r
r
niet ver^elilliteii!
„Hoe denkt U
over de boer en
zijn producten?"
Buitenland
Volgende week geen
krant wegens vacantie
28e Jaargang
Zaterdag 6 Augustus 1955
No. 2424
Bedactlebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend DrukkerQ Telef. K 1870-2729
Na 6 uur 'b avonds Telef. K 1870-2017
CBB WEEKBLAD OP GEBEFORMEEBDE GBONDSLAG
YOOB DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
VersolMint tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag;
By contract ipeciaal tarief.
MEDITATIE
n.
liBiiiiiiiimii
AHERIRAANSE
EN FRANSE
Oaddorp - Pretoria
De volgende week zullen de zetters en
drukkers van drukkerij Gebr. de Waal
vacantie hebben. Op Woensdag 10 en
Zaterdag 13 Augustus zal „Eilanden-
nieuws" daardoor
Wij verzoeken onze geregelde adver
teerders en ook onze correspondenten
hiermede rekening te willen houden.
Onze abonnes zullen het personeel van
de drukkerij die week in week uit de
krant gereed maken en ook de redactie
en het administratief personeel, wél een
week vacantie gunnen.
Na de vacantie hopen we onze lezers
weer in ruime mate van allerlei streek-
nieuws te voorzien.
Redactie en Administratie
N.V. „EILANDEN-NIEUWS"
V.
ABONNEMEasrrSPRIJS1.70 PER ICWARTAAL
ADVSRTENTIEPRUS 12 cent per mm.
Dat opinie onderzoek is iets van Ame
rikaanse afkomst.- Voor ons land is het
betrekkelijk nog nieuw en, tot op heden
op zeer bescheiden schaal toegepast.
Speciaal in Amerika stelt men bij al
lerlei belangrijke gebeurtenissen een
onderzoek in naar het oordeel en de
mening van het volk. Daar heeft men j
in dat opzicht een rijke ervaring, iets
wat men ui ons land nog mist, daar hier
liet opinie-onderzoek nog vrijwel in de
kinderschoenen staat. Dat er aan een
goede opzet van ©en dergelijk onder
zoek, zal het enige waarde hebben veel
gelegen is spreekt van zelf. Deze keer
heeft het opinie-onderzoek zich bezig
gehouden met de landbouwers. De vol
gende vragen krijgt men te beantwoor
den:
1 Bent U wel eens op een boerderij ge
weest
2 Weet U hoeveel uren een boer per
jaar werkt?
3 Benit U van mening, dat de boeren
voor hun arbeid een loon toekomt,
dat in overeenstemming is met het
Nederlandse welvaartspeil
4 Wat denkt U van de kwaliteit van
onze landbouw- en tuinbouwproduc
ten?
5 Acht U de prijzen van sommige pro
ducten te hoog en zo ja, waarom?
6 Wanneer bepaalde producten goed
koper zouden zijn, zoudt U er dan
meer van gebruiken? Welke zijn de
ze producten?
7 Bent U van mening, dat de land
bouw zichzelf maar moet redden
of staat U op het standpunt, dat ver
steviging van de agrarische welvaart
een nationaal belang is?
Dit zijn dan de vragen, die een ant
woord moeten geven hoe de Nederlan
ders de boeren en hun producten beoor
delen. Het komt ons voor, dat men door
beantwoording van deze vragen al zeer
weinig wijzer zal kunnen worden. Daar
voor lijken de vragen ons niet geschikt
te zijn. Daar is allereerst vraag één.
Eigenlijk heeft de beantwoording van
deze vraag geen enkele zin. Of men wel
eens op een boerderij geweest is heeft
met een waardering van de boer en zijn
producten niets te maken. Op zijn
hoogst zou daarvan het gevolg kunnen
zijn een min of meer vriendelijke waar
dering van de personen bij wie men te
gast is geweest. Zeker kan een vraag
naar het aantal uren dat een boer per
jaar werkt als totaal ongeschikt wor
den geacht. Hoe zal een niet ingevrijde
daar ook maar bij benadering, een ant
woord op weten te geven! De vragen
drie en zeven lijken ons de kern van
het onderzoek. Beantwoording van de
ze vragen kan niet geschieden, zonder
dat men zich rekenschap geeft van de
waardering van de boer en van zijn
functie in het maatschappelijke leven.
Maar inzonderheid vraag 3 is zodanig»
gesteld, dat ze moeilijk anders dan met
een „ja" kan worden beantwoord.
Waarom zou men nu juist de boer
niet een evenmatig deel van de Neder
landse welvaart gunnen? Men kan hem
toch niet in een uitzonderingspositie
plaatsen en hem als een paria uitstoten
uit de Nederlandse maatschappij. Een
loon in overeenstemming met de wel
vaart waarom zou men het juist de
toer misgunnen.
Vraag 7 ligt ongeveer in het zelfde
vlak. Al komt hier de te volgen rege-
ringspolitiek tegenover landbouw en
veeteelt om de hoek kijken. „De boeren
zichzelf maar redden," en „versteviging
van de agrarische welvaart" staan te
genover elkaar als een regeringspoli-
tiek die zich met de agrariërs niet be
moeit en een regeringspolitiek, die er
toe kan leiden, dat de maatschappelijke
welstand van de boer verhoogd en ver
stevigd worden. Dat de agrarische wel
vaart een nationaal belang is zal ieder
een bevestigend moeten beantwoorden,
die zich rekenschap geeft van het gro
te belang dat de agrarische sector voor
ons heeft.
De vragen 4 en 5 vallen zeker ook
buiten een serieuze beoordeling van de
doorsnee-Nederlander. Hoe zal hij zich
kunnen uitspreken over de prijzen en de
kwaliteiten indien hij niet op de hoogte
is van het geheel van uitgaven, dat de
kostprijs uitmaakt.
Alleen zal hij, zo hij zich zich op de
hoogte stelt van de veilingprijzen en
wat de consmnent moet betalen, het
verschil van wat de boeren uitbetaald
wordt en wat de consument in de groen-
tenwinkel moet betalen buiten verhou
ding vinden.
Kennis van het leven der boeren is
Zeker aan te bevelen. Miiar een opinie
onderzoek in deze vorm geloven we dat
vrijwel zonder betekenis is.
„Wie heeft onze prediking geloofd,
en aan Wien is de arm des Heeren
geopenbaard?"
(Jes. 53 1)'
Zonder geloof is het onmogelijk Gode
te behagen. Het zaad van het Evangelie
moet vallen in de voren van een gebro
ken hart. De Werkmeester van het ge
loof, de Heilige Geest, moet de predi
king des geloofs gebruiken om de gena
de des geloofs te werken in het hart.
Het geloof is uit het gehoor, en het ge
hoor door het Woord Gods. De Heilige
Geest moet de akker van het hart open
breken met de ploegschaar der Godde
lijke Wet. Dan alleen zal het zaad des
Evangelies kunnen ontkiemen en vruch
ten dragen. In deze dubbele vraag van
Jesaja ligt een dubbel antwoord. Alleen
als de arm des Heeren aan ons geopen
baard wordt, zullen we de prediking
des geloofs kunnen geloven.
Lydia geeft acht op hetgeen van Pau-
lus gesproken wordt, omdat de Heere
haar hart opende. Aan de daad des ge
loofs moet altijd een daad Gods vooraf
gaan. God is een Geest, maar toch wordt
op een mensvormige wijze van Hem ge
sproken. Zijn arm is niet verkort en
iZijn ogen doorlopen de ganse aarde. Met
Gods ogen wordt bedoeld Zijn alwetend
heid, en met Zijn arm, Zijn almacht.
Zijn almacht openbaart Hij door Zijn
Woord en Geest. Die verborgen kracht
moet aan ons geopenbaard worden.
Van nature liggen wij allen In een
staat van onmacht en vijandschap.
Gods Woord is echter levend en krach
tig. Als wij de doodsteek ontvangen met
het zwaard des Geestes, worden we te
gelijk levend gemaakt. Dan werkt Gods
Geest door middel van het Evangelie
het ware geloof. Dan wordt de arm des
Heeren aan ons geopenbaard en zullen
we de prediking geloven.
Jesaja spreekt van onze prediking.
De Heere kan ook door het lezen van
Zijn Woord en door het lezen van een
predikatie, het geloof werken en ver
sterken. Toch is de van God verordi-
neerde weg, de prediking van het Evan
gelie. Zondag 38 van onze Heidelberger
zegt: Berstelijk dat de kerkedienst, of
het predikambt, en de scholen onder
houden worden, en dat ik, inzonderheid
op de Sabbath, dat is, op de rustdag,
tot de Gemeente Gods naarstig kome,
om Gods Woord te horen
Wat is het droevig gesteld bij velen
met het kerkelijk besef. Wat maken ve
le mensen van de Zondag een zonde-
dag. De één gebruikt Gods dag om te
slapen; de ander om te wandelen, een
derde maakt een grote reis om een be
paalde spreker te horen. Het is nodig
om naarstig op te gaan met onze kin
deren, om Gods Woord te horen. De
Heere kan de middelen der genade ze
genen. Hoewel de Geest vrijmachtig is
in Zijn werkingen, komt Hij toch, waar
Hij biddend wordt verwacht. Denk maar
aan het pinkstergebeuren.
Het splitsingsproces dat de groepen
zo bitter vijandig tegenover elkander
plaatst, was nog niet begonnen. Men
was nog eendrachtelijk biddend bijéén.
Zeker, ook toen was er verscheidenheid
in aard en aanleg en leiding, maar er
was ook een» diepere eenheid. De zuur
desem van de geestloze hoogmoed deed
de mensen nog niet zo opzwellen als in
onze droeve dag«n. De één wil al zui
verder zijn dan de ander, rechtzinniger
dan de ander. De werken des vleses
worden ook in onze kringen wel duide
lijker openbaar. Verdachtmakingen, las
teringen, venijngevingen. De vrucht des
Geestes echter is ,liefde, vrede, blijd
schap, geloof, matigheid, lankmoedig
heid, tegen de zodanige» is de Wet niet.
Wie heeft onze prediking geloofd?
Jesaja was een man des geloofs, die
uit de heilsfeiten heeft geleefd, ook al
was h^j nog eeuwen verwijderd van de
vervulling der beloften. Hij had veel
licht ontvangen over de Persoon en het
werk van Christus. Lees aandachtig het
onvergelijkelijk schone drie en vijftigste
hoofdstuk van 2iijn profetiën. Zijn pre
diking was ontdekkend en schriftuurlijk
bovenal een echte Christusprediking.
Toch drukt iedere, van God geroepen
en gezalfde prediker op zijn prediking
een eigen stempel.
Wie heeft onze prediking geloofd?
Op de vraag: Waaruit weet gij dat
zegt de Catechismus in Zondag 6: „Uit
het Evangelie, hetwelk God Zelf eerste
lijk in het Paradijs heeft geopenbaard. In
de donkere paradijsnacht van onze
schuld, heeft God Zelf het licht der be
lofte ontstoken. Er is dan ook geen
Evangelie zonder beloften. Terecht heeft
Petrus in zijn eerste zendbrief gezegd:
„Het oordeel begint bij het huis Gods,
en indien het eerst bij ons begint, waar
zal dan het einde zijn voor degenen die
het Evangelie Gods ongehoorzaam zijn?
Het Evangelie Gods ongehoorzaam zijn,
betekent dat we onze verdoemenis ver
zwaren. De zon in de natuur doet de
sneeuw smelten en maaJtt de klei har
der. Zo is het evangelie een reuke des
doods ten dode, of een reuke des levens
ten leven.
Aan zijn geestelijke zoon Timotheus
heeft Paulus geschreven: Houdt in ge
dachtenis dat Jezus Christus uit de do
den is opgestaan, Welke is uit de zade
Davids naar mijn evangelie. Paulus
noemt het evangelie, zijn evangelie. Het
was hem toebetrouwd. Ook hij kon zeg
gen met Jesaja: Wie heeft onze predi
king geloofd?
Hoe 'zullen zij geloven indien hun niet
gepredikt wordt en hoe zullen zij pre
diken indien zij niet gezonden worden.
Gods knechten hebben een roeping en
een zending. Wee de dwaze mens, die
zich boven de ambtelijke bediening durft
verheffen of die bediening neerhalen,
omdat men het ontdekkend element te
scherp vind. Wee de gerusten te Sion
en de zekeren op de berg van Samaria.
Ook in het Nieuwe Testament vinden
we ondanks de diepere eenheid toch een
van God gewilde verscheidenheid. Er is
een evangelie van Mattheus, van Mar
cus, van Lucas en van Johannes. De
waarheid is veelzijdig en iedere predi
ker, belicht een bepaalde kant van de
waarheid, zonder met de waarheid in
conflict te komen. Zij zijn verkondigers
van de menigerlei genade Gods. Johan
nes is de adelaar der apostelen en legt
vooral de nadruk op de Godheid van
Christus, Mattheus, die voor de Joden
schrijft, laat duideUJk uitkomen, dat
Christus het ware Zaad van Abraham
is. Van dat evangelie Gods zijn er dus
verschillende predikers.
Deze heeft gegeven, sommigen tot
apostelen, sommige tot profeten, som
mige tot Evangelisten, sommigen tot
herders en leraars, tot het werk der be
diening, tot opbouwing van het lichaam
van Christus. De één voelt zich aange
trokken tot de prediking van Boston en
Comrie, de ander tot de prediking van
de Erskine's, een derde tot de predi
king van Smijtegeld. Wanneer echter de
Zon opgaat, verbleken al de sterren. Het
is dus niet de vraag: Wie heeft onze
prediking gehoord, of wie heeft onze
prediking bewnonderd, of wie heeft onze
prediking veracht, maar wie heeft onze
prediking geloofd.
Verwacht het dus niet van een be
paalde leraar, maar stel u onder de
ambtelijke bediening van uw eigen le
raar, met de bede:
„Heere, ai maak mij Uwe wegen, door
Uw Woord en, Geest bekend."
Uit de Kerkbode.
Rotterdam-Z.
ds. A. de Blois
HAZETFABRIEKEN TE ZEVENBERGEN
China
De conferentie van Génève moge dan
weinig tastbare resultaten hebben op
geleverd, toch blijkt ze te hebben geleid
tot een meer verzoeningsgezinde bui
tenlandse politiek. Nauwelijks waren de
Grote Vier naar hun land teruggekeerd,
of er werden bezoeken a.angekondigd
van Russische leiders aan Engeland en
van Amerikaanse aan Rusland. Maan
dag j.l. zijn, opnieuw te Génève, am
bassadeurs van de Verenigde Staten en
Communistisch China bijeengekomen om
te spreken over de repatriëring van bur
gers en „andere praktische kwesties".
Hoewel men verzekerde dat dit geen
erkenning van de rode regering bete
kent, gaven Eisenhower en Dulles toch
te kennen, dat ze de mogelijkheid niet
uitsluiten, dat te zijner tijd de minis
ters van Amerika en China elkaar zul
len ontmoeten!
Het is voor ieder duidelijk dat men
van beide zijden uitziet naar een oplos
sing van de kwestie-Pormosa. Er zijn
zelfs optimisten die geloven aan een
toekomstige ontmoeting tussen Tsjang-
Kai-Sjek en Tsjoe-En-Lai.
Aan de vooravond van de Geneefse
besprekingen heeft Tsjoe-En-Lai zich
uitgesproken in een rede voor het Nati
onale Volkscongres. Deze rede kenmerk
te zich door een voor Tsjoe ongewone
gematigheid.
In hoofdzaak komt deze toespraak
hierop neer, dat Communistisch China
bereid is, om in onderhandelingen te
treden met verantwoordelijke plaatselij
ke autoriteiten op Formosa. Feitelijk
betekent dit een oproep aan de plaat
selijke gezaghebbers tot opstand tegen
Tsjang-Kai-Sjek en zijn naaste mede
werkers. Want Tsjoe verklaarde zich
duidelijk tégen het bestaan van „twee
China's". En er zouden inderdaad twee
ZVSi VERIOVINGSRIHGEM
veoi. Uu Cu/en j
HOOGSTRAAT 164 TEL 115432
L£T OP OE tmÓMMG: .,0£ OEUK
BEUERLANDSELAAN 3 - UI. 70360
ROTTERDAM
Binnenkort verplaatsen wij onze zaak
naar:
BEMEBXANDSELAAN 17G
China's zijn, wanneer de communisten
zouden gaan onderhandelen met de na
tionalisten. Bij dit alles wordt een
„vreedzame bevrijding" van Formosa
niet uitgesloten geacht.
Dat deze uitlating van Tsjoe allesbe
halve naar de zin van Tsjang is, laat
zich gemakkelijk begrijpen. Tsjang heeft
weinig of geen belang bij een eventuele
overeenstemming tussen Amerika en
China, Tsjang moet het hebben van een
oorlog!
Het leger van Tsjang is echter sterk
verouderd. A^anvulling uit het vasteland
krijgt het niet en troepen uit Formosa
vertrouwt Tsjang niet. De zwakheid van
de nationalisten ligt dus voor een groot
deel aan het leger. De communistische
regering tracht officieren uit het nati
onalistische leger aan te lokken met
schone beloften.
Als de communisten dus him zin krij
gen morele verzwakking van de na
tionalistische troepen dan zou de na
tionalistische regering gedwongen zijn,
zichzelf te ontbinden en Amerika zou
deze regering niet langer behoeven te
steunen. Op deze mogelijkheden specu
leert Rood-Chlna.
Intussen is de conferentie te Génève
begonnen. Men werd het spoedig eens
over de agenda, die, zoals gezegd,
slechts uit twee punten bestaat: repa
triëring van burgers en andere prakti
sche kwesties.
Op dezelfde dag werd te Peking be
kend gemaakt dat Communistisch Chi
na de elf Amerikaanse vliegers, die sinds
1953 worden gevangen gehouden, zal
vrijlaten. :ln dat jaar waren ze tijdens
de Koreaanse oorlog neergelaten en la
ter, op beschuldiging van spionnage, tot
levenslange gevangenisstraffen veroor
deeld. Deze „gunst" werd hun bewezen,
aldus een woordvoerder, omdat ,,de ge
vangenen zich behoorlijk hadden gedra
gen en de discipline in acht genomen."
In Amerika was men'blij en dankbaar
over dit nieuws. Openlijk heeft men z'n
dank betuigd aan Hammarskjöld, de
secretaris-generaal der Verenigde Na
ties, die bij een bezoek aan Peking, zo
veel had gedaan om deze in vrijheid
stelling- te bewerken.
Israël
In de staat Israël zijn vorige week
parlementsverkiezingen gehouden. Er
blijkt een uiterst-rechtse en een uiterst
linkse stroming te zijn, die beiden ster
ker worden. Juist de gematigde par
tijen hebben verliezen geleden. Ben Goc-
rion zal naar alle waarschijnlijktieid
weer premier worden, maar het zal
moeilijk zijn om onder deze omstandig
heden een regering te vormen.
Bovendien is deze ontwikkeling niet
gunstig voor de mogelijkheid tot ver
zoening tussen Israël en de Arabische
landen.
Het nieuws over de verkiezingen in
Israël is enigszins op de achtergrond
gedrongen door het bericht over het
neerschieten van een Israëlisch passa
giersvliegtuig door Bulgaars luchtdoel
geschut, welk voorval aal 58 mensen het
leven heeft gekost.
Het is niet te zeggen, welke reden
Bulgarije heeft gehad voor deze mis
daad. Aanvankelijk gaf men geen toe
stemming aan de leden van de Israëli
sche commissie om op Bulgaars grond
gebied een onderzoek in te stellen, maar
later zijn toch enkele personen toegela
ten en werd een schadevergoeding toe
gezegd.
De regeringen van Amerika, Enge
land en Frankrijk hebben alle drie scher
pe protestnota's gezonden aan de rege
ring van Bulgarije. Tot-nog-toe is géén
antwoordnota ontvangen.
Mapolijko
In Marokko gist en broeit het nog al
tijd.
De belangrijkste Mohammedaanse
feestdag van het jaar is weer aanleiding
geweest tot het uitbreken van nieuwe
onlusten.
Nationalisten hadden alle Marokka
nen opgeroepen om deze dag te be
schouwen als een dag van- rouw over
het afzetten van sultan Mohammed Ben
Joesef (twee jaar geleden) en bij deze
demonstraties is opnieuw Frans en Ma
rokkaans bloed gevloeid.
De Noord-Afrikanen die zich in Pa
rijs bevonden, kwamen daar Zaterdag
avond eveneens in opstand. In de Franse
hoofdstad wonen veel Algerijnen en de
invloed van de nationalisten is er groot.
Een en ander was aanleiding tot de
monstraties en aanvallen op winkels.
/ta(;^."'^?Sst.--ii5S;StóiiiiS:--
Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Irene viert heden, Vrijdag, haar 16de ver
jaardag. Onwillekeurig gaan onze gedachten terug naar de maand Augustus
1939, toen we leefden onder de schaduw van mobilisatie en wereldoorlog. Daar
om is het ons tot blijdschap dat Prinses Irene, die op zo jeugdige leeftijd in
ballingschap moest gaan, haar verjaardag weer temidden van ons volk mag
vieren.
Moge de Heere haar nog lang© jaren sparen tot vreugde van ons Koninklijk
gezin en van ons gehele volk!
Tijdens de raadszitting te Oud-
dorp, gehouden Donderdag j.l.,
werd een foto gemaakt van de ge
meenteraad, zoals ze in vergade
ring bijeen was om deze naar
Pretoria, de zetel van de Zuid-
Afrikaanse Unie, te zenden ter
gelegenheid van de in November
te houden eeuvrfeesten.
Het verband dat er tussen Oud-
dorp en Pretoria bestaat, is gele
gen in het feit, dat een van de
stichters van Pretoria een Oud-
dorper van geboorte was.
Ds. Wessel Pretorius werd op
23 Augustus 1639 beroepen te
Ouddorp; hij nam het beroep aan
en bleef er tot 1653, toen hij naax
Emmerik vertrok, waar hij in
1664 overleed. Tijdens het verblijf
van ds. Pretorius in Ouddorp werd
in 1642 zijn zoon, Johannes, ge
boren. Deze Johannes vertrok la
ter naar Zuid-Afrlka, waar hij in
1673 in het huwelijk trad. In 1677
huwde hij voor de tweede maal.
Johannes Pretorius overleed aan
de Kaap in 1694.
Van Zaterdag 6 Aug. v.m. 12 luiir t-m.
Ma.andag 8 Aug. v.m. 9 uur
MiddeUiamls-Sommelsdök
Afwezig de artsen Dogterom, Bakker
en Wieringa. Voor spoedgevallen Arends
arts. Tel. 2001, Middelharnis.
Dirksland-Herldngen'-MeUssant
Afwezig dr. Boot en Elvé, arts. Voor
spoedgevallen Huisman, arts, Tel. 01877-
412, Melissant.
Oost-Flakkee:
Afwezig de artsen Kramers, Buth en
Voogd. Voor spoedgevallen de Man, arts
Tel. 01875-301, Nieuwe Tonge en Bon
man, arts. Tel. 01871-269, Stad aan 't
Haringvliet.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Van Zaterdagmiddag 6 Aug. tjn.
Maandag 8 Aug. vjm. 8 uur
Afwezig W. P. Terlouw. Dienst heeft
A. Wagner, Tel. 01877-281, Dirksland.
Van Zaterdag 13 Aug. v.m. 13 uur
t.m. Maandag 15 Aug. v.ni. 9 uur
Middelhamis-Sommelsdyk
Afwezig de artsen Arends, Bakker en
Wieringa. Voor spoedgevallen Dogterom
arts. Tel. 2121, Sommelsdijk.
Dirksland-Herkingen-Melissant
Afwezig de artsen Elvé en Huisman.
Voor spoedgevallen dr. Boot, Tel. 01877-
227, Dirksland.
Oost-Flakkee:
Afwezig de artsen Voogd, Buth en
Böuman. Voor spoedgevallen de Man,
arts, Tel. 1875-301, Nieuwe Tonge en
Kramers, arts. Tel. 1873-201, Ooltgens-
plaat.
ZONDAGSDIENST DBEBENABTSEN
Van Zaterdagmiddag 13 Aug. t.m.
Maanda,g 15 Aug. v.m. 8 uur
Afwezig W. P. Terlouw. Dienst heeft
A. Wagner, Tel. 01877-281, Dirksland.
AardappelveUing van Woensdag 3 Aug.
Eigenheimers 12.5013.70. Aanvoer
35.000 kg.
Apeldoorn. De nieuw te bouwen kerk
in Apeldoorn Zuid, is gegund aan de
aannemer W. v. Engeland te Apeldoorn,
die vorig jaar ook de kerk te Zutphen
bouwde, voor 84000.