JAN VROEGINDEWEIJ Lz.
EEN BEROEP TE DIRKSLAND
IN 1853
Buitenland
ten
26e Jaargang
Zaterdag 29 Augustus 1953
No. 2232
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEEEDE GRONDSLAG
VOOR DE ZÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Qe nieuwe
zin *^Tletnoriam
nieuw seizoen
HET MOTORPALEIS
MEDITATIE
„MARANATHA"
^Joor kleding
maatkleding
Niet duur, wél duurzaain
FLAKKEESE KLEERMAKERS
Redactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
XB3LEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij TelefK 1870 - 2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL,
ADVERTElsmEPRIJS 12 cent per mm.
Bg contract speciaal tarief.
II.
In ons vorige artikel begonnen wij
met een inleiding en een uittreksel uit
de voor velen onbekende Zondagswet
van 1815.
Het is ongetwijfeld nuttig bij die wet
jjiige aantekeningen te maken. Uit de
considerans, de beweegreden, blijkt dan
al terstond, dat het doel was de VIE
RING van den dag des Heeren te ver
zekeren. Met VIERING wordt bedoeld
ZONDAGSHEILIGING.
Toch is daarvan niets terecht geko
men, omdat de heihging alleen kan
plaats hebben, wanneer de mens God
^1 dienen. Daarvoor is nodig een hart,
dat God zoekt.
Ondanks de aanhef van de wet zal
toch bedoeld zijn de bevordering van de
Zondagsrust.
Toen en nu kan de Overheid nooit an
ders vragen dan uitwendige gehoor
zaamheid. Het gebod tot vieren kan
nooit zijn een gebod tot heiligen.
In artikel I wordt alleen de openbare
arbeid verboden, met uitsluiting van die
arbeid, die noodzakelijk is.
Wat onder arbeid moet worden ver
staan is telkens een punt geweest, waar
over de rechterlijke macht het niet eens
was, terwijl ons hoogste Rechtscollege,
de Hoge Raad, daarover nimmer een uit
spraak heeft gedaan.
De oude wet zal echter bedoeld heb
ben, arbeid, die naar zijn aai-d in het
openbaar v/erd verricht, op Zondag te
verbieden.
Bij artikel 2 valt op te merken, dat
niet verboden wordt het verkopen IN
winkels mits de deuren maar gesloten
blijven. Wel was strafbaar het uitstal
len, van koopwaren in etalages.
In artikel 3 werd het tappen in her
bergen niet verboden, wanneer zij maar
gesloten waren.
Voorts mochten, gedurende de tijd,
voor openbare godsdienstoefeningen be
stemd, geenerhande spelen, hetzij kol
ven, balslaan of dergelijke plaats heb
ben.
Ons Hoogste Rechtscollege, de Hoge
Raad, bepaalde echter, dat onder „der-
gelijlie spelen" vallen te verstaan, de
spelen, die „uit hunnen aard tot luid
ruchtigheid hetzij door de spelers, hetzij
door de toeschouwers, aanleiding kun
nen geven en dit ook inderdaad doen.
Hieruit blijkt dat tegen sportbe
oefening op Zondag,, voorzover die niet
als OPENBARE vermakelijkheid kan
worden aangemerkt, wel kan worden op
getreden, doch alleen wanneer aan de
bovenvermelde vereisten was voldaan.
Artikel 4 verbood het gedogen van
OPENBARE vermakelijkheden als
schouwburgen, publieke danspartijen,
concerten, en harddraverijen, doch liet
de plaatselijke besturen vrij om uitzon
deringen toe te staan, mits na het vol
komen eindigen van alle godsdienstoefe
ningen.
Onder „openbare" vermakelijkheden
wordt volgens vaste opvatting van de
Hooge Raad verstaan wedstrijden, waar
bij het publiek tegen BETALING wordt
toegelaten (Arrest 20 November 1939).
Zulke wedstrijden mogen Zondags dus
niet gehouden worden, tenzij daarvan
door het plaatselijk bestuur ontheffing
werd verleend.
Onder „plaatselijk bestuur" werd vroe
ger wel verstaan de gemeenteraad. La
ter is de praktijk geworden en heeft
ook wel sanctie gekregen door een ar
rest van de Hooge Raad, dat de onthef
fingen konden worden verleend door het
college van burgemeester en wethou
ders. Volgens artikel 4 van de oude Zon
dagswet waren dus op Zondag mogelijk:
1. tegen betaling voor het publiek toe
gankelijke wedstrijden, die door B.
en W. waren toegestaan en na het
volkomen eindigen van alle gods
dienstoefeningen plaats vinden,
2. voor het publiek zichtbare, maai
daarvoor niet toegankelijke wed
strijden, die ook op andere gronden
niet kunnen worden aangemerkt als
openbare vermakelijkheid,
3. wedstrijden, die voor het publiek
niet waarneembaar of toegankelijk
zijn.
Dit alles gold met betrekking tot de
oude Zondagswet.
Daarmede waren echter alle moge
lijkheden met betrekking tot de Zon
dagsrust niet uitgeput.
In de eerste plaats heeft de Gemeen
teraad krachtens artikel 167 der Ge
meentewet met betrekking tot de rege-
'fflg en het bestuur van de huishouding
gemeente alle bevoegdheid, die niet
■"ti de Gemeentewet of enige andere wet
aan de burgemeester of aan burgemees
ter en wethouders is opgedragen, terwijl
H krachtens artikel 168 der Gemeente
net de bevoegdheid heeft tot het maken
Van verordeningen, in het belang van de
openbare orde, de zedelijkheid en de ge
zondheid.
Deze verordeningen mogen naar arti-
^01193 dier wet niet treden in hetgeen
ran Rijks of Provinciaal belang is.
Doen zij dit dan kunnen de verorde-
""igen Worden vernietigd, terwijl, wan-
"oer de verordeningen bestaan en later
oorziet een wet of provinciale veror-
^f'ng in hetgeen plaatselijk is gere-
Lvlioudt de geldigheid der plaat-
«iflke verordening op te bestaan,
mik steeds van belang bij het
na t'^an een plaatselijke verordening
OM ^ijk of Provincie reeds dit
naerwerp aan zich hebtTen getrokken.
Wee^T "°^^S <ïat men steeds de be-
V..5 j '^^n een wet of provinciale
r1^^"S nagaat.
meZ <Je mogelgkheden, die de Ge-
tee wTf "°S allerlei an-
wetten, die de gemeentebesturen de
Dinsdagmiddag is in de ouderdom van
79 jaar en 8 maanden overleden de heer
Jan Vroegindeweij Lzn., in leven wet
houder der gemeente Middelharnis.
Sedert het overlijden van zijn vrouw
die verleden jaar 20 April van zijn zijde
werd weggenomen, was de heer Vroeg
indeweij dezelfde niet meer; als hij in de
raadszaal aanwezig was, was het de bij
na 80-jarige, zeer vitale man aan te zien
dat hem iets ondermijnde. Hij bleek een
ernstige kwaal" te hebben, waarvoor hij
ook nog in het ziekenhuis te Dirksland
is opgenomen en een operatie heeft on
dergaan. En nu Dinsdagmiddag ging de
mare door het dorp, dat hij het tijdelij
ke met het eeuwige had verwisseld.
Deze zeer markante figuur was niet
alleen in eigen Herv. orthodoxe kring
zeer gezien, maar ook in wijden kring
daarbuiten. Dit is vooral gebleken in
December 1948 toen hij op zijn 75ste
verjaardag toen een comité, van alle
corporaties en instellingen waarin hij
zitting had hem huldigde en hij uit han
den van burgemeester Rijnders de rid
derorde van Oranje Nassau van H.M. de
Koningin ontving.
,,Ik heb geen vijanden" zei hij toen
„wie mij vijandig wil zijn, moet dat zelf
weten!" Hij was dan ook in alle opzich
ten een vriendelijk en voorkomend man
en zeer populair in onze dorpsgemeen
schap.
Dit blijkt ook wel uit zijn lange staat
van dien.'ït als raadslid. Op 5 September
3911 deed hij zijn intrede in de raad,
waarin hij tot zijn dood toe onafgebro
ken zitting had, dus 42 jaar lang. Op 26
Juni 1918 werd hij wethouder, wat hij
tot heden is geweest met een 4 jarige
onderbreking, n.l. van 1931 tot 1935 toen
wijlen dhr Struik zijn zetel als zodanig
innam. Vanzelfsprekend was hij vele
malen loco-burgemeester, bij vacatures
soms zelfs zeer langen tijd. Als lijst
aanvoerder van de Herv. A.R. partij was
hij een enorme stemmentrekker, later
ook als nummer een van de lijst der
gecombineerde Prot. Chr. Partijen.
Als eerste wethouder werd hij 20 Jan.
1922 voorzitter van de Gascommissie
gasfabriek Mlddelharnis-Sommelsdijk)
met een onderbreking van 1931 tot 1935,
toen dhr Struik Ie weth. was. Dit voor
zitterschap bekleedde hij tot de liqui
datie van deze instelling en werd op 26
Jan. 1949 lid van het alg. bestuur der
Gascentraie Flakkee.
Ambtshalve had hij zitting in het Bur
gerlijk Armbestuur, toen dit 18 Jan.
overging in de Burgerlijke Instelling
van Sociale Belangen, werd hij daarvan
voorzitter (tot heden).
Van de Drinkwaterleiding Goeree
Overflakkee was hij lid van het Alg. Be
stuur vanaf 28 October 1946.
Ambtenaar van de Burgerlijke Stand
was hij reeds vanaf 1 Aug. 1918; menig
huwelijk is door hem voltrokken.
Hij was mede-oprichter van de Wo-
ningbouw-vereniging Middelharnis in
1920, waarvan hij in 1928 voorzitter werd
welke functie hij tot voor enige jaren
vervulde, toen dhr L. v. d. Waal hem
als zodanig verving.
de nieuwste modellen alleen
de beste leersoorten onder volle
garantie.
Lederen Herenjassen 149.
Lederen Damesmantels 124.
Lederen Jekkers 89.
Lederen Sportcolberts 95.
Lederen Renvesten 49.
Lederen Korte damesman
teltjes 69
Keuze uit meer dan 1000 stuks.
Schepenstraat 111-115 Tel. 82950
ROTTERDAM—BLIJDORP
mogelijkheid bieden ten opzichte van de
Zondagsrust maatregelen te treffen.
We noemen slechts de Winkelsluitings
wet, de Drankwet, de Bioscoopwet. De
doelstellingen liggen dan anders.
Was dit bij de oude Zondagswet de
viering van de Zondag, bij andere wet
ten zijn de overwegingen b.v. sociale be
langen.
Uit het voorgaande blijkt wel, dat het
hanteren van wettelijke bepalingen geen
eenvoudige za.ak is.
Ook in de kringen der rechtse kiezers
wordt weleens de opmerking gemaakt,
dat men niet kan begrijpen, dat een in
meerderheid „rechtse" gemeenteraad
bepaalde gebeurtenissen op Zondag niet
verbiedt.
Elke gemeenteraad heeft zich te be
wegen binnen het raam, dat de wet geeft.
Daarom is het van zulk een, groot be
lang, dat in Kamers, Staten en Raden
mannen zitten, die het openbare leven
willen bezien in gehoorzaamheid aan de
HeiUge Schrift, de Openbaring van den
levenden God.
De Kamers stellen de hoofdlijnen op
en de Gemeenteraden hebben tot taak
in hun gebied gebruik te maken van de
mogelijkheden, die gegeven zijn met in
achtneming van de geaardheid der ge
meente.
Een volgend maal willen wij stil staan
bij de nieuwe Zondagswet 1933.
Buiten deze gemeentelijke functies hajd
hij zitting in meerdere corporaties, o.m.
was hij vanaf 19 Oct. 1919 tot heden lid
van het Dag. Bestuur der Centrale Vei
ling. Zijn adviezen werden daar steeds
op hogen prijs gesteld.
Ook was hij mede-oprichter van de
Vereniging Steun bij Ziekenhuisverple-
ging (S.B.Z.) waarvan hij bestuurslid
was en tot zijn overlijden toe tweede
voorzitter. De voorlaatste vergadering
(na de ramp)' werd nog door hem ge
presideerd.
Van de Kolenbond „Ons Belang" was
hij de geestelijke vader. Vanaf 1917 tot
1952 was hij daarvan voorzitter, waarna
hij tot ere-voorzitter werd benoemd.
Kerkelijk was hij van 1917 tot Janu
ari 1923 notabel der Herv. Kerk; in 1923
werd hij gekozen tot President Kerk
voogd in de plaats van de heer J. J.
Slis, welke functie hij vervulde tot 1
Jan. 1951.
Ook is hij eniige jaren ouderling der
Ned. Herv. Kerk ter plaatse geweest.
In het gehele laad
een bekende figuur
In het gehele TsCnd was de heer Vroeg
indeweij bekend" door zijn prediking; vijf
tig jaar lang is hij het land doorge
trokken om in alle eenvoudigheid Gods
Woord te verkondigen. Hij trad op in
vele Evangelisaties en vaak ook in de
Hervormde Kerken.
Zijn zoons zijn alle vier predikant iets
wat in de geschiedenis zelden voorkomt.
De overledene en zijn echtgenote offer
den alles op, om hun kinderen te laten
studeren.
Deze predikanten hebben de volgende
standplaatsen:
Ds L. Vroegindewij te Papendrecht.
Ds Wr. Vroegindeweij te Bleiswijk.
Ds W. Vroegindewij te Bameveld.
Ds A. Vroegindeweij te Veenendaal.
Van de overledene en zijn vier zoons
is in 1952 een bundel preken versche
nen, getiteld Predikende het Evange
lie" (uitgave J. Bout, Huizen). Daarin
komen van de heer J. Vroegindeweij
ook twee stenografische opgenomen pre
dikaties voor. Een over Micha 6 35
en een' over Esther 4 16b, beide gepre
dikt op Zondag 24 Juli 1949 in de Herv.
Kerk te Huizen (N.H.)
In het voorwoord van deze preekbun-
del wordt door een zijner zoons gewag
gemaakt van de opofferingen die hun
ouders zich hebben getroost om hen te
laten studeren. Uit dit voorwoord ne
men we enkele zinsneden over.
„Met grote dankbaarheid is dit
werk persklaar gemaakt. Dank
baarheid jegens de Heere, die de le
vensweg van vader en zijn vier
zoons zo bestuurd en geleid heeft,
dat zij predikers mogen wezen van
het evangelie van Gods vrije gena
de in de Heere Jezus Christus.
Dankbaarheid jegens onze vader en
moeder, die met zo grote liefde al
les hebben overgehad voor hun kin
deren, opdat deze hun studie in de
theologie zouden kunnen volbren
gen. Met hoe grote verwondering
hebben vader en moeder de weg ge
volgd, waarop de Heere hen en hun
kinderen geleid heeft en die heel
anders is geweest dan ze zich voor
gesteld hadden. Hoe hebben ze zich
echter later verblijd, dat de Heere
hun vier zoons riep tot het predik
ambt in onze Ned. Herv. Kerk. Welk
een liefde hebben zij van der jeugd
afaan bij hun kinderen gekweekt
tot de Heere en Zijn dienst, tot Zijn
Woord en Wet, tot onze Vaderland
se kerk ook en haar gereformeerde
belijdenis; hoe werd menigmaal ge
treurd om het verval van de kerk
der reformatie."
Hieruit blijkt wel het intense fami
lieleven uit dit gezin en de verbonden
heid aan Gods Woord en Getuigenis. Zijn
zoons zullen veel aan hun oude vader
missen.
Maar ook in Middelharnis laat hij een
ledige plaats achter; hij was een man
met een rijke ervaring en maatschapp-
lijk en politiek inzicht, wiens plaats
moeilijk zal zijn te vervangen.
Zaterdag 29 Augustus a.s. des n.m.
2.30 uur zal de begrafenis plaats heb
ben op „Vrederust" te Middelharnis. Hij
zal begraven worden vanuit de Ned.
Herv. Kerk, waar een rouwdienst zal
worden gehouden, die zal aanvangen om
1.30 uur.
Zoals in vele vacante gemeenten op
de eilanden, weet men ook te Dirksland
hoeveel moeite het kost om in een pre
dikantsvacature te voorzien. De eilanden
maken het door hun ligging blijkbaar
voor vele predikanten moeilijk om zich
in een gemeente te vestigen. Geïsoleerde
streken hebben altgd meer moeite met
het beroepen van dominees dan gunstig
gelegen gewesten.
Ook in vroeger eeuwen kostte het
soms vrij wat inspanning om een vaca
ture vervuld te krijgen. Alleen: er wa
ren toen doorgaans predikanten of can-
didaten genoeg zodat het tenslotte toch
altijd lukte om een herder en leraar aan
de gemeente te verbinden. En mocht een
vacature een half jaar of hoogstens een
jaar duren, in normale omstandigheden
was de gemeente niet jarenlang herder
loos 2oals tegenwoordig wel voorkomt.
Over de wijze waarop een honderd
jaar geleden te Dirksland een dominee
placht te beroepen, willen wij heden iets
mededelen. In 1853 was in deze gemeen
te werkzaam ds H. Steenberg. Deze
ontving in Mei van dat jaar een beroep
naar Bolsward. De gemeente zat in
spanning over de beslissing van haar
predikant en zij was niet vireinig ver
blijd toen op Zondag 15 Mei ds Steen
berg van de kansel mededeele, dat hij
vobr het beroep naar Bolsward had be
dankt.
De gemeenteleden toonden hun vreug
de hierover in de collecte voor noodlij
dende kerken, welke in deze dienst 55-
opbracht, voor die dagen een aanzienlijk
bedrag. Helaas, de vreugde zou niet lang
duren; er kwamen nog enkele beroepen
en op 14 Augustus 1853 maakte ds
Steenberg bekend, dat hij een beroep
naar Schiedam had aangenomen.
De gemeente van Dirksland betreurde
ten zeerste het besluit van haar voor
ganger. Ook ds Steenberg waardeerde
de gemeente van Dirksland zeer. Dit is
later meer dan eens gebleken.
„Aandoenlyke ure"
Ziehier het bericht, dat in de kerke
lijke pers verscheen toen ds Steenberg
afscheid had gepreekt. Dit geschiedde op
30 October 1853.
,,In het namiddaguur van heden ein
digde ds H. Steenberg zjme Evangelie
dienst by deze Gemeente met eene roe
rende toespraak, naar aanleiding van
Phil. IV, 1. Aandoenlyk was deze ure
voor Leeraar en Gemeente. Hy bezat
onze hoogachting en liefde in ruime ma
te, en het is niet dan in diepe droefheid,
dat wy hem van ons zien scheiden.
Moge de waardige Herder ook in zy-
ne nieuwe Gemeente eene eer van Chris
tus zyn, die hy by ons met zooveel yver
heeft gepredikt en (moge) aan ons eer
lang een andere Leeraar worden ge
schonken, die in zyne voetsporen treedt!"
Ds Steenberg heeft niet lang in Schie
dam gestaan want reeds in 1855 aan
vaarde hij een roeping naar Amster
dam. Toen zijn opvolger te Dirksland in
trede deed, was ds Steenberg uit Schie
dam overgekomen om deze gewichtige
gebeurtenis mee te maken. Ook een an
dere vroegere leraar van iDlrksland, ds
J. P. Burgerhoudt te Tholen was bij die
gelegenheid overgevaren om de feeste
lijke ure in zijn oude gemeente bij te
wonen. Wel een bewijs hoe Dirksland zijn
predikanten hoogachtte en hoe omge
keerd ook de dominees de gemeente van
Dirksland genegen waren.
Twaalf predikanten
Ter voorziening in de vacature werd
destijds door de kerkeraad een twaalf
tal opgesteld. Voor de aardigheid willen
wij de namen opsommen van het do
zijn predikanten, dat voor een beroep
naar Dirksland in aanmerking kwam.
Het waren de volgende dominees: P.
P. van den Berg te 't Woudt; J. F. van
Binsbergen te Schore en Vlake; P. B.
van Buuren te Oudenbosch; L. van Da
len te St. Philipsland; H. van Dorsser
te Stellendam; J, P. van Dijk te Noot
dorp; J. M. Kolf f te Odijk; H. J. Krol
te Nieuw Vossemeer; P. Meerburg Sna-
renberg te Kruiningen; B. A. Overman
te Oats; G. L. Talma te Vreeland; J.
H. L. Terwogt te Herkingen.
Van deze twaalf kwamen de predi
kanten Van den Berg, Van ©ijk. Meer
burg Snarenberg, Overman, Talma en
Terwogt op het zestal.Op het drietal
werden geplaatst Van Dijk, Talma en
Terwogt. Ds Talma werd beroepen. De
ze aanvaardde echter een beroep naar
■Scherpenzeel en wees derhalve de roe
ping naar Dirksland af. Vervolgens be
riep men ds van Dijk maar deze ver
wisselde Nootdorp voor Zevenhuizen, zo
dat Dirksland er opnieuw naast greep.
Er werden in de volgende maanden
nog enkele beroepen uitgebracht, meest
al nadat eerst weer een geheel nieuw
twaalftal was samengesteld. Het was
tenslotte ds G. A. Hoog te Nieuwland bij
Leerdam, die het beroep naar Dirksland
aarmam.
Op 23 JuU 1854 werd ds Hoog beves
tigd door zijn vader ds I. M. J. Hoog
Ja, Ik kom haastelijk, amen,
ja kom Heere Jezus.
(Openb. 22 20b)
Diep ernstig zijn de tijden, die we be
leven. De dag van heden is zwanger van
onheil. Oorlogen en geruchten van oor
logen, ziekten, hongersnoden, natuur
rampen, dat zijn de berichten, die we
in de dagbladen tegen komen. Overal op
de wereld is aan de ene kant een gren
zeloze oppervlakkigheid. Sport, spel,
zang, dans, eten en drinken! Maar
is 't veelal geen camouflage van angst,
zorg, ellende, nood, vrees voor sterven
en dood?
M. L. Beseffen we wel goed hoe ern
stig onze tijd is? Buigen wij ons onder
de slaande hand Gods?
Is er een opmerken? Ach we vrezen,
bij velen niet.
Ons volk gaat in brede lagen door met
dans en jolijt, met vermaak en onthei
liging van 's Heeren dag.
Als 't met ons volk maar niet gaat
als met de Farao van Egypte, waar de
plagen Gods verharding des harten uit
werkten. O, volk, versta het Woord des
Heeren:
Wil toch niet stug, gelijk een
paard weerstreven,
Of als een muil, door domheid
voortgedreven.
Gebit en toom, door 's mensenhand
bestiert,
Beteug'len 't woest en redeloos
gediert.
Laat zulk een dwang voor U niet
nodig wezen.
Toch is klagen over en inzien van
de zonde en de ellende niet genoeg. Neen,
we moeten ons verootmoedigen onder
de slaande en waarschuwende hand
Gods en wederkeren tot de Heere.
Want bij al de geweldige en ver
schrikkelijke dingen, die rondom en bij
ons gebeuren, komt nog iets.
Al die gebeurtenissen gaan een woord
spellen:
„Maranatha". Kie, Ik kom haastelijk.
Hij, de Rechtvaardige, Heilige Rech
ter staat te komen om te oordelen de
levenden en de doden.
Ik kom. Het staat vast. Wat Hij
spreekt is de waarheid en er is geen
schaduw van omkering bij Hem. Het is
vast besloten.
Ik kom haastelijk! Nog een spanne
tijds rest. Maar weldra is het uur der
vergelding daar.
Diep ernstige boodschap!
Want al ware het, dat de tijd, die ons
van Christus' wederkomst scheidt zo
lang duurde, dat wij die niet meer bele
ven zullen, tochwordt dit woord
aan ons, in ons persoonlijk leven, ver
vuld.
Immers, dat niet beleven van die gro
te dag, duidt sterven aan. Duidt onze
openbaring voor de rechterstoel van
Christus aan. En iiiets is zekerdet dan
de dood.
Zie Ik kom haastelijk, amen. Het zal
waar en zeker zijn. Vlei U niet met een
ijdele hoop, dat 't niet doorgaat.
Éénmaal moet ge sterven en daarna
het oordeel.
Durven we dat oordeel aan? Stem
men we ondanks deze. wetenschap in
met de apostel: Kom Heere Jezus, ja
kom haastelijk? Zalig, dat in vrijmoe
digheid te mogen uitroepen, ©an immers
hebben wij Hem leren kennen als onze
persoonlijke Zaligmaker.
Dan is Hij ons dierbaar geworden voor
't hart. Dan kennen we iets van die dier
bare gemeenschap met de bruidegom
der ziel. Dan hebben we Zijn eer op 't
oog.
Kom, om uw deugden te verheerlijken.
Kom, om uw haters te straffen.
Kom, om te de zonden te verdoemen.
Kom, om eeuwige gerechtigheid op
't geheiligd aardrijk te brengen.
Kom, om uw bruidswerk thuis te ha
len.
Is dat ook uw bede? Verwachten wij
Hem in vreze of met blijdschap Is 't U
om Zijn eer te doen?
Kunnen we Hem zonder verschrikking
ontmoeten
Hoortin de verte dondert het
kanon.
Ziet, hoe de wolken zich samen pak
ken, de wolken van de naderende oor-
deelsdag.
Het spelt ons: De Rechter staat voor
de deur en, van de toren, luid de schel.
Laat het küngelend klokgespel.
't Plechtig middernachtuur horen.
't Is verstomd. Maar de nagalm dreunt
in de 'd oren: „Maranatha", Jezus komt!
En de Geest en de bruid zegge: kom!
En die 't hoort zegge: kom!
Kom Heere Jezus, ja komt haastelijk,
Amen!
Middelharnis.
C. J. KESTING.
,^_- _^.^:ii^l^
Frankrijk
De staking, die bijna drie weken heeft
geduurd en die het economische leven
in EVankrijk geheel heeft ontwricht, is
thans afgelopen.
Vorige week Vrijdag reeds kwam een
voorlopig accoord tot stand tussen de
Franse regering en de niet-communisti-
sche vakbonden.
De socialistische en katholieke vak
bonden gaven de leden die werkzaam zijn
bij de P.T.T., de spoorwegen, de bus
diensten en de métro" opdracht, het
werk te hervatten.
In afwachting van de samenspreking
met de gas- en electriciteitsbedrijven
werden de stakingen van het personeel,
dat daar werkzaam is, voortgezet.
Inmiddels is men ook voor deze be
drijfstakken tot een vergelijk gekomen,
zodat de toestand in Frankrijk weer nor
maal begint te worden.
Er is weer treinverkeer in binnen- en
buitenland volgens de dienstregelingen,
zij het aanvankelijk met enige vertra
ging. Ook de post wordt weer bezorgd
en alles wordt in het werk gesteld om
de achterstand bij de posterijen in te
halen.
De regering heeft toegezegd dat zij
het verzoek tot herziening van de lo
nen in overweging zal nemen. Tegen de
stakers die zich niet hebben schuldig
gemaakt aan buitengewone activiteiten
zullen geen maatregelen worden geno
men.
Het veelvuldig verzoek aan het Parle
ment om in bijzondere zitting samen te
komen, werd van de hand gewezen.
U vindt een ri/fee collectie Stoffen
in diverse liwaliteiten en
dessins bij de
uit Bameveld. Daarbij preekte de vader
over Joh. 13 20a, terwijl de zoon in
trede deed met een prediking over 2
Cor. 4 5 en 7.
De naam Hoog was op de eilanden
niet onbekend. Zo stond o.a. van 1714
tot 1716 te Herkingen ds M. Hoog en
van 1732 tot 1739 te Ooltgensplaat ds
C. Hoog. Ds G. A. Hoog heeft vier jaar
in Dirksland gearbeid. Had zijn voor
ganger, ds Steenberg in 1835 voor een
beroep naar Bolsward bedankt, in 1858
bracht deze Friese stad met goed gevolg
een beroep uit op ds Hoog. Maar ook
Bolsward zou niet lang van ds Hoog
profiteren, daar hij in 1862 naar Haar
lem vertrok, waar hij tot op hoge leef
tijd werkzaam is gebleven.
Zo is dan een einde gekomen aan een
conflict tussen de Franse Staat en haar
dienaren. Wij kunnen moeilijk de mo
tieven beoordelen, waarop de Franse
staking berustte, Zeker is het dat in
Frankrijk, evenals in vele andere landen
né, de oorlog een wanverhouding is ont
staan tussen lonen en prijzen. Dat de ar
beiders bij de regeling van deze kwes
tie de staking als middel gebruiken, is
scherp te veroordelen en moet gezien
worden als een symptoom van onze re-
volutionnaire tijd.
Perzië
De Sjah is Maandag in Perzië terug
gekeerd en heeft verstrekkende sociale
hervormingeni voor zijn land aangekon
digd.
Zahedi, die door de Sjali was opgedra
gen, een regering te vormen, had juist
deze opdracht voltooid; hij zal zelf de
portefeuille van Binnenlandse Zaken be
heren.
Oud-premier Mossadeq is gearres
teerd en naar een onbekende gevange
nis overgebracht.
De Sjah verklaarde dat de regering-
Mossadaq het land in zorgwekkende toe
stand heeft gebracht. De schuldigen
zullen hun gerechte straf niet ontgaan.
De rechterhand van Mossadeq, Fatemi,
is nog steeds voortvluchtig. Men ver
moedt dat hij zich schuil houdt in de
bergen in de omgeving van de hoofd
stad Teheran.
Op deze wijze is onverwachts een ver
rassende wijziging gekomen in de Per
zische kwestie. Het xnoge voor de we
reld duidelijk worden dat velen het to
talitaire regiem nog niet begeren, want
er is slechts één schrede tussen het be
wind van oud-premier Mossadeq en het
communisme. Had de omwenteling in
Perzië langer geduurd dan het geval is
geweest en was Rusland met een troe
penmacht te hulp gesneld dan was de
wereldvrede in ernstig gevaar gebracht.
Opnieuw is gebleken dat een dictator
vandaag nog een gevierd staatshoofd en
morgen een verafschuwd gevangene kan
zijn.
Marokko
Frankrijk heeft voor Marokko een
volledige hervorming aangekondigd, na
dat de nieuwe sultan, Ben Moelay Arafa
in zijn waardigheid van geestelijk en
wereldlijk leider was bevestigd.
De politiek zal gericht zijn op een gro
tere democratie.
De Arabisch - Aziatische landen acht-
(Vervolg pag. 2>