Nogmaals over
dhr. Viruly
FOTO ROTSMA
Buitenland
PORTRET
Hei mooisie geschenk
DE FRUITCENTRALE
Diepvriesgroenien en Fruit
GEBRs. KAPTEIN
Jaargang
Chr STBEEKBLAD OP GEBEFOBMEERDE OBONDSLAG
VOOB DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
MEDITATIE
GEEF „rlAAiv
een heel mooi
WESTDIJK 36 - MIDDELHARNIS
TELEFOON 2682
Zomergroenten,'t hele jaar door
De heer P. D. Sieling thans
voorzitter N.V. De Brug
EEN ZAAK VAN VERTROUWEN
MIDDELHARNIS - Tel. 2004-2704
SOMMELSDIJK - Telefoon 2205
Zes weken wegens
dodelijke aanrijding
Org@lbespeling
Beste Hint
voor de goede Sint
Waarom langer denken
Waarom hersens krenken
Ons idee
Wees teuree
KOLFF SCHENKEN
llllllllllllllll
Zaterdag 26 November 1955
No. 3453
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
Bedactie
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017
Giro 167930
Verschtint tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL,
ADVERTEiraiEPRUS 12 cent per mm.
Bg contract speciaal tarief.
Vraag en antwoord.
VaB dhr- Viruly, die zoals in ons blad
lezen stond, enkele weken geleden in
het DieMiuus gesproken heeft en aan
ttriens optreden we in ons nummer van 12
ovember een korte beschouvring wijd
den, ontvingen we onderstaande inge-
'ï'de'R.''- Met veel belangstelling
las ik in Uw no. van K2 november Uw
artikel over mijn lezing in het Diekhuus
Het is overduidelïjk, dat U zoals U
ook schrflft daar niet persoonUjk bij
aanwezig geweest zijt en ik wU daarom
saarne Uw aanval op mij persoonlijk
Suitenbeschouwing laten; U kunt slechts
Wizonder vreemd zijn voorgelicht.
üw aanval op het pacifisme echter
interesseert mij zeer omdat ik, in de
srootste ernst, nimmer kan begrijpen hoe
een christen moderne oorlogvoering met
het geloof kan verenigen. Hoe kén men
zijn naaste liefhebben als zichzelve en
de naaste met atoombommen, bacteriën
of gifgas te lijf gaan? U bent Gerefor
meerd, zie ik aan uw blad: kunt U als
Gereformeerde antwoorden op de vraag
die Erasmus 400 jaar geleden in een tijd
van véél „beschaafder" oorlogvoering
stelde: „Kunt gij met de mond het Onze
Vader bidden en tegelijkertijd Uw mede
broeder het zwaard in de ingewanden
stoten?"
Gaarne willen we hierop nader ingaan,
liet alleen, omdat we inz. niet het ant
woord schuldig willen bhjven, maar ook
omdat er jongeren en ouderen zijn, die
met het oorlogsprobleem worstelen en
misschien het pacifisme nog niet zo
dwaas vinden. Het vraagstuk is inder
daad door de atoom- en H-bommen weer
actueler geworden.
Dhr. Viruly kan niet begrijpen, hoe
een Christen de moderne oorlogvoering
kan verenigen met zijn geloof. Zoals alle
pacifisten gaat hij uit van de gedachte,
dat de moderne oorlogen veel onmense
lijker zijn dan die uit vorige tijdperken
der gescliiedenis, want hij zegt, dat men
in Erasmus 'tijd (1500) veel „beschaaf
der" oorlog voerde. Op deze misvatting
moeten we eerst even ingaan.
Het is misschien een feit, dat de tota
le cijfers van nu die van vroeger over
treffen, omdat de legers van de 20e
eeuw evenveel millioenen tellen als die
van Napoleon honderdduizenden en die
Bit vroegere eeuwen tienduizenden. Maar
procentsgewijze zijn de verliezen nu, on
danks alle nieuwe hulpmiddeleni beslist
niet groter dan ze voorheen waren. In
de oudheid, met haar gevechten van man
tegen man, waren ze zelfs veel groter
dan in de moderne tijd. In de beken
de slag bij Cannae (216 v. Chr.) sneu
velden er b.v. van het Romeinse leger
70.000 van de 80.000!
En kwam Napoleon niet uit Rusland
terug in 1812 met slechts een tiende
deel van het half mUlioen, waarmee hij
was uitgetrokken? Laat men ook eens
denken aan de beruchte Krimoorlog een
eeuw geleden, die eveneens vreselijke
aantallen soldaten de dood injoeg. Er
was voorheen een vrijwel totaal gemis
aan verzorging van zieken en gewonden.
^'et Rode Kruis bestond nog niet en de
[oorlogsgeneeskunde stond nog op een
izeer laag peil. Maar ook de burgerbe
volking leed niet minder dan nu. Hele
jdorpen en steden werden uitgemoord.
".en denke slechts aan de verwoestüag
'an Jeruzalem, aan de gruwelen van de
'olksverhuizing, aan onze tachtigjarige
'oorlog (Naarden uitgemoord, 300 Haar-
jlemmers rug aan rug in het .Spaarne
[verdronken), aan de bestialiteiten uit de
fertigjarige oorlog, die van half Duits
land een ruïne maakte, hele landstreken
ptvolkte, kind noch grijsaard, meisje
poeh vrouw spaarde. Het is historisch
ibeslist onjuist, ook al lijkt het anders
or de geperfectioneerde vernietigings-
■pens, te beweren dat de oorlogen
'oorheen „beschaafder" werden gevoerd.
Men moet daarom het oorlogsvraag-
ituk geheel los zien van de gruwelen,
öie men inzonderheid aan de laatste en
aan de toekomstige oorlogen verbonden
cht.
Het al of niet geoorloofde van de ver'
lediging tegen een ongerechtvaardigde
^nvai is niet afhankelijk van de mate
ler oorlogsverschrikkingen, want dan
"'u bruut geweld in de ergste vorm
ijspel hebben en aan iets minder schrik
'ekkend optreden zou verzet mogen
'orden geboden. Het probleem moet
principieel zó gesteld worden: is het met
■ods Woord en het Christelijk geloof in
tnjd, wanneer de Overheid de weerbare
'urgera oproept tot de verdediging des
'snds en deze daaraan gehoor geven!
Zij, die op godsdienstige gronden voor
standers zijn van de weerloosheid, i(dehk
'An Tolstoï) baseren zich hoofdzakelijk
;P de Bergrede, waarvan het Onze Va-
dat door inz. wordt aangehaald,
r'/.^^tmaakt. Nu schijnt er een tegen-
'■f™S te bestaan tussen Mattheus 5
u "'nieinen 13, tussen de Bergrede en
ie machtspositie der Overheid volgens
™"13, maar dit is toch niet zo. In de
«rgrede gaat het over het rijk van
■irirf^^rin van uiteriijke machts-
n»tf geen gebruik kan worden ge-
«tam, doch in Rom. 13 gaat het over
j ™:''"ikriiken dezer wereld. !In de
rgrede wees Jezus de wandel aan voor
lp"''S^.^s van het koninkrijk der he-
iriiw' "toeten desnoods eigen recht
■en AT ^^^'i kansen verwaarlo-
^Prh!^'' Intekent geenszins, dat de
■oZ rechtshandhaving ge-
.etl!)JL^9."^pagt volgens Rom. 13
'at ^f'^.'"*'' tevergeefs. Wanneer zij
SchT^''? u^^^'^^^t- ^-^^ stelt zij de
toaa^' ^^t recht, maar dan
1616^^.^11o°r machtsmid-
net oorlogBzwaard draagt zij
„Ontwaak Noordenwind, en kom
gy Zuidenwind; doorwaai mijn hof,
dat zyn specerijsn uitvloeien."
(Hoogl. 4 16a).
De woorden die boven deze meditatie
staan bevatten de bede van de Bruid om
de onderscheidene bedelingen des
Geestes.
Zij vraagt om de Noordenwind en om
de Zuidenwind. De Noordenwind zui
vert de dampkring en de zoele Zuiden
wind doet de vruchten rijpen. De Brui
degom vergelijkt Zijn Bruid bij een
kruidhof. Kostelijke specerijen heeft
Hij daarin geplant. De winter is voor
bijgegaan en de piasregen is over. De
lentetijd is aangebroken. De Bruid
vraagt niet om de Westenwind, want
dat is de regenwind. Zij vraagt ook niet
om de Oostenwind, want die verzengen
de wind doet alles verdorren. In Psalm
103 zegt de dichter: Wanneer de wind
zich over het land laat horen, dan knakt
haar steel, haar schoonheid gaat verlo
ren; men kent en vindt haar stand
plaats zelfs .niet meer. De dichter denkt
aan een groene woestijnweide met
mooie veldbloemen. Maar als dan die
verzengende Oostenwind, de zogenaam
de Sirocco, begint te waaien, dan ver
dort het gras en de bloem valt af. Wat
is het nodig, eer die Oostenwind ons le
ven doet verdorren, dat we leren vra
gen om de Noordenwind en om de Zui
denwind.
Het gebed is het van God verordi-
neerde middel, om te verkrijgen wat
Hij in Zijn Woord heeft beloofd. Wan
neer de dichter in Psalm 145 zingt: „Hij
geeft de wens van allen die Hem vre
zen, hun bede heeft Hij nimmer afge
wezen," moeten we wel bedenken, dat
alleen die wensen worden vervuld en
die gebeden worden verhoord, die val-
lén binnen de grens van Gods raad en
Gods beloften. Daarom moeten we le
ren bidden naar de regel van het hei
ligdom. Wij weten niet wat we bidden
zullen zoals het behoort. Die de harten
doorzoekt houdt niet rekening met onze
mening, maar met de mening des Gees
tes, omdat die Geest wel bidt voor de
heiligen, maar naar God. Daarom moe
ten we gespeend worden aan eigen
wensen en aan eigen begeerten. Het ge
bed waarin de ere Gods en het heil van
Sion wordt bedoeld, ontvangt zeker ver
horing. De Catechismus zegt: dat God
Zijn genade en de Heilige Geest alleen
diegenen geven wil, die Hem met har
telijk zuchten, zonder ophouden, daar
om bidden en daarvoor danken.
Mochten allen, die bidden hebben ge
leerd, vooral in deze geesteloze tijd, zon
der ophouden vragen om de komst van
de Wind des Geestes. Hij is in Zijn wer
kingen wel vrijmachtig, maar komt ge
woonlijk daar, waar Hij biddend wordt
verwacht. Wanneer de Pinkstergemeen
te eendrachtig biddend bijeen is en
vraagt: Och Heere, geef thans uw ze
geningen, och Heere geef heil op deze
dag, dan geschiedt er haastelijk een ge
luid als van een geweldige gedreven
wind. Neen, we vragen niet om een
herhaling van het Pinksterwonder,
maar omdat wij die Geest hebben be
droefd en tegengestaan, houdt die Geest
Zich als een slapende en wekt op een
verborgen en onnaspeurlijke wijze weer
behoefte aan Zijn bediening. Daarom de
bede: „Ontwaak Noordenwind en kom
gij Zuidenwind, doorwaai mijn hof, op
dat de specerijen uitvloeien."
Zelfs de oude Rabbijnen erkenden de
diepe geestelijke betekenis van het
Hooglied. Op het voetspoor van onze
oude theologen beschouwen we het
Hooglied als een huwelijkslied waarin
de liefde wordt bezongen tussen Chris
tus en Zijn uitverkoren Bruid. Het hu-
weiijk op aarde is daar een zwakke
schaduw van. In Efeze 6, zegt Paulus.
Deze verborgenheid is groot, doch ik
zeg dit, ziende op Christus en op Zijne
Gemeente.
Als we dat Hooglied opslaan zeggen
we: Meer dan Salomo is hier. Meer in
macht, want Hij heeft alle macht in
hemel en op aarde. Meer in rijkdom,
want bij Hem is duurachtig goed en
gerechtigheid. Meer in wijsheid, want
Hij is de opperste Wijsheid. Meer in
heerlijkheid, want de Vader heeft Hem
met heerlijkheid en eer gekroond. Al
wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Za
lig de mens die zich door de band van
een oprecht geloof aan Hem verbonden
weet. Die als een zwarte Bruid met Hem
de schoonste der mensenkinderen, in
een huwelijksverbond is opgenomen.
Dan wordt onze ziel door wederbarende
genade een kruidhof, waarin de spece-
rijjen van ootmoed, van geloof, hoop en
liefde zijn geplant. Die specerijen kun
nen pas geuren als de scherpe Noor
denwind zuiverend werkzaam wordt.
Dan worden de nevelen van on- en bij
geloof weggedreven. Dan worden we
gereinigd van onze ingebeelde gerech
tigheid en van de beschouwingen van
ons vleselijk verstand. Dan wordt ons
hart verootmoedigd opdat in de voren
van het gebroken hart het zaad van het
Evangelie kan groeien.
Gods Geest gebruikt de Wet, niet al
leen om de zondaar te ontdekken, maar
ook dat Gods kinderen hun leven lang
hun zondige aard hoe langer hoe meer
leren kennen, om door de Zuidenwind
de vertroostingen des Heiligen Geestes
te smaken. Van de Palestijnse Gemeen
ten lezen we in Handel. 9, dat zij wer
den gesticht en dat zij wandelden in de
vreze des Heeren en in de vertroostin
gen des Heiligen Geestes. Dan is er
geen scheuring en geen verdachtma
king, maar dan weegt de ere Gods en
het heil van Sion zwaarder dan 's men
sen begrippen en inbeeldingen.
Geve de Heere dat ook de kerkelijke
dampkring nog eens werd gezuiverd
door de Noordenwind des Geestes. Dat
de werken van het vrome vlees wer
den verbroken en de bediening van de
Zuidenwind des Geestes de door God
geplante specerijen zó deed geuren, dat
die liefdegeur een elk tot liefde zou no
pen.
Rotterdam-Zuid.
Ds. A. de Blois.
niet tevergeefs. Het is een gruwel, wan
neer zij dat hanteert in dienst van on
recht en machtswellust, maar ter ver
dediging van de hoogste goederen mag
zij het gebruiken, neen, kan het nood
zakelijk zijn.
Het systeem der weerloosheid houdt
er geen rekening mee, dat wij leven in
een door de zonde gebroken wereld,
waarin een overheid nodig is ter beteu
geling van het kwaad, zowel intern (na
tionaal) als in de internationale verhou
dingen. In deze bedeling zal nimmer de
wereldvrede komen, hoe dikwijls uto
pisten dit hebben gemeend en voor
speld. Er zulen blijven oorlogen en ge
ruchten van oorlogen.
Wetenschap noch „beschaving", huma
nistische noch socialistische theorieën
hebben ze ooit k\mnen verhinderen. Op
deze van God afgeweken mensenwereld
rust een schrikkelijk oordeel, dat mede
hierin uitkomt, dat er steeds machten
zijn, die tegenover alle vredelievendheid
alleen maar stellen hun tomeloze heers
zucht.
We staan tegenover het tragische feit
dat de wereldgeschiedenis een opeenvol
ging vertoont van heersers, die licht
vaardig de oorlogsfakkel zwaaien om te
kunnen voldoen aan hun machtswellust.
De volkeren willen de vrede, maar de
machthebbers brengen de wereld in be
roering. Denk aan Nebucadnezar, Alex
ander de Grote, de Romeinse keizers,
Karel de Grote, Karel V, Lodewijk XIV,
Napoleon, het Duitsland van Blsmark,
Wilhelm H en Hitler. En denk nu aan
het wereldcommunisme, dat de vrede en
de rust der volken bedreigt. Vrijwel per
manent is er zulk een onruststoker aan
wezig en zou het dan Gods wil zijn, dat
de volken zich weerloos aan diens regi
me onderwerpen?
Calvijn zegt in zijn Institutie, dat ,,de
natuurlijke billijkheid ons leert, dat de
vorsten gewapend zijn, niet alleen om
door wettig oordeel te straffen de mis
daden van bijzondere personen, maar ook
om de landen, die onder hun bewaring
staan, door oorlog- te beschermen, wan
neer die vijandig aangetast worden. En
de Heilige Geest verklaart door vele ge
tuigenissen der Schrift, dat zulke oorlo
gen wettig en rechtvaardig zijn". Zo is
het. Wie voor het leven van de staat de
toepassing van de Bergrede verlangt, die
ontneemt aan de lOverheid de macht om
haar taak van bescherming der goeden
en bestraffing der bozen na te komen
en die moet consequent hier uitkomen,
dat hij destaat, de rechtsorde, de politie
de justitie, kortom de Overheid en heel
haar machtsuitoefening veroordeelt.
Handhaving van orde en rust met mid
delen van geweld zou dan ongeoorloofd
ziJn. Verwarring ellende en misdaad zou
den zo schrikkelijk zijn, dat het leven on
mogelijk ware. En daarom zijn wij van
mening, dat het een ramp zou zijn, wan
neer deze weerloosheidsidealen re
sulterende uit een foutieve exegese van
de Bergrede gemeengoed zouden
worden. Naar Romeinen 13 verlangt God
van de Overheid, dat zij de vrijheden
des volks beschermt, ook met het
zwaard.
Wat zegt de Schrift van de oorlog?
Zij spreekt er wel over, doch verbiedt
hem nergens. Het Oude Testament is
in de historische boeken bijna één door
lopend verhaal van oorlogen. En vaak
worden deze herleid tot een goddelijk
recht. Het O.T. toont ons duidelijk, dat
de oorlog als zodanig niet onder alle
omstandigheden als ongeoorloofd mag
worden beschouwd. Het Nieuwe Testa
ment geeft als ethische regel het hou-
den van vrede:, zalig zijn de vreedza-
men. In het Koninkrijk Gods heersen
geen geweld en dwang. Maar de mo
raal van het N.T. verbiedt oorlog en
De specialiteit van ons atelier I
Wat U denken kunt is nog altijd een
perfect uitgevoerde foto.
Omlijst met een verzilverde Zweedse
lijst is het iets voor uw leven.
Tot en met 1 DECEMBER kunt U dit
nog laten doen, wanneer het moet dienen
als St. Nicolaascadeau.
Het liefst na afspraak.
krijgsdienst niet, zij aanvaardt die. Je
zus woord tot Pilatus: „Indien Mijn ko
ninkrijk van deze wereld ware, zo zou
den Mijn dienaars gestreden hebben,
opdat ik de Joden niet ware overgele
verd." Joh. 18 36 wijst erop, dat zulk
een handelwijze van een aardskoning
niet wordt veroordeeld. Alleen zal' het
natuurlijke zwaard niet mogen worden
gebruikt in de geestelijke strijd (Matth.
26 52).
Er kunnen voor een volk tijden aan
breken, waarin geen andere uitweg dan
oorlog aanblijft. Als het in zijn bestaan
bedreigd of in zijn vrijheid van gods
dienst en geweten wordt aangerand,
dan is het bieden van weerstand, tot
op het slagveld toe, een Goddelijk recht
en een heilige plicht. Een regering, die
haar land weerloos laat en haar onder
danen niet oproept tot de strijd, is on
bekwaam voor haaf taak. Er zijn nu
eenmaal goederen, geestelijke goede
ren, die meer waard zijn dan voorspoed,
vrede en rust. En daarom kunnen er
rechtvaardige oorlogen zijn. Hoe ware
het met ons volk gesteld geweest, als
het niet zijn 80-jarige strijd had ge
voerd voor zijn vrijheid van religie? En
hoe zou het erbij staan in ons land,
wanneer de Westerse wereld het Hitler-
rijk stil had laten begaan? En zou niet
reeds heel Europa zuchten onder het
communistisch regime, wanneer de
N.A.V.O. niet bestond? De Christelijke
ethiek erkent het recht van de oorlog,
maar dan ook alleen als middel om
recht, vrijheid en religie te handhaven.
Dit heeft met militairisme niets te
maken. Dat moet ge zoeken bij hen, die
terwille van heers- en eerzucht, machts
wellust of fanatieke Propaganda voor
een duivelse ideologie hun militair ap
paraat tot in de perfectie opbouwen.
Ieder weet, dat de vrije, democratische
landen van het westen nimmer een
oorlog zullen beginnen. De atoom- en
H-bom is in hun handen slechts een
verdedigingswapen, dat helaas gereed-
gehouden moet worden om de wereld
te behoeden voor ondergang in de com
munistische hel. Zoals een vader de on-
De Russen op reis
Het Russische staatshoofd Boelganin
en de eerste secretaris van de Russi
sche Communistische partij,Chroets-
jew, zijn vorige week voor een veertien
daags bezoek in India aangekomen. Op
hun reis door het land van Nehroe wor
den de Russische leiders overal enthou
siast toegejuicht. Het zou overigens niet
de moeite waard zijn aan deze reis veel
aandacht te besteden, ware het niet, dat
de reis begonnen was met een vier
daags verblijf in New Delhi, de hoofd
stad van India. Tijdens de recepties en
de officiële bijeenkomsten hebben de
Russen hun mening kenbaar gemaakt
over de huidige wereldsituatie, inzon
derheid over de jongste conferentie van
de Grote vier te Génève.
Boelganin verklaarde dat de Geneef-
se conferentie helaas niet meer heeft
opgeleverd dan een openhartige uitwis
seling van eikaars standpunten. Hij had
de hoop echter niet verloren, dat de
Grote Vier tenslotte de oplossing zullen
vinden voor de hangende vraagstukken.
Dat de conferentie mislukt is, is niet te
wijten pan het feit dat de Sowjet-Unie
de verdeling van Duitsland gehandhaafd
wil zien of voortzeting van de koude
oorlog wenst, zoals Amerika doet voor
komen, maar Rusland streeft en blijft
streven naar een algeheel verbod voor
atoomwapens, naar vermindering van
de bewapening, enzovoorts. Het wordt
in dit streven evenwel juist door de
Westelijke landen gehinderd 't Ligt
er maar aan, hoe men de zaak be
kijkt!
De secretaris Chroetsjew verklaarde
dat India, indien het zich economisch
wil ontwikkelen, zal moeten beginnen
met zware industrie. De Sowjet-Unie
wil India daarbij graag de helpende
hand bieden.
Nehroe zal de. Russische hulp gaarne
accepteren en beloofde buiten elk mi-
lit..ir pact te zullen blijven!
Zowel Boelganin als Nehroe zagen
mee bezorgdheid de vorming van bond
genootschappen aan, die door de Wes
telijken zijn georganiseerd. Ze vormen
aen bedreiging voor de vredelievende
landen van het Oosten!
Marokko
Met groot enthousiasme is de in zijn
v/aardigheden herstelde sultan van Ma.
rokko, Ben Joessoef, in zijn residentie
ontvangen. In zijn troonrede kondigde
hij aan dat hij, in nauwe samenwerking
met Frankrijk, voor de Marokkaanse
verlaat, die zijn kind wil vermoorden,
als het niet anders kan, vóór zal zijn
en zoals de beul aan een ter dood ver
oordeelde in naam van het recht zon
der zelf een moordenaar te zijn, het
vonnis voltrekt, zo hebben èn overheid
èn weerbare burgers het recht en de
plicht, zo nodig met wapengeweld hun
heiligste goederen te verdedigen. En
hierin ligt ook het antwoord op de
vraag, die inz. ons stelt.
Zoals we in ons eerste artikel schre
ven, dhr. Viruly is met zijn actie aan
het verkeerde adres. Laat hij aan de
agressieve communisten, die de hele
wereld in onrust brengen, allerwegen
verwikkelingen veroorzaken en het
westen noodzaken vele milliarden te be
steden aan oorlogstuig, die wij zo heel
graag voor de vredes-doeleinden zou
den gebruiken, zijn pacifistische idealen
voorhouden. Nu speelt hij bewust of
onbewust de agressor in de kaart. En
mede daarom is zijn propaganda voor
ons aanvaardbaar.
Maandagmorgen werd de mïllioenste betalende bezoeker op Schiphol met ge
schenken overladen. Albert Stevens uit Amstelveen was de gelukkige. Het
Hoofd van de Stationsdienst Schiphol, de heer D. K. Sweitser, overhandigde
een der geschenken. Rechts de heer E. van de Beek, directielid Luchthaven'
Schiphol.
belangen zou waken. Hij zag in de over
eenkomsten met Frankrijk het einde
van een regiem van voogdij en het be
gin van een tijdsperk van onafhanke
lijkheid.
Na zijn installatie heeft de sultan een
aantal audiënties verleend. Een v^n de
bezoekers was Bagdadi, de kalief van
de pasja van Fez, een voormalig aan
hanger van de sultan Ben Acafa. Hij
was vcornemens zich met de sultan te
verzoenen. Tijdens het wachten werd hij
evp'.iv el door de menigte voor het pa
leis herkend De vergevingsgezindheid
van Ben Joessoef schijnt de Marokka-
rven maar matig te bevallen, want zij
stonden op de kalief toe en vermoord
den hem.
Ook andere ongeregeldheden hebben
ziel: in Marokko voorgedaan. Ben Joes
soef heeft een beroep op de Marokka
nen gedaan, kalm te blijven en alles te
vev;iiijden wat de openbare orde kan
verstoren.
Frankrijk
In Frankrijk wordt al geruime tijd
ten verwoede politieke strijd gevoerd
over het kiesstelsel. De radicale partij,
onder leiding van de vroegere premier
Mendes-Frtuice streeft naar het zoge
naamde arrondissementsstelsel, waar
bij de afgevaardigden per district geko
zen worden. De politiek schijnt in de
IJatior.'bie Vergadering hoe langer hoe
meer E;anhangers te krijgen. Ook het
Franse volk voelt, volgens een opinie
onderzoek veel voor dit stelsel van voor
de oorlog.
Te-.:(.-!i het offensief van Mendes-
France had premier Faure zijn voorstel
om vervroegde verkiezingen te houden,
ingediend. De Nationale Vergadering
nam aere wet tot tweemaal toe aan,
waarsx-hijulijk onder -l'! d,ruk van het
vertrouwensvotum, d'.t Faure er aan
verbonden had ma. de Senaat ver
wierp het beide keren.
Het is nu te laat om in December
verkiezingen te houden (de voorberei
dingstijd, door de Grondwet voorge.
schreven, zou dan te kort zijn) en ook
in Januari zullen de verkiezingen niet
gehouden kunnen worden. Het debat is
uitgesteld en het schijnt dat de kansen
voor het districtenstelsel gunstiger wor
den. Wat dit voor de regering-Faure
zal betekenen, moet de tijd leren.
Depot VITA
In de vacature de heer Rijnders oud
burg. van Middelharnis, is tot voorzit
ter van de Naaml. Venn. De Brug ge
kozen de heer P. D. Sieling te Melis
sant. Voor dit lichaam is hij „the right
man on the right place", want de heer
Sieling heeft zich sinds meerdere tien
tallen jaren voor een vaste oeverver
binding ingezet.
De N.V. De Brug, waarin de gemeen
ten van het eiland aandelen hebben, en
er dus mede in vertegenwoordigd zijn,
gaat thans weef zeer actief werken.
Naast de dam over het Haringvliet
komt immers een brug over Tien Ge
metenVuile Gat als verlengstuk van
ie Zoomse weg naar Roterdam.
Het bestuur moet nu maar zien te
bewerkstelligen, waar deze brug in het
Delta-plan is opgenomen, dat die er het
eerst komt. Dan is Goeree Overflakkee
alvast uit het isolement verlost.
De verkeerskamer van de rechtbank
te Rotterdam heeft de 44-jarige chauf
feur C. P. P. uit Middelharnis veroor
deeld tot een gevangenisstraf van zes
weken en ontzegging van de rijbevoegd
heid voor de tijd van zes maanden.
Te Nieuwe-Tonge was hij zonder uit
te kijken een voorrangsweg opgereden.
Een inzittende van een andere auto, die
op hem in reed, werd gedood.
(Alg. Dagbl.)
Op Zaterdagavond, 26 November a.s.,
om 7 15 uur precies, hoopt de heer Arie
J. Keijzer weer een orgelbespeling te
geven in de Ned. Herv. Kerk te Mid
delharnis.
Enkele nieuwe werken, die hier nog
nimmer ten gehore zijn gebracht, zul
len door hem vertolkt worden. Wij wek
ken langs deze weg de orgelmuzieklief.
hebbers op, deze orgelbespeling te gaan
beluisteren. Programma's zijn aan de
ingang van de kerk verkrijgbaar.
ONBEPERKTE GARANIS
OP OS VEmNS,
HAZETFABRIEKEN Ti ZEVENBiRGEN