Buitenland
[^S^
Wie „JA" ZEGT
i MOET OOK <S^^ ZeOGEN
INDUS HORLOGES
Fa. Hartogs
28e Jaargang
CBB WEEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOB DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Het jongste Herderlijk
Schrijven der
Hervornnde Synode
MEDITATIE
J^^^^J
CONSTANT verlovingsringen
HOOIEN
Zwanenpaar ie Dirksland
heeft 5 jongen
GEBRs. KAPTEIN
EEN ZAAK VAN VERTROUWEN
MIDDELHARNIS - Tel. 2004-2704
SOMMELSDIJK - Telefoon 2205
AARDBEIEN
Zaterdag 2 Juli |l955
No. 2414
Redactiebureau: Pr. HE3NDRIKSTRAAT 14, MIDDELJIAKNIS
TELEFOON K 1870-201T GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Dnibkev^ Telef. K 1870-2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verscbynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNBMEJNTSPMJS: 1.70 PE3R KWARTAAt^
ADVKRTENTHnPRUS 12 cent per mm.
BQ contract apeclaal tarief.
In haar vergadering van 29 Maart j.l.
heeft de Synode der Ned. Hervormde
Kerk een Herderlijk Schrijven vastge
steld, dat als titel draagt: „Christen-zijn
in lie Nederlands© samenleving". Zoals
deze titel zegt, gaat het om de positie
van de Christen en met name van de
Hervormde temidden van ons staats- en
maatschappijleven. Dit raakt echter niet
alleen degenen, die tot de Hervormde
Kerk behoren, maar het H.S. spreekt
ook in het algemeen over de solidariteit
van de Christen met de wereld en over
de wijze van organisatie, zodat het van
groot belang is voor Hervormden en
niet-Hervormden. Het wordt dan ook de
laatste maanden druk besproken in al
lerlei kringen, niet alleen in kerkelijke,
maar ook in niet-kerkelijke, in de laat
ste vanwege de gunstige uitspraken voor
de algemene organisaties. Van het H.S.
zijn al 40.000 ex. verkocht, zodat er nog
al belangstelling voor bestaat. Deze i,";
echter niet te vinden bij het kerkvolk
als zodanig, maar meer bij allerlei soor
ten theologen, organisatiemensen en bij
de pers. Zij vindt haar oorzaak in het
wel zeer eigenaardige standpunt, dat de
Synode inzake dit probleem inneemt,
een standpunt, dat zeer omstreden is en
dat laten we het maar niet zeggen
de linkerzijde in het gevlei komt.
Het is niet onze bedoeling, in dit ar
tikel het H.S. in extenso te gaan behan
delen. Dit is onmogelijk. Het is een boek
je van 38 bladzijden, dat vrijwel op elke
bladzijde tot tegenspraak uitlokt, zodat
er eigenló'k een brochure tegenover ge
plaatst moet worden, waarin ook de
theologische achtergrond van de be
schouwingen der Synode een ruime
plaats zou moeten krijgen. We stellen
ons voor hier alleen de hoofdlijnen naar
voren te brengen.
De grote kracht der Synode is, dat
ons volk en ook de Hervormden zo ver
deeld zijn, veelszins als vreemden, te
genover elkaar staan en vaak nog al
leen in toporganisaties voeling met el
kaar houden. In Hervormde Kring be
staan er zulke beilangrijke meningsver
schillen, dat soms zelfs de kerkelijke ge
meenschap wordt verstoord. Mede in
verband met het Mandement der bis
schoppen acht de Synode het nodig tot
een nieuwe bezinning te komen op de
positie der kerk in het openbare leven.
Haar uitgangspunt is daarbij haar op
vatting van de' solidariteit. Zij stelt
daarbij het woord van Christus: „zy zijn
niet uit de wereld, gelijk Ik niet uit de
wereld ben" (Joh. 17 16) naast dat
andere woord: „Gelijk Gij Mij gezonden
hebt in de wereld, heb ik hen gezonden
inde wereld". (Joh. 17 18). De Syno
ds zegt, dat een volkomen evenwicht
niet uit, maar toch in de wereld nooit
wordt bereikt. Er is steeds eeiizydig-
heid, hetzij op een stoere, hetzij op een
ruime manier. Zij zal met .stoere" be
doelen wat zij sectarisme noemt en met
„ruime" het geheel opgaan in de wereld
se organisaties. De Synode meent, dat
thans de solidariteit met de wereld
krachtig moet worden beklemtoont. Er
is volgens haar een duidelijk verschil
met de 19e eeuw. Toen was men zeer
zelfbewust, nu is de trots bij velen ge
broken en staat men meer open voor het
Evangelie. De Christen moet dus naast
en niet tegenover de moderne mens gaan
staan. De Synode voelt en constateert,
dat velen deze opvatting van de roeping
van de gelovigen niet delen. Dat zijn zij,
die het afstandnemen van de wereld.
Verkondigen en de antithese willen hand
haven. Wel gelooft zij, dat de strijd tus
sen de heerschappij van Christus en de
machten der duisternis het thema der
wereldgeschiedenis is, maar zij meent,
dat de scheiding daartussen nü moeilijk
aan te geven is en dat zij niet samen
valt met die tussen de organisaties van
christenen en niet-christenen.
Met deze beschouwingen kunnen wij
het niet eens zijn. De Synode constru
eert een principieel verschil tussen de
19e en 20e eeuw, dat er niet is. De
saccularisatie, de verwereldlijking, de
ontkerstening of hoe men het noemen
wil, is in de 20e eeuw nog meer voort
geschreden en al worden van zekere zij
de de tegenstellingen verdoezeld, deze
spitsen zich meer en meer toe. Het gaat
steeds meer om het „vóór of tegen de
Christus der Schriften." Maar de Syno
de heeft dit verschil nodig om haar
doorbraak-ideeën te argumenteren. Vol
gens haar moet de Christen midden in
de cultuur staan. En daarbij komt zij
zelfs tot de uitspraak, dat de „christe
lijke verantwoordelijkheid voor de cul
tuur niet allereerst moet uitkomen in
afzonderlijke verbanden (Chr. organisa
ties), maar door de Kerk. Alleen vanuit
dit heihge midden mogen wij de even
wichtige wijsheid verwachten, die onze
persoonlijke beslissingen voor verwe
reldlijking, verstarring en vereenzijdi-
ging bewaart."
De Synode heeft nu eenmaal een he
kel aan christeipïe or^ranisaties. Zij be
schouwt die als producten van het kuy-
Periaanse neo-calvinisme wat ze he
lemaal niet zijn, al zijn de Gereformeer
den er veelal de promotors van voorts
^Is een lelqke sta-in-de-weg voor de
doorbraakpolitiek en ook als concurren
ten van de kerk. Deze laatste is eigen-
Mk hét orgaan, waarmee primair de
Christenen in de cultuur moeten staan.
Hier blijkt het overspannen hoog-kerke-
lijke ideaal, dat de Synode-leiding voor
"gen staat, in wezen een ietwat Room
de gedachte. Wij menen, dat de taak der
kerk beperkter is en bovendien ver-
Wachten wij van deze Hervormde Syno
de zeker geen „evenwichtige wijsheid"
ons de weg te wijzen bij onze be-
siissingien op sociaal, politiek en onder
wijsgebied! Zij vindt haar standpunt tus
sen sectarisme en neutraUsme blijkbaar
heel evenwichtig, maar het riekt ons te
veel naar de doorbraak en daarom kun
nen we de leiding der Synode in dezen
geenszins accepteren.
Door het gehele H.S. treffen we al
lerlei redeneringen aan, die al wordt
het woord natuurlijk niet genpemd
op de doorbraak gericht zijn. Zo baga
telliseert de Synode de verschillen in de
kerk, die we niet alleen moeten dulden,
maar zelfs achten. Op die manier kan
iedereen met iedereen samenwerken! En
zij poneert zelfs de stelling, dat God
verheerlijkt wordt in wat, werelds ge
sproken, verwarring is, terwijl Zijn
Naam juist wordt ontheiligd in wat een
succesvolle eenheidsactle „voor God" is!
Dat laatste kunnen de mensen van de
chr. organisaties weer in hun zak ste
ken. Beter is het volgens het H.S., dat
de Kerk haar leden voorgaat in de on
derscheiding der geesten. Er is dus toch
blijkbaar nog onderscheid, maar alleen
voorzover de Synode dat constateert.
Wij zullen echter de Protestantse vrij
heid nemen om aan de hand van Gods
Woord zelfstandig de geesten te beproe
ven. Het criterium der Synode ligt ons
niet.
Op een andere plaats, waar het gaat
over de staat, wordt vastgesteld, dat het
wel eens nodig kan zijn een belijdenis
uit te spreken of een ideaal te stellen,
maar dat het politieke leven toch aller
eerst en allenninst bestaat in het zake-
lyk bezig zijn ten bate van een mens
waardig bestaan, m.a.w. het sociale ele-*
ment in de politiek is iiriraair, niet hfet
principiële. Ook hier komt weer aller-
duidelijkst de doorbraak-idee naar vo
ren: chr. politieke organisatie wordt in
geruild voor niet-specifiek chr. partij
vorming, waarbij het sociale domineei't,
dus: P.v.d.A.!
Wat de partijkeuze betreft, daarover
kan tussen Christenen een diepgaand
verschil bestaan. Zij is ,,een zaak van
het gelovig geweten van de enkeling."
De Kerk moet de staatkunde wel vol
gen en zo nodig haar stem laten horen.
zy moet ervoor zorgen dat geen moei-
lijkh.eden in de weg gelegd worden aan
de humanisten((er zijn immers ook
veel vrijzinnigen in de Herv. Kerk
zij moet het radio- en televisiebeleidvol-
gen (de Synode is voor een algemene
omroep en exploiteert het door ons ver
foeide IKOR), de legervoorlichting op
de scholen waar zij erg tegen is i.v.m.
de ideeën van de anti-militairistische
vereniging Kerk en Vrede)' enz. Zij er
kent, dat een uitspraak geboden kan
zijn omtrent één of meer partijen, als
er in deze voor de gehoorzaamheid aan
Gods gebod geen plaats is, maar daar
mee moet ze zeer voorzichtig zijn. Thans
is dat echter in ons land niet nodig! De
zakelijke verschillen tussen de democra
tische partijen vallen niet samen met de
scheiding tussen hen, die al of niet aan
het gebod Gods gehoorzaam zijn. De
Synode kan niet inzien, dat de eis om
zich by deze «f igiene party aan te slui
ten, met het christen-zyn sameiüiaflgt,
m.a.w. het is voor haar gelijk of men
lid is van de A.R., C.H., S.G. partij of
van de P. v. d. Arbeid. Zij kan niet bij
de éne partij gehoorzaamheid en bij de
andere ongehoorzaamheid aan Gods wil
constateren. Ziehier het doortaraak-be-
ginsel in optima forma!
Deze Barthiaanse theorieën worden
ondanks alle dialectica rechtlijnig toege
past, want de natuur is blijkbaar ster
ker dan de leer. Voortredenerende wijst
de Synode op ,,het euvel der vereenzel
viging." Zij bedoelt daarmee, dat mende
gehoorzaamheid aan Christus niet mag
identificeren met een bepaalde partij
keuze (i.e. die van een chr.-partij). Zij
noemt zoiets kortsluiting. Natuurlek is
een chr. politieke partij evenmin als een
bepaalde chr. kerk identiek met het Ko
ninkrijk Gods, maar hoe het mogelijk is,
dat de Synode van een chr. kerk de
Prot. Chr. partijen en de Partij van de
Arbeid principieel op één lijn kan stel
len, is alleen verklaarbaar vanuit de
Barthiaanse ideologie. Zij gaat zelfs zo
ver, ervoor te waarschuwen, niet te ont
kennen, dat iemand, die een afwijkend
politiek gedrag leidt, toch geleid kan
worden door zijn geloof. M.a.w. geen cri-
tiek op christelijke P. v. d. A. mensen.
Wij zijn echter zo vrij, te zeggen, dat
deze dan toch in elk geval geheel ver
keerde conclusies trekken uit hun chris
ten-zijn.
In een hoofdstuk over ,,De crisis der
verdeeldheid" bespreekt het H.S. de
kwestie van de organisatievorm. Deze
zit de Synode nogal hoog. Zij begrijpt,
dat in de 19e eeuw de reformatorische
christenen in hun verzet tegen het libe
ralisme politieke partijen stichtten op
confessionele grondslag en tegenover
het neutralisme der openbare school een
eigen school met de Bijbel oprichten.
Maar deze strijdpunten hebben nu aan
betekenis verloren. Wel kan er van het
chr. organisatiewezen een bewarende en
kerstenende invloed uitgaan, maar zij
meent, dat dit beginsel om christelijk te
organiseren geen geloofseis en christen
plicht is. Op deze vrijze valt ons volk
uiteen in gesloten groepen het „ver
zuilt" en daarom is dit geen absoluut
geldend systeem. Zij wil echter ook niet
als algemene regel stellen de aanslui
ting van christenen bij niet-confessionele
organisaties (zeker vanwege het „even
wicht") de keuze hangt af van de
streek, de aard der vereniging enz. De
hele zaak wordt dus problematisch ge
steld. Het is een weerzinwekkend in-en-
uit-geredeneer.
Aan het slot zegt de Synode, dat haar
opvatting misschien weinig omlijnd en
moeilijk grijpbaar is. Inderdaad, zo is
het. Als zij volgens haar eigen woorden
weigert „zich te laten opsluiten in het
bondgenootschap van neutralisme en
sectarisme", komt zij toch willens en
wetens terecht bö de vrijzinnigheid. Wij
kunnen dit H.S. dan ook moeilgk „her-
Een vrouw, die de Heere vreest, die
zal geprezen worden.
(Spreuken 31 30)
Lemuel heeft wijze lessen vaii zijn
moeder ontvangen; de Heilige Geest
heeft ze in de Schrift bewaard. Onze
tekst begint met de opmerking: „De be
valligheid is bedrog, en de schoonheid is
ijdelheid". Ach ja, menig meisje, dat
zich aardig voordoet, is van binnen al
lesbehalve aantrekkelijk. En wie zich
alleen door het uiterlijk liet bekoren, is
straks teleur gesteld: de twintigjarige
is als een tros, die echter allengs haar
frisheid verliest. „Maar een vrouw, die
de Heere vreest, die zal geprezen wor
den". Zij verzorgt haar huishouden,
helpt haar man en leidt haar kinderen
getrouwelijk, onvermoeid; de kracht tot
haar gewichtigen arbeid (die niet altoos
op prijs wordt gesteld door de huisge
noten) ontvangt zij, geknield voor haar
God. Zij bezit de ware schoonheid en
behoudt die, ook al TOrdt zij tachtig ja
ren oud. Want over 'n^r gelaat Ugt de
blijdschap des, géloofs gespreid en in
haar lieve ogèp.' weerkaatst zich de vre
de harer ziel. Haar woorden zijn met
zout besprengd en haar handen zijn het
waard, dat men ze zachtkens streelt.
Zij zal afwijzen, wat naar mens-vergo-
ding zweemt. Dat is recht, want alleen
door de Hemel is zij, die zij is. Dit
neemt echter niet weg, dat wij haar
hoog; schatten, als een kostbaar ge
schenk. Hoe veel armer zou ons leven
Zijn zonder de Hanna's en Maria's!
Génève
De aandacht van de gehele wereld
wordt hoe langer hoe meer geconcen
treerd op Génève, waar op 18 Juli de
conferentie op het hoogste niveau tus
sen de Grote Vier zal beginnen. Tijdens
de herdenking van het tienjarig bestaan
der V.N. te San Francisco zijn heel wat
woorden gesproken, ook over de aan
staande conferentie. Aanvankelijk sche
nen er geen moeilijkheden te zijn om
met Rusland tot overeenstemming te
komen. Men werd het er spoedig over
eens, dat de conferentie een zo infor
meel mogelijk karakter dient te hebben,
dat wil zeggen zonder te voren opgestel
de redevoeringen. Toch bleek Molotov'
er andere ideeën op na te houden dan
zijn Westelijke collega's. Zo kon men
het bijvoorbeeld niet eens worden over
de duur en de agenda van de conferenr
tie. President Eisenhower kan de Ver
enigde Staten niet langer dan een week
verlaten. De Russen vinden deze tijd te
kort om de grote problemen op te los
sen. De staatshoofden zullen nu zelf in
Grénève de duur van de conferentie be
palen.
In een lange rede -heeft Molotov
voorts het Russische standpunt opnieuw
uiteengezet. Van deze rede had men veel
verwachting, maar ze viel tenslotte te
gen doordat ze niets nieuws bevatte; al
leen de oude pimten waren erin ver
werkt. Overigens twijfelt men er niet
aan dat het Rusland ernst I'S, de koude
oorlog te beëindigen. Sommigen zijn van
mening dat de Russen ,,wat op hun ver
haal willen komen", omdat de toestand
in de Sowjet^Unie nog niet van dien
aard is, dat ze zich in buitenlandse aan
gelegenheden kunnen mengen. AUes
wijst op een veranderde, meer gematig
de buitenlandse politiek.
Het ziet er evenwel niet naar uit dat
men over de „brandende kwesties" tot
overeenstemming zal komen. We noe
men bijvoorbeeld de eenheid van Duits
land, en de ontwapening. Misschien dat
men er in slaagt, het eens te worden
derlijk" noemen. Het wijst niet positief
de weg. We blijven in de mist. Het kan
zus en het kan zó. De geest is die der
algemeenheid. De inhoud is in feite een
doorlopend betoog ten gunste van de
doorbraak. Het is daarom geen wonder,
dat dit H.S. in liberale en socialistische
kringen en in die van het N.V.V. en
Volksonderwijs met ingenomenheid is
ontvangen. Maar het zal de Synode ook
niet verwonderen, dat wij het radicaal
afwijzen.
Deze moeilijke bezigheid heeft God
aan de kinderen der mensen gege
ven.
(Prediker 1 13)
Welk een sombere toon slaat Salomo
aan. Hij klaagt, dat het in de wereld
van dag tot dag, van jaar op jaar, van
geslacht na geslacht hetzelfde is: „Het
is ijdelheid." Is dat de taal van de wijze
koning? Salojno bezag de aardse, tijde
lijke dingen, los gedacht van God en de
eeuwigheid. Wat is ons leven dan? Een
aaneenrijging van zomers en winters,
van arbeid en rust, van lief en leed, van
bezit en verlies, van goed en kwaad. Het
begint bij onze wieg en gaat maar voort
totdat wij in het graf tuimelen. Nu zijn
wij geen redeloze dieren; de Heere heeft
ons de moeilijke bezigheid gegeven, om
ons op de waarde en het doel van ons
bestaan te bezinnen,, en Salomo heeft
ons aan het denken te zetten. Wij blij
ven, hoe wij het ook keren of wenden,
in de troosteloosheid steken, als wtj niet
verstaan, dat Jehovah ons formeerde,
opdat wij Hem zouden kennen, lief heb
ben en groot maken. Boven de neer
slachtigheid komen wij niet uit, tenzij
wij de Christus ontmoeten, en het leven
gaan zien als een zaaitijd, een leer
school, een voorhof. Straks volgt de
oogst, de bevordering tot de hoogste
klasse, het heiligdom ofde buiten
ste duisternis. Geeft u rekenschap en
loopt niet gedachteloos voort! Bedenkt
toch, dat wij ons leven nooit kunnen
overdoen en dat er straks geen herstel
meer mogelijk is.
Wijlen ds. E. v. Meer
over minder belangrijke zaken. Ook hier
kunnen vanzelfsprekend winstpunten
worden geboekt, maar naar menselijke
berekening zal de conferentie geen wer
kelijke ontspanning teweegbrengen.
Terwijl de ministers van Buitenland
se Zaken te San Francisco de komende
conferentie voorbereidden, had er een
incident plaats, dat onder deze omstan
digheden bijzonder onaangenaam was.
Boven de internationale wateren, voor
de kust van Siberië, schoten Russische
jagers een Amerikaans vliegtuig neer.
Van de inzittenden verloor niemand het
leven. Foster Dulles heeft daarover bij
Molotov geprotesteerd en deze bood zijn
verontschuldiging aan over de „vergis
sing" die de Russische vliegers gemaakt
hadden. Zo zal, hetgeen men aanvanke
lijk vreesde, deze gebeurtenis tóch geen
schaduw werpen over de Geneefse con
ferentie.
IHiitsland
De Bondsdag heeft een begin gemaakt
met de debatten over de wet op de vrij
willigers. De minister van Defensie
heeft deze debatten geopend met een
rede over de principiële grondslagen,
waarop de West-Duitse strijdkrachten
en de militaire wetgeving zal worden
gebouwd. (Sommigen willen het woord
,,Wehrmacht" weer ingevoerd zien,
maar Blank is voorstander van de term
„Strijdkrachten"). Volgens Blank moet
in een democratische staat de politiek
voorrang genieten boven de strijdkrach
ten. Deze laatsten moeten zich ech
onverwijld organiseren. Hij staat hier
dus volledig achter Adenauer,, in tegen
stelling tot de sociaal-democraten, die
de bewapening van Westduitsland nog
steeds op de lange baan vrillen schui
ven, omdat ze meer heil zien in een ge
sprek met de Sowjet-Unie.
Er zal, als het Wetsontwerp wordt
aangenomen, in de Bondsrepubliek een
algemene dienstplicht worden ingevoerd
voor mannen van 18 tot 45 jaar. De
strijdkrachten bestaan uit een leger,
luchtwapen en marine, een plaatselijk©
verdediging en een militaire territoriale
organisatie. Het leger zal 370000 man
sterk zijn, het luchtwapen 70000 en de
marine 20000.
Italië
De reeds maandenlang dreigende re
geringscrisis in Italië is vorige week
officieel uitgebroken. De crisis was op
dat ogenblik onvermijdelijk geworden.
Het christelijk-democratisch partijbe
stuur nam een motie aan, waarin werd
vastgesteld dat Scelba er niet in was
geslaagd een accoord tussen de demo
cratische partijen tot stand te brengen.
Volgens het partijbestuur kon men on
der dergelijke omstandigheden niet meer
CONSTANT VERLOVINGSRINGEN
U 7TET op DE E 55 de „CONSTANT" fabriek
in volle weridmff
Daar worden de wereldberoemd©
gemaakt. Voorts ziet U een keurcollectie
Dus een bezoek overtuigt U van kwaliteit.
(Wij hebben daarvan alleenverkoop v.h. Eiland)
JUWELIEE IVUJJDELHABNIS
Voor het hooien is het nu ideaal weer, waarvan op het land nu van 's morgens
vroeg tot 's avonds Iaat een druk gebruik wordt gemaakt om het hooi binnen
te halen.
volstaan met een herhaling van de rege
ring. Minister-president Scelba heeft
daarna aan de president het ontslag van
zijn regering aangeboden.
Scelba's val is dus het werk van de
opstandige rechtervleugel van de chr.
dem. partij, die allang van plan was, een
einde te maken aan de ,,cerjtrumcoali-
tie." Juist nu de plannen van Scelba
tot kabinetsherstel min of meer hun
verwezenlijking naderden, werd het po
litieke leven van zijn regering beëin
digd. Het zal moeilijk zijn een andere
regering samen te stellen dan een nieu
we „centrum-coalitie."
RuslandIndia
De Indische premier, Nehroe, heeft
een bezoek van twee weken aan de Sow
jet-Unie gebracht. Over deze reis is al
heel wat gesproken en geschreven. Wat
het resultaat van Nehroe's besprekin
gen met de mannen van het Kremlin zal
zijn, is moeilijk te zeggen. Ongetwijfeld
heeft hij geprobeerd, achter hun bedoe
lingen te komen en hun politiek te door
zien. Maar overigens is Nehroe een
groot denker en een onafhankelijke
geest die zich niet laat imponeren door
de Russische „praatjeq."
Toen Rusland Nehroe uitnodigde was
de reden van deze uitnodiging vrij door
zichtig. De afhankelijke Aziatische vol
ken voelen zich nog steeds onder Wes
telijke invloed. Hun leider Nehroe moet
in Oostelijke koers varen, dat kan een
belangrijke stap in de richting zijn
tegen het kapitalisme en kolonalisme."
Afgezien van het feit of Nehroe zich
als zodanig vril laten gebruiken. Hij liet
in zijn redevoeringen althans naast
de vel© vriendschapsuitingen een
zeer persoonlijk geluid horen,
Geen twijfel
mogelijk;..
HA^ËI. BE.DOËH. &N &IAALWARËNFA&R1EK£N tS ZEVENBERGEN
MIDDELHABNIS
Geslaagd voor Architecten-diploms.
Onze vroegere dorpsgenoot, de heer G.
Geluk, thans als zelfstandig architect
gevesiiigd te Vlaardingen, behaalde de
zer dagen het architecten-diploma V.B.O
aan de Acadamie van Beeldende Kim-
sten en Technische Wetenschappen te
Rotterdam.
Door de werkzaamheden aan de Dirks-
landse kerkgracht zijn de zwanen tijde
lijk verhuisd naar het Spui van Dirks
land.
Dat zij zich daar ook hebben weten
aan te passen blijkt wel daaruit, dat het
zwanenpaar een keurig nest heeft ge
maakt op de rietkant en zowaar dezer
dgen vol trots met 5 donsjongen op
tournee gaat. De tochten strekken zich
uit tot in de haven en het is altijd weer
een bijzonder aardig gezicht, de zorgza
me ouders te zien pronken met de nog
ietwat onbeholpen jongen.
De vader-zwaan houdt alle bedreigin
gen voor zfln jongen op eerbiedige af
stand en met kennelijk respect voor zijn
optreden blijven de inmiddels volwassen
zwanen jongen van het vorige jaar, uit
de buurt van zijn trotse gent. Zo heeft
Dirksland in zijn haven thans een tien
tal zwanen^
DIRKSLAND
Kon. Ned. Middenstandsbond. Voor
de afdeling Dirksland van de Kon. Ned.
Middenstandsbond zal op 19 Jrdi a.s. te
Dirksland optreden het bekende kinder
gezelschap Elleboog met 2 voorstellin
gen. De voorwaarden tot het verkrijgen
van de toegangskaarten worden bekend
gemaakt op de raambiljetten, die by de
georganiseerde Middenstand te Dirks
land zijn opgehangen.
Het eventueel batig saldo komt ten
goede aan de Uniform actie van de Mu
ziekvereniging Ajnicitia.
r
ÖOEDEBEEDE
Mooie gift Anjerfonds. De Zangver
eniging „Goerees' Gemengd Koor" heeft
van het Anjerfonds een bijdrage van
300.toegekend gekregen in de kosten
van de aankoop van een nieuwe piano.
De vereniging zal dit bedrag goed kun
nen gebruiken, want haar piano is reeds
jarenlang versleten.
Uitslag aanbesteding. Vorige week
Woensdag had hier de aanbesteding
plaats van de bouw van twee rioolge
malen en een rioolzuiveringsinrichting
en van de aanleg van de persleidingen.
De enige inschrijving was van de N.V.
Visser en Smit's Aannemingsmaatschap
pij te Papendrecht voor een btdrag van
153.280.—.
Anjer-collecte. De Anjercollectö in
deze gemeente bracht op 81.82.
OUDDOBP
Gevallen. De schilder L. Akershoek
had het ongeluk bij het uitvoeren van
zijn werkzaamheden te vallen en een
pols te kneuzen zodat hij zich onder
doktershulp moest stellen.
Woonruimte-commissie. De woning
ruimte-commissie vergadert elke eerste.
Maandagavond van elke maand op het
gemeentehuis nam. 20 uur.
Jam of limonade, maakt ze zelf.
Gratis recepten. Vraagt U^ in
Wed. Kurvinks Drogisterij, Oud-
dorp.
OOLTGENSPLAAT
Herstel gemeentewoningen. De ge
meentewoningen aan de Emmastraat,
Pieter Biggestraat en het Boomgaard
pad ondergaan een grondige vernieu
wing. Daar tijdens de ramp het verf-
werk veel heeft geleden, worden de wo
ningen zowel van binnen als van buiten
opnieuw geschilderd.
Geslaagd. Aan het ziekenhuis „Bet-
hesda" te Dirksland slaagde Zuster M.
van Dam Cd. voor het einddiploma zie
kenverpleging A (witte kruis).