r
iWordt er nog
Heerd op school?
Oude Tonge zal op 5 mei een
bevrijdingsspel opvoeren
Zaterdag 16 April 1955
No. 2393
GHB WEEKBLAD OP GEBEFOBMEEBDE GBONDSLAO
VOOE DE ZÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
J
MEDITATIE
Moedeloos! Beschaamd!
Overtuigd
Het aantal drankwetvergunningen werd
bepaald op zeven
Betaling postabon
nementen per giro
fidactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
JILEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
'voor advertentiën uitsluitend Drukkerfl Telef. K 1870-2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
yerschQnt tweemaal per we«k. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRUS 12 cent p» mm,
Bg contract speciaal tarlet.
i
lijkt wel een ietwat dwaze vraag,
aie'we als titel boven dit artikel plaat
sten Waarvoor immers is de school
we bedoelen hier speciaal de lagere
BChool anders dan om te leren? Voor
verreweg de meeste mensen is dit inder
daad nog zo, maar ieder, die op onder-
a^gebied meeleeft of er zelf bij betrok
ken is, weet, dat de ouderwetse „leer
school" tegenwoordig een zware dobber
heeft. Het mensdom schijnt nu eenmaal
steeds wat anders te willen, op elk ge
bied en dit doet ook zijn invloed gelden
op het onderwijs. Als we de moderne
paedogogen en psychologen moeten ge
loven, dan is het beter van de oude „luis-
iterschool" een „werkschool" te maken
smet al de consequenties daarvan. Felle
aanvaUen worden gedaan op ons tradi
tionele onderwijsstelsel en het lijkt erop,
dat men niet zal weten vóór het oude
leeraysteem de hals is omgedraaid. Het
Is alles „vernieuwing" wat de klok
I slaat. Van overheidswege gesubsidiëer-
~"f de studiecentra stimuleren door cursus-
j sea en conferenties de nieuwe koers en
wie daar wat scetptisch tegenover staat
I of er niet aan meedoet, wordt niet meer
voor vol aangezien.
De vraag doet zich daarom op, in
welk opzicht de lagere school in haar
taak 'tekort geschoten is. Zijn de resul
taten van het onderwijs in rekenen, taal,
lezen, geschiedenis, aardrijkskunde enz.
zo enorm, dat er gerust wat tijd afkan
voor de bezigheden in nieuwe stijl? Nu,
zo i» het zeker niet. De algemene klacht
is, vooral uit het bedrijfsleven, dat de
leerlingen, die door de lagere school
worden afgeleverd, over 't algemeen te
genvallen, wat betreft de reken- en taai-
capaciteiten, om van de andere vakken
maar te zwijgen. Men is helemaal niet
[tevreden over de resultaten. En hoe
Ikonit het, dat deze zo mager zijn? Naar
I onze bescheiden mening mede hierdoor,
dat er geen voldoende tijd is om het
eerst nodige er stevig in te zetten, door
dat er teveel tijd verloren gaat voor al-
lerM andere dingen.
onderwijzers zullen de eersten zijn
^oe te geven, dat de situatie inder-
niet bevredigend is. Wat ons onder-
het eerst en. het meest nodig heeft,
in rustige sfeer, niet alleen in de
maar ook in het algemeen. En dit
laat nogal wat te wensen over. Met na
me de schoolhoofden kunnen daarover
.eepraten. Zij hebben tegeniwoordig in
'erreweg de meeste scholen hun eigen
'klas het ambulantisme, geheel of ge
deeltelijk, komt niet meer zoveel voor
en moeten zich tussen de bedrijven door
bemoeien met allerlei dingen, waarvoor
him aandacht wordt gevraagd. Veel
meer dan vroeger worden ze ook onder
de les gestoord door vertegenwoordigers
van firma's, die hun leermiddelen ko
men aangrijpen. Onlangs kwamen er op
een school drie op één morgen! Verder
komen fotografen, goochelaars, potten
bakkers, een man met een aapje etc.
hun geluk beproeven. En aangezien men
nu eenmaal niet alles kan weigeren,
gaat er eerst tijd verloren met praten
en later een aantal uren met de voorstel
lingen.
Aan schoolsparen kan men ook
niet ontkomen. Voorts dienen de kinde
ren opgevoed te worden in de philan-
tropie, m.a.w. moeten ze af en toe er
met zegels of prikkaarten op uit voor
een liefdadig doel. De organisatie van
één en ander vergt ook weer tijd. Dan
komen natuurlijk een paar maal per
jaar de schoolarts en de schooltandarts.
Het is allemaal prachtig, maar de rust
wordt er niet door bevorderd. Voert
men ook nog de schoolmelk in, dan zijn
de ouders weer van iets ontlast, maar
de school draait ervoor op. Ook vindt
men het af en toe nodig eens een kleine
wandeling of excursie te maken, één of
ander kinderfeest te organiseren, een
museum te bezoeken enz. Hier en daar
komt ook een spraakleraar op school en
sedert het verkeer zo in de belangstel
ling is komen te staan, moet ook daar
aan menig uurtje worden besteed. Er
zjjn scholen, waar de kinderen zwemles
krflgen en verder eist de gymnastiek
ook nog anderhalf uur per week. En zo
is er nog wel één en ander.
Als we nu één voor én deze dingen
de revue laten passeren, dan zouden we
niet graag willen beweren, dat ze alle
maal overbodig zijn. Een aantal ervan
kan men echter van ons cadeau krijgen,
maar nodig of minder nodig of niet no
dig, al deze tijd gaat van het eigenlijke
onderwijs af. De school wordt op deze
manier overbelast. En als men dan nog
de zin zou doen van de nieuwe-koers-
mensen, dan was men bovendien halve
dagen aan het plaatjes plakken, handen
arbeid, projecten uit en te na uitpluizen
tot vervelens toe enz. We vragen ons af,
hoeveel tijd er op deze manier nu eigen
lijk overschiet voor de „verstandelijke"
vakken, is het dan wonder, dat er ge
klaagd wordt over de onbevredigende
resultaten van het onderwijs?
iWe m^enen, dat het tijd wordt, deze
tent van het probleem ook eens te be
zien. Er is nu eenmaal een minimum
aan kennis nodig voor ieder kind, dat
geen uitgebreide lager of middelbaar on
derwijs geniet. Over de hoogte van dat
nünimum valt te praten, maar over het
feit als zodanig kan geen verschil be
staan. Inderdaad grepen de scholen
voorheen in sommige opzichten wel wat
hoog en kregen de leerlingen overbodi
ge ballast mee. Menige rekenmethode
kan nog wel wat uitgedund worden.
Maar men slaat nu weer over naar de
andere kant en uit reactie tegen de „in
tellectualistische" school komt men er
nn toe, de leerstof zodanig te beperken
en de hand- en andere vaardigheden ze
„Ik zal geenszins gelovenMijn
Heere en mijn God."
(Joh. 20 25b, 28b.)
De tijd tussen Pasen en Hemelvaarts
dag staat in het teken van de verschij
ningen van de ontmoetingen met de op
gestane Christus.
Hierin worden wij opgeroepen om te
onderzoeken, wat de vrucht van Pasen
in ons leven is.
iEerst een enkel woord over de figuur,
die deze woorden spreekt.
Zoals ook van enkele andere discipelen,
als Petrus, Johannes en Jacobus, deelt de
H. Schrift ons ook van Thomas ver
schillende bijzonderheden mede.
En deze bijzonderheden slaan voorna
melijk op het karakter van deze persoon
Dat karakter toch, speelt een belang
rijke rol in het geestelijke leven van
Thomas. Hij heeft een somber karakter
en beziet alles door een donkere bril.
Overal twijfelt hij aan. Hij is een pes
simist VEin het zuiverste water.
De eerste maal dat we van hem le
zen, is in Johannes 14. Daar heeft de
Heere Jezus het over Zijn aanstaand lij
den en sterven. Hij roept zijn discipelen
op om mede te gaan naar Jeruzalem eni
aanschouwers te zijn van het grote
werk, dat Hij daar ten hunne behoeve
gaat verrichten. Ach, bijna niet één
discipel verstaat wat de Heere Jezus
hier eigenlijk mede bedoelt. Ze denken
allen nog aan de wederoprichting van
de oude Davidstroon. Zo sterk leeft de
ze verwachting, dat nu reeds de moeder
van de zonen van Zebedeüs komt vra
gen, of haar kinderen ter rechter en ter
linker hand mogen zitten van de Heere
Jezus, als dat koninkrijk gevestigd is.
Alleen een Thomas heeft het door. Den
ken de anderen nog aan eer, macht of
in het beste geval hemelvreugde, hij
bekijkt het van een ander kant en zegt
dan ook: „Laat ons met Hem gaan,
opdat we ook met Hem sterven."
Het grote Paasfeest is gevierd. Er is
vreugde, blijdschap, voldoening, in het
bijzonder in de harten van de oversten
des volks. Immers de gehate Rabbi van
Nazareth is voorgoed het zwijgen opge
legd. De rust en vrede is wedergekeerd.
Die man had nu ook altijd wat. Overal
had Hij wat van te zeggen. Hij had ze
opgeschrikt uit hun vrome, maar dode
lijke rust. Inplaats van Eerwaarde he
ren, had Hij hen „adderengebroed" ge
noemd. Stel je voor! Hen, de geroepen
dienstknechten des Heeren! Nu zullen
ze weer in een heilige reuke staan en
uit te breiden, dat de hoeveelheid kennis
o.i. ver beneden het minimum komt te
liggen. Het is een soort mode gewor
den, af te geven op de „leerschool" of
„luisterschool" en wie niet meezingt in
dat koor, geldt voor ouderwets. De kin
deren vinden het allemaal best, maar
dat kan geen maatstaf zijn. Tenslotte
zullen we het erover eens moeten zien
te worden, wat de lagere school uitein
delijk aan haar leerlingen moet meege
ven het leven is. En dan kan worden
vastgesteld, wat en hoeveel onderwezen
moet worden van ieder vak.
Zo is men vooral na de bevrijding dap
per aan het vernieuwen geslagen. Nu
is er biJ dat vernieuwen heel veel, dat
helemaal niet nieuw is, maar door on
derwijzers en onderwijzeressen met wat
fantasie dikwijls al lang werd toege»
past. Van hogerhand wordt de nieuwe
koers mede gestimuleerd en voor nieu
we schooltypen geeft de overheid graag
veel geld uit. Voor alles, wat enigszins
extra-ordinair is, blijken de financiële
middelen aanwezig te zrjn. Maar het
komt ons voor, dat het meer op de weg
van het Ministerie van Onderwijs zou
liggen om ten eerste ervoor te zorgen,
dat er voldoende leerkrachten zijn en ten
tweede de leerlingenschaal te verlagen.
Het is nl. zo, dat steeds weer opnieuw
felle aanvallen worden gedaan op het
klassikaal onderwijs, waartegenover men
dan de zegeningen stelt van het indivi
dueel onderwijs. Zonder te beweren, dat
het laatste het ideaal is, willen we wel
toegeven, dat het eerste grote bezwaren
heeft. Maar we zouden wel eens willen
weten, hoe men op ©en andere manier
de veel m.eer dan één millioen leerlingen
der lagere scholen onderwijs kan geven,
zolang er nog niet eens genoeg leer
krachten zijn voor het huidige stelsel.
Al deze theorieën mogen nog zo aan
trekkelijk zijn, ze lopen dood op de har
de werkelijkheid. Wanneer men ons la
ger onderwijs wilde organiseren volgens
de verlangens en voorschriften der mo
derne psychologen, paedagogen en soci
ologen, dan zou de begroting van het
Departement, die toch al schrikbarend
hoog is, tot een onbetaalbare hoogte
stijgen. En aangezien degenen, die on
derwijs geven, nu eenmaal moeten uit
gaan van de middelen, die ze hebben en
de situatie, waarin ze verv eren, ligt het
voor de hand, dat ze zich van al die
theorieën niet veel kunnen aantrekken.
Terugkerende tot ons uitgangspunt,
menen we te mogen vaststellen, dat de
Nederlandse onderwijzers over 't alge
meen ondanks alle meer of mindere ra
dicale veranderingen, die worden voor
gesteld, poogt zijn leerUngen zoveel mo
gelijk kennis en vaardigheid voor het
leven mee te geven. Meestal is bij velen
de natuur conservatiever dan de pro
gressieve leer. Maar de onrust in de
school, die we hierboven schetsten, de
tijd, die afgestaan moet worden voor
andere dingen, die veelal eigenlijk even-
de eer ontvangen die ze toekomt. En
tochtoch is daar nog altijd een ze
kere onrust.
Vandaar die verzegeling des grafs,
die wacht der soldaten.
Het grote Paasfeest is gevierd. In een
van de zalen van Jeruzalem, is een klein
gezelschap bijeen. Negen mannen. In
hun ziel, heersen allerlei gemoedsaan
doeningen. Twijfel, hoop, vrees, droef
heid en een heel klein beetje blijdschap.
Hun Meester is gestorven aan het
vloekhout van Golgotha. Het was afge
lopen, zo dachten ze. Maar nu zijn ze
verontrust geworden door de wonderlij
ke g-eruchten der vrouwen, die het heb
ben over een opgestane Heiland.
Terwijl ze nog spreken, vliegt de deur
open en Petrus stormt binnen. Broe
ders," zo juicht zijn stem. De Heere is
waarlijk opgestaan, want Hij heeft zich
aan mij geopenbaard!"
Ja, dan golft er een wondere blijd
schap door hun ziel. En nog heerlijker
wordt het, als later op de avond de Hee
re Jezus zelf in hun midden verschijnt
en zegenend de handen op hen legt:
„Vrede geef Ik U, Mijne vrede laat ik
U!"
Ge zegt: Hoor ik u daar niet spreken
over 9 en later 10 discipelen?"
Judas is gestorven, ja, dat weten we!
Maar waar is dan die twaalfde? Wie is
hij? Het is Thomas, de zwaarmoedige
en moedeloze Thomas!
Misschien heeft hij het juist wel het
zwaarste te verduren gehad. In de har
ten van de andere discipelen heeft tot
het laatste moment nog een zekere hoop
geleefd, dat de Heere Jezus zich op de
een of ander manier zou bevrijden. Hoop
op het wonder! Bij Thomas niet. In Ka-
jafas zaal, voor Pilatus rechterstoel, bij
Golgotha's kruis, nergens heeft een
straal van licht zijn duistere hart ver
kwikt. Overal heeft hij gemompeld: Dat
dacht ik wel, dat dacht ik wel! En op
Goede Vrijdag is hij naar huis gegaan
met de gedachte, dat nu alles mislukt
was. Al zijn aardse en geestelijke ver
wachtingen zijn voorgoed de bodem, in
geslagen.
Tevergeefs wekken zijn broeders hem
op om met hen te vergaderen. Waarom
zou hij het doen? Alles is immers voor
bij En, als ze hem later vertellen, van
de ontmoeting met de opgestane Paas-
koning, dan gelooft hij er maar een bit
ter beetje van.
Petrus, verhaalt hem eveneens zijn
ontmoeting. Maar, het helpt allemaal
niets. Jatoch wel. Het helpt zo
veel, dat ze Thomas met veel moeite
overhalen om de volgende week naar de
kerk te gaan. Hij zit daar met al zijn
twijfel en ongeloof. Hij denkt waarom
doe ik het eigenlijk. Hij verwacht er
niets van. „Tenzij ik steek mijn vingers
in de wonden van zijn handen en mijn
hand leg in de wond van Zijn zijde
ik zal geenszins geloven."
M. L. Kent ge soms i«ts van die Tho
mas' gestalte? Wat kan er een storm
van twijfel opsteken omtrent de beloften
Gods. Ja, als we maar eens iets tast
baars hadden
Maar, dat is er niet! Niets, dan de
toezegging Gods. Toen, op het moment
dat deze in de ziel indaalde, was het
goed en zoet. Maar nuDe vrucht
is weggesloten. De twijfel binnengeslo
pen. Was het wel van God? Hebben we
het ons allemaal niet ingebeeld? Zouden
het geen voorkomende waarheden ge
weest zijn, waarmede we ons getroost
hebben? Heere, ik zal geenszins gelo
ven tenzijJa erger nog! Het kan
gebeuren, dat we zover wegzakken, dat
de twijfel opkruipt of God, God wel Is.
Ik zal geenszins geloven, tenzij
En dan gaan we voorwaarden stellen.
Tekeifén vragen. En, onbewust misschien
gaat zo de levensopenbaring zich baan
breken: De Heere mag toch eigenlijk
wel blij zijn, dat ik Hem dienen wil.
Wat zijn we dan op een dwaalweg.
Wat hebben velen later spijt gehad van
dat tekenen vragen. Wellicht raken we
onbewust in zo'n toestand. Net als Tho
mas. De oorzaak?
Zijn karakter zegt U. Ja, dat speelt
wel een rol. Bij U ook? Er zijn van die
mensen, waar nooit iets kan. Onze zaak
wordt toch nooit iets! lOnze kwaal, daar
is geen beterschap voor. Wij zalig wor
den? Weineen, dat is onmogelijk.
En tochhier is niet alles mee
verklaard. Hierdoor zijn we niet te ver
ontschuldigen. De eigenlijke oorzaak zit
dieper! Even verder, zegt de Heere Je
zus: ,,Wees niet ongelovigOnge
loof dat is de kwaal. Een kwaal, waar
mede schier al Gods kinderen mede be
hept zijn.
Denk maar aan Abram, Jacob, Mozes,
David in bepaalde levensomstandighe
den. Denk aan de hoofdman, die het be
lijdt: Heere, ik geloof, kom mijn onge
loof te hulp!
Wat een geluk, als we er evenals deze
hoofdman last van krijgen. Dan wordt
het onze schuld en zonde. Misschien hebt
U zich tot het lezen van deze regels ge
zet met de gedachte: waar doe ik het
eigenlijk voor Het helpt toch niet. Voor
mij is er toch niets bij! Ik wil niet en
kan niet geloven. Waarom nam. God mij
mijn man, mijn vrouw, mijn kind af?
Wat verstaan we er op zo'n moment
weinig van, dat we een heiwaardig
schepsel zijn, die nergens geen recht op
kan doen gelden dan op de rechtmatige
straf des Heeren.
De dichter zegt in zulke omstandig
heden: ik zal mijn mond niet opendoen,
want Gij hebt het gedaan.
Als we dat beseffen, dan worden we
een beschaamde Thomas.
Doch daarover een volgende maal D.V
(Wordt vervolgd)
Dirksland.
C. J. RESTING.
De raad van Oude Tonge kwam Woensdagavond S uur bijeen. Het was een ma
tige agenda, die vrij vlug werd afgewerkt. Het enigste punt dat enige discussie
uitlokte was de subsidie voor het bevrijdingsspel, wat op 5 Mei zal worden op
gevoerd. Ook de wijziging in het Wederopbouwplan ontlokte vele vragen, het
punt was overigens van niet veel betekenis.
De voorz. Burg. Hordijk opende met
gebed. De notulen werden na enige
vragen van de heer Kanters vastge
steld.
Dan volgden de ingekomen stukken.
Mededeling van het College van Ged.
Staten dat goedkeuring is verleend aan
het raadsbesluit tot verhuur van grond
op het Handelsterrein aan de fa. P. van
Schelven, alhier.
Schrijven van de heer B. voor in 't
Holt te Kampen berichtende, dat de be
noeming tot hoofd der O.L. School de
zer gemeente wordt aangenomen.
Schrijven van het College van Ged.
Staten, inhoudende de mededeling, dat
op Donderdag, 28 April 1955 des v.m. 10
uur te 's-Gravenhage door hun College
een openbare vergadering zal worden
gehouden, betreffende de herziening van
de gemeentelijke indeling van Goeree en
Overflakkee.
Goedkeuring raadsbesluit tot het aan
gaan van een geldlening, groot 250.000
bij de N.V. Bank voor Ned. Gemeenten
te 's-Gravenhage.
Goedkeuring raadsbesluit tot het aan
gaan van een kasgeldeling groot
500.000.—.
Besluit van het College van Ged. Sta
ten waarbij goedkeuring wordt onthou
den aan het raadsbesluit van 13 Septem
ber 1954 tot gedeeltelijke intrekking van
het uitbreidingsplan.
Mededeling van de heer B. voor in 't
Holt, dat de benoeming tot lid van de
Commissie tot Wering van Schoolver
zuim wordt aangenomen.
Toezending van de begroting van de
goed buiten schooltijd konden geschie
den, alsmede het voortdurend verande
ren van methoden en het invoeren van
dubieuze nieuwigheden vormen een gro
te handicap voor het onderwijs. Voorlo
pig geloven we, dat het maar het beste
is, niet al te veel waarde te hechten
aan allerlei fantastische noviteiten, maar
op verstandige wijze het goede in het
oude te behouden en voorzichtig nieuwe
mogelijkheden te peilen.
Commissie voor het Bouw- en Woning
toezicht in de gemeeiLten Nieuwe Tonge
en lOude Tonge voor het jaar 1955.
De heer Kanters vroeg naar de sala
riëring voor deze dienst, waarop de
voorz. antwoordde dat geregeld werd op
basis van het aantal inwoners.
Voorstel B. en W. tot aankoop van
de panden Molenweg 4, eigendom van
dhr. Li. Jochems, te Roosendaal en Sta
tionsweg 63, eigendom van Mw. de wed.
C. de Vos, alhier.
Het plan Molenweg werd voorgesteld
en goedgevonden aan te kopen voor
1400.en het pand van de wed. de Vos
voor 1490.met een schadeloosstel
ling van 300.
Voorstel B. enW. tot het verlenen van
een tegemoetkoming aan een ingezetene
ingevolge artikel 13 der L.O. Wet 1920
in de vervoerkosten Oude Tonge^Mid-
delharnis, wegens bezoek aan de B.L.O.
School te MiddeUiamis. Werd goedge
vonden.
Goedgevonden werd het verlenen van
een éénmalige subsidie van 0.05 per
inwoner aan de Stichting 19401945 als
jubileumgift.
Voorstel B. en W. om een loksial van
de bestaande gemeentehjke kleuter
school ter beschikking te stellen voor
het R.K. kleuteronderwijs, alsmede de
speelplaats.
De voorz.: Met een compleet model in
ventaris izelfs met piano is de
Gem. Kleuterschool hedenmiddag ge
opend. Spreker bracht dank aan de
Zweedse instelling „Radda Bamen" voor
het mooie materiaal. Goedgevonden werd
lokaal en speelplaats voor de R.K. Kleu
terschool ter beschikking te stellen.
Voorstel B. en W. deel te nemen in
Jbet Waarborginstituut voor de Tuin
bouw in Zuid-Holland.
De voorz. lichtte toe dat dit ging op
dezelfde basis als het Waarborg-Insti-
tuut voor de Middenstand. Er is behoef
te aan voor tuinbouwers inzake witlof-
teelt enz.
„Wat zijn de consequenties voor de
gemeente" vroeg de heer Both.
„Dat de gemeente voor een deel ga-
H.M. de Koningin en H.K.H. Prinses Margriet brengen de vaoantie in
Kloosters (Zwitserland) door. Aan het begin van een skitocht: H.M. de
Koningin en H.K.H. Prinses Margriet met hun gids.
rant is bij wanbetaling" zei de voorz.
Werd goedgevonden.
Aantal Drankvergunningen
Voorstel B. en W. een verzoek te rich
ten aan H.M. de Koningin tot verlaging
van de geldende maxima voor de Drank
wetvergunning. Voorgesteld werd het
aantal vergunningen op 8 terug te bren
gen.
De heer Both vroeg om het verzoek
van de Nat. Commissie tegen Alcoholis
me, n.l. om het aantal vergunningen op
zeven te brengen in discussie te bren
gen. Hij maakte er een voorstel van. Er
wordt over het drankgebruik geklaagd,
in Oude Tonge, er wordt ook wijn e.d.
in winkels verkocht. Niemand heeft er
direct schade van voerde spreker aan.
Weth. Gebraad wilde het voorstel Both
overnemen.
Weth. V. Vugt was er echter tegen.
Minder drankgebruik kwam er z.r. niet
door. Bij feestelijke gelegenheden moet
er ruimte zijn. het zit meest opgepropt
vol aldj^s spreker.
De heer de Vin ondersteunde het
voorstel-Both.
Bij stemming werd het aanvaard. De
heren Moerenhout en v. Vugt waren te
gen.
Voorstel B. en W. tot verkoop van het
pand Stationsweg 47.
Dit verzoek kwam van het voormali
ge raadslid dhr. Jochems, om het voor
5000.aan te kopen.
De heer Fase dacht dat het al ver
kocht was, maar de vorige koper bleek
er op te zijn teruggekomen. Men keurde
het goed.
Goedgevonden werd de aankoop van
een strook grond in de Schoolstraat voor
de aanleg van een trottoir en de verkoop
van enkele strookjes grond in voornoem
de straat.
Bevrijdingsspel
Voorstel B. en W. tot het verlenen van
een subsidie ten behoeve van het op 5
Mei 1955 op te voeren bevrijdingsspel.
Er was door het comité een begro
ting overgelegd voor dit bevrijdingsspel
(wat de bezetting en de bevrijding ty
peert) eveneens om voor 500 leerlingen
een herinneringsbeker en voor ieder een
sinaasappel aan te kopen. Voor het laat
ste zou 335.50 moeten worden uitge
trokken.
De heer Fase verwonderde het dat
deze voorstellen aan elkaar gekoppeld
waren.
De voorz. wilde het wel afzonderlijk
behandelen.
De heer Fase was een tegenstander
van opvoering van dergelijke spelen. Er
woedt nu nog een koude oorlog. Laten
we voorzichtig zijn maande spreker.
Als iemand de ramp heeft meegemaakt
waarbij veel leed is geleden, stelde spr.
zich voor, dat men dat niet nog eens
wil zien. Er is eerst een herdenkings
dienst in de kerk en spr. vroeg zich af
of dit wel klopt.
De voorz. vond dit geen vergelijk met
de waterramp. Het was een strijd tegen
een ideologie van '40 tot '45 het was
goed dat de jeugd het ook eens voor
ogen werd gesteld. Ingezetenen hebben
dit spel deskundig samengesteld; het
heeft speciaal betrekking op hetgeen
Oude Tonge heeft wedervaren. De her
denkingsdienst in de kerk kan daar rus
tig aan vooraf gaan.
Weth. Gebraad juichte het toe omdat
de-jeugd maar een vage herinnering had
aan hetgeen er tijdens de bezetting ge
beurd is. We moeten het als aanschou
welijk onderwijs zien en spr. meende dat
op deze wijze de herdenkingsdag gepast
zou worden gevierd.
Primair werd z.h.s. goedgevonden het
bedrag voor de schoolkinderen. Voorts
werd aan de orde gesteld ƒ1.per in
woner beschikbaar te stellen voor het
bevrijdingsspel.
Weth. Fase: Ik ben er tegen.
De heer Groenendyk vroeg stemming,
waarbij de heren Groenendijk, Fase en
Kanters (S.G.P.) bleken tegen te zijn.
Aangenomen met 83 stemmen.
Dan was er nog een verzoek van de
P.v.d.A.-fractie om op de herdenkings
dag 10.— per gezin te geven aan hen
die onder de noodwet-Drees vallen. B.
en W. wilden dit amenderen door te stel
len het in natura te verstrekken.
De heer Both wilde dit liever niet. Hij
dacht dat het beter was, dat de mensen
er zelf wat voor kochten.
De voorz.: Een pakketje is een ver
rassing. Een geldelijke gift, heeft ieta
van armenzorg. B. en W. wil dat deze
tnensen werkelijk feest hebben.
De heer v. Loon voelde wel voor deza
argumenten.
Weth. Gebraad had zich neergelegd
bij het voorstel van B. en W. al was hij
niet zo enthousiast. Hij wilde het niet
al te ambtelijk laten verlopen, maar de
pakjes b.v. door de feestcommissie
laten distribueren.
De voorz. vond dit wel een idee.
De heer Both vroeg om dan wel op
de samenstelling te letten vooral voor
diabetici.
„We kunnen verpleegsters Inschake
len bij de samenstelling" meende de
voorzitter.
Hiertoe werd m.a.s. besloten.
Goedgevonden werd de vaststelling
van een wijziging van de gemeente
begroting, dienstjaar 1954^ (afsluiting
afsluiting van de gewone dienst.
Benoeming van de heer W. H. van
Nieuwehhuijzen tot tijdelijk veearts van
de veemarkt.
„Wat is het salaris" vroeg de heer d«
Vin.
„Precies genomen 114.18" was het
antwoord van de voorzitter.
Bij stemming werd genoemde heer
aangewezen.
Aangenomen werd nog een wijziging
in de bepalingen van het Wederopbouw
plan (inzake de bezwaren van Ged. Sta
ten). Het vereiste nog al enige toelich
ting van de voorzitter eer de heren het
begrepen. De vaststelling hield in een
voorbereiding volgens art. 36 Woning
wet voor een nieuw plan in bepaalde
gedeelte, die moeten herzien worden.
Er werd druk over gediscussieerd, de
voorz. beschouwde het als een hamer
stuk, er zaten geen consequenties aan
vast.
De heer Kanters vond het een zware
strijd worden, als Stad en Land een
streep trekt om het te veranderen.
De voorz. bestreedt dit, De raad had
volledige bevoegdheid. Stad en Land was
alleen een advies-instelling.
Men ging er mee accoord.
Aan het eind van de vergadering viel
een besluit tot verkoop van twee huizen
aan de Doelestraat, een aan wed. v. d.
Tol en een aan dhr. v. Wezel.
Dan sluiting met dankgebed.
Voor onze postabonnees, bij wie
het geld niet door de agent of een
wisselloper wordt gehaald, maar
die gewoon zijn aan de post te
betalen, stellen wij de gelegenheid
nog open om het abonnements
gel per giro te voldoen tot
Woensdag" 20 April a.s. Dan gaan
de kwitanties de deur uit. Het
scheelt 30 cent, daar de incasso
kosten bij de post hoog zijn.
Neem dus de moeite en betaal
omgaand per giro. Het is in uw
eigen voordeel. Postabonneees
kunnen vanzelfsprekend ook voor
een half of een geheel jaar geUjk
voldoen.
Administratie EUanden-nleuws
Middelharnis, Giro 167930