>tiapia êm^ gml nmER De vluchtelingen van Breda „De Fruitcentrale" Zeepost 25ste Jaargang Zaterdag 17 Januari 1953 No. 2182 CHE. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN MEDITATIE Zalig... hoe? Zalig wie? *^iï het JCykvenót &r=> B. V. d. VEER Proberen blijft begeren! RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerg Telef. K 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm, Bfl contract speciaal tarief. VerscbQnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Het is alweer bijna 8 jaar geleden, dat Nederland bevrijd werd van de Hitler- terreur. De herinneringen uit die tijd, die bij de één levendiger zijn dan bij de ander dat hangt ervan af, wat men meegemaakt heeft zijn bij zeer velen reeds vervaagd. Onze vijandige gevoe lens tegenover al wat Duitser of N.S.B.'er was, zijn verdwenen of komen slechts af en toe weer boven uit het onderbewuste. De mens vergeet snel. We willen liefst maar die zee van el lende en gevaar en ergernis, die we toen door moesten, uit ons denkleven ver drijven, want het is nu toch historie. Af en toe gebeurt er echter iets, waardoor die gevoelens van weleer weer boven komen. Dit was het geval, toen Nederland kennis nam van de ontvluch ting van niet minder dan 7 zware jon gens" uit de strafgevangenis te Breda op de avond van de' Tweede Kerstdag. Het waren allen Nederlanders, politieke delinquenten, die behalve dat ook cri minele misdadigers waren, moordenaars en sadisten van de eerste soort. Ziehier, wat deze heren op hun kerfstok hadden i 1. W. van der Neut was bewaker in het concentratiekamp Amersfoort. Hij liet de gevangenen kniebuigingen ma ken tot ze erbij neervielen, waarna hij en zijn collega's met hun gespijkerde laarzen over hun slachtoffers heenlie pen. Bij Joodse gevangenen had hij de baard uitgerukt en brandende sigaretten op hun lichaam uitgedoofd. Hij kreeg de doodstraf, die echter gewijzigd werd in levenslange gevangenisstraf. 2. W. A. Polak was lid van de S.S. en had deelgenomen aan zgn. Silbertan- nemoorden (sluipmoorden op goede va derlanders) in Apeldoorn en Arnhem. Ook bij hem werd de doodstraf veran derd in levenslang. 3. K. C. Faber maakten deel uit van een executiepeleton in Westerbork en was ook bij een aantal andere executies aanwezig. Ook doodstraf veranderd in levenslang. i. Touseul was eveneens ter dood ver oordeeld. Hij was bij de Waffen-S.S. en lid van de S.D., werkte mee aan tal van arrestaties. Vele van zijn arrestanten vonden later de dood. In Putten en an dere plaatsen in Gelderland heeft hij ve le personen mishandeld. 5. Bikker was eveneens van de Waf- fenS.S., pleegde vele mishandelingen en verrichte arrestaties en zaaide dood en verderf in vele plaatsen. Is ook eerst ter dood veroordeeld, doch door het Hof van Cassatie werd dit vonnis evenals dat van no. 4 in levenslang veranderd. 6. S. Borgers werkte in 1944 mee aan Silbertannemoorden in Purmerend en Groningen. Levenslang. 7. J. de Jonge had vele landgenoten gearresteerd en mishandelingen gepleegd in het beruchte kamp Erica" te Om men. Levenslang. Ziedaar de staat van dienst" van dit edele zevental. Onze lezers zullen het met ons eens zijn, dat de gerechtigheid eiste, dat deze heren zonder uitzonde ring de kogel hadden gekregen. Maar door de schandelijk slappe en vals-hu manistische rechtspleging zijn ze aan hun gerechte straf ontkomen en hadden zo de kans om öf te ontsnappen öf nog meer gratie te ontvangen. Ze hebben het eerste gekozen en zijn vertrokken naar het land, dat meer dan Nederland hun vaderland was: Duits land. Hoe dat mogelijk was Omdat deze moordenaars in de gevangenis een best leven hadden en veel vrijheid genoten. Luister slechts. Eerst zaten ze in Norgerhaven, in Drente, 40 km. van de Duitse grens. Minister Donker vond dit te riskant en liet ze naar Breda brengen. Bij de over brenging van 53 gevangenen (waarbij deze 7) ging volgens „Vrij Nederland" aan bagage mee een gewicht van 8000 kilo, benevens levende krielkippen en bevolkte bijenkorven! In Breda was het ook niet slecht; keurige maaltijden, ping-pong, toneel, film, bezoek, waarbij men aan tafeltjes zat in een zaal, ter wijl koffie, thee en koek geserveerd werd, zodat het ietwat op een restau rant geleek. Drie van hen deden dienst als stoker en genoten daardoor een ze kere vrijheid van beweging, waarvan zij een dankbaar gebruik gemaakt heb ben. Op de avond van de Tweede Kerstdag was er om 7.15 een filmvoorstelling voor de 178 heren, waarvan 111 levenslang gestrafte Nederlanders en 63 Duitsers. Deze mochten allen zelf hun stoelen ha len uit de cellen, zodat het een drukte van belang was. En temidden van die drukte gingen de stokers met hun 4 vrienden naar de kelder, kropen over de kolen door een störtgat, dat onvoldoen de afgesloten was, kwamen buiten, klommen met 2 aaneengebonden ladders over de 5 meter hoge muur en waren vrij. In 2 auto's zijn ze toen regelrecht naar de Duitse grens bij Kleef gereden, waar de Duitse douane ze binnenliet. Een rechter veroordeelde ze tot 10 Mark boete wegens illegale grensover schrijding, welke boete merkwaardiger wijze in Hollands geld kon worden be taald en daarna waren ze vrij te gaan waar ze wilden in hun Heimat". Het is geen wonder, dat er in Neder land een storm van verontwaardiging is opgegaan, toen deze brutale ontvluch-^ ting bekend werd en vooral toen men hoorde hoe dit mogelijk was geweest. Er is al spoedig een interpellatie over gehouden in de Eerste Kamer (de Twee de Was Op reces) en daar heeft Minister Donker een eerlijk verhaal gedaan van de ontsnapping. Daaruit is gebleken, n (Slot) Want wij zijn in hope zalig geworden. (Rom. 8 24a) Wanneer wij Grieks konden lezen, zouden we bemerken, dat hier voor za lig geworden" het v/oord ,,6sothémen''' gebruikt wordt. Hierin zit de klank, die wij kennen in „soterologie" (de leer om trent de Verlosser). Wij mogen hier dus ook lezen: Want wij zijn in hope ver lost geworden. Nóg rijker, nog meer heenwijzend naar Christus (de Verlos ser) wordt dan dit woord. En nu grijp ik even terug op 't vers, waar 't gaat over degenen, die zuchten in zichzelf en toch de eerstelingen des Geestes hebben, verwachtende de aan neming tot kinderen. Het „waarom" van deze verwachting spreekt Paulus uit in het: Want wij zijn verlost. Die de aanneming verwachten, zijn dus reeds verlost. Die de eerstelingen des Geestes heb ben, zijn dus reeds verlosten. Zó, de tekst lezend, komen wij tot de conclu sie, dat met de eerstelingen des Geestes niet, of althans niet alleen bedoeld zijn de eerste werkingen van de H. Geest in de mens, maar 't ganse werk des Gees tes. Alles te samen zijn dat toch nog maar eerstelingen van de volle oogst der eeuwigheid. Immers, hier kennen wij ten dele en profeteren wij ten dele, maar alsdan zullen wij zien, aangezicht tot aange zicht. Het geloof, waardoor hier alles ge proefd en ervaren wordt is uiteindelijk nog niet het hoogste. Want éénmaal zal dit geloof verwis seld worden voor 't aanschouwen. Wij kunnen die tekst dus ook zó le zen: ,,Ook wijzelf, die de Geest als eer steling in ons hebben, zuchten, verwach tende de aanneming tot kinderen." Het blijft zuchten. De genade maakt geen hoge mensen. Toch is er verschil in zuchten en ver wachten tussen kleine- en meer gevor derden in de genade. De eersten zuchten om de zekerheid van 't kindschap Gods. De aanneming (in de zin van adop- tatie) tot kinderen en erfgenamen om Christus wil. In de diepste zin, heeft de apostel hier 't oog op de gewoonten der meer derjarig verklaring, waardoor men recht kreeg op de volle erfenis. Hierop doelt Paulus ook elders als hij zegt, dat de minderjarige zoon in lïiets verschilt van een dienstknecht. Wat de gelovige thans in 't geloof be zit (en dus profijtelijk alleen als dat ge loof door de liefde werkende is) is hij zo dikwijls in zich zelf kwijt (van daar 't zuchten). Dat nu, zal éénmaal onge stoord genoten worden. Daarom staat hier achter het: verwachtende de aan neming tot kinderen het nader omschrij vende: „de verlossing onzes lichaams." En daarmede bedoelt Paulus altijd het eschatologische (de leer der laatste din gen.)' Het lichaam, verlost en vrijge maakt in de dag der opstanding. Die verwachting op en beleving van de verlossing spelt ons gans de H. Schrift. Het klinkt dóór als vlak na de zon deval het vrouwenzaad wordt beloofd. Jesaja juicht 't in blijde geloofszeker- heid: „De straf, die ons de vrede aan brengt was op Hem." Verlost, zo roemt Paulus, omdat wij gekenden, verordineerden, geroepenen, gerechtvaardigden, geheiligden en ver heerlijkten zijn. En zó blikt hij reeds in de toekomst van witte klederen, wuiven de palmtakken en blinkende kronen. Verlost geworden. Geen zelfverlos sing, maar: „Door U, door U alleen om 't eeuwig welbehagen." Velen van Gods kinderen verkeren niet dikwijls op die berghoogte des ge- loofs. Hun kroon, palmtak en witte kleed zijn hun nog vreemde attributen. Ze kennen beter dat vuile pak van zon de, lompen. Van zovele dingen zijn ze helemaal nog niet verlost. Ze voelen zich zo dikwijls eer vol van ramp, dan vol van heil. De apostel komt U te hulp. ,/Want wij zijn in hope zalig geworden. O zegt ge, Paulus bedoelt dus, dat hij er nog niets van bezit, maar dat hij hoopt het een maal te ontvangen. Neen, dan hebt ge 't mis. Wij leggen in 't woord ,,hoop" veel te veel de gedachte van „misda den". „Wij zijn zalig geworden", dat is een daad zaak. Maar de vorm der genieting is „in hope". Wie of wat is die hoop Elders schrijft hij: Jezus, die onze hope is. We zouden dus óók kunnen lezen: „Want wij zijn in Jezus zalig geworden." In Hem. Weg- schuilend achter zijn volbracht werk. Opblikkend tot de grote Hogepriester, die als de Levensvorst herrezen is. Als we 't uitzicht op die Borg mis sen, kruipt de twijfel en bekommering op. IWat een wonder van genade, dat de Heere telkens weer die Zon der ge rechtigheid doet doorbreken door de wolken en nevels van zonde en schuld. Die hoop moet al ons leed verzachten. Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? Zo leunt de bruidskerk op haar liefste. Dicht bij Hem, is de hope levend. Kunnen de bruiloftskinderen treuren, als de bruidegom nabij is? Dan roemen ze in de zaligheid, die voor hen is ver worven en weggelegd. Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? Er zijn maar 2 wegen. Zalig- of Ramp zalig. Wat zal 't zijn? Alleen degenen, die 't zuchten kennen in zichzelf en 't roemen in Hem, zijn za lig geworden in hope, en op goede grond mogen ze verwachtend zingen: Maar blij vooruitzicht, dat mij [streelt Ik zal ontwaakt Uw lof ontvouwen U in gerechtigheid aanschouwen Verzadigd met Uw Godd'lijk beeld. Middelharnis. C. J. KESTING. dat enkele minuten na de aanvang van de film een andere gevangene een be waarder gewaarschuwd heeft, dat er vermoedelijk een poging tot ontvluchting zou geschieden. Er werden toen 4 be wakers op het terrein gestationneerd, doch achteraf gezien waren de vogels al gevlogen. Pas om half 9, dus na ruim een uur, ging men in de pauze de neu zen tellen. Dit lukte eerst niet best, zodat men het nog eens probeerde door het uitdelen van sigaretten, waarna bleek dat men er 7 overhield! Tegen 10 uur kwam een hoofdinspec teur der recherche in de gevangenis, die de personalia der ontsnapten opnam en om. 11 uur een telex-bericht zond naar alle politie- en grensposten. De ontvluchte gevangenen waren toen ech ter al over de grens bij Groesbeek. Pas om half 2 des nachts werd de Rijksiden- tificatiedienst opgebeld. Doch de dienst doende ambtenaar daarvan had vergeten zijn telefoontoestel bij zijn bed te zet ten en hoorde niets. De telefoniste was zeker wat slaperig, want ze zag geen kans om hem via een ander nummer te doen waarschuwen. Om 4 uur pas hoorde de ambtenaar ervan. De foto's, kwamen voor elkaar, doch een Buiten gewoon Opsporingsblad kon niet spoe dig gedrukt worden, want de Staats drukkerij was die Zaterdag gesloten. "Toen maar gauw naar een drukkerij in Utrecht, 's Zaterdagsavonds half 11 was het klaar en de volgende Maandag kreeg de politie het blad! Diezelfde Zaterdag was ook het De partement van Justitie gesloten. De Mi nister was niet gewaarschuwd en hoor de pas 's middags om half 5 van zijn chauffeur, wat er gebeurd was! Hij is toen direct naar Breda gereden en heeft daar nog enkele maatregelen getroffen, die de autoriteiten van politie en justi tie aldaar vergeten' hadden. Zodoende werd pas die avond de politie van West- Duitsland, België en Frankrijk ingelicht Men ziet: het is wel een buitenge woon vlugge reactie geweest! Men staat verstomd over zoveel laksheid en ge brek aan doortastend optreden. Minis ter Donker is er wel de man naar om hierin radicale verandering te brengen, maar de vogels zijn gevlogen. Nu is er een detachement Rijkspolitie van 55 man bij die gevangenis gedetacheerd met traangasgranaten. Het regime zal stren ger worden. Het wordt tijd. Laat men nu toch eens ophouden met alle zoet- sa,ppigheid. Men ziet, waartoe de huma nistische barmhartigheid, die de gerech tigheid niet acht, geleid heeft. Het rechtsgevoel van ons Nederlandse volk, dat toch al in ernstige mate beledigd is door de gratie-politiek der regering, eist, dat deze oorlogsmisdadigers be handeld worden op de manier, die zij verdienen. OUD-KAMEKLID TH. HEUKELS OVERLEDEN Te Rotterdam is, 72 jaar oud, over leden het oud-lid der Tweede Kamer en van gedeputeerde staten van Zuid-Hol land, de heer Th. Heukels. Van 1919 tot 1925 was de thans over ledene lid van de gemeenteraad van Rotterdam voor de A.R.-partij en in 1928 en 1929 lid van de Tweede Kamer, van 19251946 was de heer Heukels lid van gedeputeerde staten van Zuid-Holland. De Bjgbel in de loop der eeuwen Drukkers, die er het leven voor lieten Het Woord Gods bUjft. De 'firma J. Brandt Zoon (Proost en Brandt Zn. N.V.) te Amsterdam was zo vriendelijk ons hun jongste zeer fraaie uitgave te zenden, bevattende een overzicht van de voornaamste Bijbel uitgaven, gedrukt in de Nederlandse taal. Zoals bekend mag worden geacht, zijn de firma Brandt sinds eeuwen bekende bijbel-drukkers; in 1742 werd het bedrijf gesticht, door de boekbinder bijbel uitgever Hendrik Brandt. Meteen vermelden we daarbij, dat de Leeuwar der boekbinder Pieter Proost door hu welijk mede-eigenaar van dit bedrijf werd, wat in 1842 werd uitgebreid met een papierhandel onder de naam P. Proost Zoon. Sinds 1950 worden bei de firma's verenigd voortgezet onder de naam Proost Brandt N.V. Dit zij even terloops opgemerkt. Het is wel merkwaardig dat dit boek je verschijnt op het tijdstip, dat het juist 500 jaar geleden is, dat Gutenberg in Mainz zijn eerste boek drukte, nl. een Latijnse Bijbel, de zgn. 42-regelige. En het is 475 jaar geleden, dat de eerste vertaling in het Nederduits, zij het dan niet een complete Bijbel het licht zag. Het is zeer interessant in dit boek de verschillende uitgaven van de Bijbel, die in de loop van die 500 jaar (nadat de boekdrukkunst was uitgevonden) na te gaan. Het drukken van die eerste Bij bels geschiedde met primitieve midde len; de drukkunst stond nog niet op hoog peil en het moet voor de eerste uitgevers wel zeer riskant geweest zijn, zich aan een bijbeluitgave te vyagen. Al was de tijd rijp voor de aanschaf van een nieuwe bijbel, ze waren in het be gin nog vrij duur. De grote vraag naar bijbels kwam trouwens eerst in het be gin van de 16e eeuw. In 1477 zag dus de eerste Nederlandse Bijbel het Ucht: „gemaect te DELF IN HOLLANT mitter hulpen Gods ende bij ons Ja cob Jacobs Soen en Mauritius Yemants Seen van Middelborgh ter eeren Gods ende tot stichtigheit en lerynghe der kersten gheloovighen menschen." De tekst was naar een onbekende ver taling in het Nederduits van omstreeks 1300 en de volgorde der boeken (alleen het Oude Tesament) richtte zich naar de Historia Scholastica van Petrus Cö- mestor (ca. 1150). Naar onze begrippen kunnen wij dus amper van een -Bijbel spreken. Maar het Woord des Heeren nam zijn loop, hetzelfde jaar werden door Gerard Leuw te Gouda en door Jan Veldener te Utrecht ;,alle die epistelen ende ewangeliën" gedrukt. Men moet wel bewondering hebben voor deze pionniers, op drukkers gebied, die ondanks de tegenkanting die zij van de zijde der geestelijkheid ondervonden bij het drukken van de Bijbel in onze landstaal, hun drukpersen in dienst stel den voor de verspreiding van de Hei lige Schrift. Ook werden wel Nederlandse Bijbels in het buitenland gedrukt, o.m. de Keul se Bijbel (vertaling van de Vulgaat Rooms Kath. tekst). Al vrij spoedig wa ren er ook afwijkingen; het boekje ver meld van een uitgave in 1513 „Den Bi- bel in 't Corte", een Antwerpse uitga ve, opgesmukt met allerlei wonderlijke gebeurtenissen uit middeleeuwse over leveringen. Als op 31 October 1517 door Luther de Hervorming wordt ingeluid, verschij nen er spoedig daarna gelijktijdig met Luther-drukken in Duitsland, Bijbels in het Nederlands, waarvan de tekst ge heel of gedeeltelijk niet meer was ont leend aan de Vulgaat, die echter nog niet volledig waren. Er kwam een nieuw Testament naar de vertaling van Eras mus (1524) en een nieuw Testament naar de vertaling van Luther (1525) Het drukken van Bijbels was toen ver boden en levensgevaarlijk. Talrijk zijn de gevallen van drukkers, die er het le ven bij verspeelden hun leven door te vluchten moesten redden. In 1526 verscheen de Liesveldt-Bijbel, geprint bij Jacob .van Liesveldt tot Antwerpen." Dit was grotendeels een Lutherbijbel dus een van de zuiverste, die een grote roep genoot bij de belij ders van de „nye lere". Van Liesveldt heeft voor het drukken er van het leven moeten boeten. Om een stap verder te gaan noemen we de uitgave van de Deux-Aes Bijbel, in 1562, die een van de beste Gerefor meerde Bijbels uit die tijd genoemd werd. Deze bijbel was gedrukt te Emb- den. De kanttekeningein, die men aan Luther toeschreef, waren soms zeer hu moristisch, en hadden met de Bijbel niets gemeen. Toch was deze Deux-Aes Bijbel zeer populair in Holland en er zijn vele drukken van verschenen. We hebben er eens een in handen gehad, waarin o.m. de brief aan de Laodecen- sen voorkwam. De eerste Staten-Bijbel verscheen in 1637 (bij Paulus Aertsz. van Ravenstein te Leiden) Schoorvoetend had de Dordt- se Synode (1618-19) besloten in deze Bijbel de apocriefe boeken een plaats te geven, zij het dan met een aparte ti tel en een „waerschouwinghe aan den leser!" Voor het drukken moest men oc trooi hebben; ondanks dat kwamen er spoedig allerlei drukken op de markt, nnet talrijke afwijkingen van de vastge stelde tekst. Nodig werd een verbeterde Statenbijbel uit te geven, die bij de Wed. Paulus van Ravensteyn te Am sterdam in 1657 het licht zag. In 1681 werd te Amsterdam de Bij belcompagnie opgericht, wat na veel wisselingen in 1822 „De Nederlandse Bijbel compagnie werd. In deze combi natie zaten de Amsterdamse Bijbeldruk kers J. Brandt Zoon, P. den Hengst Zoon, F. G. onder.de Linden en Wed. N. T. Gravius en de Haarlemse Bijbel drukkers Johs Enschedé Zonen. Van de bekende Statenbijbels die in de loop der eeuwen zijn verschenen noe men we nog de „Keur-Bijbels" van Hen- drick en Jacob Keur te Dordrecht (1682) van Pieter Keur te Dordrecht (1720) en Jacob en Hendrik Keur te Dordt in 1756. Deze bijbels werden geroemd als de beste; misschien dat de naam Keur een associatie opriep met het begrip „keuren!" Van deze Keur-bijbels zijn er nog veel in omloop en behoren tot fa milie-bezit. Naar de uitgave van de Staten over zetting in 1657 bracht Dr Kuyper de Bijbel over in de thans gangbare taal", de zgn. Kuyper-Bijbel. Deze is in 1895 gedrukt op de Flakkeese Boekdrukkerij te Middelharnis. Ons eiland heeft ook de eer, dat er een Bijbel is gedrukt! Een De nieuwste foto van H.K.H. Prinses Margriet, die Maandag a.s. tien jaar oud wordt. u Verhoogt het aanzien van Uw handen. Altijd gaal, zacht en welverzorgd Het is de Hamamelis die het 'm doet geweldig werk, toen nog geheel met de hand gezet. Van de Protestantse Bijbelvertalingen van de laatste tijd noemen de Leidse vertaling 1912; de Bijbel van Obbink 1925; en de jongste nieuwe Bijbel Ver taling 1951,/52. Onvermeld mag niet worden gelaten de grote activiteit die het Nederlands Bijbelgenootschap t.a.v. de verspreiding van de Heilige Schrift aan de dag legt. Dit zegenrijk werk wordt met veel en thousiasme voortgezet. Het zou interessant zijn ook iets te vertellen van het uiterlijk van de Bij bel in de loop der eeuwen. De eerste Bijbels waren plomp en zwaar, al was er ook luxe in, bv. door bindwijze en fraaie sloten. Thans legt men zich er op toe de bijbels zo dun mogelijk te maken (dundrukpajrter) zó, dat ze in een klein handtasje kunnen worden ge borgen. Er is wat bindwerk betreft, zelfs zeer veel mode in! Het gaat niet om het uiterlijke van het Boek der Boeken, maar om het in nerlijke. Om de inhoud, om het Woord Gods zelf, en om de toepassing daarvan voor eigen hadt, door de werking van Gods Geest. Welke wisselingen zich er ook voor doen, dat Woord bUjft. Lu ther zong er van: Gods Woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duim breed wijken. De Heere staat er voor in, dat het blijven zal, tot aan de voleinding der eeuwen. „Maar het Woord Gods blijft in der eeuwigheid; en dit is het Woord, dat onder U verkondigd is. (1 Petri 1 25.) WAARNEMER. Van Zaterdag 17 Jan. v.m. 12 uur t.m. Maandag 19 Jan. v.m. 9 uur Middelhamis-Sommelsdijk Afwezig de artsen P. Knöps, C. F. Arends en J. J. Wieringa. Voor spoed gevallen Tj. Kuipers, arts, Tel. 2710, Sommelsdijk. Dirksland-Herkingen-Melissant Afwezig dr P. Boot. Voor spoedge vallen G. Huisman, arts. Tel. 01877412 Melissant en B. Elvé, arts, Tel. 01877 262, Dirksland. Oost-Flakkee: Afwezig de artsen G. J. Buth, P. C. J. Voogd en E. Bouman. Voor spoed gevallen P. J. de Man, arts. Tel. 20, Nieuwe Tonge en C. W. Kramers, arts. Tel. 42, Ooltgensplaat. Foto Paul Huf Telefoon 2683 Westdijk 36 MIDDELÖARNIS DE SPECIAALZAAK voor GROENTEN, FRUIT en DELICATESSEN. Keurig opgemaakte Fruitmanden en FruitschaaltjeSi Vraagt onze geurige vers gesneöen SOEPGBOENTE HBERIJKE ZOETE SINAASAPPELEN zonder pit, vanaf 10 voor één gulden! Alle ingrediënten voor een Bijsttafel. Zie de etalageSt Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan, tussen haakjes, ach ter de naam van het schip vermeld: Indonesië: m.s. Joh. van Oldenbarnevelt (27 Jan.) Ned, Nieuw Guinea: S.S. Overijsel (19 Jan.) Antillen: m.s. Oranjestad (20 Jan.) Suriname: m.s. Bonaire (21 Jan.) Unie van Z. Afrika: m.s. Carnarvon Castle (17 Jan.) Canada: s.s. Mobilian (17 Jan.) Canada: m.s. Westerdam (22 Jan.) Argentinië, Uruguay, Bolivia, Chili, Paraguay: m.s. Alberto Dolero (22 Jan.) Brazilië: s.s. Highland Monarch (19 Jan.) EEN ONVEBSLIJTBAKE FIETSBAND Een Franse fabriek van rubberban den heeft onlangs een fietsband in de handel gebracht, die geen binnenband heeft en volgens de fabrikant niet kan springen. Het geraamte ervan bestaat uit taai materiaal en is van binnen bekleed met een butyl-houdend en niet-gevuloani- seerd mengsel. Dit product bezit de eigenschap om gaten, welke er tijdens het gebruik in komen, dadelijk dicht te stoppen. Het ventiel is direct op de band en de velg bevestigd. Deze banden wor den vervaardigd in de afmeting 6.40 x 15 en kunnen op elke velg, mits in goe de staat, gemonteerd worden. ZESTIENJARIGE BETRAPT BIJ VIJFDE INBRAAK De politie te Winterswijk heeft een zestienjarige jongen op heterdaad be trapt toen hij bezig was zijn voor zover bekend vijfde inbraak te plegen De jongen was al driemaal binnenge drongen in het kantoor van een handel in bouwmaterialen. Öok nu probeerde hij daar zijn geluk, maar deze keer ging het mis. Hij pleegde de inbraken samen met een 15-jarig vriendje,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1953 | | pagina 1