h s In Het donkere Flakkee meubelen gordijnen tapijten dekens bedden tafelkleden witgoed, Plaatselijk Nieuws |f Daverende COUPOIV-verkoop in onze tapijt- en loper afdeling len HET MOTORPALEIS FAMTA8TISCII WOORDELIGË AAI¥BIE:DI]VGi]]V Jaargang Zaterdag 11 Juli 1953 2220 CHB. WEEKBLAD OP GEKEFOKMEEEDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Pg- lel IDEN Isten. ig a.s. ÏARNIS KERKNIEUWS MEDITATIE De trouwe Gods GOEDEREEDE CHR. GEREF. KERKEN 11 Juli Sensationele Seizoen-Opruiming LEDEREN KLEDING m Bij een aankoop van min. 500.-<gld. worden op vertoon 2 dag- relours vergoed Franco levering door geheel Nederland enz., enz. ,,OUDE'' BINNENWEG ROTTERDAM Bedactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS XBLEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij TelefK 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870-2017 Versehynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bg contract speciaal tarief. Heren tot de I keus. NIS 2190 fcrseweg j wensen lersnood rovincie Brabant fbinding Inodigde kennen advies pbeheer, mon- bhrifte- Iks Izijn 11 ■oei ook in de- tsen te we vervelende en toe no- Ihzelf te be erkeer dat vele onzer het feit :eerslicliten c langs de er te ber- meteea t te smij- nwronenden ;oveel zand Schrarani- die zand- even te hadden we ,ren de ver een heel :en kwestie Kom, wie or de paaf ot overlast en kan toch [onden wor- rte tijd een dan is ,m toch 7.6 zouden niets van reuren zijn- •uk met dit wordt het e zich dro- ;oveel jaren elke dag maar door. s het daiu; de burgers et de l"-"/ we er i^ spannen yde nog a' landse P* dijk aan; onteigen» De dijK ■Jeneertmen t wel. i^<^ met taat 1" len bijde ld oeree M ineens v^_ _ge brugge. 't Dat W| r rijden óoj l aitijd W«' CMETJË' Er bestaan allerlei kaarten van Ne- rland; staatkundige, natuurkundige, onomische en zelfs kerkelijke. Op de tste kan men precies zien, hoe de ervormden, de Gereformeerden, de 'ooms-Katholieken en de onkerkelijken het land zijn verdeeld. Deze kaar- in zijn zeer interessant. De gegevens, n de hand waarvan ze zijn samenge- eld, staan wetenschappelijk vast en jèze'kaarten zijn dus objectief. Maar er )U colt nog een ander soort kaart te ■Icenen zijn: een geesteHjke kaart. En it zou minder gemakkelijk zijn, want lan valt men direct in een subjectieve leoordeling van allerlei geestesstromin- 'en, richtingen, tradities, culturen etc. 'och zijn verreweg de meeste Nederlan- lers het erover eens voorzover ze van loeree en Overflakkee wel eens wat ge- loord of gelezen hebben dat ons ijland op die kaart donkerder getekend loet worden dan alle andere streken lan ons vaderland. Dat onkerkelijken en vrijzinnigen die jening zijn toegedaan, ligt voor de land. Die hebben slechts één criterium: ingaan in de moderne, van de Schrift •eëmancipeerde cultuur. Het is dus van- ielfsprekend, dat deze mensen Flakkee en donkere streek vinden, zoals wij ingekeerd de Zaanstreek en Oost-Gro- ilngen tot de donkerste contreien, van federfand rekenen, omdat daar de gods- lienst vrijwel verstikt in modernisme, ocialisme en communisme. Ook in zeer eel andere kringen echter vindt men lakkee een geestelijk donker land. In Ie ogen van de meeste ,,overlandse" lervormden en Gereformeerden is ons iland in godsdienstig opzicht een ultra ware, geestelijk ontspoorde, achterlijke treek, waarvan men niet veel goeds, laar wel allerlei lelijks weet te ver- lUen. Eén van de oorzaken daarvan is het lit, dat de bevolking van ons eiland iver 't algemeen, godsdienstig be- :houwd, tot de uiterste rechterzijde van Ie gereformeerde gezindheid moet wor- len gerekend. Zij is overwegend Her- 'ormd, maar behoort in alle 13 kerke- ijke gemeenten tot de Gereformeerde londsrichting, al zijn er wat de dorpen inderling en wat de gemeenten zelf be reft, uiteraard nuances. Verder zijn er reel mensen aangesloten bij de Geref. Semeenten en is er ëen bloeiende Chr. Seret, Kerk. Het aantal leden der Geref. Jerken is niet zo heel groot en boven- lien achteruitgaande. Deze laatste heb- len een geheel andere geestelijke „lig- !ing" dan de andere groepen. Zij komen neer overeen, wat hun verbonds- en lulturele opvattingen betreft, met de Hinder „zware" Hervormden en daaruit s te verklaren, dat Flakkee zowel in de igen van de niet-Gereformeerde Her- formden als van de mannen der Geref. berken als geestelijk afwijkend, achter- p en ouderwets wordt beschouwd. Een andere oorzaak voor het feit, dat ms eiland zo ongunstig bekend staat, moet gezocht worden in de tendentieu re schrijvery van Rudolf van Reest, alias K, C, van Spronsen, die omstreeks 1918 -1933 als redacteur van de „Maas- en Solieldebode" en verwoed voorvechter an de neo-calvinistische theologie op "lakliee zijn arbeidsveld had en op di- erse terreinen als reformator poogde (P te treden, in welk pogen hij jammer lijk schipbreuk leed. Het bleek, dat onze «volking van zijn ideeën niet gediend as en sedert heeft deze man, die aan- ankelijk tot de Geref. Kerken behoor- le, maar nu tot „art. 31", er zijn schoon- te genoegen in gevonden, Flakkee in 'erschillende romans op een ongenadige lanier af te takelen en den lande voor ;e stellen als het meest achterlijke deel' 'van Nederland. Nu ligt het niet in onze bedoeling, op [deze romans thans in te gaan. Vóór de jOorlog hebben we in uitvoerige artike lenserie over „Neo-calvinistische litera- Mur over Flakkee" beschouwingen ge- ijd aan „Schapen zonder herder" en |i,Gebondenen". En in Oct, van het vorig laar heeft onze hoofdredacteur een arti- el geschreven over het jongste boek '&n R. V. R. „De Samaritaan", waarin ij een overzicht van de inhoud gaf en [critiek leverde op allerlei valse voorstel- pngen. Wij gaan dit niet herhalen, maar Willen niettemin, uitgaande van dit laat- iste boek, gaarne enkele beschouwingen Teven over de gevolgen van deze schrij verij. Men kan n.l. de vraag stellen, of deze poekea van R. v. R. nu inderdaad wel poveel invloed hebben, dat zij de slechte paam, die Flakkee al heeft, nog meer paar beneden halen. Wij moeten helaas ponstateren, dat dit het geval is. Zij, die fOeze boeken lezen gelukkig is het idebiet op Flakkee zeer gering ver- Itrouwen er uiteraard op, dat de teke- |nmg van de situatie juist is. Verder zijn meeste lezers wel zo goed thuis in Nederland, dat zij de plaats der hande- ™g kunnen localiseren, al noemt R. v. J^- geen namen. Het is althans onze er- ■yanng, dat men aan „de overkant" over t algemeen heel goed weet, dat deze JJT'^"^ op Flakkee spelen. En dan ligt IJet voor de hand, dat mensen van de pwvormde „midden-orthodoxie" en ve- h h de Gereformeerde Kerken groot scheppen in deze geschriften, 'waarm zij een waarheidsgetrouwe -af 'ing menen te lezen van de Flak- Inw f ™®^taliteit, waarmee zij nu een- ima.1 niet eensgeestes zijn. Zij weten lfi™«'\niet, dat deze boeken een geraf- leS?® caricatuur geven van onze Lg ™^Wonfrs, op een schromelijke w^- len "^'^^liseren, vol onwaarheden staan ■„"a!™^P^^^erd zijn door een schier on- |l„7^°^^rde haat en rancune jegens «^ee, R. V. R, heeft het volste recht Ikeesi er andere theologische en culturele ideeën op na te houden dan de doorsnee- Flakkeeër, maar hij'heeft niet het recht met leugens en fantasieën dat eiland in een bespottelijk daghcht te stellen. Ben serieus schrijver moet allereerst hefde hebben voor zijn object, in elk geval po gen eventuele misstanden wetenschap pelijk en historisch te verklaren en bo vendien zich afvragen, of er aan die door hem afgekeurde geestesstroming toch ook niet een facet zit, dat hemzelf in zijn eenzijdigheid iets leren kan. Bij R. v. R. vindt men niets van dit alles. Uit zijn tekening van het Flak- keese volk blijkt zijn antipathie ertegen. Hij ziet er niets goeds in. Koud, liefde loos en zonder enig begrip staat hij er tegenover. De door hem geschilderde mannen van ,,de overkant" zijn knap, intellectueel, edelmoedig, echte christe nen; daarentegen zijn de eilanders dom, achterlijk, lamlendig, conservatief, ach terdochtig, gierig, eerzuchtig, oerouder- wets, peuterig, stumperig, godsdienstig beklagenswaardige wezens vanwege hun valse mystiek! In de kerk zitten ze al tijd te slapen, de dominees praten de ge meente op de mond enz. Volgens hem mag een dominee op Flakkee niet fiet sen, maar ze doen het allemaal.' Hij Iaat de burgemeester sterven aan de tegen stand tegen de waterleiding, maar de man is nog springlevend! En zo voort. We vragen ons af, waarom enkele uit gevers (zoals nu Bosch Keuning to Baam met „De Samaritaan") voortgaan deze schandelijke en leugenachtige ten- denz-romans onder het publiek te bren gen. Zij halen daarmee hun uitgeverij naar beneden. Want dit is zeker: ondanks het feit, dat de onwaarachtigheid er duimen dik op ligt, doen deze boeken toch hun ve nijnig werk. Drs. Saai baseerde enkele jaren terug een sociografische studie van Goeree en Overflakkee mede op de pennevruchten van R. v. R., wat we al lesbehalve wetenschappelijk vinden! En de bekende Ds Straatsma uit Den Haag, gevierd radio-spreker van ethische rich ting, schreef in het weekblad „De Her vormde Kerk", dat hij de situatie-teke ning heel raak vond in „De Samaritaan". Dat fraaie blad, dat al meer giftige pij len op Flakkee afgestoken heeft ove rigens niet te verwonderen van dit nieuw-koers-product doet dapper mee aan deze legende-vorming.^ Ds Straats ma vindt het nodig, dat er „potige" do minees komen op Flakkee, want er is hier zending te drijven onder mensen, die erger zijn dan kannibalen! Nu, we voorspellen, dat deze neo-Hervormde do minees, wanneer ze ooit kans zouden krijgen hier de kansel te beklimmen, al spoedig voor een lege kerk zouden staan als nu reeds aan de overkant het geval is. Gelukkig kan de achterlijke Flak- keeër nog stenen van brood onder scheiden! -------------O------------- ST. ANN ALAND In de Ger. Gemeente alhier is Ds G. Zwerus van Middelharnis Zondag in de bediening des Woords voorgegaan in het kerkgebouw. In alle diensten was de kerk geheel bezet. De uitgetreden ouder lingen hebben geen kerkdienst gehouden „Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen; met waar heid zal Hij het recht voortbren gen." (Jes. 42 3) Jesaja tekent Christus als de uitver koren Knecht des Heeren, die de Vader ondersteunt tot vervulUng van Zijn Mid- delaarswerk eil tot het schenken van de gaven des Geestes. Een werk, dat hij in zachtheid en tederheid zou verrich ten. Want immers Hij zou niet schreeu wen noch Zijn stem verheffen op de straten. Een voorbeeld voor de Kerk des Hee ren en ook voor Zijn knechten, om Zijn voetstappen te drukken. Zijn werk volvoert Hij als de medelij dende Hogepriester, als de meedogende Behouder van het allerzwakste en al lerkleinste. In dat gezegende werk open baart Hij, dat een zuigeling óók een kind is. In een zeer schone beeldspraak stelt de profeet hier, door de Heilige Geest bediend, zulken voor als gekrookte rieten en als een rokende vlaswiek. Riet is een gewas, dat in poelachtige wateren groeit. Het wordt in de HeiUge Schrift als een beeld gebruikt, om zwak heid en teerheid uit te drukken. Riet is een gewas dat spoedig splijt en breekt en is niet bestand tegen druk. In ons tekstwoord wordt gesproken van „gekrookt" riet, d.w.z. dat het door de wind heen en weer geslingerd wordt, dat het door iets wat er tegen aanslaat of door drukking, gekneusd wordt of ge broken. Naast dit, wordt een tweede beeld ge geven, n.l. van een „rokende vlaswiek". Een vlasvriek is iets' wat uit vlas is vervaardigd; het wordt ook wel ge noemd een rokende lemmet. In de oudheid werd zo'n vlaswiek in de tuitlampen,gebruikt. In de olie ge drenkt, verschafte men zich op deze wijze licht. Wanneer nu de olie was opgebruikt, begon zo'n pit of wiek te smeulen en te roken. De H. Geest gebruikt deze beelden uit het dagelijkse leven, om ons te be palen bij een zeker soort personen, die door de Gods Geest waren bearbeid en die door de zware last van hun zonden als een riet werden terneergeslagen en over het gevoel van Gods rechtvaardige^- toorn over hun ongerechtigheden, wor den terneergedrukt. Als een rokende vlaswiek verkeren zij in een staat van duisternis, zodat er niet veel glans, niet veel licht, niet veel blijdschap bij hen te bespeuren is. Met kenmerken en toe standjes zijn zij niet geholpen. Het is dus een volk in eigen oog ver laten van God, verslagen van geest, die uitroepen: „Heeft God vei'geten ge nadig te zijn? Heeft Hij Zijn barmhar tigheid door toorn toegesloten?" In zulk een toestand neigen zij het hoofd moede loos ter aarde, gelijk het gekrookte riet. Zulken worden vaak niet begrepen. Door het juichende Christendom, die al door kunnen geloven en aannemen, wor den ze geacht als zwartgallige, dompe- rige mensen. Ze worden ook niet begre pen door hen, die zelf menen te staan als eikenbomen der gerechtigheid. iDe vraag rijst echter, zijn die zelf-verhef- fenden, die bezitters van bijzonder licht en genade, wel ooit door God geplant? Welke geur gaat van zulken uit? In de overheersing van die zwakke, gekrook te rietjes, die walmende vlaswieken, die in-zichzelf veroordeeld over de aarde gaan, verspreid zich de stank van hun zelfverheffing. Zie nu echter de trouw en liefde Gods in en door Christus: Hij zal het gekrook te riet niet verbreken en de rokende vlaswiek niet uitblussen! Hij houdt er een nauw toezicht op, om het met de kanttekenaar te zeggen. Hij heeft mede lijden met de zwakheden der arme zon daren en zal ze geven de verlossing, die in Christus Jezus is. Geen mens zal het hun kunnen ontne men. De Heere zal Zijn begonnen werk in hen bestendigen en bevestigen. Chris tus Middelaars werk zal in hunne har ten verklaard en toegepast worden, zo dat zij hun hoofd op mogen steken als het riet en licht geven als een vlaswiek, roemende en getuigende van de daden des Heeren. "JVat Hij eenmaal in hen be gon zal Hij voleindigen. Lezer, zijt ge ooit zulk een riet en vlaswiek voor en onder God geworden? Niet Het is nodig, dat ge daar wat van leert kennen op weg naar de eeuwigheid. Staat ge met een vermeend bijzonder geloof boven die arme tobbers? Kijk dan uw zaak maar eens na. Treurende zielen, houd moed! Uw licht, uw heilzon is aan 't dagen. Hij zal niet verbreken en niet uitblussen. Onder al het rumoer in Kerk en Staat zal Hij Zijn eigen werk in stand houden tot roem en prijs van Zijn doorluchte Naam. Middelharnis. Ds G. ZWERUS MIDDELHARNIS Candidaten Party van de Arbeid. In een door de afdeling van de P.v.d.A. ge houden huishoudelijke vergadering kwam men tot opstelling van de navolgende candidatenlijst voor de a.s. raadsverkie zing (op 2 Sept.) voor Middelharnis: 1. L. van der Waal Jaoz., 2. K. J. Klein geld, 3. E. W. van Groningen-de Bonte; 4. Joh. de Groot; 5. L. Horseling; 6. L. M. van der Meer; 7. W. van den Nieu- wendijk, 8. A. van Donge, 9. H. A. A. Krijgsman, 10. M. Spee Czn, 11. Jac. van der Sluijs, 12. R. Verduin. Het bestuur werd aangevuld met twee leden en daarvoor koos men de heren F. Jansen, en J. Hoogmoed, beiden te Sommelsdijk. Aan minister-president Dr Drees is het verzoek gericht om aan de voor avond van de raadsverkiezing een rede te komen uitspreken te Middelharnis of Sommelsdijk. DIRKSLAND Burg. Stand. Geboren; Johannis Din- geman, zoon van W. v. d. Groef en J A. van den Nieuwendijk; Neeltje, doch ter van J. A. Bakker en C. Hogchem; Jacob, zoon van P. Kieviet en M. Je- lier; Eliza, zoon van H, Bestman en J. M. Robijn; Wouterina, dochter van W. Driesse en P. Verolme; Lizabertus Agi- nus, zoon van A. A. Blokland en M. B. van der Zanden; Dana, dochter van D, v. d. Jagt en C. van 't Hof; Adrians, dochter van J. de Vos en A. v. d. Tol; Aren Louis, zoon van J. Schol en M- Groenendijk. Getrouwd: H. Groenendijk 24 j. en M Overbeeke 23 j.; A. Lugtenburg 25 j. en N. V. d. Klooster 18 j. Overleden: H. E. Bentvelzen 61 j. vr, van D. Mijnders; M. Koppelman 59 j-, vr. van P. v. d. Gijze; Jacob Tanis, 80 j., ongeh.; S. J. den Baars 90 j. m. v. C. Koppenaal. De AnjercoUecte bracht in deze ge meente 110.op. Op Dinsdag 21 Juli a.s. des v.m. 11.3(» uur zal door de gemeentegeneesheer Dr Boot gelegenheid worden gegeven tot kosteloze in- en herinenting. Geslaagd voor de akte Na en de ver klaring genoemd in artikel 38 der NO Wet W. L. Dijkman. Tevens benoemd als lerares Na, aan de Prot. Chr. Huish. en Industrieschool te Heerlen. HERKINGEN Geref. Gem. De aangekondigde kerk dienst voor a.s. Zaterdagavond, waarbij cand. Honkoop hoopte voor te gaan, kan geen doorgang vinden. Op de gehouden lidmaatvergadering van 6 Juli is beroepen met de meerder heid van stemmen Candidaat J. Kruijt van Gouda. OUDE TONGE Geslaagd. Bij de te Den Haag gehou den rijksexamens voor Machinist ter Koopvaardij slaagde de heer Joh. van den Tol voor het voorlopig diploma Scheepswerktuigkundige. Hij ontving zijn opleiding aan de Machinistenschool te Brielle. De stichting Sociaal Fonds voor de Bouwnijverheid deelt mede dat inleve ring van vacantiezegels en zegelboek jes kan geschieden op Vrijdag 10 Juli van 89 uur in het Herv. Verenigings gebouw aan de Stationsweg. STAD AAJST 'T HARINGVLIET A.s. Maandagavond om 6.45 u. hoopt in de Ger, Gem. voor te gaan Ds W. Hage uit Aalst. -----—O------ OPBOUW GOEREE-OVERFLAKKEE WORDT BESPROKEN „De opbouw van GoereeOverflakkee in sociaal en sociaal-cultureel opzicht" is het onderwerp dat door een aantal bewoners van dit eiland zal worden be sproken op een bijeenkomst op Dinsdag 21 Juli a.s. te Oegstgeest. Voor deze bijeenkomst, die is georga niseerd door de Stichting voor Maat schappelijk Werk in Zuid-Holland, zijn de burgemeesters van Goeree-Overflak- kee met een aantal van hun gemeente leden uitgenodigd. Het is de bedoeling, dat mensen uit alle lagen der bevolking in het kort een antwoord geven op de vraag „hoe denk ik persoonlijk over het ■sociale en sociaal-culturele leven op Goeree-Overflakkee en indien nodig, hoe komen we dan naar mijn mening tot ontwikkeling daarvan?" Aan het eind van de bijeenkomst zal een samenvat ting van het besprokene worden gege ven. KERKNIEUWS Bfroepbaar: Aan de Theol. School te Apeldoorn zijn geslaagd voor het candi,, daatsexamen en mitsdien beroepbaar gesteld de heren G. J. Buys, Aalsmeer; W. van Heest, Amsterdam; W. de Joode Apeldoorn; A. Rebel, Rotterdam-Zuid; H. v. d. Schaaf, Amsterdam; M. C. Ta- nis, Rotterdam-West; Sj. Wijnsma te Hantum en S. van ZwoU, Rotterdam- Oost. Voor het prop. examen zijn ge slaagd de heren F. Bakker te Biezelinge en J. Brons te Ermelo. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Leiden iDs W. de Wit te Moerkapelle. Lederen damesmantels v.a. 124. Lederen herenjassen v.a. 139. Lederen broeken 69j Rund led. jekkers van 104.50 nu 79. Vesten, bruin of zwart 47.50 Lederen wanten 4.50 Lederen caps v.a. 5.— Korte laarsjes. bruin of zwart 23.25 Vachtvesten 28.50 Div. soorten led. tassen v.a. 10.50 Vachtwanten 17.50 Fietstassen, extra groot en met leer versterkt 14.75 Handschoenen pr. kwaliteit 5.90 Witte caps 2.25 Div. soorten petjes, rib-fluweel 6.45 De bekende poloroid-bril 4.75 Een verder 1001 artikelen, welke tegen speciale prijzen worden aan geboden. Schepenstraat 111115, Tel. 82950 Rotterdam-BUjdorp

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1953 | | pagina 1