FOLKLORE
EN TAAL
Beschouwingen
[over de stembusuitslag
CD
Jaargang
Zaterdag 1 Mei 1954
No. 2299
CHK WEEKBLAD OF ÜEKEFOKMEEEDE GKOND8LAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
MEDITATIE
Een onverwelkelijke
erfenis
"Kfcdacnebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDEL.HARN1S
IniLEFOON K 1870-20J7 GIRO 167930 POSTBOX 8
iioot advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870-2729
Ns 6 uur '8 avonds Telef. K 1870-2017
VorwhtJnt twenmaal per wiwk. Woeimdag en Zatnnlac
ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAIj
ADVERTSNnEPRUS 12 cent per mm.
Bt) contract speciaal tarief.
I Tn ons nummer van verleden week
Juri dae gaven we een korte beschouwing
Ever de uitslag van Statenverkiezingen
Tm OP Goeree en Overtlakkee. We wil-
ém in dit artikel de resultaten bezien
|,an de verkiezingen in het gehele land.
De doorbraak.
Velen onder onze lezers, die het woord
doorbraak" dikwijls in de krant tegen-
omen hebben zich vermoedelijk al
'leermalen afgevraagd, wat men daar
eigpnlijk mee bedoelt. Ook verleden
eek kon men het weer in iedere be-
i'chouwing over de stembusuitslag aan-
■reffen. Sedert 1945 is deze term inge-
'jrgerd en wordt ze op allerlei terrein,
,aar meest in de politiek, veel gebruikt,
ort gezegd komt de betekenis ervan
erop neer: de linkse partijen, met na-
ie de Partij van de Arbeid, menen, dat
1 politieke scheidslijn in ons land niet
èvormd moet worden door de z.g. anti-
lese d.i. de principiële tegenstelling
;ussen christelijke en niet-christelijke
■ginselen, maar door de sociaal-econo-
ische tegenstelling van progressief en
lonservatief (vooruitstrevend of behou-
iend). Dit betekent, dat mensen van
•ot. Christelijk of Rooms-KathoUek
jginsel niet persé een dito partij be-
loeven te vormen of te steunen, maar
;erust hun staatkundige belangen kun-
toevertrouwen aan een partij, die
et uitgesproken christelijk is, doch
iter dan deze voor hun sociale belan-
;en opkomt. Met andere woorden: ar-
lelders en ambtenaren moeten zich niet
wijsmaken, dat de geestelijke anti-
lese de politiek beheerst, maar een
;ans andere antithese, n.l. die tussen de
irogressieven en de conservatieven. Zij
orden dus opgeroepen om door de oude
antithese heen te breken vandaar het
•woord doorbraak en zich te scharen
bnder de progressieve vaan van de P.v.
m. Arbeid, die plaats biedt aan huma
nisten, atheïsten, belijdende protestan
ten en Rooms-Katholieken.
Door de vorming van de P.v.d.A. in
1946 is het probleem van de doorbraak
kctueel geworden en deze partij poogt
dan ook vooral de kiezers, die tot dus-
er A.R., C.H. of R.K. stemden, door de
tithese heen te trekken naar haar
jlgen kamp. Na de oorlog wordt daar-
im het resultaat van elke verkiezing
ie beoordeeld naar de mate, waarin
voorzover dat te constateren is
ihristelgke arbeiders zijn overgelopen
ar de partij van het socialisme.
Zoals men zich zal herinneren, zijn in
46 inderdaad mensen van christelijke
ivensovertuiging, waaronder een aantal
itellectuelen vooral vanuit de Chr, His
torische Unie overgegaan naar de P.v.
d.A. Dit proces heeft zich langzaam
.Voortgezet, met dien verstande, dat me-
gig intellectueel ervan teruggekomen is,
oh meer arbeiders gingen doorbreken.
1952 schijnen tamelijk veel Roomsen
[edeserteerd te zijn en daardoor werd
dat jaar de P.v.d.A. de grootste par-
in ons land. Het is dus geen wonder,
lat men ook nu benieuwd was, hoe dit
joorbraak-proces zou verlopen.
Bezien we de cijfers, dan blijkt, dat
P.v.d.A., vergeleken bij 1952 nog iets
vooruitgegaan, n.l. 0,4%. We geloven
ihter niet, dat deze geringe stijging
its met de doorbraak te maken heeft.
Communistische partij is namelijk
i,9% gezakt en het is wel zeer waar-
ihijnlijk, dat de arbeiders, die deze te-
iggang veroorzaakten, althans groten-
iels bij de P.v.d.A. zijn terechtgekomen
het naaste in de geestelijk-politieke
lamihe. Men zou zelfs de conclusie kun-
len trekken, dat de P.v.d.A. stemmen
ar rechts verloren moet hebben.
De Katholieke Volkspartfl.
1 Het is voor de K.V.P. in 1952 een
|ittere pil geweest, dat zij toen afstand
poest doen van haar positie als groot-
p partij, hetgeen gedeeltelijk veroor
zaakt werd door het succes van dhr.
(ITelter (Katholieke Nationale Partij) en
nderdeels door afvloeiing van arbei-
pers naar de P.v.d.A. (doorbraak).
Daarom heeft de' leiding der K.V.P.
|e laatste jaren alles op alles gezet om
pt dubbele verloop te stuiten. Enerzijds
perd steeds weer gewezen op de nood
zaak van eenheid aller Katholieken, ten-
nde de verkregen machtspositie in ons
nd te behouden en anderzijds werd
lelie actie gevoerd tegen de doorbraak-
ïropaganda. Het moet gezegd worden,
pt de K.V.P. in beide tamelijk wel is
leslaagd. Uit de partij-Welter kreeg zij
TOer 1,7% van de kiezers terug, ter-
fii daarenboven niet alleen het verloop
ar de P.v.d.A. werd gestuit, maar ook
|og althans landelijk gerekend een
ïntal kiezers terugkwam. Op deze wij-
i bereikte zij met 31,5% van het totale
ntal kiezers weer haar peil van 1950
|n werd zij weer de grootste partij (de
F-v.d.A. haalde nu 29,4 We kuimen
|us constateren, dat de doorbraak mo
menteel stagneert tot grote spijt van de
öcialisten, die via deze doorbraak al-
*en de mogelijkheid hebben de grootste
niachtigste partg te worden. Intussen
peft de K.V.P. derhalve reden tot te-
T^edenheid. Duidelijk blijkt dat de Room-
Kerk haar mensen tamelijk goed bij
en weet te houden, al blijft het verkie-
pmgspercentage toch nog altijd 7% be
lleden haar bevolkingspercentage.
De Party van de Arbeid.
Ook deze partij kan tevreden zijn, al
zij meer verwacht hebben. Haar per-
pntage is bij 1952 vergeleken nog 0,4%
pstegen. Bat zfl gewezen communisten
pnigkreeg, zal haar tot voldoening
iwmmen, doch anderzijds haar ook ra-
■pcaler maken. Een grote teleurstelling
^natuurlijk, dat zij de eerste plaats,
P* z« nog slechts twee jaar bezette.
reeds weer moest afstaan. We kunnen
ervan verzekerd zijn, dat zij met ver
dubbelde kracht zal voortgaan door-
braak-propaganda te voeren, die vooral
gericht is op de Christlijke en Roomse
arbeiders, ambtenaren en intellectuelen.
Daartegen zal krachtige afweer nodig
zijn.
De Anti-Bevolutionnaire Party.
Het is met deze partij een eigenaardig
geval. Zij loopt bij elke verkiezing ach
teruit: in 1950 behaalde zij 12,2%, in
1952 was het 11,3% en nu 10,7%. Dit
verschijnsel doet zich zowel in de steden
als op het platteland voor. In Amster
dam b.v. waren de percentages van 1950,
1952 en 1954 respectievelijk 9,2; 8,1 en
7,0, terwijl b.v. deze cijfers voor Goeree
en Overflakkee waren 27; 26 en 24.
Waar blijven deze kiezers en welke zijn
de motieven voor hun desertie? Het is
buitengewoon moeilijk, zelfs voor gerou
tineerde politici, om dit vast te stellen.
Ongetwijfeld speelt het Geref. Politiek
Verbond hier een zij het kleine
rol. (dit zijn de mensen van art. 31, die
zelf een partijtje hebben opgericht, dat
niet hoger kwam dan 0,7% en derhalve
geen zetel kon halen). Ook de sterke
emigratie onder de Gereformeerden is
een factor. Maar daarmee is zeer beslist
de teruggang niet verklaard. Of er dit
maal een beduidend aantal chr. arbei
ders naar de P.v.d.A. zijn overgegaan,
betwijfelen we. Dat er veel A.R., vooral
Hervormde kiezers overlopen naar de
Chr. Hist. Unie, geloven we evenmin.
Het is o.i. een afbrokkeling naar diverse
kanten om allerlei redenen. We hopen
hieraan nog eens een apart artikel te
wijden.
De Chr. Historische Unie.
Even merkwaardig is het feit, dat de
C.H.U. zich vrijwel weet te handhaven.
Haar percentages waren resp. 10,5, 8,9
en 9,7. Neemt men in aanmerking, dat
deze partij een zwakke organisaite
heeft, over weinig financiële middelen
beschikt, geen eigen dagblad heeft en
haar kiezers recruteert uit de Hervorm
de middengroepen, die over 't algemeen
een weinig ontwikkelde politieke inte
resse hebben, dan verwondert deze sta
biliteit zoveel te meer. Zij is o.i. alleen
te verklaren uit het feit, dat de C.H.U.
allen trekt veelal negatief voor
wie de A.R.P. te radicaal-Calvinistisch
is en die persé niet vrijziimig willen
stemmen.
Andere partyen
Wat de andere partijen betreft, de
Staatk. Geref. Partij handhaaft zich
eveneens (op een peil van 2,2 tot 2,4%,
dus 2 Kamerleden), de V.V.D. (prof.
Oud) idem met tegen de 9% van de
kiezers, terwijl de Communisten steeds
teruglopen en nu hun laagste punt na
de oorlog bereikt hebben. Vanzelfspre
kend juicht iedere goede Nederlander
dit van harte toe. Wij kunnen in Neder
land geen mensen gebruiken, die in de
Sovjet-Unie hun ideaal zien. We hopen,
dat de linkse arbeiders dit steeds meer
zullen gaan beseffen.
-O—
„Tot een onverderfelijke en onbe-
vlekkelijke en onverwelkelijke erfe
nis, die in de hemelen bewaard is
voor U." (1 Petri 1 4)
(Slot)
De vorige week eindigden we met te
zeggen, dat al Gods uitverkorenen een
kroon zullen ontvangen, die onverwel-
kelijk is. Een kroon van eeuwige heer
lijkheid.
Geen dorheid, geen dorstigheid zal
daar meer gevonden worden. Geen herfst
en geen winter zullen er op de zomer
meer volgen. Geen wolken, die de glans
der zon zullen bedekken. De zon zal
nooit meer ondergaan, want aldaar zal
geen nacht zijn.
Die verloste schare zal een nieuw lied
zingen, zonder moede en mat te worden,
een lied, dat nooit veroudert. Hier wor
den wij van alles moe, maar daar zullen
zij eeuwig groen, jong en fris zijn.
Zie, dat vooruitzicht kon de vreemde
lingen in de verstrooiing bemoedigen.
Al werden zij vervolgd en verdrukt, al
gunde men hen geen twee voeten gronds,
al moesten zij soms omzwerven in holen
en spelonken, straks zullen zij een on
verderfelijke, onbevlekkelijke, onverwel
kelijke erfenis ontvangen.
Kana zal het al verzoeten en om hun
troost volkomen te maken geeft hij hun
een waarborg, waardoor die verzekerd
is: zij wordt voor hen in de hemelen
bewaard! Zij worden in de kracht Gods
bewaard tot de zaligheid.
De erfenis wordt voor hun bewaard
en zij voor de erfenis. Hier op de we
reld kuimen er verschillende oorzaken
zijn, dat een erfenis ons ontgaat, maar
deze erfenis is eeuwig veilig.
Bewaren, d.w.z. nauwkeurig gade
slaan en er voor zorgen (Jat het niet
verloren gaat. Die erfenis is weggelegd
van voor de grondlegging der wereld in
het onveranderlijk Raadsbesluit Gods.
„Ik verordineer u het Koninkrijk, ge
lijk mqn Vader dat mij verordineerd
heeft" zo sprak Christus. Zij is bewaard
en weggelegd in de ruime schatkameren
van Christus. Het is des Vaders welbe
hagen geweest dat in Hem al de volheid
zou wonen. Die erfenis is in veilige
handen. Wij hebben ha^r eens in onze
handen gehad in ons verbondshoofd
Adam, maar zijn haar verloren door de
zonde. En als ze nogmaals in onze han
den werd gegeven, zouden wij haar weer
verliezen, ja telkens en telkens. Neen,
wij kunnen die schat zelf niet bewaren.
Maar zg wordt bewaard.
Die goederen zijn in veilige haven. Wij
kunnen onderweg schipbreuk lijden,
maar verdrinken nooit! Want zij worden
in de kracht Gods bewaard tot de zalig
heid. De vijanden lopen storm tegen de
stad Mensenziel, zij komen soms binnen
door de oog- en oorpoort en hun aan
vallen zijn verwoed, maar zij worden
bewaard en die bewaring stelt hun vei
lig al ontkomen zij er ook aan, hier in
de strijd, met üe huid harer tanden.
Gewis hoe hoog de nood mag gaan.
God zal zijn vijands kop verslaan. Dien
harigen schedel vellen.
Zij worden bewaard door het geloof.
De verhooga^ -mmanuël bidt voor hen,
dat hun geloOi iiiet ophoude. Het ware
zaligmakende geioof is het middel, dat
hun zal brengen tot de poorten der eeu
wigheid waar het geloof zal verwisseld
worden in eeuwig aanschouwen.
Zij worden bewaard tot de zaligheid,
die bereid is om geopenbaard te worden
in de laatste tijd, d.i. de bestemde tijd.
Als de Kroon voor eeuwig op het werk
van de Middelaar zal gezet worden, en
Hij in de volle luister .van Z^n heerlijk
heid zal geopenbaard worden met Zijn
heilige engelen om Zijn Kerk, die Hij ge
kocht heeft met Zijn bloed naar ziel en
lichaam die zaligheid te doen beërven.
Wat geen oog heeft gezien en geen
oor heeft gehoord om. God daarvoor eeu
wig te loven en te prijzen.
Is nu de erfenis die wij in Adam ge
ërfd hebben ons ooit tot smart gewor
den? Wij hebben niets dan schuld ge
ërfd. Vanwege die schuld liggen Wij on
der de verbintenis van een drievoudige
straf. Hebben wij er ons vermaak in,
deze erfenis te bezitten Wachten wij de
volle uitkering gerust af?
O, dan ware het beter nooit geboren
te zijn, want Hij zal straks verschijnen
tot ulieder verschrikking en Hij zal zijn
vijanden vermorzelen gelijk een potte-
bakkersvat. Vliedt nog de toekomende
toorn. Kust de Zon, aleer Zijn toom ook
maar een weinig zou ontbranden. Hij
nodigt nog, opdat zijn huis vol worde.
Zullen wij met de oudste zoon niet wil
len ingaan? Of is de breuke in der eeu
wigheid
Er zullen zeker vreemdelingen zijn die
zeggen als zij dit lezen, het is alles voor
mij te groot om het te geloven, of om
er op te hopen. Zeer zeker, het zal een
eeuwig wonder zijn als wij er bij mogen
behoren. En toch, trots de vertwijfelin
gen, de vreze die de ziel menigmaal be
zet, dat ge soms denkt dat het werk der
wedergeboorte des geloofs en die der
hoop niet echt is en dat ge geen rechte
vreemdeling hier beneden zijt, omdat
ge menigmaal het tegenovergestelde
waarneemt en veel de gebruikmaking
van hetgeen de Heere voor u heeft weg
gelegd moet missen en gij uw weg vaak
De nieuwste foto van H.M. de Konüigin, die Vrijdag 30 April jarig is en 45
jaar oud wordt. Naast haar de jongste Koninklijke telg. Prinses Marijke. Wij
bidden haar op deze jaardag toe, dat de Heere haar en haar huis rijkelijk ze
gene en haar spare tot in lengte van jaren, tot blijdschap van ons gehele volk.
mistroostig, mismoedig, treurende en
wenende bewandelt.
De erfenis zal u geworden. Vandaar,
verblijdt u In de hoop, zijt geduldig in
de verdrukking. Volhardt in het gebed.
De onbevlekkelijke, onverderfelijke, on
verwelkelijke erfenis wordt voor u be
waard in de hemelen. Hij is heengegaan,
om u plaats te bereiden. En Hij zal u
geen wezen laten, want ook gij wordt
bewaard door het geloof tot de zalig
heid. De Heere zal er voor zorgen dat
het wormke Jacobs niet vertreden zal
worden. Hij zal het gekrookte riet niet
verbreken en de rokende vlaswiek niet
uitblussen. De kaars van uw geloof en
hoop zal Hij brandende houden.
De Heere verstorke het geloof en de
hoop in de harten der Zijnen, om Hem
te verwachten. Die geopenbaard zal
worden tot ulieder vreugde.
Dirksland. Ds. H. v. Gilst
De kèrreke. UI.
STATÏE-FOTO DEB KONINKLIJKE PAREN.
Ormiiddellijk na aankomst van de Deense Koninklijke gasten ten Paleize op de
Dam v/erd met welwillende medewerking van het Hof een statie-foto gemaakt
van Hunne Majesteiten Koning Frederik, Koningin Ingrid, Koningin Juliana
en Z.K.H. Prins Bemhard.
Een van de diaekens'en twee van de
kèrrekmeêsters zorgen voor de kèrrek-
kelekte (collecte) tijdens de tussenzang.
Ze gaan rond mit de borre of het kèr-
rekezakje. Het fluwelen zakje zit aan
een lange stok en wordt een ieder vóór
gehouden om er zijn gaven voor èrre-
men in kèrreke in te doen. Vroeger zat
er een klein belletje aan, dat onophou
delijk tinkelde. Men kon horen, dat .de
collectant in de buurt kwam. Of was
het om de slapers te wekken Vaak heb
ik naar het fijne belgeluid geluisterd,
maar dominee De Gidts heeft het gebel
afgeschaft als hinderlijk voor de predi
kant.
Vroeger werden de collecten in de
kerk dadelijk na de dienst geteld en de
bedragen genoteerd; de zakjes gingen
daarna naar de boekhouder. Er waren
heel wat halve centjes bij, die men ty
pisch kèrrekcentjes noemde; 's Maan
dags werden ze bij de winkeliers inge
wisseld en vóór de Zaterdag waren ze
weer bij de kerkgangers zo circuleer-
i den ze. Men bedenke, dat de verdiensten
der arbeiders een gulden of vier per
week bedroegen en 's winters minder
ofniets!
Nog zegt men wel, als in een gezel
schap geld moet worden opgehaald: Wie
goot er mit de borre? En de huismoe
der, die over het geld gaat, houdt de
borre.
De koster verricht verschillende werk
zaamheden voor en na de dienst en
moet onder de dienst wel eens als orde
bewaarder optreden, als een paar kin
deren wat herrie maken. Op de gelde-
rieje zorgt daarvoor de hongeslaeger.
(lett. de hondeslager, die de honden uit
de kerk jaagt, wat practisch niet voor
komt).
Voor de kerk aangaat, wordt er een
uur en een half uur te voren geklipt, d.
w.z. de kleine torenklok geluid, voor de
mensen buiten en in het dorp een her
innering aan of een oproep tot de kerk
dienst. De buurtschap den Oósdlek (de
Oostdijk) van de gemeente Ouddorp be
hoort kerkelijk tot Goedereede en de
Hoótenaers (de bewoners van het Goe-
reese havenhoofd) moeten ook een half
uur lopen om in de kerk te komen. Voor
de dienst luidt de groóte klokke. Vroe
ger luidden drie kèrrekelujers die grote
klok, de kleine deed één man, maar te
genwoordig is er geen mankracht meer
nodig; het gebeurt nu electrisch.
Het klokketouw heette de klokke-
stringe. letewat an de klokkestringe
hange zeiden de ouderwetse mensen
voor: iets aan de grote klok hangen.
Men zegt in Goeree: ik goö nae kèr
reke (zonder lidwoord, net als nae scho-
le). Ik go6 van ochend kèrreke. Ik kèr
reke graeg bie dien domenee. Die men
sen binne kèrreks (soms haart men er-
bfl in herrebergs).
De kèrreke goot an (in) of uit. Den
domenee houdt en lange an.
Uitdrukkingen met kerk er in:
Je mot de kèrreke in 't midden hou-
we (d.w.z. je moet neutraal bljjven, geen
voorkeur geven aan 't een boven 't an
der). Gewoonlijk voegt men er nog bij:
in den domenee op 't ende.
Hie komt in geen kèrreke of kluus,
zegt men van iemand, die niet aan gods
dienst doet. Ook: hie leeft zonger God
of gebod.
Je bint zeker in de kèrreke geboren,
zegt men tot iemand, die vergeet de
deur te sluiten.
Kèrrekbiebels zijn de grote bijbels, die
in de kerk gebruikt worden door de ker-
keraad en de kerkmeester: vroeger la
gen er ook in de herenbank. 't Waren
bijbels met Gothische letters of biebel-
druk. of waeterdruk. De 'vrouwen had
den of hebben hun kerkbiebeltjes met
gouden of zilveren slootjes; men had
ook rouwbiebeltjes met zwarte stoffen
omslagen. Als iemand kribbig van na
tuur is, zegt men vaak: je kan beter z'n
kèrrekboek dan z'n vrouwe weze.
Als na een sterfgeval de familie voor
't eerst in de kerk kwam en daarvan
kennis gaf aan de predikant, bad deze
speciaal voor de familie. Men zei: ze
brienge de rouwe in de kèrreke. Ook
als een vrouw na een bevalling in de
kerk kwam, werd zij in het. gebed her
dacht. Men zei: ze doewt Zondag d'r
kèrrekgangk. Ouderwetse mensen zou
den 's Zondags niet buiten komen, voor
ze haar kèrrekgangk gedaan hadden.
De straat, die naar de kerk voert, is
de Kèrrekstraete; de Kèrrekpad is het
korte straatje, dat van de Kerkstraat
tot de kerk loopt; de sloot aan de Ach
terweg langs 't oude kerkhof was de
kèrreksloöt (nu gedempt).
Nu nog iets over de predikant (den
domenee)men zegt ook wel de preek-
heer, vroeger meer dan tegenwoordig.
Het salaris van de predikant was niet
groot; met allerlei aanvullingen als de
opbrengst van legaten en uit de kappel-
lerielanden was het 25 jaar geleden niet
meer dan 1200 fnet vrije woning in de
pastorie en vrije tuin. Vroeger was het
nog minder en was de predikant blij, als
hij van de burgers af en toe in natura
wat kreeg: boter, eieren, wat van de
slacht (het geslachte varken) enz.
Daaraan herinnert nog het domenees-
stikje. Geen wonder dat men bijna al
tijd proppenenten (proponenten) moest
„berope" (beroepen) en dat die weer
gauw weg gingen. Weer is Goeree sinds
Augustus '46 zonder predikant, hoewel
het nu een mooie grote pastorie heeft
en het traktement op een beter peil ge
bracht is. Het gaat niet gemakkelijk
predikanten op het eiland te krijgen.
We wijzen er nog op, dat kandijklon
tjes domeneesklontjes genoemd worden;
tegenwoordig ziet men ze niet veel meer
maar vroeger werden ze gepresenteerd
op theevisite's en op begrafenissen.
't Dominospel heet in "t Goerees do
menee; domineren is domeneeë. Dat be
rust op volksetymologie, d.w.z. dat het
volk vreemde woorden vervormt naar
bekende klanken. Dat men de scholek
ster, die mooie zwart en witte weide
vogel, domenee noemt, is te verklaren
uit de deftige houding en de zwarte
Van Zaterdag 1 Mei v.m. 12 uur t/m
Maandag 3 Mei v.m. 9 uur.
Middelhamis-Sommelsdijk
Afwezig de artsen P. Knöps, C. P.
Arends en J. J. Wieringa. Voor spoed
gevallen Tj. Kuipers, arts, tel. 2710 te
Sommelsdijk.
Dirksland-Herkingen-Melissant
Afwezig B. Elvé, arts. Voor spoedge
vallen dr. P. Boot, tel. 01877—227, te
Dirksland en dr. K. J. Huisman, telef.
01877412, te Melisant.
Oost-Flakkee:
Afwezig de artsen G. J. Buth, C. W.
Kramers en P. J. de Man. Voor spoed
gevallen P. C. J. Voogd, arts, telef. 59,
Oude Tonge en E. Bouman, arts, telef.
K 1871—269, Stad aan 't Haringvliet.
kleur van deze vogel (metaphora).
Trek mar niet zoö'n domeneesgezicht
wil zeggen, doe maar wat minder deftig,
niet zo uitgestreken.
Dür goot 'n domenee verbie is ook in
't Nederlands algemeen bekend voor een
plotselinge stilte in een druk gezel
schap.
Van enkele belangstellende lezers kreeg
ik nog enkele aanvullingen. Zo deelde
men mij mee, dat de kerkelijke bezittin
gen kèrrekegoewd genoemd worden, dat
de voorzienger vroeger 's Zaterdags-
avonds aan de pastorie het briefje ging
halen, d.w.z. het te lezen schriftgedeelte
en de te zingen verzen, dat de „luchte
domenees" gezangen laten zingen, de
„zware" alleen psalmen
Het classicaal bestuur noemt men de
klasjes. Vanwege het classicaal bestuur
had ieder jaar de kèrrekeviezetaosje
(kerk-visitatie of onderzoek) plaats.
Uit de toestand van 't kerkelijk archief
kan blijken, hoe serieus dat onderzoek
is geweest.
In Goedereede is maar één kerk. Na
de Afscheiding in 1886 zijn in verschil
lende gemeenten ofgescheie of doUeêren-
de kerken gekomen, (dolleêrende is
volksetymologie van dolerende dat treu
rende betekent). Wel gingen enkele
Goereeërs vroeger naar de afgescheiden
kerk in Ouddorp, maar voor een eigen
kerk waren er in 't dorp niet genoeg.
Ouddorp heeft ook nog een doopsgezin
de kerk de meniste kèrreke. Ook zijn
er in Goeree geen Rooms-Katholieken,
tenzij af en toe een of twee ,,van over
waeter".
Een lezer wees me nog op de uitdruk
king: 't goot niet van den èrremen als
het bij een gelegenheid nogal royaal toe
gaat en je mot niet tegen de kèrreke
pd.w.z. je niet aanleggen tegen
grote heren.
F. DEN EERZAMEN
Wassenaar
ZEEPOST
Met de volgende schepen kan zeepost
worden verzonden. De data, waarop de
correspondentie uiterlijk ter post moet
zijn bezorgd, staan, tussen haakjes, ach
ter ne naam van het schip vermeld:
Indonesië: m.s. „Oranje" (12 Mei);
Ned. Nw Guinea: m.s. „Japara" (13 Mei)
Ned. Antillen: m.s. „Willemstad" (11
Mei); Suriname: s.s. „Ellerdek" (3 Mei)
Unie van Z.-Afrika en Z.W.-Afrika:
m.s. „Jagersfontein" (4 Mei)Canada:
m.s. „Prins WWillem v. Oranje" (3 Mei)
en m.s. .Noordam" (6 Mei); Zuid-Ame-
rika: m.s. „Uruguay Star" (3 Mei);
Autralië via Engeland: (1 Mei); Nieuw
Zeeland: via Engeland (1 Mei).
Inlichtingen betreffende de verzendings-
data van postpakketten geven de post
kantoren.