Elke taind een brillant Een veelzeggende benoeming Buitenland Handen en Li ppen ruw? PUROL. 27e Jaargang Zaterdag 19 Februari 1955 No. 2378 GUB WEEKBLAD OP GEBEFOBMEEBDE GBUNDSLA» VOOE DE /ÏTin-HOIJ.ANOSK EN ZEErwSR EIKANT>KN MEDITATIE „De onuitputtelijke Krachtbron" UIT DE KERKEN NED. HERV. KERK De Fruitcentrale UW5 Bedactiebureau:Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDODEUIARNIS TELEFOON K 1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij TelefK 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870-2017 Vf»rwhflnt rwp«niiial per week. Woenortag en ZBterrtjis ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. i Bö contract speciaal tarief Het is al geruime tijd geleden, dat we in een hoofdartikel aandacht wijdden aan de gang van zaken in de Ned. Herv Kerk. Dat heeft natuurlijk zijn reden. Ons blad is n.l. geen uitgesproken ker kelijk orgaan, maar heeft een interker kelijke lezerskring. We hebben daarom steeds deze gedragslijn gevolgd, dat we alleen over deze dingen schrijven, wan neer het belang ervan ook buiten de Herv. Kerk spreekt. Zo was b.v. de nieuwe Kerkorde iets, Waarmee de posi tie dezer kerk ook naar buiten werd be paald en derhalve was deze van wij dere strekking dan een strikt interne aangelegenheid. Toen de Synode in 1952 haar beruchte schoolpolitiek men denke aan Hardegarijp en Prof. Van Niftrik begon te voeren, was dit iets, dat heel Christelijk Nederland aanging en daarom schreven we ook hierover. En nu moeten we weer een kwestie aan de orde stellen, die wel in eerste instan tie de Herv. Kerk raakt, maar die ook een algemene kant heeft. We doelen hier op de geruchtmaken de benoeming van dr. de Graaf als op volger van Prof. Severijn aan de Rijks universiteit van Utrecht. Zoals men weet, moet Prof. S'everijn door het be reiken van de 70-jarige leeftijd als hoog leraar in theologie aftreden en was er dus een vacature ontstaan, waarin de Minister van Onderwijs, K. en W. moest voorzien. Het is n.l. zo, dat aan de drie Rijksuniversiteiten (Leiden, Utrecht en Groningen) de professoren in de theolo gische faculteit uiteraard worden be noemd door de Rijksregering. Deze in totaal 22 hoogleraren zijn de opleiders van de aanstaande Hervormde predikan ten. Deze zeer zonderlinge situatie is voor de Hervormde Kerk wel diep be schamend. Zij komt praotisch hierop neer, dat de opleiders der Herv. predi kanten benoemd worden dooreen Booms Katholieke minister van Onder wijs! Men kan zeggen: dat brengt het systeem nu eenmaal mee. Inderdaad, maar het is toch wel bedroevend, dat deze gang van zaken, die strijdt met el ke logica niet alleen, maar ook met de meest elementaire kerkrechtelijke be ginselen, tot in onze tijd in stand wordt gehouden. Zou de Rooms-Katholieke Kerk er genoegen mee nemen, als de opleiding harer priesters moest geschie den door theologen, die benoemd waren door een Protestants minister Geen dag en geen uur. En ze,had nog volkomen gelijk ook. De diverse Gereformeerde kerkgroepen hebben ook hun eigen op leiding en zij houden de benoeming hun ner hoogleraren terecht in eigen hand. Maar alzo niet de Hervormde Kerk. De leidslieden daarvan vinden het een prachtig systeem, want, zeggen ze, hier in zit nu nog één van de weinige res ten van de vroegere bevoorrechte posi tie der Herv. Kerk en deze band tus sen staat en kerk moet behouden blij ven. Er is voorheen meer dan eens op positie tegen gevoerd: door dr. Kuyper vóór de Doleantie en later door meerde re Hervormde Anti-Revolutionnairen, maar alles stuitte af op de onwil van de Herv. kerkleiding én van de Chr. Historische Unie. Behalve de theologische Rijkshoogle- raren zijn er aan elke Universiteit (en ook aan de Gemeentelijke van Amster dam) nog twee z.g. kerkelijke hooglera ren, die benoemd worden door de Syno de der Herv. Kerk. Deze hebben zelfs een speciale taak bij de opleiding der studenten. In totaal zijn dus 28 profes soren belast met het theologisch onder wijs aan de a.s. Hervormde predikanten. En nu komen we tot de kern van de zaak. Zoals ieder, die kerkelijk meeleeft, weet, is de Hervormde Kerk een „rich tingen-kerk", d.w.z. zij vormt geen theo logische eenheid, maar herbergt in zich een veelsoortig conglomeraat van aller lei groepen, die zeer uiteenlopende op vattingen hebben inzake de voornaamste dogmata van de Christelijke kerk. Vóór de oorlog was men gewoon te spreken van gereformeerden, confessionelen, ethischen, evangelischen en vrijzinnigen of modernen, die elk weer een linker en een rechtervleugel hadden. Na de oor log is de'situatie op richtingsgebied zo danig veranderd, dat deze groepering als volkomen verouderd moet worden be schouwd. De oorzaak daarvan ligt in hoofdzaak in de geweldige opgang, die het Barthianisme onder de predikanten heeft gemaakt, waardoor een soort theo logische revolutie is teweeggebracht, die de ethische richting totaal en de con fessionele voor een groot deel heeft ver zwolgen. Daarbij komt, dat een aanmer- l^eüjk deel der vrijzinnigen het 19e eeuwse modemisme heeft afgezworen en wat rechtser is geworden. Willen we de huidige verhoudingen aangeven, dan is dat vrijwel onmogelijk. Men kan al leen zeggen, dat er van de 2000 predi- kantsplaatsen in de Herv. Kerk ongre- veer 300 tot de Geref. Bond gerekend kunnen worden, dat er misschien ook een 300 vrijzinnigen zijn overgeschoten, dat er een onbekend klein aantal goede confessionelen is, dat niet voor Barth op de knieën is gegaan en dat de hele rest, dus 1300 1400 geacht kunnen worden te behoren tot de centrum-groep die We tegenwoordig aanduiden met de naam midden-orthodoxie. Het is deze groep, die de leiding der kerk strak in handen heeft, de Synode beheerst, de Kerkorde in haar geest construeerde en uitvoert en die we aarzelen niet het neer te, schrijven op dictatoriale wij ze de kerk regeert. Het was nodig, even dit uitstapje te maken om de kwestie te begrijpen, die thans de gemoederen bezig houdt. Hoe staat het n.l. in dit verband met de rich- (Jesaja 40 vers 29a) Het zienersoog van de evangelist on der het Oude Verbond aanschouwt, in de geest, een zuchtend volk in de balling schap. Het is het volk van Juda! Om eigen zonden verkeert het onder de druk van een vreemde overheerser. De langdurige slavendienst heeft het volk kleinmoedig gemaakt. Twijfelmoedig klaagt het: ,,Mijn vte^ is voor de Heere verborgen en mijn recht gaat van mijn God voorbij." (Jes. 40 27b). Bestraffend, doch ook bemoedigend wendt nu de Heere Zich tot dit volk. Hij heeft het niet vergeten, al leeft in het hart van menige Israëliër: Waar om Heere vergeet Gij mij Hij gedenkt aan Zijn verdrukt volk. Jesaja's oog aanschouwt reeds het ein de van de ballingschap. De Heere zal Zijn volk niet eindeloos kastijden, noch eeuwiglijk Zijn gramschap hen doen lij den. Hij zal het weer Zijn vriendschap bien. Jesaja mag het troostwoord van Is raels grote God reeds voor het volk bedienen. Is het volk vermoeid gewor den, aan het eind gekomen, uitgeput van kracht, „Hij geeft de moede kracht." Jesaja houdt het volk een schilderij voor, waarop de Christus Gods, als ten voete, staat uitgetekend. Hij stalt Hem uit in al Zijn begeerlijkheid en dierbaar heid, geheel passend bij een volk, dat schreiend tot Hem vlucht. Het persoonlijk (aanwijzend) voor naamwoord, waarmee de tekst wordt ingeluid, houdt juist (alleen) de rijkdom van Gods genade in. Denk een ondeelbaar ogenblik (het is onmogelijk) het woordeke „Hij" weg uit de tekst en des Christens enige troost, beide in het leven en in het sterven, is voorgoed verdwenen. Dan is er geen Evangelie meer!. Immers! „Hij" is alleen Het Evange lie! „Hij!" Het verband van de tekst verklaart, wie „Hij" is. „Hij" is de eeu wige God, de Heere (Jahveh) de Schep per van de einden der aarde. Die noch moede, noch mat wordt. En, daar is geen doorgronding van Zijn verstand! Troostrijker woord (alleen voor een vermoeid volk) kon Jesaja niet brengen. „Hij" is de eeuwige God! Temidden van alles, dat wisselt en verandert, blijft „Hij" eeuwig Dezelfde. ,,Hij" is de On veranderlijke! Daarom zijn de kinderen jakobs niet verteerd! Gelukkig- het volk. dat Hem alzo mag leren kennen en vervolgen te kennen! Met Israels koor zanger zingt het: „Gij evenwel. Gij blijft Dezelfde, o Heere; Gij zijt van ouds mijn Toeverlaat, mijn Koning, Die uitkomst gaaft, en, uit Uw Hemelwoning, voor ieders oog Uw haat'ren gingt te keer." „Hij" is de Heere (Jahveh). Een God, Die in Christus Jezus naar buiten treedt (Zich openbaart) als een God vol van genade en waarheid. De arme (door genade) kan zich ge rust op Hem verlaten. Met smeking en geween! Hij kan op Hem aan! In leven en in sterven! Hij houdt getrouw, ge staag Zijn Woord! Met Hem kan het volk nimmer bedrogen uitkomen. Hij zou dan Zichzelf moeten verloochenen (ten enenmale onmogelijk) en ook ophouden God te zijn. Neen, wat Hij begint, zet Hij voort en wordt zekerlijk door Hem voleindigd. Naar Zijn welbehagen lust het Hem echter menigmaal (Gods gewone -we^) ditzelve te doen onder (niet om) het gebed: „Verlaat niet, wat Uw hand be gon, o Levensbron, wil bijstand zenden." „Hij" is Jahveh! De Getrouwe!, pre cies gepast voor een volk, dat zich als enkel „ontrouw" kennen leert, door en bij het ontdekkende, ontblotende gena- delicht van de Heilige Geest. Gods volk kan niet meer leven, zoals het wil (van nature). Genade belet dit! Valt het in zonde, openbaart het zich als een ontrouw volk. Hij is Jahveh, de Getrouwheid Zelf. Daarom kan de on trouw van het volk, de trouw van die Hemelkoning nimmer te niet doen. Dit houdt geen vrijbrief voor de zonden in (de Antinomiaan)maar wel een troost woord voor de boetvaardige zondaar. „Hij" is de Schepper van de einden der aarde (van alles, wat tussen de ein den ligt). ,,Hij" is de Almachtige. „Hij" bezit de kracht, om te helpen. ,,Hij" is de Onuitputtelijke Krachtbron Zelf! En de Bereidwillige! ,,Hij" wordt noch moede, noch mat. Wij daarentegen, als nietige en verdool de stervelingen, wel. Onze kracht is ten zeerste beperkt! Het ontbreekt Hem nooit aan kracht, om Zijn volk te (blijven) leiden. Verzondiigt het volk het wreed en snood, Hij wordt noch moede, noch mat, van Zijn volk steeds weer op te zoeken; het in het stof aan Zijn voeten te bren gen, door schuldbesef getroffen en ver slagen. Gelukkig, dat de genadegiften en de roeping Gods onberouwelijk zijn! Als het aan het volk lag, bleef de hemel leeg. „Hij" bezit ook een verstand, dat niet te doorgronden is. Als de Alwijze weet Hij wegen en middelen te vinden, om Zijn verdrukte volk te helpen. Ten allen tijde! Onder alle (allerlei) omstandigheden van het leven. Hoe groot is het goed, dat Hij zal geven (belooft te geven) aan de moe den! De moeden! Dit is het speciale adres, dat op deze brief, uit de hemel, geschre ven staat. Wie deze moeden zijn? Het is het volk, dat onder en in de druk verkeert; in de balhngschap! Het volk, dat de dienst der zonde als een dienst der sla ven kennen leert; dat niet leven kan onder een vreemde overheerser; dat be rouw krijgt over de zonden. En dat niet, omdat ze gestraft worden. Genade leert de schuld erkennen en de straf aan vaarden. Uit de boete- en zondaars psalm klinkt het de Kerk Gods van alle eeuwen tegen: „'k Erken mijn schuld, die U tot straf bewoog; Uw doen is rein. Uw vonnis gans rechtvaardig." De uitgestorte liefde Gods in het hart weent, leert Gods kind wenen over de zonde. De Heilige Geest doet zulk één de zonde kennen als belediging van Gods Majesteit, als aanranding van Zijn deug den, als een roven van Gods eer. Hierdoor leert men zichzelf verachten en verfoeien en veroordelen. Ja, daar is een volk op aarde, dat hierom een hekel aan zichzelf krijgt. Dat zucht onder de last van zonde en plagen, niet te dra gen, die de schouders naar beneden drukt. AI naarmate een mens leert kennen, dat hij niet alleen zonde doet, maar zonde is, wordt hij een moede. En ware het niet, dat de Heere Zijn volk van tijd tot tijd bediende uit Zichzelf, Die onuitputtelijke krachtbron, hun kracht was reeds lang vergaan. ,,Hij" geeft ech ter de moede kracht. En deze verleen de kracht is een gave, een vrijvallend Godsgeschenk. Gods kind kan hierop geen aanspraak maken van zichzelf. Het ligt alles verbeurd en verzondigd. De Heere geeft de moeden echter kracht. Steeds, wanneer het uitgeput is, krach teloos. Hij verheerlijkt Zijn kracht in zwakheid. En het volk, dat hiertoe ver waardigd wordt, zegt met de Apostel: „Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden,opdat de kracht van Christus in mij wone; want, als ik zwak ben, dan ben ik machtig." Mijn medezondaar en medereiziger naar de eeuwigheid! de Heere mocht het ons allen willen leren tot roem Zijns Naams, Die heerUjk is. En tot bemoediging van een verdrukt en afgemat volk laat Israels God, Die krachten geeft, toeroepen: „Hun geeft Hij moed en krachten, die hopend op Hem wachten." Tholen. ds. van der Bijl. ting der heren professoren? Dat is gauw gezegd. Van de 28 is er momen teel geen enkele ,'an gereformeerde rich ting! Prof. Severijn was de laatste! En het ziet er niet naar uit, dat dit veran dert. Onder die 28 zitten een paar vrij zinnigen en de hele rest ismidden- orthodox, grotendeels uitgesproken Bar- thiaans. Dat is dus wel een zeer beden kelijke situatie voor de gereformeerden in de Herv. Kerk. In het verleden is dit anders geweest. Er is een tijd geweest, dat in Utrecht drie gereformeerde hoogleraren waren. Prof. H. Visscher, Prof. A. Noordzij en Prof. van Leeuwen. Zij zijn het geweest die een goed-gereformeerde school van thans reeds oudere predikanten hebben gevormd. Deze drie professoren konden daar echter alleen benoemd worden door dat dr. Kuyper en mr. Heemskerk toen ministers waren. (resp. 1904 en 1912). En als we ons goed herinneren is Prof. Severijn benoemd, toen mr. Terpstra minister van Onderwijs was. Anders hadden deze mannen ook geen kans ge kregen. Het Rijk benoemde alleen vrij zinnigen en ethischen. En wat deed de Synode bij de benoeming der kerkelij ke hoogleraren? Zij heeft het tot op he den toe nimmer over haar hart kunnen verkrijgen iemand van gereformeerd beginsel te noemen. En hu blijkt, dat de zaak op dezelfde voet wordt voort gezet: geen plaats in de opleiding voor gereformeerden. Want de opvolger van Prof. Severijn isvrijzinnig. Nu kan men zeggen: dat doet de Mi nister, maar de faculteit oefent op deze benoeming een zeer behoorlijke Invloed uit, zodat we gerust indirect de heersen de midden-orthodoxie ook hiervoor aein- sprakelijk kunnen stellen. De Roomse minister begrijpt zelf wel, dat hij op dit punt Hervormde adviezen nodig heeft. Het ligt er derhalve dik op, dat de leids lieden der Hervormde Kerk willens en wetens de gereformeerde richting in de kerk op alle manieren" pogen gelijk te schakelen en een machtig wapen hiertoe is ongetwijfeld de totale verbarthiani- serjng van de opleiding. Daarbij werkt men als er eens een andere richting tevreden gesteld moet worden in die kringen veel liever samen met vrijzinni gen dan met gereformeerden. Nu heeft de Synode onlangs dr. S. van der Linde (van de geref. bond) tot lector (leraar van lagere rang dan pro fessor) aan de Utrechtse Universiteit benoemd. Er werd echter bij gezegd, dat hij onder voortdurend toezicht zou wer ken van Prof. van Ruler! Hij staat dus onder curatele! Het is wel een fraaie situatie, waarin we verkeren. Geen en kel gereformeerd hoogleraar, één lector, die onder toezicht staat, een seminari um in Driebergen, waar alle afgestu deerde studenten een aantal maanden door dr. Banning, dr. Berkhof, e.a. soci alisten of Barthianen worden bewerkt vóór ze de gemeente ingaan. Het is wel droevig. Deze benoeming is niet alleen, zoals het dagblad „Trouw" schreef, ver ontrustend, zij tekent tevens het be denkelijke van de toestand, waarin de gereformeerden in de Herv. Kerk komen te verkeren. Hun strijd wordt steeds zwaarder, maar wij hopen, dat zij met 's Heeren hulp zullen voortstrijden, blind in de toekomst en ziende op het gebod. PramUrflk In ons vorige overzicht spraken we van de moeilijkheden waarvoor de kabi netsformateur Pinay zich zag geplaatst, waardoor het hem niet gemakkelijk zou vallen, een nieuwe regering te vormen. Nog vóór dat de krant onder de ogen van de lezers kwam. had Pinay zijn op dracht reeds aan de president terugge geven. De nieuwe kabinetsformateur Pfim- lin behoorde tot de leiders van de ge matigde M.R.P. Deze opdracht lag min of meer voor de hand. De president wil de blijkbaar de oppositie haar kans ge ven. De partij van Pflimlin heeft- acht maanden lang het politieke leven van Mendès-France zuur gemaakt! Doch ook Pflimlin faalde en gaf zijn opdracht terug. Aanvankelijk scheen hij succes te hebben en hoopte hij geduren de het week-einde een nieuw ministe rie samen te stellen. Op het laatste ogen blik kreeg Pflimlin evenwel de partij van Mendès-France, alsmede de Gaullis ten tegen zich. De derde man die een kans kreeg was Pineau, die tot de socialistische partij behoort. Deze heeft terstond ver klaard dat hij de politieke gedragslijn van Mendès-France zal volgen, indien zijn pogingen zouden slagen. Terwijl we dit schrijven, staan de kansen van Pi neau vrij goed. Hij heeft de ex-premier Mendès-France verzocht, in het nieuwe kabinetzitting te willen nemen als vi ce-premier. Deze heeft zijn beslissing nog niet meegedeeld. Als Pineau inderdaad slaagt en zijn regering wordt aanvaard, dan zal de overbodigheid van deze kabinetscrisis nóg duidelijker zijn. Er wordt dan im mers een regering gevormd, waarbij niet alleen de politiek van Mendès-France wordt voortgezet, maar waarin Mendès- France bovendien zelf zitting neemt. Het zijn dus persoonlijke grieven geweest, die de ex-premier ten val hebben ge bracht. We weten intussen niet, hoe de situ atie zich verder zal ontwikkelen. Frank rijk heeft na de oorlog al verschillende kabinets-formateurs zien komen en gaan, maar drie in één week is wel een record! China De Tatsjen-eilanden, die door de nati onalisten geheel waren ontruimd, zijn thans door de communisten bezet. De Amerikaanse Zevende Vloot, die bij de ze ontruiming heeft geholpen blijft niet kruisen in de wateren van Formosa, maar is naar zijn basis teruggekeerd. In het begin van de week is de Vei ligheidsraad opnieuw bijeen geweest om zich te beraden over de kwestie-Formo- sa. De zitting werd voor onbepaalde tijd verdaagd. Men wil de resultaten van het diplomatieke overleg eerst afwachten. Engeland sprak zijn teleurstelling uit om de weigering van Rood-China om een vertegenwoordiger te zenden. De aanwezigheid van beide partijen is on misbaar om het geschil naar behoren op te lossen. Reeds eerder had de Sowjet-Unie voorgesteld een conferentie van tien mogendheden te houden over Formosa. De deelnemende landen zouden dan moeten zijn: de Verenigde Staten, En geland, Rusland, India, Rood-China, Frankrijk, Birma, Indonesië, Pakistan en Ceylon. Zoals hen ziet, is nationalis tisch China daar niet bij: voor het Wes ten is dit reeds een onoverkomenlijk be zwaar. Zo worden van alle zijden meer of minder serieuze pogingen gedaan om het geschil op te lossen. Men is evenwel niet bereid, ook maar iets van zijn be langen op te offeren of prijs te geven en op die manier zal de overeenkomst nog wel even op zich laten wachten. Oorlogshandelingen van betekenis werden de laatste dagen niet gemeld. Kusland De hele wereld denkt en spreekt nog over de ingrijpende bestuurswisselingen die zich in het Kremlin hebben voltrok ken. Nadat Boelganin de afgetreden pre mier Malenkov had opgevolgd, heeft Molotov in een redevoering voor de Op perste Sowjet het programma voor de buitenlandse politiek ontvouwd. Hij deed onder anderen de twijfelachtige mededeling dat de Sowjet-Unie eerder dan de Verenigde Staten over de water stofbom beschikte. Voorts was deze rede doorweven van aanvallen op het Westen „het kapitalis me en imperialisme" waar tegenover thans de machtige Sowjet-Unie staat, rustend op twee pijlers: de zware indus trie en de landbouw. Ten aanzien van Duitsland geven de Russen blijkbaar de moed nog niet op: nog dit jaar wensen ze een vier-mo- gendheden-conferentie te houden, ge volgd door verkiezingen in geheel Duits land. De ratificatie der Parijse accoor- den zou daarbij een grote hinderpaal zijn! (Dat wisten we allang). Getuigt het van grote onwetendheid of sluit Rusland moedwillig de ogen, als Molotov zegt dat het Communisme in Amerika spoedig zal zegevieren? In dat land zou het verlangen naar „vrij heid" (in Communistische zin) sterker zijn dan waar ook ter wereld! De plaats van Boelganin (die minister (Foto Meyboom) In het Witte Paleis te Soestdijk is het vandaag weer feest. Heden Vrijdag viert Prinses Marijke haar achtste verjaardag. Overal in het land wapperen weer de vlaggen 'als talijk van medeleven op deze belangrijke dag voor onze jongste Prinses. Van Zaterdag 19 Febr. v.m. 12 uur t.m. Maandag 21 Febr. vju. 9 uur Jliddelhamis-Sommelsdyk Afwezig de artsen Dogterom, Tj. Kui pers en C. F. Arends. Voor spoedge vallen J. J. Wieringa, arts. Tel. 2090, Middelhamis. Dirksland-Herkingen-Melissamt: Afwezig B. Elvé, arts. Voor spoedge vallen dr. P. Boot, Tel. 01877—227, Dirksland en K. J. Huisman, arts, Tel. 01877412, MeUssant. Oost-FlalUtee: Afwezig de artsen G. J. Buth, P. O. J. Voogd en E. Bouman. Voor spoedge vallen C. W. Kramers, arts. Tel. 01873- 42, Ooltgensplaat en P. J. de Man, arts. Tel. 01875—301, Nieuwe Tonge. ZONDAGSDIENST DIEBENABTSKN Van Zaterdagmiddag 19 Febr. t.m. Maandag 21 Febr. v.m. 8 uur Afwezig A. Wagner te Dirksland. Dienst heeft W. P. Terlouw, Middel hamis. Beroepen te Alblasserdam: H. A. La- brie te Den Ham; te Ede: P. J. J. Mon ster te Katwijk; te Noordeloos; cand. J. van 't Ende te Kampen; te Huizen: J. J. Moll, legerpredikant te De Bilt; te Brandwijk: cand. A. Kool te Gouderak. Bedankt voor Tholen: M. Ottevanger te Leiden; voor Putten: K. v. d. Pol te Veenendaal. Aangenomen de benoeming tot hulp prediker te Barsingerhom: R. de Wit te Wormerveer. GEBiai'. KERKEN Beroepen te Surhuisterveen: N. Ko renhof f te 2 de Exloërmond; te Nieuw Leusen: G. Sinia te Jutrijp; te Henge lo: J. Wolven te Grootegast; te Noord- wijk: P. Meinen te Oostzaan. Aangenomen naar Numansdorp: D. Bremmer te Bruinisse. van Defensie was) wordt thans ingeno men door Zjoekov. Malenkov is aangesteld tot vice-pre mier. Hij zal bovendien de verantwoor ding krijgen over de Russische atoom industrie. CHB. GEREF. KERKEN Beroepen te Belleville (Canada)P. M. Jonker te Apeldoorn; te St. Thomas (Canada)D. Biesma te Hoogeveen. Tweetal te Veenendaal: L. Floor te Opperdoes en J. Verhage te Broek; te Enschede: L. Floor te Opperdoes en M. Vlietstra te Eemdijk. Bedankt voor Nieuwpoort: D. Slag boom te Middelburg. GEBEF. GEMEENTEN Bedankt voor Giessendam: M. Blok te Rotterdam;- voor Gouda en Zeist: J. Kersten te Genemuiden; voor St. Anna- land: H. Ligtenberg te Rotterdam. De toestand van ds. de Blois. In de Kerkbode van de Ger. Gemeenten te Rotterdam lazen we, dat de toestand van ds. de Blois te Rotterdam (Zuid) zover is verbeterd, dat hij eind Februari weer zal mogen preken, maar dan slechts 1 maal per Zondag. Zaterdag 19 Februari ontvangt iedere koper 1 literblik prima princessenbonen voor 85 cent Tevens bieden wij aan 1 zakje vers gesneden soepgroenten 250 gram vijgen 1 kg goudreinetten Ie soort 1 kg jonathans samen voor 1 gulden Tevreden klanten! de kern van onze zaak. B. V. d. VEER Westdjjk 36 Telefoon 2682 MIDDELHABNIS

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1955 | | pagina 1