Verwording Oud burgein. L. J. den Hollander ten grave gedragen Marktberichten 28e Jaargang CBB WEEKBLAD OP GEBEFOBMEEfiDE GBONDSLAO VOOB DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Centrale Telling Jüiddelharnis InamkweKKenae rouwaienst in ae Gerei. Kerk te Middemarnis 5chmmmetjL Nog eens: dienstboden Woensdag 2 November 1955 No. 2446 PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MXDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 Versch^nt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL. ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Eg contract speciaal tarief. Umeinen 3 Vraag- 5. Wat is er veel geschreven en beweerd over het innerlijk goed zijn van de mens, Veel is beweerd wat door de feiten ra dioaal werd tegengesproken. En geen ffonder. Men ging te rade met de mens zelf. De enig juiste kenbron van de mens werd genegeerd. Daarvoor werden aller lei droggronden in de plaats geschoven. God heeft een juist beeld van de mens o-etekend. Men vindt het in Rom. 3. Maar dat beeld is verschrikkelijk. En het beeld dat ons belijdenisgeschrift, de Heidel- bergse Catechismus op grond van Gods Woord geeft ,,God en zijn naaste te ha ten: geneigd tot alle kwaad, dat is een beeld, dat de moderne mens geheel ver werpt. Dat is voor de Humanist van vroeger en later tijd niet te aanvaarden. De mens doet toch zoveel goed. In kerk- Staat en Maatschappij. Br is toch zoveel liefdewerk, zoveel werken van barmhar tigheid worden door de mens gedaan. Wat zijn er toch een groot aantal mensen- geweest van grote vroomheid vervuld van liefde tot de medemens. Mensen, die liun gehele leven in dienst gesteld heb- Ijen voor hun medemensen. Zich opgeof ferd hebben voor de lijdende mensheid. Neen, de tekening van Rom. 3 en het Ijelijden van dat oude belijdenisgeschrift moest bepaald een mistekening genoemd worden. Er waren veel te veel goede mensen geweest zou de karakterisering van Rom. 3 en de H. C. juist kunnen zijn. De mens is van zijn eigen natuur goed. Ja, maar er zijn ook slechte mensen. Dat kan werkelijk niet ontkend. Dat zijn toch reële feiten. Och, dat was wel waar maar die waren slecht geworden uit na volging. En vooral niet te vergeten, die waren slecht uitdomheid, maar die kon men heus wel bestrijden. Daar kon en moest dapper tegen gestreden worden. Daar waren heilzame middelen voor ge wassen. Zie het meest heilzame middel daartegen was keimis. Kennis was het panacee tegen de kwaal van de slecht heid. Tussen kennis en slechtheid bestond zo ongeveer een omgekeerde evenredig heid. Veel kennis, weinig slechtheid, on kunde en slechtheid, zie dat was zo on geveer gelijk, eigenlijk waren die beiden synoniem te achten. En men ging de strijd aan. Weg met de domheid, weg met de onkunde, ver dring ze „door kermis en verstandsver lichting en er zullen gulden tijden aan breken, want de mens is niet slecht van nature, die tekeningen van Rom. 3 en H.C. zijn tekeningen uit de tijden van onkunde en onverstand. Zijn beoordelin gen van de mens uit de oude doos. Die lionden wel enigermate juist zijn geweest in die barre tijden van domheid en on kunde. Maar die standpunten zijn mèt en dóór de verlichting terug te brengen naar de vitrines van de musea. Waar we ze nog zullen kimnen bezien als toestan den uit het verleden, uit het barre ver leden, toen er slechtheid heerste als ge volg van domheid en onwetendheid. Maar de verlichting was niet tever geefs doorgebroken. Slechts moest ze volkomen worden gemaakt. En dat kon Als men maar voor scholen zorgde. De scholen, als draagster van het panacee kennis zouden de slechtheid wel terug dringen, naar ontoegankelijke oorden, naar plaatsen waar mogelijk nog enkelen uit de nachtschuit huisvestten. Maar dat zouden dan wel de laatsten der Mohika nen zijn. De zon van kennis en weten schap zou die laatste dampen der slecht heid wel doen verdwijnen. Als maar ge zorgd werd voor kennis. Nu, dan maar aan het bouwen van scholen. Wel wat duur. Maar geen nood. Het geld zou zijn rente opbrengen. Op de duur zou het nog voordelig zijn ook. Immers de bouw van scholen, de vooruitgang van de weten schap zou voeren tot het slopen van de gevangenissen. Kennis voert tot goed heid, verdrijft de slechtheid. En waai' geen slechtheid meer voorkomt daar zijn geen gevangenissen meer nodig. Moord, doodslag, wreedheid, diefstal enz. zijn vormen van slechtheid. Van slechtheid die verdreven wordt en met de verdrij ving van de slechtheid verdwijnt dat al les en zijn de gevangenissen niet meer nodig. Dan kunnen ze gerust gesloopt worden. (Wordt vervolgd) Uienveiling van Dinsdag 1 Nov. 1955 Grove 19.99, middel 23.01, drielingen 25.23, picklers 30.07, stek 4.04. Aanvoer 45.000 kg. GRAANBEURS ROTTERDAM, 31 Oct. Binnenland de granen officieuze noteringen per 100 kg franco Rotterdam. Rode tarwe op vochtcond. bij tamelijk aanbod 26.45 ~26.50. Witte tarwe door concurrentie van de zachte buitenlandse tarwe uit regeringsvoorraad tot 26.75. Voedergra- nen over het algemeen kalm prijshou- <*end. Zomergerst bij schaars aanbod naar kwaliteit 22—24; prima tot 24.50. Haver naar kwaliteit 21.25—22.50; ex- wa blanke tot 23.Rogge, doorsnee- Kwaliteit 18.50-19.50. Peulvruchten, Vooral groene erwten en schokkers, uauw. Zaken van weinig betekenis tot ^^^•^glopende prijzen groene erwten ca. schokkers ca 48; bruine bonen tot w.oO. Zaterdagmiddag heeft onder grote belangstelling de begrafenis plaats gehad van oud-burgemeester L. J. den Hollander te Middelharnis. In de Geref. Kerk werd vooraf een rouwdienst gehouden, geleid door de pastor loei, ds. G. C. Muntingh. Met de familie was aanwezig het Bestuur van de Emgo en het vol tallige personeel, waarvan de overledene 25 jaaf pres. comm. is geweest; bur gemeester Hordijk, de wethouders uit Middelharnis en Sommelsdijk, raadsle den, de gemeente-secretarissen en ook oud-secr. L. Bloot, bestuur van Schut- tevaêr, Roode en Groene Kruis, instanties waarvan de overledene eveneens voorzitter is geweest. De kist werd gedragen door de leden uan de Roode Kruis- colonne, de vrouwelijke leden waren eveneens aanwezig met vele belangstel lenden. Het was een plechtige maar tevens een zeer indrukwekkende rouw dienst. Bij het binnendragen van het stoffe lijk overschot in de kerk speelde de or ganist B. van Zijll: „Wat God doet is welgedaan." De kist werd voor de kan sel geplaatst. Gezongen werd Ps. 73 11 en 12 (rhytmisch) waarna ds. Muntingh het votum en de zegen uitsprak en voorging in gebed. Hij las daarna de 73ste Psalm (nieuwe vertaling) en bepaalde de fa milie en aanwezigen bij het 24ste vers: „Gij zult mij leiden door uw raad en daarna mij in heerlijkheid opnemen." Wij zijn saamgekomen om onze br. den Hollander ter aarde te bestellen al dus begon spreker. Eigenlijk is dit niet juist zei spreker, wij zijn gekomen om God te ontmoeten. We hadden ook in een zaal of in de aula kunnen spreken over al wat de overledene in zijn leven gedaan heeft en God buiten kunnen sluiten. Dit zou zeker niet in de gedach te zijn geweest van de gestorvene, van de vrouw en kinderen. Laten we ons bewust zijn, wat God ons in hem ge schonken heeft, die Hem geleid heeft naar Zijn raad. We kunnen door het leven gaan op twee manieren: op eigen houtje of aan de hand van God. Hoe we dit ook doen, we staan vandaag of morgen alle voor de dood. Asaf zegt zelfs, dat het soms lijkt alsof het in de wereld beter gaat zonder God. Zij die zich door Gods ge bod laten leiden hebben het vaak moei lijk. God is recht, en gestreng in zijn oordeel. Als we zijn geboden doorden ken, huiveren we, als we die toets aan leggen moeten we heel wat laten. Ove rigens geldt: enerlei wedervaart de rechtvaardige en de goddeloze. Wij mogen geloven dat onze br. den Hollander geleid werd door zijn God, die hem zijn rechterhand had gevat, al dus spreker. Het leed is hem daarbij niet gespaard. Spr. herinnerde aan het overlijden van zijn dochter, die echter juichend mocht heengaan. Een andere dochter moest een zwaar kruis dragen. Z.Eerw. had vaak met hem gesproken, lij had het nooit over zichzelf, maar wel over zijn kinderen. Hij -was op en top vader, die in alles bij God troost en sterkte vroeg. Br. den Hollander was geen agressief man, maar een man des vredes, aldus kenschetste spreker hem. Misschien door velen niet begrepen. Hij was niet zonder zonde, maar wist zijn zonden vergeven bij het Kruis van Golgotha. Buiten Golgotha kan niemand zijn zon de kwijt, elke dag weer moet daar ver giffenis gezocht. Geleid door Uw raad. Ieder kind Gods blikt bij iedere beslissing naar bo ven. Dat deed ook br. den Hollander, die burgemeester was van 2 grote dor pen, hij knielde voor God. „En daar na Er is een daarna, of we het ge loven of niet. Er staat voor: Gij hebt mijn rechterhand gevat, niet zelf die hand genomen, maar door God gevat! Dat was zo bij br. den Hollander. Spr. vergeleek het leven bij een fles met een nauwe uitgang. Uit de beslotenheid, gaat mep door een nauwe uitgang in de ruimte, in de eeuwigheid. Voor de ge lovigen wordt bij de uitgang de weg omgebogen naar boven, de eeuwige heerlijkheid. Wat dat is, valt niet onder woorden te brengen. Het betekent ver lost te zijn van zonde, moeite en zorg, bovenal eeuwig bij God te zijn. Het is het heerlijkste leven, zich over te kun nen geven naar Gods raad. Dat „daar na", daarna opgenomen in heerlijkheid is nu voor br. den Hollander werkelijk heid geworden. Zelf dicteerde hij wat op de rouwbrief moest staan: „In Jezus ontslapen." Wij staren hem na en jube len het uit: „Gaat tot Zijn poorten in met lof, met lofzang in Zijn heilig hof", waarna Z.Eerw. de rouwdienst beëin digde en met dankgebed sloot. De slot- zang was Gezang 16: „God enkel licht enz., waarna ds. Muntingh de zegen op de aanwezigen legde. Op de begraafplaats De kist werd daarna door de Roode Kruiscolonne de kerk uitgedragen, on der het orgelspel van Bach: Nicht so traurig, nicht so sehr." Het was op dat moment gelukkig zonnig weer, waarom slechts enkele auto's achter de lijkauto werden opgesteld en de familie met-de vele aanwezigen te voet volgden. De route ging door de Nieuwstraat, over de Voorstraat, langs het raadhuis, welks trappen de overledene zo vele malen heeft beklommen. Langs de weg ston den overal vele mensen geschaard, om de laatste gang van de vriendelijke oud- burgemeester gade te slaan. Op de begraafplaats was een vlak voor de ingang, een laatste rustplaats bereid, op een plaats oorspronkelijk voor een plantsoen bestemd. Deze ere plaats, was een geschenk van het ge meentebestuur van Middelharnis, die op deze wijze de overledene en het vele dat hij voor de gemeente gedaan had willen eren. Talrijke kransen bedekten de baar, die eerbiedig langs de groeve werden gelegd. Bij de groeve sprak de heer P. D. Sieling, waarn. Pres. Comm. van de Emgo enkele woorden van waardering voor al het werk, dat hij 25 jaar lang voor deze maatschappij had gedaan. Spr herinnerde dat de 5e October een glo rie dag voor hem was, toen de Emgo 25 jaar bestond en ook, dat hij op 1 Jan. a.s. plan had, deze functie neer te leggen. Dit afscheid, dat hem zeker moeilijk zou zijn gevallen, is hem be spaard. Wij zijn hem kwijt, betreurde spreker, maar het is een troost, dat hij in Jezus is ontslapen. Met dankbaarheid zien wij op hem terug. Spr. besloot met woorden van troost tot mevrouw en de kinderen. Burgemeester Hordijk sprak namens de gemeenschap Middelharnis-Som- melsdijk. Onder droeve omstandighe den heeft de gemeenschap van de to rens en markante gebouwen de vlag halfstok gehesen aldus spreker. Van daag leggen we hem op zijn laatste rustplaats, die 25 jaar de 1ste burger is geweest van deze gemeenten. Die als burgemeester levend en werkend was voor de gemeenschap en ook voor de streek. Hij heeft dit vaak onder economisch moeilijke omstandigheden moeten doen. Spr. herinnerde aan de crisisjaren, en aan de bezetting. Medebesturend, lei ding gevend, soms remmend optredend, motorische kracht ontwikkelend, was zijn werk. Meelevend ook met de orga nen uit de dorpen, burgervaderlijk om gaand met de gemeenschap. Dat va derlijk element kwam ook ten volle uit in zijn gezin. Hij was ook kind kind van God in God zag hij zijn eigen vader. Dit kindschap culmineert in zijn eigen woorden, aldus spreker: In Jezus ontslapen. De dank overbrengen van de ge meenschap is moeilijk, besloot spreker. Het enigste wat wij konden doen, was hem een ereplaats te geven op deze be graafplaats. Alle banden met de ge meenschap zijn nu verbroken. Een band blijft bestaan, n.l. het kindschap Gods, waarvan hij hoopte dat dit de troost zou zijn voor de achterblijvenden. Ds. Muntingh sprak daarna nog en kele troostwoorden en besloot met het uitspreken van de Geloofsbelijdenis en het Onze Vader. De oudste zoon van de overledene dankte de sprekers, ds. Muntingh voor de leiding van de begrafenis, en de be langstellenden voor hun medeleven. Ook de leden van het Roode Kruis, die de gestorvene hadden gedragen. Diep ge- Op de begraaƒplaats „Vrederust" fe Middelharnis. Toen de kist in de groeve zonk, brachten de mannen van de Roo- 'de Kruiscolonne een laatste groet. jroerd haalde spreker aan, hoe zijn moe der 50 jaar met hem had saamgeleefd, de zorgzaamheid voor de kinderen en kleinkinderen waarbij nu alleen de we tenschap trooste „Zalig zijn de doden die in de Heere sterven." Spr. eindigde met de woorden: Rust zacht, lieve dier bare vader." Hiermede was deze zeer veel Indruk makende pleclitigheid beëindigd. In de aula was een condolatie-register ter te kening gelegd, waarvan velen gebruik maakten. Op mijn stukje over het dienstboden- probleem dat ik veertien dagen geleden aanroerde, kwam wat reactie. Van een ■der lezers ontving ik een brief, die ik ;,YOor de aardigheid eens helemaal zal laten afdrukken. Daar gaan we dan: Hallo, Schrammetje! Ik vind dat je vorige week wel wat hoog van de toren geblazen hebt, aangaande dat dienstbodenprobleem. Allereerst zou ik U willen vragen of U die klagende Mevrouwen van bin nen en van buiten kent? Niet alleen haar Zondagse, maar ook haar door de weekse gezichten. Dan schreef U, dat men vroeger dol blij was, als men een betrekking kan krijgen. Dat kwam omdat toenter tijd de man en vader van een gezin, al had hij nog zo graag gewild, niet kon verdienen wat nodig was voor zijn gezin. Dat was toen dikwijls bittere noodzaak, de meisjes konden dan in een groot gezin thuis niet ge mist worden, maar het moest om rond te kunnen komen. Dat er toen misbruik van gemaakt is, tipt U slechts even aan. Wat vroeger gebeurd is, in de doof pot en wat thans gebeurd breed uit wijden is niet eerlijk. Enkele ware verhalen laat ik U thans volgen. Vroeger was mijn opa jongknecht op een boerderij. Toen was het de ge woonte dat jongknecht en dienst meid aan tafel meeaten met de baas en de vrouw. Eens in de week werd er altijd rijst met boter en suiker gegeten. Dat stond dan op zo'n ouderwetse schotel midden op de tafel. Maar dan werd er a.an de kant van de baas en de vrouw meer boter en suiker op ge daan dan aan de andere kant. (Dat doet nu nog steeds opbreuk hoor) Toen heeft opa met de dienstmeid afgesproken, dat zij terwijl de boer zijn lange gebed zat te doen, die schotel een halve slag zou draaien en dan zou hij als bewaking de pol lepel in zijn hand nemen, maar de boer dorst hem niet terug draaien en hij was voorgoed genezen. Maar door de meeste mensen werd zoiets geslikt omdat het, hun betrek king kosten kon. Dat was vroeger, maar nu nog iets van heden: Het meisje werd gevraagd om 'sa- vonds thuis te wachten, ze mocht dan haar Klorus wel meebrengen. Goed, afgesproken! Ze kwam en vond 2 kopjes gereed staan voor een kop koffie en een doosje waarin 2, zegge 2 koekjes gereed stonden, voor hun samen. Daar spreekt volgens mij wantrouwen uit. Ook hoorde ik van een meisje die deze zomer 3 maanden thuis was wegens ziekte en haar ouders hebben het heus niet breed. Dat haar mevrouw wel eens naar haar vroeg en dan gelijk vroeg of ze nog niet kwam werken, maar haar eens een kleinigheidje toe te stoppen van haar bezit neen, dat was er niet bij, Ze dacht natuurlijk: Ben ik mijn broeders hoeder, Dit is een regel die U ook nog aanhaalde als gebezigd zijnde door werkende stand, maar vroeger dacht de be zittende klasse er zo over. Onder welke omstandigheden de mensen toen soms ziek lagen of ook wel van ellende stierven, omdat hun broeder hun niet hielp aan het allemodigste (Dat is het tegenwoordige geslacht nog niet vergeten hoor! Ik geef toe, dat de weegschaal nu DIRKSLAND Voorlichtingsavond Veilig Verkeer. Oorlogen eisen slachtoffers, maar hoe- velen vallen ten prooi aan de moloch, die snelverkeer heet? U weet het: in ons kleine Vaderland alleen al 1500 doden per jaar en dan nog de verminkten. Dat betekent onver wachte rouw in 1500 gezinnen. De politie gaat strenge straffen uit delen; maar zal dat helpen? Zij acht het nog steeds beter de weggebruikers op te voeden tot beschaafde rijders en zo te trachten ongelukken te voorko men. Nog deze maand wil de afdeling Dirksland van het Verbond van Veilig Verkeer voorlichtingsavond gaan hou den. De bijeenkomsten beloven attrac tief en gezellig te worden. Geen dorre lezingen. Om te beginnen zal eerst de grootste groep aan de beurt zijn: de f testers en de bromfietsers. Zeg nu niet: Ik weet er alles van, of: Mij overkomt niets. Want dat hebben reeds zeer ve len voor U gezegd, die het nu niet meer kunnen zeggen. Zeg maar liever niets en meldt U aan op Voorstraat 23, Dirks land. Gevallen. Maandagmorgen viel het 9- jarig dochtertje van A. Witvliet van de zolder waardoor zij een hersenschudding bekwam. STELLEND AM Het „Rijdend Bijbelhuis" komt. Op 3 Nov. a.s. komt het „Rijdend Bijbelhuis" in Stellendam. Deze wagen, die door het Bijbelgenoot schap werd aangekocht, werd geheel omgebouwd tot bijbelwinkel. In deze bijbelwinkel is een zo grote verscheidenheid van Bijbeluitgaven in verschillende talen en formaten bijeen gebracht en verkrijgbaar, als men zel den of nimmer zal aantreffen. Na een rondrit door de gemeente zal de wagen komen te staan op de Voor straat (bij de Goede). Daar is dan des namiddags van 7 tot 10 uur gelegenheid om het „Rijdend Bijbelhuis" te.bezichtigen. Tijdens de tournee in de vorige zo mer bleek duidelijk de grote belang stelling voor dit „Rijdend Bijbelhuis". Het Nederlandsch Bijbelgenootschap blijft met deze actie doorgaan, om daar door te trachten het gestelde doel te verwezenlijken, n.l. om de Bijbel zo goed, zo goedkoop en zo gemakkelijk mogelijk verkrijgbaar te stellen. Er zijn enige dames nodig om te as sisteren bij de verkoop. Zij die zich voor dit belangrijke werk willen geven, kun nen zich vervoegen bij A. Dekker, Nieu weweg 45 of bij dhr. C. van Dongen, Voorstraat. OUDDORP Weger. 1 Nov. a.s. zal de weegbrug van de firma Gebr. Bezuijen aan de Havenweg in gebruik worden genomen Als weger werd aangesteld Corn. Ha- meeteman Jz. Vergadering. De woningruimte-com missie vergaderd de Ie maandag van elke maand om 8 uur ten gemeentehuize Oefening B.B. Vrijdag 4 november zal een oefening van de B.B. worden gehouden. Aanvang 7.30 uur. OOLTGENSPLAAT Dankstond voor het gewas. Woensdag avond 7 u. dankstond voor het gewas worden gehouden. In de Ned. Herv. kerk zal voorgaan ds C. C. T. Postma van Den Bommel en in de Geref. Kerk ds A. de Korte. 7 uur komt de gemeenteraad van Oolt- gensplaat in openbare vergadering bij een. De agenda vermeld o.a.voorstel tot vaststelling verordening heffing weegio nen; voorstel tot het verlenen van sub- sidie's aan de Stichting Maatschappelijk werk in Zuid-Holland, idem aan de E.H. B.O., idem aan het Humanistisch Thuis front en aan het Nat. Rheumafonds, voor stel tot het aanbrengen van een verlich ting op de keersluis. Dijkwacht. Zaterdagmiddag 3 uur komt in „Hotel Hobbel" te Ooltgensplaat de dijkwacht in vergadering bijeen. Scheepvaart. In de week van 24 tot 29 oktober zijn in de haven (kom der gemeente) geladen 4 schepen met suiker bieten voor Puttershoek. Gelost zijn 4 schepen met klei. Aan de Galatheese- haven zijn geladen 2 schepen met sui kerbieten voor Dinteloord, terwijl er 2 schepen met klei zijn gelost. STAD AAN T HARINGVLIET Dankdag. A.s. donderdag 3 november zal er dankdag worden gehouden. Herv. Kerk 2.30 en 6.30 uur ds P. v. Wakeren, Geref. Kerk 2.30 en 7 uur ds A. Trapman Geref. Gem. 2.30 en 6.30 ds v. Gilst. Kind in de haven. Het zoontje van J. Wagner viel maandagmiddag in de kaai. Daar de vrouw van G. Maliepaard het ongeluk zag heeft zij het kind er zonder ongelukken iiit weten te halen. VEEMARKT ROTTERDAM, 31 Oct. Veemarkt: aan gevoerd 1987 dieren, w.o. 1285 vtte koeien, 649 varkens en 85 lammeren. Prijzen per kg. vette koeien 2.60 2.80, 2.46—2.60, 2.20—2.40, varkens lev. gew. 1.801.781.75, lammeren per stuk 120—100—90. Aanvoer vette koeien iets minder, handel redelijk, Ie kw. iets stijver in prijs, verder onveranderd, enkele pri ma's boven notering. Aanvoer van var kens even korter met vlotte handel en iets lager in prijs. Lammeren aanvoer als vorige week, handel kalm en prijzen onveranderd. naar de andere kant overgeslagen is We zouden er allemaal beter mee zijn dat van die 2 uitersten, thans de middenweg bewandeld werd. Dat zou voor de ganse maatschappij be ter zijn. Maar daarom moet U niet het ene breed uitwijden en het an dere slechts even aanstippen. Vol gens mijn mening zijn ook de hoge lonen die thans betaald moeten wor den een straf voor hen wier voorva deren vroeger hun mensen zo besto len hebben. Velen moeten nu nog betalen wat hun ouders achter gehouden hebben Maar ook zouden de voorouders van velen die het nu ontvangen, het vroe ger wel beter besteed hebben als thans het geval is. Liefde en medeleven voor elkaar is er thans niet veel te bekermen, maar ook vroeger niet, alhoewel als men in nood verkeert, zoals vroeger, dan is de samenleving toch gezonder als nu, lijkt me. Maar als ieder tot zich zelf en zijn omgeving terugkeert, dan kunnen we nog niet zo gauw wat zeggen van anderen. Maar ik kon toch niet verdragen dat U, Ha re Majesteit de dienstbode zo nat laat regenen en Hare Majesteit Me vrouw gauw een parapluie boven het hoofd houdt. Ik zou zeggen laat ze allebei msiar wat nat regenen, dan leren ze misschien elkaar waarderen Thans ga ik stoppen en teken met groeten aan Schrammetje. Ziezo daar krijgt Schram weer eens een klap op zijn pet. Toch ben ik me niet bewust in het gewraakte stukje de dienstboden in de regen te hebben laten staan en de mevrouw een parapliue bo ven het hoofd te hebben gehouden. Ik heb alleen de feiten even genoemd zo die thans liggen en het accent gelegd op de hoge lonen, die buiten de huishou ding worden geboden, waardoor begrij pelijkerwijze de meisjes worden aange trokken. Overigens heb ik niets ten nadele van de dienstboden gezegd. We moeten altijd oppassen niet te gaan generalise ren. Er heeft vroe ger aan vele me vrouwen wat gemankeerd en dat zal he den ten dage nog wel zo zijn. Ook zullen vroeger de dienstboden evenals nu wel niet feilloos geweest zijn. Het ware ver haal over de rijstmaaltijd van opa op de boerderij typeert inderdaad een verhou ding die niet in de haak was. Daar is geen goed woord voor te zeggen. Het schijnt een christelijke man geweest te zijn, gezien zijn lang gebed voor de maaltijd, doch de practijk van z'n leven was daarmee wel in strijd. Zulke mensen hebben niet veel gevoel voor hen, die bij hun het brood moeten verdienen. Ze zouden veel kunnen leren van Job, die ook rijk was, maar het recht van z'n knecht en dienstmaagd niet ver smaadde. In hoofdstuk 31 legt hij er de nadruk op, dat zijn dienstbaren evenals hij schepselen Gods waren, waarvoor hij verantwoording sch,uldig was. Dat mag ook in onze tegenwoordige tijd wel eens worden bedacht. Want het geval, dat de schrijver uit deze tijd signaleert is ook weer niet goed te praten, maar, zoals ik reeds opmerkte men mag niet alles over één kam scheren. Er zijn gelukkig nog meerdere gevallen te noeitten, die getuigen van een mede leven met hen, die dienstbaar zijn en dat niet om hun zoet te houden, maar uit oprechte belangstelling. Overigens, alle tijden door zijn er mensen geweest, die profiteerden van hun medemens. Men moet het bestraffende woord van de apostel Jacobus daarover maar eens na lezen. Evenwel schrijft ook Paulus aan het adres van de werknemers dat zowel de harde als de zachte meester gediend moet worden. Daar zou over deze dingen nog wel een vel of wat vol te peimen zijn Het doet me goed, dat de briefschrijver toch constateert, dat de balans thans de andere kant overgeslagen is. Het zou inderdaad beter zijn, dat de gulden mid denweg werd bewandeld, ook geeft hij toe, dat er weinig liefde en medeleven onder elkander is. Inderdaad, dat kon beter. Daar mag vroeger wat aan gehaperd hebben, in deze tijd doet het dat zeker. We zijn door en door materialistisch geworden en dat doet de onderlinge verhoudingen geen goed. Ondertussen is het probleem der dienst boden met een praatje zoals we nu ge daan hebben niet opgelost! En niet alleen is op 't ogenblik een tekort aan vrouwelijk personeel voor huis houding en ziekenverzorging, maar ook de landbouwers worstelen met een ern stig tekort aan arbeidskrachten om aard appels, witlof enz. die last van vorst kun nen krijgen, uit de grond te halen. Men mag hieraan wel de nodige aandacht be steden en militairen die in het gewone leven, in de landbouw werkzaam zijn wat extra verlof geven. Ook zou de jeugd uit de hogere klassen der scholen inge schakeld kunnen worden om de oogst veilig te stellen. Lang talmen kan hier duizenden guldens schade betekenen. Er zou hierover met het arbeidsbureau over leg te plegen zijn. Het zou zonde zijn, wanneer er door nonchalance kostbaar voedsel verloren zou gaan. Spoedige hulp betekent hier dubbele hulp! SCHRAMMETJE

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1955 | | pagina 1