KvANDEL
Gerestaureerd Hervormd kerkgebouw
te Herkingen officieel in gebruik
genomen
Marktberichten
5
9
7
ingen
igen!
Kan
|van
ide.
lURI
^eniss6
ïerenj
CHR. WEEKBLAD OP GEKEFOEMEEEDE GRONDSLAG
VOOE DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
I Gemeenteraadsverkiezing
{e Nieuwe Tonge
MEDITATIE
De gezegende
reis van de Kamerling
Bedehuis fraaier dan voor
de ramp
dames: ÈN HERENHORLOGES
Burgemeester Schelhaas
Ds Klootwijk
Van onze adverteerders
*^raa(gt en elraagi
GLADDE RINGEN
Pr ten
ver.
Van
Geen
26e Jaargang
Zaterdag 1 Augustus 1953
2226
I bij de
■ichtin-
weer
lïhuwt,
I- 3410
iT 19
LENTEN
len ala
Ir gaan
te bezori
Bes sav.
r. Kerk oj
Delft.
■n. DoordJ
pestaandei}
|e militaii
Inde uitgei
|an Oorrf
tit het ofl
Iheidsströf
jen de
Indei-en m
^en bezoell
o.m. Miil|
in bezocliti
de laagstj
Ijs in 3<;hei|
an het gej
J^de oudem
■in Schoorll
Igemcenterf
Jeugd m
Imaken. m
I gedrage»!
Eiland Thoj
Irs van yej
|en zittina
k-d te MitJ
r aan dietf
I hoofd v4
hun toclil
om tvm
p waarvan
ten, te ont-l
te he»e|
J. zoutelanf
f het Strang
[rBédactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDO?3LHARNI3
TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
I Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij TelefK 1870 - 2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
pe gemeenteraads-verkiezingen, zijn
I dit Jaar in het rampgebied zeer ongere-
a^li gehouden. Woensdag jl. viras Nieu-
v"e Tonge aan de beurt; na de vacanties
•r S^'-^teniber a.s. volgen neg de verkie-
^tn'oa te Middelharnis, Sommelsdijk,
Isteliendam en Oude Tonge.
Der gewoonte getrouw geven wij, al
I is liet van deze gemeente apart, een
yerkieaings-overzicht.
Allereerst de uitslag zelf met vergelij-
I ke'ide cijfers van 1949 die we tussen
jjgólrjes nebben geplaatst.
FuïUj van de Ai-beid 386 (35D) 3 ze-
Iteis (P- C. Tijl, J. L. Th. Huysen, G. J.
Reus). In 19-19 2 zetels.
üemeentobelaiig 87 (125) geen zetel.
In 1949 1 zetel, bezet door de heer van
1 den Doel, die dus niet meer in de raad
terugkeert.
Staatk. Ger. Partij 137 (317) één ze-
I tel in 1Ö49 twee zetels. Voor deze partij
123,1 dus de heer A. v. Alphen Hz. alleen
I zitting nemen, de heer v. Zielst keert
I niet meer terug.
Anti Kev. Partij. 329 (281) 3 zetels,
[g A. J. Opstelten, W. Kievit Cz., M. J.
V. Driel. In 1949 2 zetels.
,De grootste winst is hier dus voor de
p.v.d.A., die een vooruitgang boekte van
69 stemmen. De A.R. ging 48 stemmen
j vooruit, terwijl de S.G.P. een geweldige
i acliteruitgang boekte van niet minder
I dan 130 steramen.
Nu zijn er minder kiezers opgekonaen,
meest door vacantie. In 1949 had men
1149 geldige stemmen, thans maar 989.
Dit is dus ook van invloed op de cijfers.
De berekening van de zetelverdeling
laat weer zien, hoe het aan slechts één
stem kan liggen, of men een zetel meer
heeft of niet.
De kiesdeler was 1412/t-
De P.v.d.A. (386 stemmen) had bij de
1ste verdeling 2 zetels met een rest van
1023/,.
Gemeentebelang had 87 stemmen,
haalde geen dus geen zetel. Over
schot 87.
De S.G.P. (187 stemmen), direct één
zetel met een rest van 45V7-
De A.R. 329 stemmen, direct 2 zetels
met een rest van 463/7.
Bij de tweede verdeling moesten nog
twee zeteis worden verdeeld, die aan de
P.v.d.A. en de A.R. met de grootste res
ten, werden toegewezen.
Had dus de S.G.P. één stem meer g;e-
iad, was hen de tweedi'zétël toegewe-"
zen.
Hoewel de raad gelukkig rechts is ge
bleven, is er toch een verschuiving naar
links merkbaar.
Het komt ons voor dat er ook een ze
kere nonchalance merkbaar is, daar wij
vernamen dat meerdere rechtse kiezers
juist op reis gingen en de stemmerij in
de steek lieten.
Uit de berekening is te zien, hoeveel
van één stem kan afhangen.
Van linkse zijde is men zteer actief,
maar bij vele rechtsen is een slapheid en
lauwheid te bespeuren.
Laat dat toch onder ons zo niet zijn.
Het gewicht van onze stem m,ochten we
ons terdege bewust zijn.
Bij de nog volgende verkiezingen te
Middelii3,rnis, Sommelsdijk en Stellen-
dam roepen vsre nu alvast de kiezers toe
Let op uw zaak en helpt de wacht be
trekken bij het beginsel. Bij d&,t begin
sel van Gods Woord en Getuigenis,
waarnaar alleen een land en volk en
ook een dorp dient te worden geregeerd.
DE REVOHJTIE VEKSLINDT HAAK
EKEN KINDEBEN
Die waarheid blijft ook weer in Rus
land. Beria, de machtige man van de po
litiestaat is uitgestoten. Hij is als voor
stander en bevorderaar van het kapita^
lisme op zij gezet. Beria, de bloedhond,
de vreselijke cynicus van de geheime
staatspolitie is uit de partij gezet. En
"it al zün ambten. Of hij nog leeft Mo
gelijk in de gevangenis zucht om straks
ter openbare rechtzitting feilloos zich
zelf te beschuldigen en aan te klagen
Het is voor ons verborgen. De tijd zal
het openbaren. Beria, de meest valse
te communistische leiders is nu uit de
partij geworpen. (De man van de con
centratiekampen met de mlUloenen
iwangarbeidslaven. En nu o bittere oro-
nie wordt hij beschuldigd van het kapi-
«lisme te hebben bevorderd. De meeste
frappante leugens men komt ze tegen
w de communistische publicaties, 't Was
"1 der tijd bij ons de in de Tweede Ka-
'^^t, dat Wijnkoop de communist uit-
''^P „Niets is ons te dol. 't Is waar. Je
staat verbaasd van wat de Russische
■sachthebbers er uit kramen.
Het behoeft niet te verbazen. Het com
munisme heeft geen moraal. De opper-
siaven leider Beria aangeklaagd als ka-
P'blist! Wie zal nu verder verliezen. Be-
heeft verloren. Maar er waren er
"ie. Malenkov, Beria en Molotof.
Malenkov heeft blijkbaar gewonnen.'
^i»! het duel Malenkov-Molotof nu vol-
sen? -^Tie komt uiteindelijk aan het
™ofd van die geweldige conglomeraat
^n de Communistische volken. Met zijn
'Uioen geheim.e pohties, zijn 15 mil-
oen slaven in de kampen, het^ vele mil-
oeuen tellende Russische leger. Zal het
•laienkov of Molotof zijn. Een ding blijkt
^^^«l^er. Dat Malenkov over een ge-
eidige invloed moet hebben beschikt
tp v^'^" geduchte rivaal Beria op zij te
j!^ kunnen zetten. Daaruit blijkt wel dat
feft '"^'=^t reeds stevig in handen
Prin revolutie is het ten
„I, 'P^le een machtskwestie. Drieman-
en gedijen nooit, zeker niet in de
„Want hij reisde zijn weg met
blijdschap".
(Hand. 8 39b.)
De wereld is een woestijn en liet leven
een reis. Die woestijn is vol gevaren en
het leven, vol bezwaren. Vroeg of laat
komt de mens met het levensleed in aan
raking en zal aan de lijve gevoelen, dat
hij niet meer v^oont in een Paradij,?, maar
in een tranendal.
Als we de tranen konden tellen, well<e
onder de zon worden geschreid,
als we de zuchten konden horen, die
onder de zon worden geslaakt,
als we het leed konden zien, dat on
der de zon v;ordt geleden, we zouden
geen moed meer hebben om te leven.
Voltaire heeft gezegd: Vreugde is
slechts schijn, de smart is de werkelijk
heid".
Voor de natuurlijke mens is dat in
derdaad waar. Al klinken dagelijks de
vreugdeklanken op uit de vrolijkheids
paleizen van deze tijd, er is toch geen
echte, diepe, intense vreugde.
De vreugde der wereld is breed, maar
heeft geen wortel en daarom ook geen
bestand.
Als we het leven zien bij hoger licht,
weten we, dat de mens niet geschapen
is om ongelukkig, maar gelukkig te zijn.
In Zondag 3 van onze Heidelberger
wordt geleerd, dat God de mens naar
Zijn beeld geschapen heeft, opdat hij God
zijn Schepper recht kenne, van harte
liefhebbe, om met Hem in de eeuwige
zaligheid te leven, om Hem te loven en
te prijzen.
Maar toen de mens in ere was heeft
hij het niet verstaan. Moedwillig heeft
hij de band met zijn Maker verbroken.
We kunnen pas echt gelukkig worden
als de breuk met God wordt hersteld.
Door de geloofsvereniging met Chris
tus wordt de mens geleid tot God de
Bron van vreugd.
Dat voorrecht schonk de Heere aan de
kamerling. Al was zijn weg een woeste
weg, en al liep die weg door de woes
tijn en al nam de Geest des Heereu Fi-
lippus weg, het hinderde hem niet, want
hij reisde zijn weg met blijdschap.
Met een bezwaard hart was hij naar
Jeruzalem getogen. De Schrift- en Wét-
_geleerden Iiaa^en zijn ziel met inzettin
gen beiast.
Het vergieten van het bloed der paas-
lanameren had hem doe verstaan: „Zon
der bloedstorting geschiedt er geen ver
geving".
Zonder voldoening is er geen verzoe
ning.
Het ene lichtpunt in zijn sombere le
ven was, dat hij een vertaling van het
Oude Testament uit het Hebreeuws in
het Grieks had kuimen kopen. Nu kon
hij Gods Woord lezen.
Voor die zoon van Cham kwam de he-,
mei in beroering.
Een engel gaf aan de Jeruzalemse di-
alien Pilippus opdracht om te gaan naar
de weg, die van Jeruzalem afdaalt naar
Gaza.
De kerk was gekomen in een staat:
van geestelijke mondigheid en daarom,
gaan de eng'elen op de achtergrond.
Bij de geboorte van Cliristus gaat
een engel rechtstreeks toï de harders,'
jnaar na de Pinksterdag gebruikt de-
Heere Zijn knechten. Door de dienst vaii^
Fiiippus opent Gods Geest het Evan-,
geiie van Jesaja en mag de Moorman
Christus omhelzen als zijn schuldoverne-,
mende Borg. De Heere heeft zijn zakj
ontbonden en zijn ziel met vreugde om-!
gord. I
Hij geeft sieraad voor as on vreugd-:
deolie voor treurigheid.
In de H. Doop ontvangt hij het teken
en zegel van de gewisse v^eldadigheden
Davids.
De Moorman heeft het oude Jeruza
lem achter zich en het Nieuwe Jei'uzalem,
vóór zich.
Hij heeft het Woord Gods vóór zich!
als een lamp en de Geest Gods in zich!
als zijn Leidsman.
Hier schijnt het licht van het univer-|
sele Christendom. Hier beluistert ge hetJ
Evangelie van de wereldkerk.
„Al de heidenen, die Gij gemaakt hebt,|
zullen komen en zullen zich voor Uw aan|
schijn nederbuigen en Uw Naam eren,;
want Gij zijt groot. Gij doet wonderwer-^
ken, Gij alleen zijt God".
Waren er maar meer van zulke onge
lukkige mensen, die het in de wereld niet
meer konden uithouden. Die het Wet
tisch Jeruzalem de rug toekeren, en die
onder de bediening van de Geest van
Christus de ware blijdschap des geloofs
leren smaken.
Zij zullen wel door vele verdrukkingen
ingaan in het Koninkrijk Gods, maar
toch het beginsel der eeuwige vreugde
in hun hart gevoelen.
Uit dat vreugdezaad groeit de volle
vreugdeoogst. Want zij zullen met ge
juich tot Sion komen, eeuwige blijdschap
zal op hun hoofd wezen.
De Filistijn, de Tiriër, de Moren,
Zijn binnen U, o Godsstad voortge
bracht.^
Van Sion zal het blijde nageslacht
Haast zeggen: deez' en die is daar
geboren.
Rotterdam-Zuid.
IDs A. DE BLOIS.
Voor de Herv. Gemeente te Herkingen was het Woensdag een blijde dag, daar
het kerkgebouw dat door de ramp van 1 Febr. deerlijk was gehavend, officieel
in gebruik kon worden genomen. Zoals wij reeds eerder in ons blad schreven,
hebben de 11 adopterende gemeenten Bodegraven, Lange Ruige Weide, Pape-
kop, Reewijk, Langendijk, Koedijk, St. Maarten, Warmenhuizen, Ammerszoden,
Hekendorp en Harenkarspel, bij het vele dat zij voor de gemeente Herkingen
hebben gedaan, ook het herstel van de kerk voor hun rekening genomen. En
wie de kerk na de ramp in de chaotische toestand gezien heeft en deze nu be
kijkt, staat verbaasd hoe mooi dit bedehuis is gerestaureerd. De twee geschon
ken geschilderde gedenkramen dragen zeer veel tot de verfraaiing bij. De pre
dikatie van Ds Boertje stond in het teken van dienende liefde, door Christus in
de voetwassing zinnebeeldig tot uiting gebracht, en bij de sprekers culmineerde
de dank aan God, die het zo had bestuurd dat dit resultaat was verkregen.
iDe Herv. Kerk te Herkingen was
voorheen reeds zeer intiem van interi
eur, maar is na de restauratie nog
mooier en fraaier geworden. De' ingang
is geheel vernieuwd, banken zijn opge
knapt en het geheel is keurig geverfd.
Nieuwe vloeren zijn aangebracht, het or
gel is tevens gerestaureerd door de fa.
Leeflang, kortom het gehele interieur
heeft een ander beeld gekregen.
Niet het minst dragen, tot schoonheid
bij de twee gebrandschilderde gedenk
ramen, door hêt adoptie-comité geschon
ken. Het ene raam geeft een getrouw
beeld van kerk en toren in de water
vloed, waaronder staat: ,,De wateren
zouden ons overstelpt hebben."
Het andere raam geeft een voorstel
ling van de voetwassing waaronder de
tekst: „opdat gelijkerwijs ik U gedaan
heb, gijlieden ook doet."
Onder deze ramen komen de wapens
STAAL - DOUBLÉ - GOUD
JUWELIER HORLOGER
BEIJERLIAAN 3 -TEL, 70360 - ROTTERDAM-Z
sfeer van de revolutie. Slechts één top
figuur is bij de revolutie denkbaar. Wie
zal het worden? Een kwestie van macht
Zo ruimt de ene revolutionnair de an
der op. Br is,geen halt, geen bestand..
De strijd zet zich voort. De man van
heden, zit morgen in de gevangenis be
schuldigd kapitalist te zijn. Zo verslindt
de revolutie haar eigen kinderen. Helaas
op en over de ruggen van het ongeluk
kige volk. Dat blijft zuchten in slavernij.
voor van de 11 adopterende gemeenten,
en het wapen van Herkingen.
Het adoptie-comité was vertegenwoor
digd in de persoon van burgemeester
Schelhaas van Langendijk; voorts wa
ren tegenwoordig meerdere dames en
heren uit de adoptie-gemeenten, Burg.
van Heyst en de Wethouders; meerdere
raadsleden; verschillende predikanten en
kerkeraden uit andere Herv. gemeenten;
afgevaardigden van de Ger, Gemeente,
idem van de beide Chr. Schoolbesturen;
Ds Klootwijk, vroegere predikant. Ds
Koele, dhr Neijenhuis uit de Langstraat;
de aannenaer de fa Schutjes uit Broek
op Langendijk; de schildersfirma Huis
man uit Moercapelle, de fa Smit uit Alk
maar (Centrale Verwarming Mr. G.
A. ter Linde (van de Herv. Bouw- en
rep. commissie uit den Haag) en vele
anderen.
Door de Pres. kerkvoogd dhr A. de
Geus werden deze bij de aanvang van
de dienst hartelijk welkom geheten. Deze
gaf een overzicht van de ramp die ook
de kerk getroffen had, waarbij door het
water, dat 1.40 m hoog stond, een ge
weldige ravage was aangericht. Spr. re
leveerde met blijdschap en met dank aan
God, hoe de adopterende gemeenten het
herstel hadden ter hand genomen waar
van het resultaat nu te zien was. Hij
bracht namens de kerkvoogdij de adop
tie-commissie hartelijk dank voor het
geen, zij aan 's-Heeren huis hadden ge
daan en wenste hen voor die arbeid 's-
Heeren zegen toe.
Daarna had de plechtige overdracht
aan de kerkeraad plaats. De heer de
Geus overhandigde als symbool hiervan
een bijbel aan de pastor loei Ds Boertje,
die dit met een handdruk bezegelde.
Ds Boertje beklom de kansel en open
de op plechtstatige wijze de grote Sta
tenbijbel. Hij sprak het votum en de ze
gen uit en liet zingen Ps. 68 1 en ging
voor in gebed. Na het lezen van de ge
loofsbelijdenis zong men Ps. 48 6, dan
volgde Schriftlezing uit Joh. 13, waar
uit spr. dezelfde woorden als tekst koos,
die op het gebrandschilderde raam voor-
Vesper op het roggeland
in de Achterhoek. De
boeren in de Achterhoek
hebben tijdens de drukte
voor de roggeoogst niet
veel tijd om thuis te
gaan eten. Daarom blijft
men meestal op het land
,,vesperen" zoals dat on
der de bevolking ge
noemd wordt.
komen over de voetwassing. (Joh. 13
vers 15b).
In zijn inleiding gaf ZEerw. een beeld
hoe Jezus tot de voetwassing kwam. Je
zus dacht in die laatste nacht niet aan
Zichzelf, ofschoon er zoveel op Hem af
stormde. Hij was met liefde vervuld tot
zijn jongeren, nog eenmaal demonstreer
de Hij, wat Hij eigenlijk van Zijn disci
pelen wilde. Hij gaf een beschamende
les, die Hij alleen toepaste als het zeer
noodzakelijk was.
Het liep er weer over, wie van hen de
meeste zou zijn. De plaatsing aan tafel
maakte de betekenis uit van hun waar
de, waarover men. herhaaldelijk had ge
debatteerd. Ondanks de waarschuwin
gen van de Meester, dat niemajnd van
hen meerder of minder was, hielden zij
dat toch vol. Er was tussen hen; con
currentie wie de meeste was en nu gaf
Jezus aanschouweUjk onderwgs.
De Meester staat op, langzaam en rus
tig ontdoet Hij zich van Zijn opperkleed
en als een slaaf wast Hij hen de voeten.
De discipelen kijken verbaasd toe, dat
hun Meester slavenwerk verricht. Maar
de hemel buigt zich naar de aarde zei
spr.. God geopenbaard in het vlees ver
nedert zich hier ten behoeve van zon
daren. Een treffend voorbeeld van die
nende liefde: Opdat gelijkerwijs ik U ge
daan heb, gijlieden ook doet.
Deze voetwassing draagt een zinne
beeldig karakter getuige het woord dat
Jezus tot Petrus sprak: Indien Ik U niet
de voeten was, kunt gij Mijn discipel
niet zijn. Zinnebeeldig toont Hij hier Zijn
liefde ten behoeve van de reiniging van
hun ziel. Dat Hij dit doet tekent Zijn
zelfverloochening om in dienstknecht
gestalte onder hen te verkeren. Tot Hij
van mensen verlaten, in de hel verzon
ken, de slavendood sterft op Golgotha.
Dit heeft Jezus gedaan om zondaren
te dienen, te reinigen van de schuld
hunner ziel. Het zwaarste offer werd
niet geschuwd waar het ging om de
redding van verlorenen.
Later hebben de discipelen het begre
pen laten wij het ook mogen begrijpen
zei spr., dat Hij, ons die zondaren zijn,
ook wil reinigen. Waar is een liefde als
deze liefde? Laten wij Hem aanbidden
en liefhebben, die ons eerst heeft liefge
had. Laten we ons in het rotsvaste ge
loof overgeven tot onze reiniging.
In het tweede deel van de tekst be
zag spr. deze daad van Jezus als een
daad tot navolging. Schuldig elkanders
voeten te wassen, gelijk Ik U nu gedaan
heb, zegt Jezus. Ben dienstknecht is niet
meerder dan zijn Heer. Verstaat gij, dis
cipelen, zegt Jezus, wat Ik U gedaan
heb? Verstaat gij het ook gemeente,
vroeg spr. Zijn grootheid openbaart zich
in dienende liefde. Dat voorbeeld strekt
ons tot navolging.
Wie niet te dienen weet, is voor ware
grootheid blind. ZEerw. was blij, dat de
ze tekst op de ramen gebrand was; nl.
de prediking van dienende liefde, tot na
volging, eikaars welzijn zoekend en be
vorderend. In onze onderlinge verhou
ding ons wachtend voor naijver, heers
zucht en verdeeldheid, maar zoekend,
wat tot uitbreiding van Gods Koninkrijk
noodzakelijk en nodig is.
De navolging van Christus is alleen
mogelijk als we ingeënt zijn in de ware
Wijnstok Jezus Christus tot Hem
moeten we dus heen, om waarlijk die
nende liefde te kunnen betrachten.
En zo gij dit aan een van mijn min
ste broederen hebt gedaan, zo hebt gij
dat Mij'gedaan.
De dienst werd beëindigd met dank
gebed en zingen van Ps. 17 3.
■Daarna richtte Ds Boertje zich tot
Burgemeester Schelhaas van Lagenhuis
en uitte zijn grote dankbaarheid, voor
hetgeen door het adoptie-comité was tot
stand gebracht. Er was geen wens bij
ons, of hij ging in vervulling zei spr.
Wij zijn er stil van zei spr. en wij hopen
wat gij hier aan naastenliefde ten toon
gespreid hebt, dat het een prikkel mag
zijn ter navolging van dienende liefde
onder elkander.
Vervolgens bracht Ds Boertje dank
aan Burg. van Heyst en de Wethouders,
aan de kerkeraad der Ger. Gemeente die
zolang hun kerkgebouw voor de dien-
si:en hadden afgestaan en aan het Herv.
Schoolbestuur voor het gebruik der lo
kalen.
Kerkeraden, kerkvoogdijen uit andere
gemeenten, ring- en vroegere predikan
ten werden dank gezegd voor hun aan
wezigheid. Ook de aannemers en uit
voerders en als laatste noemde spr. zijn
gemeente voor hun opperbereidheid.
voerde het woord naar aanleiding van
Ps. 46, daarbij zeggend dat God over al
le dingen gaat, ook over de ramp, maar
ook over het verstrekken van hulp,
waartoe Hij de harten had bewerkt. Het
was gedaan uit liefde, naar eis van
Gods Wet, die het vraagt lijdenden de
helpende hand te bieden. Allen hebben
medegewerkt om te dienen. Hij sloot
zich aan bij de Woordprediking en hoop
te dat Ds Boertje zegenrijk in dit kerk-
.gebouw zou mogen arbeiden.
Burg. van Heyst zeide dat de blijd
schap van de kerkelijke gemeente ook
door de burgerlijke gemeente werd ge
deeld. Spr. schetste hoe de ramp in de
kerk had huisgehouden en. dat bij het
vele dat te doen was, de gsedachten van
het Dag. Bestuur ook uitgingen, hoe de
kerk te helpen. Het adoptie-comité heeft
hier de uitkomst gebracht, waarvan het
resultaat, onder dank aan God nu mag
worden beleefd. Het kerkgebouw is
mooier dan ooit te voren zei spr. Door
het geschenk is de kerk er mee vooruit
gegaan. Spr. was daar zeer blij mee en
hij hoopte dat die dank niet tot deze dag
beperkt zou blijven, maar dat, zoals de
catechismus zegt, wij ons ganse leven
Gode dankbaar zijn voor Zijn weldaden
en Hij van ons geprezen worde.
Mr. ter Linde uit den Haag sprak na
mens de Bouw- en restauratie-commis
sie. Deze commissie had na de oorlog
400 gemeenten te helpen, daarna vele
restauraties verricht en thans 70 water-
snood-gemeenten voor hun rekening. Bij
die veelomvattende taak was het een
verrassing, dat de adoptie-gemeenten
met hun eigen architect het herstel had
den ter hand genomen. Hij dankte voor
die hulp, en hoopte dat de gemeente,
evenals op het raam staat; zou mogen
wegschuilen achter die grote Helper. De
Kerk zei spr. heeft een woord tot de
wereld, een woord, dat hier in practijk
is gebracht. Stond Overheid en Kerk al
tijd zó tegenover elkaar, het zou .er in
de wereld anders uitzien.
de vroegere predikant zeide met belang
stelling gevolgd te hebben hoe Herkin
gen het er af gebracht had. Hij kon wel
huilen toen hij na de ramp in de kerk
kwam, maar was even verbaasd toen hij
de altijd intieme kerk zo prachtig ge
restaureerd terug vond. Het overtreft de
stoutste dromen zei spr. Nog groter was
zijn vreugde, dat allen te Herkingen wa
ren gespaard gebleven.
De kerk nader beziende, was alles be
neden veranderd, banken, interieur enz.
Maar van boven was het gelijk geble
ven. Dit was hem aanleiding te zeggen,
dat beneden alles kan wisselen, maar dat
God, met Zijn ruime genade in Jezus
Christus, dezelfde is en blijft, Die met
een eed bezweert, dat Hij niet wil, dat
een verloren gaat. Spr. hoopte dat die
God hoe langer hoe meer mocht gekend
en hij hoopte dat zijn collega die genade
in Christus elke week zou mogen ver
kondigen.
De aannemer de heer SchJltjes van
Broek op Langendijk gaf een, relaas ïioe
het werk was tot stand gekomen. Er
was schier geen begin aan, zo groot was
de ravage. Hij bracht dank aan de ge
meenteleden, die de modder uit de kerk
hadden gehaald en mede door hun en
thousiasme de aannemers tot krachtig
doorzetten hebben geïnspireerd. Ook Ds
Boertje, burgemeester en wethouders
hadden daar deel aan. Namens alle uit
voerders zeide hij verheugd te zijn, dat
dit resultaat was bereikt. Hij vergat ook
niet mevr. v. Ast dank te zeggen voor
de verzorging van al de werkers. Ten
slotte hoopte hij dat het kerkgebouw,
in dienst mocht worden gesteld om Gods
Woord tot in lengte van dagen te ver
kondigen.
Ds Boertje dankte alle sprekers en
eindigde met de zegenbede. De slotzang
was Ps. 150 1.
Herkingen is thans weer een wel zeer
fraai gerestaureerd bedehuis rijk.
Zaterdag en de gehele maand Augus
tus zal Hellevoetsluis weer in het teken
der belangstelling staan. Zaterdagmor
gen om elf uur, wordt aldaar in de
show-room van de firma G. A. v. d.
Berg een meubeltentoonstelling ge
opend. Dit geeft niet alleen Hellevoet
sluis een stap vooruit naar haar herrij
zing, maar ook de bewoners van de he
le omgeving kunnen hiervan profiteren.
Ze kunnen het op hun gemak het fabri
kaat, voornamelijk vervaardigd in eigen
omgeving, bezichtigen.
Om het geheel nog levendiger en
fraaier te maken, heeft de heer van den
Berg zich in verbinding gesteld met en
kele firma's op het gebied van woning
textiel, o.a. de firma de Lange Reek,
Rotterdam. Hier ziet men nu hoe men
woningen, zowel kleine als grote, prac-
tisch en gezellig ingericht kunnen wor
den.
De toegang tot deze tentoonstelling is
vrij; en geopend tot 22 uur.
Ook kunnen er meubelen besteld wor
den. Men moet dan echter in het bezit
zijn van een introductie bewijs, verkrijg
baar bij alle meubelhandelaren. Na de
tentoonstelling blijft de toonzaal voor
dit doel bestaan.
Wij feliciteren de heer van den Berg
en de bevvoners van de omgeving dan
ook van harte met deze vooruitgang en
bevelen U aan deze tentoonstelling te
gaan bezichtigen.
----------O------
ETTENSE VEEIHARKT
Op de veemarkt werden aang-evoerd
87 stuks waarvan 25 runderen, 1 paard
en 61 biggen.
De aanvoer van runderen was gering
de handel gedrukt en de prijzen dalende.
In biggen was er vlugge handel, met
geringe aanvoer en de prijzen vrijwel on
veranderd.
De belangstelling was groot.
Prijzen: Kalfkoeien 6501000; kalf-
vaarzen 500—800; Pinken 300—500;
griste koeien 450725; graskalveren
100—200; paarden 400—700; biggen
4060; lopers 70100; vette koeien
2.50—3.00 per kilo geslacht.
IVIET LEVENSLANGE schrifteUjke
fabrieksgarantie.
MIDDELHARNIS
DE LIJST VAN DE KECHTSE
PAKTIJEN
Betreffende ons onderschrift onder de
pubUcatie van de rechtse lijst voor de
gemeenteraad, waar we schreven dat
getracht zou worden de naam van het
overleden raadslid de heer P. de Blok in
deze lijst weg te laten, is ons gebleken,
dat dit niet mogelijk is. De wet laat na
indiening van de lijsten geen verande
ring toe, ook al zijn er van de daarop
voorkomende personen, intussen overle
den. We krijgen dus op deze lijst zonder
meer een opschuiving naar boven. (Red.)