Interessante tocht lan2:s de in aanbouw zijnde nieuwe dijken Dijl kring „Flakkee" was enthousiast over dit gigantisch werk CHR. WEEKBLAD OP GEEEPOEMEEKDE GRONDSLAG VOOR DE ZÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Gods scheppingsorde wordt verworpen Er wordt hard gewerkt om medio October klaar te zijn Hoge dijken, minder gevaar Battenoord Hoek ven St. Jacob in een fabrieksterrein herschapen Bitumen, waardevol materiaal voor onze dijken -*^ Een tocht door poelen en gaten 1 ^it het znót er» Waterdag 27 Juni 1953 2216 Redaotiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNTS TELEFOON K 1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Moot advertentiën uitsluitend Drukkerij TelefK 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Zes dagen werken'en één dag rusten, ■edaar de Scheppingsorde. Een reg-eJ, een orde ingesteld door de ugpper van hemel en aarde. En daar- i-eeds gezaghebbend voor alle rede- L schepselen. Een scheppingsorde wijs tot heil van alle schepselen. Neen iet alleen voor de mensen, maar ook oor de dieren. Hoe weldadig ook voor e last en trekdieren, we denken aan de erkpaarden in onze omgeving, dat ze zes dagen, van zware arbeid een ze- nde dag hebben van volkomen rust. aar inzonderheid voor de mens. Zes gen om te arbeiden. Een zevende dag te rusten. Hoe heilzaam voor het le en van de mens. Van niet te beschrijven tekenis en waarde voor de mens. Na s dagen van werken een zevende dag an rust voor mens en dier. We wijzen er slechts op het nut van de weke- 'kse rustdag in verband met de voor ens en dier zo hoog nodige rust. Aan e verheven aard en het geestelijk ka- liter van de wekelijkse rustdag, zoals e Heidelbergse Catechismus het zo ostelijk ondei'schrijft in het 2e deel van et antwoord op vraag 103 „dat ik al e dagen mijns levens van mijn boze erkeu viere, de Heere door zijn Geest mij werken late en alzo de eeuwige abbath in dit leven aanvange", gaan e nu voorbij. We willen uitsluitend wijzen op de ote wijsheid van de Schepper om na es dagen van werken een zevende dag s rustdag te geven. Deze Goddelijke rde is in de loop der eeuwen niet on- angevochten gebleven. Och zovaak wil e nietige mens het beter weten dan de chepper van hemel en aarde. De man en van de revolutie van 1789 stonden en heel andere tijdsbestel voor. Ook apoleon. En zo menig dictator en man an de revolutie wilden die tijdsorde van e Schepper omver werpen. Omdat ze eenden dat ze een betere regeling kon en ontwerpen. Ongetwijfeld was de vij- dschap tegen God het rad dat de be- eging veroorzaakte. Ook nu komt er eer zo'n denkbeeld om de hoek kijken, aar is een Hamburgs architect dr rnst May, die de noodzakelijkheid be oogt van een andere tijdsorde. Volgens em is het weekend te kort. De mensen unnen in deze drukke afmattende en enuwslopende tijd in zo'n kort week- nd niet voldoende tot rust komen. 's Maandagsmorgens komen ze onvol- oende uitgerust op hun werk. Hij stelt an voor om tien dagen achtereen te erken en dan drie tot vier dagen rust nemen. Technische en religieuse hin- erpalen mogen geen reden zijn.om deze "dverileling in te voeren. Ja voor velen het weekend kort, ja te kort. Maar at ligt niet aan het weekend. Dat ligt an de mensen zelf. De mens misbruikt et weekend. Doordat hij er geen ge- niik van maakt. Doordat hij op de we- êlijkse rustdag zich drukker maakt elfs dan op de werkdagen. Kom maar de recreatieoorden. Het is een jach- en en vliegen met allerlei middelen van 'ervoer dat het verschrikkelijk is. Hoe rioeit het in bossen en stranden. Hoe onken en puffen de motoren. Zo, dat He landelijke rust in gevaar komt. En at alles met een hartstocht en een in- panning die vaak de inspanning van de erkdag ver te boven gaat. Van rust oeken en nemen is geen sprake. Geen onder, dat men 's Maandags onvol- oende uitgerust op zijn werk komt. "et weekend is niet te kort, maar men aakt er geen gebruik of een verkeerd ebruik van. Geen wonder dat men dan iet genoegzaam op adem kan komen. elen spannen zich Zondags in op een ijze, die als ze in de week op hen toe- epast werd de vakbonden zouden doen rotesteren omdat er sprake zou zijn an een jaagsysteem. Nogmaals het weekend is niet te kort, aar men misbruikt het door extra "are inspanning. Dat zich op de duur "reken gaat is niet te vervi^onderen aar het de schuld is niet gelegen in ods Scheppingsorde, maar in het mis- i'uik, dat de mens er van maakt. Ge- ruikte men het weekend zoals God het Zijn Woord van ons vordert en riclit- e men zijn Zondag in naar het voor- chrift van de practische Heidelberger r ware geen behoefte aan langere rust- ozen. Het misbruik van de gaven Gods "eit de mensheid ten verderve. En dan oe lichtvaardig schrijft die Ernst May. *^liSieuze hinderpalen mogen geen re en zijn, deze regel niet in te voeren. us wie op grond van Gods Woord zich r tegen verzet, neen daar moet geen ekening mee gehouden worden. Gewe- ensdwang dus. t 2ijn plannen die opkomen in het i'ein van mensen uit de ontkerstende ereld van West-Europa. Maar waak- amheid is geboden. Hoe dwaas en ver aten op zich zelf, de mensheid is vat- aar voor dergelijke nieuwe dingen. Hij s er vatbaar voor omdat hij los gesla- en IS van het vaste anker van Gods oord. De menselijke dwaasheid is on- erekenbaar groot en staat nergens °oi' als hij Gods Woord heeft verlaten, an blijkt Gods Woord zo waar „Wat 'jsheid zouden ze hebben?" Och het aKkeren en jagen in deze tijden van de >"f'verschrikkelijk. Zenuwslo- eM, En heeft men een van God gege- P ™^'^'3ag, men misbruikt hem om ook P (üe dag te jagen en te jakkeren ten fw nodige rust. De Ci^ V arbeidsdagen is een gave •vT*" mensen ware hij nooit ver- nJ?f'^-En deze Goddelijke Scheppings- Wdmantie verwerpt men. nacht°°r5 ordening van de dag en de en f'P« continuarbeid in werkplaats laonek eist ook de nachtarbeid. De achmes mogen niet stilstaan. Dinsdagmiddag is door de „Dijkring Flakkee" een tocht langs de in aanbouw zijnde dijken aan de Zuidkant van ons eiland georganiseerd. Het verzamelpunt was Hotel Spee te Somm.elsdijk, waarin vooraf de leden van de algemene ver gadering, onder presidium van dijkgraaf Ir. J. B. Mijs bijeenkv/amen. In deze korte bijeenkomst, waarin echter nog enige belangrijke besluiten werden ge nomen, herdacht de voorzitter het overlijden van de heer Abraham van den Tol te Stad aan 't Haringvliet. Hij kenschetste hem als een zakelijk iemand en dankte voor hetgeen door hem ten nutte van de Dijkring was verricht. Daarna- werd in de gereedstaande auto's plaats genomen en de tocht aanvaard. Natuurlijk hadden Dijkraden en Pol- derbesturen wel al iets van onze in wor ding zijnde nieuwe dijken gezien, maai' dit keer werd het een bezichtiging over het gehele traject onder leiding van de deskundigen ir. J. Mijs, Tr. H. van Ros- sum en Hoofdopzichter Smits van den Bommel. Via Dirksland en Melissant werd eerst naar de Gabriëllina- en Roxenisse-polder gereden, over de Schenkeldijk tussen de ze beide polders naar de hoofdwaterke ring. Dit is het punt, waar de Generale Dijckage grenst aan Dijkring Flakkee. De dijk was daar op punten tot het maaiveld weg; men is daar bezig met herstel van binnen uit; d.w.z. met aan voer van zand per vrachtauto's. De werkzaamheden waren daar zover, dat men bezig was met de klei-afdekking. Aan de dijken verderop bij de Roxenis- se polder wordt regelmatig gewerkt. Van landzijde is daar de toevoer van mate riaal. Deze dijk krijgt een bredere voet; het talud aan de binnenkant komt van 1 1% op 1 2'/^, tei-wijl de dijk een halve meter hoger wordt. Na dit bezichtigd te hebben, werd over de tweede Waterkering langs de Diede- rik en St. Elizabeth naar Herkingen ge reden. Hier werd de totaal afgebrok kelde buitendijk van de polder Oud-Her- kingen in ogenschouw genomen. Deze dijk krijgt langs de huizen bij de haven te Herkingen eveneens een bredere voet, waartoe de sloot wordt gedicht en de weg vlak langs deze huizen zal komen. Het opmerkelijke van de dijken langs de polder Oud-Herkingen, is, dat deze het goed gehouden hebben. Op vele punten is deze dijk 6.40 m hoog. Ondanks de hoge vloed waren er wel beschadigin gen, maar is deze dijk in tact gebleven. Vervolgens werd lajigs het Stroómgat te Herkingen gereden waar de dijk langs de zandzakkendam wordt hernieuwd. Men is daar met perszuigers in de weer en ook de vele diepe poelen door het stroómgat ontstaan, (op punten wel 10 m diep) worden gedicht. Vele hectares land zien hier wit van het overgespoel- de zand en zijn totaal bedorven. Men was er druk bezig met egaliseren. Klinker- land- is één zandzee Het volgende object was de bezichti ging van het werk aan de haven van Battenoord, die thans geheel is afge- damd. De nieuwe dijk komt langs de huizenrij dwars over de kaden heen. Er komt aan de andere zijde van de haven ook een laad- en losplaats, zodat het ha venterrein althans niet kleiner wordt. De uitgang van het gemaal wordt plm. 25 m verlengd. Wij hebben ons laten vertellen,'dat de huizen op de dijk alle zullen worden op geruimd. Alleen het huis van Lugten- burg met de Polderkamer (op de hoek) zou blijven staan. Dit moet ook wel, want het zou een alleszins vreemd ge zicht geven, wanneer deze huizen net achter de verhoogde nieuwe dijk zouden komen te staan. De bewoners zouden een nieuwe woning te Nieuwe Tonge krijgen. Br moesten vele huizen ont- Dag en nacht moeten ze werken. Om de productieprijs te drukken. Om de con currentie het hoofd te kunnen bieden. De arbeider in de fabriekscentra wor den in ploegen verdeeld. Afwisselend in dag- en nachtploeg. Met de ruïnieuse gevolgen voor het gezinsleven. Voor het geestelijk en verenigingsleven en voor het kerkelijk leven. En door de vakbonden wordt het aan vaard. Gestreden wordt voor betere sa lariëring, maar dat het gezinsleven en het geestelijk leven wordt verwoest, men laat het passeren. Zo is speciaal in de een/tra van de industrie het ploegenstel- sel moordend voor het geestelijk leven. De ordinantle Gods in de Schepping ge geven van een wekelijkse rustdag en van dag en nacht, de ontkerstende mens ver werpt ze tot zijn eigen verderf. eigend worden waarover het laatste woord nog niet is gezegd. Voor deze nieuwe dijk was mon met bulldozers en draglines reeds de pers kaden aan het leggen. Het kwam ons voor, dat hier de dijk vrij open lag, en bij een e.v. onverwachte vloed gevaar opleverde. Deskundigen beweerden dat dit niet anders kon en binnen zeer kor te tijd hier reeds een stuk nieuwe dijk zou gereed zijn. Aan de hoek van St. Jacob, (tussen Nieuwe en 0\ide Tonge, daa,r waar de Veerschipper op Duiveland pleegt aan te leggen) is een groot werkterrein ge maakt, waar complete bitumen-fabrie- ken zijn gebouwd. Het is daar zowel van land- als rivierzijde een en al bedrijvig heid. De N.V. Koninkl. Mij. Wegenbouw te Utrecht heeft er vier grote installa ties voor de fabricatie van bitumen, waarmee de dijkeh zullen worden be kleed. Een er van is reeds in volle wer king de andere worden gereed gemaakt. Op het werkterrein zijn bitumen auto banen gelegd, die onder langs de berm van de dijk doorlopen. Daardoor is het mogelijk dat de warme specie op ge makkelijke wijze naar de plaats van be stemming kan worden vervoerd. De hoek aan de Battenoordsedijk bleelc tamelijk verdedigd te zijn. Het Polder huisje aan de hoek staat er nog onge schonden. De bitumenlaag, destijds al daar langs de glooiing van de dijk aan gebracht, is gebleken van onschatbare waarde te zijn! De buitendijk aan de Hoek is naar binnen gelegd waarvoor grond is ont eigend en komt nu in een vrij rechte lijn te liggen. Men was er bezig om in de berm van de dijk de eerste bitumenlaag aan te brengen. Eerst wordt damwand geslagen (2% m diep) waarna de bitu menlaag wordt gelegd. De dijk is op dit eind al op het hoogte ca. een meter ho ger dan voorheen omdat de golfoploop door de gladheid van de bitumen hoger wordt. De bitumenlaag op het dijkli- chaam zelf, wordt er 80 cm overheen ge legd. Het is de bedoeling om het talud aan de binnenzijde, waar een kleilaag komt, met gras in te zaaien. De vraag is nog, of men daar op tijd mee gereed zal zijn, waardoor men, uit tijdnood, mo gelijk nog tot het besluit kan komen om de binnenzijde ook te bitumeren. Even wel zijn er ondePhandelingen gaande om rivierklei (uit de uiterwaarden) aan te kopen, en naar de dijken te vervoez'en. De tijd eer de najaarsstormen komen, begint echter ook een woordje mee te spreken.' De uitvoerders, fa. van Hatuum en Blankevoort uit Beverwijk hebben er verbazend veel materiaal, zodat nu de zaak van de Prov. Waterstaat is uitge zet, het werk geweldig kan opschieten. Aan de hoek kan men met de perszui gers vrij goed aan de aldaar gebouwde steigers komen, en wordt het zand van de zandzuiger „Ahoy" in tempo aan gevoerd. Op vele andere punten is dit niet zo gemakkelijk. Op meerdere pun ten moest de Marine met diepte-bommen werken om te bevorderen dat de bag- germachines gemakkelijker de 80 m bre de sleuven konden graven, waardoor de zandbakken aan de wal kunnen komen. Men h^eft aan de dijk bezuiden de Hoek een zgn. ,,opjager" gelegd, die slechts ca. een meter diepgang heeft, om het op te spuiten zand weer enige kilometers ver der te brengen. iDe slikken, die voor de waterkering anders een voordeel zijn, zijn in dit geval een geweldige hinder paal en maken onze dijken duur. Wat de bitumen-fabricage betreft,' komen 4 installaties aan de Hoek, 2 aan de Galathee, 2 te Herkingen en twee aan de Noordkant aan de Pallandtpol- der (zie foto bewerking aan de Pal- landt). Met deze installaties, als ze straks alle in bedrijf zijn kan men enorm veel werk verzetten. De tocht die verder gemaakt werd, zal de deelnemers lang heugen! Over Oude Tonge ging het naar de Lodewijks- polder, waar gereden werd naar de Krammerse slikken. De krommingen in de oude waterkerende dijk worden er daar geheel uitgehaald, er komt langs de Anna Wilhelminapolder (de grote en de kleine) een bijna rechte dijk op Sluishaven aan. De perskaden zijn al ge legd, binnen niet al te langen tijd zal hier het dijklichaam worden gespoten. Op sommige plaatsen komt deze dijk birmen-, op andere plaatsen buiten- waards^ 1"- Er is tamelijk grond-voor onteigend, dhr Smits vertelde ons echter, dat er over het algemeen méér h.a.'s grond waren bijgekomen. De tocht werd gemaakt buitendijks, over stukgereden onderbermen, vol met poelen en gaten. Onze chauffeur, ir van Rossum, die er dagelijks komt, wist met de jeep handig door de gaten heen te hobbelen. Soms ging het steil de dijk af, of steil er tegenop. Van 'de chauffeurs met de luxe wagens werd echter deze middag hun rijkunst op de proef gesteld! Geluk kig echter bleef niemand in de modder steken. Wegens het late uur werd niet meer naar Sluishaven gereden, de terugtocht over de mooie asfaltwegen ging vrij ge makkelijker. De polderheren hebben evenals wij, een indruk gekregen van het gigantische werk, dat hier aan de gang is, om ons geliefd eiland van het water te vrijwa ren. Men was er enthousiast over, al be kroop de vrees, dat men niet vóór de na jaarsstromen gereed zou kunnen zijn. Het is te hopen, dat het met die stor men en vloeden meevalt en ook, dat het opgezette werkschema, volgens de plan nen verloopt. Foto Panl Hof Jr. Z.K.H. Prins Bemkard die Maandag 29 Juni a.s. zijn perjaarcfag riert. Vader- en Moederliefde Een ontroerende brief Betrachting van het liefdegebod noodzakelijk. Van redactiewege gewerd mij kortge leden een brief van een lezer, die door de ramp veel leed had wedervaren. Hij was nl. zijn oude vader en veelgeliefde moeder verloren. De een 88 jaar oud en de ander iets jonger, waren beiden in hun overstroomd huisje, waaxin ze lang en gelukkig hadden geleefd, dicht bij elkaar liggenid gevonden en' te Dirks land ter aarde besteld. Al waren deze mensen op hoge leeftijd gekomen, en de zoon die het schreef ook niet jong meer, toch bestond er tussen deze mensen een intense liefde, zoals een rechtgeaard ouder zijn kind en een rechtgeaard kind zijn ouders toedraagt. Deze brief heeft mij ontroerd, waarom ik zonder na men te noemen er enige fragmenten uit zal doorgeven. ,,Om de vier of vijf weken reisden we naar onze oude vader en moeder en wa ren dan 2 dagen thuis. Dan was ik ondanks mijn 57 jaren weer kind. Ik S5S.3 HET LEGGEN VAN DE BITTJMENXAAG AAN DE VAN PALLANDTPOLDEB Hier is men bezig met het leggen van de bitumenlaag aan het dijklichaam van de Van Pallandtpolder. De warme specie wordt door auto's van de installatie aangereden gladgestreken en aangestampt. De aannemers van de dijkdichting aan de Noordkant is de fa. Bolt je Zn. te Zwolle; de onder-aannemer fa. P. C. Zonen te Heemstede verzorgd de bitumenlaag. Op de rivier ziet men in de verte een zandzuiger en aan de steiger een perszuiger. die de halve wereld had doorgejaagd, was iedere keer tot tranen toe bewogen als ik thuis kwam, moeder in mijn ar men sloot en de harde eeltige, maar nog sterke hand van mijn vader in de mijne voelde. 's-Avonds zaten we dan in het kleine huisje rustig te schemeren, waar bij het vaak gebeurde, dat moeder be gon te zingen. Ze was te Melissant ge boren, waar haar vader destijds zang- school hield. Zodoende kon ze haast alle Psalmen uit haar hoofd en tot in haar hoge ouderdom had ze zulk een lieve stem, dat het altijd weer ontroerde. En 's-avonds, als we dan in de bed stee gingen slapen, dekte moeder, voor ze zelf naar bed ging, nog eens goed da dekens achter de rug, precies zo, als toen ik nog kind was. Zo op 57-jarige leeftijd, leerde je het onschatbare geluk steeds weer opnieuw beseffen, wat het zeggen wil een goede moeder en vader te hebben. Op 22 Januari een week vóór de ramp dus was vader 88 jaar gewor den en 23 Januari gingen we 's-avonds weg zonder te weten om elkaar hier nooit meer te zien! Moeder bracht ons tot de achterdeur, nog een kus, nog een handdruk en op de hoek van het slop zag ik ze met ha^r keuvel wit aistekend tegen de groene achterdeur ons staan na te wuiven. De laatste maalwat een smart, wat een schier onoverkomelijk leed!" Zo zijn er veel gevallen geweest op onze eilanden, waarin op onverwachte en hartverscheurdende wijze de liefste betrekkingen van elkaar werden losge scheurd. Kinderen hun ouders en ouders hun kinderen in de watersnood verlo ren. Als we nog een oude vader of een oude moeder hebben, schrijver dezes heeft ze helaas niet meer laten we dat toch waarderen. Een kind, al heeft hij of zij dan de middelbare leeftijd al over schreden kan bij vader en moeder alles kwijt. De wereld is zo hard en meedogen loos, er komen zo talloos veel moeilijk heden in het leven voor bij moeder en vader kan men alles kwijt. Moeder begrijpt moeder dekt haar oude jon gen nog even goed toe, als toen hij schoolkind was. Ik heb wel eens gezegd, misschien hebben de opstellers van de Catechismus ook wel een oude vader of moeder ge had. Hoe kernachtig wordt het in Zon dag 39 uitgedrukt: „dat' ik met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe, aangezien het Gode beUeft, ons door hunne hand te regeren." Hoe jammer dat het in de practijk van het leven Vervolg pag. 2 Ie kolom

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1953 | | pagina 1