ZWITSAL
Elke tand
een brillant
Gerestaureerde Geref. Kerk te Stad
in gebruik genomen
Gezonde Bab/e^
Opening van speeltuin te Den Bommel
HAfnER hand Gelei
Veel hulp van adoptie - gemeenten
Le.
GHB WEEKBLAD OP GEBEFOBMEEBDE GBONDSLAG
VOOE DE ZÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
DE TERUGGANG
DER A.R. - PARTIJ
MEDITATIE
Welgeluiczalig wie
Veerdiensten Flakkee (Hoek
St. Jacob) op Schouwen
en Duiveland
-LEDEREN KLEDING-
FLACH
Van tientallen lijders
aan Brandend Maagzuur
hebben ér Dozijnen Rennies op zak...
2«e Jaargang
Zaterdag 12 Juni 1954
No. 2310
Redactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL.
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent -per mm.
BiJ contract speciaal tarief.
Toen we in April een beschouwing
wijdden aan de uitslag van de jongste
Statenverkiezingen, beloofden we, nog
eens speciaal terug te komen op het
merkwaardige verschijnsel, dat de A.R.-
partij bij elke verkiezing langzaam te
rug loopt. Wanneer we over dit onder
werp,- dat de politiek meelevenden onder
onze lezers wel zal interesseren, één en
ander naar voren brengen, ontveinzen
we ons niet, dat we daai-bij onszelf voor
een niet gemakkelijke opgave stellen.
Niets is immers zó moeilijk als de mo
tieven van de kiezers na te gaan, die bij
het uitbrengen van hun stem van partij
veranderen. Voor degenen, die zich met
de politiek weinig of niet bemoeien, zal
het een ietwat onbegrijpelijke bewering
zijn, als we zeggen, dat zelfs gerouti
neerde politici, die hun gehele leven
niets anders gedaan hebben, hier dik
wijls voor een raadsel staan. Als we het
feit constateren, dat een bepaalde partij
niet maar zo hier en daar, doch over de
gehele linie terugloopt, zowel op Flak-
kee als in Amsterdam, zowel in Noord-
Holland als in Gelderland, zou men ge
neigd zijn te vermoeden, dat er een aan
wijsbare oorzaak moet zijn, waardoor
vele kiezers onafhankelijk van elkaar,
dezelfde tendenz vertonen. En toch is
het oplossen van dit vraagstuk zelfs
voor insiders een puzzle. Hier ligt nog
een groot terrein braak voor hen, die
studie maken van de volkspsychologie.
Men kan wijzen op de onberekenbaarheid
van de volksmassa's, maar anderzijds is
het toch zó, dat een algemene tendenz
veroorzaakt moet worden door (een) al
gemeen werkende factor(en) in de over
wegingen, die een rol spelen bij de par
tij-keuze. De moeilijkheid is slechts, deze
op te sporen. We pretenderen niet, daar
toe in staat te zijn.
L.aten we eerst even de cijfers laten
spreken. We nemen daartoe uiteraard
niet de absolute stemcijfers, maar de
percentages. Daaruit blijkt, dat de A.R.
partij in 1950 over 't gehele land 12.2%
behaalde, in 1952 (Kamerverk.) 11,3%
en in 1954 (Statenverk.) 10,7%.
Om te demonstreren, dat deze terug
gang vrijwel in het gehele land te zien
was, geven hieronder de cijfers van de
provincies en van de 3 grootste steden.
(In Limburg komt de A.R. nooit apart
uit).
Zuid-Holland
15,7%
14,4%
13,5%
Noord-Holland
10,7
9,6
8,7
Groningen
12,9
12,1
11,5
Friesland
23,5
22,8
23,0
Drenthe
18,6
16,8
17,8
Utrecht
17,3
17,0
15,1
Zeeland
14,5
13,8
13,9
N. Brabant
2,8
2,9
2,7
Gelderland
11,2
10,7
9,8
Overijssel
12,0
11,2
10,6
Amsterdam
9,2
8,1
7,0
Rotterdam
12,2
10,6
10,6
Den Haag
16,5
14,6
12,8
Uit deze cijfers blijkt, dat de terug
gang vrijwel algemeen is en dat alleen
in Friesland, Drenthe en Zeeland de
partij zich de laatste 2 jaar kon hand
haven, doch in vergelijking met 1950
toch ook teragliep.
Een voor de hand liggende methode
om dit te verklaren is het zoeken van
partijen, die vooruitgang boeken en dan
te concluderen, dat de stemmen daar
heen zijn gegaan. Dit gaat echter lang
niet altijd op. Er hebben ook verschui
vingen plaats, die niet in de cijfers tot
uitdrukking komen of althans niet ge
heel. We staan hier voor zeer gecom
pliceerde vraagstukken.
We kunnen beginnen met de partijen
in familiegroepen" te verdelen. Het is
immers zó, dat de 9 partijen, die aan de
strijd deelnemen, in geestverwante groe
pen kunnen worden onderscheiden, ook
al bestrijden deze dikwijls elkaar bijzon
der fel. Zo zijn de P.v.d.Aa en de Com
munistische Partij ongetwijfeld familie
van elkaar. Vele P.v.d.A.-mensen vin
den dat wel compromitterend, maar het
is niettemin een feit. De grote K.V.P.
en de kleine K.N.P. (Welter) zijn zeer
na in de f amiUe. En de Protestantse par
tijen, de A.R., de C.H., de S.G.P. en het
G.P.V. (art. 31), staan in feite elkander
ook zeer na. Rest de V.V.D., die een ge
ïsoleerde positie inneemt.
Nu ligt het voor de hand, dat de
verschuivingen het gemakkelijkst plaats
vinden binnen de „familie." Het verlies
der communisten (0,19%) is natuurlijk
ten goede gekomen aan de P.v.d,A., die
0,4% vooruit ging. Wat deze op haar
linkervleugel won, moest ze gedeeltelijk
op haar rechtervleugel afstaan: blijk
baar is een deel der doorgebroken Room
sen teruggekeerd tot de K.V.P. Zo ver
loor de Kath. Nat. Partij 1,7%, die
eveneens naar de K.V.P. zijn terugge
gaan. De V.V.D. bleef vrijwel constant
en kan mede om haa.r geïsoleerde vrij
zinnige positie bij deze beschouwingen
worden uitgeschakeld. Hoe staat het bij
de Prot. Chr. partijen? Deze hadden in
1950 in totaal 25,5% der stemmen, in
1952 23,3% en in 1954 ook 23,3%. Er
moeten dus vanaf 1952 kiezers zijn ge
deserteerd uit deze groep. Daar de S.G.P.
en het G.P.V. vrijwel gelgk bleven, moet
dit verlies geleden zijn door de A.R. en
de C.H., voornamelijk de eerste. Waar
heen zijn deze kiezers vertrokken? Het
kan niet anders of dit moet zijn naar
de P. V. d. Arbeid.
Natuurlijk loopt het verschuivings
proces plaatselijk uit elkaar. De cijfers
wijzen hier en daar uit, dat er van de
'A.R., overgaan naar de S.G.P., b.v. op
Goeree en Óverflakkee. Ook komt het
voor, dat Hervormde A.R. overgaan
naar de O.H, •Unie. Doch dit geschiedt
slechts op kleine schaal. O.i. verkeert
de A.R. partij zonder twijfel in een
Weigelukzalig is de man die
- niét wandelt
Psalm 1 1, 2
I.
Psalm 1 spreekt ons van twee soorten
mensen n.l. van rechtvaardigen en on-
rechtvaardigen.
Deze onderscheiding kan in allerlei
variaties herhaald worden, maar steeds
komen we tot de eindconclusie: daar zijn
maar twee soorten mensen. Een recht
vaardige kan veel op een onrechtvaar
dige lijken en omgekeerd, maar daarom
zijn ze het nog niet. Dit is een oorzaak
van ernstig zelfonderzoek.
OVer deze twee soorten mensen
spreekt Psalm 1.
Het is niet bekend, wie dit lied heeft
gedicht. Het is één der z.g. anonyme
psalmen. Maar dat is niet erg. Juist
daardoor komen deze psalmen zo heel
dicht op ons af. Uiteindelijk door God,
de H. Geest geïnspireerd, is er juist
hierom geen enkele reden te vinden
waarachter we zouden kunnen weg-
schuilen, met de •(Verwijzing naar een
andere adressant. Neen, juist deze psalm
ligt er voor allen. Voor U en voor mij.
Hier kunnen we lezen het voordeel van
hen, die de Heere tot hun deel hebben
en 't verschrikkelijk lot van de dwazen,
die zeggen dat er geen God is. Hier
staat beschreven wat we hebben te mij
den en te zoeken.
Allereerst gaat het hier dus over de
werkers der ongerechtigheid. Onder
drieërlei benaming worden ze ons voor
gesteld. Er wordt hier gesproken over:
De raad der goddelozen
De weg der zondaren en
Het gestoelte der spotters.
In het woor^, dat in de oorspronke
lijke tekst voor goddelozen wordt ge
bruikt, zit de gedachte van: oiirustige
en woelende mensen.
Jesaja zegt: De Goddelozen zijn als
een voortgedreven zee, ze hebben geen
vrede.
Deze mensen nu zijn samengekomen
oni te overleggen hoe ze hun practijken
kunnen uitoefenen.
David zegt: Van de Groddelozen komt
goddeloosheid voort. In die raad beden
ken ze hoe zij Gods kerk kunnen bena
delen, vervolgen, belasteren en leed kunr
nen berokkenen.
Ik denk een ogenblik aan de Raad der
Overpriesters, die samen kwam om te
beraadslagen hoe ze de Heere Jezus het
beste konden gevangen nemen en doden.
Hieruit blijkt, dat we de Goddelozen niet
alleen buiten de kerk hebben te zoeken.
Maar evenmin, dat we ze alleen maar
tegen komen in de tijd van Christus'
omwandeling op aarde. Zfl, die vandaag
aan de dag proberen om het Christen
dom te beroven van 't geloof in Chris--
tus, als de Zoon des levenden Gods, doeii
precies hetzelfde.
In de tweede plaats wordt gesproken
over: ,,De weg der zondaren".
Het woord „zonde" betekent eigenlijk:
„het doel missen."
Het grote doel van 't leven der mens
was: „God te verheerlijken en zijn eigen
zaligheid te bewerken. Door de val in
't paradijs heeft de mens dat doel ge
mist. En hij mist het nu dagelijks. Het
is alsof we in de mist wandelen en de
weg zijn kwijtgeraakt om zodoende in
een cirkel rond te dwalen.
Gods Woord zegt ons, dat we ons nei
gen tot onze kromme wegen. Onze weg
is een vi^^ van verkeerdheid. De weg
der Goddelozen is een weg van donker
heden. Een dwaalweg dus. De brecle weg,
die naar 't verderf voert.
U kent of hebt wel die plaat van de
brede en smalle weg. Op de eerste weg
zien we een kermis, een danszaal, een
schouwburg afgebeeld.
Op de tweede, een Zondagsschool, een
Jongelings- of Meisjesvereniging, eeii
kei'k. Maar, zo eenvoudig ligt het niet.
Wel is zeker, dat we in de eerste gele
genheden God niet vinden zullen en mits
dien op dwaalwegen zijn, maar als we
die andere zaken zonder meer beschou
wen als een grond waarop we de eeuwig
heid met een gerust hart kunnen aan^
doen, dan zijn we hopeloos mis.
Die scheidslijn loopt dwars door de
kerk heen.
Tenslotte is hiei' sprake van het ge
stoelte der spotters. Zonde is erg. God
deloosheid is erg. Maar spotten is het
allerergste. Als ik spot met iets, dan
betekent dat, dat ik datgene waarmede
ik spot min of meer ken en dat willens
en wetens in een belachelijk licht stel.
Als ik spot met God en Goddelijke za
ken, dan weet ik althans waarmede ik
spot en doe dat bewust. Denken we daar
altijd .wel goed aan Humor mogen we
gerust hebben, maar pas er voor op,
dat dit nimmer op 't geestelijke vlak
komt, want dan houdt 't op humor te
zijn. Dan wordt het spotternij. Denk
aan Michal, die om David lachtte, toen
hij vreugde bedreef om de terugkomst
der ark en zwaar om haar spotten werd
bestraft. -uss
Vervolgens is vermeldenswaard, dat^
hier sprake is van staan, wandelen en
zitten.
Ik kan op straat even met iemand
staan praten, ik kan met hem meewan-
delen naar huis-, ja ik kan de hele avond
bij hem in huis zitten.
U voelt de opklimming van 't vluch
tige naar het intieme. Van 't kortston
dige naar 't langdurige.
Zo gaat 't altijd met de ongerechtige
en de ongerechtigheid. Het pad der zon
de is een hellend pad. De zonde lijkt
eerst zo onschuldig en wordt dan toch
nog met een kloppend hart bedreven,
maar de volgende keer doen we veel
geruster iets wat eigenlijk veel erger is.
Het begint b.v. met een dubbeltje ste
len uit moeders' portemonnaie en 't ein
digt met een bankroof.
Dat David thuis' bleef en op 't dak
wandelde, terwijl hij in 't leger had moe
ten zijn leek zo heel onschuldig, maar
er vloeide overspel en moord uit voort.
Gelukkig de mens die 't mag zeggen: Ik
zit niet bij ijdele lieden en met bedekte
lieden ga ik niet om. Ik haat de verga
dering der boosdoeners.
M. L. Zijn we er van overtuigd ge
worden dat we ons levensdoel missen?
Dat dit ons uitdrijve tot de roep om ont
ferming: O God wees mij zondaar ge
nadig. Dat kan! Zondaren kan de Heere
zaligen en goddelozen rechtvaardigen.
Spotters hun zonden vergeven.
Als de Heere Jezus aan 't kruis hangt
bespot men Hem. .Indien gij de Zone
Gods zijt, zo kom af van 't kruis." En
déar bidt Hij: „Vader vergeef het hen,
want ze weten niet wat ze doen."
Ja dat kan Hij niet alleen, maar dat
wil Hij ook. Het is 't grote doel waar
voor Hij gekomen is. In 't herstel van
onze verhouding tot God, ligt het herstel
van onze oorspronkelijke bestemming,
n.l. leven tot Gods eer. Wie de genade
deelachtig is, krijgt dit vermogen in be
ginsel terug. Wie de genade ontvangt
dwaalt niet mee in de mist, maar kan
zeggen: Een ding weet ik; dat ik blind
was en dat ik nu zie. En als we zien de
volheid, de heerlijkheid en begeerlijkheid
van Christus, dan gaan we met Paulus
belijden: En nu doe ik maar één ding:
Ik jaag er naar of ik ook grijpen mocht,
waartoe ik van Christus gegrepen ben.
Dan wordt de zondaar een begenadig
de. De goddeloze een vrome.
Eén die gespot heeft met God en Zijn
dienst, zingt het uit: Ik ben een vriend,
ik ben een metgezel van allen die Uw
Naam ootmoedig vrezen.
Dirksland
C. J. KESTING.
(Wordt vervolgd)
moeilijke positie, daar zij klaarblijkelijk
de greep op de kiezers gaat verliezen.
Rekenen we naar het percentage van
1950, dan is zij ongeveer 80.000 kiezers
verspeeld. Dat is geen kleinigheid.
Na de oorlog hebben we het doorbraak
verschijnsel gekregen. De P.v.d.A. is
enigszins van karakter veranderd. Zeis
niet Marxistisch meer, ze is niet meer
anti-Oranje, ze is niet meer anti-mili
taristisch, ze staat zelfs verdraagzaam
tegenover de Christeiyke godsdienst.
Daarbij komt, dat ze een doeltreffende
propaganda voert met de Noodwet-
Drees, dat Lieftinck de kapitalisten goed
heeft aangepakt, dat allerlei maatrege
len, die de arbeiders ten goede komen,
op haar naam worden gesteld. Dit alles
is oorzaak van verloop van een Heel der
Chr. arbeiders naar de P.v.d.A. Deze
mensen laten het belang wegen boven
het beginsel. Gezien de materialistische
structuur van onze tijd behoeft dit niet
te verwonderen. De hoogste goederen
vormen tegenwoordig voor velen: hoge
lonen, lage belastingen, ouderdomspen
sioen, sociale verzorging op staatskosten
van de wieg tot het graf. Wie dit alles
belooft, die heeft de arbeiders!
Dit is één aspect van de zaak. Doch
er zijn er meer. De A.B. partij moet,
gezien het verloop onder de arbeiders,
tegen de P.v.d.A. opbieden, derhalve ook
een zó progressieve sociale politiek voe
ren, dat vele andere A.R. mensen deze
ook beu worden en zich afvragen, waar
het verschil nu nog zit. Ditzelfde pro
ces speelt zich af in de K.V.P., maar
deze kan niet stuiten met de macht
der bisschoppen, hetgeen de A.R. (en
de C.H.) niet kumien. Voorts zijn er ook
principiële dingen, die ten nadele van
de A.R. werken. O.i. zijn b.v. vele Her
vormde A.R. het niet eens met de aan
vaarding van het passieve vrouwenkies
recht door de A.R. partij. En als straks
het vraagstuk van de processie-vrijheid
der Rooinsen aan de orde komt én de
A.R. op dit punt niet radicaal afwijzend
staan, voorspellen we een nieuwe elec
torale debacle.
De leiding der A.R. partij staat dus
voor grote moeilijkheden. Wil zij deze
het hoofd bieden, dan zal zij primair een
goede principiële politiek moeten voe
ren, die vooral gericht is op bestrijding
der materialistische tendenzen. Zij moet
de arbeiders niet terug zien te krijgen
door medewerking aan socialistische
maatregelen, n\aar het Calvinistisch be
ginsel voorop stellen. De doorbraak moet
principieel en niet door toegevingen be
streden worden.
Een vorstelijke hand verzorging
De Geref. Kerk te Stad aan 't Haringvliet, die door de ramp veel geleden heeft
is geheel gerestaureerd, waarbij tevens het interieur geheel is vernieuwd. Om
tot de verwezenlijking van deze noodzakelijke verbetering te komen is een
bouwcommissie ingesteld, die belangrijke finantiele hulp ontving van Geref.
Kerken uit Waddinxveen, Leymuiden, Den Ham, Vroomshoop enz. en ook uit
collectes uit de Gemeente zelf. Mede met de hulp van gelden uit het Rampen
fonds heeft men van de kerk weer een waardig Godshuis weten te maken,
waar wijding van uitgaat. Pastor Ds Loosman heeft er een groot aandeel in ge
had om de kerk in een staat te brengen waarin ze nu is. Vrijdag j.l. werd het
gerestaureerde kerkgebouw, dat dateert uit 1904, officieel in gebruik genomen.
Sinds 1534 wordt te Stad het
Evangelie verkondigd.
De bijeenkomst werd geopend door
ouderling van Rumpt, die tevens voor
zitter der bouwcommissie is. Hij heette
de aanwezigen hartelijk welkom en ver
zocht te zingen Ps. 26 7 en 8. Daarna
zette hij uiteen de noodzaak van de res
tauratie, daar vooral het interieur veel
had geleden door de ramp van 1 Febr.
1953. Eerst dacht men, dat het nogal
los zou lopen, maar vrij spoedig kwamen
grote gebreken voor de dag. Er werd
een bouw-commissie gevormd, die ad
viezen vroeg en berekeningen maakte,
de kosten bleken hoger te liggen, dan
de draagkracht der gemeente. Het
Rampschadebureau, de Centrale der
Ger. Kerken en de collectes brachten
naar spr; zei, zoveel op, dat een bedrag
bij elkaar werd verkregen, dat tot ver
nieuwing van het interieur kon worden
overgegaan.
In contact met de fa.» Reinders uit
(Dieren, konden prachtige banken wor
den verkregen; het timmerwerk werd
uitgevoerd door de fa. Roos, de centr.
verwarming door fa. de Mooij, het met
selwerk door fa. v. d. Welle, het schil
derwerk door fa. v. Asperen, het smids-
werk door fa. Nipius, terwijl de fa. v.
Kempen voor de stoffering zorg droeg.
De koster en zijn gezin vermeldde spr.
apart, omdat deze zulk een groot aan
deel hadden bij het opruimen en gereed
houden van de kerk.
Dankbaarheid vervult ons hart zei
spreker; met de bouwcommissie leefde
de gehele gemeente mee. Hij bracht nog
bijzondere dank aan de 90-jarige heer
Letzer, die zulke prachtige adviezen
wist te geven:
Op ons dorp wordt sinds 1534 het
Evangehe verkondigd zei spreker; 420
jaar is God hier gekomen met zijn ge
nade en barmhartigheid, het Heilig
Avondmaal is er bediend, de blijde bood:
schap gebracht, ook al was de eerste
kerk niet die van de Reformatie. Het
mocht ons tot ootmoed stemmen, dat
God dit al die tijd heeft gegeven, ook nu
weer in dit gerestaureerde kerkgebouw.
De overdracht
Door de oude Statenbijbel aan Ds
Loosman, te overhandigen droeg spr.
symbolisch de kerk aan de kerkeraad
over; met de wens dat Ds Loosman er
het Evangelie zou verkondigen tot in
lengte van dagen.
Plechtig droeg Os Loosman het oude
Boek de kansel op en sprak het Schrift
woord uit: „Hem die op de Troon zit,
zij de kracht en de heerlijkheid tot in
eeuwigheid."'Daarna zong men Ps. 138
vers 1 en las de prediker Eph. 3 14
tot en met 21 en vervolgens Ps.*26, uit
welke laatste Psalm de kerk in 1915
door Ds Steketee van Middelharnis in
gebruik werd gesteld. Vervolgens ging
Ds Loosman voor in gebed.
Spreker begon ^et dankbetuigingen,
eerstens aan br. van Rumpt en in hem
de bouwcommissie, en het deed hem
deugd, dat er zoveel meeleven was in de
gemeente bij deze vernieuwing van het
Godshuis. Verder aan de kerkeraad
kerkvoogdij der Herv. Kerk voor het
gebruik van hun kerk. Hij heette de ver
tegenwoordigers der zusterkerken wel
kom, alsmede Burg. en mevr. Kruijff.
Er is veel veranderd zei spr., zoveel
dat iemand zei, het is glad onze eigen
kerk niet meer! Met hulp van velen is
bereikt dat deze zegen van God van
avond mag worden beleefd. Spreker had
de notulen gelezen van de ingebruikname
van de kerk 18 Jan. 1905, waaruit bleek,
dat a,lleen de oude preekstoel was
meegenomen naar de toen nieuwe kerk.
Deze kansel is nu ook dezelfde nog, hij
dateert uit 1676 zei spr. Het is antiek,
maar het blijft hout. Het kan vergaan,
Gods Woord vergaat niet, het vertelt
van genade van onze God in Jezus
Christus onze Heiland en ook van het
oordeel van hen die zich verharden, on
danks het roepen tot bekering.
Ds Steketee nam de nieuwe' kerk in
1905 in gebruik met Ps. 26 8. Wat de
tabernakel voor David was is de kerk
voor alle tijden, zei hij toen. De tekst
luidt immers: Heere, ik heb lief de wo
ning van Uw huis, en de plaats der taber
nakels uwer eer. Spr. legde de vraag in
het midden, of diezelfde liefde nog werd
gevonden, als bij onze voorouders in
Men igaat 15 Juni 3 diensten varen.
Wij attenderen er alvast op, dat de
veerdienst van fa. Maas en Westbroek,
van Plakkee (hoek St. Jacob) op Schou
wen en Duiveland (Zijpe) op 15 Juni
a.s. weer drie diensten gaat varen.
De vaarten zullen plaats hebben op
de volgende uren,:
Van Zijpe v.m. 7,30, n.m. 1.30 en 's av.
5,30 uur.
Van Hoek St. Jacob (tussen Oude en
Nieuwe Tonge: v.m. 8.30, n.m. 2.30 en
's av. 6.30 uur.
De dijken die toegang geven tot de
Hoek van St. Jacob zijn geheel hersteld;
het is zelfs zo, dat er een prachtige op
rit is gemaakt zodat men zelfs met de
auto tot boven de dijk kan rijden.
De inleg van deze 3 vaarten geduren
de de zomerdienst, zal degenen die naar
Schouwen-.Duiveland reizen, per fiets,
motor of bromfiets, veel gemak bieden.
Men kan dan 's morgens weg en 's av.
terug en toch een tamelijke dag maken.
De nieuwe dienstregeling die dus in
gaat op 15 Juni a.s., zal ook in de perio
dieke advertentie worden afgedrukt.
POEDER-ZALF •ZEEP-OUEl
Uitsluitend bij Apothekers en Drogisten
1905, toen deze kerk als nieuw in gebruik
werd genomen. Bij de bouw van een
kerk vroeg iemand aan een metselaar,
wat doet ge Hij legde stenen en bouw
de een muur. Een ander timmerde en
schilderde, maar een kleine jongen die
er mede bij betrokken was, gaf een raak
antwoord en zei: „Wij bouwen een kerk!"
Daaruit sprak de liefde en zo heeft de
•liefde te Stad gesproken. David had lief
niet om het bouwwerk, maar omdat God
onder Zijn volk wilde werken, te mid
den van alle ontrouw. Deze kerk staat
te Stad als een opgericht teken van
Gods gunst en spr. vsrekte de gemeente
op tot dankbaarheid.
De consulent Ds Steketee die in 1905
de kerk in gebruik stelde, had over
maar betekende toen veel, ook nu mocht
de liefde spreken uit dankbaarheid, tot
hetgeen werd verkregen.
Toen nu wijlen Ds Steketee in 1905
de kerk in gebruik stelde had hij over
de genoemde tekst tot punten; dat de
kerk was ten Ie een toevluchtsoord voor
hongerige en dorstige zielen; ten 2e een
werkplaats des H. Geestes; ten 3e een
opleidingsplaats voor de eeuwigheid; ten
4e een voorportaal van de hemel. Dit
zelfde Woord dat toen gepredikt werd
is nog hier, spr. hoopte dat de Heere er
Zijn zegen aan zou verbinden.
•Ds Loosman bracht dank aan de bouw
commissie, deputaten Ger. Kerken die
de watersnood collecten hadden ver
deeld, de steun van adopterende (reeds
genoemde) kerken, de heren SoUie en
Mans, leraren van de Ambachtsschool
voor hun adviezen en ook aan de 90-
Liederen jassen alle maten
vanaf 99.
Vesten, Jekkers, Mantels, Capa,
Handschoenen enz. enz.
DE SPECIAALZAAK:
Strevelsweg 43 Rotterdam-Zuid
jarige heer Letzer. Verder bracht hij
dank aan de bouwers en leveranciers,
waarbij Arie Nipius een woord van bg-
zondere lof kreeg, voor het fraaie smeed
werk boven de ingang, waar stijlvol het
woord „Geref. Kerk" was aangebracht
en ook aan van Kempen's Woningin
richting te Oude Tonge, die in 2 dagen
tijds de mooie vloerbedekking, gordijnen
enz. had aangebracht.
Felicitaties
Daarna complimenteerde burgemees
ter Kruijff met de restauratie, die hoop
te dat het fraaie interieur bij zou dra
gen het kerkbezoek nog te vergroten.
Namens de genabuurde Geref. Ker
ken voerde Ds Muntigh het woord. Het
finantiele gedeelte is de thermometer
van het geloofsleven zei spr., als de hef-
de er is, gaat de portefeuille open. Spr.
beklemtoonde, dat wat God voor Zijn volk
deed nooit is te betalen en drukte de
wens uit, dat het alles strekken mocht
tot eer Zijns Naams.
ouderling van Biert sprak als oudste
van de kerkeraad. Hij schetste wat Ds
Loosman in zijn korte periode dat hij te
Stad is, had mee moeten maken tijdens
de ramp, hoe hij Zijn huis had open ge
zet en vele bemoedigende woorden had
mogen spreken. Ook hoe het de kerk
was vergaan en hoe hij bij de vernieu
wing adviserend was opgetreden. Spr.
hoopte dat hij er tot in lengte van da
gen zou prediken, hoog opgevende van
de Koning, die uit liefde tot Zijn volk
Zichzelf had opgeofferd. Hij herdacht de
stichters van de kerk, waarvan er nu
reeds velen juichten voor Gods Troon en
hoopte dat in hun voetsporen zou wor
den gewandeld.
Men besloot met het zingen van Ge
zang 29, waarna Ds Loosman eindigde
met dankgebed.
De kerk ziet er inderdaad fraai uit
en heeft aan stemmigheid en wijding
gewonnen. De muren zijn afgebikt en
gestucadoord, plafonds geschilderd, ter
wijl er zeer fraaie en gemakkelijk zit
tende banken zijn aangebracht. Ook is
de centrale verwarming vernieuwd en de
verlichting verbeterd. De vloerbedek
king geeft een prachtige aankleding.
Tegelijk is ook de consistorie opgeknapt,
een nieuw plafond er in enz., zodat dit
kerkgebouw J;hans aan alle kanten af is.
Alleen de kansel is de oude gebleven,
wat met opzet is gebeurd, zoals in het
verslag te lezen is.
Altijd en overal ontmoet U lijders aan
brandend maagzuur en U herkent ze
aande lof die ze voor Rennies heb
ben. Innemen doen ze die tabletjes on
opvallend, want water of wat ook» komt
er niet aan te pas. Ze helpen van de
ene minuut op de andere. Ook U!
Hij noemde het bezit van een degelijke
speeltuin voor de Bommelse jeugd een
belang van de eerste orde. De jeugd
moet van straat, ook vanwege het grote
gevaar dat het verkeer oplevert. Er is
een leider voor de tuin benoemd de
heer A. van Dijk en het is nu het
plan om de tuin open te stellen 's mid
dags van 1.30 tot 3.30 uur voor de kleu
terscholen en daarna tot 8 uur voor de
kinderen van de leden. Over verdere re
gelingen zal men zich in een heden
avond (Dinsdag) te houden ledenverga
dering beraden. De heer Prooy riep al
ler medewerking ook voor de toekomst
in om de tuin goed in stand te houden
en zo mogelijk nog te verbeteren.
Burgemeester Kruyff verheugde zich
over het initiatief uit de bevolking het
geen de beste waarborg is voor de goede
instandhouding en hij vertrouwde, dat
de jeugd nu meer van straat zal zijn en
vooral ook zal Ieren spelen.
De heer De Ruiter feliciteerde namens
de N.O.S., waarvan het bestuur vooral
met deze opening meeleefde omdat het
de eerste speeltuin na de ramp en op
Plakkee betreft. Deze spr. bood het be
stuur een slaghout met ballen aan. De
heer H. Mackloet, voorzitter van de zus
tervereniging uit Nieuwe Tonge, wenste
eveneens hartelijk geluk en bood een
bloemstuk aan.
Opening.
En dan brak het met ongeduld ver
beide moment van de .opening aan.
De 3-jarige Corrie Prooy, geassisteerd
door mevrouw van de burgemeester
knipte het oranjelint door enhoe-
rah!daar stoof de jeugd het terrein
op. De muziekvereniging E.M.M, speel-
de hierbij het alom bekende lied van:
,,En dan gaan wij naar de speeltuin!"
Wippen, draaimolen glijbaan, zandbak
enz. enz., alles werd direct in beslag
genomen en het kindergejuich was niet
uit de lucht. Terwijl de vele belangstel
lende ouderen niet minder genoten van
dit gpeelfestijn.
De speeltuin is voorzien van prachti
ge, oerdegelijke toestellen en behalve
schommels waarop men nog wacht
is er veel variatie voor de speleende
jeugd.
Zaterdagmiddag was het feest in Den
Bommel. Vooral voor de jeugd! Want
men ging, met het muziekcorps „Een
dracht Maakt Macht" er bij, de splin
ternieuwe speeltuin openen. Vorig jaar
richtte men een speeltuinvereniging op,
het bestuur daarvan werd actief tot het
verkrijgen van de nodige gelden voor de
inrichting, de gemeenteraad stelde een
flink stuk grond beschikbaar en zorgde
voor een degelijke afrastering, het geld
kwam binnen, werktuigen werden ge
kocht en geplaatst en zo konden Zater
dag de vlaggen gehesen worden boven
het hek aan de ingang, werden er toe
spraken gehouden, maakte een kleuter
de toegang vrij, waarna de gehele Bom
melse jeugd de tuin instormde en bezit
nam van alles waarmede spel en sport
met het vuur van de jeugd beoefend
kunnen worden.
Voordat men tot de opening overging
kwamen in de raadzaal van het ge
meentehuis B. en W. benevens enige
raadsleden, met het bestuur van de
speeltuinvereniging en genodigden bij
een. Tot de genodigden behoorde ook de
secretaris van de Nederl. Speeltuin Or
ganisatie, de heer De Ruiter uit Rotter
dam. Voorafgagaan door E.M.M, wan
delde men van het gemeentehuis naar
de nieuwe speeltuin, waar reeds een
grote menigte kinderen en niet te ver
geten ook vele nieuwsgierige vaders en
moeders, op de opening wachtten.
De voorzitter van de speeltuinvereni
ging, de heer J. Prooy, sprak hier een
welkomstwoord, in het bijzonder tot de
genodigden. Hij releveerde, dat enige in
gezetenen vorig jaar het initiatief tot
een en ander namen en noemde daarbij
met name de heer Hameete. Men kreeg
direct veel medewerking van het ge
meentebestuur en via dit van- de Stich
ting Maatschappelijk Werk, die een gift
van 4800 gld. van het stadje Malakoff,
in Frankrijk en aan de Seine gelegen,
naar Den Bommel en naar deze vereni
ging wist te dirigeren. Veel hulp en
vooral goede voorlichting verschafte de
Ned. Speeltuinorganisatie. Tenslotte had
men het geluk dat de gemeente de grond
ter beschikking stelde. Voor dit alles
betuigde de heer Prooy hartelijk dank.