Msmes
VEERDÏËNST
flls het
kindje geboren is
Singer Maatschappij Hü]
IS uw VULPEN STUK?? 7SSs^^t
ENGELS - Middelharnis
Een Ford laboratorium op wielen
Sanap/rm 3 goede
Motor-
riemschijven
Prijsf 4.90
Gebr. de Waal
NAAINACHINEHANDEL
Fa. P. de Korte Zn.
kinöeRhoekje
Een spannend boek over
de ramp.
Uit voorraad in
BOEKHANDEL
MIDDELHAENIS
Flakkee - Schouwen en Duiveland
v.m. 9 uur vertrek Zype
v.in. 10 uur vertrek
14 karaats
goud is de pen
NUTSSPAARBANK MIDDELHARNIS-SOMMELSDIJK
LAGERE PKÏJZErV
MEER KEUS
BETERE KWALITEIT
BETERE SERVICE
ROTTERDAM
Depot van WOUDA'S ZADEN
m'
Telef. 24 Oude Tonge
Gebrs. de Waal - Middelharnis
l6e Jaargang
kopen betekent:
Singer service
voor Uw gehele
leven I
Vertegenwoordiger: C. J. WILDENBOEi
Binnenweg 17, Telef. 2204, SOMMELSDljj
MIDDENSTANDSCURSUS - MIDDELHARNif
Opleiding
Practijkdiploma Boekhouden
en Handelskennis L.O.
SLAVENBURG'S BANK N.V.
s
if Je a.r:^
gezet
in ringen,
broches, han
gers, enz.vindt
U bij Merkes
'n een verras
send r ij k e
collectie.
Eigen repara
tie-atelier
Nw. BINNENWEG «jROTTÈRDAHs
uit voorraad leverbaar
CEBEEDSCHAPPENl
,meenHi6iBolherdam-
<-Tel.275Ö6-l.l2465>
Hoek St. Jacob
n.m. 13.30 uur vertrek Zype
n.m. 14.30 uur vertrek
Hoek St. Jacob
Aansluiting bootdienst Zierik-
zee R.TM.
ZONDAGS GEEN DIENST
GEBR. MAAS WESTBROEK
Telefoon 19 A. J. Polder
Telefoon 30 Bruinisse
en een jaar garantie krijgt U
op de juist door ons ontvangen
„SPAKTA"
VULPENHOUDEBS
In tal van prachtige kleuren
voor de uitzonderlijke prijs van
6.90
GBBBS. DE WAAI.
MIBDELHABNIS
VOORSTRAAT 86 MIDDELHARNIS
(RENTE 2,40/,,)
De SpaarhanJi is geopena
Alle werkdagen, behalve 's Zaterdags van
913 uur v.m. en 34 uur n.m.
's Zaterdags alleen van 912 uur v.m.
Bovendien op Maandag en Donderdagavond van 6-7 uur
SPAARBUSJES WORDEN DAGELIJKS GELEDIGD
Rentebijschrijving na 15 Januari 1953.
HANDNAAIMACHINE vanaf. 160.-
ZIGZAGELEOTR. draagbare machine
compl. met motor, in luxe koffer v.a. 545.-
Uitsluitend het beste van de wereldmarkt in ca
80 verschillende uitvoeringen; speciale collectie
portables met vrije arm voor stoppen, borduren.
Toonaangevende merken o.a. Elna, Husqvarna,
Anker, Adler, Turissa, Pridor, Necchi e.a.
Voorlichting, demonstratie en lessen op pret
tige ea vakkundige wijze door gediplomeerde
krachten, ook aan huis.
Betaling in overleg op discrete wifse,
reeds vanaf f 3.- per tveek.
Hoofdkantoor :Vierambachtsstraat 67, Tel. 52116
Filialen: Beijerlandselaan 184, Tel. 78350
Beneden-Oostzeedijk 95, Tel. 20424
Middelharnis, ZandpadlöO, Tel. 2434
Chr. de Vrieslaan 44 MIDDELHARNIS Telef. 2532
Verzekeringen, Adviezen op elk gebied
,}//y'''->JHimi>/
Jaar na jaar betroutvbaar l
U kunt erop rekenen dal de hoge kwaliteit van Esso tractor-brand
stoffen en - smeermiddelen steeds geliandhaafd blijft Esso verfioo^t
de bedrijfszekerheid en het rendement van Uw tractor I j
Roestvorming op werktuigen en gereedschappen wordt voorkomen
door Esso RUST-BAN.
yertroutv op de tvereldreptitalie fan
wilt U natuurlijk uw familie en kennis
sen met dit heuglijke feit bekend maken.
Teneinde U daartoe in de gelegenheid
te stellen, hebben wij voor U een mooie,
uitgebreide sortering geboortekaartjes.
De kaartjes worden direct gedrukt en
de prijs zal U meevallen.
Breng hem dan bij ons. Onze reparatie,
inrichting maakt hem weer prima in ordt'
GEBR. DE WAAL - St. MaartepsJiil
faren veel liefl
letgeen bleek t
Hinder dan 6
jj de oude Ra
afgevaardigde!
tiging), 2 A
tijzinnige, 1 vi
Jeid en de heer
iliger van een
Kbelang" noem|
feclitse kiezers I
laatstelling in I
Loeiiijkheden v]
e lijstaanvoeref
leer no. 1 werd
it te treden ei
e komen. De
regens hoge le|
tand niet mee.
indeel van ziji
te aparte verte
landhaven en -'
De nieuwe cursus begint Sept. Opleiding voor 't mij.
denstandsdiploma.
Aangifte zo spoedig mogelijk bij:
M. A. DE FOOKEBT - Jul. V. Stolberglaan 21, M'hanis
of
A. FOPMA - Jaeob Baaestraat - Sommelsdijii
Club voor beginners vangt aan in Sept., ook voor aj
emigranten. Lagere schoolkennis is voldoende. Ool;
clubs voor gevorderden.
Aangifte gaarne spoedig bij:
M. A. DE FOCKERT - JUL. V. STOLBERIGLAAN iu
B^^
Aanvang nieuwe cursus half September a.s. Aanmeidin;
zo spoedig mogelijk bij:
A. FOPMA SOMMELSDI.JS
A. V. d. SLUIJS Hobbemastraat 53 MIDDELHARNE
Menigeen ve
ieters niet vol
laleri en dat de
iezen. Verkie
Geraeentebelai
chijnlijk geach
laardoor wel ee
■OOI' de P.v.d.A
iDe uitslag v;
lis volgt:
Partijen
fan Saters
L.R.
lerv.
iberalea
'.v.d.A.
iem. belang
VERVOLG RAAD OUDDORP
ding, omdat de nieuwe leden zich er be
ter op konden oriëteren.
De voorz. lichtte toe, dat het nu in
de raad was gekomen om het zo vroeg
mogelijk te publiceren.
De heer Nieuwlaud wenste afwerking
omdat uitstel moeilijkheden zou bren
gen.
Er volgde stemming. Tegen was alleen
dhr Hameeteman. De veranderingen
zouden worden gepubliceerd.
Voorstel intrekking raadsbesluit van
8 Augustus 1953 strekkende tot aan
koop van de keet van K. C. Meijer
Fzn. v^aartoe werd besloten.
Bespreking inzake
van een Badhuis.
oprichting
Daar dhr Nederlof voorsteller was
lichtte hij toe dat hij de oprichting van
een Badhuis voorstelde ter bevordering
van de volksgezondheid en ook van de
zedelijkheid. Er is in Ouddorp een. be
hoorlijk strand, waar men zomers een
bad kan nemen. In de winter gaat dat
niet, bovendien is de ruimte thuis meest
beperkt en is er er weinig afscheiding
voor de secten.
Misschien bestaat de mogelijkheid dat
het mini,'3terie Maatsch. Werk er in te
gemoet komt, zei spr., anderzijds zou
er een tarief kunnen worden geheven,
zodat het de gemeente niets of weinig
kost.
De heer Koek vroeg of er plannen
waren, waarop de voorzitter zei, dat
hij eerst het gevoelen van de raad wilde
horen.
De heer Koek was er principeel niet
tegen, maar gezien de woningnood en
de finantiele toestand der gemeente
achtte hij beter dat het daaraan werd
besteed. Bovendien was er nog geen wa
terleiding. De plaats waar speelde ook
een rol.
De heer Nieuwland juichte het plan
toe. Water kwam er wel en de plaats
was ook geen bezwaar. Of het geld zou
kosten zou uitkomen bij de plannen.
Volgens de heer Nederlof behoefde de
woningbouw er niet onder te lijden. Dat
liep toch over het bouwvolume. Zou het
veel geld kosten, kunnen wij het later
altijd nog laten, het gaat om een prin
cipebesluit zei spr. We rekenen er op,
dat de Overheid de eerste stoot geeft.
Particulier initiatief kunnen wij hierin
niet verwachten.
De heer T. Grimvis dacht dat er wei
nig ambitie voor zou zijn. In de fabrie
ken staan ook douche's, maar men ge
bruikt ze niet.
De heer Nieuwland wees op Stellen-
dam, waar een groter badhuis stond dan
te Dirksland en waar het storm liep.
Weth. Voogd meende dat het zou
overkosten, omdat er toch ook een bad
meester bij moest zijn, die ook moest
worden betaald.
Weth. K. Grimvis had verschillende
mensen gesproken over deze zaak. Hij
was er tegen en vroeg stemming.
Het nut en de onkosten moeten wij
tegenover elkaar opwegen opperde de
heer Nederlof.
Bij stemming werd besloten met acht
tegen 3 stemmen om geen plannen hier
over te laten rnaken. In piincipe werd
het dus afgewezen.
Tegen de heren Koek, Padmos, de
Jong, Aleman, T. Grinwis, K. Grinwis,
Voogd en Hameeteman.
Vóór de heren Nederlof, Nieuwland en
G. Tanis.
Verbetering Havenweg
Dan volgde bespreking plannen tot
verbetering van de liavenweg. Hiertoe
werd de raad geschorst en de tekeningen
ter tafel gebracht. Als adviseurs traden
op de heren Labee gem. architect en de
deskundige de heer Veldhuis uit Den
Haag (de adoptie gem_eente) die het
plan had gemaakt.
De voorz. lichtte toe dat het eerst in
de bedoeling lag een asfaltweg te ma
ken, maar gezien er steeds met zwaar
geladen wagens over gereden moet wor
den tot herstel van de dijken, waren de
plannen omgezet om een klinkerweg te
maken.
De heer Veldhuis gaf over dit plan
inlichtingen.
De voorz. bracht naar voren, dat tij
delijk de Weststraat zou worden herbe-
straat. Met de Heide Mij was een bespre
king geweest die op zich genomen had
beide plannen uit te voeren tegen een
bepaald bedrag.
De heer Koek informeerde of er sub
sidie aan gegeven werd, waarop werd
geantwoord, dat dit moest worden af
gewacht.
De heer Hameeteman merkte op dat
door het veronachtzamen van het col
lege er grotere onkosten aan waren. De
weg moet verbeterd, maar het had z.l.
anders gekund, door direct na de ramp
maatregelen te treffen. Breder worden
van de weg was z.l. wel nodig. Het op
knappen van de weg in de staat zoals
deze geweest is zou z.i. wel worden be
taald, gebaseerd op oude breedte en het
oude wegdek. Spr. was bang dat de
subsidie voorts tegen zou vallen. Spr.
wees er op dat het aanbrengen van een
klinkerbestrating 40% méér zou kosten.
De voorz. lichtte toe dat het afmaken
van plannen door onvoorziene omstan
digheden was doorbroken. Dit lag buiten
B. en W. Thans zijn er twee deskundi
gen die de plannen maken; voorts meen
de hij dat den Haag rekening zou hou
den met de situatie inzake de subsidie.
In openbare zitting werd besproken
een openbare aanbesteding te houden
dan -.vel het werk door de Heide Mij te
laten uitvoeren.
De voorz. achtte het laatste het bes
te, omdat er dan direct mee kon wor
den begonnen.
De heer Hameeteman vroeg of er
grondaankoop in was begroot.
De voorz.: Er behoeft minder grond
te worden gekocht omdat de sloten ver
vielen.
De hesr Hameeteman: De helft van
de sloot is van de eigenaars, die moet
worden aangekocht. Spr. had ook graag
een begroting gezien. Hoe lang is de
weg vroeg spr.?
„Driehonderd en veertig meter" zei
de voorz.
De heer G. Tanis vroeg hoe het on-
deihoud straatweg lag t.o. een teerweg.
Hierop antwoordde de voorz. dat het
laatste goedkoper was.
Dhr Hameeteman stemde dit toe. Als
een straatweg versleten is, moet er ech
ter een geheel nieuwe worden gelegd.
Een teerweg blijft bij onderhoud in tact.
Daarom had men de geschonden weg bij
moeten werken.
Met algemene stemmen werd besloten
tot uitvoering over te gaan.
Noodgedwongen" zei de heer Hamee
teman.
Besloten werd het werk op te dragen
aan de Heide Mij.
Volgde een voorstel tot intrekking
van de overeenkomst Bouw- en Woning
toezicht tot niet betaling van de bijdra
ge aan de commissie Ouddorp-Goeree-
Stellendam tot 1 Jan. 1954. Er was een
vacuum ontstaan en intussen zou er een
oplossing kunnen worden gevonden
meende de voorz. Liever had hij aller in
getrokken.
De heer Nederlof kon accoord gaan
met dit voorstel tot 1 Jan. 1954, De
commissie ging dan gewoon door en
Ouddorp zou dan aan al zijn verplichtin
gen voldoen.
De heer Hameeteman verheugde zich
dat er verandering kwam. Waar ze
recht op hebben moet Ouddorp betalen,
maar Stellendam heeft ook zijn verphch-
tingen, daar er vele dagen en uren te
Stellendam Vvïas gewerkt en te Ouddorp
de zaak in de steek was gelaten.
De heer Nederlof achtte het een ze
kere hulp aan de zwaar getroffen ge
meente Stellendam. Zijn bezwaar was,
dat Ouddorp te weinig wist wat er ge
beurde. Wat te veel betaald zou zijn,
wilde hij als een tegemoetkoming aan
de getroffen gemeente Stellendam af
staan.
De heer Hameeteman had tegen die
eerste tijd geen bezwaar, wel vanaf Juli
tot heden. Er was door Stellendam een
onsympathieke houding aangenomen.
Werd besloten tot 1 Jan. 1954 de zaak
zo te laten.
Ingetrokken werd het adres aan de
Tweede Kamer (motie Nieuwland) be
treffende het herstel Flauwe werk.
De bietenkade
Uit een bespreking die de heer Ha
meeteman tenslotte voerde, bleek, dat
door het vele materiaal dat op de kade
lag voor dijkherstel, geen gelegenheid
was om bieten te verladen. Spr. achtte
het een groot bezwaar, dat deze naar
Goeree zouden moeten gebracht. Alsnog
wilde hij een deel van de haven daarvoor
in gereedheid zien gebracht. Voor vol
gende jaren kan de verplaatsing boven
dien een gemeentelijke strop worden.
De voorz. zeide dat het college zich
gewend had tot Rijkswaterstaat, die ge
zegd had dat de materialen aan de ka
de zouden worden afgevoerd naar Schou
wen. Dit is echter doorkruist door hun
plannen gevraagd is nu te bevorderen
dat er ruimte komt om alsnog bieten
aan de haven te kunnen verladen. Dit
laatste was van recente datum.
De heer Hameeteman wilde het defi
nitief weten, omdat hij vandaag gebeld
zou worden door de fabriek te Dinte-
loord.
De voorz. zegde toe vandaag de dag
te proberen hierop antwoord te geven.
Weth. K. Grinwis zou de mooiste op
lossing vinden als er een plaats aan de
haven werd vrijgemaakt.
Dan sluiting met dankgebed.
VOORSTRAAT 9
SOMMELSDIJK TELEF. 2138
AUe Bank- en Effectenzaken
Reis- en Zaken-deviezen
Ford zit niet stil en werkt aan de toe
komst, niet de toekomst echter, die men
betitelt met binnenkort", hoewel men
toch hoopt, dat dit nog vóór 1960 zal
zijn.
Reeds eerder hebben wij gemeld, dat
in het machtige research centruin van
Ford in Dearborn wordt gew"erkt aan
een model, dat men ter onderscheiding
van alle andere Ford-wagens had ge
noemd, de ,,195 X". Nu men dit mo
del meer ontwikkeld heeft, werd deze
aanduiding veranderd in ,,X100".
Op de jaarlijkse autotentoonstellingen
in Parijs van 111 October en in Lon
den, de Earls Court Show, van 2131
October a.s. zal deze toekomstdroom
voor het eerst aan de wereld worden
getoond.
De „X100" is een laboratorium op
wielen, waarin men de nieuwste snufjes
op automobielgebied beproeft en nog-
eens beproeft, totdat het moment is ge
komen, waarop men al de opgedane er
varingen in een nieuwe Ford serie-wa
gen verwerkt. Zo'n nieuw model kan
natuurlijk nog afwijken van de ,,X100"
Zoals de ,,X^100" thans gereed is, is
het een tweedeurs convertible sedan met
ruimte voor vijf passagiers, een wiel
basis van 123" en een gewicht van 2678
kg. De electrische uitrusting alleen al
bedraagt 302 kg, waarbij niet minder
dan 13 km aan electrische draad is ver
bruikt. Het zou te veel zijn om de meer
dan 50 nieuwigheden, die in dit labo
ratorium" zijn verwerkt, te beschrijven.
Interessant is het te weten, dat bo
ven de bestuurder een niet verblindend
warmte-werend plastic dak is aange
bracht. Dit dak kan geopend en geslo
ten worden door een druk op de knop
op het instrumentenbord. Wanneer men
op een parkeerplaats onverhoopt mocht
vergeten het dak dicht te doen en het
zou gaan regenen, komt bij de eerste-
regendroppel een op regen reagerende
cel in werking of een vochtigheids-ge-
voelige electrische schakelaar en het dak
en paneel en ruiten sluiten zich auto
matisch.
De motor is een speciale hoge-com-
pressie kopkleppenmotor, met een ge
heel nieuw inlaatspruitstuk-carburateur-
systeem, gelijkstaande aan twaalf en
kele-carburateurs. Bij lage snelheden
loopt de motor op twee venturi's van
een centraal geplaatste vier venturi's
carburator. Bij middelmatige snelheden
komen nog twee venturi's in werking,
terwijl bij heel hoge snelheden op vol
gas al de carburateurs in actie komen
om. de lucht en brandstof te verschaf
fen die de motor nodig heeft voor zijn
hoog vermogen van 300 paardekrachten.
De versnellingsbak heeft een electri
sche schakeling. Onafhankelijke voor- en
achterwiel ophanging zorgen voor bij
zonder goede wegligging. De wagen
heeft een bekrachtigde besturing en dito
remmen, inclusief een handrem, welke
electrisch ondersteund wordt. De voor-
wielremmen worden gekoeld door ther
mostaat-gecontroleerde blazers, wan
neer hun temperatuur 150 graden te bo
vengaat.
Beste jongens en meisjes!
Nu is alles weer op zijn pootjes te
recht gekomen, nu de vacantie achter
de rug is en ieder in het gewone leven
zijn plaats heeft ingenomen. In één van
de Augustusraadsels was de uitkomst:
de boog kan niet altijd gespannen zijn.
Maar ik weet ook, dat het niet altijd
vacantie kan wezen. Wat zou er van de
wereld terecht moeten komen, als er
niet meer werd gewerkt? Als we zien
in Frankrijk, waar het zo lange tijd al
stakmg is, dan behoeven we niet oud te
zijn om te snappen, dat zoiets tot grote
schade van het land is. Daarom: een va
cantie is nuttig en in vele gevallen no
dig, maar gewerkt moet er ook. Na het
werken is de rust zoet, maar na de rust
gaat het werken ook weer zoveel te be
ter. Dus jongens en meisjes, aan het
werk! En niet met tegenzin, maar met
ijver en plezier!
Ik weet, dat er ouderen zijn, die vin
den dat schoolgaan geen werken is en
dat leren niets om handen heeft, maar
dat zijn praatjes en de mensen die dat
zeggen hebben nooit moeten leren. En de
ouderen onder jullie weten er zeker van
mee te praten, dat er heel wat komt
kijken op een u.l.o, een huishoudschool,
een ambachtsschool of een h.b.s. om de
geneesmiddelen in elk 'tablet.
Niet méér, want overdaad schaadt.
Geest en lichaam worden er door
verkwikt en pijnen verdwijnen
De voorzittingen zijn op zes manieren
verstelbaar: op, neer, vooruit, achteruit
en voor- en achterover hellend. De zit
tingen zijn uitgerust met velligheidsrie-
meni van nylon, welke in de zittingen
verdwijnen.
Electrische verwarmers heffen het
koude gevoel van de dikke, zwarte en
witte leerbekleding op in de winter.
Vanaf het instrumentenbord worden
zowel de motorkap als de klep van de
bagageruimte geopend en gesloten. In
elk wiel is een electrisch-bediende crick
geplaatst. Deurkrukken zijn bij deze
nieuwe wagen vervangen door druk
knoppen.
Men vindt in de ,,X100" een dicta-
foon, radio, telefoon, electrisch scheer-
apparaat en een 10-lamps radio met
aparte bediening voor voor- en achter-
passagiers. Er is een zachtklinkende
hoorn voor stadsverkeer en een luid-
klinkende voor verkeer buiten de steden.
De ruitenwisser heeft niet minder dan
vier wisselbladen. In de forse voorbum
per zijn de koplampen ingebouwd. In
even forse achterbumpers zijn gaten
voor het dubbele uitlaatsysteem van de
motor.
Het 12-volts electrische systeem be
dient niet minder dan 24 electromoto-
ren, 44 electronische buizen, 50 gloei
lampen, 92 schakelaars, 29 spoelen, 53
relays, 23 stroomonderbrekers en 10 ze
keringen.
[Tets geheel nieuws is de ingebouwde
accu-oplader, welke dient ona de batterij
op peil te houden, wanneer de electri
sche snufjes worden gedemonstreerd,
terwijl de motor niet loopt.
Het chassis-frame is van een speciale
constructie voor maximum stijfheid met
een nieuw type carrosserlesteunen. Om
het gewicht van de carrosserie zo laag
mogelijk te houden, werden er meer dan
300 onderdelen uit aluminium en ander
licht metaal gemonteerd, inplaats van
de zwaardere delen, welke voorheen ge-
bruiltt werden. Het zogenaamde ,,dode
gewicht" is hierdoor met 113,5 kg ver
minderd.
lessen te kunnen volgen, met eenj;
rapport thuis te komen en op tijdn;
een volgende klas bevorderd te worj
We zullen nu aan de raadsels moe
beginnen en omdat we deze week:
eerste raadsel na de vacantie krijj;
zal ik maar heel gemakkelijk zijn, E
auto kan ook niet in de derde vers;
ling starten, maar moet langzamerlï
worden opgevoerd tot de gang er s
in komt.
Hier hebben jullie dan
SEPTEMBER-BAADSEL li
1. X
2. X
3. X
4. X
5. X
6. X1
7. X
8. X
9. X
10. X
11. X
1. Letter. 2. Boom; ook muziekiioii.
Soort hert ook de naam voor eeiitoï
4. Ander woord voor flink. 5. Volgt l
tijd als we kwaad hebben gedaan,
Worden gemaakt van hoog- en lü
veen. 7. Uren, dagen, jarett,!*
gen als een schaduw heen. 8. Beke
Romeins keizer; ook de naam vans
maand. 9. Bekende hoofdstad. 10. Kt
men hier lang geleden met schepen i
te roven en te plunderen. 11. Ha*
die dadels voortbrengen (niet te ver»
ken, het is heel eenvoudig)..
Op de kruisjeslijn, van boven naari
neden, komt een woord te staan dati
tijd aangeeft waarin we nu leven,
OPLOSSINGEN:
I.
Oogsten, maaien, lijden, aangoi'dt,»
ning, zwijgen, pijnbank.
De boog kan niet altyd gespannen q
II.
AUGUSTUS
Uitvoer
Garven
Uilen
Ster
Toe
Ut
Baësa, Levi, ijdelheid, Daniël, E'*
Babyion, Obadja, Omega, David, s
Cyprus, Hosea, Abraham, Pekali.
BUjde Boodschap.
IV,
Hallelujah, Sterke God, Melclii*
Nathan, Onan, ijzer. Sin, Perez.
De ogen des Heeren z\jn in alle pi**
Hier zijn dan de oplossingen et-
kunnen jullie controleren hoe het
zonden werk was. Op de manier
ze hier staan afgedrukt kunnen f
ze ook opschrijven. Het kan ge''*
dat er een woord in jullie oplos*
anders is en dat toch niet fout is-
voorbeeld: Er wordt gevraagd de ii_j
van een vriend van Job en die r.
moet met een E beginnen. Het ant«
kan nu evengoed zijn Elifaz als ï-
nietwaar? En zo zijn er meer ge^'",,.
Van de prijswinnaars kan ik "J'
week nog niets zeggen. Ik moet -^
nog eens goed nagaan. De voig^
week hoop ik het bekend te nralce»'^^;
hoop ik ook een begin te maken m
correspondentie. j
Voor deze keer is het weer ger"'.'^|j;
lemaal de hartelijke groeten van P
OOii
P.S.
«errit v. d. B., Zuidzijde, Den B^JJ"!;
Hartelijk dank voor de mooie ka" _^j,,
Arnhem. Dat was zeker op de
snoodreis. Vorige week was Wj "i^jj
nichtje, een echt nichtje, gelogen'
daar ook is geweest. j
In totaal we
;eldige stemm«
aesdeler was
01. De lijst va
A stemmen vi
Ihr Van Seters
;reeg dan hij i
en. Hij heeft d
ico durven wa
Ier stemmen g
B verloren ge'
en eenvoudige
lerale partij v
lebben behaalc
lerhalve hoog
iet op het kar
leze gang van
lat het afsplit
len riskant exi
ijde lelijk in c
Wanneer we
ichouwen, spil
ilijdschap en
lat de Stellen^
,'ebleven is: vij
ioals het ook
ilijdend, omdat
[emeente verz
loudt met Goc
leginsel, dat i
eling waarboi
lei'wijs, al blij
linistratief
en en dat zo
e gemeente,
lag is geblek
itellendam ni(
iH de Staten,
neentebelanga
'oor 65%).
Bijzonder v<
I-A. in Stellen
n 1946 behaa
•91S waren he
i'beiders gaai
'e P.v.d.A. nie
Ie behartigini^^
liteindelijk de
irevaleren bo
'hr Kreeft z<
'e P.v.d.A. oi*
>aar kan tege
M wel, dat dLI
«ze Christelijjl
N zo langzafl
P.v.d.A. vo(
'Oden partij if
'De vrijzinr
:een vooruitg;
met een fl
De arbeic
«t ze van de
'erwachten h
'^n drie ,,pelt
'Wmoedelijk
aantrekkelijk
'Og steeds tuj
wantrouwen
Het was vrij
Werneentebelf
Ier niet zou
"^ns was blij
pehoorüijke aa
öu ook in
Stoep verdwe
Ok populair
*ndei-e kwab
'er hechte p-
■^•i zetel te v
*n behoort e
J'aaruit ook
ïekomen.
M, Wanneer v/
f specifiei< I
5 öe candi
teciea evenv
figden als 4
^ft Zich du
t''' ^*^t fe
f'«de twee
n B. de
'°?f heeft ve
l.f et meest
"J deze verk"