Het verkeer van rechts voor
rang verlenen!
"^^y^;
Mist, vorst in de kist?
|i} -bed is ook voor U ideaal!
Het wilde konijnen
vraagstuk
Zeepost
Naar een veiliger
verkeer
NTONGERECHT SOMMELSDIJK (Vervolg)
'n Degelijk kerkboekje
Lekker warm en volkonien geruisloze vering.
WEERPRAATJE
29 Januari totale maansverduistering
PLEEGZUSTER
BLOED WIJN
Land en Tuinbouw
Gevaarlijke situatie bij
tramhalte Bruinisse
Adverteer in
„EILANDEN-NIEUWS"
oensdag 28 Januari 1953
„EILANDEN-NI RU WS"
blz. 3
Zitting van .Dinsdag 20 .Jan. 1953
Voogd te Ouddorp vervoerde sui-
rbieten voor der Jen zonder veigv.n-
et waren maar twee voer.
20.— of 8 d.h.
20.en dan aan een vrachtje waar
ar 5.aan wordt verdient.
10.— of 4 d.h.
L. Olivier te Dirksland overtrad de
t op de aardappelmoeheid.
Verd. verklaarde; Toen ze gepoot
rden was ik ernstig ziek en toen
eft de buurman alles voor mij ge-
an.
De uitspraak luidde schuldig verkla-
g zonder toepassing van straf.
Geen radio-zegels geplaltt
M. Spee te M'harnis was niet in het
zit van een geldige luistervergunning.
Hoe kwam dat?
Ik ben veel ziek geweest en door za-
lijke onmstandigheden heb ik er niet
n gedacht.
Hoeveel was U er achter?
Vier en twintig.
Dat is dus twee jaar.
12.50 of 5 d.h.
Dat is verbazend veel, want het is
en onwil.
Maar wel een ernstige nalatigheid.
12.50 of 5 d.h.
H. Louwerse te Middelharnis maakte
ch aan hetzelfde euvel schuldig, al-
-n had deze de zegels wel in huis,
aar niet geplakt.
Hoeveel was U er achter?
U hebt herhaalde malen een schrifte-
'e aanmaning gehad, waarvan een
aal aangetekend.
Ik ben hele weken van huis en dan
nk je daar niet over.
10.— of 4 d.h.
Dat is knap veel voor een vergissing.
10.— of 4 d.h.
Jac. V. d. Heuvel te Ouddorp Uet D.
d. Bok rijden met een auto, die niet
orzien was van een deugdelijke be-
ijfsrem.
Verd. legde een nota over, waaruit
eek, dat hij 5 dagen voor dien de rem-
en nog had laten bijstellen;
Maar U hebt vergeten ze na een paar
gen te laten controleren.
7.50 of 4 d.h.
Hg kwajtn er goed af
C. Eikelenboom te Dordrecht verleen-
aan het verkeer van rechts geen
orrang.
Verd. had last van de zon, omdat hij
gen een hoogte opreed.
U had moeten stoppen om U te ver-
ewissen of er soms iemand aankwam.
Het O.M. vond dat verd. blij moest
"n dat het zo afgelopen was. De ge-
olgen hadden veel ernstiger kunnen
"n, want de aangeredene had net zo
oed dood kunnen zijn en dan was dit
oor schuld geweest.
15.— of 6 d.h.
T. Vroegindeweij te M'harnis liet zijn
-jarig zoontje de tractor besturen.
ervolg Plaatseiyk Nieuws.
enmeester O2; M. v. d. GroefGul
enmeester O2.
E. RamijsJ. V. Ast O2; Groten
oer— H. Zoon 20; N. v. d. Groef
euvelaar O2; KeuvelaarD. Ra-
eijs 2—0; N. v. d. GroefH. Zoon O
J. V. AstiGrotenboer 20.
De 1ste competitieweek werd begon-
sn met 38 leden. Er zit nu flinke groei
Er wordt elke Dinsdagavond 7.20
r gedamd in de Chr. Bewaarschool.
NIEUWE TONGE
■Geslaagd. Te Utrecht slaagde voor
et candidaatsexamen Tandheelkunde
ze dorpsgenoot K. Prince.
Aangifte leerlingen. Op 31 Jan. zal
'tting worden gehouden voor aangifte
an leerlingen voor de O.L. School.
Gladiolendrogerij. Door A. Breesnee
aan B. en W. vergunning gevraagd
t het plaatsen van een gladiolendro-
erij.
De ouders van de kinderen der Prin-
es Marijke Kleuterschool kwamen in
Ons Dorpshuis" bijeen. Mej. Glasz in-
pectrice van het kleuteronderwijs
ieia een uiteenzetting over het kleuter
erk. In de oudercommissie werden her-
ozen J. L. Th. Huissen, Mevr. J. Kop-
enaal-Trommel, In de plaats van A.
uist werd gekozen P. den Haan.
Damclub. Wij vernemen dat er thans
esprekingen worden gehouden om te
omen tot oprichting van een damclub.
-Jeugdwerk. In een huishoudelijke
ergadering van de Stichting Dorpsge-
eenschap besprak dhr Geesink, Maat-
chappelijk Werker diverse Jeugdproble-
en. De vergadering behandelde verder
iverse huishoudelijke problemen.
Loop der bevolking over het jaar '52
Werkelijke bevolking op 31 December
951: 1077 mannen en 1100 vr., totaal
177 inwoners.
Vermeerdering gedurende het jaar
952, geboorte 16 m. en 23 vr., samen 39
woners; toev. geboorte 1 m. en 1 vr.,
amen 2 inwoners; Vestiging 19 m^ en
8 vr., samen STinwoners. Vermeerde-
ing tot 1H3 m. en 1142 vr., samen 2255
woners.
Vermindering gedurende het jaar 1952
ertrokken 31 m. en 28 vr., samen 59
woners; overleden 2 m. x 5 vr., samen
inwoners; elders overleden 3 vr., sa-
en 3 inwoners. Totale vermindering 33
1. en 36 vr., samen 69 inwoners.
Bevolking op 31 December 1952 be
tond dus uit 1080 m. en 1106 vr., of to-
aal 2186 inwoners.
OUDE TONGE
A.s. Donderdagavond 6.30 uur hoopt
s G. Zwerus voor de Ger. Gem. alhier
oor te gaan.
Op de beurs van Vrijdag jl. werden
e volgende prijzen aangehouden: aard-
PPelen 11—12, uien 24, piekïers 34,
tekuien 3^^.
Peulvruchten: schokkers 4855, klei-
e groene erwten 45—53, capucijners 38
14, bruine bonen 5070.
Gerst 2830, haver 22—24, karwij-
aad 50—54, maanzaad 80—100.
Hij rijdt altijd in het land, aldus verd.
en ik breng hem altijd weg.
10.— of 4 d.h.
Dat valt niet mee. Bovendien heb ik
hem er geen opdracht voor gegeven.
Hij deed dit stiekum.
10.— of 4 d.h.
Een speciaal geval
T. Vroegindev/eij te M'harnis liet zijn
dochtertje de school verzuimen.
Hoe kwam dat?
Mijn vrouw was erg ziek en daarom
kon ze niet.
In aansluiting hierop las de ambte
naar alle leerplichtverzuimen ten laste
van verd. op. Het waren er reeds zes.
De rechter vond het jammer dat Vr.
geen schuld inzag,
Ik kan toch geen huishouden aan zijn
lot overlaten.
Vr. lapt de leerplichtwet aan zijn
laars, aldus Mr van Buuren.
De vorige maal moest de zoon de kost
verdienen en nu is er weer een andere
omstandigheid.
Zijn kinderen moeten voor hem de
kost verdienen. Om bepaalde redenen
wilde de ambtenaar in dit speciale ge
val geen principale hechtenis require-
ren. 50.— of 20 d.h.
Dat is toch wat.
Uw houding, aldus de voorzitter is
niet juist. U verdiende ingevolge deze
houding de eis volkomen, maar gezien
uw gezin zal ik U deze keer nog 20.
of 8 d.h. geven.
Geen voorrang verleend
P. den EIngelsman te M'harnis ver
leende geen voorrang aan het verkeer
va^ rechts.
Ik remde, aldus verd. op het moment,
dat ik de tegenligger zag, maar dat
bleek te laat te zijn.
15.— of 6 d.h.
C. Smeets te Den Bommel verleende
geen voorrang aan het verkeer komend
van rechts.
Verd. toonde op de tekening, beho
rende bij het proces-verbaal, aan, dat hij
niet op het linker weggedeelte had ge
reden. Smeets gaf toe, dat het een on
overzichtelijke bocht was en daarom
kon hij zo moeilijk voorrang verlenen,
temeer daar in die bocht enkele paaltjes
staan. Eis 12.50 of 5 d.h.
Had mijn tegenligger niet zo hard ge
reden, was er niets gebeurd.
U was ter plaatse bekend en daar
moet U rekening mede houden.
12.50 of 5 d.h.
P. Mast te Den Bommel reed op de
Galateschedijk met een zodanige snel
heid, dat de veiligheid van de weg in
gevaar werd gebracht.
Dat laatste betwist ik, merkte verd.
op. Bovendien staat de wagen op de te
kening niet juist aangegeven.
De politie heeft het dus niet goed,
vroeg de rechter.
Hoeveel ruimte had U volgens U.nog
op de weg.
Dat kan ik zo precies niet zeggen.
Hoe hard reed U?
Ongeveer 50 km.
De zaak werd voor nader onderzoek
aangehouden.
daar kunt U jaren mee toe
Dundiiik-Bybels in vrijwel elke uitvoerig
voorradig.
MICRO - formaat 7 Va x 11 Va cm
Kunstieder, kleursnede 11.50
Kunstieder, overslaande randen
kleursnee, ronde hoeken 12.25
Kunstieder goudsnede 13.90
Marocco, oversl. randen, goudsn. 22.90
Marocco, vlechtband, goudsnede 22.90
MEZZO - formaat 91/2 x 131/2 cm
Kunstieder, kleursnede 13.90
Kunstieder, overslaande randen
kleursnede, ronde hoeken 14.80
Chagrine-leder, goudsnede 22.30
Marocco, oversl. randen, goudsn. 27.60
Marocco, vlechtband 27.60
MA JOB - formaat 10% x 16 cm
Kunstieder, kleursnede 13.90
Kunstieder, overslaande randen,
kleursnee, ronde hoeken 14.30
Kunstieder, goudsnede 16.90
Marocco, oversl. randen, goudsn. 28.60
Marocco, vlechtband 28.60
Deze bijbels zijn alle leverbaar met in
dex, (duimgreep). Onverschillig welke
bindwijze, verhoogt deze de prijs met
4.95. Het mezzo-formaat wordt alleen
geleverd met 29 gezangen; alle overige
naar verkiezing met 12 of 29 gezangen.
Wij hebben dundruk bijbeltjes in de oude
Staten vertaling.
Miniatuur-psalmboekjes Gewatt^rde
boekjes met Nieuwe Testament en Psal
men in kunst- en echt leer met riem-
sluiting.
GEBR. DE WAAL
ST. MAARTENSDIJK
(Van onze weerkundige medewerker)
Het aantal mistdagen is deze winter
tot op heden zeer groot. Het K.N.M.I.
heeft al tal van keren het wegverkeer
moeten waarschuwen voor dikke mist.
Verschillende keren werd het lucht-,
weg- en scheepsverkeer lam gelegd.
Voor de auto- en motorbezitters nog
even een tip, nl. bij mist overdag met
volle lichten rijden en NIET met stads-
lichten; bij avond en nacht tijdens mist
met gedimde lichten.
In dit artikel willen wij het nu eens
hebben over het gezegde ,,Mist, vorst in
de kist". Nu is het typische dat men in
een deel van ons land hieronder ver
staat dat er dan vorst op komst is, dus
populair voorgesteld, komt mijnheer
Mist binnen met een kist, wa?irin hij
vorst heeft, terwijl men in een ander
deel van ons land hiermee bedoelt, dat
de vorst dan gaat verdwijnen in de
kist en weggebracht wordt! Nu is
het niet nodig er over te redetwisten of
nu het één of het ander wordt bedoeld
met het gezegde ,,Mist, vorst in de
kist", wanthet kan allebei.
Wanneer het vele dagen zacht en
vochtig weer is geweest bij overwegend
zuidwestelijke winden, dan kan er plot
seling verandering intreden. De wind
draait langzaam naar het oosten, de ba-
ronieters gaan stijgen en van het con
tinent wordt koude lucht aangevoerd.
Zodra deze koude lucht uit het oosten
onze streken gaat overstromen, waar
de lucht nog zeer vochtig is, komt er
mist. Deze mist kan soms enkele dagen
aanhouden, terwijl de temperatuur
steeds verder daalt, mogelijk al tot be
neden het vriespunt. In dit geval is het
eerste waar, nl. dat mijnheer Mist vorst
bij zich heeft, kortom dat de kans op
enige dagen of langer met vorstweer
groot is.
Nemen wij nu het tweede geval, dan
zien wij dat ook bij de aftocht van de
vorst mist kan ontstaan. De lucht aan
de grond en ook de grond zelf is na een
vorstperiode nog zeer koud. Van de oce
aan wordt nu met zuid tot zuidwestelij
ke winden zachtere en vochtige oceaan-
lucht aangevoerd. Door de afkoeling te
gen de koude grond en tegen het nog
aanwezige ijs (soms ook tegen het
sneeuwdek) gaat de waterdamp conden
seren; dan ontstaat er weer mist. Ook
dit kan enige dagen duren.
Nu zijn er nog meer omstandigheden
waarbij gemakkelijk mist ontstaat, bv.
wanneer er 's nachts windstil weer is
en de temperatuur sterk gaat dalen:
ook dan wordt dikwijls mist gevormd,
die zeer plaatselijk maar ook zeer hard
nekkig kan zijn. Daar deze mist ont
staat door dé sterke uitstraling, wordt
deze mist wel stralingsmist genoemd.
Maar waar het ons in dit artikel om
ging, is om even recht te zetten, dat
beiden gelijk kunnen hebben, wanneer
men beweert, dat er op mist vorst volgt
en ook wanneer men volhoudt dat wan
neer er mist ontstaat de vorst in de
kist gaat en verdwijnt.
Hoewel het niet altijd zal opgaan, kan
in vele gevallen worden gezegd, dat
mist na een periode met koud weer, bij
winden tussen zuid en west dooiweer
tot gevolg kan hebben en mist bij win
den tussen noord en oost na een peri
ode met zacht winterweer, kans op ee;n
^vorstperiode betekent.
Stappen wij nu even over op een ter
rein dat zeer nauw aan de meteorologie
grenst en wel de astronomie. Deze
week in de nacht van Donderdag 29 op
Vrijdag 30 Januari is in ons land een
totale maansverduistering waar te ne
men, wanneer er geen wolkenvelden
aanwezig zijn, die ons het uitzicht naar
onze naaste buurde maan belet
ten. Voor de geïnteresseerden onder de
lezers geven wij hier de tijden, waarop
de verduistering zal zijn waar te ne
men, overgenomen uit de Sterrengids
1953. De tijdstippen zijn gegeven in de
in ons land gebruikte tijd. De maan
staat hoog en bij onbewolkte hemel is
het verschijnsel van het begin tot het,
eind zichtbaar.
De maan treedt de halfschaduw bin
nen Jan. 29 21 h 40 min.
De maan treedt de kernschaduw bin
nen Jan. 29 22 h 54 min.
Begin van de totale verduistering
Jan. 30 O h 05 min.
Midden van de totale verduistering
Jan. 30 O h 47 min.
Einde van de totale verduistering Jan.
30 1 h 30 min.
De maan treedt uit de kernschaduw
Jan. 30 2 h 40 min.
De maan treedt uit de halfschaduw
Jan. 30 3 h 54 min.
De maan, die zelf geen licht geeft,
maar het zonlicht terugkaatst, ontvangt
tijdens deze verduistering geen zonlicht,
doordat onze aarde precies tussen zon
en maan staat en het zonlicht onder
schept, waardoor de maan op bovenver
melde tijden in het duister zit.
Verzamel Uw krachten
met
Het is al lang geen geheim meer, dat
het wilde konijn tot één van de schade
lijkste diersoorten moet worden gere
kend, waartegenover de Landbouw zich
ziet geplaatst. Men kan gerust aanne
men, dat de schade, die door de vraat
zucht van het konijn aan onze kostbare
cultuurgewassen wordt toegebracht, in
de honderdduizenden guldens loopt.
Wat bijvoorbeeld te zeggen van het
feit, dat deze diersoort in verschillende
delen van het land enorme schade te
weegbrengt in duinbeplantingen, herbe
bossingen of onderbeplantingen van
bossen in enige mate van betekenis vrij
wel onmogelijk maakt, kostbare fruit
bomen vernielt en tenslotte talrijke
landbouwers tot wanhoop brengt.
Het is dus stellig niet zonder reden,
dat de heer W. J. Schuitemaker, Hoofd
van de Afdeling Jacht en Wildschade
van het Ministerie van Landbouw, Vis
serij en Voedselvoorziening, in een dezer
dagen gehouden radiocauserie de nood
zaak onderstreepte de strijd tegen het
wilde konijn zo intensief mogelijk aan
te pakken. Dit geldt wel in de eerste
plaats voor de jagers, waarvan geluk
kig een deel heeft begrepen hoe de pa
pieren liggen, doch waarvan ook een
deel nog steeds de gedachte is toege
daan, dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Het behoeft geen betoog, dat het ko
nijn geen belang is ten voordele, doch
alleen ten nadele. De landbouw is voor
wat betreft het grondgebruik de over
heersende factor in belangrijkheid. Na
tuurbescherming is daarnaast ook be
langrijk, doch ook van die zijde is er
geen pardon voor het konijn, denkt men
alleen maar aan de vernielingen van de
natuurlijke flora in duin, bos en veld
door deze diersoort. Blijft dus over het
konijn als jachtplezier, hetgeen in het
algemeen gezien van ondergeschikte
betekenis is. Wel is het konijn belang
rijk voor wat betreft het scheppen van
wrevel, ongenoegen, ergernis en wan
trouwen bij de belangrijkste groeperin
gen. Veel grondgebruikers, die weten
wat schade is, willen niets horen over
jager en jacht, omdat men ten opzichte
van jager, jacht en konijn één lijn trekt.
Het zal nuttig zijn, wanneer de jager
zich dit vooral goed voor ogen stelt.
Door de intensieve cultures en daar
door toenemende schade, neemt volgens
de ervaringen deze wrevel op het ogen
blik sterk toe en helaas in veel streken
terecht. Hiervan is onherroepelijk het
gevolg, dat men meer en meer bemerkt,
dat alles wat men in het belang van de
levende natuur wil doen op een muur
van verzet stuit. Men denkt bij het be
grip levende natuur, jacht en dergelijke
in de belangrijkste sectoren veelal di
rect aan schade, overlast en onjuiste
verhoudingen. Dit moet vrijwel geheel
op rekening van het konijn worden ge
schreven. Men onderscheidt nu eenmaal
niet, mede door onbekendheid met de
materie, dat er ook wildsoorteh zijn,
die geen of weinig schade doen, maar
men scheert alles over één kam. Juist
omdat voor de aanwezigheid van het
konijn geen enkel steekhoudend argu
ment is te vinden, staat men tegen deze
begrijpelijke onwil zwak en men zal on
getwijfeld de nadelige invloed hiervan
nog sterker dan voorheen ten opzichte
van de levende natuur gaan voelen.
Wat van de jager in de eerste plaats
in de practijk wordt verwacht is, dat
hij er zich op zal instellen, dat het ko
nijn in zijn velden in de kortst mogelijke
termijn moet worden uitgeroeid. Het is
bekend, dat de jagersorganisaties erken
nen, dat het konijn niet alleen belang
rijke materiële schade teweegbrengt
maar tevens het gehele natuurbelang
ernstig schaadt en van die zijde wordt
dan ook medev/erking verleend om de
toestand te saneren. Men dient in de
jachtvelden in dit opzicht al het moge
lijke te doen, maar dan actief en zonder
enige reserve. Vergunningen voor het
gebruik van bijzondei-e middelen bij de
opruiming van konijnen kunnen spoed-
heidshalve worden aangevraagd bij de
Afdeling Jacht en Wildschade, Bezui-
denhoutseweg 53 te 's-Gravenhage.
Wat de landbouw betreft, wordt door
genoemde AfdeUng aan de Wildschade-
commissies verzocht in hun werkgebie
den nauwkeurig te inventariseren waar
konijnen in enige mate voorkomen. Deze
gegevens zullen worden onderzocht en
waar nodig zal niet worden geschroomd
gebruik te maken van de mogelijkheden,
welke artikel 61 der Jachtwet 1923 geeft
met name, dat aan anderen kan worden
opgedragen op bepaald aangewezen
gronden wild of schadelijk gedierte te
beperken of op te ruimen. Ook waar
door plaatselijke verhoudingen de grond
gebruiker niet kan of durft klagen zal
dus bij schade worden opgetreden. Het
idee, dat de grondgebruiker nadeel kan
ondervinden van een klacht zijnerzijds,
is hiermede uit de tijd, daar door de Mi
nister van Landbouw, Visserij en Voed
selvoorziening op deze wijze ook bij het
ontbreken van klachten kan worden in
gegrepen.
Deze maatregelen moeten worden ge
zien als een ernstige poging om te ko
men tot een algehele oplossing van h,et
konijnen-vraagstuk.
Electrische verwarming In tuinbouw-
bedrij^'en
De electrische kabelverwarming in de
tuinbouw vindt bij de wintercultuur
steeds ruimere toepassing. De eenvou
dige installatie, welke voor een derge
lijke verwarming nodig is, het geringe
stroomverbruik en de uitstekende resul
taten, die bereikt worden, leiden er toe,
dat steeds meer tuinders hun witlof-
kuilen laten voorzien van een electri
sche grondverwarmingsinstallatie.
Wij zullen eens nagaan wat de voor
delen van deze grondverwarming zo al
zijn.
Het is wel voldoende bekend, dat bij
onverwarinde bakken men eerst na 6
tot 8 weken kan overgaan tot het uit
halen van de witlof, terwijl bij ver
warmde bakken dit reeds na 3 4 we-
k^ mogelijk is.
TTit verwarmde bakken kan per sei
zoen dus ten eerste meer witlof worden
getrokken en ten tweede kan het wit
lof, dat vroeg in het seizoen ter veiling
wordt gebracht, meer opbrengen.
Beschouwt men een voltooide cultuur
van een onverwarmde bak, dan ziet
men, dat de witlofstruiken, die aan de
Er bestaat al vele jaren een vereni
ging, welke ten doel heeft het gebruik
van artikelen van Nederlands fabrikaat
te bevorderen. Deze vereniging heeft al
veel nuttig werk verricht. De leuze:
„Koopt Nederlandse waar, dan helpen
wij elkaar", welke op allerlei wijzen on
der ons volk is verspreid, heeft inder
daad vele mensen tot nadenken ge
stemd. Indien de kwaliteit van een arti
kel van Hollandse makelij het buiten
landse fabrikaat evenaart en de prijs
niet hoger is, dan is er alles voor te
zeggen om het Hollandse product te ko
pen. We steunen dan het Nederlandse
initiatief en helpen er aan mee, dat een
groot aantal mensen een boterham in
onze eigen industrieën kan verdienpu.
Schrammetje geeft geredelijk toe, dat
er verschillende in Holland vervaardigde
artikelen aan de markt zijn, die niet in
de schaduw van het buitenlandse fabri
kaat kunnen staan. Waarom dit zo
moet zijn, vermag ik niet te doorgron
den. Hoogstwaarschijnlijk wordt er aan
de fabricage niet de aandacht besteed,
die nodig is om zo'n artikel voor het
publiek aantrekkelijk te maken. Na de
oorlog hebben vele fabrieken de kans
van hun leven gehad om producten aan
de markt te brengen, die alleszins de
nog niet te krijgen bU}.tenland.-je m.erken
blijvend konden vervangen, doch door
onervarenheid met do fabricagemetho
den en te weinig zorg hebben de mees-
ten schromelijk gefaalt. Dat is wel jam
mer, want daarmede is een gelegt nheid
voorbijgegaan, die het buitenlands pro
duct voor een groot gedeeUe de wind
uit de zeilen had kunat:n nemen. Intus
sen is dit getij verlopen en zijn de kan
sen gekeerd.
Ondanks de pogingen, om het Ne
derlandse fabrikaat maer mgang te doen
vinden bestaat er toch bij vele mensen
nog de neiging om naar buitenlandse
merken te vragen. Nu doet zich het
eigenaardige geval voor en daar w'>u
ik het deze keer een."? over hebben --
dat de Nederlandse fabril-.anten hun p^o-
dutten onder allerlei >/reemde namen
aan de markt brengen, zodat hst ko
pend publiek niet weet te oiidersche;.d(n
of het een Nederlands dan wel een bui
tenlands fabrikaat koopt. Vooral de tex
tiel-fabrikanten hebben daar een hand
je van. Ze betitelen hun producten met
house-coats, sweaters, anklets, swaggers
en wat niet al. Het merendeel van de
huisvrouwen weet niet eens goed hoe
ze die vreemde woorden moet uitspre
ken. De een zegt swagger, de ander
zwegger, een derde zwekker met een
zachte k en een vierde maakt er weer
wat anders van. Waarom de Nederland
se luciferfabrikanten „Safety-matches"
op hun doosje zetten inplaats vaïi dood
eenvoudig ,,veiligheids-lucifers" of iets
dergelijks, is Schrammetje een raadsel.
Zo moet de vrouw die geen talen kent
als ze een pakje soep koopt uit de titel
„Chicken-soup" maar begrijpen, dat het
kuiken- of kippensoep is. En als ze een
chocolade-reep koopt zal ze uit het op
schrift „mixed-nuts" onmogelijk kun
nen begrijpen dat er gemengde noten in^
zijn verwerkt. Zo lees ik van Tea-Balls",
Knacks", Sausages", „Pick-me-ups",
String Beans" en honderden artikelen
van Nederlands fabrikaat, die Engelse
of Amerikaanse namen dragen. Dat dit
de verkoop van het Nederlandse pro
duct niet stimuleei;t is zo klaar als een
klontje. Wanneer de winkelier het niet
zegt, kan de huisvrouw onmogelijk in
één oogopslag zien of ze een Hollands
product krijgt of niet. Schram krijgt zo
de indruk dat de fabrikanten er van
overtuigd zijn, dat het buitenlands pro
duct beter is dan het hunne en men het
publiek een weinig om de tuin tracht te
leiden, door hun artikelen met vreemde
namen te voorzien. Ik sprak laatst eens
iemand, die buitenlanders te gast had ge
kregen en er zijn handen a^n vol had
om' die mensen bij hun inkopen te bewij
zen, dat ze zuiver Hollandse artikelen
kochten. Zij vonden al die benamingen
wel erg in tegenspraak met de werke
lijkheid. Wanneer men het Nederlands
fabrikaat in eigen land wil verkopen,
laat men dan toch de artikelen ook Ne
derlandse namen geven.
„O, neen, het Hollands is niet fijn,
't Moet 'Frans, of Duits, of Engels
zijn",
zong men in Schrammetjes jeugd al. Dat
schijnt er bij ons niet uit te kunnen.
En voert men Hollandse producten uit
welnu, dan kan men toch de artikelen
van een etiketje voorzien in de landstaal
waarheen ze gaan. Dat doet om een
voorbeeld te noemen de firma van
Houten ook. Als die „Van Houtens Ca
cao" in Nederland in de handel brengt
in een Nederlandse verpakking en met
een vreemdtalige verpakking voor het
buitenland, waarom zouden andere fa
brikanten dat dan niet kunnen? Hier
dient de koers wel- gewijzigd te worden.
Als Trijn een huishoudelijk artikel of
wat dan ook wil kopen van Hollands
fabrikaat, dan moet ze dat geen tien
keer om ijehoeven te draaien om er nog
een Hollands woord op te vinden.
Schram begrijpt met zijn metselaarsver
stand niet, dat de fabrikanten dit niet
inzien. Onze mooie taal ondergaat op de
lange duur een verbastering door, waar
we nooit meer uitkomen. Dat we Ne
derlandse waar moeten kopen, goed,
maar dan zo, dat een kind er op lezen,
dat het een Hollands artikel is, door
mensen uit eigen land gemaakt!
SCHRAMMETJE.
kant van de bak staan, door grotere af
koeling ter plaatse minder ontwikkeld
zijn dan de struiken in het middenge
deelte. Daarentegen ziet men, dat in
eenop de juiste wijze verwarmde bak
de struiken over de gehele breedte van
ongeveer gelijke dikte en grootte zijn
en de opbrengst derhalve meer is. De
gemiddelde opbrengst van een onver
warmde bak varieert van 35 tot 45%,
d.w.z. dat van 100 kg wortels, die ge
kuild worden 3445 kg witlof wordt
getrokken. Van een verwarmde bak is
de gemiddelde opbrengst 4560%.
Bij de laatste categorie heeft men
naast het voordeel van een ongeveer
tweemaal zo snelle groei, een 15% gro
tere opbrengst.
Wat nu de verwarming betreft,
wordt in de practijk het meest gebruik
gemaakt van zgn. verwarmingskabels.
Deze kabels bestaat uit een weerstands
draad, het eigenlijke verwarmingsele
ment, omgeven door ternperatuursbe-
stendige isolatie, „Ozuriet" genaamd.
De rubbermantel is weer ingesloten in
een loden mantel, teneinde de kabel te
gen inwerking van gron^vocht te vrij
waren.
Een groot voordeel van electrische
kabelvorming is wel, dat men deze kan
aanbrengen waar men haar het meest
wenst.
Dit verschaft de mogelijkheid van een
zeer plaatselijke verwarming, bijv. bij
het uitzaaien, als meestal slechts een
gedeelte van een kas of bak wordt ge
bruikt; dit geeft een aanmerkelijke be
sparing op de brandstofkosten.
Ook de juiste automatische regeling
van de temperatuur, de eenvoudige wij
ze van bediening, gelijkmatige verwar
ming van de grond, zijn van grote be
tekenis.
Wij twijfelen er geen ogenblik aan,
of de belangstelling voor deze verwar
mingsmethode zal steeds toenemen.
A.N.W.B. vraagt beveiliging
trampassagiers
De tramhalte Bruinisse van de RTM
is gelegen langs de weg ZijpeZierik-
zee, ter hoogte van de Dorpsweg.
Bij de halte is geen perron aanwezig,
zodat de instappende reizigers genood
zaakt zijn vanaf de rijweg in de tram
te stappen, terwijl de reizigers die de
tram hier verlaten, direct op de ver
keersweg komen te staan. Bij duister
nis wordt de halte niet verlicht, wel
staat aan de zijde van de rijksweg, een
straatlantaarn, welke de halte echter
onvoldoende verlicht.
Het in- en uit de tram stappen aan
de andere zijde, welke dus niet aan de
rijksweg is gelegen, is zeer gevaarlijk,
omdat daar de tweede trambaan loopt.
Na overleg met de Rijkspolitie heeft
de Toeristenbond A.N.W.B. zich ge
wend tot de Directeur-Generaal van het
Verkeer, met het verzoek maatregelen
te willen nemen door b.v. de tramsporen
bij de halte 1 1.50 meter verder vein
de rijksweg af te brengen, waardoor ge
legenheid ontstaat om een bescheiden
perron aan te leggen, opdat in- en uit
stappende trampassagiers zich niet op
levensgevaarlijke wijze op de rijbaan
behoeven op te houden.
A.N.W.B. GAAT SPECIALE VEILIG
HEIDSKEURINGEN VERRICHTEN
Uitgaande van het feit, dat nog
steeds tal van verkeersongevallen
plaatsvinden, welke geheel of gedeel
telijk te wijten zijn aan technische ge
breken of onvolkomenheden aan het
motorvoertuig, heeft de A-NAV-B. be
sloten over te gaan tot het instellen
van veiligheidskeuringen.
Deze keuringen zullen die onderde
len omvatten, waarvan de veiligheid
op de weg in hoofdzaak afhankeiyk
is: n.l. stuuriiu-ichting, remmen, wiel-
geleiding, vering, schokbrekers, en
verdere bewegende onderdelen van het
onderstel, alsmede verlichting en sig
nalering, die apparatuur dus waar
mede de auto zijn nadering of rich
tingverandering te kennen geeft.
Bij de technokeuringen, welke de
A.N.W.B. reeds lang aan de technosta-
tions en met de bekende blauwe tech-
nomobielen verricht, is getaleken, dat
zeer veel wagens juist ten aanzien van
de directe veiligheid onmiddellijk nood
zakelijke voorzieningen behoeven, zodat
het technopersoneel vaak moet advise
ren de betreffende reparaties onverwflld
te laten uitvoeren.
Voor de A.N.W.B. is dit aanleiding
geweest om naast het uitgebreide tech-
no-onderzoek, dat de algehele .conditie
alsmede de rij-economie van de wagen
omvat, ook de mogelijkheid te verwe
zenlijken van een snel te verrichten
veiligheidsonderzoek, dat gevaarlijke ge
breken aan het licht brengt.
Daar de technomöbielen en de tech-
nostations beschikken over alle gereed
schappen en meetinstrumenten om de
ze keuringen vlot en perfect uit te voe
ren, zullen de veiligheidsonderzoeken
door hetzelfde getrainde personeel wor
den verricht. Deze keuringen, die pas
kunnen plaatsvinden na vooraf gemaak
te afspraak, zullen ongeveer een 14 uur
in beslag nemen. De rusultaten van
een veiligheidsonderzoek, dat uiteraard
periodiek zal moeten worden verricht,
zullen worden vastgelegd in een ,,Rijd
veilig-attest", aan de hand waarvan de
bezitter van de wagen dan de nodige
voorzieningen zonder tijdverlies kan la
ten aanbrengen.
Het meest gelezen blad ia dit rayon I
Met de volgende Schepen kan zeepost
worden verzonden. De data, waarop de
correspondentie uiterlijk ter post moet
zijn bezorgd, staan tussen haakjes, ach
ter de naam van het schip vermeld:
Argentinië, Brazilië, Chili, Bolivia
Paraguay, Uruguay: m.s. „Tara"
(28 Jan.)