Landbouwwerktuigen worden nu verdeeld H.vANDEL Vóór de keus! Buitenland acmai 26e Jaargang Zaterdag 22 Augustus 1953 No. 2230 CHR. WEEKBLAD OP GEEËFOEMEEEDE GEONDSLAG VOOE DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN MEDITATIE Bitterheid KLOKKEN Millioenste kubieke xnetex zand in het dijkprofiel! Voor door ramp getroffen boeren Dodelijk ongeluk te Leidschendam üedactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDOELHARNIS XBIiEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRUS 12 cent per mm. Bg contract speciaal tarief. Nog (Je enkele weken scheiden ons van dat o.a. te Middelhamis en Som- j^g^y'k de uitgestelde gemeenteraads- Ljjiezingen 2Xillen gehouden worden. pjn worden alle stemgerechtigde inwo- jers van deze plaatsen dus voor de keus jesteld. Hebt U zich eigenlijk wel eens goed ingedacht voor welke keus? Ik kan me voorstellen, dat dit niet altijd even hel- tó voor ogen staat. Als men moet kiezen tussen een flets jj een auto is dat makkelijk genoeg. Tussen een stuk veengrond en klei- flond, dan is de uitslag niet twijfelach tig. Maar nuvoor een gemeenteraad. Ook op geestelijk gebied wordt de mens in z'n leven voor de keus geplaatst [flest U heden, wie ge dienen wilt." ï)at is moeilijker uit te maken. En juist omdat dat zo moeilijk is, schuiven velen (jit maar van zich af. Trouwens ze vin den dat niet zo belangrijk of urgent. Ja, voor een stuk land loop je harder, dan voor je onsterfelijke ziel. Dat is tenmin ste zo de practijk van 't leven rondom 5J5 en misschien ook>-in ons. Die onverschilligheid is niet groot, is zon- jig, is dwaas zelfs. Want er komt een ogenblik, dat we niet meer kiezen kun nen. Dan zouden we 't nog zo graag willen, maar 't is voor eeuwig te laat. Dan beklagen we ons ten diepste, de tijd voorbij te hebben laten gaan. Neen, ik weet het wel, dat we de keus voor leden van de gemeenteraad, niet kunnen vergelijken met onze levens keus, maar toch is ze er niet een uitvloeisel van? 0ie positief kiest voor de wereld, stemt positief links. Die onverschillig is omtrent z'n le vens-bestemming en levens-beschou wing, is onverschillig omtrent degenen die hem regeren en blijft als 't enigs zins kan thuis, stemt blanco of neemt maar, wat hem 't eerst in handen loopt. Die mag leven uit de rijke genade van de God Zijns heils, zal nauwgezet zich afvragen: Wat vraagt de Heere van mij, wat ik doen zal voor Zijn Naam en Zaak ook op 't publieke terrein van het le ven, Hoe kan ik Hem dienen, ook in 't uitbrengen van mijn stem voor de ge- meenteraads-verkiezingen. Tot welke van de drie groeperingen tehoren wij De onverschillig.en Bedenk dan, dat als deze verkiezingen voorbij zijn en 't is anders gelopen, -dan g&- toch -.(misschien^ heel diep in uw hart) eigenlijk wel wen ste, liet mede uw schuld is. Maar dan is 't te laat. Ja zegt ge, maar die éne stem van mijJa, juist die éne stem van U, kan de besUssende stem zijn. Dat is geen praatje, maar werkelijkheid. Kort geleden, in Nieuwe Tonge, kwam één der partijen één stem te kort om haar tweede zetel. Een geluk, dat de ze ié,é.v althans terecht kwam, bij de partij, di,e haar het naaste staat, maar 't had óók nog anders kunnen zijn. Die éne man of vrouw die 't nu toch echt niet zo belangrijk vindt, heeft dikwijls in zijn of haar hand het gehele gemeen te beleid voor 4 of 5 jaar. Bent U zich van die verantwoordelijkheid al eens be wust geworden Bent U een beetje ge schrokken en „zit" U nu met 't geval? Weet U nu echt niet (ook al door uw vroegere onverschilligheid) wie U dan kiezen moet? Misschien mag ik U dan wat helpen. Daar zijn in Middelhamis 3 mogelijk heden! De Protestants Christelijke lijst, de Partij van de Arbeid en de partij voor Vrijheid en Democratie. De laatste maar nemen? Ze is een mengsel van 't oude pure liberalisme en wat rose getint socialisme. Wat de oude liberale levensbeschouwing voor 't ker kelijk leven en schoolleven van ons eiland betekent, is vooral bij onze oude Hervormden maar al te goed bekend. Velen zijn de tijd vóór dat Ds Pop in 1915 zijn intrede te Middelhamis deed «fg niet vergeten. Dezelfde beginselen, nu nog meer aan- S%t door de tijdgeest, worden uitge- *agen in 't maatschappelijke leven. De eisen van Gods Woord en Wet worden ondergeschikt gemaakt, aan 't begeren ea redeneren van 't verduisterd mensen verstand. Liberalisme is onherroepelijk Se bakermat van socialisme en commu- *nie. „Neutraal zijn" is onmogelijk. De neere Jezus zegt: „Die niet vóór Mij is, 'S tegen Mij." Voor een ieder, die wenst, dat onze Semeenten bestuurd wordt naar de eisen van Gods inzettingen en rechten, ■«Mt dit liberalisme, onvoorwaardelijk Worden afgewezen. Hetzelfde, maar in nog sterker mate, ïelldt voor De Partg van de Arbeid. Voor vele eenvoudigen, ook wel van '«ristelijke zijde, zijn de doelsteUingen 'an deze partij nog altijd in nevels ge- ™13. (Wat nog niet zo onbegrijpelijk is.) Vooral vele ouden van dageni, be- «nouwen haar zo'n beetje als de zaak „Drees". Ze IS voordeliger. Heeft hun ouder- Joaisvoorziening gebracht. Ze is nog een '^tje „vroom" ook en door hun ver- Mterde levenspositie is „Drees" de kh" S*'*°'^'Jen. Zonder de persoon van ^p*r Drees te willen kwetsen en zijn h«!« ^'s ^3 ^Is mens en minister toch te willen verkleinen, moeten we opmerken, dat Dr Drees de uitke- S aan de ouden van dagen niet uit pSea portemonnaie betaalt en dat de ti_ p*ir- Partijen minstens zo krach- 6 Vóór een behoorlijke ouderdomsvoor- ?";s zijn, dan de P.v.d.A. »,r ,"I^reeg" de „man" is, is juist zo lev^^*^' Want hij is van huis uit »enals van de Partij van de Arbeid) in /^^«**^s sociahst, die in 1918 hand Toen kwamen zij te Mara (Exodus 15 23a.) üsraël is uit Egypte geleid door een sterke hand en machtige arm. Ze zijn verlost van Parao's dwinglandij. Zo wordt Gods volk uitgeleid uit het dienst- huis der zonde, verlost van de heer schappij der duivels en gebracht op de weg, die uitloopt op 't hemels Kanaan, de stad der rust. Maar, en we doen goed om daar aan te denken, uit Egypte betekent nog niet in Kanaan. Daar ligt een woestijnreis tussen. Wanneer we aanvankelijk zijn stilgehouden op de levensweg en uitge leid uit het diensthuis der zonde, dan zijn we nog maar niet dadelijk gerecht vaardigd in de consciëntie. Evenmin wordt zonder strijd en twijfel het einde des geloofs nl. de zaligheid der ziel be reikt. Neen, Israël is nog maar drie dagen op reis en dan komen zij te Mara. Daar kwamen ze als een moe volk. Drie dagen is aan de ene kant wel een korte spanne tijds, maar we moeten niet vergeten, dat deze tocht loopt door de brand-hete woestijn. Het water in de zakken raakte op en men ging ver smachten van dorst. Zo gaat Gods volk in 't leven der ge nade de weg op met hun eerste bevin dingen. Ze leven uit de eerste beginse len, de eerste liefde, de eerste aanra kingen met de Heere Jezus Christus. Weet U 't gevaar? Dat we er zó lang uit spreken, dat we er niets meer aan hebben. Dat de geur en smaak er af is. Dat we dorst krijgen en moe worden. Mijn ziel en lichaam hijgen en dorsten naar U in een land, dat dor en mat van droogte brand. Waar niemand lafenis kan krijgen. „Toen kwamen zij te Mara". Eh nu wordt het een teleurgesteld volk. Ein delijk hebben ze in de verte het ruisen van een bron gehoord. Hun oog speurt wat groen geboomte en als ze-naderbij gekomen zijn, dan zien ze ten slotte uit een klaterende bron een helder beekje ontspringen. Daar komen de eersten reeds aan. Ze knielen bij de bron, scheppen water met hun hand, brengen het naar hun ver smachtende mond en spuwen het weer even haastig uit. Ze konden het water van Mara niet drinken want het was bitter. Kunt ge U groter teleur stelling indenken? Gesmacht, verlangd, reeds zeker dat 't eindelijk verkregen is en dan het niet kunnen drinken. „Mara", dat is: de Heere heeft bitter heid aangedaan. Kennen wij ook van dit Mara's in ons leven? De bodem ingeslagen verwachtingen. Tegenheden. Smarten. Verlies vaji dier bare betrekkingen. Geestelijke donker heid en teleurstelling. O, het is erg, het is smartelijk voor 't hart. Maar daar is één machtige troost: „De Heere heeft bitterheid aangedaan. En wat'Hij doet is immers goed? Is immers liefde Dan kan er uit ver lies, winst geboren worden. Eeuwigheids winst! Nog erger wordt 't. Israël, gaat een murmurerend volk worden. „Toen mur mureerde het volk tegen Mozes, zeggen de: Wat zullen wij drinken?" Hebben we nu Egypte verlaten om hier van dorst te sterven? Israël wat zijt ge ver van uw plaats. Ge denkt al niet meer aan uw slavenjuk. Aan uw wondervoUe bewaring en uittocht. Aan uw redding bij de Rode Zee. Aan de beloften op de toekomst helemaal niet. Toen Adam had gezondigd en de Hee re hem daarvoor ter verantwoording riep, was z'n antwoord: „De vrouw, die Gij mij gegeven hebt, heeft mij verleid." Heimelijk kreeg God de schuld. Zo geeft het volk, door hun murmurering tegen Mozes, de Heere de schuld. Kent ge iets van die Mara's murmu rering? Hier is er één: Ik kan 't toch eigenlijk niet helpen dat ik zondig, want ik ben er in geboren. Is dat niet de schuld op God schuiven? Moet ge veel uiterlijk of innerlijk in duister verkeren, komt dan de klacht niet op: ging ik daar van de wereld uit om. mij bij Gods volk te voe gen? Och, wat zijn we 't dikwijls niet met de weg eens. Wat zouden we 't graag anders hebben. Wat een murmu rering brengt dat mee. En wat doet God nu met dat volk? Mozes bidt voor hen en krijgt dan be vel een hout in 't water te werpen. Toen werd 't water zoet. Wat werd Mara toen zoet. Wat een vreugde heerste er. Men hoort der vromen tent weer galmen. Van hulp en heil hen aangebracht. Zo is 't óók met 't geestelijk Israël. De Heere Jezus bidt als de grote Hoge priester voor de zonden en gevolgen der zonden, voor zijn volk bij de Vader. En dat gebed wordt verhoord, omdat door Hem de zonden zijn verzoend. Hij immers, heeft het hout des krui- ses in 't bitter water van de zonde en haar gevolgen geworpen. Toen werd dat water zoet. De vloed des toorns werd een stroom van genade. Het kruis is de kracht Gods en de wijsheid Gods voor een iegelijk die gelooft. Het einde van Israël te Mara zou de dood zijn geweest, zo daar dat grote wonder niet gebeurd was. Zo is voor de mens de bezoldiging der zonde, de dood. Maar nu is door 't kruis der verzoening, de bitterheid des doods te niet gedaan. Dood waar is uw prikkel? Hel waar uw overwinning? en dat, uit genade al leen! Wat een wonder! Gij met hen begaan. Hebt hun wens voldaan. Heer', die naar Uw woord, hun gebed verhoort. G-ij, gij waart hun lot. Hun vergevend God. Schoon z' ook om hun zonden, straf fen ondervonden. Middelhamis. C. J. KESTING. Oran "^nd stond met Troelstra om ons '36 huis aan de kant te zetten. Dat is wel wat veranderd, zegt U. Maar, uit eigen constatering kan ik U verze keren, dat enkele jaren (maar na de oorlog) op 30 April de driekleur ont brak aan 't gebouw van „Het Vrije Volk" in één van onze Z. Hollandse provincie steden, maar op 1 Mei prijkte daar wel de rode-revolutie vlag. De P.v.d.A. belooft in éen verkiezings pamflet van de laatste Tweede Kamer verkiezing: 'Vrijheid van geweten en Godsdienst en gelijkheid voor de wet. Maar drie regels verder eist zij de in voering van een ,,het gehele volk om vattend stelsel van sociale verzekering." Van het gedeelte van ons volk, dat te gen dergelijke maatregelen ernstige principiële bezwaren heeft, geldt dus geen vrijheid van geweten en gelijkheid voor de wet. Verder wordt in ditzelfde manifest gezegd: zij (n.l. de P.v.d.A.) streeft naar een staat, die zich medeverantwoorde lijk gevoelt voor 't geestelijk erfgoed der Westerse beschaving, zoals deze ge voed wordt uit de bronnen van Chris tendom en humanisme. Hier worden twee levensbeschouwin gen op één lijn gesteld, die nimmer ge lijk zijn te schakelen. Christus is niet gelijk te schakelen met Boedha, Mohammed, Erasmus, He- gel of wie ook. Christus is de Heere der Heeren en de Koning der Koningen. „En welke vorsten ooit het aardrijk moogt bevatten, iWie hunner is o Heer' bij U gelijk te schatten." Wat men te wachten is, betreffende het wettig gezag, wanneer dat in han den is van 't socialisme, leert ons de huidige stakings-toestand in Frankrijk, die mede gesteund wordt door de Socia listische Vakbeweging en liet ons de houding van de Belgische SociaUsten- leider Spaak zien in de BelgiSQhe Ko ningskwestie. En op materialistisch gebied? Veel •beloven maar weinig geven. De bureaucratie is ten top gestegen. Het bedrijfsleven wordt aan banden gelegd. Het particulier initiatief wordt ge dood. Het woningprobleem is verder van zijn oplossing verwijderd dan ooit. Kiezers van Middelhamis! Een ernstig gevaar bedreigt onze gemeente. Wan neer het de V.V.D. of P.v.d.A. mocht ge lukken ook maar één zetel op de rech terzijde te winnen, dan is de Raad, wat men noemt „om". Dan is deze links geworden. Dat betekent, dat 't met de Zondags rust gedaan is. Bioscoop en café open. Het sportwezen op Zondag wordt dan gestimuleerd. De kermis komt terug. Oude Tonge zij hier een baken in zee. Wilt TJ dat? We geloven van niet. We hebben een keus te doen. De wacht te betrekken bfl 't beginsel. Niet, omdat dit zoveel voordeel brengt, maar omdat het uiteindelijk niet onze zaak is, maar Gods zaak. Omdat 't niet om onze eer gaat, maar om Zijn Eer. Omdat de grootheid van onze partij niet op de voorgrond staat, maar de uitbreiding en komst van Gods Koninkrijk. Zoekt dan eerst (ook in de politiek) het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtig heid enj alle andere dingen zullen TJ toe geworpen worden. Verstaat uw taak en verantwoorde lijkheid. Er is maar één keus: Terug tot de Wet en de Getuigenis en zo niet, het zal zijn dat ze geen dageraad zullen hebben. Dat we dan ter stembus mogen gaan, wetende dat uiteindelijk de zegen is aan .Christus Kerk; omdat de Ruiter op 't Witte paard voorgaat, overwinnende en opdat Mij overwon. Doende, wat onze hand vindt om te doen. Dat doen met al onze macht. Vertrouwende: Onze hulp is in de naam des Heeren, die hemel en aarde gemaakt heeft. RUIME JUWEUER HORLOGER BEIJERL.LAAN 3 - TEl. 70360 ROTTERDAH-Z. Dinsdagmiddag 3 minuten voor 12 uur is aan de hoek van St. Jacob, door de firma van Hattum en Blankevoort, on der directie van de Prov. Waterstaat van Zuid-Holland, de millioenste kubieke meter zand in het dijkprofiel gespoten. De zandzuiger „Ahoy" die op de ri vier ligt levert deze grote hoeveelheden zand waarvan we onlangs meedeelden, dat deze op zandzuiger-gebied een re cord had geslagen. Er wordt aan onze dijken hard ge werkt en voor de werkers is het een eer, dat het werk zo vlot verloopt. Zoals we Dinsdag hebben gemeld hoopt men op de streefdatum medio October a.s. met het opspuiten van de dijken gereed te zijn. Frankrijk Gedurende ongeveer twee weken heeft een staking op grote schaal het open bare leven in Frankrijk geheel ont wricht. Werd het werk aanvankelijk al leen door het rijkspersoneel neergelegd, later breidde de staking zich ook uit tot de particuliere bedrijven. De staking, waaraan in totaal meer dan vier millioen werknemers hebben deelgenomen, werd uitgeroepen door de Rooms-Katholieken en socialisten en was gericht tegen de nieuwe loon- en prijspolitiek van premier Daniel. De regering heeft echter geweigerd met de stakers te onderhandelen, zo lang het werk niet werd hervat. De pogingen tot onderhandelingen met sommige vakbonden zijn op een mislukking uitgelopen. De staking is wel enigszins geluwd en het aantal werk willigen neemt toe, maar het zal nog wel enige tijd duren vóórdat het leven in Frankrijk weer normaal wordt. Griekenland De Griekse eilanden Cephalonia, Za- kinthos en Ithaka zijn de vorige week geteisterd door herhaaldelijke en zware aardbevingen. De aangerichte verwoes ting en de geleden ellende zijn onbe schrijfelijk. „Welvarende steden zgn ruïnes gewor den; overlevenden zijn dakloos; lijken liggen onder het puin en gewonden kreu nen in hun tenten", aldus omschreef Koning Paul van Griekenland de toe stand op de getroffen eilanden. Nu de aarde tot rust gekomen is, stroomt de hulp van alle kanten toe. Het Roode Kruis in vele landen heeft hulp toegezegd in de vorm van levens middelen, kleding, geld en medicamen ten. Militairen van verschillende natio- nahteiten zijn dag en nacht bezig met het in veiligheid brengen van daklozen en gewonden. Amerikaanse' helicopters voeren goederen aan, di« in de allereer ste levensbehoeften moeten voorzien. Temidden van het rumoer der volken betoont de Heere, dat Hij regeert en Zijn eigen Woord vervult: „er zullen aardbe vingen zijn in verscheidene plaatsen... maar nóg is het einde niet!" Perzië Aanhangers van de Sjah van Perzië hebben in de nacht van Zaterdag op Zondag getracht de regering van Mos- sadeq omver te werpen. Onder aanvoe ring van de Kolonel Nasiri deden zij een aanval op de woning van de premier en zetten zij enkele regeringspersonen ge vangen. De staatsgreep is echter een grote mislukking geworden en tegelijkertijd een overwinning voor Mossadeq. De Sjah is uitgeweken naar Bagdad en van daar naar Rome en zal niet terugkeren vóórdat Mossadeq aftreedt als premier. Volgens een verklaring van een Rus sische kolonel, die uitgeweken is 'naar Perzië zouden grote Russische troepen gelegerd zijn, aan de grenzen van Per zië en Afghanisten. Mossadeq gevangen gezet Was eerst de spanning in Teheran enigszins afgenomen, Woensdag hebben de aanhangers van de Sjah zich van de macht in Perzië meester gemaakt. Mos sadeq is gearresteerd en zijn rechter hand Hoessein Fateni, (minister van buitenlandse zaken) is in de straten van Teheran door een woedende volksmenig te In stukken gescheurd. De Sjah, die met zijn echtgenote nog in Rome is, houdt zich gereed naar zijn land terug te keren. De toestand is nog niet geheel duidelijk, maar voorshands kan men aan nemen, dat de royalisten succes hebben. Marokko De haard van onrust in Marokko is opnieuw opgelaaid door de uitroeping van 'een neef van de tegenwoordige Sul tan tot hoofd van de Marokkaanse ge lovigen." De Pasja, overigens een voor stander van vriendschap tussen Frank rijk en Marokko, heeft deze stap gedaan omdat de Sultan de Islam zou hebben geschonden door zijn steun te verlenen aan de Nationalisten. Op zijn beurt was de Sultan heftig verontwaardigd over de daad van de Pasja en heeft hij bekend gemaakt dat hij de enige geestelijke lei der in Marokko blijft. De toestand in Marokko is hierdoor zéér gespannen. Er hebben zich ver schillende incidenten voorgedaan, waar bij talrijke malen bloed vloeide. De Pasja beeft echter uitdrukkelijk verklaard dat het nief zijn bedoeling is, de „heilige oorlog" te ontketenen. Sowjet-'ünie Terwijl de Grote Drie te Parijs bijeen waren om een nota op te stellen ter be antwoording van de Russische voorstel len inzake Duitsland, ontvingen zij van de Sowjet-Unie opnieuw een nota over het Duitse vraagstuk. De meeste daarin voorkomende voor stellen had Rusland reeds gedaan, nu een jaar geleden en de Westelijken had den deze voorstellen van de hand gewe zen. De Russen Stellen voor, binnen een half jaar een Duitse vredesconferentie te houden,; zij spreken zich uit voor vrije verkiezingen en de vorming van een Van Zaterdag 22 Augustus v.m. 12 uur t-m. Maandag 24 Augustus v.m. 9 uur Middelhaxnis-Sommelsdqk: Afwezig de artsen Tj. Kuipers, C. F. Arends en J. J. Wieringa. Voor spoed gevallen P. Knöps, arts, Telef. 2121, Sommelsdijk. Dirksland-Herkingen-Melissant Afwezig dr P. Boot. Voor spoedgeval len G. Huisman, arts. Tel. 01877^il2. Melissant en B. Elvé, arts, Tel. 01877— 262, Dirksland. Oost-Flakkee: Afwezig de artsen G. J. Buth, P. C. J. Voogd en P. J. de Man. Voor spoed gevallen E. Bouman, arts. Tel. K 1871 306, Stad aan 't Haringvliet en C. W. Kramers, arts, Tel. 42, Ooltgensplaat. ETTENSE VEEMARKT Op de veemarkt werden aangevoerd 70 stuks, waarvan 10 runderen, 1 paard en 51 biggen. De aanvoer van runderen was aan de lage kant, de handel gedrukt en de prij zen als vorige week. In biggen was er vlugge handel met geringe aanvoer en de prijzen vrijwel on veranderd. I De belangstelling was groot. Prijzen: kalf koeien 650—1025; kalf- vaarzen 500825; pinken 300500; i guste koeien 450725; graskalveren' if 100^200; paarden 400700; biggen 40h—60; lopers 70J100; vette koeien 2.503.00 per kilo geslacht. De eerste en enige stranddokter in Nederland. In IJmuiden houdt dok ter A. J, G. Wermenbol zitting op het strand in een Roode Kruis-post. Op het spreekuur komen de lopende patiënten, terwijl ook in de tent huisjes de dokter zijn patiënten komt bezoeken. De Roode Kruisverenigingen in Noor wegen, Zweden, Denemarken, Canada en Frankrijk, en particulieren in binnen- en buitenland hebben grote hoeveelheden landbouwwerktuigen beschikbaar ge steld voor degenen die door de ramp van 1 Februari zijn getroffen. De keuze der te schenken werktuigen, de vervaardi ging en verzending hebben veel tijd ge vraagd. Moeilijkheden veroorzaakte ook het opstellen van een regeling, waardoor de geschonken werktuigen volledig aan de getroffenen ten goede komen en wel aan de zwaarst getroffenen het eerst. Een en ander is thans zover gevorderd dat op bescheiden schaal met de uitrei king kon worden begonnen. De toewijzing der werktuigen zal ge schieden aan diegenen in de landbouw, die door de watersnood van 1 Februari 1953 zijn getroffen. Onder landbouw wordt verstaan akkerbouw, veehoude rij, tuinbouw, bosbouw enz. Tot de landbouwers rekent men zowel onder nemers als werknemers en loonwerkers voorlopige regering. Terloops merken zij echter op dat deze regering nooit zal mogen toetreden tot de Noord-Atlanti sche Verdrags-Organisatie. Deze laatste eis maakt de nota voor het Westen van zelfsprekend „onaanvaardbaar." Trouwens, Rusland bekommert zich niet om de mening van de Grote Drie. Dit is voldoende bewezen door de zen ding van de tweede nota, terwijl de eer ste nog niet was beantwoord. Eén doel staat de Russen slechts voor ogen: zij moeten de Duitsers vertrouwen inboezemen en hen laten zien, dat zij het zo goed met hen menen, nu de verkie zingen van 6 September in zicht komen. Of het Westen daarmee instemt of niet, doet weinig ter zake. De Westelijken echter haasten zich langzaam bij de be handeling van het Duitse vraagstuk. Zij zien wel degelijk in dat de Russen niets meer en niets minder bedoelen dan de nederlaag van Bondskanselier Adenauer bij de komende verkiezingen. In antwoord op de Russische nota in zake Oostenrijk hebben de Grote Drie geantwoord, dat zij bereid zijn met de Sowjet-tTnie te onderhandelen en het verkorte vredesverdrag in te trekken. Als de conferentie van de plaatsvervan gers der Grote Vier doorgang vindt, dan rekenen zij er echter op, dat de Sowjet- Unie geen dingen ter tafel zal brengen die met het Oostenrijkse probleem geen verband houden en dat zij het debat niet zal uitstrekken over de Duitse kwestie. in de landbouw. Met landbou-wwerktui- gen wordt de gehele inventaris bedoeld; behalve gereedschappen werden ook zaaimachines, kunstmeststrooiers, ploe gen, cultivatoren, tractoren, motoren, maai-dorsmachines, zaadreinigers, melk- machines, gazomnaaiers e.d. geschonken en een complete stalinstallatie en smal- spoor met wagens beschikbaar gesteld. Het kan voorkomen, dat grote werk tuigen niet ten behoeve van één, doch van meerdere slachtoffers tezamen zul len worden geschonken. Het ministerie van financiën staat toe, dat geschenken worden gegeveü tot een bepaald percentage van de watersnoodsohade. Gaat de waarde van het geschenk dit percentage te boven, dan zal de meerwaarde van de rijks bijdrage worden afgetrokken. Bij de toewijzing moet rekening worden ge houden met geschenken welke de ge troffenen reeds voor hun bedrijf ontvin gen, b.v. varkens, vee enz. Werknemers en in het algemeen ook ondernemers met een bedrijf tot vier hectaio komen in aanmerking voor een toewijzing van een gereedschaps pakket, dat een waarde heeft van rond 100.Indien in één werknemers gezin meer personen in de landbouw werkzaam ztjn, zullen aan deze arbeids krachten aanvullende pakketten worden verstrekt ter waarde van ongeveer 40.Wanneer een bedrijf tot vier hectare door bijzondere omstandigheden extra veel schade heeft geleden, kan het in aanmerking komen voor toewijzing van een speciaal werktuig. Ondernemers met een bedrijf groter daji vier hectare krijgen een enquête formulier ter invulling voor hun provin ciale stichting voor de landbouw. In het rampgebied werden ongeveer 15.000 bedrijven beneden de vier hec tare en ongeveer 6000 bedrijven boven de vier hectare getroffen. Een dodelijk ongeluk gebeurde in dê houtloodsen van de meubelfabriek Pan der en Zn te Leidschendam. De 15-jari- ge P. J. van der Ruit Uit Den Haag werd door kantelende meubelplaten tegen een partij gezaagd hout gedrukt. De schO'' del van de jongen werd ingedrukt.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1953 | | pagina 1