CHRISTELIJKE SCHOOLDAG En ook... ja vóór alles het gezin. Dodelijk ongeluk te Ouddorp CHR WEEKBLAD OP GEBEFORMEERDE GRONDSLAG VOOU DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN De orgelconcerten 5chmmmeyi DIJKWACHT Ponton te Middelharnis gezonken -----~-o------- In arrest gesteld ,if Jaargang Woensdag 25 November 1953 No. 2257 Redactiebureau: Pr. HBNDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870-2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Versch^nt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS1.70 PER KWARTAAL, ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per nun. By contract speciaal tarief. jVis we In dit hoofdartikel nog eens terugkomen op het jeugdvraagstuk dan joen we dat niet om deze belangrijke westie uitvoerig te bespreken maar om eca facet naar voren te brengen van dit gecompliceerde vraagstuk dat allen raakt én ouders én jeugd namelijk het £czin. In de grond is het gehele jeugd- vraagtsuk een zaak va nhet gezin en van het gezag. We geloven dat er eigen lijk gesproken moet worden van een ge- ïinscrisis. Over de jeugd wordt veel ge- 'ngA. Ze zou anders zijn dan vroe- eei' Men spreekt v/el van de asphalt- ieugd en van de ongrijpbare jeugd. Men dicht de jeugd eigenschappen toe, en dan ongunstige, die ze in meerdere ma te zouden bezitten dan de ouderen. Maar is dat wel een billijk verwijt? Komt ilat niet neer op eigen verwyt. Ais we eens letten op een paar oud- vaderlandse spreekwoorden: ,Zo de ouden zingen piepen de jon- ffiü" en „De appel valt niet ver van de stam", dan ligt in de veelvuldige klaag zangen over de jeugd van heden eigen lijk een aanklacht tegen de ouden. Dan is iedere klacht over de jeugd een aanklaelit tegen de ouders. Van wie stammen de „asphaltjeugd" en de „on grijpbare" jeugd af? Als we dit bedenken dan dient de hand in eigen boezem gestoken te worden. Dan zal het klagen over de jeugd van heden wel wat verstommen. Bij het be spreken van het jeugdprobleem kunnen we allerminst het „gezinsprobleem" overslaan. Hoe zijn de ouders? Zie dat is van het allergrootste belang. Kunnen de ouders van heden de vergelijking met de ouders van vijftig, zestig jaar gele den doorstaan? We geloven van niet. We geloven dat de gezinnen hard ach teruit gegaan zijn. Dat het gezinsleven sterk is gedevalueerd. Ook op onze eilanden. Er is een andere sfeer, een an dere mentaliteit in de gezinnen geko men, Door welke oorzaken dan ook. Ge wezen wordt op de fatale invloed van twee wereldoorlogen. Inderdaad. Oorlo gen verruimen en verwilderen. Ze ha len het goede neer en beïnvloeden de geest van de mensen. Onverschilligheid en liefdeloosheid worden er sterk door bevorderd. Vooral als zo als in de twee wereldoorlog zich voordeed politieke spanningen de eensgezindheid in de ge zinnen verwoesten. Als we de ouders van heden vergelijken met die van vroe ger dan zullen we niet kunnen ontken nen dat de liefdeloosheid groter is ge worden en dat het egoïsme sterk is toe genomen. Gemak- en genotzucht heb ben grotere vormen aangenomen. De ge neigdheid der ouders tot het brengen van offers in het belang van de zedelij- :e vorming van de kinderen is gedaald. Het jagen naar eigen gemak- en ge not staat bij de ouders meer op de voor grond dan vroeger. Hoe weinig tijd heb ben vele ouders om zich met hun kinde ren te bemoeien. De jachtende tijd drijft de ouders voort. Grote waarden gaan daardoor voor het gezin verloren. Gezelligheid, meeleven met de kinderen, delen in hun vreugde en leed, zich inte resseren voor wat de wereld der kinde ren aangaat, zie dat zijn van die inner lijke gezinswaarden waarvan we gelo ven dat onze geziimen veel armer zijn geworden dan vroeger. Dat daardoor de uithuizigheid der kinderen sterk is toe genomen achten we als vast staand. In vele gezinnen leggen de ouders zich zelf terwiUe van de kinderen geen banden meer aan. Ze zoeken voor zich zelf de vrpeid en breken de banden nodig voor een goede opvoeding gemakkelijk door. Ze willen niet gebonden zijn door de opvoeding van hun kinderen met als gevolg dat de bandeloosheid der kinde- ren toegenomen is. Ouders die zichzelf terwille van de opvoeding der kinderen banden aanleg gen, zich offers getroosten door het „doen" en „laten" voor de kinderen, zul le zeker de resultaten daarvan in hun kinderen opmerken. Vele ouders hebben het te druk met hun zaken, met hun beslommeringen, met hun liefhebberijen dat ze zich de tijd gunnen om zich met hun kinderen te bemoeien. En de kinderen trekken daar uit wel hun revolutie. Bemoeien vader ea moeder zich niet met hen wel dan Zoeken ze wel een omgeving waar ze be langstelling vinden. Dan zoeken ze wel de kameraden op bij wie ze meer be langstelling aantreffen dan bij de ouders In hoevele gezinnen zijn verkeerde le venspraktijken doorgedrongen. Vergeten We niet de kinderen zien scherp, ze mer ken ze wel op. Als ouders zijn we ge roepen te leven voor onze kinderen. De Vruchten zullen niet uitblijven. De kin deren zullen ook voor hun ouders leven. En dan is er geen jeugdprobleem meer. Maar als de ouders hun plicht tegen over de kinderen verzaken en voor zich zelf leven, voor eigen vermaak en eigen plezier dan gaan de kinderen ook voor Zichzelf leven. .Dan gaan ze buiten de deur zoeken wat vader en moeder hen "iet geven. En daarmee is het jeugd probleem van onze tijd geschapen. Met gave gezinnen is er geen jeugdprobleem .gehoudens uitzonderingsgevallen waar kinderen tot bastaarden zijn gewor- ™n. Als we met het afstand doen van ^'gen liefhebberijen voor de kinderen een gezellig thuis weten te scheppen dan zullen onze kinderen geen jeugdpro bleem in het leven roepen. Neen de kin deren van heden zijn niet anders dan die van voor vijftig, zestig jaren, maar de ouders van heden zijn anders geworden, f'un leven is anders geworden. Het Jeugdprobleem van heden vindt zijn oor sprong in de huiskamer, in het falen Van de ouders in het werk der opvoe ding omdat ze teveel hun eigen gemak, genot en plezier zoeken ten koste van het brengen van offers dat bestaan moet in het leven voor de kinderen. En de jeugdactie dan? Neen niet on- derlaten. Er is nu eenmaal een jeugd probleem. Daar aan moet gewerkt wor den. De jeugd niet aan zich zelf over laten zoals ze nu geworden is. Maar de arbeid bij de wortel zeker ook niet na laten. En die wortel is de beartaeiding van de gezinnen. Op allerlei manier, in de eerste plaats door de ambtelijke tae- arbeiding van de Kerk. Geen huisbezoek eenmaal per jaar of zelfs eenmaal in meerdere jaren maar meerdere bezoe ken in één jaar. Jeugdwerk het kan op heden niet ge mist. Maar met het doen van jeugdwerk alleen zijn we bezig de geziimen te de valueren. Herstel van het gezin, arbei den in de richting van het gave gezin moet hand aan hand gaan met het wer ken voor de jeugd. Laten we voorzichtig zijn met eenzijdig jeugdwerk. Gesteld het jeugdwerk bloeit. Avond aan avond zijn de lokaliteiten gevuld met de jeugd van stad en dorp. Er wordt op alle mo gelijke verantwoorde wijze aan hen ge arbeid. Een ideale toestand zou men zo denken. En toch. Op die wijze ontgroeien de kinderen aan het gezin. Straks zijn het de ouders, die groot geworden in jeugdzorg het gezin niet hebben gekend en zo wordt van generatie tot generatie het „gezin" al meer en meer uitgehold en verwoest. Laten we het kwaad toch ook in de wortel aanpakken. Het gezin is ont- adeld. Laten we werkzaam zijn om de gezinnen op te bouwen. Als de ganse staf die zich aan de jeugd geeft zich ook geeft voor gezinsherstel dan paS achten we de jeugdactie geheel verant woord. We weten het. Jeugdactie kan op heden niet gemist. Omdat het jeugdvraagstuk er is en omdat het gezinsvraagstuk er was. Het eerste, het jeugdvraagstuk zal nijpender worden als men het gezins vraagstuk liggen laat. Daarom dienen alle krachten ingespannen om beide vraagstukken aan te pakken. Jeugdac tie en actie voor herstel van de gezin nen moet samengaan wil men op het jeugdvraagstuk inlopen. En daarvoor moeten alle krachten samenwerken. In arbeid voor de jeugd ligt veel goeds. Maar in arbeid voor herstel van het gave gezin ligt het behoud onder Gods zegen van ons volk. Het gezin is de be palende factor van het volk. Naar Gods Woord dient de strijd ge voerd voor het gave gezin. Oprichting N.V. Brugverbinding Goeree Overflakkee—Hoekse Waard Maandag 7 Deo. a.s. des nam. 2 uur zal in de zaal van Hotel Meijer te Mid- delharnis de Naamloze Vennootschap Brugverbinding GoereeOverflakkee Hoekse Waard worden opgericht. Deze N.V. zal tot stand komen door samenwerking van B gemeenten van dit eiland en 2 gemeenten uit de Hoekse Waard, te weten Zuid-Beijerland en Goudswaard. Met een verslag hopen we daar nader op terug te komen. (Buiten verantwoordelijkheid der Red.) Gelukkig, 't is gelukt! Niet dat ik zou willen poneren dat dit m^jn verdienste is; doch 't stemt mij toch ook zeer blij! U vraagt: „De re den?" Nou, de reden is dat er voortaan or gelconcerten bespelingen komen. Tot dusver heeft de commissie die dit heeft bewerkt vele pogingen aangewend, eerst tevergeefs, doch nu met dit grote resultaat. Orgelmuziek liefhebbers laat nu ook zien dat men voor U gewerkt heeft. Toont, dat U daar altijd naar ver langd heeft! Komt met grote groepen! Niet alleen de eerste keer. Doch bij ieder concert! Hopelijk kunnen wij, onze „zaten" en nazaten dan genieten van deze schone muziek. Het zou toe te juichen zijn, indien men op de programma's in 't kort eeni toelichting van het te geven werk, zou afdrukken. Men leert er van, men krijgt de idee het gegeven of te geven werk beter aan te voelen en te begrijpen. Of, was dit de bedoeling al? In ieder geval ,ik hoop van harte, dat dit experiment zó slaagt, dat 't regel matig voortgezet wordt. De redactie van ,,E.-N." hartelijk dank voor de plaatsing. J. W. te S. Bestuurs- en personeelsleden van de Chr. Scholen op Goeree Overflakkee kwamen Donderdag j.l. in jaarvergadering te Sommelsdijk bijeen. Er was voor deze schooldag weer een levende belangstelling; we bemerkten er ook meer dere predikanten. Twee onderwerpen werden behandeld, n.l. een over het Chris telijk lied op onze scholen en een over de strijd om de vrije christelijke school. Uit de discussie bleek wel, dat deze referaten met aandacht waren beluisterd. De voorzitter, dhr A. van Eek van Stellendam opende de morgensamen komst met het laten zingen van Psalm 46 vers 1. Hij las deze Psalm onberijmd en ging voor in gebed. In zijn openingswoord heette hij alle aanwezigen hartelijk welkom op deze 8ste schooldag. Inzonderheid verwel komde hij de Inspecteur van het L.O., de heer S. J. Matthijsse, die nooit op de vergaderingen ontbrak. De beide referenten, dhr Aug. Weiss, Inspecteur te Rotterdam en Dr. D. Lan- gendijk van 's-Gravenhage werden even eens welkom geheten. De voorzitter riep het voorbijgegane jaar in de herinnering terug. Enerzijds was er grote dankbaarheid, dat van de onderwijskrachten bij de ramp van 1 Februari j.l. niemand werd weggeno men, hoewel vele in doodsgevaar hadden verkeerd. Anderzijds heerête er ook in de Chr. Schoolkring droefheid. De heer J. Hok- ke, bestuurslid van de Chr. School te Den Bommel, een trouw bezoeker van de schooldagen, werd door de ramp weg gerukt. Zijn nagedachtenis zal in hoge ere blijven aldus spreker. Helaas vonden ook vele leerlingen de dood in de golven. Van de Chr. School te Oude Tonge 9, van de Ned. Herv. School te Stellendam 2 en van de Groen van Prinstererschool te Middelharnis eveneens 2. Onder grote stilte werden staande de slachtoffers herdacht. In verband met de ramp dankte de voorzitter inspecteur Matthijsse voor zijn persoonlijk medeleven en voor de wijze waarop hij had medegewerkt om onze gehavende scholen weer opnieuw te in stalleren. Veel kwesties zouden door de voor zitter kunen aangehaald maar helaas ontbrak hem daartoe de tijd. Gezien de mentaliteit van onze jeugd is ons werk er nog zwaarder op geworden zei spr. Laten we echter, ziende op 't gebod en blind in de toekomst, in getrouwheid onze arbeid verrichten. Laat ook deze schooldag er toe mogen medewerken, dat wij onder Gods zegen weer gesterkt tot de arbeid mogen gaan. Inspecteur Matthijsse verkreeg daar na het woord. Met grote dankbaarheid gewaagde hij van de medewerking, die hij van de leerkrachten van onze'chris telijke scholen mocht ontvangen, tijdens en na de ramp. Het was In de allereer ste plaats aan hun plichtsgetrouwheid te danken, dat de scholen weer zo spoedig konden draaien. Hij zegde nog steeds volle medewerking toe. Kinderkoor trad op Als inleiding op het referaat van de heer Aug. Weiss zong het kinderkoor van de Groen van Prinstererschool, on der leiding van dhr Rijksen een drietal liederen. Dat het eerste openbare optre den wel zeer in de smaak van de aan wezigen viel, bleek wel uit het langdu rige applaus, dat de jeugdige zangers en zangeressen in ontvangst mochten nemen. Dhr Weiss refeerdere dan over „Het Christeiyk lied op onze scholen" „Trilt er iets in ons, als we onze jon ge kinderen horen zingen?" zo begon spreker. Beseffen we wel diep, de grote verantwoordelijkheid ten opzichte van ons zangonderwijs? Onze school moet gedragen worden door drie zuilen, n.l. het onderwijs uit Gods Woord, het ge bed enhet zingen! In onze kinderen van nu moeten we zien de toekomstige leden van onze kerk. Wanneer onze kinderen Psalm 90 zin gen: „Gij zijt, o Heer, van d' allervroegste jaren Voor ons geweest een toevlucht in gevaren" wijs hen er dan op, dat dit lied gezon gen werd door alle eeuwen heen, in tij den van verdrukking en vervolging, door Waldenzen en Hugenoten ,en door hen, die waren opgesloten binnen 't prik keldraad der concentratiekampen. 't Zingen van het geestelijk lied moet dan ook altijd geschieden in de sfeer van eerbied. 't Zingen mag geen sleur worden, op school niet en in de kerk niet. Calvijn en Luther hebben een schat van liederen aan de kerk gegeven. Spreker noemde het kerkboek de uit gelegde bijbel en 't gezongen Evangelie. Bijbel en psalmboek zijn als 't ware moeder en dochter. Een Christelijk onderwijzer, die niet zingen kan, mag niet bestaan. Dan ont lopen we onze verantwoordelijkheid. De kerkliederen zijn onze leermeesters, die ons altijd weer verwijzen naar Hem, die de Heere is, Die ook door de onder wijzer behoort gediend te worden. 't Zingen der psalmen moet zijn ,,een roepen uit de diepte". Hier op Flakkee is dit letterlijk geschied. Het christelijk lied is als een zuurde sem in tijden van druk en verdriet, van vreugde en blijdschap, in leven en ster ven. Een lied, dat de leerling op school in een sfeer van teerheid, geheiligdheid en eerbied heeft geleerd, komt later in 't leven dikwijls onweerstaanbsiar naar bo ven. De betekenis van 't christelijk lied is dan ook niet uit te spreken. Spreker wees ook op de houding van de onderwijzer bij het zingen. Het kind voelt als een onfeilbare thermometer, of het lied door de onderwijzer héén gaat. Soms wordt in de kerk meer zegen genoten onder 't gezongen lied, dan on der de preek. Spreker beklemtoonde, dat we met onze kinderen steeds dieper moeten gra ven in het boek der psahnen, waarbij steeds meer schatten zouden worden op gediept. Van hoe groot nut de nieuwe metho den van Ward en Gehrels ook mogen zijn, er bestaat een groot gevaar, dat de leerkracht een verkeerde keuze gaat doen en gaat afdrijven op de stroom van de gezellige" liedjes. Dhr Weiss gaf dan nog enkele prac- tische wenken voor het aanleren van de psalmen; met de melodieën op de lagere school. Tenslotte wees hij er op, dat „de bo ze" voor niets zo bang is als voor een met toewijding gezongen psalm of gees telijk lied. Augustinus kende ook de grote waar de van het zingen. Van hem is de spreuk: „Zingen is tweemaal bidden." Na de pauze volgde op dit referaat, dat met grote aandacht werd beluisterd een levendige discussie. Droeg het referaat van dhr Weiss een practisch-didactisch karakter, de rede van Dr. D. Langendijk van 's-Graven hage verplaatste ons in de strijd om de vrije christelijke school. Dr. Langendijk, een kenner bij uitnemendheid van de ge schiedenis onderwijs, bepaalde zijn ge hoor bij: „Groen van Prinsterer en het Christeiyk onderwiijs". De tegenstelling God - mens zal blij ven bestaan van 't paradijs tot aan de wederkomst op de wolken. Ook de tijd van Groen kenmerkt zich door deze ver houding. In de kerk is een verwaterd Christendom. De deugd leidt tot het eeuwig leven. Spreker beschreef dan de houding van Groen voor 1833 en na dit jaar. 1833 mag immers gezien worden als 't jaar, waarin een volledige omkeer komt in Groen's leven. Onder Invloed van 't Reveil koos Groen dan positief de zijde van het Christendom en wordt een geducht tegenstander van het Humanis me. Uit hoofde van zijn functie kwam Groen dan in aanraking met het onder wijs. In de dierentuin te Tokyo (Japan) is men met een nieuwe sport begonnen de eendenrace. Deze race is een grote attractie voor jong en oud. De runners" worden aan de startlijn vastgehouden, na het startsignaal lopen de eigenaars (kinderen) achteruit, terwijl ze met blaadje spinazie de eenden naar de finish lokken. Waar kan men al geen pleizier in kan hebben Elke eend is gemerkt met een gekleurde band en de eigenaar heeft dezelfde band om. foto: eigenaar en eend bereiken de finish. Hij werd een ijveraar voor 't Christe lijk onderwijs: De vreze des Heeren is 't beginsel der wijsheid. De Heere en Zijn dienst is 't begin en 't einde van de school. In grotelijnen gaf spreker de strijd van Groen voor het Christelijk onderwijs weer. Toen in 1876 aan 't leven van deze grote strijder een, einde kwam stond men aan 't begin van een nieuw tijd-' perk, namelijk dat van het vrije Chris- telij konderwijs. Spreker wekte tenslotte op tot trouw aan het Woord des Hetren, trouw aan de school met Bijbel. Tegen de revolu tie het Evangelie, of om in de tegen woordige tijd te spreken: tegen het Hu manisme het Evangelie. Na discussie op dit gedegen woord werd deze geslaagde schooldag door Dr. Langendijk met gebed gesloten. Het is indrukwekkend, wat er in de tijd van luttele.maanden op Flakkee is gepresteerd met de aanleg van dijken. Ik behoef daarover niet uit te weiden, want meneer de redacteur heeft er al kolommen vol over geschreven. Toch moet men het gezien hebben, wil men een indruk krijgen van het gigantische werk, dat in zo korte tijd tot stand werd gebracht, dank zij het moderne hulpma teriaal waarover men in onze tijd be schikt. Er is geen tijd verspild, maar aangepakt, zowel wat buiten-, als binnendijken be treft. Stonden er bij deze laatste hui zen in de weg, dan werden de bewo ners er zonder meer uitgebuldozerd, on danks de protesten, die van verschil lende zijden hierover weldra werden ge hoord. Schrammetje kan zich indenken, dat het niet meevalt om op stel en sprong huis en hof waaraan men ge hecht is te moeten verlaten, zonder dat men er direct iets gelijkwaardigs voor terugkrijgt. Men heeft echter slechts één doel voor ogen gehad: de dijken die daarvoor in aanmerking kwamen, moes ten vóór de winter zoveel mogelijk een veilige beschutting vormen voor de be woners der daarachterliggende dorpen. Daarom sta ik er verwonderd over, dat als 't moet, er zoveel in een minimum van tijd kan gebeuren, waarover in nor male omstandigheden soms jarenlange procedures nodig zijn. Als er maar nood is, dan staat men er voor, hoe snel de anders zo langzaam malende overheids- molens kunnen draaien. Het moge een aansporing zijn, om in de toekomst er 'n beetje de gang in te houden! Ondanks de goede vorderingen die er zijn ge maakt, blijven er toch nog dijkvakken over, die bij stormweer een nauwlettend toezicht eisen. Het is dan ook een goede gedachte geweest, om waar dit nodig is, over te gaan tot het instellen van dijkwachten, die bij noodweer deze dijken onder con trole houden. Zo las ik, dat ook Oolt- gensplaat een dijkwacht heeft georgani seerd, die p(araat zal zijn als de nood aan de man komt. De burgemeester heeft in deze vooral het oog laten val len op ongehuwden, van wie een groot deel dan ook spontaan dit werk op hun schouders hebben genomen. Verwonderd was ik, toen ik las dat er ook ongehuwden waren, die weiger den om aan dit nuttige v/erk deel te nemen. Schrammetje kan zich niet voor stellen, waar iemand die gezond van lijf en leden is de moed vandaan haalt om zich aan deze arbeid te onttrekken. Ge zien wat de Platenaars ook allemaal hebben meegemaakt, is het toch heus geen overbodige zorg om de nog niet voldoende versterkte dijken in de gaten te houden, wanneer een stormvloed er tegenbeukt. Het moest juist voor deze jongemannen een eer z^n om dan over hun gemeentenaren te waken, temeer daar ook hun ouders, verloofden soms, en verdere familieleden er toch ten naas te bij betrokken zijn. Het geeft op zijn zachtst uitgedrukt blijk van een verre gaande onverschilligheid. Laat een an der dat maar opknappen, nietwaar? Ik weet wel, dat het geen hapje is om soms bij nacht en ontij misschien in sneeuw en vorst ergens langs een dijk te moeten surveilleren, maar de Februari- ramp heeft ons toch wel voldoende ge leerd, dat er noodzaak voor is. Het is goed gezien dat allereerst de ongehuw den worden aangezocht omdat zij geen vrouw en kinderen behoeven achter te laten. Daarom acht Schram het voor ge zonde jongelui die tegen een stootje kunnen een eerste plicht ora deze taak op zich te nemen. Het is te hopen, dat er geen stormen komen. Dan is het zelfs niet nodig, dat de dijkwacht in actieve dienst komt. Bovendien gaat het maar over één seizoen, want volgend jaar hoopt men als er niets bijzonders ge beurt de nog overgeschoten dijken op vereiste hoogte te brengen. Al met al dus nog niet eens zo'n geweldige opof fering die gevraagd wordt. Bedankt men daarvoor, dan is er niet veel naas tenliefde. Want het zou ook kunnen ge beuren, dat door de attentheid van de dijkwacht een dorp voor een catastrophe gespaard bleef. Is het dan niet een scho ne taak om meegeholpen te hebben de burgerij te beveiligen? Geen wonder dat burgemeester Hordijk het bedroevend noemde, dat er jongemannen in zijn ge meente wonen, die hun plicht in dit op zicht niet beseffen. De ramp heeft hun weinig geleerd. In militaire kringen zou men zulke jongei^s dienstweigeraars noe men. Wat ze in feite ook zijn. Schram metje hoopt, dat ze alsnog het ver keerde van hun handelwijze zullen in zien en zich melden voor dit werk, dat niets meer of minder de veiligheid der bevolking beoogt. Beter ten halve ge keerd, dan ten volle gedwaald. Door volharding in hun verkeerd standpunt zullen deze jonge mensen de achting van hun mede-gemeentebesturen verliezen. En Schrammetje zou het Publius Syrus nazeggen: „Hij is een balling, die zijn diensten aan het Vaderland weigert!" SCHRAMMETJE. VEEMARKT ROTTERDAM, 23 Nov. Ter vee markt werden aangevoerd in totaal 2210 dieren, waaronder 1186 vette koeien, 721 varkens, 304 lammeren. Prijzen per kg: Vette koeien 2.54—2.68, 2.40—2.50, 2.002.20; varkens lev. gew. 1.86 1.83.1.80. Prijzen per stuk: lammeren 95.-85—75. De aanvoer van vette koeien was iets meer met kalme handel en de prijzen als vorige week. Prima's gingen nog boven notering. De aanover van vette koeien was iets meer met kalme handel en de prijzen als vorige week. Prima's gingen nog boven notering. De aanvoer van varkens was even minder, de handel redelijk en met da lende prijzen. Prima exemplaren iets boven notering. De lammeren met kor tere aanvoer, met willige handel en goed prijshoudend. Meisje van 8 jaai onder zajidwagen en gedood Zaterdagmiddag is te Ouddorp een ongeluk met ontzettende gevolgen ge beurd, de 8-jarige Krijntje Verhage, dochtertje van J. Verhage uit de Kool weg geraakte onder de achterwielen van een ledige zandwagen en werd op slag gedood. Dit zeer droeve ongeval droeg zich als volgt toe. Het meisje fietste met een vriendinnetje in de Weststraat in de richting van de zaak van Pijl langs het kerkhek. Van de andere kant kwam een 15-tons ledige zandwagen van de fa. v. Oosterwijk, die voldoende passage liet. Of nu het meisje tegen het vriendinne tje is aangereden of dat het op andere wijze gebeurde weten we niet te zeg gen, maar het kind kwam met de fiets te vallen en geraakte onder de achter wielen. Men moet nog geroepen hebben aan de chauffeur „stop!" waarop hij di rect reageerde en onmiddellijk stil stond, maar het was al te laat. Het meisje was op slag dood. Men heeft het kind in de verfwinkel van Spee binnengedragen en hoewel Dr Rulzeveld onmiddellijk ter plaatse was, kon deze niet anders dan de dood con stateren. De verslagenheid in de gemeente en de deelneming met de ouders is zeer groot. De nieuwe ponton, kortgeleden aan gelegd en gereedgekomen in de tram- haven te Middelharnis is in de geleiders blijven hangen en gezonken. Hoe dit mogelijk was Is nog niet op gehelderd, maar er is een geweldige ra vage aangericht. Bij laag water is de ponton blijven hangen en door de stijging van het wa ter, wat natuurlijk een geweldige druk op de ponton bracht, zijn de geleiders verbogen. Het water heeft de ponton overvloeid, zodat deze is volgelopen en gezonken. Ook de grote electromotor, die de kleppen op en neer in beweging brengt zit onder water. Doordat het gevaarte onder water kwam, wat een geweldige druk veroor zaakte, is de brug van de fundamenten geraakt en uit de potten gelicht. Bo vendien is heel de electrisohe leiding, en de brugverlichting geruïneerd. Een en ander komt op vele duizenden guldens schade. Verdacht van diefstal en frauduleuze handelingen in de Grossierderij en Groot handel van de fa. K. Vermaas Zonen, te Middelharnis, zijn enige personen in arrest gesteld. ----------O---------- GRAANBEUBS ROTTERDAM, 23 Nov. Graanbeurs. Binnenlandse granen (officieuze note ringen per 100 kg. francs (R'dam)Tar we doorsneekwaliteit op vochtcondi- tie tot 27.05, de betere kwaliteiten daarboven. Voedergranen goed prijs houdend. Zomergerst 21.2522.50, Grove geschoonde daarboven. Haver 19.2520.25, blanke daarboven. Rogge 1920, 17 procent vochtgarantie tot 20.25. Mais, doorsneekwaliteit vast tot 27, Peulvruchten zeer klam en lager. Groene erwten 4049, Schok kers 6070, Bruine bonen tot 95. AABDAPPELBEUBS ROTTERDAM, 23 Nov. Kleiaard- appelen 35 mm opwaarts. Eigenheimers 13—14. Bintjes 11.2511.75, Beve landers 13. Meerlanders 10.50, IJs- selster 9.75—10. Voeraardappelen 3.50. (Prijzen per 100 kg en op de handelsvoorwaarden vastgesteld voor de verkoop van con sumptieaardappelen of wagon, schip of auto.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1953 | | pagina 1