msm
|||llir-..iilll|[(
M
M
Buitenland
en eerste stap naar
grotere veiligneia in
net verkeer
otoLusdienst E.F.A.O. vrijwillig iiit
de R.T.M, getreden
:flK
n
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
GEBRs. KAPTEiN
EEN ZAAK VAN VERTROUWEN
MIDDELHARNIS - Tel. 2004-2704
^OMMELSDIJK - Telefoon 2205
MEDITATIE
Hef verdrukte Sion
bemoedigd
iiiiiiiiiiiini
Bij ouderdomspensioen geen
werkloosheidsuitkering
Busdiensten op ons eiland worden nu alleen door
de R.T.M, geëxploiteerd
Bekend aannemer
overleden
KAPPERS-
DOKTERS-
SLAGERS-
WINKEL -
I'I
sen voo
,gd doo:
lepdruk
re huis
maand
sressanti
e N.C.R
(j. goedi
roningin
iten. Ko
nder t>e
.25 VOO
op,
da
coek ui*
et plaat
5ft, kun
ander
t burea'
sn.
PKINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Eedactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 18702629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
Maximumsnelheid van 50 km in
bebouwde konmien.
Gedeputeerde Staten, bevoegd voor
Uaalde buitenwegen max.-snelheid te
bepalen van 60 Ion per uur.
Invoering van systeem
„betaalde waarschuwingen"
Voor voetgangers wettelijk beschermde
oversteeltplaatsen
1 Na lang aarzelen is de minister van
jferlceer en Waterstaat, Algera met een
Ltsvoorstel tot invoering van een
Wimumsnelheid voor bebouwde kom-
jien gekomen.
Aan Ged. Staten van de provincies zal
bevoegdheid worden verleend, voor
liiitenwegen een maximale snelheid voor
e schrijven van 60 km per uur. Het ont-
"tellend groot aantal slachtoffers, dat
MOi' 1956 geschat wordt op 1600 is aan
leiding om te komen tot een beperking
jian de ernst en het aantal der verkeers-
ugevallen. Het is een ontzettend hoog
Éantal. 1600 slachtoffers in één jaar, die
[Jallen door het verkeer. Het is verblij-
jend dat de minister met maatregelen
feomt. Ons inziens heeft het te lang ge-
purd. Ons blad heeft menigmaal be-
i, dat we in ons land moesten ko
ken tot het voorschrijven van een maxi-
jiutn-snelheid in de bebouwde kommen.
Gevolg van deze maatregel, mede in
lïerband met beschermde oversteek-
toatsen voor de voetgangers zal zijn
Jat er rustiger gereden moet worden.
■En dat is al veel waard. Er zullen on-
Igetwijfeld problemen opgelost moeten
Ifforden o.m. wat de controle aangaat
■maar het gevolg van de maximum-snel-
IhBid zal toch ongetwijfeld een rustiger
|verkeer zijn in de bebouwde kommen.
Het is werkelijk verbijsterend als men
liiet met welke snelheden auto's en mo-
Itoren bebouwde kommen doorjakkeren.
iHen houdt zijn hart vaak vast hoe dat
1 aflopen. Vooral als de bebouwde kom
n gedeelte vormt van een snelver-
Ikeersweg Dan worden ook die gedeelten
Ivaak met onverantwoordelijke snelheid
Igenomen. Er wordt wel eens op gewe-
Izen dat op de buitenwegen nog de mees-
Ite verkeersongelukken plaats vinden.
Als dat inderdaad het geval is, dan
Jienen daar ook maatregelen tegen ge-
Inomen te worden. Verscherpt toezicht en
■strengere straffen zouden mee kunnen
Iwerken om ook op de buitenwegen het
Iverkeer veiliger te doen plaats vinden.
lEen maximale snelheid op de buitenwe-
van b.v. 100 km per uur zou ook
loverweging verdienen. Hogere snelhe-
;n brengen het verkeer in gevaar, voor-
l wanneer het verkeer plaats vindt op
lenkelvoudige wegen, waar ook het lang-
ijame verkeer zich van bedienen moet.
|Een type verkeersweg, dat in ons land
log het meest gevonden wordt.
Een snellere berechting van de over-
Itteding kan in samenwerking met har-
Iteê straffen een preventieve werking
[uitoefenen. Minister Algera heeft reeds
[een we^ontwerp ingediend, waarbij een
[systeem van „betaalde waarseluiwingen"
[wordt ingevoerd.
Naar het ons voorkomt kan dit nieu-
[we systeem een gunstige invloed uitoe-
ifenen, vooral wanneer een hoge boete,
[dadelijk invorderbaar, gelegd wordt op
[verkeersovertredingen. Eten grotere zorg
lïuldigheid van de weggebruikers kan er
|!eker van vewacht worden.
'Ook de beschermde oversteekplaatsen
[voor de voetgangers kunnen er toe bij-
dragen, dat het aantal verkeersongeluk-
iken terug gedrongen wordt. Nu dat is
[ook gebiedende eis. Op deze voet voort-
[gaan zou misdadig zijn. 1600 doden in
leen jaar als slachtoffer van het verkeer
[is niets minder dan een ramp,
Alles dient gedaan te worden om aan
[liet moorden op de wegen een einde te
[maken We weten het wel, door voor-
I schriften aUeen is het verkeer niet vei-
j te stellen. Het komt in meerdere ma
fte aan op het verantwoordelijkheidsbe-
van de weggebruiker. Op de psyche
Ivan hem of haar, die aan het verkeer
[deelneemt. En dan zijn er die bewijs le-
veren van een verkeerde psychologische
[instelling
De zelfverwatenen, die aan het stuur
[gezeten, menen dat de weg voor- en van
[W is. Die zich de koningen van de rij-
[weg achten. De onverschilligen die zich
Gij verdrukte door onweder voort-
gedrevene, ongetrooste, zie. Ik zal
uw stenen gans sierlijk leggen, en
Ik zal U op saffieren grondvesten.
Jesaja 54 11
Dat zijn ontwijfelbaar aangename
woorden. Welk een keten van dierbare
beloften aan Sion gedaan. Hoe geeft de
Heere verzekering aan Zijn volk van
nabij, hoe worden ons daarin de tegen-
strijdigste zaken voorgesteld, zoals:
duisternis en hcht, droefheid en blijd
schap, armoede en rijkdom, bedruktheid
en ruimte. Hoe droef is de aanvang.
Welk een samenvatting van woorden
om uit te drukken de droeve toestand
van Sion: „gij verdrukte, door onweder
voortgedrevene, ongetrooste" Kan het
droeviger? En toch wordt dit gezegd
van Gods geliefde kinderen, van Zijn
eeuwig bemind erfdeel.
Maar wat is het leven Sions hier op
aarde anders, dan een leven van droe
fenis en velerlei wederwaardigheden?
En dat kan niet anders. Dit land is het
land der rust niet. Of is het niet de zang
van de bedrukte zanger Israels:
Ik ben, o Heer' een vreemd'ling hier
beneên,
Laat Uw geboón op reis mij niet
begeven.
En wie van Gods volk leert deze aarde
niet kennen als een land van leeuwen
en luipaarden, waar de zonde heerst en
de troon des satans is opgericht en tel
kens nieuwe instrumenten worden toe
bereid, om allen te beangstigen, te be
strijden en te verdrukken, die van deze
wereld niet zijn, maar wier burgerschap
in de hemel is en uitzien naar het eeuwig
vaderland? Hoe gelukkig, dat God de
toestand Zijns volks kent en doorgrondt,
want de Heere Zelf omschrijft ze in bo
venstaande woorden.
Verdrukten, alzo noemt de Heere Zijn
volk. En zeker, dat zijn ze Verdrukking
is één der merktekenen van dat volk,
dat naar de hemel gaat. Het is een bij
zonder merk van de schapen van Chris
tus.
Werd niet Abel door zijn broeder Kain
verdrukt? Noach door zijn tijdgenoten
bespot? Jozef door zijn broeders ver
kocht? Jacob door zijn broeder Ezau
belaagd? Sprak niet Christus tot Zijn
discipelen: Ziet, Ik zend u als schapen
in het midden der wolven? En om niet
meer te noemen, a'.s aan de grijze bal
ling op Patmos, Johannes, die schare,
die niemand tellen kan, vertoond wordt
en hem de vraag gedaan wordt: dezen,
die bekleed zijn met lange witte klede
ren, wie zijn zij en van waar zijn zij
gekomen? Dan wordt hem op zijn er
kentenis: „Heere, Gij weet het", geant-
woordt: dezen zijn het, die uit de grote
verdrukking komen en hebben hun lange
klederen gewassen en hebben hun lange
klederen wit gemaakt in het bloed des
Lams".
,,Ik zal vijandschap zetten tussen u en
tussen deze vrouw, tussen uw zaad en
tussen haar zaad; datzelve zal u de kop
vermorzelen en gij zult het de verzenen
vermorzelen", zo luidde de eerste Gods
belofte in het Paradijs, na de zondeval
Maar het was tegelijk de aankondiging
van een bange strijd tussen Christus en
satan en tussen die van Christus zijn en
die van satan zijn, een strijd echter, die
zekerlijk eindigen zal in de overwinning
van Christus en in de zegepraal van Zijn
volk in en door Hem. En toch, sinds die
belofte is het Woord vervuld en zal be
vestigd worden tot de tijd des eindes:
,,In de wereld zult gij verdrukking heb
ben, maar hebt goede moed: Ik heb de
wereld overwonnen".
Gij verdrukte. Soms betekent dit
woord: zachtmoedigen. „De zachtmoedi-
gen zullen eten en verzadigd worden".
Soms, „ellendigen". „Ik ben wel ellendig
doch de Heere denkt aan mij". Maar
meer bepaald: „verdrukten". Het is ont
leend aan het kermende geluid der jonge
struisen, als ze van dorst dreigen te ver
smachten. Dan zegt Job: ,,Ik ben de
draken een broeder geworden en een
metgezel der jonge struisen".
Hoe bang kan het de ziel van Gods
volk zijn in in dit Mesech der ellende, als
de vijand zich groot maakt, en de kleine
kudde van Christus overstelpt wordt
van ellende, zou dan Sion geen misbaar
maken in haar klacht vanwege des vij-
ands onderdrukking?
En dit wordt nu verder uitgebreid
door de tekening van Gods kerk als:
door onweder voortgedrevenen, onge
troost. Het mag ons in gedachtenis
brengen de schipbreuk van Paulus, als
hij naar Rome gevoerd werd. Gods volk
is aan boord van Jezus' scheepke zo
veilig als eens de apostelen waren.
(Matth. 8)
Maar dat vrijwaart Sion niet voor me
nige storm en zwaar onweder, alzo dat.
van toepassing is alsdan: ,,zij rijzen op
ten hemel en dalen neder tot de af
grond; hun ziel versmelt van angst en
al hun wijsheid wordt verslonden". Zou
dan niet alle vertroosting wijken en de
ziel van het verbrijzelende wormke Ja
cobs met troosteloosheid bevangen zijn
En toch, hoe smartelijk de weg Gods
met Zijn volk ook zijn moge, de Heere
doet alles medewerken ten goede. Daar
door verootmoedigt de Heere de Zijnen,
om hen al hun afwgkingen van Hem
te doen bewenen, tot meerdere verloo
chening te brengen van eigen zin en
wil en te doen afhangen van des Heeren
alvermogende genadekracht. Wonderlijk
zijn des Heeren wegen. Nooit moeten
we denken, dat de getrouwe Verbonds-
Jehova Zich zou verlustigen om zodanige
smartende wegen met Zijn volk te hou
den. O, neen. Het is tot hun nut en tot
him voordeel en tot verhoging van des
Heeren eer. Die hen daardoor bekwaamt
voor Zijn rijke troostbeloften.
Wat waarde hebben Gods beloften, in
dien we niet de gepaste voorwerpen
daarvoor zijn? Toebereid voor dezelve,
door des Heeren eigen hand. Hoevelen
handelen trouweloos en lichtvaardig met
de beloften Gods, Zij eigenen dezelve
zich toe en stellen zichzelf ggmst. Maar
waar God Zijn trouwbelofte Vervult, is
plaats voor dezelve gemaakt en doet
zich kennen in gezegende vruchten.
Want het uitwerksel van Gods beloften,
van Zijn waarheid in ons hart, zal nooit
kunnen zijn zelfgenoegzaamheid en ver
hevenheid, maar ootmoed, vernedering
voor God, in het aanklevend besef van
onze diepe onwaardigheid, onder de in
druk van des Heeren hoogheid en al-
waardigheid.
God zal zijn verdrukte kerk recht doen.
Hij zal de door onweder voortgedrevene,
ongetrooste, verkwikken met Zijn heil.
Of is niet Zijn Woord: „de ellendigen
en nooddruftigen zoeken water, doch er
is geen; hun tong versmacht van dorst.
Ik, de Heere, zal ze verhoren; Ik, de
God Israels, zal ze niet verlaten". En zo
ook in vervolg van onze tekst. Hoe
wordt tegenover de grootste droefenis
de zaligste vertroosting gesteld. Neen,
de Heere is geen karig God voor Zijn
ellendigen.
Hoe ontdekt de Heere de geluksstaat
van Sion, zoekt Zijn volk op te wekken
en deszeifs hoop te verlevendigen, zeg
gende: „ziet. Ik zal uw stenen gans
sierlijk leggen en Ik zal u op saffieren
grondvesten".
Hoe arm de mens, die op een zand
grond bouwt en die zichzelf genezen
kent, zonder ooit ziek te zijn geweest.
Maar zalig het nooddruftige, het ver
drukte volk.
God zal de verdrukte recht doen en de
verdrukker verbrijzelen. De nooddruftige
en ongetrooste zal niet voor altoos ver
geten, zijn.
Wijlen ds. J. D. BARTH
MAZETFABKIUCCM Ti ZIVKMBSK4MM
van een ander weinig of niets aantrek
ken, die alles voor zich nemen en die
weigeren iets aan een ander te geven
in stelsel van geven en nemen waaraan
men als deelnemer van 't verkeer is on
derworpen. De individuen, die niet schro
men alcoholische dranken tot zich te ne
men gaan we maar voorbij. Die bewij
zen een mentaliteit te bezitten, die hen
geheel en al ongeschikt maakt aan het
verkeer deel te nemen We schromen ons
niet dezulken onder de misdadigers te
rangschikken wien het onmogelijk ge
maakt dient te worden aan het verkeer
deel te nemen.
We juichen het ingrijpen van minister
Algera toe.
Of het veel uitwerking ten gunste zal
hebben dient worden afgewacht al heb
ben we hoop, dat ze het de verkeersvei
ligheid zullen bevorderen. Maar die
voorschriften op zichzelf zijn onvoldoen
de, het komt meer op de persoonlijke in-
stelUng aan. Rijden met een maximaal
toegelaten verkeerssnelheid van 50 km
door een bebouwdff kom kan volstrekt
gevaarUjk zijn, al is het wettelijk toege
laten.
Daarom we herhalen het nogmaals,
komt het op de persoonlijke instelling
aan. Het verantwoordelijkheidsgevoel en
de waardering van de andere weggebrui
kers.
Heeft men voor hun belangen een
open oog, dan zijn de verkeersvoor-
schriften aanvulling en leidraad, binnen
welk raam men zich beweegt om zoveel
als maar mogelijk is de medeweggebrui
kers te ontzien.
Pas dan zullen de voorschriften, ook
de nieuwe, welke we van harte toejui
chen, het meeste effect sorteren.
We hopen, dat weldra de verkeerson
gelukken statistiek een gunstiger beeld
zal mogen vertonen.
DEN HAAG, Wie boven de 65 jaar
is en nog werkt, ontvangt wel het
ouderdomspensioen, doch bij werkloos
heid geen uitkering meer ingevolge de
sociale voorziening. De staatssecretaris
van sociale zaken heeft daartoe een be
schikking uitgevaardigd. Alg. Dagbl.)
Het plan Eisenhower
De wereldpolitiek heeft, sinds het
ogenblik dat we ons vorige overzicht
schreven, niet stil gestaan. De belang
rijkste politieke ontwikkeling voltrekt
zich in het Midden-Oosten en daarom
moeten we allereerst aandacht schenken
aan het plan van de Amerikaanse pre
sident, waarop hij een week geleden de
goedkeuring van het Congres heeft ge
vraagd.
De Verenigde Staten schijnen met in
gang van het nieuwe jaar de koers van
hun buitenlandse politiek te willen wij
zigen. Van de noodzaak tot deze ver
andering werden zij temeer overtuigd,
toen Egypte juist voor Nieuwjaar het
Engels-Egyptisch verdrag van 1954 op
zegde, waarin de herbezetting van de
Engelse basis in de kanaalzone was ge
vegeld na het vertrek van de Britse
troepen. Engeland weigerde met deze
eenzijdige opzegging akkoord te gaan,
maar het zal de heer Nasser weinig in
teresseren hoe Engeland erover denkt.
Dit betekent dat Engeland praktisch en
formeel zijn invloed in het Midden-Oos
ten heeft verloren. En hoewel er, vooral
sinds de Brits-Franse-actie in Egypte
een kloof in ontstaan in de Westerse po
litiek, kan Amerika toch niet lijdelijk
toezien dat de Westerse belangen in het
Midden-Oosten worden geschaad en dat
het communisme daar zijn invloed zien
derogen vergroot.
Het plan Eisenhower (waarvan echter
waarschijnlijk minister Dulles de ont-
ontwerper is) maakt het mogelijk in het
Midden-Oosten gebruik te maken van
Amerikaanse troepen, wanneer een uit
gesproken communistisch land daar
agressie zou plegen. De betekenis van.
het plan moet eigenlijk op psychologisch
terrein gezocht worden. Het is niet meer
en ook niet minder dan een waarschu
wing aan het adres van de Sowjet-Unie
Kusland moet niet van mening zijn dat
Amerika, hoewel het in de Suezkwestie
van mening verschilde met Engeland en.
Frankrijk, geen belang heeft bij het
Midden-Oosten. Het moet er rekening
mee houden dat het niet straffeloos:
agressie kan plegen in dat gebied. Dat
wil niet zeggen dat Amerika dadelijk:
zal toeslaan, wanneer de Sowjet-Unie;
een van de staten in het Midden^Oosten.
zou binnenvallen. Pas wanneer alle di
plomatieke middelen hebben gefaald en.
wanneer de Verenigde Naties krachte
loos zouden blijken om een geschil op
te lossen, is Amerika gerechtigd tot eem
militair ingrijpen.
Voorts bevat het plan van de Ameri
kaanse president een hulpprogramma,
voor de Arabische landen. Ook dit ge
deelte van het plan heeft meer een psy
chologisch dan een politiek karakter-
Het gaat erom dat de Arabische landen,
niet aangewezen zijn op de steun van
de Sowjet-Unie om economisch op peiE
te blijven.
Het Amerikaanse congres is niet on
verdeeld enthousiast over het plan vaan
de president Maar het is min of meer
een prestige-kwestie geworden en ver
werping er van betekent: Rusland in de
kaart spelen.
Het is ook nog een open vraag hoe
de Arabische landen op het plan zullen
reageren. Verschillende van die staten
zijn helemaal niet gediend van de Ame
rikaanse hulpvaardigheid. Turkije, Irak,
Pakistan en Perzië zullen het wel toe
juichen, maar van Egypte, Syrië en Jor
danië kan men eigenlijk alleen een af
wijzend antwoord verwachten.^
Maar het is in ieder geval belangrijk
dat Amerika z'n politieke houding heeft
bepaald. Zowel het Westen als het Oos
ten weet thans waar het aan toe is. En
Rusland zal zich wel een paar keer be
denken, alvorens tot agressie over te
gaan in het Midden-Oosten, nu het weet
dat het daar een Amerikaans leger te
genover zich zal vinden.
Het Midden^Oosten
Het opruimingswerk in het Suezka-
naal is in volle gang. Alle dertien sche
pen die, sinds het uitbreken van de vij
andelijkheden in november, in het Suez-
kanaal voor anker lagen, zijn thans vrij
gekomen en naar Port Said terugge
sleept.
Het bergingswerk verloopt vlotter dan
men aanvankelijk had verwacht. Er be
staat goede hoop dat het kanaal in
maart weer bevaarbaar zal zijn voor
schepen tot 10.000 ton. In mei zou het
kanaal weer bevaarbaar zijn voor alle
schepen.
Tussen Engeland en Egypte is weer
een nieuw geschilpunt gerezen. Egypte
zou (onofficieel) te kennen hebben gege
ven dat het geen Britse en Franse sche
pen in het kanaal zal toelaten, zolang
Israël de grensstreek bij Gaza bezet
houdt. Engeland verzet zich krachtig
tegen dit dreigement. De Britse regering
acht het onder de gegeven omstandig
heden het beste, het omstreden gebied
van Gaza onder beheer van de Verenig
de Naties te plaatsen.
De toekomstige status van het Suez-
kanaal is een kwestie, die voorlopig nog
niet aan een oplossing toe is.
Inmiddels is er in het Midden-Oosten
een nieuwe haard van onrust ontstaan:
Jemen. Volgens Britse woordvoerders is
het protectoraat Aden aangevallen door
eenheden uit Jemen. Britse vhegtuigen
hebben tegenaanvallen ondernomen.
De legatie van Jemen te Bonn heeft
echter bekendgemaakt dat Britse vlieg
tuigen voortdurend steden in Jemen
bombarderen. Van Britse zijde is deze
bewering tegengesproken.
Jemen zal de kwestie voorleggen aan
de Verenigde Naties. De politieke com
missie van de Arabische Liga heeft
steun beloofd aan Jemen.
Hongarije
Een Hongaars revolutionnair comité is
te Straatsburg bijeengekomen en heeft
daar de Hongaarse revolutionnaire raai?
opgericht. Deze raad, die zichzelf be
schouwt als de enige wettige Hongaarse
regering, heeft een verklaring uitgege
ven ,waarin o.a. geëist wordt dat de Rus
sen aan Hongarije dezelfde rechten zul
len toekennen die ze ook voor de Azia-
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Vroege bloemen. Dinsdag is in Lisse de BloemiSst Tentoonstelling geopend,
welke tot 12 januari aldaar wordt gehouden
,Foto: Het inrichten van de tentoonstelling.
Sinds 1 jan. j.l. heeft de heer J. Buijsse, exploitant van de E.F.A.O. (Eerste
Flakkeese Autobus Onderneming) de rechten van de lijndienst Middelharnis
Owddorp v.v. overgegeven aan de R.T.M., zodat deze Maatschappij vanaf die
datum de autohusdiensten op ons eiland geheel voor eigen rekening exploir
teert. Wel zal er een geleidelijke overging plaats hebben, zodat men de bus
sen van de E.F.A.O. nog enige tijd in de lijn zal zien.
De ondernemer van de E.F.A.O deel
de ons mede, dat hij geheel vrijwillig
en zonder de minste aanleiding of pres
sie van de zijde van de R.T.M. de lijn
dienst MiddelharnisOuddorp v.v.,
waarop de heer Buijsse rechten had, had
overgedaan.
Toen de heer Buijsse de directie had
kennis gegeven zich uit het verband
met de R.T.M, te willen los maken, is
men vlot tot een alckoord gekomen en
kon dit spoedig worden afgewikkeld.
De Eerste Flakkeese Autobusonder
neming is opgericht op 17 maart 1930
en bestaat dus ruim 25 jaar. Zoals be
kend was eerst de heer v. d. Klundert
te Melissant compagnon, van wie deze
dienst al vrij spoedig (op 15 fëbr. 1933)
werd overgenomen. Van oud materiaal
is men toen successievelijk op modern
materiaal overgegaan; het was een lijn
dienst die door de dorpen reed (wat we
hopen dat de R.T.M, ook spoedig zal
doen) en die bij het publiek zeer in de
smaak viel. Het passagiersvervoer voor
West-Flakkee ging bijna geheel over
deze busdiensten en niet meer over de
tram.
In 1950 kwam de Wet Autovervoer
Personen, waarbij de R.T.M, als streek
vervoerder werd aangewezen. Eerst was
wel een plan uitgewerkt om voor de
gehele eilanden-groep één onderneming
te maken waarin de diverse onder
nemers zouden samensmelten dit
kon echter geen doorgang vinden. Op
zeer loyale wijze ging de R.T.M, toen
een overeenkomst aan met de E.F.A.O;
bij de fusie stelde de directie zelfs een
contract vast met een looptijd van niet
minder dan 100 jaar! De heer Buijsse
had dan ook alle lof voor de wijze
waarop al die jaren, tot tevredenheid
van beide partijen, is samengewerkt.
Touringcarbedrijf blijft
Al is het verband per 1 jan. j.l. beëin
digd, er zal een geleidelijke overgang
tische en Afrikaanse volken eisen; ver
der dat de Verenigde Naties de neutra
liteit van Hongarije zullen erkennen en
vrije verkiezingen in het land onder toe
zicht van de V.N.
De regering Kadar heeft ook haar
programma bekendgemaakt; ze wil het
staatsapparaat vereenvoudigen en de
bureaucratie afschaffen, de „democra
tie" verder doorvoeren en haar bescher
men tegen „fascisten" enz.
Voor het weer op gang brengen van
het economisch leven in Hongarije be
schouwt de regering Kadar het van
't hoogste belang dat de kolenproduktie
wordt verhoogd, dat de uiterste zuinig
heid wordt betracht en dat alle middelen
worden te baat genomen om inflatie te
gen te gaan.
Verder is de toezegging gedaan dat de
secretaris-generaal der V.N., Hammars-
kjöld, in het voorjaar een bezoek aan
Hongarije zal mogen brengen. Er zullen
maatregelen worden genomen om de
vluchtelingenstroom naar het Westen te
stuiten.
plaats hebben, zodat de eerste weken
de bussen van de E.F.A.O. nog in de
dienst blijven rijden.
Het Touringcarbedrijf blijft echter be
staan; in goede verstandhouding met de
R.T.M, zal op deze tak van bedrijf zelfs
nog wel eens worden samengewerkt.
Ook blijft de E.F.A.O. het personeels-
vervoer naar fabrieken, werven e.d. uit
oefenen. De vaste kern van personeel
bij de E.F.A.O blijft in dienst, de an
deren zullen mogelijk bij de R.T.Mi of
elders emplooi vinden.
SOMMELSDIJK
Op 56-jarige leeftijd overleed te Rot
terdam de heer Corn. Spee, die voor
heen in onze gemeente een aannemers
bedrijf had. Enige jaren geleden, heeft
hij dit bedrijf overgeplaatst naar Rot
terdam. Naar wij vernemen heeft hij
deze week een operatie ondergaan, en
is donderdag j.l. geheel onverwacht,
overleden. Zijn stoffelijk overschot zal
maandag a.s. op de begraafplaats Oud-
Kralingen in een familiegraf worden
bijgezet.
BBI>fiÜfSKL€DING
11+ :((i,i.
I
I
1 i
i t
M/Doecmf/ws