msm |||llir-..iilll|[( M M Buitenland en eerste stap naar grotere veiligneia in net verkeer otoLusdienst E.F.A.O. vrijwillig iiit de R.T.M, getreden :flK n Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond GEBRs. KAPTEiN EEN ZAAK VAN VERTROUWEN MIDDELHARNIS - Tel. 2004-2704 ^OMMELSDIJK - Telefoon 2205 MEDITATIE Hef verdrukte Sion bemoedigd iiiiiiiiiiiini Bij ouderdomspensioen geen werkloosheidsuitkering Busdiensten op ons eiland worden nu alleen door de R.T.M, geëxploiteerd Bekend aannemer overleden KAPPERS- DOKTERS- SLAGERS- WINKEL - I'I sen voo ,gd doo: lepdruk re huis maand sressanti e N.C.R (j. goedi roningin iten. Ko nder t>e .25 VOO op, da coek ui* et plaat 5ft, kun ander t burea' sn. PKINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Eedactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 18702629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 Maximumsnelheid van 50 km in bebouwde konmien. Gedeputeerde Staten, bevoegd voor Uaalde buitenwegen max.-snelheid te bepalen van 60 Ion per uur. Invoering van systeem „betaalde waarschuwingen" Voor voetgangers wettelijk beschermde oversteeltplaatsen 1 Na lang aarzelen is de minister van jferlceer en Waterstaat, Algera met een Ltsvoorstel tot invoering van een Wimumsnelheid voor bebouwde kom- jien gekomen. Aan Ged. Staten van de provincies zal bevoegdheid worden verleend, voor liiitenwegen een maximale snelheid voor e schrijven van 60 km per uur. Het ont- "tellend groot aantal slachtoffers, dat MOi' 1956 geschat wordt op 1600 is aan leiding om te komen tot een beperking jian de ernst en het aantal der verkeers- ugevallen. Het is een ontzettend hoog Éantal. 1600 slachtoffers in één jaar, die [Jallen door het verkeer. Het is verblij- jend dat de minister met maatregelen feomt. Ons inziens heeft het te lang ge- purd. Ons blad heeft menigmaal be- i, dat we in ons land moesten ko ken tot het voorschrijven van een maxi- jiutn-snelheid in de bebouwde kommen. Gevolg van deze maatregel, mede in lïerband met beschermde oversteek- toatsen voor de voetgangers zal zijn Jat er rustiger gereden moet worden. ■En dat is al veel waard. Er zullen on- Igetwijfeld problemen opgelost moeten Ifforden o.m. wat de controle aangaat ■maar het gevolg van de maximum-snel- IhBid zal toch ongetwijfeld een rustiger |verkeer zijn in de bebouwde kommen. Het is werkelijk verbijsterend als men liiet met welke snelheden auto's en mo- Itoren bebouwde kommen doorjakkeren. iHen houdt zijn hart vaak vast hoe dat 1 aflopen. Vooral als de bebouwde kom n gedeelte vormt van een snelver- Ikeersweg Dan worden ook die gedeelten Ivaak met onverantwoordelijke snelheid Igenomen. Er wordt wel eens op gewe- Izen dat op de buitenwegen nog de mees- Ite verkeersongelukken plaats vinden. Als dat inderdaad het geval is, dan Jienen daar ook maatregelen tegen ge- Inomen te worden. Verscherpt toezicht en ■strengere straffen zouden mee kunnen Iwerken om ook op de buitenwegen het Iverkeer veiliger te doen plaats vinden. lEen maximale snelheid op de buitenwe- van b.v. 100 km per uur zou ook loverweging verdienen. Hogere snelhe- ;n brengen het verkeer in gevaar, voor- l wanneer het verkeer plaats vindt op lenkelvoudige wegen, waar ook het lang- ijame verkeer zich van bedienen moet. |Een type verkeersweg, dat in ons land log het meest gevonden wordt. Een snellere berechting van de over- Itteding kan in samenwerking met har- Iteê straffen een preventieve werking [uitoefenen. Minister Algera heeft reeds [een we^ontwerp ingediend, waarbij een [systeem van „betaalde waarseluiwingen" [wordt ingevoerd. Naar het ons voorkomt kan dit nieu- [we systeem een gunstige invloed uitoe- ifenen, vooral wanneer een hoge boete, [dadelijk invorderbaar, gelegd wordt op [verkeersovertredingen. Eten grotere zorg lïuldigheid van de weggebruikers kan er |!eker van vewacht worden. 'Ook de beschermde oversteekplaatsen [voor de voetgangers kunnen er toe bij- dragen, dat het aantal verkeersongeluk- iken terug gedrongen wordt. Nu dat is [ook gebiedende eis. Op deze voet voort- [gaan zou misdadig zijn. 1600 doden in leen jaar als slachtoffer van het verkeer [is niets minder dan een ramp, Alles dient gedaan te worden om aan [liet moorden op de wegen een einde te [maken We weten het wel, door voor- I schriften aUeen is het verkeer niet vei- j te stellen. Het komt in meerdere ma fte aan op het verantwoordelijkheidsbe- van de weggebruiker. Op de psyche Ivan hem of haar, die aan het verkeer [deelneemt. En dan zijn er die bewijs le- veren van een verkeerde psychologische [instelling De zelfverwatenen, die aan het stuur [gezeten, menen dat de weg voor- en van [W is. Die zich de koningen van de rij- [weg achten. De onverschilligen die zich Gij verdrukte door onweder voort- gedrevene, ongetrooste, zie. Ik zal uw stenen gans sierlijk leggen, en Ik zal U op saffieren grondvesten. Jesaja 54 11 Dat zijn ontwijfelbaar aangename woorden. Welk een keten van dierbare beloften aan Sion gedaan. Hoe geeft de Heere verzekering aan Zijn volk van nabij, hoe worden ons daarin de tegen- strijdigste zaken voorgesteld, zoals: duisternis en hcht, droefheid en blijd schap, armoede en rijkdom, bedruktheid en ruimte. Hoe droef is de aanvang. Welk een samenvatting van woorden om uit te drukken de droeve toestand van Sion: „gij verdrukte, door onweder voortgedrevene, ongetrooste" Kan het droeviger? En toch wordt dit gezegd van Gods geliefde kinderen, van Zijn eeuwig bemind erfdeel. Maar wat is het leven Sions hier op aarde anders, dan een leven van droe fenis en velerlei wederwaardigheden? En dat kan niet anders. Dit land is het land der rust niet. Of is het niet de zang van de bedrukte zanger Israels: Ik ben, o Heer' een vreemd'ling hier beneên, Laat Uw geboón op reis mij niet begeven. En wie van Gods volk leert deze aarde niet kennen als een land van leeuwen en luipaarden, waar de zonde heerst en de troon des satans is opgericht en tel kens nieuwe instrumenten worden toe bereid, om allen te beangstigen, te be strijden en te verdrukken, die van deze wereld niet zijn, maar wier burgerschap in de hemel is en uitzien naar het eeuwig vaderland? Hoe gelukkig, dat God de toestand Zijns volks kent en doorgrondt, want de Heere Zelf omschrijft ze in bo venstaande woorden. Verdrukten, alzo noemt de Heere Zijn volk. En zeker, dat zijn ze Verdrukking is één der merktekenen van dat volk, dat naar de hemel gaat. Het is een bij zonder merk van de schapen van Chris tus. Werd niet Abel door zijn broeder Kain verdrukt? Noach door zijn tijdgenoten bespot? Jozef door zijn broeders ver kocht? Jacob door zijn broeder Ezau belaagd? Sprak niet Christus tot Zijn discipelen: Ziet, Ik zend u als schapen in het midden der wolven? En om niet meer te noemen, a'.s aan de grijze bal ling op Patmos, Johannes, die schare, die niemand tellen kan, vertoond wordt en hem de vraag gedaan wordt: dezen, die bekleed zijn met lange witte klede ren, wie zijn zij en van waar zijn zij gekomen? Dan wordt hem op zijn er kentenis: „Heere, Gij weet het", geant- woordt: dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen en hebben hun lange klederen gewassen en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams". ,,Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u de kop vermorzelen en gij zult het de verzenen vermorzelen", zo luidde de eerste Gods belofte in het Paradijs, na de zondeval Maar het was tegelijk de aankondiging van een bange strijd tussen Christus en satan en tussen die van Christus zijn en die van satan zijn, een strijd echter, die zekerlijk eindigen zal in de overwinning van Christus en in de zegepraal van Zijn volk in en door Hem. En toch, sinds die belofte is het Woord vervuld en zal be vestigd worden tot de tijd des eindes: ,,In de wereld zult gij verdrukking heb ben, maar hebt goede moed: Ik heb de wereld overwonnen". Gij verdrukte. Soms betekent dit woord: zachtmoedigen. „De zachtmoedi- gen zullen eten en verzadigd worden". Soms, „ellendigen". „Ik ben wel ellendig doch de Heere denkt aan mij". Maar meer bepaald: „verdrukten". Het is ont leend aan het kermende geluid der jonge struisen, als ze van dorst dreigen te ver smachten. Dan zegt Job: ,,Ik ben de draken een broeder geworden en een metgezel der jonge struisen". Hoe bang kan het de ziel van Gods volk zijn in in dit Mesech der ellende, als de vijand zich groot maakt, en de kleine kudde van Christus overstelpt wordt van ellende, zou dan Sion geen misbaar maken in haar klacht vanwege des vij- ands onderdrukking? En dit wordt nu verder uitgebreid door de tekening van Gods kerk als: door onweder voortgedrevenen, onge troost. Het mag ons in gedachtenis brengen de schipbreuk van Paulus, als hij naar Rome gevoerd werd. Gods volk is aan boord van Jezus' scheepke zo veilig als eens de apostelen waren. (Matth. 8) Maar dat vrijwaart Sion niet voor me nige storm en zwaar onweder, alzo dat. van toepassing is alsdan: ,,zij rijzen op ten hemel en dalen neder tot de af grond; hun ziel versmelt van angst en al hun wijsheid wordt verslonden". Zou dan niet alle vertroosting wijken en de ziel van het verbrijzelende wormke Ja cobs met troosteloosheid bevangen zijn En toch, hoe smartelijk de weg Gods met Zijn volk ook zijn moge, de Heere doet alles medewerken ten goede. Daar door verootmoedigt de Heere de Zijnen, om hen al hun afwgkingen van Hem te doen bewenen, tot meerdere verloo chening te brengen van eigen zin en wil en te doen afhangen van des Heeren alvermogende genadekracht. Wonderlijk zijn des Heeren wegen. Nooit moeten we denken, dat de getrouwe Verbonds- Jehova Zich zou verlustigen om zodanige smartende wegen met Zijn volk te hou den. O, neen. Het is tot hun nut en tot him voordeel en tot verhoging van des Heeren eer. Die hen daardoor bekwaamt voor Zijn rijke troostbeloften. Wat waarde hebben Gods beloften, in dien we niet de gepaste voorwerpen daarvoor zijn? Toebereid voor dezelve, door des Heeren eigen hand. Hoevelen handelen trouweloos en lichtvaardig met de beloften Gods, Zij eigenen dezelve zich toe en stellen zichzelf ggmst. Maar waar God Zijn trouwbelofte Vervult, is plaats voor dezelve gemaakt en doet zich kennen in gezegende vruchten. Want het uitwerksel van Gods beloften, van Zijn waarheid in ons hart, zal nooit kunnen zijn zelfgenoegzaamheid en ver hevenheid, maar ootmoed, vernedering voor God, in het aanklevend besef van onze diepe onwaardigheid, onder de in druk van des Heeren hoogheid en al- waardigheid. God zal zijn verdrukte kerk recht doen. Hij zal de door onweder voortgedrevene, ongetrooste, verkwikken met Zijn heil. Of is niet Zijn Woord: „de ellendigen en nooddruftigen zoeken water, doch er is geen; hun tong versmacht van dorst. Ik, de Heere, zal ze verhoren; Ik, de God Israels, zal ze niet verlaten". En zo ook in vervolg van onze tekst. Hoe wordt tegenover de grootste droefenis de zaligste vertroosting gesteld. Neen, de Heere is geen karig God voor Zijn ellendigen. Hoe ontdekt de Heere de geluksstaat van Sion, zoekt Zijn volk op te wekken en deszeifs hoop te verlevendigen, zeg gende: „ziet. Ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en Ik zal u op saffieren grondvesten". Hoe arm de mens, die op een zand grond bouwt en die zichzelf genezen kent, zonder ooit ziek te zijn geweest. Maar zalig het nooddruftige, het ver drukte volk. God zal de verdrukte recht doen en de verdrukker verbrijzelen. De nooddruftige en ongetrooste zal niet voor altoos ver geten, zijn. Wijlen ds. J. D. BARTH MAZETFABKIUCCM Ti ZIVKMBSK4MM van een ander weinig of niets aantrek ken, die alles voor zich nemen en die weigeren iets aan een ander te geven in stelsel van geven en nemen waaraan men als deelnemer van 't verkeer is on derworpen. De individuen, die niet schro men alcoholische dranken tot zich te ne men gaan we maar voorbij. Die bewij zen een mentaliteit te bezitten, die hen geheel en al ongeschikt maakt aan het verkeer deel te nemen We schromen ons niet dezulken onder de misdadigers te rangschikken wien het onmogelijk ge maakt dient te worden aan het verkeer deel te nemen. We juichen het ingrijpen van minister Algera toe. Of het veel uitwerking ten gunste zal hebben dient worden afgewacht al heb ben we hoop, dat ze het de verkeersvei ligheid zullen bevorderen. Maar die voorschriften op zichzelf zijn onvoldoen de, het komt meer op de persoonlijke in- stelUng aan. Rijden met een maximaal toegelaten verkeerssnelheid van 50 km door een bebouwdff kom kan volstrekt gevaarUjk zijn, al is het wettelijk toege laten. Daarom we herhalen het nogmaals, komt het op de persoonlijke instelling aan. Het verantwoordelijkheidsgevoel en de waardering van de andere weggebrui kers. Heeft men voor hun belangen een open oog, dan zijn de verkeersvoor- schriften aanvulling en leidraad, binnen welk raam men zich beweegt om zoveel als maar mogelijk is de medeweggebrui kers te ontzien. Pas dan zullen de voorschriften, ook de nieuwe, welke we van harte toejui chen, het meeste effect sorteren. We hopen, dat weldra de verkeerson gelukken statistiek een gunstiger beeld zal mogen vertonen. DEN HAAG, Wie boven de 65 jaar is en nog werkt, ontvangt wel het ouderdomspensioen, doch bij werkloos heid geen uitkering meer ingevolge de sociale voorziening. De staatssecretaris van sociale zaken heeft daartoe een be schikking uitgevaardigd. Alg. Dagbl.) Het plan Eisenhower De wereldpolitiek heeft, sinds het ogenblik dat we ons vorige overzicht schreven, niet stil gestaan. De belang rijkste politieke ontwikkeling voltrekt zich in het Midden-Oosten en daarom moeten we allereerst aandacht schenken aan het plan van de Amerikaanse pre sident, waarop hij een week geleden de goedkeuring van het Congres heeft ge vraagd. De Verenigde Staten schijnen met in gang van het nieuwe jaar de koers van hun buitenlandse politiek te willen wij zigen. Van de noodzaak tot deze ver andering werden zij temeer overtuigd, toen Egypte juist voor Nieuwjaar het Engels-Egyptisch verdrag van 1954 op zegde, waarin de herbezetting van de Engelse basis in de kanaalzone was ge vegeld na het vertrek van de Britse troepen. Engeland weigerde met deze eenzijdige opzegging akkoord te gaan, maar het zal de heer Nasser weinig in teresseren hoe Engeland erover denkt. Dit betekent dat Engeland praktisch en formeel zijn invloed in het Midden-Oos ten heeft verloren. En hoewel er, vooral sinds de Brits-Franse-actie in Egypte een kloof in ontstaan in de Westerse po litiek, kan Amerika toch niet lijdelijk toezien dat de Westerse belangen in het Midden-Oosten worden geschaad en dat het communisme daar zijn invloed zien derogen vergroot. Het plan Eisenhower (waarvan echter waarschijnlijk minister Dulles de ont- ontwerper is) maakt het mogelijk in het Midden-Oosten gebruik te maken van Amerikaanse troepen, wanneer een uit gesproken communistisch land daar agressie zou plegen. De betekenis van. het plan moet eigenlijk op psychologisch terrein gezocht worden. Het is niet meer en ook niet minder dan een waarschu wing aan het adres van de Sowjet-Unie Kusland moet niet van mening zijn dat Amerika, hoewel het in de Suezkwestie van mening verschilde met Engeland en. Frankrijk, geen belang heeft bij het Midden-Oosten. Het moet er rekening mee houden dat het niet straffeloos: agressie kan plegen in dat gebied. Dat wil niet zeggen dat Amerika dadelijk: zal toeslaan, wanneer de Sowjet-Unie; een van de staten in het Midden^Oosten. zou binnenvallen. Pas wanneer alle di plomatieke middelen hebben gefaald en. wanneer de Verenigde Naties krachte loos zouden blijken om een geschil op te lossen, is Amerika gerechtigd tot eem militair ingrijpen. Voorts bevat het plan van de Ameri kaanse president een hulpprogramma, voor de Arabische landen. Ook dit ge deelte van het plan heeft meer een psy chologisch dan een politiek karakter- Het gaat erom dat de Arabische landen, niet aangewezen zijn op de steun van de Sowjet-Unie om economisch op peiE te blijven. Het Amerikaanse congres is niet on verdeeld enthousiast over het plan vaan de president Maar het is min of meer een prestige-kwestie geworden en ver werping er van betekent: Rusland in de kaart spelen. Het is ook nog een open vraag hoe de Arabische landen op het plan zullen reageren. Verschillende van die staten zijn helemaal niet gediend van de Ame rikaanse hulpvaardigheid. Turkije, Irak, Pakistan en Perzië zullen het wel toe juichen, maar van Egypte, Syrië en Jor danië kan men eigenlijk alleen een af wijzend antwoord verwachten.^ Maar het is in ieder geval belangrijk dat Amerika z'n politieke houding heeft bepaald. Zowel het Westen als het Oos ten weet thans waar het aan toe is. En Rusland zal zich wel een paar keer be denken, alvorens tot agressie over te gaan in het Midden-Oosten, nu het weet dat het daar een Amerikaans leger te genover zich zal vinden. Het Midden^Oosten Het opruimingswerk in het Suezka- naal is in volle gang. Alle dertien sche pen die, sinds het uitbreken van de vij andelijkheden in november, in het Suez- kanaal voor anker lagen, zijn thans vrij gekomen en naar Port Said terugge sleept. Het bergingswerk verloopt vlotter dan men aanvankelijk had verwacht. Er be staat goede hoop dat het kanaal in maart weer bevaarbaar zal zijn voor schepen tot 10.000 ton. In mei zou het kanaal weer bevaarbaar zijn voor alle schepen. Tussen Engeland en Egypte is weer een nieuw geschilpunt gerezen. Egypte zou (onofficieel) te kennen hebben gege ven dat het geen Britse en Franse sche pen in het kanaal zal toelaten, zolang Israël de grensstreek bij Gaza bezet houdt. Engeland verzet zich krachtig tegen dit dreigement. De Britse regering acht het onder de gegeven omstandig heden het beste, het omstreden gebied van Gaza onder beheer van de Verenig de Naties te plaatsen. De toekomstige status van het Suez- kanaal is een kwestie, die voorlopig nog niet aan een oplossing toe is. Inmiddels is er in het Midden-Oosten een nieuwe haard van onrust ontstaan: Jemen. Volgens Britse woordvoerders is het protectoraat Aden aangevallen door eenheden uit Jemen. Britse vhegtuigen hebben tegenaanvallen ondernomen. De legatie van Jemen te Bonn heeft echter bekendgemaakt dat Britse vlieg tuigen voortdurend steden in Jemen bombarderen. Van Britse zijde is deze bewering tegengesproken. Jemen zal de kwestie voorleggen aan de Verenigde Naties. De politieke com missie van de Arabische Liga heeft steun beloofd aan Jemen. Hongarije Een Hongaars revolutionnair comité is te Straatsburg bijeengekomen en heeft daar de Hongaarse revolutionnaire raai? opgericht. Deze raad, die zichzelf be schouwt als de enige wettige Hongaarse regering, heeft een verklaring uitgege ven ,waarin o.a. geëist wordt dat de Rus sen aan Hongarije dezelfde rechten zul len toekennen die ze ook voor de Azia- ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Vroege bloemen. Dinsdag is in Lisse de BloemiSst Tentoonstelling geopend, welke tot 12 januari aldaar wordt gehouden ,Foto: Het inrichten van de tentoonstelling. Sinds 1 jan. j.l. heeft de heer J. Buijsse, exploitant van de E.F.A.O. (Eerste Flakkeese Autobus Onderneming) de rechten van de lijndienst Middelharnis Owddorp v.v. overgegeven aan de R.T.M., zodat deze Maatschappij vanaf die datum de autohusdiensten op ons eiland geheel voor eigen rekening exploir teert. Wel zal er een geleidelijke overging plaats hebben, zodat men de bus sen van de E.F.A.O. nog enige tijd in de lijn zal zien. De ondernemer van de E.F.A.O deel de ons mede, dat hij geheel vrijwillig en zonder de minste aanleiding of pres sie van de zijde van de R.T.M. de lijn dienst MiddelharnisOuddorp v.v., waarop de heer Buijsse rechten had, had overgedaan. Toen de heer Buijsse de directie had kennis gegeven zich uit het verband met de R.T.M, te willen los maken, is men vlot tot een alckoord gekomen en kon dit spoedig worden afgewikkeld. De Eerste Flakkeese Autobusonder neming is opgericht op 17 maart 1930 en bestaat dus ruim 25 jaar. Zoals be kend was eerst de heer v. d. Klundert te Melissant compagnon, van wie deze dienst al vrij spoedig (op 15 fëbr. 1933) werd overgenomen. Van oud materiaal is men toen successievelijk op modern materiaal overgegaan; het was een lijn dienst die door de dorpen reed (wat we hopen dat de R.T.M, ook spoedig zal doen) en die bij het publiek zeer in de smaak viel. Het passagiersvervoer voor West-Flakkee ging bijna geheel over deze busdiensten en niet meer over de tram. In 1950 kwam de Wet Autovervoer Personen, waarbij de R.T.M, als streek vervoerder werd aangewezen. Eerst was wel een plan uitgewerkt om voor de gehele eilanden-groep één onderneming te maken waarin de diverse onder nemers zouden samensmelten dit kon echter geen doorgang vinden. Op zeer loyale wijze ging de R.T.M, toen een overeenkomst aan met de E.F.A.O; bij de fusie stelde de directie zelfs een contract vast met een looptijd van niet minder dan 100 jaar! De heer Buijsse had dan ook alle lof voor de wijze waarop al die jaren, tot tevredenheid van beide partijen, is samengewerkt. Touringcarbedrijf blijft Al is het verband per 1 jan. j.l. beëin digd, er zal een geleidelijke overgang tische en Afrikaanse volken eisen; ver der dat de Verenigde Naties de neutra liteit van Hongarije zullen erkennen en vrije verkiezingen in het land onder toe zicht van de V.N. De regering Kadar heeft ook haar programma bekendgemaakt; ze wil het staatsapparaat vereenvoudigen en de bureaucratie afschaffen, de „democra tie" verder doorvoeren en haar bescher men tegen „fascisten" enz. Voor het weer op gang brengen van het economisch leven in Hongarije be schouwt de regering Kadar het van 't hoogste belang dat de kolenproduktie wordt verhoogd, dat de uiterste zuinig heid wordt betracht en dat alle middelen worden te baat genomen om inflatie te gen te gaan. Verder is de toezegging gedaan dat de secretaris-generaal der V.N., Hammars- kjöld, in het voorjaar een bezoek aan Hongarije zal mogen brengen. Er zullen maatregelen worden genomen om de vluchtelingenstroom naar het Westen te stuiten. plaats hebben, zodat de eerste weken de bussen van de E.F.A.O. nog in de dienst blijven rijden. Het Touringcarbedrijf blijft echter be staan; in goede verstandhouding met de R.T.M, zal op deze tak van bedrijf zelfs nog wel eens worden samengewerkt. Ook blijft de E.F.A.O. het personeels- vervoer naar fabrieken, werven e.d. uit oefenen. De vaste kern van personeel bij de E.F.A.O blijft in dienst, de an deren zullen mogelijk bij de R.T.Mi of elders emplooi vinden. SOMMELSDIJK Op 56-jarige leeftijd overleed te Rot terdam de heer Corn. Spee, die voor heen in onze gemeente een aannemers bedrijf had. Enige jaren geleden, heeft hij dit bedrijf overgeplaatst naar Rot terdam. Naar wij vernemen heeft hij deze week een operatie ondergaan, en is donderdag j.l. geheel onverwacht, overleden. Zijn stoffelijk overschot zal maandag a.s. op de begraafplaats Oud- Kralingen in een familiegraf worden bijgezet. BBI>fiÜfSKL€DING 11+ :((i,i. I I 1 i i t M/Doecmf/ws

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1957 | | pagina 1