r r niet ver^elilliteii! „Hoe denkt U over de boer en zijn producten?" Buitenland Volgende week geen krant wegens vacantie 28e Jaargang Zaterdag 6 Augustus 1955 No. 2424 Bedactlebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend DrukkerQ Telef. K 1870-2729 Na 6 uur 'b avonds Telef. K 1870-2017 CBB WEEKBLAD OP GEBEFORMEEBDE GBONDSLAG YOOB DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN VersolMint tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag; By contract ipeciaal tarief. MEDITATIE n. liBiiiiiiiimii AHERIRAANSE EN FRANSE Oaddorp - Pretoria De volgende week zullen de zetters en drukkers van drukkerij Gebr. de Waal vacantie hebben. Op Woensdag 10 en Zaterdag 13 Augustus zal „Eilanden- nieuws" daardoor Wij verzoeken onze geregelde adver teerders en ook onze correspondenten hiermede rekening te willen houden. Onze abonnes zullen het personeel van de drukkerij die week in week uit de krant gereed maken en ook de redactie en het administratief personeel, wél een week vacantie gunnen. Na de vacantie hopen we onze lezers weer in ruime mate van allerlei streek- nieuws te voorzien. Redactie en Administratie N.V. „EILANDEN-NIEUWS" V. ABONNEMEasrrSPRIJS1.70 PER ICWARTAAL ADVSRTENTIEPRUS 12 cent per mm. Dat opinie onderzoek is iets van Ame rikaanse afkomst.- Voor ons land is het betrekkelijk nog nieuw en, tot op heden op zeer bescheiden schaal toegepast. Speciaal in Amerika stelt men bij al lerlei belangrijke gebeurtenissen een onderzoek in naar het oordeel en de mening van het volk. Daar heeft men j in dat opzicht een rijke ervaring, iets wat men ui ons land nog mist, daar hier liet opinie-onderzoek nog vrijwel in de kinderschoenen staat. Dat er aan een goede opzet van ©en dergelijk onder zoek, zal het enige waarde hebben veel gelegen is spreekt van zelf. Deze keer heeft het opinie-onderzoek zich bezig gehouden met de landbouwers. De vol gende vragen krijgt men te beantwoor den: 1 Bent U wel eens op een boerderij ge weest 2 Weet U hoeveel uren een boer per jaar werkt? 3 Benit U van mening, dat de boeren voor hun arbeid een loon toekomt, dat in overeenstemming is met het Nederlandse welvaartspeil 4 Wat denkt U van de kwaliteit van onze landbouw- en tuinbouwproduc ten? 5 Acht U de prijzen van sommige pro ducten te hoog en zo ja, waarom? 6 Wanneer bepaalde producten goed koper zouden zijn, zoudt U er dan meer van gebruiken? Welke zijn de ze producten? 7 Bent U van mening, dat de land bouw zichzelf maar moet redden of staat U op het standpunt, dat ver steviging van de agrarische welvaart een nationaal belang is? Dit zijn dan de vragen, die een ant woord moeten geven hoe de Nederlan ders de boeren en hun producten beoor delen. Het komt ons voor, dat men door beantwoording van deze vragen al zeer weinig wijzer zal kunnen worden. Daar voor lijken de vragen ons niet geschikt te zijn. Daar is allereerst vraag één. Eigenlijk heeft de beantwoording van deze vraag geen enkele zin. Of men wel eens op een boerderij geweest is heeft met een waardering van de boer en zijn producten niets te maken. Op zijn hoogst zou daarvan het gevolg kunnen zijn een min of meer vriendelijke waar dering van de personen bij wie men te gast is geweest. Zeker kan een vraag naar het aantal uren dat een boer per jaar werkt als totaal ongeschikt wor den geacht. Hoe zal een niet ingevrijde daar ook maar bij benadering, een ant woord op weten te geven! De vragen drie en zeven lijken ons de kern van het onderzoek. Beantwoording van de ze vragen kan niet geschieden, zonder dat men zich rekenschap geeft van de waardering van de boer en van zijn functie in het maatschappelijke leven. Maar inzonderheid vraag 3 is zodanig» gesteld, dat ze moeilijk anders dan met een „ja" kan worden beantwoord. Waarom zou men nu juist de boer niet een evenmatig deel van de Neder landse welvaart gunnen? Men kan hem toch niet in een uitzonderingspositie plaatsen en hem als een paria uitstoten uit de Nederlandse maatschappij. Een loon in overeenstemming met de wel vaart waarom zou men het juist de toer misgunnen. Vraag 7 ligt ongeveer in het zelfde vlak. Al komt hier de te volgen rege- ringspolitiek tegenover landbouw en veeteelt om de hoek kijken. „De boeren zichzelf maar redden," en „versteviging van de agrarische welvaart" staan te genover elkaar als een regeringspoli- tiek die zich met de agrariërs niet be moeit en een regeringspolitiek, die er toe kan leiden, dat de maatschappelijke welstand van de boer verhoogd en ver stevigd worden. Dat de agrarische wel vaart een nationaal belang is zal ieder een bevestigend moeten beantwoorden, die zich rekenschap geeft van het gro te belang dat de agrarische sector voor ons heeft. De vragen 4 en 5 vallen zeker ook buiten een serieuze beoordeling van de doorsnee-Nederlander. Hoe zal hij zich kunnen uitspreken over de prijzen en de kwaliteiten indien hij niet op de hoogte is van het geheel van uitgaven, dat de kostprijs uitmaakt. Alleen zal hij, zo hij zich zich op de hoogte stelt van de veilingprijzen en wat de consmnent moet betalen, het verschil van wat de boeren uitbetaald wordt en wat de consument in de groen- tenwinkel moet betalen buiten verhou ding vinden. Kennis van het leven der boeren is Zeker aan te bevelen. Miiar een opinie onderzoek in deze vorm geloven we dat vrijwel zonder betekenis is. „Wie heeft onze prediking geloofd, en aan Wien is de arm des Heeren geopenbaard?" (Jes. 53 1)' Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Het zaad van het Evangelie moet vallen in de voren van een gebro ken hart. De Werkmeester van het ge loof, de Heilige Geest, moet de predi king des geloofs gebruiken om de gena de des geloofs te werken in het hart. Het geloof is uit het gehoor, en het ge hoor door het Woord Gods. De Heilige Geest moet de akker van het hart open breken met de ploegschaar der Godde lijke Wet. Dan alleen zal het zaad des Evangelies kunnen ontkiemen en vruch ten dragen. In deze dubbele vraag van Jesaja ligt een dubbel antwoord. Alleen als de arm des Heeren aan ons geopen baard wordt, zullen we de prediking des geloofs kunnen geloven. Lydia geeft acht op hetgeen van Pau- lus gesproken wordt, omdat de Heere haar hart opende. Aan de daad des ge loofs moet altijd een daad Gods vooraf gaan. God is een Geest, maar toch wordt op een mensvormige wijze van Hem ge sproken. Zijn arm is niet verkort en iZijn ogen doorlopen de ganse aarde. Met Gods ogen wordt bedoeld Zijn alwetend heid, en met Zijn arm, Zijn almacht. Zijn almacht openbaart Hij door Zijn Woord en Geest. Die verborgen kracht moet aan ons geopenbaard worden. Van nature liggen wij allen In een staat van onmacht en vijandschap. Gods Woord is echter levend en krach tig. Als wij de doodsteek ontvangen met het zwaard des Geestes, worden we te gelijk levend gemaakt. Dan werkt Gods Geest door middel van het Evangelie het ware geloof. Dan wordt de arm des Heeren aan ons geopenbaard en zullen we de prediking geloven. Jesaja spreekt van onze prediking. De Heere kan ook door het lezen van Zijn Woord en door het lezen van een predikatie, het geloof werken en ver sterken. Toch is de van God verordi- neerde weg, de prediking van het Evan gelie. Zondag 38 van onze Heidelberger zegt: Berstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onder houden worden, en dat ik, inzonderheid op de Sabbath, dat is, op de rustdag, tot de Gemeente Gods naarstig kome, om Gods Woord te horen Wat is het droevig gesteld bij velen met het kerkelijk besef. Wat maken ve le mensen van de Zondag een zonde- dag. De één gebruikt Gods dag om te slapen; de ander om te wandelen, een derde maakt een grote reis om een be paalde spreker te horen. Het is nodig om naarstig op te gaan met onze kin deren, om Gods Woord te horen. De Heere kan de middelen der genade ze genen. Hoewel de Geest vrijmachtig is in Zijn werkingen, komt Hij toch, waar Hij biddend wordt verwacht. Denk maar aan het pinkstergebeuren. Het splitsingsproces dat de groepen zo bitter vijandig tegenover elkander plaatst, was nog niet begonnen. Men was nog eendrachtelijk biddend bijéén. Zeker, ook toen was er verscheidenheid in aard en aanleg en leiding, maar er was ook een» diepere eenheid. De zuur desem van de geestloze hoogmoed deed de mensen nog niet zo opzwellen als in onze droeve dag«n. De één wil al zui verder zijn dan de ander, rechtzinniger dan de ander. De werken des vleses worden ook in onze kringen wel duide lijker openbaar. Verdachtmakingen, las teringen, venijngevingen. De vrucht des Geestes echter is ,liefde, vrede, blijd schap, geloof, matigheid, lankmoedig heid, tegen de zodanige» is de Wet niet. Wie heeft onze prediking geloofd? Jesaja was een man des geloofs, die uit de heilsfeiten heeft geleefd, ook al was h^j nog eeuwen verwijderd van de vervulling der beloften. Hij had veel licht ontvangen over de Persoon en het werk van Christus. Lees aandachtig het onvergelijkelijk schone drie en vijftigste hoofdstuk van 2iijn profetiën. Zijn pre diking was ontdekkend en schriftuurlijk bovenal een echte Christusprediking. Toch drukt iedere, van God geroepen en gezalfde prediker op zijn prediking een eigen stempel. Wie heeft onze prediking geloofd? Op de vraag: Waaruit weet gij dat zegt de Catechismus in Zondag 6: „Uit het Evangelie, hetwelk God Zelf eerste lijk in het Paradijs heeft geopenbaard. In de donkere paradijsnacht van onze schuld, heeft God Zelf het licht der be lofte ontstoken. Er is dan ook geen Evangelie zonder beloften. Terecht heeft Petrus in zijn eerste zendbrief gezegd: „Het oordeel begint bij het huis Gods, en indien het eerst bij ons begint, waar zal dan het einde zijn voor degenen die het Evangelie Gods ongehoorzaam zijn? Het Evangelie Gods ongehoorzaam zijn, betekent dat we onze verdoemenis ver zwaren. De zon in de natuur doet de sneeuw smelten en maaJtt de klei har der. Zo is het evangelie een reuke des doods ten dode, of een reuke des levens ten leven. Aan zijn geestelijke zoon Timotheus heeft Paulus geschreven: Houdt in ge dachtenis dat Jezus Christus uit de do den is opgestaan, Welke is uit de zade Davids naar mijn evangelie. Paulus noemt het evangelie, zijn evangelie. Het was hem toebetrouwd. Ook hij kon zeg gen met Jesaja: Wie heeft onze predi king geloofd? Hoe 'zullen zij geloven indien hun niet gepredikt wordt en hoe zullen zij pre diken indien zij niet gezonden worden. Gods knechten hebben een roeping en een zending. Wee de dwaze mens, die zich boven de ambtelijke bediening durft verheffen of die bediening neerhalen, omdat men het ontdekkend element te scherp vind. Wee de gerusten te Sion en de zekeren op de berg van Samaria. Ook in het Nieuwe Testament vinden we ondanks de diepere eenheid toch een van God gewilde verscheidenheid. Er is een evangelie van Mattheus, van Mar cus, van Lucas en van Johannes. De waarheid is veelzijdig en iedere predi ker, belicht een bepaalde kant van de waarheid, zonder met de waarheid in conflict te komen. Zij zijn verkondigers van de menigerlei genade Gods. Johan nes is de adelaar der apostelen en legt vooral de nadruk op de Godheid van Christus, Mattheus, die voor de Joden schrijft, laat duideUJk uitkomen, dat Christus het ware Zaad van Abraham is. Van dat evangelie Gods zijn er dus verschillende predikers. Deze heeft gegeven, sommigen tot apostelen, sommige tot profeten, som mige tot Evangelisten, sommigen tot herders en leraars, tot het werk der be diening, tot opbouwing van het lichaam van Christus. De één voelt zich aange trokken tot de prediking van Boston en Comrie, de ander tot de prediking van de Erskine's, een derde tot de predi king van Smijtegeld. Wanneer echter de Zon opgaat, verbleken al de sterren. Het is dus niet de vraag: Wie heeft onze prediking gehoord, of wie heeft onze prediking bewnonderd, of wie heeft onze prediking veracht, maar wie heeft onze prediking geloofd. Verwacht het dus niet van een be paalde leraar, maar stel u onder de ambtelijke bediening van uw eigen le raar, met de bede: „Heere, ai maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en, Geest bekend." Uit de Kerkbode. Rotterdam-Z. ds. A. de Blois HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN China De conferentie van Génève moge dan weinig tastbare resultaten hebben op geleverd, toch blijkt ze te hebben geleid tot een meer verzoeningsgezinde bui tenlandse politiek. Nauwelijks waren de Grote Vier naar hun land teruggekeerd, of er werden bezoeken a.angekondigd van Russische leiders aan Engeland en van Amerikaanse aan Rusland. Maan dag j.l. zijn, opnieuw te Génève, am bassadeurs van de Verenigde Staten en Communistisch China bijeengekomen om te spreken over de repatriëring van bur gers en „andere praktische kwesties". Hoewel men verzekerde dat dit geen erkenning van de rode regering bete kent, gaven Eisenhower en Dulles toch te kennen, dat ze de mogelijkheid niet uitsluiten, dat te zijner tijd de minis ters van Amerika en China elkaar zul len ontmoeten! Het is voor ieder duidelijk dat men van beide zijden uitziet naar een oplos sing van de kwestie-Pormosa. Er zijn zelfs optimisten die geloven aan een toekomstige ontmoeting tussen Tsjang- Kai-Sjek en Tsjoe-En-Lai. Aan de vooravond van de Geneefse besprekingen heeft Tsjoe-En-Lai zich uitgesproken in een rede voor het Nati onale Volkscongres. Deze rede kenmerk te zich door een voor Tsjoe ongewone gematigheid. In hoofdzaak komt deze toespraak hierop neer, dat Communistisch China bereid is, om in onderhandelingen te treden met verantwoordelijke plaatselij ke autoriteiten op Formosa. Feitelijk betekent dit een oproep aan de plaat selijke gezaghebbers tot opstand tegen Tsjang-Kai-Sjek en zijn naaste mede werkers. Want Tsjoe verklaarde zich duidelijk tégen het bestaan van „twee China's". En er zouden inderdaad twee ZVSi VERIOVINGSRIHGEM veoi. Uu Cu/en j HOOGSTRAAT 164 TEL 115432 L£T OP OE tmÓMMG: .,0£ OEUK BEUERLANDSELAAN 3 - UI. 70360 ROTTERDAM Binnenkort verplaatsen wij onze zaak naar: BEMEBXANDSELAAN 17G China's zijn, wanneer de communisten zouden gaan onderhandelen met de na tionalisten. Bij dit alles wordt een „vreedzame bevrijding" van Formosa niet uitgesloten geacht. Dat deze uitlating van Tsjoe allesbe halve naar de zin van Tsjang is, laat zich gemakkelijk begrijpen. Tsjang heeft weinig of geen belang bij een eventuele overeenstemming tussen Amerika en China, Tsjang moet het hebben van een oorlog! Het leger van Tsjang is echter sterk verouderd. A^anvulling uit het vasteland krijgt het niet en troepen uit Formosa vertrouwt Tsjang niet. De zwakheid van de nationalisten ligt dus voor een groot deel aan het leger. De communistische regering tracht officieren uit het nati onalistische leger aan te lokken met schone beloften. Als de communisten dus him zin krij gen morele verzwakking van de na tionalistische troepen dan zou de na tionalistische regering gedwongen zijn, zichzelf te ontbinden en Amerika zou deze regering niet langer behoeven te steunen. Op deze mogelijkheden specu leert Rood-Chlna. Intussen is de conferentie te Génève begonnen. Men werd het spoedig eens over de agenda, die, zoals gezegd, slechts uit twee punten bestaat: repa triëring van burgers en andere prakti sche kwesties. Op dezelfde dag werd te Peking be kend gemaakt dat Communistisch Chi na de elf Amerikaanse vliegers, die sinds 1953 worden gevangen gehouden, zal vrijlaten. :ln dat jaar waren ze tijdens de Koreaanse oorlog neergelaten en la ter, op beschuldiging van spionnage, tot levenslange gevangenisstraffen veroor deeld. Deze „gunst" werd hun bewezen, aldus een woordvoerder, omdat ,,de ge vangenen zich behoorlijk hadden gedra gen en de discipline in acht genomen." In Amerika was men'blij en dankbaar over dit nieuws. Openlijk heeft men z'n dank betuigd aan Hammarskjöld, de secretaris-generaal der Verenigde Na ties, die bij een bezoek aan Peking, zo veel had gedaan om deze in vrijheid stelling- te bewerken. Israël In de staat Israël zijn vorige week parlementsverkiezingen gehouden. Er blijkt een uiterst-rechtse en een uiterst linkse stroming te zijn, die beiden ster ker worden. Juist de gematigde par tijen hebben verliezen geleden. Ben Goc- rion zal naar alle waarschijnlijktieid weer premier worden, maar het zal moeilijk zijn om onder deze omstandig heden een regering te vormen. Bovendien is deze ontwikkeling niet gunstig voor de mogelijkheid tot ver zoening tussen Israël en de Arabische landen. Het nieuws over de verkiezingen in Israël is enigszins op de achtergrond gedrongen door het bericht over het neerschieten van een Israëlisch passa giersvliegtuig door Bulgaars luchtdoel geschut, welk voorval aal 58 mensen het leven heeft gekost. Het is niet te zeggen, welke reden Bulgarije heeft gehad voor deze mis daad. Aanvankelijk gaf men geen toe stemming aan de leden van de Israëli sche commissie om op Bulgaars grond gebied een onderzoek in te stellen, maar later zijn toch enkele personen toegela ten en werd een schadevergoeding toe gezegd. De regeringen van Amerika, Enge land en Frankrijk hebben alle drie scher pe protestnota's gezonden aan de rege ring van Bulgarije. Tot-nog-toe is géén antwoordnota ontvangen. Mapolijko In Marokko gist en broeit het nog al tijd. De belangrijkste Mohammedaanse feestdag van het jaar is weer aanleiding geweest tot het uitbreken van nieuwe onlusten. Nationalisten hadden alle Marokka nen opgeroepen om deze dag te be schouwen als een dag van- rouw over het afzetten van sultan Mohammed Ben Joesef (twee jaar geleden) en bij deze demonstraties is opnieuw Frans en Ma rokkaans bloed gevloeid. De Noord-Afrikanen die zich in Pa rijs bevonden, kwamen daar Zaterdag avond eveneens in opstand. In de Franse hoofdstad wonen veel Algerijnen en de invloed van de nationalisten is er groot. Een en ander was aanleiding tot de monstraties en aanvallen op winkels. /ta(;^."'^?Sst.--ii5S;StóiiiiS:-- Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Irene viert heden, Vrijdag, haar 16de ver jaardag. Onwillekeurig gaan onze gedachten terug naar de maand Augustus 1939, toen we leefden onder de schaduw van mobilisatie en wereldoorlog. Daar om is het ons tot blijdschap dat Prinses Irene, die op zo jeugdige leeftijd in ballingschap moest gaan, haar verjaardag weer temidden van ons volk mag vieren. Moge de Heere haar nog lang© jaren sparen tot vreugde van ons Koninklijk gezin en van ons gehele volk! Tijdens de raadszitting te Oud- dorp, gehouden Donderdag j.l., werd een foto gemaakt van de ge meenteraad, zoals ze in vergade ring bijeen was om deze naar Pretoria, de zetel van de Zuid- Afrikaanse Unie, te zenden ter gelegenheid van de in November te houden eeuvrfeesten. Het verband dat er tussen Oud- dorp en Pretoria bestaat, is gele gen in het feit, dat een van de stichters van Pretoria een Oud- dorper van geboorte was. Ds. Wessel Pretorius werd op 23 Augustus 1639 beroepen te Ouddorp; hij nam het beroep aan en bleef er tot 1653, toen hij naax Emmerik vertrok, waar hij in 1664 overleed. Tijdens het verblijf van ds. Pretorius in Ouddorp werd in 1642 zijn zoon, Johannes, ge boren. Deze Johannes vertrok la ter naar Zuid-Afrlka, waar hij in 1673 in het huwelijk trad. In 1677 huwde hij voor de tweede maal. Johannes Pretorius overleed aan de Kaap in 1694. Van Zaterdag 6 Aug. v.m. 12 luiir t-m. Ma.andag 8 Aug. v.m. 9 uur MiddeUiamls-Sommelsdök Afwezig de artsen Dogterom, Bakker en Wieringa. Voor spoedgevallen Arends arts. Tel. 2001, Middelharnis. Dirksland-Herldngen'-MeUssant Afwezig dr. Boot en Elvé, arts. Voor spoedgevallen Huisman, arts, Tel. 01877- 412, Melissant. Oost-Flakkee: Afwezig de artsen Kramers, Buth en Voogd. Voor spoedgevallen de Man, arts Tel. 01875-301, Nieuwe Tonge en Bon man, arts. Tel. 01871-269, Stad aan 't Haringvliet. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Van Zaterdagmiddag 6 Aug. tjn. Maandag 8 Aug. vjm. 8 uur Afwezig W. P. Terlouw. Dienst heeft A. Wagner, Tel. 01877-281, Dirksland. Van Zaterdag 13 Aug. v.m. 13 uur t.m. Maandag 15 Aug. v.ni. 9 uur Middelhamis-Sommelsdyk Afwezig de artsen Arends, Bakker en Wieringa. Voor spoedgevallen Dogterom arts. Tel. 2121, Sommelsdijk. Dirksland-Herkingen-Melissant Afwezig de artsen Elvé en Huisman. Voor spoedgevallen dr. Boot, Tel. 01877- 227, Dirksland. Oost-Flakkee: Afwezig de artsen Voogd, Buth en Böuman. Voor spoedgevallen de Man, arts, Tel. 1875-301, Nieuwe Tonge en Kramers, arts. Tel. 1873-201, Ooltgens- plaat. ZONDAGSDIENST DBEBENABTSEN Van Zaterdagmiddag 13 Aug. t.m. Maanda,g 15 Aug. v.m. 8 uur Afwezig W. P. Terlouw. Dienst heeft A. Wagner, Tel. 01877-281, Dirksland. AardappelveUing van Woensdag 3 Aug. Eigenheimers 12.5013.70. Aanvoer 35.000 kg. Apeldoorn. De nieuw te bouwen kerk in Apeldoorn Zuid, is gegund aan de aannemer W. v. Engeland te Apeldoorn, die vorig jaar ook de kerk te Zutphen bouwde, voor 84000.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1955 | | pagina 1