r
CONSTANT Ringen
Fruitcentrale
CHR. SCHOOL OUDDORP
12 voor één gulden
13 voor één gulden
RIJSTTAFEL-PRODUCTEN
RODE SPRUITEN
Kerknieuws
Verontrustende stijging
van de werkloosheid
^et de
Heerlijke Sinaasappels
Mandarijnen
25gte Jaargang
Woensdag 24 December 1952
No. 2176
CHE. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
MEDITATIE
„Hei aanbod van goede
diensien afgewezen"
Hoe het
vroeger was
Betegelde muren in een Ouddorpse woning
enót
1
ei^
Fa. HART06S - MIDDELHARNIS
"^Uit ket
naar de
Westdijk 36 - Telef. 2682
Grote sortering NOTEN
in dop en gepeld.
Sla, Bloemkool, Witlof enz.
iets fijns
Fruitmanden
en Fruitschalen
2de KERSTDAG GEOPEND
Haast U voor
Uw Nieuwjaarwens I
V.
Verkouden 1 DANPO
Eerste rode spruiten
op ons eiland
ReclactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870-2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verscbynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bö contract speciaal tarief.
pe Raad van Vakcentralen heeft zich
in een schrijven tot de ministerraad ge
wend.
De Raad is verontrust door de toe
nemende werkloosheid. Eind November
bedroeg het aantal werklozen 139000 te
gen eind November 1951 een getal van
122.000 werklozen.
De gemiddelde werkloosheid bedroeg
tiet laatste jaar 135.000, hetgeen 40.000
meer is dan de minister indertijd toe
laatbaar heeft geacht.
In het adres wordt er aan herinnerd
(lat de Vakcentralen in Maart 1951 zich
achter de Regering hebben geplaatst
toen harde maatregelen moesten worden
genomen, zoals consumptiebeperkingen
en investeringsbeperkingen om de zor
gelijke situatie van de betalingsbalans
te verbeteren. In het adres wordt er op
gewezen, dat de geheel veranderde si
tuatie het monetair verantwoord maakt
om een actieve werkgelegenheidspoli-
üek te voeren.
Na het herstel van de betalingsbalans
is nu de tijd gekomen om een actieve
werkgelegenheidspoUtiek te gaan voe
ren.
De Raad van Vakcentralen meent dat
de Regering werkzaam kan zijn om de
werlfgelegenheid te bevorderen door
verhoging van Overheidsuitgaven en
door verlaging van de belastingen die
op de bedi-ijven drukken en die op de
consumentie een remmende werking
hebben.
In het adres wordt er de nadruk op
gelegd dat deze uitbreiding en versnel
ling op zo kortmogelijke termijn dienen
te geschieden en ter bestrijding van de
structuele gevaren voor de werkgele
genheid zoveel mogelijk aan een versnel
de ontsluiting van de onderontwikkelde
gebieden dienstbaar dienen te worden
gemaakt.
Ben meer efficiënte organisatie van de
uitvoering van soortgelijke middelen
acht de Raad van Vakcentralen drin
gend noodzakelijk. Coördinatie in het
beleid van de desbetreffende organen
wordt aanbevolen.
De Raad van Vakcentralen denkt
hierbij ook aan een verhoging van het
v/oningbouwprogramma boven het aan
tal van 55.000 dat in de Troonrede is
toegez-ïgd. Versnelling van de uitke
ringen voor vergoeding van materiële
oorlogsschade wordt aanbevolen door
de stimulerende tendenz die daar van
uit kan gaan van de investeringen. Ten
aanzien van de verhoging van overheids
uitgaven wordt er aan gedacht, het in
komen, dat Tiiet in aanmerking komt
bij het vaststellen der uitkering van de
noodvoorziening ouden van dagen tot
200.per jaar te verhogen.
Gepleit wordt in dit schrijven aan de
ze regeling terugwerkende kracht te
verlenen zowel uit een oogpunt vhn
rechtvaardigheid als uit conjuncturele
overwegingen. Gedacht wordt ook aan
het verlenen van credieten via de sleu-
telbank of andere credietinstellingen
voor klein- en middelbedrijven.
In een totaal werkgelegenheidspro-
gram mag belastingverlaging niet ont
breken.
Gedacht wordt aan een zodanige be
lastingverlaging dat een zo goed moge
lijke garantie ontstaat dat de daardoor
vrijgekomen geldmiddelen voor inves
teringen worden aangewend.
Als een der middelen wordt aange
geven de verlenging van de mogelijk
heid van de toepassing van vervroegde
afschrijving.
De Raad van Vakcentralen wil er ook
op aandringen, dat bij de maatregelen
tot huurverhoging nauwkeurig de ge
volgen voor de werkgelegenheid zuUen
worden bestudeerd. Gevraagd wordt de
ze huurverhoging volledig te compen
seren voor de loontrekkenden en voor
de sociaal zwakkeren.
Voorts meent de Raad dat de on
rechtvaardigheid bij de invoering van
de Kinderbijslagwet 1950 begaan moet
worden hersteld. De Kinderbijslagwet
1950 kent andere peildata dan de Kin
derbijslagwet 1939: Het komt de Raad
van Vakcentrale voor, de nadelen, die
hieruit voor sommige verzekerden zijn
ontstaan, zoveel als technisch mogelijk
is te compenseren.
Inderdaad verruiming van werkver-
schaffingscredieten en verlaging van de
belastingen kunnen bevorderlijk zijn
voor meerdere werkgelegenheid.
Meer kan gedaan worden voor de ont
sluiting ook van onze eilanden.
Een volwaardige economische verbin
ding van onze eilanden is dringend
noodzakelyk. ©een achterlqke verbin
dingen zoals voor onze eilanden Schou-
wen-Duiveland en Goeree Overflakkee.
Een brug voor Flakkee! Dat moet pri
mair zijn maar daarnaast moeten de
huidige verbindingen niet verwaarloosd
worden.
Een, twee, van de modernste veerbo
ten met koplading moesten aJ lang in
de vaart zijn'. En nog is het tijd ze te
laten bouwen. Komt er een brug, geen
nood dan kunnen ze elders wel dienst
doen: En Schouwen-Duiveland diende al
lang door een brug en een hoofdver
keersweg over het Brabantse wegennet
Oost-West en Noord-Zuid aangesloten
te zijn.
Ook op FlaJtkee en Schouwen-Duive
land evenals op Tholen is nog zeer veel
te doen aan grondverbetering, ruilver
kaveling e.d. projecten meer.
Grote credieten dienen daarvoor be
schikbaar te worden gesteld, öe econo
mie van deze streken kan gerust nood
lijdend worden genoemd. De wegen op
deze eilanden ten laste vaak van pol
ders zijn ook lang niet aangepast aan
de moderne behoeften. Op Flakkee
omdat voor hen geen plaats
was in de herberg
(Lucas 2 7b.)
Misschien herinnert U zich, dat in 't
begin van de laatste wereldoorlog, on
ze Koningin een aanbod van goede dien
sten deed aan de oorlogvoerende par
tijen met de bedoeUng deze door een ge
sprek tot elkander te brengen.
Dat aanbod werd afgewezen.'De aan
geboden diensten werden niet aanvaard.
Zeer hoffelijk, maar zeer beslist.
Men had de oorlog liever dan de vre
de.
Eeuwen lang had de kerk der Oude
Bediening uitgezien naar de beloofde
Messias. Telkenmale v/as ze in haai-
verwachtingen teleurgesteld. Velen v/a
ren als de Verlosser gezien en begeerd.
Zelf als zodanig begroet, maar telkens
bleek 't een vergissing. Totdat einde
lijk
Daar gaan ze. Jozef en Maria. Ze
gaan op naar Bethlehem om beschreven
te worden. Maria draagt bij haar en in
haar de heerlijke, Goddelijke belofte en
verwachting: Gij zult een Zoon baren
en gij zult Zijn Naam heten Jezus, deze
zal groot zijn en de Zoon des Aller-
hoogsten genaamd worden.
Straks komen ze in Bethlehem. Dui
zenden hebben er een plaats gevonden.
Een gelegenheid om te overnachten.
Jozef en Maria niet. Uiteindelijk strek
ken ze in een stal der beesten hun
moede ledematen uit. En daar gaat 't
Wonder der Eeuwen gebeuren.
Gods Zoonwordt' Zoon des men
sen.
In de stal, omdatvoor hen geen
plaats was in de herberg. Voor hen
geen plaats, omdat in diepste grond
geen plaats was voor Hem, Daar ging
't om.
Geen plaats voor de Zaligmaker.
Geen behoefte om door Hem tot vre
de te komen.
Nu geen plaats om geboren te wor
den. Straks geen plaats om te sterven.
In Zijn leven, bidt men of Hij uit de
landpale wil vertrekken. Verstaat ge
dat?
De Adventsklokken hebben geluid. Ze
spelden de komst van de grote Vrede
vorst. Van Hem, die 't verbroken con
tract tussen God en de ziel wil herstel
len.
Hij komt in de Kerstnacht met Zijn
aanbod van goede diensten. Zijn aan
bod van genade en vrede.
Hij wil U volmaken met Zijn heil, de
leegheid des harten wegnemen.
Hij vril opstandelingen tot voorspraak
zijn bij de Vader, ja onze ongerechtig
heden op Zich doen aanlopen.
Hij komt om zich zelf te ontledigen,
te vernederen, arm te maken.
Hij komt om te lijden, smaad en hoon
te ontvangen.
Te sterven straks aan 's smadelijk
kruis van Golgotha.
Hij komt van uit de hoge hemel op
deze donkere, kille, vijandige aarde, om
die te verlichten en te verwarrnen met
zijn onuitsprekelijke liefde.
Hij komt om Zich zelf te geven.
Adventstijd is verwachtingstijd. Ver
wachten wij Hem waarlijk?
Is ey uitzien naar Zijn komst?
Voelen wij Zijn rijkdom en onze ar
moede
Onze opstand, Zijn gehoorzaamheid?
Of, ofgeldt het ook van ons:
,,om<iat voor hen geen plaats was in de
herberg?"
Zijn wij te goed, te vroom, te on
schuldig, te hoogmoedig voor Zijn gena
de?
Weigeren wij Hem bruut de toegang
tot ons hart met één: „Wij willen niet
dat Gij Koning over ons zijt?"
Of met het fatsoenlijke: „Wat ont
breekt mij nog?"
Hebben ook wij zijn aanbod van goe
de diensten afgewezen? Weet dan, dat
ge 't zo hard nodig hebt. Dat IJ anders
de eeuwige dood en de eeuwige oorlog
wacht.
Laat Hem, uw bemiddelaar zijn. Wij
bidden U van Zijnentwege. laat U met
God verzoenen".
De tijd dringt. Nog kan het! Weer
kroont Hij tot tJ met het: ,,Ik wil Uw
Jezus, Uw redder. Uw middelaar zijn."
Die Hem nederig valt te voet, zal van
Hem zijn wegen leren.
Dan wordt 't Kerstfeest Vrede-
feest.
Dan wordt gena van waarheid blij
ontmoet.
De vrede met 'n kus van 't recht ge
groet.
Zeker, dan zult ook gij 't ondervin
den: Voor U geen plaats in de herberg
der wereld en vrome wereld.
De dienstknecht is niet beter dan zijn
Heere.
Als we dan maar weten mogen, dat
't in ons om Hem gaat. Dat we lij
den, niet als kwaaddoener, maar om de
Naam van de Heere Jezus. Laat er dan
hier geen plaats voor ons zijn.
Laten we zwervelingen, gasten en
vreemdelingen wezen.
Dit is de grote troost. Omdat voor
Hem geen plaats was, heeft Hij verdiend
de plaats voor de Zijnen 'in 't Vader
huis met zijn vele woningen. Als er,
door Gods genade, plaats voor Hem ge
maakt is in ons hart, zal er straks eeu
wig plaats voor ons zijn bij Hem.
Hoe gezellig zitten ze daar achter de kachel nu wijlenPaulus
Mierop Jacz. en Comelis Tanis C. K. Pzn. te Ouddorp! Een ouderwetse
„aangeklede Juffrouw", zoals de vrouwen destijds zo'n kachel noemden,
met deurtjes en een deksel boven op. Alles vol lofwerk; echte stofnesten.'
Om die kachel hebben wij echter dit kiekje niet opgenomen, maar om de
mooie betegeling van de muren, die duidelijk op de foto uitkomt.
Middelharnis.
C. J. Kesting.
naast de provinciale wegen diende ze
ker een hoofdverkeersweg te zijn .van
het veer Galatese Sluis in verbinding
met die provinciale wegen.
Een moderne weg Oost-West en een
dito weg Galatee aansluitend aan die
weg is wel het minste van wat als nood
zakeiyk gevraagd mag worden.
Ruime werkgelegenheidscredleten en
verlaging van de belastingen zou de
bestrijding van de werkloosheid zeer
ten goede komen. We kunnen ons bij
het schrijven van de Raad van Vakcen
tralen van harte aansluiten.
Het is noodzakelijk voor het heden
en zeker ook voor de toekomst om on
ze eilanden te ontsluiten voor de eco
nomische ontwikkeling waaraan zo gro
te behoefte bestaat.
esSUeen by de betere ^uweliera
zyn
verkrygbaar.
Kerstfeest, geen kerstmis. Waar
om zoveel legendarisch gedoe?
Kerstboom of de loot uit de tronk
van Isai?
De Kerstdagen staan weer voor dé
deur. Op de 25ste December wordt door
de gehele Christenheid de geboorte van
Christus, de Zaligmaker herdacht.
Er wordt wel eens gezegd, waarom
de 25ste December hiervoor gekozen is.
Hierop valt moeilijk een antwoord te
geven, want het staat niet vast, dat de
25ste Dec. werkelijk de geboortedag van
Christus is. De H. Schrift vermeld ons
de datum niet.
Volgens sommigen houdt de keuze
van deze datum verband met de ge
dachte van sommige Kerkvaders, als
zou Jezus werkelijk op 25 Dec. gebo
ren zijn. (Op 25 Maart de schepping der
wereld en de ontvangenis in het vlees).
Maar te bewijzen is het niet. Wat doet
het er ook toe? Het komt ér maar op
aan wéarlljk Kerstfeest te mogen vie
ren.
Kerstfeest zeggen we niet Kerst
mis. Bij de roomsen is de mis van 25
December het middelpunt van het Kerst
feest, daarom spreken zij van Kerst
mis. Dit woord is zo algemeen in zwang
gekomen, dat de protestanten ook al
het woord kerstmis spreken en schrij
ven! Bij voorkeur spreken de protes-
tan echter van Kerstfeest.
Voor de Romeinen was 25 December
de dag van de onoverwonnen zon (dies
invicti solis); van die dag af begon de
zon weer in kracht toe te nemen. Daar
tegenover stelden de Christenen: de ge
boren Christus gaat op, als de Zon der
Gerechtigheid! Daar zal het nu opaan
komen, voor ons ieder persoonlijk: wil
len wij waarlijk Kerst-FEEST vieren!
Dan zal het moeten zijn als bij de her
ders: U (persoonlijk) is heden geboren
de Zaligmaker, welke is Christus de
Heere!
Er wordt zoveel legendarisch gedoe
om de Kerstgeschiedenis heengeweven.
Het verhaal van de geboorte van Chris
tus is sober en eenvoudig. Maar het
moet mooier en fraaier worden ge
maakt. Op z'n minst moet er een kerst
boom met versieringen bij!
De kerstboom is in feite van heiden
se oorsprong. Reeds de oude Egypte-
naren vereerden de heilige boom; in
Brits-Indië kende men de boom met
lichtjes. Wanneer de oude Germanen het
Joelfeest ter ere van het weer doorbre
kend licht vierden, werd de altijd groe
ne denneboom versierd met brandende
kaarsen als zinnebeeld van het groei
ende licht.
In Duitsland kwam in de 17e eeuw de
kerstboom in gebruik, een gebruik dat
ook in ons land is doorgedrongen. Met
recht heeft men van gereformeerde
richting ons land bezwaren tegen de
kerstboom, niet alleen omdat hij hei
dens van oorsprong is, maar ook om
dat de stralende boom met geschenken
de aandacht van de hoofdzaak afkeert
en mee werkt aan de veruitwendiging
van het Kerstfeest.
Prof. G. Wisse ,,de oude oefenaar van
Doorn" zoals hij zich bij voorkeur
noemt heeft een Kerstboodschap uitge
geven, die in ons land en ook in Spanje
(in de Spaanse taal) wordt verspreid.
Wilt ge waarlijk Kerstfeest vieren
zo schrijft hij daarin dan zult ge
van nature niet kunnen zeggen: God
met ons, maar dan zult ge moeten ko
men als een, die van God is uitgeval
len, die God mist, die zonder die God
en Zijn verzoende gemeenschap een on
gelukkig mens is. Voor zulken is bij de
kribbe van Bethlehem plaats! Hier kan
geen Farizeeër terecht, hier is plaats
voor alle armen van geest, voor hoeren
en tollenaren, voor goddelozen en des
doods schuldigen.
Voor zondaren is er volle permissie
die stal binnen te gaan. In een ontwor
telde kerstboom, zien ze niets. Maar in
de loot van de afgehouwen tronk van
Isai éllesl Daar alleen ligt hun behou
denis.
WAARNEMER.
Als U uw Nieuwjaarsadvertentie nog
niet hebt opgegeven, doe het dan om
gaand. Anders komt TJ mogelijk voor
het Nieuwjaarsnummer, dat een ex
tra groot nummer wordt, te laat.
Geeft uw advertentie op aan de plaat
selijke agenten.
Dergelijke woningen, met betegel
de muren, vond men vroeger te Oud
dorp veel. Nu zijn ze bijna alle ver
dwenen. Deze zomer hebben wij er
nog een ontdekt, nl. van dhr Voogd
aan het eind van de Strandweg. Fan
tastisch als men tussen de fraaie be
tegelde muren inzit.
De huiskamer die men op de foto ziet
was van de woning van Paulus Hier
op Jacz., naast de Openbare School,
waar nadien de nieuwe woning van
dhr Philip Kastelein is verrezen. Men
ziet de fraaie tegels duidelijk langs
de wanden en ook het tegelplateau
boven de schoorsteen. Dikwijls vorm
den die plateau's Bijbelse voorstel
lingen en het is jammer, dat er bij
het slopen niet zoveel waarde aan
werd gehecht en er zoveel verloren
zijn gegaan. Schrijver dezer wenste
wel een paar van die tegels te bezit
ten, om in zijn woning op te hangen.
De beide oudjes op de foto, zijn nu
reeds langs overleden. De eigenaar,
van de woning Paulus Mierop Jacz.
werd geboren 17 Nov. 1845 en over
leed 8 Juni 1938. Cornelis Tanis
C. K. Pzn., die veel bij hem op be
zoek kwam werd geboren 7 Mei 1848
en overleed 8 Febr. 1930. Ze zijn ge
kleed in de typische ouderwetse kle
dij en droegen de half-hoge zijden
pet.
Twee referaten.
Maandag 15 Dec. j.l. werd in het ca
techisatielokaal ouderavond gehouden
van de School met de Bijbel alhier.
Deze bijeenkomst stond onder leiding
van Ds R. W. Steur, die opgaf te zin
gen Ps. 105 5 en voorging in gebed.
Naar aanleiding van Lucas 18 15^17
sprak hij een openingswoord, releveerde
's Heeren goedheid in het afgelopen jaar
waarbij niet éên sterfgeval onder zoveel
kinderen was voorgekomen. Hij hoop
te, dat deze contact-avond zou mogen
strekken tot verheerlijking van 's Hee
ren naam.
Het V.G.L.a
De heer van Lenten hield daarna een
referaat over „Het voortgezet gewoon
lager onderwijs". Voor velen is het V.G.
L.O. onbekend. Ook heerst er over dit
onderwijs veel misverstand en verwar
ring. Spr. zette uiteen wat dit onder
wijs inhoudt en stelde de vraag: „Is het
V.G.L.O. wel belangrijk voor onze kin
deren (7e en 8e leerjaar). Vernieuwing
is lang niet altijd modernisering. Er
zijn mensen welke radicaal tegen dit
onderwijs staan, anderen staan critisch
ten opzichte van deze vernieuwing. Het
schooltype van het V.G.L.O. is een ge
heel andere methode. De leerwijze ligt
anders en het past zich aan bij de
intelligentie van de leerling. Het gebrek
van het lager onderwijs is, dat de vor
ming van de leerling veel te weinig aan
dacht heeft van de onderwijzers en dit
vangt het V.G.L.O.-onderwijs op. Het
geeft de kinderen meer zelfstandigheid
meer inzicht wordt bijgebracht tot het
latere leven. Op deze school wordt ge
werkt met zg. project-methode en naar
gelang het tempo van elke leerling. De
handenarbeid is een der vakken en van
zeer groot belang, het geeft een beter
begrip tot aanleren. Spr. achtte dit on
derwijs van groot belang, ook voor Oud
dorp. De taak van de V.G.L.O. school
is de jeugd op te vangen in deze rij-
pingsjaren. Hij sprak de wens uit, dat de
ouders zich hierover tot nadenken zul
len zetten, omdat dit onderwijs voor de
kinderen van zulk groot profijt kan zijn.
Bijbelse geschiedenis op school
De heer Klein gaf een lezing over:
„De Bijbelse geschiedenis op onze
school." Hij begon met te zeggen. Naast
de Kerk hebben wij nog een school met
de Bijbel. Met gulden letters staat dit
boven onze school. Wie verstaat deze
betekenis werkelijk? Tegenwoordig is
alles Christelijk, veel vorm, holle leu
zen en ijdele klanken. Verstaan wij, al
dus spr. de diepe betekenis van het Chr.
onderwijs ?Terug grijpend naar de his
torie der School met de Bijbel bij de op
richting, met welk een ontroering vin
den wij dan de geweldige strijd geboekt
Ook strijd inwendig en een worstelen
in gebed. Wie staat er stil bij het won
der, zulk een school te hebben? Nood
zakelijk is het, dat de Bijbel tot ons
spreekt, te ervaren welk een kracht er
van uitgaat. Tot vandaag aan de dag
nóg Christelijk onderwijs, wie beseft
het? Dit is geen mensenwerk, de Heere
heeft hiervoor gezorgd. Was Hij niet de
eerste die naar ons vroeg, volgens Jesa-
ja? Groot is het voordeel voor de mens
te leven onder het Evangelie, dat onze
kinderen Bijbelse geschiedenis op school
ontvangen. De opmerkzame ouders zien
bovenaan het rapport hunner kinderen'
Bijb. geschiedenis. Ook in de klas staat
bovenaan op het rooster Bijb. gesch. Is
het ook voor ons het voornaamste, het
hoogste? Zien de kinderen het aan ons
en merken zij dit op in ons leven? Ook
kinderen moeten dat zien aan hun on
derwijzers, want een kind ziet scherp,
heel scherp zelfs. Wat gaat er van ons
uit, als wij de Bijb. Gesch. vertellen?
Wordt er nog over nagedacht, vertellen
de kinderen er iets van thuis? Geeft het
indruk in hun jeugdige harten? Op
merkelijk is het dat ouders meer let
ten op het rapportcijfer van taal en re
kenen, en weinig op Bijb. gesch.
iWordt de zegen van het Chr. onder
wijs zo licht geacht? Welk een offer
vaardigheid en liefde werd er voor de
gelijkstelling er was, betracht. Zouden
wij er zoveel voor over hebben? Zouden
v/ij wel onderwijzer willen zijn op de
Chr. school? En toch, hoe noodzakelijk
is dit onderwijs. Is het niet de eis van
Gods Woord? Mochten er nog kinder
zielen gebracht worden tot bekering ten
eeuwigen leven, wenste spr., waartoe
het Bijbels onderwijs dienstbaar mocht
worden gesteld.
Spr. borduurde op dit stramien voort
wees ook op de moeilijke en verant
woordelijke taak van onderwijzers en
onderwijzeressen. Wie is tot deze dingen
bekwaam? vroeg spr. en eindigde met
de wens, dat het onderwijzend perso
neel de beede eigen mocht zijn uit Ps.
119 :1: „Maak in Uw Woord mijn
gang en treden vast."
Op het laatste onderwerp werden nog
een paar vragen gesteld. De voorz.
dankte de beide onderwijzers voor hun
referaat. In de rondvraag werd het
woord gegeven aan dhr J. Tanis Tz.
welke gedurende een reeks van jaren
zitting heeft gehad in het schoolbestuur
die memoreerde hoe hij als jongen van
10 jaar reeds kennis nam van de oprich
ting der school. Teruggaande in de his
torie haalde hij enkele bijzonderheden
op, met name werd genoemd de jonge
vurige predikant Ds Tichelaar, die een
stoere voorvechter was van de school
met de Bijbel, welke wel werd genoemd
de luitenant van Groen van Prinsterer.
Zijn grootvader Joh. Hameeteman,
(Hansje van de Hofdijk) was mede een
der oprichters. Tenslotte dankte de
voorz. alle aanwezigen voor hun be
langstelling. Na het zingen van Ps. 119
vers 67 sloot dhr Spuijbroek met dank
gebed, (de R.)
De heer B. v. d. Veer te Middelharnis
bracht ze in de handel
De eerste rode spruiten een geheel
nieuw kruisings-product van Vreekens'
.Zaadhandel te Dordrecht zijn op Goe-
ree-Overflakkee in de handel gebracht
door de handelaar B. v. d. Veer, (Fruit
centrale) Westdijk te Middelharnis.
Omdat dit een heel nieuw product is,
heeft de heer v. d. Veer aan Burgemees
ter Rijnders een hoeveelheid van deze
rode spruitjes aangeboden en ook onze
redactie in de gelegenheid gesteld ze te
proberen.
De bereidingswijze van de rode spruit
jes is vrijwel dezelfde als van groene
spruiten; men zet ze op in niet te ruim
water en voor de aroma voegt men er
enige druppels citroensap aan toe. Die
toevoeging van citroensap is bepaald
nodig, om de kleur ook met het koken
te behouden.
Men laat ze zachtjes koken, intussen
doet men ,goed ze enige malen om te
schudden. Zijn ze gaar, stooft men ze
na met boter.
Rode spruiten zijn sneller gaar dan
hun groene soortgenoten, terwijl ze niet
dié onaangename kooklucht hebben als
gewone spruiten.
De smaak is veel fijner dan gewone
spruiten, ze zijn ook zachter, d.w.z. niet
zo „zwaar" om te eten. Aan de kleur
moet men even wennen. Mevrouw Rijn
ders had er vrijwel dezelfde mening
over als onze redacteur, die ze gepro
beerd heeft. De kinderen, die anders
geen spruiten lusten, aten ze nu met
graagte!
Algemeen zijn ze nog niet in de han
del, omdat men deze selectie eerst ver
der moet voorttelen. Daarom zijn ze
nog vrij duur.
Het is voor de heer v. d. Veer te Mid
delharnis ongetwijfeld een mooie recla
me, dat hij de eerste is op ons eiland,
die ze in de handel brengt.
Ds HEIJER WORDT 85 JAAE
De emeritus predikant van Vlaardin-
gen. Ds. H. A. Heijer, thans woonach
tig te Utrecht, hoopt op 31 December
zijn 85ste verjaardag te vieren. Ds Heijer
aanvaardde het predikambt 8 Januari
1893, zodat het 8 Januari 1953 ook 60
jaar geleden zal wezen, dat deze
zo bekende predikant het predik
ambt aanvaardde. Zijn eerste gemeen
te was Hagestein, die hij in 1895 ver
wisselde met Lienden. In 1899 vertrok
hij vanhier naar Staphorst, waar hij
bleef tot 1908. Van 1908—1916 was hij
predikant van Renkum. In 1916 verbond
hij zich aan zijn laatste gemeente Vlaar-
dingen, die hij diende tot aan zijn eme
ritaat in 1940.
Het zal deze predikant op deze ge
denkdagen zeker niet aan belangstel
ling ontbreken.