r
Vaste oeververbinding Goeree-
Overflakkee komt in een
nader stadium
Over
classificatie
„De Fruitcentrale"
.J
DamesVooral nu
25ste Jaargang
Zaterdag 13 December 1952
No. 2173
CHE. WEEKBLAD OP GEEEFORMEEKDE GRONDSLAG
VOOE DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
B. V. d. VEER
*^it Uet
3^ykvenót
er=>
Tweede Kamer ioonde groie belangsielling
voor da vraagstuk
Minisier Algera beschouwde isolaiie van
ons eiland zeer ongewensi
/r van Dis pleiiie voor
vasie oeververbinding
MEDITATIE
Het Paradijs-evangelie
Hoe het
vroeger was
BIGGENMARKT TE OUDDORP
V..
Minisier Algera komi
binnenkort naar Goeree-
Overflakkee
Hamea-Gelei voor Uw haadert
Niei gesproken over
afdamming
N.V. Brugverbinding ver
zocht audiëntie bij de
Minister
Rattenbesfrijding
RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
TELEFOON K1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verschijnt tweemaal per «'t*ek. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bö contract speciaal tarief.
De indeling van de gemeenten speci
aal in drie klassen voor de ambtenaren
heeft al heel wat pennen in beweging
gebracht eA is tol op de dag van heden
een oorzaak van grote ontevredenheid.
Voor wat onderwijzers en ambtenaren
aangaat is de toestand zo, dat voor een
tweede klas gemeente, betrekkelijk wei
nig: in aantal, vier procent van het sa
laris wordt afgetrokken en voor de der
de klas gemeenten, verreweg het over-
gi'ote aantal, acht procent.
De gemeenten van het platteland,
v.'e!ke voor het allergrootste deel tot de
derde klasse behoren, hebben dat altijd
als een zeer grote onbiliijklieid gevoeld.
De wetgever ging blijkbaar uit van de
i'eUing, dat het leven op het platteland
vc-cl goedkoper was dan in de stad. Een
stelling, die in ds loop der jaren fel om
streden is geworden. De tegenstanders
wezen er niet ten onrechte op, dat het
leven op het platteland geenszins goed
koper kan worden genoemd, integendeel
d-it et een aa,ntal factoren voor het plat
teland g'tlden, die het leven juist duur
der p-iaken dan in de stad.
Hiit ligt niet in onze bedoelingdiep
op deze kwestie in te gaan, al kunnen
v.'e er moeilijk aan voorbijgaian enige
opmerkingen te maken Buiten kijf is
zeker, dat de stad duurder is voor wo-
ninghuren en personele belasting. Dit
laatste als gevolg van de hogere huur
waarde, kan moeilijk een feit van door
slaggevende betekenis zijn. Voor de stad
wordt wel als duurder aangegeven ver
lichting en verwarming.
;De betekenis van deze twee als duur
der makende factoren ontgaat ons ge
heel. Verwarming in de stad duurder?
We zijn geneigd hét tegendeel aan te
nemen. Op het platteland is het zeker
niet minder koud, door de ruimere be
bouwing, dan in de stad en dat de brand
stof er zo veel goedkoper zou zijn dan
in de stad kunnen we zeker voor het
Midden, Zuiden en Westen van ons land
niet aannemen, vanwege de hoge ver
voerskosten. Mocht er vroeger enige
plaats voor deze opvatting zijn, dan kan
dit nu wel geëlimineerd worden, immers
was er vroeger op het platteland enige
mogelijkheid voor goedkope aanvullings
brandstof, deze mogelijkheid is nu wel
geheel verdwenen. Alleen opslag en be
waring zou mogelijk nog een gering
voordeel voor het platteland op kunnen
leveren.
Goedkope verlichting voor het platte
land. Het komt ons voor, dat juist in
dit geval, nu ook het platteland voor
een groot deel geëlectrificeerd is en de
tarieven zeker niet lager dan in de stad
zijn, er meer plaats is voor de gedachte
dat de verlichting in de stad eer goed
koper dan duwrder is, dan op het plat
teland.
Dan de prijzen van de verbruiksgoe-
deren. Levensmiddelen van allerlei soort.
Hoe zouden die op het platteland goed
koper kunnen zijn dan in de stad. Inte
gendeel. De prijzen worden verhoogd
door hogere vervoerskosten, minimale
omzetten e.d. Neen, dat het platteland
goedkoper zou zijn is een oude dwaling,
die ondertussen niet nalaat het platte
land lelijk te duperen. Vanwege de voor
ziening met onderwijzers en ambtena
ren.
De trek naar de stad duurt nog voort.
Daardoor wordt het platteland be
roofd van eerste klas personeel op elk
gebied, want die vinden veelal hun weg
naar de stad.
De Staatscommissie die is ingesteld
om deze zaak te bestuderen, komt tot
het resultaat dat de klassificatie in
hoofdzaak dient te verdwijnen, maar
langs lijnen van geleidelijkheid.
Telefoon 3682 Westd^k 36
MIDDELHARNIS
DE SPECIAALZAAK voor
GROENTEN, FRTJIT en
DELICATESSEN.
Keurig opgemaakte
Fruitmanden en Fruitschaaltjes.
Vraagt onze geurige vers gesneden
SOEPGROENTE
Alle ingrrëdienten voor een
Rijsttafel.
Psalmen-zingers in de trouwzaal
Evaringen van ambtenaren burgert,
stand Straks politieke demon
straties bij het trouwen?
Ambtenaren van de burgerlijke stand
moeten na jarenlange practijk in hun
ambtsbezigheden wel over een rijke er
varing beschikken. Zij zouden vele hu
moristische en ook diep-emstige verha
len kunnen vertellen over aangiften van
geboorten, overlijden, en ook bij huwe
lijksaangiften en -voltrekkingen.
Onlangs lazen we dat een bruidspaar
voor de ambtenaar stond, gereed om zo
in de huwelijksboot te stappen, waarbij,
toen de beslissende vraag kwam om
zich voor het leven aan elkaar, te ver
binden, de bruidegom inplaats van ja,
een beslist „neen" liet horen en zich op
het laatste moment tot ontsteltenis van
wederzijdse familie terugtrok.
Zo kan een ambtenaar van de burger
lijke stand voor verrassingen komen te
staan.
Een staaltje daarvan treffen we aan
in dè correspondentienibriek van ,/De
Gemeentestem", waar aan de ambte
naar, die het huwelftk voltrok gevraagd
werd of het gezelschap mocht zingen.
We laten dit verhaat hieronder volgen.
„Onlangs werd hier een huwelijk vol
trokken, waarbij na de felicitatierede
van de ambtenaar van de burgerlijke
stand de vader van de bruid vroeg of
het geoorloofd was iets te zingen. De
ambtenaar van de burgerlijke stand gaf
toestemming, en de aanwezigen zongen
een psalm. (Er was geen kerkelijke hu
welijksbevestiging, hetgeen hier be
houdens bij de r.k. weinig voorkomt).
Bij het publiek op straat verwekte dit
geringe hilariteit, maar verder gebeurde
er niets.
De burgemeester maakte tegen deze
gang van zaken bezwaar. Naar zijn me
ning staat het de ambtenaar van de
burgerlijke stand niet vrij, verlof tot
zingen van een lied te geven. Men zou
bijv. de Internationale kunnen gaan zin
gen. Ook oordeelt hij het zingen van
een psalm in een raadszaal (die voor
trouwzaal wordt gebruikt) onjuist.
Deze mening heb ik bestreden (ik ben
niet de ambtenaar, die voornoei.d hu
welijk heeft voltrokken). Naar mijn
mening staat de ambtena£ir van de bur
gerlijke stand ten aanzieö van zijn
ambtsbezigheden onder toezicht va;', de
officier van justitie en niemand anders.
De ambtenaar van de burgerlijke sti^nd
opent en sluit de zitting, waarin ce4-
huwelijk wordt voltrokRen. 'Tu'^^en dS^
twee tijdstippen heefj hij O' i'ng ia
de gang van zaken. Voorts uu '^'•^■t~-
schil te worden gemaakt -tut,sen eenj
psalm (die op een huwelijkssluiting M
trekking heeft of kan hebben) en ee»
pohtiek of nationaal lied, dat i/ierop
geen betrekking heeft, en zal de ambte
naar van de burgerlijke stand er ver
standig aan doen een psalm eventueel
wel toe te staan en een politiek of na
tionaal lied niet.
In overleg met de burgemeester wordt
uw mening gevraagd."
De redacteur van het blad tekende
hierbij aan:
„Met de geachte inzender zijn wij van
oordeel, dat het ter beoordeling van de
fungerende ambtenaar van de burger
lijke stand staat te beshssen, of ter ge
legenheid van een .burgerlijke huwelijks
voltrekking gezongen zal worden, ja dan
neen. Intussen kunnen wij ons wel
voorstellen, dat zodanige gang van za
ken critiek uitlokt, in zoverre dat aldus
enigszins eigenaardig en riskant dit
zijn wij met de burgerneester eens de
gebruikelijke grenzen van de burgerlijke
huwelijksvoltrekking worden overschre
den."
Wij kunnen ons voorstellen dat het
voor die ambtenaar moeilijk was om te
weigeren. Maar anderzijds zijn we het
Woensdagavond 8 uur heeft de Tweede Kajner de beraadslaging over de be
groting Verkeer en Waterstaat voortgezet. Op een andere plaats in ons blad
is verslag gegeven van hetgeen door Kamerleden van verschillende fracties
over het punt vaste oeververbinding Goeree-Overflakkee hebben gezegd. De ur
gentie van het vraagstuk kwam in beide zittingen duidelijk naar voren, wat
Minister Algera in zijn antwoord aan de diverse sprekers onderschreef. Hij
beschouwde de isolatie van ons eiland zeer ongewenst en hoopte zich zeer
binnenkort van de situatie persoonlijk op de hoogte te stellen.
Het verliindinga-vraagstuk Goeree-
OverflakkeeVasteland had deze week
'in de Tweede Kamer, bij de behandeling
van de begrotihg van Verkeer en Wa
terstaat ^rote belangstelling. In de zit
tingen van Dinsdag- en Woensdagavond
kwam dit punt in meerdere redevoerin
gen naar voren. Om de belangrijkheid
was het Dagelijks Bestuur van de N.V.
Brugverbinding Goeree-Overflakkee
H eksche Waard met meerdere commis*
■isgen op de gereserveerde tribune
met die burgemeester eens, dat hij hier-
tegen appèl aantekende.
Warme i^r het zingen bij een huwelijks-
i ^'oltrekking regel zou worden, krijgen
i v/6 straks politieke demonstraties in de
troiiWLaieii. Dan zal er de Internationale
*j of een ander politiek lied klinken!
De ])salmen-zingers hadden hun gods
dienstige uitingen beter kunnen bewaren
vooi' de gezellige sfeer thuis. De avond
met elkaar stichtelijk doorgebracht met
een geestelijk lied. Béter nog, het hu
welijk nadat het van de burgerlijke stand
was voltrokken, kerkelijk laten beves
tigen voor God en Zijn heilige gemeen
te. Dan ligt men in de lijn van Gods
Woord. Maar niet in vroom-doenerij in
de trouwzaal eeii psalm zingen.
De vader had ook kunnen vragen, mag
ik hier een gebed doen. Dat is farizeïs-
tisch gedoe. De verstandige zal tijd en
wijze weten, leert ons de Spreukendich-
ter. Bovendien schept het precedenten,
dat de ambtenaar allerlei ander zingen
ook toe moet staan. Bij het decorum
van de huwelijksplechtigheid voor de
Overheid past naar onze mening een
stichtelijk woord, maar het zingen late
men na. Omdat dit andere gevolgen met
zich kan meebrengen.
WAARNEMER.
vertegenwoordigd, alsook de verslagge
ver van ons blad.
Van de sprekers die Woensdagavond
aan het woord kwamen, was het alleen
de heer Ir. N. C. v. Dis (S.G.P.) die
het betreffende punt aansneed. Wij la
ten hieronder volgen, wat er door deze
afgevaardigde over werd gezegd.
De heer van Dis wees de Minister op
de onhoudbare vervoerstand van en naar
dit eiland en bepleitte de noodzaak voor
een vaste oeververbinding voor Goeree-
Overflakkee. Hij wees er op hoe de af
voer van landbouwproducten van dit
welvarende eiland stagneert en ander
zijds de aanvoer van benodigde produc
ten wordt bemoeilijkt. Hij bracht de
bewindsman onder het oog dat dit tot
grote schade was van de landbouw- en
andere bedrijven en wees de miinister
om één punt te noemen op het jaar
lijks teloor gaan van grote hoeveelhe
den bietenblad en -koppen, die bij een
beter vervoer naar het weidegebied zou
den kunnen worden gebracht. Nu wordt
er jaarlijks voor een bedrag van ruim
f 80.000.onder de grond gestopt!
Met klem wees spr. er de minister op
hier een betere vervoersgelegenheid te
scheppen. Ziende op de onhoudbare toe
stand was een brug noodzakelijk.
Het uitvoerige rapport inzake onder
zoek dezer vaste verbinding was dezer
dagen gereed gekomen en door Ged.
Staten aan de Staten van Z.-Holland ter
hand gesteld.
Het was hem bekend, dat de localiteit
op Goeree-Overflakkee bereid was een
belangrijke bijdrage te leveren, door de
„En ik zal vijandschap zetten tus
sen u en deze vrouw, en tussen uw
zaad en tussen haar zaad; datzelve
zal u de kop vermorzelen en gij zult
het de verzenen vermorzelen."
(Gen. 3 15)
Nog enkele weken en de kerk des
Heeren gedenkt, naar de orde van haar
vierdagen, dat in de volheid des tijds
„het Woord is vlees geworden" en Hij
geboren werd, Die op aarde kwam om
de werken des duivels te verbreken en
Zijn volk te verlossen uit de dood tot
het leven. Dat heilsfeit, dat ons vere
nigd rondom de kribbe van Bethlehem,
herdenken wij thans in deze advents
dagen.
In deze weken openen wij het Evan
gelie, dat ons predikt de eerste belofte
van de Middelaar Gods en der mensen.
Deze eerste belofte is reeds vol van de
liefde Gods, welke aan Zijn volk de
Zoon van des Vaders welbehagen schonk
tot verlossing en zaligheid Zijner uit
verkorenen. Deze belofte werd gehoord
in die plaats, waar de mens van zijn
God is afgevallen door vrij- en moed
willige ongehoorzaamheid.
Let toch op het wonder van genade!
Want eer de vertoornde God één woord
van gericht spreekt tot de gevallen
mens, ja, eer Hij hem zijn gerechte straf
aankondigt, scheurt Hij met het licht
der redding de wolken van donkerheid,
die het Paradijs vervullen, en stelt in
het vooruitzicht de komst van het Zaad
der vrouw, dat de kop der slang ver
pletteren zal. Die overwinning zegt de
Heere dan ook de satan aan. In die
slang richt de Heere Zich tegen de sa
tan en zonder ondervraging kondigt Hij
het gericht aan en in dit gericht ligt
opgesloten de verlossing der uitverko
renen.
Deze adventsboodschap predikt ons
dadelijk twee dingen, die onze volle
aandacht waardig zijn. Hoe duidelijk
blijkt hier, dat verlossing van een ver
loren zondaar een werk Gods is. Dat
„Ik" staat hier op de voorgrond om bij
de aanvang alle roem aan de zijde van
het schepsel af te snijden en alle eer
aan God te geven. Neen, de gevallen
mens kdn en wil ook niet de geslagen
breuk tussen God en zijn leven herstel
len. De mens kan wél vermeien, maar
niet herstellen. Hij kan wél de dood en
de eeuwige verdoemenis over zich ha
len, miaar hfl kan niet het verloren le
ven zich weer deelachtig maken. Doch
wat nu bij de mens onmogelijk is, dat
is mogelijk in die weg, welke de Vader
in de Middelaar ontsloten heeft.
Maar het blijkt ook, dat deze verlos
sing alleen mogelijk is door vijandschap.
De mens immers sloot in zijn afval van
God, vriendschap met de satan, en al
leen door een daad Gods in de mens
verbreekt God, o wonder van souverei-
ne genade, die gesloten vriendschap
door vijandschap te stellen. Dat zal al
Gods volk ervaren, omdat zij opgeno
men zijn in dat eeuwig verbond, waar
van Jezus Christus Hoofd en Middelaar
is. Daar zingt de kerk van in aanbid
ding en verwondering vanwege het vrije
Gods:
Dit werk is_door Gods alvermogen,
Door 's Heeren hand alleen geschied.
Het is een wonder in onz' ogen,
Wij zien het, maar doorgronden 't niet!
Mijn lezer, heeft het uw aandacht al
eens getrokken, dat, waar de satan niet
nfieer verlosbaar is met al de gevallen
troongeesten, de mens, hoe rampzalig
ook door zonden, nog wél verlosbaar is.
Is dat niet het Evangelie, waarvan ook
de engelen gezongen hebben: ,,In men
sen een welbehagen" Moet dat ook niet
van de daken gepredikt worden? En
wa.t zal het uitmaken voor hen. die le
ven onder de bediening van dat Evan
gelie, als zij op zulk een grote zaligheid
geen acht geven. Is het niet groot, dat
wij nog leven?... Is het niet groot, dat
God ons naar Zijn rechtvaardig oordeel
nog niet weggestormd heeft in de eeu
wige rampzaligheid, maar ons nog ho
ren laat, dat onvoorwaardelijk aanbod
van genade?
„Maar", zegt u, „wat kan ik er aan
doen, als ik tóch niet behoor bij die
verkorenen des Heeren?" Men zegt:
„Vraagt er maar om, maar ik hoor, dat
al mijn bidden, al wordt het met tranen
vermengd, een stank is in Gods neus
gaten. Is het dan maar niet beter, om
het na te laten en alles maar lijdelijk af
te wachten?....;."
Ik gevoel mij verplicht om u twee
gevaarlijke klippen voor te stellen; en
wel, Ie. de klip van werkheiligheid, en
2e. de klip van zorgeloosheid.
Zou onze werkheiligheid dat vermo
gen hebben om onze gesloten vriend
schap met de duivel te breken? Zouden
wij kunnen voldoen aan de eis van Gods
rechtvaardigheid ,daar onze beste wer
ken met zonde besmet zijn?Laten
wij ons dat toch niet voorstellen. Neen,
bedenkt toch, dat wij niet verloren
gaan, maar dat wij uit kracht van de
erfzonde verloren liggen, zelfs van het
uur van onze ontvangenis af. O, de hoop
van de eigengerechtigden is als een
spinneweb, dat geen vastigheid heeft en
geheel wordt weggevaagd. Men hoopt op
Gods barmhartigheid en men neemt de
toezeggingen, die de Heere aan Zijn
volk geeft, met een historisch geloof
aan, maar men vergeet, dat God ook'
rechtvaardig is, en dat men met een
genomen belofte (zoals er helaas velen
zijn) voor God niet kan bestaan. Leest
onze tekst, daar horen wij, wat er ge
beurt, als de Heere een goed werk be
gint. O, onderzoekt u toch nauw, want
het gaat op een eeuwigheid aan.
Maar even gevaarlijk is de klip van
zorgeloosheid. Men gaat de schuld op
God werpen. Men gaat de genade-mid
delen, waaraan wij gebonden zijn, ver
achten. Men gaat zorgeloos, als in No-
achs dagen voortleven, tot de dood ons
als een wandelaar overvalt. Heeft u wel
eens zulk een sterfbed bijgewoond, als
de ogen te laat open gaan?Dat
woord: ,,Had ik maar, had ik maar naar
den Heere gezocht!", maar te laat, ja,
voor eeuwig te laat.
Geliefden, daar is een weg, ja de weg
der middelen, waarop ik u van 's Hee
ren wege wijzen moet. Is dat niet het
gebed? (Ps. 25-2). Niet om het gebed,
o neen, dan zou er wéé,rdigheid in zijn,
maar op het gebed, want de Heere wil
er van den huize Jacobs om gebeden
worden. Vooral nu het Kerstfeest nadert
waarin de Vader zelf een weg ontsloten
heeft. Was Jezus niet gekomen, dan
had gij een voorwendsel, maar dat is nu
weggenomen. En nu gaan wij niet zeg
gen: „Neemt die Jezus maar zo aan!",
o neen, want wat zou u met Hem moe
ten doen, als u niet leert de diepte van
uw geestelijke ellende door de werking
des Heiligen Geestes. Leert de tijd nog
uitkopen, daar de dagen boos zijn, en
de deur der genade nog open staat.
Rijk van troost mogen wij onze tekst
noemen voor Gods strijdende kerk op
aarde. Hoe wordt de overwinning van
Christus over de satan en zijn rijk in
dit woord duidelijk bewezen. Al zal de
satan de verzenen van het vrouwenzaad
(Jezus Christus) vermorzelen, Jezus
Christus zal satans kop vermorzelen.
Die rijke troost staat voor 's Heeren
volk vast onder al hun strijd en moeite.
Immers, zij strijden tegen een vijand,
die door hun gezegende Middelaar is
vermorzeld. Dan zal het wel aan hun
kant zijn een nauwelijks zalig worden,
maar op het Kerstfeest, geleid door de
Geest naar de krib van Bethlehem, zul
len ze roemen met Jesaja:
„Zie^ deze is onze God. Wij hebben
Hem verwacht, en Hg zal ons zalig
maken!"
Kampen.
Ds. A. Verhagen
Onderstaand plaatje geeft een beeld van de biggentmarkt te Ouddorp,
zoals die een kleine vijftig jaar geleden werden gehouden. Het wss toen
de gewoonte, dat de biggenboer mét een stouw" biggen (het woord
stouw komt van op-elkander-gestuwd) op bepaalde punten in een dorp
kwam, waar gegadigden een krulstaart konden uitzoeken. Op het plaatje
ziet men zulk een groep biggen aan de Boompjes te Ouddorp.
(plm.- 1900)
Tegenwoordig komt het niet meer
voor, dat de biggen door de straten
van onze dorpen worden gestuwd.
De schooljeugd had daar toen groot
vermaak bij, vooral wanneer er één
van de groep afdwaalde, die moest
worden achterhaald. Dat pretje is
nu over, omdat de handelaren de
biggen in een veewagen vervoeren
en bij de boeren op het erf rijden
om hun handel af te doen.
Dit plaatje is niet alleen interessant
om deze oude biggenjnarkt, maar
ook, omdat de omgeving aan de
Boompjes sindsdien zoveel is veran
derd.
Het gebouw met de drie ramen
werd toen als Christelijke School ge
bruikt, éér de nieuwe school was ge
bouwd. Thans is er de smederij van
dhr. M. v. Damme in gevestigd.
Daarnaast, waar een vrouw uit het
bovenraam kijkt, was toen de smede
rij van dhr. de Mooij. Op het ogen
blik is daar de zaak van dhr. M.
Goedegebuur in gevestigd.
Van de personen die op de foto
kenbaar zijn werd ons medegedeeld,
dat de jongen die bij het kalfje staat
dhr. Jan Komtebedde is, die in café
Komtebedde woont. De man met de
zijden pet en pijp in de mond is zijn
vader. De ouderen uit Ouddorp zul
len van deze foto wellicht meerde
ren herkennen.
Het valt op, dat in de tijd dat de
foto genomen is, de zijden pet en
ook de z.g.n. petten met blinkende
klep, veel werden gedragen.
benodigde 13 millioen gulden voor de
te bouwen brug voor eigen rekening te
nemen. De overige negen millioen, be
nodigd voor toeleidende wegen e.d., zou
den voor rekening van Rijk en Provin
cie komen. Gezien dit mooie aanbod
bepleitte spr. bij de minister, dit plan
tot uitvoer te brengen.
Zolang de brug er niet was, zouden
de bestaande veerverbindingen dienen
verbeterd te worden.
Eerst laat in de avond kwam minis
ter Algera aan het woord ter afhande
ling van de begroting en beantwoording
van de verschillende sprekers. Komende
op het vraagstuk van ,de vaste oever
verbinding G. O., merkte Z.Ex. op,
dat de werkzaamheden om tot dit doel
te geraken berusten bij Stichting Flakk.
Gemeenschap en de N.V. Brugverbin-
ding Flakkee^Hoeksche Waard.
De bevolking toont hierbij een voor
uitstrevendheid, die z.i. zeker tot het
welslagen zal bijdragen. Intussen was
ook het rapport inzake de vaste oever
verbinding verschenen, wat door zijn
ministerie in studie werd genomen.
Dezer dagen had hem een brief be
reikt van het Dag. Bestuur van de N.V.
Brugverbinding, die echter nog moest
worden bestudeerd.
Hoewel de minister de inhoud van de
ze brief niet meedeelde, is ons bekend
dat hierin is vervat, dat de localiteit
bereid is om de nodige offers te bren
gen, teneinde de bouw van de brug te
verwezenlijken. Bij het bestuur van de
N.V. Brugverbinding leeft de gedachte,
dat de bouw van de brug zou kunnen
plaats hebben door de N.V. zelf, voor
wat betreft de boven- en onderbouw, in
dien Rijk en Provincie de aanleg van
de toeIeidingsdam,men en toeleidingswe-
gen voor haar rekening zouden nenien.
Aan de minister is gevraagd of hij
deze gedachte in principe wil aanvaar
den als grondslag voor verdere onder
handelingen en besprekingen.
De minister zijn rede over dit punt
vervolgend, merkte op, indien men tot
de bouw van een brug zou besluiten,
hiermee enige jaren zouden zijn ge
moeid. Gemeend wordt, dat dan de be
staande veren dienen te worden verbe
terd. Nagegaan zal worden op welke
wijze andere verbeteringen zouden kun
nen worden aangebracht.
De minister beschouwde de isolatie
van het eiland zeer ongewenst.
Hij hoopte zich binnenkort persoon
lek op de hoogte te stellen en erkende
de urgentie van dit vraagstuk.
Opmerkelijk was in dit korte betoog
dat minister Algera over dit voor Goe
ree-Overflakkee zo belangrijke vraag
stuk hield, dat hij in dit verband niet
sprak over afdammings- en ontziltings-
plannen. Dit is enigszins hoopgevend,
daar het vraagstuk aan deze kapstok
niet zal worden opgehangen. Het komt
ons voor, gezien de aandrang die van
de Kamer uitging en ook gezien het
antwoord van de minister, dat er spoe
dig iets gaat gebeuren.
De bouw van een brug over het Ha
ringvliet en het Vuile Gat, zou, zo is
aan het Bestuur van de N.V. Brugver
binding door bruggenbouwers medege
deeld, na aanbesteding in twee jaar ge
reed kunnen zijn.
De beslissing ligt in het Parlement
of dit werkelijkheid zal worden.
Door de N.V. Brugverbinding Goeree-
Overflakkee en Hoeksche Waard is aan
minister Algera gevraagd om het be
stuur van de N.V. tesamen met een
vertegenwoordiger van het Provinciaal
Bestuur te ontvangen en daarbij te mo
gen verzoeken dat het aanbod van de
localiteit aanvaard wordt bouw van
de brug door de N.V., terwijl Rijk en
Provincie voor wegen enz. zorgen
dat het plan tot bouw van de brug vol
gens het ontwerp van de Dienst Brug
genbouw van Rijkswaterstaat kan wor
den uitgevoerd en dat de minister een
wetsontwerp zal voorbereiden ter hef
fing van een bruggeld.
Ook in deze winter willen we de strijd
aanbinden tegen de bruine rat. Overal
waar deze voor de mens zo schadelijke
en gevaarlijke vijand voortleeft zal weer
rattenbestrijdingsmiddel uitgelegd moe
ten worden.
Als bestrijdingsmiddelen zullen toege
past worden finirat-broodblokjes. Deze
middelen zijn practisch ongevaarlijk
voor mensen en huisdieren. Knaagdie
ren, zoals konijnen, maken hierop even
wel een uitzondering.
Als bestrijdingsperiode is bepaald 17
tot en met 19 December a.s. De gemeen
ten Middelharnis en Sommelsdijk ver
lenen hun medewerking o.m, door tegen
geringe vergoeding lokaasporties ter
beschikking te stellen. Per 10 lokaas
porties wordt slechts een bedrag van 20
cent gerekend. Gelegenheid tot afhalen
van het lokaas zal worden gegeven op
Woensdag 17 December a.s. van 1012
uur en van 1517.30 uur te Middelhar
nis in kantoor Raadhuisstraat No. 5 en
te Sommelsdijk in de hal van het Ge
meentehuis.