EiiAnDEn-niEuiA/s Dure sïeeokool Mr. L. J. den Hollander over de testaurlijke en juridiscne aspecten van onze veerverbindingen Diekhuusnieuws WM 5 Kiest de Uünufde, Uest RANG ^QNTIAC HORLOGES' FLACH 3e Blad Zaterdag 12 Mei 1956 No. 2498 „Geen el.tot zijn lengte" 1 £i^ Toestanden nog precies eender dan vijftig jaar geleden Strevelsweg 43 Rotterdam Z VERLOVINGSRINGEN iT.t is een nadelige winter geweest. Hard moest worden gestookt in de ta- S langdurige en strenge vorstpen- ode van deze winter. D^ nietenleen maar ook in maart en tot m april jTloest nog vnj hard worden gestookt En het ergste is dat de steen- Lien zo buitengewoon duur zijn. Het huishoudfiudget van memnge huis vrouw zal er ongetwijfeld door in ver warring gebracht zijn. De tijden zijn duur. In vergelijking met 1939 als basisjaar het cijfer 100 aanne mende, zijn de kosten van het eerste le vensonderhoud over 1955 gestegen tot 266 Dus ruim 2% maal zo hoog. Maar met de steenkoolprijzen is het verschil nog- veel groter. Het cijfer voor de groot- handelsprijs voor steenkolen is over 1955 zelfs geklommen tot 632. De verhogmg is dus ruim 2 maal zo hoog als de verho ging bij de kosten voor het eerste le vensonderhoud. Geen wonder, dat de klacht over de dure brandstoffen, het zijn niet alleen de steenkolen, algemeen zijn. i En naar het zich laat aanzien is het met de stijging van de steenkoolprijzen nog niet Aan, een einde, maar gaat de verhoging nog steeds verder. Hóe hoog de prijs wel zal worden kan nog niet worden bepaald. Was er het vorig jaar nög sprake van een goedko pere zomerprijs, daar is dit jaar geen sprake van. De winterprijs wordt ge handhaafd, wat zo een geruisloze verho ging van de prijs met 40 cent per hl betekent. Maar met die verhoging zullen wij er zeker niet afkomen. In de huidige onder handelingen over de loonsverhoging voor werknemers in de kolenhandel. Ook is er nog geen rekening gehouden met de 6 procent verhoging van de lo nen van de arbeiders in de mijnen. Als we die twee factoren in aanmer king nemen, dan kunnen we er de ge volgtrekking wel aan ontlenen, dat het met het duurder worden van de steenko len nog niet af is, maar dat alleen door deze beide loonsverhogingen zeker wel met een stijging met ongeveer tien pro cent van de kolenprijzen rekening ge houden zal moeten worden in de toe komst. De vraag zal ongetwijfeld rijzen „Van waar die buitengewoon hoge kolenprijs Van de oorzaak krijg«n we enig begrip als we weten, dat in 193S de loonkosten per ton (1000 kg) slechts 3.39 bedroe gen en dat in 1954 die loonkosten niet minder dan 16.10 uitmaakten. Bijna een vijfvoudige verhoging, zodat de hoge steenkoolprijzen daarin reeds een ver klaring kunnen vinden. Maar ons begrip voor de dure steen koolprijzen zal nog toenemen, als we weten, dat van 1938 tot 1954 het aantal arbeiders gestegen is niet 50 procent en dat niettegenstaande die aanzienlijke uit breiding de kolenproduktie nog gedaald is. De arbeidsproduktiviteit is dus gewel dig achteruit gegaan. Het ligt niet in ons bestek om naar de oorzaken daarvan een onderzoek in te stellen, daar het ons er alleen om te doen is een verklaring te vinden voor de hoge kosten van deze on misbare brandstof. Een verdere verkla ring voor die hoge prijzen ligt in de volgende cijfers. In 1938 was de produktie per man- dienst 2368 kg. Deze is gedaald in 1955 tot 1552 kg. waar nog bijkomt, dat de produktie in 1938 slechts 20 procent ge steente bevatte tegen 35 procent in 1955. Cijfers, die voor zichzelf spreken en waarin wel een verklaring ligt voor de hoge steenkoolprijzen, die op heden be taald moeten worden. De loonfactor is bij de Steënkoolproductie. van overwe gend belang. De mijnarbeid "is niet aan trekkelijk, In _de lonen moet dit wel enigszins verdisconteerd worden zal het aantal arbeiders niet beduidend teruglo pen. Daaruit kan wel vastgesteld wor den, dat de recente loonsverhoging zeker aan de mijnwerkers uitbetaald zullen worden, wat een nieuwe verhoging van de kolenprijzen wel zo goed als zeker doet zijn en de' kans op lagere zomer- prijzen wel voorba doet ^gaan. Een en ander zilde lezer wel doen begrijpen, dat dg hoge steenkoolprijzen wel te verklaren zijn en dat wel ver wacht moet worden, dat de prijs van steenkolen nog hoger zal worden. Aan een stijging van de steenkoolprijzen zal in het stookseizoen 1956-1957 niet te ontkomen zijn. Het komt ons voor, dat het wel voor delig is als men voldoende opslagruimte beschikt nu reeds in april of mei zijn kolenvoorraad op te doen. "iV .?'s-* „Wanneer de mens van-de ekonomi- sehe slavernij verlost zal zijn en de we tenschap zal beheersen, dan zal hij de natuurkrachten, aan zich onderwerpen en deze krachten zullen, dienen tot nut van de mensheid. (Vet gedrukt van ons. Red) Zo sprak de Russische conamunist Kroetsjev te Rangoon in India. Wat een verwatenheid! Wat een ontstellende mensheid en verblinding. De mens zal de natuurkrachten aan zich onderwerpen. De mens aal !«If bepalen wat het nut van de mens is. Zelfverblinding en hoogmoed. Het ou de principe van het verloren paradijs op aarde. Oth, het heeft er nog weinig van in de communistische heilstaat. Moord en ellende op grote schaal. (Onbegrijpelijk grote Biensonwaardige toestanden. Rechteloosheid en massamoord. De mens is toch hardleers. Hoe menigmaal Js het paradijs op aarde gepredikt. En men is er blind voor dat de toestanden onder die heilsprofeten al slechter en mensonwjiardiger worden. En dan de natuurkrachten aan zich on- aerwerpea. OcJi wat een gering uiterste van Gods macht en mogendheid valt nog maar onder de menselijke waarneming. Natuurkrachten aan zich onderwerpen Het blijft altijd nog maar bij de ont dekking, bij de tcrêpassing van uiterste van de krachten, die God in de natuur heeft gelegd. Ook hier is van toepassing, dat de mens van gisteren en van heden is. Zover is het er van daan, dat de mens de natuurkrachten aan zich zou weten te onderwerpen. Het Schriftwoord, dat hij geen haar van wit tot zwart kan maken en geen el tot zijn lengte kan toedoen, wijst de nietigheid van de mens nog bij de voort- duur aan, al is het ook, dat hij in zijn verwaten, hoogmoed meent, dat hij de natuur aan zich onderwerpen kan. Atoomonderzeéboot trok vissersboot naar de diepte. De Amerikaanse atoom onderzeeboot Nuntilus voer ongeveer 200 km z.o. van New York op 50 meter diepte. De bemanning van een daar vissende Amerikaanse trawler voelde zich plotse ling naar achteren en naar de diepte slepen. Reeds verdween het achterdek onder water, toen de trawlerkabel brak en het vissersvaartuig los kwam en zich weer op kon richten. Blijkbaar was de Nautilus in het net gevaren en had de trawler het aan het Jöreken van de kabel te danken, dat het schip niet verder onder water werd ge trokken. De Nautilus verloor slechts een van zijn zijlichten. De kapitein van de traiwler rekende uit, dat hij aan net en vangst een schade heeft van 13000 dol lar. Verkrijgbaar in diverse fijne vruchtensmaken, los 32 cent per 100 gram en in rollen a 17 cent. Let op de naam RANG op het be schermend omhulsel van elk „Rangetje" en op iedere rol. Ox> de 'protQstve.rgade.ring van de Flakkeese Gemeenschap heeft ook mr. L. J. den Hollander de onvoldoende verkeersverbindingen belicht waarbij hij de his torie van de R.T.M, heeft opgehaald en duide{ijk laten zien, dat deze parti culiere maatschappij niet voor haar taak is berekend. De Overheid die hij overigens zeer in gebreke stelde heeft hier de helpende hand te bieden en op korte termijn verandering te brengen. Mr. den Hollander sprak als volgt: Als iemand in een moeras verzinkt en gevoelt, dat hij steeds meer in ademnood komt, kan het enige zin heb ben na te gaan langs welke weg hij in het moeras is geraakt en wie hem op deze weg heeft gevoerd. In wezen schreeuwt echter zo iemand alleen om hulp en om verlossing uit zijn benauwdheid. Wanneer men vele malen per week 's morgens op het havenhoofd uren moet wachten en al zijn afspraken ziet mislopen en zijn dagen verknoeid, dan gevoelt men weinig behoefte zich te verdiepen in de bestuurlijke en juridi sche aspekten van dit wachten. Men is dan alleen maar verbitterd over hetgeen de Flakkeese bevolking jaar in jaar uit moet ondergaan en men gevoelt zich verontwaardigd over de onmacht van de overheid en de R.T.M, om voor dit eiland voor een behoorlijke verbinding te zorgen. Desgevraagd wil ik echter graag iets zeggen over boven\'ermeIde zijden van het verkeersprobleem. Als in het stenen tijdperk In de laatste 50 jaar is met betrek king tot het verkeer in de wereld meer veranderd dan in de daaraan vooraf gaande 5.000 jaar. Het is alsof het ver keer eeuw na eeuw gesluimerd heeft, om plotseling met een enorme schok te ontwaken, waarna het met revolution- naire sprongen gegroeid is, als wilde het de schade van duizenden jaren in enkele momenten inhalen. In deze stormachtige ontwikkeling beleven wij vermoedelijk nog slechts een beginfaze. Sprekende over de verkeerstoestan- den op dit eiland 50 jaar geleden in ver gelijking met die van nu, is het duide lijk, dat men toen in het stenen tijdperk van het verkeer moet hebben verkeerd. Flakkee moet toen in een welhaast vol strekt duister isolement hebben geleefd. In het boekje van Van der Waal en Vervoom, uitgegeven in 1895, kunt U lezen hoe door paarden getrokken om nibussen de reis van en naar de veer boten vergemakkelijkten en het verkeer bevorderden. Commissionnairs en an deren, die bij enen snellen spoed voor deel kunnen behalen, maakten vaak van velocipedes gebruik. Deze velocipedes voor de commissi onnairs vormden toen het toppunt van de vooruitgang. Wanneer U nu onze boeren en han delaren en masse ziet rondrijden over dit eiland in 8 en 12 cylinder auto's met vorstelijk voorkomen; de groenteboer, slager, bakker en kruidenier per atuo de boodschappen ziet bezorgen, dan glimlacht U over het duistere verleden en bent U blij met de enorme vooruit gang op het gebied van het verkeer. Leest echter wat Van der Waal schrijft over de veerdiensten. Personen en vee werden met stoomboten ver voerd, waartoe de gelegenheid zeer gunstig was, doordat in 1895 behalve de Middelhamisse boot ook voeren de Onderneming, Den Bommel, de Voor uitgang en het Haringvliet, benevens drie andere veren. In 1895 werden de veerdiensten on derhouden met 5 stoomboten; in 1956 worden de veerdiensten onderhouden ook met 5 stoomboten, waarvan er ze ker 2 a 3 minstens 50 jaar oud zijn. Toch was men in 1895 niet tevreden. Van der Waal schrijft: „dat de geiso^ leerde ligging dezer streek en het ten gevolge hiervan dure vervoer van land- bouwprodukten en vee de landbouwers in een ongunstige positie plaatst tegen over hun vakgenoten uit gunstiger ge legen streken, behoeft natuurlijk niet te worden betoogd. De hoge vracht (van Rotterdam heen en terug is 6 uren) ver mindert de verdiensten." 50 jaar geleden had men dus reeds dezelfde bezwaren als nu en men klaag de over een reisduur van 6 uur voor het trajekt Rotterdam en terug. Wanneer men nu om 10 uur in Rot terdam moet zijn, moet men om 7 uur vertrekken en wanneer men om 4 uur uit Rotterdam gaat is men gelukkig als men 's-avonds 7 uur thuis is. Weinig verbetering in 50 jaar. De reisduur Plakkee-Rotterdam in het tijdperk van de straaljager duurt nog precies even lang als in de peri ode toen men met de paardetram reis de. De enige vooruitgang is, dat men he den ten dage meer keren per dag deze reis kan ondernemen. In 1895 klaagde men over de ver- keerstoestanden en naar aanleiding hiervan kwam in 1907 de overeenkomst tussen het rijk en de R.T.M, tot stand. Tegenover alle kritiek op deze kon cessie moet objectief vastgesteld wor den, dat deze koncessie een machtig werk is, dat veel respekt afdwingt. De overheid leverde hierbij een zeer grote prestatie. Het rijk bouwde twee grote havens, terwijl door de staat aan de R.T.M, ter beschikking werd gesteld en renteloos voorschot voor de aanleg van de tram lijnen en bijna 3.000.000.— door het rijk en 1.750.000.door de provincie voor die tijd zeer grote bedragen. Hoe goed in 1909 deze zaak werd op gezet blijkt wel uit het feit, dat de veer boten van 1909 nu nog steeds varen, terwijl tot voor enkele jaren de tram- dienst werd uitgevoerd met het matte- riaal, dat in 1909 werd aangeschaft. De aanleg van deze trambaan en de kreatie van deze veerdiensten is ken nelijk door de overheid als een zo enor me sprong beschouwd, dat men van toen af in de overtuiging heeft geleefd, dat hiermee tot in lengte van dagen het allerlaatste woord op het gebied van de techniek was gesproken. De overheid heeft nadien nooit meer iets aan het verkeer op deze eilanden ten koste gelegd en de direktie van de R.T.M. heeft tot aan 1945 in de vaste overtuiging geleefd, dat het goed was zoals zij was geschapen en de bevol king zich aan haar moest aanpassen. De R.T.M, had geen behoefte om met haar tijd mee te gaan, omdat bij haar eeuwig durende koncessie de tijd im mers geen rol meer speelde. (Vrolijkheid!) Toen de eerste auto's verschenen wil de de R.T.M, deze niet vervoeren met de veerboot, maar werden deze op een tramwagen geladen en zo naar de over kant gebracht.' TJit oude rapporten. Uit het rapport van de kommissie van Boeijen blijkt, dat nog in 1933 de veer dienst Middelharnis-Hellevoetsluis al leen werd uitgevoerd door het s.s. mi nister Van der Sleijden, dat 5 maal per dag voer en per keer slechts 5 kleine auto's, of 1 auto van groot kaliber, kon overzetten. Aan uitbreiding van de veerdiensten had de R.T.M. geen behoefte, omdat zij auto's uit den boze beschouwde. Het vervoersapparaat v^n de R.T.M. bleef onveranderd. Het was als een fiets, gegeven aan een jongen van 10 jaar; de jongen groeit, de fiets niet. De R.T.M, zette hoogstens het zadel wat hoger; maar toen Flakkee zich sterk ontwikkelde en volop in groei kwam, ontstond een bespottelijke wanve];-hou- ding tussen het verkeersmiddel en de verlseersbehoefte. Het spreekt vanzelf, dat de R.T.M. hieraan ten gronde ging en in de der tiger jaren werd het faillissement van de R.T.M, aangevraagd, terwijl de maat schappij verzocht haar tramdiensten op het eiland te mogen staken. inplaats dat de overheid echter van deze gelegenheid gebruik maakte om van een dergelijk fosiel af te komen, werd met kunst- en vliegwerk en wat subsidies de zaak in het leven gehou den. Zo sukkelde Flakkee de dertiger jaren door met een volkomen aftands verkeersmiddel, geëxploiteerd door een maatschappij, die financieel aan de 'grond zat. Na de oorlog trad een nieuwe direk tie op met geheel nieuwe ideeën en be grip voor wat in een moderne tijd no dig is. Deze direktie stond echter aan het hoofd van een maatschappij, die de oor log inging met een volkomen versleten en verouderd vervoersapparaat, dat in de oorlog nog zwaar werd beschadigd. Daarenboven was de financiële positie van de maatschappij uit de aard der zaak nog belangrijk slechter geworden. In 1945 zuchtte de maatschappij on der een schuldenlast van globaal 10.000.000.—, terwijl de bezittingen fei telijk slechts een sloopwaarde verte genwoordigen. Opnieuw kreeg de overheid de ge legenheid schoon schip te maken en met een nieuwe maatschappij te begin nen. De streek heeft hierop krachtig aangedrongen, doch zonder resultaat. Flakkee wilde, dat de overheid geld zou steken in een nieuwe onderneming, die, wat nog bruikbaar was van de R.T.M, zou overnemen en die voorts met modem materiaal diensten zou gaan exploiteren, die aan de eisen van die tijd zouden voldoen. Naar de stem van de lokaliteit is niet geluisterd en de regering vond het be ter op te laten lappen wat reeds voor de oorlog volkomen versleten was. De direktie stond toen voor de on mogelijke taak uit de chaos waar een vervoersapparaat op te laten bouwen door een maatschappij, die* zwaar met schulden beladen was, terwijl daarenr boven het materiaal dringend ver nieuwd moest worden. De direktie was hiervoor uitsluitend op de inkomsten van het bedrijf aan gewezen, zodat de volledige last voor de aflossing van de schuld en de ver nieuwing van het materiaal rustte op de lokaliteit. Onder deze omstandigheden moest het vervoer in deze streken wel duur en slecht zijn. Reizen per tram duurt nog even lang als een halve r geleden eeuw geleden 1 De duur van de reis per tram is nog niet veel korter dan 50 jaar geleden. Sprekende over zijn reis uit Canada naar Stad aan 't Haringvliet zei iemand dat de tocht van Toronto naar Schiphol nogal eenvoudig was, maar dat hij het trajekt Schiphol-Stad aan het 't Ha ringvliet onnoemelijk bezwaarlijk en langdurig had gevonden. Aangenomen moet worden, dat de di rektie van de R.T.M, wel van goeden wille is, al moet hiertegenover worden gesteld, dat zij het ons vaak erg moei lijk maakt dit te kunnen geloven. Niet temin is de direktie schromelijk te kort geschoten. We geraken met deze veerverbindin gen in een chaotische toestand. In 5 jaar is het verkeer verdubbeld en jaar lijks neemt, niettegenstaande de hoge tarieven, het aantal auto's, dat wordt overgezet, met 20 "/o toe, terwijl de ver- voerskapaciteit gelijk blijft. Dit bete kent dat men steeds langer zal moeten wachten om overgezet te worden. De direktie van de R.T.M, moet al jarenlang hebben zien aankomen dat het vervoer vast moest lopen en is volkomen in gebreke gebleven hierte gen iets te doen. Financieel behoeft de R.T.M, zich van de verkeerschaos niets aan te trekken, want tenslotte is er niets voordeliger dan dat de kapaciteit voor 100 "/o wordt benut, ook al moet men een dag wachten om overgezet te wor den. Wanneer de R.T.M, niet beschikt over de middelen om boten te kopen, dan ontheft dit nog de R.T.M, niet van haar verantwoordelijkheid. Zij had al jaren tevoren de Regering moeten duidelijk maken de absolute noodzaak om de aankoop van boten te financieren. Al heeft na de oorlog de R.T.M, de „Grevelingen" in de vaart gebracht en de „Stad Zierikzee" verbouwd, en het aantal vaarten sterk uitgebreid, dan staat hiertegenover dat de direktie heeft kunnen zien, hoe door een verho ging van de kapaciteit het vervoer snel toeneemt. De direktie had hierdoor kunnen weten wat de streek te kort komt, en hoe noodzakelijk het is tijdig voor een uitbreiding van de kapaci teit te zorgen. De R.T.M, heeft op dit punt volko men gefaald. Het is merkwaardig, dat de direkteur, blijkens zijn beschouwingen in zijn boek „Het streekvervoer en haar verzorgen de funktie", zeer wel weet wat een streek toekomt, want in het boek stelt hij: „Het verkeer heeft er zorg voor te dragen, dat het niet alleen de haar uit het produktieproces voortvloeiende taak goed volbrengt, maar dat het ook stimulerend en bindend werkt op land bouw, industrie en handel. Van deze schone theorie is in de prak tijk bij de R.T.M, bitter weinig te be speuren. (Applaus.) Positie van het Rijk Het Rijk heeft in 1909 met zijn kon cessie een grote sprong gemaakt en heeft kennelijk hiermee al zijn kruit verschoten. Na deze geboorte heeft het Rijk op dit punt niets meer ter wereld kunnen brengen. Het heeft belangstel lend toegezien hoe de moeilijkheden met deze verbindingen steeds groter werden, doch geen hand uitgestoken om de streek daadwerkelijk te helpen. De zorg voor een behoorlijk vervoersappa raat is een taak van het Rijk. Op 1 januari 1879 heeft het Rijk een Rijks Stoomboot Vaart ingesteld tussen Hellevoetsluis en Middelhamis, Dirks- land en Stellendam, welke dienst door het Rijk tot 1 juni 1909 werd geëxploi teerd. Uit de koncessie en de vele mil joenen, die het Rijk in 1909 in de R.T.M en de Rijkshaven stak, blijkt dat het Rijk zich toen van zijn verantwoorde lijkheid bewust was. Het Rijk heeft in de koncessie de beigrijpelijke, maar ach teraf fatale, fout 'gemaakt, deze prak tisch onopzegbaar te maken. Het heeft elke gelegenheid, die zich voordeed, met de R.T.M, schoon schip te maken, en opnieuw te beginnen, steeds zorgvuldig gemist. Het Rijk moet dan ook volledig verantwoordelijk ge steld worden voor het feit, dat hier een noodtoestand is gegroeid, die een zeer ernstige bedreiging vormt voor het wel vaart en de ontwikkeling van deze streek, en het is belangwekkend te zien wat, terwijl jaar in jaar uit het ver keer toenam en de wachturen zich ver menigvuldigden, in de memorie van toelichting bij de begroting over deze dingen is geschreven. In 1951: De verbetering van de veer diensten op de Zuid-Hollandse eilan den heeft de volle aandacht. Over de te nemen maatregelen zal binnen af zienbare tijd een beslissing worden ge nomen. In 1952: brief van de minister van verkeer en waterstaat: In het algemeen kan gezegd worden, dat het materiaal, waarover de R.T.M, direkt na de oorlog beschikte, in een zeer deplorabele toe stand verkeerde, en dat het lange tijd duurde alvorens de dienst weer enigs zins normaal kan worden uitgeoefend. Op dit punt doet de R.T.M, wat rede lijkerwijze van haar in de gegeven om standigheden mag worden verwacht. Memorie van antwoord van de Eer ste Kamer 19521953: De vervoers voorziening in het gebied bestreken door de koncessie der R.T.M, vormt een aangelegenheid, die in de na-oorlogse jaren van het departement voortdurend bijzondere aandacht heeft. In de provinciale komissie zal het vervoersprobleem nader onder het oog worden gezien, terwijl tot het instellen van nog een nieuwe kommissie, door omstandigheden vertraagd, spoedig zal worden overgegaan. Rede van de minister van waterstaat Eerste Kamer 1953: De geachte afge vaardigde vraagt of het nu niet het juiste moment is om de R.T.M, op mo derne leest te schoeien. SPECIAAL ADRES VOOR HOOGSTRAAT 164 TEL. 115432 L€T OP DE tMBAMQi „OC DCUR '- - MET-OC i CCLUHSRIHGLIf BEIJERLANDSELAAN176TEL. 70360 ROTTERDAM De geachte afgevaardigde gaat er blijkbaar vanuit, dat het bedrijf grote rampschade heeft opgelopen. Dit is ech ter niet het geval. Het materiaal is zeer weinig beschadigd, terwijl de schade aan de baan van beperkte omvang is. Memorie van antwoord, begroting 1955: De minister bespreekt hieruit uit sluitend de samenstelling van een kom missie, die een onderzoek wil instellen over de meest wenselijke vervoersvoor zieningen in het gebied van de R.T.M. Door het aanwijzen van een vertegen woordiger voor elk onderdeel, zou het aantal leden van de komissie in die mate worden vergroot, dat haar be sluitvaardigheid te zeer zou worden verkleind. Zie hier hetgeen de minister in de jaren 1951 t.m. 1955 over deze materie te zeggen had. Behalve dat Flakkee behoort tot het grondgebeid van de Staat der Neder landen, aan de in standhouding waar van het door betalen van belasting bij draagt, maakt het ook deel uit van de provincie Zuid-Holland. De provincie is belast met de zorg voor de welvaart van haar onderdelen en is dus mede verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op dit eiland. Dit heeft de provincie getoond door in 1909 aan de R.T.M, een renteloos voorschot te verstrekken van 1% mil joen. Jaar voor jaar wordt in de zitting van de provinciale staten uitvoerig over de ze vraagstukken gedebatteerd, steeds zonder enig tastbaar resultaat. De provincie heeft haar scheppings- drang volledig uitgeleefd in het be noemen van kommissies, terwijl als re gel de provincie de zaak afschuift op het Rijk en het Rijk dit van zijn kant doet op de provincie, konden Rijk en provincie het samen steeds zeer goed vinden wanneer het ging om kommis sies te benoemen. Na 1930 zijn niet min der dan 6 kommissies in het leven ge roepen, waarvan er 5 verslagen heb ben uitgebracht, die meestal ongelezen, rechtstreeks in de archieven zijn gede poneerd. Belangwekkend is hetgeen in 1933 de kommissies van Boeijen heeft voorge steld. In die tijd voer er slechts één veer boot, 5 diensten per dag, met een kapa citeit van 5 kleine auto's. De kommissie van Boeijen stelde voor: opheffen van de tramdienst; oprichten van een ge mengd bedrijf, dat een autobusdienst zou exploiteren, reorganisatie van de veerverbinding Middelharnis-Hellevoet sluis; en de bouw van" een veerboot met een kapaciteit van 25 auto's. Het provinciaal bestuur weet dus zeer goed wat er dient te gebeuren. Het heeft dit alleen niet gedaan. De provincie en het Rijk hebben hun taak volkomen verzaakt en zijn op een onverantwoordelijke wijze in gebreke gebleven. Het te kort schieten en het volkomen falen van het provinciaal be stuur wordt door niets beter gedemon streerd dan door de motie, die in 1955 door de provinciale staten is aangeno men, luidende als volgt: De Staten van Zuid-Holland, van loordeel dat ten aanzien van de ver binding van het eiland Flakkee met de vaste wal een noodtoestand is ontstaan, nodigen Gedeputeerde Sta^ ten uit, op de Begering krachtige aan drang uit t® oefenen om ten spoedig ste maatregelen te nemen deze toe stand te beëindigen. Moeilflk kon on macht duidelijker worden •onttwld. Terwijl in haar gebied een noodtoe stand bestaat, nodigt de provincie het Rijk uit maatregelen te nemen aan de ze nood een eind te maken. Waartoe dient nu nog de provincie? Is de streek ook te kort geschoten Vanaf 1930 is onafgebroken gehamerd op betere voorzieningen. De streek heeft zonder ophouden geroepen, doch Den Haag heeft niet geluisterd. Voortdurend is de weg tot verbetering door kommis sies geblokkeerd. Wat kan de streek thans nog doen om de Regering in be weging te brengen. Toen Absalom, na te zijn verbannen, in Jeruzalem terug mocht keren, werd hem de toegang tot het Hof van zijn vader David verboden. Hij schreef veel brieven aan de overste van het Hof Joab, doch deze antwoordde niet. Toen liet hij door zijn knechten de te velde staande gerst van Joab in brand ste ken, en nog geen uur later liet Joab zich bij hem aandienen. Deze middelen zijn voor deze tijd niet meer geëigend en de streek zal moeten volstaan met vreedzaam de Re gering op de ernst van de toesten op merkzaam te maken. Dit kan echter nooit krachtig genoeg gebeuren en deze vergadering kan het begin zijn van een kampagne, die eerst mag eindigen wanneer de gevraagde voorzieningen worden getroffen. Wat is tenslotte hetgeen wij nu moe ten vragen. Bescheiden verlangens. In verband met de vele plannen voor een vaste oeververbinding kunnen onze verlangens bescheiden zijn. Absoluut noodzakelijk is echter de bouw van een boot met een kapaciteit van 30 a 40 auto's. Tegenover alle beweringen, dat dit binnen afzienbare tijd niet moge lijk is, staat het onbetwistbare feit, dat een eerstdaags scheepsbouwkundige, bu reau het mogelijk acht een zodanige boot te laten bouwen binnen een half jaar, en voor een prijs, die alleszins betaalbaar is. De R.T.M. kan vermoe delijk deze prijs toch niet betalen. Hier tegenover staat, dat de provincie Zuid- Holland 6 jaar geleden het besluit heeft genomen per jaar 100.000.te vo- teren, ten behoeve van een vaste ver binding voor Flakkee. 600.000.in totaal). Van dit bedrag heeft de provincie nog niet één gulden uitgegeven. Het is vol komen redelijk, dat de provincie ons uit deze noodtoestand helpt, door de f 600.000, voor Flakkee gereserveerd, te besteden voor de bouw van een boot. Als precedent kan er op gewezen wor den, dat van oktober 1935 tot januari 193'? de provincie voor de veerdienst Middelharnis-Hellevoetsluis een bijdra ge heeft verstrekt. Het Rijk behoort hier eveneens aan bij te dragen. Voor 1900 heeft het Rijk de veerdienst zelf ge ëxploiteerd, terwijl het nu de kosten van de veren over de Schelde betaalt. Het geven van een bijdrage in de kos ten van de boot, is het minste wat het Rijk in deze kan doen. Deze week zijn wij verblijd met een nieuw plan van de planologische dienst in Zuid-Holland. In de toekomst zullen wij ons mogen verheugen in een dam, 3 bruggen, een veerdienst en een tun nel. Voor een overheidsinstelling, die deze knappe plannen kan ontwerpen en uitvoeren, behoort het in de vaart bren gen van een scheepje in een handom draai te kunnen geschieden. Dat in het plan wordt geschreven, dat de brug naar Tiengemeten niet lang meer op zich zal laten wachten, is een groot ge vaar, omdat het zo gemakkelijk ge bruikt kan worden als motief om ons op elke verbetering te laten wachten. Niet lang bij de overheid, is voor ons bijna een eeuwigheid. In 1946 deelde de kommissaris der Koningin mee, een kommissie te zullen benoemen voor het uitbrengen van een rapport over de brug, welke kommissie binnen 3 maan den rapport zou moeten uitbrengen. Dit rapport verscheen 6 jaar later. Op Flakkee kunnen wij geen jaren, zelfs geen maanden meer wachten en de Fla^eese Gemeenschap zal, hoe dan ook, dit de provincie, het Rijk en de R.T.M, op de meest ondubbelzinnige wijze duidelijk moeten maken. voor prima LEDEREN KLEDING Jassen, Mantels, Jekkers, Vesten, Caps, Handschoenen, enz. enz. Garantie Kwaliteit Service Concert. Hedenavond is het concert van het Rotterdams Blazerskwintet. Dit concert wordt onder meer gege ven in verband met het Mozartjaar en daarom staan 2 weken van deze compo nist op het programma, te weten: Het Divertimento en Quintet. Verder worden er werken gespeeld van Beethoven, Mo-- scheles en Brahms. Bij elk stuk v ordt een korte toelichting gegeven. Aanvang van dit concert: 8 uur nam. Er zijn nog enkele kaarten k f 1.50 ta verkrijgen bij het Diekhuus. Ruilbeurs. Zaterdag 12 mei is ei- weer de gelegenheid allerlei te ruilen. De ruil beurs is geopend van half 3 tot 4 uur. Kleuterclub. De laatste kleuterclub van dit seizoen is zaterdagmiddaj»'. We gaan er een feestelijke clubmiddag van maken Tentoonstelling. Van 15 tot en met 19 mei worden de werkstukjes die de afge lopen winter in de clubs gemaakt zijn, in het Diekhuus tentoongesteld. De clubs gaan hier op het gevrone clubuur heen. Voor ouders en belang stellenden is de tentoonstelling geopend: donderdag van 3-5 en 7-half 10. zaterdag van 3-5 en 7-10 uur. De toegang is gratis. Af en toe zal een poppenkastvoorstelling gegeven wor den. Spel en Sport. Maandag a.s. gaan we het buitenspel beoefenen. We verzame len hiervoor om -7 uur bij het Diekhuus, met de fiets. Reisgidsen. Voor het raam van het Diekhuus staan allerlei feestelijke gids jes voor vakantietochten. Op allerlei wijzen kunt U tegenwoordig op stap gaan: op de fiets, met bus of boot, trein of te voet. Er zijn veel mogelijkheden in binnen- en buitenland. Voor b(!lang- stellenden zijn deze gidsen ter inzage of te leen. Kookdemonstratie. In samenwerking met de Emgp, wordt op woensd^ig 30 mei een kookdemonstratie gegeven. De toegang is gratis. Lezing dr. Binmen. In samenwerking met het Wetenschappelijk Genooti;chap. wordt op woensdag 6 juni een lezirig ge organiseerd waarbij dr. Emmen komt spreken over: „Mijn tocht naar Rusland" Verkrflgbaar bfl: JAC. KETTVELAAR Zandpad MiddeUi^'uls

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1956 | | pagina 5