r
Nieuwe Tonge heeft een nadelig
y
saldo groot f 5.581.85 op de
begroting
Het eerste doopboek
te Stellendam
HET OUDE RAADHUIS TE OUDDORP
^te Jaargang
ZaterHag 20 December 1952
No. 2174
CHR. WEEKBLAD OP GEREFOEMEEEDE GEONDSLAG
VOOE DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
MEDITATIE
„Immanuël"
*^it h&t
jCyhvenót
DINSDAG 23 DEC. en
het Nieuwjaarsnummer
op DINSDAG 30 DEC.
V Hoe het
vroeger was
V..
RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDBLHARNIS
TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167030 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870-2017
Verscbynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL,
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bö contract speciaal tarief.
De titelpagina.
Vergeleken bij de zustergemeenten in
((ring- Sommelsdijk is de Ned. Herv.
(enieente van Stellendam nog betrek-
lelSk jong. Zij telt wel 132 jaren maar
,.jt betekent deze leeftijd naast het ja-
jental van eeuwenoude zusters?
op 2 Juli 1820 werd het kerkgebouw
ji gebruik genomen. Deze dag geldt
Kik als de .geboortedatum van de ge-
ueente zelf. Toch is dit niet helemaal
juist, getuige het oudste doopboek der
jemeente. Dit wordt, evenals andere
kerkelijke registers van vóór 1812, be
baard in het rijksarchief van Zuid-Hol
land te 's-Gravenhage.
Aldus staat op de eerste pagina van
S doopboek geschreven:
Naam Register
der
Cïedoopte van de Hervormde
Gemeente der Heerlijkheid
van Stellendam onder
den dien-st van C. Gavel V.D.M, te
Goedereede.
Ken aanvang nemende den 30n Junij
1774.
De bewoners.
Er zijn dus te Stellendam al eerder
Sinderen gedoopt dan na de ingebruik-
nming van het kerkgebouw in 1820.
titelpagina van het doopboek wijst
liet jaartal 1774 aan. Sedertdien heeft
derhalve de predikant van Goedereede,
waaronder Stellendam ressorteerde, ge
regeld godsdienstoefeningen geleid in
het door inpoldering ontstane dorp.
De dam in het Stelle-gors, waaraan
Ie plaats haar naam ontleent, is in 1751
jdegd. In 1782 verrees te Stellendam
het eerste stenen huis. Maar er waren
toen al houten huizen en hutten op de
gunstig gelegen plek, die de vroegere
eilanden Goeree en Overflakkee ver
bond.
Zoals in elke inpoldering, woonde aan
vankelijk te Stellendam een ietwat
vreemde bevolking. Er kwamen mensen
wonen uit omliggende plaatsen. Maar
ook lieden uit andere streken vestigden
zich te Stellendam. In het begin leidde
dat wel eens tot ongeregeldheden maar
op de duur ging men wel aan elkander
wennen.
Het eert de ambachtsheer dezer heer
lijkheid, Iman Cau, dat hij alles heeft
gedaan om van Stellendam een bewoon
bare plaats te maken. Hij was het, die
in 1782 het rechthuis stichtte en aan
zijn ijver dankt de kerkelijke gemeente
haar bedehuis, dat evenwel na zijn dood
werd gebouwd.
Kindersterfte.
Ds. C. Gavel, predikant te Goederee
de van 1766 tot 1802, had oog voor de
geestelijke verzorging van de Stellen
dammers en hij was het, die op 30 Juni
17T4 het sacrament van de doop toe
diende in de nieuwe plaats.
Wie was de eerste dopeling? Hij heet
te Jan; de naam van zijn vader luidde
Cornelis Lokker, zijn moeder was Cor
nelia van Es. Jan Lokker is kort daar
op gestorven, want op 29 October 1775
doopt Ds. Gavel opnieuw een Jan, zoon
van Cornelis Lokker en Cornelia van Es.
Het is de tijd van de kindersterfte.
De volksgezondheid te Stellendam zal
veel te wensen hebben overgelaten.
Ook deze-tweede Jan Lokker leeft maar
kort. Op 5 April 1779 reikt Ds. Gavel
ten derden male het teken en zegel van
de doop uit aan een zoon van Cornelis
Lokker en Cornelia van Es, genaamd
Jan
Niet alleen het echtpaar Lokker-van
Es heeft geweten wat de kindersterfte
was. Er zijn meer Stellendammers ge
weest, die bij herhaling eenzelfde naam
opgaven voor kinderen die zij ten doop
hielden.
De predikanten.
In keurig handschrift heeft Ds. Gavel
de namen van de dopelingen genoteerd.
Op 21 Februari 1802 maakt hij voor het
laatst een aantekening in het doopboek
van Stellendam. Nog geen twee maan
den later, op 16 April 1802 breekt zijn
sterfuur aan.
Er gaat een jaar overheen eer Ds.
Gavels opvolger, Ds. H. van Zadelhoff,
gekomen uit Aalsmeer, als predikant
van Goedereede de doop bedient in Stel
lendam. Op 17 Juh 1803 begint hij, op
8 November 1807 doopt hij hier voor het
laatst. Kort daarop vertrekt Ds. van
Zadelhoff naar Werkendam.
Schrijft Ds. van Zadelhoff een zeer
slechte hand, zijn opvolger Ds. J. Bonte
die in 1808 van Beemster naar Goe
dereede gekomen is heeft een duide
lijk handschrift. Op 2 Februari 1812 no
teert hij de laatste naam. Dan houdt het
doopboek op. Het volgende doopboek
van Stellendam geldt niet me,er als re
gister van de burgerlijke stand en is dus
niet in 's-Gravenhage te vinden.
Op order van Napoleon wordt immers
in 1812 de burgerlijke gemeente ver
plicht om de burgerlijke stand bij te
houden. Van dat moment af dienen de
doopboeken alleen voor intern kerkelijk
gebruik.
Weldra zal de gemeente Stellendam
nu haar zelfstandigheid krijgen. In 1820
wordt Jean Moise Ie Coultre bevestigd
als de eerste predikant van Stellendam
zelf. Het kerkgebouw is klaar en daar
mede neemt de gemeente van Stellen
dam haar plaats in naast de oudere
(kerkelijke) zusters op de eilanden.
en Ztjn Naam Immanuël
heeten"
(Jesaja 7 14 B)
Bruisend luiden de adventsklokken het
jaar van 't welbehagen des Heeren in.
Ze beieren het de gemeente des Hee
ren toe: „Maakt U op om te aanbidden
de geboren Koning".
Zullen wij daar gehoor aan geven?
Om. dat te kunnen, moeten wij eerst
weten, wie 't dan toch eigenlijk wel is,
waarnaar in deze weken de gedachten
van de ganse kerk uitgaan. De profeet
noemt Hem: „Immanuël".
Onder gans bijzondere omstandighe
den wordt dit woord gesproken. Rezin,
de koning van Syrië en Pekah, de ko
ning van Israël hebben zich opgemaakt
om tegen Juda krijg te voeren. Een
verpletterende overmacht. Nu krijgt Je
saja de boodschap, om met zijn zoon
Schear Jaschub, de koning van Juda,
Achaz, tegemoet te gaan en hem te ver
kondigen dat hij niet bevreesd behoeft
te zijn, hem daarbij wijzend op zijn zoon
wiens naam. „een restje zal behouden
worden" betekent. Ja, sterker nog. God
zelf zal een teken geven. ,,Een maagd
zal zwanger worden en ze zal een zoon
baren en Zijn Naam zal zijn; Imma
nuël" d.i. „God miet ons".
Laat dan Rezin en Pekah komen, de
Heere is aan de spits getreden. Juda be
hoeft niet bevreesd te zijn. Hij zal zor
gen, dat het overblijfsel behouden blijft.
Niemand zal ze uit Zijne hand rukken.
Welk een treffend beeld voor de kerk
Gods. Rezin en Pekah, de wereld en de
vrome wereld, de satan en 't eigen
vlees, bestoken het kind des Heeren.
Ontzettend is die kamp. Geen over
winning schijnt mogelijk.
En tochSchear Jaschub, een
restje zal behouden worden. Het volkske
Jacobs. Zij, die 't hebben leren stame
len: „Immanuël" Grod met ons. Alleen
om en door en in de Heere Jezus Chris
tus is er redding, behoudenis mogelijk.
Alleen als Hij met ons strijdt, is er
overwinning mogelijk.
Zo wordt in adventstijd, de noodzake
lijkheid van de Heere Jezus geleerd.
We worden teruggevoerd naar 't Pa
radijs. Daar zijn we uit God gevallen.
We hebben Hem de nek toegekeerd. En
nu is God eeuwig tegen ons, omdat wij
tegen God zijn. Daar is oorlog tussen
de Heere en zijn schepsel.
Zijn wij daaraan ontdekt door de wer
king des H. Geestes? Dan wordt de
nood van ons bestaan bloot gelegd.
God tegen ons. Dan moeten wij de dood
in. God tegen ons. Dan vinden wij ner
gens meer rust. God tegen ons. Dan
opent de hel haar kaken. God tegen ons.
'k Wou vluchten, maar kon nergens
heen, zodat de dood voorhanden scheen.
God tegen ons, omdat we zijn gebo
den hebben overtreden en dagelijks tot
onze schuld toedoen.
Zo wordt, het hoofd buigend onder 't
rechtvaardig vonnis Gods, de schuchte
re, bange vraag geboren: Zou 't moge
lijk zijn dat God nog eens vóór ons,
mèt ons zou worden?
Mijn lezer. Kom dan mee, naar Beth-
lehems stal, als een arme, gans ontle
digde zondaar en dan fluistert Gods
Geest in uw ziel: En gij zult Zijn Naam
Immanuël heeten.
Wonderlijke naam. Daar ligt een arm
hulpeloos jongske. Ogenschijnlijk heeft
Hij hulp van node.
O, er is geloof voor nodig om ons be
trouwen op de zaligheid in Hem te stel
len. Maar, zalig, die zich aan Hem leert
overgeven. Hij ervaart, dat Deze waar
lijk .Immanuël" is.
Immanuël, in Hem was God de we
reld met Zichzelf verzoenend.
Een stroom van ongerechtigheden,
had d'overhand op mij. Maar ons weer
spannig overtreden, verzoent en zui
vert Hij!
Immanuël.' De straf, die ons dé vre
de aanbrengt, was op Hem. Door Zijn
striemen is ons genezing geworden.
Inlmanuël. In Hem ziet de Heere
geen zonde in Zijn Jacob en geen over
treding in Zijn Israël.
Immanuël. Hij wordt het leven van
hun leven. Als wij Hem hebben, hebben
wij God en dan hebben wij alles.
Immanuël. Wat bange diepten openen
zich in dat woord. Om ,,God met ons"
te kunnen mogelijk maken, moet Hij
straks lijden, zó erg, dat geen oog dat
ooit in zijn diepte heeft kunnen aan
schouwen. Daartoe is God tegen Hem
geweest de volle last van Zijn toorn
over de zonde over Hem uitgietend.
Achter de kribbe verrijst reeds het kruis
met zijn eindeloos diepe Godsverlating,
opdat de Zijnen nimmermeer van Hem
verlaten zouden worden.
Immanuël. God is met ons in Chris
tus; God is bij ons in Christus; God is
voor ons en in ons in Hem.
God met ons. Wat een wonder! Ons,
vijanden Zijns naams.
Immanuël. Weg wereld, weg schat
ten, gij kunt het niet vatten, hoe rijk ik
in Christus wel ben. 'k Heb alles ver
loren, maar Immanuël verkoren, Wiens
eigen ik ben. Dan is er gemeenschap
met Hem. Dan komen we bevend tot de
kribbe en met door Gods Geest verlich
te ogen, mag in, 't Kindeke van Beth
lehem aanschouwd worden: God met ons
Met ons in dure tijd en hongersnood.
Met ons in de grootste smarten.
Met ons in het gericht.
Met ons als het doodsuur slaat.
Eeuwig met ons.
Middelharnis
C. J. Kesting
De techniek en de massa-mens
Het 25ste uur Geen mensen,
maar machines? In mensen een
welbehagen
Met aandacht heeft uw waarnemer
het verslag gelezen van het Chr. Nat.
Vakverbond, waar op een contactavond
twee sprekers te Middelharnis optraden.
Er zijn door één der sprekers rake en
ware dingen gezegd; gekenschetst werd
hoe tot op het begin van deze eeuw de
arbeidende klasse in de verdrukking
zat. Voor zeer lage lonen moest worden
gewerkt, er waren ongehoord lange
werktijden, er was een verwaarlozing
van alle hygiënische middelen, soms
nog wel met onmenselijke handelingen.
Het kan niet ontkend, dat dank zij de
sociale arbeid, niet het minst ook de
christelijk-sociale beweging, in deze si
tuatie een niet onaanzienlijke verbete
ring gebracht heeft. Wat lonen, arbeids
duur, huisvesting, sociale verhoudingen
enz, betreft, verkeren onze arbeiders
thans in veel gunstiger posities.
Maar er is een ander vraagstuk dat
zich voordoet, waardoor hun toestand
bijna nog ongunstiger wordt, dan die
vroeger was. Daar maakt men zich te-
re<*t zorgen over. „Naarmate het pro
ces van de industrialisatie en de daar
mee gepaard gaande vertechnisering en
rationalisering nog al maar meer voort
schrijdt, dreigt het menselijke in de ar
beider en in de arbeidsverhoudingen
daardoor straks al meer in het gedrang
te raken", zo lazen we in een werk over
Christelijke ethiek van Prof. Dr. G.
Brillenburg Wurth. De geest van de
moderne techniek drukt meer en meer
op heel het leven onzer samenleving.
Op zichzelf is de techniek een waar
devolle scheppingsgave en van grote
betekenis voor de culturele ontwikke
ling. Maar de mensheid weet tengevolge
van de vervreemding van God, de mo
derne techniek niet meer te beheersen
en raakt zo vertechniseerd, dat ze in
het totalitaire mechanisatieproces wordt
opgenomen en op de duur slechts tot
functie van dat proces wordt verlaagd.
Op het leven van de afzonderlijke mens
oefent dat ook z'n ruïneuze invloed uit.
In alle groepen van onze samenleving,
zowel ondernemers als arbeiders, gaat
zich het bedenkelijke beeld van de mas
sa-mens vertonen. Heel onze samenle
ving, in al haar geledingen, is door de
geest van de mechanisatie en daarmee
van ontpersoonlijking aangetast.
Ook op het platteland.
Daveren in onze anders zo rustige
landouwen niet de machines? Stampen
er niet de tractoren? Komt het koren
niet in één machinale arbeidsgang
schoon in de zak Op het platteland zit
ten we dus ook al midden in die greep.
Het boek van Virgil Gheorgiu ,,Het
25e uur" waarvan dezer dagen de
tiende druk verscheen geeft daar een
aangrijpend beeld van.*)
Volgens de schrijver is dit „25ste uur"
het uur waarin zelfs de komst van een
Messias niets zou kunnen uitrichten,
omdat een getechnocratiseerde samen
leving geen geest kan scheppen en der
halve aan monsters is overgeleverd.
In dit boek dat men met kennis
des onderscheids moet lezen, wordt de
vloek getekend van de machine, van de
lopende band. Wij vinden er in het lu
gubere verhaal van Johann Morltz, die
in een knopenfabriek dag in dag uit
niets anders doet dan kisten van een lo
pende band op een wagentje zetten.
Kisten met knopen, waarvan hij niet
eens mag weten waar die knopen voor
dienen. Die Johann Morltz droogt inner
lijk uit, als een plant, die geen water
krijgt, 's Avonds als hij naar bed ging
had hij de indruk dat hij zich boog om
een kist op te nemen en stond hij des
morgens op, dan meende hij overeind
te komen, nadat hij een kist op het wa
gentje gezet had. Zijn slaap was leeg
van droom. En zijn ogen stonden dof
ze hadden de kleur van de machine aan
genomen. Het Westen heeft een maat
schappij geschapen zo lezen we elders
in dit boek welke op een machine ge
lijkt. Het verplicht de mensen om tus
sen die machines te leven en aan de
wetten van die machines zich aan te
passen. Als echter de mensen op ma
chines gelijken, zodat ze er zich mee
gaan vereenzelvigen, léven er geen men
sen meer."
Hoe triest dit ook wordt getekend in
dit boek, de werkelijkheid van het ge
mechaniseerde leven, laat zich niet ont
kennen. De technische mens voert heer
schappij. De mens, geschapen naar het
beeld Gods ziet men integendeel gescha
pen naar het beeld van de maatschap
pij. Dat is een schrikkelijk iets, dat loopt
op een verlies van de hoogste levens-
''Wlededeling
ooor cMbonne'ó
en cMelverteerderó
In verband met de Kerstdagen
en Nieuwjaar, die midden in
de week vallen, delen wij mede
dat a.s. week ons blad alleen
zal verschijnen D.V.
Advertentiën voor deze num
mers moeten wil men van
een goede plaats verzekerd zijn
Izo vroeg mogelijk worden
ingezonden.
Wij verzoeken onze agenten
hun Nieuwjaarswensen nu on
verwijld in te zenden.
Redactie
en Administratie.
waarden uit. De waardigheid, de adel
van de mens zijn we niet van Gods
geslacht? wordt er mee verspeeld.
Het boek van Gheorgiu biedt geen
uitzicht. Het 25ste uur eindigt in de
dood
Het kan zijn nut hebben dit boek te
lezen. Daarin zien we scherp in welke
wereld we leven en in welk een wereld
straks onze kinderen opgroeien. Om te
huiveren. Het is goed daarop te letten.
Maar uitzichtloos, zoals het boek van
Gheorgiu ons tekent, is het niet. On
danks dat we in die getechnocratiseer
de samenleving leven, is er hoop.
In de Adventsdagen wordt het ons
gepredikt, dat de Zoon des Mensen, Die,
eerst diep vernederd, daarna door God
met eer en heerlijkheid is gekroond, het
teken is van het eeuwige heil, waarin
de diep gezonken mens, zijn mens-zijn
weer kan terugvinden. Dat te zoeken
zou onze voornaamste bezigheid moeten
zijn. Het kan wel aan de rand van de
wanhoop komen als we bij geesteslicht
zien, dat we door de zonde ontmenst zijn
geworden, maar als dat in waarheid zo
is zullen wij eerst recht mens worden,
omdat dan het verloren beeld Gods
weer wordt hersteld door de zoenver-
dienste van de Zoon des mensen.
„In mensen een welbehagen" zingen
Deze foto is 50 jaar oud. Het is het oude raadhuis te Ouddorp. Het stond
op dezelfde plaats, waar nu het nieuwe is verrezen. Het werd afgebroken
in het jaar 1904; het nieuwe werd op 15 Juni 1904 publiek aanbesteed.
(AFGEBROKEN IN 1904)
Aan de straatzijde waren twee grote
ramen met kleine ruiten en talinden
waar de polderkamer was gevestigd.
De secretarie bevond zich aan de
andere zijde.
Door de toename van de bevolking
werd een nieuw raadhuis noodzake
lijk. Het was ook verouderd en te
klein. Er viel een besluit tot afbraak
en tot bouw van een nieuwe, waar
toe architect T. Kuipers te Amster
dam werd geraadpleegd, die bestek
en tekening heeft gemaakt. Om de
bouw te kunnen uitvoeren moest een
strook grond ter grootte van 107 m2
van de Nederl. Hervormde Kerk wor
den aangekocht. Het nieuwe raadhuis
is meer naar binnen gebouwd.
Bij de aanbesteding, bleken de laag
ste inschrijvers: Poulus Boelaars,
metselaar en Job Mierop, timmer
man, voor de som van 7855.Men
bouwt voor dit bedrag thans maar
een heel klein huisje en toen een
compleet raadhuis!
De eerste steen is op 1 Augustus
1904 gelegd door Maria Carolina
Karsten, geb. 27 Maart 1902, doch
ter van de toenmalige burgemeester
Simon Johannes Karsten. Gemeente
secretaris was toen de heer Jan
Leendert Bosschieter,
Men wist ons niet mede te delen,
wie de persoon is onder de fraaie
lindebomen, anderen zullen hem mo
gelijk herkennen.
De raad van Nieuwe Tonge kwam Dinsdagavond bijeen ter behandeling' van
de gemeente-begroting. Aanwezig waren alle leden. Er was grote eensterh-
niigheid, alle partijen konden zich met beleid van B. en W. verenigen. De heer
Tijl (p.v.d.a.) hield alleen alg. beschouwingen, waarbij hij nog steeds ontevre
den bleek met het loon van de arbeiders bij de riolerlngs-werkzaariiheden. Al
gemeen werd er op gehamerd, dat de woningbouw van woningen, die in
aanbouw zijn veel te lang duurt. De begroting had een nadelig saldo van
ruim 5.000.maar men hoopt op een betere finantiële regeling uit het ge
meentefonds voor de kleinere gemieenten.
De voorzitter, burgemeester Chr. v.
Hofwegen opende met gebed. De notu
len werden daarna vastgesteld en de in
gekomen stukken z.h.s.. goedgekeurd
Voor het jaar 1953 werd een rekening
courant-overeenkomst aangegaan met
de Bank v. Ned. Gemeenten, groot
34.000.De wijziging op de verorde
ning heffing keurlonen werd aangeno
men. Vastgesteld werd de verordening
op de heffing begraafrechten, alsmede
een wijziging op de verordening verma-
kelijksheidbelasting.
Eervol ontslag werd verleend aan mej
M. Romijn, onderwijzeres O.L. school.
Daar de heer S. Dekker wegens
ophouden raadslidmaatscap was af
getreden als lid van de commissie bouw
en woningtoezicht, was er een voor
dracht in deze vacature van de heren
G. A. J. van Opstelten en E. L. v. d.
Doel.
De heer Tijl merkte op, dat het toch
een wethouder moest zijn, waarom er
nog geen stemming was.
De voorz. antwoordde, dat de raad be
noemde. Na stemming werd weth. van
Opstelten gekozen, die de benoeming
aanvaardde.
De aftredende leden van de oommis
sie tot wering van schoolverzuim, de
heren C. de Glopper, J. van Balen Cz.,
W. Kievit Cz., W. A. van Tilburg en
W. C. van Vliet, werden herbenoemd.
Behandeld werd een begrotings-wij-
ziging nl. voor aanschaf van een gaso-
jar in de burgemeesterswoning ad 275
en een gratificatie aan mej. L. M. Ver-
hage als wnd. hoofd van de Kleuter
school.
De heer XiJI vond die gasojar nodig,
daar de kamer niet warm was te krij
gen. De plaatsingskosten a 50 ston
den er niet bij, maar de voorz. merkte
op, dat dit in de begroting was ver
werkt.
De heer Huysen verheugde zich dat
Mej. Verhage althans een kleine ver
goeding kreeg.
Vaststelling huur-overeenkomst „Ons
Dorpshuis".
De heer van Zielst vond dat het iets
anders omschreven moest worden, n,l.
we met het Kerstfeest. Gezegend voor
hen, die er wat van beleven.
WAARNEMER.
„Het 25e uur" door Virgil Gheorgiu.
Uitgave N.V. Uitg. Mij. Pax, Den
Haag, 10e druk.
,raet uitzondering van de Kleuterschool',
De huur voor de kleuterschool wilde hij
op andere wijze zien. De kleuterschool
is gebouwd voor rekening van de ge
meente; nu lijkt het een verlengstuk van
het Verenigingsgebouw. Het is gebeurd
dat de Kleuterschool leeg was; het on
derwijs lijdt er onder, men laat soms
voor een huwelijksvoltrekking de school
sluiten. Bovendien was spr. er ook te
gen, dat de huur geïnd werd door be
stuur Vecsnigingsgebouw.
De heer Huysen merkte op dat het
wel een vreemde situatie was, dat de
burgemeester hier optreedt als Hoofd
der gemeente en tevens als voorzitter.
De Voorz. antwoordde dhr. v. Zielst
dat deze zaak teruggeleid moest worden
naar het begin. Wanneer de gemeente
afzonderlijk een kleuterschool had moe
ten stichten, waren de kosten te hoog,
'omgekeerd was dit zo voor de Vereen,
voor het stichten van een Dorpshuis.
Spr. zeide dat men het complex in
zijn geheel moest zien; de lokalen van
de kleuterschool moeten bij gelegenheid
voor kleedkamer e.d. worden gebruikt.
Het moet gezien worden als een totali
teit; één bedrag wordt er betaald aan
polderlasten enz. Het mag niet van el
kaar worden losgeweekt. Wat de 25
betrof, dit was een uitdrukkelijk huur
bedrag als erkenning van eigendom van
de gemeente. De medewerking van fond
sen en stichtingen hingen er ook van af,
dat het zo is tot stand gekomen. Spr.
beoogde wel, dat van de lokalen der
kleuterschool zo min mogelijk zou wor
den gebruikt gemaakt. -
Wat betreft het optr^deii van de bur
gemeester als Hoofd der gemeente en
tegelijk als voorzitter van de stichting,
hier moet niet de persoon, maar de func
tionaris worden gezien, die tevens bur
gemeester is.
Dhr. Hviysen: En als U dan in rech
ten zou komen, hoe kan dat met 2 per
sonen
De Voorz.: Dat is mogelijk. In ge
meente-zaken komt dat ook voor.
Dhr. v. Zielst vroeg de betrokken no
tulen te mogen nazien hoe indertijd het
complex tot stand gekomen is.
De Voorz.: Er is geen besluit in de
raad over gevallen. Het is onderling be
sproken, weth. V. Alphen was er ook bij.
Weth. V. Alphen: We zouden twee
maal moeten bouwen. Het buffet had
b.v. niet in de kleuterschool moeten val
len. Het is een fout, maar het is ge
beurd. Een goede Hollander maakt fou
ten,
(Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom)