ZWITSAL Elke tand een brillant Gerestaureerde Geref. Kerk te Stad in gebruik genomen Gezonde Bab/e^ Opening van speeltuin te Den Bommel HAfnER hand Gelei Veel hulp van adoptie - gemeenten Le. GHB WEEKBLAD OP GEBEFOBMEEBDE GBONDSLAG VOOE DE ZÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN DE TERUGGANG DER A.R. - PARTIJ MEDITATIE Welgeluiczalig wie Veerdiensten Flakkee (Hoek St. Jacob) op Schouwen en Duiveland -LEDEREN KLEDING- FLACH Van tientallen lijders aan Brandend Maagzuur hebben ér Dozijnen Rennies op zak... 2«e Jaargang Zaterdag 12 Juni 1954 No. 2310 Redactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL. ADVERTENTIEPRIJS 12 cent -per mm. BiJ contract speciaal tarief. Toen we in April een beschouwing wijdden aan de uitslag van de jongste Statenverkiezingen, beloofden we, nog eens speciaal terug te komen op het merkwaardige verschijnsel, dat de A.R.- partij bij elke verkiezing langzaam te rug loopt. Wanneer we over dit onder werp,- dat de politiek meelevenden onder onze lezers wel zal interesseren, één en ander naar voren brengen, ontveinzen we ons niet, dat we daai-bij onszelf voor een niet gemakkelijke opgave stellen. Niets is immers zó moeilijk als de mo tieven van de kiezers na te gaan, die bij het uitbrengen van hun stem van partij veranderen. Voor degenen, die zich met de politiek weinig of niet bemoeien, zal het een ietwat onbegrijpelijke bewering zijn, als we zeggen, dat zelfs gerouti neerde politici, die hun gehele leven niets anders gedaan hebben, hier dik wijls voor een raadsel staan. Als we het feit constateren, dat een bepaalde partij niet maar zo hier en daar, doch over de gehele linie terugloopt, zowel op Flak- kee als in Amsterdam, zowel in Noord- Holland als in Gelderland, zou men ge neigd zijn te vermoeden, dat er een aan wijsbare oorzaak moet zijn, waardoor vele kiezers onafhankelijk van elkaar, dezelfde tendenz vertonen. En toch is het oplossen van dit vraagstuk zelfs voor insiders een puzzle. Hier ligt nog een groot terrein braak voor hen, die studie maken van de volkspsychologie. Men kan wijzen op de onberekenbaarheid van de volksmassa's, maar anderzijds is het toch zó, dat een algemene tendenz veroorzaakt moet worden door (een) al gemeen werkende factor(en) in de over wegingen, die een rol spelen bij de par tij-keuze. De moeilijkheid is slechts, deze op te sporen. We pretenderen niet, daar toe in staat te zijn. L.aten we eerst even de cijfers laten spreken. We nemen daartoe uiteraard niet de absolute stemcijfers, maar de percentages. Daaruit blijkt, dat de A.R. partij in 1950 over 't gehele land 12.2% behaalde, in 1952 (Kamerverk.) 11,3% en in 1954 (Statenverk.) 10,7%. Om te demonstreren, dat deze terug gang vrijwel in het gehele land te zien was, geven hieronder de cijfers van de provincies en van de 3 grootste steden. (In Limburg komt de A.R. nooit apart uit). Zuid-Holland 15,7% 14,4% 13,5% Noord-Holland 10,7 9,6 8,7 Groningen 12,9 12,1 11,5 Friesland 23,5 22,8 23,0 Drenthe 18,6 16,8 17,8 Utrecht 17,3 17,0 15,1 Zeeland 14,5 13,8 13,9 N. Brabant 2,8 2,9 2,7 Gelderland 11,2 10,7 9,8 Overijssel 12,0 11,2 10,6 Amsterdam 9,2 8,1 7,0 Rotterdam 12,2 10,6 10,6 Den Haag 16,5 14,6 12,8 Uit deze cijfers blijkt, dat de terug gang vrijwel algemeen is en dat alleen in Friesland, Drenthe en Zeeland de partij zich de laatste 2 jaar kon hand haven, doch in vergelijking met 1950 toch ook teragliep. Een voor de hand liggende methode om dit te verklaren is het zoeken van partijen, die vooruitgang boeken en dan te concluderen, dat de stemmen daar heen zijn gegaan. Dit gaat echter lang niet altijd op. Er hebben ook verschui vingen plaats, die niet in de cijfers tot uitdrukking komen of althans niet ge heel. We staan hier voor zeer gecom pliceerde vraagstukken. We kunnen beginnen met de partijen in familiegroepen" te verdelen. Het is immers zó, dat de 9 partijen, die aan de strijd deelnemen, in geestverwante groe pen kunnen worden onderscheiden, ook al bestrijden deze dikwijls elkaar bijzon der fel. Zo zijn de P.v.d.Aa en de Com munistische Partij ongetwijfeld familie van elkaar. Vele P.v.d.A.-mensen vin den dat wel compromitterend, maar het is niettemin een feit. De grote K.V.P. en de kleine K.N.P. (Welter) zijn zeer na in de f amiUe. En de Protestantse par tijen, de A.R., de C.H., de S.G.P. en het G.P.V. (art. 31), staan in feite elkander ook zeer na. Rest de V.V.D., die een ge ïsoleerde positie inneemt. Nu ligt het voor de hand, dat de verschuivingen het gemakkelijkst plaats vinden binnen de „familie." Het verlies der communisten (0,19%) is natuurlijk ten goede gekomen aan de P.v.d,A., die 0,4% vooruit ging. Wat deze op haar linkervleugel won, moest ze gedeeltelijk op haar rechtervleugel afstaan: blijk baar is een deel der doorgebroken Room sen teruggekeerd tot de K.V.P. Zo ver loor de Kath. Nat. Partij 1,7%, die eveneens naar de K.V.P. zijn terugge gaan. De V.V.D. bleef vrijwel constant en kan mede om haa.r geïsoleerde vrij zinnige positie bij deze beschouwingen worden uitgeschakeld. Hoe staat het bij de Prot. Chr. partijen? Deze hadden in 1950 in totaal 25,5% der stemmen, in 1952 23,3% en in 1954 ook 23,3%. Er moeten dus vanaf 1952 kiezers zijn ge deserteerd uit deze groep. Daar de S.G.P. en het G.P.V. vrijwel gelgk bleven, moet dit verlies geleden zijn door de A.R. en de C.H., voornamelijk de eerste. Waar heen zijn deze kiezers vertrokken? Het kan niet anders of dit moet zijn naar de P. V. d. Arbeid. Natuurlijk loopt het verschuivings proces plaatselijk uit elkaar. De cijfers wijzen hier en daar uit, dat er van de 'A.R., overgaan naar de S.G.P., b.v. op Goeree en Óverflakkee. Ook komt het voor, dat Hervormde A.R. overgaan naar de O.H, •Unie. Doch dit geschiedt slechts op kleine schaal. O.i. verkeert de A.R. partij zonder twijfel in een Weigelukzalig is de man die - niét wandelt Psalm 1 1, 2 I. Psalm 1 spreekt ons van twee soorten mensen n.l. van rechtvaardigen en on- rechtvaardigen. Deze onderscheiding kan in allerlei variaties herhaald worden, maar steeds komen we tot de eindconclusie: daar zijn maar twee soorten mensen. Een recht vaardige kan veel op een onrechtvaar dige lijken en omgekeerd, maar daarom zijn ze het nog niet. Dit is een oorzaak van ernstig zelfonderzoek. OVer deze twee soorten mensen spreekt Psalm 1. Het is niet bekend, wie dit lied heeft gedicht. Het is één der z.g. anonyme psalmen. Maar dat is niet erg. Juist daardoor komen deze psalmen zo heel dicht op ons af. Uiteindelijk door God, de H. Geest geïnspireerd, is er juist hierom geen enkele reden te vinden waarachter we zouden kunnen weg- schuilen, met de •(Verwijzing naar een andere adressant. Neen, juist deze psalm ligt er voor allen. Voor U en voor mij. Hier kunnen we lezen het voordeel van hen, die de Heere tot hun deel hebben en 't verschrikkelijk lot van de dwazen, die zeggen dat er geen God is. Hier staat beschreven wat we hebben te mij den en te zoeken. Allereerst gaat het hier dus over de werkers der ongerechtigheid. Onder drieërlei benaming worden ze ons voor gesteld. Er wordt hier gesproken over: De raad der goddelozen De weg der zondaren en Het gestoelte der spotters. In het woor^, dat in de oorspronke lijke tekst voor goddelozen wordt ge bruikt, zit de gedachte van: oiirustige en woelende mensen. Jesaja zegt: De Goddelozen zijn als een voortgedreven zee, ze hebben geen vrede. Deze mensen nu zijn samengekomen oni te overleggen hoe ze hun practijken kunnen uitoefenen. David zegt: Van de Groddelozen komt goddeloosheid voort. In die raad beden ken ze hoe zij Gods kerk kunnen bena delen, vervolgen, belasteren en leed kunr nen berokkenen. Ik denk een ogenblik aan de Raad der Overpriesters, die samen kwam om te beraadslagen hoe ze de Heere Jezus het beste konden gevangen nemen en doden. Hieruit blijkt, dat we de Goddelozen niet alleen buiten de kerk hebben te zoeken. Maar evenmin, dat we ze alleen maar tegen komen in de tijd van Christus' omwandeling op aarde. Zfl, die vandaag aan de dag proberen om het Christen dom te beroven van 't geloof in Chris-- tus, als de Zoon des levenden Gods, doeii precies hetzelfde. In de tweede plaats wordt gesproken over: ,,De weg der zondaren". Het woord „zonde" betekent eigenlijk: „het doel missen." Het grote doel van 't leven der mens was: „God te verheerlijken en zijn eigen zaligheid te bewerken. Door de val in 't paradijs heeft de mens dat doel ge mist. En hij mist het nu dagelijks. Het is alsof we in de mist wandelen en de weg zijn kwijtgeraakt om zodoende in een cirkel rond te dwalen. Gods Woord zegt ons, dat we ons nei gen tot onze kromme wegen. Onze weg is een vi^^ van verkeerdheid. De weg der Goddelozen is een weg van donker heden. Een dwaalweg dus. De brecle weg, die naar 't verderf voert. U kent of hebt wel die plaat van de brede en smalle weg. Op de eerste weg zien we een kermis, een danszaal, een schouwburg afgebeeld. Op de tweede, een Zondagsschool, een Jongelings- of Meisjesvereniging, eeii kei'k. Maar, zo eenvoudig ligt het niet. Wel is zeker, dat we in de eerste gele genheden God niet vinden zullen en mits dien op dwaalwegen zijn, maar als we die andere zaken zonder meer beschou wen als een grond waarop we de eeuwig heid met een gerust hart kunnen aan^ doen, dan zijn we hopeloos mis. Die scheidslijn loopt dwars door de kerk heen. Tenslotte is hiei' sprake van het ge stoelte der spotters. Zonde is erg. God deloosheid is erg. Maar spotten is het allerergste. Als ik spot met iets, dan betekent dat, dat ik datgene waarmede ik spot min of meer ken en dat willens en wetens in een belachelijk licht stel. Als ik spot met God en Goddelijke za ken, dan weet ik althans waarmede ik spot en doe dat bewust. Denken we daar altijd .wel goed aan Humor mogen we gerust hebben, maar pas er voor op, dat dit nimmer op 't geestelijke vlak komt, want dan houdt 't op humor te zijn. Dan wordt het spotternij. Denk aan Michal, die om David lachtte, toen hij vreugde bedreef om de terugkomst der ark en zwaar om haar spotten werd bestraft. -uss Vervolgens is vermeldenswaard, dat^ hier sprake is van staan, wandelen en zitten. Ik kan op straat even met iemand staan praten, ik kan met hem meewan- delen naar huis-, ja ik kan de hele avond bij hem in huis zitten. U voelt de opklimming van 't vluch tige naar het intieme. Van 't kortston dige naar 't langdurige. Zo gaat 't altijd met de ongerechtige en de ongerechtigheid. Het pad der zon de is een hellend pad. De zonde lijkt eerst zo onschuldig en wordt dan toch nog met een kloppend hart bedreven, maar de volgende keer doen we veel geruster iets wat eigenlijk veel erger is. Het begint b.v. met een dubbeltje ste len uit moeders' portemonnaie en 't ein digt met een bankroof. Dat David thuis' bleef en op 't dak wandelde, terwijl hij in 't leger had moe ten zijn leek zo heel onschuldig, maar er vloeide overspel en moord uit voort. Gelukkig de mens die 't mag zeggen: Ik zit niet bij ijdele lieden en met bedekte lieden ga ik niet om. Ik haat de verga dering der boosdoeners. M. L. Zijn we er van overtuigd ge worden dat we ons levensdoel missen? Dat dit ons uitdrijve tot de roep om ont ferming: O God wees mij zondaar ge nadig. Dat kan! Zondaren kan de Heere zaligen en goddelozen rechtvaardigen. Spotters hun zonden vergeven. Als de Heere Jezus aan 't kruis hangt bespot men Hem. .Indien gij de Zone Gods zijt, zo kom af van 't kruis." En déar bidt Hij: „Vader vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen." Ja dat kan Hij niet alleen, maar dat wil Hij ook. Het is 't grote doel waar voor Hij gekomen is. In 't herstel van onze verhouding tot God, ligt het herstel van onze oorspronkelijke bestemming, n.l. leven tot Gods eer. Wie de genade deelachtig is, krijgt dit vermogen in be ginsel terug. Wie de genade ontvangt dwaalt niet mee in de mist, maar kan zeggen: Een ding weet ik; dat ik blind was en dat ik nu zie. En als we zien de volheid, de heerlijkheid en begeerlijkheid van Christus, dan gaan we met Paulus belijden: En nu doe ik maar één ding: Ik jaag er naar of ik ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus gegrepen ben. Dan wordt de zondaar een begenadig de. De goddeloze een vrome. Eén die gespot heeft met God en Zijn dienst, zingt het uit: Ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen. Dirksland C. J. KESTING. (Wordt vervolgd) moeilijke positie, daar zij klaarblijkelijk de greep op de kiezers gaat verliezen. Rekenen we naar het percentage van 1950, dan is zij ongeveer 80.000 kiezers verspeeld. Dat is geen kleinigheid. Na de oorlog hebben we het doorbraak verschijnsel gekregen. De P.v.d.A. is enigszins van karakter veranderd. Zeis niet Marxistisch meer, ze is niet meer anti-Oranje, ze is niet meer anti-mili taristisch, ze staat zelfs verdraagzaam tegenover de Christeiyke godsdienst. Daarbij komt, dat ze een doeltreffende propaganda voert met de Noodwet- Drees, dat Lieftinck de kapitalisten goed heeft aangepakt, dat allerlei maatrege len, die de arbeiders ten goede komen, op haar naam worden gesteld. Dit alles is oorzaak van verloop van een Heel der Chr. arbeiders naar de P.v.d.A. Deze mensen laten het belang wegen boven het beginsel. Gezien de materialistische structuur van onze tijd behoeft dit niet te verwonderen. De hoogste goederen vormen tegenwoordig voor velen: hoge lonen, lage belastingen, ouderdomspen sioen, sociale verzorging op staatskosten van de wieg tot het graf. Wie dit alles belooft, die heeft de arbeiders! Dit is één aspect van de zaak. Doch er zijn er meer. De A.B. partij moet, gezien het verloop onder de arbeiders, tegen de P.v.d.A. opbieden, derhalve ook een zó progressieve sociale politiek voe ren, dat vele andere A.R. mensen deze ook beu worden en zich afvragen, waar het verschil nu nog zit. Ditzelfde pro ces speelt zich af in de K.V.P., maar deze kan niet stuiten met de macht der bisschoppen, hetgeen de A.R. (en de C.H.) niet kumien. Voorts zijn er ook principiële dingen, die ten nadele van de A.R. werken. O.i. zijn b.v. vele Her vormde A.R. het niet eens met de aan vaarding van het passieve vrouwenkies recht door de A.R. partij. En als straks het vraagstuk van de processie-vrijheid der Rooinsen aan de orde komt én de A.R. op dit punt niet radicaal afwijzend staan, voorspellen we een nieuwe elec torale debacle. De leiding der A.R. partij staat dus voor grote moeilijkheden. Wil zij deze het hoofd bieden, dan zal zij primair een goede principiële politiek moeten voe ren, die vooral gericht is op bestrijding der materialistische tendenzen. Zij moet de arbeiders niet terug zien te krijgen door medewerking aan socialistische maatregelen, n\aar het Calvinistisch be ginsel voorop stellen. De doorbraak moet principieel en niet door toegevingen be streden worden. Een vorstelijke hand verzorging De Geref. Kerk te Stad aan 't Haringvliet, die door de ramp veel geleden heeft is geheel gerestaureerd, waarbij tevens het interieur geheel is vernieuwd. Om tot de verwezenlijking van deze noodzakelijke verbetering te komen is een bouwcommissie ingesteld, die belangrijke finantiele hulp ontving van Geref. Kerken uit Waddinxveen, Leymuiden, Den Ham, Vroomshoop enz. en ook uit collectes uit de Gemeente zelf. Mede met de hulp van gelden uit het Rampen fonds heeft men van de kerk weer een waardig Godshuis weten te maken, waar wijding van uitgaat. Pastor Ds Loosman heeft er een groot aandeel in ge had om de kerk in een staat te brengen waarin ze nu is. Vrijdag j.l. werd het gerestaureerde kerkgebouw, dat dateert uit 1904, officieel in gebruik genomen. Sinds 1534 wordt te Stad het Evangelie verkondigd. De bijeenkomst werd geopend door ouderling van Rumpt, die tevens voor zitter der bouwcommissie is. Hij heette de aanwezigen hartelijk welkom en ver zocht te zingen Ps. 26 7 en 8. Daarna zette hij uiteen de noodzaak van de res tauratie, daar vooral het interieur veel had geleden door de ramp van 1 Febr. 1953. Eerst dacht men, dat het nogal los zou lopen, maar vrij spoedig kwamen grote gebreken voor de dag. Er werd een bouw-commissie gevormd, die ad viezen vroeg en berekeningen maakte, de kosten bleken hoger te liggen, dan de draagkracht der gemeente. Het Rampschadebureau, de Centrale der Ger. Kerken en de collectes brachten naar spr; zei, zoveel op, dat een bedrag bij elkaar werd verkregen, dat tot ver nieuwing van het interieur kon worden overgegaan. In contact met de fa.» Reinders uit (Dieren, konden prachtige banken wor den verkregen; het timmerwerk werd uitgevoerd door de fa. Roos, de centr. verwarming door fa. de Mooij, het met selwerk door fa. v. d. Welle, het schil derwerk door fa. v. Asperen, het smids- werk door fa. Nipius, terwijl de fa. v. Kempen voor de stoffering zorg droeg. De koster en zijn gezin vermeldde spr. apart, omdat deze zulk een groot aan deel hadden bij het opruimen en gereed houden van de kerk. Dankbaarheid vervult ons hart zei spreker; met de bouwcommissie leefde de gehele gemeente mee. Hij bracht nog bijzondere dank aan de 90-jarige heer Letzer, die zulke prachtige adviezen wist te geven: Op ons dorp wordt sinds 1534 het Evangehe verkondigd zei spreker; 420 jaar is God hier gekomen met zijn ge nade en barmhartigheid, het Heilig Avondmaal is er bediend, de blijde bood: schap gebracht, ook al was de eerste kerk niet die van de Reformatie. Het mocht ons tot ootmoed stemmen, dat God dit al die tijd heeft gegeven, ook nu weer in dit gerestaureerde kerkgebouw. De overdracht Door de oude Statenbijbel aan Ds Loosman, te overhandigen droeg spr. symbolisch de kerk aan de kerkeraad over; met de wens dat Ds Loosman er het Evangelie zou verkondigen tot in lengte van dagen. Plechtig droeg Os Loosman het oude Boek de kansel op en sprak het Schrift woord uit: „Hem die op de Troon zit, zij de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid."'Daarna zong men Ps. 138 vers 1 en las de prediker Eph. 3 14 tot en met 21 en vervolgens Ps.*26, uit welke laatste Psalm de kerk in 1915 door Ds Steketee van Middelharnis in gebruik werd gesteld. Vervolgens ging Ds Loosman voor in gebed. Spreker begon ^et dankbetuigingen, eerstens aan br. van Rumpt en in hem de bouwcommissie, en het deed hem deugd, dat er zoveel meeleven was in de gemeente bij deze vernieuwing van het Godshuis. Verder aan de kerkeraad kerkvoogdij der Herv. Kerk voor het gebruik van hun kerk. Hij heette de ver tegenwoordigers der zusterkerken wel kom, alsmede Burg. en mevr. Kruijff. Er is veel veranderd zei spr., zoveel dat iemand zei, het is glad onze eigen kerk niet meer! Met hulp van velen is bereikt dat deze zegen van God van avond mag worden beleefd. Spreker had de notulen gelezen van de ingebruikname van de kerk 18 Jan. 1905, waaruit bleek, dat a,lleen de oude preekstoel was meegenomen naar de toen nieuwe kerk. Deze kansel is nu ook dezelfde nog, hij dateert uit 1676 zei spr. Het is antiek, maar het blijft hout. Het kan vergaan, Gods Woord vergaat niet, het vertelt van genade van onze God in Jezus Christus onze Heiland en ook van het oordeel van hen die zich verharden, on danks het roepen tot bekering. Ds Steketee nam de nieuwe' kerk in 1905 in gebruik met Ps. 26 8. Wat de tabernakel voor David was is de kerk voor alle tijden, zei hij toen. De tekst luidt immers: Heere, ik heb lief de wo ning van Uw huis, en de plaats der taber nakels uwer eer. Spr. legde de vraag in het midden, of diezelfde liefde nog werd gevonden, als bij onze voorouders in Men igaat 15 Juni 3 diensten varen. Wij attenderen er alvast op, dat de veerdienst van fa. Maas en Westbroek, van Plakkee (hoek St. Jacob) op Schou wen en Duiveland (Zijpe) op 15 Juni a.s. weer drie diensten gaat varen. De vaarten zullen plaats hebben op de volgende uren,: Van Zijpe v.m. 7,30, n.m. 1.30 en 's av. 5,30 uur. Van Hoek St. Jacob (tussen Oude en Nieuwe Tonge: v.m. 8.30, n.m. 2.30 en 's av. 6.30 uur. De dijken die toegang geven tot de Hoek van St. Jacob zijn geheel hersteld; het is zelfs zo, dat er een prachtige op rit is gemaakt zodat men zelfs met de auto tot boven de dijk kan rijden. De inleg van deze 3 vaarten geduren de de zomerdienst, zal degenen die naar Schouwen-.Duiveland reizen, per fiets, motor of bromfiets, veel gemak bieden. Men kan dan 's morgens weg en 's av. terug en toch een tamelijke dag maken. De nieuwe dienstregeling die dus in gaat op 15 Juni a.s., zal ook in de perio dieke advertentie worden afgedrukt. POEDER-ZALF •ZEEP-OUEl Uitsluitend bij Apothekers en Drogisten 1905, toen deze kerk als nieuw in gebruik werd genomen. Bij de bouw van een kerk vroeg iemand aan een metselaar, wat doet ge Hij legde stenen en bouw de een muur. Een ander timmerde en schilderde, maar een kleine jongen die er mede bij betrokken was, gaf een raak antwoord en zei: „Wij bouwen een kerk!" Daaruit sprak de liefde en zo heeft de •liefde te Stad gesproken. David had lief niet om het bouwwerk, maar omdat God onder Zijn volk wilde werken, te mid den van alle ontrouw. Deze kerk staat te Stad als een opgericht teken van Gods gunst en spr. vsrekte de gemeente op tot dankbaarheid. De consulent Ds Steketee die in 1905 de kerk in gebruik stelde, had over maar betekende toen veel, ook nu mocht de liefde spreken uit dankbaarheid, tot hetgeen werd verkregen. Toen nu wijlen Ds Steketee in 1905 de kerk in gebruik stelde had hij over de genoemde tekst tot punten; dat de kerk was ten Ie een toevluchtsoord voor hongerige en dorstige zielen; ten 2e een werkplaats des H. Geestes; ten 3e een opleidingsplaats voor de eeuwigheid; ten 4e een voorportaal van de hemel. Dit zelfde Woord dat toen gepredikt werd is nog hier, spr. hoopte dat de Heere er Zijn zegen aan zou verbinden. •Ds Loosman bracht dank aan de bouw commissie, deputaten Ger. Kerken die de watersnood collecten hadden ver deeld, de steun van adopterende (reeds genoemde) kerken, de heren SoUie en Mans, leraren van de Ambachtsschool voor hun adviezen en ook aan de 90- Liederen jassen alle maten vanaf 99. Vesten, Jekkers, Mantels, Capa, Handschoenen enz. enz. DE SPECIAALZAAK: Strevelsweg 43 Rotterdam-Zuid jarige heer Letzer. Verder bracht hij dank aan de bouwers en leveranciers, waarbij Arie Nipius een woord van bg- zondere lof kreeg, voor het fraaie smeed werk boven de ingang, waar stijlvol het woord „Geref. Kerk" was aangebracht en ook aan van Kempen's Woningin richting te Oude Tonge, die in 2 dagen tijds de mooie vloerbedekking, gordijnen enz. had aangebracht. Felicitaties Daarna complimenteerde burgemees ter Kruijff met de restauratie, die hoop te dat het fraaie interieur bij zou dra gen het kerkbezoek nog te vergroten. Namens de genabuurde Geref. Ker ken voerde Ds Muntigh het woord. Het finantiele gedeelte is de thermometer van het geloofsleven zei spr., als de hef- de er is, gaat de portefeuille open. Spr. beklemtoonde, dat wat God voor Zijn volk deed nooit is te betalen en drukte de wens uit, dat het alles strekken mocht tot eer Zijns Naams. ouderling van Biert sprak als oudste van de kerkeraad. Hij schetste wat Ds Loosman in zijn korte periode dat hij te Stad is, had mee moeten maken tijdens de ramp, hoe hij Zijn huis had open ge zet en vele bemoedigende woorden had mogen spreken. Ook hoe het de kerk was vergaan en hoe hij bij de vernieu wing adviserend was opgetreden. Spr. hoopte dat hij er tot in lengte van da gen zou prediken, hoog opgevende van de Koning, die uit liefde tot Zijn volk Zichzelf had opgeofferd. Hij herdacht de stichters van de kerk, waarvan er nu reeds velen juichten voor Gods Troon en hoopte dat in hun voetsporen zou wor den gewandeld. Men besloot met het zingen van Ge zang 29, waarna Ds Loosman eindigde met dankgebed. De kerk ziet er inderdaad fraai uit en heeft aan stemmigheid en wijding gewonnen. De muren zijn afgebikt en gestucadoord, plafonds geschilderd, ter wijl er zeer fraaie en gemakkelijk zit tende banken zijn aangebracht. Ook is de centrale verwarming vernieuwd en de verlichting verbeterd. De vloerbedek king geeft een prachtige aankleding. Tegelijk is ook de consistorie opgeknapt, een nieuw plafond er in enz., zodat dit kerkgebouw J;hans aan alle kanten af is. Alleen de kansel is de oude gebleven, wat met opzet is gebeurd, zoals in het verslag te lezen is. Altijd en overal ontmoet U lijders aan brandend maagzuur en U herkent ze aande lof die ze voor Rennies heb ben. Innemen doen ze die tabletjes on opvallend, want water of wat ook» komt er niet aan te pas. Ze helpen van de ene minuut op de andere. Ook U! Hij noemde het bezit van een degelijke speeltuin voor de Bommelse jeugd een belang van de eerste orde. De jeugd moet van straat, ook vanwege het grote gevaar dat het verkeer oplevert. Er is een leider voor de tuin benoemd de heer A. van Dijk en het is nu het plan om de tuin open te stellen 's mid dags van 1.30 tot 3.30 uur voor de kleu terscholen en daarna tot 8 uur voor de kinderen van de leden. Over verdere re gelingen zal men zich in een heden avond (Dinsdag) te houden ledenverga dering beraden. De heer Prooy riep al ler medewerking ook voor de toekomst in om de tuin goed in stand te houden en zo mogelijk nog te verbeteren. Burgemeester Kruyff verheugde zich over het initiatief uit de bevolking het geen de beste waarborg is voor de goede instandhouding en hij vertrouwde, dat de jeugd nu meer van straat zal zijn en vooral ook zal Ieren spelen. De heer De Ruiter feliciteerde namens de N.O.S., waarvan het bestuur vooral met deze opening meeleefde omdat het de eerste speeltuin na de ramp en op Plakkee betreft. Deze spr. bood het be stuur een slaghout met ballen aan. De heer H. Mackloet, voorzitter van de zus tervereniging uit Nieuwe Tonge, wenste eveneens hartelijk geluk en bood een bloemstuk aan. Opening. En dan brak het met ongeduld ver beide moment van de .opening aan. De 3-jarige Corrie Prooy, geassisteerd door mevrouw van de burgemeester knipte het oranjelint door enhoe- rah!daar stoof de jeugd het terrein op. De muziekvereniging E.M.M, speel- de hierbij het alom bekende lied van: ,,En dan gaan wij naar de speeltuin!" Wippen, draaimolen glijbaan, zandbak enz. enz., alles werd direct in beslag genomen en het kindergejuich was niet uit de lucht. Terwijl de vele belangstel lende ouderen niet minder genoten van dit gpeelfestijn. De speeltuin is voorzien van prachti ge, oerdegelijke toestellen en behalve schommels waarop men nog wacht is er veel variatie voor de speleende jeugd. Zaterdagmiddag was het feest in Den Bommel. Vooral voor de jeugd! Want men ging, met het muziekcorps „Een dracht Maakt Macht" er bij, de splin ternieuwe speeltuin openen. Vorig jaar richtte men een speeltuinvereniging op, het bestuur daarvan werd actief tot het verkrijgen van de nodige gelden voor de inrichting, de gemeenteraad stelde een flink stuk grond beschikbaar en zorgde voor een degelijke afrastering, het geld kwam binnen, werktuigen werden ge kocht en geplaatst en zo konden Zater dag de vlaggen gehesen worden boven het hek aan de ingang, werden er toe spraken gehouden, maakte een kleuter de toegang vrij, waarna de gehele Bom melse jeugd de tuin instormde en bezit nam van alles waarmede spel en sport met het vuur van de jeugd beoefend kunnen worden. Voordat men tot de opening overging kwamen in de raadzaal van het ge meentehuis B. en W. benevens enige raadsleden, met het bestuur van de speeltuinvereniging en genodigden bij een. Tot de genodigden behoorde ook de secretaris van de Nederl. Speeltuin Or ganisatie, de heer De Ruiter uit Rotter dam. Voorafgagaan door E.M.M, wan delde men van het gemeentehuis naar de nieuwe speeltuin, waar reeds een grote menigte kinderen en niet te ver geten ook vele nieuwsgierige vaders en moeders, op de opening wachtten. De voorzitter van de speeltuinvereni ging, de heer J. Prooy, sprak hier een welkomstwoord, in het bijzonder tot de genodigden. Hij releveerde, dat enige in gezetenen vorig jaar het initiatief tot een en ander namen en noemde daarbij met name de heer Hameete. Men kreeg direct veel medewerking van het ge meentebestuur en via dit van- de Stich ting Maatschappelijk Werk, die een gift van 4800 gld. van het stadje Malakoff, in Frankrijk en aan de Seine gelegen, naar Den Bommel en naar deze vereni ging wist te dirigeren. Veel hulp en vooral goede voorlichting verschafte de Ned. Speeltuinorganisatie. Tenslotte had men het geluk dat de gemeente de grond ter beschikking stelde. Voor dit alles betuigde de heer Prooy hartelijk dank.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1954 | | pagina 1