Fablo- overhemden iiiH';::-iiiii De politieke verhoudingen in Neder land in verleden, heden en toekomst Nog een oud boekje over het leven van de Menheerse vissers Kerknieuws Buitenland Plannen voor Centrumbeurs op Goeree-Over- flakkee Firma C. van Wezel Zonen ,0m de Berkenhof" 28e Jaargang Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN ir. MEDITATIE Een wonderlijke genezing Het Streelcmuseum Goeree-Overllalci<ee iiiiiiiiiiiiin In dit nummer is het nieuwe vervolg verhaal begonnen! zijn chic en modern! Een keurcollectie voorradig, ooic in WEEKEND-SHIRTS Nieuwe partij ontvangen in American colors, dit merk en dan in deze kwaliteit koopt U nergens! Beter bestaat nieti Zandpad 10-14 Middelharnis Zaterdag 28 juli 1956 No. 2519 PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: woensdag en zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. By contract speciaal tarief. Als men de politieke verhoudingen in ons land historisch beschouwt, valt het op, dat ook op dit gebied de ontwikke ling niet stil staat. Er is een tijd ge weest vóór 1880 dat de grote po litieke tegenstelling gevormd werd door de liberalen en de conservatieven. De eersten waren de toenmalige progressie ven. Zij hebben in de laatste helft van de 19e eeuw in ons land de lakens uit gedeeld en plaatselijk hebben ze dat na 1900 hier en daar nog korter of langer tijd kunnen voortzetten. Wanneer ech ter omstreeks 1880 de Rooms-Katholie- kenl en de Anti-revolutionairen zich steeds beter gaan organiseren, komt er langzamerhand aan het liberale tijd perk een eind. In 1889 treedt het eerste coalitie-kabinet op. Dan doet dus in de Nederlandse politiek de Rooms-Protes tantse samenwerking haar intrede en krijgt men de tegenstelling rechts-links, de antithese tussen de christelijke en de vrijzinnige partijen, die zich destijds toespitste in de schoolstrijd, een waar lijk principiële worsteling met als inzet de christelijke opvoeding der jeugd. In de negentiger jaren doet zich dan de splitsing voor in de A.R. partij, waar door de eerste groep ontstond van de latere C.H. Unie. En in datzelfde jaar 1894 ontstaat de S.D.A.P., waarmee het socialisme zijn intrede doet in onze landspolitiek. Bij het begin van onze jaartelling wa ren de verhoudingen geheel anders dan nu. In 1901 hadden de A.R. 24 zetels, de C.H. 9, de R.K. 25, de liberalen plus vrijz.-democraten 35 en de S.D.A.P. 7, dus rechts in totaal 58 en links 42. Toeii trad het ministerie-Kuyper op. Maar in 1905 verandert de situatie weer: bij de verkiezingen blijft de S.D.A.P. pp 7, maar de diverse vrijzinnigen komen in totaal op 45, zodat de rechtse meerder heid weer verloren gaat, om echter in 1909 weer te stijgen tot 60. De grote verandering komt met de In voering van de evenredige vertegen woordiging. Dan is er geen sprake meer van een A.R.-fractie van 24, maar zakt deze permanent tot een gemiddelde van 13, En met de macht van het liberalis me is het dan helemaal gedaan. Het ver brokkelt in een groot aantal groepjes, die het tezamen niet verder dan tot 15 a 20 zetels kunnen brengen. De grote win naars bij deze kiesrechthervorming zijn de Rooms-Katholieken, die dan van 25 tot gemiddeld 30 oplopen en| de S.D.A.P. die door de invoering van het algemeen kiesrecht de arbeiders voor een groot deel als kiezers krijgt en dan stijgt tot 20 a 24. Rechts blijft echter in de meer derheid en zo zijn er van 1918 af tot 1939 toe steeds z.g. coalitie-kabinetten, meest onder leiding van Jhr. Ruijs de Beeren- brouck en Dr. Colijn. Men bedenke daarbij ook, dat links eigenlijk geen eenheid vormde, want liberalen en so cialisten staan economisch-sociaal lijn recht tegenover elkaar en bovendien wilde de S.D.A.P. toen nog niet mee doen aan de regeringsvorming. Reeds vóór de oorlog kwam er aan de coalitie een eind. Roomse leiders als Nolens en Aalberse waren overleden of uit de leiding geraakt en Romme, die niet veel met Colijn ophad, werd de man bij de R.K. Ook veranderde de S.D.A.P. van taktiek en zo trad in 1939 het kabinet-De Geer op, waarin voor het eerst twee socialisten zitting namen en de A.R. niet meedeed (Prof. Gerbran- dy, die altijd een buitenbeen is geweest, nam ziting buiten de partij om). En toeni kwam in 1940 de oorlog. Gedurende de periode 1940 tot 1945 was van normaal politiek en parlemen tair leven geen sprake. Na de bevrijding bleek de hoop van sommigen, dat de vooroorlogse partijverhoudingen grondig doorbroken zouden zijn en de oude an tithese was geliquideerd, geheel ijdel. Bij de verkiezingen van 1946 deed zich het merkwaardige verschijnsel voor, dat ondanks beïnvloeding der geesten door de oorlogs- en andere omstandigheden, de partijverhoudingen nietnoemens waard waren gewijzigd. De A.R. kwa men op 13, de C.H. op 8, de Kath. op 32, de S.G.P. op 2, de liberalen op 6 en de P.v.d.A. (samensmelting van S.D.A.P. en Vrijz.-Dem.) op 29. De partijen wa ren dus vrijwel niet veranderd in ge talsterkte, uitgenomen de communisten, die van 3 op 10 waren geklommen. Er trad echter wel een ingrijpende wij ziging in bij de vorming der kabinetten. De na-oorlogse usance werd de samen stelling van een ministerie, waarin alle partijen zijn vertegenwoordigd, uitgeno men de S.G.P. en de communisten. De eerste is te klein en voelt er ook niets voor, terwijl de communisten terecht bewust worden uitgeschakeld. In het be gin deed ook de A.R. partij niet mee vanwege de Indonesische kwestie en de laatste periode bevindt de V.V.D. van Prof. Oud zich in de oppositie. Waar men dus voorheen exclusief liberale of coalitie of linkse kabinet ten formeerde, is na de oorlog het ex periment van 1939 voortgezet. Waarom? Ten eerste omdat de R.-Katholieken geen coalitie meer wilden met de Prot. Chr. partijen, daar ze deze blijkbaar niet vooruitstrevend genoeg vonden. Ze prefereerden samenwerking met de P.v.d.A., vooral mannen als Prof. Beel. Men is na de oorlog in vrijwel alle par tijen voor niets zo bang als voor niet progressief genoeg te worden aange zien! Daarbij komt, dat de P.v.d.A. een ander karakter heeft dan de vroegere S.D.A.P. Ze is minder radicaal en wenst daarom ook een zo groot mogelijke in vloed uit te oefenen op het regerings beleid. Vandaar dat we nu reeds tien jaar lang een regering hebben, die ver tegenwoordigers bevat van de K.V.P., de P.v.d.A., de C.H., de A.R. en de V.V.D., zij het dan van de laatste twee niet gedurende de gehele periode. Vroeger zou men zoiets voor politiek onmogelijk gehouden hebben en er eigenlijk een staatkundige absurditeit in hebben gezien. En feitelijk is het dit laatste ook. Wij zijn althans van me ning, dat de herhaalde formatie van dergelijke veelkleurige kabinetten voor een niet gering deel de oorzaak is van de verflauwing der grenzen, van de ver zakelijking van de politiek, van de uit schakeling der principia en van het verloop der Protestantse partijen. De kiezers is altijd voorgehouden, dat so cialisme en liberalisme, calvinisme en katholicisme in beginsel zozeer uiteen lopen, dat ze zowel in grondslag als doelstelling onverenigbaar zijn. Het so cialisme, dat uiteindelijk de maatschap pij door de staat wil laten opslokken, staat diametraal tegenover het libera lisme, dat de staat zover mogelijk uit het maatschappijleven wil temgdrlngen. Calvinisme en katholicisme mogen eenj aantal elementaire waarheden van het Christendom gemeen hebben, wat hen scheidt, is van zo ingrijpende aard, dat men van een eenheid zeker niet spre ken kan. Wel hebben de Roomsen en de Prot. Chr. partijen samen de school strijd gestreden tegenl links, maar toch slechts in overeenstemming op forme le gronden: in een R.K. land heeft het prctestantisme geen schijn van kans op eigen scholen. En zo staan ook socialis me en liberalisme samen als humanis tische stromingen] tegenover de reli gieus gefundeerde partijen van rechts. Van zekere zijde wordt heftig gefulmi neerd tegen de „verzuiling" van ons volksleven, maar het is ten principale en de facto nu eenmaal zó, dat ons volk wereldbeschouwelijk in groepen uiteen valt. Wanneer men dan ook zoals bin nen de P.v.d.A. poogt heterogene groe pen te verenigen op een bepaalde ba sis, dan kan deze geen andere dan een louter zakelijke zijn. En wanneer men, zoals na de bevrijding geschiedde, als politiek ideaal gaat zien een regering, waarin al deze „zuilen" zijn vertegen woordigd, dan kan het niet anders of dit moet leiden tot een verzakelijking van de politiek, waarbij al wat princi pieel is wordt geëlimineerd of aan een compromis ten offer valt. Het is daarom geen wonder, dat me nig kiezer, die voorheen op een| prot. chr. partij stemde, in de war raakt. Vóór de verkiezingen worden principi ële redevoeringen gehouden ofschoon lang niet meer zoals vroeger, daar eco nomie en sociale problemen de grootste plaats innemen maar zodra de stem bus gesloten is, begint het gemodder. Dan wordt het onder leiding van een kabinetsformateur een gevecht achter de schermen om in een vierkleurige re geringsploeg voor elke groep de meeste desiderata op het program te krijgen of die der anderen! eraf te houden en voorts de meest begeerde departementen in de wacht te slepen. Vrijwel alle kabinets formaties van na de oorlog waren daar om een politieke legpuzzie van weinig verheven alliu:e en de moeilijkheden, waarvoor de formateur staat vanwege de heterogeniteit der deelnemers, lei den tot een langdurig proces van geven en nemen met als eindresultaat een zeer onbevredigend politiek beleid. Wij zijn dan ook geen bewonderaars van dit soort kabineten, waarbij boven dien nog wordt uitgegaan van het axi oma, dat de grootste partij ook de for mateur moet leveren. Dit moge voor de hand liggen in een land met slechts twee partijen, men vergete niet, dat in Nederland tegenover de 34 socialisten tenslotte 62 anti-socialisten' staan, die hoe ze ook overigens mogen uiteenlo pen, dit gemeen hebben, dat ze Neder land niet willen zien veranderen in een socialistische heilstaat. En dit is naar onze mening het grootste gevaar, dat ons land momenteel bedreigt. Velen zien het niet in, maar er is sedert 1945 een bijkans geruisloze staatssocialisatie aan de gang en daaraan verlenen vele niet- socialistische politici blijkbaar onbewust hun medewerking. De andere partijen durven het helaas niet aan om takti- sche redenen, maar het vormen van een anti-socialistisch front, waarbij dus de P.v.d.A. van de regering werd uitge sloten, zou o.l. de beste politiek zijn. Men is echter bang voor de rode opposi tie in parlement en vakbeweging, maar waarom zou men hier nalaten, wat Eden in Engeland en Adenauer in Duitsland wèl klaarspelen? Als het socialisme hier eenmaal de meerderheid mocht krijgen, is er geen kans meer. Nu kan het nog! „Indien ik maar zyn klederen mag aanraken". Mare. 5 28a Het gaat in onze tekst over een vrouw die reeds 12 jaar gekweld is geworden door een smartelijke en uiteindelijk do delijke kwaal. Langzaam maar zeker droogden haar levenssappen op, naar mate de vloeiing haars bloeds eigen werd. We weten dat, zodra zij tot ontdek- kin van haar kwaal kwam, zij alles ge daan heeft wat in haar vermogen was om van haar kwaal verlost te worden. Twaalf jaar lang heeft ze allerlei pro fessors, dokters en kwakzalvers afgelo pen. Wie Zelf nog al eens aan de dokter is en dat om eigen rekening moet doen, weet dat dit nog al wat kost. Het is daarom niet te verwonderen dat we lezen, dat zij al haar bezit in die twaalf jaar verdokterd had. Dat valt niet mee, lezers, op een goede dag tot de ontdekking te komen straatarm te zijn tengevolge van onze ziekte En het valt helemaal niet mee als we tot de ontdekking komen, zoals deze vrouw, dat het totaal niets geholpen heeft. Ja integendeel, dat het veel erger met haar geworden was. Nu is ze uit gedokterd. Ze is radeloos reddeloos, hulpeloos, troosteloos. Wat een levensleed wordt ons hier in enkele woor den meegedeeld. „Veel geleden, geen baat, erger geworden. Het is al vervlo gen hoop, al teleurstelling. En boven al dit leed, komt nog iets. De aard van de kwaal maakt haar tot een onreine in Israël. Ze mag met nie mand intieme omgang hebben. Ze moest in afzondering leven. Lezers, moet ge soms in deze vrouw uw beeld zien? Dat is aan de ene kant uiterst pijnlijk Aan de andere kant uiterst heerlijk. Want daar moet in ons leven een ogen blik komen, dat we ons van onze kwaal bewust worden. Dat kan alleen maar, wanneer de H. Geest ons ontdekkend genade licht schenkt. Tot zolang blijven we in eigen oog gezond, een gezonde die geen medi cijnmeester nodig heeft. Dan is er geen spanning in ons leven, maar zij we als de gemeente van Laodi- cea, noch koud, noch heet. Daar is geen vragen en geen zoeken, maar een zich tevreden stellen met de uitwendigheden. Dat kan, vanaf het grond voor de eeu wigheid zoeken in de melkboer en de bakker op tijd betalen, tot en met als een belijdend en avondmaalvierend kerk ganger te leven. Gelukkig de mens, die daar vanaf wordt gebracht en zich evenals deze vrouw als een hopeloze, kranke leert kennen. Er is wel eens gezegd: De Heere brengt zijn kerk eerst in het werldiuis en daarna in het arm-huis. Dat zien we treffend bij deze vrouw. Ze worstelt tegen haar ondergang. Wat zou 't al gelukkig zijn, wanneer dat bij ons te vinden was. Dat we tobbende, zoekende mensen werden. Wat heerst er allerwege een do delijke zelfgenoegzaamheid, een onver schilligheid, een taal der onkunde en der haïstarrige ontkenning. Als je niet uit verkoren bent, kom je er toch niet. Lezers, daar hebben U en ik niet mee te maken. Dat weten we niet. Gods ge openbaarde wil is, dat we onze genezing zoeken .Al zijn er anderen die dit wel toe stemmen, maar gereed staan met allerlei uitvluchten. Straks is er nog tijd genoeg! Felix zei eens tot Paulus: Later, als ik meer tijd heb, wil ik graag over deze dingen wat meer horen." Wat is dat uitermate gevaarlijk! Ook nu hoor je zo dikwijls: kinderen naar de catechisatie? Och, ze hebben op school al zo veel te leren. Dat kan later wel eens. Jongens en meisjes naar de vereniging? Ja, maar die vak-cursus en die E.H.B.O.cursus en die schaakvereniging en die verloofde dan. Ik zal later wel eens zien. Mannen en vrouwen actief deelnemen aan 't gemeentewerk? Aan 't Bijbelonderzoek? Aan 't ge sprek over geestelijke dingen Later wel eens, want nu is 't nog zo druk met 't naaigoed en de was, met de aardappelen en de violen. Later, als we tfld hebben! Komt er nog een later? Weet ge dan niet dat ge nu reeds ziek dodelijk ziek zijt Neen heden zegt de Heere. Nu! Vandaag nog! Wie waarachtig ontdekt wordt aan de hopeloosheid van z'n bestaan vindt geen rust meer, maar gaat zoeken. En wat blqkt het dan, dat we van na tuur zo heel verkeerd gaan zoeken. Zie maar naar deze vrouw. Ze gaat allereerst naar haar huisarts, later naar een spe cialist. Nog later naar verschillende an deren, uiteindelijk naar kruidendokters, geen baat! Sommigen zullen in grootspraak ge zegd hebben: Vrouw, wees wel gemoed. Het ligt niet aan uw kwaal, maar aan die vorige dokters. Totaal verkeerde me dicijnen hebben ze gegeven. Lezers, ziet ge daarin ook uw weg? In de nood der ziel wenden we ons 't eerst tot de officiële ambtsdragers. Eerst tot onze eigen zieleherder. Als dat niet helpt tot zulken, die als buitengewoon begaafden en doorgeleiden bekend staan. Maar... het helpt niet! Ge bleef even ziek. Misschien hebt ge U daarna bege ven tot mensen, die voorgaven allerlei openbaringen en gezichten te hebben buiten de Schrift om. Dat alles bate niet! Hoe zou 't ook kunnen Lezer, bent U ook nog zo aan 't zoe ken? Dan komt ge bij dokter vormelijkheid, die U allerlei raadgevingen geeft. Zoveel bidden, zoveel zingen, zoveel giften en gaven en dan komt het best voor el kaar. Dokter Wettischheid geeft een nög wat straffer recept. Nauwkeurig geeft hij op wat wel en wat niet gebruikt mag worden. Precies wordt opgegeven welke leef regel moet gevolgd. Dokter zedelijkheid, beschaafdheid, zelfkastijding, gevoeligheid, oppervlak kigheid geven achtereenvolgens hun ad vies en medicijnen, maar het resultaat van dat alles is, dat ge nog veel zieker wordt. De enigen, die er beter van wor den, zijn de dokters. Soms leek het net, of ge iets vooruit zou gaan, maar nauw is het ene over wonnen of de diepere pijn en smart vol gen alweer. Zo raakt ge tenslotte uitge dokterd. Geen vlees, zal uit de werken der wet gerechtvaardigd worden. Waarom weegt gij geld uit voor 't geen brood is en uw arbeid voor 't geen niet verzadigen kan En wanneer we dan helemaal aan 't eind zijn, dan is het tijd voor de Heere om te beginnen. Daarover D.V. een volgend maal. Dirksland, C. J. Kesting BRTUDSFOTCS Het Streekmusemn is in het bezit van een boekje, getiteld: „Angst, een vertel ling door C. J. A. V. d. Broek". Het ia uitgegeven bij Duorois-si Goetzee te Rot terdam in 1882. De vertelling is een epi sode uit de geschiedenis van de Men heerse visserij. We zouden het een no velle kunnen noemen; toen een actueel gebeuren behandelend, nu historie ge worden. Het boekje dat slechts vijftien bladzij den druks omvat is geschreven door ie mand, die nauw verwant is aan de Men heerse reders. Hij is ter zake kundig; hij kent het vissersbestaan, zoals zich dat aan de wal afspeelt, door en door. Hij leeft het leven van de vissersmen sen mee als een zeer belangstellend toe schouwer. Hij is immers aan de reders verwant; hij behoort tot hun notabele familiën. Misschien is hij financieel bij de visserij betrokken. De schrijver heeft een vlotte pen. Hij doet niet onder voor vele schrijvers en schrijfsters van die tijd, wier verhalen we tegenkomen in De Huisvriend, Eigen Haard en dergelijke tijdschriften. In zo ver heeft het boekje niets bijzonders. Maar voor Blakkee is dit boekje van grgte betekenis. Het vertelt van mensen die er niet meer zijn; en van toestanden die er ook niet meer zijn. De visserij van Middelharnis behoort tot het verleden en de vissersbevolking is naar elders ver trokken. Er zijn maar weinig mensen meer, die kunnen vertellen van de tijd toen Middel harnis nog een bloeiend vissersdorp was. Daarom is het boekje van de gelegen- heidsschrijver van den Broek voor het Streekmuseum van zo grote waarde. Het Streekmuseum wil toch de herinnering bewaren aan oude tijden; en aan de men sen, die er niet meer zijn; de mensen, die de tijd van nu hebben voorbereid. Het verhaal begint met ons Leunis voor te stellen. Het is niet duidelijk waar om de schrijver deze op Flakkee weinig voorkomende naam gekozen heeft. De vrouwelijke vorm is Leimtje. De schrijver verteld dat „Leunis stond te suffen op de kaai". Leunis is maar half gaar; dat is, juist genoeg om, door de gemeente uitbesteed te worden in voortdurende strijd met een hardnekkige borstkwaal; en toch niet genoeg om zich door wei-beraamden tegenweer, te ver dedigen tegen zijn vele vrienden, die hem het leven zuur genoeg maken door dage lijkse plagerij. GEREF. GEMEENTEN Beroep aangenomen. Cand. C. Mole naar te Dordrecht heeft uit 26 beroepen, het beroep naar de Ger. Gemeente te Leiden aaangenomen. Die vrienden zijn de visschers en daar onder de jongeren vooral. Leunis heeft zich nooit aan enig vak gewijd of kun nen wijden, in de praktijk; maar hij heeft sinds zijn jeugd de contemplatieve methode van arbeiden gekozen en hij be mint de visserij op platonische wü'ze. Hij ziet de sloepen het laatst gaan en het eerste komen; hij herkent ze, zonder kijker, trots de beste, aan vaan en top en merkteeken; hij weet wat ze besommen; hij brengt, als ware er geen telegraaf hem in dat zelfgekozen beroep voorbij gesneld, die berichten aan de reeders, aan de vrouwen, der stuurlieden en ma trozen; hij klotst op zijn logge klompen en altijd met de handen in de zakken van een jas, die voorheen een pels was, van en naar het havenhoofd; en zoo heeft hij het druk op zijn manier. Hier en daar vallen er een paar cen ten of een kommetje koffie voor zijn loon." „Is Leunis dus een maatschappelijke parasiet, dan is hij toch een vrij onschul dige en in uitwendig voorkomen lijkt hij er niets op. Ten minste, wie bij parasie ten aan nietige, giftige, bloedzulgende, wriemelende, microscopische diertjes denkt, zal hem niet zoo noemen Iets meer dan gewoon lang, loom, met ingezon ken knieën, niet haveloos, maar toch zonder distinctie gekleed, met de schuins-geflapte pet hangende over een paar bolle wezenlooze oogen en het hoofd tussen een paar hoekige schouders als beklemd; zoo kan men hem eiken dag vinden op de kaai". Ik heb deze passage In z'n geheel over genomen, omdat het schilderij van de suffende Leunis op de kaai ons iets te zeggen heeft omtrent de sociale toestan den van die tijd. Hier is een notabele schrijver aan het woord, die geen waardering kan opbren gen voor de sukkel, die zestig jaar oud geworden is met een hardnekkige borst kwaal. Het levensleed van deze mens ontgaat hem. Misschien heeft het levensleed hem half gaar gemaakt. Het is een zwaar bestaan om door de meente te worden uitbesteed, ergens In een vreemd gezin, waar men geaccep teerd wordt als een voorwerp van winst bejag. Het is dan goed om wat verstand te verliezen, dat men toch niet nodig heeft en „half gaar" te worden. Onze Lieve Heer is barmhartig. Zo neemt een dok ter soms ook het bewustzijn weg van een patiënt, die hij erge pijn moet doen. Het is erg moeilijk om deze dingen te verstaan. De schrgv er die misschien wel Regent is van het gemeentelijke Armbestuur, dat de uitbesteding van Leunis bekos tigt, ziet in de bestedeling de overbodige mens, die beter gedaan had om maar in de wieg te kreperen. De maatschappij zou dan gespaard zijn gebleven voor veel kosten en overlast, zou dan bevrijd zijn geworden van „een parasiet"! jEin Knape Mzn. MA2ETrA«8IEKEM ri ZCVBNSSICCM Egypte Er is weer een hoofdstuk toegevoegd aan de geschiedenis van de stuwdam die Egypte in de Nijl bij Assoean gaat bouwen. De Verenigde Staten zouden dit project dat ongeveer vijf milliard zal kosten, helpen financieren, maar vo rige week kwamen ze op hun aanbod terug. Als officiële reden werd opge geven dat er nog geen overeenstemming is bereikt tussen Egypte en de Soedan over de verdeling van het water van de Nijl. Er zijn echter nog een paar andere redenen, die Amerika wijselijk verzwijgt. Door de bouw van de dam zal de Egyptische katoenproduktie aan merkelijk toenemen en Amerika wenst zich voorlopig te handhaven als eerste katoenland ter wereld. Ekonomisch ge zien zou het dwaas zijn, de concurrentie Binnenkort zal op ons eiland een gerote centrumbeurs worden gehouden, die om medewerking heeft verzocht aan de KNMBond. De beurs zal aan alleKNMB leden van geheel Flakkee de gelegenheid geven om mee te doen tegen gerednpeer- de prflzen. De afdelingsbesturen zuUen zo spoedig mogelijk uitvoerig worden ingelicht, ten einde hun leden op de hoogte te stellen van een en ander. Naast de rechtstreek se belangen van de eiland-bevolking te dienen, zal deze beurs tevens trachten te bestuderen de mogelijkheid toeristen te trekken naar ons eiland in verband met de Delta-werken. Alle Flakkeese orga nisaties zullen worden uitgenodigd hun medewerking te verlenen teneinde Flak kee in de toekomst haar rechtmatige plaats te geven in de aandacht van de vele te verwachten vreemdelingen. De leden maken wij er op attent, dat de juridische adviseur van deK.N.M.B. elke tweede woensdag van elke maand zitting houdt in Hotel „Spee" te Som- melsdijk. in de hand te werken! Politieke over wegingen hebben zeker ook gewicht in de schaal gelegd. Nog kortgeleden be trok Egypte wapens van Tsjecho-Slowa- kije. Egypte wenst goede vrienden te blijven met Rusland en tegelijk deze vriendschap uit te spelen tegen Ameri ka. Zo'n tweeslachtige buitenlandse po litiek moet tenslotte mislukken. Amerir ka voelt niets voor landen die van twee wallen willen eten. Engeland heeft ook de toegezegde hulp geweigerd, weliswaar in zachtere be woordingen en met de nodige diploma tieke clausules, maar het komt er ten slotte op neer dat Egypte genoodzaakt wordt, zich tot een ander land te wen den. De bouw gaat in elk geval door, heeft Nasser verzekerd, hij wist alleen nog niet, hoe! Toch zal dat laatste het belangrijkste zijn. Vanzelfsprekend zal Egypte die hulp bij Rusland zoeken Nasser gaat trou wens binnenkort een bezoek aan Mos kou brengen. Maar in Rusland bestaat ook weinig animo voor de dam bij As soean. En als de Russen uiteindelijk toch helpen, dan zullen ze die hulp duur betaald willen zien en met een vergoeding in geld of rente nemen ze heus geen genoegen. Egypte staat dus voor een moeilijke beslissing. IJsland Na een kabinetscrisis van ruim een maand heeft IJsland weer een nieuwe regering gekregen, waarin twee com munisten zitting hebben. Sinds de op richting van de Noord-Atlantische Ver- drags Organisatie is het de eerste keer, dat communisten deel nemen aan de regering van een der aangesloten lan den. Deze mutatie in de IJslandse rege ring heeft de NAVO in een kritiek stadium gebracht. Het behoeft nauwe lijks te worden gezegd dat de commu nisten niet alleen bezwaar maken te gen IJslands lidmaaatschap van de NA (Vervolg pag. 2)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1956 | | pagina 1