FOLKLORE EN TAAL Beschouwingen [over de stembusuitslag CD Jaargang Zaterdag 1 Mei 1954 No. 2299 CHK WEEKBLAD OF ÜEKEFOKMEEEDE GKOND8LAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN MEDITATIE Een onverwelkelijke erfenis "Kfcdacnebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDEL.HARN1S IniLEFOON K 1870-20J7 GIRO 167930 POSTBOX 8 iioot advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870-2729 Ns 6 uur '8 avonds Telef. K 1870-2017 VorwhtJnt twenmaal per wiwk. Woeimdag en Zatnnlac ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAIj ADVERTSNnEPRUS 12 cent per mm. Bt) contract speciaal tarief. I Tn ons nummer van verleden week Juri dae gaven we een korte beschouwing Ever de uitslag van Statenverkiezingen Tm OP Goeree en Overtlakkee. We wil- ém in dit artikel de resultaten bezien |,an de verkiezingen in het gehele land. De doorbraak. Velen onder onze lezers, die het woord doorbraak" dikwijls in de krant tegen- omen hebben zich vermoedelijk al 'leermalen afgevraagd, wat men daar eigpnlijk mee bedoelt. Ook verleden eek kon men het weer in iedere be- i'chouwing over de stembusuitslag aan- ■reffen. Sedert 1945 is deze term inge- 'jrgerd en wordt ze op allerlei terrein, ,aar meest in de politiek, veel gebruikt, ort gezegd komt de betekenis ervan erop neer: de linkse partijen, met na- ie de Partij van de Arbeid, menen, dat 1 politieke scheidslijn in ons land niet èvormd moet worden door de z.g. anti- lese d.i. de principiële tegenstelling ;ussen christelijke en niet-christelijke ■ginselen, maar door de sociaal-econo- ische tegenstelling van progressief en lonservatief (vooruitstrevend of behou- iend). Dit betekent, dat mensen van •ot. Christelijk of Rooms-KathoUek jginsel niet persé een dito partij be- loeven te vormen of te steunen, maar ;erust hun staatkundige belangen kun- toevertrouwen aan een partij, die et uitgesproken christelijk is, doch iter dan deze voor hun sociale belan- ;en opkomt. Met andere woorden: ar- lelders en ambtenaren moeten zich niet wijsmaken, dat de geestelijke anti- lese de politiek beheerst, maar een ;ans andere antithese, n.l. die tussen de irogressieven en de conservatieven. Zij orden dus opgeroepen om door de oude antithese heen te breken vandaar het •woord doorbraak en zich te scharen bnder de progressieve vaan van de P.v. m. Arbeid, die plaats biedt aan huma nisten, atheïsten, belijdende protestan ten en Rooms-Katholieken. Door de vorming van de P.v.d.A. in 1946 is het probleem van de doorbraak kctueel geworden en deze partij poogt dan ook vooral de kiezers, die tot dus- er A.R., C.H. of R.K. stemden, door de tithese heen te trekken naar haar jlgen kamp. Na de oorlog wordt daar- im het resultaat van elke verkiezing ie beoordeeld naar de mate, waarin voorzover dat te constateren is ihristelgke arbeiders zijn overgelopen ar de partij van het socialisme. Zoals men zich zal herinneren, zijn in 46 inderdaad mensen van christelijke ivensovertuiging, waaronder een aantal itellectuelen vooral vanuit de Chr, His torische Unie overgegaan naar de P.v. d.A. Dit proces heeft zich langzaam .Voortgezet, met dien verstande, dat me- gig intellectueel ervan teruggekomen is, oh meer arbeiders gingen doorbreken. 1952 schijnen tamelijk veel Roomsen [edeserteerd te zijn en daardoor werd dat jaar de P.v.d.A. de grootste par- in ons land. Het is dus geen wonder, lat men ook nu benieuwd was, hoe dit joorbraak-proces zou verlopen. Bezien we de cijfers, dan blijkt, dat P.v.d.A., vergeleken bij 1952 nog iets vooruitgegaan, n.l. 0,4%. We geloven ihter niet, dat deze geringe stijging its met de doorbraak te maken heeft. Communistische partij is namelijk i,9% gezakt en het is wel zeer waar- ihijnlijk, dat de arbeiders, die deze te- iggang veroorzaakten, althans groten- iels bij de P.v.d.A. zijn terechtgekomen het naaste in de geestelijk-politieke lamihe. Men zou zelfs de conclusie kun- len trekken, dat de P.v.d.A. stemmen ar rechts verloren moet hebben. De Katholieke Volkspartfl. 1 Het is voor de K.V.P. in 1952 een |ittere pil geweest, dat zij toen afstand poest doen van haar positie als groot- p partij, hetgeen gedeeltelijk veroor zaakt werd door het succes van dhr. (ITelter (Katholieke Nationale Partij) en nderdeels door afvloeiing van arbei- pers naar de P.v.d.A. (doorbraak). Daarom heeft de' leiding der K.V.P. |e laatste jaren alles op alles gezet om pt dubbele verloop te stuiten. Enerzijds perd steeds weer gewezen op de nood zaak van eenheid aller Katholieken, ten- nde de verkregen machtspositie in ons nd te behouden en anderzijds werd lelie actie gevoerd tegen de doorbraak- ïropaganda. Het moet gezegd worden, pt de K.V.P. in beide tamelijk wel is leslaagd. Uit de partij-Welter kreeg zij TOer 1,7% van de kiezers terug, ter- fii daarenboven niet alleen het verloop ar de P.v.d.A. werd gestuit, maar ook |og althans landelijk gerekend een ïntal kiezers terugkwam. Op deze wij- i bereikte zij met 31,5% van het totale ntal kiezers weer haar peil van 1950 |n werd zij weer de grootste partij (de F-v.d.A. haalde nu 29,4 We kuimen |us constateren, dat de doorbraak mo menteel stagneert tot grote spijt van de öcialisten, die via deze doorbraak al- *en de mogelijkheid hebben de grootste niachtigste partg te worden. Intussen peft de K.V.P. derhalve reden tot te- T^edenheid. Duidelijk blijkt dat de Room- Kerk haar mensen tamelijk goed bij en weet te houden, al blijft het verkie- pmgspercentage toch nog altijd 7% be lleden haar bevolkingspercentage. De Party van de Arbeid. Ook deze partij kan tevreden zijn, al zij meer verwacht hebben. Haar per- pntage is bij 1952 vergeleken nog 0,4% pstegen. Bat zfl gewezen communisten pnigkreeg, zal haar tot voldoening iwmmen, doch anderzijds haar ook ra- ■pcaler maken. Een grote teleurstelling ^natuurlijk, dat zij de eerste plaats, P* z« nog slechts twee jaar bezette. reeds weer moest afstaan. We kunnen ervan verzekerd zijn, dat zij met ver dubbelde kracht zal voortgaan door- braak-propaganda te voeren, die vooral gericht is op de Christlijke en Roomse arbeiders, ambtenaren en intellectuelen. Daartegen zal krachtige afweer nodig zijn. De Anti-Bevolutionnaire Party. Het is met deze partij een eigenaardig geval. Zij loopt bij elke verkiezing ach teruit: in 1950 behaalde zij 12,2%, in 1952 was het 11,3% en nu 10,7%. Dit verschijnsel doet zich zowel in de steden als op het platteland voor. In Amster dam b.v. waren de percentages van 1950, 1952 en 1954 respectievelijk 9,2; 8,1 en 7,0, terwijl b.v. deze cijfers voor Goeree en Overflakkee waren 27; 26 en 24. Waar blijven deze kiezers en welke zijn de motieven voor hun desertie? Het is buitengewoon moeilijk, zelfs voor gerou tineerde politici, om dit vast te stellen. Ongetwijfeld speelt het Geref. Politiek Verbond hier een zij het kleine rol. (dit zijn de mensen van art. 31, die zelf een partijtje hebben opgericht, dat niet hoger kwam dan 0,7% en derhalve geen zetel kon halen). Ook de sterke emigratie onder de Gereformeerden is een factor. Maar daarmee is zeer beslist de teruggang niet verklaard. Of er dit maal een beduidend aantal chr. arbei ders naar de P.v.d.A. zijn overgegaan, betwijfelen we. Dat er veel A.R., vooral Hervormde kiezers overlopen naar de Chr. Hist. Unie, geloven we evenmin. Het is o.i. een afbrokkeling naar diverse kanten om allerlei redenen. We hopen hieraan nog eens een apart artikel te wijden. De Chr. Historische Unie. Even merkwaardig is het feit, dat de C.H.U. zich vrijwel weet te handhaven. Haar percentages waren resp. 10,5, 8,9 en 9,7. Neemt men in aanmerking, dat deze partij een zwakke organisaite heeft, over weinig financiële middelen beschikt, geen eigen dagblad heeft en haar kiezers recruteert uit de Hervorm de middengroepen, die over 't algemeen een weinig ontwikkelde politieke inte resse hebben, dan verwondert deze sta biliteit zoveel te meer. Zij is o.i. alleen te verklaren uit het feit, dat de C.H.U. allen trekt veelal negatief voor wie de A.R.P. te radicaal-Calvinistisch is en die persé niet vrijziimig willen stemmen. Andere partyen Wat de andere partijen betreft, de Staatk. Geref. Partij handhaaft zich eveneens (op een peil van 2,2 tot 2,4%, dus 2 Kamerleden), de V.V.D. (prof. Oud) idem met tegen de 9% van de kiezers, terwijl de Communisten steeds teruglopen en nu hun laagste punt na de oorlog bereikt hebben. Vanzelfspre kend juicht iedere goede Nederlander dit van harte toe. Wij kunnen in Neder land geen mensen gebruiken, die in de Sovjet-Unie hun ideaal zien. We hopen, dat de linkse arbeiders dit steeds meer zullen gaan beseffen. -O— „Tot een onverderfelijke en onbe- vlekkelijke en onverwelkelijke erfe nis, die in de hemelen bewaard is voor U." (1 Petri 1 4) (Slot) De vorige week eindigden we met te zeggen, dat al Gods uitverkorenen een kroon zullen ontvangen, die onverwel- kelijk is. Een kroon van eeuwige heer lijkheid. Geen dorheid, geen dorstigheid zal daar meer gevonden worden. Geen herfst en geen winter zullen er op de zomer meer volgen. Geen wolken, die de glans der zon zullen bedekken. De zon zal nooit meer ondergaan, want aldaar zal geen nacht zijn. Die verloste schare zal een nieuw lied zingen, zonder moede en mat te worden, een lied, dat nooit veroudert. Hier wor den wij van alles moe, maar daar zullen zij eeuwig groen, jong en fris zijn. Zie, dat vooruitzicht kon de vreemde lingen in de verstrooiing bemoedigen. Al werden zij vervolgd en verdrukt, al gunde men hen geen twee voeten gronds, al moesten zij soms omzwerven in holen en spelonken, straks zullen zij een on verderfelijke, onbevlekkelijke, onverwel kelijke erfenis ontvangen. Kana zal het al verzoeten en om hun troost volkomen te maken geeft hij hun een waarborg, waardoor die verzekerd is: zij wordt voor hen in de hemelen bewaard! Zij worden in de kracht Gods bewaard tot de zaligheid. De erfenis wordt voor hun bewaard en zij voor de erfenis. Hier op de we reld kuimen er verschillende oorzaken zijn, dat een erfenis ons ontgaat, maar deze erfenis is eeuwig veilig. Bewaren, d.w.z. nauwkeurig gade slaan en er voor zorgen (Jat het niet verloren gaat. Die erfenis is weggelegd van voor de grondlegging der wereld in het onveranderlijk Raadsbesluit Gods. „Ik verordineer u het Koninkrijk, ge lijk mqn Vader dat mij verordineerd heeft" zo sprak Christus. Zij is bewaard en weggelegd in de ruime schatkameren van Christus. Het is des Vaders welbe hagen geweest dat in Hem al de volheid zou wonen. Die erfenis is in veilige handen. Wij hebben ha^r eens in onze handen gehad in ons verbondshoofd Adam, maar zijn haar verloren door de zonde. En als ze nogmaals in onze han den werd gegeven, zouden wij haar weer verliezen, ja telkens en telkens. Neen, wij kunnen die schat zelf niet bewaren. Maar zg wordt bewaard. Die goederen zijn in veilige haven. Wij kunnen onderweg schipbreuk lijden, maar verdrinken nooit! Want zij worden in de kracht Gods bewaard tot de zalig heid. De vijanden lopen storm tegen de stad Mensenziel, zij komen soms binnen door de oog- en oorpoort en hun aan vallen zijn verwoed, maar zij worden bewaard en die bewaring stelt hun vei lig al ontkomen zij er ook aan, hier in de strijd, met üe huid harer tanden. Gewis hoe hoog de nood mag gaan. God zal zijn vijands kop verslaan. Dien harigen schedel vellen. Zij worden bewaard door het geloof. De verhooga^ -mmanuël bidt voor hen, dat hun geloOi iiiet ophoude. Het ware zaligmakende geioof is het middel, dat hun zal brengen tot de poorten der eeu wigheid waar het geloof zal verwisseld worden in eeuwig aanschouwen. Zij worden bewaard tot de zaligheid, die bereid is om geopenbaard te worden in de laatste tijd, d.i. de bestemde tijd. Als de Kroon voor eeuwig op het werk van de Middelaar zal gezet worden, en Hij in de volle luister .van Z^n heerlijk heid zal geopenbaard worden met Zijn heilige engelen om Zijn Kerk, die Hij ge kocht heeft met Zijn bloed naar ziel en lichaam die zaligheid te doen beërven. Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord om. God daarvoor eeu wig te loven en te prijzen. Is nu de erfenis die wij in Adam ge ërfd hebben ons ooit tot smart gewor den? Wij hebben niets dan schuld ge ërfd. Vanwege die schuld liggen Wij on der de verbintenis van een drievoudige straf. Hebben wij er ons vermaak in, deze erfenis te bezitten Wachten wij de volle uitkering gerust af? O, dan ware het beter nooit geboren te zijn, want Hij zal straks verschijnen tot ulieder verschrikking en Hij zal zijn vijanden vermorzelen gelijk een potte- bakkersvat. Vliedt nog de toekomende toorn. Kust de Zon, aleer Zijn toom ook maar een weinig zou ontbranden. Hij nodigt nog, opdat zijn huis vol worde. Zullen wij met de oudste zoon niet wil len ingaan? Of is de breuke in der eeu wigheid Er zullen zeker vreemdelingen zijn die zeggen als zij dit lezen, het is alles voor mij te groot om het te geloven, of om er op te hopen. Zeer zeker, het zal een eeuwig wonder zijn als wij er bij mogen behoren. En toch, trots de vertwijfelin gen, de vreze die de ziel menigmaal be zet, dat ge soms denkt dat het werk der wedergeboorte des geloofs en die der hoop niet echt is en dat ge geen rechte vreemdeling hier beneden zijt, omdat ge menigmaal het tegenovergestelde waarneemt en veel de gebruikmaking van hetgeen de Heere voor u heeft weg gelegd moet missen en gij uw weg vaak De nieuwste foto van H.M. de Konüigin, die Vrijdag 30 April jarig is en 45 jaar oud wordt. Naast haar de jongste Koninklijke telg. Prinses Marijke. Wij bidden haar op deze jaardag toe, dat de Heere haar en haar huis rijkelijk ze gene en haar spare tot in lengte van jaren, tot blijdschap van ons gehele volk. mistroostig, mismoedig, treurende en wenende bewandelt. De erfenis zal u geworden. Vandaar, verblijdt u In de hoop, zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed. De onbevlekkelijke, onverderfelijke, on verwelkelijke erfenis wordt voor u be waard in de hemelen. Hij is heengegaan, om u plaats te bereiden. En Hij zal u geen wezen laten, want ook gij wordt bewaard door het geloof tot de zalig heid. De Heere zal er voor zorgen dat het wormke Jacobs niet vertreden zal worden. Hij zal het gekrookte riet niet verbreken en de rokende vlaswiek niet uitblussen. De kaars van uw geloof en hoop zal Hij brandende houden. De Heere verstorke het geloof en de hoop in de harten der Zijnen, om Hem te verwachten. Die geopenbaard zal worden tot ulieder vreugde. Dirksland. Ds. H. v. Gilst De kèrreke. UI. STATÏE-FOTO DEB KONINKLIJKE PAREN. Ormiiddellijk na aankomst van de Deense Koninklijke gasten ten Paleize op de Dam v/erd met welwillende medewerking van het Hof een statie-foto gemaakt van Hunne Majesteiten Koning Frederik, Koningin Ingrid, Koningin Juliana en Z.K.H. Prins Bemhard. Een van de diaekens'en twee van de kèrrekmeêsters zorgen voor de kèrrek- kelekte (collecte) tijdens de tussenzang. Ze gaan rond mit de borre of het kèr- rekezakje. Het fluwelen zakje zit aan een lange stok en wordt een ieder vóór gehouden om er zijn gaven voor èrre- men in kèrreke in te doen. Vroeger zat er een klein belletje aan, dat onophou delijk tinkelde. Men kon horen, dat .de collectant in de buurt kwam. Of was het om de slapers te wekken Vaak heb ik naar het fijne belgeluid geluisterd, maar dominee De Gidts heeft het gebel afgeschaft als hinderlijk voor de predi kant. Vroeger werden de collecten in de kerk dadelijk na de dienst geteld en de bedragen genoteerd; de zakjes gingen daarna naar de boekhouder. Er waren heel wat halve centjes bij, die men ty pisch kèrrekcentjes noemde; 's Maan dags werden ze bij de winkeliers inge wisseld en vóór de Zaterdag waren ze weer bij de kerkgangers zo circuleer- i den ze. Men bedenke, dat de verdiensten der arbeiders een gulden of vier per week bedroegen en 's winters minder ofniets! Nog zegt men wel, als in een gezel schap geld moet worden opgehaald: Wie goot er mit de borre? En de huismoe der, die over het geld gaat, houdt de borre. De koster verricht verschillende werk zaamheden voor en na de dienst en moet onder de dienst wel eens als orde bewaarder optreden, als een paar kin deren wat herrie maken. Op de gelde- rieje zorgt daarvoor de hongeslaeger. (lett. de hondeslager, die de honden uit de kerk jaagt, wat practisch niet voor komt). Voor de kerk aangaat, wordt er een uur en een half uur te voren geklipt, d. w.z. de kleine torenklok geluid, voor de mensen buiten en in het dorp een her innering aan of een oproep tot de kerk dienst. De buurtschap den Oósdlek (de Oostdijk) van de gemeente Ouddorp be hoort kerkelijk tot Goedereede en de Hoótenaers (de bewoners van het Goe- reese havenhoofd) moeten ook een half uur lopen om in de kerk te komen. Voor de dienst luidt de groóte klokke. Vroe ger luidden drie kèrrekelujers die grote klok, de kleine deed één man, maar te genwoordig is er geen mankracht meer nodig; het gebeurt nu electrisch. Het klokketouw heette de klokke- stringe. letewat an de klokkestringe hange zeiden de ouderwetse mensen voor: iets aan de grote klok hangen. Men zegt in Goeree: ik goö nae kèr reke (zonder lidwoord, net als nae scho- le). Ik go6 van ochend kèrreke. Ik kèr reke graeg bie dien domenee. Die men sen binne kèrreks (soms haart men er- bfl in herrebergs). De kèrreke goot an (in) of uit. Den domenee houdt en lange an. Uitdrukkingen met kerk er in: Je mot de kèrreke in 't midden hou- we (d.w.z. je moet neutraal bljjven, geen voorkeur geven aan 't een boven 't an der). Gewoonlijk voegt men er nog bij: in den domenee op 't ende. Hie komt in geen kèrreke of kluus, zegt men van iemand, die niet aan gods dienst doet. Ook: hie leeft zonger God of gebod. Je bint zeker in de kèrreke geboren, zegt men tot iemand, die vergeet de deur te sluiten. Kèrrekbiebels zijn de grote bijbels, die in de kerk gebruikt worden door de ker- keraad en de kerkmeester: vroeger la gen er ook in de herenbank. 't Waren bijbels met Gothische letters of biebel- druk. of waeterdruk. De 'vrouwen had den of hebben hun kerkbiebeltjes met gouden of zilveren slootjes; men had ook rouwbiebeltjes met zwarte stoffen omslagen. Als iemand kribbig van na tuur is, zegt men vaak: je kan beter z'n kèrrekboek dan z'n vrouwe weze. Als na een sterfgeval de familie voor 't eerst in de kerk kwam en daarvan kennis gaf aan de predikant, bad deze speciaal voor de familie. Men zei: ze brienge de rouwe in de kèrreke. Ook als een vrouw na een bevalling in de kerk kwam, werd zij in het. gebed her dacht. Men zei: ze doewt Zondag d'r kèrrekgangk. Ouderwetse mensen zou den 's Zondags niet buiten komen, voor ze haar kèrrekgangk gedaan hadden. De straat, die naar de kerk voert, is de Kèrrekstraete; de Kèrrekpad is het korte straatje, dat van de Kerkstraat tot de kerk loopt; de sloot aan de Ach terweg langs 't oude kerkhof was de kèrreksloöt (nu gedempt). Nu nog iets over de predikant (den domenee)men zegt ook wel de preek- heer, vroeger meer dan tegenwoordig. Het salaris van de predikant was niet groot; met allerlei aanvullingen als de opbrengst van legaten en uit de kappel- lerielanden was het 25 jaar geleden niet meer dan 1200 fnet vrije woning in de pastorie en vrije tuin. Vroeger was het nog minder en was de predikant blij, als hij van de burgers af en toe in natura wat kreeg: boter, eieren, wat van de slacht (het geslachte varken) enz. Daaraan herinnert nog het domenees- stikje. Geen wonder dat men bijna al tijd proppenenten (proponenten) moest „berope" (beroepen) en dat die weer gauw weg gingen. Weer is Goeree sinds Augustus '46 zonder predikant, hoewel het nu een mooie grote pastorie heeft en het traktement op een beter peil ge bracht is. Het gaat niet gemakkelijk predikanten op het eiland te krijgen. We wijzen er nog op, dat kandijklon tjes domeneesklontjes genoemd worden; tegenwoordig ziet men ze niet veel meer maar vroeger werden ze gepresenteerd op theevisite's en op begrafenissen. 't Dominospel heet in "t Goerees do menee; domineren is domeneeë. Dat be rust op volksetymologie, d.w.z. dat het volk vreemde woorden vervormt naar bekende klanken. Dat men de scholek ster, die mooie zwart en witte weide vogel, domenee noemt, is te verklaren uit de deftige houding en de zwarte Van Zaterdag 1 Mei v.m. 12 uur t/m Maandag 3 Mei v.m. 9 uur. Middelhamis-Sommelsdijk Afwezig de artsen P. Knöps, C. P. Arends en J. J. Wieringa. Voor spoed gevallen Tj. Kuipers, arts, tel. 2710 te Sommelsdijk. Dirksland-Herkingen-Melissant Afwezig B. Elvé, arts. Voor spoedge vallen dr. P. Boot, tel. 01877—227, te Dirksland en dr. K. J. Huisman, telef. 01877412, te Melisant. Oost-Flakkee: Afwezig de artsen G. J. Buth, C. W. Kramers en P. J. de Man. Voor spoed gevallen P. C. J. Voogd, arts, telef. 59, Oude Tonge en E. Bouman, arts, telef. K 1871—269, Stad aan 't Haringvliet. kleur van deze vogel (metaphora). Trek mar niet zoö'n domeneesgezicht wil zeggen, doe maar wat minder deftig, niet zo uitgestreken. Dür goot 'n domenee verbie is ook in 't Nederlands algemeen bekend voor een plotselinge stilte in een druk gezel schap. Van enkele belangstellende lezers kreeg ik nog enkele aanvullingen. Zo deelde men mij mee, dat de kerkelijke bezittin gen kèrrekegoewd genoemd worden, dat de voorzienger vroeger 's Zaterdags- avonds aan de pastorie het briefje ging halen, d.w.z. het te lezen schriftgedeelte en de te zingen verzen, dat de „luchte domenees" gezangen laten zingen, de „zware" alleen psalmen Het classicaal bestuur noemt men de klasjes. Vanwege het classicaal bestuur had ieder jaar de kèrrekeviezetaosje (kerk-visitatie of onderzoek) plaats. Uit de toestand van 't kerkelijk archief kan blijken, hoe serieus dat onderzoek is geweest. In Goedereede is maar één kerk. Na de Afscheiding in 1886 zijn in verschil lende gemeenten ofgescheie of doUeêren- de kerken gekomen, (dolleêrende is volksetymologie van dolerende dat treu rende betekent). Wel gingen enkele Goereeërs vroeger naar de afgescheiden kerk in Ouddorp, maar voor een eigen kerk waren er in 't dorp niet genoeg. Ouddorp heeft ook nog een doopsgezin de kerk de meniste kèrreke. Ook zijn er in Goeree geen Rooms-Katholieken, tenzij af en toe een of twee ,,van over waeter". Een lezer wees me nog op de uitdruk king: 't goot niet van den èrremen als het bij een gelegenheid nogal royaal toe gaat en je mot niet tegen de kèrreke pd.w.z. je niet aanleggen tegen grote heren. F. DEN EERZAMEN Wassenaar ZEEPOST Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan, tussen haakjes, ach ter ne naam van het schip vermeld: Indonesië: m.s. „Oranje" (12 Mei); Ned. Nw Guinea: m.s. „Japara" (13 Mei) Ned. Antillen: m.s. „Willemstad" (11 Mei); Suriname: s.s. „Ellerdek" (3 Mei) Unie van Z.-Afrika en Z.W.-Afrika: m.s. „Jagersfontein" (4 Mei)Canada: m.s. „Prins WWillem v. Oranje" (3 Mei) en m.s. .Noordam" (6 Mei); Zuid-Ame- rika: m.s. „Uruguay Star" (3 Mei); Autralië via Engeland: (1 Mei); Nieuw Zeeland: via Engeland (1 Mei). Inlichtingen betreffende de verzendings- data van postpakketten geven de post kantoren.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1954 | | pagina 1