r iWordt er nog Heerd op school? Oude Tonge zal op 5 mei een bevrijdingsspel opvoeren Zaterdag 16 April 1955 No. 2393 GHB WEEKBLAD OP GEBEFOBMEEBDE GBONDSLAO VOOE DE ZÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN J MEDITATIE Moedeloos! Beschaamd! Overtuigd Het aantal drankwetvergunningen werd bepaald op zeven Betaling postabon nementen per giro fidactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS JILEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 'voor advertentiën uitsluitend Drukkerfl Telef. K 1870-2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 yerschQnt tweemaal per we«k. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRUS 12 cent p» mm, Bg contract speciaal tarlet. i lijkt wel een ietwat dwaze vraag, aie'we als titel boven dit artikel plaat sten Waarvoor immers is de school we bedoelen hier speciaal de lagere BChool anders dan om te leren? Voor verreweg de meeste mensen is dit inder daad nog zo, maar ieder, die op onder- a^gebied meeleeft of er zelf bij betrok ken is, weet, dat de ouderwetse „leer school" tegenwoordig een zware dobber heeft. Het mensdom schijnt nu eenmaal steeds wat anders te willen, op elk ge bied en dit doet ook zijn invloed gelden op het onderwijs. Als we de moderne paedogogen en psychologen moeten ge loven, dan is het beter van de oude „luis- iterschool" een „werkschool" te maken smet al de consequenties daarvan. Felle aanvaUen worden gedaan op ons tradi tionele onderwijsstelsel en het lijkt erop, dat men niet zal weten vóór het oude leeraysteem de hals is omgedraaid. Het Is alles „vernieuwing" wat de klok I slaat. Van overheidswege gesubsidiëer- ~"f de studiecentra stimuleren door cursus- j sea en conferenties de nieuwe koers en wie daar wat scetptisch tegenover staat I of er niet aan meedoet, wordt niet meer voor vol aangezien. De vraag doet zich daarom op, in welk opzicht de lagere school in haar taak 'tekort geschoten is. Zijn de resul taten van het onderwijs in rekenen, taal, lezen, geschiedenis, aardrijkskunde enz. zo enorm, dat er gerust wat tijd afkan voor de bezigheden in nieuwe stijl? Nu, zo i» het zeker niet. De algemene klacht is, vooral uit het bedrijfsleven, dat de leerlingen, die door de lagere school worden afgeleverd, over 't algemeen te genvallen, wat betreft de reken- en taai- capaciteiten, om van de andere vakken maar te zwijgen. Men is helemaal niet [tevreden over de resultaten. En hoe Ikonit het, dat deze zo mager zijn? Naar I onze bescheiden mening mede hierdoor, dat er geen voldoende tijd is om het eerst nodige er stevig in te zetten, door dat er teveel tijd verloren gaat voor al- lerM andere dingen. onderwijzers zullen de eersten zijn ^oe te geven, dat de situatie inder- niet bevredigend is. Wat ons onder- het eerst en. het meest nodig heeft, in rustige sfeer, niet alleen in de maar ook in het algemeen. En dit laat nogal wat te wensen over. Met na me de schoolhoofden kunnen daarover .eepraten. Zij hebben tegeniwoordig in 'erreweg de meeste scholen hun eigen 'klas het ambulantisme, geheel of ge deeltelijk, komt niet meer zoveel voor en moeten zich tussen de bedrijven door bemoeien met allerlei dingen, waarvoor him aandacht wordt gevraagd. Veel meer dan vroeger worden ze ook onder de les gestoord door vertegenwoordigers van firma's, die hun leermiddelen ko men aangrijpen. Onlangs kwamen er op een school drie op één morgen! Verder komen fotografen, goochelaars, potten bakkers, een man met een aapje etc. hun geluk beproeven. En aangezien men nu eenmaal niet alles kan weigeren, gaat er eerst tijd verloren met praten en later een aantal uren met de voorstel lingen. Aan schoolsparen kan men ook niet ontkomen. Voorts dienen de kinde ren opgevoed te worden in de philan- tropie, m.a.w. moeten ze af en toe er met zegels of prikkaarten op uit voor een liefdadig doel. De organisatie van één en ander vergt ook weer tijd. Dan komen natuurlijk een paar maal per jaar de schoolarts en de schooltandarts. Het is allemaal prachtig, maar de rust wordt er niet door bevorderd. Voert men ook nog de schoolmelk in, dan zijn de ouders weer van iets ontlast, maar de school draait ervoor op. Ook vindt men het af en toe nodig eens een kleine wandeling of excursie te maken, één of ander kinderfeest te organiseren, een museum te bezoeken enz. Hier en daar komt ook een spraakleraar op school en sedert het verkeer zo in de belangstel ling is komen te staan, moet ook daar aan menig uurtje worden besteed. Er zjjn scholen, waar de kinderen zwemles krflgen en verder eist de gymnastiek ook nog anderhalf uur per week. En zo is er nog wel één en ander. Als we nu één voor én deze dingen de revue laten passeren, dan zouden we niet graag willen beweren, dat ze alle maal overbodig zijn. Een aantal ervan kan men echter van ons cadeau krijgen, maar nodig of minder nodig of niet no dig, al deze tijd gaat van het eigenlijke onderwijs af. De school wordt op deze manier overbelast. En als men dan nog de zin zou doen van de nieuwe-koers- mensen, dan was men bovendien halve dagen aan het plaatjes plakken, handen arbeid, projecten uit en te na uitpluizen tot vervelens toe enz. We vragen ons af, hoeveel tijd er op deze manier nu eigen lijk overschiet voor de „verstandelijke" vakken, is het dan wonder, dat er ge klaagd wordt over de onbevredigende resultaten van het onderwijs? iWe m^enen, dat het tijd wordt, deze tent van het probleem ook eens te be zien. Er is nu eenmaal een minimum aan kennis nodig voor ieder kind, dat geen uitgebreide lager of middelbaar on derwijs geniet. Over de hoogte van dat nünimum valt te praten, maar over het feit als zodanig kan geen verschil be staan. Inderdaad grepen de scholen voorheen in sommige opzichten wel wat hoog en kregen de leerlingen overbodi ge ballast mee. Menige rekenmethode kan nog wel wat uitgedund worden. Maar men slaat nu weer over naar de andere kant en uit reactie tegen de „in tellectualistische" school komt men er nn toe, de leerstof zodanig te beperken en de hand- en andere vaardigheden ze „Ik zal geenszins gelovenMijn Heere en mijn God." (Joh. 20 25b, 28b.) De tijd tussen Pasen en Hemelvaarts dag staat in het teken van de verschij ningen van de ontmoetingen met de op gestane Christus. Hierin worden wij opgeroepen om te onderzoeken, wat de vrucht van Pasen in ons leven is. iEerst een enkel woord over de figuur, die deze woorden spreekt. Zoals ook van enkele andere discipelen, als Petrus, Johannes en Jacobus, deelt de H. Schrift ons ook van Thomas ver schillende bijzonderheden mede. En deze bijzonderheden slaan voorna melijk op het karakter van deze persoon Dat karakter toch, speelt een belang rijke rol in het geestelijke leven van Thomas. Hij heeft een somber karakter en beziet alles door een donkere bril. Overal twijfelt hij aan. Hij is een pes simist VEin het zuiverste water. De eerste maal dat we van hem le zen, is in Johannes 14. Daar heeft de Heere Jezus het over Zijn aanstaand lij den en sterven. Hij roept zijn discipelen op om mede te gaan naar Jeruzalem eni aanschouwers te zijn van het grote werk, dat Hij daar ten hunne behoeve gaat verrichten. Ach, bijna niet één discipel verstaat wat de Heere Jezus hier eigenlijk mede bedoelt. Ze denken allen nog aan de wederoprichting van de oude Davidstroon. Zo sterk leeft de ze verwachting, dat nu reeds de moeder van de zonen van Zebedeüs komt vra gen, of haar kinderen ter rechter en ter linker hand mogen zitten van de Heere Jezus, als dat koninkrijk gevestigd is. Alleen een Thomas heeft het door. Den ken de anderen nog aan eer, macht of in het beste geval hemelvreugde, hij bekijkt het van een ander kant en zegt dan ook: „Laat ons met Hem gaan, opdat we ook met Hem sterven." Het grote Paasfeest is gevierd. Er is vreugde, blijdschap, voldoening, in het bijzonder in de harten van de oversten des volks. Immers de gehate Rabbi van Nazareth is voorgoed het zwijgen opge legd. De rust en vrede is wedergekeerd. Die man had nu ook altijd wat. Overal had Hij wat van te zeggen. Hij had ze opgeschrikt uit hun vrome, maar dode lijke rust. Inplaats van Eerwaarde he ren, had Hij hen „adderengebroed" ge noemd. Stel je voor! Hen, de geroepen dienstknechten des Heeren! Nu zullen ze weer in een heilige reuke staan en uit te breiden, dat de hoeveelheid kennis o.i. ver beneden het minimum komt te liggen. Het is een soort mode gewor den, af te geven op de „leerschool" of „luisterschool" en wie niet meezingt in dat koor, geldt voor ouderwets. De kin deren vinden het allemaal best, maar dat kan geen maatstaf zijn. Tenslotte zullen we het erover eens moeten zien te worden, wat de lagere school uitein delijk aan haar leerlingen moet meege ven het leven is. En dan kan worden vastgesteld, wat en hoeveel onderwezen moet worden van ieder vak. Zo is men vooral na de bevrijding dap per aan het vernieuwen geslagen. Nu is er biJ dat vernieuwen heel veel, dat helemaal niet nieuw is, maar door on derwijzers en onderwijzeressen met wat fantasie dikwijls al lang werd toege» past. Van hogerhand wordt de nieuwe koers mede gestimuleerd en voor nieu we schooltypen geeft de overheid graag veel geld uit. Voor alles, wat enigszins extra-ordinair is, blijken de financiële middelen aanwezig te zrjn. Maar het komt ons voor, dat het meer op de weg van het Ministerie van Onderwijs zou liggen om ten eerste ervoor te zorgen, dat er voldoende leerkrachten zijn en ten tweede de leerlingenschaal te verlagen. Het is nl. zo, dat steeds weer opnieuw felle aanvallen worden gedaan op het klassikaal onderwijs, waartegenover men dan de zegeningen stelt van het indivi dueel onderwijs. Zonder te beweren, dat het laatste het ideaal is, willen we wel toegeven, dat het eerste grote bezwaren heeft. Maar we zouden wel eens willen weten, hoe men op ©en andere manier de veel m.eer dan één millioen leerlingen der lagere scholen onderwijs kan geven, zolang er nog niet eens genoeg leer krachten zijn voor het huidige stelsel. Al deze theorieën mogen nog zo aan trekkelijk zijn, ze lopen dood op de har de werkelijkheid. Wanneer men ons la ger onderwijs wilde organiseren volgens de verlangens en voorschriften der mo derne psychologen, paedagogen en soci ologen, dan zou de begroting van het Departement, die toch al schrikbarend hoog is, tot een onbetaalbare hoogte stijgen. En aangezien degenen, die on derwijs geven, nu eenmaal moeten uit gaan van de middelen, die ze hebben en de situatie, waarin ze verv eren, ligt het voor de hand, dat ze zich van al die theorieën niet veel kunnen aantrekken. Terugkerende tot ons uitgangspunt, menen we te mogen vaststellen, dat de Nederlandse onderwijzers over 't alge meen ondanks alle meer of mindere ra dicale veranderingen, die worden voor gesteld, poogt zijn leerUngen zoveel mo gelijk kennis en vaardigheid voor het leven mee te geven. Meestal is bij velen de natuur conservatiever dan de pro gressieve leer. Maar de onrust in de school, die we hierboven schetsten, de tijd, die afgestaan moet worden voor andere dingen, die veelal eigenlijk even- de eer ontvangen die ze toekomt. En tochtoch is daar nog altijd een ze kere onrust. Vandaar die verzegeling des grafs, die wacht der soldaten. Het grote Paasfeest is gevierd. In een van de zalen van Jeruzalem, is een klein gezelschap bijeen. Negen mannen. In hun ziel, heersen allerlei gemoedsaan doeningen. Twijfel, hoop, vrees, droef heid en een heel klein beetje blijdschap. Hun Meester is gestorven aan het vloekhout van Golgotha. Het was afge lopen, zo dachten ze. Maar nu zijn ze verontrust geworden door de wonderlij ke g-eruchten der vrouwen, die het heb ben over een opgestane Heiland. Terwijl ze nog spreken, vliegt de deur open en Petrus stormt binnen. Broe ders," zo juicht zijn stem. De Heere is waarlijk opgestaan, want Hij heeft zich aan mij geopenbaard!" Ja, dan golft er een wondere blijd schap door hun ziel. En nog heerlijker wordt het, als later op de avond de Hee re Jezus zelf in hun midden verschijnt en zegenend de handen op hen legt: „Vrede geef Ik U, Mijne vrede laat ik U!" Ge zegt: Hoor ik u daar niet spreken over 9 en later 10 discipelen?" Judas is gestorven, ja, dat weten we! Maar waar is dan die twaalfde? Wie is hij? Het is Thomas, de zwaarmoedige en moedeloze Thomas! Misschien heeft hij het juist wel het zwaarste te verduren gehad. In de har ten van de andere discipelen heeft tot het laatste moment nog een zekere hoop geleefd, dat de Heere Jezus zich op de een of ander manier zou bevrijden. Hoop op het wonder! Bij Thomas niet. In Ka- jafas zaal, voor Pilatus rechterstoel, bij Golgotha's kruis, nergens heeft een straal van licht zijn duistere hart ver kwikt. Overal heeft hij gemompeld: Dat dacht ik wel, dat dacht ik wel! En op Goede Vrijdag is hij naar huis gegaan met de gedachte, dat nu alles mislukt was. Al zijn aardse en geestelijke ver wachtingen zijn voorgoed de bodem, in geslagen. Tevergeefs wekken zijn broeders hem op om met hen te vergaderen. Waarom zou hij het doen? Alles is immers voor bij En, als ze hem later vertellen, van de ontmoeting met de opgestane Paas- koning, dan gelooft hij er maar een bit ter beetje van. Petrus, verhaalt hem eveneens zijn ontmoeting. Maar, het helpt allemaal niets. Jatoch wel. Het helpt zo veel, dat ze Thomas met veel moeite overhalen om de volgende week naar de kerk te gaan. Hij zit daar met al zijn twijfel en ongeloof. Hij denkt waarom doe ik het eigenlijk. Hij verwacht er niets van. „Tenzij ik steek mijn vingers in de wonden van zijn handen en mijn hand leg in de wond van Zijn zijde ik zal geenszins geloven." M. L. Kent ge soms i«ts van die Tho mas' gestalte? Wat kan er een storm van twijfel opsteken omtrent de beloften Gods. Ja, als we maar eens iets tast baars hadden Maar, dat is er niet! Niets, dan de toezegging Gods. Toen, op het moment dat deze in de ziel indaalde, was het goed en zoet. Maar nuDe vrucht is weggesloten. De twijfel binnengeslo pen. Was het wel van God? Hebben we het ons allemaal niet ingebeeld? Zouden het geen voorkomende waarheden ge weest zijn, waarmede we ons getroost hebben? Heere, ik zal geenszins gelo ven tenzijJa erger nog! Het kan gebeuren, dat we zover wegzakken, dat de twijfel opkruipt of God, God wel Is. Ik zal geenszins geloven, tenzij En dan gaan we voorwaarden stellen. Tekeifén vragen. En, onbewust misschien gaat zo de levensopenbaring zich baan breken: De Heere mag toch eigenlijk wel blij zijn, dat ik Hem dienen wil. Wat zijn we dan op een dwaalweg. Wat hebben velen later spijt gehad van dat tekenen vragen. Wellicht raken we onbewust in zo'n toestand. Net als Tho mas. De oorzaak? Zijn karakter zegt U. Ja, dat speelt wel een rol. Bij U ook? Er zijn van die mensen, waar nooit iets kan. Onze zaak wordt toch nooit iets! lOnze kwaal, daar is geen beterschap voor. Wij zalig wor den? Weineen, dat is onmogelijk. En tochhier is niet alles mee verklaard. Hierdoor zijn we niet te ver ontschuldigen. De eigenlijke oorzaak zit dieper! Even verder, zegt de Heere Je zus: ,,Wees niet ongelovigOnge loof dat is de kwaal. Een kwaal, waar mede schier al Gods kinderen mede be hept zijn. Denk maar aan Abram, Jacob, Mozes, David in bepaalde levensomstandighe den. Denk aan de hoofdman, die het be lijdt: Heere, ik geloof, kom mijn onge loof te hulp! Wat een geluk, als we er evenals deze hoofdman last van krijgen. Dan wordt het onze schuld en zonde. Misschien hebt U zich tot het lezen van deze regels ge zet met de gedachte: waar doe ik het eigenlijk voor Het helpt toch niet. Voor mij is er toch niets bij! Ik wil niet en kan niet geloven. Waarom nam. God mij mijn man, mijn vrouw, mijn kind af? Wat verstaan we er op zo'n moment weinig van, dat we een heiwaardig schepsel zijn, die nergens geen recht op kan doen gelden dan op de rechtmatige straf des Heeren. De dichter zegt in zulke omstandig heden: ik zal mijn mond niet opendoen, want Gij hebt het gedaan. Als we dat beseffen, dan worden we een beschaamde Thomas. Doch daarover een volgende maal D.V (Wordt vervolgd) Dirksland. C. J. RESTING. De raad van Oude Tonge kwam Woensdagavond S uur bijeen. Het was een ma tige agenda, die vrij vlug werd afgewerkt. Het enigste punt dat enige discussie uitlokte was de subsidie voor het bevrijdingsspel, wat op 5 Mei zal worden op gevoerd. Ook de wijziging in het Wederopbouwplan ontlokte vele vragen, het punt was overigens van niet veel betekenis. De voorz. Burg. Hordijk opende met gebed. De notulen werden na enige vragen van de heer Kanters vastge steld. Dan volgden de ingekomen stukken. Mededeling van het College van Ged. Staten dat goedkeuring is verleend aan het raadsbesluit tot verhuur van grond op het Handelsterrein aan de fa. P. van Schelven, alhier. Schrijven van de heer B. voor in 't Holt te Kampen berichtende, dat de be noeming tot hoofd der O.L. School de zer gemeente wordt aangenomen. Schrijven van het College van Ged. Staten, inhoudende de mededeling, dat op Donderdag, 28 April 1955 des v.m. 10 uur te 's-Gravenhage door hun College een openbare vergadering zal worden gehouden, betreffende de herziening van de gemeentelijke indeling van Goeree en Overflakkee. Goedkeuring raadsbesluit tot het aan gaan van een geldlening, groot 250.000 bij de N.V. Bank voor Ned. Gemeenten te 's-Gravenhage. Goedkeuring raadsbesluit tot het aan gaan van een kasgeldeling groot 500.000.—. Besluit van het College van Ged. Sta ten waarbij goedkeuring wordt onthou den aan het raadsbesluit van 13 Septem ber 1954 tot gedeeltelijke intrekking van het uitbreidingsplan. Mededeling van de heer B. voor in 't Holt, dat de benoeming tot lid van de Commissie tot Wering van Schoolver zuim wordt aangenomen. Toezending van de begroting van de goed buiten schooltijd konden geschie den, alsmede het voortdurend verande ren van methoden en het invoeren van dubieuze nieuwigheden vormen een gro te handicap voor het onderwijs. Voorlo pig geloven we, dat het maar het beste is, niet al te veel waarde te hechten aan allerlei fantastische noviteiten, maar op verstandige wijze het goede in het oude te behouden en voorzichtig nieuwe mogelijkheden te peilen. Commissie voor het Bouw- en Woning toezicht in de gemeeiLten Nieuwe Tonge en lOude Tonge voor het jaar 1955. De heer Kanters vroeg naar de sala riëring voor deze dienst, waarop de voorz. antwoordde dat geregeld werd op basis van het aantal inwoners. Voorstel B. en W. tot aankoop van de panden Molenweg 4, eigendom van dhr. Li. Jochems, te Roosendaal en Sta tionsweg 63, eigendom van Mw. de wed. C. de Vos, alhier. Het plan Molenweg werd voorgesteld en goedgevonden aan te kopen voor 1400.en het pand van de wed. de Vos voor 1490.met een schadeloosstel ling van 300. Voorstel B. enW. tot het verlenen van een tegemoetkoming aan een ingezetene ingevolge artikel 13 der L.O. Wet 1920 in de vervoerkosten Oude Tonge^Mid- delharnis, wegens bezoek aan de B.L.O. School te MiddeUiamis. Werd goedge vonden. Goedgevonden werd het verlenen van een éénmalige subsidie van 0.05 per inwoner aan de Stichting 19401945 als jubileumgift. Voorstel B. en W. om een loksial van de bestaande gemeentehjke kleuter school ter beschikking te stellen voor het R.K. kleuteronderwijs, alsmede de speelplaats. De voorz.: Met een compleet model in ventaris izelfs met piano is de Gem. Kleuterschool hedenmiddag ge opend. Spreker bracht dank aan de Zweedse instelling „Radda Bamen" voor het mooie materiaal. Goedgevonden werd lokaal en speelplaats voor de R.K. Kleu terschool ter beschikking te stellen. Voorstel B. en W. deel te nemen in Jbet Waarborginstituut voor de Tuin bouw in Zuid-Holland. De voorz. lichtte toe dat dit ging op dezelfde basis als het Waarborg-Insti- tuut voor de Middenstand. Er is behoef te aan voor tuinbouwers inzake witlof- teelt enz. „Wat zijn de consequenties voor de gemeente" vroeg de heer Both. „Dat de gemeente voor een deel ga- H.M. de Koningin en H.K.H. Prinses Margriet brengen de vaoantie in Kloosters (Zwitserland) door. Aan het begin van een skitocht: H.M. de Koningin en H.K.H. Prinses Margriet met hun gids. rant is bij wanbetaling" zei de voorz. Werd goedgevonden. Aantal Drankvergunningen Voorstel B. en W. een verzoek te rich ten aan H.M. de Koningin tot verlaging van de geldende maxima voor de Drank wetvergunning. Voorgesteld werd het aantal vergunningen op 8 terug te bren gen. De heer Both vroeg om het verzoek van de Nat. Commissie tegen Alcoholis me, n.l. om het aantal vergunningen op zeven te brengen in discussie te bren gen. Hij maakte er een voorstel van. Er wordt over het drankgebruik geklaagd, in Oude Tonge, er wordt ook wijn e.d. in winkels verkocht. Niemand heeft er direct schade van voerde spreker aan. Weth. Gebraad wilde het voorstel Both overnemen. Weth. V. Vugt was er echter tegen. Minder drankgebruik kwam er z.r. niet door. Bij feestelijke gelegenheden moet er ruimte zijn. het zit meest opgepropt vol aldj^s spreker. De heer de Vin ondersteunde het voorstel-Both. Bij stemming werd het aanvaard. De heren Moerenhout en v. Vugt waren te gen. Voorstel B. en W. tot verkoop van het pand Stationsweg 47. Dit verzoek kwam van het voormali ge raadslid dhr. Jochems, om het voor 5000.aan te kopen. De heer Fase dacht dat het al ver kocht was, maar de vorige koper bleek er op te zijn teruggekomen. Men keurde het goed. Goedgevonden werd de aankoop van een strook grond in de Schoolstraat voor de aanleg van een trottoir en de verkoop van enkele strookjes grond in voornoem de straat. Bevrijdingsspel Voorstel B. en W. tot het verlenen van een subsidie ten behoeve van het op 5 Mei 1955 op te voeren bevrijdingsspel. Er was door het comité een begro ting overgelegd voor dit bevrijdingsspel (wat de bezetting en de bevrijding ty peert) eveneens om voor 500 leerlingen een herinneringsbeker en voor ieder een sinaasappel aan te kopen. Voor het laat ste zou 335.50 moeten worden uitge trokken. De heer Fase verwonderde het dat deze voorstellen aan elkaar gekoppeld waren. De voorz. wilde het wel afzonderlijk behandelen. De heer Fase was een tegenstander van opvoering van dergelijke spelen. Er woedt nu nog een koude oorlog. Laten we voorzichtig zijn maande spreker. Als iemand de ramp heeft meegemaakt waarbij veel leed is geleden, stelde spr. zich voor, dat men dat niet nog eens wil zien. Er is eerst een herdenkings dienst in de kerk en spr. vroeg zich af of dit wel klopt. De voorz. vond dit geen vergelijk met de waterramp. Het was een strijd tegen een ideologie van '40 tot '45 het was goed dat de jeugd het ook eens voor ogen werd gesteld. Ingezetenen hebben dit spel deskundig samengesteld; het heeft speciaal betrekking op hetgeen Oude Tonge heeft wedervaren. De her denkingsdienst in de kerk kan daar rus tig aan vooraf gaan. Weth. Gebraad juichte het toe omdat de-jeugd maar een vage herinnering had aan hetgeen er tijdens de bezetting ge beurd is. We moeten het als aanschou welijk onderwijs zien en spr. meende dat op deze wijze de herdenkingsdag gepast zou worden gevierd. Primair werd z.h.s. goedgevonden het bedrag voor de schoolkinderen. Voorts werd aan de orde gesteld ƒ1.per in woner beschikbaar te stellen voor het bevrijdingsspel. Weth. Fase: Ik ben er tegen. De heer Groenendyk vroeg stemming, waarbij de heren Groenendijk, Fase en Kanters (S.G.P.) bleken tegen te zijn. Aangenomen met 83 stemmen. Dan was er nog een verzoek van de P.v.d.A.-fractie om op de herdenkings dag 10.— per gezin te geven aan hen die onder de noodwet-Drees vallen. B. en W. wilden dit amenderen door te stel len het in natura te verstrekken. De heer Both wilde dit liever niet. Hij dacht dat het beter was, dat de mensen er zelf wat voor kochten. De voorz.: Een pakketje is een ver rassing. Een geldelijke gift, heeft ieta van armenzorg. B. en W. wil dat deze tnensen werkelijk feest hebben. De heer v. Loon voelde wel voor deza argumenten. Weth. Gebraad had zich neergelegd bij het voorstel van B. en W. al was hij niet zo enthousiast. Hij wilde het niet al te ambtelijk laten verlopen, maar de pakjes b.v. door de feestcommissie laten distribueren. De voorz. vond dit wel een idee. De heer Both vroeg om dan wel op de samenstelling te letten vooral voor diabetici. „We kunnen verpleegsters Inschake len bij de samenstelling" meende de voorzitter. Hiertoe werd m.a.s. besloten. Goedgevonden werd de vaststelling van een wijziging van de gemeente begroting, dienstjaar 1954^ (afsluiting afsluiting van de gewone dienst. Benoeming van de heer W. H. van Nieuwehhuijzen tot tijdelijk veearts van de veemarkt. „Wat is het salaris" vroeg de heer d« Vin. „Precies genomen 114.18" was het antwoord van de voorzitter. Bij stemming werd genoemde heer aangewezen. Aangenomen werd nog een wijziging in de bepalingen van het Wederopbouw plan (inzake de bezwaren van Ged. Sta ten). Het vereiste nog al enige toelich ting van de voorzitter eer de heren het begrepen. De vaststelling hield in een voorbereiding volgens art. 36 Woning wet voor een nieuw plan in bepaalde gedeelte, die moeten herzien worden. Er werd druk over gediscussieerd, de voorz. beschouwde het als een hamer stuk, er zaten geen consequenties aan vast. De heer Kanters vond het een zware strijd worden, als Stad en Land een streep trekt om het te veranderen. De voorz. bestreedt dit, De raad had volledige bevoegdheid. Stad en Land was alleen een advies-instelling. Men ging er mee accoord. Aan het eind van de vergadering viel een besluit tot verkoop van twee huizen aan de Doelestraat, een aan wed. v. d. Tol en een aan dhr. v. Wezel. Dan sluiting met dankgebed. Voor onze postabonnees, bij wie het geld niet door de agent of een wisselloper wordt gehaald, maar die gewoon zijn aan de post te betalen, stellen wij de gelegenheid nog open om het abonnements gel per giro te voldoen tot Woensdag" 20 April a.s. Dan gaan de kwitanties de deur uit. Het scheelt 30 cent, daar de incasso kosten bij de post hoog zijn. Neem dus de moeite en betaal omgaand per giro. Het is in uw eigen voordeel. Postabonneees kunnen vanzelfsprekend ook voor een half of een geheel jaar geUjk voldoen. Administratie EUanden-nleuws Middelharnis, Giro 167930

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1955 | | pagina 1