„De Sluiker" Tienjarig bestaan van de E.H.B.O. te Middelharnis r------------- Het eerste Oostenrijkse huis te Herkingen onder de kap! nder de schaduw van de H-bom .J CHK. WEEKBLAD OP GEBEFOEMEEKDE GRONDSLAG VOOE DE ZÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Een nieuwe „Dierenwet" gevraagd V.. De Vereniging „Naastenliefde" beantwoordde aan haar doel Een interessante wedstrijd Type van huizen aangepast aan Hollandse eisen 5chmmmetjL Woensdag 30 September 1953 No. 2241 UW5 jjedactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TJJLEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij TelefK 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAIi ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. By contract speciaal tarief. e moderne wapens worden al ver- 'kkelijker. De Tweede Wereldoorlog in 1945 met de atoombom, die ^n ogenblik de Japanse stad Hiros- i tot een puinhoop maakte en 75000 sen doodde. Sedert die tijd is de ont- Iteling der vernietigingswapens tls verder voortgeschreden. Dat de oorlog tussen het conmiunistische sland en het Westen niet in een wer- oorlog is ontaard is door velen door de Engelse staatsman Chur- 1 wel toegeschreven aan het feit, dat erilta over de atoombom beschikte Rusland niet. aar ook Rusland produceerde atoom mfn. Ondertussen verkreeg Ameri- (je beschikking over de H-bom of terstofbom, die in zijn vreselijke uit- rking de atoombom duizendvoudig ..treft. eer een voorsprong voor Amerika en oorzaak, volgens velen, dat Rusland 1 wei bedenkt om het tot een wer- jke oorlog te laten komen. Ditmaal 'rde Amerika's voorsprong niet lang t de Russische dictator Malenkow kte onlangs bekend, dat ook Rus- 1 in staat is H-bommen te produce- Aanvankelijk als communistische beschouwd Is men daar wel van te- r moeten komen omdat het een bewe- feit is dat ook in Rusland een wa- tofbom tot explosie is gebracht. de verre woeste binnenlanden van erika ontploft de H-bom, maar ook Kuslands ontoegankelijke berglanden t de ontploffing van dit allervrese- e vernietigingswapen. g ontploffen de H-bommen in de enlanden van de beide rivalen. r de ontploffingen spreken een dui- "e taal, die met onbegrepen blijft. de Amerikaanse ontploffing een van: ,,Denk er om wij hebben een iijk wapen", uit Ruslands steppen t de echo weerklonken: ,,Wij zijn tang." Aangenomen wordt door ve- Amerika een voorsprong heeft -tal en in productiesnelheid maar zijn deskundigen de mening toege- dat die voorsprong van Amerika van twee jaar door Rusland in- kan worden. Daarmee wordt de cveling van Harold Stassen een aam adviseur van Eisenhower, om apenhulp aan Eufopa te versnellen rband gebracht. De H-bommen wor- op die wijze als politieke wapens ikt om druk op elkaar uit te oefe- Een uiterst gevaarlijk spel. Het rmen met het bezit en het dreigen het gebruik van de H-bom is een tellend verschijnsel in de koude oor- i in de tijd van de geesten. ant ook de bedreiging van ze te ge en blijft niet uit. moet men de waarschuwing van merikaanse generaal Mark W Clark oramandant van de XJNO-troepen in a wel opvatten als een bedreiging i zegt, dat de partij, die de wapen- tand op Korea breekt, „elk ter be- kking van Amerika staand wapen", liet foudraal trekt. Daar kan mets rs dan de H-bom mee worden be- Evenzeer vormt het artikel van senator uit Marine, mevrouw Mar- t Chase Smith dat in veertig Ame- "se bladen gepubliceerd werd een gement met het gebruik van de H- inlioud van het artikel komt bier eer, dat het een pleidooi bevat voor gebruik van de H-bom door Ameri- dien de onderhandelingen op Korea en mislukken. merlka is dan volgens deze senator verplicht het eerst de bom te ge- ken. Zo wordt de H-bom gebruikt *uk uit te oefenen in de regerings van de landen. 'terst gevaarlijk. Ben adembene- i en verbijsterend gebruik. eg is naar aangenomen mag worden elijkerwijze het bezit van de H-bom Amerika's voorsprong er mee een terming. Maar die beschermings- kan met de dag verminderen. Is al de H-bom losgelaten, door wel- Partij dan ook, dan zijn de vernie- gswapenen aan het woord en dreigt totale verwoesting van de bescha- ep een wijze, waarvan we ons geen 'Stelling kunnen maken en met of- Wn mensenlevens waarvan we ons tieeld durven vormen. leven inderdaad onder de schaduw ^e H-bom. We bedoelen daarmee te ï'o, dat het gebruik van deze ver- kelijke wapenen hun schaduw uitwerpen. Oorlogsvoorbereidingen ''ti niet getroffen om de vrede te liigen en de vreselijke wapens 'o niet gebruikt om in arsenalen 'agen te worden. is het van mensen zijde. ïr boven dit alles staat de Heere. spreekt het beslissende woord, 't Is ire, Die de oorlogen doet ophou- öie het rumoer der volkeren doet en. •W Hem zijn de volkeren en hun ge- "en ijdelheid. *tmoge ons bewegen de toevlucht onder de schaduw Zijner vleu- s. e Werken en arbeiden aan onze dij- "'s spannen ons in voor het dage- ''food. We drijven onze nering en fing. Vervullen daarmee onze plicht en we doen het onder de schaduw H-bom. ,^iwel, ook die is onder Gods Hand ^e ons in- deze tijden van toene- °er zonde en ongerechtigheid, van '^ig van Gods ordinantiën doen j tot Hem, Die eenmaal door Da- Waarschuwing deed toekomen. Een publicatie van de Directeur van de Nederlandse Vereniging tot Be scherming van Dieren" in een weekblad geeft ons aanleiding tot het schrijven van deze driestar. In bedoelde publicatie somt die directeur een zeventiental ge vallen op van ergerlijke dierenmishan deling. Het is e?n bloemlezing ontleend aan de officiële rapporten van de Nederland se Vereniging tot Bescherming van Dieren". We citeren een paar gevallen: Nuth: Uit wraak een kettinkhond in zijn hond met een riek doodgestoken. Den Haag. Een konijn levendgevild. We laten het bij deze twee gevallen. Ze zijn meer dan ergerlijk. Onmenselijk. Het is verbijsterend, dat nog zoveel mensen dieren onnodig leed kunnen veroorzaken. Het is ook een roep om betere be scherming van de dieren. Dat betere bescherming nodig is blijkt wel uit de opsomming, uit alle delen van ons land van onnodige en wrede dierenkwelling. Het is ook een roep voor onze rege ring om wat haast te maken met een nieuwe Dierenwet. Het is nodig, dat er een nieuwe „Die renwet" komt opdat de politie strenger en doeltreffender tegen dierenbeulen kan optreden. Er is destijds een Interdepartementa le Comniissie ingesteld om de Regering van voorlichting te dienen bij het ont werpen van een nieuwe Dierenwet. Daaraan is grote behoefte. Het is een teken van onbeschaafdheid om slecht voor de dieren te zijn. De rechtvaardige kent het leven van zijn beesten", leert ons Gods Woord. Daarin ligt opgesloten dat God ons verplicht ook Zijn schepse len goed te verzorgen en te behande len. Helaas komt dierenmishandeling al- lerwege in ons land nog veelvuldig voor. Het is een kwaad dat met alle krachten bestreden moet worden. Waar de huidi ge Dienst de gelegenheid niet biedt aan de politie om met de nodige gestreng heid te kunnen optreden is het uitvaar digen van een nieuwe Dierenwet ur gent. Van ons nieuwe Vervolgverhaal vangt het eerste stuk in dit num mer aan. Het is een geschiedenis van smokkelaars, in de tijd van de Franse overheersing. Spannend is het te lezen, hoe Al bert Zijier, de hoofdpersoon in dit verhaal, telkens de dans ont springt. En hij had een moedige vrouw.' Het boeiende verhaal zal jong en oud zeker bevallen! Tijdens een onweer wordt een motorrijder door de bliksem getroffen. Hij ligt schijndood op de grond met brandplekken op de borst en aan het rechter dijbeen. De duorijdster, bij bev/ustzijn, heeft een breuk van de rechterpols en het rechter sleutelbeen en een open botbreuk van de rechter buitenenkel." Verondersteld dat men zoiets eens tegenkomt, wat zal men dan doen om de eerste hulp te verlenen? Wij weten zeker dat het merendeel van het publiek met de handen in het haar zou staan of verkeerde hulp zou verlenen. Maar niet alzo een goed EHBO-er! Die weet wel degelijk aanstonds wat hem te doen staat en op welke wijze hij de slachtoffers van dit, of welk ander, ongeluk moet bijstaan. Dat werd Zaterdagmiddag j.l. duidelijk gedemonstreerd tijdens de EHBO-wedstrijd, die de 10 jaar bestaande afdeling Naastenliefde" te Middel- harnis-Sommelsdijk had georganiseerd in het veilinggebouw.en waren de EHBO ploegen voor bovenvermelde opgave werden gesteld. Tien jaér geleden, het was dus in de oorlog, richtte men te Middelharnis de afdeling EHBO „Naastenliefde" op. Men telde echter al vele EHBO-ers in Mid delharnis en Sommelsdijk omdat dokter Arends ongeveer 25 jaar geleden al be gonnen is met het opleiden voor het di ploma; wij zagen tenminste dezer da gen een diploma uit 1930. In „Naasten liefde" oefent men in georganiseerd ver band, behoudt men de vaardigheid en kan men die nog vermeerderen, evenals de theoretische kennis. Wij menen dat het overbodig is om uiteen te zetten van welk een eminente betekenis zo'n ver eniging voor een gemeenschap is, maar wel gevoelen wij ons gedrongen om thans nog eens ieders medewerking zij het dat niet louter bestaat uit een donatie of andere financiële bijdrage voor deze prachtige groep van hulp vaardige en toegewijde burgeressen, en burgers in te roepen en wij doen dat niet alleen t.a.v. deze nu jubilerende ver eniging, maar ook voor alle andere af delingen in het eiland, die zich natuur lijk ieder in eigen omgeving net zo ver dienstelijk maken. Dit 10-jarig jubileum vierde men dus in de veilinghal te Middelharnis, waar vele belangstellenden de jeugd niet in het minst vertegenwoordigd van deze wedstrijden getuige bleken te wil len zijn. Burgemeester Rijnders, harte lijk welkom geheten, evenals alle ande re aanwezigen, door de afdelingsvoor zitter, de heer Dekker, sprak het ope ningswoord, waarin uiteraard de felici tatie domineerde. De burgemeester wees er op, dat er maar weinig verenigingen zijn, die zo regelmatig en consequent oefenen als deze EHBO-afdelingen, die de grootst mogeUjke belangstelling van de bevolking verdienen. Hoe belangrijk EHBO is, dat is wel gebleken tijdens de rampdagen. Spr. feliciteerde en bedank te voor het schitterende werk op en na 1 Februari, onder vele persoonlijke op offeringen verricht. Dank betuigde de burgemeester inzonderheid ook aan dok ter Arends, die met zijn veeljarig lei derschap der EHBO-cursussen blijk ge geven heeft en' nog geeft van algemene burgerzin. Namens het gemeentebestuur zegde spr. zeer hartelijk en welgemeend dank jegens afdeling en EHBO-ers. De jubilerende afdeUng werd voorts toege sproken door de voorzitter van de kring Flakkee der EHBO, de heer D. Spee uit Ouddorp, die het een grote presta tie noemde om op Flakkee waar men over het algemeen op verenigingsgebied niet veel uithoudingsvermogen blijkt te bezitten tien jaar lang een afd. EHBO in het leven te houden en te doen bloeien. Spr. verklaarde de naam van de afdeUng ten volle van toepassing op Breek uwe zonden af door gerechtig heid", of er verlenging van uw vrede mocht wezen." Een waarschuwing die tot ons allen komt. het EHBO-werk en het doel dat men nastreeft. Spr. feliciteerde namens de kring en tevens namens het Roode Kruis te Ouddorp. Onder grote belangstelling der aan wezigen begon men aan de wedstrijd, waarvan de prestaties beoordeeld wer den door een jury, bestaande uit de dok toren Arends, Gestman de nieuwe schoolarts en Huisman Jr. Er is met grote animo gewerkt en naar dokter Arends, als juryvoorzitter, na afloop mededeelde zijn er goede pres taties geleverd. Een paar knapen fungeerden gaarne voor de slachtoffers en lieten willig met zich sollen en zich verbinden. Daar kwam van allerlei bij te pas: allereerst stonden de EHBO-ers voor de opgave Drie klassen bij de K.L.M, ingaande 4 Oc tober a.s. in de winter dienstregeling. Dit drieklassen systeem zal worden ingevoerd op de diensten naar New- York en Johannesburg in de Nieuwe Super Constellations. Voorin zijn 15 toeris- tenstoelen (3e klasse) in het midden de hoofd cabine met 24 sleep-airs (2e klasse) en achterin 11 eerste klasse stoelen. om na te gaan welke verwondingen wa ren toegebracht, dan moesten zij beslis sen wat er gedaan diende te worden, noodverbanden aanleggen, dokter en po litie waarschuwen, materiaal laten aan rukken enz. Er werd aan de wedstrijd deelgenomen door vijf ploegen, t.w. twee uit Ouddorp, twee uit Dirksland en één uit Stad aan 't Haringvliet. De deelnemers werden, voordat de wedstrijd begon, de zaal uitgewerkt en moesten buiten blijven totdat het hun beurt was. ledere groep kreeg een kwar tier tijd om de gewonden te verzorgen en alles klaar te maken, daarmede ein digend, dat zij ieder op een brancard werden weggevoerd. Een geheel arse naal van verbandmiddelen, brancards, kussen, plankjes voor spalken van been breuken, een zuurstofapparaat, een tele foonaansluiting enz. stond de groepen ter beschikking. ledere groep bestond uit twee EHBO- ers en een leidster of leider. De uitslag van deze interessante wed strijd-was als volgt: Groep Dlrkslahd II met leider de heer Zoon jr., 241 pt. en daarmede de eerste prijs, bestaande uit een zilveren beker, die beschikbaar was gesteld door het gemeentebestuiir van Middelharnis; Dirksland I, leidster mej. Roodzant, met 229 pt., de tweede prijs, een me daille van de Middenstandsvereniging Middelharnis; Ouddorp I, leider de heer Joh. Tanis, met 220 pt. de derde prijs, zijnde een medaille van het Roode Kruis; Ouddorp n, leider de heer T. van Dam met 199 pt., de vierde prijs, een medail le, beschikbaar gesteld door Naasten- Uefde; Stad aan 't HaringvUet, leider de heer Van Sprang, met 176 pt de vijfde prijs. De leiderprijs ging naar de heer Joh. Tanis uit Ouddorp; deze verwierf 51 pt., evenveel als zijn clubgenoot Van Dam, maar daar zijn ploeg meer punten be haalde werd hem de leidersprijs toege kend, een medaille, beschikbaar gesteld door de afd. EHBO-Dirksland. Naast onze eigen nationale driekleur woei er van het eerste houten huis dat Vrijdagmorgen in Herkingen onder de kap kwam een vreemde vlag: rood-wit- rood. Wie een beetje in inteimationale vlaggenwereld thuis is wist dat dit de Oostenrijkse vlag was en kon concluderen, dat het huis een Oostenrijks huis was. Inderdaad was dit het geval. Herkmgen krijgt zes riante Oostenrijkse woningen als aandeel uit het grote geschenk van 66 „Frieslandhuizen", 140 zomerhuizen en 114 schuurtjes, dat Oostenrijk heeft overgehad voor de hulp aan de rampgebieden en op die morgen ging het eerste huis onder de kap, waarbij natuurlijk de vlaggen van beide landen op de nok omhoog gingen. De huizen worden gebouwd in drie blokken van 2 en zij blijven in internaüonaal gezel schap, want vlakbij zullen er nog 4 Zweedse huizen verrijzen. Dit complex zal voorlopig een fraaie afsluiting vormen voor het Herkingse tuindorp. Over en weer werden har telijke woorden gewisseld De grote geschenkzending van Oos tenrijk kwam tot stand dank zij de of fergezindheid van de Oostenrijkse Staat en vooral dank zij de vrijwillige bijdra gen der vakbonden. Aan de Weense fir ma^ Thermobau werd de opdracht gege ven deze houten huizen klaar te maken. Er is uitsluitend Oostenrijks hout uit de Oostenrijkse bossen voor gebruikt en de ingenieur, die de Hollandse vaklieden van voorlichting komt dienen, de heer Manustik, eveneens uit Wenen, vertelde ons, dat deze huizen van het type zijn, zoals dat in zijn land veel voorkomt, maar overigens aangepast aan de Hol landse eisen, van indeling, klimaat enz. Het zijn montagewoningen, maar voor het in elkaar passen komt nogal wat kijken; deskundige opzicht en gedegen voorlichting zijn dan ook wel nodig. Maar wij bemerkten, dat men dit wel kan toevertrouwen aan deze jonge, en thousiaste Oostenrijker, die gewapend met een tas vol tekeningen, vooral van details, enige tijd in Herkingen heeft vertoefd en, Vrijdag naar een andere plaats in het rampgebied vertrok. Het zijn grote huizen; drie kamers beneden, een keuken, een badcel, een halletje; boven drie kamers en een over loop, alles van royale afmetingen. De bovenbouw is, zoals gezegd, van hout, het fundament normaal zoals we dat hier gewend zijn; voor het hout zorgde Oostenrijk en daar is een kapitaal van plm. 12.000 gld. mee gemoeid (per huis) De gemeente moet zorgen dat de fun deringen er komen en dat vergt ook niet weinig; met sanitair enz. mede plm. 9000 gld. per woning! Deze huizen zijn, evenals de Zweed se, Noorse en Finse elders, bestemd voor rampslachtoffers of voor mensen die als gevolg van de ramp hun huis kwijt raakten (wegens dijkherstel bv.) De bouw van deze Oostenrijkse hui zen te Herkingen geschiedt door Fa. Van Welzenes te Rotterdam, die er nog al wat Herkenaars bij tewerk stelde. Het feit van het onder de kap komen van het eerste huis liet men niet onop gemerkt voorbijgaan. Burgemeester van Heijst en secretaris Van der Ster, ge meente-architect Vreugdenhil en nog enige personen uit Herkingen kwamen naar het bouwterrein. Er werden een paar flessen Portugese wijn ontkurkt en de burgemeester hield een speech, waar in hij er zijn vreugde over uitsprak dat nu een punt bereikt werd, waarop het eerste huis zo goed als voltooid is. Spr. vond het prettig hierbij, met de heer Manustik, de aannemers en de arbei ders, even stil te kunnen staan. Hij re leveerde dat dit in feite een geschenk Nu de bromfietsers definitief van de rijweg zijn verjaagd en deze catagorie het rijwielpad is toegewezen, is de rust voor de wielrijders opgezegd. Kon men tot voor kort nog heel rustig van het fietspad gebruik maken en al het mo torisch verkeer over de „grote weg" langs zich laten vliegen, nu is het zo, dat men elk moment door zo'n hakke- poffer wordt opgeschrikt. Het is Schram wel eens opgevallen, dat er zo'n groot verschil is tussen de ene bromfietser en de ander. Er zijn van die mensen, die je héél kalmpjes voorbij brommen met een gangetje van een beetje sneller dan een 'fiets. Ze kijken je in 't voorbijrijden met een glimlach aan en je kan van hun lip pen lezen: „'t gaat lekker, hé!" Ze zijn er zo echt tevreden mee, dat ze hun benen niet behoeven te gebruiken en toch nog wat sneller vooruitkomen, dan de man, die zich in het zweet zijns aan- schijns voortbeweegt. Met zulk soort bromfietsers heb je als wielrijder wei nig last, want als 't nodig is, staan ze op 'tzelfde moment stil. Er is echter ook een catagorie brommers, die hun motortjes zo drosselen, dat ze er een zelfde snelheid mee willen bereiken als eens grote motorfiets. Natuurlijk is zo iets onmogelijk, maar de haastende he ren proberen het maar. Zolang ze deze streken op de rijweg konden uithalen, hadden de wielrijders' er geen last van, maar nu ze zulke snelheidsproeven op 't rijwielpad afleggen, slaat menig fiet ser de schrik om het hart. Dat kan zo'n bromfietser niet begrijpen. Die rede neert zo: de helft van 't fietspad is voor mij en daar kan ik net zo hard op razen als ik wil. Als ik het verkeer maar niet in gevaaj breng. Kijk, dat is nu juist is van de Oostenrijkse arbeiders, die ge drongen werden door naastenliefde. De burgemeester verzocht aan de heer Ma nustik om de dank van Herkingen over te brengen. Hij herinnerde aan het re cent verleden, waarin men m Holland meende dat alle Duits sprekende men sen onze vijanden waren; thans is wel gebleken, dat het Nederlandse volk vrienden in Oostenrijk heeft en dat men er een verbazingswekkende hulpvaar digheid en naastenliefde ontplooit, niet tegenstaande het feit, dat het een arm land is, zelf zeer de dupe van de oor log en van de geallieerde bezetting. Dit stemt nog tot temeer dankbaarheid en bewondering voor het kostelijke ge schenk. In Herkingen is nien gelukkig, dat enige mensen een blijvend onderdak geboden kan worden dank zij dit Oos tenrijkse geschenk. De heer Manustik verklaarde zich blij over de tevredenheid in Holland en voor al in Herkingen met deze huizen. Het Oostenrijkse volk heeft gaarne een steentje bij willen dragen, mede omdat men nog niet vergeten is hoe gastvrij talloze Oostenrijkse kinderen na de eer ste wereldoorlog in Nederland ontvan gen en verzorgd zijn. Over en weer wisselde men nog eni ge aangename woorden, waarna men de glazen hief op een voorspoedige verde re bouw dezer huizen. Ir Manustik vertelde ons nader nog een en ander over de huizen, mede aan de hand van de tekeningen o.a. dat de huizen beslist warm zullen zijn vanwege de driedubbele wanden en het isolerend materiaal dat er tussen wordt verwerkt Het hout zal vele jaren ons klimaat wel weerstaan, zo verzekerde hij, als maar gezorgd wordt dat de huizen goed in de verf blijven! Van indeling zijn de huizen zeer gezellig, de ramen zijn flink en alles is op licht en lucht ingesteld. Een leuk idee vonden wij het dat van het onderste deel der vensters de ra men niet open slaan, welk het bovenste; hierdoor heeft men nooit last met de bloemen, die bij deze vensters niet ge mist kunnen worden. het kardinale punt, waarover de begrip pen nogal uiteen lopen. Of men echter matig, hard of zeer hard op de brom mer over het fietspad jaagt, het geeft elke vrielrijder altijd even 'n onveilig ge voel, als er zo'n ding aan komt knette ren. Inwendig wordt dan het sein: ,,wees op je hoede" gehesen, dat niet neerge haald wordt eer de passage vlot is ver lopen. Gezien het verbijsterend aantal bromfietsen dat op de baan is (waar komt toch al dat geld voor die dingen vandaan?) ziet Schram er een bedrei ging in voor de eenvoudige fietser. Het zijn van die dingen zo tussen tafellaken en servet in. Inderdaad een gevaar voor de grote rijweg, want daar kunnen ze niet mee wat de snelheid betreft, maar ook een gevaar voor het rijwielpad, want daarvoor is de snelheid te groot. En gaat het zo door, dan zijn er binnen kort meer bromfietsen -dan gewone fiet sen. Wee dan hij die zich met z'n dood eenvoudige niet brommende fiets op het rijwielpad waagt. Dan ben je helemaal niet meer in tel. De enige afdoende op lossing zal zijn een bromfietspad er bij. Niet het rijwielpad breder, maar een aparte bromweg. Voor de wandelaars schiet er dan wel geen ruimte meer over, doch dat is niet erg. Tijd om te wandelen hebben we toch niet meer. Speed, speed" zouden de Engelsen zeggen. We hebben allemaal evenveel haast en het zS,l niet volmaakt zijn, voordat ieder een klein helicoptertje in de tuin heeft staan. Dan raken de we gen en fietspaden weer uit de tijd en het nageslacht zal een beetje medelij dend op ons neerzien, dat we ons maar zo langzaam konden verplaatsen. Maar, allez, ik dwaalde af naar de toekomst. We hadden het over de bromfietsen van nu. De lezer zou misschien de indruk krijgen, dat ik de bromfietsers een kwaad hart toedraag. Geen nood, al haat ik de bromfiets op 't rijwielpad, dan wil dat niet zeggen, dat ik de brom fietsers in eigen persoon 'niet lijden mag. Van verschillende zijden heeft Schram de klacht vernomen, dat de wielrijders de bromfietsers onrecht aandoen. Voor al de fietsende schooljeugd moet daar een handje van hebben. Komt er een brommer aan, dan gaan ze demonstra tief met z'n drieën naast elkaar rijden, om de bromfietser passage onmogelijk of in elk geval zeer moeilijk te maken. Ik heb zelfs gevallen gehoord, waar de bromfietsers voetzoekers voor de wielen werden geworpen, waardoor zij van 't rijwielpad afgeraakten. Ten eerste is het de fietsers al wettelijk verboden om «let z'n drieën naast elkaar te rijden en ten tweede is het zeer onwelvoeglijk om geen voldoende gelegenheid te geven behoorlijk te kunnen passeren. Tenslot te kunnen de bromfietsers het ook niet helpen dat ze van de grote weg naar het fietspad zijn gedirigeerd. En wan neer zij fatsoenlijk de helft van het fietspad berijden, dan is daar niets te gen en doen ze niets, dat wettelijk ver boden is. De jeugd ziet in haar handel wijze zeker geen gevaar. Denkt er niet bij door, dat een slip van het fietspad de bromfietsberijder het leven kan kos ten. Ja, dat ze er zelf ook nog wel door in 't ziekenhuis terecht kunnen komen. Al hebben we een hekel aan de brom fietsen op ons rijwielpad, dan mogen we toch de berijders er van niet kwalijk be jegenen, wanneer ze zich aan de ver keersregels houden. Laat U dat van Schrammetje gezegd zijn. Al met al vormen al die bromfiet sen met elkaar een probleem, waaraan wel aandacht mag worden geschonken. En het lijkt Schram nog helemaal zo gek niet, voor de brommers een klein examentje in te stellen, alvorens ze met een snelheid van zo'n veertig vijftig ki lometer tussen, de wielrijders door los gelaten worden. Ook wat de kennis van verkeersborden betreft diende hun wel een en ander te worden afgevraagd. Want Schram is er van overtuigd, dat geen 10 procent van de bromfietsers U 10 van de talloze verkeersborden zou den kunnen verklaren. Dat is toch wel erg en daardoor zijn ze een gevaar voor het verkeer. Ja, over de bromfiets is het laatste woord nog niet gesproken. Maar hoe men er ook over moge den ken: laat ,ons een heer in 't verkeer zijn, ook tegenover de bromfietsers. SCHRAMMETJE.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1953 | | pagina 1