HET 910T0RPA1.EI^ Herbeplanting Flakkee De strijd tegen de doorbraak Buitenland 27e Jaargang CHB WEEKBLAD OP GËBEFOBMEEBDE GBONDSLAG VOOE DE ZTTID-HOIXANDSK EN ZEEFWSE EILANDEN No. 2354 KOU-KOORTS-GRIEP MEDITATIE Kerkbedrijf Er komt een beplanting- en een snoeicursus Stichting voor de Landbouw '"lüynsn en eMótilleerd GEBRS. KAPTEIN ZATERDAG 20 NOVEMBER om 14.30 uur FEESTELIJKE OPENING van DE GROOTSTE MOTORZAAK IN EUROPA STATENWEG 184 ROTTERDAM - BLIJDORP Tel. 82950 EEN ZAAK VAN VERTROUWEN MIDDELHARNIS - Tel. 2004-2704 SOMMELSDIJK - Telefoon 2205 Middelharnis-Sommelsdijk Actie voor Maatschappelijk Werk Zaterdag 20 November 1954 Redactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K 1870-2017 - GIRO 167930 - POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870-2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1878 - 2017 Verscimnt tn^eemaaJ per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. BtJ contract speciaal tarief. Sedert 1945 wordt er in ons land veel gesproken in de politiek over de z.g. doorbraak, vooral na de oprichting van de Partij van de Arbeid in 1946. Deze discussie is met name weer opgeleefd sedert de R.-K. bisschoppen in Mei van dit jaar hun mandement uitvaardigden. We hebben daarover deze zomer het on- 'ze gezegd en willen daarop nu niet te rugkomen. Maar aangezien de laatste tiid in en buiten het Parlement weer druk vóór en tegen de doorbraak ge sproken en geschreven wordt, lijkt het ons goed, onze lezers nog eens uiteen te zetten, wat daarmee nu eigenlijk be- 'doeld wordt, temeer, omdat onlangs de burgemeester van Rotterdam, Mr. van Walsum, over dit onderwerp in Middel- harnis gesproken heeft op een vergade ring van de Prot. Chr. Werkgemeen- schap in de Partij van de Arbeid. Onder de „doorbraak'' verstaat men de poging om de oude antithese tussen het Christelijk en het niet-Christelijk beginsel en derhalve ook die tussen de daarop gebaseerde partijen te doorbre ken, 'Oe antithese (tegenstelling) is steeds een doorn geweest in het oog van vrijzinnigen en socialisten en er is in de loop der jaren van alles geprobeerd om ze uit te bannen uit ons politieke leven. Etn partijindeling op godsdienstige grondslag werd niet reëel gevonden en daarom werd het bestaansrecht der 'Prot. Chr. en van de R.K. partijen be twist. De scheidslijn moet volgens links niet lopen tussen christelijk en niet- christelijk, maar tussen conservatief en progressief, behoudend en vooruitstre vend, zo werd gezegd. Na de bevrijding heeft men een zeer krachtige poging gedaan om de partij verhoudingen in Nederland radicaal te veranderen. Eerst werd de Nederlandse Volksbeweging opgericht, die zich ten doel stelde alle progressieven van Hnks en rechts te verzamelen op een pro gram, dat principieel zowel het Chris tendom als het Humanisme als basis nam en zich stelde op de grondslag van een gematigd socialisme. Uit deze N.V.B is in 1946 de Partij van de Arbeid gebo ren, die als speciale doorbraak-partij werd geformeerd. Als „doorbrekers" van rechts traden op mannen, die Chr. His torisch waren geweest plus een enkele A.R. en die óf door hun verblijf in een kamp tot een links-rechtse synthese wa ren gekomen óf als consequentie van hun Barthiaanse opvattingen meenden niet langer een christelijke partij te kunnen steunen. Onder deze groep bevonden zich mannen als Prof. Lieftinck, Mr. van Walsum, Dr. Idenburg, Dr. Dippel, de heren Scheps, Stufkens, Kleiwegt etc fin een groot aantal Hervormde predi kanten van Barthiaanse „modaliteit", zoals Ds. Buskes, Ds. Kroon, Ds. Even- huis, Ds. Visser enz. De politieke door braak liep nl. parallel met een kerke- lijk-theologische doorbraak. De schei dingslijn orthodox-vrijzinnig moest op grond van de Barthiaanse ideologie ver dwijnen en een nieuwe synthese gescha pen, die staatkundig haar complement moest vinden in een vaag christelijk ge tint klassenloos socialisme. Aan de an dere kant wilden vele oude S.D.A.P.ërs wel wat water in de wijn doen om te kunnen geraken tot een leegzuigen van de Prot. Chr. partijen, zij het niet ge heel, dan toch grotendeels. Men zag een kans om op deze wijze in het bijzon der de christelijke arbeiders, ambtena ren en intellectuelen van chr. beginsel te verzamelen onder de banier van het socialisme. En men had goede hoop, dat dit zowel met Prot. Christelijken als met Roomsen gelukken zou. ïoen in Februari 1946 de P. v. d. Ar beid werd opgericht, was men in die kringen van mening, dat nu alle belet sels voor mensen van chr. beginsel wa ren weggenomen om socialist te worden en men had de illusie, vele Roomsen te trekken, de C. H. Unie vrijwel om hals te brengen en de A.R. partij haar kracht te ontnemen om op deze wijze een zo groot aantal stemmen te behalen, dat de P.v.d.A. de volstrekte meerderheid zou krijgen. Dit is op een grote teleur stelling uitgelopen. De K.V.P. bleef on geveer op dezelfde sterkte als vóór de oorlog, de A.R. partij leed ook aanvan kelijk gering verlies en de C.H. Unie doorstond eveneens glansrijk de aanval ondanks het feit, dat de leiding der Ned. Herv. Kerk sterk pro-P.v.d.A. was. Het bleek, dat het eenvoudige kerkvolk principiëler was dan zijn leidslieden. Men moest dan ook van P.v.d.A.-zijde bekennen dat de doorbraak „kwantita tief" (wat het aantal doorbrekers be treft) is mislukt, al hield men vol, dat fi „kwalitatief" (wat het gehalte der TOorgebrokenen aangaat) is gelukt. Uiteraard verheugen wij ons erover, flat de grote aanval op de Chr. par tijen een fiasco geworden is. Maar het IS toch een droevig verschijnsel, dat in 1951 (de getallen van nu weten we niet) net Prot. Chr. Werkverband van de ^■v.d.A. 4000 leden telde, w.o. 267 pre dikanten, terwijl ook een ons onbekend aantal mensen van het Chr. Onderwijs zich aansloten. Wij betreuren het ten zeerste, dat een beduidend aantal pre dikanten en andere intellectuelen de Tht P""°'Piële antithese verworpen nebben en een nieuwe, sociaal gerichte anthithese propageren. Want dat is eigenlijk de basis van de doorbraak; nien beziet alle problemen niet meer anuit Bijbels-principiële gezichtspun- wn maar,vanuit de sociale gezichts- oek. Het sociaal-economische aspect overheerst alle andere en dit is de gro- e tout. Men is zelfs zover gegaan, dat men meent de politieke roeping van de christen gelijk te kunnen stellen aan de roeping van het socialisme! Ze willen een synthese van Christendom en so cialisme, maar in feite zijn ze bekoord door de idealen van het laatste en me nen nu het eerste daaraan dienstbaar te kunnen maken. Het is zoals Prof. Zui- dema eens opmerkte: „De doorbraak is een capitulatie voor de tijdgeest. Zij wil de samenbindende macht der christelij ke beginselen wegwerken en dit zou niet minder zijn dan een ramp." Intussen is en blijft de doorbraak een groot gevaar. De P.v.d.A. is gematig der dan de oude S.D.A.P., staat niet zo vgandig tegenover de godsdienst en wil zelfs de partij zijn, waarin mensen van allerlei levensovertuiging een plaats kunnen vinden. Daarom is zij erg soe pel en zijn de scherpe kanten van het oude socialisme afgeslepen. Deze partij is daardoor voor ons veel gevaarlijker dan de vroegere S.D.A.P. We moeten ons niet ontveinzen, dat de propaganda van de P.v.d.A. ook op Christelijke ar beiders en ambtenaren invloed heeft. Het is nu eenmaal zo, dat niet iedereen het v/are karakter van het socialisme onderkent en daarbij komt, dat de so ciale acties van die kant op zwakke na turen een invloed ten kwade kunnen uit oefenen. Vele mensen beoordelen nu een maal een politieke partij niet naar de beginselen, die zij huldigt, maar naar datgene, wat zij in materiële zin voor de arbeiders doet. Dat is tegenwoordig de maatstaf bij vele kiezers. Over be ginselen moet men maar niet meer pra ten. Die hebben afgedaan. En zo zien we, dat er van onze kerkelijke arbei ders op menige plaats een deel terecht komt m de P.v.d.A., waarvan sommi gen niet eens weten, dat het een socia listische partij is. We moeten daarom telkens weer en niet alleen bij verkiezingen erop wij zen, dat het Christendom zich niet ver draagt met het socialisme, dat het so ciale aspect van het leven tenslotte niet het voornaamste is en dat christelijke arbeiders door op de P.v.d.A. te stem men, tenslotte een macht steunen, die uiteindelijk niet de doorwerking van de christelijke beginselen in ons volksleven op het oog heeft, maar wel die van het socialisme. Het is toch al treurig ge noeg, dat de P.v.d.A. op ons eiland, dat 's Zondags overal volle kerken heeft, zulk een groot aantal stemmen haalt. Het lijkt ons daarom hard nodig, dat er zo langzamerhand vanwege de diverse christelijke partijen eens een gezamen lijke georganiseerde actie op touw wordt gezet om de grens van het socialisme op Goeree en Overflakkee een halt toe te roepen. Het moet aan iedereen, die dreigt af te dwalen of reeds op de dwaalweg is, duidelijk worden gemaakt, dat de algehele overwinning van het so cialisme in Nederland niet zou leiden tot een arbeidersparadijs, zoals zovelen denken, maar tot een in wezen vrijzin nige staatkunde, een financieel debacle en een bureaucratische ambtenaren re gering, waai'bij die van thans nog slechts kinderspel is, afgezien nog van het feit, dat dan b.v. het Christelijk on derwijs zonder twijfel in de verdrukking zou komen. Aan deze toekomstige mo gelijkheid, die alleen verwerkelijkt kan worden indien brede massa's onzer christelijke arbeiders achter de rode vaan gaan marcheren, mag een Chris ten onder geen enkel beding medewer ken. SANAPIRIN (Mijnhardt) veelvoudi ge geneeskracht door veelvoudige samenstelling. Prijs per koker 90 en 50 CL^ Egypte De Revolutionaire Raad van Egypte heeft Zondag president Naguib van al zijn functies ontheven en onmiddellijk daarna voor het gehele land de nood toestand afgekondigd. Kort tevoren was er hevig gevochten door leden van de Mohammedaanse Broederschap tegen de Egyptische politie. Bij deze straat gevechten vielen verschillende doden. Men zal de president geen toestem ming geven in vrijwillige ballingschap te gaan. Als er voldoende bewijzen kun nen worden geleverd voor zijn samen werking met de Mohanamedaanse Broe derschap (die in Egypte verboden is) dan zal Naguib voor het gerecht wor den gedaagd. Reeds in het begin van dit jaar heeft men een soortgelijke poging gedaan om Naguib van zijn functies te ontheffen. Dank zij echter de populariteit, die Na guib bij het volk genoot, werd hij spoe dig daarna in al zijn waardigheden her steld. Hij schreef verkiezingen uit met het doel het oude corrupte regiem weer in te voeren. Nasser en de groep officieren om hem heen lieten dit oogluikend toe. Na enkele weken greep men evenwel in. Onder de druk van stakingen en protestbetogingen trad Naguib af als premier. In 'die tussentijd kwam Nasser met de Engelsen tot een accoord over de ont ruiming van het Suez-kanal. Tevens trad Nasser op tegen de Mohammedaanse Broederschap. Voor Nasser was het de weg van de minste weerstand om zich, zo mogelijk, tegelijkertijd te ontdoen van Naguib, die immers nog president der republiek was. Maar daartoe moest hij aantonen dat Naguib in verbinding stond met die Broederschap. Welnu, gearresteerde leiders van deze Broederschap hebben de naam van Na guib genoemd en Nasser heeft zijn doel bereikt. „De priesters heersen door hun handen, en Mijn volk heeft het gaarne alzo". (Jer. 5 31) Sedert God in Jeremia's leven was gekomen werd alles anders bij hem. Hij is een domineeszoon, zal- ik maar zeg gen. Heel zijn familie woont in Anathot, even boven Jeruzalem. Zijn vader is Hilkia, bekend genoeg. Hij is uit de Ab- jathars, de oude priesterfamilie. Maar hun godsdienst is kerkbedrijf. Ge weet wel, net zoals men een vak heeft. Het is geen zaak van God-ken nen met het hart in beleving. Neen trouw en rechtzinnig en ouderwets vol gens de regels, alles in de juiste trant. Maar het hart is ér buiten. En dat is erg. En toen is God in het hart van de jonge Jeremia gekomen. Toen werd alles zo duizelingwekkend leeg in de wereld. Want als God echt in je leven komt. Ja, dat is volle werke lijkheid. Dat valt nu eens niet recht- zinning te beredeneren! Nu moet Jeremia dat kerkbedrijf gaan tekenen en verwerpen. Dat valt niet mee, want men is al ja ren gewend aan de bekende klanken en het bepaalde ritme, de cadans. Men is er zo innig vertrouwd mee. En alle vade ren hebben het tenslotte zo gedaan. Wat moet nu die jonge man? Wil die het soms beter weten? Wil die breken met de aloude traditie? Men neemt dat eenvoudig niet. Men heeft zelfs een complot gevormd en men zal hem doden. Uit de weg rui men. Zulke gewone mensen, zulke een voudige predikers, die zonder omwegen op de man af gaan ,en desnoods alles vaarwel zeggen, die moeten uit de weg geruimd worden. Dat zijn maar lichte lieden van andere snit. En zo blijft men te Anathot en te Je ruzalem straks liever maar bij het oude. Waar vader ook onder leefde. Waar grootmoeder het tenslotte ook on der uitgehouden heeft. Tenslotte zal onze nabi, onze pries ter, het toch wel beter weten, dan die jonge man, die Jeremia, met zijn radi cale breuk met alle oude vormen. „De priesters heersen door hun han den, en het volk, Mijn volk, heeft het gaarne alzo'', zegt de Heere. Ze blijven maar liever bij de oude „adat". Hoe durft tenslotte een jonge man, idie we zo heel goed kennen, die zoon 'van de bekende Hilkia ,zlch te verzetten ,tegen de aloude traditie? Is het geen 'schande En zo gaat het kerkbedrijf door. En zo gaat het bondsvolk verloren. En zo wordt de Verbondsgod bedroefd En zo profeteren de profeten naar oude snit, zonder hun hart. En zo offeren de priesters en bidden hun gebeden en trillen hun stemmen enslaapt het volk rustig voort. „Mijn volk heeft het gaarne alzo." Het boek Jeremia is actueel. 1954. Ook nu gaat het kerkbedrijf door. Kerkelijk bedrijf dat „priesters" doet heersen door hun handen. Arme schare, die rustig op hun deining voort kan -slapen. Tenslotte levert idit kerkelijk bedrijf goede leeftocht. Jeremia kwam er niet zo goed af. Niemand uit heel de bijbel, is zo een zaam geweest, als hij. Zelfs het huwe lijk is hem nog verboden. Geen comfor tabel huis, geen pastoorse, die hem helpt. Geen glanzende limousine, die hem verplaatsen kan. Alleen. Zo zelfs, dat het hem te mach tig werd en hij zijn geboortedag vloek te Maar hij had ook de amandeltak ge zien, die bloeide! Hij had een vuur in zijn binnenste, waardoor hij niet zwij gen kon. Hij heeft de ziedende pot ge zien. (Hoofdst. I.) Ook nu kookt de wereldpot en de kerkpot. Of ze gaan overkoken. Daar tegen zal het kerkelijk bedrijf geen me dicijn kunnen geven. Handen van nabi's in dit kerkbedrijf heersen. Die van Jezus maken vrij, Volkomen vrij. Vrij ook van leiders, die binden en heersen en Jezus Christus niet alles gunnen. Lezer, doe niet mee of niet langer mee aan een kerkelijk bedrijf, maar be keert u en laat u leren door de bemin nelijke Heere Jezus. 's-Gravenhage. Ds. L. S. DEN BOER. De beplantingscommissie van de Flak- keese Gemeenschap deelt ons het vol gende mede: Het is ons, Flakkeeënaars, helaas maar al te goed bekend, dat de storm vloed van Februari 1953 ons eiland in een vrijwel boomloze vlakte heeft her schapen. Vanzelfsprekend hebben zeer velen zich reeds beraden cm weer tot herin- plant over te gaan, eensdeels uit het Dit is, naar onze mening, de achter grond van de gebeurtenissen in Egypte. Dat populariteit Naguib opnieuw zal redden, lijkt ons ditmaai zeer onwaar schijnlijk. De Russische Nota Voor de zoveelste maal heeft de Sow- j et-Unie een nota gezonden aan de re geringen van niet minder dan 23 lan den over de Europese veiligheid. Rus land stelt voor om zo spoedig mogelijk een conferentie te houden over de wijze waarop de rechten en vrijheden van de Europese landen kunnen worden be schermd tegen agressie. Van Westelijke zijde heeft men op het voorstel gereageerd in negatieve zin. Kennelijk is het de bedoeling van Rus land, de herbewapening van West- Duitsland zoveel mogelijk te dwarsbo men. De „Prawda'', het officiële com munistische partijblad, schreef althans, dat men in het Westen niet moet me nen dat Rusland lijdelijk op deze herbe wapening zal toezien! Overigens is het niet toevallig dat de Sowjet-Unie met dit voorstel komt, juist wanneer men een andere vorm heeft gevonden voor de Europese ver dediging, een vorm, waaraan ook Frank rijk zijn goedkeuring heeft gehecht. De bezwaren die Rusland naar voren brengt betreffende het Duitse militairis me, hebben dan ook géén ander doel dan bij de F'ransen opnieuw bezorgdheid te wekken over deze verdedigingsover eenkomst. We twijfelen er niet aan of het Westen zal deze tactiek hebben doorzien. Frankryk Frankrijk heeft reeds enige tijd met moeilijkheden te kampen in Algerije, waar opnieuw ernstige onlusten zijn uit gebroken. In Algerije dat op politiek en econo misch gebied ver bij Frankrijk achter staat, leeft een sterk nationaliteitsbesef, 'dat gepaard gaat met een anti-Franse gezindheid. Egypte wakkert deze antipatliio zo veel mogelijk aan. Nu dit land met En geland tot overeenstemming is geko men over het Suez-kanaal richt het zijn pijlen op Frankrijk. Ook in Syrië laat men zich door deze gevoelens leiden. Deze dingen schijnen vrij onbelang rijk, maar ze onderstrepen nogmaals dat er een scherpe tegenstelling bestaat tussen Oost en West en op deze basis kan van een eventueel bondgenootschap met Mohammedaanse staten geen spra ke zijn. oogpunt van bescherming tegen de wind, anderdeels uit motieven van ver fraaiing van eigen omgeving. Hoe het ook zij, het is duidelijk, dat in het komende en ook het volgende plantseizoen een. belangrijk werk moet worden verricht. Om teleurstelling te voorkomen, is het van het hoogste belang, dat dit werk goed wordt verricht. Iedereen zal wel met ons instemmen, dat een deskundige voorlichting daarbij onontbeerlijk is. Uit de aard der zaak beschikt Flak kee voor het telen van landbouwproduc ten ruimschoots over deskundige voor lichting en over terzake kundige prak tische landbouwers. Wij beschikken daarentegen slechts over enkele .mensen, die de theorie en praktijk van boombeplanting, het on derhoud daarvan en de kennis van de diverse houtsoorten onder de knie heb ben. Wat men echter niet kan en leert, kan geleerd worden. Onze beplantingscommissie heeft ge meend, de gelegenheid te moeten schep pen, om de daarvoor benodigde kennis te bekomen. Zij heeft de Ned. Heide maatschappij bereid gevonden om een beplantingscursus te houden, waarin zij in een drietal lessen zal trachten de deelnemers de vereiste kennis bij te brengen. Beplantingsoursns Deze lessen zullen worden gegeven op onderstaande data: Ie les: 27 Januari 1955 Houtvester Ir. C. Memelink Erf- en Dijkbeplanting. 2e les: 10 Februari 1955 Houtvester Ir. P. H. M. Tromp Kennis en gebruik van de meest voorkomende hout soorten. 3e les: 24 Februari 1955 Houtvester Ir. C. Memelink De techniek van het plant- werk en het onderhoud van de beplantingen. Foto Meyboom Statiefoto van het Koninhlijke Paar, die werd gemaah in de dagen van het bezoek van Keizer Haile Selassie van Ethiopië. Snoeicursus Voorts ligt het in de bedoeling om op Vrijdag 23 Februari '55 een snoeicursus te Sommelsdijk te houden. Het onderhoud van onze laanbeplan tingen in dorpen en langs wegen en bij boerderijen laat op vele plaatsen nog heel veel te wensen over. Het is daar om noodzakelijk, dat op zo ruim moge lijke schaal aan een ieder, die hiermede op de een of andere manier te maken heeft, de theorethische- en praktische grondslagen, waarop .de verpleging en het onderhoud berust, bekend worden gemaakt. Er moeten veel meer snoeiers op ons eiland komen, die weten, hoe de beplan tingen moeten worden behandeld en waarom dit aldus moet geschieden. Snoeien betekent verpleging, welke vaak door ondeskundigheid ontaardt in mishandeling van de bomen. De snoeicursus duurt slechts één dag en bestaat uit een theorethische les met film en lichtbeelden 's morgens, terwijl de praktijk van het snoeien 's middags aan enkele boomsoorten, speciaal de populier wordt gedemonstreerd. De cursussen zyn ook bedoeld voor officiële diensten als Prov. Water staat, Gemeentebesturen, Gemeente diensten, Polderbesturen, Landgoed- bezitters en -beheerders, en/,. Zij, die aan deze cursussen wensen deel te nemen, gelieven vóór 1 Decem ber a.s. een verzoek om toezending van de aanmeldingsformulieren te richten aan het secretariaat, Burgemeester Mijslaan 18 te Middelharnis. Nadere bijzonderheden omtrent het uur van aanvang van de lessen en de lokahteit, waarin ze worden gegeven, alsmede de kosten van de cursussen, zullen t.z.t. bij afzonderlijk schrijven ter kennis van de deelnemers worden ge bracht. De beplantingscommissie: Ir. J. B. Mijs, voorz. H. van Heest, secr. De Stichting voor de landbouw, Ad vies-orgaan voor oorlogs- en rampscha de zal op Woensdag 22 Dec. a.s. zitting houden in Hotel Spee te Sommelsdijk om 1113 uur. SINDS 1870 (voormalig pand Esders) De Stichting Maatschappelijk Werk Middelharnis-Sommelsdijk heeft in deze gemeenten door het vele zegenrijke en aangename werk een bekende en goe de naam gekregen. Wat deze stichting doet is veelomvattend, hetgeen alleen al daaruit kan blijken dat zij haar zorgen mede uitstrekt over ongeveer 350 ge zinnen. En behalve dat gezinswerk zijn er nog vele andere soorten van hulp, voorlichting, jeugdzorg enz., waarmede de stichting zich bemoeit. Om dat ve le werk te kunnen verrichten is natuur lijk geld nodig, veel geld zelfs. En wel beschikt men over flinke inkomsten, o.a. uit hoofde van grote gemeentelijke sub sidies, bijdragen der kerken enz., maar het is niet genoeg! Op het ogenblik dreigt er zelfs financieel tekort. Dat moet natuurlijk voorkomen worden en vandaar, dat men op het moment actie gaat beginnen onder de bevolking om deze op haar beurt tot hulp te bewegen. Voor hedenmiddag (Vrijdag) zijn in de raadzaal van S'dijk een 80-tal dames uit beide gemeenten uitgenodigd, met de bedoeling een damescomité op te richten, dat de financiële hulpactie voor M.W. op touw gaat zetten. Deze da mes, zo mag men verwachten, zullen alle krachten gaan inspannen voor die actie, waarbij het in het voornemen ligt om in de week van 2228 Nov. een lijstcollecte in beide dorpen te houden. Aangenomen wordt, dat de dames niet tevergeefs bij de burgers zullen aan kloppen nu het gaat om medewerking aan de instandhouding van belangrijk werk, dat o.a. bij menigeen nog ver.s in het geheugen kan liggen vanwege het vacantiejeugdwerk deze zomer. Het comité zal een permanent karak ter krijgen en elk jaar weer om steun komen vragen en men denkt dat op ori ginele wijze te doen. Voorop wordt ge steld dat het maatschappelijk werk door moet gaan en dus wordt het devies van het comité mei een variant op een bekende andere slagzin helpt hel pen"!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1954 | | pagina 1