Hervormingsdag Den Haag zal Ouddorp, SteUendam en Goedereede bezoeken De TFOiiw in het am) 27e Jaargang GHB WEEELBLAD OF GEBEFOBMEEBDE GBONDSLAG VOOB DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN MEDITATIE SANAPIRIN jaagt kou g§g en pijn uit Uw body HT Veemarkt „De ark in het leger" Van heinde en ver De heer P. Boogerman te Middelharnis 40 jaar bij de R.T.M. Ambt van burgemeester: Reiziger in gemeentelijke goederen Zaterdag 30 October 1954 No. 2348 J Redactiebureau: Pr. HBNDRIKSTRAAT 14, MIIXDELHARNIS TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerg Telef. K 1870-2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTTEPRUS 12 cent per mm. By contract speciaal tarief. 31 October Is de Hervormingsdag. Dan herdenken wij het feit, dat dr. Maarten Luther zijn 95 stellingen aan de deur van Wittenbergs slotkapel aan sloeg. Het Woord Gods is sedert die tijd zijn loop over de gehele wereld begon nen. Tot op de dag van heden zet het nog zijn loop in spijt van veel tegen stand voort. Het kreeg gezag in Kerk, Staat en Maatschappij. De grote bete kenis van de Hervorming ligt hierin dat het Woord des Heeren weer gezag ki-eeg op alle terrein des levens. Dat het de norm werd bij vernieuwing in de kerk des Heeren en dat het op alle levens terrein de onveranderlijke maatstaf werd. De Heere heeft in de Hervorming Zijn onveranderlijk Woord weer aan Zijn Kerk terug geschonken. Daarvoor heeft Hij de monnik van Wittenberg willen gebruiken. Met het aanslaan van de 95 stellingen aan de slotkerk vaji Wittenberg acht men de Hervorming fe zijn begonnen en daarom wordt op deze dag nog allerwege gedachtenis gevierd van deze daad. Aan de Hervorming is de naam van dr. Maarten Luther onaf scheidelijk verbonden. Andere Hervor mers, zoals Calvijn en meer anderen heeft de Heere verwekt, maar Luther is de man geweest die door een daad de ogen heeft geopend voor de dwalingen van de R.K. Kerken die reeds bij zijn eerste optreden zich appelleerde op de Heilige Schrift. Het Woord van God dat in studeerkamers en bibliotheken onder het stof begraven lag heeft deze mon nik weer te voorschijn gebracht. Menselijke inzettingen en overleggin gen moesten weer voor het Woord des Heeren wijken. De Kerk kreeg het Woord Gods terug en daarmee de zui vere kennis van Gods wil en de weg der zaligheid. Gods Woord op de troon en alle menselijke inzettingen onttroond Ziedaar de alles overklimmende beteke nis van de Hervorming. Mannen in de kracht des geloofs zijn de strijd gaan strijden tegen de leugen en voor de waarheid van Gods Woord. Luther als een dèr eersten voorop. Neen, de kennis van de weg der zaligheid was niet ge heel te loor gegaan. Ze was bewaard on der het eenvoudige volk der Waldenzen, die om het Woord des Heeren een eeuwenlange vervolging hebben verdra gen, maar die uit en door het Woord Gods de kracht hebben verkregen staan de te blijven, ja wier nazaten tot op he den standvastig- zijn gebleven in hun liefde en ijver voor het Woord der za ligheid. Waar het Woord Gods niet schijnt, daar heersen dwaJing en bijge loof. De historie heeft het duidelijk ge leerd. Waar het licht van de Bijbel het hart verlicht, daar is het met de dwa ling en het bijgeloof gedaan. Hoe heeft Wittenbergs monnik getracht op room se wijze zalig te worden. Zo een hij zou door goede werken, door boete en vas ten en zoveel meer andere roomse voor schriften zalig zijn geworden! Hij heeft het geleerd, dat de mens al leen door het geloof de zaligheid kan verkrijgen. Het geloof door Gods Geest geschonken aan de arme in zich zelf verloren boeteling. Geen verdienen van de zaligheid door het doen van goede werken. Luther is tèi-uggekeerd naar het Woord van God die enige bron van zaligheid. Merkwaardig, alle Hervor mers komen tot het Woord van God en vinden daarin alles wat tot de kennis der zaUgheid nodig is. Daarmee wordt het Woord des Heeren weer in het mid delpunt gesteld en tot de enig geldende maatstaf van leer en leven. In later jaren wordt de Bijbel in de volkstaal vertaald. Iedereen kan nu de Bijbel lezen. In het licht van de Bijbel moeten alle dwalingen het afleggen, Gods Woord komt tot het volk. De bij bel het grootste geschenk Gods kan nu door ieder worden gelezen. En de Bijbel is zijn triomftocht begonnen, tot op de dag van heden. Het licht Gods schijnt nog. Nog gebruikt de Heere Zijn Woord om harde zondaarsharten voor Hem te doen buigen. Hoe heerUjk heeft het licht van Gods Woord in ons land geschenen. Hoe heeft de Heere hier zijn Kerk ge plant. Hoe heeft Hij hier een staat ge formeerd, welks grondwet was de Bij bel en hoe heeft Hij daardoor ons land en volk tot eer en heerlijkheid gebracht voor het oog van alle volken. Helaas het is zo niet gebleven. Machten van on- en bijgeloof hebben het Woord Gods verdrongen en voor de wijsheid Gods de dwaasheid van de mens in de plaats gesteld. Uit Kerk, Staat en Maatschap pij wordt het verdreven tot schade van landen en volkeren. Toch zal het voor spoedig zijn loop vervolgen en de ver- smaders van, het Woord Gods op alle levensterrein zullen dit tot hun schade ervaren. „Zij hebben Mijn Woord verworpen, wat wijsheid zouden zij hebben?" Wij mochten met land en volk terugkeren tot het Woord Gods. Het zou tot heil en zegen verstrekken. Ook voor het per soonlijke leven mocht het meer en meer tot gezag komen. Het zou tot zegen zijn. Er zijn nog grote stukken van de we reld, grote volkeren, massa's, die het Christendom in zijn geheel niet kennen. Er zijn andere stukken en andere vol- kerenmassa's, waar het Christendom zijn beslag op de mensen heeft verloren. In onze Westerse Wereld is, zo zegt men dan, het Christendom op zijn re cour. Het Christelijk geloof is in deze weiêld niet meer de bewegende kracht in het leven. Onze cultuur is in toene mende mate bezig te sacculariseren, te verwereldlijken. Dit vraagstuk der verwereldlijking wordt steeds meer het grote probleem voor het christelijk leven, zowel in de publieke als in de private sfeer. Wat is die verwereldlijking eigenlijk? In de praktijk heeft men er vadk onder verstaan elke afwijking van een onder het Christenvolk levende traditie. Maar verwereldlijking is niet een kwestie van het loslaten van tradities of gewoonten. Het is het loslaten, het in tegendeeLomzetten van de ordeningen Gods. En het is daarenboven het inslaan van een weg, die naar dat loslaten en naar dat omzetten van die ordeningen voert. Dat laatste moet men er beslist bij zeggen. Verwereldlijking is een pro ces, dat vaak klein en onbeduidend van begin is. Dat begin kan betrekking heb ben op dingen, die op zichzelf bezien, niet erg of verkeerd zijn, maar die in de samenhang der dingen rampzalig en uitgesproken onschriftuurlijk kunnen zijn. De verwereldijking vindt men niet al leen in kringen, waar men ontzonken is aan de Heilige Schrift, maar ook in de Kerk. Zo heeft bv. de Generale Synode der Ned. Herv. Kerk in de vergadering van Woensdag 30 Juni 1954 gestemd over de verschillende vormen, waarin de vrouw al of niet in het ambt zou kun nen worden toegelaten. Voor toelating van de vrouw tot alle ambten stemden 32 leden, 18 leden waren er tegen. Van de tegenstemmers was één lid, die wel de vrouw tot het ouderlingen- en diaken ambt en vijf leden, die voor de toelating van de vrouw tot het diakenambt alleen kozen. Deze zaak grijpt gevoelig in het vraag stuk van de reorganisatie der kerk. Naast de kwestie van de belijdenis der kerk staat de kwestie van de ambten. In de sfeer van de Heilige Schrift is geen plaats voor de vrouw in het ker kelijk ambt. Zij kan in dit opzicht geen rechten doen gelden. De kerk is meer dan een technisch apparaat, en de kerkelijke ambten zijn de organen, welke Christus gebruikt om Zijn gemeente door Zijn Woord en Geest te regeren. De onderhavige reorganisa tie is niet alleen een dogmatische, doch ook een kerkrechtelijke kwestie, en dat is iets, waar we ons niet voor behoeven te generen. En men kan deze belangrij ke zaak alleen over het hoofd zien tot schade van het zuiver kerkelijk karak ter. Zo er iets uitgezuiverd moet worden, zfln het de onschriftuurlijke theorieën, die met de kerkelijke ambten en Schriftuurlijke ordeningen omspringen als waren het insteUingen van een sport vereniging. Tegen dit besluit, waarin in principe wordt besloten de vrouw tot alle amb ten in de Ned. Herv. Kerk toe te laten, wordt door de Geref. Bond en de Ned. Herv. Kerk een krachtig protest aange tekend. Toch zijn vele vooraanstaande personen in de Geref. Bond er blijkbaar niet ten volle van doordrongen, hoe bij eventuele doorvoering van ,,de vrouw in het ambt" de Heilige Schrift geweld wordt aangedaan. Velen van hen willen zich blijkbaar bepalen om een soort smeekbede aan de Gen. Synode van de Ned. Herv. Kerk te richten, om de weg tot de kerkelijke ambten voor de vrouw niet te ontsluiten. Hoezeer wij ook de kerkelijke over heid willen eren, toch behoeven wij met betrekking tot deze aangelegenheid niet met de pet in de hand beleefd te ver zoeken geen verdere stappen in deze richting te doen, maar in een krachtig protest dit hoogste kerkelijke College er met klem op te wijzen, dat gelijk Prof. Dr. J. Severijn het zegt, de kerk in dit opzicht niet spreekt de taal van de Hei lige Schrift, maar eerder het oor leent aan de valse profeten, die het ambt van het gezag Zijner instelling door Christus als Hoofd Zijner Kerk beroven, door het uit de gemeente te laten opkomen, welk pogen gedekt wordt met een beroep op het ambt der gelovigen. Daarmede is het officiële karakter van het ambt aan- getast. B. (Wordt vervolgd) Naschrift. Dit artikel waarop nog enige andere volgen, werd ingezon den door een abonné van ons blad. We willen ze gaarne opnemen en verwijzen voorts naar de advertentie elders in ons blad van het actie-comité tegen de vrouw in het ambt. (Redactie) Etten en Leur, 27 Oct. 1954. Op de veemarkt te Etten werden aange voerd 136 stuks waarvan 69 runderen, 1 paard en 66 biggen. De aanvoer van runderen ruimer, de handel iets oplevend en de prijzen ho ger. In biggen was er vlugge handel met ruime aanvoer, de prijzen vrijwel onver anderd. De belangstelUng was groot. Prijzen: kalf koeien 700—975; kalf- vaarzen 600725; pinken 525550 guste koeien 550—650; graskalveren 150.—200; paarden 400.-700; biggen 40.60; lopers 70100; Vette koeien 2.503.00 per kilo geslacht. „En het geschiedde als de ark des verbonds des Heeren in 't leger kwam, zo juicht gans Israël met een groot gejuich, alzo dat de aar de dreunde. (1 Sam. 4 5) Het stond er maar benauwd voor in het leger van Israël. De Filistijnen wa ren weer eens in 't land gevallen. Tus sen Eben-Haëzer en Afek was slag ge leverd en Israël had deze veldslag ver loren met achterlating van vierduizend doden hadden zij zich snel moeten terug trekken om een algehele vernietiging, te ontgaan. Opnieuw werd het leger in slagorde gesteld. Waarom heeft de Heere dat gedaan?, zo klonk de vraag Weet Israël dat dat niet? Zijn zei niet van de paden d6,=! Heeren afgeweken? Hebben ze niet ge offerd aan de vreemde goden? Is de priesterdienst niet gruwelijk ontheiUgd door Hofni en Plnehas, de goddeloze zonen van Eli? O er was reden genoeg voor de Hee re om Zijn hand van het volk af ts trekken. En dit was het erge in het er ge, dat Israël ddar geen erg in had. Ja, nu ze in de benauwdheid zitten denken ze nog wel aan de Heere. Aan zijn uit- reddtngen in vroeger dagen. Ze denken er wèl aan, dat Hij gewoon was Zich te openbaren in de dienst der tabernakel en bovenal de ark. O, als ze die ark nu maar in 't leger hebben, dan hebben ze God in 't leger. Dan kan 't niet meer mis gaan. Jammerlijke misrekening. Het gejuich waarmede de ark in het leger begroet was, verstomt.weldra, als de Filistgnen weer aanvallen en niet minder dan der tig duizend Israëlieten slaan, w.o. ook de twee zonen van de oude Eli, die op dit bericht van schrik achterover slaat en zijn nek breekt; terwijl de weduwe van Pinehas, die nu voortijds een zoon baart, zijn naam „Ikabod" noemt d.b. De eer is weg uit dit land. Lezers, wat een les Ugt hierin verbor gen. Ook wij leven In een tijd, dat de afval van de dienst des Heeren steeds groter vormen aanneemt. En niet alleen bij ons volk in het algemeen, ook in kerkelijke kringen in 't bijzonder. Daar is een laksheid en lauwheid, niet alleen in de handhaving der oude en beproefde religie, maar zelf in het mee leven, in 't zich stellen onder de bedie ning van 't Woord. Hoevelen zijn er niet, die uit sleur of gewoonte nog één maal per Zondag naar de kerk gaan, maar waar het niet meer leeft, wat de dichter deed uitroepen: Hoe branden mijn genegenheên, om 's Heeren Voor hof in te treên. Hoe velen zijn er niet, die aan Moe ders knie de naam. van de Heere Jezus leerden stamelen, maar die hem nu niet meer gebruiken dan in een vloek; die de gang naar de kerk al jaren niet meer maken. Hoevelen zijn er, en dat is wel 't erg ste, ook onder de voorgangers die zelf niet meer geloven, in de echte zin van 't Woord, wat ze zeggen en evenals Hofni en Pinehas er een soort brood winning van maken of zelfs loochenen dat Jezus Christus, de Zoon des leven den Gods is. Moeten we dan verwonderd zijn, dat de Heere geweken is van land en kerk Dat men niet meer, of haast niet meer hoort van het doorbrekend genade werk als vrucht op de prediking? Dat de vijand der kerk ,de vijand der reUgie op alle fronten in de wereld in de aanval is en hand over hand terrein winst maakt? Dat de verslagenen van de christelij ke gemeente steeds meerder worden Soms komt daar een vaag besef van. Zoals dat kwam tijdens de tweede we reldoorlog, tijdens de watersnood, in de ze verregende zomer. Dan wordt evenals bij Israël, de ark in 't leger gehaald. Aan God gedacht. Naar de kerk gegaan. De kinderen laat men dopen, die al jaren lang als heide nen rond liepen. Nu zal 't beter gaan! Nu is de Heere toch wel weer tevreden. Hij is er weer bijgehaald. Er is zelfs geroepen: o God help ons toch. De Heere is echter (met eerbied zij 't gezegd) geen kind, dat men met iets in de hand te stoppen weer tevreden krijgt. Hij heeft niets aan een beetje uiterlijke godsdienst. En dan mag er nog zo'n gejuich zijn in 't leger, zoals er ook vandaag gekend wordt. We zijn gedoopt, we hebben belijdenis gedaan, we gaan aan 't Avondmaal, we gaan naar de kerk; wanneer het niet verder komt dan de uiterlijke vorm, zal 't ons niets baten. De Heere zegt het: Wanneer gij voor mijn aangezicht komt, wie heeft dat van uw hand geëist, dat gij mijn voor hoven betreden zou Brengt U niet ver geefs offers. Uw hoogtijden zijn mij een gruwel. Wast U! Reinigt U! Doet de boosheid uwer handelingen van U. Laat af kwaad te doen, leert goed doen, zoekt het recht behandelt de twistzaak der weduwe. Met de vorm alleen komen we er niet. Met gejuich over de vorm helemaal niet Dan zal de overwinning van de vijand steeds groter worden en geklaagd: „Ika bod", de eer is weggevoerd. Maar, wan neer er waarachtige verslagenheid des harten mag komen over de zonden en betracht, wat we zoeven aanhaalden, dan geldt het: „Komt dan en laat ons te samen richten. Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen worden als witte wol, al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als sneeuw. Och, dat de taal der verbreking des harten nog eens gehoord mocht worden: Wij hebben God op 't hoogst misdaan Wij zijn van 't heilspoor afgegaan. Dan, ja dan zal de ark haar beteke nis gaan krijgen. Daarin liggen de tafe len der Wet, de bloeiende staf van Aftron en 't gouden kruikje met manna. Daar over heen is 't gouden verzoendeksel ge togen, waarop op de grote verzoendag het bloed werd gesprenkeld. O, wanneer deze dingen weer waarachtige beteke nis krijgen. Wanneer we ervaren mogen, dat de Wet met haar verdoemende kracht ligt onder 't deksel der verzoe ning, waarop het dierbaar bloed van Christus gesprenkeld is geworden. Wan neer de bloeiende staf gaat spreken van de gloriekroon op 't hoofd van Davids grote Zoon, wanneer het manna, dat in 't verborgen is wordt uitgedeeld aan hongerende zielen naar de gerechtigheid dan v.'ordt 't goed en 't lied gehoord: Gij hebt o Heer uw land die gunst be toond, dat Jacobs zaad opnieuw in vrij heid woont. De schuld uws volks hebt G' uit uw boek gedaan. Ook ziet ge geen van hunne zonden aan. Voorwaar Gods heil is reeds nabij 't geslacht. Hetwelk Hem vreest en zijne hulp ver wacht. Opdat er eer in onze landen woon', en zich aldaar op 't luisterrijkst ver toon. Dan is er reden tot juichen omdat de ark in 't leger is gekomen. Zoals er ge- juch was, toen David hem later deed opvoeren naar Sion. Dan is Ikabod ver geten, want de Heere is teruggekeerd. We steken 't hoofd omhoog en zullen 'd eerkroon dragen Maar... door Hem, door Hem. alleen om 't eeuwig welbehagen. Dirksland. C. J. RESTING. Met glundere gezichten namen de vrouwen van SteUendam de naaidozen in ontvangst, welke hun geschonken zijn door de vrouwenverenigingen uit 's- Gravenhage. Deze dozen met veel naaigerei zullen een welkome aanvulling zijn van de huishoudens, die door de ramp van vorig jaar letterlijk alles verloren hebben zien gaan. Op de foto ziet men hoe burgemeester van Knobelsdorff aan twee oudere da mes, mej. Wed. Brinkman-Troelja en aan mej. Cornelia van Lenten een doos met naaigerei overhandigd. OUDDORP, GOEDEREEDE EN STELLENDAM krijgen op 30 October bezoek van de burgemeester, wethouders, raadsleden en leden van de adoptiecommis sies uit 's Gravenhage, alsmede van het muziekcorps van de Haagse Politie. Dit gezelschap, dat dus heel wat personen zal omvatten, komt de uitwerking van de adoptie en het herstel na de ramp in deze drie gemeenten in ogen schouw nemen. Men weet dat Den Haag deze drie gemeenten adopteerde en dat er uit de residentie flink v/at hulp is verleend, met giften en gaven, met afstaan van personeel en door ter beschikking stellen van materiaal. 's Morgens kwart voor negen komt het gezelschap over via het veer Hel- levoetsluisMiddelharnis. Te 9.40 uur rekent men to MeUssant te zijn waar burgemeester Sehokking op de alge mene begraafplaats een krans zal leg gen op graven van de Stellendamse wa- tersnoodslachtoffers. Van Melissant gaat het eerst naar Ouddorp, waar de ontvangst op het raadhuis plaats vindt door burgemees ter Kleijnenberg. In de raadszaal zal een deskundige een uiteenzetting geven over de kustverdediging. Men maakt een rit over de nieuwe zeedijk en vervolgens be geeft het gezelschap zich naar Goede reede, waar men de maaltijd zal gebrui ken, die door ApoUo met muziek zal worden opgeluisterd. Te drie uur komt men in SteUendam aan. Hier vindt o.a. boomplanting plaats en wordt het herstel van de ge meente bezichtigd, terwijl het Haagse Politiekorps op de Voorstraat zal con certeren. Na het bezoek aan SteUendam zal het gezelschap, via Middelharnis het eiland weer verlaten. Oók kinderen Door een aantal Haagse schoolkin deren zullen kransen gelegd worden op 't kerkhof te Melissant, waar de ramp slachtoffers van SteUendam begraven liggen. De plechtigheid zal omlijst wor den met treurmuziek, die gespeeld wordt door het Haagse politiemuziek- corps. Iedereen zal Zaterdag de begraaf plaats te Melissant mogen betreden. Keizer Haile Selassie van Etheopië, meer bekend als de Negus van Abessi- nië brengt van 38 November een staatsie bezoek aan ons land. Hij heeft ook een bezoek gebracht aan Amerika en Engeland. Geen oogsthulp door soldaten. De le gervoorlichtingsdienst deelt mede, dat de zeer nauwkeurige en duidelijk be paalde taak waarvoor de dienstplicht is opgelegd uit sluit dat de minister van Oorlog en van Marine de dienstplichti gen mag of kan inzetten voor andere doeleinden dan de miUtaire dienst. Al leen bij aanranding van het burgerlijke gezag of bij het optreden van nationa le rampen zoals de watersnood kan ^oor militairen hulp worden geboden. Stookolievelden. De laatste tijd drij ven weer grote velden stookolie aan op onze kust. Dit is de oorzaak van de dood van honderden zeevogels. Als ze met de smerige stookolie in aanraking zijn gekomen kunnen ze hun veren niet meer schoon krijgen met het gevolg, dat ze jammerlijk om het leven komen. De stookolie die afkomstig is van schepen, die in zee hun olietanks schoon maken vormen een ware plaag voor onze stran den en veroorzaken de dood van dui zenden zeevogels. Deze plaag zou al leen door een internationale regeling opgevangen kunnen worden. Door auto aangereden en gedood. De Woensdag 27 October vierde de heer P. Boogerman te Middelharnis zijn 40- jarig jubileum, bij de Rotterdamse Tram weg Maatschappij. Op 23-jarige leeftijd kwam genoemde heer als poetser-conducteur in dienst bij de R.T.M., waarna hij al spoedig lijn- werker-conduoteur werd. Deze functie heeft hij vele jaren vervuld, daar het onder de vorige directie niet gemakke lijk ging, om zich hoger op te werken. Toch werd de heer Boogerman in vele gevallen uitverkoren om andere diensten te verrichten. Zo nam hij vele malen de dienst als assisentent op het kantoor waar, maar viel daarna weer terug in de oude functie. Eens nam hij zelfs 6 maanden achtereen het werk van de heer Haubrich waar als leider van de dienst, later ook voor dhr Jacobs, die naar Hellevoetsluis vertrok. Na de bevrijding, in Aug. 1948 werd hij, gezien zijn activiteit en acuratesse aangesteld als leider van dienst, waarbij dus de tussenliggende functie van as sistent werd overgeslagen. Tot op he den neemt hij deze betrekking nog waar In die 40 jaar is door hem het wel en wee van de R.T.M, wel meegemaakt. Veel is er intussen veranderd. Dhr. Boo german weet er van, dat er Dinsdags- nachts om 1 uur ©en extra tram naar Ouddorp reed om vee op te halen en dat voor 6 uur 's morgens 200 koeien wa ren verwerkt. De auto-tractie heeft hierin een radicale verandering teweeg gebracht. Op het kantoor Uggen de werkzaam heden ook geheel anders, moesten vroe ger de trommels van de conducteurs uit het rayon te Rotterdam worden gecon troleerd, deze controle geschiedt nu te MiddeUiamis. Week- en schooUtaarten worden door hem ook gereedgemaakt, hij heeft thans 211 schoolkaarten per maand te schrijven. Op dit 40-jarlg jubileum ontbrak het de jubilaris niet aan belangstelling. Hij is een rustige maar tevens een zeer za kelijke figuur, die algemeen geacht en bemind is. Nooit is hem iets te veel en de belangen van de R.T.M, maar ook die van het publiek weet hij zeer goed te behartigen. Van het R.T.M, personeel, van de plaatsel. afd. van de Bond ontving hij bloemstukken en van publieke zijde meerdere geschenken. De jubUea bij de R.T.M, zelf worden eens per jaar ge vierd, waarbij dan tevens een aanden ken van blijvende waarde zal worden overhandigd. Reeds vele jaren is dhr. Boogerman lid van de Ned. Ver. Ver- voerspersoneel, die hem ook felicitaties deden toekomen. Ook onze gelukwensen! landbouwer T. P. te Visvliet reed met een kar beladen met aardappelen naar huis. Hij werd van achteren aangereden door een personen auto door M. H. te Oldebroek met het gevolg dat hij aan de verwondingen overleed. Van Zaterdag30 October v.ra. 13 uur t.in. Maandag 1 November v.m. 9 ^lur Middelhamis-Sommelsdyk Afmezig de artsen P. Knöps, Tj. Kui pers en C. F. Arend». Voor spoedgeval len J. J. Wieringa, arts, Telef. 2090, Mid- deUiamis. Dirksland-Herkingen-Melissant Afwezig' dr. P. Boot. Voor spoedge vallen K. J. Huisman, arts. Tel. 01877- 412, Melissant en B. Elvé, arts, Telef. 01877—262, Dirksland. Oost-FIakkee: Afwezig de artsen C. W. Kramers, P. J. de Man en E. Buman. Voor spoedge vallen P. C. J. Voogd, arts. Telefoon 1874—59, Oude Tonge en G. J. Buth, arts, Tel. 1871306, Den Bommel. Vrijwel algemeen wordt aldus le zen wij in het voorlopige verslag van de Tweede Kamer over de begroting van binnenlandse zaken -- bezorgdheid ge uit over de gemeentelijke zelfstandig heid. Deze bezorgdheid gold, naast de financiële houding, in het bijzonder de alom gesignaleerde ambtelijke verstrak king, waaraan de gemeenten in toene mende mate ten prooi vallen. Men stelde vast dat de gemeenten hoe langer hoe meer met ambtelijke in stanties te maken krijgen. Aldus wordt het zwaartepunt naar deparlementale ambtenaren verlegd en dreigt het ambt van burgemeester te -worden gedegra/- deerd tot dat van reiziger (vertegen woordiger) in (van) gementeiyke goe deren. Door met de ambtenaren van de departementen persoonlijk overleg te plegen doen de burgemeesters ongewild, ja tegen hun uitdrukkelijke wil in, de gemeentelijke autojiomie veelszJns af breuk. De gemeenten worden door deze gang van zaken praktisch alleen van uitvoe rende betekenis en de raden verliezen htm betekenis. Zeer vele leden schreven hieraan toe, dat de begeerte om het raadslidmaatschap te bekleden afneemt. Sommige leden waren daar nog nitt van overtuigd. Vele leden merkten op, dat de gang van zaken bij de woningbouw, met na me in de z.g. vrige sector, voor de ge meentelijke, zelfstandigheid weinig be vorderlijk is.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1954 | | pagina 1