Over werkloosheid I Geslaagde proeftocht M.T. |,PENSA"
n.
Ouddorp's Brandweercorps
kreeg gala-uniformen
95.^
95..
No. 2315
^SANï
|L877.466
:nis
sN
CHR WEEKBLAD OP GEKEFOKMEEEDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
IGE
Motortankschip van 1 6.300 ton van de Werf
Jan Smit Czn. (dir.-eigenaar C. Verolme)
Vlaggeschip van de Ffnse
koopvaardij
Motorvrachtschip te water
gelaten
Pracht uniform voor officiële
gelegenheden
Betaling
postabonnementen
per giro
GRAANBEURS
Een lafhartige manier om
zich van dieren te ontdoen
Redactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDBLHARNIS
TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verschflnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRUS 12 cent per mm.
Bg contract speciaal tarief.
Eind Mei waren er nog 42700 werklo
zen en nu heeft minister Suurhoff in de
jweede, Kamer bekend gemaakt dat er
jen te kort van 80.000 aan werkkrach
ten bestaat. Men zou geneigd zijn om
te redeneren: „Het te kort van 80.000
j(an aangevuld worden door die ruim
42.000 werklozen. Blijft alzo een te kort
van 38.000." Maar zo eenvoudig ligt de
kwestie niet.
Bö de werkloosheid heeft men aller
eerst te maken met de seizoenwerkloos-
jieid. Die werkloosheid spruit voort uit
de wisseling der jaargetijden. Deze werk-
loosiioid heeft haar topcijfers in de win
ter, als gevolg van het niet kurmen wer
ken in de landbouw en in de bouwbedrij
ven. Het Rijksarbeidsbureau spreekt ook
van de wrijvingswerljloosheid en ver
staat daar onder de werkloosheid die
een gevolg is van het feit, dat er enige
tijd verloopt alvorens een openstaande
aanvraag vervuld is door een passend
aanbod. Bovengenoemd bureau rekent
daarvoor als maximum een tijdsduur van
een maand. Dan heeft men nog werk
loosheid als gevolg van minder geschikt
heid van het individu. Dat zijn werk
krachten die in geen enkel beroep een
redelijke arbeidsprestatie kunnen leve
ren. Dat zijn dus werkkrachten die niet
geheel volwaardig zijn. Deze drie soor
ten van werkloosheid zou men de nor
male werkloosheid kunnen noemen. Om
te voorzien in het grote gebrek aan
werkkrachten vallen deze werklozen uit.
Immers deze werkloosheid is van tij
delijke aard of de mensen zijn niet in
staat, wegens een min of meer niet va
lide zijn de vacatures in te nemen.
Volgens schattingen opgemaakt door
het Rijksarbeidsbureau zou deze norma
le werkloosheid in Mei 1954 hebben be
dragen 56.000 man, verdeeld in 15.000
seizoenwerklozen, 26.000 vmjvingswerk-
lozen en 15.000 minder geschikten.
Met een cijfer van 42.700 werklozen in
Mei ligt de stand al een flink stuk on
der de normaal gerekende werkloosheid,
waaruit valt af te leiden, dat een ge
deelte van die normale werklozen zijn
opgenomen in de gelederen van de wer
kenden, zodat wanneer we daar rekening
mee houden het getal vacatures nog ho
ger ligt. Er wordt ook wel gesproken
van conjucturele werkloosheid.
Daaronder verstaat men die werkloos
heid, die ontstaat door conjunctuur
schommelingen. Ook door het nemen van
Overheidsmaatregelen komt dit soort
van werkloosheid voor. Elen voorbeeld
daarvan waren de Overheidsbemoeiingen
in 1951/1952 toen de Regering tot her
stelling van onze betalingsbalans de
consumptie en de invoer beperkte. Waar
wij nu leven in een tijd van hoogconjunc
tuur kan er op heden van conjucturele
werklooisheid niet gesproken worden.
Het Rijksarbeidsbureau houdt dan ook
bij de becijferingen over de werkloos
heid met dit soort werklozen geen re
kening.
Van andere aard is de structuele werk
loosheid. Deze ontstaat door de werke
lijke veranderingen, die zich in de eco
nomische opbouw van een land voor
doen. Ze zijn over het algemeen van
duurzamen aard. De opheffing van zulk
soort werkloosheid is meestal een lang
durig proces waarbij de economische ver
anderingen door andere moeten worden
opgevangen.
Als voorbeeld daarvan kunnen we noe
men de mechanisatie in de landbouw. Er
zijn minder werkkrachten nodig. Zal het
daardoor ontstane overschot opgevan
gen kuimen worden dan moet de struc
tuur van het economische leven gewijzigd
worden door b.v. het industraliseren van
zulke streken. Een structuele wijziging
heeft zich ook in de veenstreken vol-
troliken. Door het beëindigen van de
werkzaamheden in de veenbedrijven heeft
men daar in vele gevallen overgeschakeld
op de industrie. In sommige plaatsen
heeft men zich toegelegd op tuinbouw.
Structuurwerkloosheid ontstaat in de
regel als de uitbreiding van de werkge
legenheid geen gelijke tred houdt met
de bevolkingsaanwas. De meeste agra
rische gebieden leveren daar voorbeel
den van op. Zo is het gesteld op onze
Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden. Er
is op deze eilanden geen meer werkge
legenheid ontstaan, integendeel is deze
nog ingekrompen door voortschrijdende
mechanisatie.
Het Rijksarbeidsbureau berekent het
aantal werklozen als gevolg van de stiaic
turele werkloosheid op 26.000 man voor
1954 en op 36.000 man voor 1954. Uit
deze bron kan men putten om de 80.000
vacatures te vullen. Dit zijn werklozen
van vaste aard, deze worden niet aan
het productieproces onttrokken orndat
ze in feite op de arbeidsmarkt geen em
plooi kunnen vinden. Als we alleen met
de bovengenoemde cijfers rekening hou
den dan zou de conclusie moeten lui
den, dat er in ons land geen. structuele
Werkloosheid voorkomt. Immers het
werklozencijfer hgt al beneden de nor
male werkloosheid. Toch kan dit niet het
geval zijn omdat er in de negen zoge
naamde ontwikkelingsgebieden, dat zijn
oie gebieden waar de toename van de
werkgelegenheid achter blijft bij de be
volkingstoename. En toch moeten in die
gebieden de structurele werklozen aan
wezig zijn. Uit de aard van het econo
misch bestel hier te lande zullen dat
over het algemeen werklozen zijn uit de
agrarische hoek.
Klaagde men dezer dagen niet in de
«aad van Sint Annaland dat het spook
de Werkloosheid weer dreigend was en
dat in de werkloosheid op te vangen het
zeer noodzakelijk was om uitbreiding te
verkrijgen door b.v. inpolderingen te
aom plaats hebben voor cultuurgrond?
Het verschijnsel van structurele werk
loosheid doet zich op onze Zuidholland-
Onlangs hebben wij een reportage gegeven van de Machinefabriek Nederland"
te IJsselmonde en de Werf Jan Smit Czn. N.V. te Alblasserdam, waarvan de
heer C. Vei'olme, afkomstig van Nieuwe Tonge, directeur-eigenaar is. We gaven
toen ook een beschrijving van het in aanbouw zijnde motortankschip „PBNSA",
het eerste schip, dat op een van de nieuwe hellingen van deze geheel vernieuw
de werf is op stapel gezet. Van 2325 Juni vond op de Noordzee een proeftocht
met de ,,PENSA" plaats, welke tocht onze verslaggever heeft meegemaakt,
omdat het ongetwijfeld onze lezers zal interesseren, welk een kapitaal schip op
de werf van onze vroegere plaatsgenoot te Nieuwe Tonge, weer is gereed geko
men. De „Pensa" is gebouwd vo(»r rekening van de Rederij A. B. Turet O.ï". te
Helsingfors (Finland) en zal met een deadweight van 16.300 ton het vlagge-
schip van de Finse koopvaardijvloot zijn. De kosten van dit schip belopen ruim
13 mlUioen gulden.
Het schip is gebouwd onder de hoog
ste klasse van Lloyd's Register of Ship
ping 100 A 1 met ijsversterking, terwijl
het voldoet aan de Panama- en Suezka-
naalvoorschriften.
De hoofdafmetingen zijn als volgt:
lengte over alles 162.35 m.; lengte
tussen loodlijnen 152.40 m.; breedte 20.73
m.; holte 11.46 m.; diepgang 8.84 m.;
deadweight all told 16.300 tons; capaci
teit ladingtanks 780,000 cub. voet; snel
heid 14% mijl.
Het schip is gebouwd als een normale
tanker dus' met een machinekamer ach
ter. Daarvóór de ladingruimte, die door
twee langsschotten en een aantal dwars-
schotten is verdeeld in 24 tanks. De
hoofdpompkamer bevindt zich mid
scheeps en onder de bak is een ruim
voor droge lading aangebracht. Onder
dit ruim bevinden zich de dieptank voor
brandstof, waterballast en een pompka-
mer, waarin de pompen zijn opgesteld
voor ballast- en brandstoftanks in het
voorschip.
De bemanning is ondergebracht in het
dekhuis midscheeps en in de kampanje.
In het midscheepsdekhuis bevinden zich
de hutten voor de kapitein, eigenaar en
dekofficieren, terwijl de machinisten,
onderofficieren, matrozen en olielieden
zijn ondergebracht in de accommodatie
op het kampanjedek.
De verblijven zijn, zoals op tankers ge
bruikelijk, zeer ruim bemeten en geriefe-
lljk ingericht. Alle verblijven zijn voor
zien van airconditioning.
Het schip is gebouwd volgens het
langsspantensysteem, in geheel gelaste
constructie uitgevoerd. In de pompkamer
zijn 3 stuks door stoom gedreven, pom
pen opgesteld met een capaciteit van 500
ton per uur. Verder is aan laadgerei aan
wezig: 15 tons laadboom aan de voor-
mast, bediend door een electrische laad-
lier, 23 tons laadbomen aan laadpalen
achter het briigdekhuis, bediend door
een stoomlier, voor het behandelen van
de laadleidingen.
Aan de achtermast is nog een 2-tons
laadboom aangebracht. De ladingleiding
loopt ook naar het achterschip. De an
kerlier is electrisch en de stuurmachine
is van het electrisch-hydraulisch type.
Het schip is voorzien van de meest
se en Zeeuwse eilanden in toenemende
mate voor.
Dit is juist de werkloosheid die kan
mede werken om het te kort van 80.000
man op te vangen. Maar dit zijn over
het algemeen ongeschoolde werklieden
en zo ze al enigermate geschoold zijn
dan leven onder hen bezwaren om. de
eigen streek te verlaten en zich in in
dustrialisatie te gaan vestigen.
Uit sociaal opzicht bekeken is de roep
om werklieden een gunstig verschijnsel,
maar van economisch standpunt bezien
levert dat grote moeilijkheden op. Werk
loosheid zal er altijd, gezien de samen
stelling van de werkloosheid, in meerde
re of mindere mate blijven, in aanjner-
king nemende de seizoen-, de wrijvings-
en de invalide werkloosheid. Uit deze
bron valt voor de vulling van de 80.000
vacatures weinig of niets te putten.
De opvatting moet komen uit de struc
turele werkloosheid en daarvoor is nodig
dat de arbeiders geschoold worden om
aan de vraag naar hoofdzakelijk vaklie-
len te kunnen voldoen: Vakopleiding is
dus in de agrarische sector een eerste
voorwaarde om in de behoefte te voor
zien. Vakopleiding door de lagere tech
nische scholen is noodzakelijk om te ko
men tot een vermindering van de struc
turele werkloosheid op onze eilanden. De
stichting van een Ambachtsschcol te St.
Maartensdijk verdient dan ook ten volle
toegejuicht te worden. Ze kan meewer
ken om het grote getal structurele werk
lozen van het eiland Tholen te vermin
deren. Ze kan geen oplossing brengen
om -het bevolkingsoverschot op het
eiland te houden, omdat op het eiland
in de toekomst geen sprake zal zijn van
een enigszins grote bouwactiviteit.
Maar voor vermindering van de werk
loosheid kan zo'n school zeer nuttig zijn
al ligt er in opgesloten een toenemende
immigratie.
Naast de technisöhe lagere scholen
kan de structurele werkloosheid ook te
ruggedrongen worden via het leerlingen-
stelsel in de bedrijven en door de rijks-
werkplaatsen voor de vakopleiding waar
door omscholing vaklieden kuimen wor
den opgeleid.
Voor onze eilanden is het verschijnsel
der werkloosheid at zeer moeilijk op te
lossen, daar het structureel van aard is
en vervangende arbeid moeilijk te ver
krijgen is. Inmaers dit vervangende ar
beid zou moeten gevonden worden door
industrialisatie en juist daarvoor leve
ren onze eilanden weinig hoopvolle as
pecten op.
moderne navigatiemiddelen, zoals radar,
echolood, g3rrocompas met automatische
piloot, sallog, richtingzoeker en radio
installatie. Voor intern verkeer is een
uitgebreide telefooninstallatie aanwezig.
Behalve de normale navigatie-lichten
zijn nog aanwezig Suezkanaallichten en
een Suezkanaal-zoeklicht.
De verdere uitrusting van het schip
omvat o.a. nog een butterworth systeem
voor het wassen van de tanks en een
cargocaire Installatie ter bestrijding
vaji corrosie in de tanks.
De gehele voortstuwingsinstallatie is
geleverd en gemonteerd door Scheeps-
installatiebedrijf „Nederland" N.V. te
IJsselmonde. De hoofdmotor is een en-
kelwerkende, tweetact scheepsdieselmo-
tor van het fabrikaat SULZER met een
vermogen van 6600 apk bij 131 omwen
telingen per minuut. De motor heeft 9
cylinders met een diameter van 720 mm
en een slag van 1250 mm. De motor is
uitgerust voor het gebruik op zware
olie.
De hulpmotoren zijn van het fabrikaat
M.A.N, met een vermogen van 320 apk.
Elke motor drijft een dynamo van het
fabrikaat Mettropolitan Vickers aan met
een vermogen van 200 kW, 220 V. ge
lijkstroom en een compressor voor aan-
zetluoht. Voorts is er nog geplaatst een
stoomgedreven hulpaggregaat van 62
pk met een 40 kK dynamo en een kleine
compressor. Voor havendoeleinden is
verder nog aanwezig een 20 kW dyna
mo gedreven door een hulpmotor met
radiatorkoeling.
Voor het leveren van de benodigde
stoom zijn twee oliegestookte Schotse
ketels geplaatst, elk met een V.O. ■van
245 m2 en een stoomdruk van 12 kg/
cm2.
In de machinekamer zijn dan nog op
gesteld de nodige pompen voor zoetwa-
terkceling, zoutwaterkoeling, alsmede
smeeroliepompen, voedingpompen, lens-
en ballastpompen enz.
De meeste van deze pompen zijn elec
trisch gedreven.
In de uitlaatgassenleiding van de mo
tor is nog een SPANNER uitlaatgas-
senketel aangebracht.
Voor het reinigen van de zware olie
voor de hoofdmotor is een purifier-clarl-
fier installatie aangebracht van het fa
brikaat De Laval.
Voorts zijn aanwezig in de machineka
mer zoetkoelwaterkoelers en smeerolie
koelers. De watervoorziening voor sani
taire doeleinden geschiedt door middel
van een dubbele hydrophoorinstallatie.
Het schip is verder voorzien van een
Sprinkler installatie voor het nathou
den van de dekken.
Na de proefvaart, die tot volle tevre
denheid van de Rederij plaatsvond, werd
het schip door de heer C Verolme, di
recteur-eigenaar van de Werf Jan Smit
Czn., overgedragen aan de heer H. An-
dersson. Directeur van de Rederij.
Bij de werf Jan Smit Czn. n.v. te Al
blasserdam is Zaterdag te water gelaten
het motorvrachtschip Beninkust, dat in
aanbouw is voor de Verenigde Neder-
landsche Scheepvaartmaatschappij in
Den Haag. De doopplechtigheid werd
verricht door mevrouw A. F. Bronsing-
Bosgra, wier echtgenoot oud-lid is van
de raad van beheer van de V.N.'S.
De Beninkust, die 4650 ton meet, heeft
een lengte van ruim 118 meter, bij een
breedte van circa 15.50 meter. Het schip
krijgt een 3300 pk motor, die het een
snelheid zal geven van 14.5 mijl. De Be
ninkust is uitgerust met vier laadniimen
en in het achterschip zijn vier dieptanks,
geschikt voor waterballast, droge la
ding of eetbare olie. Midscheeps zijn
o.m. twee passagiershutten aangebracht
voor in totaal acht passagiers. Alle ver
blijven zijn voorzien van air-conditio
ning.
Men hoopt de Beninkust in October
in de vaart te kunnen brengen.
Vrijdagavond j.l. vond in de raadzaal te Ouddorp een ongewone gebeurtenis
plaats. Daar, waar anders de vroede vaderen vergaderen en waar al ontelbare
eerbare huwelijken werden gesloten, in diezelfde eerbiedwaardige zaal
troffen wij thans behalve burgemeester Kleijnenberg en de wethouders J. Voogd
en K. Grinwis het gehele vrijwillige brandweercorps van- Ouddorp aan. En het
bijzondere was, dat colbertjes en fantasiebroeken werden uitgetrokken om te
worden verwisseld voor keurige lakense uniformen, met uitmonsteringen van
goud en verguld. Het vrijwillige brandweercorps werd uitgerust met prachtige
gala-uniformen! De 25 brandweerlieden maakten weldra, in hun kloeke pakken,
een martiale indruk. Nog nimmer hoorden wij er van, dat een vrijwillig corps
beschikte over uniformen voor officiële gelegenheden. Ouddorps brandweer Is
hiermede zeer vermoedelijk de enige in Nederland!
Het spreekt vanzelf dat het een lieve
duit kost om 25 brandweermannen in
uniformen te steken, waarvan de stof
vaia prima kwaliteit is, die zijn afgezet
met gouden biezen en banden en welke
werden voorzien van vergulde knopen,
aangevuld door kranige uniformpetten.
Kostbaar moet zeker ook geweest zijn
het borduren van het wapen van Oud
dorp, dat op de epauletten en op de pet
ten is aangebracht. Deze gala-uniformen
komen de brandweer op ongeveer 5000
pegels te staan. Dus niet iets voor de
spijkerbak. Maar niemand kan er het
corps een verwijt van maken, dat men
te kwistig men zou misschien denken:
met andermans geld omspringt, want
die pakken worden betaald uit eigen
middelen!!! Het is geheel een zaak van
de brandweer zelf.
Hoe die Ouddorpse brandweer zo rijk
komt?
Ja, daar speelt de dorpstoren een be
langrijke rol in.
Onderin de dikke oude toren van
Ouddorp staat de grote, splinternieuwe
autospuit gehuisvest, benevens al het
materiaal. Een verdieping hoger bevond
zich een gevangencel, waarin in de mid
deleeuwen Ouddorpse boosdoeners over
hun zonden en nïisdaden hebben kunnen
nadenken. Die cel bouwde het corps om
tot een ruime gezellige vergaderzaal.
Dat deed men met eigen deskundige
krachten en ook uit eigen middelen.
En nog een zolder hoger richtten de
brandweermannen een zolder in als mu
seum. Daar vindt men allerlei bijzonde
re dingen, allerlei oudheidkundige voor
werpen, die betrekking hebben op de
historie zelfs op de vroegste geschie
denis van Ouddorp. En uit dit museum
haalde men de revenuen, althans voor
het grootste gedeelte waarmede men
nu de galapakken kan betalen. Geduren
de het badseizoen is de toren ter be
zichtiging voor het publiek opengesteld
en ook het museumpje. Tegen een ma
tige entree. En in de loop der laatste
jaren heeft dat een aardig centje opge
leverd. Maar dat alleen zou nog niet
voldoende geweest zijn.
Van de gemeente ontvangt het corps
jaarlijks een paar honderd gulden sub
sidie. En die houdt men in de kas! Aan
een zomereisje doet men niet; de mees
te leden hebben er geen behoefte aan,
anderen hebben het er te druk voor,
sommigen zou het financieel bezwaar
opleveren en derhalve praat men er niet
over.
Vandaar dat men over een flink potje
beschikte voor die uniformen. Men had
nog wel niet het gehele kapitaal bij el-
ka^, maar dank zij de goede en ver
trouwde naam van corps en leiding kon
men een financiële regeling treffen, zo
dat tot aankoop kon worden overgegaan.
Waarna er een mijriheer uit Wormerveer
is gekomen, van de firma Kraaijer, die
zich specialiseert in uniformkleding, om
de mannen de maftt te nemen. Waarna
men op die fabriek hard aan de arbeid
is gegaan, zodat al Vrijdagavond de uni
formen konden worden aangetrokken.
Hoofdcoupeur Pongers kwam nauwkeu
rig nakijken of er wellicht hier of daar
nog iets moest worden ingenomen, of
een broek wat te lang is of dergelijke
en dat wordt nog gauw verholpen.
Die mooie uniformen passen heus wel
bij dit kranige corps! Want al steekt
men zich nu voor bijzondere gebeurtenis
sen en samenkomsten in een pak, dat
geen smetje kan velen, als het ernst is
met de brandweer dan heeft men wel wat
anders bij de hand. Dan weet men van
aanpakken en krachtdadig optreden, zo
als bij meerdere branden is gebleken,
b.v. toen de grote cichoreifabriek bij het
station geheel verwoest dreigde te wor
den maar voor het grootste deel dank
zij de brandweer behouden bleef of
bg kleinere branden, die evenwel ver
schrikkelijke gevolgen gekregen zouden
hebben als het corps er niet in no time
bij was geweest. Men speelde het on
langs nog klaar om binnen zeven minu
ten na alarmering bij een brand te zijn
heel ver buiten de dorpskom, met de
autospuit en alle nodige msÈteriaal en...
met alle man!
Voor de brandweermiddelen behoeft
het corps zelf natuurlijk niet te zorgen.
Dat moet de gemeente doen. Die kocht
de grote, mooie autospuit, die nota bene
nog een klein spuitje ook bij zich heeft,
die liet een oudere spuit geheel revice-
ren en rustte o.a. uit met 800 meter
nieuwe slangen, zodat men practisch
overal water kan brengen. (Overigens
Foto'M. C. Meyboom
De nieuwste foto van Z.K.H. Prins Bernhard, die vandaag 43 jaar wordt.
nog niet helemaal overal, want Ouddorp
is zeer uitgestrekt en ondanks de 7 nor-
tonputten en de putten van de cichorei-
drogerijen zijn er nog zulke afgelegen
en droge plaatsen dat blussen daar op
andere wijze dan met water zou moeten
geschieden. Dat is een probleem op zich
zelf, waarin echter binnen afzienbare tijd
wel verandering komt als men Ouddorp
waterleiding gaat bezorgen.)
Commandant van Ouddorps' vrijwillig
brandweercorps is de heer C. van der
Bok, die men gewoonlijk in zijn schoen
winkel, dicht bij de toren en dus in de
onmiddellijke nabijheid van het brand
weercentrum kan vinden. Ondercomman
dant is de heer N. Breen, machinist is
T. E. Tanis en 2e machinist P. van der
Bok. Deze hoofdlieden hebben dan naast
zich de 21 even enthousiaste brandweer
mannen, die allemaal in het bezit zijn
van diploma brandwacht 2e klasse.
Dat dit corps tot grote dingen in
staat en bereid is heeft het met name
ook bewezen in jie rampnacht van 1
Februari 1953 en in de dagen daarna.
Mede aan de brandweer is het te dan
ken geweest dat vele mensen gealar
meerd en uit de directe gevarenzone ge
bracht konden worden, zodat het aantal
slachtoffers tot één beperkt bleef.
Voor de uitreiking dér gala-uniformen
toonde ook de provinciale brandweerin
spectie belangstelling met de afvaardi
ging van bij onze Flakkeese corpsen be
kende heer Jansen.
Het nieuwe paJc een sieraadt!
Nadat alle manschappen het nieuwe
pak hadden aangetrokken comman
dant Van der Bok erkent men direct aan
de dubbele gouden band op de mouwen
en de dito uitrusting van de pet werd
het corps door burgemeester Kleijnen
berg toegesproken. Deze prees het corps
om zijn goede teamgeest en om het goed,
vlug en doelmatig optreden bij brand
of ander onheil. De uitrusting is prima
in orde en deze uniformen komen nu de
zaak completeren. „Het siert U allen"
aldus de burgemeester, „en ik hoop dat
het temeer aanleiding moge zijn voor
U om het goede doel voor ogen te hou
den, het helpen van de medemens!" en
zich speciaal tot de commandant wen
dend hoopte de burgemeester dat deze
inzonderheid de uniform met waardig
heid zal dragen; „hoe hoger rang, hoe
meer ge moet dienen. In de rampnacht
stond ik voor Uw deur en het beroep
op Uw medewerking was niet voor niets
gedaan. Ik weet, dat U meer doet voor
de brandweer dan alleen maar het di
rect nodige." Ook aan de leverancier der
uniformen. Fa. Kraayer betuigde de
burgemeester dank.
De heer ICraayer bedankte voor de
aangename woorden en vertelde dat zfln
firma al vele corpsen in het land en
niet alleen brandweercorpsen van uni
form heeft voorzien. Hij hoopte, dat de
mannen hun pakken ,,met eer zouden
verslijten."
Commandant van der Bok zegde de
burgemeester dank voor diens vriende
lijke toespraak en voor de waardering,
die deze altijd voor het corps toont.
De heer Jansen van de inspectie ver
klaarde de Ouddorpse brandweer te be
wonderen in haar Zondagse pak. ,,U
hebt een mooie club en U bent het
waard" aldus deze laatste spreker.
Na het gebruik van verversingen ging
men en corps en met de autoriteiten het
brandweercentrum, de toren en het mu
seum, nog eens bezichtigen.
Voor het 3e kw-artaal 1954 doen wy
weer een oproep aan de abonné's, die
gewoon zijn per postkwitantie te beta
len, om hun abonnementsgeld ad 1.70
per giro of per postwissel te voldoen.
Daarmee worden hoge incassokosten be
spaard. De kwitanties worden op 14 Juli
a.s. uit handen gegeven, zodat voor die
tijd hieraan kan voorden voldaan. Onze
administratie attendeert er op, dat niet
bedoeld worden die abonné's waar de
agent aan de deur komt, maar alleen
voor de postkwitanties. Men kan natuur
lijk ook voor een half jaar of een jaar
gelijk betalen. Het gironummer is IG'JOSO
t.n.v. N.V. Eilanden-nieuws, Middelhar-
nis.
De Administratie.
VEEMARKT
ROTTERDAM, 28 Juni. Ter vee
markt aangevoerd in totaal 1406 dieren,
waaronder 873 vette koeien en 533 var
kens.
Prijzen per kg. Vette koeien 2.84
3.04, 2.74—2.84, 2.24—2.64. Varkens lev.
gew. 1.96, 1.93, 1.90.
De aanvoer van vette koeien was
kleiner met kalme handel en iets stijver
in prijs. Prima's boven notering.
ROTTERDAM, 28 Juni. Binnenland
se granen (officieuze noteringen per 100
kg franco R'dam)Tarwe witte prima
kwaliteit v. d. vlakmolenaars tot 28.60,
rode op vochtconditie tot 28.40, voeder-
granen goed prijsh., zomergerst tot 27.
grove geschoonde daarboven; haver 26
27.25, extra blanke daarb., rogge 21
21.75, bakrogge tot 23.
Peulvruchten zeer gering aanbod:
groene erwten Iets beter tot 57; bruine
bonen tot 95, schokkers tot 100.
De Ned. Vereen, voor Dierenbescher
ming schrijft ons:
Het komt herhaaldelijk voor, dat jon
ge honden en katten door eigenaren van
auto's midden op drukke verkeerswegen
uit de auto worden gezet, teneinde zich
op deze wijze van de dieren te ontdoen
en wellicht met de wens, dat het snel
verkeer ze zal verbrijzelen. In zulke ge
vallen gelieve men, wanneer er geeii kans
bestaat om de onverlaten aan te spre
ken (ze doen deze misdaad uiteraard
bliksemsnel), indien dit enigszins mo
gelijk is, het autonummer op te nemen,
waarop onmiddellijk aangifte bij de po-
htie kan geschieden. Men houde daarbg
in het oog, dat het onderhavige dier in
de eerste plaats moet worden geholpen
door het van de straat op te nemen en
hier of daar tijdelijk onder te brengen.
Men kan bij de politie informeren naar
het naastbijzijnde adres van Dierenbe
scherming.
-O-
KEKKNIEtrWS
Cand. E. F. Vergunst. Dezer dagen,
slaagde te Utrecht Cand. E. F. Vergunst
te Leiden tot doctorandus in de theo-
logia.