Landbouwwerktuigen
worden nu verdeeld
H.vANDEL
Vóór de keus!
Buitenland
acmai
26e Jaargang
Zaterdag 22 Augustus 1953
No. 2230
CHR. WEEKBLAD OP GEEËFOEMEEEDE GEONDSLAG
VOOE DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
MEDITATIE
Bitterheid
KLOKKEN
Millioenste kubieke xnetex
zand in het dijkprofiel!
Voor door ramp getroffen boeren
Dodelijk ongeluk te
Leidschendam
üedactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDOELHARNIS
XBIiEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRUS 12 cent per mm.
Bg contract speciaal tarief.
Nog
(Je
enkele weken scheiden ons van
dat o.a. te Middelhamis en Som-
j^g^y'k de uitgestelde gemeenteraads-
Ljjiezingen 2Xillen gehouden worden.
pjn worden alle stemgerechtigde inwo-
jers van deze plaatsen dus voor de keus
jesteld.
Hebt U zich eigenlijk wel eens goed
ingedacht voor welke keus? Ik kan me
voorstellen, dat dit niet altijd even hel-
tó voor ogen staat.
Als men moet kiezen tussen een flets
jj een auto is dat makkelijk genoeg.
Tussen een stuk veengrond en klei-
flond, dan is de uitslag niet twijfelach
tig.
Maar nuvoor een gemeenteraad.
Ook op geestelijk gebied wordt de
mens in z'n leven voor de keus geplaatst
[flest U heden, wie ge dienen wilt."
ï)at is moeilijker uit te maken. En juist
omdat dat zo moeilijk is, schuiven velen
(jit maar van zich af. Trouwens ze vin
den dat niet zo belangrijk of urgent. Ja,
voor een stuk land loop je harder, dan
voor je onsterfelijke ziel. Dat is tenmin
ste zo de practijk van 't leven rondom
5J5 en misschien ook>-in ons. Die
onverschilligheid is niet groot, is zon-
jig, is dwaas zelfs. Want er komt een
ogenblik, dat we niet meer kiezen kun
nen. Dan zouden we 't nog zo graag
willen, maar 't is voor eeuwig te
laat. Dan beklagen we ons ten diepste,
de tijd voorbij te hebben laten gaan.
Neen, ik weet het wel, dat we de keus
voor leden van de gemeenteraad, niet
kunnen vergelijken met onze levens
keus, maar toch is ze er niet een
uitvloeisel van?
0ie positief kiest voor de wereld,
stemt positief links.
Die onverschillig is omtrent z'n le
vens-bestemming en levens-beschou
wing, is onverschillig omtrent degenen
die hem regeren en blijft als 't enigs
zins kan thuis, stemt blanco of neemt
maar, wat hem 't eerst in handen loopt.
Die mag leven uit de rijke genade van
de God Zijns heils, zal nauwgezet zich
afvragen: Wat vraagt de Heere van mij,
wat ik doen zal voor Zijn Naam en Zaak
ook op 't publieke terrein van het le
ven, Hoe kan ik Hem dienen, ook in 't
uitbrengen van mijn stem voor de ge-
meenteraads-verkiezingen.
Tot welke van de drie groeperingen
tehoren wij
De onverschillig.en Bedenk dan, dat
als deze verkiezingen voorbij zijn en 't is
anders gelopen, -dan g&- toch -.(misschien^
heel diep in uw hart) eigenlijk wel wen
ste, liet mede uw schuld is. Maar
dan is 't te laat. Ja zegt ge, maar die
éne stem van mijJa, juist die éne stem
van U, kan de besUssende stem zijn. Dat
is geen praatje, maar werkelijkheid.
Kort geleden, in Nieuwe Tonge, kwam
één der partijen één stem te kort om
haar tweede zetel. Een geluk, dat de
ze ié,é.v althans terecht kwam, bij de
partij, di,e haar het naaste staat, maar
't had óók nog anders kunnen zijn. Die
éne man of vrouw die 't nu toch echt
niet zo belangrijk vindt, heeft dikwijls
in zijn of haar hand het gehele gemeen
te beleid voor 4 of 5 jaar. Bent U zich
van die verantwoordelijkheid al eens be
wust geworden Bent U een beetje ge
schrokken en „zit" U nu met 't geval?
Weet U nu echt niet (ook al door uw
vroegere onverschilligheid) wie U dan
kiezen moet?
Misschien mag ik U dan wat helpen.
Daar zijn in Middelhamis 3 mogelijk
heden!
De Protestants Christelijke lijst, de
Partij van de Arbeid en de partij voor
Vrijheid en Democratie.
De laatste maar nemen? Ze is een
mengsel van 't oude pure liberalisme en
wat rose getint socialisme. Wat de oude
liberale levensbeschouwing voor 't ker
kelijk leven en schoolleven van ons
eiland betekent, is vooral bij onze oude
Hervormden maar al te goed bekend.
Velen zijn de tijd vóór dat Ds Pop in
1915 zijn intrede te Middelhamis deed
«fg niet vergeten.
Dezelfde beginselen, nu nog meer aan-
S%t door de tijdgeest, worden uitge-
*agen in 't maatschappelijke leven. De
eisen van Gods Woord en Wet worden
ondergeschikt gemaakt, aan 't begeren
ea redeneren van 't verduisterd mensen
verstand. Liberalisme is onherroepelijk
Se bakermat van socialisme en commu-
*nie. „Neutraal zijn" is onmogelijk. De
neere Jezus zegt: „Die niet vóór Mij is,
'S tegen Mij."
Voor een ieder, die wenst, dat onze
Semeenten bestuurd wordt naar de
eisen van Gods inzettingen en rechten,
■«Mt dit liberalisme, onvoorwaardelijk
Worden afgewezen.
Hetzelfde, maar in nog sterker mate,
ïelldt voor De Partg van de Arbeid.
Voor vele eenvoudigen, ook wel van
'«ristelijke zijde, zijn de doelsteUingen
'an deze partij nog altijd in nevels ge-
™13. (Wat nog niet zo onbegrijpelijk
is.)
Vooral vele ouden van dageni, be-
«nouwen haar zo'n beetje als de zaak
„Drees".
Ze
IS voordeliger. Heeft hun ouder-
Joaisvoorziening gebracht. Ze is nog een
'^tje „vroom" ook en door hun ver-
Mterde levenspositie is „Drees" de
kh" S*'*°'^'Jen. Zonder de persoon van
^p*r Drees te willen kwetsen en zijn
h«!« ^'s ^3 ^Is mens en minister
toch
te willen verkleinen, moeten we
opmerken, dat Dr Drees de uitke-
S aan de ouden van dagen niet uit
pSea portemonnaie betaalt en dat de
ti_ p*ir- Partijen minstens zo krach-
6 Vóór een behoorlijke ouderdomsvoor-
?";s zijn, dan de P.v.d.A.
»,r ,"I^reeg" de „man" is, is juist zo
lev^^*^' Want hij is van huis uit
»enals van de Partij van de Arbeid)
in /^^«**^s sociahst, die in 1918 hand
Toen kwamen zij te Mara
(Exodus 15 23a.)
üsraël is uit Egypte geleid door een
sterke hand en machtige arm. Ze zijn
verlost van Parao's dwinglandij. Zo
wordt Gods volk uitgeleid uit het dienst-
huis der zonde, verlost van de heer
schappij der duivels en gebracht op de
weg, die uitloopt op 't hemels Kanaan,
de stad der rust.
Maar, en we doen goed om daar aan
te denken, uit Egypte betekent nog niet
in Kanaan. Daar ligt een woestijnreis
tussen. Wanneer we aanvankelijk zijn
stilgehouden op de levensweg en uitge
leid uit het diensthuis der zonde, dan
zijn we nog maar niet dadelijk gerecht
vaardigd in de consciëntie. Evenmin
wordt zonder strijd en twijfel het einde
des geloofs nl. de zaligheid der ziel be
reikt.
Neen, Israël is nog maar drie dagen
op reis en dan komen zij te Mara.
Daar kwamen ze als een moe volk.
Drie dagen is aan de ene kant wel een
korte spanne tijds, maar we moeten niet
vergeten, dat deze tocht loopt door de
brand-hete woestijn. Het water in de
zakken raakte op en men ging ver
smachten van dorst.
Zo gaat Gods volk in 't leven der ge
nade de weg op met hun eerste bevin
dingen. Ze leven uit de eerste beginse
len, de eerste liefde, de eerste aanra
kingen met de Heere Jezus Christus.
Weet U 't gevaar? Dat we er zó lang
uit spreken, dat we er niets meer aan
hebben. Dat de geur en smaak er af is.
Dat we dorst krijgen en moe worden.
Mijn ziel en lichaam hijgen en dorsten
naar U in een land, dat dor en mat van
droogte brand. Waar niemand lafenis
kan krijgen.
„Toen kwamen zij te Mara". Eh nu
wordt het een teleurgesteld volk. Ein
delijk hebben ze in de verte het ruisen
van een bron gehoord. Hun oog speurt
wat groen geboomte en als ze-naderbij
gekomen zijn, dan zien ze ten slotte uit
een klaterende bron een helder beekje
ontspringen.
Daar komen de eersten reeds aan. Ze
knielen bij de bron, scheppen water met
hun hand, brengen het naar hun ver
smachtende mond en spuwen het
weer even haastig uit. Ze konden het
water van Mara niet drinken want het
was bitter. Kunt ge U groter teleur
stelling indenken?
Gesmacht, verlangd, reeds zeker dat
't eindelijk verkregen is en dan
het niet kunnen drinken.
„Mara", dat is: de Heere heeft bitter
heid aangedaan. Kennen wij ook van dit
Mara's in ons leven?
De bodem ingeslagen verwachtingen.
Tegenheden. Smarten. Verlies vaji dier
bare betrekkingen. Geestelijke donker
heid en teleurstelling. O, het is erg, het
is smartelijk voor 't hart. Maar daar is
één machtige troost: „De Heere heeft
bitterheid aangedaan. En wat'Hij doet
is immers goed?
Is immers liefde Dan kan er uit ver
lies, winst geboren worden.
Eeuwigheids winst!
Nog erger wordt 't. Israël, gaat een
murmurerend volk worden. „Toen mur
mureerde het volk tegen Mozes, zeggen
de: Wat zullen wij drinken?" Hebben
we nu Egypte verlaten om hier van
dorst te sterven? Israël wat zijt ge ver
van uw plaats. Ge denkt al niet meer
aan uw slavenjuk. Aan uw wondervoUe
bewaring en uittocht. Aan uw redding
bij de Rode Zee. Aan de beloften op de
toekomst helemaal niet.
Toen Adam had gezondigd en de Hee
re hem daarvoor ter verantwoording
riep, was z'n antwoord: „De vrouw, die
Gij mij gegeven hebt, heeft mij verleid."
Heimelijk kreeg God de schuld. Zo geeft
het volk, door hun murmurering tegen
Mozes, de Heere de schuld.
Kent ge iets van die Mara's murmu
rering?
Hier is er één: Ik kan 't toch eigenlijk
niet helpen dat ik zondig, want ik ben
er in geboren. Is dat niet de schuld op
God schuiven? Moet ge veel uiterlijk of
innerlijk in duister verkeren, komt dan
de klacht niet op: ging ik daar van de
wereld uit om. mij bij Gods volk te voe
gen? Och, wat zijn we 't dikwijls niet
met de weg eens. Wat zouden we 't
graag anders hebben. Wat een murmu
rering brengt dat mee.
En wat doet God nu met dat volk?
Mozes bidt voor hen en krijgt dan be
vel een hout in 't water te werpen. Toen
werd 't water zoet. Wat werd Mara toen
zoet. Wat een vreugde heerste er.
Men hoort der vromen tent weer
galmen.
Van hulp en heil hen aangebracht.
Zo is 't óók met 't geestelijk Israël.
De Heere Jezus bidt als de grote Hoge
priester voor de zonden en gevolgen der
zonden, voor zijn volk bij de Vader. En
dat gebed wordt verhoord, omdat door
Hem de zonden zijn verzoend.
Hij immers, heeft het hout des krui-
ses in 't bitter water van de zonde en
haar gevolgen geworpen. Toen werd dat
water zoet. De vloed des toorns werd
een stroom van genade. Het kruis is de
kracht Gods en de wijsheid Gods voor
een iegelijk die gelooft.
Het einde van Israël te Mara zou de
dood zijn geweest, zo daar dat grote
wonder niet gebeurd was.
Zo is voor de mens de bezoldiging der
zonde, de dood. Maar nu is door 't kruis
der verzoening, de bitterheid des doods
te niet gedaan.
Dood waar is uw prikkel? Hel waar
uw overwinning? en dat, uit genade al
leen!
Wat een wonder!
Gij met hen begaan. Hebt hun wens
voldaan.
Heer', die naar Uw woord, hun gebed
verhoort.
G-ij, gij waart hun lot. Hun vergevend
God.
Schoon z' ook om hun zonden, straf
fen ondervonden.
Middelhamis.
C. J. KESTING.
Oran
"^nd stond met Troelstra om ons
'36 huis aan de kant te zetten. Dat
is wel wat veranderd, zegt U. Maar,
uit eigen constatering kan ik U verze
keren, dat enkele jaren (maar na de
oorlog) op 30 April de driekleur ont
brak aan 't gebouw van „Het Vrije Volk"
in één van onze Z. Hollandse provincie
steden, maar op 1 Mei prijkte daar wel
de rode-revolutie vlag.
De P.v.d.A. belooft in éen verkiezings
pamflet van de laatste Tweede Kamer
verkiezing: 'Vrijheid van geweten en
Godsdienst en gelijkheid voor de wet.
Maar drie regels verder eist zij de in
voering van een ,,het gehele volk om
vattend stelsel van sociale verzekering."
Van het gedeelte van ons volk, dat te
gen dergelijke maatregelen ernstige
principiële bezwaren heeft, geldt dus
geen vrijheid van geweten en gelijkheid
voor de wet.
Verder wordt in ditzelfde manifest
gezegd: zij (n.l. de P.v.d.A.) streeft naar
een staat, die zich medeverantwoorde
lijk gevoelt voor 't geestelijk erfgoed
der Westerse beschaving, zoals deze ge
voed wordt uit de bronnen van Chris
tendom en humanisme.
Hier worden twee levensbeschouwin
gen op één lijn gesteld, die nimmer ge
lijk zijn te schakelen.
Christus is niet gelijk te schakelen
met Boedha, Mohammed, Erasmus, He-
gel of wie ook.
Christus is de Heere der Heeren en de
Koning der Koningen.
„En welke vorsten ooit het
aardrijk moogt bevatten,
iWie hunner is o Heer' bij U
gelijk te schatten."
Wat men te wachten is, betreffende
het wettig gezag, wanneer dat in han
den is van 't socialisme, leert ons de
huidige stakings-toestand in Frankrijk,
die mede gesteund wordt door de Socia
listische Vakbeweging en liet ons de
houding van de Belgische SociaUsten-
leider Spaak zien in de BelgiSQhe Ko
ningskwestie.
En op materialistisch gebied? Veel
•beloven maar weinig geven.
De bureaucratie is ten top gestegen.
Het bedrijfsleven wordt aan banden
gelegd.
Het particulier initiatief wordt ge
dood.
Het woningprobleem is verder van zijn
oplossing verwijderd dan ooit.
Kiezers van Middelhamis! Een ernstig
gevaar bedreigt onze gemeente. Wan
neer het de V.V.D. of P.v.d.A. mocht ge
lukken ook maar één zetel op de rech
terzijde te winnen, dan is de Raad, wat
men noemt „om".
Dan is deze links geworden.
Dat betekent, dat 't met de Zondags
rust gedaan is. Bioscoop en café open.
Het sportwezen op Zondag wordt dan
gestimuleerd. De kermis komt terug.
Oude Tonge zij hier een baken in zee.
Wilt TJ dat? We geloven van niet.
We hebben een keus te doen. De wacht
te betrekken bfl 't beginsel. Niet, omdat
dit zoveel voordeel brengt, maar omdat
het uiteindelijk niet onze zaak is, maar
Gods zaak. Omdat 't niet om onze eer
gaat, maar om Zijn Eer. Omdat de
grootheid van onze partij niet op de
voorgrond staat, maar de uitbreiding
en komst van Gods Koninkrijk.
Zoekt dan eerst (ook in de politiek)
het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtig
heid enj alle andere dingen zullen TJ toe
geworpen worden.
Verstaat uw taak en verantwoorde
lijkheid.
Er is maar één keus: Terug tot de
Wet en de Getuigenis en zo niet, het zal
zijn dat ze geen dageraad zullen hebben.
Dat we dan ter stembus mogen gaan,
wetende dat uiteindelijk de zegen is aan
.Christus Kerk; omdat de Ruiter op 't
Witte paard voorgaat, overwinnende en
opdat Mij overwon.
Doende, wat onze hand vindt om te
doen.
Dat doen met al onze macht.
Vertrouwende: Onze hulp is in de
naam des Heeren, die hemel en aarde
gemaakt heeft.
RUIME
JUWEUER HORLOGER
BEIJERL.LAAN 3 - TEl. 70360 ROTTERDAH-Z.
Dinsdagmiddag 3 minuten voor 12 uur
is aan de hoek van St. Jacob, door de
firma van Hattum en Blankevoort, on
der directie van de Prov. Waterstaat van
Zuid-Holland, de millioenste kubieke
meter zand in het dijkprofiel gespoten.
De zandzuiger „Ahoy" die op de ri
vier ligt levert deze grote hoeveelheden
zand waarvan we onlangs meedeelden,
dat deze op zandzuiger-gebied een re
cord had geslagen.
Er wordt aan onze dijken hard ge
werkt en voor de werkers is het een eer,
dat het werk zo vlot verloopt.
Zoals we Dinsdag hebben gemeld
hoopt men op de streefdatum medio
October a.s. met het opspuiten van
de dijken gereed te zijn.
Frankrijk
Gedurende ongeveer twee weken heeft
een staking op grote schaal het open
bare leven in Frankrijk geheel ont
wricht. Werd het werk aanvankelijk al
leen door het rijkspersoneel neergelegd,
later breidde de staking zich ook uit
tot de particuliere bedrijven.
De staking, waaraan in totaal meer
dan vier millioen werknemers hebben
deelgenomen, werd uitgeroepen door de
Rooms-Katholieken en socialisten en
was gericht tegen de nieuwe loon- en
prijspolitiek van premier Daniel.
De regering heeft echter geweigerd
met de stakers te onderhandelen, zo
lang het werk niet werd hervat.
De pogingen tot onderhandelingen
met sommige vakbonden zijn op een
mislukking uitgelopen. De staking is wel
enigszins geluwd en het aantal werk
willigen neemt toe, maar het zal nog wel
enige tijd duren vóórdat het leven in
Frankrijk weer normaal wordt.
Griekenland
De Griekse eilanden Cephalonia, Za-
kinthos en Ithaka zijn de vorige week
geteisterd door herhaaldelijke en zware
aardbevingen. De aangerichte verwoes
ting en de geleden ellende zijn onbe
schrijfelijk.
„Welvarende steden zgn ruïnes gewor
den; overlevenden zijn dakloos; lijken
liggen onder het puin en gewonden kreu
nen in hun tenten", aldus omschreef
Koning Paul van Griekenland de toe
stand op de getroffen eilanden.
Nu de aarde tot rust gekomen is,
stroomt de hulp van alle kanten toe.
Het Roode Kruis in vele landen heeft
hulp toegezegd in de vorm van levens
middelen, kleding, geld en medicamen
ten. Militairen van verschillende natio-
nahteiten zijn dag en nacht bezig met
het in veiligheid brengen van daklozen
en gewonden. Amerikaanse' helicopters
voeren goederen aan, di« in de allereer
ste levensbehoeften moeten voorzien.
Temidden van het rumoer der volken
betoont de Heere, dat Hij regeert en Zijn
eigen Woord vervult: „er zullen aardbe
vingen zijn in verscheidene plaatsen...
maar nóg is het einde niet!"
Perzië
Aanhangers van de Sjah van Perzië
hebben in de nacht van Zaterdag op
Zondag getracht de regering van Mos-
sadeq omver te werpen. Onder aanvoe
ring van de Kolonel Nasiri deden zij een
aanval op de woning van de premier en
zetten zij enkele regeringspersonen ge
vangen.
De staatsgreep is echter een grote
mislukking geworden en tegelijkertijd
een overwinning voor Mossadeq. De
Sjah is uitgeweken naar Bagdad en van
daar naar Rome en zal niet terugkeren
vóórdat Mossadeq aftreedt als premier.
Volgens een verklaring van een Rus
sische kolonel, die uitgeweken is 'naar
Perzië zouden grote Russische troepen
gelegerd zijn, aan de grenzen van Per
zië en Afghanisten.
Mossadeq gevangen gezet
Was eerst de spanning in Teheran
enigszins afgenomen, Woensdag hebben
de aanhangers van de Sjah zich van de
macht in Perzië meester gemaakt. Mos
sadeq is gearresteerd en zijn rechter
hand Hoessein Fateni, (minister van
buitenlandse zaken) is in de straten van
Teheran door een woedende volksmenig
te In stukken gescheurd. De Sjah, die
met zijn echtgenote nog in Rome is,
houdt zich gereed naar zijn land terug
te keren. De toestand is nog niet geheel
duidelijk, maar voorshands kan men aan
nemen, dat de royalisten succes hebben.
Marokko
De haard van onrust in Marokko is
opnieuw opgelaaid door de uitroeping
van 'een neef van de tegenwoordige Sul
tan tot hoofd van de Marokkaanse ge
lovigen." De Pasja, overigens een voor
stander van vriendschap tussen Frank
rijk en Marokko, heeft deze stap gedaan
omdat de Sultan de Islam zou hebben
geschonden door zijn steun te verlenen
aan de Nationalisten. Op zijn beurt was
de Sultan heftig verontwaardigd over
de daad van de Pasja en heeft hij bekend
gemaakt dat hij de enige geestelijke lei
der in Marokko blijft.
De toestand in Marokko is hierdoor
zéér gespannen. Er hebben zich ver
schillende incidenten voorgedaan, waar
bij talrijke malen bloed vloeide.
De Pasja beeft echter uitdrukkelijk
verklaard dat het nief zijn bedoeling is,
de „heilige oorlog" te ontketenen.
Sowjet-'ünie
Terwijl de Grote Drie te Parijs bijeen
waren om een nota op te stellen ter be
antwoording van de Russische voorstel
len inzake Duitsland, ontvingen zij van
de Sowjet-Unie opnieuw een nota over
het Duitse vraagstuk.
De meeste daarin voorkomende voor
stellen had Rusland reeds gedaan, nu
een jaar geleden en de Westelijken had
den deze voorstellen van de hand gewe
zen.
De Russen Stellen voor, binnen een
half jaar een Duitse vredesconferentie
te houden,; zij spreken zich uit voor vrije
verkiezingen en de vorming van een
Van Zaterdag 22 Augustus v.m. 12 uur
t-m. Maandag 24 Augustus v.m. 9 uur
Middelhaxnis-Sommelsdqk:
Afwezig de artsen Tj. Kuipers, C. F.
Arends en J. J. Wieringa. Voor spoed
gevallen P. Knöps, arts, Telef. 2121,
Sommelsdijk.
Dirksland-Herkingen-Melissant
Afwezig dr P. Boot. Voor spoedgeval
len G. Huisman, arts. Tel. 01877^il2.
Melissant en B. Elvé, arts, Tel. 01877—
262, Dirksland.
Oost-Flakkee:
Afwezig de artsen G. J. Buth, P. C.
J. Voogd en P. J. de Man. Voor spoed
gevallen E. Bouman, arts. Tel. K 1871
306, Stad aan 't Haringvliet en C. W.
Kramers, arts, Tel. 42, Ooltgensplaat.
ETTENSE VEEMARKT
Op de veemarkt werden aangevoerd
70 stuks, waarvan 10 runderen, 1 paard
en 51 biggen.
De aanvoer van runderen was aan de
lage kant, de handel gedrukt en de prij
zen als vorige week.
In biggen was er vlugge handel met
geringe aanvoer en de prijzen vrijwel on
veranderd.
I De belangstelling was groot.
Prijzen: kalf koeien 650—1025; kalf-
vaarzen 500825; pinken 300500;
i guste koeien 450725; graskalveren'
if 100^200; paarden 400700; biggen
40h—60; lopers 70J100; vette koeien
2.503.00 per kilo geslacht.
De eerste en enige stranddokter in Nederland. In IJmuiden houdt dok
ter A. J, G. Wermenbol zitting op het strand in een Roode Kruis-post.
Op het spreekuur komen de lopende patiënten, terwijl ook in de tent
huisjes de dokter zijn patiënten komt bezoeken.
De Roode Kruisverenigingen in Noor
wegen, Zweden, Denemarken, Canada en
Frankrijk, en particulieren in binnen- en
buitenland hebben grote hoeveelheden
landbouwwerktuigen beschikbaar ge
steld voor degenen die door de ramp van
1 Februari zijn getroffen. De keuze der
te schenken werktuigen, de vervaardi
ging en verzending hebben veel tijd ge
vraagd. Moeilijkheden veroorzaakte ook
het opstellen van een regeling, waardoor
de geschonken werktuigen volledig aan
de getroffenen ten goede komen en wel
aan de zwaarst getroffenen het eerst.
Een en ander is thans zover gevorderd
dat op bescheiden schaal met de uitrei
king kon worden begonnen.
De toewijzing der werktuigen zal ge
schieden aan diegenen in de landbouw,
die door de watersnood van 1 Februari
1953 zijn getroffen. Onder landbouw
wordt verstaan akkerbouw, veehoude
rij, tuinbouw, bosbouw enz. Tot de
landbouwers rekent men zowel onder
nemers als werknemers en loonwerkers
voorlopige regering. Terloops merken zij
echter op dat deze regering nooit zal
mogen toetreden tot de Noord-Atlanti
sche Verdrags-Organisatie. Deze laatste
eis maakt de nota voor het Westen van
zelfsprekend „onaanvaardbaar."
Trouwens, Rusland bekommert zich
niet om de mening van de Grote Drie.
Dit is voldoende bewezen door de zen
ding van de tweede nota, terwijl de eer
ste nog niet was beantwoord.
Eén doel staat de Russen slechts voor
ogen: zij moeten de Duitsers vertrouwen
inboezemen en hen laten zien, dat zij het
zo goed met hen menen, nu de verkie
zingen van 6 September in zicht komen.
Of het Westen daarmee instemt of niet,
doet weinig ter zake. De Westelijken
echter haasten zich langzaam bij de be
handeling van het Duitse vraagstuk. Zij
zien wel degelijk in dat de Russen niets
meer en niets minder bedoelen dan de
nederlaag van Bondskanselier Adenauer
bij de komende verkiezingen.
In antwoord op de Russische nota in
zake Oostenrijk hebben de Grote Drie
geantwoord, dat zij bereid zijn met de
Sowjet-tTnie te onderhandelen en het
verkorte vredesverdrag in te trekken.
Als de conferentie van de plaatsvervan
gers der Grote Vier doorgang vindt, dan
rekenen zij er echter op, dat de Sowjet-
Unie geen dingen ter tafel zal brengen
die met het Oostenrijkse probleem geen
verband houden en dat zij het debat niet
zal uitstrekken over de Duitse kwestie.
in de landbouw. Met landbou-wwerktui-
gen wordt de gehele inventaris bedoeld;
behalve gereedschappen werden ook
zaaimachines, kunstmeststrooiers, ploe
gen, cultivatoren, tractoren, motoren,
maai-dorsmachines, zaadreinigers, melk-
machines, gazomnaaiers e.d. geschonken
en een complete stalinstallatie en smal-
spoor met wagens beschikbaar gesteld.
Het kan voorkomen, dat grote werk
tuigen niet ten behoeve van één, doch
van meerdere slachtoffers tezamen zul
len worden geschonken.
Het ministerie van financiën staat
toe, dat geschenken worden gegeveü
tot een bepaald percentage van de
watersnoodsohade. Gaat de waarde van
het geschenk dit percentage te boven,
dan zal de meerwaarde van de rijks
bijdrage worden afgetrokken. Bij de
toewijzing moet rekening worden ge
houden met geschenken welke de ge
troffenen reeds voor hun bedrijf ontvin
gen, b.v. varkens, vee enz.
Werknemers en in het algemeen ook
ondernemers met een bedrijf tot vier
hectaio komen in aanmerking voor
een toewijzing van een gereedschaps
pakket, dat een waarde heeft van rond
100.Indien in één werknemers
gezin meer personen in de landbouw
werkzaam ztjn, zullen aan deze arbeids
krachten aanvullende pakketten worden
verstrekt ter waarde van ongeveer
40.Wanneer een bedrijf tot vier
hectare door bijzondere omstandigheden
extra veel schade heeft geleden, kan het
in aanmerking komen voor toewijzing
van een speciaal werktuig.
Ondernemers met een bedrijf groter
daji vier hectare krijgen een enquête
formulier ter invulling voor hun provin
ciale stichting voor de landbouw.
In het rampgebied werden ongeveer
15.000 bedrijven beneden de vier hec
tare en ongeveer 6000 bedrijven boven
de vier hectare getroffen.
Een dodelijk ongeluk gebeurde in dê
houtloodsen van de meubelfabriek Pan
der en Zn te Leidschendam. De 15-jari-
ge P. J. van der Ruit Uit Den Haag werd
door kantelende meubelplaten tegen een
partij gezaagd hout gedrukt. De schO''
del van de jongen werd ingedrukt.