Hervormingsdag
Den Haag zal Ouddorp, SteUendam
en Goedereede bezoeken
De TFOiiw in
het am)
27e Jaargang
GHB WEEELBLAD OF GEBEFOBMEEBDE GBONDSLAG
VOOB DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
MEDITATIE
SANAPIRIN jaagt kou g§g
en pijn uit Uw body HT
Veemarkt
„De ark in het leger"
Van heinde en ver
De heer P. Boogerman
te Middelharnis
40 jaar bij de R.T.M.
Ambt van burgemeester:
Reiziger in gemeentelijke
goederen
Zaterdag 30 October 1954
No. 2348
J Redactiebureau: Pr. HBNDRIKSTRAAT 14, MIIXDELHARNIS
TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerg Telef. K 1870-2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTTEPRUS 12 cent per mm.
By contract speciaal tarief.
31 October Is de Hervormingsdag.
Dan herdenken wij het feit, dat dr.
Maarten Luther zijn 95 stellingen aan
de deur van Wittenbergs slotkapel aan
sloeg. Het Woord Gods is sedert die tijd
zijn loop over de gehele wereld begon
nen. Tot op de dag van heden zet het
nog zijn loop in spijt van veel tegen
stand voort. Het kreeg gezag in Kerk,
Staat en Maatschappij. De grote bete
kenis van de Hervorming ligt hierin dat
het Woord des Heeren weer gezag ki-eeg
op alle terrein des levens. Dat het de
norm werd bij vernieuwing in de kerk
des Heeren en dat het op alle levens
terrein de onveranderlijke maatstaf
werd. De Heere heeft in de Hervorming
Zijn onveranderlijk Woord weer aan
Zijn Kerk terug geschonken. Daarvoor
heeft Hij de monnik van Wittenberg
willen gebruiken. Met het aanslaan van
de 95 stellingen aan de slotkerk vaji
Wittenberg acht men de Hervorming fe
zijn begonnen en daarom wordt op deze
dag nog allerwege gedachtenis gevierd
van deze daad. Aan de Hervorming is
de naam van dr. Maarten Luther onaf
scheidelijk verbonden. Andere Hervor
mers, zoals Calvijn en meer anderen
heeft de Heere verwekt, maar Luther
is de man geweest die door een daad de
ogen heeft geopend voor de dwalingen
van de R.K. Kerken die reeds bij zijn
eerste optreden zich appelleerde op de
Heilige Schrift. Het Woord van God dat
in studeerkamers en bibliotheken onder
het stof begraven lag heeft deze mon
nik weer te voorschijn gebracht.
Menselijke inzettingen en overleggin
gen moesten weer voor het Woord des
Heeren wijken. De Kerk kreeg het
Woord Gods terug en daarmee de zui
vere kennis van Gods wil en de weg
der zaligheid. Gods Woord op de troon
en alle menselijke inzettingen onttroond
Ziedaar de alles overklimmende beteke
nis van de Hervorming. Mannen in de
kracht des geloofs zijn de strijd gaan
strijden tegen de leugen en voor de
waarheid van Gods Woord. Luther als
een dèr eersten voorop. Neen, de kennis
van de weg der zaligheid was niet ge
heel te loor gegaan. Ze was bewaard on
der het eenvoudige volk der Waldenzen,
die om het Woord des Heeren een
eeuwenlange vervolging hebben verdra
gen, maar die uit en door het Woord
Gods de kracht hebben verkregen staan
de te blijven, ja wier nazaten tot op he
den standvastig- zijn gebleven in hun
liefde en ijver voor het Woord der za
ligheid. Waar het Woord Gods niet
schijnt, daar heersen dwaJing en bijge
loof. De historie heeft het duidelijk ge
leerd. Waar het licht van de Bijbel het
hart verlicht, daar is het met de dwa
ling en het bijgeloof gedaan. Hoe heeft
Wittenbergs monnik getracht op room
se wijze zalig te worden. Zo een hij zou
door goede werken, door boete en vas
ten en zoveel meer andere roomse voor
schriften zalig zijn geworden!
Hij heeft het geleerd, dat de mens al
leen door het geloof de zaligheid kan
verkrijgen. Het geloof door Gods Geest
geschonken aan de arme in zich zelf
verloren boeteling. Geen verdienen van
de zaligheid door het doen van goede
werken. Luther is tèi-uggekeerd naar
het Woord van God die enige bron van
zaligheid. Merkwaardig, alle Hervor
mers komen tot het Woord van God en
vinden daarin alles wat tot de kennis
der zaUgheid nodig is. Daarmee wordt
het Woord des Heeren weer in het mid
delpunt gesteld en tot de enig geldende
maatstaf van leer en leven.
In later jaren wordt de Bijbel in de
volkstaal vertaald. Iedereen kan nu de
Bijbel lezen. In het licht van de Bijbel
moeten alle dwalingen het afleggen,
Gods Woord komt tot het volk. De bij
bel het grootste geschenk Gods kan nu
door ieder worden gelezen. En de Bijbel
is zijn triomftocht begonnen, tot op de
dag van heden. Het licht Gods schijnt
nog. Nog gebruikt de Heere Zijn Woord
om harde zondaarsharten voor Hem te
doen buigen. Hoe heerUjk heeft het licht
van Gods Woord in ons land geschenen.
Hoe heeft de Heere hier zijn Kerk ge
plant. Hoe heeft Hij hier een staat ge
formeerd, welks grondwet was de Bij
bel en hoe heeft Hij daardoor ons land
en volk tot eer en heerlijkheid gebracht
voor het oog van alle volken. Helaas
het is zo niet gebleven. Machten van
on- en bijgeloof hebben het Woord Gods
verdrongen en voor de wijsheid Gods de
dwaasheid van de mens in de plaats
gesteld. Uit Kerk, Staat en Maatschap
pij wordt het verdreven tot schade van
landen en volkeren. Toch zal het voor
spoedig zijn loop vervolgen en de ver-
smaders van, het Woord Gods op alle
levensterrein zullen dit tot hun schade
ervaren.
„Zij hebben Mijn Woord verworpen,
wat wijsheid zouden zij hebben?" Wij
mochten met land en volk terugkeren
tot het Woord Gods. Het zou tot heil
en zegen verstrekken. Ook voor het per
soonlijke leven mocht het meer en meer
tot gezag komen. Het zou tot zegen
zijn.
Er zijn nog grote stukken van de we
reld, grote volkeren, massa's, die het
Christendom in zijn geheel niet kennen.
Er zijn andere stukken en andere vol-
kerenmassa's, waar het Christendom
zijn beslag op de mensen heeft verloren.
In onze Westerse Wereld is, zo zegt
men dan, het Christendom op zijn re
cour. Het Christelijk geloof is in deze
weiêld niet meer de bewegende kracht
in het leven. Onze cultuur is in toene
mende mate bezig te sacculariseren, te
verwereldlijken.
Dit vraagstuk der verwereldlijking
wordt steeds meer het grote probleem
voor het christelijk leven, zowel in de
publieke als in de private sfeer.
Wat is die verwereldlijking eigenlijk?
In de praktijk heeft men er vadk onder
verstaan elke afwijking van een onder
het Christenvolk levende traditie.
Maar verwereldlijking is niet een
kwestie van het loslaten van tradities
of gewoonten. Het is het loslaten, het
in tegendeeLomzetten van de ordeningen
Gods. En het is daarenboven het inslaan
van een weg, die naar dat loslaten en
naar dat omzetten van die ordeningen
voert. Dat laatste moet men er beslist
bij zeggen. Verwereldlijking is een pro
ces, dat vaak klein en onbeduidend van
begin is. Dat begin kan betrekking heb
ben op dingen, die op zichzelf bezien,
niet erg of verkeerd zijn, maar die in
de samenhang der dingen rampzalig en
uitgesproken onschriftuurlijk kunnen
zijn.
De verwereldijking vindt men niet al
leen in kringen, waar men ontzonken is
aan de Heilige Schrift, maar ook in de
Kerk. Zo heeft bv. de Generale Synode
der Ned. Herv. Kerk in de vergadering
van Woensdag 30 Juni 1954 gestemd
over de verschillende vormen, waarin de
vrouw al of niet in het ambt zou kun
nen worden toegelaten. Voor toelating
van de vrouw tot alle ambten stemden
32 leden, 18 leden waren er tegen. Van
de tegenstemmers was één lid, die wel
de vrouw tot het ouderlingen- en diaken
ambt en vijf leden, die voor de toelating
van de vrouw tot het diakenambt alleen
kozen.
Deze zaak grijpt gevoelig in het vraag
stuk van de reorganisatie der kerk.
Naast de kwestie van de belijdenis der
kerk staat de kwestie van de ambten.
In de sfeer van de Heilige Schrift is
geen plaats voor de vrouw in het ker
kelijk ambt. Zij kan in dit opzicht geen
rechten doen gelden.
De kerk is meer dan een technisch
apparaat, en de kerkelijke ambten zijn
de organen, welke Christus gebruikt om
Zijn gemeente door Zijn Woord en Geest
te regeren. De onderhavige reorganisa
tie is niet alleen een dogmatische, doch
ook een kerkrechtelijke kwestie, en dat
is iets, waar we ons niet voor behoeven
te generen. En men kan deze belangrij
ke zaak alleen over het hoofd zien tot
schade van het zuiver kerkelijk karak
ter.
Zo er iets uitgezuiverd moet worden,
zfln het de onschriftuurlijke theorieën,
die met de kerkelijke ambten en
Schriftuurlijke ordeningen omspringen
als waren het insteUingen van een sport
vereniging.
Tegen dit besluit, waarin in principe
wordt besloten de vrouw tot alle amb
ten in de Ned. Herv. Kerk toe te laten,
wordt door de Geref. Bond en de Ned.
Herv. Kerk een krachtig protest aange
tekend. Toch zijn vele vooraanstaande
personen in de Geref. Bond er blijkbaar
niet ten volle van doordrongen, hoe bij
eventuele doorvoering van ,,de vrouw in
het ambt" de Heilige Schrift geweld
wordt aangedaan. Velen van hen willen
zich blijkbaar bepalen om een soort
smeekbede aan de Gen. Synode van de
Ned. Herv. Kerk te richten, om de weg
tot de kerkelijke ambten voor de vrouw
niet te ontsluiten.
Hoezeer wij ook de kerkelijke over
heid willen eren, toch behoeven wij met
betrekking tot deze aangelegenheid niet
met de pet in de hand beleefd te ver
zoeken geen verdere stappen in deze
richting te doen, maar in een krachtig
protest dit hoogste kerkelijke College er
met klem op te wijzen, dat gelijk Prof.
Dr. J. Severijn het zegt, de kerk in dit
opzicht niet spreekt de taal van de Hei
lige Schrift, maar eerder het oor leent
aan de valse profeten, die het ambt van
het gezag Zijner instelling door Christus
als Hoofd Zijner Kerk beroven, door het
uit de gemeente te laten opkomen, welk
pogen gedekt wordt met een beroep op
het ambt der gelovigen. Daarmede is
het officiële karakter van het ambt aan-
getast.
B.
(Wordt vervolgd)
Naschrift. Dit artikel waarop nog
enige andere volgen, werd ingezon
den door een abonné van ons blad. We
willen ze gaarne opnemen en verwijzen
voorts naar de advertentie elders in ons
blad van het actie-comité tegen de
vrouw in het ambt. (Redactie)
Etten en Leur, 27 Oct. 1954. Op
de veemarkt te Etten werden aange
voerd 136 stuks waarvan 69 runderen,
1 paard en 66 biggen.
De aanvoer van runderen ruimer, de
handel iets oplevend en de prijzen ho
ger.
In biggen was er vlugge handel met
ruime aanvoer, de prijzen vrijwel onver
anderd.
De belangstelUng was groot.
Prijzen: kalf koeien 700—975; kalf-
vaarzen 600725; pinken 525550
guste koeien 550—650; graskalveren
150.—200; paarden 400.-700; biggen
40.60; lopers 70100; Vette koeien
2.503.00 per kilo geslacht.
„En het geschiedde als de ark des
verbonds des Heeren in 't leger
kwam, zo juicht gans Israël met
een groot gejuich, alzo dat de aar
de dreunde.
(1 Sam. 4 5)
Het stond er maar benauwd voor in
het leger van Israël. De Filistijnen wa
ren weer eens in 't land gevallen. Tus
sen Eben-Haëzer en Afek was slag ge
leverd en Israël had deze veldslag ver
loren met achterlating van vierduizend
doden hadden zij zich snel moeten terug
trekken om een algehele vernietiging,
te ontgaan. Opnieuw werd het leger in
slagorde gesteld.
Waarom heeft de Heere dat gedaan?,
zo klonk de vraag Weet Israël dat dat
niet? Zijn zei niet van de paden d6,=!
Heeren afgeweken? Hebben ze niet ge
offerd aan de vreemde goden? Is de
priesterdienst niet gruwelijk ontheiUgd
door Hofni en Plnehas, de goddeloze
zonen van Eli?
O er was reden genoeg voor de Hee
re om Zijn hand van het volk af ts
trekken. En dit was het erge in het er
ge, dat Israël ddar geen erg in had. Ja,
nu ze in de benauwdheid zitten denken
ze nog wel aan de Heere. Aan zijn uit-
reddtngen in vroeger dagen. Ze denken
er wèl aan, dat Hij gewoon was Zich te
openbaren in de dienst der tabernakel
en bovenal de ark. O, als ze die ark nu
maar in 't leger hebben, dan hebben ze
God in 't leger. Dan kan 't niet meer
mis gaan.
Jammerlijke misrekening. Het gejuich
waarmede de ark in het leger begroet
was, verstomt.weldra, als de Filistgnen
weer aanvallen en niet minder dan der
tig duizend Israëlieten slaan, w.o. ook
de twee zonen van de oude Eli, die op
dit bericht van schrik achterover slaat
en zijn nek breekt; terwijl de weduwe
van Pinehas, die nu voortijds een zoon
baart, zijn naam „Ikabod" noemt d.b.
De eer is weg uit dit land.
Lezers, wat een les Ugt hierin verbor
gen. Ook wij leven In een tijd, dat de
afval van de dienst des Heeren steeds
groter vormen aanneemt. En niet alleen
bij ons volk in het algemeen, ook in
kerkelijke kringen in 't bijzonder.
Daar is een laksheid en lauwheid, niet
alleen in de handhaving der oude en
beproefde religie, maar zelf in het mee
leven, in 't zich stellen onder de bedie
ning van 't Woord. Hoevelen zijn er
niet, die uit sleur of gewoonte nog één
maal per Zondag naar de kerk gaan,
maar waar het niet meer leeft, wat de
dichter deed uitroepen: Hoe branden
mijn genegenheên, om 's Heeren Voor
hof in te treên.
Hoe velen zijn er niet, die aan Moe
ders knie de naam. van de Heere Jezus
leerden stamelen, maar die hem nu niet
meer gebruiken dan in een vloek; die
de gang naar de kerk al jaren niet meer
maken.
Hoevelen zijn er, en dat is wel 't erg
ste, ook onder de voorgangers die zelf
niet meer geloven, in de echte zin van
't Woord, wat ze zeggen en evenals
Hofni en Pinehas er een soort brood
winning van maken of zelfs loochenen
dat Jezus Christus, de Zoon des leven
den Gods is.
Moeten we dan verwonderd zijn, dat
de Heere geweken is van land en kerk
Dat men niet meer, of haast niet meer
hoort van het doorbrekend genade werk
als vrucht op de prediking?
Dat de vijand der kerk ,de vijand der
reUgie op alle fronten in de wereld in
de aanval is en hand over hand terrein
winst maakt?
Dat de verslagenen van de christelij
ke gemeente steeds meerder worden
Soms komt daar een vaag besef van.
Zoals dat kwam tijdens de tweede we
reldoorlog, tijdens de watersnood, in de
ze verregende zomer.
Dan wordt evenals bij Israël, de ark
in 't leger gehaald. Aan God gedacht.
Naar de kerk gegaan. De kinderen laat
men dopen, die al jaren lang als heide
nen rond liepen. Nu zal 't beter gaan!
Nu is de Heere toch wel weer tevreden.
Hij is er weer bijgehaald. Er is zelfs
geroepen: o God help ons toch.
De Heere is echter (met eerbied zij
't gezegd) geen kind, dat men met iets
in de hand te stoppen weer tevreden
krijgt. Hij heeft niets aan een beetje
uiterlijke godsdienst. En dan mag er
nog zo'n gejuich zijn in 't leger, zoals
er ook vandaag gekend wordt. We zijn
gedoopt, we hebben belijdenis gedaan,
we gaan aan 't Avondmaal, we gaan
naar de kerk; wanneer het niet verder
komt dan de uiterlijke vorm, zal 't ons
niets baten.
De Heere zegt het: Wanneer gij voor
mijn aangezicht komt, wie heeft dat
van uw hand geëist, dat gij mijn voor
hoven betreden zou Brengt U niet ver
geefs offers. Uw hoogtijden zijn mij een
gruwel.
Wast U! Reinigt U! Doet de boosheid
uwer handelingen van U. Laat af kwaad
te doen, leert goed doen, zoekt het recht
behandelt de twistzaak der weduwe.
Met de vorm alleen komen we er niet.
Met gejuich over de vorm helemaal niet
Dan zal de overwinning van de vijand
steeds groter worden en geklaagd: „Ika
bod", de eer is weggevoerd. Maar, wan
neer er waarachtige verslagenheid des
harten mag komen over de zonden en
betracht, wat we zoeven aanhaalden,
dan geldt het: „Komt dan en laat ons te
samen richten. Al waren uw zonden als
scharlaken, ze zullen worden als witte
wol, al waren ze rood als karmozijn, ze
zullen worden als sneeuw. Och, dat de
taal der verbreking des harten nog eens
gehoord mocht worden:
Wij hebben God op 't hoogst misdaan
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan.
Dan, ja dan zal de ark haar beteke
nis gaan krijgen. Daarin liggen de tafe
len der Wet, de bloeiende staf van Aftron
en 't gouden kruikje met manna. Daar
over heen is 't gouden verzoendeksel ge
togen, waarop op de grote verzoendag
het bloed werd gesprenkeld. O, wanneer
deze dingen weer waarachtige beteke
nis krijgen. Wanneer we ervaren mogen,
dat de Wet met haar verdoemende
kracht ligt onder 't deksel der verzoe
ning, waarop het dierbaar bloed van
Christus gesprenkeld is geworden. Wan
neer de bloeiende staf gaat spreken van
de gloriekroon op 't hoofd van Davids
grote Zoon, wanneer het manna, dat in
't verborgen is wordt uitgedeeld aan
hongerende zielen naar de gerechtigheid
dan v.'ordt 't goed en 't lied gehoord:
Gij hebt o Heer uw land die gunst be
toond, dat Jacobs zaad opnieuw in vrij
heid woont. De schuld uws volks hebt
G' uit uw boek gedaan. Ook ziet ge
geen van hunne zonden aan.
Voorwaar Gods heil is reeds nabij 't
geslacht.
Hetwelk Hem vreest en zijne hulp ver
wacht.
Opdat er eer in onze landen woon',
en zich aldaar op 't luisterrijkst ver
toon.
Dan is er reden tot juichen omdat de
ark in 't leger is gekomen. Zoals er ge-
juch was, toen David hem later deed
opvoeren naar Sion. Dan is Ikabod ver
geten, want de Heere is teruggekeerd.
We steken 't hoofd omhoog en zullen
'd eerkroon dragen
Maar... door Hem, door Hem. alleen
om 't eeuwig welbehagen.
Dirksland.
C. J. RESTING.
Met glundere gezichten namen de vrouwen van SteUendam de naaidozen in
ontvangst, welke hun geschonken zijn door de vrouwenverenigingen uit 's-
Gravenhage. Deze dozen met veel naaigerei zullen een welkome aanvulling zijn
van de huishoudens, die door de ramp van vorig jaar letterlijk alles verloren
hebben zien gaan.
Op de foto ziet men hoe burgemeester van Knobelsdorff aan twee oudere da
mes, mej. Wed. Brinkman-Troelja en aan mej. Cornelia van Lenten een doos
met naaigerei overhandigd.
OUDDORP, GOEDEREEDE EN STELLENDAM krijgen op 30 October bezoek
van de burgemeester, wethouders, raadsleden en leden van de adoptiecommis
sies uit 's Gravenhage, alsmede van het muziekcorps van de Haagse Politie.
Dit gezelschap, dat dus heel wat personen zal omvatten, komt de uitwerking
van de adoptie en het herstel na de ramp in deze drie gemeenten in ogen
schouw nemen.
Men weet dat Den Haag deze drie gemeenten adopteerde en dat er uit de
residentie flink v/at hulp is verleend, met giften en gaven, met afstaan van
personeel en door ter beschikking stellen van materiaal.
's Morgens kwart voor negen komt
het gezelschap over via het veer Hel-
levoetsluisMiddelharnis. Te 9.40 uur
rekent men to MeUssant te zijn waar
burgemeester Sehokking op de alge
mene begraafplaats een krans zal leg
gen op graven van de Stellendamse wa-
tersnoodslachtoffers.
Van Melissant gaat het eerst naar
Ouddorp, waar de ontvangst op het
raadhuis plaats vindt door burgemees
ter Kleijnenberg. In de raadszaal zal een
deskundige een uiteenzetting geven over
de kustverdediging. Men maakt een rit
over de nieuwe zeedijk en vervolgens be
geeft het gezelschap zich naar Goede
reede, waar men de maaltijd zal gebrui
ken, die door ApoUo met muziek zal
worden opgeluisterd.
Te drie uur komt men in SteUendam
aan. Hier vindt o.a. boomplanting
plaats en wordt het herstel van de ge
meente bezichtigd, terwijl het Haagse
Politiekorps op de Voorstraat zal con
certeren.
Na het bezoek aan SteUendam zal
het gezelschap, via Middelharnis het
eiland weer verlaten.
Oók kinderen
Door een aantal Haagse schoolkin
deren zullen kransen gelegd worden op
't kerkhof te Melissant, waar de ramp
slachtoffers van SteUendam begraven
liggen. De plechtigheid zal omlijst wor
den met treurmuziek, die gespeeld
wordt door het Haagse politiemuziek-
corps. Iedereen zal Zaterdag de begraaf
plaats te Melissant mogen betreden.
Keizer Haile Selassie van Etheopië,
meer bekend als de Negus van Abessi-
nië brengt van 38 November een
staatsie bezoek aan ons land. Hij heeft
ook een bezoek gebracht aan Amerika
en Engeland.
Geen oogsthulp door soldaten. De le
gervoorlichtingsdienst deelt mede, dat
de zeer nauwkeurige en duidelijk be
paalde taak waarvoor de dienstplicht is
opgelegd uit sluit dat de minister van
Oorlog en van Marine de dienstplichti
gen mag of kan inzetten voor andere
doeleinden dan de miUtaire dienst. Al
leen bij aanranding van het burgerlijke
gezag of bij het optreden van nationa
le rampen zoals de watersnood kan
^oor militairen hulp worden geboden.
Stookolievelden. De laatste tijd drij
ven weer grote velden stookolie aan op
onze kust. Dit is de oorzaak van de
dood van honderden zeevogels. Als ze
met de smerige stookolie in aanraking
zijn gekomen kunnen ze hun veren niet
meer schoon krijgen met het gevolg, dat
ze jammerlijk om het leven komen. De
stookolie die afkomstig is van schepen,
die in zee hun olietanks schoon maken
vormen een ware plaag voor onze stran
den en veroorzaken de dood van dui
zenden zeevogels. Deze plaag zou al
leen door een internationale regeling
opgevangen kunnen worden.
Door auto aangereden en gedood. De
Woensdag 27 October vierde de heer
P. Boogerman te Middelharnis zijn 40-
jarig jubileum, bij de Rotterdamse Tram
weg Maatschappij.
Op 23-jarige leeftijd kwam genoemde
heer als poetser-conducteur in dienst bij
de R.T.M., waarna hij al spoedig lijn-
werker-conduoteur werd. Deze functie
heeft hij vele jaren vervuld, daar het
onder de vorige directie niet gemakke
lijk ging, om zich hoger op te werken.
Toch werd de heer Boogerman in vele
gevallen uitverkoren om andere diensten
te verrichten. Zo nam hij vele malen de
dienst als assisentent op het kantoor
waar, maar viel daarna weer terug in
de oude functie. Eens nam hij zelfs 6
maanden achtereen het werk van de
heer Haubrich waar als leider van de
dienst, later ook voor dhr Jacobs, die
naar Hellevoetsluis vertrok.
Na de bevrijding, in Aug. 1948 werd
hij, gezien zijn activiteit en acuratesse
aangesteld als leider van dienst, waarbij
dus de tussenliggende functie van as
sistent werd overgeslagen. Tot op he
den neemt hij deze betrekking nog waar
In die 40 jaar is door hem het wel
en wee van de R.T.M, wel meegemaakt.
Veel is er intussen veranderd. Dhr. Boo
german weet er van, dat er Dinsdags-
nachts om 1 uur ©en extra tram naar
Ouddorp reed om vee op te halen en dat
voor 6 uur 's morgens 200 koeien wa
ren verwerkt. De auto-tractie heeft
hierin een radicale verandering teweeg
gebracht.
Op het kantoor Uggen de werkzaam
heden ook geheel anders, moesten vroe
ger de trommels van de conducteurs uit
het rayon te Rotterdam worden gecon
troleerd, deze controle geschiedt nu te
MiddeUiamis. Week- en schooUtaarten
worden door hem ook gereedgemaakt,
hij heeft thans 211 schoolkaarten per
maand te schrijven.
Op dit 40-jarlg jubileum ontbrak het
de jubilaris niet aan belangstelling. Hij
is een rustige maar tevens een zeer za
kelijke figuur, die algemeen geacht en
bemind is. Nooit is hem iets te veel en
de belangen van de R.T.M, maar ook die
van het publiek weet hij zeer goed te
behartigen.
Van het R.T.M, personeel, van de
plaatsel. afd. van de Bond ontving hij
bloemstukken en van publieke zijde
meerdere geschenken. De jubUea bij de
R.T.M, zelf worden eens per jaar ge
vierd, waarbij dan tevens een aanden
ken van blijvende waarde zal worden
overhandigd. Reeds vele jaren is dhr.
Boogerman lid van de Ned. Ver. Ver-
voerspersoneel, die hem ook felicitaties
deden toekomen.
Ook onze gelukwensen!
landbouwer T. P. te Visvliet reed met
een kar beladen met aardappelen naar
huis. Hij werd van achteren aangereden
door een personen auto door M. H. te
Oldebroek met het gevolg dat hij aan
de verwondingen overleed.
Van Zaterdag30 October v.ra. 13 uur
t.in. Maandag 1 November v.m. 9 ^lur
Middelhamis-Sommelsdyk
Afmezig de artsen P. Knöps, Tj. Kui
pers en C. F. Arend». Voor spoedgeval
len J. J. Wieringa, arts, Telef. 2090, Mid-
deUiamis.
Dirksland-Herkingen-Melissant
Afwezig' dr. P. Boot. Voor spoedge
vallen K. J. Huisman, arts. Tel. 01877-
412, Melissant en B. Elvé, arts, Telef.
01877—262, Dirksland.
Oost-FIakkee:
Afwezig de artsen C. W. Kramers, P.
J. de Man en E. Buman. Voor spoedge
vallen P. C. J. Voogd, arts. Telefoon
1874—59, Oude Tonge en G. J. Buth,
arts, Tel. 1871306, Den Bommel.
Vrijwel algemeen wordt aldus le
zen wij in het voorlopige verslag van de
Tweede Kamer over de begroting van
binnenlandse zaken -- bezorgdheid ge
uit over de gemeentelijke zelfstandig
heid. Deze bezorgdheid gold, naast de
financiële houding, in het bijzonder de
alom gesignaleerde ambtelijke verstrak
king, waaraan de gemeenten in toene
mende mate ten prooi vallen.
Men stelde vast dat de gemeenten
hoe langer hoe meer met ambtelijke in
stanties te maken krijgen. Aldus wordt
het zwaartepunt naar deparlementale
ambtenaren verlegd en dreigt het ambt
van burgemeester te -worden gedegra/-
deerd tot dat van reiziger (vertegen
woordiger) in (van) gementeiyke goe
deren. Door met de ambtenaren van de
departementen persoonlijk overleg te
plegen doen de burgemeesters ongewild,
ja tegen hun uitdrukkelijke wil in, de
gemeentelijke autojiomie veelszJns af
breuk.
De gemeenten worden door deze gang
van zaken praktisch alleen van uitvoe
rende betekenis en de raden verliezen
htm betekenis. Zeer vele leden schreven
hieraan toe, dat de begeerte om het
raadslidmaatschap te bekleden afneemt.
Sommige leden waren daar nog nitt van
overtuigd.
Vele leden merkten op, dat de gang
van zaken bij de woningbouw, met na
me in de z.g. vrige sector, voor de ge
meentelijke, zelfstandigheid weinig be
vorderlijk is.