r Nieuwe Tonge heeft een nadelig y saldo groot f 5.581.85 op de begroting Het eerste doopboek te Stellendam HET OUDE RAADHUIS TE OUDDORP ^te Jaargang ZaterHag 20 December 1952 No. 2174 CHR. WEEKBLAD OP GEREFOEMEEEDE GEONDSLAG VOOE DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN MEDITATIE „Immanuël" *^it h&t jCyhvenót DINSDAG 23 DEC. en het Nieuwjaarsnummer op DINSDAG 30 DEC. V Hoe het vroeger was V.. RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDBLHARNIS TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167030 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870-2017 Verscbynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL, ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bö contract speciaal tarief. De titelpagina. Vergeleken bij de zustergemeenten in ((ring- Sommelsdijk is de Ned. Herv. (enieente van Stellendam nog betrek- lelSk jong. Zij telt wel 132 jaren maar ,.jt betekent deze leeftijd naast het ja- jental van eeuwenoude zusters? op 2 Juli 1820 werd het kerkgebouw ji gebruik genomen. Deze dag geldt Kik als de .geboortedatum van de ge- ueente zelf. Toch is dit niet helemaal juist, getuige het oudste doopboek der jemeente. Dit wordt, evenals andere kerkelijke registers van vóór 1812, be baard in het rijksarchief van Zuid-Hol land te 's-Gravenhage. Aldus staat op de eerste pagina van S doopboek geschreven: Naam Register der Cïedoopte van de Hervormde Gemeente der Heerlijkheid van Stellendam onder den dien-st van C. Gavel V.D.M, te Goedereede. Ken aanvang nemende den 30n Junij 1774. De bewoners. Er zijn dus te Stellendam al eerder Sinderen gedoopt dan na de ingebruik- nming van het kerkgebouw in 1820. titelpagina van het doopboek wijst liet jaartal 1774 aan. Sedertdien heeft derhalve de predikant van Goedereede, waaronder Stellendam ressorteerde, ge regeld godsdienstoefeningen geleid in het door inpoldering ontstane dorp. De dam in het Stelle-gors, waaraan Ie plaats haar naam ontleent, is in 1751 jdegd. In 1782 verrees te Stellendam het eerste stenen huis. Maar er waren toen al houten huizen en hutten op de gunstig gelegen plek, die de vroegere eilanden Goeree en Overflakkee ver bond. Zoals in elke inpoldering, woonde aan vankelijk te Stellendam een ietwat vreemde bevolking. Er kwamen mensen wonen uit omliggende plaatsen. Maar ook lieden uit andere streken vestigden zich te Stellendam. In het begin leidde dat wel eens tot ongeregeldheden maar op de duur ging men wel aan elkander wennen. Het eert de ambachtsheer dezer heer lijkheid, Iman Cau, dat hij alles heeft gedaan om van Stellendam een bewoon bare plaats te maken. Hij was het, die in 1782 het rechthuis stichtte en aan zijn ijver dankt de kerkelijke gemeente haar bedehuis, dat evenwel na zijn dood werd gebouwd. Kindersterfte. Ds. C. Gavel, predikant te Goederee de van 1766 tot 1802, had oog voor de geestelijke verzorging van de Stellen dammers en hij was het, die op 30 Juni 17T4 het sacrament van de doop toe diende in de nieuwe plaats. Wie was de eerste dopeling? Hij heet te Jan; de naam van zijn vader luidde Cornelis Lokker, zijn moeder was Cor nelia van Es. Jan Lokker is kort daar op gestorven, want op 29 October 1775 doopt Ds. Gavel opnieuw een Jan, zoon van Cornelis Lokker en Cornelia van Es. Het is de tijd van de kindersterfte. De volksgezondheid te Stellendam zal veel te wensen hebben overgelaten. Ook deze-tweede Jan Lokker leeft maar kort. Op 5 April 1779 reikt Ds. Gavel ten derden male het teken en zegel van de doop uit aan een zoon van Cornelis Lokker en Cornelia van Es, genaamd Jan Niet alleen het echtpaar Lokker-van Es heeft geweten wat de kindersterfte was. Er zijn meer Stellendammers ge weest, die bij herhaling eenzelfde naam opgaven voor kinderen die zij ten doop hielden. De predikanten. In keurig handschrift heeft Ds. Gavel de namen van de dopelingen genoteerd. Op 21 Februari 1802 maakt hij voor het laatst een aantekening in het doopboek van Stellendam. Nog geen twee maan den later, op 16 April 1802 breekt zijn sterfuur aan. Er gaat een jaar overheen eer Ds. Gavels opvolger, Ds. H. van Zadelhoff, gekomen uit Aalsmeer, als predikant van Goedereede de doop bedient in Stel lendam. Op 17 Juh 1803 begint hij, op 8 November 1807 doopt hij hier voor het laatst. Kort daarop vertrekt Ds. van Zadelhoff naar Werkendam. Schrijft Ds. van Zadelhoff een zeer slechte hand, zijn opvolger Ds. J. Bonte die in 1808 van Beemster naar Goe dereede gekomen is heeft een duide lijk handschrift. Op 2 Februari 1812 no teert hij de laatste naam. Dan houdt het doopboek op. Het volgende doopboek van Stellendam geldt niet me,er als re gister van de burgerlijke stand en is dus niet in 's-Gravenhage te vinden. Op order van Napoleon wordt immers in 1812 de burgerlijke gemeente ver plicht om de burgerlijke stand bij te houden. Van dat moment af dienen de doopboeken alleen voor intern kerkelijk gebruik. Weldra zal de gemeente Stellendam nu haar zelfstandigheid krijgen. In 1820 wordt Jean Moise Ie Coultre bevestigd als de eerste predikant van Stellendam zelf. Het kerkgebouw is klaar en daar mede neemt de gemeente van Stellen dam haar plaats in naast de oudere (kerkelijke) zusters op de eilanden. en Ztjn Naam Immanuël heeten" (Jesaja 7 14 B) Bruisend luiden de adventsklokken het jaar van 't welbehagen des Heeren in. Ze beieren het de gemeente des Hee ren toe: „Maakt U op om te aanbidden de geboren Koning". Zullen wij daar gehoor aan geven? Om. dat te kunnen, moeten wij eerst weten, wie 't dan toch eigenlijk wel is, waarnaar in deze weken de gedachten van de ganse kerk uitgaan. De profeet noemt Hem: „Immanuël". Onder gans bijzondere omstandighe den wordt dit woord gesproken. Rezin, de koning van Syrië en Pekah, de ko ning van Israël hebben zich opgemaakt om tegen Juda krijg te voeren. Een verpletterende overmacht. Nu krijgt Je saja de boodschap, om met zijn zoon Schear Jaschub, de koning van Juda, Achaz, tegemoet te gaan en hem te ver kondigen dat hij niet bevreesd behoeft te zijn, hem daarbij wijzend op zijn zoon wiens naam. „een restje zal behouden worden" betekent. Ja, sterker nog. God zelf zal een teken geven. ,,Een maagd zal zwanger worden en ze zal een zoon baren en Zijn Naam zal zijn; Imma nuël" d.i. „God miet ons". Laat dan Rezin en Pekah komen, de Heere is aan de spits getreden. Juda be hoeft niet bevreesd te zijn. Hij zal zor gen, dat het overblijfsel behouden blijft. Niemand zal ze uit Zijne hand rukken. Welk een treffend beeld voor de kerk Gods. Rezin en Pekah, de wereld en de vrome wereld, de satan en 't eigen vlees, bestoken het kind des Heeren. Ontzettend is die kamp. Geen over winning schijnt mogelijk. En tochSchear Jaschub, een restje zal behouden worden. Het volkske Jacobs. Zij, die 't hebben leren stame len: „Immanuël" Grod met ons. Alleen om en door en in de Heere Jezus Chris tus is er redding, behoudenis mogelijk. Alleen als Hij met ons strijdt, is er overwinning mogelijk. Zo wordt in adventstijd, de noodzake lijkheid van de Heere Jezus geleerd. We worden teruggevoerd naar 't Pa radijs. Daar zijn we uit God gevallen. We hebben Hem de nek toegekeerd. En nu is God eeuwig tegen ons, omdat wij tegen God zijn. Daar is oorlog tussen de Heere en zijn schepsel. Zijn wij daaraan ontdekt door de wer king des H. Geestes? Dan wordt de nood van ons bestaan bloot gelegd. God tegen ons. Dan moeten wij de dood in. God tegen ons. Dan vinden wij ner gens meer rust. God tegen ons. Dan opent de hel haar kaken. God tegen ons. 'k Wou vluchten, maar kon nergens heen, zodat de dood voorhanden scheen. God tegen ons, omdat we zijn gebo den hebben overtreden en dagelijks tot onze schuld toedoen. Zo wordt, het hoofd buigend onder 't rechtvaardig vonnis Gods, de schuchte re, bange vraag geboren: Zou 't moge lijk zijn dat God nog eens vóór ons, mèt ons zou worden? Mijn lezer. Kom dan mee, naar Beth- lehems stal, als een arme, gans ontle digde zondaar en dan fluistert Gods Geest in uw ziel: En gij zult Zijn Naam Immanuël heeten. Wonderlijke naam. Daar ligt een arm hulpeloos jongske. Ogenschijnlijk heeft Hij hulp van node. O, er is geloof voor nodig om ons be trouwen op de zaligheid in Hem te stel len. Maar, zalig, die zich aan Hem leert overgeven. Hij ervaart, dat Deze waar lijk .Immanuël" is. Immanuël, in Hem was God de we reld met Zichzelf verzoenend. Een stroom van ongerechtigheden, had d'overhand op mij. Maar ons weer spannig overtreden, verzoent en zui vert Hij! Immanuël.' De straf, die ons dé vre de aanbrengt, was op Hem. Door Zijn striemen is ons genezing geworden. Inlmanuël. In Hem ziet de Heere geen zonde in Zijn Jacob en geen over treding in Zijn Israël. Immanuël. Hij wordt het leven van hun leven. Als wij Hem hebben, hebben wij God en dan hebben wij alles. Immanuël. Wat bange diepten openen zich in dat woord. Om ,,God met ons" te kunnen mogelijk maken, moet Hij straks lijden, zó erg, dat geen oog dat ooit in zijn diepte heeft kunnen aan schouwen. Daartoe is God tegen Hem geweest de volle last van Zijn toorn over de zonde over Hem uitgietend. Achter de kribbe verrijst reeds het kruis met zijn eindeloos diepe Godsverlating, opdat de Zijnen nimmermeer van Hem verlaten zouden worden. Immanuël. God is met ons in Chris tus; God is bij ons in Christus; God is voor ons en in ons in Hem. God met ons. Wat een wonder! Ons, vijanden Zijns naams. Immanuël. Weg wereld, weg schat ten, gij kunt het niet vatten, hoe rijk ik in Christus wel ben. 'k Heb alles ver loren, maar Immanuël verkoren, Wiens eigen ik ben. Dan is er gemeenschap met Hem. Dan komen we bevend tot de kribbe en met door Gods Geest verlich te ogen, mag in, 't Kindeke van Beth lehem aanschouwd worden: God met ons Met ons in dure tijd en hongersnood. Met ons in de grootste smarten. Met ons in het gericht. Met ons als het doodsuur slaat. Eeuwig met ons. Middelharnis C. J. Kesting De techniek en de massa-mens Het 25ste uur Geen mensen, maar machines? In mensen een welbehagen Met aandacht heeft uw waarnemer het verslag gelezen van het Chr. Nat. Vakverbond, waar op een contactavond twee sprekers te Middelharnis optraden. Er zijn door één der sprekers rake en ware dingen gezegd; gekenschetst werd hoe tot op het begin van deze eeuw de arbeidende klasse in de verdrukking zat. Voor zeer lage lonen moest worden gewerkt, er waren ongehoord lange werktijden, er was een verwaarlozing van alle hygiënische middelen, soms nog wel met onmenselijke handelingen. Het kan niet ontkend, dat dank zij de sociale arbeid, niet het minst ook de christelijk-sociale beweging, in deze si tuatie een niet onaanzienlijke verbete ring gebracht heeft. Wat lonen, arbeids duur, huisvesting, sociale verhoudingen enz, betreft, verkeren onze arbeiders thans in veel gunstiger posities. Maar er is een ander vraagstuk dat zich voordoet, waardoor hun toestand bijna nog ongunstiger wordt, dan die vroeger was. Daar maakt men zich te- re<*t zorgen over. „Naarmate het pro ces van de industrialisatie en de daar mee gepaard gaande vertechnisering en rationalisering nog al maar meer voort schrijdt, dreigt het menselijke in de ar beider en in de arbeidsverhoudingen daardoor straks al meer in het gedrang te raken", zo lazen we in een werk over Christelijke ethiek van Prof. Dr. G. Brillenburg Wurth. De geest van de moderne techniek drukt meer en meer op heel het leven onzer samenleving. Op zichzelf is de techniek een waar devolle scheppingsgave en van grote betekenis voor de culturele ontwikke ling. Maar de mensheid weet tengevolge van de vervreemding van God, de mo derne techniek niet meer te beheersen en raakt zo vertechniseerd, dat ze in het totalitaire mechanisatieproces wordt opgenomen en op de duur slechts tot functie van dat proces wordt verlaagd. Op het leven van de afzonderlijke mens oefent dat ook z'n ruïneuze invloed uit. In alle groepen van onze samenleving, zowel ondernemers als arbeiders, gaat zich het bedenkelijke beeld van de mas sa-mens vertonen. Heel onze samenle ving, in al haar geledingen, is door de geest van de mechanisatie en daarmee van ontpersoonlijking aangetast. Ook op het platteland. Daveren in onze anders zo rustige landouwen niet de machines? Stampen er niet de tractoren? Komt het koren niet in één machinale arbeidsgang schoon in de zak Op het platteland zit ten we dus ook al midden in die greep. Het boek van Virgil Gheorgiu ,,Het 25e uur" waarvan dezer dagen de tiende druk verscheen geeft daar een aangrijpend beeld van.*) Volgens de schrijver is dit „25ste uur" het uur waarin zelfs de komst van een Messias niets zou kunnen uitrichten, omdat een getechnocratiseerde samen leving geen geest kan scheppen en der halve aan monsters is overgeleverd. In dit boek dat men met kennis des onderscheids moet lezen, wordt de vloek getekend van de machine, van de lopende band. Wij vinden er in het lu gubere verhaal van Johann Morltz, die in een knopenfabriek dag in dag uit niets anders doet dan kisten van een lo pende band op een wagentje zetten. Kisten met knopen, waarvan hij niet eens mag weten waar die knopen voor dienen. Die Johann Morltz droogt inner lijk uit, als een plant, die geen water krijgt, 's Avonds als hij naar bed ging had hij de indruk dat hij zich boog om een kist op te nemen en stond hij des morgens op, dan meende hij overeind te komen, nadat hij een kist op het wa gentje gezet had. Zijn slaap was leeg van droom. En zijn ogen stonden dof ze hadden de kleur van de machine aan genomen. Het Westen heeft een maat schappij geschapen zo lezen we elders in dit boek welke op een machine ge lijkt. Het verplicht de mensen om tus sen die machines te leven en aan de wetten van die machines zich aan te passen. Als echter de mensen op ma chines gelijken, zodat ze er zich mee gaan vereenzelvigen, léven er geen men sen meer." Hoe triest dit ook wordt getekend in dit boek, de werkelijkheid van het ge mechaniseerde leven, laat zich niet ont kennen. De technische mens voert heer schappij. De mens, geschapen naar het beeld Gods ziet men integendeel gescha pen naar het beeld van de maatschap pij. Dat is een schrikkelijk iets, dat loopt op een verlies van de hoogste levens- ''Wlededeling ooor cMbonne'ó en cMelverteerderó In verband met de Kerstdagen en Nieuwjaar, die midden in de week vallen, delen wij mede dat a.s. week ons blad alleen zal verschijnen D.V. Advertentiën voor deze num mers moeten wil men van een goede plaats verzekerd zijn Izo vroeg mogelijk worden ingezonden. Wij verzoeken onze agenten hun Nieuwjaarswensen nu on verwijld in te zenden. Redactie en Administratie. waarden uit. De waardigheid, de adel van de mens zijn we niet van Gods geslacht? wordt er mee verspeeld. Het boek van Gheorgiu biedt geen uitzicht. Het 25ste uur eindigt in de dood Het kan zijn nut hebben dit boek te lezen. Daarin zien we scherp in welke wereld we leven en in welk een wereld straks onze kinderen opgroeien. Om te huiveren. Het is goed daarop te letten. Maar uitzichtloos, zoals het boek van Gheorgiu ons tekent, is het niet. On danks dat we in die getechnocratiseer de samenleving leven, is er hoop. In de Adventsdagen wordt het ons gepredikt, dat de Zoon des Mensen, Die, eerst diep vernederd, daarna door God met eer en heerlijkheid is gekroond, het teken is van het eeuwige heil, waarin de diep gezonken mens, zijn mens-zijn weer kan terugvinden. Dat te zoeken zou onze voornaamste bezigheid moeten zijn. Het kan wel aan de rand van de wanhoop komen als we bij geesteslicht zien, dat we door de zonde ontmenst zijn geworden, maar als dat in waarheid zo is zullen wij eerst recht mens worden, omdat dan het verloren beeld Gods weer wordt hersteld door de zoenver- dienste van de Zoon des mensen. „In mensen een welbehagen" zingen Deze foto is 50 jaar oud. Het is het oude raadhuis te Ouddorp. Het stond op dezelfde plaats, waar nu het nieuwe is verrezen. Het werd afgebroken in het jaar 1904; het nieuwe werd op 15 Juni 1904 publiek aanbesteed. (AFGEBROKEN IN 1904) Aan de straatzijde waren twee grote ramen met kleine ruiten en talinden waar de polderkamer was gevestigd. De secretarie bevond zich aan de andere zijde. Door de toename van de bevolking werd een nieuw raadhuis noodzake lijk. Het was ook verouderd en te klein. Er viel een besluit tot afbraak en tot bouw van een nieuwe, waar toe architect T. Kuipers te Amster dam werd geraadpleegd, die bestek en tekening heeft gemaakt. Om de bouw te kunnen uitvoeren moest een strook grond ter grootte van 107 m2 van de Nederl. Hervormde Kerk wor den aangekocht. Het nieuwe raadhuis is meer naar binnen gebouwd. Bij de aanbesteding, bleken de laag ste inschrijvers: Poulus Boelaars, metselaar en Job Mierop, timmer man, voor de som van 7855.Men bouwt voor dit bedrag thans maar een heel klein huisje en toen een compleet raadhuis! De eerste steen is op 1 Augustus 1904 gelegd door Maria Carolina Karsten, geb. 27 Maart 1902, doch ter van de toenmalige burgemeester Simon Johannes Karsten. Gemeente secretaris was toen de heer Jan Leendert Bosschieter, Men wist ons niet mede te delen, wie de persoon is onder de fraaie lindebomen, anderen zullen hem mo gelijk herkennen. De raad van Nieuwe Tonge kwam Dinsdagavond bijeen ter behandeling' van de gemeente-begroting. Aanwezig waren alle leden. Er was grote eensterh- niigheid, alle partijen konden zich met beleid van B. en W. verenigen. De heer Tijl (p.v.d.a.) hield alleen alg. beschouwingen, waarbij hij nog steeds ontevre den bleek met het loon van de arbeiders bij de riolerlngs-werkzaariiheden. Al gemeen werd er op gehamerd, dat de woningbouw van woningen, die in aanbouw zijn veel te lang duurt. De begroting had een nadelig saldo van ruim 5.000.maar men hoopt op een betere finantiële regeling uit het ge meentefonds voor de kleinere gemieenten. De voorzitter, burgemeester Chr. v. Hofwegen opende met gebed. De notu len werden daarna vastgesteld en de in gekomen stukken z.h.s.. goedgekeurd Voor het jaar 1953 werd een rekening courant-overeenkomst aangegaan met de Bank v. Ned. Gemeenten, groot 34.000.De wijziging op de verorde ning heffing keurlonen werd aangeno men. Vastgesteld werd de verordening op de heffing begraafrechten, alsmede een wijziging op de verordening verma- kelijksheidbelasting. Eervol ontslag werd verleend aan mej M. Romijn, onderwijzeres O.L. school. Daar de heer S. Dekker wegens ophouden raadslidmaatscap was af getreden als lid van de commissie bouw en woningtoezicht, was er een voor dracht in deze vacature van de heren G. A. J. van Opstelten en E. L. v. d. Doel. De heer Tijl merkte op, dat het toch een wethouder moest zijn, waarom er nog geen stemming was. De voorz. antwoordde, dat de raad be noemde. Na stemming werd weth. van Opstelten gekozen, die de benoeming aanvaardde. De aftredende leden van de oommis sie tot wering van schoolverzuim, de heren C. de Glopper, J. van Balen Cz., W. Kievit Cz., W. A. van Tilburg en W. C. van Vliet, werden herbenoemd. Behandeld werd een begrotings-wij- ziging nl. voor aanschaf van een gaso- jar in de burgemeesterswoning ad 275 en een gratificatie aan mej. L. M. Ver- hage als wnd. hoofd van de Kleuter school. De heer XiJI vond die gasojar nodig, daar de kamer niet warm was te krij gen. De plaatsingskosten a 50 ston den er niet bij, maar de voorz. merkte op, dat dit in de begroting was ver werkt. De heer Huysen verheugde zich dat Mej. Verhage althans een kleine ver goeding kreeg. Vaststelling huur-overeenkomst „Ons Dorpshuis". De heer van Zielst vond dat het iets anders omschreven moest worden, n,l. we met het Kerstfeest. Gezegend voor hen, die er wat van beleven. WAARNEMER. „Het 25e uur" door Virgil Gheorgiu. Uitgave N.V. Uitg. Mij. Pax, Den Haag, 10e druk. ,raet uitzondering van de Kleuterschool', De huur voor de kleuterschool wilde hij op andere wijze zien. De kleuterschool is gebouwd voor rekening van de ge meente; nu lijkt het een verlengstuk van het Verenigingsgebouw. Het is gebeurd dat de Kleuterschool leeg was; het on derwijs lijdt er onder, men laat soms voor een huwelijksvoltrekking de school sluiten. Bovendien was spr. er ook te gen, dat de huur geïnd werd door be stuur Vecsnigingsgebouw. De heer Huysen merkte op dat het wel een vreemde situatie was, dat de burgemeester hier optreedt als Hoofd der gemeente en tevens als voorzitter. De Voorz. antwoordde dhr. v. Zielst dat deze zaak teruggeleid moest worden naar het begin. Wanneer de gemeente afzonderlijk een kleuterschool had moe ten stichten, waren de kosten te hoog, 'omgekeerd was dit zo voor de Vereen, voor het stichten van een Dorpshuis. Spr. zeide dat men het complex in zijn geheel moest zien; de lokalen van de kleuterschool moeten bij gelegenheid voor kleedkamer e.d. worden gebruikt. Het moet gezien worden als een totali teit; één bedrag wordt er betaald aan polderlasten enz. Het mag niet van el kaar worden losgeweekt. Wat de 25 betrof, dit was een uitdrukkelijk huur bedrag als erkenning van eigendom van de gemeente. De medewerking van fond sen en stichtingen hingen er ook van af, dat het zo is tot stand gekomen. Spr. beoogde wel, dat van de lokalen der kleuterschool zo min mogelijk zou wor den gebruikt gemaakt. - Wat betreft het optr^deii van de bur gemeester als Hoofd der gemeente en tegelijk als voorzitter van de stichting, hier moet niet de persoon, maar de func tionaris worden gezien, die tevens bur gemeester is. Dhr. Hviysen: En als U dan in rech ten zou komen, hoe kan dat met 2 per sonen De Voorz.: Dat is mogelijk. In ge meente-zaken komt dat ook voor. Dhr. v. Zielst vroeg de betrokken no tulen te mogen nazien hoe indertijd het complex tot stand gekomen is. De Voorz.: Er is geen besluit in de raad over gevallen. Het is onderling be sproken, weth. V. Alphen was er ook bij. Weth. V. Alphen: We zouden twee maal moeten bouwen. Het buffet had b.v. niet in de kleuterschool moeten val len. Het is een fout, maar het is ge beurd. Een goede Hollander maakt fou ten, (Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1