||||||lir-.,,,j|||
Knalverbod
Ploegdemonstratie met een David Browntractor
Jeugdboekenweek in het
Diekhuus geopend
28e Jaargang
CUB WEEKBLAD OP GËBEFOBMEEBDE GBOND8LAG
VOOB DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
GEBRs. KAPTEIN
EEN ZAAK VAN VERTROUWEN
MIDDELHARNIS - Tel. 2004-2704
SOMMELSDIJK -Telefoon 2205
De heer L J. den Hollander, oud-burgemeester
van Middelharnis-Sommelsdijk overleden
Geziene figuur, die een zeer werkzaam leven beëindigde
Dit
nummer bestaat
uit 3 bladen
(12 pagina's)
Illlllllllllllll
MEDITATIE
Heiligmaking
Zaterdag 29 October 1955
No. 2445
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
Versehynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAT,
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Ëij contract speciaal tarief.
De laatste jaren is het in de omge
ving van Kerstmis en Oud- en Nieuw
jaar in vele streken alles behalve rus
tig. Dan is het 's avonds, soms zelfs tot
laat in de nacht, een hevig geknal, ge
schiet en gegil van allerlei soorten vuur
werk. Hevige knallen en ontploffingen
jagen dan velen een schrik op het lijf.
Vooral voor zieken en zwakken en ze
nuwachtige mensen zijn die dagen om
de wisseling van het jaar een echte be
proeving. Ook de jaarwisseling van
'54 op '55 was erg rumoerig. Allerlei be
richten, lang niet van onschuldige aard,
kon men in die tijd in de kranten le
zen. Zo van deze aard. Te X was de
straat geheel in de macht van de opge
schoten jeugd, de politie stond machte
loos.
Van andere plaatsen weer werden ge
wonden gemeld door het werpen met
vuurwerk. Het ergste was het wel te
Zwolle waar niet minder dan een vijf
tigtal gewonden in de ziekenhuizen ver
bonden moesten worden. Uit vele plaat
sen kwamen klachten, dat de dokters
de gehele avond en voornacht in de
weer moesten om de slachtoffers van
de euvelmoed van de opgeschoten jeugd
te helpen. Ook in onze omgeving neemt
de bandeloosheid en euvelmoed van
jaar tot jaar toe bij de wisseling van
het jaar. Meestal is de gehele Decem
bermaand min of meer rumoerig, maar
tussen Kerstmis Oud- en Nieuwjaar is
het straatrumoer door allerlei ontplof
fend vuurwerk wel op zijn hevigst. Was
het vroeger een z.g.n. voetzoeker, ook
op het gebied van het vuurwerk, het
straatvuurwerk, heeft de ontwikkeling
niet stilgestaan. Hoe al dit vuurwerk
ook al heten mag, dit staat wel *vast,
dat het leven dat veroorzaakt wordt
veel gelijk op een bombardement en
dat als in de oorlog de lichtflitsen niet
van de lucht zijn. En dat in een tijd,
die tot inkeer stemt. De heugelijke tijd
van de herdenking van 't Heilands ge
boorte, in een tijd van de wisseling van
het oude in het nieuwe jaar. Een tijd
van terugzien en omzien, van herden
ken en van herinneringen vaak. Dat
dan op onze straten een heidens lawaai
wordt gehoord, dat doet terugdenken
aan de donkere tijden van het zwartst
bijgeloof.
Zullen met de komende tijd van de
jaarwisseling onze straten en pleinen
weer overgeleverd zijn aan de terreur
van de bandeloze jeugd? Dat een fat
soenlijk mens, vrouwen en meisjes ter
nauwernood bij avond gebruik van.de
straat durven maken? Dat het gegil,
het geknal en het gedonder van allerlei
vuurwerk weer onze straten onveilig
zal maken? Dat het gevaar van door
ontploffend vuurwerk getroffen te wor
den lang niet denkbeeldig is?
Dat onze zieken en lijdenden op hun
legersteden keer op keer opschrikken
en belet worden van de vaak zo hoog
nodige rust te profiteren? Dat behoeft
toch niet het geval te wezen. De tijd
Viin de jaarwisseling behoeft toch niet
de tijd te zijn dat de zenuwen van me
nigeen op de proef worden gesteld.
Dat er weer een trieste kroniek in de
kranten moet verschijnen van ongeluk
ken hier en daar, van straatterreur
ginds en elders. In het wezenlijk belang
van ons volk dient de straatterreur te
verdwijnen, zeker in die dagen, die tot
hprdenking zijn van de meest verheven
feiter van de Christenheid, in die tijden
die m de huiselijke sfeer dienen te wor-
dci, doorgebracht, omdat ze geëingend
zijn tot stille inkeer en herdenking.
Een wettelijke voorziening op vuur
werkgebied is er niet. De Wetgever
heeft dit terrein niet door wettelijke
voorschriften bestreken. Aan deze on
gewenste toestanden is weinig bestuur
lijke aandacht besteed door de gemeen
teraden. Voorzover Gemeenteverorde
ning of politieverordening daartegen be
palingen bevatten zijn ze meestal van
oude datum, meest 30 of 40 jaar oud,
toen èn het misbruik niet zo algemeen
èn de kracht en het volume van het ge
luid van het vuurwerk veel en veel
minder krachtig waren en de burgerij,
d's graag van de rust wilden genieten
er niet zo door gehinderd werd.
Waar de Wetgever hierin niet voor
ziet ligt er zeker een taak voor de ge
meentebesturen door het maken of aan
vullen van gemeente- en politieveror-
denjigen, waarmee men het kwaad te
teer kan gaan. Sommige gemeenten
hebben wel een verbodsbepaling tegen
het verkopen van vuurwerk, maar in
andere gemeenten ontbreekt een zoda
nige verbodsbepaling waardoor het ver
bod in die gemeenten die het wel heb
ben illusoir wordt gemaakt. Wat men in
De heer den Hollander werd geboren
op 25 Maart 1880 te Klundert. Hij kreeg
opleiding in de gemeente-administratie
te Willemstad en Vlissingen, was enige
tijd gemeentesecretaris van West-Ka-
pelle en werd met ingang van 14 Juni
1912 benoemd tot burgemeester van
Axel in Zeeuws Vlaanderen. Hier heeft
Dinsdagmiddag kwam uit Rotterdam het droeve bericht naar Middelharnis en
Sommelsdijk, dat aldaar in het Diaconessenhuis vrij plotseling was overleden de
oudburgemeester van deze twee Flakkeese gemeenten, de heer L. J. den Hol
lander. Hij was al enige tijd onder specialistische behandeling in het zieken
huis overigens niet voortdurend wegens een zwak hart, hetgeen hem,
nochtans niet heeft verhinderd om nog op 5 October j.l. als president-commis
saris het jubileum van de Emgo te leiden, het drong toen bewondering af,
met welke grote vitaliteit hij dit deed. De functie van pres. comm. van het
electriciteitsbedrijf was de laatste van de vele, die hij in de loop der jaren in
de centrumgemeenten en voor de gehele streek heeft uitgeoefend. De figuur
van de heer den Hollander was algemeen bekend op het eiland, hetgeen mede
gevolg was van het feit, dat hij al zo lang sinds 1921 hier werkte en
woonde. Gedurende ongeveer 25 jaar heeft hij aan het hoofd van de gemeen
ten van Middelharnis en Sommelsdijk gestaan en als zodanig eerst een crisis
en daarna een tweede wereldoorlog het hoofd moeten bieden. Van hem kan
wel gezegd worden dat hij een zeer werkzaam leven heeft beëindigd en dat hij
algemeen geacht en bemind was.
hij zich gedurende de eerste wereld
oorlog buitengewoon verdienstelijk ge
maakt bij de hulpverlening aan Belgi
sche vluchtelingen. Voor deze arbeid
werd burgemeester Den Hollander door
Koning Albert een hoge onderscheiding
toegekend, terwijl mevrouw Den Hol
lander een onderscheiding ontving van
Koningin Elisabeth van België. Ook on
ze Koningin Wilhelmina toonde grote
belangstelling voor deze hulpverlening
en haar mocht de burgemeester drie
maal in Axel ontvangen.
Op 22 Augustus 1931 werd hij be
noemd tot Ridder in de Orde van Oran
je Nassau.
In 1921 werd de heer Den Hollander,
met ingang van 27 Augustus, benoemd
naar Middelharnis en Sommelsdijk als
opvolger van de overleden burgemees
ter Bouman. Begin September 1921 werd
de nieuwe burgemeester met een groot
feest door de burgerijen van de twee
gemeenten ingehaald.
Vele functies
Als burgemeester van de twee cen
trumgemeenten van het eiland werden
hem een groot aantal functies in instel
lingen van de streek toebedeeld. Wij
noemen hiervan: voorzitter Stichting
Drinkwaterleidingpresident-commis
saris Emgo (gedurende 25 jaar dus);
waarnemend kantonrechter te Bommels
dijk; voorzitter vereniging van burge
meesters en secretarissen; voorzitter
commissie van toezicht op het Middel
baar Onderwijs; voorzitter afdeling
Schuttevaer, uit welke functie hij pas
deze winter afscheid nam; voorzitter
afdeling Groene Kruis; voorzitter Fonds
1918 kankerbestrijding Zuid-Holland;
voorzitter gewestelijke landstormcom
missie Monden der Maas enz. In de
Geref. Kerk te Middelharnis is de heer
Den Hollander geruime tijd ouderling
geweest.
Ambtsperiode in moeilijke tijden
Zoals wij reeds schreven kenmerkte
de ambtsperiode te Middelharnis en
Sommelsdijk zich door moeilijke tijden.
In de twintigerjaren was er sprake van
een flinke opbloei en vertoonden de ge
meenten een aanzienlijke groei, maar
in 1930 begon de grote crisis, die hem
voor tal van moeilijkheden stelde. In
1937 begon zich enig herstel af te teke
nen, maar dit werd al spoedig gevolgd
door de verschrikkelijkste van alle oor
logen en kreeg men ook hier te maken
met een harde Duitse bezetting met al
den aankleve van dien. In het laatst
van de oorlog was de burgemeester ge
noodzaakt om wegens gezondheidsrede
nen ziekteverlof te nemen. Na de bevrij
ding keerde hij voor nog betrekkelijk
korte tijd terug aan het hoofd der ge
meenten om dan met pensioen te gaan.
Niettegenstaande de ongunstige tijds
omstandigheden hebben Middelharnis
en Sommelsdijk tijdens het bewind van
deze burgemeester toch een aanzien
lijke groei te zien gegeven, Middelhar
nis b.v. met een dertigtal straten en met
500 percelen, Sommelsdijk naar evenre
digheid.
Een hoogtepunt was ook hier het be
zoek van Koningin Wilhelmina, tesa-
men met Prinses Juliana op 24 April
1936. De toenmalige commissaris der
Koningin en minister van staat, jhr.
mr. Van Karnebeek was meerdere ma
len bij de burgemeester te gast.
Allen, die gedurende het burgemees
tersschap van de heer Den Hollander
met hem te maken kregen, ontmoetten
in hem een humaan, vriendelijk en be
hulpzaam magistraat. De raadsverga
deringen in Middelharnis en Sommels
dijk leidde hij altijd met grote min
zaamheid en toegeeflijkheid.
Na zijn pensioenering leidde hij een
rustig leven temidden van bevolking,
die hij zo lang had bestuurd. Geruüne
tijd maakte hij zich nog verdienstelijk
voor mede-oudgedienden als voorzitter
van de Bond van Gepensionneerden, af
deling Flakkee.
Middelharnis en Sommelsdijk zullen
deze geziene figuur, die altijd voor
ieder ingezetene een vriendelijk woord
en een hartelijke groet over had, node
missen. Zijn heengaan wordt algemeen
betreurd.
De begrafenis is bepaald op a.s. Za
terdagmiddag welke zal worden voor
afgegaan door een rouwdienst in de
Gereformeerde Kerk.
eigen gemeente niet kan kopen gaat
men dan in een andere gemeente ko
pen en daardoor wordt de verordening
tot een dode letter. In een bepaalde
streek zoals b.v. onze eilanden dienen
alle gemeenten wel verordeningen te
hebben van ongeveer gelijke strekking.
Ook zijn er wel gemeenten die voor
een bepaalde tijd^z.g.n. winkel- of ver
koopvergunningen afgeven voor bepaal
de winkels. Daardoor wordt uit de aard
der zaak de verordening waarbij de
verkoop van vuurwerk verboden wordt
ook van zijn kracht beroofd. Noodza
kelijk is dat de gemeenten in een be
paalde streek zoals b.v. onze eilanden
met elkaar contact opnemeri opdat de
eiie gemeente niet verbiedt wat in een
andere gemeente wordt toegestaan of
krachteloos wordt gemaakt door het
verlenen van winkelvergunningen.
Slechts een verkoopverbod en een
verbod om vuurwerk bij zich te mogen
hebben kan dit euvel voor het aller
grootste deel met vrucht bestrijden.
Mits de gemeenten in een bepaalde
streek daarbij één lijn trekken. Wij ge
loven wel, dat is tenminste in andere
strekeii van ons land wel het geval, dat
de politie der gelijke verbodsbepalingen
zal toejuichen. Dan alleen kan de
strap tterreur bestreden worden. Het
prestige van de politie is hierook in be
langrijke mate bij betrokken. Als de po
litie niet kan optreden op grond van
een verordening die er in voorziet, dan
leidt dit tot minder gewenste toestan
den en komt het zo hoog nodige gezag
niet weinig in het gedrang.
Vaak wordt dat straatrumoer geba
gatelliseerd en komt men met: „Laat
ze zicli maar eens wat uitleven". Maar
als de jeugd zich op deze wijze moet
uitleven dan pleit dit zeker niet voor
haar. Als het zich uitleven moet bestaan
in het uitoefenen van straatterreur, dat
de kranten moeten schrijven de politie
stond er machteloos tegenover dan zijn
dit toch toestanden die niet getolereerd
kunnen worden. De straat is openbaar
e/l moet toch ook bij avond gebruikt
kunnen worden door iedereen, zonder
dat men kans loopt een hevige schrik
op te lopen of soms geheel over zijn
zenuwen te geraken.
Erger nog, dat men door het vuur
werk verwond raakt of schade lijdt aan
zijn kleren. Onze straten dienen toch
niet bij avond in de laatste maand van
het jaar te herinneren aan het heidens
bijgeloof van onze voorvaderen, die door
het maken van groot gedruis de boze
geesten meenden te moeten verdrijven.
Wij leven toch in een Christenland laat
men dan die oude heidense gebruiken
niet weer toestaan in ere te komen.
Gaat men het euvel niet tekeer, dan
moet men ook aanvaarden de trieste
lijst van ongelukken, die van jaar tot
jaar als gevolg van het werpen met
vuurwerk in de nieuwsbladen verschij
nen. Beter is door in de gemeentelijke
verordeningen een verbod van verkoop
in te lassen en een verbod tot het bij
zich hebben van vuurwerk te zorgen,
dat de tijd van Kerstmis en Oud- en
Nieuwjaar doorgebracht kunnen worden
op een wijze waartoe deze dagen ge
ëigend zijn.
„En de boer ploegde voert" vertelt ons
een bekend gedicht, waarin wordt weer-
g'egeven hoe de boeren, weer of geen
weer, in goede en slechte tijden, voort
gaan met het land te bewerken en de
wereld voedsel te verschaffen.
Inderdaad, de boer ploegt voort en wij
hebben het idee dat zij tegenwoordig nog
ijveriger en met nog groter volharding
ploegen dan vroeger. Dat kuimen onze
boeren danken aan de moderne bedrijfs
middelen
Een fraai staaltje daarvan zagen
wij in het begin van deze week op ons
eiland tijdens een ploegdemonstratie, ver
zorgd door Fa. S. van der Velde uit N.-
Tonge, waarbij werd gewerkt met een
moderne ploeg, gekoppeld aan een mid
delzware David Browntractor.
Het was een dag met felle buien en er
werd gewerkt op een stuk land nabij de
boerderij „Halve Maan" onder Sommels
dijk in taaie, vette en zeer gladde grond.
Ondanks de ongunstige omstandigheden
trok de trekker onverdroten en sneed de
ploeg als door boter. Deskundigen ver
klaarden ons dat met een gewone trac
tor in deze zware, klevende grond niet
vooruit zou zijn te komen omdat de wie
len zouden slippen. Bij deze demonstra
tie was er van slippen geen sprake tenzij
men het opzettelijk deed, zoals op de
linkse foto, toen de bestuurder het T.C.
XJ.-meohaniek buiten werking stelde en
de achterwielen, niettegenstaande hun
zware en brede banden direct doorslipten
Maar zodra de chauffeur de T.C.U.-knop
hanteerde en druk op de achterwielen
Donderdogmiddag is de Jeugdboekenweek die wij in ons vorig nummer aan
kondigden officieel geopend. Er is een keurige uitstalling in het Diekhuus
te Middelharnis met een grote verscheidenheid van allerlei boeken voor de
jeugd. Men heeft zich uitsluitend tot kinderboeken bepaald, later komt er
nog wel eens een tentoonstelling voor ouderen. Zoals bekend houdt de heer
Knape heden een causerie over eigen werken in het Diekhuus en Zaterdag
avond komt de oud-gezagvoerder van de K.L.M., de heer Viruly voor de jeugd
spreken. Maar ook ouderen zullen daar welkom zijn.
Bij de opening waren tegenwoordig
de plaatselijke boekhandelaren uit Mid-
delharnis-Sommelsdijk, hoofden van de
lagere scholen, onderwijzers enz.
ONBEPERKTE GARANTIE
OP DE VERING.
HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN
De leider van het Diekhuus, de heer
Geesink zette de doelstelling uiteen en
prees de samenwerking die er met de
boekhandelaren gevonden was, om ge
zamenlijk deze jeugdboekenweek te
kunnen houden. Het ging om interesse
kweking, voor het boek en geestelijke
fondsvorming vooral bij de jongeren.
In een korte inleiding schetste de
heer Th. Beekhoven te Sommelsdijk,
als oudste van de boekhandelaren, dat
de propaganda-commissie voor het Ne
derlandse boek, van 27 October tot 3
Nov. a.s. in het gehele land. een jeugd
boekenweek organiseert. Het is een ex
periment, met de bedoeling het boek
dichter bij de jeugd te brengen. Hon
derden zijn er, die nimmer naar een
boek grijpen. Spreker noemde daarover
ontstellende cijfers, o.m. een Enquête op
de lagere scholen dat op St.-Nicolaas
van de 45 leerlingen slechts 5 leerlin
gen een boek vroegen. Het goede boek
en de heiligmaking, zonder
welke niemand de Heere zal zien.
(Hebr. 12 14b)
Paulus vermaand de gemeente tot hei
ligmaking. Niet alleen in het schrift
woord, dat wij met elkander overdenken
vrillen, maar in al zijn brieven. Met vele
krachtige drangredenen stelt hij de nood
zakelijkheid der heiligmaking voor. In
dit schriftwoord betuigt hij ons, dat zon
der heiligmaking niemand de Heere zien
zal. Wanneer dan naar Gods eigen
Woord de heiligmaking zo noodzakelijk
is, moeten wij wel onze aandacht aan
deze zaak besteden.
Laten wij eerst opmerken waarom deze
heiUgmaking zo noodzakelijk is. De reden
waarom de ganse heilige Schrift ons
deze heiligmaking voorstelt, is, dat de
heiligmaking de verheerlijking Gods in
zich bevat. En die verheerlijking is het
doel, dat God Zichzelf gesteld heeft in
al het werk Zflner handen. Toen God de
nxens schiep, schiep Hij deze, opdat zoals
onze catechismus ons dat onderwijst, de
mens God, zijn Schepper, recht kenne.
Hem van harte zou liefhebben, om met
Hem in de eeuwige zaligheid te leven,
om Hem te loven en te prijzen. De mens
is dus geschapen om heilig voor God te
leven en om met dat heilig leven God
te verheerlijken. Nu de mens gevallen is
in zijn verbondshoofd Adam, is hij tot
dat heilige, God verheerlijkende leven ge
heel onbekwaam geworden en leeft de
mens zijn eigen eer en leeft de mens
naar wetten, die hij zichzelf gesteld heeft
Dit bedroeft God. Hij ziet in de mens,
eenmaal met zulke heerlijke gaven uit
gerust, niets meer, waarin Hij verhoogd
wordt; maar moet in plaats daarvan zien
dat het gedichtsel van de gedachten van
het menselijk hart te alle dage alleen
lijk boos is. Rechtvaardig zou God door
het vuur van Zijn heilig Wezen dan ook
de mens kunnen verteren met alles.
waarin de mens God onteert. In plaats
daarvan heeft ons het Goddelijke Woord
geopenbaard, dat God uit eeuwige liefde
in Zichzelf bewogen geweest is om die
gevallen mens op te zoeken en te ver
nieuwen door Zijn krachtdadige genade,
opdat die mens weer vernieuwd zou wor
den naar het evenbeeld Gods en God. zijn
Schepper weer zou liefhebben, dienen
en vrezen.
Het doel, dat God Zichzelf dan ook ge
steld heeft met de genade, is de verheer
lijking van Zijn heihge, heerlijke Naam
door de door Zijn genade vernieuwde
mens. Het gaat dan ook niet in de eer
ste plaats om de zaligheid van de mens,
maar het gaat om de verheerlijking Gods
Alhoewel de mens, die door de Geest
Gods opgezocht wordt, dat zich aan
stonds niet bewust wordt, toch ziet gij de
genade alreeds dat bewerken, dat er lust
tot heiligheid komt. Is het niet de eerste
keus die in de door God begenadigde mens
gevonden wordt, dat hij heilig voor God
wenst te leven en aUer zonden vijand
wordt? Men begeert alle zonden uit zijn
hart en leven te verwijderen; men ver
langt naar een heilig en Godverheerlij-
kend leven. Ik weet wel, dat er veel wet
tische werkingen in die tijd in de mens
zijn, en dat men met ijver zich op zelf
heiliging gaat toeleggen, en met een wet
tisch oogmerk tracht God tevreden te
stellen; maar toch is de vrucht van de
uitgestorte hefde openbaar in het op
recht haten van de zonde, van alle zonde
en het begeren om naar Gods heilige wet
te leven opdat Hij verheerlijkt worde.
Nu zijnde dus de reden van de noodza
kelijkheid der heiligmaking de verheer
lijking Gods, welke de Heere Zich ten
doel gesteld heeft, het staat ons vervol
gens te overdenken wat heiligm,aking
niet en wat heiligmaking wel is.
De heiligmaking wordt terecht onder
scheiden van de rechtvaardigmaking. Dit
zijn twee onderscheiden weldaden van het
verbond der genade, die echter nooit van
elkander gescheiden worden mogen,
want een rechtvaardigmaking is onbe
staanbaar. In de rechtvaardigmaking
wordt de schuld van de zondaar wegge
nomen. Die schuld, waaraan Gods Geest
ontdekt, drukt de ziel temeder. Hoe zal
ooit de ziel van die hemelhoge schuld ver
lost kunnen worden? Het is de vraag.
gaf pakten de wielen en kwam het gehe
le ploegstel in beweging, waarna zonder
haperen de voor werd door-en rechtge
trokken. (Rechtse foto).
Door het draaien aan één knop kan de
bestuurder de wieldruk regelen, zelfs in
kilogrammen nauwkeurig.
Het geheim zit hier in de overbrenging
van weerstandskraeht van de ploeg, door
een vernuftige ophanging van dat werk
tuig, op de vsdelen. Zoals de demonstra
tie toonde werkt het voortreffelijk.
Geen landbouwer behoeft zich meer door
ongunstige omstandigheden van weer of
bodem te. laten weerhouden om zijn ak
kers tijdig om te leggen, De demonstra
tie trok aanzienlijke belangstelling en
was zeer leerzaam.
is vitamine, geestelijk voedsel voor het
kind. „Een goed boek, een goede vriend"
dat is het motief van de boekenweek
1955. Het minderwaardige boek, met na
me de beeld-romans, (strips) kan door
deze actie worden bestreden.
Spreker besloot met te zeggen dat
een volk dat niet leest (en het volk
begint bij de jeugd) achter raakt in ont-
wikeling. Voor de ouders is het nood
zaak hun kinderen goede boeken te ge
ven en het lezen er van te helpen te
bevorderen.
Elders in ons blad is een bericht op
genomen, op welke dagen de tentoon
stelling van het jeugdboek geopend zal
zijn. Ook in klasse-verband kunnen de
scholen van deze mooie jeugdboeken-
show nota nemen.
die alleen door God opgelost en beant
woord worden kan. Zaak van he.ilige ver
wondering, wanneer de Heere het ons
leren gaat, dat onze gerechtigheid voor
God alleen maar zijn kan in die volmaak
te offerande van de Zoon van Gods eeu
wige liefde.Het wordt noodzakelijk voor
de ziel om die gerechtigheid van Chris
tus deelachtig te worden. Die gerechtig
heid te hebben gezien, is nog niet die ge
rechtigheid te hebben ontvangen als een
toegerekende en aangenomen gift van
God. Dat de Heere zelf maar veel de
breuken van het hart mag bloot leggen,
opdat ons hart om de gerechtigheid van
Christus verlegen zij, totdat wij die uit
de handen Gods verkregen hebben en
weten Hem toe te behoren.
Maar het geloof, dat Christus als onze
Gerechtigheid begeert, verlangt, zich
naar Hem uitstrekt, zich met Hem ver
enigt, Hem ontvangt en aanneemt, en
als zodanig een rechtvaa.rdigend geloof
genoemd wordt en in onderscheiden stan
den van het geestelijk leven beoefend
wordt, is ook een heiligend geloof. Het
rechtvaardigend geloof begeert en ont
vangt Christus tot rechtvaardigmaking
des levens. De weldaad van de rechtvaar
digmaking is onderscheiden van die hei
ligmaking, want bij de rechtvaardigma
king gaat het om met God verzoend te
leven. In die weg is het de ziel er niet
om te doen om zalig te worden, dat is niet
haar grootste bekommering, maar hoe
leef ik Godeverheerlijkend. In het leven
der heiliging is dat het doel en daarom
is deze heiliging dan ook geheel verschei
den van datgeen wat men een wettische
heiliging pleegt te noemen. In de wetti
sche heiliging gaat het niet om de ver
heerlijking Gods, maar om de streling
en verhoging van de vrome mens. Dan
wil de mens met hetgeen hij heiligheid
noemt wat zijn in zichzelf en meent hij
met al die wettische werken Gode be-
hagelijk te zijn. In al het doen en laten
gaat het de mens om zichzelf en wijkun-
nen dan met al onze werken hele
grote mensen geworden zijn. Hoe echter
zal men het onderscheid kunnen aandui
den tussen hen, die een wettische heili
ging en hen, die een evangelische heili
ging najagen?
Daarover een volgende maal.
Ds. A. Vergunst
Corsica U.S.A.