De „Dijkring Flakkee" Leeft een omvangrijke taak jèpka Iver >nze dijken Aan de Zuidkant moet een geneel nieuwe dijk worden gelegd No. 2190 CHE. WEEKBLAD OP GEREFOEMEEEDE GEONDSLAG VOOE DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN MEDITATIE Vox Dei Onderhoud met Dijkgraaf Ir J. B. Mijs Voor vlijtige handen Weer leidingwater Diverse gemeenten heb ben weer gas Chlorophyll Ondeskundig een dijk doorgestoken ari 1953 kwartaji ■vrouwej geëvac^. gebieden., aan jj, ing wor, sten tot' e Maat.^ Genees. ten advi, n getrot-f c van het te toren, ties vatj dse Ge.| Ull/5 RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870-2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verscb^t tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bg contract speciaal tarief. n led s toe tf -oor hx4 ij tot Hii eeft haïff n getrofi e ziekei.! inclusei'^ erden, if verstanj rothesenf en bij 90,-^ een halvl Genoeml atregelel getroffel n nemenj reau hef werk vat en Karri' Schilder 'icht var van dt nzienlijkf Door zijr, het ech erscheet k zondeijja r uitne-' idelijkt in j ontwik geest: di waarin e voeren, verlich-^ hij toont" ang vani? s weer-i,- hikt voorK lijke lec-' voor deji maar in f', de dienst''' Zij zullen stof kun- gemeen- ever Kok, ig uitge- schrijver n wg ons errichten, ster dan- wiens ge- tot Go4 cht, dien V, een volk e ellende ende wil- V. B.B.A. t water rgen op wordt de dhaven. te Stave- p in het ntoor in binding is et water gd, zodat ■ecte ver breid en den. erpenissc mp lang- 'e polders eer naar Aan de ruk bezig 0 vullen en dijk hij elke her- erre her met ma- e polders chterweg 't de pol bewoners r de kom de inun- ersdijk na voor lo- weer ge kke plek en vreest e scholen kinderen ed. Herv. 1154.— emeer is legering W. arbei- erken. BÖ Ie keuken thans be- n op de te maken het wa- via het gemeente St. An- s. Oud VoS- er. Kerk Rampen' t. de RijkS- rtvliet te en te be den hor- Onze nationale trots op onze dijken eeft een geduchte knauw gekregen ioor de ramp in de nacht van 31 Jan. 1 Februari. Het Is toch gebleken, t er omstandigheden konden voorko en waarop ze niet berekend waren. 1 daaruit moeten we concluderen dat t met onze dijken niet geheel in orde as. Zeker er was een springvloed en ■n'buitengewoon gunstige wind voor iteropdrijving. Daarbij konr. dat de iringvloed niet eens een van de aller- logste was, dat met name die van jl. Februari nog 30 cm hoger. Tto dus 16 Februari de gelijke omstandighe- 'n zich zouden hebben voorgedaan van j rampnacht dan zouden de gevolgen Sog fataler geweest zijn. I Neen met onze zeeweringen was het 'M.et geheel in orde. Dat klemt nog te ;meer als we uit een overzicht van de Stand van zaken door ir A. G. Maiis, directeur-generaal van de Eijkswater- itaat vernemen, dat de s-had? aan de tjken belangrijk groter is d-m aanvan- elijk door hem was gedacht. Op een totale dijklengta van 1100 km niet minder dan 500 km weg of be- [chadigd. Dit geeft grond om te zeg den: „De dijken in het rampgebied w.-x- 'en niet berekend op de calamiteiten ïe zich konden voordoen." Was hier of laar, dus incidentieel .3en dijk doorg^j iroken, de zaak stond ander:?. Maar nu het een algemeen verschijnsel. En dat ,ijst er op dat niet gsnoegzaam gere end was 'op, ook door menselijke bere- ening vast te stellen ovcntuaUtejten. Ook de staat van de binnendijken :eeft o.i. aanleiding tot gegronde op merkingen. Over het algemeen hebben .e eerst aangewezen slaperdijken niet an hun bestemming beantwoord. Veel £al er aan de dijken ten koste moeten worden gelegd. De oude wijsheid „Wie water deert, die water keert" zal in zijn algemeenheid zeker niet kunnen opgaan. Het wil ons voorkomen, dat volledig lerstel van onze dijken een algemeen jelang is, dus Rijkszaak en dat de kos- :en er van door het Rijic gedragen zul len moeten worden. De grote geldsom en, tientallen millioenen, kunnen door Ie getroffen streken niet opgebracht TOrden. Het Rijk zal hier do totale her telling dienen te bekosMgen. Dat war betreft het herstel van de lijken, maar ook ten opzichte van hét inderhoud zullen nadere voorzieningen iet uit kurmen blijven. Het gewone on derhoud legt op de polders een al te zware last om die te dragen. De polder- lasten drukken vaak zwaar op de grond eigenaren te zwaarder waar die lasten vaak zo onevenredig zijn verdeeld. Klei ne polders hebben niet zelden in het on derhoud te voorzien van vele km lange dijken waardoor de polderlasten per ha zeer hoog worden en vaak gelijk zijn te stellen met een normale pacht en vaak een veelvoud vormen van de grondlas ten. Grote polders met weinig km zee dijk verkeren in veel gunstiger omstan digheden. De binnenpolders hebben, het is nu weer wel gebleken tenslotte de zelfde belangen, daarom zou het zeer wenselijk zijn dat alle polders van een eiland tot ^én waterschap werden ver enigd met dezelfde belasting voor de zeeweringen. Een voorbeeld daarvan zijn de ver enigde polders van Goeree en Overflak- kee. Ook voor het eiland Tholen zou zo'n toestand de voorkeur verdienen. Maar een 'verbetering in dit opzicht alleen kan niet voldoende geacht wor den. Aanleg en onderhoud van zeewe ringen is een zaak van algemeen be lang, de gebeurtenissen van de laatste tijd wijzen dat wel duidelijk uit. Daar om moet het Rijk, zij het dan met in schakeling van de waterstaatkundige [Organen van de localiteit aanleg en on- Iderhoud van de zeeweringen niet aan de [betreffende streken overlaten. Dat de Regering in dit opzicht diligent is kan |ons niet anders dan verheugen. Door inister Algera is in den Haag een teommissie geïnstalleerd, die tot taak sheeft de minister van Verkeer en Wa- [terstaat te adviseren over de beantwoor- hg van de vraag, welke waterstaats- :echnische voorzieningen dienen te wor- len getroffen met betrekking tot de [door de stormvloed van 31 Januari jl. [geteisterde gebieden waarb\j in het on- lerzoek ware te betrekken de vraag of en afsluiting van de zeearmen zulk een oorziening behoort te vormen. Tot le den zijn o.m. benoemd ir. A. G. Maris, [directeur-generaal van de Rijkswater staat, voorzitter, dr ir V. J. P. de Block an Kuffelder, oud directeur-generaal an de Zuiderzeewerken en meer ande- 'e prominente figuren op waterstaat kundig gebied. Als secretaris van bo vengenoemde commissie zal optreden dr ii^ J. van Veen, hoofdingenieur van de Rijkswaterstaat hoofd van de studie- [dienst der directie-benedenrivier. De ■anleg van een afsluitdijk van de Hol landse en Zeeuwse zeearmen wordt dus •ok in de studie van deze studiecom- issie betrokken. Naar we vernemen as deze afsluitdijk al enige tijd in stu- j^e. De studie van deze aangelegenheid IS echter doorkruisd door de verschil lende eilandenplannen, zowel op Hol- 'ands als op Zeeuws gebied. Kon het »t aanleg van zo'n afsluitdijk komen 'öan zouden de toestanden in het des betreffende gebied een grote verande- i^'ing onder gaan, maar dan zou tevens gok een grote schrede worden gezet op e weg, die al onze zeeweringen binnen bemoeiingen van het Rijk zouden wkken. Over de aanleg van een afsluitdijk oor de Hollandse en Zeeuwse zeearmen eeft Prof. Thysse, die uit Amerika in „En daar werd stilte." (LUC. 8 24). In de Bijbel heeft een woord een veel diepere zin en een grotere betekenis, dan bij ons, Westerlingen, het geval is. Een woord is een ding. Geldt dit in het algemeen van elk woord, in zeer bij zondere zin wel van het spreken Gods. Elk woord Gods is een daad Gods aan de mens. Het doet iets, het richt iets Uit; het is niet „maar" een vi^oord, neen, het heeft een inhoud, het is geladen. Het abstracte begrip is volkomen vreemd aan de Heilige Schrift; het woord is iets geheel concreets. Zo roept de pro feet het volk Israël toe, dat het door hem verkondigde Goddelijke Woord niet ledig is, maar dat het doen zal, het geen de Heere behaagt. Vandaar, dat de aarde beeft en siddert, als God spreekt. Sla psalm 29 op, en gij ziet de uit werking van de stem des Heeren. Dan ziet gij, ho4 de dichter, geïnspireerd door de Heilige Geest, uitdrukking geef t aan die Goddelijke realiteit: de stem des Heeren is vol kracht, de stem des Hee ren is vol glorieDe Bijbel leert ons, dat in de ontplooiing van de geweldige krachten der natuur de Heere spreekt. De God der heerlijkheid doet de donder weerklinken en de woestijn beven, ja, de stem des Heeren is ook over de wa teren, over de geweldige wateren. In de ontzettende ramp, die ons land trof; heeft God gesproken. Hij heeft Zijn stem verheven, en ons land beef de, het wankelde. Wij waren verschrikt. Maar de Heere in de hoogte betoonde Zich geweldiger, dan het bruisen der grote wateren, dan de geweldige baren der zee. Hij betoonde Zich te heersen over de opgeblazenheid der golven. Hij heeft ze gestild!! En ook daarin open baart zich de stem des Heeren. Ook daarin spreekt de God der legerscha ren! Een spreken, waarnaar de natuur luistert! „Gij t&mt de woeste zee, zij luistert naar Uw wil; Hoe hoog zij zich verhef f'. Gij (Wenkt, en zij is stil." En het werd stil! Daar werd grote, stilte. We kennen de geschiedenis, die de eerste drie evangelisten ons meedelen. Jezus steekt met Zijn discipelen over naar de andere zijde van het meer van Genesaret. Onderweg zijnde, midden op de zee, steekt er plotseling een storm op, met hevige kracht. De golven slaan over het schip heen, en de discipelen, wel gewend aan een onstuimige zee, we ten geen raad meer. Ze kunnen het schip niet baas. Het is een speelbal van wind en water. En dan, in hun doods angst vluchten zij naar Jezus, Die ligt te slapen. „Heere, red ons, wij vergaan." „En Hij, opgestaan zijnde, bestrafte de wind en de watergolven, en zij hielden op, en daar werd stilte." God spreekt, en het werd stil, volko men stil. Jezus verheft Zijn stem, en de natuur luistert. De geweldige baren der zee, de woeste stormwind, die de mens zijn nietigheid en kleinheid doen besef fen, ze zijn Gode gehoorzaam. „Wie is toch Deze, dat Hij ook de winden en het water gebiedt, en zij zijn Hem ge hoorzaam?" 't Ts de Heer, wiens wenk de stromen, In hun woede kon betonen; Die, in macht nooit af te meten. Eeuwig is ten troon gezeten. De discipelen hebben zich verbaasd, evenals alle anderen, die van deze din gen getuigen geweest zijn. Ze hadden een onvoldoende inzicht in de beteke nis van Jezus' persoon en werk.- „Wie is toch deze?" „Wie zou die Man, die Wonderdoener wezen. Dat wind en water Hem gehoorzaam zijn?" Hij is de Almachtige, Die regeert over het ganse heelal, wie alles, ook de demo nische nachten, onderworpen is. Spreekt Hg: „Zwijg", dan is het stil, volkomen stil. De Heere heeft tot ons volk gespro ken. Hij heeft ons land geschud, het gespleten. En ons volk beefde, toen God sprak in de storm en in het water. Maar, o genade-wonder Gods! Hij heeft ook de wind en de golven bestraft. Hij heeft hen het zwijgen opgelegd, en zij luisterden. Er werd grote stilte. Ook daarin spreekt de Heere. Spreekt Hij van Zijn Almacht en van Zijn Genade. Hij heeft Zijn barmhartigheid, de rijk dom van Zijn verdraagzaamheid ons nog betoond. En nu stelt Gods Woord ons een vraag! Wie zijt gij, o mens, die tegen God antwoordt "Inderdaad, in de nood, waarin we verkeerden, beseften we pas de diepe zin van deze vraag. We voel den onze nietigheid, onze afhankelijk heid. We konden voor God niet bestaan, want doodsangst had ons bevangen. En nu? Hoe is het nu bij ons volk; hoe is het nu bij u, lezer? De Heere spreekt ook in de stilte na de storm. Hij heeft nog geen lust ge had in onze ondergang. Hij heeft nog gespaard. Weet voorzeker, dat dit spre ken Gods een antwoord vraagt van de mens. Zijn woord is niet ledig! Het doet iets! En weet, o mens, dat gij antwoord geeft. Gij zegt „ja" of „neen". Een an dere mogelijkheid is er niet. Veronachtzaamt gij de roepstem des Heeren, wilt gij niet horen, eenmaal zal de Heere Zijn Woord vervullen, aan ons volk, ook aan XJ: „Indien gij Uniet bekeert, zo zult gij insgelijks vergaan." Maar moogt gij, door genade, de stem des Heeren, ook in de ontzagwekkende werken der natuur, horen, moogt gij in stille verwondering vragen: „Wie is toch Deze, dat ook de winden en het water Hem gehoorzaam zijn?", dan zult ge ook mee in mogen stemmen met de geloofsroem van psalm 29: „De Heere zal zijn volk sterkte geven, de Heere zal Zijn volk zegenen met vrede." Zeist. E. F. VERiJUNST. De „Dijkring Flakkee" ziet zich door de ramp van 1 Februari voor een zeer belangrijke en omvangrijke taak geplaatst. Was er voorheen door hevige storm wel eens ernstige schade aan de dijken of een enkele keer eens een doorbraak, thans zijn over kilometers lengte de dijken aan flarden geslagen. Het aantal gaten in de buitendijken is bijna niet te tellen. Dat de Dijkring dus voor zeer moeilijke problemen werd geplaatst, valt te begrijpen. De dijkgraaf Ir J. B. Mijs met zijn staf zijn de eerste weken dan ook bijna niet uit de kleren geweest, om. in de chaos die was ontstaan enige orde en regel te scheppen om zo effec tief mogelijk het eerst voor de hand liggend gevaar te kunnen afwenden. Wij hebben met de dijkgraaf dhr Ir J. B. Mijs en onderhoud gehad, die ons over de stand van zaken een en ander heeft medegedeeld. De „Dijkring Plakkee" heeft onder houd van de zee- en rivierwaterkerende dijken aan weerszijden van het eiland ten Noorden en ten Zuiden aansluitend aan de dijken van de Generale Dijkagie van Stellendam. Aan de ene zijde tot aan de dijk van de Gabriëllinapolder en aan de andere zijde tot aan de gorsdijk van de polder Kraayenisse. Het verde re deel van het onderhoud naar de kant van Ouddorp berust bij de Generale Dijkage. Alle werken, die zowel binnen als bui tendijks noodzakelijk zijn tot bescher ming en verdediging der dijken, beho ren tot de competentie van de Dijkring. De Dijkring is dus het aangewezen lichaam, dat met het herstel der dijken is belast. De mening heerst nog alge meen, dat de Prov. Waterstaat de op drachtgeefster is, dit instituut is ech ter alleen als hulp toegevoegd. Zo wor den bv. de contracten met de aanne mers niet door de Prov'T Waterstaat, maar door de Dijkring afgesloten. Er gebeurd niets zonder het fiat van de Dijkring. Zo is de Unie van Water schapsbonden 's-Maandags na de ramp bijeengekomen, welke direct besloot hulp naar ons eiland te zenden om de Dijkring bij te staan. Omdat Ir. H. v. Rossum te Heemstede op ons eiland door en door bekend is werd hij onmid dellijk naar het eiland gezonden voor hulpverlening. Daags na de ramp heeft de Dijkring in schoonmaakgetijHamea-Gelei ons land is teruggekeerd de volgende mededelingen gedaan. „Als men de mid delen er voor heeft is het over 12 tot 15 jaar gebeurd. Put is er genoeg en sinds kort is de afsluiting van de zee gaten ook technisch mogelijk. Sinds Ju li 1951 zijn we op last van de Minister van Verkeer en Waterstaat bezig het plan te bestuderen en alles na te gaan, wat met de uitvoering samenhangt. Ben ik optimistisch dan zeg ik: ,,Twee jaar voor de studie, tien jaar voor de uitvoe ring." de grote aannemers-firma van Hattum en Blankevoort reeds ingeschakeld, la ter aangevuld met de fa. Boltje en de N.V. van Oosterwijk. De samenwerking tussen de diverse instanties is voortreffelijk. Dat moet ook wel, want men moest eigenlijk over al tegelijk zijn. Er diende dus coördine rend te worden opgetreden. Men bepaalde zich eerst tot het dicht- maken van de binnendtiken en dat wel om tweeërlei redenen. Ten eerste om de verbindingen naar de dorpen onderling en naar de buitendijken te bewerkstelli gen. Voor aanvoer van materiaal was dit beslist noodzakelijk. Ten tweede konden daardoor de op stormhoogte be veiligde polders te spoediger van water worden ontlast. Dit plan mag geslaagd heten, want meerdere polders zijn nu watervrij gekomen. Men had alleen de speculatie dat zich intussen geen nieu we Noordwesterstorm met een hoog tij zou voordoen. Dan zou dit provisorische werk op vele plaatsen vergeefs geweest zijn en zich nieuwe invloeiingen hebben voorgedaan. Dit is tot heden gelukkig niet gebeurd al moet daar altijd nog re kening mee gehouden worden. Om het gehele herstel ook van bin nendijken, polderwegen e.d. in één hand te krijgen, is door de Dijkring aan de polderbesturen een rondschrijven gezon den, om hun bevoegdheden aan de Dijk graaf Ir. J. B. Mijs te 'delegeren. Op een enkele uitzondering na heeft men daar aan voldaan. De kosten zullen via de Dijkring worden gefinancierd. Daarom is verleden week door de Dijkraad ook verordend, dat alle wegen binnen de grenzen van het waterschap liggende polders voor het verkeer zijn afgesloten om ernstiger schade te voor komen. Men denkt tegen 1 April alle gaten over het gehele eiland in de binnendij ken tegen April tot op 3 m hoogte N.A.P. te hebben gebracht. Een gigantisch werk De buitendijken die vrijwel geheel zijn geruïneerd zijn de grootste opgave. Er is een besluit gevallen, dat aan de zuid kant van het eiland een geheel nieuwe dijk zal worden gespoten, n.l. van Her kingen tot aan Sluishaven. (lengte 14 kilometer). Wel zullen eerst de gaten provisorisch worden gedicht tot op stormhoogte van plm. 3 meter. Men zit nog met een enkel moeilijk te dichten gat, n.l. dat te Herkingen. De werkzaamheden hieraan vorderen echter snel. Er is reeds meerdere malen ge zonken en men is nu bezig met het storten van steen. De fa. v. d. Vliest, een zinker van internationale vermaard heid is hier aan 't werk. Dat het met een paar zinkstukken mis is gelopen, lag aan het welzand, dat de stukken ondergfroef waardoor ze in de polder werden geperst. Woensdag a.s. bij dood tij, hoopt men het gat dicht te hebben. Slikken geven veel moeilijkheden Het grootste bezwaar voor de aanleg van de nieuwe dijk is de moeilijkheid, dat de slikken zo hoog zijn, dat men met het materiaal niet onder de wal kan komen. Er moeten gleuven gebaggerd worden waardoor de bakken en de pers zuiger aan de kant kunnen komen. De duur van het baggeren van zo'n gleuf is 15 weken, wat dus onnoemelijk veel tijd en geld kost. Men begint echter di rect aan de hoek van St. Jacob, waar het dieper is. De perszuiger kan het zand iedere keer 8^9 km wegspuiten. Er zijn ook talrijke draglines nodig, als men ze krijgen kan wel 30 S. 40. Dat er voor het drijvend materiaal veel risico in zit bij Noord-Westerstormen valt te begrijpen. Hoe wordt die nieuwe dijk? De dijk zal een hoogte krijgen van 6 meter met een kruin van 7 .meter. Het talud wordt aan de buitenkant 1 op 4 en aan de binnenkant 1 op 1%. Op de hoogte van 3% m -|- N.A.P. komt een buitenberm van 3^,^ m breed om de golf- oploop te beperken. De dijk zal niet worden bekleid, maar geasphalteerd (bitumen). Over het zand komt nl. zand-asfalt (bitumen) en dan asfaltbeton. De overgang van het ta lud op de kruin wordt met een beton- kraag afgedekt. Het valt te begrijpen dat de golfop- loop over bitumen sterker is, waarom de dijk plm. 1.20 m hoger wordt. De streefdatum is, dat 15 October a.s. heel het eiland dicht zal zijn, dus ook de nieuwe dijk gereed. De kosten Het herstel van de buitendijken ge schiedt op kosten van de Staat, voor 100 althans zover het in orde niaken van de oude toestand betreft. De finan ciering geschiedt via het Bureau Weder opbouw Publiekrechtelijke Licha.men. Er worden renteloze voorschotten ver strekt, voor hetgeen telkens eerste 2 a 3 weken nodig is. De Prov. Waterstaat gaat de termijnen na, die voor de aan nemers nodig zijn; de Dijkring ontvangt de door de P. V. geparafeerde nota's en keert het geld uit. De Prov. Waterstaat is dus de directie van uitvoering, die nagaat welke materialen in gebruik zijn enz. De aannemers werken op regie-con tract. Aan de Zuidkant overweegt men van Goeree naar de Roxenissepolder ook een nieuwe dijk te leggen. Daardoor zoa een groot deel van de slikken aldaar worden ingepolderd. Wij komen hierop later te rug, ook op de werken, die door de Ge nerale Dijkage worden uitgevoerd. PRINS BERNHARD IN EEN HELICOPTEBE TE DIRKSLAND Wij geven hier nog een aardige foto van een bezoek van Prins Bernhard op 7 Pebr. jl. te Dirksland. De Prins die evenals Koningin Juliana zo in tens met ons heeft meegeleefd bij de ramp, vertoonde zich meerdere malen onverwachts op het eiland. Dan kwam hij per vliegtuig, hier kwam hij per hélicoptère. Men ziet Z.K.H, hier juist uitstappen in tegenwoordigheid van Burgemeester van Heijst. Op zij is nog juist Wethouder Soeteman te zien. Eerst had hij een onderhoud met de beide Wethouders te Dirksland, daar na is men naar Herkingen gereden waar de Prins zich met de Wethou ders onderhield en de toestand van de ramp in ogenschouw nam. Be-evacuatie Wij hebben aan ir J. B. Mijs gevraagd wat hij van de re-evacuatie dacht inza ke het gevaar van opnieuw invloeien van polders. Hij meende, dat het ge vaar voor Middelharnis en Sommelsdijk niet groot was. Het duurt maar heel kort meer of alle binnendijken zijn op stormhoogte gedicht en ook ook de bui tendijken zijn (vooral als het gat te Herkingen dicht is) tegen de eerste stoot beschermd. Dit in ogenschouw nemend zal het dus niet lang meer duren, of de bewo ners van genoemde dorpen zullen kun nen re-evacueren. Maandagavond heeft men getracht meer definitieve voorzieningen aan te brengen in de buisbreuk van de water leiding bij Stellendam, welke, zoals wij al eerder melden, provisorisch werd hersteld met brandslangen. Men had hiervoor de beschikking gekregen over eternitbuizen, welke door andere bedrij ven ter beschikking zijn gesteld. Een moeilijkheid is, dat de leiding boven gronds moet liggen. De pijpen zijn daar toe op schragen gesteld. Nadat de ver bindingsstukken waren aangebracht, waarvoor rubberbanden dienen, bleek dat deze gingen verschuiven en lekken, zodat in eerste instantie een en ander mislukte. Als de leiding in de grond ligt kunnen die banden niet verschuiven. In tussen heeft men de pogingen niet op gegeven en op het moment dat wij dit schreven had men inderdaad de leiding intact en het water onder normale druk. Woensdagmiddag is men er vanwege de Gascentrale in geslaagd om drie ge meenten van Oost-Flakkee gelukkig, te maken met hernieuwing van de gasle- verantie. In Ooltgensplaat, Stad aan 't Haringvliet en Den Bommel tot aan het gat in de Kaai kan men weer op gas koken. Het overige deel van Den Bom mel zal gas krijgen zodra men met het dichten van het gat op dusdanige hoog te is gekomen, dat de buizen er in ge legd kunnen worden. Alle bij de Centrale aangesloten ge meenten hebben nu weer gas, behalve Nieuwe Tonge, waar het feit, dat de Hanendijk geheel verrüeld is ernstige belemmeringen opwerpt, In Oude Tonge sloot men al eerder aan, Dirksland kreeg op 10 Februari reeds gas, Achthuizen en Zuidzijde op 28 Februari. De schade aan het buizermet is aan zienlijk. Minstens 800 m van het hoge- druknet moet geheel vernieuwd worden. Vermoedelijk nog ernstiger is de scha de, die is toegebracht aan de gasmeters. Een paar honderd zijn er geheel verlo ren gegaan, de meeste anderen zijn door het water aangetast, vooral daar waar de leidingen braken en volliepen. De financiële schade kan nog niet met enige zekerheid becijferd worden, maar deze zal liggen tussen 50.000 en 100.000 gulden. De fabriek zelf heeft geen schade van noemens ondergaan. Dit is te danken aan het voorbeeldige volhouden van het personeel, dat er o.a. voor gezorgd heeft dat de ovens bleven branden. Voor de ramp werd de cokes praotisch geheel naar de overkant gebracht en verkocht. Thans heeft men dat nog niet gedaan in verband met de vraag naar deze brandstof voor droogstoken van huizen en gebouwen. PRACHTVEBBINDINGEN VAN DE R.T.M.: Maar niet heus.. Woensdag was het weer helemaal in de war met de verbindingen van de R.T.M. De tram van 5 minuten over 3 uur uit Rotterdam vertrok, voerde de pas sagiers tot Spijkenisse, om ze vandaar per autobus naar Hellevoetsluis te bren gen. Er waren drie bussen nodig, twee bussen reden voor uit, één moest wach ten voor de brug over het kanaal. Of schoon dit maar even duurde, voer de boot onmiddellijk af zonder deze passa giers op te nemen. De passagiers moesten tot half zes wachten op een andere boot. Toen deze uit de haven vertrok brak ten overvloe de de roerketting. Er verstreek gerui me tijd eer met een andere boot hulp werd geboden. De passagiers die 3 uur uit Rotterdam vertrokken waren, kwa men half negen uur 's avonds te Mid delharnis aan het havenhoofd aan. Reizen per R.T.M, is een genot! m M MIJNHARDT De echfe tandpasta Tube 120-95-70 et. bij Apothekers en Drogisten Bij Herkingen werd op 3 Februari, kort na de overstroming dus, op last van een bestuurslid van de dijkring Flakkee een zomerkade van de polder Klinkerland doorgestoken. Dit geschied de met het oogmerk de meer landin waarts gelegen Dirkslandse polder te behouden. Dit is inderdaad gelukt. Ook Dirks land bleef door deze inaatregel gespaard Alleen betreurt men 'thans ten zeerste, dat er onvoldoende voorzorgsmaatrege len zijn genomen. Het gat in de zomer kade van de Klinkerlandse polder had volgens deskundigen slechts een dag moge bestaan. Daarna had het met ge reed liggend materiaal, ten minste vijf duizend zakken zand, onmiddellijk weer dichtgeworpen moeten worden. Dit is niet geschied omdat het materiaal om de breuk te herstellen, niet ter plaatse was. Het gevolg hiervan is geweest, dat het gat in de dijk steeds breder en die per is geworden. Thans is het 9 meter diep en 75 meter breed. Bij vloed staat het water tot de kozijnen van ongeveer 100 woningen. Ook de kerk van Herkin gen staat in het water. Men poogt thans met man en macht het gat te dichten, doch de stromingen zijn zo sterk dat de zinkstukken niet houden en weer wegslaan. Dq Klinkerlandse polder beslaat een groot oppervlak, hij strekt zich uit van Herkingen tot Battenoord en Nieuwe Tonge. De subst.-off. van justitie te Rotter dam, mr R. H. F. M. Grasso, onder zoekt thans de aansprakelijkheidsvraag. Naschrift van de Bedactie. Dit bericht kwam in de Nieuwe Rott. Courant voor en heeft in alle dagbladen gestaan. Wij vernamen van bevoegde zijde dat dit grote gat bij gunstige omstandighe den a.s. (Woensdag gedicht zal zijn. EVACUATIE-BUREATJ MIDDELHARNIS Het telefoonnummer van het Evacua tiebureau is sedert Woensdag veran derd. Het was Tel. 2082, wordt nu Tel. 2731.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1953 | | pagina 1