Nogmaals over dhr. Viruly FOTO ROTSMA Buitenland PORTRET Hei mooisie geschenk DE FRUITCENTRALE Diepvriesgroenien en Fruit GEBRs. KAPTEIN Jaargang Chr STBEEKBLAD OP GEBEFOBMEERDE OBONDSLAG VOOB DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN MEDITATIE GEEF „rlAAiv een heel mooi WESTDIJK 36 - MIDDELHARNIS TELEFOON 2682 Zomergroenten,'t hele jaar door De heer P. D. Sieling thans voorzitter N.V. De Brug EEN ZAAK VAN VERTROUWEN MIDDELHARNIS - Tel. 2004-2704 SOMMELSDIJK - Telefoon 2205 Zes weken wegens dodelijke aanrijding Org@lbespeling Beste Hint voor de goede Sint Waarom langer denken Waarom hersens krenken Ons idee Wees teuree KOLFF SCHENKEN llllllllllllllll Zaterdag 26 November 1955 No. 3453 PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Bedactie Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 Verschtint tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL, ADVERTEiraiEPRUS 12 cent per mm. Bg contract speciaal tarief. Vraag en antwoord. VaB dhr- Viruly, die zoals in ons blad lezen stond, enkele weken geleden in het DieMiuus gesproken heeft en aan ttriens optreden we in ons nummer van 12 ovember een korte beschouvring wijd den, ontvingen we onderstaande inge- 'ï'de'R.''- Met veel belangstelling las ik in Uw no. van K2 november Uw artikel over mijn lezing in het Diekhuus Het is overduidelïjk, dat U zoals U ook schrflft daar niet persoonUjk bij aanwezig geweest zijt en ik wU daarom saarne Uw aanval op mij persoonlijk Suitenbeschouwing laten; U kunt slechts Wizonder vreemd zijn voorgelicht. üw aanval op het pacifisme echter interesseert mij zeer omdat ik, in de srootste ernst, nimmer kan begrijpen hoe een christen moderne oorlogvoering met het geloof kan verenigen. Hoe kén men zijn naaste liefhebben als zichzelve en de naaste met atoombommen, bacteriën of gifgas te lijf gaan? U bent Gerefor meerd, zie ik aan uw blad: kunt U als Gereformeerde antwoorden op de vraag die Erasmus 400 jaar geleden in een tijd van véél „beschaafder" oorlogvoering stelde: „Kunt gij met de mond het Onze Vader bidden en tegelijkertijd Uw mede broeder het zwaard in de ingewanden stoten?" Gaarne willen we hierop nader ingaan, liet alleen, omdat we inz. niet het ant woord schuldig willen bhjven, maar ook omdat er jongeren en ouderen zijn, die met het oorlogsprobleem worstelen en misschien het pacifisme nog niet zo dwaas vinden. Het vraagstuk is inder daad door de atoom- en H-bommen weer actueler geworden. Dhr. Viruly kan niet begrijpen, hoe een Christen de moderne oorlogvoering kan verenigen met zijn geloof. Zoals alle pacifisten gaat hij uit van de gedachte, dat de moderne oorlogen veel onmense lijker zijn dan die uit vorige tijdperken der gescliiedenis, want hij zegt, dat men in Erasmus 'tijd (1500) veel „beschaaf der" oorlog voerde. Op deze misvatting moeten we eerst even ingaan. Het is misschien een feit, dat de tota le cijfers van nu die van vroeger over treffen, omdat de legers van de 20e eeuw evenveel millioenen tellen als die van Napoleon honderdduizenden en die Bit vroegere eeuwen tienduizenden. Maar procentsgewijze zijn de verliezen nu, on danks alle nieuwe hulpmiddeleni beslist niet groter dan ze voorheen waren. In de oudheid, met haar gevechten van man tegen man, waren ze zelfs veel groter dan in de moderne tijd. In de beken de slag bij Cannae (216 v. Chr.) sneu velden er b.v. van het Romeinse leger 70.000 van de 80.000! En kwam Napoleon niet uit Rusland terug in 1812 met slechts een tiende deel van het half mUlioen, waarmee hij was uitgetrokken? Laat men ook eens denken aan de beruchte Krimoorlog een eeuw geleden, die eveneens vreselijke aantallen soldaten de dood injoeg. Er was voorheen een vrijwel totaal gemis aan verzorging van zieken en gewonden. ^'et Rode Kruis bestond nog niet en de [oorlogsgeneeskunde stond nog op een izeer laag peil. Maar ook de burgerbe volking leed niet minder dan nu. Hele jdorpen en steden werden uitgemoord. ".en denke slechts aan de verwoestüag 'an Jeruzalem, aan de gruwelen van de 'olksverhuizing, aan onze tachtigjarige 'oorlog (Naarden uitgemoord, 300 Haar- jlemmers rug aan rug in het .Spaarne [verdronken), aan de bestialiteiten uit de fertigjarige oorlog, die van half Duits land een ruïne maakte, hele landstreken ptvolkte, kind noch grijsaard, meisje poeh vrouw spaarde. Het is historisch ibeslist onjuist, ook al lijkt het anders or de geperfectioneerde vernietigings- ■pens, te beweren dat de oorlogen 'oorheen „beschaafder" werden gevoerd. Men moet daarom het oorlogsvraag- ituk geheel los zien van de gruwelen, öie men inzonderheid aan de laatste en aan de toekomstige oorlogen verbonden cht. Het al of niet geoorloofde van de ver' lediging tegen een ongerechtvaardigde ^nvai is niet afhankelijk van de mate ler oorlogsverschrikkingen, want dan "'u bruut geweld in de ergste vorm ijspel hebben en aan iets minder schrik 'ekkend optreden zou verzet mogen 'orden geboden. Het probleem moet principieel zó gesteld worden: is het met ■ods Woord en het Christelijk geloof in tnjd, wanneer de Overheid de weerbare 'urgera oproept tot de verdediging des 'snds en deze daaraan gehoor geven! Zij, die op godsdienstige gronden voor standers zijn van de weerloosheid, i(dehk 'An Tolstoï) baseren zich hoofdzakelijk ;P de Bergrede, waarvan het Onze Va- dat door inz. wordt aangehaald, r'/.^^tmaakt. Nu schijnt er een tegen- '■f™S te bestaan tussen Mattheus 5 u "'nieinen 13, tussen de Bergrede en ie machtspositie der Overheid volgens ™"13, maar dit is toch niet zo. In de «rgrede gaat het over het rijk van ■irirf^^rin van uiteriijke machts- n»tf geen gebruik kan worden ge- «tam, doch in Rom. 13 gaat het over j ™:''"ikriiken dezer wereld. !In de rgrede wees Jezus de wandel aan voor lp"''S^.^s van het koninkrijk der he- iriiw' "toeten desnoods eigen recht ■en AT ^^^'i kansen verwaarlo- ^Prh!^'' Intekent geenszins, dat de ■oZ rechtshandhaving ge- .etl!)JL^9."^pagt volgens Rom. 13 'at ^f'^.'"*'' tevergeefs. Wanneer zij SchT^''? u^^^'^^^t- ^-^^ stelt zij de toaa^' ^^t recht, maar dan 1616^^.^11o°r machtsmid- net oorlogBzwaard draagt zij „Ontwaak Noordenwind, en kom gy Zuidenwind; doorwaai mijn hof, dat zyn specerijsn uitvloeien." (Hoogl. 4 16a). De woorden die boven deze meditatie staan bevatten de bede van de Bruid om de onderscheidene bedelingen des Geestes. Zij vraagt om de Noordenwind en om de Zuidenwind. De Noordenwind zui vert de dampkring en de zoele Zuiden wind doet de vruchten rijpen. De Brui degom vergelijkt Zijn Bruid bij een kruidhof. Kostelijke specerijen heeft Hij daarin geplant. De winter is voor bijgegaan en de piasregen is over. De lentetijd is aangebroken. De Bruid vraagt niet om de Westenwind, want dat is de regenwind. Zij vraagt ook niet om de Oostenwind, want die verzengen de wind doet alles verdorren. In Psalm 103 zegt de dichter: Wanneer de wind zich over het land laat horen, dan knakt haar steel, haar schoonheid gaat verlo ren; men kent en vindt haar stand plaats zelfs .niet meer. De dichter denkt aan een groene woestijnweide met mooie veldbloemen. Maar als dan die verzengende Oostenwind, de zogenaam de Sirocco, begint te waaien, dan ver dort het gras en de bloem valt af. Wat is het nodig, eer die Oostenwind ons le ven doet verdorren, dat we leren vra gen om de Noordenwind en om de Zui denwind. Het gebed is het van God verordi- neerde middel, om te verkrijgen wat Hij in Zijn Woord heeft beloofd. Wan neer de dichter in Psalm 145 zingt: „Hij geeft de wens van allen die Hem vre zen, hun bede heeft Hij nimmer afge wezen," moeten we wel bedenken, dat alleen die wensen worden vervuld en die gebeden worden verhoord, die val- lén binnen de grens van Gods raad en Gods beloften. Daarom moeten we le ren bidden naar de regel van het hei ligdom. Wij weten niet wat we bidden zullen zoals het behoort. Die de harten doorzoekt houdt niet rekening met onze mening, maar met de mening des Gees tes, omdat die Geest wel bidt voor de heiligen, maar naar God. Daarom moe ten we gespeend worden aan eigen wensen en aan eigen begeerten. Het ge bed waarin de ere Gods en het heil van Sion wordt bedoeld, ontvangt zeker ver horing. De Catechismus zegt: dat God Zijn genade en de Heilige Geest alleen diegenen geven wil, die Hem met har telijk zuchten, zonder ophouden, daar om bidden en daarvoor danken. Mochten allen, die bidden hebben ge leerd, vooral in deze geesteloze tijd, zon der ophouden vragen om de komst van de Wind des Geestes. Hij is in Zijn wer kingen wel vrijmachtig, maar komt ge woonlijk daar, waar Hij biddend wordt verwacht. Wanneer de Pinkstergemeen te eendrachtig biddend bijeen is en vraagt: Och Heere, geef thans uw ze geningen, och Heere geef heil op deze dag, dan geschiedt er haastelijk een ge luid als van een geweldige gedreven wind. Neen, we vragen niet om een herhaling van het Pinksterwonder, maar omdat wij die Geest hebben be droefd en tegengestaan, houdt die Geest Zich als een slapende en wekt op een verborgen en onnaspeurlijke wijze weer behoefte aan Zijn bediening. Daarom de bede: „Ontwaak Noordenwind en kom gij Zuidenwind, doorwaai mijn hof, op dat de specerijen uitvloeien." Zelfs de oude Rabbijnen erkenden de diepe geestelijke betekenis van het Hooglied. Op het voetspoor van onze oude theologen beschouwen we het Hooglied als een huwelijkslied waarin de liefde wordt bezongen tussen Chris tus en Zijn uitverkoren Bruid. Het hu- weiijk op aarde is daar een zwakke schaduw van. In Efeze 6, zegt Paulus. Deze verborgenheid is groot, doch ik zeg dit, ziende op Christus en op Zijne Gemeente. Als we dat Hooglied opslaan zeggen we: Meer dan Salomo is hier. Meer in macht, want Hij heeft alle macht in hemel en op aarde. Meer in rijkdom, want bij Hem is duurachtig goed en gerechtigheid. Meer in wijsheid, want Hij is de opperste Wijsheid. Meer in heerlijkheid, want de Vader heeft Hem met heerlijkheid en eer gekroond. Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Za lig de mens die zich door de band van een oprecht geloof aan Hem verbonden weet. Die als een zwarte Bruid met Hem de schoonste der mensenkinderen, in een huwelijksverbond is opgenomen. Dan wordt onze ziel door wederbarende genade een kruidhof, waarin de spece- rijjen van ootmoed, van geloof, hoop en liefde zijn geplant. Die specerijen kun nen pas geuren als de scherpe Noor denwind zuiverend werkzaam wordt. Dan worden de nevelen van on- en bij geloof weggedreven. Dan worden we gereinigd van onze ingebeelde gerech tigheid en van de beschouwingen van ons vleselijk verstand. Dan wordt ons hart verootmoedigd opdat in de voren van het gebroken hart het zaad van het Evangelie kan groeien. Gods Geest gebruikt de Wet, niet al leen om de zondaar te ontdekken, maar ook dat Gods kinderen hun leven lang hun zondige aard hoe langer hoe meer leren kennen, om door de Zuidenwind de vertroostingen des Heiligen Geestes te smaken. Van de Palestijnse Gemeen ten lezen we in Handel. 9, dat zij wer den gesticht en dat zij wandelden in de vreze des Heeren en in de vertroostin gen des Heiligen Geestes. Dan is er geen scheuring en geen verdachtma king, maar dan weegt de ere Gods en het heil van Sion zwaarder dan 's men sen begrippen en inbeeldingen. Geve de Heere dat ook de kerkelijke dampkring nog eens werd gezuiverd door de Noordenwind des Geestes. Dat de werken van het vrome vlees wer den verbroken en de bediening van de Zuidenwind des Geestes de door God geplante specerijen zó deed geuren, dat die liefdegeur een elk tot liefde zou no pen. Rotterdam-Zuid. Ds. A. de Blois. niet tevergeefs. Het is een gruwel, wan neer zij dat hanteert in dienst van on recht en machtswellust, maar ter ver dediging van de hoogste goederen mag zij het gebruiken, neen, kan het nood zakelijk zijn. Het systeem der weerloosheid houdt er geen rekening mee, dat wij leven in een door de zonde gebroken wereld, waarin een overheid nodig is ter beteu geling van het kwaad, zowel intern (na tionaal) als in de internationale verhou dingen. In deze bedeling zal nimmer de wereldvrede komen, hoe dikwijls uto pisten dit hebben gemeend en voor speld. Er zulen blijven oorlogen en ge ruchten van oorlogen. Wetenschap noch „beschaving", huma nistische noch socialistische theorieën hebben ze ooit k\mnen verhinderen. Op deze van God afgeweken mensenwereld rust een schrikkelijk oordeel, dat mede hierin uitkomt, dat er steeds machten zijn, die tegenover alle vredelievendheid alleen maar stellen hun tomeloze heers zucht. We staan tegenover het tragische feit dat de wereldgeschiedenis een opeenvol ging vertoont van heersers, die licht vaardig de oorlogsfakkel zwaaien om te kunnen voldoen aan hun machtswellust. De volkeren willen de vrede, maar de machthebbers brengen de wereld in be roering. Denk aan Nebucadnezar, Alex ander de Grote, de Romeinse keizers, Karel de Grote, Karel V, Lodewijk XIV, Napoleon, het Duitsland van Blsmark, Wilhelm H en Hitler. En denk nu aan het wereldcommunisme, dat de vrede en de rust der volken bedreigt. Vrijwel per manent is er zulk een onruststoker aan wezig en zou het dan Gods wil zijn, dat de volken zich weerloos aan diens regi me onderwerpen? Calvijn zegt in zijn Institutie, dat ,,de natuurlijke billijkheid ons leert, dat de vorsten gewapend zijn, niet alleen om door wettig oordeel te straffen de mis daden van bijzondere personen, maar ook om de landen, die onder hun bewaring staan, door oorlog- te beschermen, wan neer die vijandig aangetast worden. En de Heilige Geest verklaart door vele ge tuigenissen der Schrift, dat zulke oorlo gen wettig en rechtvaardig zijn". Zo is het. Wie voor het leven van de staat de toepassing van de Bergrede verlangt, die ontneemt aan de lOverheid de macht om haar taak van bescherming der goeden en bestraffing der bozen na te komen en die moet consequent hier uitkomen, dat hij destaat, de rechtsorde, de politie de justitie, kortom de Overheid en heel haar machtsuitoefening veroordeelt. Handhaving van orde en rust met mid delen van geweld zou dan ongeoorloofd ziJn. Verwarring ellende en misdaad zou den zo schrikkelijk zijn, dat het leven on mogelijk ware. En daarom zijn wij van mening, dat het een ramp zou zijn, wan neer deze weerloosheidsidealen re sulterende uit een foutieve exegese van de Bergrede gemeengoed zouden worden. Naar Romeinen 13 verlangt God van de Overheid, dat zij de vrijheden des volks beschermt, ook met het zwaard. Wat zegt de Schrift van de oorlog? Zij spreekt er wel over, doch verbiedt hem nergens. Het Oude Testament is in de historische boeken bijna één door lopend verhaal van oorlogen. En vaak worden deze herleid tot een goddelijk recht. Het O.T. toont ons duidelijk, dat de oorlog als zodanig niet onder alle omstandigheden als ongeoorloofd mag worden beschouwd. Het Nieuwe Testa ment geeft als ethische regel het hou- den van vrede:, zalig zijn de vreedza- men. In het Koninkrijk Gods heersen geen geweld en dwang. Maar de mo raal van het N.T. verbiedt oorlog en De specialiteit van ons atelier I Wat U denken kunt is nog altijd een perfect uitgevoerde foto. Omlijst met een verzilverde Zweedse lijst is het iets voor uw leven. Tot en met 1 DECEMBER kunt U dit nog laten doen, wanneer het moet dienen als St. Nicolaascadeau. Het liefst na afspraak. krijgsdienst niet, zij aanvaardt die. Je zus woord tot Pilatus: „Indien Mijn ko ninkrijk van deze wereld ware, zo zou den Mijn dienaars gestreden hebben, opdat ik de Joden niet ware overgele verd." Joh. 18 36 wijst erop, dat zulk een handelwijze van een aardskoning niet wordt veroordeeld. Alleen zal' het natuurlijke zwaard niet mogen worden gebruikt in de geestelijke strijd (Matth. 26 52). Er kunnen voor een volk tijden aan breken, waarin geen andere uitweg dan oorlog aanblijft. Als het in zijn bestaan bedreigd of in zijn vrijheid van gods dienst en geweten wordt aangerand, dan is het bieden van weerstand, tot op het slagveld toe, een Goddelijk recht en een heilige plicht. Een regering, die haar land weerloos laat en haar onder danen niet oproept tot de strijd, is on bekwaam voor haaf taak. Er zijn nu eenmaal goederen, geestelijke goede ren, die meer waard zijn dan voorspoed, vrede en rust. En daarom kunnen er rechtvaardige oorlogen zijn. Hoe ware het met ons volk gesteld geweest, als het niet zijn 80-jarige strijd had ge voerd voor zijn vrijheid van religie? En hoe zou het erbij staan in ons land, wanneer de Westerse wereld het Hitler- rijk stil had laten begaan? En zou niet reeds heel Europa zuchten onder het communistisch regime, wanneer de N.A.V.O. niet bestond? De Christelijke ethiek erkent het recht van de oorlog, maar dan ook alleen als middel om recht, vrijheid en religie te handhaven. Dit heeft met militairisme niets te maken. Dat moet ge zoeken bij hen, die terwille van heers- en eerzucht, machts wellust of fanatieke Propaganda voor een duivelse ideologie hun militair ap paraat tot in de perfectie opbouwen. Ieder weet, dat de vrije, democratische landen van het westen nimmer een oorlog zullen beginnen. De atoom- en H-bom is in hun handen slechts een verdedigingswapen, dat helaas gereed- gehouden moet worden om de wereld te behoeden voor ondergang in de com munistische hel. Zoals een vader de on- De Russen op reis Het Russische staatshoofd Boelganin en de eerste secretaris van de Russi sche Communistische partij,Chroets- jew, zijn vorige week voor een veertien daags bezoek in India aangekomen. Op hun reis door het land van Nehroe wor den de Russische leiders overal enthou siast toegejuicht. Het zou overigens niet de moeite waard zijn aan deze reis veel aandacht te besteden, ware het niet, dat de reis begonnen was met een vier daags verblijf in New Delhi, de hoofd stad van India. Tijdens de recepties en de officiële bijeenkomsten hebben de Russen hun mening kenbaar gemaakt over de huidige wereldsituatie, inzon derheid over de jongste conferentie van de Grote vier te Génève. Boelganin verklaarde dat de Geneef- se conferentie helaas niet meer heeft opgeleverd dan een openhartige uitwis seling van eikaars standpunten. Hij had de hoop echter niet verloren, dat de Grote Vier tenslotte de oplossing zullen vinden voor de hangende vraagstukken. Dat de conferentie mislukt is, is niet te wijten pan het feit dat de Sowjet-Unie de verdeling van Duitsland gehandhaafd wil zien of voortzeting van de koude oorlog wenst, zoals Amerika doet voor komen, maar Rusland streeft en blijft streven naar een algeheel verbod voor atoomwapens, naar vermindering van de bewapening, enzovoorts. Het wordt in dit streven evenwel juist door de Westelijke landen gehinderd 't Ligt er maar aan, hoe men de zaak be kijkt! De secretaris Chroetsjew verklaarde dat India, indien het zich economisch wil ontwikkelen, zal moeten beginnen met zware industrie. De Sowjet-Unie wil India daarbij graag de helpende hand bieden. Nehroe zal de. Russische hulp gaarne accepteren en beloofde buiten elk mi- lit..ir pact te zullen blijven! Zowel Boelganin als Nehroe zagen mee bezorgdheid de vorming van bond genootschappen aan, die door de Wes telijken zijn georganiseerd. Ze vormen aen bedreiging voor de vredelievende landen van het Oosten! Marokko Met groot enthousiasme is de in zijn v/aardigheden herstelde sultan van Ma. rokko, Ben Joessoef, in zijn residentie ontvangen. In zijn troonrede kondigde hij aan dat hij, in nauwe samenwerking met Frankrijk, voor de Marokkaanse verlaat, die zijn kind wil vermoorden, als het niet anders kan, vóór zal zijn en zoals de beul aan een ter dood ver oordeelde in naam van het recht zon der zelf een moordenaar te zijn, het vonnis voltrekt, zo hebben èn overheid èn weerbare burgers het recht en de plicht, zo nodig met wapengeweld hun heiligste goederen te verdedigen. En hierin ligt ook het antwoord op de vraag, die inz. ons stelt. Zoals we in ons eerste artikel schre ven, dhr. Viruly is met zijn actie aan het verkeerde adres. Laat hij aan de agressieve communisten, die de hele wereld in onrust brengen, allerwegen verwikkelingen veroorzaken en het westen noodzaken vele milliarden te be steden aan oorlogstuig, die wij zo heel graag voor de vredes-doeleinden zou den gebruiken, zijn pacifistische idealen voorhouden. Nu speelt hij bewust of onbewust de agressor in de kaart. En mede daarom is zijn propaganda voor ons aanvaardbaar. Maandagmorgen werd de mïllioenste betalende bezoeker op Schiphol met ge schenken overladen. Albert Stevens uit Amstelveen was de gelukkige. Het Hoofd van de Stationsdienst Schiphol, de heer D. K. Sweitser, overhandigde een der geschenken. Rechts de heer E. van de Beek, directielid Luchthaven' Schiphol. belangen zou waken. Hij zag in de over eenkomsten met Frankrijk het einde van een regiem van voogdij en het be gin van een tijdsperk van onafhanke lijkheid. Na zijn installatie heeft de sultan een aantal audiënties verleend. Een v^n de bezoekers was Bagdadi, de kalief van de pasja van Fez, een voormalig aan hanger van de sultan Ben Acafa. Hij was vcornemens zich met de sultan te verzoenen. Tijdens het wachten werd hij evp'.iv el door de menigte voor het pa leis herkend De vergevingsgezindheid van Ben Joessoef schijnt de Marokka- rven maar matig te bevallen, want zij stonden op de kalief toe en vermoord den hem. Ook andere ongeregeldheden hebben ziel: in Marokko voorgedaan. Ben Joes soef heeft een beroep op de Marokka nen gedaan, kalm te blijven en alles te vev;iiijden wat de openbare orde kan verstoren. Frankrijk In Frankrijk wordt al geruime tijd ten verwoede politieke strijd gevoerd over het kiesstelsel. De radicale partij, onder leiding van de vroegere premier Mendes-Frtuice streeft naar het zoge naamde arrondissementsstelsel, waar bij de afgevaardigden per district geko zen worden. De politiek schijnt in de IJatior.'bie Vergadering hoe langer hoe meer E;anhangers te krijgen. Ook het Franse volk voelt, volgens een opinie onderzoek veel voor dit stelsel van voor de oorlog. Te-.:(.-!i het offensief van Mendes- France had premier Faure zijn voorstel om vervroegde verkiezingen te houden, ingediend. De Nationale Vergadering nam aere wet tot tweemaal toe aan, waarsx-hijulijk onder -l'! d,ruk van het vertrouwensvotum, d'.t Faure er aan verbonden had ma. de Senaat ver wierp het beide keren. Het is nu te laat om in December verkiezingen te houden (de voorberei dingstijd, door de Grondwet voorge. schreven, zou dan te kort zijn) en ook in Januari zullen de verkiezingen niet gehouden kunnen worden. Het debat is uitgesteld en het schijnt dat de kansen voor het districtenstelsel gunstiger wor den. Wat dit voor de regering-Faure zal betekenen, moet de tijd leren. Depot VITA In de vacature de heer Rijnders oud burg. van Middelharnis, is tot voorzit ter van de Naaml. Venn. De Brug ge kozen de heer P. D. Sieling te Melis sant. Voor dit lichaam is hij „the right man on the right place", want de heer Sieling heeft zich sinds meerdere tien tallen jaren voor een vaste oeverver binding ingezet. De N.V. De Brug, waarin de gemeen ten van het eiland aandelen hebben, en er dus mede in vertegenwoordigd zijn, gaat thans weef zeer actief werken. Naast de dam over het Haringvliet komt immers een brug over Tien Ge metenVuile Gat als verlengstuk van ie Zoomse weg naar Roterdam. Het bestuur moet nu maar zien te bewerkstelligen, waar deze brug in het Delta-plan is opgenomen, dat die er het eerst komt. Dan is Goeree Overflakkee alvast uit het isolement verlost. De verkeerskamer van de rechtbank te Rotterdam heeft de 44-jarige chauf feur C. P. P. uit Middelharnis veroor deeld tot een gevangenisstraf van zes weken en ontzegging van de rijbevoegd heid voor de tijd van zes maanden. Te Nieuwe-Tonge was hij zonder uit te kijken een voorrangsweg opgereden. Een inzittende van een andere auto, die op hem in reed, werd gedood. (Alg. Dagbl.) Op Zaterdagavond, 26 November a.s., om 7 15 uur precies, hoopt de heer Arie J. Keijzer weer een orgelbespeling te geven in de Ned. Herv. Kerk te Mid delharnis. Enkele nieuwe werken, die hier nog nimmer ten gehore zijn gebracht, zul len door hem vertolkt worden. Wij wek ken langs deze weg de orgelmuzieklief. hebbers op, deze orgelbespeling te gaan beluisteren. Programma's zijn aan de ingang van de kerk verkrijgbaar. ONBEPERKTE GARANIS OP OS VEmNS, HAZETFABRIEKEN Ti ZEVENBiRGEN

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1955 | | pagina 1