||||||lir-.,,,j||| Knalverbod Ploegdemonstratie met een David Browntractor Jeugdboekenweek in het Diekhuus geopend 28e Jaargang CUB WEEKBLAD OP GËBEFOBMEEBDE GBOND8LAG VOOB DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN GEBRs. KAPTEIN EEN ZAAK VAN VERTROUWEN MIDDELHARNIS - Tel. 2004-2704 SOMMELSDIJK -Telefoon 2205 De heer L J. den Hollander, oud-burgemeester van Middelharnis-Sommelsdijk overleden Geziene figuur, die een zeer werkzaam leven beëindigde Dit nummer bestaat uit 3 bladen (12 pagina's) Illlllllllllllll MEDITATIE Heiligmaking Zaterdag 29 October 1955 No. 2445 PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 Versehynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAT, ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Ëij contract speciaal tarief. De laatste jaren is het in de omge ving van Kerstmis en Oud- en Nieuw jaar in vele streken alles behalve rus tig. Dan is het 's avonds, soms zelfs tot laat in de nacht, een hevig geknal, ge schiet en gegil van allerlei soorten vuur werk. Hevige knallen en ontploffingen jagen dan velen een schrik op het lijf. Vooral voor zieken en zwakken en ze nuwachtige mensen zijn die dagen om de wisseling van het jaar een echte be proeving. Ook de jaarwisseling van '54 op '55 was erg rumoerig. Allerlei be richten, lang niet van onschuldige aard, kon men in die tijd in de kranten le zen. Zo van deze aard. Te X was de straat geheel in de macht van de opge schoten jeugd, de politie stond machte loos. Van andere plaatsen weer werden ge wonden gemeld door het werpen met vuurwerk. Het ergste was het wel te Zwolle waar niet minder dan een vijf tigtal gewonden in de ziekenhuizen ver bonden moesten worden. Uit vele plaat sen kwamen klachten, dat de dokters de gehele avond en voornacht in de weer moesten om de slachtoffers van de euvelmoed van de opgeschoten jeugd te helpen. Ook in onze omgeving neemt de bandeloosheid en euvelmoed van jaar tot jaar toe bij de wisseling van het jaar. Meestal is de gehele Decem bermaand min of meer rumoerig, maar tussen Kerstmis Oud- en Nieuwjaar is het straatrumoer door allerlei ontplof fend vuurwerk wel op zijn hevigst. Was het vroeger een z.g.n. voetzoeker, ook op het gebied van het vuurwerk, het straatvuurwerk, heeft de ontwikkeling niet stilgestaan. Hoe al dit vuurwerk ook al heten mag, dit staat wel *vast, dat het leven dat veroorzaakt wordt veel gelijk op een bombardement en dat als in de oorlog de lichtflitsen niet van de lucht zijn. En dat in een tijd, die tot inkeer stemt. De heugelijke tijd van de herdenking van 't Heilands ge boorte, in een tijd van de wisseling van het oude in het nieuwe jaar. Een tijd van terugzien en omzien, van herden ken en van herinneringen vaak. Dat dan op onze straten een heidens lawaai wordt gehoord, dat doet terugdenken aan de donkere tijden van het zwartst bijgeloof. Zullen met de komende tijd van de jaarwisseling onze straten en pleinen weer overgeleverd zijn aan de terreur van de bandeloze jeugd? Dat een fat soenlijk mens, vrouwen en meisjes ter nauwernood bij avond gebruik van.de straat durven maken? Dat het gegil, het geknal en het gedonder van allerlei vuurwerk weer onze straten onveilig zal maken? Dat het gevaar van door ontploffend vuurwerk getroffen te wor den lang niet denkbeeldig is? Dat onze zieken en lijdenden op hun legersteden keer op keer opschrikken en belet worden van de vaak zo hoog nodige rust te profiteren? Dat behoeft toch niet het geval te wezen. De tijd Viin de jaarwisseling behoeft toch niet de tijd te zijn dat de zenuwen van me nigeen op de proef worden gesteld. Dat er weer een trieste kroniek in de kranten moet verschijnen van ongeluk ken hier en daar, van straatterreur ginds en elders. In het wezenlijk belang van ons volk dient de straatterreur te verdwijnen, zeker in die dagen, die tot hprdenking zijn van de meest verheven feiter van de Christenheid, in die tijden die m de huiselijke sfeer dienen te wor- dci, doorgebracht, omdat ze geëingend zijn tot stille inkeer en herdenking. Een wettelijke voorziening op vuur werkgebied is er niet. De Wetgever heeft dit terrein niet door wettelijke voorschriften bestreken. Aan deze on gewenste toestanden is weinig bestuur lijke aandacht besteed door de gemeen teraden. Voorzover Gemeenteverorde ning of politieverordening daartegen be palingen bevatten zijn ze meestal van oude datum, meest 30 of 40 jaar oud, toen èn het misbruik niet zo algemeen èn de kracht en het volume van het ge luid van het vuurwerk veel en veel minder krachtig waren en de burgerij, d's graag van de rust wilden genieten er niet zo door gehinderd werd. Waar de Wetgever hierin niet voor ziet ligt er zeker een taak voor de ge meentebesturen door het maken of aan vullen van gemeente- en politieveror- denjigen, waarmee men het kwaad te teer kan gaan. Sommige gemeenten hebben wel een verbodsbepaling tegen het verkopen van vuurwerk, maar in andere gemeenten ontbreekt een zoda nige verbodsbepaling waardoor het ver bod in die gemeenten die het wel heb ben illusoir wordt gemaakt. Wat men in De heer den Hollander werd geboren op 25 Maart 1880 te Klundert. Hij kreeg opleiding in de gemeente-administratie te Willemstad en Vlissingen, was enige tijd gemeentesecretaris van West-Ka- pelle en werd met ingang van 14 Juni 1912 benoemd tot burgemeester van Axel in Zeeuws Vlaanderen. Hier heeft Dinsdagmiddag kwam uit Rotterdam het droeve bericht naar Middelharnis en Sommelsdijk, dat aldaar in het Diaconessenhuis vrij plotseling was overleden de oudburgemeester van deze twee Flakkeese gemeenten, de heer L. J. den Hol lander. Hij was al enige tijd onder specialistische behandeling in het zieken huis overigens niet voortdurend wegens een zwak hart, hetgeen hem, nochtans niet heeft verhinderd om nog op 5 October j.l. als president-commis saris het jubileum van de Emgo te leiden, het drong toen bewondering af, met welke grote vitaliteit hij dit deed. De functie van pres. comm. van het electriciteitsbedrijf was de laatste van de vele, die hij in de loop der jaren in de centrumgemeenten en voor de gehele streek heeft uitgeoefend. De figuur van de heer den Hollander was algemeen bekend op het eiland, hetgeen mede gevolg was van het feit, dat hij al zo lang sinds 1921 hier werkte en woonde. Gedurende ongeveer 25 jaar heeft hij aan het hoofd van de gemeen ten van Middelharnis en Sommelsdijk gestaan en als zodanig eerst een crisis en daarna een tweede wereldoorlog het hoofd moeten bieden. Van hem kan wel gezegd worden dat hij een zeer werkzaam leven heeft beëindigd en dat hij algemeen geacht en bemind was. hij zich gedurende de eerste wereld oorlog buitengewoon verdienstelijk ge maakt bij de hulpverlening aan Belgi sche vluchtelingen. Voor deze arbeid werd burgemeester Den Hollander door Koning Albert een hoge onderscheiding toegekend, terwijl mevrouw Den Hol lander een onderscheiding ontving van Koningin Elisabeth van België. Ook on ze Koningin Wilhelmina toonde grote belangstelling voor deze hulpverlening en haar mocht de burgemeester drie maal in Axel ontvangen. Op 22 Augustus 1931 werd hij be noemd tot Ridder in de Orde van Oran je Nassau. In 1921 werd de heer Den Hollander, met ingang van 27 Augustus, benoemd naar Middelharnis en Sommelsdijk als opvolger van de overleden burgemees ter Bouman. Begin September 1921 werd de nieuwe burgemeester met een groot feest door de burgerijen van de twee gemeenten ingehaald. Vele functies Als burgemeester van de twee cen trumgemeenten van het eiland werden hem een groot aantal functies in instel lingen van de streek toebedeeld. Wij noemen hiervan: voorzitter Stichting Drinkwaterleidingpresident-commis saris Emgo (gedurende 25 jaar dus); waarnemend kantonrechter te Bommels dijk; voorzitter vereniging van burge meesters en secretarissen; voorzitter commissie van toezicht op het Middel baar Onderwijs; voorzitter afdeling Schuttevaer, uit welke functie hij pas deze winter afscheid nam; voorzitter afdeling Groene Kruis; voorzitter Fonds 1918 kankerbestrijding Zuid-Holland; voorzitter gewestelijke landstormcom missie Monden der Maas enz. In de Geref. Kerk te Middelharnis is de heer Den Hollander geruime tijd ouderling geweest. Ambtsperiode in moeilijke tijden Zoals wij reeds schreven kenmerkte de ambtsperiode te Middelharnis en Sommelsdijk zich door moeilijke tijden. In de twintigerjaren was er sprake van een flinke opbloei en vertoonden de ge meenten een aanzienlijke groei, maar in 1930 begon de grote crisis, die hem voor tal van moeilijkheden stelde. In 1937 begon zich enig herstel af te teke nen, maar dit werd al spoedig gevolgd door de verschrikkelijkste van alle oor logen en kreeg men ook hier te maken met een harde Duitse bezetting met al den aankleve van dien. In het laatst van de oorlog was de burgemeester ge noodzaakt om wegens gezondheidsrede nen ziekteverlof te nemen. Na de bevrij ding keerde hij voor nog betrekkelijk korte tijd terug aan het hoofd der ge meenten om dan met pensioen te gaan. Niettegenstaande de ongunstige tijds omstandigheden hebben Middelharnis en Sommelsdijk tijdens het bewind van deze burgemeester toch een aanzien lijke groei te zien gegeven, Middelhar nis b.v. met een dertigtal straten en met 500 percelen, Sommelsdijk naar evenre digheid. Een hoogtepunt was ook hier het be zoek van Koningin Wilhelmina, tesa- men met Prinses Juliana op 24 April 1936. De toenmalige commissaris der Koningin en minister van staat, jhr. mr. Van Karnebeek was meerdere ma len bij de burgemeester te gast. Allen, die gedurende het burgemees tersschap van de heer Den Hollander met hem te maken kregen, ontmoetten in hem een humaan, vriendelijk en be hulpzaam magistraat. De raadsverga deringen in Middelharnis en Sommels dijk leidde hij altijd met grote min zaamheid en toegeeflijkheid. Na zijn pensioenering leidde hij een rustig leven temidden van bevolking, die hij zo lang had bestuurd. Geruüne tijd maakte hij zich nog verdienstelijk voor mede-oudgedienden als voorzitter van de Bond van Gepensionneerden, af deling Flakkee. Middelharnis en Sommelsdijk zullen deze geziene figuur, die altijd voor ieder ingezetene een vriendelijk woord en een hartelijke groet over had, node missen. Zijn heengaan wordt algemeen betreurd. De begrafenis is bepaald op a.s. Za terdagmiddag welke zal worden voor afgegaan door een rouwdienst in de Gereformeerde Kerk. eigen gemeente niet kan kopen gaat men dan in een andere gemeente ko pen en daardoor wordt de verordening tot een dode letter. In een bepaalde streek zoals b.v. onze eilanden dienen alle gemeenten wel verordeningen te hebben van ongeveer gelijke strekking. Ook zijn er wel gemeenten die voor een bepaalde tijd^z.g.n. winkel- of ver koopvergunningen afgeven voor bepaal de winkels. Daardoor wordt uit de aard der zaak de verordening waarbij de verkoop van vuurwerk verboden wordt ook van zijn kracht beroofd. Noodza kelijk is dat de gemeenten in een be paalde streek zoals b.v. onze eilanden met elkaar contact opnemeri opdat de eiie gemeente niet verbiedt wat in een andere gemeente wordt toegestaan of krachteloos wordt gemaakt door het verlenen van winkelvergunningen. Slechts een verkoopverbod en een verbod om vuurwerk bij zich te mogen hebben kan dit euvel voor het aller grootste deel met vrucht bestrijden. Mits de gemeenten in een bepaalde streek daarbij één lijn trekken. Wij ge loven wel, dat is tenminste in andere strekeii van ons land wel het geval, dat de politie der gelijke verbodsbepalingen zal toejuichen. Dan alleen kan de strap tterreur bestreden worden. Het prestige van de politie is hierook in be langrijke mate bij betrokken. Als de po litie niet kan optreden op grond van een verordening die er in voorziet, dan leidt dit tot minder gewenste toestan den en komt het zo hoog nodige gezag niet weinig in het gedrang. Vaak wordt dat straatrumoer geba gatelliseerd en komt men met: „Laat ze zicli maar eens wat uitleven". Maar als de jeugd zich op deze wijze moet uitleven dan pleit dit zeker niet voor haar. Als het zich uitleven moet bestaan in het uitoefenen van straatterreur, dat de kranten moeten schrijven de politie stond er machteloos tegenover dan zijn dit toch toestanden die niet getolereerd kunnen worden. De straat is openbaar e/l moet toch ook bij avond gebruikt kunnen worden door iedereen, zonder dat men kans loopt een hevige schrik op te lopen of soms geheel over zijn zenuwen te geraken. Erger nog, dat men door het vuur werk verwond raakt of schade lijdt aan zijn kleren. Onze straten dienen toch niet bij avond in de laatste maand van het jaar te herinneren aan het heidens bijgeloof van onze voorvaderen, die door het maken van groot gedruis de boze geesten meenden te moeten verdrijven. Wij leven toch in een Christenland laat men dan die oude heidense gebruiken niet weer toestaan in ere te komen. Gaat men het euvel niet tekeer, dan moet men ook aanvaarden de trieste lijst van ongelukken, die van jaar tot jaar als gevolg van het werpen met vuurwerk in de nieuwsbladen verschij nen. Beter is door in de gemeentelijke verordeningen een verbod van verkoop in te lassen en een verbod tot het bij zich hebben van vuurwerk te zorgen, dat de tijd van Kerstmis en Oud- en Nieuwjaar doorgebracht kunnen worden op een wijze waartoe deze dagen ge ëigend zijn. „En de boer ploegde voert" vertelt ons een bekend gedicht, waarin wordt weer- g'egeven hoe de boeren, weer of geen weer, in goede en slechte tijden, voort gaan met het land te bewerken en de wereld voedsel te verschaffen. Inderdaad, de boer ploegt voort en wij hebben het idee dat zij tegenwoordig nog ijveriger en met nog groter volharding ploegen dan vroeger. Dat kuimen onze boeren danken aan de moderne bedrijfs middelen Een fraai staaltje daarvan zagen wij in het begin van deze week op ons eiland tijdens een ploegdemonstratie, ver zorgd door Fa. S. van der Velde uit N.- Tonge, waarbij werd gewerkt met een moderne ploeg, gekoppeld aan een mid delzware David Browntractor. Het was een dag met felle buien en er werd gewerkt op een stuk land nabij de boerderij „Halve Maan" onder Sommels dijk in taaie, vette en zeer gladde grond. Ondanks de ongunstige omstandigheden trok de trekker onverdroten en sneed de ploeg als door boter. Deskundigen ver klaarden ons dat met een gewone trac tor in deze zware, klevende grond niet vooruit zou zijn te komen omdat de wie len zouden slippen. Bij deze demonstra tie was er van slippen geen sprake tenzij men het opzettelijk deed, zoals op de linkse foto, toen de bestuurder het T.C. XJ.-meohaniek buiten werking stelde en de achterwielen, niettegenstaande hun zware en brede banden direct doorslipten Maar zodra de chauffeur de T.C.U.-knop hanteerde en druk op de achterwielen Donderdogmiddag is de Jeugdboekenweek die wij in ons vorig nummer aan kondigden officieel geopend. Er is een keurige uitstalling in het Diekhuus te Middelharnis met een grote verscheidenheid van allerlei boeken voor de jeugd. Men heeft zich uitsluitend tot kinderboeken bepaald, later komt er nog wel eens een tentoonstelling voor ouderen. Zoals bekend houdt de heer Knape heden een causerie over eigen werken in het Diekhuus en Zaterdag avond komt de oud-gezagvoerder van de K.L.M., de heer Viruly voor de jeugd spreken. Maar ook ouderen zullen daar welkom zijn. Bij de opening waren tegenwoordig de plaatselijke boekhandelaren uit Mid- delharnis-Sommelsdijk, hoofden van de lagere scholen, onderwijzers enz. ONBEPERKTE GARANTIE OP DE VERING. HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN De leider van het Diekhuus, de heer Geesink zette de doelstelling uiteen en prees de samenwerking die er met de boekhandelaren gevonden was, om ge zamenlijk deze jeugdboekenweek te kunnen houden. Het ging om interesse kweking, voor het boek en geestelijke fondsvorming vooral bij de jongeren. In een korte inleiding schetste de heer Th. Beekhoven te Sommelsdijk, als oudste van de boekhandelaren, dat de propaganda-commissie voor het Ne derlandse boek, van 27 October tot 3 Nov. a.s. in het gehele land. een jeugd boekenweek organiseert. Het is een ex periment, met de bedoeling het boek dichter bij de jeugd te brengen. Hon derden zijn er, die nimmer naar een boek grijpen. Spreker noemde daarover ontstellende cijfers, o.m. een Enquête op de lagere scholen dat op St.-Nicolaas van de 45 leerlingen slechts 5 leerlin gen een boek vroegen. Het goede boek en de heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zal zien. (Hebr. 12 14b) Paulus vermaand de gemeente tot hei ligmaking. Niet alleen in het schrift woord, dat wij met elkander overdenken vrillen, maar in al zijn brieven. Met vele krachtige drangredenen stelt hij de nood zakelijkheid der heiligmaking voor. In dit schriftwoord betuigt hij ons, dat zon der heiligmaking niemand de Heere zien zal. Wanneer dan naar Gods eigen Woord de heiligmaking zo noodzakelijk is, moeten wij wel onze aandacht aan deze zaak besteden. Laten wij eerst opmerken waarom deze heiUgmaking zo noodzakelijk is. De reden waarom de ganse heilige Schrift ons deze heiligmaking voorstelt, is, dat de heiligmaking de verheerlijking Gods in zich bevat. En die verheerlijking is het doel, dat God Zichzelf gesteld heeft in al het werk Zflner handen. Toen God de nxens schiep, schiep Hij deze, opdat zoals onze catechismus ons dat onderwijst, de mens God, zijn Schepper, recht kenne. Hem van harte zou liefhebben, om met Hem in de eeuwige zaligheid te leven, om Hem te loven en te prijzen. De mens is dus geschapen om heilig voor God te leven en om met dat heilig leven God te verheerlijken. Nu de mens gevallen is in zijn verbondshoofd Adam, is hij tot dat heilige, God verheerlijkende leven ge heel onbekwaam geworden en leeft de mens zijn eigen eer en leeft de mens naar wetten, die hij zichzelf gesteld heeft Dit bedroeft God. Hij ziet in de mens, eenmaal met zulke heerlijke gaven uit gerust, niets meer, waarin Hij verhoogd wordt; maar moet in plaats daarvan zien dat het gedichtsel van de gedachten van het menselijk hart te alle dage alleen lijk boos is. Rechtvaardig zou God door het vuur van Zijn heilig Wezen dan ook de mens kunnen verteren met alles. waarin de mens God onteert. In plaats daarvan heeft ons het Goddelijke Woord geopenbaard, dat God uit eeuwige liefde in Zichzelf bewogen geweest is om die gevallen mens op te zoeken en te ver nieuwen door Zijn krachtdadige genade, opdat die mens weer vernieuwd zou wor den naar het evenbeeld Gods en God. zijn Schepper weer zou liefhebben, dienen en vrezen. Het doel, dat God Zichzelf dan ook ge steld heeft met de genade, is de verheer lijking van Zijn heihge, heerlijke Naam door de door Zijn genade vernieuwde mens. Het gaat dan ook niet in de eer ste plaats om de zaligheid van de mens, maar het gaat om de verheerlijking Gods Alhoewel de mens, die door de Geest Gods opgezocht wordt, dat zich aan stonds niet bewust wordt, toch ziet gij de genade alreeds dat bewerken, dat er lust tot heiligheid komt. Is het niet de eerste keus die in de door God begenadigde mens gevonden wordt, dat hij heilig voor God wenst te leven en aUer zonden vijand wordt? Men begeert alle zonden uit zijn hart en leven te verwijderen; men ver langt naar een heilig en Godverheerlij- kend leven. Ik weet wel, dat er veel wet tische werkingen in die tijd in de mens zijn, en dat men met ijver zich op zelf heiliging gaat toeleggen, en met een wet tisch oogmerk tracht God tevreden te stellen; maar toch is de vrucht van de uitgestorte hefde openbaar in het op recht haten van de zonde, van alle zonde en het begeren om naar Gods heilige wet te leven opdat Hij verheerlijkt worde. Nu zijnde dus de reden van de noodza kelijkheid der heiligmaking de verheer lijking Gods, welke de Heere Zich ten doel gesteld heeft, het staat ons vervol gens te overdenken wat heiligm,aking niet en wat heiligmaking wel is. De heiligmaking wordt terecht onder scheiden van de rechtvaardigmaking. Dit zijn twee onderscheiden weldaden van het verbond der genade, die echter nooit van elkander gescheiden worden mogen, want een rechtvaardigmaking is onbe staanbaar. In de rechtvaardigmaking wordt de schuld van de zondaar wegge nomen. Die schuld, waaraan Gods Geest ontdekt, drukt de ziel temeder. Hoe zal ooit de ziel van die hemelhoge schuld ver lost kunnen worden? Het is de vraag. gaf pakten de wielen en kwam het gehe le ploegstel in beweging, waarna zonder haperen de voor werd door-en rechtge trokken. (Rechtse foto). Door het draaien aan één knop kan de bestuurder de wieldruk regelen, zelfs in kilogrammen nauwkeurig. Het geheim zit hier in de overbrenging van weerstandskraeht van de ploeg, door een vernuftige ophanging van dat werk tuig, op de vsdelen. Zoals de demonstra tie toonde werkt het voortreffelijk. Geen landbouwer behoeft zich meer door ongunstige omstandigheden van weer of bodem te. laten weerhouden om zijn ak kers tijdig om te leggen, De demonstra tie trok aanzienlijke belangstelling en was zeer leerzaam. is vitamine, geestelijk voedsel voor het kind. „Een goed boek, een goede vriend" dat is het motief van de boekenweek 1955. Het minderwaardige boek, met na me de beeld-romans, (strips) kan door deze actie worden bestreden. Spreker besloot met te zeggen dat een volk dat niet leest (en het volk begint bij de jeugd) achter raakt in ont- wikeling. Voor de ouders is het nood zaak hun kinderen goede boeken te ge ven en het lezen er van te helpen te bevorderen. Elders in ons blad is een bericht op genomen, op welke dagen de tentoon stelling van het jeugdboek geopend zal zijn. Ook in klasse-verband kunnen de scholen van deze mooie jeugdboeken- show nota nemen. die alleen door God opgelost en beant woord worden kan. Zaak van he.ilige ver wondering, wanneer de Heere het ons leren gaat, dat onze gerechtigheid voor God alleen maar zijn kan in die volmaak te offerande van de Zoon van Gods eeu wige liefde.Het wordt noodzakelijk voor de ziel om die gerechtigheid van Chris tus deelachtig te worden. Die gerechtig heid te hebben gezien, is nog niet die ge rechtigheid te hebben ontvangen als een toegerekende en aangenomen gift van God. Dat de Heere zelf maar veel de breuken van het hart mag bloot leggen, opdat ons hart om de gerechtigheid van Christus verlegen zij, totdat wij die uit de handen Gods verkregen hebben en weten Hem toe te behoren. Maar het geloof, dat Christus als onze Gerechtigheid begeert, verlangt, zich naar Hem uitstrekt, zich met Hem ver enigt, Hem ontvangt en aanneemt, en als zodanig een rechtvaa.rdigend geloof genoemd wordt en in onderscheiden stan den van het geestelijk leven beoefend wordt, is ook een heiligend geloof. Het rechtvaardigend geloof begeert en ont vangt Christus tot rechtvaardigmaking des levens. De weldaad van de rechtvaar digmaking is onderscheiden van die hei ligmaking, want bij de rechtvaardigma king gaat het om met God verzoend te leven. In die weg is het de ziel er niet om te doen om zalig te worden, dat is niet haar grootste bekommering, maar hoe leef ik Godeverheerlijkend. In het leven der heiliging is dat het doel en daarom is deze heiliging dan ook geheel verschei den van datgeen wat men een wettische heiliging pleegt te noemen. In de wetti sche heiliging gaat het niet om de ver heerlijking Gods, maar om de streling en verhoging van de vrome mens. Dan wil de mens met hetgeen hij heiligheid noemt wat zijn in zichzelf en meent hij met al die wettische werken Gode be- hagelijk te zijn. In al het doen en laten gaat het de mens om zichzelf en wijkun- nen dan met al onze werken hele grote mensen geworden zijn. Hoe echter zal men het onderscheid kunnen aandui den tussen hen, die een wettische heili ging en hen, die een evangelische heili ging najagen? Daarover een volgende maal. Ds. A. Vergunst Corsica U.S.A.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1955 | | pagina 1