r CONSTANT Ringen Fruitcentrale CHR. SCHOOL OUDDORP 12 voor één gulden 13 voor één gulden RIJSTTAFEL-PRODUCTEN RODE SPRUITEN Kerknieuws Verontrustende stijging van de werkloosheid ^et de Heerlijke Sinaasappels Mandarijnen 25gte Jaargang Woensdag 24 December 1952 No. 2176 CHE. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN MEDITATIE „Hei aanbod van goede diensien afgewezen" Hoe het vroeger was Betegelde muren in een Ouddorpse woning enót 1 ei^ Fa. HART06S - MIDDELHARNIS "^Uit ket naar de Westdijk 36 - Telef. 2682 Grote sortering NOTEN in dop en gepeld. Sla, Bloemkool, Witlof enz. iets fijns Fruitmanden en Fruitschalen 2de KERSTDAG GEOPEND Haast U voor Uw Nieuwjaarwens I V. Verkouden 1 DANPO Eerste rode spruiten op ons eiland ReclactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870-2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verscbynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bö contract speciaal tarief. pe Raad van Vakcentralen heeft zich in een schrijven tot de ministerraad ge wend. De Raad is verontrust door de toe nemende werkloosheid. Eind November bedroeg het aantal werklozen 139000 te gen eind November 1951 een getal van 122.000 werklozen. De gemiddelde werkloosheid bedroeg tiet laatste jaar 135.000, hetgeen 40.000 meer is dan de minister indertijd toe laatbaar heeft geacht. In het adres wordt er aan herinnerd (lat de Vakcentralen in Maart 1951 zich achter de Regering hebben geplaatst toen harde maatregelen moesten worden genomen, zoals consumptiebeperkingen en investeringsbeperkingen om de zor gelijke situatie van de betalingsbalans te verbeteren. In het adres wordt er op gewezen, dat de geheel veranderde si tuatie het monetair verantwoord maakt om een actieve werkgelegenheidspoli- üek te voeren. Na het herstel van de betalingsbalans is nu de tijd gekomen om een actieve werkgelegenheidspoUtiek te gaan voe ren. De Raad van Vakcentralen meent dat de Regering werkzaam kan zijn om de werlfgelegenheid te bevorderen door verhoging van Overheidsuitgaven en door verlaging van de belastingen die op de bedi-ijven drukken en die op de consumentie een remmende werking hebben. In het adres wordt er de nadruk op gelegd dat deze uitbreiding en versnel ling op zo kortmogelijke termijn dienen te geschieden en ter bestrijding van de structuele gevaren voor de werkgele genheid zoveel mogelijk aan een versnel de ontsluiting van de onderontwikkelde gebieden dienstbaar dienen te worden gemaakt. Ben meer efficiënte organisatie van de uitvoering van soortgelijke middelen acht de Raad van Vakcentralen drin gend noodzakelijk. Coördinatie in het beleid van de desbetreffende organen wordt aanbevolen. De Raad van Vakcentralen denkt hierbij ook aan een verhoging van het v/oningbouwprogramma boven het aan tal van 55.000 dat in de Troonrede is toegez-ïgd. Versnelling van de uitke ringen voor vergoeding van materiële oorlogsschade wordt aanbevolen door de stimulerende tendenz die daar van uit kan gaan van de investeringen. Ten aanzien van de verhoging van overheids uitgaven wordt er aan gedacht, het in komen, dat Tiiet in aanmerking komt bij het vaststellen der uitkering van de noodvoorziening ouden van dagen tot 200.per jaar te verhogen. Gepleit wordt in dit schrijven aan de ze regeling terugwerkende kracht te verlenen zowel uit een oogpunt vhn rechtvaardigheid als uit conjuncturele overwegingen. Gedacht wordt ook aan het verlenen van credieten via de sleu- telbank of andere credietinstellingen voor klein- en middelbedrijven. In een totaal werkgelegenheidspro- gram mag belastingverlaging niet ont breken. Gedacht wordt aan een zodanige be lastingverlaging dat een zo goed moge lijke garantie ontstaat dat de daardoor vrijgekomen geldmiddelen voor inves teringen worden aangewend. Als een der middelen wordt aange geven de verlenging van de mogelijk heid van de toepassing van vervroegde afschrijving. De Raad van Vakcentralen wil er ook op aandringen, dat bij de maatregelen tot huurverhoging nauwkeurig de ge volgen voor de werkgelegenheid zuUen worden bestudeerd. Gevraagd wordt de ze huurverhoging volledig te compen seren voor de loontrekkenden en voor de sociaal zwakkeren. Voorts meent de Raad dat de on rechtvaardigheid bij de invoering van de Kinderbijslagwet 1950 begaan moet worden hersteld. De Kinderbijslagwet 1950 kent andere peildata dan de Kin derbijslagwet 1939: Het komt de Raad van Vakcentrale voor, de nadelen, die hieruit voor sommige verzekerden zijn ontstaan, zoveel als technisch mogelijk is te compenseren. Inderdaad verruiming van werkver- schaffingscredieten en verlaging van de belastingen kunnen bevorderlijk zijn voor meerdere werkgelegenheid. Meer kan gedaan worden voor de ont sluiting ook van onze eilanden. Een volwaardige economische verbin ding van onze eilanden is dringend noodzakelyk. ©een achterlqke verbin dingen zoals voor onze eilanden Schou- wen-Duiveland en Goeree Overflakkee. Een brug voor Flakkee! Dat moet pri mair zijn maar daarnaast moeten de huidige verbindingen niet verwaarloosd worden. Een, twee, van de modernste veerbo ten met koplading moesten aJ lang in de vaart zijn'. En nog is het tijd ze te laten bouwen. Komt er een brug, geen nood dan kunnen ze elders wel dienst doen: En Schouwen-Duiveland diende al lang door een brug en een hoofdver keersweg over het Brabantse wegennet Oost-West en Noord-Zuid aangesloten te zijn. Ook op FlaJtkee en Schouwen-Duive land evenals op Tholen is nog zeer veel te doen aan grondverbetering, ruilver kaveling e.d. projecten meer. Grote credieten dienen daarvoor be schikbaar te worden gesteld, öe econo mie van deze streken kan gerust nood lijdend worden genoemd. De wegen op deze eilanden ten laste vaak van pol ders zijn ook lang niet aangepast aan de moderne behoeften. Op Flakkee omdat voor hen geen plaats was in de herberg (Lucas 2 7b.) Misschien herinnert U zich, dat in 't begin van de laatste wereldoorlog, on ze Koningin een aanbod van goede dien sten deed aan de oorlogvoerende par tijen met de bedoeUng deze door een ge sprek tot elkander te brengen. Dat aanbod werd afgewezen.'De aan geboden diensten werden niet aanvaard. Zeer hoffelijk, maar zeer beslist. Men had de oorlog liever dan de vre de. Eeuwen lang had de kerk der Oude Bediening uitgezien naar de beloofde Messias. Telkenmale v/as ze in haai- verwachtingen teleurgesteld. Velen v/a ren als de Verlosser gezien en begeerd. Zelf als zodanig begroet, maar telkens bleek 't een vergissing. Totdat einde lijk Daar gaan ze. Jozef en Maria. Ze gaan op naar Bethlehem om beschreven te worden. Maria draagt bij haar en in haar de heerlijke, Goddelijke belofte en verwachting: Gij zult een Zoon baren en gij zult Zijn Naam heten Jezus, deze zal groot zijn en de Zoon des Aller- hoogsten genaamd worden. Straks komen ze in Bethlehem. Dui zenden hebben er een plaats gevonden. Een gelegenheid om te overnachten. Jozef en Maria niet. Uiteindelijk strek ken ze in een stal der beesten hun moede ledematen uit. En daar gaat 't Wonder der Eeuwen gebeuren. Gods Zoonwordt' Zoon des men sen. In de stal, omdatvoor hen geen plaats was in de herberg. Voor hen geen plaats, omdat in diepste grond geen plaats was voor Hem, Daar ging 't om. Geen plaats voor de Zaligmaker. Geen behoefte om door Hem tot vre de te komen. Nu geen plaats om geboren te wor den. Straks geen plaats om te sterven. In Zijn leven, bidt men of Hij uit de landpale wil vertrekken. Verstaat ge dat? De Adventsklokken hebben geluid. Ze spelden de komst van de grote Vrede vorst. Van Hem, die 't verbroken con tract tussen God en de ziel wil herstel len. Hij komt in de Kerstnacht met Zijn aanbod van goede diensten. Zijn aan bod van genade en vrede. Hij wil U volmaken met Zijn heil, de leegheid des harten wegnemen. Hij vril opstandelingen tot voorspraak zijn bij de Vader, ja onze ongerechtig heden op Zich doen aanlopen. Hij komt om zich zelf te ontledigen, te vernederen, arm te maken. Hij komt om te lijden, smaad en hoon te ontvangen. Te sterven straks aan 's smadelijk kruis van Golgotha. Hij komt van uit de hoge hemel op deze donkere, kille, vijandige aarde, om die te verlichten en te verwarrnen met zijn onuitsprekelijke liefde. Hij komt om Zich zelf te geven. Adventstijd is verwachtingstijd. Ver wachten wij Hem waarlijk? Is ey uitzien naar Zijn komst? Voelen wij Zijn rijkdom en onze ar moede Onze opstand, Zijn gehoorzaamheid? Of, ofgeldt het ook van ons: ,,om<iat voor hen geen plaats was in de herberg?" Zijn wij te goed, te vroom, te on schuldig, te hoogmoedig voor Zijn gena de? Weigeren wij Hem bruut de toegang tot ons hart met één: „Wij willen niet dat Gij Koning over ons zijt?" Of met het fatsoenlijke: „Wat ont breekt mij nog?" Hebben ook wij zijn aanbod van goe de diensten afgewezen? Weet dan, dat ge 't zo hard nodig hebt. Dat IJ anders de eeuwige dood en de eeuwige oorlog wacht. Laat Hem, uw bemiddelaar zijn. Wij bidden U van Zijnentwege. laat U met God verzoenen". De tijd dringt. Nog kan het! Weer kroont Hij tot tJ met het: ,,Ik wil Uw Jezus, Uw redder. Uw middelaar zijn." Die Hem nederig valt te voet, zal van Hem zijn wegen leren. Dan wordt 't Kerstfeest Vrede- feest. Dan wordt gena van waarheid blij ontmoet. De vrede met 'n kus van 't recht ge groet. Zeker, dan zult ook gij 't ondervin den: Voor U geen plaats in de herberg der wereld en vrome wereld. De dienstknecht is niet beter dan zijn Heere. Als we dan maar weten mogen, dat 't in ons om Hem gaat. Dat we lij den, niet als kwaaddoener, maar om de Naam van de Heere Jezus. Laat er dan hier geen plaats voor ons zijn. Laten we zwervelingen, gasten en vreemdelingen wezen. Dit is de grote troost. Omdat voor Hem geen plaats was, heeft Hij verdiend de plaats voor de Zijnen 'in 't Vader huis met zijn vele woningen. Als er, door Gods genade, plaats voor Hem ge maakt is in ons hart, zal er straks eeu wig plaats voor ons zijn bij Hem. Hoe gezellig zitten ze daar achter de kachel nu wijlenPaulus Mierop Jacz. en Comelis Tanis C. K. Pzn. te Ouddorp! Een ouderwetse „aangeklede Juffrouw", zoals de vrouwen destijds zo'n kachel noemden, met deurtjes en een deksel boven op. Alles vol lofwerk; echte stofnesten.' Om die kachel hebben wij echter dit kiekje niet opgenomen, maar om de mooie betegeling van de muren, die duidelijk op de foto uitkomt. Middelharnis. C. J. Kesting. naast de provinciale wegen diende ze ker een hoofdverkeersweg te zijn .van het veer Galatese Sluis in verbinding met die provinciale wegen. Een moderne weg Oost-West en een dito weg Galatee aansluitend aan die weg is wel het minste van wat als nood zakeiyk gevraagd mag worden. Ruime werkgelegenheidscredleten en verlaging van de belastingen zou de bestrijding van de werkloosheid zeer ten goede komen. We kunnen ons bij het schrijven van de Raad van Vakcen tralen van harte aansluiten. Het is noodzakelijk voor het heden en zeker ook voor de toekomst om on ze eilanden te ontsluiten voor de eco nomische ontwikkeling waaraan zo gro te behoefte bestaat. esSUeen by de betere ^uweliera zyn verkrygbaar. Kerstfeest, geen kerstmis. Waar om zoveel legendarisch gedoe? Kerstboom of de loot uit de tronk van Isai? De Kerstdagen staan weer voor dé deur. Op de 25ste December wordt door de gehele Christenheid de geboorte van Christus, de Zaligmaker herdacht. Er wordt wel eens gezegd, waarom de 25ste December hiervoor gekozen is. Hierop valt moeilijk een antwoord te geven, want het staat niet vast, dat de 25ste Dec. werkelijk de geboortedag van Christus is. De H. Schrift vermeld ons de datum niet. Volgens sommigen houdt de keuze van deze datum verband met de ge dachte van sommige Kerkvaders, als zou Jezus werkelijk op 25 Dec. gebo ren zijn. (Op 25 Maart de schepping der wereld en de ontvangenis in het vlees). Maar te bewijzen is het niet. Wat doet het er ook toe? Het komt ér maar op aan wéarlljk Kerstfeest te mogen vie ren. Kerstfeest zeggen we niet Kerst mis. Bij de roomsen is de mis van 25 December het middelpunt van het Kerst feest, daarom spreken zij van Kerst mis. Dit woord is zo algemeen in zwang gekomen, dat de protestanten ook al het woord kerstmis spreken en schrij ven! Bij voorkeur spreken de protes- tan echter van Kerstfeest. Voor de Romeinen was 25 December de dag van de onoverwonnen zon (dies invicti solis); van die dag af begon de zon weer in kracht toe te nemen. Daar tegenover stelden de Christenen: de ge boren Christus gaat op, als de Zon der Gerechtigheid! Daar zal het nu opaan komen, voor ons ieder persoonlijk: wil len wij waarlijk Kerst-FEEST vieren! Dan zal het moeten zijn als bij de her ders: U (persoonlijk) is heden geboren de Zaligmaker, welke is Christus de Heere! Er wordt zoveel legendarisch gedoe om de Kerstgeschiedenis heengeweven. Het verhaal van de geboorte van Chris tus is sober en eenvoudig. Maar het moet mooier en fraaier worden ge maakt. Op z'n minst moet er een kerst boom met versieringen bij! De kerstboom is in feite van heiden se oorsprong. Reeds de oude Egypte- naren vereerden de heilige boom; in Brits-Indië kende men de boom met lichtjes. Wanneer de oude Germanen het Joelfeest ter ere van het weer doorbre kend licht vierden, werd de altijd groe ne denneboom versierd met brandende kaarsen als zinnebeeld van het groei ende licht. In Duitsland kwam in de 17e eeuw de kerstboom in gebruik, een gebruik dat ook in ons land is doorgedrongen. Met recht heeft men van gereformeerde richting ons land bezwaren tegen de kerstboom, niet alleen omdat hij hei dens van oorsprong is, maar ook om dat de stralende boom met geschenken de aandacht van de hoofdzaak afkeert en mee werkt aan de veruitwendiging van het Kerstfeest. Prof. G. Wisse ,,de oude oefenaar van Doorn" zoals hij zich bij voorkeur noemt heeft een Kerstboodschap uitge geven, die in ons land en ook in Spanje (in de Spaanse taal) wordt verspreid. Wilt ge waarlijk Kerstfeest vieren zo schrijft hij daarin dan zult ge van nature niet kunnen zeggen: God met ons, maar dan zult ge moeten ko men als een, die van God is uitgeval len, die God mist, die zonder die God en Zijn verzoende gemeenschap een on gelukkig mens is. Voor zulken is bij de kribbe van Bethlehem plaats! Hier kan geen Farizeeër terecht, hier is plaats voor alle armen van geest, voor hoeren en tollenaren, voor goddelozen en des doods schuldigen. Voor zondaren is er volle permissie die stal binnen te gaan. In een ontwor telde kerstboom, zien ze niets. Maar in de loot van de afgehouwen tronk van Isai éllesl Daar alleen ligt hun behou denis. WAARNEMER. Als U uw Nieuwjaarsadvertentie nog niet hebt opgegeven, doe het dan om gaand. Anders komt TJ mogelijk voor het Nieuwjaarsnummer, dat een ex tra groot nummer wordt, te laat. Geeft uw advertentie op aan de plaat selijke agenten. Dergelijke woningen, met betegel de muren, vond men vroeger te Oud dorp veel. Nu zijn ze bijna alle ver dwenen. Deze zomer hebben wij er nog een ontdekt, nl. van dhr Voogd aan het eind van de Strandweg. Fan tastisch als men tussen de fraaie be tegelde muren inzit. De huiskamer die men op de foto ziet was van de woning van Paulus Hier op Jacz., naast de Openbare School, waar nadien de nieuwe woning van dhr Philip Kastelein is verrezen. Men ziet de fraaie tegels duidelijk langs de wanden en ook het tegelplateau boven de schoorsteen. Dikwijls vorm den die plateau's Bijbelse voorstel lingen en het is jammer, dat er bij het slopen niet zoveel waarde aan werd gehecht en er zoveel verloren zijn gegaan. Schrijver dezer wenste wel een paar van die tegels te bezit ten, om in zijn woning op te hangen. De beide oudjes op de foto, zijn nu reeds langs overleden. De eigenaar, van de woning Paulus Mierop Jacz. werd geboren 17 Nov. 1845 en over leed 8 Juni 1938. Cornelis Tanis C. K. Pzn., die veel bij hem op be zoek kwam werd geboren 7 Mei 1848 en overleed 8 Febr. 1930. Ze zijn ge kleed in de typische ouderwetse kle dij en droegen de half-hoge zijden pet. Twee referaten. Maandag 15 Dec. j.l. werd in het ca techisatielokaal ouderavond gehouden van de School met de Bijbel alhier. Deze bijeenkomst stond onder leiding van Ds R. W. Steur, die opgaf te zin gen Ps. 105 5 en voorging in gebed. Naar aanleiding van Lucas 18 15^17 sprak hij een openingswoord, releveerde 's Heeren goedheid in het afgelopen jaar waarbij niet éên sterfgeval onder zoveel kinderen was voorgekomen. Hij hoop te, dat deze contact-avond zou mogen strekken tot verheerlijking van 's Hee ren naam. Het V.G.L.a De heer van Lenten hield daarna een referaat over „Het voortgezet gewoon lager onderwijs". Voor velen is het V.G. L.O. onbekend. Ook heerst er over dit onderwijs veel misverstand en verwar ring. Spr. zette uiteen wat dit onder wijs inhoudt en stelde de vraag: „Is het V.G.L.O. wel belangrijk voor onze kin deren (7e en 8e leerjaar). Vernieuwing is lang niet altijd modernisering. Er zijn mensen welke radicaal tegen dit onderwijs staan, anderen staan critisch ten opzichte van deze vernieuwing. Het schooltype van het V.G.L.O. is een ge heel andere methode. De leerwijze ligt anders en het past zich aan bij de intelligentie van de leerling. Het gebrek van het lager onderwijs is, dat de vor ming van de leerling veel te weinig aan dacht heeft van de onderwijzers en dit vangt het V.G.L.O.-onderwijs op. Het geeft de kinderen meer zelfstandigheid meer inzicht wordt bijgebracht tot het latere leven. Op deze school wordt ge werkt met zg. project-methode en naar gelang het tempo van elke leerling. De handenarbeid is een der vakken en van zeer groot belang, het geeft een beter begrip tot aanleren. Spr. achtte dit on derwijs van groot belang, ook voor Oud dorp. De taak van de V.G.L.O. school is de jeugd op te vangen in deze rij- pingsjaren. Hij sprak de wens uit, dat de ouders zich hierover tot nadenken zul len zetten, omdat dit onderwijs voor de kinderen van zulk groot profijt kan zijn. Bijbelse geschiedenis op school De heer Klein gaf een lezing over: „De Bijbelse geschiedenis op onze school." Hij begon met te zeggen. Naast de Kerk hebben wij nog een school met de Bijbel. Met gulden letters staat dit boven onze school. Wie verstaat deze betekenis werkelijk? Tegenwoordig is alles Christelijk, veel vorm, holle leu zen en ijdele klanken. Verstaan wij, al dus spr. de diepe betekenis van het Chr. onderwijs ?Terug grijpend naar de his torie der School met de Bijbel bij de op richting, met welk een ontroering vin den wij dan de geweldige strijd geboekt Ook strijd inwendig en een worstelen in gebed. Wie staat er stil bij het won der, zulk een school te hebben? Nood zakelijk is het, dat de Bijbel tot ons spreekt, te ervaren welk een kracht er van uitgaat. Tot vandaag aan de dag nóg Christelijk onderwijs, wie beseft het? Dit is geen mensenwerk, de Heere heeft hiervoor gezorgd. Was Hij niet de eerste die naar ons vroeg, volgens Jesa- ja? Groot is het voordeel voor de mens te leven onder het Evangelie, dat onze kinderen Bijbelse geschiedenis op school ontvangen. De opmerkzame ouders zien bovenaan het rapport hunner kinderen' Bijb. geschiedenis. Ook in de klas staat bovenaan op het rooster Bijb. gesch. Is het ook voor ons het voornaamste, het hoogste? Zien de kinderen het aan ons en merken zij dit op in ons leven? Ook kinderen moeten dat zien aan hun on derwijzers, want een kind ziet scherp, heel scherp zelfs. Wat gaat er van ons uit, als wij de Bijb. Gesch. vertellen? Wordt er nog over nagedacht, vertellen de kinderen er iets van thuis? Geeft het indruk in hun jeugdige harten? Op merkelijk is het dat ouders meer let ten op het rapportcijfer van taal en re kenen, en weinig op Bijb. gesch. iWordt de zegen van het Chr. onder wijs zo licht geacht? Welk een offer vaardigheid en liefde werd er voor de gelijkstelling er was, betracht. Zouden wij er zoveel voor over hebben? Zouden v/ij wel onderwijzer willen zijn op de Chr. school? En toch, hoe noodzakelijk is dit onderwijs. Is het niet de eis van Gods Woord? Mochten er nog kinder zielen gebracht worden tot bekering ten eeuwigen leven, wenste spr., waartoe het Bijbels onderwijs dienstbaar mocht worden gesteld. Spr. borduurde op dit stramien voort wees ook op de moeilijke en verant woordelijke taak van onderwijzers en onderwijzeressen. Wie is tot deze dingen bekwaam? vroeg spr. en eindigde met de wens, dat het onderwijzend perso neel de beede eigen mocht zijn uit Ps. 119 :1: „Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast." Op het laatste onderwerp werden nog een paar vragen gesteld. De voorz. dankte de beide onderwijzers voor hun referaat. In de rondvraag werd het woord gegeven aan dhr J. Tanis Tz. welke gedurende een reeks van jaren zitting heeft gehad in het schoolbestuur die memoreerde hoe hij als jongen van 10 jaar reeds kennis nam van de oprich ting der school. Teruggaande in de his torie haalde hij enkele bijzonderheden op, met name werd genoemd de jonge vurige predikant Ds Tichelaar, die een stoere voorvechter was van de school met de Bijbel, welke wel werd genoemd de luitenant van Groen van Prinsterer. Zijn grootvader Joh. Hameeteman, (Hansje van de Hofdijk) was mede een der oprichters. Tenslotte dankte de voorz. alle aanwezigen voor hun be langstelling. Na het zingen van Ps. 119 vers 67 sloot dhr Spuijbroek met dank gebed, (de R.) De heer B. v. d. Veer te Middelharnis bracht ze in de handel De eerste rode spruiten een geheel nieuw kruisings-product van Vreekens' .Zaadhandel te Dordrecht zijn op Goe- ree-Overflakkee in de handel gebracht door de handelaar B. v. d. Veer, (Fruit centrale) Westdijk te Middelharnis. Omdat dit een heel nieuw product is, heeft de heer v. d. Veer aan Burgemees ter Rijnders een hoeveelheid van deze rode spruitjes aangeboden en ook onze redactie in de gelegenheid gesteld ze te proberen. De bereidingswijze van de rode spruit jes is vrijwel dezelfde als van groene spruiten; men zet ze op in niet te ruim water en voor de aroma voegt men er enige druppels citroensap aan toe. Die toevoeging van citroensap is bepaald nodig, om de kleur ook met het koken te behouden. Men laat ze zachtjes koken, intussen doet men ,goed ze enige malen om te schudden. Zijn ze gaar, stooft men ze na met boter. Rode spruiten zijn sneller gaar dan hun groene soortgenoten, terwijl ze niet dié onaangename kooklucht hebben als gewone spruiten. De smaak is veel fijner dan gewone spruiten, ze zijn ook zachter, d.w.z. niet zo „zwaar" om te eten. Aan de kleur moet men even wennen. Mevrouw Rijn ders had er vrijwel dezelfde mening over als onze redacteur, die ze gepro beerd heeft. De kinderen, die anders geen spruiten lusten, aten ze nu met graagte! Algemeen zijn ze nog niet in de han del, omdat men deze selectie eerst ver der moet voorttelen. Daarom zijn ze nog vrij duur. Het is voor de heer v. d. Veer te Mid delharnis ongetwijfeld een mooie recla me, dat hij de eerste is op ons eiland, die ze in de handel brengt. Ds HEIJER WORDT 85 JAAE De emeritus predikant van Vlaardin- gen. Ds. H. A. Heijer, thans woonach tig te Utrecht, hoopt op 31 December zijn 85ste verjaardag te vieren. Ds Heijer aanvaardde het predikambt 8 Januari 1893, zodat het 8 Januari 1953 ook 60 jaar geleden zal wezen, dat deze zo bekende predikant het predik ambt aanvaardde. Zijn eerste gemeen te was Hagestein, die hij in 1895 ver wisselde met Lienden. In 1899 vertrok hij vanhier naar Staphorst, waar hij bleef tot 1908. Van 1908—1916 was hij predikant van Renkum. In 1916 verbond hij zich aan zijn laatste gemeente Vlaar- dingen, die hij diende tot aan zijn eme ritaat in 1940. Het zal deze predikant op deze ge denkdagen zeker niet aan belangstel ling ontbreken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1