>tiapia êm^ gml
nmER
De vluchtelingen
van Breda
„De Fruitcentrale"
Zeepost
25ste Jaargang
Zaterdag 17 Januari 1953
No. 2182
CHE. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
MEDITATIE
Zalig... hoe? Zalig wie?
*^iï het
JCykvenót
&r=>
B. V. d. VEER
Proberen blijft begeren!
RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerg Telef. K 1870 - 2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm,
Bfl contract speciaal tarief.
VerscbQnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
Het is alweer bijna 8 jaar geleden, dat
Nederland bevrijd werd van de Hitler-
terreur. De herinneringen uit die tijd,
die bij de één levendiger zijn dan bij de
ander dat hangt ervan af, wat men
meegemaakt heeft zijn bij zeer velen
reeds vervaagd. Onze vijandige gevoe
lens tegenover al wat Duitser of
N.S.B.'er was, zijn verdwenen of komen
slechts af en toe weer boven uit het
onderbewuste. De mens vergeet snel.
We willen liefst maar die zee van el
lende en gevaar en ergernis, die we toen
door moesten, uit ons denkleven ver
drijven, want het is nu toch historie.
Af en toe gebeurt er echter iets,
waardoor die gevoelens van weleer weer
boven komen. Dit was het geval, toen
Nederland kennis nam van de ontvluch
ting van niet minder dan 7 zware jon
gens" uit de strafgevangenis te Breda
op de avond van de' Tweede Kerstdag.
Het waren allen Nederlanders, politieke
delinquenten, die behalve dat ook cri
minele misdadigers waren, moordenaars
en sadisten van de eerste soort. Ziehier,
wat deze heren op hun kerfstok hadden i
1. W. van der Neut was bewaker in
het concentratiekamp Amersfoort. Hij
liet de gevangenen kniebuigingen ma
ken tot ze erbij neervielen, waarna hij
en zijn collega's met hun gespijkerde
laarzen over hun slachtoffers heenlie
pen. Bij Joodse gevangenen had hij de
baard uitgerukt en brandende sigaretten
op hun lichaam uitgedoofd. Hij kreeg de
doodstraf, die echter gewijzigd werd in
levenslange gevangenisstraf.
2. W. A. Polak was lid van de S.S.
en had deelgenomen aan zgn. Silbertan-
nemoorden (sluipmoorden op goede va
derlanders) in Apeldoorn en Arnhem.
Ook bij hem werd de doodstraf veran
derd in levenslang.
3. K. C. Faber maakten deel uit van
een executiepeleton in Westerbork en
was ook bij een aantal andere executies
aanwezig. Ook doodstraf veranderd in
levenslang.
i. Touseul was eveneens ter dood ver
oordeeld. Hij was bij de Waffen-S.S. en
lid van de S.D., werkte mee aan tal van
arrestaties. Vele van zijn arrestanten
vonden later de dood. In Putten en an
dere plaatsen in Gelderland heeft hij ve
le personen mishandeld.
5. Bikker was eveneens van de Waf-
fenS.S., pleegde vele mishandelingen
en verrichte arrestaties en zaaide dood
en verderf in vele plaatsen. Is ook eerst
ter dood veroordeeld, doch door het Hof
van Cassatie werd dit vonnis evenals
dat van no. 4 in levenslang veranderd.
6. S. Borgers werkte in 1944 mee aan
Silbertannemoorden in Purmerend en
Groningen. Levenslang.
7. J. de Jonge had vele landgenoten
gearresteerd en mishandelingen gepleegd
in het beruchte kamp Erica" te Om
men. Levenslang.
Ziedaar de staat van dienst" van dit
edele zevental. Onze lezers zullen het
met ons eens zijn, dat de gerechtigheid
eiste, dat deze heren zonder uitzonde
ring de kogel hadden gekregen. Maar
door de schandelijk slappe en vals-hu
manistische rechtspleging zijn ze aan
hun gerechte straf ontkomen en hadden
zo de kans om öf te ontsnappen öf nog
meer gratie te ontvangen.
Ze hebben het eerste gekozen en zijn
vertrokken naar het land, dat meer dan
Nederland hun vaderland was: Duits
land.
Hoe dat mogelijk was Omdat deze
moordenaars in de gevangenis een best
leven hadden en veel vrijheid genoten.
Luister slechts.
Eerst zaten ze in Norgerhaven, in
Drente, 40 km. van de Duitse grens.
Minister Donker vond dit te riskant en
liet ze naar Breda brengen. Bij de over
brenging van 53 gevangenen (waarbij
deze 7) ging volgens „Vrij Nederland"
aan bagage mee een gewicht van 8000
kilo, benevens levende krielkippen en
bevolkte bijenkorven! In Breda was het
ook niet slecht; keurige maaltijden,
ping-pong, toneel, film, bezoek, waarbij
men aan tafeltjes zat in een zaal, ter
wijl koffie, thee en koek geserveerd
werd, zodat het ietwat op een restau
rant geleek. Drie van hen deden dienst
als stoker en genoten daardoor een ze
kere vrijheid van beweging, waarvan
zij een dankbaar gebruik gemaakt heb
ben.
Op de avond van de Tweede Kerstdag
was er om 7.15 een filmvoorstelling voor
de 178 heren, waarvan 111 levenslang
gestrafte Nederlanders en 63 Duitsers.
Deze mochten allen zelf hun stoelen ha
len uit de cellen, zodat het een drukte
van belang was. En temidden van die
drukte gingen de stokers met hun 4
vrienden naar de kelder, kropen over de
kolen door een störtgat, dat onvoldoen
de afgesloten was, kwamen buiten,
klommen met 2 aaneengebonden ladders
over de 5 meter hoge muur en waren
vrij. In 2 auto's zijn ze toen regelrecht
naar de Duitse grens bij Kleef gereden,
waar de Duitse douane ze binnenliet.
Een rechter veroordeelde ze tot 10
Mark boete wegens illegale grensover
schrijding, welke boete merkwaardiger
wijze in Hollands geld kon worden be
taald en daarna waren ze vrij te gaan
waar ze wilden in hun Heimat".
Het is geen wonder, dat er in Neder
land een storm van verontwaardiging is
opgegaan, toen deze brutale ontvluch-^
ting bekend werd en vooral toen men
hoorde hoe dit mogelijk was geweest.
Er is al spoedig een interpellatie over
gehouden in de Eerste Kamer (de Twee
de Was Op reces) en daar heeft Minister
Donker een eerlijk verhaal gedaan van
de ontsnapping. Daaruit is gebleken,
n (Slot)
Want wij zijn in hope zalig
geworden. (Rom. 8 24a)
Wanneer wij Grieks konden lezen,
zouden we bemerken, dat hier voor za
lig geworden" het v/oord ,,6sothémen'''
gebruikt wordt. Hierin zit de klank, die
wij kennen in „soterologie" (de leer om
trent de Verlosser). Wij mogen hier dus
ook lezen: Want wij zijn in hope ver
lost geworden. Nóg rijker, nog meer
heenwijzend naar Christus (de Verlos
ser) wordt dan dit woord.
En nu grijp ik even terug op 't vers,
waar 't gaat over degenen, die zuchten
in zichzelf en toch de eerstelingen des
Geestes hebben, verwachtende de aan
neming tot kinderen. Het „waarom"
van deze verwachting spreekt Paulus
uit in het: Want wij zijn verlost.
Die de aanneming verwachten, zijn
dus reeds verlost.
Die de eerstelingen des Geestes heb
ben, zijn dus reeds verlosten. Zó, de
tekst lezend, komen wij tot de conclu
sie, dat met de eerstelingen des Geestes
niet, of althans niet alleen bedoeld zijn
de eerste werkingen van de H. Geest in
de mens, maar 't ganse werk des Gees
tes.
Alles te samen zijn dat toch nog maar
eerstelingen van de volle oogst der
eeuwigheid.
Immers, hier kennen wij ten dele en
profeteren wij ten dele, maar alsdan
zullen wij zien, aangezicht tot aange
zicht.
Het geloof, waardoor hier alles ge
proefd en ervaren wordt is uiteindelijk
nog niet het hoogste.
Want éénmaal zal dit geloof verwis
seld worden voor 't aanschouwen.
Wij kunnen die tekst dus ook zó le
zen: ,,Ook wijzelf, die de Geest als eer
steling in ons hebben, zuchten, verwach
tende de aanneming tot kinderen."
Het blijft zuchten.
De genade maakt geen hoge mensen.
Toch is er verschil in zuchten en ver
wachten tussen kleine- en meer gevor
derden in de genade.
De eersten zuchten om de zekerheid
van 't kindschap Gods.
De aanneming (in de zin van adop-
tatie) tot kinderen en erfgenamen om
Christus wil.
In de diepste zin, heeft de apostel
hier 't oog op de gewoonten der meer
derjarig verklaring, waardoor men
recht kreeg op de volle erfenis. Hierop
doelt Paulus ook elders als hij zegt, dat
de minderjarige zoon in lïiets verschilt
van een dienstknecht.
Wat de gelovige thans in 't geloof be
zit (en dus profijtelijk alleen als dat ge
loof door de liefde werkende is) is hij
zo dikwijls in zich zelf kwijt (van daar
't zuchten). Dat nu, zal éénmaal onge
stoord genoten worden. Daarom staat
hier achter het: verwachtende de aan
neming tot kinderen het nader omschrij
vende: „de verlossing onzes lichaams."
En daarmede bedoelt Paulus altijd het
eschatologische (de leer der laatste din
gen.)' Het lichaam, verlost en vrijge
maakt in de dag der opstanding.
Die verwachting op en beleving van
de verlossing spelt ons gans de H.
Schrift.
Het klinkt dóór als vlak na de zon
deval het vrouwenzaad wordt beloofd.
Jesaja juicht 't in blijde geloofszeker-
heid: „De straf, die ons de vrede aan
brengt was op Hem."
Verlost, zo roemt Paulus, omdat wij
gekenden, verordineerden, geroepenen,
gerechtvaardigden, geheiligden en ver
heerlijkten zijn. En zó blikt hij reeds in
de toekomst van witte klederen, wuiven
de palmtakken en blinkende kronen.
Verlost geworden. Geen zelfverlos
sing, maar: „Door U, door U alleen om
't eeuwig welbehagen."
Velen van Gods kinderen verkeren
niet dikwijls op die berghoogte des ge-
loofs. Hun kroon, palmtak en witte
kleed zijn hun nog vreemde attributen.
Ze kennen beter dat vuile pak van zon
de, lompen. Van zovele dingen zijn ze
helemaal nog niet verlost. Ze voelen
zich zo dikwijls eer vol van ramp, dan
vol van heil.
De apostel komt U te hulp. ,/Want wij
zijn in hope zalig geworden. O zegt ge,
Paulus bedoelt dus, dat hij er nog niets
van bezit, maar dat hij hoopt het een
maal te ontvangen. Neen, dan hebt ge
't mis. Wij leggen in 't woord ,,hoop"
veel te veel de gedachte van „misda
den". „Wij zijn zalig geworden", dat is
een daad zaak. Maar de vorm der
genieting is „in hope".
Wie of wat is die hoop Elders schrijft
hij: Jezus, die onze hope is. We zouden
dus óók kunnen lezen: „Want wij zijn
in Jezus zalig geworden." In Hem. Weg-
schuilend achter zijn volbracht werk.
Opblikkend tot de grote Hogepriester,
die als de Levensvorst herrezen is.
Als we 't uitzicht op die Borg mis
sen, kruipt de twijfel en bekommering
op. IWat een wonder van genade, dat
de Heere telkens weer die Zon der ge
rechtigheid doet doorbreken door de
wolken en nevels van zonde en schuld.
Die hoop moet al ons leed verzachten.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons
zijn?
Zo leunt de bruidskerk op haar liefste.
Dicht bij Hem, is de hope levend.
Kunnen de bruiloftskinderen treuren,
als de bruidegom nabij is? Dan roemen
ze in de zaligheid, die voor hen is ver
worven en weggelegd.
Wat zal ons scheiden van de liefde
van Christus?
Er zijn maar 2 wegen. Zalig- of Ramp
zalig. Wat zal 't zijn?
Alleen degenen, die 't zuchten kennen
in zichzelf en 't roemen in Hem, zijn za
lig geworden in hope, en op goede grond
mogen ze verwachtend zingen:
Maar blij vooruitzicht, dat mij
[streelt
Ik zal ontwaakt Uw lof ontvouwen
U in gerechtigheid aanschouwen
Verzadigd met Uw Godd'lijk beeld.
Middelharnis.
C. J. KESTING.
dat enkele minuten na de aanvang van
de film een andere gevangene een be
waarder gewaarschuwd heeft, dat er
vermoedelijk een poging tot ontvluchting
zou geschieden. Er werden toen 4 be
wakers op het terrein gestationneerd,
doch achteraf gezien waren de vogels
al gevlogen. Pas om half 9, dus na ruim
een uur, ging men in de pauze de neu
zen tellen. Dit lukte eerst niet best,
zodat men het nog eens probeerde door
het uitdelen van sigaretten, waarna
bleek dat men er 7 overhield!
Tegen 10 uur kwam een hoofdinspec
teur der recherche in de gevangenis,
die de personalia der ontsnapten opnam
en om. 11 uur een telex-bericht zond
naar alle politie- en grensposten. De
ontvluchte gevangenen waren toen ech
ter al over de grens bij Groesbeek. Pas
om half 2 des nachts werd de Rijksiden-
tificatiedienst opgebeld. Doch de dienst
doende ambtenaar daarvan had vergeten
zijn telefoontoestel bij zijn bed te zet
ten en hoorde niets. De telefoniste was
zeker wat slaperig, want ze zag geen
kans om hem via een ander nummer
te doen waarschuwen. Om 4 uur pas
hoorde de ambtenaar ervan. De foto's,
kwamen voor elkaar, doch een Buiten
gewoon Opsporingsblad kon niet spoe
dig gedrukt worden, want de Staats
drukkerij was die Zaterdag gesloten.
"Toen maar gauw naar een drukkerij in
Utrecht, 's Zaterdagsavonds half 11 was
het klaar en de volgende Maandag
kreeg de politie het blad!
Diezelfde Zaterdag was ook het De
partement van Justitie gesloten. De Mi
nister was niet gewaarschuwd en hoor
de pas 's middags om half 5 van zijn
chauffeur, wat er gebeurd was! Hij is
toen direct naar Breda gereden en heeft
daar nog enkele maatregelen getroffen,
die de autoriteiten van politie en justi
tie aldaar vergeten' hadden. Zodoende
werd pas die avond de politie van West-
Duitsland, België en Frankrijk ingelicht
Men ziet: het is wel een buitenge
woon vlugge reactie geweest! Men staat
verstomd over zoveel laksheid en ge
brek aan doortastend optreden. Minis
ter Donker is er wel de man naar om
hierin radicale verandering te brengen,
maar de vogels zijn gevlogen. Nu is er
een detachement Rijkspolitie van 55 man
bij die gevangenis gedetacheerd met
traangasgranaten. Het regime zal stren
ger worden. Het wordt tijd. Laat men
nu toch eens ophouden met alle zoet-
sa,ppigheid. Men ziet, waartoe de huma
nistische barmhartigheid, die de gerech
tigheid niet acht, geleid heeft. Het
rechtsgevoel van ons Nederlandse volk,
dat toch al in ernstige mate beledigd
is door de gratie-politiek der regering,
eist, dat deze oorlogsmisdadigers be
handeld worden op de manier, die zij
verdienen.
OUD-KAMEKLID TH. HEUKELS
OVERLEDEN
Te Rotterdam is, 72 jaar oud, over
leden het oud-lid der Tweede Kamer en
van gedeputeerde staten van Zuid-Hol
land, de heer Th. Heukels.
Van 1919 tot 1925 was de thans over
ledene lid van de gemeenteraad van
Rotterdam voor de A.R.-partij en in 1928
en 1929 lid van de Tweede Kamer, van
19251946 was de heer Heukels lid van
gedeputeerde staten van Zuid-Holland.
De Bjgbel in de loop der eeuwen
Drukkers, die er het leven voor
lieten Het Woord Gods bUjft.
De 'firma J. Brandt Zoon (Proost
en Brandt Zn. N.V.) te Amsterdam
was zo vriendelijk ons hun jongste zeer
fraaie uitgave te zenden, bevattende een
overzicht van de voornaamste Bijbel
uitgaven, gedrukt in de Nederlandse
taal. Zoals bekend mag worden geacht,
zijn de firma Brandt sinds eeuwen
bekende bijbel-drukkers; in 1742 werd
het bedrijf gesticht, door de boekbinder
bijbel uitgever Hendrik Brandt. Meteen
vermelden we daarbij, dat de Leeuwar
der boekbinder Pieter Proost door hu
welijk mede-eigenaar van dit bedrijf
werd, wat in 1842 werd uitgebreid met
een papierhandel onder de naam P.
Proost Zoon. Sinds 1950 worden bei
de firma's verenigd voortgezet onder de
naam Proost Brandt N.V. Dit zij even
terloops opgemerkt.
Het is wel merkwaardig dat dit boek
je verschijnt op het tijdstip, dat het
juist 500 jaar geleden is, dat Gutenberg
in Mainz zijn eerste boek drukte, nl. een
Latijnse Bijbel, de zgn. 42-regelige. En
het is 475 jaar geleden, dat de eerste
vertaling in het Nederduits, zij het dan
niet een complete Bijbel het licht zag.
Het is zeer interessant in dit boek
de verschillende uitgaven van de Bijbel,
die in de loop van die 500 jaar (nadat
de boekdrukkunst was uitgevonden) na
te gaan. Het drukken van die eerste Bij
bels geschiedde met primitieve midde
len; de drukkunst stond nog niet op
hoog peil en het moet voor de eerste
uitgevers wel zeer riskant geweest zijn,
zich aan een bijbeluitgave te vyagen. Al
was de tijd rijp voor de aanschaf van
een nieuwe bijbel, ze waren in het be
gin nog vrij duur. De grote vraag naar
bijbels kwam trouwens eerst in het be
gin van de 16e eeuw.
In 1477 zag dus de eerste Nederlandse
Bijbel het Ucht:
„gemaect te DELF IN HOLLANT
mitter hulpen Gods ende bij ons Ja
cob Jacobs Soen en Mauritius
Yemants Seen van Middelborgh ter
eeren Gods ende tot stichtigheit en
lerynghe der kersten gheloovighen
menschen."
De tekst was naar een onbekende ver
taling in het Nederduits van omstreeks
1300 en de volgorde der boeken (alleen
het Oude Tesament) richtte zich naar
de Historia Scholastica van Petrus Cö-
mestor (ca. 1150). Naar onze begrippen
kunnen wij dus amper van een -Bijbel
spreken. Maar het Woord des Heeren
nam zijn loop, hetzelfde jaar werden
door Gerard Leuw te Gouda en door Jan
Veldener te Utrecht ;,alle die epistelen
ende ewangeliën" gedrukt.
Men moet wel bewondering hebben
voor deze pionniers, op drukkers gebied,
die ondanks de tegenkanting die zij van
de zijde der geestelijkheid ondervonden
bij het drukken van de Bijbel in onze
landstaal, hun drukpersen in dienst stel
den voor de verspreiding van de Hei
lige Schrift.
Ook werden wel Nederlandse Bijbels
in het buitenland gedrukt, o.m. de Keul
se Bijbel (vertaling van de Vulgaat
Rooms Kath. tekst). Al vrij spoedig wa
ren er ook afwijkingen; het boekje ver
meld van een uitgave in 1513 „Den Bi-
bel in 't Corte", een Antwerpse uitga
ve, opgesmukt met allerlei wonderlijke
gebeurtenissen uit middeleeuwse over
leveringen.
Als op 31 October 1517 door Luther
de Hervorming wordt ingeluid, verschij
nen er spoedig daarna gelijktijdig met
Luther-drukken in Duitsland, Bijbels in
het Nederlands, waarvan de tekst ge
heel of gedeeltelijk niet meer was ont
leend aan de Vulgaat, die echter nog
niet volledig waren. Er kwam een nieuw
Testament naar de vertaling van Eras
mus (1524) en een nieuw Testament
naar de vertaling van Luther (1525)
Het drukken van Bijbels was toen ver
boden en levensgevaarlijk. Talrijk zijn
de gevallen van drukkers, die er het le
ven bij verspeelden hun leven door te
vluchten moesten redden.
In 1526 verscheen de Liesveldt-Bijbel,
geprint bij Jacob .van Liesveldt tot
Antwerpen." Dit was grotendeels een
Lutherbijbel dus een van de zuiverste,
die een grote roep genoot bij de belij
ders van de „nye lere". Van Liesveldt
heeft voor het drukken er van het leven
moeten boeten.
Om een stap verder te gaan noemen
we de uitgave van de Deux-Aes Bijbel,
in 1562, die een van de beste Gerefor
meerde Bijbels uit die tijd genoemd
werd. Deze bijbel was gedrukt te Emb-
den. De kanttekeningein, die men aan
Luther toeschreef, waren soms zeer hu
moristisch, en hadden met de Bijbel
niets gemeen. Toch was deze Deux-Aes
Bijbel zeer populair in Holland en er
zijn vele drukken van verschenen. We
hebben er eens een in handen gehad,
waarin o.m. de brief aan de Laodecen-
sen voorkwam.
De eerste Staten-Bijbel verscheen in
1637 (bij Paulus Aertsz. van Ravenstein
te Leiden) Schoorvoetend had de Dordt-
se Synode (1618-19) besloten in deze
Bijbel de apocriefe boeken een plaats
te geven, zij het dan met een aparte ti
tel en een „waerschouwinghe aan den
leser!" Voor het drukken moest men oc
trooi hebben; ondanks dat kwamen er
spoedig allerlei drukken op de markt,
nnet talrijke afwijkingen van de vastge
stelde tekst. Nodig werd een verbeterde
Statenbijbel uit te geven, die bij de
Wed. Paulus van Ravensteyn te Am
sterdam in 1657 het licht zag.
In 1681 werd te Amsterdam de Bij
belcompagnie opgericht, wat na veel
wisselingen in 1822 „De Nederlandse
Bijbel compagnie werd. In deze combi
natie zaten de Amsterdamse Bijbeldruk
kers J. Brandt Zoon, P. den Hengst
Zoon, F. G. onder.de Linden en Wed.
N. T. Gravius en de Haarlemse Bijbel
drukkers Johs Enschedé Zonen.
Van de bekende Statenbijbels die in
de loop der eeuwen zijn verschenen noe
men we nog de „Keur-Bijbels" van Hen-
drick en Jacob Keur te Dordrecht (1682)
van Pieter Keur te Dordrecht (1720) en
Jacob en Hendrik Keur te Dordt in
1756. Deze bijbels werden geroemd als
de beste; misschien dat de naam Keur
een associatie opriep met het begrip
„keuren!" Van deze Keur-bijbels zijn er
nog veel in omloop en behoren tot fa
milie-bezit.
Naar de uitgave van de Staten over
zetting in 1657 bracht Dr Kuyper de
Bijbel over in de thans gangbare taal",
de zgn. Kuyper-Bijbel. Deze is in 1895
gedrukt op de Flakkeese Boekdrukkerij
te Middelharnis. Ons eiland heeft ook de
eer, dat er een Bijbel is gedrukt! Een
De nieuwste foto van H.K.H. Prinses
Margriet, die Maandag a.s. tien
jaar oud wordt.
u
Verhoogt het aanzien van Uw
handen. Altijd gaal, zacht en welverzorgd
Het is de Hamamelis die het 'm doet
geweldig werk, toen nog geheel met de
hand gezet.
Van de Protestantse Bijbelvertalingen
van de laatste tijd noemen de Leidse
vertaling 1912; de Bijbel van Obbink
1925; en de jongste nieuwe Bijbel Ver
taling 1951,/52.
Onvermeld mag niet worden gelaten
de grote activiteit die het Nederlands
Bijbelgenootschap t.a.v. de verspreiding
van de Heilige Schrift aan de dag legt.
Dit zegenrijk werk wordt met veel en
thousiasme voortgezet.
Het zou interessant zijn ook iets te
vertellen van het uiterlijk van de Bij
bel in de loop der eeuwen. De eerste
Bijbels waren plomp en zwaar, al was
er ook luxe in, bv. door bindwijze en
fraaie sloten. Thans legt men zich er
op toe de bijbels zo dun mogelijk te
maken (dundrukpajrter) zó, dat ze in
een klein handtasje kunnen worden ge
borgen. Er is wat bindwerk betreft,
zelfs zeer veel mode in!
Het gaat niet om het uiterlijke van
het Boek der Boeken, maar om het in
nerlijke. Om de inhoud, om het Woord
Gods zelf, en om de toepassing daarvan
voor eigen hadt, door de werking van
Gods Geest. Welke wisselingen zich er
ook voor doen, dat Woord bUjft. Lu
ther zong er van: Gods Woord houdt
stand in eeuwigheid en zal geen duim
breed wijken. De Heere staat er voor in,
dat het blijven zal, tot aan de voleinding
der eeuwen.
„Maar het Woord Gods blijft in der
eeuwigheid; en dit is het Woord, dat
onder U verkondigd is. (1 Petri 1 25.)
WAARNEMER.
Van Zaterdag 17 Jan. v.m. 12 uur t.m.
Maandag 19 Jan. v.m. 9 uur
Middelhamis-Sommelsdijk
Afwezig de artsen P. Knöps, C. F.
Arends en J. J. Wieringa. Voor spoed
gevallen Tj. Kuipers, arts, Tel. 2710,
Sommelsdijk.
Dirksland-Herkingen-Melissant
Afwezig dr P. Boot. Voor spoedge
vallen G. Huisman, arts. Tel. 01877412
Melissant en B. Elvé, arts, Tel. 01877
262, Dirksland.
Oost-Flakkee:
Afwezig de artsen G. J. Buth, P.
C. J. Voogd en E. Bouman. Voor spoed
gevallen P. J. de Man, arts. Tel. 20,
Nieuwe Tonge en C. W. Kramers, arts.
Tel. 42, Ooltgensplaat.
Foto Paul Huf
Telefoon 2683 Westdijk 36
MIDDELÖARNIS
DE SPECIAALZAAK voor
GROENTEN, FRUIT en
DELICATESSEN.
Keurig opgemaakte
Fruitmanden en FruitschaaltjeSi
Vraagt onze geurige vers gesneöen
SOEPGBOENTE
HBERIJKE ZOETE SINAASAPPELEN
zonder pit, vanaf 10 voor één gulden!
Alle ingrediënten voor een
Bijsttafel.
Zie de etalageSt
Met de volgende schepen kan zeepost
worden verzonden. De data, waarop de
correspondentie uiterlijk ter post moet
zijn bezorgd, staan, tussen haakjes, ach
ter de naam van het schip vermeld:
Indonesië: m.s. Joh. van Oldenbarnevelt
(27 Jan.)
Ned, Nieuw Guinea:
S.S. Overijsel (19 Jan.)
Antillen: m.s. Oranjestad (20 Jan.)
Suriname: m.s. Bonaire (21 Jan.)
Unie van Z. Afrika:
m.s. Carnarvon Castle (17 Jan.)
Canada: s.s. Mobilian (17 Jan.)
Canada: m.s. Westerdam (22 Jan.)
Argentinië, Uruguay, Bolivia,
Chili, Paraguay:
m.s. Alberto Dolero (22 Jan.)
Brazilië: s.s. Highland Monarch
(19 Jan.)
EEN ONVEBSLIJTBAKE FIETSBAND
Een Franse fabriek van rubberban
den heeft onlangs een fietsband in de
handel gebracht, die geen binnenband
heeft en volgens de fabrikant niet kan
springen.
Het geraamte ervan bestaat uit taai
materiaal en is van binnen bekleed met
een butyl-houdend en niet-gevuloani-
seerd mengsel. Dit product bezit de
eigenschap om gaten, welke er tijdens
het gebruik in komen, dadelijk dicht te
stoppen. Het ventiel is direct op de band
en de velg bevestigd. Deze banden wor
den vervaardigd in de afmeting 6.40 x
15 en kunnen op elke velg, mits in goe
de staat, gemonteerd worden.
ZESTIENJARIGE BETRAPT BIJ
VIJFDE INBRAAK
De politie te Winterswijk heeft een
zestienjarige jongen op heterdaad be
trapt toen hij bezig was zijn voor
zover bekend vijfde inbraak te plegen
De jongen was al driemaal binnenge
drongen in het kantoor van een handel
in bouwmaterialen. Öok nu probeerde
hij daar zijn geluk, maar deze keer ging
het mis.
Hij pleegde de inbraken samen met
een 15-jarig vriendje,