EiiAnDEn-niEuiA/s
Dure sïeeokool
Mr. L. J. den Hollander over de
testaurlijke en juridiscne aspecten
van onze veerverbindingen
Diekhuusnieuws
WM 5
Kiest de Uünufde, Uest RANG
^QNTIAC HORLOGES'
FLACH
3e Blad
Zaterdag 12 Mei 1956
No. 2498
„Geen el.tot zijn lengte"
1
£i^
Toestanden nog precies eender dan
vijftig jaar geleden
Strevelsweg 43 Rotterdam Z
VERLOVINGSRINGEN
iT.t is een nadelige winter geweest.
Hard moest worden gestookt in de ta-
S langdurige en strenge vorstpen-
ode van deze winter.
D^ nietenleen maar ook in maart en
tot m april jTloest nog vnj hard worden
gestookt En het ergste is dat de steen-
Lien zo buitengewoon duur zijn.
Het huishoudfiudget van memnge huis
vrouw zal er ongetwijfeld door in ver
warring gebracht zijn.
De tijden zijn duur. In vergelijking met
1939 als basisjaar het cijfer 100 aanne
mende, zijn de kosten van het eerste le
vensonderhoud over 1955 gestegen tot
266 Dus ruim 2% maal zo hoog. Maar
met de steenkoolprijzen is het verschil
nog- veel groter. Het cijfer voor de groot-
handelsprijs voor steenkolen is over 1955
zelfs geklommen tot 632. De verhogmg
is dus ruim 2 maal zo hoog als de verho
ging bij de kosten voor het eerste le
vensonderhoud. Geen wonder, dat de
klacht over de dure brandstoffen, het
zijn niet alleen de steenkolen, algemeen
zijn. i
En naar het zich laat aanzien is het
met de stijging van de steenkoolprijzen
nog niet Aan, een einde, maar gaat de
verhoging nog steeds verder.
Hóe hoog de prijs wel zal worden kan
nog niet worden bepaald. Was er het
vorig jaar nög sprake van een goedko
pere zomerprijs, daar is dit jaar geen
sprake van. De winterprijs wordt ge
handhaafd, wat zo een geruisloze verho
ging van de prijs met 40 cent per hl
betekent.
Maar met die verhoging zullen wij er
zeker niet afkomen. In de huidige onder
handelingen over de loonsverhoging
voor werknemers in de kolenhandel.
Ook is er nog geen rekening gehouden
met de 6 procent verhoging van de lo
nen van de arbeiders in de mijnen.
Als we die twee factoren in aanmer
king nemen, dan kunnen we er de ge
volgtrekking wel aan ontlenen, dat het
met het duurder worden van de steenko
len nog niet af is, maar dat alleen door
deze beide loonsverhogingen zeker wel
met een stijging met ongeveer tien pro
cent van de kolenprijzen rekening ge
houden zal moeten worden in de toe
komst.
De vraag zal ongetwijfeld rijzen „Van
waar die buitengewoon hoge kolenprijs
Van de oorzaak krijg«n we enig begrip
als we weten, dat in 193S de loonkosten
per ton (1000 kg) slechts 3.39 bedroe
gen en dat in 1954 die loonkosten niet
minder dan 16.10 uitmaakten. Bijna
een vijfvoudige verhoging, zodat de hoge
steenkoolprijzen daarin reeds een ver
klaring kunnen vinden.
Maar ons begrip voor de dure steen
koolprijzen zal nog toenemen, als we
weten, dat van 1938 tot 1954 het aantal
arbeiders gestegen is niet 50 procent en
dat niettegenstaande die aanzienlijke uit
breiding de kolenproduktie nog gedaald
is.
De arbeidsproduktiviteit is dus gewel
dig achteruit gegaan. Het ligt niet in
ons bestek om naar de oorzaken daarvan
een onderzoek in te stellen, daar het ons
er alleen om te doen is een verklaring te
vinden voor de hoge kosten van deze on
misbare brandstof. Een verdere verkla
ring voor die hoge prijzen ligt in de
volgende cijfers.
In 1938 was de produktie per man-
dienst 2368 kg. Deze is gedaald in 1955
tot 1552 kg. waar nog bijkomt, dat de
produktie in 1938 slechts 20 procent ge
steente bevatte tegen 35 procent in
1955.
Cijfers, die voor zichzelf spreken en
waarin wel een verklaring ligt voor de
hoge steenkoolprijzen, die op heden be
taald moeten worden. De loonfactor is
bij de Steënkoolproductie. van overwe
gend belang. De mijnarbeid "is niet aan
trekkelijk, In _de lonen moet dit wel
enigszins verdisconteerd worden zal het
aantal arbeiders niet beduidend teruglo
pen. Daaruit kan wel vastgesteld wor
den, dat de recente loonsverhoging zeker
aan de mijnwerkers uitbetaald zullen
worden, wat een nieuwe verhoging van
de kolenprijzen wel zo goed als zeker
doet zijn en de' kans op lagere zomer-
prijzen wel voorba doet ^gaan.
Een en ander zilde lezer wel doen
begrijpen, dat dg hoge steenkoolprijzen
wel te verklaren zijn en dat wel ver
wacht moet worden, dat de prijs van
steenkolen nog hoger zal worden. Aan
een stijging van de steenkoolprijzen zal
in het stookseizoen 1956-1957 niet te
ontkomen zijn.
Het komt ons voor, dat het wel voor
delig is als men voldoende opslagruimte
beschikt nu reeds in april of mei zijn
kolenvoorraad op te doen.
"iV .?'s-*
„Wanneer de mens van-de ekonomi-
sehe slavernij verlost zal zijn en de we
tenschap zal beheersen, dan zal hij de
natuurkrachten, aan zich onderwerpen
en deze krachten zullen, dienen tot nut
van de mensheid. (Vet gedrukt van ons.
Red)
Zo sprak de Russische conamunist
Kroetsjev te Rangoon in India. Wat een
verwatenheid! Wat een ontstellende
mensheid en verblinding.
De mens zal de natuurkrachten aan
zich onderwerpen.
De mens aal !«If bepalen wat het nut
van de mens is.
Zelfverblinding en hoogmoed. Het ou
de principe van het verloren paradijs op
aarde. Oth, het heeft er nog weinig van
in de communistische heilstaat.
Moord en ellende op grote schaal.
(Onbegrijpelijk grote Biensonwaardige
toestanden.
Rechteloosheid en massamoord. De
mens is toch hardleers. Hoe menigmaal
Js het paradijs op aarde gepredikt. En
men is er blind voor dat de toestanden
onder die heilsprofeten al slechter en
mensonwjiardiger worden.
En dan de natuurkrachten aan zich on-
aerwerpea. OcJi wat een gering uiterste
van Gods macht en mogendheid valt nog
maar onder de menselijke waarneming.
Natuurkrachten aan zich onderwerpen
Het blijft altijd nog maar bij de ont
dekking, bij de tcrêpassing van uiterste
van de krachten, die God in de natuur
heeft gelegd.
Ook hier is van toepassing, dat de
mens van gisteren en van heden is.
Zover is het er van daan, dat de mens
de natuurkrachten aan zich zou weten
te onderwerpen.
Het Schriftwoord, dat hij geen haar
van wit tot zwart kan maken en geen
el tot zijn lengte kan toedoen, wijst de
nietigheid van de mens nog bij de voort-
duur aan, al is het ook, dat hij in zijn
verwaten, hoogmoed meent, dat hij de
natuur aan zich onderwerpen kan.
Atoomonderzeéboot trok vissersboot
naar de diepte. De Amerikaanse atoom
onderzeeboot Nuntilus voer ongeveer
200 km z.o. van New York op 50 meter
diepte.
De bemanning van een daar vissende
Amerikaanse trawler voelde zich plotse
ling naar achteren en naar de diepte
slepen. Reeds verdween het achterdek
onder water, toen de trawlerkabel brak
en het vissersvaartuig los kwam en zich
weer op kon richten.
Blijkbaar was de Nautilus in het net
gevaren en had de trawler het aan het
Jöreken van de kabel te danken, dat het
schip niet verder onder water werd ge
trokken. De Nautilus verloor slechts een
van zijn zijlichten. De kapitein van de
traiwler rekende uit, dat hij aan net en
vangst een schade heeft van 13000 dol
lar.
Verkrijgbaar in diverse fijne vruchtensmaken, los 32 cent per 100
gram en in rollen a 17 cent. Let op de naam RANG op het be
schermend omhulsel van elk „Rangetje" en op iedere rol.
Ox> de 'protQstve.rgade.ring van de Flakkeese Gemeenschap heeft ook mr. L. J.
den Hollander de onvoldoende verkeersverbindingen belicht waarbij hij de his
torie van de R.T.M, heeft opgehaald en duide{ijk laten zien, dat deze parti
culiere maatschappij niet voor haar taak is berekend. De Overheid die hij
overigens zeer in gebreke stelde heeft hier de helpende hand te bieden en
op korte termijn verandering te brengen.
Mr. den Hollander sprak als volgt:
Als iemand in een moeras verzinkt
en gevoelt, dat hij steeds meer in
ademnood komt, kan het enige zin heb
ben na te gaan langs welke weg hij
in het moeras is geraakt en wie hem
op deze weg heeft gevoerd.
In wezen schreeuwt echter zo iemand
alleen om hulp en om verlossing uit
zijn benauwdheid.
Wanneer men vele malen per week
's morgens op het havenhoofd uren
moet wachten en al zijn afspraken ziet
mislopen en zijn dagen verknoeid, dan
gevoelt men weinig behoefte zich te
verdiepen in de bestuurlijke en juridi
sche aspekten van dit wachten.
Men is dan alleen maar verbitterd
over hetgeen de Flakkeese bevolking
jaar in jaar uit moet ondergaan en men
gevoelt zich verontwaardigd over de
onmacht van de overheid en de R.T.M,
om voor dit eiland voor een behoorlijke
verbinding te zorgen.
Desgevraagd wil ik echter graag iets
zeggen over boven\'ermeIde zijden van
het verkeersprobleem.
Als in het stenen tijdperk
In de laatste 50 jaar is met betrek
king tot het verkeer in de wereld meer
veranderd dan in de daaraan vooraf
gaande 5.000 jaar. Het is alsof het ver
keer eeuw na eeuw gesluimerd heeft,
om plotseling met een enorme schok te
ontwaken, waarna het met revolution-
naire sprongen gegroeid is, als wilde
het de schade van duizenden jaren in
enkele momenten inhalen.
In deze stormachtige ontwikkeling
beleven wij vermoedelijk nog slechts
een beginfaze.
Sprekende over de verkeerstoestan-
den op dit eiland 50 jaar geleden in ver
gelijking met die van nu, is het duide
lijk, dat men toen in het stenen tijdperk
van het verkeer moet hebben verkeerd.
Flakkee moet toen in een welhaast vol
strekt duister isolement hebben geleefd.
In het boekje van Van der Waal en
Vervoom, uitgegeven in 1895, kunt U
lezen hoe door paarden getrokken om
nibussen de reis van en naar de veer
boten vergemakkelijkten en het verkeer
bevorderden. Commissionnairs en an
deren, die bij enen snellen spoed voor
deel kunnen behalen, maakten vaak van
velocipedes gebruik.
Deze velocipedes voor de commissi
onnairs vormden toen het toppunt van
de vooruitgang.
Wanneer U nu onze boeren en han
delaren en masse ziet rondrijden over
dit eiland in 8 en 12 cylinder auto's met
vorstelijk voorkomen; de groenteboer,
slager, bakker en kruidenier per atuo
de boodschappen ziet bezorgen, dan
glimlacht U over het duistere verleden
en bent U blij met de enorme vooruit
gang op het gebied van het verkeer.
Leest echter wat Van der Waal
schrijft over de veerdiensten. Personen
en vee werden met stoomboten ver
voerd, waartoe de gelegenheid zeer
gunstig was, doordat in 1895 behalve
de Middelhamisse boot ook voeren de
Onderneming, Den Bommel, de Voor
uitgang en het Haringvliet, benevens
drie andere veren.
In 1895 werden de veerdiensten on
derhouden met 5 stoomboten; in 1956
worden de veerdiensten onderhouden
ook met 5 stoomboten, waarvan er ze
ker 2 a 3 minstens 50 jaar oud zijn.
Toch was men in 1895 niet tevreden.
Van der Waal schrijft: „dat de geiso^
leerde ligging dezer streek en het ten
gevolge hiervan dure vervoer van land-
bouwprodukten en vee de landbouwers
in een ongunstige positie plaatst tegen
over hun vakgenoten uit gunstiger ge
legen streken, behoeft natuurlijk niet te
worden betoogd. De hoge vracht (van
Rotterdam heen en terug is 6 uren) ver
mindert de verdiensten."
50 jaar geleden had men dus reeds
dezelfde bezwaren als nu en men klaag
de over een reisduur van 6 uur voor
het trajekt Rotterdam en terug.
Wanneer men nu om 10 uur in Rot
terdam moet zijn, moet men om 7 uur
vertrekken en wanneer men om 4 uur
uit Rotterdam gaat is men gelukkig als
men 's-avonds 7 uur thuis is.
Weinig verbetering in 50 jaar.
De reisduur Plakkee-Rotterdam in
het tijdperk van de straaljager duurt
nog precies even lang als in de peri
ode toen men met de paardetram reis
de.
De enige vooruitgang is, dat men he
den ten dage meer keren per dag deze
reis kan ondernemen.
In 1895 klaagde men over de ver-
keerstoestanden en naar aanleiding
hiervan kwam in 1907 de overeenkomst
tussen het rijk en de R.T.M, tot stand.
Tegenover alle kritiek op deze kon
cessie moet objectief vastgesteld wor
den, dat deze koncessie een machtig
werk is, dat veel respekt afdwingt. De
overheid leverde hierbij een zeer grote
prestatie.
Het rijk bouwde twee grote havens,
terwijl door de staat aan de R.T.M, ter
beschikking werd gesteld en renteloos
voorschot voor de aanleg van de tram
lijnen en bijna 3.000.000.— door het
rijk en 1.750.000.door de provincie
voor die tijd zeer grote bedragen.
Hoe goed in 1909 deze zaak werd op
gezet blijkt wel uit het feit, dat de veer
boten van 1909 nu nog steeds varen,
terwijl tot voor enkele jaren de tram-
dienst werd uitgevoerd met het matte-
riaal, dat in 1909 werd aangeschaft.
De aanleg van deze trambaan en de
kreatie van deze veerdiensten is ken
nelijk door de overheid als een zo enor
me sprong beschouwd, dat men van
toen af in de overtuiging heeft geleefd,
dat hiermee tot in lengte van dagen het
allerlaatste woord op het gebied van
de techniek was gesproken.
De overheid heeft nadien nooit meer
iets aan het verkeer op deze eilanden
ten koste gelegd en de direktie van de
R.T.M. heeft tot aan 1945 in de vaste
overtuiging geleefd, dat het goed was
zoals zij was geschapen en de bevol
king zich aan haar moest aanpassen.
De R.T.M, had geen behoefte om met
haar tijd mee te gaan, omdat bij haar
eeuwig durende koncessie de tijd im
mers geen rol meer speelde.
(Vrolijkheid!)
Toen de eerste auto's verschenen wil
de de R.T.M, deze niet vervoeren met
de veerboot, maar werden deze op een
tramwagen geladen en zo naar de over
kant gebracht.'
TJit oude rapporten.
Uit het rapport van de kommissie van
Boeijen blijkt, dat nog in 1933 de veer
dienst Middelharnis-Hellevoetsluis al
leen werd uitgevoerd door het s.s. mi
nister Van der Sleijden, dat 5 maal per
dag voer en per keer slechts 5 kleine
auto's, of 1 auto van groot kaliber, kon
overzetten.
Aan uitbreiding van de veerdiensten
had de R.T.M. geen behoefte, omdat zij
auto's uit den boze beschouwde.
Het vervoersapparaat v^n de R.T.M.
bleef onveranderd.
Het was als een fiets, gegeven aan een
jongen van 10 jaar; de jongen groeit,
de fiets niet.
De R.T.M, zette hoogstens het zadel
wat hoger; maar toen Flakkee zich sterk
ontwikkelde en volop in groei kwam,
ontstond een bespottelijke wanve];-hou-
ding tussen het verkeersmiddel en de
verlseersbehoefte.
Het spreekt vanzelf, dat de R.T.M.
hieraan ten gronde ging en in de der
tiger jaren werd het faillissement van
de R.T.M, aangevraagd, terwijl de maat
schappij verzocht haar tramdiensten op
het eiland te mogen staken.
inplaats dat de overheid echter van
deze gelegenheid gebruik maakte om
van een dergelijk fosiel af te komen,
werd met kunst- en vliegwerk en wat
subsidies de zaak in het leven gehou
den. Zo sukkelde Flakkee de dertiger
jaren door met een volkomen aftands
verkeersmiddel, geëxploiteerd door een
maatschappij, die financieel aan de
'grond zat.
Na de oorlog trad een nieuwe direk
tie op met geheel nieuwe ideeën en be
grip voor wat in een moderne tijd no
dig is.
Deze direktie stond echter aan het
hoofd van een maatschappij, die de oor
log inging met een volkomen versleten
en verouderd vervoersapparaat, dat in
de oorlog nog zwaar werd beschadigd.
Daarenboven was de financiële positie
van de maatschappij uit de aard der
zaak nog belangrijk slechter geworden.
In 1945 zuchtte de maatschappij on
der een schuldenlast van globaal
10.000.000.—, terwijl de bezittingen fei
telijk slechts een sloopwaarde verte
genwoordigen.
Opnieuw kreeg de overheid de ge
legenheid schoon schip te maken en
met een nieuwe maatschappij te begin
nen. De streek heeft hierop krachtig
aangedrongen, doch zonder resultaat.
Flakkee wilde, dat de overheid geld
zou steken in een nieuwe onderneming,
die, wat nog bruikbaar was van de
R.T.M, zou overnemen en die voorts met
modem materiaal diensten zou gaan
exploiteren, die aan de eisen van die
tijd zouden voldoen.
Naar de stem van de lokaliteit is niet
geluisterd en de regering vond het be
ter op te laten lappen wat reeds voor
de oorlog volkomen versleten was.
De direktie stond toen voor de on
mogelijke taak uit de chaos waar een
vervoersapparaat op te laten bouwen
door een maatschappij, die* zwaar met
schulden beladen was, terwijl daarenr
boven het materiaal dringend ver
nieuwd moest worden.
De direktie was hiervoor uitsluitend
op de inkomsten van het bedrijf aan
gewezen, zodat de volledige last voor
de aflossing van de schuld en de ver
nieuwing van het materiaal rustte op
de lokaliteit.
Onder deze omstandigheden moest
het vervoer in deze streken wel duur
en slecht zijn.
Reizen per tram duurt nog
even lang als een halve
r geleden
eeuw geleden 1
De duur van de reis per tram is nog
niet veel korter dan 50 jaar geleden.
Sprekende over zijn reis uit Canada
naar Stad aan 't Haringvliet zei iemand
dat de tocht van Toronto naar Schiphol
nogal eenvoudig was, maar dat hij het
trajekt Schiphol-Stad aan het 't Ha
ringvliet onnoemelijk bezwaarlijk en
langdurig had gevonden.
Aangenomen moet worden, dat de di
rektie van de R.T.M, wel van goeden
wille is, al moet hiertegenover worden
gesteld, dat zij het ons vaak erg moei
lijk maakt dit te kunnen geloven. Niet
temin is de direktie schromelijk te kort
geschoten.
We geraken met deze veerverbindin
gen in een chaotische toestand. In 5
jaar is het verkeer verdubbeld en jaar
lijks neemt, niettegenstaande de hoge
tarieven, het aantal auto's, dat wordt
overgezet, met 20 "/o toe, terwijl de ver-
voerskapaciteit gelijk blijft. Dit bete
kent dat men steeds langer zal moeten
wachten om overgezet te worden.
De direktie van de R.T.M, moet al
jarenlang hebben zien aankomen dat
het vervoer vast moest lopen en is
volkomen in gebreke gebleven hierte
gen iets te doen. Financieel behoeft de
R.T.M, zich van de verkeerschaos niets
aan te trekken, want tenslotte is er niets
voordeliger dan dat de kapaciteit voor
100 "/o wordt benut, ook al moet men
een dag wachten om overgezet te wor
den.
Wanneer de R.T.M, niet beschikt over
de middelen om boten te kopen, dan
ontheft dit nog de R.T.M, niet van haar
verantwoordelijkheid. Zij had al jaren
tevoren de Regering moeten duidelijk
maken de absolute noodzaak om de
aankoop van boten te financieren.
Al heeft na de oorlog de R.T.M, de
„Grevelingen" in de vaart gebracht en
de „Stad Zierikzee" verbouwd, en het
aantal vaarten sterk uitgebreid, dan
staat hiertegenover dat de direktie
heeft kunnen zien, hoe door een verho
ging van de kapaciteit het vervoer snel
toeneemt. De direktie had hierdoor
kunnen weten wat de streek te kort
komt, en hoe noodzakelijk het is tijdig
voor een uitbreiding van de kapaci
teit te zorgen.
De R.T.M, heeft op dit punt volko
men gefaald.
Het is merkwaardig, dat de direkteur,
blijkens zijn beschouwingen in zijn boek
„Het streekvervoer en haar verzorgen
de funktie", zeer wel weet wat een
streek toekomt, want in het boek stelt
hij: „Het verkeer heeft er zorg voor
te dragen, dat het niet alleen de haar
uit het produktieproces voortvloeiende
taak goed volbrengt, maar dat het ook
stimulerend en bindend werkt op land
bouw, industrie en handel.
Van deze schone theorie is in de prak
tijk bij de R.T.M, bitter weinig te be
speuren. (Applaus.)
Positie van het Rijk
Het Rijk heeft in 1909 met zijn kon
cessie een grote sprong gemaakt en
heeft kennelijk hiermee al zijn kruit
verschoten. Na deze geboorte heeft het
Rijk op dit punt niets meer ter wereld
kunnen brengen. Het heeft belangstel
lend toegezien hoe de moeilijkheden
met deze verbindingen steeds groter
werden, doch geen hand uitgestoken om
de streek daadwerkelijk te helpen. De
zorg voor een behoorlijk vervoersappa
raat is een taak van het Rijk.
Op 1 januari 1879 heeft het Rijk een
Rijks Stoomboot Vaart ingesteld tussen
Hellevoetsluis en Middelhamis, Dirks-
land en Stellendam, welke dienst door
het Rijk tot 1 juni 1909 werd geëxploi
teerd. Uit de koncessie en de vele mil
joenen, die het Rijk in 1909 in de R.T.M
en de Rijkshaven stak, blijkt dat het
Rijk zich toen van zijn verantwoorde
lijkheid bewust was. Het Rijk heeft in
de koncessie de beigrijpelijke, maar ach
teraf fatale, fout 'gemaakt, deze prak
tisch onopzegbaar te maken.
Het heeft elke gelegenheid, die zich
voordeed, met de R.T.M, schoon schip
te maken, en opnieuw te beginnen,
steeds zorgvuldig gemist. Het Rijk moet
dan ook volledig verantwoordelijk ge
steld worden voor het feit, dat hier een
noodtoestand is gegroeid, die een zeer
ernstige bedreiging vormt voor het wel
vaart en de ontwikkeling van deze
streek, en het is belangwekkend te zien
wat, terwijl jaar in jaar uit het ver
keer toenam en de wachturen zich ver
menigvuldigden, in de memorie van
toelichting bij de begroting over deze
dingen is geschreven.
In 1951: De verbetering van de veer
diensten op de Zuid-Hollandse eilan
den heeft de volle aandacht. Over de
te nemen maatregelen zal binnen af
zienbare tijd een beslissing worden ge
nomen.
In 1952: brief van de minister van
verkeer en waterstaat: In het algemeen
kan gezegd worden, dat het materiaal,
waarover de R.T.M, direkt na de oorlog
beschikte, in een zeer deplorabele toe
stand verkeerde, en dat het lange tijd
duurde alvorens de dienst weer enigs
zins normaal kan worden uitgeoefend.
Op dit punt doet de R.T.M, wat rede
lijkerwijze van haar in de gegeven om
standigheden mag worden verwacht.
Memorie van antwoord van de Eer
ste Kamer 19521953: De vervoers
voorziening in het gebied bestreken
door de koncessie der R.T.M, vormt een
aangelegenheid, die in de na-oorlogse
jaren van het departement voortdurend
bijzondere aandacht heeft.
In de provinciale komissie zal het
vervoersprobleem nader onder het oog
worden gezien, terwijl tot het instellen
van nog een nieuwe kommissie, door
omstandigheden vertraagd, spoedig zal
worden overgegaan.
Rede van de minister van waterstaat
Eerste Kamer 1953: De geachte afge
vaardigde vraagt of het nu niet het
juiste moment is om de R.T.M, op mo
derne leest te schoeien.
SPECIAAL ADRES VOOR
HOOGSTRAAT 164 TEL. 115432
L€T OP DE tMBAMQi „OC DCUR '- -
MET-OC i CCLUHSRIHGLIf
BEIJERLANDSELAAN176TEL. 70360
ROTTERDAM
De geachte afgevaardigde gaat er
blijkbaar vanuit, dat het bedrijf grote
rampschade heeft opgelopen. Dit is ech
ter niet het geval. Het materiaal is zeer
weinig beschadigd, terwijl de schade
aan de baan van beperkte omvang is.
Memorie van antwoord, begroting
1955: De minister bespreekt hieruit uit
sluitend de samenstelling van een kom
missie, die een onderzoek wil instellen
over de meest wenselijke vervoersvoor
zieningen in het gebied van de R.T.M.
Door het aanwijzen van een vertegen
woordiger voor elk onderdeel, zou het
aantal leden van de komissie in die
mate worden vergroot, dat haar be
sluitvaardigheid te zeer zou worden
verkleind.
Zie hier hetgeen de minister in de
jaren 1951 t.m. 1955 over deze materie
te zeggen had.
Behalve dat Flakkee behoort tot het
grondgebeid van de Staat der Neder
landen, aan de in standhouding waar
van het door betalen van belasting bij
draagt, maakt het ook deel uit van de
provincie Zuid-Holland.
De provincie is belast met de zorg
voor de welvaart van haar onderdelen
en is dus mede verantwoordelijk voor
de goede gang van zaken op dit eiland.
Dit heeft de provincie getoond door
in 1909 aan de R.T.M, een renteloos
voorschot te verstrekken van 1% mil
joen.
Jaar voor jaar wordt in de zitting van
de provinciale staten uitvoerig over de
ze vraagstukken gedebatteerd, steeds
zonder enig tastbaar resultaat.
De provincie heeft haar scheppings-
drang volledig uitgeleefd in het be
noemen van kommissies, terwijl als re
gel de provincie de zaak afschuift op
het Rijk en het Rijk dit van zijn kant
doet op de provincie, konden Rijk en
provincie het samen steeds zeer goed
vinden wanneer het ging om kommis
sies te benoemen. Na 1930 zijn niet min
der dan 6 kommissies in het leven ge
roepen, waarvan er 5 verslagen heb
ben uitgebracht, die meestal ongelezen,
rechtstreeks in de archieven zijn gede
poneerd.
Belangwekkend is hetgeen in 1933 de
kommissies van Boeijen heeft voorge
steld.
In die tijd voer er slechts één veer
boot, 5 diensten per dag, met een kapa
citeit van 5 kleine auto's. De kommissie
van Boeijen stelde voor: opheffen van
de tramdienst; oprichten van een ge
mengd bedrijf, dat een autobusdienst
zou exploiteren, reorganisatie van de
veerverbinding Middelharnis-Hellevoet
sluis; en de bouw van" een veerboot
met een kapaciteit van 25 auto's.
Het provinciaal bestuur weet dus zeer
goed wat er dient te gebeuren. Het
heeft dit alleen niet gedaan.
De provincie en het Rijk hebben hun
taak volkomen verzaakt en zijn op een
onverantwoordelijke wijze in gebreke
gebleven. Het te kort schieten en het
volkomen falen van het provinciaal be
stuur wordt door niets beter gedemon
streerd dan door de motie, die in 1955
door de provinciale staten is aangeno
men, luidende als volgt:
De Staten van Zuid-Holland, van
loordeel dat ten aanzien van de ver
binding van het eiland Flakkee met
de vaste wal een noodtoestand is
ontstaan, nodigen Gedeputeerde Sta^
ten uit, op de Begering krachtige aan
drang uit t® oefenen om ten spoedig
ste maatregelen te nemen deze toe
stand te beëindigen. Moeilflk kon on
macht duidelijker worden •onttwld.
Terwijl in haar gebied een noodtoe
stand bestaat, nodigt de provincie het
Rijk uit maatregelen te nemen aan de
ze nood een eind te maken. Waartoe
dient nu nog de provincie?
Is de streek ook te kort geschoten
Vanaf 1930 is onafgebroken gehamerd
op betere voorzieningen. De streek heeft
zonder ophouden geroepen, doch Den
Haag heeft niet geluisterd. Voortdurend
is de weg tot verbetering door kommis
sies geblokkeerd. Wat kan de streek
thans nog doen om de Regering in be
weging te brengen.
Toen Absalom, na te zijn verbannen,
in Jeruzalem terug mocht keren, werd
hem de toegang tot het Hof van zijn
vader David verboden. Hij schreef veel
brieven aan de overste van het Hof
Joab, doch deze antwoordde niet. Toen
liet hij door zijn knechten de te velde
staande gerst van Joab in brand ste
ken, en nog geen uur later liet Joab
zich bij hem aandienen.
Deze middelen zijn voor deze tijd
niet meer geëigend en de streek zal
moeten volstaan met vreedzaam de Re
gering op de ernst van de toesten op
merkzaam te maken.
Dit kan echter nooit krachtig genoeg
gebeuren en deze vergadering kan het
begin zijn van een kampagne, die eerst
mag eindigen wanneer de gevraagde
voorzieningen worden getroffen.
Wat is tenslotte hetgeen wij nu moe
ten vragen.
Bescheiden verlangens.
In verband met de vele plannen voor
een vaste oeververbinding kunnen onze
verlangens bescheiden zijn. Absoluut
noodzakelijk is echter de bouw van een
boot met een kapaciteit van 30 a 40
auto's. Tegenover alle beweringen, dat
dit binnen afzienbare tijd niet moge
lijk is, staat het onbetwistbare feit, dat
een eerstdaags scheepsbouwkundige, bu
reau het mogelijk acht een zodanige
boot te laten bouwen binnen een half
jaar, en voor een prijs, die alleszins
betaalbaar is. De R.T.M. kan vermoe
delijk deze prijs toch niet betalen. Hier
tegenover staat, dat de provincie Zuid-
Holland 6 jaar geleden het besluit heeft
genomen per jaar 100.000.te vo-
teren, ten behoeve van een vaste ver
binding voor Flakkee. 600.000.in
totaal).
Van dit bedrag heeft de provincie nog
niet één gulden uitgegeven. Het is vol
komen redelijk, dat de provincie ons
uit deze noodtoestand helpt, door de
f 600.000, voor Flakkee gereserveerd, te
besteden voor de bouw van een boot.
Als precedent kan er op gewezen wor
den, dat van oktober 1935 tot januari
193'? de provincie voor de veerdienst
Middelharnis-Hellevoetsluis een bijdra
ge heeft verstrekt. Het Rijk behoort hier
eveneens aan bij te dragen. Voor 1900
heeft het Rijk de veerdienst zelf ge
ëxploiteerd, terwijl het nu de kosten
van de veren over de Schelde betaalt.
Het geven van een bijdrage in de kos
ten van de boot, is het minste wat het
Rijk in deze kan doen.
Deze week zijn wij verblijd met een
nieuw plan van de planologische dienst
in Zuid-Holland. In de toekomst zullen
wij ons mogen verheugen in een dam,
3 bruggen, een veerdienst en een tun
nel. Voor een overheidsinstelling, die
deze knappe plannen kan ontwerpen en
uitvoeren, behoort het in de vaart bren
gen van een scheepje in een handom
draai te kunnen geschieden. Dat in het
plan wordt geschreven, dat de brug
naar Tiengemeten niet lang meer op
zich zal laten wachten, is een groot ge
vaar, omdat het zo gemakkelijk ge
bruikt kan worden als motief om ons
op elke verbetering te laten wachten.
Niet lang bij de overheid, is voor ons
bijna een eeuwigheid. In 1946 deelde de
kommissaris der Koningin mee, een
kommissie te zullen benoemen voor het
uitbrengen van een rapport over de
brug, welke kommissie binnen 3 maan
den rapport zou moeten uitbrengen. Dit
rapport verscheen 6 jaar later.
Op Flakkee kunnen wij geen jaren,
zelfs geen maanden meer wachten en
de Fla^eese Gemeenschap zal, hoe dan
ook, dit de provincie, het Rijk en de
R.T.M, op de meest ondubbelzinnige
wijze duidelijk moeten maken.
voor prima LEDEREN KLEDING
Jassen, Mantels, Jekkers, Vesten,
Caps, Handschoenen, enz. enz.
Garantie Kwaliteit Service
Concert. Hedenavond is het concert
van het Rotterdams Blazerskwintet.
Dit concert wordt onder meer gege
ven in verband met het Mozartjaar en
daarom staan 2 weken van deze compo
nist op het programma, te weten: Het
Divertimento en Quintet. Verder worden
er werken gespeeld van Beethoven, Mo--
scheles en Brahms. Bij elk stuk v ordt
een korte toelichting gegeven.
Aanvang van dit concert: 8 uur nam.
Er zijn nog enkele kaarten k f 1.50 ta
verkrijgen bij het Diekhuus.
Ruilbeurs. Zaterdag 12 mei is ei- weer
de gelegenheid allerlei te ruilen. De ruil
beurs is geopend van half 3 tot 4 uur.
Kleuterclub. De laatste kleuterclub
van dit seizoen is zaterdagmiddaj»'. We
gaan er een feestelijke clubmiddag van
maken
Tentoonstelling. Van 15 tot en met 19
mei worden de werkstukjes die de afge
lopen winter in de clubs gemaakt zijn,
in het Diekhuus tentoongesteld.
De clubs gaan hier op het gevrone
clubuur heen. Voor ouders en belang
stellenden is de tentoonstelling geopend:
donderdag van 3-5 en 7-half 10.
zaterdag van 3-5 en 7-10 uur.
De toegang is gratis. Af en toe zal
een poppenkastvoorstelling gegeven wor
den.
Spel en Sport. Maandag a.s. gaan we
het buitenspel beoefenen. We verzame
len hiervoor om -7 uur bij het Diekhuus,
met de fiets.
Reisgidsen. Voor het raam van het
Diekhuus staan allerlei feestelijke gids
jes voor vakantietochten. Op allerlei
wijzen kunt U tegenwoordig op stap
gaan: op de fiets, met bus of boot, trein
of te voet. Er zijn veel mogelijkheden
in binnen- en buitenland. Voor b(!lang-
stellenden zijn deze gidsen ter inzage of
te leen.
Kookdemonstratie. In samenwerking
met de Emgp, wordt op woensd^ig 30
mei een kookdemonstratie gegeven.
De toegang is gratis.
Lezing dr. Binmen. In samenwerking
met het Wetenschappelijk Genooti;chap.
wordt op woensdag 6 juni een lezirig ge
organiseerd waarbij dr. Emmen komt
spreken over: „Mijn tocht naar Rusland"
Verkrflgbaar bfl:
JAC. KETTVELAAR
Zandpad MiddeUi^'uls