De „Dijkring Flakkee" Leeft een
omvangrijke taak
jèpka
Iver
>nze dijken
Aan de Zuidkant moet een geneel
nieuwe dijk worden gelegd
No. 2190
CHE. WEEKBLAD OP GEREFOEMEEEDE GEONDSLAG
VOOE DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
MEDITATIE
Vox Dei
Onderhoud met Dijkgraaf
Ir J. B. Mijs
Voor vlijtige handen
Weer leidingwater
Diverse gemeenten heb
ben weer gas
Chlorophyll
Ondeskundig een dijk
doorgestoken
ari
1953
kwartaji
■vrouwej
geëvac^.
gebieden.,
aan jj,
ing wor,
sten tot'
e Maat.^
Genees.
ten advi,
n getrot-f
c van het
te toren,
ties vatj
dse Ge.|
Ull/5
RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
TELEFOON K1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870-2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verscb^t tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bg contract speciaal tarief.
n led
s toe tf
-oor hx4
ij tot Hii
eeft haïff
n getrofi
e ziekei.!
inclusei'^
erden, if
verstanj
rothesenf
en bij
90,-^
een halvl
Genoeml
atregelel
getroffel
n nemenj
reau hef
werk vat
en Karri'
Schilder
'icht var
van dt
nzienlijkf
Door zijr,
het ech
erscheet
k zondeijja
r uitne-'
idelijkt in
j ontwik
geest: di
waarin
e voeren,
verlich-^
hij toont"
ang vani?
s weer-i,-
hikt voorK
lijke lec-'
voor deji
maar in f',
de dienst'''
Zij zullen
stof kun-
gemeen-
ever Kok,
ig uitge-
schrijver
n wg ons
errichten,
ster dan-
wiens ge-
tot Go4
cht, dien
V,
een volk
e ellende
ende wil-
V. B.B.A.
t water
rgen op
wordt de
dhaven.
te Stave-
p in het
ntoor in
binding is
et water
gd, zodat
■ecte ver
breid en
den.
erpenissc
mp lang-
'e polders
eer naar
Aan de
ruk bezig 0
vullen en
dijk hij
elke her-
erre her
met ma-
e polders
chterweg
't de pol
bewoners
r de kom
de inun-
ersdijk na
voor lo-
weer ge
kke plek
en vreest
e scholen
kinderen
ed. Herv.
1154.—
emeer is
legering
W. arbei-
erken. BÖ
Ie keuken
thans be-
n op de
te maken
het wa-
via het
gemeente
St. An-
s.
Oud VoS-
er. Kerk
Rampen'
t.
de RijkS-
rtvliet te
en te be
den hor-
Onze nationale trots op onze dijken
eeft een geduchte knauw gekregen
ioor de ramp in de nacht van 31 Jan.
1 Februari. Het Is toch gebleken,
t er omstandigheden konden voorko
en waarop ze niet berekend waren.
1 daaruit moeten we concluderen dat
t met onze dijken niet geheel in orde
as. Zeker er was een springvloed en
■n'buitengewoon gunstige wind voor
iteropdrijving. Daarbij konr. dat de
iringvloed niet eens een van de aller-
logste was, dat met name die van jl.
Februari nog 30 cm hoger. Tto dus
16 Februari de gelijke omstandighe-
'n zich zouden hebben voorgedaan van
j rampnacht dan zouden de gevolgen
Sog fataler geweest zijn.
I Neen met onze zeeweringen was het
'M.et geheel in orde. Dat klemt nog te
;meer als we uit een overzicht van de
Stand van zaken door ir A. G. Maiis,
directeur-generaal van de Eijkswater-
itaat vernemen, dat de s-had? aan de
tjken belangrijk groter is d-m aanvan-
elijk door hem was gedacht.
Op een totale dijklengta van 1100 km
niet minder dan 500 km weg of be-
[chadigd. Dit geeft grond om te zeg
den: „De dijken in het rampgebied w.-x-
'en niet berekend op de calamiteiten
ïe zich konden voordoen." Was hier of
laar, dus incidentieel .3en dijk doorg^j
iroken, de zaak stond ander:?. Maar nu
het een algemeen verschijnsel. En dat
,ijst er op dat niet gsnoegzaam gere
end was 'op, ook door menselijke bere-
ening vast te stellen ovcntuaUtejten.
Ook de staat van de binnendijken
:eeft o.i. aanleiding tot gegronde op
merkingen. Over het algemeen hebben
.e eerst aangewezen slaperdijken niet
an hun bestemming beantwoord. Veel
£al er aan de dijken ten koste moeten
worden gelegd. De oude wijsheid „Wie
water deert, die water keert" zal in zijn
algemeenheid zeker niet kunnen opgaan.
Het wil ons voorkomen, dat volledig
lerstel van onze dijken een algemeen
jelang is, dus Rijkszaak en dat de kos-
:en er van door het Rijic gedragen zul
len moeten worden. De grote geldsom
en, tientallen millioenen, kunnen door
Ie getroffen streken niet opgebracht
TOrden. Het Rijk zal hier do totale her
telling dienen te bekosMgen.
Dat war betreft het herstel van de
lijken, maar ook ten opzichte van hét
inderhoud zullen nadere voorzieningen
iet uit kurmen blijven. Het gewone on
derhoud legt op de polders een al te
zware last om die te dragen. De polder-
lasten drukken vaak zwaar op de grond
eigenaren te zwaarder waar die lasten
vaak zo onevenredig zijn verdeeld. Klei
ne polders hebben niet zelden in het on
derhoud te voorzien van vele km lange
dijken waardoor de polderlasten per ha
zeer hoog worden en vaak gelijk zijn te
stellen met een normale pacht en vaak
een veelvoud vormen van de grondlas
ten. Grote polders met weinig km zee
dijk verkeren in veel gunstiger omstan
digheden. De binnenpolders hebben, het
is nu weer wel gebleken tenslotte de
zelfde belangen, daarom zou het zeer
wenselijk zijn dat alle polders van een
eiland tot ^én waterschap werden ver
enigd met dezelfde belasting voor de
zeeweringen.
Een voorbeeld daarvan zijn de ver
enigde polders van Goeree en Overflak-
kee. Ook voor het eiland Tholen zou
zo'n toestand de voorkeur verdienen.
Maar een 'verbetering in dit opzicht
alleen kan niet voldoende geacht wor
den. Aanleg en onderhoud van zeewe
ringen is een zaak van algemeen be
lang, de gebeurtenissen van de laatste
tijd wijzen dat wel duidelijk uit. Daar
om moet het Rijk, zij het dan met in
schakeling van de waterstaatkundige
[Organen van de localiteit aanleg en on-
Iderhoud van de zeeweringen niet aan de
[betreffende streken overlaten. Dat de
Regering in dit opzicht diligent is kan
|ons niet anders dan verheugen. Door
inister Algera is in den Haag een
teommissie geïnstalleerd, die tot taak
sheeft de minister van Verkeer en Wa-
[terstaat te adviseren over de beantwoor-
hg van de vraag, welke waterstaats-
:echnische voorzieningen dienen te wor-
len getroffen met betrekking tot de
[door de stormvloed van 31 Januari jl.
[geteisterde gebieden waarb\j in het on-
lerzoek ware te betrekken de vraag of
en afsluiting van de zeearmen zulk een
oorziening behoort te vormen. Tot le
den zijn o.m. benoemd ir. A. G. Maris,
[directeur-generaal van de Rijkswater
staat, voorzitter, dr ir V. J. P. de Block
an Kuffelder, oud directeur-generaal
an de Zuiderzeewerken en meer ande-
'e prominente figuren op waterstaat
kundig gebied. Als secretaris van bo
vengenoemde commissie zal optreden dr
ii^ J. van Veen, hoofdingenieur van de
Rijkswaterstaat hoofd van de studie-
[dienst der directie-benedenrivier. De
■anleg van een afsluitdijk van de Hol
landse en Zeeuwse zeearmen wordt dus
•ok in de studie van deze studiecom-
issie betrokken. Naar we vernemen
as deze afsluitdijk al enige tijd in stu-
j^e. De studie van deze aangelegenheid
IS echter doorkruisd door de verschil
lende eilandenplannen, zowel op Hol-
'ands als op Zeeuws gebied. Kon het
»t aanleg van zo'n afsluitdijk komen
'öan zouden de toestanden in het des
betreffende gebied een grote verande-
i^'ing onder gaan, maar dan zou tevens
gok een grote schrede worden gezet op
e weg, die al onze zeeweringen binnen
bemoeiingen van het Rijk zouden
wkken.
Over de aanleg van een afsluitdijk
oor de Hollandse en Zeeuwse zeearmen
eeft Prof. Thysse, die uit Amerika in
„En daar werd stilte."
(LUC. 8 24).
In de Bijbel heeft een woord een veel
diepere zin en een grotere betekenis,
dan bij ons, Westerlingen, het geval is.
Een woord is een ding. Geldt dit in het
algemeen van elk woord, in zeer bij
zondere zin wel van het spreken Gods.
Elk woord Gods is een daad Gods aan
de mens. Het doet iets, het richt iets
Uit; het is niet „maar" een vi^oord, neen,
het heeft een inhoud, het is geladen.
Het abstracte begrip is volkomen vreemd
aan de Heilige Schrift; het woord is
iets geheel concreets. Zo roept de pro
feet het volk Israël toe, dat het door
hem verkondigde Goddelijke Woord niet
ledig is, maar dat het doen zal, het
geen de Heere behaagt. Vandaar, dat
de aarde beeft en siddert, als God
spreekt.
Sla psalm 29 op, en gij ziet de uit
werking van de stem des Heeren. Dan
ziet gij, ho4 de dichter, geïnspireerd
door de Heilige Geest, uitdrukking geef t
aan die Goddelijke realiteit: de stem des
Heeren is vol kracht, de stem des Hee
ren is vol glorieDe Bijbel leert ons, dat
in de ontplooiing van de geweldige
krachten der natuur de Heere spreekt.
De God der heerlijkheid doet de donder
weerklinken en de woestijn beven, ja,
de stem des Heeren is ook over de wa
teren, over de geweldige wateren.
In de ontzettende ramp, die ons land
trof; heeft God gesproken. Hij heeft
Zijn stem verheven, en ons land beef
de, het wankelde. Wij waren verschrikt.
Maar de Heere in de hoogte betoonde
Zich geweldiger, dan het bruisen der
grote wateren, dan de geweldige baren
der zee. Hij betoonde Zich te heersen
over de opgeblazenheid der golven. Hij
heeft ze gestild!! En ook daarin open
baart zich de stem des Heeren. Ook
daarin spreekt de God der legerscha
ren! Een spreken, waarnaar de natuur
luistert!
„Gij t&mt de woeste zee, zij luistert
naar Uw wil;
Hoe hoog zij zich verhef f'. Gij
(Wenkt, en zij is stil."
En het werd stil! Daar werd grote,
stilte.
We kennen de geschiedenis, die de
eerste drie evangelisten ons meedelen.
Jezus steekt met Zijn discipelen over
naar de andere zijde van het meer van
Genesaret. Onderweg zijnde, midden op
de zee, steekt er plotseling een storm
op, met hevige kracht. De golven slaan
over het schip heen, en de discipelen,
wel gewend aan een onstuimige zee, we
ten geen raad meer. Ze kunnen het
schip niet baas. Het is een speelbal van
wind en water. En dan, in hun doods
angst vluchten zij naar Jezus, Die ligt
te slapen. „Heere, red ons, wij vergaan."
„En Hij, opgestaan zijnde, bestrafte de
wind en de watergolven, en zij hielden
op, en daar werd stilte."
God spreekt, en het werd stil, volko
men stil. Jezus verheft Zijn stem, en de
natuur luistert. De geweldige baren der
zee, de woeste stormwind, die de mens
zijn nietigheid en kleinheid doen besef
fen, ze zijn Gode gehoorzaam. „Wie is
toch Deze, dat Hij ook de winden en
het water gebiedt, en zij zijn Hem ge
hoorzaam?"
't Ts de Heer, wiens wenk de
stromen,
In hun woede kon betonen;
Die, in macht nooit af te meten.
Eeuwig is ten troon gezeten.
De discipelen hebben zich verbaasd,
evenals alle anderen, die van deze din
gen getuigen geweest zijn. Ze hadden
een onvoldoende inzicht in de beteke
nis van Jezus' persoon en werk.- „Wie
is toch deze?" „Wie zou die Man,
die Wonderdoener wezen. Dat wind en
water Hem gehoorzaam zijn?" Hij is
de Almachtige, Die regeert over het
ganse heelal, wie alles, ook de demo
nische nachten, onderworpen is. Spreekt
Hg: „Zwijg", dan is het stil, volkomen
stil.
De Heere heeft tot ons volk gespro
ken. Hij heeft ons land geschud, het
gespleten. En ons volk beefde, toen God
sprak in de storm en in het water.
Maar, o genade-wonder Gods! Hij heeft
ook de wind en de golven bestraft. Hij
heeft hen het zwijgen opgelegd, en zij
luisterden. Er werd grote stilte. Ook
daarin spreekt de Heere. Spreekt Hij
van Zijn Almacht en van Zijn Genade.
Hij heeft Zijn barmhartigheid, de rijk
dom van Zijn verdraagzaamheid ons nog
betoond.
En nu stelt Gods Woord ons een
vraag! Wie zijt gij, o mens, die tegen
God antwoordt "Inderdaad, in de nood,
waarin we verkeerden, beseften we pas
de diepe zin van deze vraag. We voel
den onze nietigheid, onze afhankelijk
heid. We konden voor God niet bestaan,
want doodsangst had ons bevangen.
En nu? Hoe is het nu bij ons volk;
hoe is het nu bij u, lezer?
De Heere spreekt ook in de stilte na
de storm. Hij heeft nog geen lust ge
had in onze ondergang. Hij heeft nog
gespaard. Weet voorzeker, dat dit spre
ken Gods een antwoord vraagt van de
mens. Zijn woord is niet ledig! Het doet
iets! En weet, o mens, dat gij antwoord
geeft. Gij zegt „ja" of „neen". Een an
dere mogelijkheid is er niet.
Veronachtzaamt gij de roepstem des
Heeren, wilt gij niet horen, eenmaal
zal de Heere Zijn Woord vervullen, aan
ons volk, ook aan XJ: „Indien gij Uniet
bekeert, zo zult gij insgelijks vergaan."
Maar moogt gij, door genade, de stem
des Heeren, ook in de ontzagwekkende
werken der natuur, horen, moogt gij in
stille verwondering vragen: „Wie is
toch Deze, dat ook de winden en het
water Hem gehoorzaam zijn?", dan zult
ge ook mee in mogen stemmen met de
geloofsroem van psalm 29: „De Heere
zal zijn volk sterkte geven, de Heere
zal Zijn volk zegenen met vrede."
Zeist.
E. F. VERiJUNST.
De „Dijkring Flakkee" ziet zich door de ramp van 1 Februari voor een zeer
belangrijke en omvangrijke taak geplaatst. Was er voorheen door hevige storm
wel eens ernstige schade aan de dijken of een enkele keer eens een doorbraak,
thans zijn over kilometers lengte de dijken aan flarden geslagen. Het aantal
gaten in de buitendijken is bijna niet te tellen. Dat de Dijkring dus voor zeer
moeilijke problemen werd geplaatst, valt te begrijpen. De dijkgraaf Ir J. B.
Mijs met zijn staf zijn de eerste weken dan ook bijna niet uit de kleren geweest,
om. in de chaos die was ontstaan enige orde en regel te scheppen om zo effec
tief mogelijk het eerst voor de hand liggend gevaar te kunnen afwenden. Wij
hebben met de dijkgraaf dhr Ir J. B. Mijs en onderhoud gehad, die ons over de
stand van zaken een en ander heeft medegedeeld.
De „Dijkring Plakkee" heeft onder
houd van de zee- en rivierwaterkerende
dijken aan weerszijden van het eiland
ten Noorden en ten Zuiden aansluitend
aan de dijken van de Generale Dijkagie
van Stellendam. Aan de ene zijde tot
aan de dijk van de Gabriëllinapolder en
aan de andere zijde tot aan de gorsdijk
van de polder Kraayenisse. Het verde
re deel van het onderhoud naar de kant
van Ouddorp berust bij de Generale
Dijkage.
Alle werken, die zowel binnen als bui
tendijks noodzakelijk zijn tot bescher
ming en verdediging der dijken, beho
ren tot de competentie van de Dijkring.
De Dijkring is dus het aangewezen
lichaam, dat met het herstel der dijken
is belast. De mening heerst nog alge
meen, dat de Prov. Waterstaat de op
drachtgeefster is, dit instituut is ech
ter alleen als hulp toegevoegd. Zo wor
den bv. de contracten met de aanne
mers niet door de Prov'T Waterstaat,
maar door de Dijkring afgesloten. Er
gebeurd niets zonder het fiat van de
Dijkring. Zo is de Unie van Water
schapsbonden 's-Maandags na de ramp
bijeengekomen, welke direct besloot
hulp naar ons eiland te zenden om de
Dijkring bij te staan. Omdat Ir. H. v.
Rossum te Heemstede op ons eiland
door en door bekend is werd hij onmid
dellijk naar het eiland gezonden voor
hulpverlening.
Daags na de ramp heeft de Dijkring
in schoonmaakgetijHamea-Gelei
ons land is teruggekeerd de volgende
mededelingen gedaan. „Als men de mid
delen er voor heeft is het over 12 tot
15 jaar gebeurd. Put is er genoeg en
sinds kort is de afsluiting van de zee
gaten ook technisch mogelijk. Sinds Ju
li 1951 zijn we op last van de Minister
van Verkeer en Waterstaat bezig het
plan te bestuderen en alles na te gaan,
wat met de uitvoering samenhangt. Ben
ik optimistisch dan zeg ik: ,,Twee jaar
voor de studie, tien jaar voor de uitvoe
ring."
de grote aannemers-firma van Hattum
en Blankevoort reeds ingeschakeld, la
ter aangevuld met de fa. Boltje en de
N.V. van Oosterwijk.
De samenwerking tussen de diverse
instanties is voortreffelijk. Dat moet
ook wel, want men moest eigenlijk over
al tegelijk zijn. Er diende dus coördine
rend te worden opgetreden.
Men bepaalde zich eerst tot het dicht-
maken van de binnendtiken en dat wel
om tweeërlei redenen. Ten eerste om de
verbindingen naar de dorpen onderling
en naar de buitendijken te bewerkstelli
gen. Voor aanvoer van materiaal was
dit beslist noodzakelijk. Ten tweede
konden daardoor de op stormhoogte be
veiligde polders te spoediger van water
worden ontlast. Dit plan mag geslaagd
heten, want meerdere polders zijn nu
watervrij gekomen. Men had alleen de
speculatie dat zich intussen geen nieu
we Noordwesterstorm met een hoog tij
zou voordoen. Dan zou dit provisorische
werk op vele plaatsen vergeefs geweest
zijn en zich nieuwe invloeiingen hebben
voorgedaan. Dit is tot heden gelukkig
niet gebeurd al moet daar altijd nog re
kening mee gehouden worden.
Om het gehele herstel ook van bin
nendijken, polderwegen e.d. in één hand
te krijgen, is door de Dijkring aan de
polderbesturen een rondschrijven gezon
den, om hun bevoegdheden aan de Dijk
graaf Ir. J. B. Mijs te 'delegeren. Op een
enkele uitzondering na heeft men daar
aan voldaan. De kosten zullen via de
Dijkring worden gefinancierd.
Daarom is verleden week door de
Dijkraad ook verordend, dat alle wegen
binnen de grenzen van het waterschap
liggende polders voor het verkeer zijn
afgesloten om ernstiger schade te voor
komen.
Men denkt tegen 1 April alle gaten
over het gehele eiland in de binnendij
ken tegen April tot op 3 m hoogte
N.A.P. te hebben gebracht.
Een gigantisch werk
De buitendijken die vrijwel geheel zijn
geruïneerd zijn de grootste opgave. Er
is een besluit gevallen, dat aan de zuid
kant van het eiland een geheel nieuwe
dijk zal worden gespoten, n.l. van Her
kingen tot aan Sluishaven. (lengte 14
kilometer). Wel zullen eerst de gaten
provisorisch worden gedicht tot op
stormhoogte van plm. 3 meter.
Men zit nog met een enkel moeilijk te
dichten gat, n.l. dat te Herkingen. De
werkzaamheden hieraan vorderen echter
snel. Er is reeds meerdere malen ge
zonken en men is nu bezig met het
storten van steen. De fa. v. d. Vliest,
een zinker van internationale vermaard
heid is hier aan 't werk. Dat het met
een paar zinkstukken mis is gelopen,
lag aan het welzand, dat de stukken
ondergfroef waardoor ze in de polder
werden geperst. Woensdag a.s. bij dood
tij, hoopt men het gat dicht te hebben.
Slikken geven veel moeilijkheden
Het grootste bezwaar voor de aanleg
van de nieuwe dijk is de moeilijkheid,
dat de slikken zo hoog zijn, dat men
met het materiaal niet onder de wal kan
komen. Er moeten gleuven gebaggerd
worden waardoor de bakken en de pers
zuiger aan de kant kunnen komen. De
duur van het baggeren van zo'n gleuf
is 15 weken, wat dus onnoemelijk veel
tijd en geld kost. Men begint echter di
rect aan de hoek van St. Jacob, waar
het dieper is. De perszuiger kan het
zand iedere keer 8^9 km wegspuiten.
Er zijn ook talrijke draglines nodig, als
men ze krijgen kan wel 30 S. 40. Dat er
voor het drijvend materiaal veel risico
in zit bij Noord-Westerstormen valt te
begrijpen.
Hoe wordt die nieuwe dijk?
De dijk zal een hoogte krijgen van 6
meter met een kruin van 7 .meter. Het
talud wordt aan de buitenkant 1 op 4
en aan de binnenkant 1 op 1%. Op de
hoogte van 3% m -|- N.A.P. komt een
buitenberm van 3^,^ m breed om de golf-
oploop te beperken.
De dijk zal niet worden bekleid, maar
geasphalteerd (bitumen). Over het zand
komt nl. zand-asfalt (bitumen) en dan
asfaltbeton. De overgang van het ta
lud op de kruin wordt met een beton-
kraag afgedekt.
Het valt te begrijpen dat de golfop-
loop over bitumen sterker is, waarom
de dijk plm. 1.20 m hoger wordt.
De streefdatum is, dat 15 October a.s.
heel het eiland dicht zal zijn, dus ook
de nieuwe dijk gereed.
De kosten
Het herstel van de buitendijken ge
schiedt op kosten van de Staat, voor
100 althans zover het in orde niaken
van de oude toestand betreft. De finan
ciering geschiedt via het Bureau Weder
opbouw Publiekrechtelijke Licha.men.
Er worden renteloze voorschotten ver
strekt, voor hetgeen telkens eerste 2 a
3 weken nodig is. De Prov. Waterstaat
gaat de termijnen na, die voor de aan
nemers nodig zijn; de Dijkring ontvangt
de door de P. V. geparafeerde nota's en
keert het geld uit. De Prov. Waterstaat
is dus de directie van uitvoering, die
nagaat welke materialen in gebruik zijn
enz. De aannemers werken op regie-con
tract.
Aan de Zuidkant overweegt men van
Goeree naar de Roxenissepolder ook een
nieuwe dijk te leggen. Daardoor zoa een
groot deel van de slikken aldaar worden
ingepolderd. Wij komen hierop later te
rug, ook op de werken, die door de Ge
nerale Dijkage worden uitgevoerd.
PRINS BERNHARD IN EEN HELICOPTEBE TE DIRKSLAND
Wij geven hier nog een aardige foto van een bezoek van Prins Bernhard
op 7 Pebr. jl. te Dirksland. De Prins die evenals Koningin Juliana zo in
tens met ons heeft meegeleefd bij de ramp, vertoonde zich meerdere malen
onverwachts op het eiland. Dan kwam hij per vliegtuig, hier kwam hij per
hélicoptère. Men ziet Z.K.H, hier juist uitstappen in tegenwoordigheid van
Burgemeester van Heijst. Op zij is nog juist Wethouder Soeteman te zien.
Eerst had hij een onderhoud met de beide Wethouders te Dirksland, daar
na is men naar Herkingen gereden waar de Prins zich met de Wethou
ders onderhield en de toestand van de ramp in ogenschouw nam.
Be-evacuatie
Wij hebben aan ir J. B. Mijs gevraagd
wat hij van de re-evacuatie dacht inza
ke het gevaar van opnieuw invloeien
van polders. Hij meende, dat het ge
vaar voor Middelharnis en Sommelsdijk
niet groot was. Het duurt maar heel
kort meer of alle binnendijken zijn op
stormhoogte gedicht en ook ook de bui
tendijken zijn (vooral als het gat te
Herkingen dicht is) tegen de eerste
stoot beschermd.
Dit in ogenschouw nemend zal het
dus niet lang meer duren, of de bewo
ners van genoemde dorpen zullen kun
nen re-evacueren.
Maandagavond heeft men getracht
meer definitieve voorzieningen aan te
brengen in de buisbreuk van de water
leiding bij Stellendam, welke, zoals wij
al eerder melden, provisorisch werd
hersteld met brandslangen. Men had
hiervoor de beschikking gekregen over
eternitbuizen, welke door andere bedrij
ven ter beschikking zijn gesteld. Een
moeilijkheid is, dat de leiding boven
gronds moet liggen. De pijpen zijn daar
toe op schragen gesteld. Nadat de ver
bindingsstukken waren aangebracht,
waarvoor rubberbanden dienen, bleek
dat deze gingen verschuiven en lekken,
zodat in eerste instantie een en ander
mislukte. Als de leiding in de grond ligt
kunnen die banden niet verschuiven. In
tussen heeft men de pogingen niet op
gegeven en op het moment dat wij dit
schreven had men inderdaad de leiding
intact en het water onder normale druk.
Woensdagmiddag is men er vanwege
de Gascentrale in geslaagd om drie ge
meenten van Oost-Flakkee gelukkig, te
maken met hernieuwing van de gasle-
verantie. In Ooltgensplaat, Stad aan 't
Haringvliet en Den Bommel tot aan het
gat in de Kaai kan men weer op gas
koken. Het overige deel van Den Bom
mel zal gas krijgen zodra men met het
dichten van het gat op dusdanige hoog
te is gekomen, dat de buizen er in ge
legd kunnen worden.
Alle bij de Centrale aangesloten ge
meenten hebben nu weer gas, behalve
Nieuwe Tonge, waar het feit, dat de
Hanendijk geheel verrüeld is ernstige
belemmeringen opwerpt,
In Oude Tonge sloot men al eerder
aan, Dirksland kreeg op 10 Februari
reeds gas, Achthuizen en Zuidzijde op
28 Februari.
De schade aan het buizermet is aan
zienlijk. Minstens 800 m van het hoge-
druknet moet geheel vernieuwd worden.
Vermoedelijk nog ernstiger is de scha
de, die is toegebracht aan de gasmeters.
Een paar honderd zijn er geheel verlo
ren gegaan, de meeste anderen zijn door
het water aangetast, vooral daar waar
de leidingen braken en volliepen.
De financiële schade kan nog niet met
enige zekerheid becijferd worden, maar
deze zal liggen tussen 50.000 en 100.000
gulden.
De fabriek zelf heeft geen schade van
noemens ondergaan. Dit is te danken
aan het voorbeeldige volhouden van het
personeel, dat er o.a. voor gezorgd heeft
dat de ovens bleven branden.
Voor de ramp werd de cokes praotisch
geheel naar de overkant gebracht en
verkocht. Thans heeft men dat nog niet
gedaan in verband met de vraag naar
deze brandstof voor droogstoken van
huizen en gebouwen.
PRACHTVEBBINDINGEN VAN
DE R.T.M.:
Maar niet heus..
Woensdag was het weer helemaal in
de war met de verbindingen van de
R.T.M.
De tram van 5 minuten over 3 uur
uit Rotterdam vertrok, voerde de pas
sagiers tot Spijkenisse, om ze vandaar
per autobus naar Hellevoetsluis te bren
gen. Er waren drie bussen nodig, twee
bussen reden voor uit, één moest wach
ten voor de brug over het kanaal. Of
schoon dit maar even duurde, voer de
boot onmiddellijk af zonder deze passa
giers op te nemen.
De passagiers moesten tot half zes
wachten op een andere boot. Toen deze
uit de haven vertrok brak ten overvloe
de de roerketting. Er verstreek gerui
me tijd eer met een andere boot hulp
werd geboden. De passagiers die 3 uur
uit Rotterdam vertrokken waren, kwa
men half negen uur 's avonds te Mid
delharnis aan het havenhoofd aan.
Reizen per R.T.M, is een genot!
m M MIJNHARDT
De echfe
tandpasta
Tube 120-95-70 et. bij Apothekers en Drogisten
Bij Herkingen werd op 3 Februari,
kort na de overstroming dus, op last
van een bestuurslid van de dijkring
Flakkee een zomerkade van de polder
Klinkerland doorgestoken. Dit geschied
de met het oogmerk de meer landin
waarts gelegen Dirkslandse polder te
behouden.
Dit is inderdaad gelukt. Ook Dirks
land bleef door deze inaatregel gespaard
Alleen betreurt men 'thans ten zeerste,
dat er onvoldoende voorzorgsmaatrege
len zijn genomen. Het gat in de zomer
kade van de Klinkerlandse polder had
volgens deskundigen slechts een dag
moge bestaan. Daarna had het met ge
reed liggend materiaal, ten minste vijf
duizend zakken zand, onmiddellijk weer
dichtgeworpen moeten worden. Dit is
niet geschied omdat het materiaal om
de breuk te herstellen, niet ter plaatse
was. Het gevolg hiervan is geweest, dat
het gat in de dijk steeds breder en die
per is geworden. Thans is het 9 meter
diep en 75 meter breed. Bij vloed staat
het water tot de kozijnen van ongeveer
100 woningen. Ook de kerk van Herkin
gen staat in het water.
Men poogt thans met man en macht
het gat te dichten, doch de stromingen
zijn zo sterk dat de zinkstukken niet
houden en weer wegslaan.
Dq Klinkerlandse polder beslaat een
groot oppervlak, hij strekt zich uit van
Herkingen tot Battenoord en Nieuwe
Tonge.
De subst.-off. van justitie te Rotter
dam, mr R. H. F. M. Grasso, onder
zoekt thans de aansprakelijkheidsvraag.
Naschrift van de Bedactie. Dit bericht
kwam in de Nieuwe Rott. Courant voor
en heeft in alle dagbladen gestaan.
Wij vernamen van bevoegde zijde dat
dit grote gat bij gunstige omstandighe
den a.s. (Woensdag gedicht zal zijn.
EVACUATIE-BUREATJ
MIDDELHARNIS
Het telefoonnummer van het Evacua
tiebureau is sedert Woensdag veran
derd. Het was Tel. 2082, wordt nu Tel.
2731.