ie die van het lichaam; en die twee
-lebben een samenknoping aan elkaar.
Daarom zegt de apostel Johannes in
Dpenb. 20 6: „Zalig en heilig is hij, die
leel heeft aan de eerste opstanding,
want over deze heeft de tweede dood
geen macht, maar zij zullen priesters
iijn Gode en Christus."
Hoewel de dood op hun lichaam moet
vallen, nochtans is de prikkel, waarin
ieszelfs kracht ligt, door Christus weg
genomen, zodat hij geen kracht heeft
om die te beschadigen, v/iens geest uit
het graf der zonde is opgewekt. En
waarlijk, het is moeilijk te zeggen, wel
ke de grootste of bezwaarlijkste veran
dering zij: een leven uit het verderf
ten leven op te wekken, of een ziel uit
ie zonde tot genade op te wekken. Maar
aeide zijn het de grootste veranderin
gen, die er zijn kunnen, en zij zijn afge-
jchaduwd onder de gelijkenis van de
ïrootste veranderingen in de natuur;
want onze bekering tot God is een nieu
we geboorte, een nieuwe schepping en
een opstanding, naar de spreektrant
Ier Heilige Schrift. En zo vereisen zij
jeide één en dezelfde kracht: de al
machtige kracht des Geestes: „Ulieden,
die dood waart in de zonde, heeft Hij
levend gemaakt" enz. O, welk een be
langrijke verandering! Het doet ons
niet langer dezelfde mensen zijn, maar
nieuwe schepselen; en daarom is het de
dood der zonde en de opstanding der
üel; want zo lang zij onder de ketenen
der duisternis en onder de macht der
zonde zijn, zijn zij afgezonderd onder
ie doden; zij zijn begraven in het
slechtste graf. Oude graven, vol van
verrotting en doodsbeenderen, zijn nog
niets om uit te drukken de beklaag-
lijke staat van zulk een ziel. En noch
tans zodanig zijn wij allen van nature.
Welke voortreffelijkheid of begaafdheid
de mensen door geboorte of opvoeding
ook mogen hebben, is gewisselijk eer
schijn dan wezen; en wat erger is, hun
lichamen zijn het graf van hun zielen.
En indien de zielsverderfenis gevoelig
was, zouden wij al de verrottingen van
lichamelijke dingen slechts schaduwen
daarvan rekenen. Daarom, zodra is er
niet enig inwendig leven in de ziel ge
boren, of haar eerste oefening is, dat zij
een gruwel heeft van het gezicht harer
eigen walgelijkheid.
Nu, er is geen hoop van enige levend-
wording, ofschoon ook al de wijsheid
en kunst van mensen en engelen in dit
werk gebruikt wordt; niets is bekwaam
om zulk een ziel levend te maken, ten
zij het de Heere behage zulk een woord
te spreken, gelijk Hij tot Lazarus sprafc:
„Sta op en kom uit", en Hij Zijn Geest
zende om Zijn woord uit te voeren. Ja,
dat zal het doen; wanneer de Geest in
de ziel komt, maakt Hij deze levend,
en dit is de eerste opstanding. Zalig
zijn zij, die daaraan deel hebben, wel
ker zielen getrokken zijn uit de kerker
van duisternis en onwetendheid, en er
toe gebracht worden om dat heerlijk
licht te aanschouwen, dat in het Evan
gelie schijnt. Die uit het graf van de
begeerlijkheden der onwetendheid zijn
opgewekt, om voorts Gode te leven.
Want dezulken hebben deel aan de
tweede opstanding ten leven, want gij
ziet, dat deze dingen zijn samenge
voegd; Indien de Geest in u woont, Hij
zal u opwekken.
Gij ziet hier twee gronden, twee re
denen van de opstanding des lichaams:
Christus' opstanding en de inwoning.
En ik bevind, dat in de Schrift deze de
twee fonteinen van het christendom
uitmaken: de eerste en de tweede op
standing.
De opstanding van Christus is een
blijk van onze rechtvaardigmaking, de
oorzaak van onze levendmaking en de
grond en het onderpand van onze laat
ste opstanding; en die alle zijn gronden
van sterke vertroosting. De eerste
vindt gij in Rom. 4 25: „Christus is
overgeleverd om onze zonden, en opge
wekt om onze rechtvaardigmaking"; en
vers 34 van dit kapittel: „Wie is het, die
verdoemt? Christus is het. Die gestor
ven is, ja wat meer is. Die ook op
gewekt is". Hier fs een klaar bewijs,
dat Hij de schuld volkomen betaald en
aan de gerechtigheid ten volle voldaan
heeft. Want dewijl Hij onder de macht
des doods was, gevangen gesteld door
ABONNEERT V
OP EILANDEN-NIEUWS
Engeland
Ons overzicht van vorige week was
nog maar nauwelijks gereed, toen ons
uit Engeland het bericht van Eden's af
treden bereikte .Dit aftreden, hoewel in
diplomatieke kringen reeds enige tijd
verwacht, kwam nog vrij plotseling, zo
dat zelfs Koningin EUsabeth haar win
tervakantie ervoor moest onderbreken.
In de officiële berichten wordt mede
gedeeld dat Sir Anthony Eden zijn taak
als eerste minister heeft neergelegd om
gezondheidsredenen. Dat Eden lichame
lijk niet bestand is tegen de zware last
van zijn premierschap is zeer wel moge
lijk, maar dat die arbeid hem des te
zwaarder viel na de talrijke vergissin
gen en mislukingen van de laatste maan
den is voor ieder duidelijk. Zijn pogin
gen om samen met de toenmalige Fran
se premier Mendes-Frances de Westeu-
ropese Unie te doen herleven, maar voor
al zijn Egyptische politiek in de tweede
helft van 1956 hebben zijn positie als
minister-president onmogelijk gemaakt.
Aftreden was de enige weg die nog voor
hem open lag. We krijgen sterk de in
druk dat Eden tot grote dingen in staat
was, wanneer hij een krachtfiguur tot
adviseur had, maar zelf was hij te wei
nig een persoonlijkheid om op eigen ini
tiatief juiste beslissingen te nemen.
Niet alleen als premier, ook als lid
van het Lagerhuis heeft Eden bedankt.
Een korte, tragische periode als eerste
minister sluit een lange politieke loop
baan af.
Sir Robert Anthony Eden, die bijna 60
jaar is, studeerde in zijn jeugd Oosterse
talen te Oxford. Na de eerste wereldoor
log ging hij in de politiek en werd hij
parlementier privé-secretaris van de
toenmalige minister van buitenlandse
zaken. Chamberlain. In 1935 (hij was
toen 38 jaar oud) kreeg hij zelf reeds
de leiding van het departement van bui
tenlandse zaken. Aangezien hij het niet
eens was met de verzoeningsgezinde po
litiek van Chamberlain ten aanzien van
Hitler en Mussoline, nam hij voor de
tweede wereldoorlog weer ontslag.
Toen Churchill in 1940 Chamberlain
opvolgde, werd Eden minister van oor
log, later weer van buitenlandse zaken.
Tijdens de tweede wereldoorlog woon
de Eden met Stalin, Roosevelt en Chur
chill alle belangrijke conferenties bij. Hij
was ook tegenwoordig bij de onderteke
ning van het Handvest der Verenigde
Naties
Bij de overwinning van Labour in 1945
moest Eden zijn ministerszetel afstaan
aan Bevan, maar in 1951, toen de con
servatieven weer in de meerderheid
kwamen, keerde hij weer op zijn depar
tement terug.
Tenslotte volgde hij op 6 april 1955
Sir Winston Churchill op, toen deze zijn
taak als premier neerlegde. Eden heeft
dus nog geen twee jaar de hoogste post
in Engeland bekleed. Een teleurgestelde
en zieke man, die voorlopig genoeg heeft
van de hele politiek, is overgebleven.
Het aftreden van Eden werd in de we
reld met gemengde gevoelens ontvan
gen. In Amerika is men kennelijk opge
lucht. Het aanblijven van de Britse eer
ste minister was een struikelblok voor
de betrekkingen tussen Amerika en En
geland. Deze hinderpaal is nu weggeno
men.
In Egypte wordt het aftreden van
Eden als een grote overwinning voor
president Nasser beschouwd. Het is mo
gelijk dat thans de weg vrij komt voor
nieuwe onderhandelingen.
Intussen heeft Koningin EUsabeth als
opvolger va Eden benoemd Harold Mac
Millan, die in de oude regering minister
van financiën was. Lord Butler, die in
sommige kringen als de waarschijnlijke
opvolger werd aangewezen, moet genoe
gen nemen met de post van binnenlandse
zaken.
Wonderlijk genoeg is Selwyn Lloyd
gehandhaafd als minister van buiten
landse zaken. Lloyd was namelijk één
van Eden's naaste medewerkers in de
actie tegen Egypte. Voor de toenadering
tot Amerika zal dit waarschijnlijk niet
bevorderlijk zijn.
De samenstelling van het nieuwe ka
binet is zondag door Mac Millan aan
Koningin EUsabeth voorgelegd en na
haar goedkeuring bekend gemaakt.
Indonesië
Op Sumatra heerst al geruime tijd ac
tief verzet tegen de regering in Dja
karta.
Officieren van het leger wei
gerden in december langer het gezag
van de regering te erkennen. Sindsdien
heerst er op het eiland een grenzeloze
verwarring en Soekarno en de zijnen
hebben blijkbaar niet de macht, de orde
daar te herstellen.
Het is echter niet alleen een militaire
doch ook een poütieke chaos in Indone
sië. Vorige week besloot de Islamitische
partij „Masjumi" haar vijf 'ministers uit
het coalitiekabinet terug te trekken. Ze
werd daarin dezer dagen gevolgd door
de andere Islamitische partij „Perti",
die slechts één vertegenwoordiger in de
regering had. Ook deze trad af. De klei
ne christelijke en katholieke partijen zul
len vroeg of laat wel het voorbeeld van
de Islamitisch partijen volgen. Dan ech
ter houdt het kabinet nog een meerder
heid in het parlement waarmee het kan
regeren._
Intussen is bekend geworden dat pre
sident Soekarno binnenkort een revolu-
de rechtvaardigheid Gods, zou Hij ge
wis niet vrij zijn geworden, had Hij niet
de uiterste kwadrantpenning betaald.
Daarom is Zijn heerlijke opstanding
een gewisse openbaring van Zijn te
genwoordige voldoening; zij is een
openbare vrijstelling en vrijspreking
door Hem van al onze schuld, en bij
gevolg van allen, voor wie Hij gestor
ven is; want al onze schuld was op Hem
gelegd, en nu is Hij vrijgesteld. En
daarom mag de gelovige ziel bevende
roemen: Wie zal mij verdoemen? Want
God is het. Die rechtvaardigt. Hoe? Om
dat al mijn zonden op Christus gelegd
waren, en God heeft Hem op een plech
tige wijze van alles vrijgesproken en
ontslagen, toen Hij Hem uit de dood
opwekte. En daarom kan Hij mij niet
aanklagen, noch iemand anders enige
beschuldiging tegen mij inbrengen, aan
gezien mijn Borg volkomenlijk ontlast
(s van hetgeen Hij op zich genomen
had, en dat door de grote Schuldheer
God Zelf.
Maar dan is ook Zijn opstanding een
onderpand van de geestelijke opstan
ding der ziel van de zonde. Gelijk de
dood van Christus een onderpand is
van ons sterven aan de zonde, alzo is
Christus' opstanding een onderpand van
ons levende Gode, Rom. 6 4, 5.
Dit zijn niet enkele voorbeelden van
geestelijke dingen, maar verzekerde
onderpanden van die Goddelijke kracht,
die Hij, v/eder opgestaan zijnde, zou
uitzenden door de wereld. Want gelijk
er gaven zijn van de kroning, wanneer
koningen plechtig tot hun ambt wor
den ingehuldigd, zo zijn er kronings
weldaden en triomfantelijke giften.
Toen Christus opstond en ten hemel
voer, verleende Hij die gaven aan de
wereld, Efeze 4. En gewis zijn deze de
grootste: de kracht van Zijn dood, om
de oude mens te doden, en de kracht
Zijner opstanding, om de nieuwe mens
levend te maken; en door het geloof
wordt een gelovige met Hem verenigd
en in Hem ingeënt, gelijk een plant in
een uitgelezen stam.
Door de kracht en het sap van Chris
tus' dood en opstanding wordt hij in de
gelijkenis van die beide hervormd en
veranderd; hij groeit op in de gelijkheid
van Zijn dood, door aan de zonde te
sterven en door het kruisigen van die
inwendige genegenheden en neigingen
tot de zonde. Hij groeit op tot de gelij
kenis van Zijn opstanding door nieu
wigheid des levens, of door Gode le
ven de te zijn in heilige begeerten en
pogingen naar heiligheid en gehoor
zaamheid. Alzo vloeit de eerste opstan
ding der ziel uit Christus' opstanding.
H. Binning.
tionnaire raad zal instellen, die onder
zijn eigen leiding zal staan. De regering
zal dan geen verantwoording meer
schuldig zijn aan het parlement, maar
aan de revolutionnaire raad.
Er is een tendenz in al deze verwar
ring, dat in Indonesië de tijd rijp begint
te worden voor een communistische dic
tatuur. De regeringspartijen die nog
overblijven in het parlement, hebben een
linkse inslag en president Soekarno is
sterk onder de indruk van communis
tische landen, zoals China. Misschien
kan dit alles in overweging worden ge
nomen, wanneer straks het probleem
Nieuw-Guinea in de Verenigde Naties
aan de orde komt!
Mijnhardt's Grieppoeders. Doos 50 et.
Overbevissing van de Noordzee.
De voorzitter van de Britse federatie
van trawlervisserij. Jack Groft Baker,
heeft gewaarschuwd, dat de Noordzee
wordt overbevist, tenzij er iets wordt
gedaan om de visstand te sparen. Hij
verklaarde dat er spoedig geen vis
meer in de Noordzee zal zijn, indien
de industriële visvangst of het vangen
van ondermaatse vis voor de vervaar
diging van veevoeder niet wordt be
perkt. De haringvisserij is er reeds van
overtuigd, dat de overbevissing de oor
zaak is van de voortdurende achteruit
gang van de visvangst, een verschijnsel
dat zich ook bij de vangst van andere
vissoorten voordoet.
Groft Baker verklaarde, dat de toe
stand verontrustend is en hij vestigde
er de aandacht op dat alleen reeds De
nemarken door het vissen naar onder
maatse vis zijn visvangst heeft uitge
breid van 97.100 metrieke ton in 1938
tot 425.300 ton in 1955.
De wereldvisvangst is volgens het
jaarboek voor visserijstatistieken van de
voedsel- en landbouworganisatie der
Ver. Naties sedert 1948 met meer dan
30 procent gestegen tot 27.7 miljoen me
trieke ton in 1955.
Japan meldt de grootste vangst met
4.72 miljoen ton in 1955 tegen 2.43 mil
joen ton in 1948, gevolgd door de Ver.
Staten met 2.687.000 ton in 1955, de
Sowjet-Unie met 2.5 miljoen ton, China
met 2 miljoen ton, Noorwegen met
1.867.000 ton en Engeland met 1.099.000
ton.
De visvangst van Nederland steeg van
256.200 ton in 1938 tot 294.100 ton in
1948 en 319.500 ton in 1955. Het vroege
re Duitsland van 1938 had een visvangst
van 776.500 ton, terwijl voor 1955 alleen
West-Duitsland reeds een vangst meldde
van 776900 ton.
van 776900 ton. (N. R.Crt.)
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
(Foto M. C. Meiboom)
Morgen zaterdag wordt H.K.H, prinses Margriet 14 jaar.
STELLENDAM
Veilig Verkeer. Op zaterdag 19 ja
nuari a.s. zal in het Verenigingsgebouw
aldaar een propaganda-avond worden
gehouden door de plaatselijke vereni
ging voor Veilig Verkeer. Enkele ko
mische films op het gebied van veilig
verkeer zullen worden vertoond, ter
wijl medewerking wordt verleend door
„De Amateurtjes" uit Dirksland. Te
vens zal een hersengymnastiek worden
gehouden betreffende de verkeersre-i
gels. De aanvang is gesteld op 7.30 uur.
Van zaterdag 19 januari v.m. 12 uur
t.ra. maandag 21 januari v.m. 9 uur
Middelharnis-Som,melsdijk:
Afwezig de artsen Bakker, Wieringa
en Arends. Voorspoedgevallen Gogte-
rom, arts, Tel. 2121, Sommelsdijk.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Afwezig de artsen Boot en Huisman.
Voor spoedgevallen Elvé, arts, Telef.
01877—262, Dirksland.
Oost-Flakkee:
Afwezig de artsen Kramers, de Man
en Bouman. Voor spoedgevallen Buth,
arts, Tel. 01871—306, Den Bommel en
Voogd, arts, Tel, 01874—259, Oude Ton-
ge.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Van zaterdagmiddag 19 januari t.m.
maandag 21 januari v.m. 8 uur
Afwezig Wagner. Dienst heeft Ter-
louw. Tel. 2357, Middelharnis.
DIRKSLAND
Weer beroepen. Ds. H. van Gilst
heeft een beroep ontvangen naar de
Ger. Gemeente te St. Annaland. Hij
bedankte voor de beroepen te Wagenin-
gen en Amsterdam.
VOORSTBAAT 9
SOMMELSDIJK TELEF. 2138
Alle Bank- en Effectenzaken
Reis- en Zaken-deviezen
Het Rijksmuseum te Amsterdam heeft
in geen van zijn 71 bestaansjaren een
zo groot aantal bezoekers geteld als in
het afgelopen 1956, het jaar van de
Rembrandt-tentoonstelling. In dit jaar
zijn n.l. 746.892 personen de tourniquets
gepasseerd. In 1955 was dit aantal
489.590. De museumdirectie stelt pogin
gen in het werk en hoopt erin te slagen
in het komende voorjaar een grote ten
toonstelling te wijden aan de Nederland
se zeeheld Miohiel Adriaenszoon de Ruy-
ter, die op 24 maart 1607 dus 350
jaar geleden te Vlissingen werd ge
boren.
u
Het shirt dat American White evenaart.
FABLO-achtig mooi, evensoepel van
stof, met precies dezelfde prettige
pasvorm, maarthans
verkrijgbaar in tal van nieuv/e
Amerikaanse kleuren.
Een shirt om
stapels van
te hebben
Middelharnis Zandpad 10—14 Telefoon 2596