HET 910T0RPA1.EI^
Herbeplanting Flakkee
De strijd tegen de
doorbraak
Buitenland
27e Jaargang
CHB WEEKBLAD OP GËBEFOBMEEBDE GBONDSLAG
VOOE DE ZTTID-HOIXANDSK EN ZEEFWSE EILANDEN
No. 2354
KOU-KOORTS-GRIEP
MEDITATIE
Kerkbedrijf
Er komt een beplanting- en een snoeicursus
Stichting voor de
Landbouw
'"lüynsn en
eMótilleerd
GEBRS. KAPTEIN
ZATERDAG 20 NOVEMBER om 14.30 uur
FEESTELIJKE OPENING
van
DE GROOTSTE MOTORZAAK IN EUROPA
STATENWEG 184
ROTTERDAM - BLIJDORP
Tel. 82950
EEN ZAAK VAN VERTROUWEN
MIDDELHARNIS - Tel. 2004-2704
SOMMELSDIJK - Telefoon 2205
Middelharnis-Sommelsdijk
Actie voor
Maatschappelijk Werk
Zaterdag 20 November 1954
Redactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
TELEFOON K 1870-2017 - GIRO 167930 - POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870-2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1878 - 2017
Verscimnt tn^eemaaJ per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
BtJ contract speciaal tarief.
Sedert 1945 wordt er in ons land veel
gesproken in de politiek over de z.g.
doorbraak, vooral na de oprichting van
de Partij van de Arbeid in 1946. Deze
discussie is met name weer opgeleefd
sedert de R.-K. bisschoppen in Mei van
dit jaar hun mandement uitvaardigden.
We hebben daarover deze zomer het on-
'ze gezegd en willen daarop nu niet te
rugkomen. Maar aangezien de laatste
tiid in en buiten het Parlement weer
druk vóór en tegen de doorbraak ge
sproken en geschreven wordt, lijkt het
ons goed, onze lezers nog eens uiteen te
zetten, wat daarmee nu eigenlijk be-
'doeld wordt, temeer, omdat onlangs de
burgemeester van Rotterdam, Mr. van
Walsum, over dit onderwerp in Middel-
harnis gesproken heeft op een vergade
ring van de Prot. Chr. Werkgemeen-
schap in de Partij van de Arbeid.
Onder de „doorbraak'' verstaat men
de poging om de oude antithese tussen
het Christelijk en het niet-Christelijk
beginsel en derhalve ook die tussen de
daarop gebaseerde partijen te doorbre
ken, 'Oe antithese (tegenstelling) is
steeds een doorn geweest in het oog van
vrijzinnigen en socialisten en er is in de
loop der jaren van alles geprobeerd om
ze uit te bannen uit ons politieke leven.
Etn partijindeling op godsdienstige
grondslag werd niet reëel gevonden en
daarom werd het bestaansrecht der
'Prot. Chr. en van de R.K. partijen be
twist. De scheidslijn moet volgens links
niet lopen tussen christelijk en niet-
christelijk, maar tussen conservatief en
progressief, behoudend en vooruitstre
vend, zo werd gezegd.
Na de bevrijding heeft men een zeer
krachtige poging gedaan om de partij
verhoudingen in Nederland radicaal te
veranderen. Eerst werd de Nederlandse
Volksbeweging opgericht, die zich ten
doel stelde alle progressieven van Hnks
en rechts te verzamelen op een pro
gram, dat principieel zowel het Chris
tendom als het Humanisme als basis
nam en zich stelde op de grondslag van
een gematigd socialisme. Uit deze N.V.B
is in 1946 de Partij van de Arbeid gebo
ren, die als speciale doorbraak-partij
werd geformeerd. Als „doorbrekers" van
rechts traden op mannen, die Chr. His
torisch waren geweest plus een enkele
A.R. en die óf door hun verblijf in een
kamp tot een links-rechtse synthese wa
ren gekomen óf als consequentie van hun
Barthiaanse opvattingen meenden niet
langer een christelijke partij te kunnen
steunen. Onder deze groep bevonden
zich mannen als Prof. Lieftinck, Mr.
van Walsum, Dr. Idenburg, Dr. Dippel,
de heren Scheps, Stufkens, Kleiwegt etc
fin een groot aantal Hervormde predi
kanten van Barthiaanse „modaliteit",
zoals Ds. Buskes, Ds. Kroon, Ds. Even-
huis, Ds. Visser enz. De politieke door
braak liep nl. parallel met een kerke-
lijk-theologische doorbraak. De schei
dingslijn orthodox-vrijzinnig moest op
grond van de Barthiaanse ideologie ver
dwijnen en een nieuwe synthese gescha
pen, die staatkundig haar complement
moest vinden in een vaag christelijk ge
tint klassenloos socialisme. Aan de an
dere kant wilden vele oude S.D.A.P.ërs
wel wat water in de wijn doen om te
kunnen geraken tot een leegzuigen van
de Prot. Chr. partijen, zij het niet ge
heel, dan toch grotendeels. Men zag een
kans om op deze wijze in het bijzon
der de christelijke arbeiders, ambtena
ren en intellectuelen van chr. beginsel
te verzamelen onder de banier van het
socialisme. En men had goede hoop, dat
dit zowel met Prot. Christelijken als
met Roomsen gelukken zou.
ïoen in Februari 1946 de P. v. d. Ar
beid werd opgericht, was men in die
kringen van mening, dat nu alle belet
sels voor mensen van chr. beginsel wa
ren weggenomen om socialist te worden
en men had de illusie, vele Roomsen te
trekken, de C. H. Unie vrijwel om hals
te brengen en de A.R. partij haar kracht
te ontnemen om op deze wijze een zo
groot aantal stemmen te behalen, dat
de P.v.d.A. de volstrekte meerderheid
zou krijgen. Dit is op een grote teleur
stelling uitgelopen. De K.V.P. bleef on
geveer op dezelfde sterkte als vóór de
oorlog, de A.R. partij leed ook aanvan
kelijk gering verlies en de C.H. Unie
doorstond eveneens glansrijk de aanval
ondanks het feit, dat de leiding der
Ned. Herv. Kerk sterk pro-P.v.d.A. was.
Het bleek, dat het eenvoudige kerkvolk
principiëler was dan zijn leidslieden.
Men moest dan ook van P.v.d.A.-zijde
bekennen dat de doorbraak „kwantita
tief" (wat het aantal doorbrekers be
treft) is mislukt, al hield men vol, dat
fi „kwalitatief" (wat het gehalte der
TOorgebrokenen aangaat) is gelukt.
Uiteraard verheugen wij ons erover,
flat de grote aanval op de Chr. par
tijen een fiasco geworden is. Maar het
IS toch een droevig verschijnsel, dat in
1951 (de getallen van nu weten we niet)
net Prot. Chr. Werkverband van de
^■v.d.A. 4000 leden telde, w.o. 267 pre
dikanten, terwijl ook een ons onbekend
aantal mensen van het Chr. Onderwijs
zich aansloten. Wij betreuren het ten
zeerste, dat een beduidend aantal pre
dikanten en andere intellectuelen de
Tht P""°'Piële antithese verworpen
nebben en een nieuwe, sociaal gerichte
anthithese propageren. Want dat is
eigenlijk de basis van de doorbraak;
nien beziet alle problemen niet meer
anuit Bijbels-principiële gezichtspun-
wn maar,vanuit de sociale gezichts-
oek. Het sociaal-economische aspect
overheerst alle andere en dit is de gro-
e tout. Men is zelfs zover gegaan, dat
men meent de politieke roeping van de
christen gelijk te kunnen stellen aan de
roeping van het socialisme! Ze willen
een synthese van Christendom en so
cialisme, maar in feite zijn ze bekoord
door de idealen van het laatste en me
nen nu het eerste daaraan dienstbaar te
kunnen maken. Het is zoals Prof. Zui-
dema eens opmerkte: „De doorbraak is
een capitulatie voor de tijdgeest. Zij wil
de samenbindende macht der christelij
ke beginselen wegwerken en dit zou
niet minder zijn dan een ramp."
Intussen is en blijft de doorbraak een
groot gevaar. De P.v.d.A. is gematig
der dan de oude S.D.A.P., staat niet zo
vgandig tegenover de godsdienst en wil
zelfs de partij zijn, waarin mensen van
allerlei levensovertuiging een plaats
kunnen vinden. Daarom is zij erg soe
pel en zijn de scherpe kanten van het
oude socialisme afgeslepen. Deze partij
is daardoor voor ons veel gevaarlijker
dan de vroegere S.D.A.P. We moeten
ons niet ontveinzen, dat de propaganda
van de P.v.d.A. ook op Christelijke ar
beiders en ambtenaren invloed heeft.
Het is nu eenmaal zo, dat niet iedereen
het v/are karakter van het socialisme
onderkent en daarbij komt, dat de so
ciale acties van die kant op zwakke na
turen een invloed ten kwade kunnen uit
oefenen. Vele mensen beoordelen nu een
maal een politieke partij niet naar de
beginselen, die zij huldigt, maar naar
datgene, wat zij in materiële zin voor
de arbeiders doet. Dat is tegenwoordig
de maatstaf bij vele kiezers. Over be
ginselen moet men maar niet meer pra
ten. Die hebben afgedaan. En zo zien
we, dat er van onze kerkelijke arbei
ders op menige plaats een deel terecht
komt m de P.v.d.A., waarvan sommi
gen niet eens weten, dat het een socia
listische partij is.
We moeten daarom telkens weer en
niet alleen bij verkiezingen erop wij
zen, dat het Christendom zich niet ver
draagt met het socialisme, dat het so
ciale aspect van het leven tenslotte niet
het voornaamste is en dat christelijke
arbeiders door op de P.v.d.A. te stem
men, tenslotte een macht steunen, die
uiteindelijk niet de doorwerking van de
christelijke beginselen in ons volksleven
op het oog heeft, maar wel die van het
socialisme. Het is toch al treurig ge
noeg, dat de P.v.d.A. op ons eiland, dat
's Zondags overal volle kerken heeft,
zulk een groot aantal stemmen haalt.
Het lijkt ons daarom hard nodig, dat er
zo langzamerhand vanwege de diverse
christelijke partijen eens een gezamen
lijke georganiseerde actie op touw wordt
gezet om de grens van het socialisme
op Goeree en Overflakkee een halt toe
te roepen. Het moet aan iedereen, die
dreigt af te dwalen of reeds op de
dwaalweg is, duidelijk worden gemaakt,
dat de algehele overwinning van het so
cialisme in Nederland niet zou leiden
tot een arbeidersparadijs, zoals zovelen
denken, maar tot een in wezen vrijzin
nige staatkunde, een financieel debacle
en een bureaucratische ambtenaren re
gering, waai'bij die van thans nog
slechts kinderspel is, afgezien nog van
het feit, dat dan b.v. het Christelijk on
derwijs zonder twijfel in de verdrukking
zou komen. Aan deze toekomstige mo
gelijkheid, die alleen verwerkelijkt kan
worden indien brede massa's onzer
christelijke arbeiders achter de rode
vaan gaan marcheren, mag een Chris
ten onder geen enkel beding medewer
ken.
SANAPIRIN (Mijnhardt) veelvoudi
ge geneeskracht door veelvoudige
samenstelling. Prijs per koker 90 en 50 CL^
Egypte
De Revolutionaire Raad van Egypte
heeft Zondag president Naguib van al
zijn functies ontheven en onmiddellijk
daarna voor het gehele land de nood
toestand afgekondigd. Kort tevoren was
er hevig gevochten door leden van de
Mohammedaanse Broederschap tegen
de Egyptische politie. Bij deze straat
gevechten vielen verschillende doden.
Men zal de president geen toestem
ming geven in vrijwillige ballingschap te
gaan. Als er voldoende bewijzen kun
nen worden geleverd voor zijn samen
werking met de Mohanamedaanse Broe
derschap (die in Egypte verboden is)
dan zal Naguib voor het gerecht wor
den gedaagd.
Reeds in het begin van dit jaar heeft
men een soortgelijke poging gedaan om
Naguib van zijn functies te ontheffen.
Dank zij echter de populariteit, die Na
guib bij het volk genoot, werd hij spoe
dig daarna in al zijn waardigheden her
steld. Hij schreef verkiezingen uit met
het doel het oude corrupte regiem weer
in te voeren.
Nasser en de groep officieren om hem
heen lieten dit oogluikend toe.
Na enkele weken greep men evenwel
in. Onder de druk van stakingen en
protestbetogingen trad Naguib af als
premier.
In 'die tussentijd kwam Nasser met de
Engelsen tot een accoord over de ont
ruiming van het Suez-kanal. Tevens trad
Nasser op tegen de Mohammedaanse
Broederschap.
Voor Nasser was het de weg van de
minste weerstand om zich, zo mogelijk,
tegelijkertijd te ontdoen van Naguib, die
immers nog president der republiek
was. Maar daartoe moest hij aantonen
dat Naguib in verbinding stond met die
Broederschap.
Welnu, gearresteerde leiders van deze
Broederschap hebben de naam van Na
guib genoemd en Nasser heeft zijn doel
bereikt.
„De priesters heersen door hun
handen, en Mijn volk heeft het
gaarne alzo". (Jer. 5 31)
Sedert God in Jeremia's leven was
gekomen werd alles anders bij hem. Hij
is een domineeszoon, zal- ik maar zeg
gen. Heel zijn familie woont in Anathot,
even boven Jeruzalem. Zijn vader is
Hilkia, bekend genoeg. Hij is uit de Ab-
jathars, de oude priesterfamilie.
Maar hun godsdienst is kerkbedrijf.
Ge weet wel, net zoals men een vak
heeft. Het is geen zaak van God-ken
nen met het hart in beleving. Neen
trouw en rechtzinnig en ouderwets vol
gens de regels, alles in de juiste trant.
Maar het hart is ér buiten. En dat is
erg. En toen is God in het hart van de
jonge Jeremia gekomen.
Toen werd alles zo duizelingwekkend
leeg in de wereld. Want als God echt in
je leven komt. Ja, dat is volle werke
lijkheid. Dat valt nu eens niet recht-
zinning te beredeneren!
Nu moet Jeremia dat kerkbedrijf gaan
tekenen en verwerpen.
Dat valt niet mee, want men is al ja
ren gewend aan de bekende klanken en
het bepaalde ritme, de cadans. Men is er
zo innig vertrouwd mee. En alle vade
ren hebben het tenslotte zo gedaan. Wat
moet nu die jonge man? Wil die het
soms beter weten? Wil die breken met
de aloude traditie?
Men neemt dat eenvoudig niet.
Men heeft zelfs een complot gevormd
en men zal hem doden. Uit de weg rui
men. Zulke gewone mensen, zulke een
voudige predikers, die zonder omwegen
op de man af gaan ,en desnoods alles
vaarwel zeggen, die moeten uit de weg
geruimd worden. Dat zijn maar lichte
lieden van andere snit.
En zo blijft men te Anathot en te Je
ruzalem straks liever maar bij het
oude. Waar vader ook onder leefde.
Waar grootmoeder het tenslotte ook on
der uitgehouden heeft.
Tenslotte zal onze nabi, onze pries
ter, het toch wel beter weten, dan die
jonge man, die Jeremia, met zijn radi
cale breuk met alle oude vormen.
„De priesters heersen door hun han
den, en het volk, Mijn volk, heeft het
gaarne alzo'', zegt de Heere.
Ze blijven maar liever bij de oude
„adat".
Hoe durft tenslotte een jonge man,
idie we zo heel goed kennen, die zoon
'van de bekende Hilkia ,zlch te verzetten
,tegen de aloude traditie? Is het geen
'schande
En zo gaat het kerkbedrijf door.
En zo gaat het bondsvolk verloren.
En zo wordt de Verbondsgod bedroefd
En zo profeteren de profeten naar
oude snit, zonder hun hart.
En zo offeren de priesters en bidden
hun gebeden en trillen hun stemmen
enslaapt het volk rustig voort.
„Mijn volk heeft het gaarne alzo."
Het boek Jeremia is actueel. 1954.
Ook nu gaat het kerkbedrijf door.
Kerkelijk bedrijf dat „priesters" doet
heersen door hun handen. Arme schare,
die rustig op hun deining voort kan
-slapen.
Tenslotte levert idit kerkelijk bedrijf
goede leeftocht. Jeremia kwam er niet
zo goed af.
Niemand uit heel de bijbel, is zo een
zaam geweest, als hij. Zelfs het huwe
lijk is hem nog verboden. Geen comfor
tabel huis, geen pastoorse, die hem
helpt. Geen glanzende limousine, die
hem verplaatsen kan.
Alleen. Zo zelfs, dat het hem te mach
tig werd en hij zijn geboortedag vloek
te
Maar hij had ook de amandeltak ge
zien, die bloeide! Hij had een vuur in
zijn binnenste, waardoor hij niet zwij
gen kon. Hij heeft de ziedende pot ge
zien. (Hoofdst. I.)
Ook nu kookt de wereldpot en de
kerkpot. Of ze gaan overkoken. Daar
tegen zal het kerkelijk bedrijf geen me
dicijn kunnen geven. Handen van nabi's
in dit kerkbedrijf heersen.
Die van Jezus maken vrij, Volkomen
vrij. Vrij ook van leiders, die binden en
heersen en Jezus Christus niet alles
gunnen.
Lezer, doe niet mee of niet langer
mee aan een kerkelijk bedrijf, maar be
keert u en laat u leren door de bemin
nelijke Heere Jezus.
's-Gravenhage. Ds. L. S. DEN BOER.
De beplantingscommissie van de Flak-
keese Gemeenschap deelt ons het vol
gende mede:
Het is ons, Flakkeeënaars, helaas
maar al te goed bekend, dat de storm
vloed van Februari 1953 ons eiland in
een vrijwel boomloze vlakte heeft her
schapen.
Vanzelfsprekend hebben zeer velen
zich reeds beraden cm weer tot herin-
plant over te gaan, eensdeels uit het
Dit is, naar onze mening, de achter
grond van de gebeurtenissen in Egypte.
Dat populariteit Naguib opnieuw zal
redden, lijkt ons ditmaai zeer onwaar
schijnlijk.
De Russische Nota
Voor de zoveelste maal heeft de Sow-
j et-Unie een nota gezonden aan de re
geringen van niet minder dan 23 lan
den over de Europese veiligheid. Rus
land stelt voor om zo spoedig mogelijk
een conferentie te houden over de wijze
waarop de rechten en vrijheden van de
Europese landen kunnen worden be
schermd tegen agressie.
Van Westelijke zijde heeft men op het
voorstel gereageerd in negatieve zin.
Kennelijk is het de bedoeling van Rus
land, de herbewapening van West-
Duitsland zoveel mogelijk te dwarsbo
men. De „Prawda'', het officiële com
munistische partijblad, schreef althans,
dat men in het Westen niet moet me
nen dat Rusland lijdelijk op deze herbe
wapening zal toezien!
Overigens is het niet toevallig dat de
Sowjet-Unie met dit voorstel komt,
juist wanneer men een andere vorm
heeft gevonden voor de Europese ver
dediging, een vorm, waaraan ook Frank
rijk zijn goedkeuring heeft gehecht.
De bezwaren die Rusland naar voren
brengt betreffende het Duitse militairis
me, hebben dan ook géén ander doel
dan bij de F'ransen opnieuw bezorgdheid
te wekken over deze verdedigingsover
eenkomst. We twijfelen er niet aan of
het Westen zal deze tactiek hebben
doorzien.
Frankryk
Frankrijk heeft reeds enige tijd met
moeilijkheden te kampen in Algerije,
waar opnieuw ernstige onlusten zijn uit
gebroken.
In Algerije dat op politiek en econo
misch gebied ver bij Frankrijk achter
staat, leeft een sterk nationaliteitsbesef,
'dat gepaard gaat met een anti-Franse
gezindheid.
Egypte wakkert deze antipatliio zo
veel mogelijk aan. Nu dit land met En
geland tot overeenstemming is geko
men over het Suez-kanaal richt het zijn
pijlen op Frankrijk. Ook in Syrië laat
men zich door deze gevoelens leiden.
Deze dingen schijnen vrij onbelang
rijk, maar ze onderstrepen nogmaals
dat er een scherpe tegenstelling bestaat
tussen Oost en West en op deze basis
kan van een eventueel bondgenootschap
met Mohammedaanse staten geen spra
ke zijn.
oogpunt van bescherming tegen de
wind, anderdeels uit motieven van ver
fraaiing van eigen omgeving.
Hoe het ook zij, het is duidelijk, dat
in het komende en ook het volgende
plantseizoen een. belangrijk werk moet
worden verricht.
Om teleurstelling te voorkomen, is
het van het hoogste belang, dat dit werk
goed wordt verricht. Iedereen zal wel
met ons instemmen, dat een deskundige
voorlichting daarbij onontbeerlijk is.
Uit de aard der zaak beschikt Flak
kee voor het telen van landbouwproduc
ten ruimschoots over deskundige voor
lichting en over terzake kundige prak
tische landbouwers.
Wij beschikken daarentegen slechts
over enkele .mensen, die de theorie en
praktijk van boombeplanting, het on
derhoud daarvan en de kennis van de
diverse houtsoorten onder de knie heb
ben.
Wat men echter niet kan en leert,
kan geleerd worden.
Onze beplantingscommissie heeft ge
meend, de gelegenheid te moeten schep
pen, om de daarvoor benodigde kennis
te bekomen. Zij heeft de Ned. Heide
maatschappij bereid gevonden om een
beplantingscursus te houden, waarin zij
in een drietal lessen zal trachten de
deelnemers de vereiste kennis bij te
brengen.
Beplantingsoursns
Deze lessen zullen worden gegeven op
onderstaande data:
Ie les: 27 Januari 1955
Houtvester Ir. C. Memelink
Erf- en Dijkbeplanting.
2e les: 10 Februari 1955
Houtvester Ir. P. H. M.
Tromp
Kennis en gebruik van de
meest voorkomende hout
soorten.
3e les: 24 Februari 1955
Houtvester Ir. C. Memelink
De techniek van het plant-
werk en het onderhoud van
de beplantingen.
Foto Meyboom
Statiefoto van het Koninhlijke Paar, die werd gemaah in de dagen van
het bezoek van Keizer Haile Selassie van Ethiopië.
Snoeicursus
Voorts ligt het in de bedoeling om op
Vrijdag 23 Februari '55 een snoeicursus
te Sommelsdijk te houden.
Het onderhoud van onze laanbeplan
tingen in dorpen en langs wegen en bij
boerderijen laat op vele plaatsen nog
heel veel te wensen over. Het is daar
om noodzakelijk, dat op zo ruim moge
lijke schaal aan een ieder, die hiermede
op de een of andere manier te maken
heeft, de theorethische- en praktische
grondslagen, waarop .de verpleging en
het onderhoud berust, bekend worden
gemaakt.
Er moeten veel meer snoeiers op ons
eiland komen, die weten, hoe de beplan
tingen moeten worden behandeld en
waarom dit aldus moet geschieden.
Snoeien betekent verpleging, welke
vaak door ondeskundigheid ontaardt in
mishandeling van de bomen.
De snoeicursus duurt slechts één dag
en bestaat uit een theorethische les met
film en lichtbeelden 's morgens, terwijl
de praktijk van het snoeien 's middags
aan enkele boomsoorten, speciaal de
populier wordt gedemonstreerd.
De cursussen zyn ook bedoeld voor
officiële diensten als Prov. Water
staat, Gemeentebesturen, Gemeente
diensten, Polderbesturen, Landgoed-
bezitters en -beheerders, en/,.
Zij, die aan deze cursussen wensen
deel te nemen, gelieven vóór 1 Decem
ber a.s. een verzoek om toezending van
de aanmeldingsformulieren te richten
aan het secretariaat, Burgemeester
Mijslaan 18 te Middelharnis.
Nadere bijzonderheden omtrent het
uur van aanvang van de lessen en de
lokahteit, waarin ze worden gegeven,
alsmede de kosten van de cursussen,
zullen t.z.t. bij afzonderlijk schrijven ter
kennis van de deelnemers worden ge
bracht.
De beplantingscommissie:
Ir. J. B. Mijs, voorz.
H. van Heest, secr.
De Stichting voor de landbouw, Ad
vies-orgaan voor oorlogs- en rampscha
de zal op Woensdag 22 Dec. a.s. zitting
houden in Hotel Spee te Sommelsdijk
om 1113 uur.
SINDS 1870
(voormalig pand Esders)
De Stichting Maatschappelijk Werk
Middelharnis-Sommelsdijk heeft in deze
gemeenten door het vele zegenrijke en
aangename werk een bekende en goe
de naam gekregen. Wat deze stichting
doet is veelomvattend, hetgeen alleen al
daaruit kan blijken dat zij haar zorgen
mede uitstrekt over ongeveer 350 ge
zinnen. En behalve dat gezinswerk zijn
er nog vele andere soorten van hulp,
voorlichting, jeugdzorg enz., waarmede
de stichting zich bemoeit. Om dat ve
le werk te kunnen verrichten is natuur
lijk geld nodig, veel geld zelfs. En wel
beschikt men over flinke inkomsten, o.a.
uit hoofde van grote gemeentelijke sub
sidies, bijdragen der kerken enz., maar
het is niet genoeg! Op het ogenblik
dreigt er zelfs financieel tekort. Dat
moet natuurlijk voorkomen worden en
vandaar, dat men op het moment actie
gaat beginnen onder de bevolking om
deze op haar beurt tot hulp te bewegen.
Voor hedenmiddag (Vrijdag) zijn in
de raadzaal van S'dijk een 80-tal dames
uit beide gemeenten uitgenodigd, met
de bedoeling een damescomité op te
richten, dat de financiële hulpactie voor
M.W. op touw gaat zetten. Deze da
mes, zo mag men verwachten, zullen
alle krachten gaan inspannen voor die
actie, waarbij het in het voornemen ligt
om in de week van 2228 Nov. een
lijstcollecte in beide dorpen te houden.
Aangenomen wordt, dat de dames niet
tevergeefs bij de burgers zullen aan
kloppen nu het gaat om medewerking
aan de instandhouding van belangrijk
werk, dat o.a. bij menigeen nog ver.s in
het geheugen kan liggen vanwege het
vacantiejeugdwerk deze zomer.
Het comité zal een permanent karak
ter krijgen en elk jaar weer om steun
komen vragen en men denkt dat op ori
ginele wijze te doen. Voorop wordt ge
steld dat het maatschappelijk werk door
moet gaan en dus wordt het devies van
het comité mei een variant op een
bekende andere slagzin helpt hel
pen"!