Spaar hei leven Buitenland Het kanon zwijgt 27e Jaargang CHK WEEKBLAD OP GEBEFOEMEEEDE GEONDSLAG VOOE DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN MEDITATIE „TOTDAT" UIT HET Zaterdag 21 Augustus 1954 No. 2328 Eedactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verschynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL. ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tariel. In een schrijven aan de Gemeente- en Schoolbesturen spreekt de Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen ziin grote zorg uit over het wegverkeer, zoals dat zich na de oorlog ontwikkelt. In dat rondschrijven spreekt de Mi nister als zijn mening uit: „In het ver keer valt immers een daling van het ver antwoordelijkheidsgevoel en een toene mende onevenwichtigheid, achteloosheid en gebrek aan zorgvuldigheid ten op zichte van de naaste te constateren. Het aantal verkeersongevallen in' 1953 be droeg 85.243, het aantal doden 1287 en het aantal zwaar gewonden 13736. Uit de politierapporten blijkt, dat zeer vele verkeersongevallen moeten worden toe geschreven aan: a onbekendheid met de verkeersre gels. b karakterfouten als onvoorzichtig heid, onbeleefdheid, ongeduld, on beheerstheid, gebrek aan discipli ne en verantwoordelijkheidsbesef. De verkeersongelukken kunnen we ge rust als een ramp voor ons volk aandui den. 1287 doden en 13736 zwaar gewon den is een zware tol aan het verkeer. Elke dag eist het verkeer drie doden schreven we het vorig jaar. Nu is het al op weg naar vier doden per dag. Dat zijn ontstellende cijfers. En dan het ge tal zwaar gewonden. Meer dan dertien duizend in een jaar. Per dag zeven en dertig zwaar gewonden. Wat een ellen de gaat achter die cijfers schuil. Zwaar gewonden. Hoe velen misschien voor hun leven invaUde. Of hun gezondheid ge schokt. Tussen 3 en 4 doden en 37 zwaar ge^ wonden. Dat is de tol, die het verkeer iedere dag eist. Als men het zich reali seert wat dat betekent kan het niet an ders of men wordt er stil van. Geen wonder, dat de minister van On derwijs, Kunsten en Wetenschappen er de Gemeente- en Schoolbesturen in een rondschrijven op wijst. De zaak waar het om gaat is van het grootste belang. Als oorzaak "noemt de Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen onbekendheid met de verkeersregels en liet optreden van karakterfouten. Nu aan het karakter worden nogal wat mankementen toegeschreven: on voorzichtigheid, onbeleefdheid, ongeduld, onbeheerstheid, gebrek aan discipUne en gebrek aan verantwoordelijkheidsbe sef. Het is een lange rij van karakterfou ten. De Minister meent dat hier een taak ligt voor opvoeders en onderwijzers. Hij gaat terecht van het standpunt uit dat het voor wat de opvoeding aangaat al lereerst een taak van de ouders is. Die hebben volgens de bewindsman in de eerste plaats de plicht hun kinders op te voeden tot goede weggebruikers. We menen dat de minister hier de verant woordelijkheid juist stelt. De opvoeding is allereerst een taak voor de ouders. Wanneer de minister mankementen van het karakter noemt, dan dienen wij er wel op te wijzen dat dit de kinderen aangaat maar toch in de allereerste plaats de ouders. Een onverschilUge ouder een onverschillig kind. Uitzonderingen daargelaten. De minis ter richt zich tot de Gemeente- en de Schoolbesturen, maar over hen heen richten we ons tot de ouders in het al gemeen. De karakterfouten door de mi nister gesignaleerd worden in deze tijd vooral ook bij de ouders gevonden. Er is bij de vermateralisering van onze tijd een grote devaluatie van geestelijke waarden. Dat komt bij de vaststelling van de karakterfouten niet weinig tot uiting. Dat"de scholen er bij betrokken worden is zeer op zijn plaats. De minister schrijft: „Naar mijn mening kan en mag de school zich aan de taak, die ten de zen op haar rust niet onttrekken. Ik moge U dan ook dringend verzoeken aan het doen geven vaji verkeersonderricht op de onder uw bestuurstaande school (scholen) de nodige aandacht te schen ken." Terecht wekt de minister op tot het geven van verkeersondierwijs. Dat kan niet meer worden gemist. Ook op onze eUanden. Daar mag het verkeer minder frequent zijn dan op het vasteland, het verkeer neemt ook op onze eilanden een omvang aaji, die het geven van verkeersonderwijs noodzake lijk doet zijn. Geen school zonder ver keersonderwijs, ook op onze eilanden. Het verkeer eist het. Ook al zou de lo- caliteit er geen aanleiding toe geven, de kinderen hebben er later mee te ma ken. Ook wanneer ze op het vaste land komen. Maar met het geven van ver keersonderwijs is de school er niet af. Wel degelijk moet ze de door de minister aangegeven karakter-mankementen be strijden. In haar opzettelijke en onopzet telijke opvoeding heeft de school in de ze een belangrijke taak. Ze vormt de mensen, die later aan het verkeer deel nemen. Tegen de door de minister aangegeven karakterfouten moet de school optreden. De manier waarop de schoolopvoeder deze opdracht gaat vervullen ligt buiten ons bestek! Dat kan gerust aan de op voeders op de scholen worden overgela ten. Alleen willen we er met nadruk op wijzen dat de gevaren voor het verkeer een zodanige omgang hebben aangeno men, dat de school in het bestrijden van dit ons volk bedreigende gevaar zich niet afzijdig kan houden. De school en de ouders hebben hier een zelfde taak. De ouders allereerst voor wat roeping en verantwoordelijk heid aangaat, maar de school ook in aeer belangrijke mate omdat onderwijs en opvoeding gemakkelijk in staat is de gegeven kansen te benutten. Het gaat om het leven van de men sen. Van ons zelf en van de naasten. „Spaar het leven", zetten we.boven dit artikel. Allereerst eigen leven, maar in gelij ke mate ook dat van de naaste. Bedacht op eigen leven, maar niet minder op dat van onze naaste. Van de voetganger tot de automobi list dient bedacht te worden, dat we met eigen en anderer leven omgaan, in dien we aan het wegverkeer in deze tijd deelnemen. Voor allen geldt: „Spaar het leven". Het kanon zwijgt over de hele uitge breidheid van de aarde. Het heeft sedert 1914/1918 gedurig gesproken met weinig onderbreking. En sedert 1939, de Tweede Wereldoorlog heeft het onafgebroken gebulderd. Een tijdvak van bijna vijftien jaar is het kanon aan het woord geweest. Dat zijn slechte tijden voor de mens heid. Oorlog vernielt en verwoest. Oor log verwildert. In de oorlogen verdier- lijkt de mens. De oorlog doodt de mens in de kracht van zijn leven. De oorlog verwoest en vernielt wat eeuwen heb ben opgebouwd aan kunst en cultuur. De oorlog scherpt en spitst het vernuft om nog maar dodelijke wapens uit te vinden. Oorlog is een grote vijand van de mensheid. Wat een zegen, dat we hierboven kunnen plaatsen ,,het kanon zwijgt." Na de Tweede wereldoorlog, na Korea, na Indo-China rusten thans de wapenen. We mochten God er in erken nen. Neen 't zijn niet de mensen die de kanonnen doen zwijgen. Als het aan de mensen lag dan ging de strijd voort. Tot een volkomen uit putting en vernietiging was bereikt. Maar het is de Heere, Die de oorlogen doet ophouden tot aan de einden der aar de. Zo'n moment beleven we nu. We le zen het menigmaal in Gods Woord. We kennen de tekst. Maar we lezen er over heen, het beroert ons niet. Thans kun nen we het weer opmerken dat niet de groten der aarde, niet de staatslieden van naam en gezag het wereldbestuur in handen hebben. Die zijn slechts mid delen en tweede oorzaken. Dat zijn, hoe venvaand en hoog zij zich ook mogen gevoelen, slechts de bijlen en de zagen, die God hanteert en trekt. De oorlogen heeft God doen ophouden. Dat het door de mensen opgemerkt mag worden, 't Is nog een bemoeienis Gods. Waardoor hij nog aan de mensheid arbeidt, opdat men nog voor Hem invalle. Dat de zonden yerbroken en de ongerechtigheid verla ten mogen worden, opdat de vrede be stendigd moge worden. In het afbreken van de zonden hgt de bestendiging van de vrede. Personen en volken, knechten en he ren, de man van de straat en de rech ters en overheden mochten het beseffen, 't Zou een tweede weldaad zijn, die lei den kan tot bestendiging van de vrede. VEEMABKT Etten en Leur, 18 Aug. 1954. Op de veemarkt te Etten werden aange voerd 128 stuks waarvan 57 runderen, 1 paard en 70 biggen. Prijzen: kalfkoeien 700.—1025.— kalfvaarzen 600^50.pinken 325 525.guste koeien 550.675; gras kalveren 150200.paarden 400 700.—; biggen 40—60—, lopers 70— 100.—; vette koeien 2.50—3.00 per ki lo geslacht. ,,Dit zaagt gij, totdat (Daniël 2 34a) II. Zagen we vorige maal iets van 't di recte verband, betreffende onze tekst, de vraag rijst (waar Gods Woord toch geldt voor alle tijden) wat dit alles van daag nog tot ons te zeggen heeft. In de eerste plaats heeft ons dus de vervuüing van het Woord van Daniël, de waardigheid van de Heere doen zien. God, de Heer' regeert. Beeft gij vol ken, eert, eert Zijn hoog bestel. Maar tochook voor de praktijk van 't leven zit in één en ander een rijke les. Deze: Dat beeld vertolkt de wereld. Zij lokt met het gouden hoofd. Ze wil U koes teren aan haar zilveren borst en U vat ten met haar zilveren hand. Maar, merkt ge niets bijzonders aan dat beeld? Hoe langer ge het bezit, hoe minder wordt 't waard. Het begint met goud en 't eindigt met leem. Hoevelen hebben dat tot hun schade ondervonden. De verloren zoon begon met in overdaad te leven, zich badende in weelde en overvloed en eindigde bij de varkenstrog. Zo is de wereld. In de jeugd wenkt ze met een gouden hoofd. Over tien jaar is het zilver geworden. Op middelbaren leeftijd lijkt 't reeds koper met een schijn-gouden glans. De grijsheid vindt het leven hard als ijzer en bij 't sterven valt het alles als leem uit elkander. Ja, inderdaad, steeds minder is het waard geworden. Het begin is zoet, maar het laatste is bitter als gal. 'In het teken van 't beeld, staat ook ons persoonlijk leven. De mens, die eerst de beelddrager Gods was en door de zonde dit beeld is verloren, tracht zich nu zelf een beeld te formeren. Met het goud van zijn eigen-heiligheid het zilver van zijn eigen gerechtigheid; het koper van zijn eigen wijsheid en 't ijzer van zijn eigen wettische vroomheid poogt hij de zaligheid, de overwinning te verwerven. Maarhet fundament deugt niet. Dat is het brokkelige leem der ijdele hoop. En als straks de winden van aan vechting en twijfel waaien en de stor men en vloeden van loutering en beproe ving komen, dan stort dat alles als een kaartenhuis ineen. De mens kan het aardig overeind houden, totdatTotdat die steen komt. Die steen zonder handen afgehou wen. Die steen werpt dat beeld ons niet alleen, maar vermaalt alles dusdanig, dat er alleen wat stof, wat waardeloos stof overblijft. Die steen was immers Christus. Als een kantige, hoekige steen, waaraan ve len zich met ergernis hebben gestoten is Hij in de wereld gekomen. Als een eenvoudig jongske, in een eenvoudige stal, in een kribbe, in doeken gewonden, is Hij in de wereld ingedragen Hij had geen gestalte noch heerlijkheid, dat we Hem zouden begeerd hebben. Als Hij in ons leven verschijnt, dan wordt alles afgebroken wat van de mens is. Dan verliezen we stuk voor stuk onze leunsels en steunsels. Dan wordt de kroon, omgekeerd, omgekeerd, omge keerd. Dan maakt Hij van bekeerde mensen, onbekeerden. Van vromen, goddelozen, EENMANSRAKETWENTELWIEK Ziehier de RH-1 (Rocket Helicopter), de eerste door raketten voortbewogen helicopter van de Amerikaanse marine, tij dens proefnemingen in het kamp van de marineluchtvaartdienst te Los Alami- tos in de staat Californië. „Project Pinwheel" („Plan Vuurrad"), zoals men de ontwikkeling van de RH-1 noemt, heeft bijna vier jaar in beslag genomen. De „eenmansraketwentelwiek" is speciaal ontworpen voor het uitvoeren van op- sporings- en verkenningsvluchten. Een bijzonderheid van de nieuwe helicopter is de regelaar voor brandstoftoevoer. Vroeger stond men bij de behandeling van dit type vliegtuigen slechts voor de keuze „aan" en „uit". van behoudenen, verloren zondaren. Kent ge dat ontledigende werk in uw ziel? Zijt ge al eens als verbrijzelde van geest aan Zijn voeten gebracht? Daar houdt zijn werk niet meer op. Hij neemt het eerst weg om het tweede daar te stellen. Welgelukzalig de mens, die 't in waarheid van Hem verliezen mag en 't zegt: ,,Ja U kiest mijn hart, eeuwig tot haar woning." In één van de volgende hoofdstukken in Daniël lezen we: „Zeventig weken zijn bestemd over 't volk en de stad om de overtredingen te sluiten, om de zon den te verzegelen, de ongerechtigheden te verzoenen en een eeuwige gerechtig heid aan te brengen. Zeventig weken zal deze steen vallen. Dat is 10 X 7. Deze getallen duiden een heiligheid en volheid aan. Ze moge lang of kort duren, maar het is genoegzaam tot zaligheid. Zalig, die deze steen ook in deze be diening mag leren kennen. Is Christus 't fundament van 't gebouw onzer hope op de zaligheid geworden, niemand zal met Hem bedrogen uitkomen. Hij is de Rots van Gods standvastige Uefde. In de schaduw van Hem mogen ze schui len tegen de toorngloed des Heeren. Uit Hem vloeit het water des levens, dat Hij waarachtig dorstenden aanbiedt om niet. Op die rotssteen mogen ze klimmen, wanneer de golven der bange wereldzee hoger en hoger stijgen en dreigen te verzwelgen. De rotssteen zal al hun vijanden ver pletteren en de weg banen tot de stad der eeuwige behoudenis. Het beeld begint met goud en eindigt met leem. Bij de steen is het 't omgekeerde. Hij lijkt zonder gedaante of heerlijk heid, maar hoe langer ge Hem beziet, hoe begeerlijker en heerlijker Hij wordt. Mijn liefste is blank en rood en draagt de Banier boven tienduizenden. Alles wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Het beeld wordt vernietigd, maar de steen brengt tot de straten, de gouden straten der Godsstad. Het beeld wordt van de aarde wegge vaagd, maar de steen zal hemel en aarde vervullen. Christus, de koning, zal heersen tot in eeuwigheid. En, die in Hem mogen leren geloven, zullen met Hem heersen als koningen en priesters. Dan, zal Gtod alles en in allen zal zijn. In 't Koninkrijk des Heeren is 't, als bij de bruiloft te Kana. Daar werd 't beste tot het laatst bewaard. Dat beste is de eeuwige zaligheid. M. L. Wat kiest ge. Het beeld of de steen Met de eerste komt ge eeuwig om en wordt ge straks (misschien wel van een top van eer) in eeuwige verwoesting neergestort. Met de steen, wordt ge eeuwig be houden, want het is trouw al wat Hij ooit beval. Kiest dan heden! Kiest de eenvoudige steen, waar de Kerk van zingt: „De steen die door de tempelbouwers, Veracht'lijk was een plaats ontzegd. Is tot verbazing der beschouwers. Van God ten hoofd des hoeks gelegd." KONINGIN DER TANKVAART. Op het passagiersschip de „United States' na is de tanker „World Gloroy" het grootste handelsvaartuig, dat ooit m de Verenigde Staten is gebouwd. De luchtfoto van dit nieuwe schip, die wij hierbij afdrukken, is tijdens één van de proef tochten gemaakt ter hoogte vmi Roek- land in de Oostelijke Amerikaanse staat Maine. De „World Glory" is 736 voet (224 26 meter) lang en kan 16.500.000 „gallons" (bijna 621/2 milhoen hter) olie vervoeren, een hoeveelheid die gelijk staat met de inhoud van 20 tremen van 100 tankwagens elk of die van een 30 mijl (meer dan 48 kilometer) lange ka ravaan tankauto's. Het nieuwe schip zal spoedig een geregelde en naar men aanneemt goedkope, dienst gaan onderhouden tussen de Perzische Golf en de Verenigde Staten. Dirksland. C. J. KESTING. Vacantie-gedachten Bezoek aan Huis Doorn Keizer Wilhelm II en zijn schatten Sic transit In de vacantie in de omgeving van het bosrijke Doom vertoevend, heeft uw waarnemer daar ook het voormalig ver- bUjf van de Duitse Keizer, Wilhelm II bezocht. Het zal de lezer bekend zijn, dat in de spannende Novemberdagen van 1918 Keizer Wilhelm onder de druk van de politieke ontwikkeling in Duits land, naar Nederland uitweek. Hij vond toen een gastvrij onderdak bij Graaf Ge dard Bentinck op Huis Amerongen, wat echter een tijdelijk karakter droeg. De Nederlandse regering stond hem toe zich voor goed in ons land te vestigen, mits hij zich van alle politieke activiteit zou onthouden, wat hij ook prompt is nagekomen. Als vaste woonplaats koos hij toen Huis Doorn, dat hij in 1920 be trok, waartoe hij meerdere kunstschat ten uit het keizerlijk paleis te Potsdam liet overkomen, en het kasteel geheel met eigen meubelen, kostbare schilde rijen, tapisserieën, goud- en zilverwer ken en een grote verzameling antiquitei ten uit het Huis Hohenzollern, liet in richten. Een en twintig jaar heeft de Keizer te Doorn gewoond en geleefd, eerst met zijn gemalin Auguste Victoria, die ech ter hetzelfde jaar overleed. In 1922 huw de hij Prinses Hermine von Reusz, die na de dood van de Keizer in 1941 naar haar Duitsche bezittingen terugkeerde en in 1946 in armelijke omstandigheden haar einde vond. Het Huis Doorn met alles wat zich er in bevindt; is door de Nederlandse regering geconfisqueerd (verbeurd ver klaard.) Daarover is veel te doen ge weest met de nog levende erfgenamen; dit cultuurgoed, met veie voorwerpen van internationale historische waarde kon evenwel voor ons land behouden blijven. Er zijn weinig musea in ons land die zoveel bezoekers trekken het getal varieert van 60 tot 70.000 per jaar. Het aantrekkelijke is, dat sinds de dood van de Keizer het Huis nog precies zo is ingericht, tot het bed toe waar hij op geslapen heeft. Dit alles heeft op het pubhek een suggestieve werking. En voor kunstkenners is hier werkelijk veel te bewonderen. Ook wij kwamen onder de indruk, toen wij dit Huis bezochten. Een stuk we reld geschiedenis is hier afgesloten. De machtige Duitse Keizer die zijn legioe nen in de eerste wereldoorlog 1914-1918 heeft aangevoerd, bracht in dit Huis zijn laatste levensdagen door en stierf er op 82-jarige leeftijd. Het geslacht Hohepzollern (naar de naam van een bergslot) waaruit de Keizer stamt, dagtekent reeds uit de vroege middeleeuwen. Een dier slothe- ren werd in 1415, onder de naam van Frederik I, markgraaf van Branden burg. Zijn taak was om het grensgebied te beschermen tegen de heidense Slaven en ze terug te drijven. Dit gelukte; hun gebied werd voortdurend groter, zij ver kregen de keurvorstelijke waardigheid, verwierven het hertogdom Pruisen en tenslotte de koningskroon (1701). De glorie van dit energieke Vorstenhuis steeg ten top, toen Wilhelm I in 1871 als Duits Keizer te Versailles werd ge kroond. Het behoeft dus geen betoog, dat dit geslacht heel wat bekwame en krachti ge regeerders onder zijn zonen heeft geteld. Er zijn weinig vorstenhuizen, die roemen kunnen op zoveel bekwame re genten. Wij noemen in dit verband slechts de naam van de „Groten Keur vorst" (1640—1688) die gehuwd was met een dochter van onzen stadhouder Frederik Hendrik en van Frederik de Grote (17401786) die het tegen half Europa durfde op nemen. Sic transit gloria mundi! ook dit machtige huis viel, de laatste keizer, Wilhelm II stierf in ballingschap en werd in de tuin van Huis Doorn begrar ven. Vergane grootheid! Het tekent ons wel bijzonder de vergankelijkheid van het leven. Wie zal op zijn afkomst, macht, eer, roem, bogen? Voor God zijn alle mensen eender. Hij is het, die de vorsten als druiven afsnijdt. Keizer of bedelaar, hoe rijk, hoe men ook in eer en aanzien heeft geleefd, bij 't sterven telt het niet. Dan is een ander goed no dig, n.l. „het goed, dat nimmermeer ver gaat." Dat heilgeheim schuilt soms on der de armsten der wereld. Die zijn rijk in God, rijker dan de machtigste koning of Keizer. Ik hoop maar dat er onder de dui zenden die jaarlijks Huize Doorn bezoe ken velen zullen zijn die er een indruk van meenemen, dat we hier geen blij vende stad hebben. Om naar de toe komende te leren zoeken. De gouden en zilveren serviezen, de paarlen en flon kerende diamanten die er nog te zien zijn, zijn toch ten vure gedoemd. De be zitters, met eer en macht bedeelt in hun leven, zijn reeds lang vergaan. En het geeft geen losgeld voor de ziel. Zo be paald bij de vergankelijkheid van het le ven, zou door de werking van Gods Geest een zoeken naar het onverganke lijke kunnen ontstaan. Naar de schat, die de mot noch de roest verderft. De vacantie zou op deze wijze gezegend nut kunnen afwerpen. WAARNEMER. Cbioa Van Zaterdag 21 Aug. v.m. 12 uur t.m. Maandag 23 Aug. v.m. 9 uur. Middelhamis-Sommelsdök Afwezig de artsen P. Knöps, Tj. Kui pers en C. F. Arends. Voor spoedgeval len J. J. Wieringa, arts, Tel. 2090, Mid- delharnis. Dirksland-Heikingen-Melissant Afwezig K. J. Huisman, arts en dr P. Boot. Voor spoedgevallen B. Elvé, arts. Tel. 01879-262, Dirksland. Oost-Flakkee: Afwezig de artsen C. W. Kramers, G. J. Buth en E. Bouman. Voor spoedgeval len P. C. J. Voogd, arts. Tel. 01874-59 Oude Tonge en P. J. de Man, arts. Tel. 01875-20, Nieuwe Tonge. De regering van communistische Chi na heeft dezer dagen een uitspraak ge daan, die nogal wat opschudding heeft teweeggebracht in de politieke wereld. De voorgeschiedenis is over het al gemeen wel bekend: Het nationalistis- tisch China van Tsjang Kai Sjek werd door de rode legers van Mao Tse Tung onder de voet gelopen. Alléén het eiland E'ormosa bleef behouden en werd de ze tel van de regering van nationalistisch China. Beide regeringen beschouwen zichzelf als de wettige Chinese regering. Het spreekt vanzelf dat het laatste bol werk van de nationalisten een doorn in het oog der communisten is en dat ze geen moeite gespaard hebben om het laatste restant van het nationalisme uit de weg te ruimen. De rode regering in Peking heeft daar over een ondubbelzinnige uitspraak ge daan. Formosa hoort bij China en Pe king is van plan, desnoods door een aan val, dit gebied in bezit te nemen. President Eisenhower van Amerika heeft hierop geantwoord in zijn weke lijkse persconferentie. Er bestaat geen twijfel over de reactie van de Verenigd» Staten bij een eventuele aanval van d« communisten op Formosa. De regering van communistisch China aldus Eisenhower, moet niet vergeten dat de Amerikaanse Zevende Vloot in de wateren rond Formosa kruist. Deze vloot moet buiten gevecht gesteld wor den voordat de Chinese vloot met succes een invasie op Formosa kan onderne men! In Februari 1953 heeft de president bevolen dat de Zevende Vloot Formosa moet verdedigen bij een eventuele aan val van de communisten en dit bevel is nog altijd van kracht. In het kort komt de kwestie dus op het volgende neer: Rood-China zegt: Formosa hoort bij China. China is communistisch, dus For mosa behoort dat ook te zijn. Desnoods zullen we geweld gebruiken om dit laat ste nationalistische bolwerk te doen ver dwijnen. Maar om een invasie op Formosa te doen, moet de Chinese vloot „over" de Amerikaanse vloot heen. De Verenigde Staten zullen niet lijdelijk toezien, wan neer Formosa wordt bedreigd. Mocht Rood China z'n plan ten uit voer willen brengen, dan ligt de Ame rikaanse vloot gereed om deze uitvoe ring te verhinderen. Het gevolg zal dus zijn: Een ontmoeting tussen de Chinese en de Amerikaanse vloot. De gevolgen daarvan zijn voor de wereld niet te overzien. Het is zeer wel mogelijk dat China zich nog wel enige malen zal beziimen, alvorens tot daden over te gaan. De na oorlogse jaren hebben reeds verschill- de bewijzen opgeleverd vqpr het feit dat zowel het Oosten als het Westen het risico van een wereldoorlog niet aandur ven. Frankrijk Met de E.D.C, botert het nog steeds niet in Frankrijk. Premier Mendès-Fran- ce heeft aan de Franse volksvertegen woordiging enige veranderingen van het E.D.C, verdrag voorgesteld, waardoor wél de Franse voor- en tegenstanders nader tot elkander worden gebracht, maar waardoor het verdrag tevens zo veel vaSi z'n oorspronkelijk karakter verliest, dat het vooral voor Duitsland onaanvaardbaar wordt. De Franse voorstellen beogen te zeer de Franse belangen en tasten daarmee het wezenlijke karakter van het verdrag aan. Zo wenst het bijvoorbeeld alléén zijn divisies in Duitsland in een Euro- Vervolg pag. 2)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1954 | | pagina 1