Het verkeer van rechts voor rang verlenen! "^^y^; Mist, vorst in de kist? |i} -bed is ook voor U ideaal! Het wilde konijnen vraagstuk Zeepost Naar een veiliger verkeer NTONGERECHT SOMMELSDIJK (Vervolg) 'n Degelijk kerkboekje Lekker warm en volkonien geruisloze vering. WEERPRAATJE 29 Januari totale maansverduistering PLEEGZUSTER BLOED WIJN Land en Tuinbouw Gevaarlijke situatie bij tramhalte Bruinisse Adverteer in „EILANDEN-NIEUWS" oensdag 28 Januari 1953 „EILANDEN-NI RU WS" blz. 3 Zitting van .Dinsdag 20 .Jan. 1953 Voogd te Ouddorp vervoerde sui- rbieten voor der Jen zonder veigv.n- et waren maar twee voer. 20.— of 8 d.h. 20.en dan aan een vrachtje waar ar 5.aan wordt verdient. 10.— of 4 d.h. L. Olivier te Dirksland overtrad de t op de aardappelmoeheid. Verd. verklaarde; Toen ze gepoot rden was ik ernstig ziek en toen eft de buurman alles voor mij ge- an. De uitspraak luidde schuldig verkla- g zonder toepassing van straf. Geen radio-zegels geplaltt M. Spee te M'harnis was niet in het zit van een geldige luistervergunning. Hoe kwam dat? Ik ben veel ziek geweest en door za- lijke onmstandigheden heb ik er niet n gedacht. Hoeveel was U er achter? Vier en twintig. Dat is dus twee jaar. 12.50 of 5 d.h. Dat is verbazend veel, want het is en onwil. Maar wel een ernstige nalatigheid. 12.50 of 5 d.h. H. Louwerse te Middelharnis maakte ch aan hetzelfde euvel schuldig, al- -n had deze de zegels wel in huis, aar niet geplakt. Hoeveel was U er achter? U hebt herhaalde malen een schrifte- 'e aanmaning gehad, waarvan een aal aangetekend. Ik ben hele weken van huis en dan nk je daar niet over. 10.— of 4 d.h. Dat is knap veel voor een vergissing. 10.— of 4 d.h. Jac. V. d. Heuvel te Ouddorp Uet D. d. Bok rijden met een auto, die niet orzien was van een deugdelijke be- ijfsrem. Verd. legde een nota over, waaruit eek, dat hij 5 dagen voor dien de rem- en nog had laten bijstellen; Maar U hebt vergeten ze na een paar gen te laten controleren. 7.50 of 4 d.h. Hg kwajtn er goed af C. Eikelenboom te Dordrecht verleen- aan het verkeer van rechts geen orrang. Verd. had last van de zon, omdat hij gen een hoogte opreed. U had moeten stoppen om U te ver- ewissen of er soms iemand aankwam. Het O.M. vond dat verd. blij moest "n dat het zo afgelopen was. De ge- olgen hadden veel ernstiger kunnen "n, want de aangeredene had net zo oed dood kunnen zijn en dan was dit oor schuld geweest. 15.— of 6 d.h. T. Vroegindeweij te M'harnis liet zijn -jarig zoontje de tractor besturen. ervolg Plaatseiyk Nieuws. enmeester O2; M. v. d. GroefGul enmeester O2. E. RamijsJ. V. Ast O2; Groten oer— H. Zoon 20; N. v. d. Groef euvelaar O2; KeuvelaarD. Ra- eijs 2—0; N. v. d. GroefH. Zoon O J. V. AstiGrotenboer 20. De 1ste competitieweek werd begon- sn met 38 leden. Er zit nu flinke groei Er wordt elke Dinsdagavond 7.20 r gedamd in de Chr. Bewaarschool. NIEUWE TONGE ■Geslaagd. Te Utrecht slaagde voor et candidaatsexamen Tandheelkunde ze dorpsgenoot K. Prince. Aangifte leerlingen. Op 31 Jan. zal 'tting worden gehouden voor aangifte an leerlingen voor de O.L. School. Gladiolendrogerij. Door A. Breesnee aan B. en W. vergunning gevraagd t het plaatsen van een gladiolendro- erij. De ouders van de kinderen der Prin- es Marijke Kleuterschool kwamen in Ons Dorpshuis" bijeen. Mej. Glasz in- pectrice van het kleuteronderwijs ieia een uiteenzetting over het kleuter erk. In de oudercommissie werden her- ozen J. L. Th. Huissen, Mevr. J. Kop- enaal-Trommel, In de plaats van A. uist werd gekozen P. den Haan. Damclub. Wij vernemen dat er thans esprekingen worden gehouden om te omen tot oprichting van een damclub. -Jeugdwerk. In een huishoudelijke ergadering van de Stichting Dorpsge- eenschap besprak dhr Geesink, Maat- chappelijk Werker diverse Jeugdproble- en. De vergadering behandelde verder iverse huishoudelijke problemen. Loop der bevolking over het jaar '52 Werkelijke bevolking op 31 December 951: 1077 mannen en 1100 vr., totaal 177 inwoners. Vermeerdering gedurende het jaar 952, geboorte 16 m. en 23 vr., samen 39 woners; toev. geboorte 1 m. en 1 vr., amen 2 inwoners; Vestiging 19 m^ en 8 vr., samen STinwoners. Vermeerde- ing tot 1H3 m. en 1142 vr., samen 2255 woners. Vermindering gedurende het jaar 1952 ertrokken 31 m. en 28 vr., samen 59 woners; overleden 2 m. x 5 vr., samen inwoners; elders overleden 3 vr., sa- en 3 inwoners. Totale vermindering 33 1. en 36 vr., samen 69 inwoners. Bevolking op 31 December 1952 be tond dus uit 1080 m. en 1106 vr., of to- aal 2186 inwoners. OUDE TONGE A.s. Donderdagavond 6.30 uur hoopt s G. Zwerus voor de Ger. Gem. alhier oor te gaan. Op de beurs van Vrijdag jl. werden e volgende prijzen aangehouden: aard- PPelen 11—12, uien 24, piekïers 34, tekuien 3^^. Peulvruchten: schokkers 4855, klei- e groene erwten 45—53, capucijners 38 14, bruine bonen 5070. Gerst 2830, haver 22—24, karwij- aad 50—54, maanzaad 80—100. Hij rijdt altijd in het land, aldus verd. en ik breng hem altijd weg. 10.— of 4 d.h. Dat valt niet mee. Bovendien heb ik hem er geen opdracht voor gegeven. Hij deed dit stiekum. 10.— of 4 d.h. Een speciaal geval T. Vroegindev/eij te M'harnis liet zijn dochtertje de school verzuimen. Hoe kwam dat? Mijn vrouw was erg ziek en daarom kon ze niet. In aansluiting hierop las de ambte naar alle leerplichtverzuimen ten laste van verd. op. Het waren er reeds zes. De rechter vond het jammer dat Vr. geen schuld inzag, Ik kan toch geen huishouden aan zijn lot overlaten. Vr. lapt de leerplichtwet aan zijn laars, aldus Mr van Buuren. De vorige maal moest de zoon de kost verdienen en nu is er weer een andere omstandigheid. Zijn kinderen moeten voor hem de kost verdienen. Om bepaalde redenen wilde de ambtenaar in dit speciale ge val geen principale hechtenis require- ren. 50.— of 20 d.h. Dat is toch wat. Uw houding, aldus de voorzitter is niet juist. U verdiende ingevolge deze houding de eis volkomen, maar gezien uw gezin zal ik U deze keer nog 20. of 8 d.h. geven. Geen voorrang verleend P. den EIngelsman te M'harnis ver leende geen voorrang aan het verkeer va^ rechts. Ik remde, aldus verd. op het moment, dat ik de tegenligger zag, maar dat bleek te laat te zijn. 15.— of 6 d.h. C. Smeets te Den Bommel verleende geen voorrang aan het verkeer komend van rechts. Verd. toonde op de tekening, beho rende bij het proces-verbaal, aan, dat hij niet op het linker weggedeelte had ge reden. Smeets gaf toe, dat het een on overzichtelijke bocht was en daarom kon hij zo moeilijk voorrang verlenen, temeer daar in die bocht enkele paaltjes staan. Eis 12.50 of 5 d.h. Had mijn tegenligger niet zo hard ge reden, was er niets gebeurd. U was ter plaatse bekend en daar moet U rekening mede houden. 12.50 of 5 d.h. P. Mast te Den Bommel reed op de Galateschedijk met een zodanige snel heid, dat de veiligheid van de weg in gevaar werd gebracht. Dat laatste betwist ik, merkte verd. op. Bovendien staat de wagen op de te kening niet juist aangegeven. De politie heeft het dus niet goed, vroeg de rechter. Hoeveel ruimte had U volgens U.nog op de weg. Dat kan ik zo precies niet zeggen. Hoe hard reed U? Ongeveer 50 km. De zaak werd voor nader onderzoek aangehouden. daar kunt U jaren mee toe Dundiiik-Bybels in vrijwel elke uitvoerig voorradig. MICRO - formaat 7 Va x 11 Va cm Kunstieder, kleursnede 11.50 Kunstieder, overslaande randen kleursnee, ronde hoeken 12.25 Kunstieder goudsnede 13.90 Marocco, oversl. randen, goudsn. 22.90 Marocco, vlechtband, goudsnede 22.90 MEZZO - formaat 91/2 x 131/2 cm Kunstieder, kleursnede 13.90 Kunstieder, overslaande randen kleursnede, ronde hoeken 14.80 Chagrine-leder, goudsnede 22.30 Marocco, oversl. randen, goudsn. 27.60 Marocco, vlechtband 27.60 MA JOB - formaat 10% x 16 cm Kunstieder, kleursnede 13.90 Kunstieder, overslaande randen, kleursnee, ronde hoeken 14.30 Kunstieder, goudsnede 16.90 Marocco, oversl. randen, goudsn. 28.60 Marocco, vlechtband 28.60 Deze bijbels zijn alle leverbaar met in dex, (duimgreep). Onverschillig welke bindwijze, verhoogt deze de prijs met 4.95. Het mezzo-formaat wordt alleen geleverd met 29 gezangen; alle overige naar verkiezing met 12 of 29 gezangen. Wij hebben dundruk bijbeltjes in de oude Staten vertaling. Miniatuur-psalmboekjes Gewatt^rde boekjes met Nieuwe Testament en Psal men in kunst- en echt leer met riem- sluiting. GEBR. DE WAAL ST. MAARTENSDIJK (Van onze weerkundige medewerker) Het aantal mistdagen is deze winter tot op heden zeer groot. Het K.N.M.I. heeft al tal van keren het wegverkeer moeten waarschuwen voor dikke mist. Verschillende keren werd het lucht-, weg- en scheepsverkeer lam gelegd. Voor de auto- en motorbezitters nog even een tip, nl. bij mist overdag met volle lichten rijden en NIET met stads- lichten; bij avond en nacht tijdens mist met gedimde lichten. In dit artikel willen wij het nu eens hebben over het gezegde ,,Mist, vorst in de kist". Nu is het typische dat men in een deel van ons land hieronder ver staat dat er dan vorst op komst is, dus populair voorgesteld, komt mijnheer Mist binnen met een kist, wa?irin hij vorst heeft, terwijl men in een ander deel van ons land hiermee bedoelt, dat de vorst dan gaat verdwijnen in de kist en weggebracht wordt! Nu is het niet nodig er over te redetwisten of nu het één of het ander wordt bedoeld met het gezegde ,,Mist, vorst in de kist", wanthet kan allebei. Wanneer het vele dagen zacht en vochtig weer is geweest bij overwegend zuidwestelijke winden, dan kan er plot seling verandering intreden. De wind draait langzaam naar het oosten, de ba- ronieters gaan stijgen en van het con tinent wordt koude lucht aangevoerd. Zodra deze koude lucht uit het oosten onze streken gaat overstromen, waar de lucht nog zeer vochtig is, komt er mist. Deze mist kan soms enkele dagen aanhouden, terwijl de temperatuur steeds verder daalt, mogelijk al tot be neden het vriespunt. In dit geval is het eerste waar, nl. dat mijnheer Mist vorst bij zich heeft, kortom dat de kans op enige dagen of langer met vorstweer groot is. Nemen wij nu het tweede geval, dan zien wij dat ook bij de aftocht van de vorst mist kan ontstaan. De lucht aan de grond en ook de grond zelf is na een vorstperiode nog zeer koud. Van de oce aan wordt nu met zuid tot zuidwestelij ke winden zachtere en vochtige oceaan- lucht aangevoerd. Door de afkoeling te gen de koude grond en tegen het nog aanwezige ijs (soms ook tegen het sneeuwdek) gaat de waterdamp conden seren; dan ontstaat er weer mist. Ook dit kan enige dagen duren. Nu zijn er nog meer omstandigheden waarbij gemakkelijk mist ontstaat, bv. wanneer er 's nachts windstil weer is en de temperatuur sterk gaat dalen: ook dan wordt dikwijls mist gevormd, die zeer plaatselijk maar ook zeer hard nekkig kan zijn. Daar deze mist ont staat door dé sterke uitstraling, wordt deze mist wel stralingsmist genoemd. Maar waar het ons in dit artikel om ging, is om even recht te zetten, dat beiden gelijk kunnen hebben, wanneer men beweert, dat er op mist vorst volgt en ook wanneer men volhoudt dat wan neer er mist ontstaat de vorst in de kist gaat en verdwijnt. Hoewel het niet altijd zal opgaan, kan in vele gevallen worden gezegd, dat mist na een periode met koud weer, bij winden tussen zuid en west dooiweer tot gevolg kan hebben en mist bij win den tussen noord en oost na een peri ode met zacht winterweer, kans op ee;n ^vorstperiode betekent. Stappen wij nu even over op een ter rein dat zeer nauw aan de meteorologie grenst en wel de astronomie. Deze week in de nacht van Donderdag 29 op Vrijdag 30 Januari is in ons land een totale maansverduistering waar te ne men, wanneer er geen wolkenvelden aanwezig zijn, die ons het uitzicht naar onze naaste buurde maan belet ten. Voor de geïnteresseerden onder de lezers geven wij hier de tijden, waarop de verduistering zal zijn waar te ne men, overgenomen uit de Sterrengids 1953. De tijdstippen zijn gegeven in de in ons land gebruikte tijd. De maan staat hoog en bij onbewolkte hemel is het verschijnsel van het begin tot het, eind zichtbaar. De maan treedt de halfschaduw bin nen Jan. 29 21 h 40 min. De maan treedt de kernschaduw bin nen Jan. 29 22 h 54 min. Begin van de totale verduistering Jan. 30 O h 05 min. Midden van de totale verduistering Jan. 30 O h 47 min. Einde van de totale verduistering Jan. 30 1 h 30 min. De maan treedt uit de kernschaduw Jan. 30 2 h 40 min. De maan treedt uit de halfschaduw Jan. 30 3 h 54 min. De maan, die zelf geen licht geeft, maar het zonlicht terugkaatst, ontvangt tijdens deze verduistering geen zonlicht, doordat onze aarde precies tussen zon en maan staat en het zonlicht onder schept, waardoor de maan op bovenver melde tijden in het duister zit. Verzamel Uw krachten met Het is al lang geen geheim meer, dat het wilde konijn tot één van de schade lijkste diersoorten moet worden gere kend, waartegenover de Landbouw zich ziet geplaatst. Men kan gerust aanne men, dat de schade, die door de vraat zucht van het konijn aan onze kostbare cultuurgewassen wordt toegebracht, in de honderdduizenden guldens loopt. Wat bijvoorbeeld te zeggen van het feit, dat deze diersoort in verschillende delen van het land enorme schade te weegbrengt in duinbeplantingen, herbe bossingen of onderbeplantingen van bossen in enige mate van betekenis vrij wel onmogelijk maakt, kostbare fruit bomen vernielt en tenslotte talrijke landbouwers tot wanhoop brengt. Het is dus stellig niet zonder reden, dat de heer W. J. Schuitemaker, Hoofd van de Afdeling Jacht en Wildschade van het Ministerie van Landbouw, Vis serij en Voedselvoorziening, in een dezer dagen gehouden radiocauserie de nood zaak onderstreepte de strijd tegen het wilde konijn zo intensief mogelijk aan te pakken. Dit geldt wel in de eerste plaats voor de jagers, waarvan geluk kig een deel heeft begrepen hoe de pa pieren liggen, doch waarvan ook een deel nog steeds de gedachte is toege daan, dat het zo'n vaart niet zal lopen. Het behoeft geen betoog, dat het ko nijn geen belang is ten voordele, doch alleen ten nadele. De landbouw is voor wat betreft het grondgebruik de over heersende factor in belangrijkheid. Na tuurbescherming is daarnaast ook be langrijk, doch ook van die zijde is er geen pardon voor het konijn, denkt men alleen maar aan de vernielingen van de natuurlijke flora in duin, bos en veld door deze diersoort. Blijft dus over het konijn als jachtplezier, hetgeen in het algemeen gezien van ondergeschikte betekenis is. Wel is het konijn belang rijk voor wat betreft het scheppen van wrevel, ongenoegen, ergernis en wan trouwen bij de belangrijkste groeperin gen. Veel grondgebruikers, die weten wat schade is, willen niets horen over jager en jacht, omdat men ten opzichte van jager, jacht en konijn één lijn trekt. Het zal nuttig zijn, wanneer de jager zich dit vooral goed voor ogen stelt. Door de intensieve cultures en daar door toenemende schade, neemt volgens de ervaringen deze wrevel op het ogen blik sterk toe en helaas in veel streken terecht. Hiervan is onherroepelijk het gevolg, dat men meer en meer bemerkt, dat alles wat men in het belang van de levende natuur wil doen op een muur van verzet stuit. Men denkt bij het be grip levende natuur, jacht en dergelijke in de belangrijkste sectoren veelal di rect aan schade, overlast en onjuiste verhoudingen. Dit moet vrijwel geheel op rekening van het konijn worden ge schreven. Men onderscheidt nu eenmaal niet, mede door onbekendheid met de materie, dat er ook wildsoorteh zijn, die geen of weinig schade doen, maar men scheert alles over één kam. Juist omdat voor de aanwezigheid van het konijn geen enkel steekhoudend argu ment is te vinden, staat men tegen deze begrijpelijke onwil zwak en men zal on getwijfeld de nadelige invloed hiervan nog sterker dan voorheen ten opzichte van de levende natuur gaan voelen. Wat van de jager in de eerste plaats in de practijk wordt verwacht is, dat hij er zich op zal instellen, dat het ko nijn in zijn velden in de kortst mogelijke termijn moet worden uitgeroeid. Het is bekend, dat de jagersorganisaties erken nen, dat het konijn niet alleen belang rijke materiële schade teweegbrengt maar tevens het gehele natuurbelang ernstig schaadt en van die zijde wordt dan ook medev/erking verleend om de toestand te saneren. Men dient in de jachtvelden in dit opzicht al het moge lijke te doen, maar dan actief en zonder enige reserve. Vergunningen voor het gebruik van bijzondei-e middelen bij de opruiming van konijnen kunnen spoed- heidshalve worden aangevraagd bij de Afdeling Jacht en Wildschade, Bezui- denhoutseweg 53 te 's-Gravenhage. Wat de landbouw betreft, wordt door genoemde AfdeUng aan de Wildschade- commissies verzocht in hun werkgebie den nauwkeurig te inventariseren waar konijnen in enige mate voorkomen. Deze gegevens zullen worden onderzocht en waar nodig zal niet worden geschroomd gebruik te maken van de mogelijkheden, welke artikel 61 der Jachtwet 1923 geeft met name, dat aan anderen kan worden opgedragen op bepaald aangewezen gronden wild of schadelijk gedierte te beperken of op te ruimen. Ook waar door plaatselijke verhoudingen de grond gebruiker niet kan of durft klagen zal dus bij schade worden opgetreden. Het idee, dat de grondgebruiker nadeel kan ondervinden van een klacht zijnerzijds, is hiermede uit de tijd, daar door de Mi nister van Landbouw, Visserij en Voed selvoorziening op deze wijze ook bij het ontbreken van klachten kan worden in gegrepen. Deze maatregelen moeten worden ge zien als een ernstige poging om te ko men tot een algehele oplossing van h,et konijnen-vraagstuk. Electrische verwarming In tuinbouw- bedrij^'en De electrische kabelverwarming in de tuinbouw vindt bij de wintercultuur steeds ruimere toepassing. De eenvou dige installatie, welke voor een derge lijke verwarming nodig is, het geringe stroomverbruik en de uitstekende resul taten, die bereikt worden, leiden er toe, dat steeds meer tuinders hun witlof- kuilen laten voorzien van een electri sche grondverwarmingsinstallatie. Wij zullen eens nagaan wat de voor delen van deze grondverwarming zo al zijn. Het is wel voldoende bekend, dat bij onverwarinde bakken men eerst na 6 tot 8 weken kan overgaan tot het uit halen van de witlof, terwijl bij ver warmde bakken dit reeds na 3 4 we- k^ mogelijk is. TTit verwarmde bakken kan per sei zoen dus ten eerste meer witlof worden getrokken en ten tweede kan het wit lof, dat vroeg in het seizoen ter veiling wordt gebracht, meer opbrengen. Beschouwt men een voltooide cultuur van een onverwarmde bak, dan ziet men, dat de witlofstruiken, die aan de Er bestaat al vele jaren een vereni ging, welke ten doel heeft het gebruik van artikelen van Nederlands fabrikaat te bevorderen. Deze vereniging heeft al veel nuttig werk verricht. De leuze: „Koopt Nederlandse waar, dan helpen wij elkaar", welke op allerlei wijzen on der ons volk is verspreid, heeft inder daad vele mensen tot nadenken ge stemd. Indien de kwaliteit van een arti kel van Hollandse makelij het buiten landse fabrikaat evenaart en de prijs niet hoger is, dan is er alles voor te zeggen om het Hollandse product te ko pen. We steunen dan het Nederlandse initiatief en helpen er aan mee, dat een groot aantal mensen een boterham in onze eigen industrieën kan verdienpu. Schrammetje geeft geredelijk toe, dat er verschillende in Holland vervaardigde artikelen aan de markt zijn, die niet in de schaduw van het buitenlandse fabri kaat kunnen staan. Waarom dit zo moet zijn, vermag ik niet te doorgron den. Hoogstwaarschijnlijk wordt er aan de fabricage niet de aandacht besteed, die nodig is om zo'n artikel voor het publiek aantrekkelijk te maken. Na de oorlog hebben vele fabrieken de kans van hun leven gehad om producten aan de markt te brengen, die alleszins de nog niet te krijgen bU}.tenland.-je m.erken blijvend konden vervangen, doch door onervarenheid met do fabricagemetho den en te weinig zorg hebben de mees- ten schromelijk gefaalt. Dat is wel jam mer, want daarmede is een gelegt nheid voorbijgegaan, die het buitenlands pro duct voor een groot gedeeUe de wind uit de zeilen had kunat:n nemen. Intus sen is dit getij verlopen en zijn de kan sen gekeerd. Ondanks de pogingen, om het Ne derlandse fabrikaat maer mgang te doen vinden bestaat er toch bij vele mensen nog de neiging om naar buitenlandse merken te vragen. Nu doet zich het eigenaardige geval voor en daar w'>u ik het deze keer een."? over hebben -- dat de Nederlandse fabril-.anten hun p^o- dutten onder allerlei >/reemde namen aan de markt brengen, zodat hst ko pend publiek niet weet te oiidersche;.d(n of het een Nederlands dan wel een bui tenlands fabrikaat koopt. Vooral de tex tiel-fabrikanten hebben daar een hand je van. Ze betitelen hun producten met house-coats, sweaters, anklets, swaggers en wat niet al. Het merendeel van de huisvrouwen weet niet eens goed hoe ze die vreemde woorden moet uitspre ken. De een zegt swagger, de ander zwegger, een derde zwekker met een zachte k en een vierde maakt er weer wat anders van. Waarom de Nederland se luciferfabrikanten „Safety-matches" op hun doosje zetten inplaats vaïi dood eenvoudig ,,veiligheids-lucifers" of iets dergelijks, is Schrammetje een raadsel. Zo moet de vrouw die geen talen kent als ze een pakje soep koopt uit de titel „Chicken-soup" maar begrijpen, dat het kuiken- of kippensoep is. En als ze een chocolade-reep koopt zal ze uit het op schrift „mixed-nuts" onmogelijk kun nen begrijpen dat er gemengde noten in^ zijn verwerkt. Zo lees ik van Tea-Balls", Knacks", Sausages", „Pick-me-ups", String Beans" en honderden artikelen van Nederlands fabrikaat, die Engelse of Amerikaanse namen dragen. Dat dit de verkoop van het Nederlandse pro duct niet stimuleei;t is zo klaar als een klontje. Wanneer de winkelier het niet zegt, kan de huisvrouw onmogelijk in één oogopslag zien of ze een Hollands product krijgt of niet. Schram krijgt zo de indruk dat de fabrikanten er van overtuigd zijn, dat het buitenlands pro duct beter is dan het hunne en men het publiek een weinig om de tuin tracht te leiden, door hun artikelen met vreemde namen te voorzien. Ik sprak laatst eens iemand, die buitenlanders te gast had ge kregen en er zijn handen a^n vol had om' die mensen bij hun inkopen te bewij zen, dat ze zuiver Hollandse artikelen kochten. Zij vonden al die benamingen wel erg in tegenspraak met de werke lijkheid. Wanneer men het Nederlands fabrikaat in eigen land wil verkopen, laat men dan toch de artikelen ook Ne derlandse namen geven. „O, neen, het Hollands is niet fijn, 't Moet 'Frans, of Duits, of Engels zijn", zong men in Schrammetjes jeugd al. Dat schijnt er bij ons niet uit te kunnen. En voert men Hollandse producten uit welnu, dan kan men toch de artikelen van een etiketje voorzien in de landstaal waarheen ze gaan. Dat doet om een voorbeeld te noemen de firma van Houten ook. Als die „Van Houtens Ca cao" in Nederland in de handel brengt in een Nederlandse verpakking en met een vreemdtalige verpakking voor het buitenland, waarom zouden andere fa brikanten dat dan niet kunnen? Hier dient de koers wel- gewijzigd te worden. Als Trijn een huishoudelijk artikel of wat dan ook wil kopen van Hollands fabrikaat, dan moet ze dat geen tien keer om ijehoeven te draaien om er nog een Hollands woord op te vinden. Schram begrijpt met zijn metselaarsver stand niet, dat de fabrikanten dit niet inzien. Onze mooie taal ondergaat op de lange duur een verbastering door, waar we nooit meer uitkomen. Dat we Ne derlandse waar moeten kopen, goed, maar dan zo, dat een kind er op lezen, dat het een Hollands artikel is, door mensen uit eigen land gemaakt! SCHRAMMETJE. kant van de bak staan, door grotere af koeling ter plaatse minder ontwikkeld zijn dan de struiken in het middenge deelte. Daarentegen ziet men, dat in eenop de juiste wijze verwarmde bak de struiken over de gehele breedte van ongeveer gelijke dikte en grootte zijn en de opbrengst derhalve meer is. De gemiddelde opbrengst van een onver warmde bak varieert van 35 tot 45%, d.w.z. dat van 100 kg wortels, die ge kuild worden 3445 kg witlof wordt getrokken. Van een verwarmde bak is de gemiddelde opbrengst 4560%. Bij de laatste categorie heeft men naast het voordeel van een ongeveer tweemaal zo snelle groei, een 15% gro tere opbrengst. Wat nu de verwarming betreft, wordt in de practijk het meest gebruik gemaakt van zgn. verwarmingskabels. Deze kabels bestaat uit een weerstands draad, het eigenlijke verwarmingsele ment, omgeven door ternperatuursbe- stendige isolatie, „Ozuriet" genaamd. De rubbermantel is weer ingesloten in een loden mantel, teneinde de kabel te gen inwerking van gron^vocht te vrij waren. Een groot voordeel van electrische kabelvorming is wel, dat men deze kan aanbrengen waar men haar het meest wenst. Dit verschaft de mogelijkheid van een zeer plaatselijke verwarming, bijv. bij het uitzaaien, als meestal slechts een gedeelte van een kas of bak wordt ge bruikt; dit geeft een aanmerkelijke be sparing op de brandstofkosten. Ook de juiste automatische regeling van de temperatuur, de eenvoudige wij ze van bediening, gelijkmatige verwar ming van de grond, zijn van grote be tekenis. Wij twijfelen er geen ogenblik aan, of de belangstelling voor deze verwar mingsmethode zal steeds toenemen. A.N.W.B. vraagt beveiliging trampassagiers De tramhalte Bruinisse van de RTM is gelegen langs de weg ZijpeZierik- zee, ter hoogte van de Dorpsweg. Bij de halte is geen perron aanwezig, zodat de instappende reizigers genood zaakt zijn vanaf de rijweg in de tram te stappen, terwijl de reizigers die de tram hier verlaten, direct op de ver keersweg komen te staan. Bij duister nis wordt de halte niet verlicht, wel staat aan de zijde van de rijksweg, een straatlantaarn, welke de halte echter onvoldoende verlicht. Het in- en uit de tram stappen aan de andere zijde, welke dus niet aan de rijksweg is gelegen, is zeer gevaarlijk, omdat daar de tweede trambaan loopt. Na overleg met de Rijkspolitie heeft de Toeristenbond A.N.W.B. zich ge wend tot de Directeur-Generaal van het Verkeer, met het verzoek maatregelen te willen nemen door b.v. de tramsporen bij de halte 1 1.50 meter verder vein de rijksweg af te brengen, waardoor ge legenheid ontstaat om een bescheiden perron aan te leggen, opdat in- en uit stappende trampassagiers zich niet op levensgevaarlijke wijze op de rijbaan behoeven op te houden. A.N.W.B. GAAT SPECIALE VEILIG HEIDSKEURINGEN VERRICHTEN Uitgaande van het feit, dat nog steeds tal van verkeersongevallen plaatsvinden, welke geheel of gedeel telijk te wijten zijn aan technische ge breken of onvolkomenheden aan het motorvoertuig, heeft de A-NAV-B. be sloten over te gaan tot het instellen van veiligheidskeuringen. Deze keuringen zullen die onderde len omvatten, waarvan de veiligheid op de weg in hoofdzaak afhankeiyk is: n.l. stuuriiu-ichting, remmen, wiel- geleiding, vering, schokbrekers, en verdere bewegende onderdelen van het onderstel, alsmede verlichting en sig nalering, die apparatuur dus waar mede de auto zijn nadering of rich tingverandering te kennen geeft. Bij de technokeuringen, welke de A.N.W.B. reeds lang aan de technosta- tions en met de bekende blauwe tech- nomobielen verricht, is getaleken, dat zeer veel wagens juist ten aanzien van de directe veiligheid onmiddellijk nood zakelijke voorzieningen behoeven, zodat het technopersoneel vaak moet advise ren de betreffende reparaties onverwflld te laten uitvoeren. Voor de A.N.W.B. is dit aanleiding geweest om naast het uitgebreide tech- no-onderzoek, dat de algehele .conditie alsmede de rij-economie van de wagen omvat, ook de mogelijkheid te verwe zenlijken van een snel te verrichten veiligheidsonderzoek, dat gevaarlijke ge breken aan het licht brengt. Daar de technomöbielen en de tech- nostations beschikken over alle gereed schappen en meetinstrumenten om de ze keuringen vlot en perfect uit te voe ren, zullen de veiligheidsonderzoeken door hetzelfde getrainde personeel wor den verricht. Deze keuringen, die pas kunnen plaatsvinden na vooraf gemaak te afspraak, zullen ongeveer een 14 uur in beslag nemen. De rusultaten van een veiligheidsonderzoek, dat uiteraard periodiek zal moeten worden verricht, zullen worden vastgelegd in een ,,Rijd veilig-attest", aan de hand waarvan de bezitter van de wagen dan de nodige voorzieningen zonder tijdverlies kan la ten aanbrengen. Het meest gelezen blad ia dit rayon I Met de volgende Schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan tussen haakjes, ach ter de naam van het schip vermeld: Argentinië, Brazilië, Chili, Bolivia Paraguay, Uruguay: m.s. „Tara" (28 Jan.)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1953 | | pagina 3