Over werkloosheid I Geslaagde proeftocht M.T. |,PENSA" n. Ouddorp's Brandweercorps kreeg gala-uniformen 95.^ 95.. No. 2315 ^SANï |L877.466 :nis sN CHR WEEKBLAD OP GEKEFOKMEEEDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN IGE Motortankschip van 1 6.300 ton van de Werf Jan Smit Czn. (dir.-eigenaar C. Verolme) Vlaggeschip van de Ffnse koopvaardij Motorvrachtschip te water gelaten Pracht uniform voor officiële gelegenheden Betaling postabonnementen per giro GRAANBEURS Een lafhartige manier om zich van dieren te ontdoen Redactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDBLHARNIS TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verschflnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRUS 12 cent per mm. Bg contract speciaal tarief. Eind Mei waren er nog 42700 werklo zen en nu heeft minister Suurhoff in de jweede, Kamer bekend gemaakt dat er jen te kort van 80.000 aan werkkrach ten bestaat. Men zou geneigd zijn om te redeneren: „Het te kort van 80.000 j(an aangevuld worden door die ruim 42.000 werklozen. Blijft alzo een te kort van 38.000." Maar zo eenvoudig ligt de kwestie niet. Bö de werkloosheid heeft men aller eerst te maken met de seizoenwerkloos- jieid. Die werkloosheid spruit voort uit de wisseling der jaargetijden. Deze werk- loosiioid heeft haar topcijfers in de win ter, als gevolg van het niet kurmen wer ken in de landbouw en in de bouwbedrij ven. Het Rijksarbeidsbureau spreekt ook van de wrijvingswerljloosheid en ver staat daar onder de werkloosheid die een gevolg is van het feit, dat er enige tijd verloopt alvorens een openstaande aanvraag vervuld is door een passend aanbod. Bovengenoemd bureau rekent daarvoor als maximum een tijdsduur van een maand. Dan heeft men nog werk loosheid als gevolg van minder geschikt heid van het individu. Dat zijn werk krachten die in geen enkel beroep een redelijke arbeidsprestatie kunnen leve ren. Dat zijn dus werkkrachten die niet geheel volwaardig zijn. Deze drie soor ten van werkloosheid zou men de nor male werkloosheid kunnen noemen. Om te voorzien in het grote gebrek aan werkkrachten vallen deze werklozen uit. Immers deze werkloosheid is van tij delijke aard of de mensen zijn niet in staat, wegens een min of meer niet va lide zijn de vacatures in te nemen. Volgens schattingen opgemaakt door het Rijksarbeidsbureau zou deze norma le werkloosheid in Mei 1954 hebben be dragen 56.000 man, verdeeld in 15.000 seizoenwerklozen, 26.000 vmjvingswerk- lozen en 15.000 minder geschikten. Met een cijfer van 42.700 werklozen in Mei ligt de stand al een flink stuk on der de normaal gerekende werkloosheid, waaruit valt af te leiden, dat een ge deelte van die normale werklozen zijn opgenomen in de gelederen van de wer kenden, zodat wanneer we daar rekening mee houden het getal vacatures nog ho ger ligt. Er wordt ook wel gesproken van conjucturele werkloosheid. Daaronder verstaat men die werkloos heid, die ontstaat door conjunctuur schommelingen. Ook door het nemen van Overheidsmaatregelen komt dit soort van werkloosheid voor. Elen voorbeeld daarvan waren de Overheidsbemoeiingen in 1951/1952 toen de Regering tot her stelling van onze betalingsbalans de consumptie en de invoer beperkte. Waar wij nu leven in een tijd van hoogconjunc tuur kan er op heden van conjucturele werklooisheid niet gesproken worden. Het Rijksarbeidsbureau houdt dan ook bij de becijferingen over de werkloos heid met dit soort werklozen geen re kening. Van andere aard is de structuele werk loosheid. Deze ontstaat door de werke lijke veranderingen, die zich in de eco nomische opbouw van een land voor doen. Ze zijn over het algemeen van duurzamen aard. De opheffing van zulk soort werkloosheid is meestal een lang durig proces waarbij de economische ver anderingen door andere moeten worden opgevangen. Als voorbeeld daarvan kunnen we noe men de mechanisatie in de landbouw. Er zijn minder werkkrachten nodig. Zal het daardoor ontstane overschot opgevan gen kuimen worden dan moet de struc tuur van het economische leven gewijzigd worden door b.v. het industraliseren van zulke streken. Een structuele wijziging heeft zich ook in de veenstreken vol- troliken. Door het beëindigen van de werkzaamheden in de veenbedrijven heeft men daar in vele gevallen overgeschakeld op de industrie. In sommige plaatsen heeft men zich toegelegd op tuinbouw. Structuurwerkloosheid ontstaat in de regel als de uitbreiding van de werkge legenheid geen gelijke tred houdt met de bevolkingsaanwas. De meeste agra rische gebieden leveren daar voorbeel den van op. Zo is het gesteld op onze Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden. Er is op deze eilanden geen meer werkge legenheid ontstaan, integendeel is deze nog ingekrompen door voortschrijdende mechanisatie. Het Rijksarbeidsbureau berekent het aantal werklozen als gevolg van de stiaic turele werkloosheid op 26.000 man voor 1954 en op 36.000 man voor 1954. Uit deze bron kan men putten om de 80.000 vacatures te vullen. Dit zijn werklozen van vaste aard, deze worden niet aan het productieproces onttrokken orndat ze in feite op de arbeidsmarkt geen em plooi kunnen vinden. Als we alleen met de bovengenoemde cijfers rekening hou den dan zou de conclusie moeten lui den, dat er in ons land geen. structuele Werkloosheid voorkomt. Immers het werklozencijfer hgt al beneden de nor male werkloosheid. Toch kan dit niet het geval zijn omdat er in de negen zoge naamde ontwikkelingsgebieden, dat zijn oie gebieden waar de toename van de werkgelegenheid achter blijft bij de be volkingstoename. En toch moeten in die gebieden de structurele werklozen aan wezig zijn. Uit de aard van het econo misch bestel hier te lande zullen dat over het algemeen werklozen zijn uit de agrarische hoek. Klaagde men dezer dagen niet in de «aad van Sint Annaland dat het spook de Werkloosheid weer dreigend was en dat in de werkloosheid op te vangen het zeer noodzakelijk was om uitbreiding te verkrijgen door b.v. inpolderingen te aom plaats hebben voor cultuurgrond? Het verschijnsel van structurele werk loosheid doet zich op onze Zuidholland- Onlangs hebben wij een reportage gegeven van de Machinefabriek Nederland" te IJsselmonde en de Werf Jan Smit Czn. N.V. te Alblasserdam, waarvan de heer C. Vei'olme, afkomstig van Nieuwe Tonge, directeur-eigenaar is. We gaven toen ook een beschrijving van het in aanbouw zijnde motortankschip „PBNSA", het eerste schip, dat op een van de nieuwe hellingen van deze geheel vernieuw de werf is op stapel gezet. Van 2325 Juni vond op de Noordzee een proeftocht met de ,,PENSA" plaats, welke tocht onze verslaggever heeft meegemaakt, omdat het ongetwijfeld onze lezers zal interesseren, welk een kapitaal schip op de werf van onze vroegere plaatsgenoot te Nieuwe Tonge, weer is gereed geko men. De „Pensa" is gebouwd vo(»r rekening van de Rederij A. B. Turet O.ï". te Helsingfors (Finland) en zal met een deadweight van 16.300 ton het vlagge- schip van de Finse koopvaardijvloot zijn. De kosten van dit schip belopen ruim 13 mlUioen gulden. Het schip is gebouwd onder de hoog ste klasse van Lloyd's Register of Ship ping 100 A 1 met ijsversterking, terwijl het voldoet aan de Panama- en Suezka- naalvoorschriften. De hoofdafmetingen zijn als volgt: lengte over alles 162.35 m.; lengte tussen loodlijnen 152.40 m.; breedte 20.73 m.; holte 11.46 m.; diepgang 8.84 m.; deadweight all told 16.300 tons; capaci teit ladingtanks 780,000 cub. voet; snel heid 14% mijl. Het schip is gebouwd als een normale tanker dus' met een machinekamer ach ter. Daarvóór de ladingruimte, die door twee langsschotten en een aantal dwars- schotten is verdeeld in 24 tanks. De hoofdpompkamer bevindt zich mid scheeps en onder de bak is een ruim voor droge lading aangebracht. Onder dit ruim bevinden zich de dieptank voor brandstof, waterballast en een pompka- mer, waarin de pompen zijn opgesteld voor ballast- en brandstoftanks in het voorschip. De bemanning is ondergebracht in het dekhuis midscheeps en in de kampanje. In het midscheepsdekhuis bevinden zich de hutten voor de kapitein, eigenaar en dekofficieren, terwijl de machinisten, onderofficieren, matrozen en olielieden zijn ondergebracht in de accommodatie op het kampanjedek. De verblijven zijn, zoals op tankers ge bruikelijk, zeer ruim bemeten en geriefe- lljk ingericht. Alle verblijven zijn voor zien van airconditioning. Het schip is gebouwd volgens het langsspantensysteem, in geheel gelaste constructie uitgevoerd. In de pompkamer zijn 3 stuks door stoom gedreven, pom pen opgesteld met een capaciteit van 500 ton per uur. Verder is aan laadgerei aan wezig: 15 tons laadboom aan de voor- mast, bediend door een electrische laad- lier, 23 tons laadbomen aan laadpalen achter het briigdekhuis, bediend door een stoomlier, voor het behandelen van de laadleidingen. Aan de achtermast is nog een 2-tons laadboom aangebracht. De ladingleiding loopt ook naar het achterschip. De an kerlier is electrisch en de stuurmachine is van het electrisch-hydraulisch type. Het schip is voorzien van de meest se en Zeeuwse eilanden in toenemende mate voor. Dit is juist de werkloosheid die kan mede werken om het te kort van 80.000 man op te vangen. Maar dit zijn over het algemeen ongeschoolde werklieden en zo ze al enigermate geschoold zijn dan leven onder hen bezwaren om. de eigen streek te verlaten en zich in in dustrialisatie te gaan vestigen. Uit sociaal opzicht bekeken is de roep om werklieden een gunstig verschijnsel, maar van economisch standpunt bezien levert dat grote moeilijkheden op. Werk loosheid zal er altijd, gezien de samen stelling van de werkloosheid, in meerde re of mindere mate blijven, in aanjner- king nemende de seizoen-, de wrijvings- en de invalide werkloosheid. Uit deze bron valt voor de vulling van de 80.000 vacatures weinig of niets te putten. De opvatting moet komen uit de struc turele werkloosheid en daarvoor is nodig dat de arbeiders geschoold worden om aan de vraag naar hoofdzakelijk vaklie- len te kunnen voldoen: Vakopleiding is dus in de agrarische sector een eerste voorwaarde om in de behoefte te voor zien. Vakopleiding door de lagere tech nische scholen is noodzakelijk om te ko men tot een vermindering van de struc turele werkloosheid op onze eilanden. De stichting van een Ambachtsschcol te St. Maartensdijk verdient dan ook ten volle toegejuicht te worden. Ze kan meewer ken om het grote getal structurele werk lozen van het eiland Tholen te vermin deren. Ze kan geen oplossing brengen om -het bevolkingsoverschot op het eiland te houden, omdat op het eiland in de toekomst geen sprake zal zijn van een enigszins grote bouwactiviteit. Maar voor vermindering van de werk loosheid kan zo'n school zeer nuttig zijn al ligt er in opgesloten een toenemende immigratie. Naast de technisöhe lagere scholen kan de structurele werkloosheid ook te ruggedrongen worden via het leerlingen- stelsel in de bedrijven en door de rijks- werkplaatsen voor de vakopleiding waar door omscholing vaklieden kuimen wor den opgeleid. Voor onze eilanden is het verschijnsel der werkloosheid at zeer moeilijk op te lossen, daar het structureel van aard is en vervangende arbeid moeilijk te ver krijgen is. Inmaers dit vervangende ar beid zou moeten gevonden worden door industrialisatie en juist daarvoor leve ren onze eilanden weinig hoopvolle as pecten op. moderne navigatiemiddelen, zoals radar, echolood, g3rrocompas met automatische piloot, sallog, richtingzoeker en radio installatie. Voor intern verkeer is een uitgebreide telefooninstallatie aanwezig. Behalve de normale navigatie-lichten zijn nog aanwezig Suezkanaallichten en een Suezkanaal-zoeklicht. De verdere uitrusting van het schip omvat o.a. nog een butterworth systeem voor het wassen van de tanks en een cargocaire Installatie ter bestrijding vaji corrosie in de tanks. De gehele voortstuwingsinstallatie is geleverd en gemonteerd door Scheeps- installatiebedrijf „Nederland" N.V. te IJsselmonde. De hoofdmotor is een en- kelwerkende, tweetact scheepsdieselmo- tor van het fabrikaat SULZER met een vermogen van 6600 apk bij 131 omwen telingen per minuut. De motor heeft 9 cylinders met een diameter van 720 mm en een slag van 1250 mm. De motor is uitgerust voor het gebruik op zware olie. De hulpmotoren zijn van het fabrikaat M.A.N, met een vermogen van 320 apk. Elke motor drijft een dynamo van het fabrikaat Mettropolitan Vickers aan met een vermogen van 200 kW, 220 V. ge lijkstroom en een compressor voor aan- zetluoht. Voorts is er nog geplaatst een stoomgedreven hulpaggregaat van 62 pk met een 40 kK dynamo en een kleine compressor. Voor havendoeleinden is verder nog aanwezig een 20 kW dyna mo gedreven door een hulpmotor met radiatorkoeling. Voor het leveren van de benodigde stoom zijn twee oliegestookte Schotse ketels geplaatst, elk met een V.O. ■van 245 m2 en een stoomdruk van 12 kg/ cm2. In de machinekamer zijn dan nog op gesteld de nodige pompen voor zoetwa- terkceling, zoutwaterkoeling, alsmede smeeroliepompen, voedingpompen, lens- en ballastpompen enz. De meeste van deze pompen zijn elec trisch gedreven. In de uitlaatgassenleiding van de mo tor is nog een SPANNER uitlaatgas- senketel aangebracht. Voor het reinigen van de zware olie voor de hoofdmotor is een purifier-clarl- fier installatie aangebracht van het fa brikaat De Laval. Voorts zijn aanwezig in de machineka mer zoetkoelwaterkoelers en smeerolie koelers. De watervoorziening voor sani taire doeleinden geschiedt door middel van een dubbele hydrophoorinstallatie. Het schip is verder voorzien van een Sprinkler installatie voor het nathou den van de dekken. Na de proefvaart, die tot volle tevre denheid van de Rederij plaatsvond, werd het schip door de heer C Verolme, di recteur-eigenaar van de Werf Jan Smit Czn., overgedragen aan de heer H. An- dersson. Directeur van de Rederij. Bij de werf Jan Smit Czn. n.v. te Al blasserdam is Zaterdag te water gelaten het motorvrachtschip Beninkust, dat in aanbouw is voor de Verenigde Neder- landsche Scheepvaartmaatschappij in Den Haag. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw A. F. Bronsing- Bosgra, wier echtgenoot oud-lid is van de raad van beheer van de V.N.'S. De Beninkust, die 4650 ton meet, heeft een lengte van ruim 118 meter, bij een breedte van circa 15.50 meter. Het schip krijgt een 3300 pk motor, die het een snelheid zal geven van 14.5 mijl. De Be ninkust is uitgerust met vier laadniimen en in het achterschip zijn vier dieptanks, geschikt voor waterballast, droge la ding of eetbare olie. Midscheeps zijn o.m. twee passagiershutten aangebracht voor in totaal acht passagiers. Alle ver blijven zijn voorzien van air-conditio ning. Men hoopt de Beninkust in October in de vaart te kunnen brengen. Vrijdagavond j.l. vond in de raadzaal te Ouddorp een ongewone gebeurtenis plaats. Daar, waar anders de vroede vaderen vergaderen en waar al ontelbare eerbare huwelijken werden gesloten, in diezelfde eerbiedwaardige zaal troffen wij thans behalve burgemeester Kleijnenberg en de wethouders J. Voogd en K. Grinwis het gehele vrijwillige brandweercorps van- Ouddorp aan. En het bijzondere was, dat colbertjes en fantasiebroeken werden uitgetrokken om te worden verwisseld voor keurige lakense uniformen, met uitmonsteringen van goud en verguld. Het vrijwillige brandweercorps werd uitgerust met prachtige gala-uniformen! De 25 brandweerlieden maakten weldra, in hun kloeke pakken, een martiale indruk. Nog nimmer hoorden wij er van, dat een vrijwillig corps beschikte over uniformen voor officiële gelegenheden. Ouddorps brandweer Is hiermede zeer vermoedelijk de enige in Nederland! Het spreekt vanzelf dat het een lieve duit kost om 25 brandweermannen in uniformen te steken, waarvan de stof vaia prima kwaliteit is, die zijn afgezet met gouden biezen en banden en welke werden voorzien van vergulde knopen, aangevuld door kranige uniformpetten. Kostbaar moet zeker ook geweest zijn het borduren van het wapen van Oud dorp, dat op de epauletten en op de pet ten is aangebracht. Deze gala-uniformen komen de brandweer op ongeveer 5000 pegels te staan. Dus niet iets voor de spijkerbak. Maar niemand kan er het corps een verwijt van maken, dat men te kwistig men zou misschien denken: met andermans geld omspringt, want die pakken worden betaald uit eigen middelen!!! Het is geheel een zaak van de brandweer zelf. Hoe die Ouddorpse brandweer zo rijk komt? Ja, daar speelt de dorpstoren een be langrijke rol in. Onderin de dikke oude toren van Ouddorp staat de grote, splinternieuwe autospuit gehuisvest, benevens al het materiaal. Een verdieping hoger bevond zich een gevangencel, waarin in de mid deleeuwen Ouddorpse boosdoeners over hun zonden en nïisdaden hebben kunnen nadenken. Die cel bouwde het corps om tot een ruime gezellige vergaderzaal. Dat deed men met eigen deskundige krachten en ook uit eigen middelen. En nog een zolder hoger richtten de brandweermannen een zolder in als mu seum. Daar vindt men allerlei bijzonde re dingen, allerlei oudheidkundige voor werpen, die betrekking hebben op de historie zelfs op de vroegste geschie denis van Ouddorp. En uit dit museum haalde men de revenuen, althans voor het grootste gedeelte waarmede men nu de galapakken kan betalen. Geduren de het badseizoen is de toren ter be zichtiging voor het publiek opengesteld en ook het museumpje. Tegen een ma tige entree. En in de loop der laatste jaren heeft dat een aardig centje opge leverd. Maar dat alleen zou nog niet voldoende geweest zijn. Van de gemeente ontvangt het corps jaarlijks een paar honderd gulden sub sidie. En die houdt men in de kas! Aan een zomereisje doet men niet; de mees te leden hebben er geen behoefte aan, anderen hebben het er te druk voor, sommigen zou het financieel bezwaar opleveren en derhalve praat men er niet over. Vandaar dat men over een flink potje beschikte voor die uniformen. Men had nog wel niet het gehele kapitaal bij el- ka^, maar dank zij de goede en ver trouwde naam van corps en leiding kon men een financiële regeling treffen, zo dat tot aankoop kon worden overgegaan. Waarna er een mijriheer uit Wormerveer is gekomen, van de firma Kraaijer, die zich specialiseert in uniformkleding, om de mannen de maftt te nemen. Waarna men op die fabriek hard aan de arbeid is gegaan, zodat al Vrijdagavond de uni formen konden worden aangetrokken. Hoofdcoupeur Pongers kwam nauwkeu rig nakijken of er wellicht hier of daar nog iets moest worden ingenomen, of een broek wat te lang is of dergelijke en dat wordt nog gauw verholpen. Die mooie uniformen passen heus wel bij dit kranige corps! Want al steekt men zich nu voor bijzondere gebeurtenis sen en samenkomsten in een pak, dat geen smetje kan velen, als het ernst is met de brandweer dan heeft men wel wat anders bij de hand. Dan weet men van aanpakken en krachtdadig optreden, zo als bij meerdere branden is gebleken, b.v. toen de grote cichoreifabriek bij het station geheel verwoest dreigde te wor den maar voor het grootste deel dank zij de brandweer behouden bleef of bg kleinere branden, die evenwel ver schrikkelijke gevolgen gekregen zouden hebben als het corps er niet in no time bij was geweest. Men speelde het on langs nog klaar om binnen zeven minu ten na alarmering bij een brand te zijn heel ver buiten de dorpskom, met de autospuit en alle nodige msÈteriaal en... met alle man! Voor de brandweermiddelen behoeft het corps zelf natuurlijk niet te zorgen. Dat moet de gemeente doen. Die kocht de grote, mooie autospuit, die nota bene nog een klein spuitje ook bij zich heeft, die liet een oudere spuit geheel revice- ren en rustte o.a. uit met 800 meter nieuwe slangen, zodat men practisch overal water kan brengen. (Overigens Foto'M. C. Meyboom De nieuwste foto van Z.K.H. Prins Bernhard, die vandaag 43 jaar wordt. nog niet helemaal overal, want Ouddorp is zeer uitgestrekt en ondanks de 7 nor- tonputten en de putten van de cichorei- drogerijen zijn er nog zulke afgelegen en droge plaatsen dat blussen daar op andere wijze dan met water zou moeten geschieden. Dat is een probleem op zich zelf, waarin echter binnen afzienbare tijd wel verandering komt als men Ouddorp waterleiding gaat bezorgen.) Commandant van Ouddorps' vrijwillig brandweercorps is de heer C. van der Bok, die men gewoonlijk in zijn schoen winkel, dicht bij de toren en dus in de onmiddellijke nabijheid van het brand weercentrum kan vinden. Ondercomman dant is de heer N. Breen, machinist is T. E. Tanis en 2e machinist P. van der Bok. Deze hoofdlieden hebben dan naast zich de 21 even enthousiaste brandweer mannen, die allemaal in het bezit zijn van diploma brandwacht 2e klasse. Dat dit corps tot grote dingen in staat en bereid is heeft het met name ook bewezen in jie rampnacht van 1 Februari 1953 en in de dagen daarna. Mede aan de brandweer is het te dan ken geweest dat vele mensen gealar meerd en uit de directe gevarenzone ge bracht konden worden, zodat het aantal slachtoffers tot één beperkt bleef. Voor de uitreiking dér gala-uniformen toonde ook de provinciale brandweerin spectie belangstelling met de afvaardi ging van bij onze Flakkeese corpsen be kende heer Jansen. Het nieuwe paJc een sieraadt! Nadat alle manschappen het nieuwe pak hadden aangetrokken comman dant Van der Bok erkent men direct aan de dubbele gouden band op de mouwen en de dito uitrusting van de pet werd het corps door burgemeester Kleijnen berg toegesproken. Deze prees het corps om zijn goede teamgeest en om het goed, vlug en doelmatig optreden bij brand of ander onheil. De uitrusting is prima in orde en deze uniformen komen nu de zaak completeren. „Het siert U allen" aldus de burgemeester, „en ik hoop dat het temeer aanleiding moge zijn voor U om het goede doel voor ogen te hou den, het helpen van de medemens!" en zich speciaal tot de commandant wen dend hoopte de burgemeester dat deze inzonderheid de uniform met waardig heid zal dragen; „hoe hoger rang, hoe meer ge moet dienen. In de rampnacht stond ik voor Uw deur en het beroep op Uw medewerking was niet voor niets gedaan. Ik weet, dat U meer doet voor de brandweer dan alleen maar het di rect nodige." Ook aan de leverancier der uniformen. Fa. Kraayer betuigde de burgemeester dank. De heer ICraayer bedankte voor de aangename woorden en vertelde dat zfln firma al vele corpsen in het land en niet alleen brandweercorpsen van uni form heeft voorzien. Hij hoopte, dat de mannen hun pakken ,,met eer zouden verslijten." Commandant van der Bok zegde de burgemeester dank voor diens vriende lijke toespraak en voor de waardering, die deze altijd voor het corps toont. De heer Jansen van de inspectie ver klaarde de Ouddorpse brandweer te be wonderen in haar Zondagse pak. ,,U hebt een mooie club en U bent het waard" aldus deze laatste spreker. Na het gebruik van verversingen ging men en corps en met de autoriteiten het brandweercentrum, de toren en het mu seum, nog eens bezichtigen. Voor het 3e kw-artaal 1954 doen wy weer een oproep aan de abonné's, die gewoon zijn per postkwitantie te beta len, om hun abonnementsgeld ad 1.70 per giro of per postwissel te voldoen. Daarmee worden hoge incassokosten be spaard. De kwitanties worden op 14 Juli a.s. uit handen gegeven, zodat voor die tijd hieraan kan voorden voldaan. Onze administratie attendeert er op, dat niet bedoeld worden die abonné's waar de agent aan de deur komt, maar alleen voor de postkwitanties. Men kan natuur lijk ook voor een half jaar of een jaar gelijk betalen. Het gironummer is IG'JOSO t.n.v. N.V. Eilanden-nieuws, Middelhar- nis. De Administratie. VEEMARKT ROTTERDAM, 28 Juni. Ter vee markt aangevoerd in totaal 1406 dieren, waaronder 873 vette koeien en 533 var kens. Prijzen per kg. Vette koeien 2.84 3.04, 2.74—2.84, 2.24—2.64. Varkens lev. gew. 1.96, 1.93, 1.90. De aanvoer van vette koeien was kleiner met kalme handel en iets stijver in prijs. Prima's boven notering. ROTTERDAM, 28 Juni. Binnenland se granen (officieuze noteringen per 100 kg franco R'dam)Tarwe witte prima kwaliteit v. d. vlakmolenaars tot 28.60, rode op vochtconditie tot 28.40, voeder- granen goed prijsh., zomergerst tot 27. grove geschoonde daarboven; haver 26 27.25, extra blanke daarb., rogge 21 21.75, bakrogge tot 23. Peulvruchten zeer gering aanbod: groene erwten Iets beter tot 57; bruine bonen tot 95, schokkers tot 100. De Ned. Vereen, voor Dierenbescher ming schrijft ons: Het komt herhaaldelijk voor, dat jon ge honden en katten door eigenaren van auto's midden op drukke verkeerswegen uit de auto worden gezet, teneinde zich op deze wijze van de dieren te ontdoen en wellicht met de wens, dat het snel verkeer ze zal verbrijzelen. In zulke ge vallen gelieve men, wanneer er geeii kans bestaat om de onverlaten aan te spre ken (ze doen deze misdaad uiteraard bliksemsnel), indien dit enigszins mo gelijk is, het autonummer op te nemen, waarop onmiddellijk aangifte bij de po- htie kan geschieden. Men houde daarbg in het oog, dat het onderhavige dier in de eerste plaats moet worden geholpen door het van de straat op te nemen en hier of daar tijdelijk onder te brengen. Men kan bij de politie informeren naar het naastbijzijnde adres van Dierenbe scherming. -O- KEKKNIEtrWS Cand. E. F. Vergunst. Dezer dagen, slaagde te Utrecht Cand. E. F. Vergunst te Leiden tot doctorandus in de theo- logia.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1954 | | pagina 1