JAN VROEGINDEWEIJ Lz. EEN BEROEP TE DIRKSLAND IN 1853 Buitenland ten 26e Jaargang Zaterdag 29 Augustus 1953 No. 2232 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEEEDE GRONDSLAG VOOR DE ZÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Qe nieuwe zin *^Tletnoriam nieuw seizoen HET MOTORPALEIS MEDITATIE „MARANATHA" ^Joor kleding maatkleding Niet duur, wél duurzaain FLAKKEESE KLEERMAKERS Redactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS XB3LEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij TelefK 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL, ADVERTElsmEPRIJS 12 cent per mm. Bg contract speciaal tarief. II. In ons vorige artikel begonnen wij met een inleiding en een uittreksel uit de voor velen onbekende Zondagswet van 1815. Het is ongetwijfeld nuttig bij die wet jjiige aantekeningen te maken. Uit de considerans, de beweegreden, blijkt dan al terstond, dat het doel was de VIE RING van den dag des Heeren te ver zekeren. Met VIERING wordt bedoeld ZONDAGSHEILIGING. Toch is daarvan niets terecht geko men, omdat de heihging alleen kan plaats hebben, wanneer de mens God ^1 dienen. Daarvoor is nodig een hart, dat God zoekt. Ondanks de aanhef van de wet zal toch bedoeld zijn de bevordering van de Zondagsrust. Toen en nu kan de Overheid nooit an ders vragen dan uitwendige gehoor zaamheid. Het gebod tot vieren kan nooit zijn een gebod tot heiligen. In artikel I wordt alleen de openbare arbeid verboden, met uitsluiting van die arbeid, die noodzakelijk is. Wat onder arbeid moet worden ver staan is telkens een punt geweest, waar over de rechterlijke macht het niet eens was, terwijl ons hoogste Rechtscollege, de Hoge Raad, daarover nimmer een uit spraak heeft gedaan. De oude wet zal echter bedoeld heb ben, arbeid, die naar zijn aai-d in het openbaar v/erd verricht, op Zondag te verbieden. Bij artikel 2 valt op te merken, dat niet verboden wordt het verkopen IN winkels mits de deuren maar gesloten blijven. Wel was strafbaar het uitstal len, van koopwaren in etalages. In artikel 3 werd het tappen in her bergen niet verboden, wanneer zij maar gesloten waren. Voorts mochten, gedurende de tijd, voor openbare godsdienstoefeningen be stemd, geenerhande spelen, hetzij kol ven, balslaan of dergelijke plaats heb ben. Ons Hoogste Rechtscollege, de Hoge Raad, bepaalde echter, dat onder „der- gelijlie spelen" vallen te verstaan, de spelen, die „uit hunnen aard tot luid ruchtigheid hetzij door de spelers, hetzij door de toeschouwers, aanleiding kun nen geven en dit ook inderdaad doen. Hieruit blijkt dat tegen sportbe oefening op Zondag,, voorzover die niet als OPENBARE vermakelijkheid kan worden aangemerkt, wel kan worden op getreden, doch alleen wanneer aan de bovenvermelde vereisten was voldaan. Artikel 4 verbood het gedogen van OPENBARE vermakelijkheden als schouwburgen, publieke danspartijen, concerten, en harddraverijen, doch liet de plaatselijke besturen vrij om uitzon deringen toe te staan, mits na het vol komen eindigen van alle godsdienstoefe ningen. Onder „openbare" vermakelijkheden wordt volgens vaste opvatting van de Hooge Raad verstaan wedstrijden, waar bij het publiek tegen BETALING wordt toegelaten (Arrest 20 November 1939). Zulke wedstrijden mogen Zondags dus niet gehouden worden, tenzij daarvan door het plaatselijk bestuur ontheffing werd verleend. Onder „plaatselijk bestuur" werd vroe ger wel verstaan de gemeenteraad. La ter is de praktijk geworden en heeft ook wel sanctie gekregen door een ar rest van de Hooge Raad, dat de onthef fingen konden worden verleend door het college van burgemeester en wethou ders. Volgens artikel 4 van de oude Zon dagswet waren dus op Zondag mogelijk: 1. tegen betaling voor het publiek toe gankelijke wedstrijden, die door B. en W. waren toegestaan en na het volkomen eindigen van alle gods dienstoefeningen plaats vinden, 2. voor het publiek zichtbare, maai daarvoor niet toegankelijke wed strijden, die ook op andere gronden niet kunnen worden aangemerkt als openbare vermakelijkheid, 3. wedstrijden, die voor het publiek niet waarneembaar of toegankelijk zijn. Dit alles gold met betrekking tot de oude Zondagswet. Daarmede waren echter alle moge lijkheden met betrekking tot de Zon dagsrust niet uitgeput. In de eerste plaats heeft de Gemeen teraad krachtens artikel 167 der Ge meentewet met betrekking tot de rege- 'fflg en het bestuur van de huishouding gemeente alle bevoegdheid, die niet ■"ti de Gemeentewet of enige andere wet aan de burgemeester of aan burgemees ter en wethouders is opgedragen, terwijl H krachtens artikel 168 der Gemeente net de bevoegdheid heeft tot het maken Van verordeningen, in het belang van de openbare orde, de zedelijkheid en de ge zondheid. Deze verordeningen mogen naar arti- ^01193 dier wet niet treden in hetgeen ran Rijks of Provinciaal belang is. Doen zij dit dan kunnen de verorde- ""igen Worden vernietigd, terwijl, wan- "oer de verordeningen bestaan en later oorziet een wet of provinciale veror- ^f'ng in hetgeen plaatselijk is gere- Lvlioudt de geldigheid der plaat- «iflke verordening op te bestaan, mik steeds van belang bij het na t'^an een plaatselijke verordening OM ^ijk of Provincie reeds dit naerwerp aan zich hebtTen getrokken. Wee^T "°^^S <ïat men steeds de be- V..5 j '^^n een wet of provinciale r1^^"S nagaat. meZ <Je mogelgkheden, die de Ge- tee wTf "°S allerlei an- wetten, die de gemeentebesturen de Dinsdagmiddag is in de ouderdom van 79 jaar en 8 maanden overleden de heer Jan Vroegindeweij Lzn., in leven wet houder der gemeente Middelharnis. Sedert het overlijden van zijn vrouw die verleden jaar 20 April van zijn zijde werd weggenomen, was de heer Vroeg indeweij dezelfde niet meer; als hij in de raadszaal aanwezig was, was het de bij na 80-jarige, zeer vitale man aan te zien dat hem iets ondermijnde. Hij bleek een ernstige kwaal" te hebben, waarvoor hij ook nog in het ziekenhuis te Dirksland is opgenomen en een operatie heeft on dergaan. En nu Dinsdagmiddag ging de mare door het dorp, dat hij het tijdelij ke met het eeuwige had verwisseld. Deze zeer markante figuur was niet alleen in eigen Herv. orthodoxe kring zeer gezien, maar ook in wijden kring daarbuiten. Dit is vooral gebleken in December 1948 toen hij op zijn 75ste verjaardag toen een comité, van alle corporaties en instellingen waarin hij zitting had hem huldigde en hij uit han den van burgemeester Rijnders de rid derorde van Oranje Nassau van H.M. de Koningin ontving. ,,Ik heb geen vijanden" zei hij toen „wie mij vijandig wil zijn, moet dat zelf weten!" Hij was dan ook in alle opzich ten een vriendelijk en voorkomend man en zeer populair in onze dorpsgemeen schap. Dit blijkt ook wel uit zijn lange staat van dien.'ït als raadslid. Op 5 September 3911 deed hij zijn intrede in de raad, waarin hij tot zijn dood toe onafgebro ken zitting had, dus 42 jaar lang. Op 26 Juni 1918 werd hij wethouder, wat hij tot heden is geweest met een 4 jarige onderbreking, n.l. van 1931 tot 1935 toen wijlen dhr Struik zijn zetel als zodanig innam. Vanzelfsprekend was hij vele malen loco-burgemeester, bij vacatures soms zelfs zeer langen tijd. Als lijst aanvoerder van de Herv. A.R. partij was hij een enorme stemmentrekker, later ook als nummer een van de lijst der gecombineerde Prot. Chr. Partijen. Als eerste wethouder werd hij 20 Jan. 1922 voorzitter van de Gascommissie gasfabriek Mlddelharnis-Sommelsdijk) met een onderbreking van 1931 tot 1935, toen dhr Struik Ie weth. was. Dit voor zitterschap bekleedde hij tot de liqui datie van deze instelling en werd op 26 Jan. 1949 lid van het alg. bestuur der Gascentraie Flakkee. Ambtshalve had hij zitting in het Bur gerlijk Armbestuur, toen dit 18 Jan. overging in de Burgerlijke Instelling van Sociale Belangen, werd hij daarvan voorzitter (tot heden). Van de Drinkwaterleiding Goeree Overflakkee was hij lid van het Alg. Be stuur vanaf 28 October 1946. Ambtenaar van de Burgerlijke Stand was hij reeds vanaf 1 Aug. 1918; menig huwelijk is door hem voltrokken. Hij was mede-oprichter van de Wo- ningbouw-vereniging Middelharnis in 1920, waarvan hij in 1928 voorzitter werd welke functie hij tot voor enige jaren vervulde, toen dhr L. v. d. Waal hem als zodanig verving. de nieuwste modellen alleen de beste leersoorten onder volle garantie. Lederen Herenjassen 149. Lederen Damesmantels 124. Lederen Jekkers 89. Lederen Sportcolberts 95. Lederen Renvesten 49. Lederen Korte damesman teltjes 69 Keuze uit meer dan 1000 stuks. Schepenstraat 111-115 Tel. 82950 ROTTERDAM—BLIJDORP mogelijkheid bieden ten opzichte van de Zondagsrust maatregelen te treffen. We noemen slechts de Winkelsluitings wet, de Drankwet, de Bioscoopwet. De doelstellingen liggen dan anders. Was dit bij de oude Zondagswet de viering van de Zondag, bij andere wet ten zijn de overwegingen b.v. sociale be langen. Uit het voorgaande blijkt wel, dat het hanteren van wettelijke bepalingen geen eenvoudige za.ak is. Ook in de kringen der rechtse kiezers wordt weleens de opmerking gemaakt, dat men niet kan begrijpen, dat een in meerderheid „rechtse" gemeenteraad bepaalde gebeurtenissen op Zondag niet verbiedt. Elke gemeenteraad heeft zich te be wegen binnen het raam, dat de wet geeft. Daarom is het van zulk een, groot be lang, dat in Kamers, Staten en Raden mannen zitten, die het openbare leven willen bezien in gehoorzaamheid aan de HeiUge Schrift, de Openbaring van den levenden God. De Kamers stellen de hoofdlijnen op en de Gemeenteraden hebben tot taak in hun gebied gebruik te maken van de mogelijkheden, die gegeven zijn met in achtneming van de geaardheid der ge meente. Een volgend maal willen wij stil staan bij de nieuwe Zondagswet 1933. Buiten deze gemeentelijke functies hajd hij zitting in meerdere corporaties, o.m. was hij vanaf 19 Oct. 1919 tot heden lid van het Dag. Bestuur der Centrale Vei ling. Zijn adviezen werden daar steeds op hogen prijs gesteld. Ook was hij mede-oprichter van de Vereniging Steun bij Ziekenhuisverple- ging (S.B.Z.) waarvan hij bestuurslid was en tot zijn overlijden toe tweede voorzitter. De voorlaatste vergadering (na de ramp)' werd nog door hem ge presideerd. Van de Kolenbond „Ons Belang" was hij de geestelijke vader. Vanaf 1917 tot 1952 was hij daarvan voorzitter, waarna hij tot ere-voorzitter werd benoemd. Kerkelijk was hij van 1917 tot Janu ari 1923 notabel der Herv. Kerk; in 1923 werd hij gekozen tot President Kerk voogd in de plaats van de heer J. J. Slis, welke functie hij vervulde tot 1 Jan. 1951. Ook is hij eniige jaren ouderling der Ned. Herv. Kerk ter plaatse geweest. In het gehele laad een bekende figuur In het gehele TsCnd was de heer Vroeg indeweij bekend" door zijn prediking; vijf tig jaar lang is hij het land doorge trokken om in alle eenvoudigheid Gods Woord te verkondigen. Hij trad op in vele Evangelisaties en vaak ook in de Hervormde Kerken. Zijn zoons zijn alle vier predikant iets wat in de geschiedenis zelden voorkomt. De overledene en zijn echtgenote offer den alles op, om hun kinderen te laten studeren. Deze predikanten hebben de volgende standplaatsen: Ds L. Vroegindewij te Papendrecht. Ds Wr. Vroegindeweij te Bleiswijk. Ds W. Vroegindewij te Bameveld. Ds A. Vroegindeweij te Veenendaal. Van de overledene en zijn vier zoons is in 1952 een bundel preken versche nen, getiteld Predikende het Evange lie" (uitgave J. Bout, Huizen). Daarin komen van de heer J. Vroegindeweij ook twee stenografische opgenomen pre dikaties voor. Een over Micha 6 35 en een' over Esther 4 16b, beide gepre dikt op Zondag 24 Juli 1949 in de Herv. Kerk te Huizen (N.H.) In het voorwoord van deze preekbun- del wordt door een zijner zoons gewag gemaakt van de opofferingen die hun ouders zich hebben getroost om hen te laten studeren. Uit dit voorwoord ne men we enkele zinsneden over. „Met grote dankbaarheid is dit werk persklaar gemaakt. Dank baarheid jegens de Heere, die de le vensweg van vader en zijn vier zoons zo bestuurd en geleid heeft, dat zij predikers mogen wezen van het evangelie van Gods vrije gena de in de Heere Jezus Christus. Dankbaarheid jegens onze vader en moeder, die met zo grote liefde al les hebben overgehad voor hun kin deren, opdat deze hun studie in de theologie zouden kunnen volbren gen. Met hoe grote verwondering hebben vader en moeder de weg ge volgd, waarop de Heere hen en hun kinderen geleid heeft en die heel anders is geweest dan ze zich voor gesteld hadden. Hoe hebben ze zich echter later verblijd, dat de Heere hun vier zoons riep tot het predik ambt in onze Ned. Herv. Kerk. Welk een liefde hebben zij van der jeugd afaan bij hun kinderen gekweekt tot de Heere en Zijn dienst, tot Zijn Woord en Wet, tot onze Vaderland se kerk ook en haar gereformeerde belijdenis; hoe werd menigmaal ge treurd om het verval van de kerk der reformatie." Hieruit blijkt wel het intense fami lieleven uit dit gezin en de verbonden heid aan Gods Woord en Getuigenis. Zijn zoons zullen veel aan hun oude vader missen. Maar ook in Middelharnis laat hij een ledige plaats achter; hij was een man met een rijke ervaring en maatschapp- lijk en politiek inzicht, wiens plaats moeilijk zal zijn te vervangen. Zaterdag 29 Augustus a.s. des n.m. 2.30 uur zal de begrafenis plaats heb ben op „Vrederust" te Middelharnis. Hij zal begraven worden vanuit de Ned. Herv. Kerk, waar een rouwdienst zal worden gehouden, die zal aanvangen om 1.30 uur. Zoals in vele vacante gemeenten op de eilanden, weet men ook te Dirksland hoeveel moeite het kost om in een pre dikantsvacature te voorzien. De eilanden maken het door hun ligging blijkbaar voor vele predikanten moeilijk om zich in een gemeente te vestigen. Geïsoleerde streken hebben altgd meer moeite met het beroepen van dominees dan gunstig gelegen gewesten. Ook in vroeger eeuwen kostte het soms vrij wat inspanning om een vaca ture vervuld te krijgen. Alleen: er wa ren toen doorgaans predikanten of can- didaten genoeg zodat het tenslotte toch altijd lukte om een herder en leraar aan de gemeente te verbinden. En mocht een vacature een half jaar of hoogstens een jaar duren, in normale omstandigheden was de gemeente niet jarenlang herder loos 2oals tegenwoordig wel voorkomt. Over de wijze waarop een honderd jaar geleden te Dirksland een dominee placht te beroepen, willen wij heden iets mededelen. In 1853 was in deze gemeen te werkzaam ds H. Steenberg. Deze ontving in Mei van dat jaar een beroep naar Bolsward. De gemeente zat in spanning over de beslissing van haar predikant en zij was niet vireinig ver blijd toen op Zondag 15 Mei ds Steen berg van de kansel mededeele, dat hij vobr het beroep naar Bolsward had be dankt. De gemeenteleden toonden hun vreug de hierover in de collecte voor noodlij dende kerken, welke in deze dienst 55- opbracht, voor die dagen een aanzienlijk bedrag. Helaas, de vreugde zou niet lang duren; er kwamen nog enkele beroepen en op 14 Augustus 1853 maakte ds Steenberg bekend, dat hij een beroep naar Schiedam had aangenomen. De gemeente van Dirksland betreurde ten zeerste het besluit van haar voor ganger. Ook ds Steenberg waardeerde de gemeente van Dirksland zeer. Dit is later meer dan eens gebleken. „Aandoenlyke ure" Ziehier het bericht, dat in de kerke lijke pers verscheen toen ds Steenberg afscheid had gepreekt. Dit geschiedde op 30 October 1853. ,,In het namiddaguur van heden ein digde ds H. Steenberg zjme Evangelie dienst by deze Gemeente met eene roe rende toespraak, naar aanleiding van Phil. IV, 1. Aandoenlyk was deze ure voor Leeraar en Gemeente. Hy bezat onze hoogachting en liefde in ruime ma te, en het is niet dan in diepe droefheid, dat wy hem van ons zien scheiden. Moge de waardige Herder ook in zy- ne nieuwe Gemeente eene eer van Chris tus zyn, die hy by ons met zooveel yver heeft gepredikt en (moge) aan ons eer lang een andere Leeraar worden ge schonken, die in zyne voetsporen treedt!" Ds Steenberg heeft niet lang in Schie dam gestaan want reeds in 1855 aan vaarde hij een roeping naar Amster dam. Toen zijn opvolger te Dirksland in trede deed, was ds Steenberg uit Schie dam overgekomen om deze gewichtige gebeurtenis mee te maken. Ook een an dere vroegere leraar van iDlrksland, ds J. P. Burgerhoudt te Tholen was bij die gelegenheid overgevaren om de feeste lijke ure in zijn oude gemeente bij te wonen. Wel een bewijs hoe Dirksland zijn predikanten hoogachtte en hoe omge keerd ook de dominees de gemeente van Dirksland genegen waren. Twaalf predikanten Ter voorziening in de vacature werd destijds door de kerkeraad een twaalf tal opgesteld. Voor de aardigheid willen wij de namen opsommen van het do zijn predikanten, dat voor een beroep naar Dirksland in aanmerking kwam. Het waren de volgende dominees: P. P. van den Berg te 't Woudt; J. F. van Binsbergen te Schore en Vlake; P. B. van Buuren te Oudenbosch; L. van Da len te St. Philipsland; H. van Dorsser te Stellendam; J, P. van Dijk te Noot dorp; J. M. Kolf f te Odijk; H. J. Krol te Nieuw Vossemeer; P. Meerburg Sna- renberg te Kruiningen; B. A. Overman te Oats; G. L. Talma te Vreeland; J. H. L. Terwogt te Herkingen. Van deze twaalf kwamen de predi kanten Van den Berg, Van ©ijk. Meer burg Snarenberg, Overman, Talma en Terwogt op het zestal.Op het drietal werden geplaatst Van Dijk, Talma en Terwogt. Ds Talma werd beroepen. De ze aanvaardde echter een beroep naar ■Scherpenzeel en wees derhalve de roe ping naar Dirksland af. Vervolgens be riep men ds van Dijk maar deze ver wisselde Nootdorp voor Zevenhuizen, zo dat Dirksland er opnieuw naast greep. Er werden in de volgende maanden nog enkele beroepen uitgebracht, meest al nadat eerst weer een geheel nieuw twaalftal was samengesteld. Het was tenslotte ds G. A. Hoog te Nieuwland bij Leerdam, die het beroep naar Dirksland aarmam. Op 23 JuU 1854 werd ds Hoog beves tigd door zijn vader ds I. M. J. Hoog Ja, Ik kom haastelijk, amen, ja kom Heere Jezus. (Openb. 22 20b) Diep ernstig zijn de tijden, die we be leven. De dag van heden is zwanger van onheil. Oorlogen en geruchten van oor logen, ziekten, hongersnoden, natuur rampen, dat zijn de berichten, die we in de dagbladen tegen komen. Overal op de wereld is aan de ene kant een gren zeloze oppervlakkigheid. Sport, spel, zang, dans, eten en drinken! Maar is 't veelal geen camouflage van angst, zorg, ellende, nood, vrees voor sterven en dood? M. L. Beseffen we wel goed hoe ern stig onze tijd is? Buigen wij ons onder de slaande hand Gods? Is er een opmerken? Ach we vrezen, bij velen niet. Ons volk gaat in brede lagen door met dans en jolijt, met vermaak en onthei liging van 's Heeren dag. Als 't met ons volk maar niet gaat als met de Farao van Egypte, waar de plagen Gods verharding des harten uit werkten. O, volk, versta het Woord des Heeren: Wil toch niet stug, gelijk een paard weerstreven, Of als een muil, door domheid voortgedreven. Gebit en toom, door 's mensenhand bestiert, Beteug'len 't woest en redeloos gediert. Laat zulk een dwang voor U niet nodig wezen. Toch is klagen over en inzien van de zonde en de ellende niet genoeg. Neen, we moeten ons verootmoedigen onder de slaande en waarschuwende hand Gods en wederkeren tot de Heere. Want bij al de geweldige en ver schrikkelijke dingen, die rondom en bij ons gebeuren, komt nog iets. Al die gebeurtenissen gaan een woord spellen: „Maranatha". Kie, Ik kom haastelijk. Hij, de Rechtvaardige, Heilige Rech ter staat te komen om te oordelen de levenden en de doden. Ik kom. Het staat vast. Wat Hij spreekt is de waarheid en er is geen schaduw van omkering bij Hem. Het is vast besloten. Ik kom haastelijk! Nog een spanne tijds rest. Maar weldra is het uur der vergelding daar. Diep ernstige boodschap! Want al ware het, dat de tijd, die ons van Christus' wederkomst scheidt zo lang duurde, dat wij die niet meer bele ven zullen, tochwordt dit woord aan ons, in ons persoonlijk leven, ver vuld. Immers, dat niet beleven van die gro te dag, duidt sterven aan. Duidt onze openbaring voor de rechterstoel van Christus aan. En iiiets is zekerdet dan de dood. Zie Ik kom haastelijk, amen. Het zal waar en zeker zijn. Vlei U niet met een ijdele hoop, dat 't niet doorgaat. Éénmaal moet ge sterven en daarna het oordeel. Durven we dat oordeel aan? Stem men we ondanks deze. wetenschap in met de apostel: Kom Heere Jezus, ja kom haastelijk? Zalig, dat in vrijmoe digheid te mogen uitroepen, ©an immers hebben wij Hem leren kennen als onze persoonlijke Zaligmaker. Dan is Hij ons dierbaar geworden voor 't hart. Dan kennen we iets van die dier bare gemeenschap met de bruidegom der ziel. Dan hebben we Zijn eer op 't oog. Kom, om uw deugden te verheerlijken. Kom, om uw haters te straffen. Kom, om te de zonden te verdoemen. Kom, om eeuwige gerechtigheid op 't geheiligd aardrijk te brengen. Kom, om uw bruidswerk thuis te ha len. Is dat ook uw bede? Verwachten wij Hem in vreze of met blijdschap Is 't U om Zijn eer te doen? Kunnen we Hem zonder verschrikking ontmoeten Hoortin de verte dondert het kanon. Ziet, hoe de wolken zich samen pak ken, de wolken van de naderende oor- deelsdag. Het spelt ons: De Rechter staat voor de deur en, van de toren, luid de schel. Laat het küngelend klokgespel. 't Plechtig middernachtuur horen. 't Is verstomd. Maar de nagalm dreunt in de 'd oren: „Maranatha", Jezus komt! En de Geest en de bruid zegge: kom! En die 't hoort zegge: kom! Kom Heere Jezus, ja komt haastelijk, Amen! Middelharnis. C. J. KESTING. ,^_- _^.^:ii^l^ Frankrijk De staking, die bijna drie weken heeft geduurd en die het economische leven in EVankrijk geheel heeft ontwricht, is thans afgelopen. Vorige week Vrijdag reeds kwam een voorlopig accoord tot stand tussen de Franse regering en de niet-communisti- sche vakbonden. De socialistische en katholieke vak bonden gaven de leden die werkzaam zijn bij de P.T.T., de spoorwegen, de bus diensten en de métro" opdracht, het werk te hervatten. In afwachting van de samenspreking met de gas- en electriciteitsbedrijven werden de stakingen van het personeel, dat daar werkzaam is, voortgezet. Inmiddels is men ook voor deze be drijfstakken tot een vergelijk gekomen, zodat de toestand in Frankrijk weer nor maal begint te worden. Er is weer treinverkeer in binnen- en buitenland volgens de dienstregelingen, zij het aanvankelijk met enige vertra ging. Ook de post wordt weer bezorgd en alles wordt in het werk gesteld om de achterstand bij de posterijen in te halen. De regering heeft toegezegd dat zij het verzoek tot herziening van de lo nen in overweging zal nemen. Tegen de stakers die zich niet hebben schuldig gemaakt aan buitengewone activiteiten zullen geen maatregelen worden geno men. Het veelvuldig verzoek aan het Parle ment om in bijzondere zitting samen te komen, werd van de hand gewezen. U vindt een ri/fee collectie Stoffen in diverse liwaliteiten en dessins bij de uit Bameveld. Daarbij preekte de vader over Joh. 13 20a, terwijl de zoon in trede deed met een prediking over 2 Cor. 4 5 en 7. De naam Hoog was op de eilanden niet onbekend. Zo stond o.a. van 1714 tot 1716 te Herkingen ds M. Hoog en van 1732 tot 1739 te Ooltgensplaat ds C. Hoog. Ds G. A. Hoog heeft vier jaar in Dirksland gearbeid. Had zijn voor ganger, ds Steenberg in 1835 voor een beroep naar Bolsward bedankt, in 1858 bracht deze Friese stad met goed gevolg een beroep uit op ds Hoog. Maar ook Bolsward zou niet lang van ds Hoog profiteren, daar hij in 1862 naar Haar lem vertrok, waar hij tot op hoge leef tijd werkzaam is gebleven. Zo is dan een einde gekomen aan een conflict tussen de Franse Staat en haar dienaren. Wij kunnen moeilijk de mo tieven beoordelen, waarop de Franse staking berustte, Zeker is het dat in Frankrijk, evenals in vele andere landen né, de oorlog een wanverhouding is ont staan tussen lonen en prijzen. Dat de ar beiders bij de regeling van deze kwes tie de staking als middel gebruiken, is scherp te veroordelen en moet gezien worden als een symptoom van onze re- volutionnaire tijd. Perzië De Sjah is Maandag in Perzië terug gekeerd en heeft verstrekkende sociale hervormingeni voor zijn land aangekon digd. Zahedi, die door de Sjali was opgedra gen, een regering te vormen, had juist deze opdracht voltooid; hij zal zelf de portefeuille van Binnenlandse Zaken be heren. Oud-premier Mossadeq is gearres teerd en naar een onbekende gevange nis overgebracht. De Sjah verklaarde dat de regering- Mossadaq het land in zorgwekkende toe stand heeft gebracht. De schuldigen zullen hun gerechte straf niet ontgaan. De rechterhand van Mossadeq, Fatemi, is nog steeds voortvluchtig. Men ver moedt dat hij zich schuil houdt in de bergen in de omgeving van de hoofd stad Teheran. Op deze wijze is onverwachts een ver rassende wijziging gekomen in de Per zische kwestie. Het xnoge voor de we reld duidelijk worden dat velen het to talitaire regiem nog niet begeren, want er is slechts één schrede tussen het be wind van oud-premier Mossadeq en het communisme. Had de omwenteling in Perzië langer geduurd dan het geval is geweest en was Rusland met een troe penmacht te hulp gesneld dan was de wereldvrede in ernstig gevaar gebracht. Opnieuw is gebleken dat een dictator vandaag nog een gevierd staatshoofd en morgen een verafschuwd gevangene kan zijn. Marokko Frankrijk heeft voor Marokko een volledige hervorming aangekondigd, na dat de nieuwe sultan, Ben Moelay Arafa in zijn waardigheid van geestelijk en wereldlijk leider was bevestigd. De politiek zal gericht zijn op een gro tere democratie. De Arabisch - Aziatische landen acht- (Vervolg pag. 2>

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1953 | | pagina 1