Elke taind
een brillant
Een veelzeggende
benoeming
Buitenland
Handen en Li ppen
ruw? PUROL.
27e Jaargang
Zaterdag 19 Februari 1955
No. 2378
GUB WEEKBLAD OP GEBEFOBMEEBDE GBUNDSLA»
VOOE DE /ÏTin-HOIJ.ANOSK EN ZEErwSR EIKANT>KN
MEDITATIE
„De onuitputtelijke
Krachtbron"
UIT DE KERKEN
NED. HERV. KERK
De Fruitcentrale
UW5
Bedactiebureau:Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDODEUIARNIS
TELEFOON K 1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij TelefK 1870 - 2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870-2017
Vf»rwhflnt rwp«niiial per week. Woenortag en ZBterrtjis
ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. i
Bö contract speciaal tarief
Het is al geruime tijd geleden, dat we
in een hoofdartikel aandacht wijdden
aan de gang van zaken in de Ned. Herv
Kerk. Dat heeft natuurlijk zijn reden.
Ons blad is n.l. geen uitgesproken ker
kelijk orgaan, maar heeft een interker
kelijke lezerskring. We hebben daarom
steeds deze gedragslijn gevolgd, dat we
alleen over deze dingen schrijven, wan
neer het belang ervan ook buiten de
Herv. Kerk spreekt. Zo was b.v. de
nieuwe Kerkorde iets, Waarmee de posi
tie dezer kerk ook naar buiten werd be
paald en derhalve was deze van wij
dere strekking dan een strikt interne
aangelegenheid. Toen de Synode in 1952
haar beruchte schoolpolitiek men
denke aan Hardegarijp en Prof. Van
Niftrik begon te voeren, was dit iets,
dat heel Christelijk Nederland aanging
en daarom schreven we ook hierover.
En nu moeten we weer een kwestie aan
de orde stellen, die wel in eerste instan
tie de Herv. Kerk raakt, maar die ook
een algemene kant heeft.
We doelen hier op de geruchtmaken
de benoeming van dr. de Graaf als op
volger van Prof. Severijn aan de Rijks
universiteit van Utrecht. Zoals men
weet, moet Prof. S'everijn door het be
reiken van de 70-jarige leeftijd als hoog
leraar in theologie aftreden en was er
dus een vacature ontstaan, waarin de
Minister van Onderwijs, K. en W. moest
voorzien. Het is n.l. zo, dat aan de drie
Rijksuniversiteiten (Leiden, Utrecht en
Groningen) de professoren in de theolo
gische faculteit uiteraard worden be
noemd door de Rijksregering. Deze in
totaal 22 hoogleraren zijn de opleiders
van de aanstaande Hervormde predikan
ten. Deze zeer zonderlinge situatie is
voor de Hervormde Kerk wel diep be
schamend. Zij komt praotisch hierop
neer, dat de opleiders der Herv. predi
kanten benoemd worden dooreen
Booms Katholieke minister van Onder
wijs! Men kan zeggen: dat brengt het
systeem nu eenmaal mee. Inderdaad,
maar het is toch wel bedroevend, dat
deze gang van zaken, die strijdt met el
ke logica niet alleen, maar ook met de
meest elementaire kerkrechtelijke be
ginselen, tot in onze tijd in stand wordt
gehouden. Zou de Rooms-Katholieke
Kerk er genoegen mee nemen, als de
opleiding harer priesters moest geschie
den door theologen, die benoemd waren
door een Protestants minister Geen dag
en geen uur. En ze,had nog volkomen
gelijk ook. De diverse Gereformeerde
kerkgroepen hebben ook hun eigen op
leiding en zij houden de benoeming hun
ner hoogleraren terecht in eigen hand.
Maar alzo niet de Hervormde Kerk. De
leidslieden daarvan vinden het een
prachtig systeem, want, zeggen ze, hier
in zit nu nog één van de weinige res
ten van de vroegere bevoorrechte posi
tie der Herv. Kerk en deze band tus
sen staat en kerk moet behouden blij
ven. Er is voorheen meer dan eens op
positie tegen gevoerd: door dr. Kuyper
vóór de Doleantie en later door meerde
re Hervormde Anti-Revolutionnairen,
maar alles stuitte af op de onwil van
de Herv. kerkleiding én van de Chr.
Historische Unie.
Behalve de theologische Rijkshoogle-
raren zijn er aan elke Universiteit (en
ook aan de Gemeentelijke van Amster
dam) nog twee z.g. kerkelijke hooglera
ren, die benoemd worden door de Syno
de der Herv. Kerk. Deze hebben zelfs
een speciale taak bij de opleiding der
studenten. In totaal zijn dus 28 profes
soren belast met het theologisch onder
wijs aan de a.s. Hervormde predikanten.
En nu komen we tot de kern van de
zaak. Zoals ieder, die kerkelijk meeleeft,
weet, is de Hervormde Kerk een „rich
tingen-kerk", d.w.z. zij vormt geen theo
logische eenheid, maar herbergt in zich
een veelsoortig conglomeraat van aller
lei groepen, die zeer uiteenlopende op
vattingen hebben inzake de voornaamste
dogmata van de Christelijke kerk. Vóór
de oorlog was men gewoon te spreken
van gereformeerden, confessionelen,
ethischen, evangelischen en vrijzinnigen
of modernen, die elk weer een linker
en een rechtervleugel hadden. Na de oor
log is de'situatie op richtingsgebied zo
danig veranderd, dat deze groepering als
volkomen verouderd moet worden be
schouwd. De oorzaak daarvan ligt in
hoofdzaak in de geweldige opgang, die
het Barthianisme onder de predikanten
heeft gemaakt, waardoor een soort theo
logische revolutie is teweeggebracht, die
de ethische richting totaal en de con
fessionele voor een groot deel heeft ver
zwolgen. Daarbij komt, dat een aanmer-
l^eüjk deel der vrijzinnigen het 19e
eeuwse modemisme heeft afgezworen
en wat rechtser is geworden. Willen we
de huidige verhoudingen aangeven, dan
is dat vrijwel onmogelijk. Men kan al
leen zeggen, dat er van de 2000 predi-
kantsplaatsen in de Herv. Kerk ongre-
veer 300 tot de Geref. Bond gerekend
kunnen worden, dat er misschien ook
een 300 vrijzinnigen zijn overgeschoten,
dat er een onbekend klein aantal goede
confessionelen is, dat niet voor Barth
op de knieën is gegaan en dat de hele
rest, dus 1300 1400 geacht kunnen
worden te behoren tot de centrum-groep
die We tegenwoordig aanduiden met de
naam midden-orthodoxie. Het is deze
groep, die de leiding der kerk strak in
handen heeft, de Synode beheerst, de
Kerkorde in haar geest construeerde en
uitvoert en die we aarzelen niet het
neer te, schrijven op dictatoriale wij
ze de kerk regeert.
Het was nodig, even dit uitstapje te
maken om de kwestie te begrijpen, die
thans de gemoederen bezig houdt. Hoe
staat het n.l. in dit verband met de rich-
(Jesaja 40 vers 29a)
Het zienersoog van de evangelist on
der het Oude Verbond aanschouwt, in de
geest, een zuchtend volk in de balling
schap. Het is het volk van Juda! Om
eigen zonden verkeert het onder de
druk van een vreemde overheerser. De
langdurige slavendienst heeft het volk
kleinmoedig gemaakt. Twijfelmoedig
klaagt het: ,,Mijn vte^ is voor de Heere
verborgen en mijn recht gaat van mijn
God voorbij." (Jes. 40 27b).
Bestraffend, doch ook bemoedigend
wendt nu de Heere Zich tot dit volk.
Hij heeft het niet vergeten, al leeft in
het hart van menige Israëliër: Waar
om Heere vergeet Gij mij
Hij gedenkt aan Zijn verdrukt volk.
Jesaja's oog aanschouwt reeds het ein
de van de ballingschap. De Heere zal
Zijn volk niet eindeloos kastijden, noch
eeuwiglijk Zijn gramschap hen doen lij
den. Hij zal het weer Zijn vriendschap
bien.
Jesaja mag het troostwoord van Is
raels grote God reeds voor het volk
bedienen. Is het volk vermoeid gewor
den, aan het eind gekomen, uitgeput van
kracht, „Hij geeft de moede kracht."
Jesaja houdt het volk een schilderij
voor, waarop de Christus Gods, als ten
voete, staat uitgetekend. Hij stalt Hem
uit in al Zijn begeerlijkheid en dierbaar
heid, geheel passend bij een volk, dat
schreiend tot Hem vlucht.
Het persoonlijk (aanwijzend) voor
naamwoord, waarmee de tekst wordt
ingeluid, houdt juist (alleen) de rijkdom
van Gods genade in.
Denk een ondeelbaar ogenblik (het is
onmogelijk) het woordeke „Hij" weg uit
de tekst en des Christens enige troost,
beide in het leven en in het sterven, is
voorgoed verdwenen. Dan is er geen
Evangelie meer!.
Immers! „Hij" is alleen Het Evange
lie! „Hij!" Het verband van de tekst
verklaart, wie „Hij" is. „Hij" is de eeu
wige God, de Heere (Jahveh) de Schep
per van de einden der aarde. Die noch
moede, noch mat wordt. En, daar is
geen doorgronding van Zijn verstand!
Troostrijker woord (alleen voor een
vermoeid volk) kon Jesaja niet brengen.
„Hij" is de eeuwige God! Temidden
van alles, dat wisselt en verandert, blijft
„Hij" eeuwig Dezelfde. ,,Hij" is de On
veranderlijke! Daarom zijn de kinderen
jakobs niet verteerd! Gelukkig- het volk.
dat Hem alzo mag leren kennen en
vervolgen te kennen! Met Israels koor
zanger zingt het: „Gij evenwel. Gij blijft
Dezelfde, o Heere; Gij zijt van ouds mijn
Toeverlaat, mijn Koning, Die uitkomst
gaaft, en, uit Uw Hemelwoning, voor
ieders oog Uw haat'ren gingt te keer."
„Hij" is de Heere (Jahveh). Een God,
Die in Christus Jezus naar buiten treedt
(Zich openbaart) als een God vol van
genade en waarheid.
De arme (door genade) kan zich ge
rust op Hem verlaten. Met smeking en
geween! Hij kan op Hem aan! In leven
en in sterven! Hij houdt getrouw, ge
staag Zijn Woord! Met Hem kan het
volk nimmer bedrogen uitkomen. Hij zou
dan Zichzelf moeten verloochenen (ten
enenmale onmogelijk) en ook ophouden
God te zijn.
Neen, wat Hij begint, zet Hij voort en
wordt zekerlijk door Hem voleindigd.
Naar Zijn welbehagen lust het Hem
echter menigmaal (Gods gewone -we^)
ditzelve te doen onder (niet om) het
gebed: „Verlaat niet, wat Uw hand be
gon, o Levensbron, wil bijstand zenden."
„Hij" is Jahveh! De Getrouwe!, pre
cies gepast voor een volk, dat zich als
enkel „ontrouw" kennen leert, door en
bij het ontdekkende, ontblotende gena-
delicht van de Heilige Geest.
Gods volk kan niet meer leven, zoals
het wil (van nature). Genade belet dit!
Valt het in zonde, openbaart het zich
als een ontrouw volk. Hij is Jahveh, de
Getrouwheid Zelf. Daarom kan de on
trouw van het volk, de trouw van die
Hemelkoning nimmer te niet doen. Dit
houdt geen vrijbrief voor de zonden in
(de Antinomiaan)maar wel een troost
woord voor de boetvaardige zondaar.
„Hij" is de Schepper van de einden
der aarde (van alles, wat tussen de ein
den ligt). ,,Hij" is de Almachtige. „Hij"
bezit de kracht, om te helpen. ,,Hij" is
de Onuitputtelijke Krachtbron Zelf! En
de Bereidwillige!
,,Hij" wordt noch moede, noch mat.
Wij daarentegen, als nietige en verdool
de stervelingen, wel. Onze kracht is ten
zeerste beperkt!
Het ontbreekt Hem nooit aan kracht,
om Zijn volk te (blijven) leiden.
Verzondiigt het volk het wreed en
snood, Hij wordt noch moede, noch mat,
van Zijn volk steeds weer op te zoeken;
het in het stof aan Zijn voeten te bren
gen, door schuldbesef getroffen en ver
slagen. Gelukkig, dat de genadegiften en
de roeping Gods onberouwelijk zijn! Als
het aan het volk lag, bleef de hemel
leeg.
„Hij" bezit ook een verstand, dat niet
te doorgronden is. Als de Alwijze weet
Hij wegen en middelen te vinden, om
Zijn verdrukte volk te helpen. Ten allen
tijde!
Onder alle (allerlei) omstandigheden
van het leven.
Hoe groot is het goed, dat Hij zal
geven (belooft te geven) aan de moe
den!
De moeden! Dit is het speciale adres,
dat op deze brief, uit de hemel, geschre
ven staat.
Wie deze moeden zijn? Het is het
volk, dat onder en in de druk verkeert;
in de balhngschap! Het volk, dat de
dienst der zonde als een dienst der sla
ven kennen leert; dat niet leven kan
onder een vreemde overheerser; dat be
rouw krijgt over de zonden. En dat niet,
omdat ze gestraft worden. Genade leert
de schuld erkennen en de straf aan
vaarden. Uit de boete- en zondaars
psalm klinkt het de Kerk Gods van alle
eeuwen tegen: „'k Erken mijn schuld,
die U tot straf bewoog; Uw doen is
rein. Uw vonnis gans rechtvaardig."
De uitgestorte liefde Gods in het hart
weent, leert Gods kind wenen over de
zonde.
De Heilige Geest doet zulk één de
zonde kennen als belediging van Gods
Majesteit, als aanranding van Zijn deug
den, als een roven van Gods eer.
Hierdoor leert men zichzelf verachten
en verfoeien en veroordelen. Ja, daar is
een volk op aarde, dat hierom een hekel
aan zichzelf krijgt. Dat zucht onder de
last van zonde en plagen, niet te dra
gen, die de schouders naar beneden
drukt.
AI naarmate een mens leert kennen,
dat hij niet alleen zonde doet, maar
zonde is, wordt hij een moede. En ware
het niet, dat de Heere Zijn volk van
tijd tot tijd bediende uit Zichzelf, Die
onuitputtelijke krachtbron, hun kracht
was reeds lang vergaan. ,,Hij" geeft ech
ter de moede kracht. En deze verleen
de kracht is een gave, een vrijvallend
Godsgeschenk. Gods kind kan hierop
geen aanspraak maken van zichzelf. Het
ligt alles verbeurd en verzondigd. De
Heere geeft de moeden echter kracht.
Steeds, wanneer het uitgeput is, krach
teloos. Hij verheerlijkt Zijn kracht in
zwakheid. En het volk, dat hiertoe ver
waardigd wordt, zegt met de Apostel:
„Zo zal ik dan veel liever roemen in
mijn zwakheden,opdat de kracht van
Christus in mij wone; want, als ik zwak
ben, dan ben ik machtig."
Mijn medezondaar en medereiziger
naar de eeuwigheid! de Heere mocht
het ons allen willen leren tot roem Zijns
Naams, Die heerUjk is.
En tot bemoediging van een verdrukt
en afgemat volk laat Israels God, Die
krachten geeft, toeroepen: „Hun geeft
Hij moed en krachten, die hopend op
Hem wachten."
Tholen.
ds. van der Bijl.
ting der heren professoren? Dat is
gauw gezegd. Van de 28 is er momen
teel geen enkele ,'an gereformeerde rich
ting! Prof. Severijn was de laatste! En
het ziet er niet naar uit, dat dit veran
dert. Onder die 28 zitten een paar vrij
zinnigen en de hele rest ismidden-
orthodox, grotendeels uitgesproken Bar-
thiaans. Dat is dus wel een zeer beden
kelijke situatie voor de gereformeerden
in de Herv. Kerk.
In het verleden is dit anders geweest.
Er is een tijd geweest, dat in Utrecht
drie gereformeerde hoogleraren waren.
Prof. H. Visscher, Prof. A. Noordzij en
Prof. van Leeuwen. Zij zijn het geweest
die een goed-gereformeerde school van
thans reeds oudere predikanten hebben
gevormd. Deze drie professoren konden
daar echter alleen benoemd worden door
dat dr. Kuyper en mr. Heemskerk toen
ministers waren. (resp. 1904 en 1912).
En als we ons goed herinneren is Prof.
Severijn benoemd, toen mr. Terpstra
minister van Onderwijs was. Anders
hadden deze mannen ook geen kans ge
kregen. Het Rijk benoemde alleen vrij
zinnigen en ethischen. En wat deed de
Synode bij de benoeming der kerkelij
ke hoogleraren? Zij heeft het tot op he
den toe nimmer over haar hart kunnen
verkrijgen iemand van gereformeerd
beginsel te noemen. En hu blijkt, dat
de zaak op dezelfde voet wordt voort
gezet: geen plaats in de opleiding voor
gereformeerden. Want de opvolger van
Prof. Severijn isvrijzinnig.
Nu kan men zeggen: dat doet de Mi
nister, maar de faculteit oefent op deze
benoeming een zeer behoorlijke Invloed
uit, zodat we gerust indirect de heersen
de midden-orthodoxie ook hiervoor aein-
sprakelijk kunnen stellen. De Roomse
minister begrijpt zelf wel, dat hij op dit
punt Hervormde adviezen nodig heeft.
Het ligt er derhalve dik op, dat de leids
lieden der Hervormde Kerk willens en
wetens de gereformeerde richting in de
kerk op alle manieren" pogen gelijk te
schakelen en een machtig wapen hiertoe
is ongetwijfeld de totale verbarthiani-
serjng van de opleiding. Daarbij werkt
men als er eens een andere richting
tevreden gesteld moet worden in die
kringen veel liever samen met vrijzinni
gen dan met gereformeerden.
Nu heeft de Synode onlangs dr. S.
van der Linde (van de geref. bond) tot
lector (leraar van lagere rang dan pro
fessor) aan de Utrechtse Universiteit
benoemd. Er werd echter bij gezegd, dat
hij onder voortdurend toezicht zou wer
ken van Prof. van Ruler! Hij staat dus
onder curatele! Het is wel een fraaie
situatie, waarin we verkeren. Geen en
kel gereformeerd hoogleraar, één lector,
die onder toezicht staat, een seminari
um in Driebergen, waar alle afgestu
deerde studenten een aantal maanden
door dr. Banning, dr. Berkhof, e.a. soci
alisten of Barthianen worden bewerkt
vóór ze de gemeente ingaan. Het is wel
droevig. Deze benoeming is niet alleen,
zoals het dagblad „Trouw" schreef, ver
ontrustend, zij tekent tevens het be
denkelijke van de toestand, waarin de
gereformeerden in de Herv. Kerk komen
te verkeren. Hun strijd wordt steeds
zwaarder, maar wij hopen, dat zij met
's Heeren hulp zullen voortstrijden,
blind in de toekomst en ziende op het
gebod.
PramUrflk
In ons vorige overzicht spraken we
van de moeilijkheden waarvoor de kabi
netsformateur Pinay zich zag geplaatst,
waardoor het hem niet gemakkelijk zou
vallen, een nieuwe regering te vormen.
Nog vóór dat de krant onder de ogen
van de lezers kwam. had Pinay zijn op
dracht reeds aan de president terugge
geven.
De nieuwe kabinetsformateur Pfim-
lin behoorde tot de leiders van de ge
matigde M.R.P. Deze opdracht lag min
of meer voor de hand. De president wil
de blijkbaar de oppositie haar kans ge
ven. De partij van Pflimlin heeft- acht
maanden lang het politieke leven van
Mendès-France zuur gemaakt!
Doch ook Pflimlin faalde en gaf zijn
opdracht terug. Aanvankelijk scheen hij
succes te hebben en hoopte hij geduren
de het week-einde een nieuw ministe
rie samen te stellen. Op het laatste ogen
blik kreeg Pflimlin evenwel de partij
van Mendès-France, alsmede de Gaullis
ten tegen zich.
De derde man die een kans kreeg
was Pineau, die tot de socialistische
partij behoort. Deze heeft terstond ver
klaard dat hij de politieke gedragslijn
van Mendès-France zal volgen, indien
zijn pogingen zouden slagen. Terwijl we
dit schrijven, staan de kansen van Pi
neau vrij goed. Hij heeft de ex-premier
Mendès-France verzocht, in het nieuwe
kabinetzitting te willen nemen als vi
ce-premier. Deze heeft zijn beslissing
nog niet meegedeeld.
Als Pineau inderdaad slaagt en zijn
regering wordt aanvaard, dan zal de
overbodigheid van deze kabinetscrisis
nóg duidelijker zijn. Er wordt dan im
mers een regering gevormd, waarbij niet
alleen de politiek van Mendès-France
wordt voortgezet, maar waarin Mendès-
France bovendien zelf zitting neemt. Het
zijn dus persoonlijke grieven geweest,
die de ex-premier ten val hebben ge
bracht.
We weten intussen niet, hoe de situ
atie zich verder zal ontwikkelen. Frank
rijk heeft na de oorlog al verschillende
kabinets-formateurs zien komen en
gaan, maar drie in één week is wel een
record!
China
De Tatsjen-eilanden, die door de nati
onalisten geheel waren ontruimd, zijn
thans door de communisten bezet. De
Amerikaanse Zevende Vloot, die bij de
ze ontruiming heeft geholpen blijft niet
kruisen in de wateren van Formosa,
maar is naar zijn basis teruggekeerd.
In het begin van de week is de Vei
ligheidsraad opnieuw bijeen geweest om
zich te beraden over de kwestie-Formo-
sa. De zitting werd voor onbepaalde tijd
verdaagd. Men wil de resultaten van het
diplomatieke overleg eerst afwachten.
Engeland sprak zijn teleurstelling uit
om de weigering van Rood-China om
een vertegenwoordiger te zenden. De
aanwezigheid van beide partijen is on
misbaar om het geschil naar behoren op
te lossen.
Reeds eerder had de Sowjet-Unie
voorgesteld een conferentie van tien
mogendheden te houden over Formosa.
De deelnemende landen zouden dan
moeten zijn: de Verenigde Staten, En
geland, Rusland, India, Rood-China,
Frankrijk, Birma, Indonesië, Pakistan
en Ceylon. Zoals hen ziet, is nationalis
tisch China daar niet bij: voor het Wes
ten is dit reeds een onoverkomenlijk be
zwaar.
Zo worden van alle zijden meer of
minder serieuze pogingen gedaan om
het geschil op te lossen. Men is evenwel
niet bereid, ook maar iets van zijn be
langen op te offeren of prijs te geven
en op die manier zal de overeenkomst
nog wel even op zich laten wachten.
Oorlogshandelingen van betekenis
werden de laatste dagen niet gemeld.
Kusland
De hele wereld denkt en spreekt nog
over de ingrijpende bestuurswisselingen
die zich in het Kremlin hebben voltrok
ken. Nadat Boelganin de afgetreden pre
mier Malenkov had opgevolgd, heeft
Molotov in een redevoering voor de Op
perste Sowjet het programma voor de
buitenlandse politiek ontvouwd. Hij
deed onder anderen de twijfelachtige
mededeling dat de Sowjet-Unie eerder
dan de Verenigde Staten over de water
stofbom beschikte.
Voorts was deze rede doorweven van
aanvallen op het Westen „het kapitalis
me en imperialisme" waar tegenover
thans de machtige Sowjet-Unie staat,
rustend op twee pijlers: de zware indus
trie en de landbouw.
Ten aanzien van Duitsland geven de
Russen blijkbaar de moed nog niet op:
nog dit jaar wensen ze een vier-mo-
gendheden-conferentie te houden, ge
volgd door verkiezingen in geheel Duits
land. De ratificatie der Parijse accoor-
den zou daarbij een grote hinderpaal
zijn! (Dat wisten we allang).
Getuigt het van grote onwetendheid
of sluit Rusland moedwillig de ogen,
als Molotov zegt dat het Communisme
in Amerika spoedig zal zegevieren? In
dat land zou het verlangen naar „vrij
heid" (in Communistische zin) sterker
zijn dan waar ook ter wereld!
De plaats van Boelganin (die minister
(Foto Meyboom)
In het Witte Paleis te Soestdijk is het vandaag weer feest. Heden Vrijdag
viert Prinses Marijke haar achtste verjaardag. Overal in het land wapperen
weer de vlaggen 'als talijk van medeleven op deze belangrijke dag voor onze
jongste Prinses.
Van Zaterdag 19 Febr. v.m. 12 uur t.m.
Maandag 21 Febr. vju. 9 uur
Jliddelhamis-Sommelsdyk
Afwezig de artsen Dogterom, Tj. Kui
pers en C. F. Arends. Voor spoedge
vallen J. J. Wieringa, arts. Tel. 2090,
Middelhamis.
Dirksland-Herkingen-Melissamt:
Afwezig B. Elvé, arts. Voor spoedge
vallen dr. P. Boot, Tel. 01877—227,
Dirksland en K. J. Huisman, arts, Tel.
01877412, MeUssant.
Oost-FlalUtee:
Afwezig de artsen G. J. Buth, P. O.
J. Voogd en E. Bouman. Voor spoedge
vallen C. W. Kramers, arts. Tel. 01873-
42, Ooltgensplaat en P. J. de Man, arts.
Tel. 01875—301, Nieuwe Tonge.
ZONDAGSDIENST DIEBENABTSKN
Van Zaterdagmiddag 19 Febr. t.m.
Maandag 21 Febr. v.m. 8 uur
Afwezig A. Wagner te Dirksland.
Dienst heeft W. P. Terlouw, Middel
hamis.
Beroepen te Alblasserdam: H. A. La-
brie te Den Ham; te Ede: P. J. J. Mon
ster te Katwijk; te Noordeloos; cand.
J. van 't Ende te Kampen; te Huizen:
J. J. Moll, legerpredikant te De Bilt; te
Brandwijk: cand. A. Kool te Gouderak.
Bedankt voor Tholen: M. Ottevanger
te Leiden; voor Putten: K. v. d. Pol
te Veenendaal.
Aangenomen de benoeming tot hulp
prediker te Barsingerhom: R. de Wit
te Wormerveer.
GEBiai'. KERKEN
Beroepen te Surhuisterveen: N. Ko
renhof f te 2 de Exloërmond; te Nieuw
Leusen: G. Sinia te Jutrijp; te Henge
lo: J. Wolven te Grootegast; te Noord-
wijk: P. Meinen te Oostzaan.
Aangenomen naar Numansdorp: D.
Bremmer te Bruinisse.
van Defensie was) wordt thans ingeno
men door Zjoekov.
Malenkov is aangesteld tot vice-pre
mier. Hij zal bovendien de verantwoor
ding krijgen over de Russische atoom
industrie.
CHB. GEREF. KERKEN
Beroepen te Belleville (Canada)P.
M. Jonker te Apeldoorn; te St. Thomas
(Canada)D. Biesma te Hoogeveen.
Tweetal te Veenendaal: L. Floor te
Opperdoes en J. Verhage te Broek; te
Enschede: L. Floor te Opperdoes en M.
Vlietstra te Eemdijk.
Bedankt voor Nieuwpoort: D. Slag
boom te Middelburg.
GEBEF. GEMEENTEN
Bedankt voor Giessendam: M. Blok
te Rotterdam;- voor Gouda en Zeist: J.
Kersten te Genemuiden; voor St. Anna-
land: H. Ligtenberg te Rotterdam.
De toestand van ds. de Blois. In de
Kerkbode van de Ger. Gemeenten te
Rotterdam lazen we, dat de toestand
van ds. de Blois te Rotterdam (Zuid)
zover is verbeterd, dat hij eind Februari
weer zal mogen preken, maar dan
slechts 1 maal per Zondag.
Zaterdag 19 Februari ontvangt
iedere koper
1 literblik
prima princessenbonen
voor 85 cent
Tevens bieden wij aan
1 zakje vers gesneden
soepgroenten
250 gram vijgen
1 kg goudreinetten Ie soort
1 kg jonathans
samen voor 1 gulden
Tevreden klanten! de kern
van onze zaak.
B. V. d. VEER
Westdjjk 36 Telefoon 2682
MIDDELHABNIS