De heer Job Padmos Hoogwatermelder met alarm systeem uitgedacht Ernstig ongeluk te Middelharnis HORLOGES PENDULES SAERS De Aprilbeweging van 1853 Zaterdag 9 Mei 1953 No. 2203 GHB. WEEKBLAD OF GEBEFOBMEEBDE GBONDSLAG VOOB DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN en protest tegen de begin selen de Revolutie en tegen Rome MEDITATIE Een.ontijdig geborene te Ouddorp, Nederlands' oudste raadslid Vinding van dhr. D. Blokland te Middelharnis Altijd parate Dijkwacht I Komt er een recreatie gebouw te Stellendam Lijk gevonden te Stellendam Brand te Oude Tonge Pleegzuster Bloedwijn RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentlën uitsluitend Drukker^ Tele/. K 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870-2017 Vencliynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: t 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Btj contract speciaal tarief. jDit jaar is het 100 jaar geleden dat t Protestantse deel van ons land in ote beroering verkeerde. De April-be- ering van het jaar 1853. Een beroering der ons volk. Een opleving van het rotestantse bewustzijn. Een aanvoelen van artikel 36. Een en zich bewust zijn dat Nederland achtens zijn historie een Protestants, n Calvinistisch volk is. Ben Itorte, een felle reactie tegen de volutionnaire staat van Thorbecke. Even een aanvoelen, een zich bewust orden dat het beginsel der revolutie et „elk wat wils", strijdig is met de eboorte van onze Staat. Een opbruising van de beginselen der aderen. Een beweging van principiële aard, aar getrokken in de sfeer van de po- tiek. Ontadeld in zijn beginsel doordat et misbruikt werd voor politieke doel- nden. Aangegrepen door de Conserva- even om het liberale ministerie Thor- cke ten val te brengen. Het beginsel an artikel 36, door velen in ernst en prechtheid beleden, anderzijds door veel ermengd volk misbruikt om hun doel bereiken;. Een beweging wortelend in -rbiedige ernst voor het beginsel der aderen, gegrond op het onfeilbaar oord van God, maar anderzins mis- ruikt om anti-papistische tendenzen te oeden. Het beginsel van artikel 36, de taat met de Bijbel was ten onder ge- aan in de Franse Revolutie. In de pe- ode van 1815 tot 1853 waren de ker en in Nederland niet vrij. Niet vrij zich organiseren. Ook de Hervormde Kerk iet. Gedurig had men getracht de oomse Kerk te organiseren, door het uiten van eeni concordaat. Bedoeling an Rome was herstel van de bisschop- elijke organisatie. Dat werd door het oncordaat van 1827 niet bereikt. In 1848 omt de nieuwe grondwet tot stond. De erken werden nu vrij zich zelfstandig e organiseren. Van af 1815 tot 1853 wa- en de kerken daartoe niet vrij. Had niet e Regerijig aan de Nederlands-Her- ormde Kerk een on-Schriftuurlijke or- anisatie opgelegd, waarmede het Gere- ormeerde deel van ons volk moest zuch- en en waarvan de jammerlijke gevolgen estendigd bleven tot op heden. Ook in 853 werd, de Hervormde Kerk niet vrij. erd zé belet om zich op Bijbelse grond- te organiseren. Voor de Roomse "erk werd de toestand in 1848 geheel nders. De invloed van de Regering in e Roomse Kerk werd geheel opgeheven. -eheel anders dan ten opzichte van de ervormde Kerk, die in 1853 nog een eglement werd opgelegd met tal''van eserves, waardoor de vrge organisatie erd belet. Na 1848 kon de Rooms Katholieke erk zich vrij organiseren. Onder het oncordaat van 1827 was dit niet het eva! en bleef de Regering invloed uit- efenen in de Rooms Katholieke Kerk. rtikel 170 van de nieuwe Grondwet evatte het recht van vereniging. Met artikel 170 vervalt het recht van lacet, d.i. de bevoegdheid van de Ko- ing om de Pauselijke stukken voor ze erden afgekondigd door te lezen en es gewenst de afkondiging te weigeren. De Roomsen grepen de gelegenheid 'n om de bisschoppelijke hiërarchie in e voeren. Ze maakten gebruik van de rijheid die de Grondwet van 1848 hem ood. Hoe kon dan toch het Protestantse eel van ons volk zo in opwinding ko en als de Rooms-Katholieken slechts ebruik ni,aakten van een grondwettelijk echt? In de eerste plaats werden de Prbtes- anten, geplaatst voor de volle doorwer ing van de revolutionnaire vrijheid. Ze "gen nu waartoe de revolutioimaire be- 'nselen leiden. Volkomen vrflheid van odsdienst, gevolg van de aanvaarding an de liberale beginselen. Het verlaten van artikel 36, het te oor gaan van de Staat met de Bijbel on niet anders dan afkeuring en smart eroorzaken bij hen die er van doordron- en waren dat het ïWoord van God de orm dient te zijn voor het ganse leven, erkelijk, maatschappelijk en staatkun- "g. Ze bekenden van harte in het besef, at de revolutionnaire vrijheid het be ërf betekent voor het ganse leven.^Neen jj hen was geen anti-papisme in hef ge- ig. Zij tekenden het volkspetlonnement te beletten dat de Regering voort- '^g op de weg van de revolutionnaire rijheid. Zij tekenden omdat ze vasthiel- on aan de beginselen der vaderen op ods Woord gegrond. Anti-papisme was em vreemd. Of er dan geen anti-papistische sen- menten naar voren kwamen Zeker en lot weinige ook. Die kwamen van het emengde volk dat deze gelegenheid aan ^op om zonder innerlijke geloofsover- "'ging zich tegen Rome te keren. Die geerden met spotprenten met afbeeldin- en van bisschoppen, die men kopen kan Oor een cent. Met een touwtje er aan ze te kunnen ophangen. Met het zin- en van Geuzenliederen zoals. „Protes- titen, wordt nu wakker, want gedenkt en Jan de Bakker." Dat was niet het Calvinisme der Va- .^on, maar een agitatie, waartoe de >jze waarop Rome deze zaak had be- «aeld ten zeerste had meegewerkt. in ons land waren exemplaren aahge- men van de oorspronkelijke pauselijke r^!i ^^^'■''1 gesproken werd van „het aard en, de woede der calvinistische etterfl," De definitieve tekst bevatte o.m. „Men heeft het, helaas genoeg ondervonden hoevele en hoe grote nadelen en onhei len de dwaalleer van Calv\Jn aan de zo zeer bloeiende kerken berokkend heeft; ja zover ging het geweld en de aandrift der ketteren". En waar verder geschreven werd over de Oud-Katholieken daar vond dit plaats in termen van „dat monster en die pest". Aanleiding genoeg tot hevige veront waardiging van vele Protestanten. En die verontwaardiging uitte zich in een volksbeweging van ongewone kracht en heftigheid. De stoot ging uit van Utrecht. Utrecht met een rijk Protestants verle den. De stad met een beroemde Protes tantse academie. De stad van Voetius, van Lodensteyn. Van de Unie van Utrecht. En deze stad werd nu geprocla meerd tot bisschopstad. Utrechts kerke- raad richtte een adres aan Koning Wil lem I waarin verzocht werd, dat toe stemming zou worden geweigerd ,,tot het aannemen van door een vreemde vorst verleende titels en rangen". Overal wer den lijsten ter tekening aangeboden. Het protest van Utrechts' kerkeraad vond overal grote weerklank. Vlugschriften krantenartikelen, preken, redevoeringen, het volk kwam in beweging. De April- bewegfing van 1853 was een feit. In en kele weken werden meer dan 200.000 handtekeningen verzameld. Koning Wil lem III bracht een bezoek aan Amster dam. De bekende predikant-dichter B. ter Haar bood de Koning een verzoekschrift aan met 50000 handtekeningen. Wat zou de Koning antwoorden. De liberale regering had de Koning geadviseerd de adressanten te verwijzen naar de grondwettelijke rechten van de Rooms-Katholieken. De Koning sprak de deputatie hartelijk toe. Gewaagde van droeve ogenblikken, die het regeren een vorst oplevert en van de band tussen Nederland en Oranje, die dezen dag nau wer waren samengesnoerd. Algemene bewoordingen, maar waaruit wel was af te leiden, dat de Koning het niet hele maal met Thorbecke eens was. De Mi nisters vroegen om een duidelijker uit spraak of om ontslag, 't Werd ontslag. Nu werd de kwestie geheel binnen de po litiek getrokken. Van Hall vormde een nieuw Ministerie. Er volgde Kameront binding en een felle stembusstrijd. Thor becke werd door de R.K. in Maastricht en Breda in de Kamer gebracht. Even wel kwam hij niet aan de regering. Het ministerie Van Hall diende een wet op de kerkgenootschappen in. Onderhande lingen met Rome volgden. De wet op de Kerkgenootschappen zou worden inge trokken indien Rome Utrecht als bis schopsstad varen liet. Dit weigerde Ro me. De R.K. dienden nu petities tegen de wet in. De Wet kwam in behandeling. De Protestantse leden begrepen het ge vaar dat een wet op de Kerkgenoot schappen ook tegen hen kon worden ge keerd. (De maatregelen tegen de Afge scheidenen lagen nog vers in het geheu gen). Door het indienen van amende menten ontnamen zij aan de wet zijn kracht. De wet moest het Bisschoppelijk Bestuur intact laten. De uitdrukkelijke vaststelling dat de bisschoppen slechts een geestelijke macht hebben en het voorbehoud dat de Regering maakte dat zij met uitzondering van Roermond zou beoordelen of een plaats geschikt w^s als Bisschoppelijke Residentie was de magere inhoud van de wet. Een inhoud niet evenredig aan de geweldige beroe ring die in het land geheerst werd. Na twintig jaar werden zonder meer alle zetelplaatsen geschikt verklaard.- Zo verliep de April-beweging. Een hef tige volksberoering. De val van het Mi nisterie Thorbecke. Ben kabinetscrisis. Een verbitterde stembusstrijd. En een wet met een zogoed als negatieve in houd, die later geheel buiten werking werd gesteld. Deze April beweging vond 100 jaar geleden plaats. Eigenlijk paste de Aprilbeweging niet bij de revolution naire Grondwet van 1848. Maar het was een spontane opleving van het Protestants bewustzijn. Een ver oordeling van het regeringsbeleid, dat geen rekening hield met het Protestants karakter, krachtens oorsprong en histo rie van ons land. Een protest tegen de neutrale staat. Een volksbeweging, die geschrokken door de consequenties van de beginselen der revolutie teruggreep naar de begin selen der vaderen'. En daarom verdient de Aprilbeweging onze sympathie en waardering. Met verwerping van de an ti-papistische tendenz. De kracht van de Hervorming deed zich gevoelen. Een pro test tegen de_ Revolutie en tegen Rome valt er in op te merken en te waarderen. De uitkomst, de voortgaande verroom- sing van ons land toont tot op heden, dat de revolutionnaire vrijheid de bijl is aan de wortel van de boom van een re geren naar Gods Woord. De Christelijke partijen, gevangen in de leer van de neu trale Staat verloochenen de Aprilbewe ging. Inderdaad een Aprilbeweging past niet in de revolutionnaire staat. Daarom zitten ze er eigenlijk mee verlegen. De Aprilbeweging is verwant aan de Staat met de Bijbel, is verwant aan ar tikel 36. Daarom weten de Christelijke partijen geen raad met de Aprilbeweging. Ver oordelen ze deze beweging en hebben er geen goed woord voor over. Toch mogen we niet vergeten, dat in de Aprilbeweging, afgezien van de an- ti-paptistische tendenz, de geest van on ze vaderen sprak. Het beginsel van artikel 36 zich krach tig manifesteerde. En daarom verdient de Aprilbeweging onze sympathie en mogen we tenslotte de wens uitspreken, dat de herdenking van de Aprilbeweging moge leiden tot verdieping van onze Protestantse begin selen waarmede ons land in de historie groot is geworden. En ten laatste van allen is Hij ook van mij als van een ontij dig geborene, gezien. (1 Cor. 15 8) Dat genade geen grote mensen maakt komt wel zeer openbaar in het leven van de Apostel Paulus. Zijn eertijds was oorzaak om. hem aan de grond te hou den. De minste der Apostelen, niet waar dig een Apostel genaamd te worden, daarom, zo zegt hij, dat ik de gemeente Gods vervolgd heb. De geschiedenis van Paulus is over bekend. Ook in Corinthe. Saulus, zoals hij eerst heette, was een heftig vervol ger van de Gemeente Gods geweest, ter kwader ure had hij zich aan de Joodse Raad verpand, om het volk van God op te sporen en naar Jeruzalem te brengen. Voorwaar een slecht werk. De Heere heeft er van gezegd „die Mijn Volk aan raakt, raakt mijn oogappel aanl" Doch zie, op de weg naar Damascus, met wraak in zijn hart vervuld, om- scheen hem plotseling een helder licht, ook diegenen die met hem waren. Door hem alleen werd echter de stem gehoord: „Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij?" Saul ging daar ter aarde, bukkende voor de Majesteit Gods en uitroepend: Hee re, wat wilt Gij dat ik doen zal?" Welke wijze bedoelingen de Heiland had om zulk een bitter vervolger tot een Apostel te maken, was niet verbor gen gebleven en bleek thans op nieuw. Christus' Kerk zou voor haar geloof aan de lichamelijke opstanding, haar ge waarborgd in de verijzenis des Heeren ten derden dage, zich niet slechts be roepen op de getuigenis van Cefas, Jo hannes en Thomas die nu vrienden wa ren, maar ook op dat van Paulus, die vQand was! Merk op de nederigheid van deze voor heen zo trotse Farizeër, die zich nu de geringste van alle komt te noemen. Onder meer had men te Corinthe be zwaar tegen de echtheid van Paulus' be diening, omdat hij niet met de twaalven met de Heere gewandeld had. Hij erkent dit laatste en stelt zich met oprechtheid en ootmoed in de schuld. Immers, hij was niet alleen een over treder als al de andere mensen en een vijand van Christus als de meeste Jo den, Hij had zich bovendien als een we derpartijder gedragen, door Heeren Naam te lasteren en z'n volk te benau wen. Zo was hij niet alleen een zondaar, maar onder hem de voornaamste. Zelfs door de keus zijner woorden deed Paulus zijn onwaardigheid uitko men, in dit verband noemt hij zich een ontydig geborene. In Ezechiël spreekt de Heere tot Je ruzalem. Gij waart als een kind van vreemde afkomst, onrein en afschuwe lijk, in uw bloed daarheen geworpen op de vlakte des velds, maar door Mij op gemerkt en aa,ngenomen. Dit was ook op deze Saulus een toepassing. Maar ook dit woord. ,,Leef. Ja leef in uw bloed, leef!" had hem gegolden. Want aan hem, die onwaardige, die de dood verdiend had, was barmhartigheid geschied. Niet slechts een gewone zon daar tot bekering en vergeving der zon den, maar een buitengewone. De laste raar was een medegetuige en de vervol ger een Apostel geworden. Van deze barmhartigheid kan Paulus nooit spre ken zonder verwondering en aanbidding. Het miskennen mag hij niet. Daarom denkt hij er niet aan, het pand, dat hem toebetrouwd was, prijs te geven, of, door wie ook, het Apostelsohap te doen kren ken. Hij was geroepen niet van men sen, noch door een mens, maar door Je zus Christus, en God de Vader, die Hem uit de doden opgewekt heeft. Ten laatste van allen is Hij ook van mij, als van een ontijdig geborene gezien. De Heere verschijnt nog aan een iege lijk Zijner uitverkorenen. Hij trekt nie mand uit de tegenwoordige wereld zon der dat Hij aan hen verschijnt. Maar die verschijningen geschieden niet alle op dezelfde wijze. Sommigen verschijnt Hij in hun onbekeerde staat, terwijl ze als openlijke vijanden zijn Naam laste ren en Zijn volk vervolgen. Anderen, die zoekende worden gemaakt op de weg Zijner geboden. Het zien van Jezus geschiedt onder ons niet, gelijk het de Apostelen te beurt viel. Gezichten en dromen of een plotseling licht enz. ko men niet meer voor. Thans met een in wendige verlichting, in het uur der min ne, door de inwendige werking des Gees- tes, gepaard met de bediening van Zijn Woord. De Heere werkt snellijk, éér wij het verwachten. Eén lichtstraal in ons zondig en duister hart, en we zien onze A^erloren toestand. En als dan uit het verlegen gemoed de klacht op rijst: „Al onze gerechtigheden zijn als een weg- werpelijk kleed; en onze misdaden voe ren ons henen weg als een wind," be haagt het Hem, Zich te openbaren als de schoonste aller mensenkinderen. Lezer, is Hij ook van U gezien? Die vraag houdt alles in. Maar dan eerst zien als een ontijdig geborene. Onrein, af- schuwelflk in uw bloed daar henen ge worpen! Volk des Heeren, in al uw zonderi, ar moede en ellende. Hij mocht zich open baren, voor het eerst of bij vernieuwing. Hem te mogen zien die dood is geweest en is levend geworden en leeft tot in alle Eeuwigheid is het grootste wat iemand te beurt kan vallen. Straks moogt ge alles achterlaten. Van Uzelf verlost om altijd Hem te mogen zien: de kroon werpend voor de voeten van het Lam en dat eeuwiglijk. Middelhamis. (Ds G. ZWERUS'. Op deze foto ziet U de heer Job Padmos, die de zer dagen acht en tach tig jaar oud is geworden en die nog steeds zitting heeft in de gemeenteraad van Ouddorp voor de Hervormde Partij. Met deze hoge leeftijd is hij het oudste raadsUd van Nederland. Als een bij zonderheid kan van deze oude krasse oude baas worden gemeld, dat hij zich voor de a.s. gemeen teraadsverkiezingen weer candidaat heeft laten stellen. Toenj de vaststelling van de candidaten plaats had en op de Ned. Herv. Kiesvereniging de vraag tot hem werd gericht, of hij zich weer disponibel wilde stellen, was zijn antwoord: „Als jullie me gebruiken kunnen, zet me er dan weer maar op! Maar als je denkt, dat je niets meer aan me hebt, kun je me ook weglaten!" De kiesvereniging heeft misschien ge dacht ,,bij de stokouden Is de wijsheid" en hebben hem op z'n acht en tachtig ste jaar weer lijstaanvoerder gemaakt. Hij heeft nu al dertig jaar zitting in de raad. Krasse oude baas 's Middags, wanneer vermoedelijk an dere oude heertjes te Ouddorp hun mid dagdutje doen, komt men dhr Job Pad mos vaak tegen in Ouddorp's schone wandeldreven. En op de fiets! Met ge lijkmatige gang trapt hij, nog zo recht als een kaars op het zadel gezeten, naar vrienden en kennissen. Hij bezoekt ook vaak zieken en zwakken en spreekt met hen over geestelijke zaken. In de Oud- dorpse samenleving is de oude Job, die met de hoge zijden pet er erg patri archaal uitziet een markante figuur Partiarchaal kan hij ook worden ge noemd in die zin, dat hij vader is van zeventien kinderen. De oudste, Leunis, is bijna 58 jaar en de jongste. Jannetje, telt ruim zestien. Daarbij komen dan nog een dikke twintig klein en achter- kleirikinderen. En populair is hij ook, wat wel blijkt, daar zijn partijvrienden hem weer boven aan de lijst hebben ge plaatst. De laatste tijd zijn wij al eenige malen het woord „dijkwachten" tegen geko men. De verschrikkelijke gebeurtenissen van 1 Februari en de min of meer cha otische omstandigheden, waaronder het gevaar van het hoge water kenbaar werd gemaakt, de gebreken, die daarbij aan de dag zijn getreden enz., dit al les moet er toe leiden, dat men op plannen zint om voor de toekomst verzekerd te zijn van een betere alarmering en voor de hand liggend is het dat men daarbij grijpt naar het oude middel van de dijkwacht, de mensen, die bij storm en gevaarlijk hoog water de dijken en de golven in het oog zullen houden. Toch is zo'n menselijke dijkwacht ook niet volmaakt. Het contact met de bevolking is maar matig en de krachten en mogelijkheden van zo'n mens beperkt. Bo vendien zal een dijkwacht niet altijd aajiwezig zijn. Deze overwegingen hebben eenl bewoner van ons eiland er toe gebracht een mechanische, voortdurend actie ve en altijd aanwezige dijkwacht uit te denken. Het plan rijpte, nam vaste vorm aan en werd in ontwerp en met nauwkeurige omtschrijving reeds bij de octrooiraad ingediend en met grote belangstelling ontvangen. De heer D. Blokland te Middelhamis, bekend als pionier van de radio op ons eiland, werd als kind aan het buitenwa ter groot gebracht. Zijn vader was be trokken bij het toezicht op de dijken bij iStellendam eni dus weet de heer Blok land wel wat er op de rivier en aan on ze oeververdedigingen te koop is. Thans beleefde hij het, dat zijn meeste familie leden, eveneens te Stellendam, onder de vloedgolf verschrikkelijk te lijden heb- be gehad en nadien is hij er voortdurend door getroffen geworden, dat velen uit Stellendam grote vrees koesteren om te rug te komen of wel uiterst beangst zijn als wind en golven opsteken nu zij in de meestal ontredderde woning zijn terug gekomen. Veelal maakt men zich nodeloos ongerust over een harde wind, want niet altijd gaat storm ge paard met hoog water; doch niet ieder een kan vanuit zijn woning het buiten water in de gaten houden en niet ieder een weet hoe de wind moet waaien wil er gevaar op til zijn. Deze zaken waren het die de heer Blokland aan het denken zette over een mechanische watermelder", een appa raat, dat altijd aanwezig en paraat zou zijn en waarop de bevolking vertrouwen kan; dat niet eerder tot oplettendheid maant dan wanneer de omstandigheden dat werkelijk ook vragen. Een apparaat dus voor: klaar en gewekt op tijd, maar niet nodeloos ongerust! De opgave was niet eenvoudig, maar na enig uitdenken en nagaan kwam de heer Blokland tot een installatie, die hem in alle opzichten voldeed. Deskun digen bleken er enthousiast over en me de op hun aanraden stapte de heer Blok land naar de octrooiraad; het „systeem" (een uitvinding vsril de heer Blokland het niet noemen, hoewel het ons dat wel degelijk lijkt) is al ingeschreven en uit hetgeen wij nader vernomen hebben, ne men wij aan, dat het octrooi binnen af zienbare tijd verleend zal worden. Waaruit bestaat nu dit systeem? Aan de buitendijk, aan het water komt een, soort zuil, een kast met een electri- sche, automatische schakeUng. Hoe die schakeling er precies uitziet is de quint essence van de uitvinding; de heer Blok land kennende, weten wij h priori dat dit apparaat prima zal werken en dat men staat kan maken op zijn verzeke ring, dat oxyderen, ontvn-icht geraken of wat ook, uitgesloten is. In deze kast worden contacten gesloten wanneer het water bepaalde niveau's bereikt, (dit is in- en nastelbaar!) En vanuit dit appa raat worden via een kabel over de dijk seinen gericht naar een centraal punt in het dorp. Die seinen worden openbaar op dezelfde wijze als bij een stoplicht (zie Kaai Middelharnis) Een groen als alles veilig is, een geel als het water bo ven normaal stijgt, rood als het gevaar lijk hoog water wordt en tenslotte als het gevaar werkelijkheid staat te wordengaat de sirene loeien! Soortgelijke, maar kleinere apparaten, kunnen geplaatst worden bij de dijk graaf, de burgemeester, de politie enz. Zolang de lamp groen blijft behoeft dus niemand ongerust te zijn, ook niet al stormt het! En als er gevaar dreigt, wel, dan worden degenen, die het in eer ste instantie aangaat, absoluut het bed uitgebeld!. Als het water zakt vallen automatisch genoemde signalen op elkaar en naar groen veilig terug. Nu bestaat de mogelijkheid, dat een dijk doorbreekt, voordat de sirene gaat. Ook daaraan heeft de heer Blokland ge dacht. In de sloot achter de buitendijk die bij een doorbraak; het eerst en onmiddellijk vol loopt zet hij ook zo'n pijlkast, maar van eenvoudiger type. Die behoeft alleen maar een blauwe lamp te doen ontbranden, die natuurlijk bij de andere, op het centrale punt of bij de autoriteiten) enz., staat Als die lamp aangaat, wel dan loopt de sloot vol en weet men dat er een dijk doorgebroken is of overstroomd wordt. En als de sloot vol staat door grote regenval? Dan brandt inderdaad ook de blauwe lamp. Maar niet de rode, dus is het geen gevolg van een doorbraak. Het geheel van deze installatie moet gevoed worden door de electriciteit uit het net. Deze stroom valt toch niet uit voordat er grote ongelukken zijn ge beurd. De apparatuur in de pijlkasten werkt evenwel op zwakkere stroom en is dus ongevaarlijk. Het stroomverbruik zal gering zijn. Bovendien zou men 's zo mers een en ander buiten werking kun nen stellen. Als bijkomstigheid zou men in de kas ten op de dijken ook nog telefoon kun nen onderbrengen voor een eventueel alsnog toe te voegen dijkwacht. Boeren, die niet te ver van de bui tendijk wonen, kunnen een soortgelijke, kleinere en door zwakstroom gevoede, privé-installatie laten maken. Ieder kan er dus zijn voordeel mede doen en zich in ieder geval nodeloze on gerustheid besparen. Momenteel leeft de vrees voor hoog water nog- sterk onder onze bevolking. Maar als zich geen nieuwe ongelukken voordoen zal die vrees met de tijd lu wen, tevens de waakzaamheid verslap pen. De waakzaamheid vaji zo'n instal latie verslapt echter nooit. De kosten van aanleg zullen niet klein Dinsdagavond vond op het kruispunt van de wegen Chr. de Vrieslaan-Lijn- baanstraat te Middelharnis een ernstig ongeluk plaats tussen een auto, bestuurd door Jac. Holleman uit Middelharnis en een motorrijder R. van Oostende uit Ooltgensplaat, die een duopassagiere mej. D. Auperlee uit Middelharnis mee voerde. De auto kwam er met een lichte beschadiging af, maar de motorrijder werd tegen de grond gesmakt. Het meis je liep een beenbreuk op, terwijl Van Oostende vrij ernstig aan het hoofd werd verwond. Dr Kuipers en enige E.H.B.O.- ërs verleenden eerste hulp, waarna ver voer naar het ziekenhuis plaats vond. De politie was spoedig ter plaatse voor een onderzoek. Damespols no. 110 27.50 ft 111 29.50 112 31.50 Herenpols no. 113 21.20 ir 114 23.50 115 25.50 im-Bam no. 116 36.— 117 39— tf 118 43.— VOORSTRAAT SOMMELSMJK Rijksdiploma Vakschool Horlogemakers Tijdens een dezer dagen gehouden ver gadering van het Haagse adoptie-comi- té-Goedereede, Ouddorp, Stellendam is meegedeeld, dat in Stellendam grote be hoefte bestaat aan een recreatiegebouw voor een 200-tal personen. In beginsel was men algemeen van oordeel dat hier voor het comité een bijzonder aantrek kelijk object ligt, bij de uitvoering waar van de Haagse burgerij ingeschakeld zou kunnen worden. Onder voorzitterschap van de wethouder van Openbare Werken van 's Gravenhage, de heer Dettmeyer, zal een sub-comité worden gevormd, dat op korte termijn zal nagaan op welke wijze dit plan met inschakeling van de plaatselijke organisaties van de hande laren in bouwmaterialen en van bouwon dernemers, alsmede de vakverenigingen en de middenstand, kan worden gereali seerd. Dezer dagen zal een architect van Gemeentewerken naar Stellendam wor den gezonden om de situatie op te ne men en een voorlopig project te maken. Enige arbeiders van Ouddorp, werk zaam in de werkverschaffing aan de Fortuinweg onder Stellendam, vonden in de sloot het stoffelijk overschot van mej. R. van Oostenbrugge weik nog vermist werd sinds de watersnood. Door tot nu toe nog onbekend geble ven oorzaak, geraakte Dinsdagmiddag, omstreeks half vijf, in de tuin van mej. D., aan de West-Achterweg een partij afval, waaronder een antal autobanden in brand. Aanvankelijk dacht men dat de brand was in de R.K. Dagere School, doch het bleek tegen de muur, direct naast de ingang te zijn. Een sterke rook ontwikkeling was mede oorzaak dat er direct veel helpers aanwezig waren die met vereende krachten emmers water aandroegen en zo de brand flink de kop indrukten, zodat de brandweer zo goed als geen dienst behoefde te doen, en de schade beperkt bleef tot het verf- en houtwerk van de schoolingang. Geen energie meer? nieuwe kracht met zijn, maar ook niet zo, dat het onbetaal baar is. De heer Blokland schat het ruwweg op zeven a achtduizend gld. per installatie. De kosten van de kabel spe len een grote rol en die zijn uiteraard afhankelijk van de lengte. Overigens be hoeft de watermelder niet persé aan de buitendijk te staan; buiten de sluis of op een andere plaats waar het buiten water bereikt kan worden, is even goed natuurlijk. Wij zijn benieuwd naar de toekomst van deze uitvinding. Wij achten het be langrijk genoeg om er in brede kring be langstelling voor te wekken, mede om dat wij de heer Blokland kennen als iemand, die niet met zomaar iets te vreden is.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1953 | | pagina 1